Dat is ook wel het leuke aan dit soort lijsten, je hebt de echte literatuur fanaten en de treinlezers en weet ik wat door elkaar, net als dat in muz de lijsten van echte muzieknerds en top 40 luisteraars komen en in ftr de filmlijsten van de hardcore filmhuisbezoekers naast de wat-komt-er-op-tv kijkers...quote:Op zondag 21 september 2008 22:31 schreef Foeske het volgende:
Dus ja, misschien ben ik van de ene kant best een typische NS Publieksprijs-lezer, ik lees namelijk voornamelijk als ontspanning en dan geniet ik het meest van mooie, makkelijk te lezen boeken. Maar ik denk dat mijn lijstje wel laat zien dat ik ook iets meer lees dan dat...
Kortom, een afspiegeling van een veel breder publiek. Ik mag dat ook welquote:Op zondag 21 september 2008 22:40 schreef ranja het volgende:
[..]
Dat is ook wel het leuke aan dit soort lijsten, je hebt de echte literatuur fanaten en de treinlezers en weet ik wat door elkaar, net als dat in muz de lijsten van echte muzieknerds en top 40 luisteraars komen en in ftr de filmlijsten van de hardcore filmhuisbezoekers naast de wat-komt-er-op-tv kijkers...
Ik zou hier ook nog "one flew over the cuckoo's nest" bij willen voegenquote:Op zondag 21 september 2008 21:23 schreef Bostonian het volgende:
Ik zou dan toch het boek lezen. The Green Mile en 1984 bijvoorbeeld zijn als boeken veel mooier en beter dan de film!
Iedereen moet het lezen, omdat het nog steeds een actueel boek is.quote:
quote:Ik heb overigens voornamelijk ervaring met Britse en vooral Amerikaanse auteurs en daarvan mis ik een hoop grootheden in de top 50: Twain, Hemmingway, Melville, Poe, Conrad, en Dickens om maar wat te noemen.
quote:Op zondag 21 september 2008 23:29 schreef robbolo het volgende:
[..]
Ik zou hier ook nog "one flew over the cuckoo's nest" bij willen voegenTotaal anders dan de film, maar stiekem beter!
En nog bedankt voor al het werk DaMart
Ik heb het ook dit jaar weer graag gedaan.quote:Op maandag 22 september 2008 01:18 schreef tong80 het volgende:
Jammer dat Reve en Bordewijk te laag staan.
Maar complimenten voor de organistatie
Klopt, de statitsieken per land zijn gebaseerd op de punten die zijn toegekend aan boeken van auteurs met de betreffende nationaliteit c.q. geboorteland. Ik zal voor volgend jaar kijken of ik bij de statistieken ook het aantal auteurs per land kan meenemen, daarvoor kan ik dan weer een formule maken die verwijst naar de auteurslijst, waar dan dus ook de nationaliteit aan wordt toegevoegdquote:Op maandag 22 september 2008 16:11 schreef Jabberwocky het volgende:
Ik heb net het excelbestandje doorgenomen, maar statistieken van het land gaan dus niet over het aantal auteurs uit het land neem ik aan? Want Japan staat nu met "5" in de top 100, waarvan er zo te zien 4 van Murakami afkomstig zijn. Dus eigenlijk maar 2 auteurs, maar daar moet je dan toch keuzes maken natuurlijk.
Bedankt voor de melding. Ik heb het in het werkbestand voor volgend jaar alvast aangepastquote:Het is overigens Yusef el Halal en niet Yusuf, veelgemaakte fout waar het in het boek ook nog even over gaat.
Volgens mij komt dat doordat veel mensen willen lezen in de orginele taal ipv vertaald, en dat is vaker engels dan een andere taal. Daarbij heb ik het idee dat als je in een boekenwinkel naar vertaalde boeken kijkt daar het gehalte amerikaanse en engelse schrijvers ook veel groter is dan andere landen. Net als in de muziek- en de dvd winkel trouwens...quote:Op maandag 22 september 2008 20:32 schreef hetzwartegat het volgende:
Wat mij opvalt, is dat er verhoudingsgewijs veel Amerikaanse en Engelse boeken op de lijst staan. Betekent toch dat we hier een wat eenzijdig wereldbeeld hebben. En dat de Amerikaanse culturele indoctrinatie na WO II gewerkt heeft.
Dat komt door de Franse boeken waarop mensen gestemd hebbenquote:Op maandag 22 september 2008 21:55 schreef wyccie het volgende:
Het valt me op dat Frankrijk zo hoog staat. Waar komt dat door?
DaMart
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |