quote:"0033
_Arual_
Adelante
Alledagenheeldruk
Amarants
Angel-A
Autodidact
Basone
Bellamy
Beschouw
Blinky
Chancard
DaMart
Deedeetee
Dennisjv
Drijfzand
Dutcherrorist
Dylanesque
Foeske
G.Fawkes
Georgkacher
Hasse8
-H-I-M-
Humberto.Tan
Iblis
Intxaurraga
JAM
JelleS
Joonjoon
Keileweg-ethicus
Krapula
LXIV
Mainport
MB88
Melusine
Methodmich
mjan
Mkrijt
-moi-
Mousemicky
MudsharkOGT
Nautilus
Niara
No-p
Oh-Oh
Orangez
Ow
p-etr-a
Placebeau
Posergoth6667
purepoisonperfume
Ranja
Riches
Robbolo
rthls
Sicstus
Siting Elfling
Sloggi
Sylvietjoo
Timmmmm
Vodevil
Wijsneus
Wouter1989
Zodiakk
Tja, ik had dat probleem ook.quote:Op maandag 15 september 2008 10:06 schreef Steven184 het volgende:
Schaamteloze tvp.
Mijn lijstje komt er hopelijk zsm aan, maar ben bezig in een boek dat bij veel mensen op de lijst staat, dus zonde om niet even te wachten voordat ik deze uit heb. Grote kans dat hij erin komt namelijk, wat er tot nu toe dan van heb gelezen. Voor de rest staat het lijstje al klaar.
Die moet ik nog lezen, lijkt me erg goed !quote:4) T de Loo : de tweeling
Terug vind postquote:Op maandag 15 september 2008 18:10 schreef hasse8 het volgende:
ehm, stomme vraag, maar wat betekent tvp? En waar kan ik dat soort termen vinden? Ik zie ze regelmatig langskomen en buiten rofl en zo, heb ik echt geen idee wat het betekent *bloos*
Zo kan je het topic blijven volgenquote:Op maandag 15 september 2008 18:10 schreef hasse8 het volgende:
ehm, stomme vraag, maar wat betekent tvp? En waar kan ik dat soort termen vinden? Ik zie ze regelmatig langskomen en buiten rofl en zo, heb ik echt geen idee wat het betekent *bloos*
Dat gaat zo niet werken. Je moet ff de regels doorkijken in de OP. Of ben ik te voorbarig?quote:Op maandag 15 september 2008 18:37 schreef Memento_Mori het volgende:
Gaatie dan.. op onbepaalde volgorde:
Als het er 30 zijn en daar ga ik dan maar van uit want ik ben te lui om het na te tellen mag het wel, 3 boeken per auteur, maximaalquote:Op maandag 15 september 2008 18:45 schreef robbolo het volgende:
[..]
Dat gaat zo niet werken. Je moet ff de regels doorkijken in de OP. Of ben ik te voorbarig?
Als er lijsten worden gepost met maximaal 30 boeken zonder nummers ervoor, ga ik er voor het gemak van uit dat het bovenste boek #1 is, het volgende #2, etc. Alleen dit zijn 48 boeken, dus deze lijst kan ik zo inderdaad even wat moeilijker verwerken.quote:Op maandag 15 september 2008 18:45 schreef robbolo het volgende:
[..]
Dat gaat zo niet werken. Je moet ff de regels doorkijken in de OP. Of ben ik te voorbarig?
Vonnegut.quote:Op maandag 15 september 2008 19:29 schreef DorianG het volgende:
Mijn steentje bijdragen
6. Slaughterhouse 5 - Kurt Vonnekut
Welk deel uit de series wil je nomineren? De hele serie gaat namelijk nietquote:Op maandag 15 september 2008 19:29 schreef DorianG het volgende:
Mijn steentje bijdragen
9. Dune (serie) - Frank Herbert
10. Foundation (serie) - Asimov
Tvp met een f?quote:Op maandag 15 september 2008 22:23 schreef Niara het volgende:
[..]
Of thank you for posting? Dat is wat ik altijd dacht..![]()
We hebben nogmaals gekeken naar de columnverzameling van Maarten 't Hart. Columns vallen een beetje in een grijs gebied, en er is moeilijk één lijn te trekken voor alle verzamelingen van columns. Daarom wordt, als een titel in het grijze gebied valt, per titel bekeken of die mee kan doen. Ook de tweede keer dat we die afweging hebben gemaakt, kwamen we tot de conclusie dat dit specifieke boek met columns erin mee kan doen voor de top 100.quote:Op vrijdag 12 september 2008 09:25 schreef DaMart het volgende:
[..]
Op grond van de informatie die we op internet vonden, gaat het in dit boek over verhalen die in columnvorm geschreven zijn, vandaar dat we deze columnverzameling wel hebben toegestaan. Als de columns overwegend opiniërend zijn, doorstaan ze de toets hoogstwaarschijnlijk niet.
Maar ik heb je betoog nogmaals mee naar achteren genomen, dus we kijken er nog een keer naar.
Heb je hem stiekem snel gelezen en vond je hem ook te leuk om hem niet mee te laten doen ?quote:Op maandag 15 september 2008 22:51 schreef DaMart het volgende:
Er stond nog iets open uit het vorige topic:
[..]
We hebben nogmaals gekeken naar de columnverzameling van Maarten 't Hart. Columns vallen een beetje in een grijs gebied, en er is moeilijk één lijn te trekken voor alle verzamelingen van columns. Daarom wordt, als een titel in het grijze gebied valt, per titel bekeken of die mee kan doen. Ook de tweede keer dat we die afweging hebben gemaakt, kwamen we tot de conclusie dat dit specifieke boek met columns erin mee kan doen voor de top 100.
We hebben overigens ook Darwin onder de loep gelegd, maar Darwin kan helaas niet meedoen, dat boek is toch echt te wetenschappelijk.
Nee, bij de boeken in het grijze gebied gaan we echt uit van informatie op internet over die boeken, en in dit geval kwamen we tot de conclusie dat er voldoende verhalende elementen in aanwezig zijn om het boek mee te laten doenquote:Op maandag 15 september 2008 23:41 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Heb je hem stiekem snel gelezen en vond je hem ook te leuk om hem niet mee te laten doen ?
Herkenbaar. Bij het uitzoeken van aanvullende gegevens lees ik dan ook de samenvattingen... de boekhandel gaat binnenkort een goede klant aan me hebbenquote:Op dinsdag 16 september 2008 15:37 schreef No-P het volgende:
hmmm, nu moet ik weer een zooi boeken bestellen
Hahaha, nogmaal geen dank hoorquote:Op dinsdag 16 september 2008 20:27 schreef Niara het volgende:
[..]
Ik ben nogal blond![]()
![]()
Bedankt in ieder geval voor de uitleg!
een boelquote:Op woensdag 17 september 2008 16:52 schreef Madgizmo het volgende:
Hoeveel lijstjes zijn er inmiddels geplaatst?
Vond ik ook erg goed ! Blijft leuk en verrassend al die lijstjesquote:13. Geert Mak - De eeuw van mijn vader
Nog lang niet genoeg, natuurlijk! Meer lijstjes blijven welkomquote:Op woensdag 17 september 2008 16:52 schreef Madgizmo het volgende:
Hoeveel lijstjes zijn er inmiddels geplaatst?
71 lijstjes zijn inmiddels verwerkt, een aantal wachten nog op reactie op een PM omdat ze niet helemaal voldeden aan criteria, en meerdere lijsten zijn nog niet verwerkt, omdat er nog aan wordt gewerktquote:Op woensdag 17 september 2008 20:38 schreef DaMart het volgende:
[..]
Nog lang niet genoeg, natuurlijk! Meer lijstjes blijven welkom.
Hoe goed of mooi de boeken zijn, staat uiteraard niet ter discussie. We kijken vooral naar de inhoud, waarbij we bronnen op internet als leidraad nemen. Wanneer de inhoud bijvoorbeeld te wetenschappelijk of onvoldoende verhalend is, kunnen de boeken helaas niet meedoen. Voor de zorgvuldigheid, bespreek ik de betreffende titels ook achter de schermen.quote:Op dinsdag 16 september 2008 01:50 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ik vind het wel onzin dat ik me lijst moet aanpassen omdat sommige boeken opeens niet geschikt blijken, terwijl het zulke mooie boeken zijn![]()
O ja, die van mij valt nog in de laatste categoriequote:Op woensdag 17 september 2008 22:07 schreef DaMart het volgende:
[..]
71 lijstjes zijn inmiddels verwerkt, een aantal wachten nog op reactie op een PM omdat ze niet helemaal voldeden aan criteria, en meerdere lijsten zijn nog niet verwerkt, omdat er nog aan wordt gewerkt.
Waar is jouw lijstje dan? Ik ben het niet tegengekomenquote:Op donderdag 18 september 2008 18:41 schreef Madgizmo het volgende:
[..]
O ja, die van mij valt nog in de laatste categorie.
Daar wordt nog aan gewerkt.quote:Op donderdag 18 september 2008 21:11 schreef MPG het volgende:
[..]
Waar is jouw lijstje dan? Ik ben het niet tegengekomen.
Je mist nog 16 boeken in de lijst om een auteur twee keer te kunnen noemen, dus ik kan alleen de eerste 3 verwerkenquote:Op vrijdag 19 september 2008 10:42 schreef One_conundrum het volgende:
Jaah tis een soort tvp zodat ik binnenkort de beste boeken ooit kan lezen
1. W.F. Hermans - De donkere kamer van Damocles
2. Ken kesey - One flew over the chuckoo's nest
3. Jan Cremer - Ik, Jan Cremer 1
4. Jan Cremer - Ik Jan Cremer 2
hmm, doe dan maar deel 2. Minder wo2 gedoe.quote:Op vrijdag 19 september 2008 11:37 schreef DaMart het volgende:
[..]
Je mist nog 16 boeken in de lijst om een auteur twee keer te kunnen noemen, dus ik kan alleen de eerste 3 verwerken.
Dat zou tof zijnquote:Op vrijdag 19 september 2008 13:17 schreef babette21 het volgende:
joh kom ik er toch bij toeval achter dat dit weer loopt...
tvp dus: misschien heb ik vanvond of morgenochtend nog even tijd om ernaar te kijken
quote:1. Fjodor Dostojevski – Misdaad en Straf
2. Milan Kundera – De grap
3. Leo Tolstoj – Anna Karenina
4. Fjodor Dostojevski – De gebroeders Karamazov
5. Jan Cremer – Ik Jan Cremer
6. Carlos Ruiz Zafon – De schaduw van de wind
7. Leo Tolstoj – Oorlog en Vrede
8. Albert Camus – De pest
9. Multatuli – Max Havelaar
10. Geert Mak – In Europa
11. Gyorgy Konrad – Melinda en Dragoman
12. Erik Hazelhoff Roelfzema – Rendez-vous in San Francisco
13. H.S. Conscience – De leeuw van Vlaanderen
14. W.F. Hermans – De donkere kamer van Damocles
15. Homerus - De Illias
16. Harry Mulisch – De Ontdekking van de Hemel
17. Milan Kundera – Het leven is elders
18. Tom Holland – Rubicon
19. Orlando Figes – Natasja’s dans
20. Allan Sillitoe – Zaterdagavond en zondagmorgen
21. J.P. Sartre – De teerling is geworpen
22. Vergilius – Het verhaal van Aeneas
23. Herman Brusselmans – De terugkeer van Bonanza
24. A.S. Poesjkin – De Kapiteinsdochter
25. Gerard Reve – De avonden
26. J.M. Coetzee – Ongenade
27. Tessa de Loo – De tweeling
28. Arnon Grunberg – Blauwe maandagen
29. Marian Donner – 8.30 uur opstand
30. Milan Kundera – De ondraaglijke lichtheid van het bestaan
4. Süskind - Das Parfum.quote:Op vrijdag 19 september 2008 10:42 schreef One_conundrum het volgende:
Jaah tis een soort tvp zodat ik binnenkort de beste boeken ooit kan lezen
1. W.F. Hermans - De donkere kamer van Damocles
2. Ken kesey - One flew over the chuckoo's nest
3. Jan Cremer - Ik Jan Cremer 2
Nee hoor, ik neem hem mee bij het verwerken van je boekenlijstje!quote:Op vrijdag 19 september 2008 19:59 schreef One_conundrum het volgende:
[..]
4. Süskind - Das Parfum.
Ik heb al mijn gelezen boeken niet zo even paraat. Maak ik het te ingewikkeld?
quote:Naam Boeken
"0033 30
_Arual_ 30
Adelante 30
Alledagenheeldruk 3
Amarants 7
Angel-A 30
Autodidact 20
Babette21 30
Basone 30
Bellamy 30
Beschouw 10
Blinky 10
Cesare-Borgia 30
Chancard 10
DaMart 30
Deedeetee 30
Dennisjv 10
Desima 18
DJMO 30
Doedezemaar 29
Dorian G 7
Drijfzand 1
Dutcherrorist 8
Dylanesque 30
Foeske 20
G.Fawkes 5
Georgkacher 30
Hasse8 30
Hetzwartegat 30
-H-I-M- 10
Humberto.Tan 30
HV 20
Iblis 30
Intxaurraga 10
Isabeau 30
Jabberwocky 30
JAM 10
JelleS 10
Joonjoon 4
Keileweg-ethicus 10
Krapula 14
Luutgaert 30
LXIV 10
Mainport 10
MB88 30
Melusine 30
Methodmich 30
mjan 10
Mkrijt 9
-moi- 9
Mousemicky 15
MudsharkOGT 15
Nautilus 20
Nemain 20
Niara 15
No-p 30
Oh-Oh 30
One_conundrum 4
Orangez 2
Ow 4
p-etr-a 30
Placebeau 20
Posergoth6667 5
Prupke 10
purepoisonperfume 20
Ranja 30
Reneuh 8
Riches 5
Robbolo 13
rthls 20
Sasquatch 20
SCH 10
Sicstus 10
Siting Elfling 20
Slakkie 2
Sloggi 10
Sylvietjoo 13
Tafelpoot 12
Tha_Erik 8
Timmmmm 30
Troel 22
Vodevil 6
Wijsneus 2
Wouter1989 10
Zodiakk 20
quote:1. Vogels zonder vleugels (Birds without wings) – Louis de Bernières (GB) - 2004
2. De Naam van de Roos (Il nome della Rosa) - Umberto Eco (Ita) - 1980
3. De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (NESNESITELNÁ LEHKOST BYTÍ) - Milan Kundera (Tsjech) - 1984
4. De ontdekking van de Hemel - Harry Mulisch (Ned) - 1992
5. De avonden - Gerard Reve (Ned) - 1947
6. De jongen met de gestreepte pyama (The Boy In The Striped Pyjamas) - John Boyne (Ier) - 2006
7. De verborgen geschiedenis (The secret history) - Donna Tartt (VS) - 1992
8. Het Korte Maar Wonderbare Leven van Oscar Wao (The Brief Wondrous Life of Oscar Wao) – Junot Diaz (VS) - 2007
9. De Stad der Zienden (Ensaio sobre a lucidez) - José Saramago (Por) - 2004
10. Nooit meer slapen - Willem Frederik Hermans (Ned) - 1966
11. All the King’s men (All the King’s men) – Robert Penn Warren (VS) - 1946
12. American Psycho (American Psycho) – Brett Easton Ellis (VS) - 1991
13. Extreem Luid & Ongelooflijk Dichtbij (Extremely Loud and Incredibly Close) - Jonathan Safran Foer (VS) - 2005
14. Publieke Werken – Thomas Rosenboom (Ned) - 1999
15. Het proces (Der Process) – Franz Kafka (Joods-Boheems (Oostenrijks-Hongaars)) - 1925
16. De verdwaalde carnavalsvierder - Hubert Lampo (Bel) - 1990
17. Het leven van Pi (Life of Pi) – Yann Martel (Can) - 2001
18. Nachttrein naar Lissabon (Nachtzug nach Lissabon) - Pascal Mercier (Zwi) - 2004
19. De slinger van Foucault (Il pendolo di Foucault) - Umberto Eco (Ita) - 1988
20. 1984 (Nineteen Eighty-Four) - George Orwell (GB) - 1949
21. Kaas - Willem Elsschot (Bel) - 1933
22. Hoe de soldaat de grammofoon repareert (Wie der Soldat das Grammofon repariert) - Sa¨a Stani¨ić (Bos) - 2006
23. De wereld volgens Garp (The World According to Garp) – John Irving (VS) - 1978
24. Het lot van de familie Meijer (Melnitz) – Charles Lewinsky (Dui) - 2006
25. De komst van Joachim Stiller – Hubert Lampo (Bel) - 1960
26. Kluizenaars (Quarantine) – Jim Grace (GB) - 1997
27. De schaduw van de wind (La sombra del viento) - Carlos Ruiz Zafón (Spa) - 2001
28. De weg naar Callisto (Callisto) – Torsten Krol (Aus) - 2007
29. Jonathan Strange & Mr. Norrell (Jonathan Strange & Mr. Norrell) – Susanna Clarke (GB) - 2004
30. De Goelag archipel (Архипелаг ГУЛАГ)- Aleksandr Solzjenitsyn (Rus) – 1973-1975
ben erg benieuwdquote:Op zaterdag 20 september 2008 00:02 schreef DaMart het volgende:
No zo'n 24 uur te gaan voordat de nominatieperiode sluit. Op dit moment kan ik zeggen dat het aan kop erg spannend is, en het nog alle kanten op kan/
Maar ik ben benieuwd hoeveel lijstjes er nog komen en wat die nog aan de tussenstand kunnen veranderen!
Het ligt eraan hoeveel lijstjes er nog bij komen vandaag. Ik heb er nog 3 liggen die nog verwerkt moeten worden, en een aantal mensen denkt nog hard na, volgens mij. Maar ik ga zelf uit van rond een uur of 8. En ik ben van plan om er net als vorig jaar de tijd voor te nemen, en heel geleidelijk de lijst prijs te geven. De uiteindelijke top zal ook weer een tijdje sticky in TTK komen te staan, trouwens.quote:Op zaterdag 20 september 2008 11:09 schreef krapula het volgende:
[..]
ben erg benieuwdmijn lijstje wat ik nog moet lezen zal wel stukken groter worden na de uitslag
![]()
enig idee wanneer je de uitslag kan posten?
Meer dan vorig jaar zou nog beter zijn, natuurlijkquote:Op zaterdag 20 september 2008 17:20 schreef Steven184 het volgende:
Hopelijk komen we in de buurt van het aantal lijstje vorig jaar. Tevens een kickje in de AT om meer mensen te trekken
Ja, het gaat nu lekker. Maar ik wil er eigenlijk nog meer hebben. Dus als je nog ergens een lezende FOK!ker tegenkomt, wijs hem of haar vooral op dit topicquote:
quote:Op zaterdag 20 september 2008 19:20 schreef Mainport het volgende:
En toch werd-ie genoemd, net voor de bel. Door Sai nog wel.
en die wordt niet gepost, want...............?!quote:Op zaterdag 20 september 2008 20:36 schreef DaMart het volgende:
Per PM is er ook een boekenlijst binnengekomen van paddy.
Niks geheims aan hoor, in het Exceldocument kan iedereen het immers ook teruglezen. Maar ik heb hem wel uitgeprint, maar even niet onder de copy-past zitten (daar zit even wat data voor in Exceldocumentquote:Op zaterdag 20 september 2008 20:38 schreef babette21 het volgende:
[..]
en die wordt niet gepost, want...............?!
Morgenavond rond 20:00 uur begin ik met het bekendmaken van de top 100. Het Exceldocument waarin ik werk zal ik ook weer online zetten, zodat je bijvoorbeeld ook kunt kijken waar je boeken die niet in de top 100 zijn gekomen, terecht zijn gekomenquote:Op zaterdag 20 september 2008 20:50 schreef Jabberwocky het volgende:
Als ik morgen weer op Fok kijk, kan ik de gehele lijst dan verwachten? Ik ben erg nieuwschierig.
We zitten er nog onder, dus hopelijk komen er voor morgenochtend nog wat bij.quote:Op zaterdag 20 september 2008 22:15 schreef DJMO het volgende:
en zijn dr al net zoveel lijstjes als vorig jaar?? of meer
Nog leuke ontwikkelingen in de stand?quote:Op zaterdag 20 september 2008 22:52 schreef DaMart het volgende:
[..]
We zitten er nog onder, dus hopelijk komen er voor morgenochtend nog wat bij.
Alles wat tot nu toe is gepost, is trouwens verwerkt.
Ten opzichte van vorig jaar doen zich in de top 100 zeker wat verschuivingen voor, maar ik denk niet dat dat iemand verbaastquote:Op zaterdag 20 september 2008 22:53 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Nog leuke ontwikkelingen in de stand?
Hoe neutraal kan je het houdenquote:Op zaterdag 20 september 2008 23:03 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ten opzichte van vorig jaar doen zich in de top 100 zeker wat verschuivingen voor, maar ik denk niet dat dat iemand verbaast.
Ik houd het graag spannend tot het eindquote:Op zaterdag 20 september 2008 23:05 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Hoe neutraal kan je het houden
Dan bouw je de spanning een beetje op.quote:Op zaterdag 20 september 2008 23:24 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik houd het graag spannend tot het eind.
Ik kan in ieder geval zeggen dat aan de hand van een aantal verschuivingen een opmerkelijke conclusie te trekken is!quote:Op zaterdag 20 september 2008 23:25 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dan bouw je de spanning een beetje op.
Dus ja, er zijn grote veranderingen en Donald Duck staat op 1.
Zoiets
en dat is dat pinkeltje echt bestaatquote:Op zaterdag 20 september 2008 23:27 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik kan in ieder geval zeggen dat aan de hand van een aantal verschuivingen een opmerkelijke conclusie te trekken is!
Is dat nieuws dan?quote:Op zaterdag 20 september 2008 23:35 schreef DJMO het volgende:
[..]
en dat is dat pinkeltje echt bestaat
pinkeltjequote:Op zaterdag 20 september 2008 23:35 schreef DJMO het volgende:
[..]
en dat is dat pinkeltje echt bestaat
mijn nr 30 balanceert het uitquote:Op zaterdag 20 september 2008 19:20 schreef Mainport het volgende:
En toch werd-ie genoemd, net voor de bel. Door Sai nog wel.
Mooi lijstje hoorquote:Op zaterdag 20 september 2008 18:21 schreef peaceman het volgende:
Commentaar op mijn lijst mag, graag zelfs.
wáár hebben jullie het over???quote:
Volgens mij over de nummer 30 van Sai... die titel is meteen het hele verhaal.quote:
quote:Op zaterdag 20 september 2008 00:19 schreef Steven184 het volgende:
Hier mijn lijstje. Misschien dat ik er morgen nog wat commentaar bijzet.
[quote]
1. Vogels zonder vleugels (Birds without wings) – Louis de Bernières (GB) - 2004
2. De Naam van de Roos (Il nome della Rosa) - Umberto Eco (Ita) - 1980
3. De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (NESNESITELNÁ LEHKOST BYTÍ) - Milan Kundera (Tsjech) - 1984
4. De ontdekking van de Hemel - Harry Mulisch (Ned) - 1992
5. De avonden - Gerard Reve (Ned) - 1947
6. De jongen met de gestreepte pyama (The Boy In The Striped Pyjamas) - John Boyne (Ier) - 2006
7. De verborgen geschiedenis (The secret history) - Donna Tartt (VS) - 1992
8. Het Korte Maar Wonderbare Leven van Oscar Wao (The Brief Wondrous Life of Oscar Wao) – Junot Diaz (VS) - 2007
9. De Stad der Zienden (Ensaio sobre a lucidez) - José Saramago (Por) - 2004
10. Nooit meer slapen - Willem Frederik Hermans (Ned) - 1966
11. All the King’s men (All the King’s men) – Robert Penn Warren (VS) - 1946
12. American Psycho (American Psycho) – Brett Easton Ellis (VS) - 1991
13. Extreem Luid & Ongelooflijk Dichtbij (Extremely Loud and Incredibly Close) - Jonathan Safran Foer (VS) - 2005
14. Publieke Werken – Thomas Rosenboom (Ned) - 1999
15. Het proces (Der Process) – Franz Kafka (Joods-Boheems (Oostenrijks-Hongaars)) - 1925
16. De verdwaalde carnavalsvierder - Hubert Lampo (Bel) - 1990
17. Het leven van Pi (Life of Pi) – Yann Martel (Can) - 2001
18. Nachttrein naar Lissabon (Nachtzug nach Lissabon) - Pascal Mercier (Zwi) - 2004
19. De slinger van Foucault (Il pendolo di Foucault) - Umberto Eco (Ita) - 1988
20. 1984 (Nineteen Eighty-Four) - George Orwell (GB) - 1949
21. Kaas - Willem Elsschot (Bel) - 1933
22. Hoe de soldaat de grammofoon repareert (Wie der Soldat das Grammofon repariert) - Sa¨a Stani¨ić (Bos) - 2006
23. De wereld volgens Garp (The World According to Garp) – John Irving (VS) - 1978
25. De komst van Joachim Stiller – Hubert Lampo (Bel) - 1960
26. Kluizenaars (Quarantine) – Jim Grace (GB) - 1997
27. De schaduw van de wind (La sombra del viento) - Carlos Ruiz Zafón (Spa) - 2001
28. De weg naar Callisto (Callisto) – Torsten Krol (Aus) - 2007
29. Jonathan Strange & Mr. Norrell (Jonathan Strange & Mr. Norrell) – Susanna Clarke (GB) - 2004
30. De Goelag archipel (Архипелаг ГУЛАГ)- Aleksandr Solzjenitsyn (Rus) – 1973-1975
Goede keus, mooi boek over vele generaties van een familie.quote:Op zondag 21 september 2008 15:13 schreef deedeetee het volgende:
Ik ga dus zeer regelmatig naar de boekhandel ( om te kopen of om naar de bieb door te wandelen) maar ik heb óók leesinspiratie opgedaan na het lezen van de lijstjes
Dit is de inspiratie uit het bovenstaande gequote lijstje :
ga ik dus ook lezen![]()
Stuk of 25 minder dan vorig jaar toch?quote:Op zondag 21 september 2008 16:08 schreef DaMart het volgende:
Zo, ik heb nog even wat controles uitgevoerd op de 94 ingevoerde lijstjes, en de uitslag staat nu definitief vast. En volgens mij is het weer een erg mooie lijst geworden!
12 minder.quote:Op zondag 21 september 2008 16:44 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Goede keus, mooi boek over vele generaties van een familie.
[..]
Stuk of 25 minder dan vorig jaar toch?
Ik ben messcherp vandaag;)quote:Op zondag 21 september 2008 16:46 schreef DaMart het volgende:
[..]
12 minder.
Maar leuk dat het opvalt dat ik dat aantal er heel stiekem tussen heb gezet.
Right.quote:Op zondag 21 september 2008 20:18 schreef DaMart het volgende:
Mocht iemand zich op dit punt afvragen waarom die lijst er in godsnaam zo verknipt staat, dat is om het spannend te houden voor de mensen die straks de uitslag pas lezen.
Ik nietquote:Op zondag 21 september 2008 20:19 schreef Mainport het volgende:
Mensen klikken toch altijd direct door naar de laatste post.
Nu de auteurslijst en alle andere trivia nogquote:Op zondag 21 september 2008 20:27 schreef DaMart het volgende:
Hier staat de volledige lijst overigens in goede volgorde: FOK! Boekentop 100 2008 - de uitslag (21/9 20:00 uur)
O, fout verbeterd dus, omdat ik van een aantal mensen dat boek als van Anke de Vries in de lijst zag staanquote:Op zondag 21 september 2008 20:49 schreef Troel het volgende:
Reis door de nacht is van ANNE de Vries, niet van ANKE de Vries (en Anne is in dit geval een mannetje)
quote:Op zondag 21 september 2008 20:54 schreef DaMart het volgende:
[..]
O, fout verbeterd dus, omdat ik van een aantal mensen dat boek als van Anke de Vries in de lijst zag staan.
Maar ik heb het aangepast in het Exceldocument, zal het op FOK! ook even corrigeren.
Die informatie heb ik van deze site.quote:Op zondag 21 september 2008 21:02 schreef Hanneke12345 het volgende:
Prima nummer 1
En ik wist niet dat Brave New World ook vertaald was als het Soma-Paradijs.
Dat heeft er volgens mij mee te maken dat je elke auteur maar 1 x per 10 boeken mag noemen. Vorig jaar stonden er dus ook meer Harry Potter boeken in mijn lijst dan nu. Maar ik kan me idd ook wel voorstellen dat het een beetje met de hype van vorig jaar te maken heeft.quote:Op zondag 21 september 2008 20:46 schreef DaMart het volgende:
Wat mij trouwens opvalt aan de lijst is dat Harry Potter ineens zo'n terugval beleeft. Blijkbaar is die hype nu voorbij, zo lijkt he.
Vorig jaar mocht 25% van de boeken van dezelfde auteur afkomstig zijn. Volgend jaar wil ik het nog iets anders gaan doen, maar daarvoor start ik in dit topic de komende week nog een discussiequote:Op zondag 21 september 2008 21:30 schreef Foeske het volgende:
[..]
Dat heeft er volgens mij mee te maken dat je elke auteur maar 1 x per 10 boeken mag noemen. Vorig jaar stonden er dus ook meer Harry Potter boeken in mijn lijst dan nu. Maar ik kan me idd ook wel voorstellen dat het een beetje met de hype van vorig jaar te maken heeft.
Ik hoopte eigenlijk op meer live-meelezers, maar volgend jaar presenteer ik het misschien iets anders inderdaad. Net als vorig jaar alleen in stickytopic, en daar de lijst steeds aanvullen bijvoorbeeldquote:Verder vond ik het enorm irritant om de lijst zo gepubliceerd te zien, maar goed dat is mijn mening. Ik ben dus meteen doorgescrold naar de complete lijst![]()
Wat de verandering ook kan hebben veroorzaakt, is dat er heel andere mensen hebben meegedaan dan vorig jaar. Van de mensen die in 2007 een boekenlijst hebben geplaatst, hebben er dit jaar 18 weer meegedaan. 86 personen (minus mensen die mogelijk nu onder een andere naam posten) hebben hun lijst vorig jaar dus niet kenbaar gemaaktquote:Maar wat schrok ik van die 40 boeken die uit de lijst zijn verdwenen! Daar staan echt wel goede titels bij. Je ziet echt wel een verandering in het soort boeken dat genoemd is. Zo zie ik nu volgens mij veel vaker Dostojevski, Eco en Tolstoj enzo. Daar heb ik nog nooit wat van gelezen. Ik dacht altijd dat dat hele ingewikkelde, saaie, ouderwetse boeken waren (als in Multatuli bijvoorbeeld, waar ik niet doorheen kwam). Heb ik daarin gelijk of zijn het wel echte aanraders?
The green mile wel ja, maar dat is dan ook het genre dat ik het meest lees. Drama kijk ik liever dan dat ik het lees. Maar dan is the green mile weer lamg en lang niet het beste boek van King, m.i.quote:Op zondag 21 september 2008 21:23 schreef Bostonian het volgende:
Ik zou dan toch het boek lezen. The Green Mile en 1984 bijvoorbeeld zijn als boeken veel mooier en beter dan de film!
Kluun op 6 is omdat het me zo aangreep, omdat ik het in één ruk uitlas. Niet zozeer omdat het een literair meesterwerk is. Van Tolstoj heb ik (nog) nooit iets gelezen, daarom weet ik niet wat voor boeken het zijn en daarom hoor ik graag van jullie of mijn vooroordeel bevestigd wordt. Ik zeg niet dat Max Havelaar een slechte schrijver is, ik zeg alleen dat ik er niet doorheen kwam, ik vond het te moeilijk geschreven. Misschien was ik toen te jong, dat weet ik niet. Ik zal het vast nog eens proberen, want ik geloof zeker dat het een erg mooi en goed boek is.quote:Op zondag 21 september 2008 21:40 schreef Mainport het volgende:
Als je Kluun op zes zet, denkt dat Tolstoj ouderwetse boeken schrijft en zegt dat Max Havelaar een slechte schrijver is, dan zullen ze je stem bij de NS Publieksprijs van harte verwelkomen.
Dat is ook wel het leuke aan dit soort lijsten, je hebt de echte literatuur fanaten en de treinlezers en weet ik wat door elkaar, net als dat in muz de lijsten van echte muzieknerds en top 40 luisteraars komen en in ftr de filmlijsten van de hardcore filmhuisbezoekers naast de wat-komt-er-op-tv kijkers...quote:Op zondag 21 september 2008 22:31 schreef Foeske het volgende:
Dus ja, misschien ben ik van de ene kant best een typische NS Publieksprijs-lezer, ik lees namelijk voornamelijk als ontspanning en dan geniet ik het meest van mooie, makkelijk te lezen boeken. Maar ik denk dat mijn lijstje wel laat zien dat ik ook iets meer lees dan dat...
Kortom, een afspiegeling van een veel breder publiek. Ik mag dat ook welquote:Op zondag 21 september 2008 22:40 schreef ranja het volgende:
[..]
Dat is ook wel het leuke aan dit soort lijsten, je hebt de echte literatuur fanaten en de treinlezers en weet ik wat door elkaar, net als dat in muz de lijsten van echte muzieknerds en top 40 luisteraars komen en in ftr de filmlijsten van de hardcore filmhuisbezoekers naast de wat-komt-er-op-tv kijkers...
Ik zou hier ook nog "one flew over the cuckoo's nest" bij willen voegenquote:Op zondag 21 september 2008 21:23 schreef Bostonian het volgende:
Ik zou dan toch het boek lezen. The Green Mile en 1984 bijvoorbeeld zijn als boeken veel mooier en beter dan de film!
Iedereen moet het lezen, omdat het nog steeds een actueel boek is.quote:
quote:Ik heb overigens voornamelijk ervaring met Britse en vooral Amerikaanse auteurs en daarvan mis ik een hoop grootheden in de top 50: Twain, Hemmingway, Melville, Poe, Conrad, en Dickens om maar wat te noemen.
quote:Op zondag 21 september 2008 23:29 schreef robbolo het volgende:
[..]
Ik zou hier ook nog "one flew over the cuckoo's nest" bij willen voegenTotaal anders dan de film, maar stiekem beter!
En nog bedankt voor al het werk DaMart
Ik heb het ook dit jaar weer graag gedaan.quote:Op maandag 22 september 2008 01:18 schreef tong80 het volgende:
Jammer dat Reve en Bordewijk te laag staan.
Maar complimenten voor de organistatie
Klopt, de statitsieken per land zijn gebaseerd op de punten die zijn toegekend aan boeken van auteurs met de betreffende nationaliteit c.q. geboorteland. Ik zal voor volgend jaar kijken of ik bij de statistieken ook het aantal auteurs per land kan meenemen, daarvoor kan ik dan weer een formule maken die verwijst naar de auteurslijst, waar dan dus ook de nationaliteit aan wordt toegevoegdquote:Op maandag 22 september 2008 16:11 schreef Jabberwocky het volgende:
Ik heb net het excelbestandje doorgenomen, maar statistieken van het land gaan dus niet over het aantal auteurs uit het land neem ik aan? Want Japan staat nu met "5" in de top 100, waarvan er zo te zien 4 van Murakami afkomstig zijn. Dus eigenlijk maar 2 auteurs, maar daar moet je dan toch keuzes maken natuurlijk.
Bedankt voor de melding. Ik heb het in het werkbestand voor volgend jaar alvast aangepastquote:Het is overigens Yusef el Halal en niet Yusuf, veelgemaakte fout waar het in het boek ook nog even over gaat.
Volgens mij komt dat doordat veel mensen willen lezen in de orginele taal ipv vertaald, en dat is vaker engels dan een andere taal. Daarbij heb ik het idee dat als je in een boekenwinkel naar vertaalde boeken kijkt daar het gehalte amerikaanse en engelse schrijvers ook veel groter is dan andere landen. Net als in de muziek- en de dvd winkel trouwens...quote:Op maandag 22 september 2008 20:32 schreef hetzwartegat het volgende:
Wat mij opvalt, is dat er verhoudingsgewijs veel Amerikaanse en Engelse boeken op de lijst staan. Betekent toch dat we hier een wat eenzijdig wereldbeeld hebben. En dat de Amerikaanse culturele indoctrinatie na WO II gewerkt heeft.
Dat komt door de Franse boeken waarop mensen gestemd hebbenquote:Op maandag 22 september 2008 21:55 schreef wyccie het volgende:
Het valt me op dat Frankrijk zo hoog staat. Waar komt dat door?
DaMart
Maar zoveel waren dat er toch niet?quote:Op maandag 22 september 2008 22:40 schreef humberto.tan het volgende:
Dat komt door de Franse boeken waarop mensen gestemd hebben
In de excelsheet kun je alle boeken zien waarop gestemd zijn en kun je bovendien eenvoudig sorteren op land. 42 Franse boeken hebben punten gekregen tegenover 24 Russische.quote:Op maandag 22 september 2008 22:56 schreef wyccie het volgende:
[..]
Maar zoveel waren dat er toch niet?
Ik zag in de auteurslijst een Houellebecq en een Saint-Exúpery. Ik snap niet dat Rusland onder Frankrijk staat.
Ah, de Excel-sheet heb ik niet gedownload, vandaar.quote:Op maandag 22 september 2008 23:05 schreef humberto.tan het volgende:
In de excelsheet kun je alle boeken zien waarop gestemd zijn en kun je bovendien eenvoudig sorteren op land. 42 Franse boeken hebben punten gekregen tegenover 24 Russische.
Victor Hugo en Albert Camus hebben het ook niet slecht gedaan dit jaarquote:Op maandag 22 september 2008 22:56 schreef wyccie het volgende:
[..]
Maar zoveel waren dat er toch niet?
Ik zag in de auteurslijst een Houellebecq en een Saint-Exúpery. Ik snap niet dat Rusland onder Frankrijk staat.
Ik heb op dat boek gestemd omdat ik ooit als tiener niet op kon houden met lezen terwijl de tranen over mijn wangen bleven stromenquote:Op maandag 22 september 2008 21:55 schreef hasse8 het volgende:
Damart (en iedereen die geholpen heeft), dank je wel voor dit prachtige en uitputtende werk! Ik heb genoten van het lezen van het excell bestand. Zo nu en dan vloekend (wat denken ze wel, dát werk zo hoog in de lijst?), zo nu en dan juichend (er heeft nog iemand op Hasse Simonsdochter gestemd: wie, wie, wie???), en ook zeer inspirerend... Er staan er flink wat in de lijst die nu op mijn "die-moet-ik-nog-aanschaffen-en-lezen-lijstje" zijn terecht gekomen. Volgend jaar doe ik weer mee.... zeker weten!
Ah, yes same here... En maar brullen en maar doorlezen... wat wás ik verdrietig!quote:Op dinsdag 23 september 2008 07:03 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik heb op dat boek gestemd omdat ik ooit als tiener niet op kon houden met lezen terwijl de tranen over mijn wangen bleven stromenMijn moeder zei nog dat ik dat verdrietige boek moest wegleggen, maar dat kon ik niet.
DaMart
Zat eraan te denken om die te lezen. Is het leesbaar?quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:10 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ik snap niet dat Dante's goddelijke komedie op plaats 142 staats, veelste laag.
Verder mooie lijst wel al vind ik bij meer boeken de plaats wel apart.
Genoeg leesinspiratie iedergeval.
check,quote:Op donderdag 25 september 2008 17:10 schreef leipelullo het volgende:
Ik snap niet hoe Figuranten van Grunberg in die lijst komt.
Het is zijn meest verschrikkelijke boek.
Ja, maar iets later dan voorgaande jaren, dat kwam qua planning wat beter uit voor mequote:
Er staat mij iets bij dat jij toen in het buitenland zatquote:Op woensdag 2 september 2009 18:40 schreef Frollo het volgende:
Ik blijk vorig jaar niet meegedaan te hebben.
We gaan er op verschillende manieren aandacht aan besteden, dus we zullen zeker niet meteen alle mensen die voorgaande jaren meededen individueel benaderen. Maar als de top 100 tegen het einde loopt, dan is dat iets wat zeker overwogen kan worden, ook afhankelijk van het aantal deelnemers, natuurlijkquote:Op woensdag 2 september 2009 19:34 schreef Troel het volgende:
Oew, is er een mogelijkheid een mass-pm te sturen naar de mensen die vorig jaar meededen?
Dat is een goed idee, ga ik doen!quote:Op woensdag 2 september 2009 19:37 schreef Troel het volgende:
Een linkje in dit topic plaatsen (ook als het al vol is), zou ook wel helpen denk ik
En als je wilt weten hoe snel je moet doorlezen, de start van de boekentop 100 is gepland in het laatste weekend van september.quote:Op woensdag 2 september 2009 19:35 schreef Foeske het volgende:
Ik zat/zit er al op te wachten! Maar dan kan ik nog mooi een paar extra boekjes proberen te lezen
TVP! En tevens mass-PM-inschrijving, bij dezequote:Op woensdag 2 september 2009 18:37 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja, maar iets later dan voorgaande jaren, dat kwam qua planning wat beter uit voor me.
Maar vanaf eind deze maand organiseer ik de 3e editie van de FOK! boekentop 100!.
Ik juist welquote:
Wacht nog maar even met lijstjes posten hoorquote:Op donderdag 3 september 2009 20:02 schreef Daph_ het volgende:
Nu even een tvp, zal binnenkort mijn top zoveel even posten
Dat ligt niet in de planning. We houden het ook dit jaar bij één keer een lijstje met favoriete boeken posten. Het is een verkiezing van de populairste boeken, op grond van de mening van een grote groep mensen. Als een boek als 1984 wint, dan is dat dus blijkbaar gewoon een populair boekquote:Op donderdag 3 september 2009 22:14 schreef Wouter1989 het volgende:
Misschien is het ook een goed idee om het dit keer in 2 rondes te doen, waarbij je in de 2e kan stemmen op boeken van een vaststaande longlist. Dan wint er niet weer zo'n middlebrow-boek als 1984.
Ik ben ondertussen wel benieuwd naar jouw lijst, waar ik die dan ook terug kan vindenquote:Op donderdag 3 september 2009 22:14 schreef Wouter1989 het volgende:
Misschien is het ook een goed idee om het dit keer in 2 rondes te doen, waarbij je in de 2e kan stemmen op boeken van een vaststaande longlist. Dan wint er niet weer zo'n middlebrow-boek als 1984.
toch niet dat gedrocht van wieringa mag ik hopen?quote:Op woensdag 2 september 2009 23:20 schreef No-P het volgende:
Niet veel aanpassingen voor mijn boeken top 30 dit jaar waarschijnlijk. Zijn denk ik 3 nieuwe boeken bij ingekomen waarvan 1 vrij hoog (iets met boot). Niet zo veel gelezen afgelopen jaar.
Bij dezen een link naar de boekentop 100 2009quote:Op woensdag 2 september 2009 19:42 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat is een goed idee, ga ik doen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |