Ik ben 26 en ik studeer ook nog en op dit punt ben ik echt precies het zelfdequote:Op zondag 14 september 2008 11:36 schreef Appelboom1983 het volgende:
Het uitstelgedrag komt voort uit de tegenzin om volwassen te worden en de daaraan verbonden verantwoordelijkheden en verplichtingen..
quote:Geniet dus, beste vriend, van je jonge jaren, haal je hart op aan de dagen van je jeugd. Volg de wegen die je hart wil gaan, gun je ogen wat ze wensen.
Dit is precies de omschrijving van mijn gevoel, ik voel ik mij te oud voor het leven wat ik leid (en daarom schaam ik mij). Ik zit soms in de universiteitsbibliotheek om aan mijn scriptie te werken en kijk jaloers naar de eerstejaars studenten.quote:Op zondag 14 september 2008 11:52 schreef soylent het volgende:
Tijdelijke dip, maak je niet druk
Je voelt je nu te oud voor het leven dat je nu leidt, maar zogauw je klaar bent is dat zo vergeten.
Maar goed, ik heb 10 jaar over mijn studie gedaan en dan ben ik nog na de bachelor gekaptEn ik ga gewoon nog een master doen
Dat ken ik jaquote:Op zondag 14 september 2008 11:56 schreef Appelboom1983 het volgende:
[..]
Dit is precies de omschrijving van mijn gevoel, ik voel ik mij te oud voor het leven wat ik leid (en daarom schaam ik mij). Ik zit soms in de universiteitsbibliotheek om aan mijn scriptie te werken en kijk jaloers naar de eerstejaars studenten.
Topquote:Ik ga proberen om binnen vier maanden mijn scriptie in te leveren. Misschien inderdaad een tijdelijke dip.
Ook niks mis mee.quote:Op zondag 14 september 2008 11:57 schreef zquing het volgende:
Niets mis mee met 8 jaar studeren, maar je woont nog thuis
Nee ik schaam me er niet voor, het heeft zo moeten zijnquote:Op zondag 14 september 2008 11:41 schreef Appelboom1983 het volgende:
Hoi RuiDaSilva,
Heb je ook last van schaamte (bijvoorbeeld elke keer als je iemand tegenkomt en diegene moet vertellen dat je nog steeds bezig met je studie/ scriptie)?
quote:Dat ken ik ja Zo onbezorgd en jeugdig, nog vol naieve energie En je kan je de vakken haast niet meer herinneren die je toen deed en wil er alleen maar weg weeeeeeeg
Deze week heb ik pas mijn eerste hoofdstuk ingeleverd, dus dat begeleidings-traject moet eigenlijk nog beginnen. Ik heb wel een goed gevoel bij mijn scripti-begeleider, er is een goede klik, maar de praktijk moet zich nog uitwijzen.quote:TopHeb je wel goede begeleiding? Dat is soms echt een drama. M'n zusje is al twee jaar bezig met haar scriptie
Ten eerste, het verval begint niet met 25. Ten tweede, al die statussymbolen, als je dat zelf inderdaad belangrijk vindt, kom dan inderdaad van je luie party-ass. En als laatste: Je hebt geen depressiequote:Op zondag 14 september 2008 11:36 schreef Appelboom1983 het volgende:
Ik zit sinds een tijdje met een gevoel en ik kom er maar niet vanaf.
De situatie is als volgt.
Ik ben vrouw, 25 lentes, studeer rechten en nu is het zo dat ik met ingang van dit studiejaar inmiddels achtejaars student ben. Het voornemen is om dit studiejaar dan eindelijk maar eens serieus te gaan afstuderen. Oorzaken voor deze studievertraging zijn onder meer het verenigingsleven, reizen, maar mede ook veel uitstelgedrag. Het uitstelgedrag komt voort uit de tegenzin om volwassen te worden en de daaraan verbonden verantwoordelijkheden en verplichtingen..
Ik zit er al een tijd mee (sinds 2 jaar) dat ik mij hiervoor enorm schaam , omdat ik vind dat ik enorm veel tijd heb verspild en spijt heb van mijn uitstelgedrag. Ik voel me echt een enorme loser, omdat ik het gevoel heb dat ik niks bereikt heb:
- ik heb geen werkervaring (sinds 6 jaar een suffe bijbaan in horeca) en bijna al mijn vrienden hebben inmiddels een 'goede' baan
- ik heb geen koophuis (woon nog bij mijn ouders) en bijna al mijn vrienden wonen in een nieuwbouw huis (of praten over opleveren, etc)
- ik heb geen rijbewijs , laat staan een auto
- ik ben nog steeds niet afgestudeerd
- ik heb weinig spaargeld
- op 25jarige leeftijd begint het verval/ aftakelen
Het gevoel knaagt aan mij dat ik eigenlijk in 8 jaar twee studies had kunnen afronden en daar heb ik zo'n spijt van en ik voel mij een enorme loser. Ik vraag mij vaak af of ik tot nu toe iets heb bereikt in mijn leven.
Enfin, Ben ik echt een loser? Of heb ik last van een (tijdelijke) depressie?
Slechte redenen, maar dat weet je zelf ook wel.quote:Op zondag 14 september 2008 11:36 schreef Appelboom1983 het volgende:
Oorzaken voor deze studievertraging zijn onder meer het verenigingsleven, reizen, maar mede ook veel uitstelgedrag. Het uitstelgedrag komt voort uit de tegenzin om volwassen te worden en de daaraan verbonden verantwoordelijkheden en verplichtingen..
Bijna niemand op jouw leeftijd heeft werkervaring buiten krantenwijken, bartender, verkooppraatjes, callcenterwerk etc. om. Echte werkervaring doe je in je eigen branche, maar daarvoor moet je dusquote:- ik heb geen werkervaring (sinds 6 jaar een suffe bijbaan in horeca) en bijna al mijn vrienden hebben inmiddels een 'goede' baan
- ik heb geen koophuis (woon nog bij mijn ouders) en bijna al mijn vrienden wonen in een nieuwbouw huis (of praten over opleveren, etc)
72000quote:Op zondag 14 september 2008 12:08 schreef soylent het volgende:
Voor nog een feelgood momentje, ik heb 43 mille IBG en mijn oud-huisgenoot 72 mille. En met ons komt het ook goed (denk ik)
Althans, ik neem aan dat jij minder schuld hebt, dus dat je je nu niet gaat ophangen
Ik heb wel een studieschuld, want ik heb een prestatiebeurs, dus ik moet binnen 10 jaar afstuderen.quote:Op zondag 14 september 2008 12:08 schreef soylent het volgende:
Voor nog een feelgood momentje, ik heb 43 mille IBG en mijn oud-huisgenoot 72 mille. En met ons komt het ook goed (denk ik)
Althans, ik neem aan dat jij minder schuld hebt, dus dat je je nu niet gaat ophangen
Ik drink en blow niet, overigens nooit gedaan ok. Ik eet gezond, sport en heb een relax en onbezorgd leven. Het idee dat ik deze levensstijl achter mij moet laten speelt een hele grote rol bij mijn studievertraging.quote:Op zondag 14 september 2008 12:33 schreef MLI het volgende:
[..]
Ten eerste, het verval begint niet met 25. Ten tweede, al die statussymbolen, als je dat zelf inderdaad belangrijk vindt, kom dan inderdaad van je luie party-ass. En als laatste: Je hebt geen depressie, je hebt alleen je prioriteiten anders gelegd de afgelopen jaren. En nu is het tijd om van je reet te komen om je leven op de rails te krijgen. Drink/blow je veel?
Dus, als ik het goed begrijp, heb je het gevoel nog niet toe te zijn aan settelen.quote:Op zondag 14 september 2008 13:08 schreef Appelboom1983 het volgende:
[..]
Ik drink en blow niet, overigens nooit gedaan ok. Ik eet gezond, sport en heb een relax en onbezorgd leven. Het idee dat ik deze levensstijl achter mij moet laten speelt een hele grote rol bij mijn studievertraging.
Ik zie het niet zozeer als statussymbolen, maar als vruchten van je harde werken (iets bereikt hebben i.p.v. eeuwig 'studeren').
Laatste twee jaar verkeer ik in een zeer melancholische toestand, ik denk heel vaak terug aan die hele fijne jeugd.
Bij het horen van bepaalde 'oude' muziek (jaren '80, '90) of films krijg ik die gevoelens van melancholie erg sterk.
Ik zat er echt aan te denken om langs de dokter te gaan, omdat ik denk dat ik een depressie heb, maar misschien is het inderdaad gewoon een dipje.
Goeie postquote:Op zondag 14 september 2008 13:06 schreef Lod het volgende:
Heb 10 jaar 'gestudeerd' en nooit afgemaakt. Wel veel erbij gedaan aan verenigingsleven e.d.
Soms kom ik studiegenoten tegen en dan merk ik dat ik, wat betreft salaris, inderdaad achter lig. Maar aangezien ik goed kan rondkomen en een leuke baan heb zit ik daar niet zo mee. Het belangrijkste is dat je beseft dat het schaamtegevoel komt door een door ander opgelegde levenspatroon. En volgens mij zitten bedrijven niet te wachten op snotneuzen die zonder levenservaring net van de universiteit afkomen en wel even weten hoe het gedaan moet worden.
Ik sprak ooit een nicht van mij, zij en haar man hebben hun studies nominaal doorlopen, topbaan bij Shell en daarmee de hele wereld doorgereisd. En zij waren jaloers op mij. Hun hele leven hebben ze gestudeerd en gewerkt en ze hebben nooit de kans genomen om te genieten van het leven op het moment dat je het nog echt kunt waarderen: als je jong bent.
P.S. Maak wel je studie af. Dat opent uiteindelijk toch deuren die voor anderen niet of moeilijke toegankelijk zijn.
Jup, ik zie dat papiertje als de sleutel tot al mijn andere doelen. Alleen ik moet echt gewoon proberen die discipline vast te houden, meestal gaat het één dag goed en dan verval ik weer in mijn oude patroon. Misschien een coach nemen ofzo, die mij regelmatig belt of iets dergelijks.quote:Op zondag 14 september 2008 12:59 schreef Locusta het volgende:
Nou, om heel eerlijk te zijn zou ik zo mijn vaste baan aan de wilgen willen hangen om weer te kunnen studeren![]()
Bij mij dus omgekeerde situatie. Ik vind werken niets en wil me liever op de uni begraven tussen de boeken () en lekker een beetje pierenwaaien en de student uithangen op de campus.
Maarja, dat zou betekenen dat ik mijn inkomen sterk zou zien slinken, en tja... dat is nou ook weer niet de bedoeling![]()
Ik denk dat je hier niet teveel over in moet zitten en dit meer als een tijdelijk dipje zien. Je zult zien dat wanneer je klaar bent met je studie, de vaste/goede baan vanzelf komt. Dan heb je ook geld om je rijbewijs te halen en een auto te kopen (zo niet van de zaak), geld te sparen en een huis te kopen
Dus het een leidt naar het ander
![]()
No worries!
Heb ik ook hoor, 'had ik maar dit' of 'had ik maar dat'quote:Op zondag 14 september 2008 12:49 schreef Viking84 het volgende:voor TS: ik herken me wel een beetje in je verhaal. Ik heb zelf 7 jaar lang gestudeerd (2 jaar HBO, 5 jaar uni), ben nu net klaar en hoewel ik niet bang was voor de arbeidsmarkt denk ik nu wel: "Zat ik nog maar veilig op de uni". Ik ben ook 24 jaar, maar anders dan in jouw geval zijn de meeste van mijn vrienden ook net afgestudeerd of nog aan het studeren. Ik heb wel heel erg het gevoel dat ik niet uit mijn studie heb gehaald wat erin zat. Ik dacht: "Ik zorg gewoon dat ik afstudeer, hoe en wat precies maakt niet uit, of ik er werk mee krijg zie ik later wel weer", heel naïef dus. Ik heb dus ook maar weinig werkervaring. Als ik het nu allemaal opnieuw had mogen doen had ik andere vakken gekozen, misschien wel een tweede studie erbij gedaan, geschreven voor een website of tijdschrift... Dan had het er misschien heel anders uit gezien nu
.
Ik wil ook heel graag nog een tweede studie doen, misschien is (ook voor jou) deeltijd een optie?quote:Op zondag 14 september 2008 13:20 schreef Trashcanman het volgende:
Grappig, ik ben nu 24 en werk nu dik 2.5 jaar en heb er toch aardig spijt van dat ik niet nog een opleiding er bij heb gedaan. Niet dat ik geen leuke baan heb maar terugswitchen naar de schoolbanken is niet iets waar je veel trek in hebt als je een vast inkomen hebt.
Maar goed, niemand heeft gezegd dat je nadat je aan het werk bent gegaan gelijk gaat vastroesten. Ik heb nu meer tijd en geld over om me te vermaken dan toen ik nog aan het leren wasVastroesten komt volgens mij pas als je aan koters begint
quote:Op zondag 14 september 2008 13:11 schreef Apotheose het volgende:
jep, herkenbaar. 26 en net begonnen aan een nieuwe studie. Dat feit maakt mij niks uit. Al zou ik daarna nog een studie doen. Maar zie wel mensen om me heen settelen. Huisje boompje beestje. Dat gebabbel over 'mijn vriend dit en mijn vriend zo', word ik vaak misselijk van. Maar goed, sommige dingen kun je nu eenmaal niet haasten, hoe frustrerend ook. (nou heeft dit laatste misschien niet met jouw situatie te maken maar goed)
Dat is het zeker, heb inmiddels al een certificaat binnen en begin volgend jaar aan de volgendequote:Op zondag 14 september 2008 13:32 schreef Appelboom1983 het volgende:
[..]
Ik wil ook heel graag nog een tweede studie doen, misschien is (ook voor jou) deeltijd een optie?
Horeca is echt te zwaar werk voor mij, en niet echt mijn ding en ik zou toch wel heel graag het eerste jaar mijn titel willen gebruikenquote:Op zondag 14 september 2008 13:14 schreef B.E.D het volgende:
Lieve Appelboom,
Er is niks om je zorgen over te maken.
Je bent nog jong en hoewel er in de rechten weinig werkgelegenheid is, kun je, als je geen ambities hebt, zo een (simpel) kantoorbaantje krijgen.
De meeste mensen zijn afgestudeerd op hun 23e/24e, en komen in een heel andere sector te werken, dan hun studie.
Probeer anders carriere te maken in de horeca. Jezelf opwerken tot manager ofzo.
Groetjes,
Simon van Dagershoven,
verkoper herenmode.
quote:Op zondag 14 september 2008 13:42 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Dat is het zeker, heb inmiddels al een certificaat binnen en begin volgend jaar aan de volgende![]()
Binnen mijn werk kan ik met deze certificaten wel het een en ander maar ik vraag me af of ze er ook toe doen als ik bij een andere werkgever ga solliciteren.
Allemaal zeer herkenbaar. Maar wat is er nou eigenlijk aan de hand? Al die dingen die je opnoemt stellen echt helemaal niks voor, als je daar over 5 of 10 op terugkijkt dan heb je 2 jaar meer verkloot dan gemiddeld, want bijna iedereen verkloot tijd en talent. Dat is op zich niet meer dan een voetnoot in je leven, daar kun je zelfs over een paar maanden al zo op terugkijken.quote:Op zondag 14 september 2008 11:36 schreef Appelboom1983 het volgende:
Het gevoel knaagt aan mij dat ik eigenlijk in 8 jaar twee studies had kunnen afronden en daar heb ik zo'n spijt van en ik voel mij een enorme loser. Ik vraag mij vaak af of ik tot nu toe iets heb bereikt in mijn leven.
quote:Op zondag 14 september 2008 14:05 schreef cesareborgia het volgende:
Ik ben 26 en derdejaars dus het kan nog erger![]()
Vermaak me prima eigenlijk.
Nee, vrouwen doen het normaal gezien beter op school dan mannen. Maar dat wil niet zeggen dat jij ook volgens die norm moet leven.quote:Op zondag 14 september 2008 14:11 schreef Appelboom1983 het volgende:
[..]
Soms heb ik het gevoel dat meer geaccpeteerd is dat een man langer met zijn studie bezig is dan een vrouw, maar misschien ben ik wel gewoon ouderwets.
Dat zou je inderdaad kunnen proberenquote:Op zondag 14 september 2008 13:15 schreef Appelboom1983 het volgende:
Jup, ik zie dat papiertje als de sleutel tot al mijn andere doelen. Alleen ik moet echt gewoon proberen die discipline vast te houden, meestal gaat het één dag goed en dan verval ik weer in mijn oude patroon. Misschien een coach nemen ofzo, die mij regelmatig belt of iets dergelijks.
Het begrip 'eeuwige student' slaat meestal op een flierefluitende jongeman van tegen de 30 die is vergroeid met het studentenleven en de eindfase van zijn studie. Maar er is natuurlijk geen reden waarom een vrouw niet hetzelfde zou kunnen hebben. Wel bijzonder is dat je thuis woont.quote:Op zondag 14 september 2008 14:11 schreef Appelboom1983 het volgende:
Soms heb ik het gevoel dat meer geaccpeteerd is dat een man langer met zijn studie bezig is dan een vrouw, maar misschien ben ik wel gewoon ouderwets.
Ja ken ik. 4 jaar engels gestudeerd. Na 4 jaar was ik nog maar halverwege. Ook maar gestopt. Achteraf natuurlijk wel een beeetje dom dat je alles uitstelt en zo lang door bent gegaan met de opleiding. Ik heb er toch wel wat spijt van dat ik niet eerder dat besluit heb genomen. Maar heb ook te lang daarna aangemodderd voordat ik me echt weer es lekker nuttig maakte...quote:Op zondag 14 september 2008 14:04 schreef As_33 het volgende:
Ik heb ruim een jaar geleden besloten om na 4 jaar aankwakkelen met mijn studie er gewoon maar mee te stoppen, om te voorkomen dat ik nog eens jaren helemaal weg zou gooien, want ik ben ook een kanjer in uitstellen.
ja omdat je je weer vergelijkt met anderen denk ik... Dat is al vaker gezegd hier maar zo ervaar ik dat zelf ook. Gras is groener .... Dat idee.quote:Nietemin had ik toch wel even een flinke dip toen ik vorige week 23 werd en we weer realiseerde hoe weinig ik eigenlijk bereikt heb tot nu toe.
Wat moet er toch van jou terechtkomenquote:Op zondag 14 september 2008 14:15 schreef MLI het volgende:
Overigens, ik ben 25 en ik begin dit jaar met mijn derde studie. Zowel Journalistiek en Sociologie niet afgerond.
Dat dus. Waarom in godesnaam 8 jaar de spoorknor uithangen?quote:Op zondag 14 september 2008 11:57 schreef zquing het volgende:
Wellicht is het eens zinvol voor je om doormiddel van psychotherapie eens van die gevoelens af te komen. Vermijd je de overgang naar het volwassen leven, omdat je angst hebt te zullen falen voor je kritische ouders? Dit is iets wat veel voorkomt.quote:Op zondag 14 september 2008 11:36 schreef Appelboom1983 het volgende:
Ik ben vrouw, 25 lentes, studeer rechten en nu is het zo dat ik met ingang van dit studiejaar inmiddels achtejaars student ben. Het voornemen is om dit studiejaar dan eindelijk maar eens serieus te gaan afstuderen. Oorzaken voor deze studievertraging zijn onder meer het verenigingsleven, reizen, maar mede ook veel uitstelgedrag. Het uitstelgedrag komt voort uit de tegenzin om volwassen te worden en de daaraan verbonden verantwoordelijkheden en verplichtingen..
Ik zit er al een tijd mee (sinds 2 jaar) dat ik mij hiervoor enorm schaam , omdat ik vind dat ik enorm veel tijd heb verspild en spijt heb van mijn uitstelgedrag. Ik voel me echt een enorme loser, omdat ik het gevoel heb dat ik niks bereikt heb:
- ik heb geen werkervaring (sinds 6 jaar een suffe bijbaan in horeca) en bijna al mijn vrienden hebben inmiddels een 'goede' baan
quote:Op zondag 14 september 2008 20:28 schreef Flashwin het volgende:
Ah joh..wees niet zo onzeker. Ik ben nu 24 en ben net pas aan mn 3de jaar rechten begonnenJammer dan...iedereen bewandelt zn eigen pad.
je bent helemaal geen loser, als je niet uitkijkt ben je wel jezelf in de put aan het praten, en dat is wel loserig.quote:Op zondag 14 september 2008 11:36 schreef Appelboom1983 het volgende:
Ik heb twee jaar samengewoond, maar nadat mijn relatie over was ben ik bij mijn ouders gaan wonen. Ik dacht dat dat wat makkelijker zou zijn i.v.m. afstuderen. Volgend jaar ben ik van plan om weer op mezelf te gaan wonen.quote:Op zondag 14 september 2008 19:58 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Dat dus. Waarom in godesnaam 8 jaar de spoorknor uithangen?
Scherpquote:Op maandag 15 september 2008 01:13 schreef Stereotomy het volgende:
Ik zie een correlatie tussen slechte studieresultaten en late bedtijden
Het enige verschil is dat zij naar doelen toewerken, en jij niet. Jij moet voor jezelf gaan bepalen wat jou doelen zullen zijn.quote:Op zondag 14 september 2008 11:48 schreef Appelboom1983 het volgende:
Dank voor de bemoedigende woorden, maar soms moet ik echt gewoon huilen, omdat ik in vergelijking met mijn vrienden nog niet echt iets concreets bereikt heb.
Mooie herinneringen heb ik er dan wel aan overgehouden.
Er is sprake van peer-pressure. Je voelt je ook enigzins een outsider/loser, omdat je het gevoel hebt dat je faalt / achter blijft. En constant de vraag: en ben je al klaar met je studiequote:[quote]Op maandag 15 september 2008 01:54 schreef Heider00sje het volgende:
[..]
Het enige verschil is dat zij naar doelen toewerken, en jij niet. Jij moet voor jezelf gaan bepalen wat jou doelen zullen zijn.
Grootste probleem is dat jij jezelf gaat vergelijken met andere mensen. Waarom zou je dat doen? Jij bent toch een individu die zijn eigen leven invult zoals je wil?
Ik krijg het gevoel dat je nu een omslagpunt hebt bereikt, en dat je er wat meer voor wilt gaan. Het gevoel dat je nu hebt is heel normaal voor een jongvolwassene, en komt zeker vaker voor. Het gevoel hebben dat nu ineens alles moet betekend een nieuwe stap naar volwassenheid.
Nope geen stages gevolgd, deze vormen geen verplicht onderdeel van de studie, zoals bij een HBO-opleiding. Was het wel van plan, maar is er niet van gekomen.quote:Hoe zit het overigens met stages? Heb je die niet gehad?
quote:Op zondag 14 september 2008 11:36 schreef Appelboom1983 het volgende:
Ik zou echt nog wel thuis willen wonen eigenlijk, weet je hoe chill?quote:Op zondag 14 september 2008 11:57 schreef zquing het volgende:
Op jezelf wonen kan echt een hele goede stap zijn. Ik heb bij mezelf gemerkt dat ik vanaf het moment dat ik een appartementje voor mezelf had (na een paar jaar kamer bij hospita, appartement delen met een vriend, samenwonen en gewone studentenkamer) ineens weer studeerdrang kreeg.quote:Op maandag 15 september 2008 00:57 schreef Appelboom1983 het volgende:
[..]
Ik heb twee jaar samengewoond, maar nadat mijn relatie over was ben ik bij mijn ouders gaan wonen. Ik dacht dat dat wat makkelijker zou zijn i.v.m. afstuderen. Volgend jaar ben ik van plan om weer op mezelf te gaan wonen.
Conclusie uit jullie reacties: ik ben gen loser. Het doet me echt goed om jullie ervaringen te lezen
, ik voel mij echt een stuk positiever.
Woon sinds kort weer in de buurt van mijn ouders, ik heb eindelijk zo af en toe weer eens een gestreken net overhemdquote:Op maandag 15 september 2008 07:54 schreef hersenchirurg het volgende:
Ik zou echt nog wel thuis willen wonen eigenlijk, weet je hoe chill?
Who cares, een entry level baantje krijg je altijd wel, en als je jong afstudeert is dat ook je max.quote:Op maandag 15 september 2008 11:23 schreef Gummibeer79 het volgende:
Yep, gebrek aan werkervaring icm leeftijd zorgt wel voor rinkelende bellen....
kun je die laatste zin eens nader toelichten?quote:Op zondag 14 september 2008 13:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
verhaal
Grote professionele mogelijkheden gaan heel vaak samen met stuurloosheid in de studie.
Bepaal voor jezelf: vind ik de horeca leuk? Vind ik het nu hebben van een goede baan belangrijker dan het afmaken van je studie (ervan uitgaande dat dit niet goed te combineren is). Je zou kunnen proberen een betere (bij)baan in de horeca te krijgen (als je de horeca leuk vind) of een diepgaandere bijbaan te vinden. Of kom tot de conclusie dat het gewoon een domme bijbaan is die je alleen doet voor het geld. En laat het daarbij (niet meer aan ergeren dan!).quote:- ik heb geen werkervaring (sinds 6 jaar een suffe bijbaan in horeca) en bijna al mijn vrienden hebben inmiddels een 'goede' baan
Dat soort dingen kan er behoorlijk inhakken (is mijn ervaring). Maar ook hier: bepaal wat er mogelijk is, hoe belangrijk het voor je is en handel hier dan ook naar. Je kunt bijvoorbeeld besluiten om nog even door te bijten en bij je ouders te blijven wonen. Als je dan weer eens met nieuwbouw gesprekken geconfronteerd wordt, houd jezelf dan voor dat je nu nog even vol moet houden, maar dat straks jou tijd komt wat dit betreft. (ervan uit gaande dat je dit wilt).quote:- ik heb geen koophuis (woon nog bij mijn ouders) en bijna al mijn vrienden wonen in een nieuwbouw huis (of praten over opleveren, etc)
Eeeh: is dit op dit moment heel belangrijk voor je? Een auto kost veel geld en je staat alleen maar in de file. Ik kan niet voor jou oordelen maar kan dit niet even wachten?quote:- ik heb geen rijbewijs , laat staan een auto
Zie boven. Probeer er achter te komen waarom je niet gemotiveerd bent / waarom het niet lukt.quote:- ik ben nog steeds niet afgestudeerd
Da's niet zo gek als je student bent, toch?quote:- ik heb weinig spaargeld
Dat heb je voor een deel zelf in de hand: leef gezond, eet gezond, sport! (daar klaart je geest ook van op).quote:- op 25jarige leeftijd begint het verval/ aftakelen
Nee, natuurlijk niet! Probeer je problemen issues 1 voor 1 op te pakken en je bent zo uit je tijdelijke dip!!quote:Enfin, Ben ik echt een loser? Of heb ik last van een (tijdelijke) depressie?
Reken maar dat "de baas" net zolang zoniet langer gestudeerd heeftquote:Op maandag 15 september 2008 11:21 schreef henkzijlstra het volgende:
haha lol
denk je echt dat als je dadelijk gaat solliciteren je indruk maakt met je je studie waar je 10 jaar over hebt gedaan?
quote:Op maandag 15 september 2008 16:31 schreef RPD het volgende:
pff wat is 25 nou, ik ben nu al 4e jaars student, en net weer opnieuw begonnen. in mn laatste jaar straks dus 8e jaars en dan ben ik 24... en ik lach ze uit, die studentjes die alles netjes hebben gedaan, op hun 21/22e klaar zijn en lekker kunnen gaan werken (respect voor mensen die het combineren enz enz.)... nee want dan heb je het gemaakt.. ik beschouw studie vertraging door waardevolle dingen zoals dus reizen en verenigingsleven absoluut niet als verloren tijd...
werken kan je nog lang genoeg..
ik hecht waarde aan een leuke studenten tijd waar ik met plezier op kan terug kijken, ik zie genoeg mensen die op hun 22 klaar zijn en dat ongetwijfeld niet hebben gehad.. dus ja dan vind ik dat een gemiste kans.. wat is de lol nu om klaargestoomd te voor een werkend leven... 9 tot 5 hele week lang, ik zie het niet zitten om zo'n leven te leiden, nu nog niet tenminste.quote:Op maandag 15 september 2008 16:41 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
![]()
en jij lacht die mensen uit... nee oke nu is het duidelijk!
Jawel, als je slim bent, gedreven bent en creatief of kritisch bent dan kom je daar op de universiteit niet snel mee aan je trekken. Als je een diploma wilt kun je gewoon het beste je kalm de stof laten voorkauwen op een college om die te reproduceren op het tentamen. De universiteit bereidt studenten ook vooral voor op hun eerste werkgever, niet op het echte professionele succes. Maar veel mensen die echt wat in hun mars hebben worden daar vaak doodongelukkig van, in wezen niet anders als kleine kinderen die een klas moeten overslaan omdat ze anders onhandelbaar worden. Als je echt wat wilt en kan met je hersens dan is een grote studie op de universiteit voor het grootste gedeelte gewoon niet interessant maar heel irritant. En voor mijn generatie (begin jaren 90) ook niet wat ze zich ervan voorgesteld hadden.quote:Op maandag 15 september 2008 13:11 schreef ASroma het volgende:
[..]
kun je die laatste zin eens nader toelichten?
Haha, ken jij mij persoonlijk ofzo? Story of my life (bezig met mn 3e studie, tot en met mn bachelor nooit wat hoeven doen, snel toe aan een nieuwe uitdaging, iets te uitgebreid sociaal leven etc.). Misschien moet ik zelf even een topic openenquote:Op maandag 15 september 2008 17:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jawel, als je slim bent, gedreven bent en creatief of kritisch bent dan kom je daar op de universiteit niet snel mee aan je trekken. Als je een diploma wilt kun je gewoon het beste je kalm de stof laten voorkauwen op een college om die te reproduceren op het tentamen. De universiteit bereidt studenten ook vooral voor op hun eerste werkgever, niet op het echte professionele succes. Maar veel mensen die echt wat in hun mars hebben worden daar vaak doodongelukkig van, in wezen niet anders als kleine kinderen die een klas moeten overslaan omdat ze anders onhandelbaar worden. Als je echt wat wilt en kan met je hersens dan is een grote studie op de universiteit voor het grootste gedeelte gewoon niet interessant maar heel irritant. En voor mijn generatie (begin jaren 90) ook niet wat ze zich ervan voorgesteld hadden.
Inhoudelijk is de motivatie dan al snel weg, discipline hebben ze nooit nodig gehad op school en nu ook niet, en als ze dan ook nog sociaal zijn, ook niet onbelangrijk voor professioneel succes later, gloren er allerlei verleidingen. Zo iemand heeft na een paar maanden zijn studie al gedegradeerd tot een bijzaak in zijn leven waarvan het hooguit geinig is om te kijken met hoe weinig tijd je nog een vak kan halen, het zal immers niet zelden een eigenwijs iemand betreffen. Dan ben je zo iemand als 'goede student' eigenlijk al kwijt lang voordat de inhoudelijk leukere dingen van de studie beginnen. Dan heb je ze die op zoek gaan naar de studie die ze inhoudelijk wel bevredigend vinden, maar zo makkelijk is dat niet en als je twee of drie keert bent geswitched wordt je niet alsnog een snelle afstudeerder. Je hebt ze die het heel zakelijk gaan benaderen als uitsluitend een trucje doen voor het papiertje maar wel goed in de gaten houden wat nodig is, die zijn dan ook redelijk vlot klaar, en je hebt degenen die zich in wezen mentaal afgekeerd hebben van de studie maar zo blijven doormodderen, en dan kan het een lang verhaal worden, als het al afloopt met een diploma.
Mensen die wat minder in hun mars hebben of wat minder willen zijn daar vaak veel makkelijker in: De professor zegt het, dus is het zo, het stond allemaal al in het boek maar dankzij dit college weet ik tenminste hoe het tentamen eruit zal zien. Die beginnen vaak ook al met een andere houding: Zou ik het kunnen halen? Het is belangrijk dat ik goede cijfers haal, als ik achterstand oploop haal ik dat nooit meer in, netjes de stof bijhouden, goed plannen en gedisciplineerd werken, zoals op school. Die mensen veilig naar de arbeidsmarkt leiden, dat is waar de universiteit goed in is. De universiteit is heel slecht in het ontplooien van nieuwsgierige, leergierige, ambitieuze talenten, op wat kleine studies na.
Ik denk dat je generaliseert, de sleutel is het vinden van de juiste studie. Een universiteit kan bijna iedereen uitdaging bieden, maar in welke mate hangt zowel af van de student, als van zijn studiekeuze en specifieke universiteit.quote:Op maandag 15 september 2008 17:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jawel, als je slim bent, gedreven bent en creatief of kritisch bent dan kom je daar op de universiteit niet snel mee aan je trekken. Als je een diploma wilt kun je gewoon het beste je kalm de stof laten voorkauwen op een college om die te reproduceren op het tentamen. De universiteit bereidt studenten ook vooral voor op hun eerste werkgever, niet op het echte professionele succes. Maar veel mensen die echt wat in hun mars hebben worden daar vaak doodongelukkig van, in wezen niet anders als kleine kinderen die een klas moeten overslaan omdat ze anders onhandelbaar worden. Als je echt wat wilt en kan met je hersens dan is een grote studie op de universiteit voor het grootste gedeelte gewoon niet interessant maar heel irritant. En voor mijn generatie (begin jaren 90) ook niet wat ze zich ervan voorgesteld hadden.
Inhoudelijk is de motivatie dan al snel weg, discipline hebben ze nooit nodig gehad op school en nu ook niet, en als ze dan ook nog sociaal zijn, ook niet onbelangrijk voor professioneel succes later, gloren er allerlei verleidingen. Zo iemand heeft na een paar maanden zijn studie al gedegradeerd tot een bijzaak in zijn leven waarvan het hooguit geinig is om te kijken met hoe weinig tijd je nog een vak kan halen, het zal immers niet zelden een eigenwijs iemand betreffen. Dan ben je zo iemand als 'goede student' eigenlijk al kwijt lang voordat de inhoudelijk leukere dingen van de studie beginnen. Dan heb je ze die op zoek gaan naar de studie die ze inhoudelijk wel bevredigend vinden, maar zo makkelijk is dat niet en als je twee of drie keert bent geswitched wordt je niet alsnog een snelle afstudeerder. Je hebt ze die het heel zakelijk gaan benaderen als uitsluitend een trucje doen voor het papiertje maar wel goed in de gaten houden wat nodig is, die zijn dan ook redelijk vlot klaar, en je hebt degenen die zich in wezen mentaal afgekeerd hebben van de studie maar zo blijven doormodderen, en dan kan het een lang verhaal worden, als het al afloopt met een diploma.
Mensen die wat minder in hun mars hebben of wat minder willen zijn daar vaak veel makkelijker in: De professor zegt het, dus is het zo, het stond allemaal al in het boek maar dankzij dit college weet ik tenminste hoe het tentamen eruit zal zien. Die beginnen vaak ook al met een andere houding: Zou ik het kunnen halen? Het is belangrijk dat ik goede cijfers haal, als ik achterstand oploop haal ik dat nooit meer in, netjes de stof bijhouden, goed plannen en gedisciplineerd werken, zoals op school. Die mensen veilig naar de arbeidsmarkt leiden, dat is waar de universiteit goed in is. De universiteit is heel slecht in het ontplooien van nieuwsgierige, leergierige, ambitieuze talenten, op wat kleine studies na.
Wat fijn dat jij precies weet hoe iedereen in elkaar steekt, en dat iedereen ook hetzelfde werkt.quote:Op maandag 15 september 2008 18:27 schreef KonnieKipke het volgende:
Degenen die ik ken, die nog niet afstuderen en wat blijven hangen, zijn of mensen die kampen met faalangst, of snel in autoriteitsconflicten komen en zich verzetten tegen wat de prof hen leert. Kortom of eigenwijs/narcistisch zijn. Ik vind het een zwakte bod om het niet kunnen behalen of lang doen over een studie op het systeem te externaliseren.
Het heeft imho weinig met een overdaad aan creativiteit en sociaal zijn te maken. Als je zo creatief en intelligent was, wist je ook wel die studie in te passen in je leven.
Nee ik ken je niet persoonlijk. Maar sommigen dingen veranderen kennelijk niet. Als je twintig bent wil je gewoon laten zien wat je kunt en vooral kijken wat je allemaal kunt, en als je dan wordt geacht braaf je lesjes te leren dan gaat dat schuren en ga je daar in ieder geval niet je best voor doen. Het verbaast me dan ook niks dat ook een volgende generatie daar tegenaan loopt, hoewel die misschien een wat zakelijker en gematigder verwachting van de universiteit had. Ik en mijn meeste vrienden van toen geloofden vooraf echt nog in de universiteit als een plek voor nieuwsgierige mensen.quote:Op maandag 15 september 2008 18:01 schreef WalterSobchak het volgende:
[..]
Haha, ken jij mij persoonlijk ofzo? Story of my life (bezig met mn 3e studie, tot en met mn bachelor nooit wat hoeven doen, snel toe aan een nieuwe uitdaging, iets te uitgebreid sociaal leven etc.). Misschien moet ik zelf even een topic openen
Voor TS: je bent, zoals je al gemerkt hebt, lang niet de enige, en ook geen loser. Wel pech dat jouw vrienden allemaal snel zijn en het leuke leventje hebben achtergelaten. De mijne doen het allemaal minstens net zo traag als ik. Niet erg motiverend, maar wel gezellig.. Ik voel me ook totaal niet te oud voor het leven dat ik leid, en ik ben ouder dan jij. In het uitgaanscircuit van Amsterdam ligt op de plaatsen waar ik heen ga de gemiddelde leeftijd ook rond de 25, dus het valt allemaal wel mee.
Ik zie ook ontzettend op tegen het leven dat van de werkende man, waarschijnlijk maak ik het in mn hoofd erger dan het is.. maar ik rek het lekker nog even. Als ik afgestudeerd ben, ga ik denk ik ook niet gelijk full-time aan de slag
Ik generaliseer inderdaad. Ik kijk vooral naar de mensen die ik ken die overeenkomstig hebben dat ze het VWO lachend doorkwamen en die juist een heel erg academische inslag hadden in de zin van nieuwsgierig, willen weten en uitgedaagd willen worden. En dan zie je dat dat wringt op de universiteit, een soort moeilijke periode tussen een succesvolle schoolperiode en een succesvolle carriere in.quote:Op maandag 15 september 2008 18:36 schreef Wheelgunner het volgende:
Ik denk dat je generaliseert, de sleutel is het vinden van de juiste studie.
Als ik natuurkunde was gaan doen was dat echt wel een uitdaging voor mij geweest. Maar als je niet iets heel specifieks gaat doen dan kom je terecht in de ambitie van de universiteit om zoveel mogelijk mensen voor te bereiden op hun eerste baan.quote:Een universiteit kan bijna iedereen uitdaging bieden, maar in welke mate hangt zowel af van de student, als van zijn studiekeuze en specifieke universiteit.
quote:Op maandag 15 september 2008 18:27 schreef KonnieKipke het volgende:
Degenen die ik ken, die nog niet afstuderen en wat blijven hangen, zijn of mensen die kampen met faalangst, of snel in autoriteitsconflicten komen en zich verzetten tegen wat de prof hen leert. Kortom of eigenwijs/narcistisch zijn. Ik vind het een zwakte bod om het niet kunnen behalen of lang doen over een studie op het systeem te externaliseren.
Het heeft imho weinig met een overdaad aan creativiteit en sociaal zijn te maken. Als je zo creatief en intelligent was, wist je ook wel die studie in te passen in je leven.
LOL! Met jouw instelling zal dat inderdaad een miljoenen onderneming worden! Vooral dat woordje 'misschien' doet het hem! Net alsof je dat van de een tot de andere dag doet!quote:Op maandag 15 september 2008 23:31 schreef Appelboom1983 het volgende:
Ik zie wel wat doe, misschien begin ik wel mijn eigen bedrijf.
LOL! Dat is dezelfde uitspraak als: 'ik stop niet met roken, mijn opa is er 90 jaar mee geworden!'. Bovenstaande quote wordt vooral gebruikt door mensen die lang over hun studie doen. Excuses dus!quote:Op dinsdag 16 september 2008 13:21 schreef sitting_elfling het volgende:
Trouwens .. studie en papiertjes zijn echt niet zo belangrijk, connecties is het aller belangrijkste om werk te vinden.
Het is wel zo, in ieder geval wel in mijn sector de economische. Zolang jij veel bekenden en vrienden hebt die verbonden zijn bij veel bedrijven kom je er wel. Ik heb zelfs een vriend die z'n studie niet heeft afgerond en als adviseur aan het werk ging. Die jongen was maar in 1 ding goed, praten praten en nog eens praten. Hij is voor zich zelf begonnen als zijnde een soort 'dokter' voor bedrijven. Binnen komen en kijken wat er gebeurt en wat er moet veranderen, en hij geeft elke week lezingen ook op universiteiten. Een papiertje stelt geen fuck voor, ja er staat dat je op een bepaald moment in je leven bepaalde stof onder de knie had. Nou wooptied00!quote:Op dinsdag 16 september 2008 13:55 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
LOL! Dat is dezelfde uitspraak als: 'ik stop niet met roken, mijn opa is er 90 jaar mee geworden!'. Bovenstaande quote wordt vooral gebruikt door mensen die lang over hun studie doen. Excuses dus!
Als je ergens ontzettend mee uitblinkt wat betreft talent is het niet per se nodig nee, maar helaas heeft niet iedereen zo'n gave en is het voor de meeste dus wel nodig..quote:Op dinsdag 16 september 2008 14:03 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het is wel zo, in ieder geval wel in mijn sector de economische. Zolang jij veel bekenden en vrienden hebt die verbonden zijn bij veel bedrijven kom je er wel. Ik heb zelfs een vriend die z'n studie niet heeft afgerond en als adviseur aan het werk ging. Die jongen was maar in 1 ding goed, praten praten en nog eens praten. Hij is voor zich zelf begonnen als zijnde een soort 'dokter' voor bedrijven. Binnen komen en kijken wat er gebeurt en wat er moet veranderen, en hij geeft elke week lezingen ook op universiteiten. Een papiertje stelt geen fuck voor, ja er staat dat je op een bepaald moment in je leven bepaalde stof onder de knie had. Nou wooptied00!
Zelfs talent heb je er niet voor nodig, slechts dat kleine beetje assertiviteit. Een assertiviteits curus kan alleen maar in de goede richting helpen, en als je niet zo assertief bent, zorg dat je in een situatie komt te zitten dat je verplicht wordt je bek open te trekken, ipv de 3 of 4 jaar bij je ouders thuis zitten, niet werken en met nipte cijfers je diploma halen, sja .. dat mensen dan niet om je staan te springen is zo gek nog niet of wel?quote:Op dinsdag 16 september 2008 14:10 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Als je ergens ontzettend mee uitblinkt wat betreft talent is het niet per se nodig nee, maar helaas heeft niet iedereen zo'n gave en is het voor de meeste dus wel nodig..
Jezus zeg, wat wil je nou?quote:Op zondag 14 september 2008 11:48 schreef Appelboom1983 het volgende:
Dank voor de bemoedigende woorden, maar soms moet ik echt gewoon huilen, omdat ik in vergelijking met mijn vrienden nog niet echt iets concreets bereikt heb.
Mooie herinneringen heb ik er dan wel aan overgehouden.
quote:k besef dat de vrijheid die ik nu heb een luxe is, werken lijkt mij echt lame. Toch voel ik dat er echt aan een degelijke baan toe ben
Goede instelling!quote:nu is de 'loonslaaf-tijdperk' aangebroken
Jij bent liever afhankelijk van andere mensen dan dat je het zelf regelt?quote:Op dinsdag 16 september 2008 14:03 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het is wel zo, in ieder geval wel in mijn sector de economische. Zolang jij veel bekenden en vrienden hebt die verbonden zijn bij veel bedrijven kom je er wel. Ik heb zelfs een vriend die z'n studie niet heeft afgerond en als adviseur aan het werk ging. Die jongen was maar in 1 ding goed, praten praten en nog eens praten. Hij is voor zich zelf begonnen als zijnde een soort 'dokter' voor bedrijven. Binnen komen en kijken wat er gebeurt en wat er moet veranderen, en hij geeft elke week lezingen ook op universiteiten. Een papiertje stelt geen fuck voor, ja er staat dat je op een bepaald moment in je leven bepaalde stof onder de knie had. Nou wooptied00!
Hoe noem je dat nou, afhankelijkheid toch? Meer om het vragen van een gunst, en daar krijg je eerder mee dingen gedaan dan dat als je alles zelf zou moeten doen.quote:Op dinsdag 16 september 2008 14:27 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
Jij bent liever afhankelijk van andere mensen dan dat je het zelf regelt?
Wanneer het eenmaal de juiste richting uitgaat is dat nog slechts een confrontatie met iets uit het verleden, en is dat probleem meteen heel veel kleiner.quote:Op maandag 15 september 2008 23:31 schreef Appelboom1983 het volgende:
En ten tweede vind ik het irritant om met mensen colleges te volgen die ruim 3 á 4 jaar jonger zijn dan mij, dan wordt ik er steeds weer mee geconfronteerd dat ik allang afgestdeerd had kunnen zijn.
Dat is eigenlijk ook het enige wat een diploma is. Loonslaaf zijn is ook best wel relaxed, je bent wel veel tijd kwijt, maar de tijd die je niet kwijt bent is ook echt helemaal voor jezelf. Een baan is een van buiten opgelegde structuur die je productief maakt, het is best lekker om productief te zijn en het is heel erg lekker dat je daar zelf niet meer voor hoeft te zorgen, want dat kost veel energie en discipline en kennelijk ben je er niet erg goed in. Dan krijg je snel dat je vrije tijd en je productieve tijd allebei een schemergebied worden, zodat je zelden lekker productief bent, en ook nooit helemaal vrij omdat je ergens het gevoel hebt dat je wat moet of meer had moeten doen.quote:Aan de andere kant was het student zijn een heerlijke tijd, en heb ik het er echt van genomen, maar nu is de 'loonslaaf-tijdperk' aangebroken. Ik zie wel wat doe, misschien begin ik wel mijn eigen bedrijf. Ik wil alleen mijn diploma behalen als een soort 'zekerheidsstelling'.
Vermoedelijk wel ja.quote:Op maandag 15 september 2008 18:27 schreef KonnieKipke het volgende:
Degenen die ik ken, die nog niet afstuderen en wat blijven hangen, zijn of mensen die kampen met faalangst, of snel in autoriteitsconflicten komen en zich verzetten tegen wat de prof hen leert. Kortom of eigenwijs/narcistisch zijn.
Zit ook wat in. Ik zou dan ook iedereen aanraden om vooral het halen van het papiertje volledig gescheiden te houden van je eventuele inhoudelijke ambities: Gewoon braaf opzitten, pootjes geven en puntjes scoren, jezelf ontplooien doe je maar in je eigen tijd.quote:Ik vind het een zwakte bod om het niet kunnen behalen of lang doen over een studie op het systeem te externaliseren.
De vraag is natuurlijk of de universiteit een plek moet zijn waar getalenteerde nieuwsgierige en kritische mensen zich kunnen ontplooien, met hun bijbehorend narcisme en met de bijbehorende neiging om autoriteit niet voor vanzelfsprekend aan te nemen. De universiteit blijkt dat niet te zijn, terwijl het die verwachting wel heeft gewekt en zelfs dat imago cultiveert. Dan vind ik het niet fair om dat alleen de worstelende student te verwijten en ik vind het niet goed dat die mensen slechts bij een handjevol zeer kleine studies terecht kunnen.quote:Het heeft imho weinig met een overdaad aan creativiteit en sociaal zijn te maken. Als je zo creatief en intelligent was, wist je ook wel die studie in te passen in je leven.
ow dat valt reuze mee. Ben zelf dus 26 en net begonnen met een nieuwe studie. Had ook allaaaaaaaaang afgestudeerd kunnen zijn maar goed. DIe opleiding liep niet, ben er te lang mee doorgegaan en daarna iets te lang niet zoveel aanpepakt. (uitstelgedrag bladibla). En idd, mn klasgenoten zijn rond de 21 maar ach... Ik kies de opleiding omdat ik verder wil en ik kies het in voltijd omdat dat beter bij me past. Leeftijd zegt op zich niet zoveel. Als ze zich maar niet als pubers gaan gedragenquote:Op maandag 15 september 2008 23:31 schreef Appelboom1983 het volgende:
En ten tweede vind ik het irritant om met mensen colleges te volgen die ruim 3 á 4 jaar jonger zijn dan mij, dan wordt ik er steeds weer mee geconfronteerd dat ik allang afgestdeerd had kunnen zijn.
then i agreequote:Op maandag 15 september 2008 17:14 schreef RPD het volgende:
[..]
ik hecht waarde aan een leuke studenten tijd waar ik met plezier op kan terug kijken, ik zie genoeg mensen die op hun 22 klaar zijn en dat ongetwijfeld niet hebben gehad.. dus ja dan vind ik dat een gemiste kans.. wat is de lol nu om klaargestoomd te voor een werkend leven... 9 tot 5 hele week lang, ik zie het niet zitten om zo'n leven te leiden, nu nog niet tenminste.
en dan misschien een nuance ik lach ze uit is als figure of speech
Ah, ik ben het met je eens dat een universiteit, en sommige faculteiten niet creativiteitsbevorderend zijn. Sterker nog, de VU waar ik studeerde had uitgesproken frontaal onderwijs. Je deed gewoon je ding, leerde tentamens, gaf een pootje aan de professor als dat nodig was en je kreeg een 8. Maar hey, je komt daar toch om een studie te leren? Niet om de universiteit te veranderen? Ik heb gezien dat het leven aan een universiteit behoorlijk overeenkomt met de samenleving. Soms moet je je even vormen naar het systeem, daarna kan je weer jezelf zijn...quote:Op dinsdag 16 september 2008 15:05 schreef Weltschmerz het volgende:
De vraag is natuurlijk of de universiteit een plek moet zijn waar getalenteerde nieuwsgierige en kritische mensen zich kunnen ontplooien, met hun bijbehorend narcisme en met de bijbehorende neiging om autoriteit niet voor vanzelfsprekend aan te nemen. De universiteit blijkt dat niet te zijn, terwijl het die verwachting wel heeft gewekt en zelfs dat imago cultiveert. Dan vind ik het niet fair om dat alleen de worstelende student te verwijten en ik vind het niet goed dat die mensen slechts bij een handjevol zeer kleine studies terecht kunnen.
Je moet toch ergens beginnen? Studiegenoten die 8 jaar over hun studie deden, zesjes haalden, en constant in de kroeg hingen hadden dankzij hun enorme netwerk sneller een baan dan ik (4 jaar over m'n studie gedaan, cum laudequote:Op dinsdag 16 september 2008 14:27 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
Jij bent liever afhankelijk van andere mensen dan dat je het zelf regelt?
Netwerken zijn erg belangrijk, maar kennis van zaken evenzeer.quote:Op dinsdag 16 september 2008 17:47 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Je moet toch ergens beginnen? Studiegenoten die 8 jaar over hun studie deden, zesjes haalden, en constant in de kroeg hingen hadden dankzij hun enorme netwerk sneller een baan dan ik (4 jaar over m'n studie gedaan, cum laudeVerkeerde prioriteiten). En als je dan eenmaal dankzij je netwerk ergens binnen bent, dan lukt het meestal wel.
* _Arual_ wilde dat ze nog studeerde. Langer studeren was beter voor haar geweest.
x2quote:Op dinsdag 16 september 2008 19:42 schreef Bombshell het volgende:
Ben 26 en net afgestudeerd... dan blijkt maar weeris hoe mooi je studententijd is. Niet elke dag vroeg uit bed, beetje aanrommelen op school en veel stappen. Het elke dag werken valt me zwaar tot nu toe haha
Jeps, maar wie zegt dat dat meteen een sleur oid betekent. Ik merk dat sinds ik werk, en goed verdien een huis kan kopen, een auto kan kopen, leuke vakanties kan doen, mezelf verder verdiepen in zaken. Mijn persoonlijkheid ontwikkelt juist door mijn werk en de mogelijkheden die ik krijg.quote:Op dinsdag 16 september 2008 20:48 schreef VaLkyRie het volgende:
[..]
Je moet toch met de maatschappij meedoen, hoe loos je het ook vindt. You can't beat the system
Dat is een keuze.quote:Op dinsdag 16 september 2008 20:48 schreef VaLkyRie het volgende:
Je moet toch met de maatschappij meedoen, hoe loos je het ook vindt.
Definieer 'de maatschappij'.quote:Op dinsdag 16 september 2008 22:50 schreef boskameel het volgende:
[..]
Hoe wil je er dan aan ontkomen?
Je hebt inkomsten nodig voor je lasten (huis, vervoer, voeding).. dus dan kom je snel op 'werk' uit.quote:Op dinsdag 16 september 2008 22:50 schreef boskameel het volgende:
[..]
Hoe wil je er dan aan ontkomen?
Inderdaad, ik moet er niet aan denken om school -> studie - werk - > 65+ en dan genieten van mn leven cker ,riightquote:Op dinsdag 16 september 2008 23:12 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Je hebt inkomsten nodig voor je lasten (huis, vervoer, voeding).. dus dan kom je snel op 'werk' uit.
Dan hebben we het over NL. Daarnaast is het de vraag of je een 40-urige werkweek wil of niet.
School -> studie -> werk -> 65+ 'genieten' van je verdiensten. Dát is een keus. Dat het zo'n beetje de standaard weg is voor het gros in Nederland, is wat anders.
Alleen al op FOK! zijn er mensen die het geheel anders aanpakken.
ik geloof er sterk in dat je overal zal moeten werken voor je kost en inwoning. Dat is echt niet iets wat we in Nederland uitgevonden hebben..?quote:
Dat is zeker de handigste aanpak. Het lijkt me alleen dat de universiteit zich heel anders presenteert en dat juist degenen die zich sterk aangetrokken voelen tot dat wat de universiteit van andere opleidingen zou onderscheiden daarmee worstelen. Niet iedereen slaagt erin tijdig om te schakelen.quote:Op dinsdag 16 september 2008 17:23 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Ah, ik ben het met je eens dat een universiteit, en sommige faculteiten niet creativiteitsbevorderend zijn. Sterker nog, de VU waar ik studeerde had uitgesproken frontaal onderwijs. Je deed gewoon je ding, leerde tentamens, gaf een pootje aan de professor als dat nodig was en je kreeg een 8. Maar hey, je komt daar toch om een studie te leren? Niet om de universiteit te veranderen? Ik heb gezien dat het leven aan een universiteit behoorlijk overeenkomt met de samenleving. Soms moet je je even vormen naar het systeem, daarna kan je weer jezelf zijn...
Eens in de zoveel tijd komt er weer eens iemand namens de werkgevers klagen over het gebrek aan creativiteit, nieuwe ideeen en 'thinking outside the box'. Daar doel ik op. Dat is natuurlijk ook niet zo gek als dat stelselmatig onderdrukt wordt en de mensen met aanleg daarvoor worden uitgeselecteerd op studieduur. Eerst leren we mensen om braaf in de pas te lopen en trucjes te doen, en vervolgens wordt er geklaagd dat ze geen nieuwe trucjes verzinnen.quote:Mensen die weinig vormbaar zijn, of 'creatief'What's in a name.. Creatief... Ik lees in creatief flexibel, oplossingsgericht. Als je onder creatief verstaat, jezelf kunnen ontplooien is dat eigenlijk een hele rigide houding.
Daarom, kijk naar kunstenaars.. allemaal erg creatief en kunstzinnig, maar compatibel met de maatschappij? Totaal niet.
Ja, het is ook heel leuk als je een vrouw mee naar huis neemt en je vader en moeder zitten beneden te wachten totdat je thuis bentquote:Op maandag 15 september 2008 07:54 schreef hersenchirurg het volgende:
[..]
Ik zou echt nog wel thuis willen wonen eigenlijk, weet je hoe chill?
Dan hoop ik maar dat je snel wat vind wat bij je opleiding aansluit, want over een paar jaar is die opleiding zonder werkervaring niks meer waardquote:Op woensdag 17 september 2008 13:03 schreef Michael16000 het volgende:
heb een ander probleem, ben 26 en al tijdje afgestudeerd.
maar krijg niks van de grond, blijf maar in kansloze baantjes hangen en weet niet wat ik wil.
ook kut.
Dat weet ik, maar ja heb een studie die me niet echt boeit. Rechtenquote:Op woensdag 17 september 2008 13:37 schreef Heider00sje het volgende:
[..]
Dan hoop ik maar dat je snel wat vind wat bij je opleiding aansluit, want over een paar jaar is die opleiding zonder werkervaring niks meer waard![]()
Een werkgever heeft niets aan iemand die een paar jaar geleden een opleiding heeft gehaald, en er niks voor heeft gedaan om deze kennis uit te breiden
Ik weet niet waar jij rechten hebt gedaan maar waar ik het studeer is men uitermate kritisch en zegt men vaak als een wet niet klopt en wordt er ook van je verwacht dat je uitermate kritisch bent en wordt het aangemoedigd om naar de zere plekken te wijzen. Men stelt vaak zelfs de tentamenvragen zo op dat er geen eenduidig antwoord is, maar men kijkt naar je onderbouwing. Of men stelt tentamenvragen waar men zelf het antwoord niet op weet en die momenteel voorwerp van onderzoek zijn om te kijken of de student een beetje na kan denken.quote:Op woensdag 17 september 2008 11:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb ook rechten gedaan, en ik zie een rechtstreekse link tussen de cultuur op die faculteit waarbij je vooral niet mag doorvragen over bepaalde zaken en ja en amen moet knikken wanneer een prof zich op zijn autoriteit beroept, en het huidige geblunder in het strafrecht. Dat laatste kan alleen maar ontstaan wanneer je nog niet eens naar de zere plekken mag wijzen.
Daar gaat het fout. eigenlijk moet je een studiekeuze kiezen die je leuk en interessant vindt. Dan komt het goed studeren en tentamens halen vanzelf wel.quote:Op woensdag 17 september 2008 13:39 schreef Michael16000 het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar ja heb een studie die me niet echt boeit. Rechten
Sterker nog ik heb de studie 2 jaar geleden al afgerond.quote:Op woensdag 17 september 2008 22:32 schreef Shadowlyse het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel makkelijk praten. Ik kan me zo voorstellen dat je zoiets hebt van: ik ben nu al zo ver laat ik het dan ook maar afmaken.
Met een klein beetje assertiviteit kun je nooit een HBO/WO diploma goedpraten, dat bedoel ik te zeggen.quote:Op dinsdag 16 september 2008 14:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Zelfs talent heb je er niet voor nodig, slechts dat kleine beetje assertiviteit. Een assertiviteits curus kan alleen maar in de goede richting helpen, en als je niet zo assertief bent, zorg dat je in een situatie komt te zitten dat je verplicht wordt je bek open te trekken, ipv de 3 of 4 jaar bij je ouders thuis zitten, niet werken en met nipte cijfers je diploma halen, sja .. dat mensen dan niet om je staan te springen is zo gek nog niet of wel?
Heb tijdelijk 2 studies gelijk gedaan, andere na 2 weken gestopt, en heb een opleiding op mbo afgerond (dat geldt apart voor stufi). Als je meerdere studies doet hoef je niet meer collegegeld te betalen en qua boeken kies je gewoon de vakken uit waarbij het echt nodig is en de rest is vaak makkelijk van blackboard (sheets) te leren met ondersteunende literatuur uit de biebquote:Op woensdag 17 september 2008 23:19 schreef Zero2Nine het volgende:
Waar betalen jullie het allemaal van? 2e, 3e, 4e opleiding alsof het allemaal niets kost. stufi en leenrechten zijn inmiddels wel verbruikt neem ik aan?
Gewoon werken mien jong!quote:Op woensdag 17 september 2008 23:19 schreef Zero2Nine het volgende:
Waar betalen jullie het allemaal van? 2e, 3e, 4e opleiding alsof het allemaal niets kost. stufi en leenrechten zijn inmiddels wel verbruikt neem ik aan?
Je moest eens weten hoeveel er geleend wordt bij de IBG door de meeste studenten.. (excl mequote:Op woensdag 17 september 2008 23:49 schreef soylent het volgende:
[..]
Gewoon werken mien jong!
Als IBG kapt is er weinig keus iig![]()
Ik zit sinds april in de leenfase en ben 3e jaars, zal het gemakkelijk halen denk ik dus. Maar wel met een studieschuld waar je u tegen zegt ja.quote:Op woensdag 17 september 2008 23:19 schreef Zero2Nine het volgende:
Dat is het hele punt niet. Het is dat gevoel dat je in al die tijd zoveel meer had kunnen doen. Ik heb dat zelf ook wel es, dat ik er achteraf eigenlijk prima een studie wiskunde bij had kunnen doen. Nou is dat niet gebeurd dus dat doet er helemaal niet toe, maar je zit dan zelf met zo'n knagend gevoel van "het had gekund als ik m'n instelling maar had veranderd". Natuurlijk heeft TS straks een leuke studie achter de rug, dat is het probleem niet.quote:Op zondag 21 september 2008 09:17 schreef Hexagon het volgende:
Je bent echt geen loser als je op je 25e nog niet volledig klaar en gesetteld bent. Dat is iets waar iedereen een andere waarde aan hecht. Jij hebt veel gedaan en dat is ook wat waard. Ik ken mensen zat die nooit iets boeiends hebben gedaan tijdens hun studententijd en daar nu spijt van hebben.
Als je nou volledig werkloos en studieloos uitkeringstrekker was dan was het wat anders geweest. Maar jij hebt het toch prima voor elkaar?
Ja, da's lekker genieten. Elk jaar wel 30 studiepunten halen, de stress van studieachterstand en het idee dat je meer had kunnen doen in die jaren als je het maar goed had aangepakt.quote:Op maandag 2 maart 2009 15:45 schreef Conversatie het volgende:
Je hebt langer van je jeugd genoten, ik zeg: chapeauNiets van aantrekken wat anderen denken, terwijl zij een suffe baan hadden heb jij nog 4 jaar extra gereisd etc.
Ben zelf student en aangezien elke werkende tegen mij zegt dat de studietijd de mooiste van hun leven was trek ik mijn conclusiesquote:Op maandag 2 maart 2009 16:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, da's lekker genieten. Elk jaar wel 30 studiepunten halen, de stress van studieachterstand en het idee dat je meer had kunnen doen in die jaren als je het maar goed had aangepakt.
En dan daarna fijn een suffe baan inrollen.
Tjsa, dat neemt niet weg dat je ook daadwerkelijk je studententijd nuttig en leuk kunt gebruiken. Ik zou niet bepaald fijn terugkijken op een studententijd waarin ik alleen maar had gelamluld. Hoe relaxed die ook was. Maar dat zal per persoon verschillen, denk ik.quote:Op maandag 2 maart 2009 16:24 schreef Conversatie het volgende:
[..]
Ben zelf student en aangezien elke werkende tegen mij zegt dat de studietijd de mooiste van hun leven was trek ik mijn conclusies
Tering he dit is niet echt een advertentie voor een BBL opleidingquote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:24 schreef sweetAvenger2000 het volgende:
Doe dan gwn BBL of DUAL, werken en leren ben je deels van je zorgen af en heb je minder momenten om aan je verleden te denken i.p.v. nu te leven.
zelf ben ik 19 zo goed als geslaagd voor mbo-4 volgend sgooljaar, volgend sgooljaar 2 jaar bachelor en 1 master en dan misschien nog 1 of 2 opleidingen erbovenop, Voor de mensen die vragen wat ik ambieer = De leven van een eeuwige student, niks werken:P
quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:24 schreef sweetAvenger2000 het volgende:
Doe dan gwn BBL of DUAL, werken en leren ben je deels van je zorgen af en heb je minder momenten om aan je verleden te denken i.p.v. nu te leven.
zelf ben ik 19 zo goed als geslaagd voor mbo-4 volgend sgooljaar, volgend sgooljaar 2 jaar bachelor en 1 master en dan misschien nog 1 of 2 opleidingen erbovenop, Voor de mensen die vragen wat ik ambieer = De leven van een eeuwige student, niks werken:P
Zo dat was dat, dan nu mijn reactie:quote:Doe dan gewoon BBL of DUAL, werken en leren. Op die manier ben je deels van je zorgen af en heb je minder momenten om aan het verleden te denken.
Ik ben zelf 19 jaar oud en volgend schooljaar zo goed als geslaagd voor MBO-4, dit weet ik nu al. Volgend schooljaar ben ik van plan om 2 jaar lang een bachelor opleiding te volgen, waarna ik dit afrond met een jaartje master. Ik overweeg tevens hier nog enkele opleidingen aan vast te plakken. Voor de mensen die nieuwsgierig zijn naar mijn ambities: ik zou graag eeuwig student willen zijn. Werken is aan mij niet besteed.
1. nee, je vult je leven gewoon anders in dan anderen...moet gewoon kunnen...niet alles moet volgens het "gangbare pad" verlopen...quote:Op zondag 14 september 2008 11:36 schreef Appelboom1983 het volgende:
Lekker veel reizen, goed voor met milieu!quote:Op zondag 21 september 2008 09:12 schreef BushRanger het volgende:
Het is niet zo dat je als je klaar bent met studeren meteen een serieus leven moet gaan leiden. Ik was op m'n 21e klaar, best vroeg dus. Nu ben ik 30 en ben nog steeds niet serieus. Ik reis en dan werk ik onderweg, kom weer een tijdje naar Nederland en ga dan weer. Nu voor het eerst sinds lange tijd heb ik een serieuze baan, maar dan in Nieuw-Zeeland. Geen idee of ik hier een tijdje blijf, naar huis kom, verder reis etc. Dus misschien dat je je studie af kunt maken en dan ook nog lekker de vrijbuiter uit kunt gaan hangen!
Waaruit blijkt dat de TS wel de intelligentie heeft?quote:Op zondag 21 september 2008 12:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is het hele punt niet. Het is dat gevoel dat je in al die tijd zoveel meer had kunnen doen. Ik heb dat zelf ook wel es, dat ik er achteraf eigenlijk prima een studie wiskunde bij had kunnen doen. Nou is dat niet gebeurd dus dat doet er helemaal niet toe, maar je zit dan zelf met zo'n knagend gevoel van "het had gekund als ik m'n instelling maar had veranderd". Natuurlijk heeft TS straks een leuke studie achter de rug, dat is het probleem niet.
Overigens heb ik een broertje dood aan mensen die dan op feestjes en dergelijke gaan beweren "als ik had gewild, had ik veel beter kunnen presteren"Alsof het daar alleen aan ligt
Voor studeren hebben de meesten een bepaalde intelligentie en inzet nodig; weinig mensen kunnen het maar met vooral 1 van die twee eigenschappen
Kennelijk heeft TS wel de intelligentie, maar niet de inzet.
Nou ja, ik veronderstel altijd maar een bepaalde intelligentie als je naar de universiteit gaat, maar misschien is dat inderdaad wat naief.quote:Op donderdag 5 maart 2009 10:34 schreef Heider00sje het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat de TS wel de intelligentie heeft?
Bij je ouders wonen is inderdaad niks, maar veel mensen die zo lang over hun studie doen betalen wel alles zelf en wonen ook op zich zelf.quote:Op donderdag 5 maart 2009 17:24 schreef Unhuman het volgende:
Je doet dus 8 jaar over dezelfde studie? Dat is inderdaad wel erg, en je ouders blijven het maar betalen en je woont nog steeds bij ze? Hoe zal het dan wel niet zijn als je uit huis gaat als je afgestudeerd bent, dan moet je opeens alles zelf gaan doen.. En 25/26 is dan wel een beetje oud, niet?
En hoe komt het dan dat je je studie niet afmaakt? Niet leuk? En vind je het zelf normaal dat je 8e jaars bent en bij je ouders woont die alles betalen? Ik wil het liefst zo snel mogelijk afstuderen en dan gelijk aan het werk en lekker voor jezelf een huisje zoeken en zelf je zaken op orde krijgen. Lijkt me niks om zo lang bij m'n ouders te wonen.
Alleen hebben zij misschien nog 4 a 5 jaar extra een enorm gezellige studententijd gehad ipv op hun 21e te gaan werken. Ik ben klaar met studeren op mn 25e. Dat vind ik eigenlijk ook wel een prima leeftijd ook al zal ik mn studententijd wel gaan missen.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 17:39 schreef Michellee het volgende:1 groep ging meteen werken, en 1 groep ging verder op de uni. (want dan waren ze universitair geschoold en zouden ze de TOPfunctie krijgen) Nu terugkijkend na 6 jaar, hebben de universiteitsluitjes dus 4 tot 5 jaar extra gestudeerd (meer studieschuld etc etc) en stromen ze nu in dezelfde functies waar wij 6 jaar geleden al hadden. Alleen wij hebben 6 jaar werkervaring en zijn ook verder dan de studerende gekomen.
Hij heeft nog 40 jaar om de brave loonslaaf uit te hangen, zijn vrije tijd te gebruiken om uit te rusten en te doen alsof je gelukkig wordt van veel geld uitgeven aan overbodige spulletjes. En in je carriere halverwege tegen een plafond stuiten omdat je snel geld verkoos boven opleiding lijkt men nou ook weer niet zo'n denderend vooruitzicht.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 17:39 schreef Michellee het volgende:
Nou ik heb toevallig gisteren een reunie gehad van mijn HBO studie. Ik heb een hele leuke studietijd gehad en was in 4 jaar klaar. Het grappige was om te zien dat er na de studie 2 groepen ontstonden.
1 groep ging meteen werken, en 1 groep ging verder op de uni. (want dan waren ze universitair geschoold en zouden ze de TOPfunctie krijgen) Nu terugkijkend na 6 jaar, hebben de universiteitsluitjes dus 4 tot 5 jaar extra gestudeerd (meer studieschuld etc etc) en stromen ze nu in dezelfde functies waar wij 6 jaar geleden al hadden. Alleen wij hebben 6 jaar werkervaring en zijn ook verder dan de studerende gekomen.
Langer studeren is niet altijd beter. Er zat zelf iemand bij die nu al voor het 10de jaar aan het studeren was.... Ik zou met geen geld willen ruilen.
Die zat nu nog praten over lekker nachten doorhalen en bier zuipen en blut zijn...![]()
En waarop baseer je dat? Als je met een universitaire studie dezelfde baan kiest als iemand die HBO heeft? Maar wel 4 jaar werkervaring achterstand hebt?quote:Op zondag 15 maart 2009 11:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En in je carriere halverwege tegen een plafond stuiten omdat je snel geld verkoos boven opleiding lijkt men nou ook weer niet zo'n denderend vooruitzicht.
Tja, dat je van werken rijker wordt dan van studeren kan iedereen wel bedenken. Studeren doe je dan ook omdat je je levensgeluk meer uit een geestelijke behoeftebevrediging haalt dan uit een materiele.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 17:39 schreef Michellee het volgende:
Nou ik heb toevallig gisteren een reunie gehad van mijn HBO studie. Ik heb een hele leuke studietijd gehad en was in 4 jaar klaar. Het grappige was om te zien dat er na de studie 2 groepen ontstonden.
1 groep ging meteen werken, en 1 groep ging verder op de uni. (want dan waren ze universitair geschoold en zouden ze de TOPfunctie krijgen) Nu terugkijkend na 6 jaar, hebben de universiteitsluitjes dus 4 tot 5 jaar extra gestudeerd (meer studieschuld etc etc) en stromen ze nu in dezelfde functies waar wij 6 jaar geleden al hadden. Alleen wij hebben 6 jaar werkervaring en zijn ook verder dan de studerende gekomen.
Langer studeren is niet altijd beter. Er zat zelf iemand bij die nu al voor het 10de jaar aan het studeren was.... Ik zou met geen geld willen ruilen.
Die zat nu nog praten over lekker nachten doorhalen en bier zuipen en blut zijn...![]()
Wat is nou 4 jaar achterstand dan op 40 jaar? Het tempo van ontwikkeling is veel belangrijker, als dat hoger ligt vanwege wat je geleerd hebt of een beter papiertje dan stelt die 4 jaar voorsprong echt helemaal niks voor.quote:Op zondag 15 maart 2009 11:39 schreef Michellee het volgende:
En waarop baseer je dat? Als je met een universitaire studie dezelfde baan kiest als iemand die HBO heeft? Maar wel 4 jaar werkervaring achterstand hebt?
De race is nog niet gelopen op je 25e, als we het toch over winners en losers hebben. Als ik een reunietje heb met de andere dertigplussers dan zijn het juist de voormalig nachtbrakers, eeuwige studenten, gesjeesden en figuren die heel vaak van studie gewisseld zijn die het in alle opzichten beter hebben gedaan dan de degelijke harde werkers die zo verantwoord met hun toekomst bezig waren.quote:Als je 8 jaar studeert en je doet 2 studies is wat anders maar de vraag helemaal aan het begin van de TS was, of ze een loser was. Nou als je 8 jaar over één studie doet, ja dan vind ik je wel een loser...
Ik vind iemand een loser noemen omdat hij of zij iets anders tegen het leven aankijkt een beetje jammer. De TS geeft duidelijk aan dat ze uiteindelijk wel iets wil en het is ook zeker geen nietsnut. Niet iedereen vind het even belangrijk om zo snel mogelijk door zijn studie te racen. Leven en laten leven.quote:Op zondag 15 maart 2009 11:39 schreef Michellee het volgende:
Als je 8 jaar studeert en je doet 2 studies is wat anders maar de vraag helemaal aan het begin van de TS was, of ze een loser was. Nou als je 8 jaar over één studie doet, ja dan vind ik je wel een loser...
quote:Op zondag 14 september 2008 12:08 schreef eleusis het volgende:
Stressen en weinig sociaal leven. Maar de tijd die je aan de opleiding zelf besteed is uiteindelijk maar de helft van een fulltimer, dikwijls betaalt de baas alles + onkosten. Op HBO niveau zijn er voldoende mogelijkheden, maar de universiteit doet geen concessies. 3e jaars HEAO CE op 24jarige leeftijd en ik volg een aantal vakken overdag om hierna op de Erasmus een MSc te volgen.quote:Op maandag 15 september 2008 00:23 schreef FictionalFenna het volgende:
Waarom ga je niet op jezelf wonen? Misschien geeft dat wel een boost of zo![]()
Voor de arbeiders:
Hoe is het trouwens om naast een full-time baan een deeltijdstudie te doen? Is het qua (vrije) tijd te doen?
quote:Op donderdag 19 maart 2009 11:17 schreef ASroma het volgende:
[..]
kan je wettelijk gezien zoveel lenen bij de ibg?
Dat doet de meerderheid van de studenten al, geen paniekquote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:45 schreef flexster het volgende:
ik vind dit interessant om te lezen. Ik zit zelf in mn tweede jaar en ben 19, maar ik heb het een en ander verkloot en zit niet goed in mn vel. Heb al moeite met 1 jaartje extra over bachelor doen
Och het is beide coolquote:Op donderdag 19 maart 2009 22:51 schreef Unhuman het volgende:
72.000 euro schuld... Terwijl je werkt met je universitaire diploma hou je dan netto minder over dan een vuilnisman
Trouwens wat een gezeur over het studeren en werken. Jullie doen alsof het studeren de zevende hemel is en je met een baan nergens tijd meer voor hebt. Dat slaat helemaal nergens op. Tuurlijk, als student heb je het supermakkelijk met lekker korte dagen en met weinige moeilijkheden het leven door. Af en toe een opdracht of een tentamen en that's it.
Maar met een baan kan je net zo goed van een 'studentenleven' genieten. Uitgaan kan je net zo goed doen, evenals sporten of wat voor hobbies je dan ook hebt. Je verdient lekker veel geld waar je toch bepaalde dingen mee kan doen waar je als student alleen van kan dromen. En je hoeft je nergens druk om te maken behalve misschien tijdens het werk. Je ligt nooit 's avonds in je bed te balen omdat je een 3 voor je tentamen had en het moet herkansen terwijl je er eigenlijk geen hol van snapt. Je hoeft niet tot 2 uur in de nacht achter je PC te zitten omdat je op het laatste moment nog aan een opdracht begint. Je begint 's morgens met je werk en om 4 uur 's middags laat je je pen vallen, zet je je werk uit je hoofd en kan je gaan relaxen.
Dat kan ik nou niet bepaald zeggen van mijn schooltijd. Het is lekker relaxt ja, weinig school (minder dan een werkweek sowieso), maar toch vind ik het op een of andere manier vervelender. Je moet constant je cijfers op orde hebben, en leren voor je tentamens en thuis aan je huiswerk/opdrachten zitten, en als je een tentamen verprutst moet je weer gaan herkansen etc. Ik vind het echt heerlijk om daar niet over na te denken en gewoon je bezig te houden met je werk tijdens je werk en daarbuiten helemaal tot rust komen. En kwa uitgaan verschilt het echt weinig met student zijn, het is maar wat je er zelf van maakt.
En een eigen huis en/of een mooie auto, en het geld wat je nu zoveel meer verdient in een maand is ook wel meegenomen hoor, of je nou nog 40 jaar te gaan hebt of niet, je hebt het wel al en je zal toch 4 jaar salaris missen als je nog een tweede studie kiest of er gewoon lang over doet. Reken maar uit wat je dan misloopt in 4 jaar tijd en wat je er wel niet allemaal had voor kunnen doen in een leuke periode in je leven. Werken doe je inderdaad nog 40 jaar, maar op je 20-22e is het toch heerlijk om al wat te hebben en al te kunnen werken voor een huis, auto, motor whatever.
quote:Op donderdag 19 maart 2009 23:10 schreef Grimm het volgende:
Ik vondt
Na een paar maanden werken heb je zo werk ervaring. Op tijd je bed uitkomen is wel even wennen de eerste maandquote:Op zondag 14 september 2008 11:36 schreef Appelboom1983 het volgende:
Nou en.quote:- ik heb geen koophuis (woon nog bij mijn ouders) en bijna al mijn vrienden wonen in een nieuwbouw huis (of praten over opleveren, etc)
Zolang je maar kan auto rijden....quote:- ik heb geen rijbewijs , laat staan een auto
Hoe langer je studeert, hoe korter jij hoeft te werken en hoe kleiner de kans is dat je in een midlife crise belandt.quote:- ik ben nog steeds niet afgestudeerd
Geen spaargeld hebben is beter dan schulden hebben.quote:- ik heb weinig spaargeld
Dat is bij iedereen zo.quote:- op 25jarige leeftijd begint het verval/ aftakelen
1 studie is afdoende.quote:Het gevoel knaagt aan mij dat ik eigenlijk in 8 jaar twee studies had kunnen afronden en daar heb ik zo'n spijt van en ik voel mij een enorme loser. Ik vraag mij vaak af of ik tot nu toe iets heb bereikt in mijn leven.
Nee je bent geen loser, maar een genieter en je hebt natuurljk de afgelopen jaren wel meer levenservaring op gedaan denk ik.quote:Enfin, Ben ik echt een loser? Of heb ik last van een (tijdelijke) depressie?
wheheequote:Op zondag 15 maart 2009 15:14 schreef Ewelina het volgende:
Op de één of andere manier heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat dat nog niet het geval is.
Als die dingen per maand inzetbaarzijn dan is het helemaal geweldigquote:Op donderdag 26 maart 2009 16:48 schreef EricT het volgende:Plasterk heeft weer een nieuw idee, 5 jokerjaren. Die kan je dus inzetten en dan hoef je een jaar geen studieschuld terug te betalen
Dat zou wel tof zjinquote:Op donderdag 26 maart 2009 16:48 schreef EricT het volgende:Plasterk heeft weer een nieuw idee, 5 jokerjaren. Die kan je dus inzetten en dan hoef je een jaar geen studieschuld terug te betalen
quote:
jah ok, maar dan ga je ook in 1 klap meer betalen per maand, omdat je dan ook meer verdiend. Dus de periodieke stijgingen van je salaris kun je gelijk naar Groningen doorboeken. Oftwel jij begint te werken met zeg leeftijd 24, op je 29 ga je ibg terug betalen. Dus heb je netto nog steeds hetzelfde salaris als op je 24.....als het niet minder is.....quote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:57 schreef zquing het volgende:
Ik zie mezelf die jokerjaren wel meteen inzetten nadat ik klaar ben met mn studie zodat ik 7 jaar daar niet aan hoef te denken
Tja kan gebeuren. Lang niet iedereen woont samen en heeft een goede carrière op hun 25ste, sterker nog veel mensen halen dit nooit. Hoeft tegenwoordig ook niet meer. Naar je 30ste zou ik me pas echt zorgen gaan maken maar daar zit je lang nog niet aan.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:38 schreef Evelien het volgende:
Sorry voor deze bump, maar wat een fijn herkenbaar topic... Ik ben nu 26 en heb een jaar studievertraging opgelopen (hbo). Ik heb daarvoor ook nog eens twee keer voor de verkeerde studie gekozen (en tegen wil en dank beide eerste jaren geprobeerd af te maken.. zucht) en twee jaar bij 'n supermarkt gewerkt omdat ik het even echt niet meer wist. Nu heb ik dan wèl de studie gevonden die ik wil afmaken, maar ik ben er gisteren achtergekomen dat het toch echt niet gaat en dat ik mezelf een tweede jaar studievertraging moet geven om alles netjes af te ronden. Ik ben nu namelijk aan het puinruimen (2e en 3e jaar punten inhalen) én ik probeer het vierde jaar versneld te doen, namelijk in een half jaar, maar toen ik een afstudeerplanning zat te maken, kwam ik erachter dat dat in de praktijk nog geen geen 15 weken tijd is. Slik.
Ik voelde me al een loser, maar nu is 't nog erger. Probleem is dat mijn ouders me financieel enorm steunen en ik schaam me dood dat ik er zolang over doe. Het liefst zou ik het ze meteen vertellen en er niet mee blijven lopen, maar mijn vader viert dit weekend zijn verjaardag... Ik ga het feestje nog maar even niet bederven.
Dit topic steekt me echt even een hart onder de riem. Ik ben niet de enige. Ik denk dat ook ik gewoon de tijd nodig heb gehad om mezelf te leren kennen en volwassen te worden.
Als je het goed aanpakt dan kon je alsnog beginnen waarschijnlijk. Ik heb 2 studies gedaan, totaal 8 jaar tijd. Ik heb maar 1x in al die tijd gehad dat ik iets niet voor mekaar kreeg. En dat was iets wat eigenlijk niet zo heel veel boeide.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:35 schreef Evelien het volgende:
Nouja, ik zat al diep in de stress toen ik er gister achterkwam dat ik me in de Kerstvakantie, toen ik met heel andere dingen bezig was dan met school, in had moeten schrijven om überhaupt nog af te kunnen studeren voor de zomer. Ik zat dom op de inschrijving te wachten, maar die was begin januari blijkbaar alweer afgelopen... Had ik gemist. Voor de vorm heb ik bij de examencommissie geklaagd dat ze belachelijke timing hebben,
Geeft je rust voor nu ja. En over een jaar baal je er misschien van dat je nu niet had doorgedrukt en daarmee niet nog een jaar had doorgesukkeld. De keerzijde is wel dat 15 weken keihard doorwerken ook negatieve dingen met je kan doen, met alle gevolgen daarvan. Goede vakantie erna lost dat echter meestal we op.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:35 schreef Evelien het volgende:maar ik merkte bij mezelf dat ik opluchting voelde. Een hele last van mijn schouders dat het niet allemaal nog voor de zomer moet. Nu kan ik tot de zomer puinruimen (laatste punten 2e en 3e jaar) en daarna wil ik het vierde jaar op de normale manier gaan volgen, dus gewoon in een jaar. Geeft me rust.
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:35 schreef Evelien het volgende:
Vérder zit ik gelukkig wel lekker in mijn vel. Heb een fijne relatie (met iemand die al met 3 studies is gekapt overigens... we begrijpen elkaar), maar woon nog niet samen. Willen we pas doen als we allebei in rustiger vaarwater zitten.
Dit. Zeker naar de toekomst kijken en niet naar het verleden, daar kan je toch niks meer aan doen. Vaak zie je mensen van 35+ met goede carrière + huisje boompje beestje. Dan krijg je de indruk dat zij alles goed gedaan hebben in hun leven. Maar dan hoor je de grootste drama verhalen van vroeger.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:11 schreef Leonidas82 het volgende:
Ik behoor tot de laatbloeiers, maar beter te laat dan helemaal nooit. Hoeveel mensen hebben wel niet mijn leeftijd en hebben nooit gestudeerd omdat ze 6 jaar geleden al dachten dat ze 'te oud' waren? En ondertussen werken ze in supermarkten en winkels en hebben ze enorme spijt dat ze toch niet 'doorgezet' hebben.
volhouden TS
Ik heb al een bijbaantje dat enigszins aansluit bij mijn studie, dat scheelt. Maar ik moet je zeggen, ik heb niet voor niets vertraging: die vijftien weken bikkelen is in mijn situatie niet zo realistisch. Mijn zelfdiscipline is erg slecht. Daarnaast merk ik nu al dat de druk me opbreekt. Ik ben labiel, jank om alles en niets, en krijg steeds meer vage lichamelijke klachten. Heb steeds meer rug- en nekpijn, geen eetlust terwijl ik altijd een vreselijke vreetzak was, en vaak hoofdpijn. Ik denk dat het verstandig is als ik naar mijn lichaam ga luisteren.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:06 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Als je het goed aanpakt dan kon je alsnog beginnen waarschijnlijk. Ik heb 2 studies gedaan, totaal 8 jaar tijd. Ik heb maar 1x in al die tijd gehad dat ik iets niet voor mekaar kreeg. En dat was iets wat eigenlijk niet zo heel veel boeide.
[..]
Geeft je rust voor nu ja. En over een jaar baal je er misschien van dat je nu niet had doorgedrukt en daarmee niet nog een jaar had doorgesukkeld. De keerzijde is wel dat 15 weken keihard doorwerken ook negatieve dingen met je kan doen, met alle gevolgen daarvan. Goede vakantie erna lost dat echter meestal we op.
Maar je keuze is gemaakt, die weg lijkt me gesloten nu. Kan je overigens niet een bijbaantje zoeken die aansluit op je studie? Lijkt me een pluspunt tijdens het solliciteren op een baan.
[..]
Ik lees alleen maar excuusjes. En ik spreek uit ervaring.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:23 schreef Evelien het volgende:
Maar ik moet je zeggen, ik heb niet voor niets vertraging: die vijftien weken bikkelen is in mijn situatie niet zo realistisch. Mijn zelfdiscipline is erg slecht. Daarnaast merk ik nu al dat de druk me opbreekt. Ik ben labiel, jank om alles en niets, en krijg steeds meer vage lichamelijke klachten. Heb steeds meer rug- en nekpijn, geen eetlust terwijl ik altijd een vreselijke vreetzak was, en vaak hoofdpijn. Ik denk dat het verstandig is als ik naar mijn lichaam ga luisteren.
Enige nadeel bij mij is het financiële nadeel: ik heb geen beurs meerquote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:44 schreef Taurus het volgende:
Je hebt t toch naar je zin? Hoe kun je dan een loser zijn? Ik heb na 5 jaar nog steeds mijn bachelor niet afgerond. De eerste 2 jaar had ik daar wel moeite mee, maar ik merkte dat ik mij eerder schaamde tegenover mensen die hierover oordeelden dan tegenover mezelf. Bovendien deed ik het zelf, ik toonde gewoon geen inzet. Ik heb het streven naar achten en het binnen gangbare tijd afrondenopgegeven. Blijkbaar wil ik dat niet genoeg. Ik kan geen nadeel bedenken.
Doet me denken aan:quote:Op vrijdag 15 januari 2010 13:09 schreef motorbloempje het volgende:
Kijk naar jezelf, naar wat je zelf hebt geleerd en naar wat je bereikt hebt![]()
niet naar anderen! Daar word je inderdaad niet gelukkiger van, en het heeft ook totaal geen zin, want niemand is hetzelfde en bewandelt dezelfde weg om ergens te komen
Mooie speech is dat idd, zo waar.quote:
oh ja, die's tofquote:
Excuusjes? Ik weet dat ik het helemaal aan mezelf te danken heb, hoor. Alleen is het nu de onrealistisch snelle inhaalslag die ik wil maken die me teveel wordt + grote druk vanuit mijn stage, en dáár heb ik lichamelijke klachten van door de stress, waardoor de inhaalslag nog zwaarder wordt. Al op het moment dat ik nu 's ochtends achter de pc ga zitten om aan het werk te gaan, heb ik vreselijke rugpijn. Wil niet zwak doen, maar het gaat nu gewoon even niet en het lijkt me toch echt het beste om niet te gaan forceren. Doen wat ik kan en meer niet.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:29 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Ik lees alleen maar excuusjes. En ik spreek uit ervaring.
Dat is alles wat ik wou zeggen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 14:26 schreef Evelien het volgende:
[..]
Excuusjes? Ik weet dat ik het helemaal aan mezelf te danken heb, hoor. Alleen is het nu de onrealistisch snelle inhaalslag
Inlijsten die ouders.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 15:56 schreef Evelien het volgende:
Pak van mijn hart.. Heb net mijn moeder voorzichtig meegedeeld wat er aan de hand is (tweede jaar vertraging zit eraan te komen). Haar reactie: 'Lief meisje toch, je weet toch dat je dit soort dingen gewoon met ons kunt bespreken.'
Ach ja, vriend van me had P in 9 gedaanquote:Op vrijdag 15 januari 2010 16:14 schreef De_Kardinaal het volgende:
11 jaar student en de klok tikt nog steeds!
Ik heb al 2 P's!quote:Op vrijdag 15 januari 2010 16:17 schreef zquing het volgende:
[..]
Ach ja, vriend van me had P in 9 gedaan
Financien zijn vervelend, maar ligt er aan waar je mee wilt leven. Ik leen nu maximaal, geef iedere maand rond de 1200/1400 euro uit zonder te sparen. Over een half jaar mag ik niet meer lenen, maar moet ik nog wel mijn gehele masterquote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:58 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Enige nadeel bij mij is het financiële nadeel: ik heb geen beurs meer![]()
Of ik spijt heb van mijn feestjaren: nee. Van de verkeerde keuzes ook niet, want dan had ik niet gezeten waar ik nu zit![]()
Enige waar ik echt spijt van heb op het gebied van opleidingen is dat ik nooit geprobeerd heb om het conservatorium binnen te komen. Ik durfde niet, was ervan overtuigd dat ik afgewezen zou worden. Daar heb ik echt veel spijt van.
Huh, probeer België eensquote:Op vrijdag 15 januari 2010 14:08 schreef Prenzlauer het volgende:
Tja bekijk het zo, ik studeer nu af bij een international waar ook veel buitenlandse studenten rondlopen..Ben 22 en wat zeggen ze allemaal? Dat ik veel te jong ben. Het is vooral Nederland waar je zo snel mogelijk moet gaan studeren en alles netjes in de 4 jaar moet halen. Ik heb ook in Duitsland gestudeerd en daar was ik wederom de jongste. Terwijl ik op mijn huidige opleiding bij de oudste categorie zit.
Ouder maar wel veel knapper.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:28 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Huh, probeer België eensIk ben, door veel bijbaantjes en feesten, in NL afgestudeerd in 7,5 jaar (5-jarige studie). Raar dat ze dat hier vinden, joh
Ik ben dus ook ouder dan mijn collega's die vergelijkbaar ver zijn.
mwah mwah je mag best een beetje op je financien letten, zoiets kan wel in de toekomst problemen opleveren, als in stress. Kijk als je 7/8 jaar studeert is allemaal niet erg, maar als je ook nog een strop te verwerken krijgt van 35k is dat natuurlijk best kut.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:27 schreef Taurus het volgende:
[..]
Financien zijn vervelend, maar ligt er aan waar je mee wilt leven. Ik leen nu maximaal, geef iedere maand rond de 1200/1400 euro uit zonder te sparen. Over een half jaar mag ik niet meer lenen, maar moet ik nog wel mijn gehele masterDan moet ik dus akkoord gaan met ofwel meer werken, of minder uitgeven. Maar dat is nog steeds geen catastrofe, als ik eerlijk ben tegenover mezelf. Hoe ik nu leef is gewoon achterlijk, en hóeft niet per se.
Daarnaast ambieer ik geen positie waarvoor ik twee studies op mijn naam moet hebben staan, cum laude afgestudeerd binnen vier jaar. Die acceptatie zorgt er voor dat ik geen enkele schuld voel. Ik betaal mijn studie sinds kort zelf, waardoor ik ook voor de financieen de enige ben voor wie ik studeer (voor ik het zelf betaalde had ik nog enigzins schuldgevoel naar mijn ouders omdat ik er zo lang over doe). Als je je dat realiseert is er niets aan de hand en is het zonde om je hier lullig over te voelen, want goood i'm living the good lifeIk ben nooit van het sparen of van het 'wat als je huis in brand vliegt?' geweest, dat zie ik tegen die tijd wel. Nu heb ik vrijheid, ben ik single, zie ik er nog goed uit en ben ik nog lerende, een betere positie qua verantwoordelijkheid (kinderloos en vrijgezel) en mogelijkheden (geld waar ik niet voor werk en vrijheid) krijg je je hele leven niet meer, denk ik.
Mwah mwah en best kut vind ik nog een understatement. Je maakt het jezelf financieel zo wel erg moeilijk voor later. En waarom? Zodat je als iemand die werkt kan leven terwijl je student bent?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:58 schreef ASroma het volgende:
[..]
mwah mwah je mag best een beetje op je financien letten, zoiets kan wel in de toekomst problemen opleveren, als in stress. Kijk als je 7/8 jaar studeert is allemaal niet erg, maar als je ook nog een strop te verwerken krijgt van 35k is dat natuurlijk best kut.
Het is wel zo dat je een lening met de voorwaarden van de IBG later niet meer krijgt. 15 jaar om af te betalen, eerste 2 jaar niet aflossen etc. Maar je hebt wel gelijk hoor, heb zelf nu ook een fikse schuld opgebouwd bij die gasten in Groningen (20K zal het nu onderhand wel zijn dus), vooral omdat ik dacht veel eerder klaar te zijn. Dat voelt dus niet echt lekker.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 19:08 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Mwah mwah en best kut vind ik nog een understatement. Je maakt het jezelf financieel zo wel erg moeilijk voor later. En waarom? Zodat je als iemand die werkt kan leven terwijl je student bent?
Je kan altijd nog opnieuw beginnen met een (deeltijd) studie toch?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 19:24 schreef mirved het volgende:
TS ik ben jaloers op je. Damn kon ik nog maar zo lang doorstuderen en een relax leven leiden.
Als ik jou was zou ik maar snel is meer gaan werken zodat de lening niet hoger wordt. 15k is nog te doen in 2 jaar ofzo. Doe je er nog veel langer over dan kom je als late student zijnde al in de periode van trouwen / kinderen. Ik neem aan dat je hun niet wil opzadelen met een grote lening.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 19:23 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Natuurlijk had ik veel eerder kunnen stoppen met lenen en meer gaan werken ergens maar de reden dat ik dat niet gedaan heb is dezelfde als waarom de studie zolang duurt: uitstelgedrag.
Je bent 22. Als je als student wil leven doe dat dan gewoon. Ga parttime werken en in een studenten huis wonen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 19:24 schreef mirved het volgende:
TS ik ben jaloers op je. Damn kon ik nog maar zo lang doorstuderen en een relax leven leiden.
Als je er nog langer over doet kom je als late student in de periode van trouwen/kinderen? Sinds wanneer is dit nu weer het geval? Wat is het probleem hier van? Net als of je nadat je lang bent gaan studeren (en eventueel dus voor carriere wil gaan) direct daarna aan het trouwen en kinderen gaan? Besides, als jij al uitgaat van trouwen en kinderen kun je net zo goed uitgaan van alle scheidingen en kun je dus best nog rekenen op flinke kosten voor meerdere trouwpartijen en alimentatiequote:Op vrijdag 15 januari 2010 19:39 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik maar snel is meer gaan werken zodat de lening niet hoger wordt. 15k is nog te doen in 2 jaar ofzo. Doe je er nog veel langer over dan kom je als late student zijnde al in de periode van trouwen / kinderen. Ik neem aan dat je hun niet wil opzadelen met een grote lening
Ik heb al een diploma, ik kom niet meer voor verrassingen te staan. Stress is subjectief. Ik stress niet door geld.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:58 schreef ASroma het volgende:
[..]
mwah mwah je mag best een beetje op je financien letten, zoiets kan wel in de toekomst problemen opleveren, als in stress. Kijk als je 7/8 jaar studeert is allemaal niet erg, maar als je ook nog een strop te verwerken krijgt van 35k is dat natuurlijk best kut.
Hoezo maak ik het mij financieel moeilijk?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 19:08 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Mwah mwah en best kut vind ik nog een understatement. Je maakt het jezelf financieel zo wel erg moeilijk voor later. En waarom? Zodat je als iemand die werkt kan leven terwijl je student bent?
Late student: +/- 25 jaarquote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:43 schreef sitting_elfling het volgende:
Als je er nog langer over doet kom je als late student in de periode van trouwen/kinderen? Sinds wanneer is dit nu weer het geval?
Het probleem van schulden van je verleden meenemen in een huwelijk? Lijkt me duidelijk; je trekt je partner in hetzelfde schuitje. Of dit een probleem is ligt imo een beetje aan de rede van de schulden. Had je problemen om je kosten (er vanuit gaan dat je als normale student leeft) te betalen ondanks dat je een een bijbaantje te nam / thuis te bleef wonen. Of omdat je liever heel de tijd wou feesten. Dat laatste kan ik trouwens wel begrijpen, maar dat is nog steeds niet echt fijn voor je toekomstige partner.quote:
Dat maakt jij er van.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:43 schreef sitting_elfling het volgende:
Net als of je nadat je lang bent gaan studeren (en eventueel dus voor carriere wil gaan) direct daarna aan het trouwen en kinderen gaan?
Onzin.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:43 schreef sitting_elfling het volgende:
Besides, als jij al uitgaat van trouwen en kinderen kun je net zo goed uitgaan van alle scheidingen en kun je dus best nog rekenen op flinke kosten voor meerdere trouwpartijen en alimentatie![]()
15k (wat ik overigens al goed extreem vind voor de gemiddelde studie) schuld is echt wel te doen voor een HBOer / WOer in 2 jaar. Mits deze gewoon nog 2 jaar als student blijft leven.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:45 schreef ASroma het volgende:
die schuld zal vooral als startend werker pittig zijn, als je eenmaal na 8-10 jaar werken een leuk salaris hebt, dan betrek je de studieschuld natuurlijk gewoon in de hypotheek, wat voor het gevoel beter is. De rente van de IBG gaat namelijk ook al richting de 4%.
Borduurde ook voor op de 35k. Doelde niet direct op jou. Alhoewel toen ik jou stukje las wel direct moest denken aan die malloot uit het topic wat ik linkte.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:44 schreef Taurus het volgende:
[..]
Hoezo maak ik het mij financieel moeilijk?Omdat ik hooguit 200 euro per maand moet aflossen? En jij denkt dat dat een afgestudeerde WO-studente 'moeilijk' maakt? Ik onderschat het niet, ik begrijp best dat het niet 'lekker' is. Maar ik hoef er amper iets voor te laten.
Doelde natuurlijk op leven als iemand die werkt kwa uitgaven.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:44 schreef Taurus het volgende:
[..]
En waarom? Jouw reden is nogal een understatementik leef absoluut niet als iemand die werkt, ik heb 0 verplichtingen! Ik sta op wanneer ik wil, en ga naar bed wanneer ik wil. Ik heb hooguit 4 uur per week college. Ik doe er niet voor niets 6 jaar over, en let wel: alleen over mijn bachelor.
Ja, maar dat is wel de reden waarom ik het doe! Omdat ik niet werk. Essentieel onderdeel van de vergelijking die je maakt, lijkt mequote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:51 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Borduurde ook voor op de 35k. Doelde niet direct op jou. Alhoewel toen ik jou stukje las wel direct moest denken aan die malloot uit het topic wat ik linkte.
200 euro per maand is niet veel nee. Maar voor hoelang, toch niet tot je 65ste mag ik hopen.
[..]
Doelde natuurlijk op leven als iemand die werkt kwa uitgaven.
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:59 schreef Taurus het volgende:
Daarnaast hoop ik eigenlijk op een goed bedeelde echtgenoot. Maar dat mag ik niet zeggen.
Juist, dank je!quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:01 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Elke vrouw wil een vent waarop ze kan bouwen, jij bent niet anders.Ik merk om me heen dat het nog immer een beetje taboe is als de vrouw (veel) meer verdient dan de man. Het is genetisch bepaald dat een vrouw zich beschermd wil voelen, en de man zich een beschermer wil voelen. Zo is de natuur bij de mensch.
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:59 schreef Taurus het volgende:
[..]
Daarnaast hoop ik eigenlijk op een goed bedeelde echtgenoot. Maar dat mag ik niet zeggen.
Ja en dat veel mannen onzeker zijn over hun penis grootte.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:01 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Elke vrouw wil een vent waarop ze kan bouwen, jij bent niet anders.Ik merk om me heen dat het nog immer een beetje taboe is als de vrouw (veel) meer verdient dan de man.
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:03 schreef Stereotomy het volgende:
Vriendin van mij is neurochirurg. Leuke gesprekken in de kroeg krijg je dan.
Kerel: Hoi! Bla bla bla en wat doe jij?
Zij: Ik ben neurochirurg. En jij?
Kerel: Ik uh... ben magazijnmedewerker... kthxbai
Zij:![]()
Wat heeft dit trouwens te maken met studieschuld vanwege feesten?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:01 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Het is genetisch bepaald dat een vrouw zich beschermd wil voelen, en de man zich een beschermer wil voelen. Zo is de natuur bij de mensch.
Daar doe ik mijn best voorquote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:05 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Mag best, moet die er wel wat voor terug krijgen.
[..]
En dat is echt zo!quote:Ja en dat veel mannen onzeker zijn over hun penis grootte.
Geen idee, maar hier zullen best statistieken voor zijn.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:45 schreef Fortitude het volgende:
[..]
30 jaar dus. Wanneer vind jij dat trouwen bij de gemiddelde persoon gaat spelen dan?
Ik mag aannemen(!) dat in de meeste gevallen de schulden gewoon netjes worden verteld voordat je aan een trouwerij/relatie.quote:Het probleem van schulden van je verleden meenemen in een huwelijk? Lijkt me duidelijk; je trekt je partner in hetzelfde schuitje. Of dit een probleem is ligt imo een beetje aan de rede van de schulden. Had je problemen om je kosten (er vanuit gaan dat je als normale student leeft) te betalen ondanks dat je een een bijbaantje te nam / thuis te bleef wonen. Of omdat je liever heel de tijd wou feesten. Dat laatste kan ik trouwens wel begrijpen, maar dat is nog steeds niet echt fijn voor je toekomstige partner.
Trouwen wel, relatie weet ik nog net zo niet. Zit weinig positiefs aan een schuld van 20k+. Zeker slimmer om een tijdje te wachten. Meer kans dat hij / zij het slikt.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:20 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik mag aannemen(!) dat in de meeste gevallen de schulden gewoon netjes worden verteld voordat je aan een trouwerij/relatie.
Jij ziet het wel als een big ding hoor..quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:28 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Trouwen wel, relatie weet ik nog net zo niet. Zit weinig positiefs aan een schuld van 20k+.
Mwa ligt aan de rede voor de schuld en de hoeveelheid. 20k is nog wel goed te doen. Maar postief is anders. En de meeste die ik ken hebben geen schuld zover ik weet. Wel HBOers.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:30 schreef Taurus het volgende:
[..]
Jij ziet het wel als een big ding hoor..Ken jij niet veel studenten met een schuld? In mijn hele vriendenkring is het niet raar om een schuld te hebben, plus, je begint een relatie toch niet met de wetenschap dat diegene financieel iets moet oplossen? Ik ken starters na het WO die na een jaar 2500 euro netto verdienen, dan boeit het écht niet of je die paar honderd euro per maand moet aflossen, laat staan voor de partner!
Ik ken eigenlijk ook alleen maar mensen die een studie schuld hebben. Heck de enige die ik ken die geen studieschuld hebben zijn degene die geen recht hebben op studiefinanciering door dat hun ouders zoveel centen verdienen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:33 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Mwa ligt aan de rede voor de schuld en de hoeveelheid. 20k is nog wel goed te doen. Maar postief is anders. En de meeste die ik ken hebben geen schuld zover ik weet. Wel HBOers.
Mijn neef heeft wel veel schuld volgens mij. Maar die is 2/3x gestopt met zijn studie en feest er op los terwijl die alleen in grote vakanties werkt.
Boeit overigens ook niet om parttime 16 uur te werken. Dat zijn 2 daagjes.
Daar rijd je al je karretje de poep in; 2 jaar na je afstuderen moet je gaan terugbetalen; en in principe in 15 jaar.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:45 schreef Fortitude het volgende:
Late student: +/- 25 jaar
Niet gelijk je studie schuld aflossen: Laten we zeggen 5 jaar
quote:30 jaar dus. Wanneer vind jij dat trouwen bij de gemiddelde persoon gaat spelen dan?
Partner opzadelen met een schuld? Die partner kiest toch met haar volle verstand voor een jongen met een grote studieschuld.quote:Het probleem van schulden van je verleden meenemen in een huwelijk? Lijkt me duidelijk; je trekt je partner in hetzelfde schuitje. Of dit een probleem is ligt imo een beetje aan de rede van de schulden. Had je problemen om je kosten (er vanuit gaan dat je als normale student leeft) te betalen ondanks dat je een een bijbaantje te nam / thuis te bleef wonen. Of omdat je liever heel de tijd wou feesten. Dat laatste kan ik trouwens wel begrijpen, maar dat is nog steeds niet echt fijn voor je toekomstige partner.
Ik denk niet dat jij bang hoeft te zijn dat je zo'n vriendin krijgt. Je hebt zelf geen WO gedaan neem ik aan?quote:Op zaterdag 16 januari 2010 08:29 schreef ASroma het volgende:
nah ik zou het wel kut vinden als mijn vriendin 20k aan schuld heeft omdat ze wilde feesten, zegt ook genoeg over de mentaliteit. Sowieso die mentaliteit van als ik WO heb, ben ik binnen.![]()
die gaan nog tegen een flink appartementencomplex lopen, fucking hell
Bij mij heeft dat weinig 'emotionele' gevolgen gehad. En ik studeer al langer dan TS!quote:Op zaterdag 16 januari 2010 10:42 schreef motorbloempje het volgende:
maar euh.. is dit niet meer WGR praat hier?het ging TS oorspronkelijk om de 'emotionele' gevolgen van het langer studeren
![]()
quote:Op zaterdag 16 januari 2010 10:44 schreef motorbloempje het volgende:
ja, maar jij bent een geval apart
Ik zie het probleem nietquote:Op zondag 14 september 2008 11:57 schreef zquing het volgende:
Die zullen er vast zijn. Maar hoeveel? Dan heb je het misschien over mensen die tandheelkunde, econometrie etc. gedaan hebben. Ik ken persoonlijk weinig mensen die dit soort bedragen verdienden na een jaar, en dat zijn mensen met een goede baan bij Phillips en dergelijke. Je hebt het nu wel over uitzonderingen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:30 schreef Taurus het volgende:
Ik ken starters na het WO die na een jaar 2500 euro netto verdienen, dan boeit het écht niet of je die paar honderd euro per maand moet aflossen, laat staan voor de partner!
Dat is waar.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 10:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die zullen er vast zijn. Maar hoeveel? Dan heb je het misschien over mensen die tandheelkunde, econometrie etc. gedaan hebben. Ik ken persoonlijk weinig mensen die dit soort bedragen verdienden na een jaar, en dat zijn mensen met een goede baan bij Phillips en dergelijke. Je hebt het nu wel over uitzonderingen.
Hmm, ik heb eigenlijk weinig ervaring met eeuwige studenten die ongemotiveerd zijn. Een docent vertelde me dat juist in Amsterdam er veel mensen zijn die ouder zijn en langer studeren. Hij vond ze over het algemeen betere studenten dan degenen die net van het VWO kwamen, omdat ze meer gemotiveerd waren, de studie leuker vonden en beter wisten waar ze voor studeerden, ipv te feesten.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 10:53 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb trouwens zelf geen problemen met "eeuwige studenten", maar dit concept gaat nogal es gepaard met een bepaalde desinteresse en gebrek aan motivatie, en dat is iets wat ik best wel een afknapper vind. Als je tien jaar studeert, 3 masters haalt en een boel dingen er naast hebt gedaan kan ik alleen maar bewondering voor hebben, maar 10 jaar studeren en dan met middelmatige cijfers een middelmatige studie afronden kan ik niet echt begrijpen.
Ach volgens mij zijn er ook zat studenten die maar wat gekozen hebben, want dat leek ze wel leuk enzo!quote:Op zaterdag 16 januari 2010 10:58 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Hmm, ik heb eigenlijk weinig ervaring met eeuwige studenten die ongemotiveerd zijn. Een docent vertelde me dat juist in Amsterdam er veel mensen zijn die ouder zijn en langer studeren. Hij vond ze over het algemeen betere studenten dan degenen die net van het VWO kwamen, omdat ze meer gemotiveerd waren, de studie leuker vonden en beter wisten waar ze voor studeerden, ipv te feesten.
Maar goed, ik doe dan ook een studie die de meeste mensen puur uit interesse gaan doen en niet om het geld. Bij economie of rechten bijvoorbeeld zal dat misschien anders zijn.
Mijn punt was onder andere dat de keuze voor de studie een stuk bewuster gemaakt was door oudere studenten dan door mensen die net van het VWO kwamen.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 11:00 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ach volgens mij zijn er ook zat studenten die maar wat gekozen hebben, want dat leek ze wel leuk enzo!
Als je er goed uitziet, kun je misschien wel bij Berlusconi aankloppen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:59 schreef Taurus het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |