abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62047346
Triest nieuws uit Derby (Groot Brittannië), waar een 17-jarige jongen zelfmoord heeft gepleegd. Op zich al treurig genoeg, ware het niet dat hij ook nog is aangemoedigd door een menigte die toekeek.
quote:
Jongen dood in geschreeuwd
Een joelende menigte heeft een suïcidale Britse tiener aangemoedigd te springen van het dak van een parkeergarage. De 17-jarige Shaun Dykes stond zaterdag drie uur lang op de rand van het dak in Derby. Hij dreigde zelfmoord te plegen. Vanaf de straat riep een groep jongeren hem toe te springen. Ze riepen dingen als 'hoe ver kun je springen'. Ondertussen probeerden agenten hem de sprong uit zijn hoofd te praten. Maar Dykes liet zich toch vallen van een hoogte van ruim 18 meter.

Tot grote ontsteltenis van de politie probeerden toeschouwers zo dichtbij mogelijk te komen om foto's met hun mobieltjes te maken van de fatale val. Ze renden zelfs door de afzetting van de politie heen. "Waar gaat het heen met de maatschappij", vraagt een geschrokken agent Andy Hough zich hardop af. "We hadden het publiek nodig om met ons samen te werken maar niet om het tegenovergestelde te doen."

Er zit een druk winkelcentrum onder de bovenste verdieping van de parkeergarage. Een winkeleigenaar was getuige van het drama. "Ze riepen 'schiet toch op' en 'spring', zegt hij. Dykes zou depressief zijn en in de war door een verbroken relatie. Volgens een vriendin van Dykes, Lindsey Reid, was Shaun juist een vrolijke en populaire jongen.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)reeuwd__.html?p=11,2 (inclusief foto)

Overigens is een soortgelijk voorval in Nederland ook al eens gebeurd. Dat is toen wél goed afgelopen, in die zin dat degene die zelfmoord wilde plegen, uiteindelijk toch niet naar beneden is gesprongen: Dronken publiek moedigt man aan tot zelfmoord . Toen moesten 'we' er hier op Fok vooral nog om lachen. Nu ook nog?
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:27:03 #2
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_62047431
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:23 schreef Elfletterig het volgende:
Nu ook nog?
pi_62047452
Dat het sneu is dat men gaat 'aanmoedigen' is waar, alleen: wie zegt dat de jongen niet zou zijn gesprongen als ze er niet waren? Oftewel: dankzij of ondanks?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_62047467
ziek
pi_62047471
Ja hoor nu nog..

Sterf allemaal maar..

Lekker rustig..
Ja Ja , ik kom het wel weer maken !! domme doos..!!
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:29:02 #6
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_62047475
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:27 schreef Kopbal het volgende:

Maar goed erg trieste zaak natuurlijk om iemand te gaan aanmoedigen.
pi_62047494
Rare TT.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:29:55 #8
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_62047495
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:29 schreef cyber_rebel het volgende:
Maar goed erg trieste zaak natuurlijk om iemand te gaan aanmoedigen.
Mensen die zelfmoord plegen op een openbare plek zijn nog triester.
pi_62047530
Kerel is het sowieso al niet waard te leven als hij andere mensen met een trauma wil opzadelen door bij een wikelcentrum van een dak te springen. Wees dankbaar dat je leeft en maak er het beste van. Niet zulks labiel gedrag vertonen als 3 uur op de rand van een dak te gaan staan. Wel netjes dat hij toch gesprongen is, anders was het ook zo'n anticlimax, ja zeggen maar nee doen...
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:31:55 #10
262 Re
Kiss & Swallow
pi_62047532
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:27 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat het sneu is dat men gaat 'aanmoedigen' is waar, alleen: wie zegt dat de jongen niet zou zijn gesprongen als ze er niet waren? Oftewel: dankzij of ondanks?
ik denk ondanks, als er al een reactie van de zelfmoordenaar had geweest op dit uitlokken had het wel een tegenovergestelde uitwerking gehad.

maar het blijft triest... het internet moet nou eenmaal gevuld worden met geile plaatjes van kapotte mensen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:31:55 #11
181657 LordNemephis
computer says no
pi_62047533
quote:
Niemand zegt dat, maar de kans dat hij niet zou zijn gesprongen was waarschijnlijk groter geweest als er niet een stel van die idioten bij stonden te schreeuwen...
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:33:39 #12
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_62047561
Vaders en moeders zeggen het zo vaak: "Gewoon doen wat je wilt doen".
En nu is het in één keer fout?

hehehehehhehe
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_62047562
He bah, wel ziek dat mensen het nodig vonden 'na de daad' bij het lijk te komen en foto's te gaan maken.
pi_62047572
Ik kan er niks aan doen, maar schoot toch even in de lach
Het scoreverloop was niet in ons voordeel - L. van Gaal
Understatement van de eeuw
pi_62047594
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:31 schreef Silven het volgende:
Kerel is het sowieso al niet waard te leven als hij andere mensen met een trauma wil opzadelen door bij een wikelcentrum van een dak te springen. Wees dankbaar dat je leeft en maak er het beste van. Niet zulks labiel gedrag vertonen als 3 uur op de rand van een dak te gaan staan. Wel netjes dat hij toch gesprongen is, anders was het ook zo'n anticlimax, ja zeggen maar nee doen...
Ja, uit de OP is op te maken dat de toeschouwers zo getraumatiseerd waren dat ze er met hun neus bovenop gingen staan en foto's maken.
pi_62047597
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:29 schreef Kopbal het volgende:

[..]

Mensen die zelfmoord plegen op een openbare plek zijn nog triester.
heb jij nooit liefdesverdriet of iets dergelijks gegah?
kan heel intens zijn en ik kan best snappen dat hij het leven niet meer zag zitten op dat moment.

wellicht was goed uithuilen bij vrienden en een therapie voldoende geweest.

nu stond die op het dak en een groep mensen moedigd hem aan waardoor hij zich wellicht nog waardelozer voelde.

als mensen hem troosten toespreken en schreeuwen niet te doen kan dat net ff zorgen dat die jongen zich begrepen voelt of zich niet alleen voelt.

dat tuig die hem aanmoedigd mag mijn inziens aangeklaagd worden aan medeplichtigheid voor moord of zo.
en daarna foto's maken van het lichaam, die moet je gewoon afschieten op dat moment
pi_62047598
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:31 schreef LordNemephis het volgende:

[..]

Niemand zegt dat, maar de kans dat hij niet zou zijn gesprongen was waarschijnlijk groter geweest als er niet een stel van die idioten bij stonden te schreeuwen...
Dat denk ik niet. Je hebt zelfmoordenaars en mensen die aandacht willen. De eerste groep springt hoe dan ook van een flat/voor de trein. De tweede groep neemt een handvol pillen in de wetenschap dat iemand binnen een half uur thuis is.

Die gozer zou sowieso zijn gesprongen.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:36:05 #18
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_62047618
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:31 schreef LordNemephis het volgende:

[..]

misschien wel, misschien niet.
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:39:01 #19
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_62047681
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:35 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Weet je niet.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_62047710
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:39 schreef TC03 het volgende:

[..]

Weet je niet.
Klopt. Statistisch gezien is die kans wel groter.
pi_62047720
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:34 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Ja, uit de OP is op te maken dat de toeschouwers zo getraumatiseerd waren dat ze er met hun neus bovenop gingen staan en foto's maken.
Er zullen vast wel mensen zijn die het liever niet gezien hadden en toevallig op dat moment daar waren. Plus de politie en de hulpverleners die het spul op mogen gaan ruimen.
pi_62047722
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:35 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat denk ik niet. Je hebt zelfmoordenaars en mensen die aandacht willen. De eerste groep springt hoe dan ook van een flat/voor de trein. De tweede groep neemt een handvol pillen in de wetenschap dat iemand binnen een half uur thuis is.

waarom sprong hij dan niet van een flat of een afgelegen gebouw?
hij koos voor een zeer drukke plek en wachte drie uur...

denk dat in dit geval hij aandacht vroeg maar negatieve aandacht kreeg.

wel heel frapant hoe gevoelloos veel van de toetsenbord helden hier zijn...

een half jaar geleden ook bij de avondwake geweest van iemand die zelfmoord had gepleegd.
achteraf denk ik dat hij best te redden was maar de omstandigheden waren niet zo dat het op tijd kon worden gesignalleerd.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:41:15 #23
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_62047725
Darwin awardje. Niet langer over nadenken. Wees blij dat er ook selectiefactoren bestaan die individualiteit voortrekken.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_62047753
Bij het "aanmoedigen" kan ik me nog wat voorstellen, maar het daarna foto's maken is nogal smakeloos.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:44:40 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_62047799
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:36 schreef Dandelion het volgende:
misschien wel, misschien niet.
Ja, misschien was het een roep om medelijden, en kreeg hij die niet, waarna hij er besloot een eind aan te maken. Misschien wilde hij medelijden, kreeg hij dat niet, en zou hij afgetaaid zijn. Misschien interesseerde het hem niets en zou hij toch gesprongen zijn. Misschien wilde hij z'n ten seconds of fame en vond hij een groep gelijkgezinden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:44:43 #26
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_62047800
Hmm het is triest dat mensen hem aanmoedigende. Maar het springen deed hij zelf. En wilde dus dood. Daar heb ik geen meelij mee.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_62047853
echt ongelooflijk hoe achterlijk users hier zijn.

een totaal gebrek aan inlevingsvermogen, respect, emotie of basiskennis van menselijk gedrag.

hoop niet dat de meeste mensen hier in dit topic kinderen krijgen want dan heb je weer een mislukte generatie...
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:47:25 #28
8369 speknek
Another day another slay
pi_62047860
Ik vind het overigens vooral lullig voor z'n ouders, de gedachte dat ze hun kind niet wilde helpen. Voor de jongen heb ik weinig medelijden, die wilde en plein publique zelfmoord plegen om te shockeren, en mooi dat het niet gelukt is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:48:52 #29
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_62047881
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:35 schreef downthedrain het volgende:

[..]

heb jij nooit liefdesverdriet of iets dergelijks gegah?
kan heel intens zijn en ik kan best snappen dat hij het leven niet meer zag zitten op dat moment.
Och, van mij mag hij zelfmoord plegen hoor. Doe het dan gewoon op een plek waar niemand er last van heeft.
pi_62047888
Mooi staaltje Darwinisme. Opgeruimd staat netjes.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_62047900
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:47 schreef downthedrain het volgende:

een totaal gebrek aan inlevingsvermogen, respect, emotie of basiskennis van menselijk gedrag.

hoop niet dat de meeste mensen hier in dit topic kinderen krijgen want dan heb je weer een mislukte generatie...
Mensen die zelfmoord plegen en erger nog, daar anderen in betrekken, zijn pas zielig en achterlijk.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_62047901
quote:
Is die vraag of die wel of niet zou zijn gesprongen zonder de aanmoedigingen echt relevant?

Dat soort dingen moet je sowieso niet doen, ook al weet je zeker dat het misgaat.
pi_62047924
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:40 schreef Silven het volgende:

[..]

Er zullen vast wel mensen zijn die het liever niet gezien hadden en toevallig op dat moment daar waren. Plus de politie en de hulpverleners die het spul op mogen gaan ruimen.
Ja sorry, maar ben van mening dat als je hulpverlener bent of bij de politie werkt dat je vantevoren weet dat je dit soort dingen mee kan maken.
Dit is geen reden om maar geen zelfmoord te mogen plegen.

Verder weten we het verhaal erachter ook niet, misschien was die jongen wel zo verdwaasd door emoties dat hij niet meer in de gaten had op welk gebouw hij zelfmoord pleegde en of er veel mensen aanwezig waren.
Misschien had ie wel veel alcohol gedronken en drugs gehad of was hij psychisch in zo'n toestand dat ie over dit soort zaken niet meer 'normaal' kon denken.
pi_62047932
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:50 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Mensen die zelfmoord plegen en erger nog, daar anderen in betrekken, zijn pas zielig en achterlijk.
als je pa, ma, broer/zus of een goede vriend zelfmoord pleegt vergeet dat niet te herhalen tijdens de uitvaart.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:52:29 #35
227671 Cith
Of Scotland
pi_62047935
4chan generatie
C = X...
PM me voor 100 EUR! (en dat is serieus, probeer maar! :P )
pi_62047936
ik heb geleerd mensen aan te moedigen als ze doen wat ze willen....

alle gekheid op een stokkie... alsof die hele menigte iets valt te verwijten? hij gaat toch met zijn kop op die rand staan....

denken jullie soms dat hij nog zou leven als die menigte beneden was gaan schreeuwen... neeeeeeeh, niet doen!!?
pi_62047943
Mensen die denken dat iemand die suïcidaal is nog rekening houdt met de trauma's van anderen. .
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:53:04 #38
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_62047944
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:52 schreef downthedrain het volgende:

[..]

als je pa, ma, broer/zus of een goede vriend zelfmoord pleegt vergeet dat niet te herhalen tijdens de uitvaart.
Wat begrijp je niet aan het gedeelte: 'daar anderen in betrekken'?

Achterlijk mens.
pi_62047948
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:51 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Ja sorry, maar ben van mening dat als je hulpverlener bent of bij de politie werkt dat je vantevoren weet dat je dit soort dingen mee kan maken.
Dit is geen reden om maar geen zelfmoord te mogen plegen.

Verder weten we het verhaal erachter ook niet, misschien was die jongen wel zo verdwaasd door emoties dat hij niet meer in de gaten had op welk gebouw hij zelfmoord pleegde en of er veel mensen aanwezig waren.
Misschien had ie wel veel alcohol gedronken en drugs gehad of was hij psychisch in zo'n toestand dat ie over dit soort zaken niet meer 'normaal' kon denken.
En wederom wordt een dader (in dit geval een zelfmoordenaar) opgehemeld terwijl de onschuldige slachtoffers (hulpverleners, treinmachinisten, getuigen van zelfmoorden, families etc.) weer de dupe zijn.

woensdag 1 oktober 2008 @ 12:53:38 #40
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_62047957
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:47 schreef downthedrain het volgende:

Je bedoelt op spelling niveau? Meneer frapant, wachte en signalleerd?

Basiskennis van menselijk gedrag, geef je daar ook cursussen in?

Noemt zichzelf ook nog eens mislukt!

Als ik jou was zou ik TokioHotel aanzetten en in mijn arm gaan snijden omdat de hele wereld gemeen is!

Verder wat Droogdok zegt, dat uitdagen is misschien niet netjes, maar wel 'grappig'. Dat foto's maken is gewoon echt ziekelijk.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:55:24 #41
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_62047995
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:53 schreef El_Matador het volgende:

[..]

En wederom wordt een dader (in dit geval een zelfmoordenaar) opgehemeld terwijl de onschuldige slachtoffers (hulpverleners, treinmachinisten, getuigen van zelfmoorden, families etc.) weer de dupe zijn.
Dat dus. Persoonlijk leef ik veel meer mee met bijvoorbeeld een treinmachinist dan een zelfmoordenaar.
pi_62048012
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:50 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Is die vraag of die wel of niet zou zijn gesprongen zonder de aanmoedigingen echt relevant?

Dat soort dingen moet je sowieso niet doen, ook al weet je zeker dat het misgaat.
Volgens de OP en TT wel. Daar wordt gesteld dat het de schuld van de menigte is.
pi_62048017
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:52 schreef rival het volgende:
ik heb geleerd mensen aan te moedigen als ze doen wat ze willen....

alle gekheid op een stokkie... alsof die hele menigte iets valt te verwijten? hij gaat toch met zijn kop op die rand staan....

denken jullie soms dat hij nog zou leven als die menigte beneden was gaan schreeuwen... neeeeeeeh, niet doen!!?
Foto's en filmpjes maken van zo'n gruwelijk iets, om ze later met de wereld te kunnen delen:
'Kijk mam, daar zie je waar zijn ribben braken! Die ingewanden staan er ook lekker gedetailleerd op!'

Sorry, maar de ver-youtubing van de samenleving schiet echt door. Mensen hebben alleen nog maar empathie in hun kont als het makkelijk is om verontwaardiging op te brengen. Een puppy die door een soldaat van een klif afgegooid wordt krijgt 4 miljoen views en een storm van protest, maar ondertussen staan bij iedere vechtpartij een goede tien man met hun mobieltjes te kutten.

Echt te triest voor woorden, die apathie. .
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:56:35 #44
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_62048023

Klasgenoten van deze jongen die erbij waren zijn geschokt door de schreeuwers. Ze zijn ook van mening dat ze een verschil hadden kunnen maken als ze dichterbij hadden kunnen komen. De jongen leed aan een depressie en worstelde met een net verbroken relatie. De politie was drie uur lang al bezig om hem van het dak te krijgen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_62048030
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:53 schreef Kopbal het volgende:

[..]

Wat begrijp je niet aan het gedeelte: 'daar anderen in betrekken'?

Achterlijk mens.
ja dus...

als je pa voor de trein springt en dus de machinist en passagiers een trauma bezorgd dan moet je vooral niet vergeten zo respectloos te spreken op de uitvaart.

randdebiel
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:58:09 #46
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_62048055
"How far can you bounce?"
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:59:06 #47
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_62048070
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:57 schreef downthedrain het volgende:
als je pa voor de trein springt en dus de machinist en passagiers een trauma bezorgd dan moet je vooral niet vergeten zo respectloos te spreken op de uitvaart.
Als, als, als.

Vooralsnog heb ik geen medelijden voor types die anderen een levenslang trauma bezorgen.
Doe het dan gewoon lekker in je garage en laat je auto lopen, neem een OD slaappillen maar val anderen er niet mee lastig.
pi_62048075
quote:

[..]

Ik hemel niemand op, en laat ik zelf ook hulpverlener zijn. En dit soort dingen maak je dan wel eens mee, praat je over met je collega's , je lucht je hart bij je vrienden. Maar gedachten als": 'Arme ik dat die gemene zelfmoordenaar mij dit heeft aangedaan' zijn nog nooit door mijn hoofd gegaan.
Er zijn nog meer gruwelijke dingen die je mee kunt maken zonder dat er 'zelfmoordenaars' in het spel zijn.
Niemand heeft in zijn leven het recht om nooit iets gruwelijks te zien of mee te maken zonder iemand er de schuld van te geven.
Dát is het leven.

En er zal weinig familie zijn van mensen die zelfmoord hebben gepleegd die zo praten als jij doet.
Doorgaans accepteert men de keuze van die persoon en hopen ze dat die rust heeft gevonden.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 12:59:48 #49
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_62048082
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:50 schreef El_Matador het volgende:
Wat dacht je van gewoon ziek?
  Moderator woensdag 1 oktober 2008 @ 13:04:08 #50
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_62048149
quote:

[..]

vreemde conclusie

zo ken ik er ook wel een paar, die toeschouwers zijn er toch zelf gaan staan schreeuwen ipv op te rotten omdat ze niets zinnigs te melden hadden ... moeten ze niet strax om trauma's gaan huilen

er wordt nog helemaal niemand opgehemeld

die jongen was naar het schijnt flink in de war en heeft toen zelfmoord gepleegd onder luid gejoel van een stel randdebielen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')