abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 september 2008 @ 16:41:51 #101
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_61649011
quote:
Op maandag 15 september 2008 16:31 schreef RPD het volgende:
pff wat is 25 nou, ik ben nu al 4e jaars student, en net weer opnieuw begonnen. in mn laatste jaar straks dus 8e jaars en dan ben ik 24... en ik lach ze uit, die studentjes die alles netjes hebben gedaan, op hun 21/22e klaar zijn en lekker kunnen gaan werken (respect voor mensen die het combineren enz enz.)... nee want dan heb je het gemaakt.. ik beschouw studie vertraging door waardevolle dingen zoals dus reizen en verenigingsleven absoluut niet als verloren tijd...

werken kan je nog lang genoeg..
en jij lacht die mensen uit... nee oke nu is het duidelijk!
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 15 september 2008 @ 17:14:15 #102
137831 RPD
'Forget about it'
pi_61650106
quote:
Op maandag 15 september 2008 16:41 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

en jij lacht die mensen uit... nee oke nu is het duidelijk!
ik hecht waarde aan een leuke studenten tijd waar ik met plezier op kan terug kijken, ik zie genoeg mensen die op hun 22 klaar zijn en dat ongetwijfeld niet hebben gehad.. dus ja dan vind ik dat een gemiste kans.. wat is de lol nu om klaargestoomd te voor een werkend leven... 9 tot 5 hele week lang, ik zie het niet zitten om zo'n leven te leiden, nu nog niet tenminste.

en dan misschien een nuance ik lach ze uit is als figure of speech
'Who the fuck am I? Who am I? I'm a, a spoke on a wheel. And so was he, and so are you.
"His Excellency, President for Life"
pi_61650391
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:11 schreef ASroma het volgende:

[..]

kun je die laatste zin eens nader toelichten?
Jawel, als je slim bent, gedreven bent en creatief of kritisch bent dan kom je daar op de universiteit niet snel mee aan je trekken. Als je een diploma wilt kun je gewoon het beste je kalm de stof laten voorkauwen op een college om die te reproduceren op het tentamen. De universiteit bereidt studenten ook vooral voor op hun eerste werkgever, niet op het echte professionele succes. Maar veel mensen die echt wat in hun mars hebben worden daar vaak doodongelukkig van, in wezen niet anders als kleine kinderen die een klas moeten overslaan omdat ze anders onhandelbaar worden. Als je echt wat wilt en kan met je hersens dan is een grote studie op de universiteit voor het grootste gedeelte gewoon niet interessant maar heel irritant. En voor mijn generatie (begin jaren 90) ook niet wat ze zich ervan voorgesteld hadden.

Inhoudelijk is de motivatie dan al snel weg, discipline hebben ze nooit nodig gehad op school en nu ook niet, en als ze dan ook nog sociaal zijn, ook niet onbelangrijk voor professioneel succes later, gloren er allerlei verleidingen. Zo iemand heeft na een paar maanden zijn studie al gedegradeerd tot een bijzaak in zijn leven waarvan het hooguit geinig is om te kijken met hoe weinig tijd je nog een vak kan halen, het zal immers niet zelden een eigenwijs iemand betreffen. Dan ben je zo iemand als 'goede student' eigenlijk al kwijt lang voordat de inhoudelijk leukere dingen van de studie beginnen. Dan heb je ze die op zoek gaan naar de studie die ze inhoudelijk wel bevredigend vinden, maar zo makkelijk is dat niet en als je twee of drie keert bent geswitched wordt je niet alsnog een snelle afstudeerder. Je hebt ze die het heel zakelijk gaan benaderen als uitsluitend een trucje doen voor het papiertje maar wel goed in de gaten houden wat nodig is, die zijn dan ook redelijk vlot klaar, en je hebt degenen die zich in wezen mentaal afgekeerd hebben van de studie maar zo blijven doormodderen, en dan kan het een lang verhaal worden, als het al afloopt met een diploma.

Mensen die wat minder in hun mars hebben of wat minder willen zijn daar vaak veel makkelijker in: De professor zegt het, dus is het zo, het stond allemaal al in het boek maar dankzij dit college weet ik tenminste hoe het tentamen eruit zal zien. Die beginnen vaak ook al met een andere houding: Zou ik het kunnen halen? Het is belangrijk dat ik goede cijfers haal, als ik achterstand oploop haal ik dat nooit meer in, netjes de stof bijhouden, goed plannen en gedisciplineerd werken, zoals op school. Die mensen veilig naar de arbeidsmarkt leiden, dat is waar de universiteit goed in is. De universiteit is heel slecht in het ontplooien van nieuwsgierige, leergierige, ambitieuze talenten, op wat kleine studies na.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 15 september 2008 @ 18:01:53 #104
191178 WalterSobchak
calmer than you are
pi_61651440
quote:
Op maandag 15 september 2008 17:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Jawel, als je slim bent, gedreven bent en creatief of kritisch bent dan kom je daar op de universiteit niet snel mee aan je trekken. Als je een diploma wilt kun je gewoon het beste je kalm de stof laten voorkauwen op een college om die te reproduceren op het tentamen. De universiteit bereidt studenten ook vooral voor op hun eerste werkgever, niet op het echte professionele succes. Maar veel mensen die echt wat in hun mars hebben worden daar vaak doodongelukkig van, in wezen niet anders als kleine kinderen die een klas moeten overslaan omdat ze anders onhandelbaar worden. Als je echt wat wilt en kan met je hersens dan is een grote studie op de universiteit voor het grootste gedeelte gewoon niet interessant maar heel irritant. En voor mijn generatie (begin jaren 90) ook niet wat ze zich ervan voorgesteld hadden.

Inhoudelijk is de motivatie dan al snel weg, discipline hebben ze nooit nodig gehad op school en nu ook niet, en als ze dan ook nog sociaal zijn, ook niet onbelangrijk voor professioneel succes later, gloren er allerlei verleidingen. Zo iemand heeft na een paar maanden zijn studie al gedegradeerd tot een bijzaak in zijn leven waarvan het hooguit geinig is om te kijken met hoe weinig tijd je nog een vak kan halen, het zal immers niet zelden een eigenwijs iemand betreffen. Dan ben je zo iemand als 'goede student' eigenlijk al kwijt lang voordat de inhoudelijk leukere dingen van de studie beginnen. Dan heb je ze die op zoek gaan naar de studie die ze inhoudelijk wel bevredigend vinden, maar zo makkelijk is dat niet en als je twee of drie keert bent geswitched wordt je niet alsnog een snelle afstudeerder. Je hebt ze die het heel zakelijk gaan benaderen als uitsluitend een trucje doen voor het papiertje maar wel goed in de gaten houden wat nodig is, die zijn dan ook redelijk vlot klaar, en je hebt degenen die zich in wezen mentaal afgekeerd hebben van de studie maar zo blijven doormodderen, en dan kan het een lang verhaal worden, als het al afloopt met een diploma.

Mensen die wat minder in hun mars hebben of wat minder willen zijn daar vaak veel makkelijker in: De professor zegt het, dus is het zo, het stond allemaal al in het boek maar dankzij dit college weet ik tenminste hoe het tentamen eruit zal zien. Die beginnen vaak ook al met een andere houding: Zou ik het kunnen halen? Het is belangrijk dat ik goede cijfers haal, als ik achterstand oploop haal ik dat nooit meer in, netjes de stof bijhouden, goed plannen en gedisciplineerd werken, zoals op school. Die mensen veilig naar de arbeidsmarkt leiden, dat is waar de universiteit goed in is. De universiteit is heel slecht in het ontplooien van nieuwsgierige, leergierige, ambitieuze talenten, op wat kleine studies na.
Haha, ken jij mij persoonlijk ofzo? Story of my life (bezig met mn 3e studie, tot en met mn bachelor nooit wat hoeven doen, snel toe aan een nieuwe uitdaging, iets te uitgebreid sociaal leven etc.). Misschien moet ik zelf even een topic openen
Voor TS: je bent, zoals je al gemerkt hebt, lang niet de enige, en ook geen loser. Wel pech dat jouw vrienden allemaal snel zijn en het leuke leventje hebben achtergelaten. De mijne doen het allemaal minstens net zo traag als ik. Niet erg motiverend, maar wel gezellig.. Ik voel me ook totaal niet te oud voor het leven dat ik leid, en ik ben ouder dan jij. In het uitgaanscircuit van Amsterdam ligt op de plaatsen waar ik heen ga de gemiddelde leeftijd ook rond de 25, dus het valt allemaal wel mee.
Ik zie ook ontzettend op tegen het leven dat van de werkende man, waarschijnlijk maak ik het in mn hoofd erger dan het is.. maar ik rek het lekker nog even. Als ik afgestudeerd ben, ga ik denk ik ook niet gelijk full-time aan de slag
Heb je trouwens zelf niet ontzettend de behoefte om het huis uit te gaan? Dat zou mij veel meer gaan tegenstaan (vooral omdat ik nu zelf tijdelijk bij mijn ouders terug ben na 8 jaar op mezelf gewoond te hebben ).
Overigens heeft elke universiteit wel afstudeerbegeleidingsgroepen. Toevallig heb ik me er recentelijk bij aangesloten, omdat ik het in mn eentje niet voor elkaar krijg, en het bevalt me wel goed. Wekelijks een bijeenkomst met 'lotgenoten', je stelt korte termijndoelen, en beoordeelt en controleert elkaar. Stok achter de deur, beetje motivatie, beetje structuur. Het schijnt voor de meesten vrij goed te werken.
Geniet verder van je leven nu het nog kan
Are these the nazis, Walter?
pi_61651615
herkenbaar.

Ik ben inmiddels 33 en nog niet afgestudeerd (ook rechten). Begonnen in 1994. Ondanks laks studiegedrag mn prop gehaald, maar daarna echt geen zin meer. Studie eraan gegeven en gaan werken. Met een gelukje toch in een branche terechtgekomen waar ik relevante werkervaring op doe (inmiddels ook alweer een jaar of zes) maar om me heen zie ik toch de medestudenten van destijds 'echte' carrieres op bouwen. Inmiddels de studie weer opgepakt, zij het in deeltijd omdat ik overdag dus moet werken. Ik hoop dit jaar de boel af te kunnen ronden.

Feit is dat ik een hoop aantal jaar verspild heb, maar de vraag blijft of ik het vandaag de dag zoveel beter gehad zou hebben als ik inderdaad volgens schema zou zijn afgestudeerd. Bovendien zijn de jaren waarin de studie een ondergeschoven kindje was, ook jaren geweest waarin ik veel geleerd heb, maar dan vooral op het sociaal, maatschappelijke vak. Het zijn de jaren geweest waarin ik de vrijheden van een volwassene had, maar niet de plichten, want geen baan, geen eigen huis (behalve een gehuurde kamer). Ik kon letterlijk gaan en staan waar ik wilde, wanneer ik dat wilde en met wie ik dat wilde en had dus alle gelegenheid om ervaringen op te doen die me uiteindelijk tot 'echte' volwassenheid (in de zin van het weten wat je wil, in dat kader je keuzes maken en de verantwoording nemen voor de gevolgen daarvan etc. etc.) hebben geleid.

Tenslotte kan ik, zodra ik dat vermaledijde papiertje heb, nog dertig jaar van mn werkende leven 'genieten'. Ik kom dus niks te kort.

Maar goed, ook ik heb die momenten van schaamte gehad. Het voelt voor mij toch als een falen. Ik kan het rationeel wel 'verkopen' zoals ik in deze post probeer te doen, maar ik zal toch altijd wel dat knagende gevoel blijven houden dat ik het anders gedaan zou hebben als dat zou kunnen. Het blijkt immers dat de studie me betrekkelijk makkelijk afgaat, als ik er maar de tijd in stop die nodig is. Wat dat betreft zijn jouw kansen nog lang niet verkeken. Er is nog niks verloren.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_61651979
Degenen die ik ken, die nog niet afstuderen en wat blijven hangen, zijn of mensen die kampen met faalangst, of snel in autoriteitsconflicten komen en zich verzetten tegen wat de prof hen leert. Kortom of eigenwijs/narcistisch zijn. Ik vind het een zwakte bod om het niet kunnen behalen of lang doen over een studie op het systeem te externaliseren.
Het heeft imho weinig met een overdaad aan creativiteit en sociaal zijn te maken. Als je zo creatief en intelligent was, wist je ook wel die studie in te passen in je leven.
pi_61652229
Ach joh bijna niemand van mijn vrienden is afgestudeerd en die studeren ook allemaal al 6+ jaar. Krijg je vanzelf met lange studies. Na vier jaar merkte je wel een omslag en ging iedereen serieus studeren. Mijn studie duurt sowieso al 6 jaar dus dan vind ik 7-8 jaar best schappelijk. Aan de andere kant ken ik ook mensen die al heel wat langer studeren.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  maandag 15 september 2008 @ 18:36:58 #108
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_61652246
quote:
Op maandag 15 september 2008 17:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik denk dat je generaliseert, de sleutel is het vinden van de juiste studie. Een universiteit kan bijna iedereen uitdaging bieden, maar in welke mate hangt zowel af van de student, als van zijn studiekeuze en specifieke universiteit.

Mijn huidige studie (Amerikanistiek) heeft qua inhoud wat overlap met de HBO opleiding (Lero Engels) die ik hiervoor 2 jaar heb gedaan. Het niveau is veel uitdagender echter, en het beste is dat je dus niet hoeft te reproduceren. Juist met kritisch zijn en creativiteit tonen haal je het meeste uit deze studie. Nu is dat met een cultuur / literatuur studie waarschijnlijk een stuk meer geaccepteerd en gestimuleerd dan in meer beroepsgerichte academische studies, maar dat kun je inschatten voor je ergens voor kiest.

Voor mij is het een verademing om niet beroepsgericht bezig te zijn. Het geeft je vrijheid en mogelijkheden. Veel mensen kiezen liever zekerheid, maar dat is voor mij alleen een garantie dat ik me dood zal vervelen.

Je hebt wel gelijk dat de juiste keuze maken heel moeilijk is, zeker als je vers van de middelbare school komt. Maar mijn advies is; switch liever 2 of 3 keer dan dat je 4 tot 8 jaar aan een studie kwijt bent waar je niets aan vindt, en waarschijnlijk dus ook niet veel mee zal doen.
  maandag 15 september 2008 @ 18:42:31 #109
191178 WalterSobchak
calmer than you are
pi_61652427
quote:
Op maandag 15 september 2008 18:27 schreef KonnieKipke het volgende:
Degenen die ik ken, die nog niet afstuderen en wat blijven hangen, zijn of mensen die kampen met faalangst, of snel in autoriteitsconflicten komen en zich verzetten tegen wat de prof hen leert. Kortom of eigenwijs/narcistisch zijn. Ik vind het een zwakte bod om het niet kunnen behalen of lang doen over een studie op het systeem te externaliseren.
Het heeft imho weinig met een overdaad aan creativiteit en sociaal zijn te maken. Als je zo creatief en intelligent was, wist je ook wel die studie in te passen in je leven.
Wat fijn dat jij precies weet hoe iedereen in elkaar steekt, en dat iedereen ook hetzelfde werkt.
Ik externaliseer het probleem ook helemaal niet trouwens, ik weet dondersgoed dat ik zelf aan het falen ben. Neemt niet weg dat het onderwijssysteem niet voor iedereen even goed werkt, ondanks dat je er wel de capaciteiten voor hebt.
Are these the nazis, Walter?
pi_61653485
quote:
Op maandag 15 september 2008 18:01 schreef WalterSobchak het volgende:

[..]

Haha, ken jij mij persoonlijk ofzo? Story of my life (bezig met mn 3e studie, tot en met mn bachelor nooit wat hoeven doen, snel toe aan een nieuwe uitdaging, iets te uitgebreid sociaal leven etc.). Misschien moet ik zelf even een topic openen
Voor TS: je bent, zoals je al gemerkt hebt, lang niet de enige, en ook geen loser. Wel pech dat jouw vrienden allemaal snel zijn en het leuke leventje hebben achtergelaten. De mijne doen het allemaal minstens net zo traag als ik. Niet erg motiverend, maar wel gezellig.. Ik voel me ook totaal niet te oud voor het leven dat ik leid, en ik ben ouder dan jij. In het uitgaanscircuit van Amsterdam ligt op de plaatsen waar ik heen ga de gemiddelde leeftijd ook rond de 25, dus het valt allemaal wel mee.
Ik zie ook ontzettend op tegen het leven dat van de werkende man, waarschijnlijk maak ik het in mn hoofd erger dan het is.. maar ik rek het lekker nog even. Als ik afgestudeerd ben, ga ik denk ik ook niet gelijk full-time aan de slag
Nee ik ken je niet persoonlijk. Maar sommigen dingen veranderen kennelijk niet. Als je twintig bent wil je gewoon laten zien wat je kunt en vooral kijken wat je allemaal kunt, en als je dan wordt geacht braaf je lesjes te leren dan gaat dat schuren en ga je daar in ieder geval niet je best voor doen. Het verbaast me dan ook niks dat ook een volgende generatie daar tegenaan loopt, hoewel die misschien een wat zakelijker en gematigder verwachting van de universiteit had. Ik en mijn meeste vrienden van toen geloofden vooraf echt nog in de universiteit als een plek voor nieuwsgierige mensen.

Ik heb natuurlijk wel spijt gehad, dat ik het niet sneller doorhad, dat ik niet meteen heel zakelijk studiepunten ben gaan scoren. Ik heb ook wel de wind van voren gehad, ik had meteen al aardig wat praatjes over het niveau en hoe weinig ik er wel niet aan hoefde te doen, dat krijg je dan natuurlijk weer met het nodige venijn terug als je maar niet afstudeert. Van medestudenten die de mythe van het hoge niveau graag in stand hielden, van afgunstigen, van de studieadviseur, van de professoren en docenten die je met te weinig ontzag benaderd hebt naar hun smaak.

Nu spreek ik regelmatig af met vrienden uit mijn studententijd. Dat is 11 jaar, 10 jaar, gesjeesd, 14 jaar, 8 jaar, gesjeesd, gesjeesd, bachelor gehaald in de avonduren na 8 jaar een baan (met een 9, allicht) en nog een met slechts 7 jaar studie, maar die is dan eerst gesjeesd met zijn promotie, om daarna naast zijn baan bijzonder verdienstelijk te promoveren. Eentje was na 5 jaar klaar, maar dat telt niet want die kwam uit een heel arm gezin, die was dat aan zijn stand verplicht. Die zijn toch allemaal uiteindelijk heel goed terechtgekomen toen ze eenmaal het juk van de universiteit konden afwerpen, veel als ondernemer. Nou wil ik dat niet als maat van succes nemen, maar als ik het gemiddelde inkomen daarvan neem en dat van de gemiddelde braaf afgestudeerde, dan is dat verschil best heel erg fors. En dat komt omdat ze iets doen met die eigenschappen die hen op de universiteit in de weg zaten.

Ik heb mezelf en mijn eigen underachievement wel vaak vervloekt, maar waar ik nu achteraf echt spijt van heb? Vooral die dingen die ik gelaten heb omdat ik me 'even serieus op mijn studie ging werpen', wat er vooral op neer kwam dat ik niks meer deed. En dat ik nog wat tijd en moeite verdaan heb door zelfs toen ik al lang afgestudeerd had moeten zijn er nog een keer in te trappen en te denken dat er toch nog wat inhoudelijks te halen viel.
pi_61654108
quote:
Op maandag 15 september 2008 18:36 schreef Wheelgunner het volgende:
Ik denk dat je generaliseert, de sleutel is het vinden van de juiste studie.
Ik generaliseer inderdaad. Ik kijk vooral naar de mensen die ik ken die overeenkomstig hebben dat ze het VWO lachend doorkwamen en die juist een heel erg academische inslag hadden in de zin van nieuwsgierig, willen weten en uitgedaagd willen worden. En dan zie je dat dat wringt op de universiteit, een soort moeilijke periode tussen een succesvolle schoolperiode en een succesvolle carriere in.
quote:
Een universiteit kan bijna iedereen uitdaging bieden, maar in welke mate hangt zowel af van de student, als van zijn studiekeuze en specifieke universiteit.
Als ik natuurkunde was gaan doen was dat echt wel een uitdaging voor mij geweest. Maar als je niet iets heel specifieks gaat doen dan kom je terecht in de ambitie van de universiteit om zoveel mogelijk mensen voor te bereiden op hun eerste baan.

Met alle respect, bij de mensen waar ik het over heb is het HBO nooit in beeld geweest. Niet zozeer qua niveau maar vooral qua aard van een universitaire opleiding, althans wat betreft het beeld daarvan.
pi_61663083
Ik heb mijzelf een concreet doel gesteld en dat is om in 2008 af te studeren. Ik heb ook nu een 'coach' die mij iedere week zal bellen, omdat dat voor mij eigen bestwil is. Tijd voor actie .

Ik besef dat de vrijheid die ik nu heb een luxe is, werken lijkt mij echt lame. Toch voel ik dat er echt aan een degelijke baan toe ben en geld te gaan verdienen voor hetgeen waarvoor ik (letterlijk) zo lang voor heb gestudeerd, zodat ik ook wat meer zelfstandiger kan worden en alle andere doelen kan bereiken. Het zit mij über hoog, ik sta met de gedachte aan afstuderen op en ga ermee naar bed, het beheerst mij leven op dit moment.
En ten tweede vind ik het irritant om met mensen colleges te volgen die ruim 3 á 4 jaar jonger zijn dan mij, dan wordt ik er steeds weer mee geconfronteerd dat ik allang afgestdeerd had kunnen zijn.
Aan de andere kant was het student zijn een heerlijke tijd, en heb ik het er echt van genomen, maar nu is de 'loonslaaf-tijdperk' aangebroken. Ik zie wel wat doe, misschien begin ik wel mijn eigen bedrijf. Ik wil alleen mijn diploma behalen als een soort 'zekerheidsstelling'.

Respect voor de mensen die zijn afgestudeerd of voornemens zijn dat binnen enkele jaren te doen . Geef niet op, al is de motivatie soms zoek.

Bis vincit qui se vincit

Door jullie ervaringen en peptalks ben ik erg opgebeurt

...
Dank Dank Dank
  maandag 15 september 2008 @ 23:49:57 #113
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61663669
quote:
Waar was je toch al die tijd.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_61672741
Ach ik merk ook wel iets van mezelf in terug. Heb tot nu toe 2 jaar weggegooid. Ik doe nu een 3 jarige studie in londen. Ik móet die studie gewoon halen in verband centjes, zolang ik maar dat soort 'druk' achter mij heb staan presteer ik wel.

Trouwens ik heb voormezelf ook altijd een goedvoorbeeld wat betreft de eeuwige student, mijn nichtje zit nu in haar 10e studiejaar. Ze heeft 4 jaar psychologie gedaan, en gehaald, en zit nu in haar laatste jaar van dierengeneeskunde en heeft dus elk jaar weten te halen.

Trouwens .. studie en papiertjes zijn echt niet zo belangrijk, connecties is het aller belangrijkste om werk te vinden.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 16 september 2008 @ 13:53:14 #115
198098 henkzijlstra
ik verdien 80k per jaar en jij
pi_61673458
quote:
Op maandag 15 september 2008 23:31 schreef Appelboom1983 het volgende:
Ik zie wel wat doe, misschien begin ik wel mijn eigen bedrijf.
LOL! Met jouw instelling zal dat inderdaad een miljoenen onderneming worden! Vooral dat woordje 'misschien' doet het hem! Net alsof je dat van de een tot de andere dag doet!
  dinsdag 16 september 2008 @ 13:55:03 #116
198098 henkzijlstra
pi_61673504
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 13:21 schreef sitting_elfling het volgende:
Trouwens .. studie en papiertjes zijn echt niet zo belangrijk, connecties is het aller belangrijkste om werk te vinden.
LOL! Dat is dezelfde uitspraak als: 'ik stop niet met roken, mijn opa is er 90 jaar mee geworden!'. Bovenstaande quote wordt vooral gebruikt door mensen die lang over hun studie doen. Excuses dus!
pi_61673753
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 13:55 schreef henkzijlstra het volgende:

[..]

LOL! Dat is dezelfde uitspraak als: 'ik stop niet met roken, mijn opa is er 90 jaar mee geworden!'. Bovenstaande quote wordt vooral gebruikt door mensen die lang over hun studie doen. Excuses dus!
Het is wel zo, in ieder geval wel in mijn sector de economische. Zolang jij veel bekenden en vrienden hebt die verbonden zijn bij veel bedrijven kom je er wel. Ik heb zelfs een vriend die z'n studie niet heeft afgerond en als adviseur aan het werk ging. Die jongen was maar in 1 ding goed, praten praten en nog eens praten. Hij is voor zich zelf begonnen als zijnde een soort 'dokter' voor bedrijven. Binnen komen en kijken wat er gebeurt en wat er moet veranderen, en hij geeft elke week lezingen ook op universiteiten. Een papiertje stelt geen fuck voor, ja er staat dat je op een bepaald moment in je leven bepaalde stof onder de knie had. Nou wooptied00!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_61673855
25 valt nog erg mee. heb mensen binnen het bedrijf gehad die pas met 28 of 30 klaar waren.
pi_61673947
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 14:03 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het is wel zo, in ieder geval wel in mijn sector de economische. Zolang jij veel bekenden en vrienden hebt die verbonden zijn bij veel bedrijven kom je er wel. Ik heb zelfs een vriend die z'n studie niet heeft afgerond en als adviseur aan het werk ging. Die jongen was maar in 1 ding goed, praten praten en nog eens praten. Hij is voor zich zelf begonnen als zijnde een soort 'dokter' voor bedrijven. Binnen komen en kijken wat er gebeurt en wat er moet veranderen, en hij geeft elke week lezingen ook op universiteiten. Een papiertje stelt geen fuck voor, ja er staat dat je op een bepaald moment in je leven bepaalde stof onder de knie had. Nou wooptied00!
Als je ergens ontzettend mee uitblinkt wat betreft talent is het niet per se nodig nee, maar helaas heeft niet iedereen zo'n gave en is het voor de meeste dus wel nodig..
pi_61674076
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 14:10 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Als je ergens ontzettend mee uitblinkt wat betreft talent is het niet per se nodig nee, maar helaas heeft niet iedereen zo'n gave en is het voor de meeste dus wel nodig..
Zelfs talent heb je er niet voor nodig, slechts dat kleine beetje assertiviteit. Een assertiviteits curus kan alleen maar in de goede richting helpen, en als je niet zo assertief bent, zorg dat je in een situatie komt te zitten dat je verplicht wordt je bek open te trekken, ipv de 3 of 4 jaar bij je ouders thuis zitten, niet werken en met nipte cijfers je diploma halen, sja .. dat mensen dan niet om je staan te springen is zo gek nog niet of wel?
  dinsdag 16 september 2008 @ 14:17:51 #121
227439 Murloc
Vegetarian grindcore _O_
pi_61674128
quote:
Op zondag 14 september 2008 11:48 schreef Appelboom1983 het volgende:
Dank voor de bemoedigende woorden, maar soms moet ik echt gewoon huilen, omdat ik in vergelijking met mijn vrienden nog niet echt iets concreets bereikt heb.

Mooie herinneringen heb ik er dan wel aan overgehouden.
Jezus zeg, wat wil je nou?

Wil je in je ogen van je vrienden succesvol zijn, of in je eigen ogen?
Wat maakt het nou uit wanneer je klaar bent? Als je wilt kun je de rest van je leven nog achter de feiten aanlopen...

Maak je eigen keuzes en sta daarachter. Schijt aan de rest.
quote:
k besef dat de vrijheid die ik nu heb een luxe is, werken lijkt mij echt lame. Toch voel ik dat er echt aan een degelijke baan toe ben
quote:
nu is de 'loonslaaf-tijdperk' aangebroken
Goede instelling!
Zo haal je je pensioen wel

[ Bericht 6% gewijzigd door Murloc op 16-09-2008 14:25:06 ]
Endure the pain
you know my name
I am your soul insane
pi_61674229
ik raad je aan om eens met de studentenpshycholoog te gaan praten. Hij/zij kan je helpen om je doelen op een rijtje te zetten en echt uit te vinden wat je wilt en wanneer je dat bereikt wilt hebben.

Pshychologen zijn niet alleen voor mensen die van flatgeobouwen willen springen
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  dinsdag 16 september 2008 @ 14:27:14 #123
198098 henkzijlstra
pi_61674351
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 14:03 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Jij bent liever afhankelijk van andere mensen dan dat je het zelf regelt?
pi_61674409
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 14:27 schreef henkzijlstra het volgende:

[..]

Hoe noem je dat nou, afhankelijkheid toch? Meer om het vragen van een gunst, en daar krijg je eerder mee dingen gedaan dan dat als je alles zelf zou moeten doen.
pi_61675323
quote:

En ten tweede vind ik het irritant om met mensen colleges te volgen die ruim 3 á 4 jaar jonger zijn dan mij, dan wordt ik er steeds weer mee geconfronteerd dat ik allang afgestdeerd had kunnen zijn.
Wanneer het eenmaal de juiste richting uitgaat is dat nog slechts een confrontatie met iets uit het verleden, en is dat probleem meteen heel veel kleiner.
quote:
Aan de andere kant was het student zijn een heerlijke tijd, en heb ik het er echt van genomen, maar nu is de 'loonslaaf-tijdperk' aangebroken. Ik zie wel wat doe, misschien begin ik wel mijn eigen bedrijf. Ik wil alleen mijn diploma behalen als een soort 'zekerheidsstelling'.
Dat is eigenlijk ook het enige wat een diploma is. Loonslaaf zijn is ook best wel relaxed, je bent wel veel tijd kwijt, maar de tijd die je niet kwijt bent is ook echt helemaal voor jezelf. Een baan is een van buiten opgelegde structuur die je productief maakt, het is best lekker om productief te zijn en het is heel erg lekker dat je daar zelf niet meer voor hoeft te zorgen, want dat kost veel energie en discipline en kennelijk ben je er niet erg goed in. Dan krijg je snel dat je vrije tijd en je productieve tijd allebei een schemergebied worden, zodat je zelden lekker productief bent, en ook nooit helemaal vrij omdat je ergens het gevoel hebt dat je wat moet of meer had moeten doen.
quote:
Degenen die ik ken, die nog niet afstuderen en wat blijven hangen, zijn of mensen die kampen met faalangst, of snel in autoriteitsconflicten komen en zich verzetten tegen wat de prof hen leert. Kortom of eigenwijs/narcistisch zijn.
Vermoedelijk wel ja.
quote:
Ik vind het een zwakte bod om het niet kunnen behalen of lang doen over een studie op het systeem te externaliseren.
Zit ook wat in. Ik zou dan ook iedereen aanraden om vooral het halen van het papiertje volledig gescheiden te houden van je eventuele inhoudelijke ambities: Gewoon braaf opzitten, pootjes geven en puntjes scoren, jezelf ontplooien doe je maar in je eigen tijd.
quote:
De vraag is natuurlijk of de universiteit een plek moet zijn waar getalenteerde nieuwsgierige en kritische mensen zich kunnen ontplooien, met hun bijbehorend narcisme en met de bijbehorende neiging om autoriteit niet voor vanzelfsprekend aan te nemen. De universiteit blijkt dat niet te zijn, terwijl het die verwachting wel heeft gewekt en zelfs dat imago cultiveert. Dan vind ik het niet fair om dat alleen de worstelende student te verwijten en ik vind het niet goed dat die mensen slechts bij een handjevol zeer kleine studies terecht kunnen.
pi_61675845
quote:

ow dat valt reuze mee. Ben zelf dus 26 en net begonnen met een nieuwe studie. Had ook allaaaaaaaaang afgestudeerd kunnen zijn maar goed. DIe opleiding liep niet, ben er te lang mee doorgegaan en daarna iets te lang niet zoveel aanpepakt. (uitstelgedrag bladibla). En idd, mn klasgenoten zijn rond de 21 maar ach... Ik kies de opleiding omdat ik verder wil en ik kies het in voltijd omdat dat beter bij me past. Leeftijd zegt op zich niet zoveel. Als ze zich maar niet als pubers gaan gedragen Dat valt dus reuze mee. Heb 't naar mn zin weer op skoalle
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_61679078
quote:
Op maandag 15 september 2008 23:49 schreef soylent het volgende:

[..]

Waar was je toch al die tijd.
druk met de studie eh
  dinsdag 16 september 2008 @ 17:18:26 #128
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_61679265
quote:
Op maandag 15 september 2008 17:14 schreef RPD het volgende:

[..]

ik hecht waarde aan een leuke studenten tijd waar ik met plezier op kan terug kijken, ik zie genoeg mensen die op hun 22 klaar zijn en dat ongetwijfeld niet hebben gehad.. dus ja dan vind ik dat een gemiste kans.. wat is de lol nu om klaargestoomd te voor een werkend leven... 9 tot 5 hele week lang, ik zie het niet zitten om zo'n leven te leiden, nu nog niet tenminste.

en dan misschien een nuance ik lach ze uit is als figure of speech
then i agree
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_61679388
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 15:05 schreef Weltschmerz het volgende:

De vraag is natuurlijk of de universiteit een plek moet zijn waar getalenteerde nieuwsgierige en kritische mensen zich kunnen ontplooien, met hun bijbehorend narcisme en met de bijbehorende neiging om autoriteit niet voor vanzelfsprekend aan te nemen. De universiteit blijkt dat niet te zijn, terwijl het die verwachting wel heeft gewekt en zelfs dat imago cultiveert. Dan vind ik het niet fair om dat alleen de worstelende student te verwijten en ik vind het niet goed dat die mensen slechts bij een handjevol zeer kleine studies terecht kunnen.
Ah, ik ben het met je eens dat een universiteit, en sommige faculteiten niet creativiteitsbevorderend zijn. Sterker nog, de VU waar ik studeerde had uitgesproken frontaal onderwijs. Je deed gewoon je ding, leerde tentamens, gaf een pootje aan de professor als dat nodig was en je kreeg een 8. Maar hey, je komt daar toch om een studie te leren? Niet om de universiteit te veranderen? Ik heb gezien dat het leven aan een universiteit behoorlijk overeenkomt met de samenleving. Soms moet je je even vormen naar het systeem, daarna kan je weer jezelf zijn...
Mensen die weinig vormbaar zijn, of 'creatief' What's in a name.. Creatief... Ik lees in creatief flexibel, oplossingsgericht. Als je onder creatief verstaat, jezelf kunnen ontplooien is dat eigenlijk een hele rigide houding.
Daarom, kijk naar kunstenaars.. allemaal erg creatief en kunstzinnig, maar compatibel met de maatschappij? Totaal niet.
pi_61679968
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 14:27 schreef henkzijlstra het volgende:

[..]

Je moet toch ergens beginnen? Studiegenoten die 8 jaar over hun studie deden, zesjes haalden, en constant in de kroeg hingen hadden dankzij hun enorme netwerk sneller een baan dan ik (4 jaar over m'n studie gedaan, cum laude Verkeerde prioriteiten). En als je dan eenmaal dankzij je netwerk ergens binnen bent, dan lukt het meestal wel.

* _Arual_ wilde dat ze nog studeerde. Langer studeren was beter voor haar geweest.
pi_61680637
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 17:47 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Je moet toch ergens beginnen? Studiegenoten die 8 jaar over hun studie deden, zesjes haalden, en constant in de kroeg hingen hadden dankzij hun enorme netwerk sneller een baan dan ik (4 jaar over m'n studie gedaan, cum laude Verkeerde prioriteiten). En als je dan eenmaal dankzij je netwerk ergens binnen bent, dan lukt het meestal wel.

* _Arual_ wilde dat ze nog studeerde. Langer studeren was beter voor haar geweest.
Netwerken zijn erg belangrijk, maar kennis van zaken evenzeer.
pi_61683206
Ben 26 en net afgestudeerd... dan blijkt maar weeris hoe mooi je studententijd is. Niet elke dag vroeg uit bed, beetje aanrommelen op school en veel stappen. Het elke dag werken valt me zwaar tot nu toe haha
  dinsdag 16 september 2008 @ 20:48:37 #133
21089 VaLkyRie
tot de schijt ons doodt!
pi_61685282
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 19:42 schreef Bombshell het volgende:
Ben 26 en net afgestudeerd... dan blijkt maar weeris hoe mooi je studententijd is. Niet elke dag vroeg uit bed, beetje aanrommelen op school en veel stappen. Het elke dag werken valt me zwaar tot nu toe haha
x2

Net als TS kijk/keek ik naar het werkende leven als de 'loonslaaf-periode'. Ik merk wel dat, naarmate de tijd vordert, er een soort berusting onstaat. Of afstomping misschien...

Ik snap TS wel, ik ben net zo namelijk. Terugkijkend vind ik het nog heel knap van mezelf dat ik al die loze schoolzooi gehaald heb. Maar tis mooi wel zo. Laatste jaar (toen ik eindelijk weer eens wat ging doen) ging het ook erg goed, dikke stages, dik afstudeercijfer en meteen een baan. Voelde me erg dubbel ook. Ergens blij met de baan maar ook verdrietig omdat de vrijheid ten einde komt.

Maarja, er is geen ontkomen aan. Ik probeer het al jaaaren voor me uit te schuiven maar die weg moet je een keer inslaan. Je moet toch met de maatschappij meedoen, hoe loos je het ook vindt. You can't beat the system
Uitgelaten geeft het publiek een staande ovulatie.
pi_61687720
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 20:48 schreef VaLkyRie het volgende:

[..]

Je moet toch met de maatschappij meedoen, hoe loos je het ook vindt. You can't beat the system
Jeps, maar wie zegt dat dat meteen een sleur oid betekent. Ik merk dat sinds ik werk, en goed verdien een huis kan kopen, een auto kan kopen, leuke vakanties kan doen, mezelf verder verdiepen in zaken. Mijn persoonlijkheid ontwikkelt juist door mijn werk en de mogelijkheden die ik krijg.
Ik heb juist stilgestaan in mijn studietijd, terwijl ik in die tijd een heftig leven in de horeca had als bijbaan.
pi_61687813
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 20:48 schreef VaLkyRie het volgende:
Je moet toch met de maatschappij meedoen, hoe loos je het ook vindt.
Dat is een keuze.
pi_61689601
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 21:55 schreef Chriz2k het volgende:

[..]

Dat is een keuze.
Hoe wil je er dan aan ontkomen?
pi_61689662
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 22:50 schreef boskameel het volgende:

[..]

Definieer 'de maatschappij'.
pi_61690211
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 22:52 schreef Chriz2k het volgende:

[..]

Definieer 'de maatschappij'.
De maatschappij, dat ben jij!
A little bit hateful
pi_61690402
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 22:50 schreef boskameel het volgende:

[..]

Je hebt inkomsten nodig voor je lasten (huis, vervoer, voeding).. dus dan kom je snel op 'werk' uit.
Dan hebben we het over NL. Daarnaast is het de vraag of je een 40-urige werkweek wil of niet.

School -> studie -> werk -> 65+ 'genieten' van je verdiensten. Dát is een keus. Dat het zo'n beetje de standaard weg is voor het gros in Nederland, is wat anders.
Alleen al op FOK! zijn er mensen die het geheel anders aanpakken.
pi_61690994
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 23:12 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Je hebt inkomsten nodig voor je lasten (huis, vervoer, voeding).. dus dan kom je snel op 'werk' uit.
Dan hebben we het over NL. Daarnaast is het de vraag of je een 40-urige werkweek wil of niet.

School -> studie -> werk -> 65+ 'genieten' van je verdiensten. Dát is een keus. Dat het zo'n beetje de standaard weg is voor het gros in Nederland, is wat anders.
Alleen al op FOK! zijn er mensen die het geheel anders aanpakken.
Inderdaad, ik moet er niet aan denken om school -> studie - werk - > 65+ en dan genieten van mn leven cker ,riight
  woensdag 17 september 2008 @ 09:37:17 #141
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_61695873
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 23:12 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Dan hebben we het over NL.

ik geloof er sterk in dat je overal zal moeten werken voor je kost en inwoning. Dat is echt niet iets wat we in Nederland uitgevonden hebben..?
pi_61697650
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 17:23 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Ah, ik ben het met je eens dat een universiteit, en sommige faculteiten niet creativiteitsbevorderend zijn. Sterker nog, de VU waar ik studeerde had uitgesproken frontaal onderwijs. Je deed gewoon je ding, leerde tentamens, gaf een pootje aan de professor als dat nodig was en je kreeg een 8. Maar hey, je komt daar toch om een studie te leren? Niet om de universiteit te veranderen? Ik heb gezien dat het leven aan een universiteit behoorlijk overeenkomt met de samenleving. Soms moet je je even vormen naar het systeem, daarna kan je weer jezelf zijn...
Dat is zeker de handigste aanpak. Het lijkt me alleen dat de universiteit zich heel anders presenteert en dat juist degenen die zich sterk aangetrokken voelen tot dat wat de universiteit van andere opleidingen zou onderscheiden daarmee worstelen. Niet iedereen slaagt erin tijdig om te schakelen.
quote:
Mensen die weinig vormbaar zijn, of 'creatief' What's in a name.. Creatief... Ik lees in creatief flexibel, oplossingsgericht. Als je onder creatief verstaat, jezelf kunnen ontplooien is dat eigenlijk een hele rigide houding.
Daarom, kijk naar kunstenaars.. allemaal erg creatief en kunstzinnig, maar compatibel met de maatschappij? Totaal niet.
Eens in de zoveel tijd komt er weer eens iemand namens de werkgevers klagen over het gebrek aan creativiteit, nieuwe ideeen en 'thinking outside the box'. Daar doel ik op. Dat is natuurlijk ook niet zo gek als dat stelselmatig onderdrukt wordt en de mensen met aanleg daarvoor worden uitgeselecteerd op studieduur. Eerst leren we mensen om braaf in de pas te lopen en trucjes te doen, en vervolgens wordt er geklaagd dat ze geen nieuwe trucjes verzinnen.
Het is niet alleen een probleem van de individuele student maar ook van de maatschappij dat de universiteit vooral goed is in het genereren van uistroom naar de arbeidsmarkt. Ze worden opgeleid voor wat de arbeidsmarkt aan behoefte heeft aan afgestudeerden. Maar dan werkt iemand een paar jaar en groeit die door, en dan ontbreekt de vakinhoudelijke en algemene basis voor die hogere functie.

Daarnaast zie ik ook heel concreet een probleem in de cultuur van kritiekloosheid en het afgaan op autoriteit. Ik heb ook rechten gedaan, en ik zie een rechtstreekse link tussen de cultuur op die faculteit waarbij je vooral niet mag doorvragen over bepaalde zaken en ja en amen moet knikken wanneer een prof zich op zijn autoriteit beroept, en het huidige geblunder in het strafrecht. Dat laatste kan alleen maar ontstaan wanneer je nog niet eens naar de zere plekken mag wijzen.
pi_61700224
heb een ander probleem, ben 26 en al tijdje afgestudeerd.
maar krijg niks van de grond, blijf maar in kansloze baantjes hangen en weet niet wat ik wil.

ook kut.
pi_61700957
quote:
Op maandag 15 september 2008 07:54 schreef hersenchirurg het volgende:

[..]

Ik zou echt nog wel thuis willen wonen eigenlijk, weet je hoe chill?
Ja, het is ook heel leuk als je een vrouw mee naar huis neemt en je vader en moeder zitten beneden te wachten totdat je thuis bent
pi_61700989
quote:
Op woensdag 17 september 2008 13:03 schreef Michael16000 het volgende:
heb een ander probleem, ben 26 en al tijdje afgestudeerd.
maar krijg niks van de grond, blijf maar in kansloze baantjes hangen en weet niet wat ik wil.

ook kut.
Dan hoop ik maar dat je snel wat vind wat bij je opleiding aansluit, want over een paar jaar is die opleiding zonder werkervaring niks meer waard

Een werkgever heeft niets aan iemand die een paar jaar geleden een opleiding heeft gehaald, en er niks voor heeft gedaan om deze kennis uit te breiden
pi_61701046
quote:
Op woensdag 17 september 2008 13:37 schreef Heider00sje het volgende:

[..]

Dan hoop ik maar dat je snel wat vind wat bij je opleiding aansluit, want over een paar jaar is die opleiding zonder werkervaring niks meer waard

Een werkgever heeft niets aan iemand die een paar jaar geleden een opleiding heeft gehaald, en er niks voor heeft gedaan om deze kennis uit te breiden
Dat weet ik, maar ja heb een studie die me niet echt boeit. Rechten
  woensdag 17 september 2008 @ 22:28:45 #147
93438 Shadowlyse
Ja zo gaat dat he
pi_61716832
quote:
Op woensdag 17 september 2008 11:06 schreef Weltschmerz het volgende:

Ik heb ook rechten gedaan, en ik zie een rechtstreekse link tussen de cultuur op die faculteit waarbij je vooral niet mag doorvragen over bepaalde zaken en ja en amen moet knikken wanneer een prof zich op zijn autoriteit beroept, en het huidige geblunder in het strafrecht. Dat laatste kan alleen maar ontstaan wanneer je nog niet eens naar de zere plekken mag wijzen.
Ik weet niet waar jij rechten hebt gedaan maar waar ik het studeer is men uitermate kritisch en zegt men vaak als een wet niet klopt en wordt er ook van je verwacht dat je uitermate kritisch bent en wordt het aangemoedigd om naar de zere plekken te wijzen. Men stelt vaak zelfs de tentamenvragen zo op dat er geen eenduidig antwoord is, maar men kijkt naar je onderbouwing. Of men stelt tentamenvragen waar men zelf het antwoord niet op weet en die momenteel voorwerp van onderzoek zijn om te kijken of de student een beetje na kan denken.
hier komt ooit een heel wijs en gewichtig citaat.....
  woensdag 17 september 2008 @ 22:32:54 #148
93438 Shadowlyse
Ja zo gaat dat he
pi_61717035
quote:
Op woensdag 17 september 2008 13:39 schreef Michael16000 het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar ja heb een studie die me niet echt boeit. Rechten
Daar gaat het fout. eigenlijk moet je een studiekeuze kiezen die je leuk en interessant vindt. Dan komt het goed studeren en tentamens halen vanzelf wel.
Kies nooit een studie omdat je er een goede baan mee kan krijgen of omdat het zeer waarschijnlijk is dat je lekker veel verdient later. Het is natuurlijk wel makkelijk praten. Ik kan me zo voorstellen dat je zoiets hebt van: ik ben nu al zo ver laat ik het dan ook maar afmaken.
hier komt ooit een heel wijs en gewichtig citaat.....
pi_61717131
quote:
Op woensdag 17 september 2008 22:32 schreef Shadowlyse het volgende:

[..]

Het is natuurlijk wel makkelijk praten. Ik kan me zo voorstellen dat je zoiets hebt van: ik ben nu al zo ver laat ik het dan ook maar afmaken.
Sterker nog ik heb de studie 2 jaar geleden al afgerond.
pi_61718555
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 14:15 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zelfs talent heb je er niet voor nodig, slechts dat kleine beetje assertiviteit. Een assertiviteits curus kan alleen maar in de goede richting helpen, en als je niet zo assertief bent, zorg dat je in een situatie komt te zitten dat je verplicht wordt je bek open te trekken, ipv de 3 of 4 jaar bij je ouders thuis zitten, niet werken en met nipte cijfers je diploma halen, sja .. dat mensen dan niet om je staan te springen is zo gek nog niet of wel?
Met een klein beetje assertiviteit kun je nooit een HBO/WO diploma goedpraten, dat bedoel ik te zeggen. . Dat het 1 iemand toevallig lukt is meer geluk dan wijsheid .

Overigens ben ik ook aardig op weg de eeuwige student uit te hangen, heb morgen een gesprek voor mijn 5e studie/opleiding (waarvan 2x Prop en 1 afgemaakt).. Achja je moet wat Zie het ook meer als verbreding en ontwikkeling dan als verloren tijd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')