quote:Op maandag 15 september 2008 16:31 schreef RPD het volgende:
pff wat is 25 nou, ik ben nu al 4e jaars student, en net weer opnieuw begonnen. in mn laatste jaar straks dus 8e jaars en dan ben ik 24... en ik lach ze uit, die studentjes die alles netjes hebben gedaan, op hun 21/22e klaar zijn en lekker kunnen gaan werken (respect voor mensen die het combineren enz enz.)... nee want dan heb je het gemaakt.. ik beschouw studie vertraging door waardevolle dingen zoals dus reizen en verenigingsleven absoluut niet als verloren tijd...
werken kan je nog lang genoeg..
ik hecht waarde aan een leuke studenten tijd waar ik met plezier op kan terug kijken, ik zie genoeg mensen die op hun 22 klaar zijn en dat ongetwijfeld niet hebben gehad.. dus ja dan vind ik dat een gemiste kans.. wat is de lol nu om klaargestoomd te voor een werkend leven... 9 tot 5 hele week lang, ik zie het niet zitten om zo'n leven te leiden, nu nog niet tenminste.quote:Op maandag 15 september 2008 16:41 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
![]()
en jij lacht die mensen uit... nee oke nu is het duidelijk!
Jawel, als je slim bent, gedreven bent en creatief of kritisch bent dan kom je daar op de universiteit niet snel mee aan je trekken. Als je een diploma wilt kun je gewoon het beste je kalm de stof laten voorkauwen op een college om die te reproduceren op het tentamen. De universiteit bereidt studenten ook vooral voor op hun eerste werkgever, niet op het echte professionele succes. Maar veel mensen die echt wat in hun mars hebben worden daar vaak doodongelukkig van, in wezen niet anders als kleine kinderen die een klas moeten overslaan omdat ze anders onhandelbaar worden. Als je echt wat wilt en kan met je hersens dan is een grote studie op de universiteit voor het grootste gedeelte gewoon niet interessant maar heel irritant. En voor mijn generatie (begin jaren 90) ook niet wat ze zich ervan voorgesteld hadden.quote:Op maandag 15 september 2008 13:11 schreef ASroma het volgende:
[..]
kun je die laatste zin eens nader toelichten?
Haha, ken jij mij persoonlijk ofzo? Story of my life (bezig met mn 3e studie, tot en met mn bachelor nooit wat hoeven doen, snel toe aan een nieuwe uitdaging, iets te uitgebreid sociaal leven etc.). Misschien moet ik zelf even een topic openenquote:Op maandag 15 september 2008 17:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jawel, als je slim bent, gedreven bent en creatief of kritisch bent dan kom je daar op de universiteit niet snel mee aan je trekken. Als je een diploma wilt kun je gewoon het beste je kalm de stof laten voorkauwen op een college om die te reproduceren op het tentamen. De universiteit bereidt studenten ook vooral voor op hun eerste werkgever, niet op het echte professionele succes. Maar veel mensen die echt wat in hun mars hebben worden daar vaak doodongelukkig van, in wezen niet anders als kleine kinderen die een klas moeten overslaan omdat ze anders onhandelbaar worden. Als je echt wat wilt en kan met je hersens dan is een grote studie op de universiteit voor het grootste gedeelte gewoon niet interessant maar heel irritant. En voor mijn generatie (begin jaren 90) ook niet wat ze zich ervan voorgesteld hadden.
Inhoudelijk is de motivatie dan al snel weg, discipline hebben ze nooit nodig gehad op school en nu ook niet, en als ze dan ook nog sociaal zijn, ook niet onbelangrijk voor professioneel succes later, gloren er allerlei verleidingen. Zo iemand heeft na een paar maanden zijn studie al gedegradeerd tot een bijzaak in zijn leven waarvan het hooguit geinig is om te kijken met hoe weinig tijd je nog een vak kan halen, het zal immers niet zelden een eigenwijs iemand betreffen. Dan ben je zo iemand als 'goede student' eigenlijk al kwijt lang voordat de inhoudelijk leukere dingen van de studie beginnen. Dan heb je ze die op zoek gaan naar de studie die ze inhoudelijk wel bevredigend vinden, maar zo makkelijk is dat niet en als je twee of drie keert bent geswitched wordt je niet alsnog een snelle afstudeerder. Je hebt ze die het heel zakelijk gaan benaderen als uitsluitend een trucje doen voor het papiertje maar wel goed in de gaten houden wat nodig is, die zijn dan ook redelijk vlot klaar, en je hebt degenen die zich in wezen mentaal afgekeerd hebben van de studie maar zo blijven doormodderen, en dan kan het een lang verhaal worden, als het al afloopt met een diploma.
Mensen die wat minder in hun mars hebben of wat minder willen zijn daar vaak veel makkelijker in: De professor zegt het, dus is het zo, het stond allemaal al in het boek maar dankzij dit college weet ik tenminste hoe het tentamen eruit zal zien. Die beginnen vaak ook al met een andere houding: Zou ik het kunnen halen? Het is belangrijk dat ik goede cijfers haal, als ik achterstand oploop haal ik dat nooit meer in, netjes de stof bijhouden, goed plannen en gedisciplineerd werken, zoals op school. Die mensen veilig naar de arbeidsmarkt leiden, dat is waar de universiteit goed in is. De universiteit is heel slecht in het ontplooien van nieuwsgierige, leergierige, ambitieuze talenten, op wat kleine studies na.
Ik denk dat je generaliseert, de sleutel is het vinden van de juiste studie. Een universiteit kan bijna iedereen uitdaging bieden, maar in welke mate hangt zowel af van de student, als van zijn studiekeuze en specifieke universiteit.quote:Op maandag 15 september 2008 17:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jawel, als je slim bent, gedreven bent en creatief of kritisch bent dan kom je daar op de universiteit niet snel mee aan je trekken. Als je een diploma wilt kun je gewoon het beste je kalm de stof laten voorkauwen op een college om die te reproduceren op het tentamen. De universiteit bereidt studenten ook vooral voor op hun eerste werkgever, niet op het echte professionele succes. Maar veel mensen die echt wat in hun mars hebben worden daar vaak doodongelukkig van, in wezen niet anders als kleine kinderen die een klas moeten overslaan omdat ze anders onhandelbaar worden. Als je echt wat wilt en kan met je hersens dan is een grote studie op de universiteit voor het grootste gedeelte gewoon niet interessant maar heel irritant. En voor mijn generatie (begin jaren 90) ook niet wat ze zich ervan voorgesteld hadden.
Inhoudelijk is de motivatie dan al snel weg, discipline hebben ze nooit nodig gehad op school en nu ook niet, en als ze dan ook nog sociaal zijn, ook niet onbelangrijk voor professioneel succes later, gloren er allerlei verleidingen. Zo iemand heeft na een paar maanden zijn studie al gedegradeerd tot een bijzaak in zijn leven waarvan het hooguit geinig is om te kijken met hoe weinig tijd je nog een vak kan halen, het zal immers niet zelden een eigenwijs iemand betreffen. Dan ben je zo iemand als 'goede student' eigenlijk al kwijt lang voordat de inhoudelijk leukere dingen van de studie beginnen. Dan heb je ze die op zoek gaan naar de studie die ze inhoudelijk wel bevredigend vinden, maar zo makkelijk is dat niet en als je twee of drie keert bent geswitched wordt je niet alsnog een snelle afstudeerder. Je hebt ze die het heel zakelijk gaan benaderen als uitsluitend een trucje doen voor het papiertje maar wel goed in de gaten houden wat nodig is, die zijn dan ook redelijk vlot klaar, en je hebt degenen die zich in wezen mentaal afgekeerd hebben van de studie maar zo blijven doormodderen, en dan kan het een lang verhaal worden, als het al afloopt met een diploma.
Mensen die wat minder in hun mars hebben of wat minder willen zijn daar vaak veel makkelijker in: De professor zegt het, dus is het zo, het stond allemaal al in het boek maar dankzij dit college weet ik tenminste hoe het tentamen eruit zal zien. Die beginnen vaak ook al met een andere houding: Zou ik het kunnen halen? Het is belangrijk dat ik goede cijfers haal, als ik achterstand oploop haal ik dat nooit meer in, netjes de stof bijhouden, goed plannen en gedisciplineerd werken, zoals op school. Die mensen veilig naar de arbeidsmarkt leiden, dat is waar de universiteit goed in is. De universiteit is heel slecht in het ontplooien van nieuwsgierige, leergierige, ambitieuze talenten, op wat kleine studies na.
Wat fijn dat jij precies weet hoe iedereen in elkaar steekt, en dat iedereen ook hetzelfde werkt.quote:Op maandag 15 september 2008 18:27 schreef KonnieKipke het volgende:
Degenen die ik ken, die nog niet afstuderen en wat blijven hangen, zijn of mensen die kampen met faalangst, of snel in autoriteitsconflicten komen en zich verzetten tegen wat de prof hen leert. Kortom of eigenwijs/narcistisch zijn. Ik vind het een zwakte bod om het niet kunnen behalen of lang doen over een studie op het systeem te externaliseren.
Het heeft imho weinig met een overdaad aan creativiteit en sociaal zijn te maken. Als je zo creatief en intelligent was, wist je ook wel die studie in te passen in je leven.
Nee ik ken je niet persoonlijk. Maar sommigen dingen veranderen kennelijk niet. Als je twintig bent wil je gewoon laten zien wat je kunt en vooral kijken wat je allemaal kunt, en als je dan wordt geacht braaf je lesjes te leren dan gaat dat schuren en ga je daar in ieder geval niet je best voor doen. Het verbaast me dan ook niks dat ook een volgende generatie daar tegenaan loopt, hoewel die misschien een wat zakelijker en gematigder verwachting van de universiteit had. Ik en mijn meeste vrienden van toen geloofden vooraf echt nog in de universiteit als een plek voor nieuwsgierige mensen.quote:Op maandag 15 september 2008 18:01 schreef WalterSobchak het volgende:
[..]
Haha, ken jij mij persoonlijk ofzo? Story of my life (bezig met mn 3e studie, tot en met mn bachelor nooit wat hoeven doen, snel toe aan een nieuwe uitdaging, iets te uitgebreid sociaal leven etc.). Misschien moet ik zelf even een topic openen
Voor TS: je bent, zoals je al gemerkt hebt, lang niet de enige, en ook geen loser. Wel pech dat jouw vrienden allemaal snel zijn en het leuke leventje hebben achtergelaten. De mijne doen het allemaal minstens net zo traag als ik. Niet erg motiverend, maar wel gezellig.. Ik voel me ook totaal niet te oud voor het leven dat ik leid, en ik ben ouder dan jij. In het uitgaanscircuit van Amsterdam ligt op de plaatsen waar ik heen ga de gemiddelde leeftijd ook rond de 25, dus het valt allemaal wel mee.
Ik zie ook ontzettend op tegen het leven dat van de werkende man, waarschijnlijk maak ik het in mn hoofd erger dan het is.. maar ik rek het lekker nog even. Als ik afgestudeerd ben, ga ik denk ik ook niet gelijk full-time aan de slag
Ik generaliseer inderdaad. Ik kijk vooral naar de mensen die ik ken die overeenkomstig hebben dat ze het VWO lachend doorkwamen en die juist een heel erg academische inslag hadden in de zin van nieuwsgierig, willen weten en uitgedaagd willen worden. En dan zie je dat dat wringt op de universiteit, een soort moeilijke periode tussen een succesvolle schoolperiode en een succesvolle carriere in.quote:Op maandag 15 september 2008 18:36 schreef Wheelgunner het volgende:
Ik denk dat je generaliseert, de sleutel is het vinden van de juiste studie.
Als ik natuurkunde was gaan doen was dat echt wel een uitdaging voor mij geweest. Maar als je niet iets heel specifieks gaat doen dan kom je terecht in de ambitie van de universiteit om zoveel mogelijk mensen voor te bereiden op hun eerste baan.quote:Een universiteit kan bijna iedereen uitdaging bieden, maar in welke mate hangt zowel af van de student, als van zijn studiekeuze en specifieke universiteit.
quote:Op maandag 15 september 2008 18:27 schreef KonnieKipke het volgende:
Degenen die ik ken, die nog niet afstuderen en wat blijven hangen, zijn of mensen die kampen met faalangst, of snel in autoriteitsconflicten komen en zich verzetten tegen wat de prof hen leert. Kortom of eigenwijs/narcistisch zijn. Ik vind het een zwakte bod om het niet kunnen behalen of lang doen over een studie op het systeem te externaliseren.
Het heeft imho weinig met een overdaad aan creativiteit en sociaal zijn te maken. Als je zo creatief en intelligent was, wist je ook wel die studie in te passen in je leven.
LOL! Met jouw instelling zal dat inderdaad een miljoenen onderneming worden! Vooral dat woordje 'misschien' doet het hem! Net alsof je dat van de een tot de andere dag doet!quote:Op maandag 15 september 2008 23:31 schreef Appelboom1983 het volgende:
Ik zie wel wat doe, misschien begin ik wel mijn eigen bedrijf.
LOL! Dat is dezelfde uitspraak als: 'ik stop niet met roken, mijn opa is er 90 jaar mee geworden!'. Bovenstaande quote wordt vooral gebruikt door mensen die lang over hun studie doen. Excuses dus!quote:Op dinsdag 16 september 2008 13:21 schreef sitting_elfling het volgende:
Trouwens .. studie en papiertjes zijn echt niet zo belangrijk, connecties is het aller belangrijkste om werk te vinden.
Het is wel zo, in ieder geval wel in mijn sector de economische. Zolang jij veel bekenden en vrienden hebt die verbonden zijn bij veel bedrijven kom je er wel. Ik heb zelfs een vriend die z'n studie niet heeft afgerond en als adviseur aan het werk ging. Die jongen was maar in 1 ding goed, praten praten en nog eens praten. Hij is voor zich zelf begonnen als zijnde een soort 'dokter' voor bedrijven. Binnen komen en kijken wat er gebeurt en wat er moet veranderen, en hij geeft elke week lezingen ook op universiteiten. Een papiertje stelt geen fuck voor, ja er staat dat je op een bepaald moment in je leven bepaalde stof onder de knie had. Nou wooptied00!quote:Op dinsdag 16 september 2008 13:55 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
LOL! Dat is dezelfde uitspraak als: 'ik stop niet met roken, mijn opa is er 90 jaar mee geworden!'. Bovenstaande quote wordt vooral gebruikt door mensen die lang over hun studie doen. Excuses dus!
Als je ergens ontzettend mee uitblinkt wat betreft talent is het niet per se nodig nee, maar helaas heeft niet iedereen zo'n gave en is het voor de meeste dus wel nodig..quote:Op dinsdag 16 september 2008 14:03 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het is wel zo, in ieder geval wel in mijn sector de economische. Zolang jij veel bekenden en vrienden hebt die verbonden zijn bij veel bedrijven kom je er wel. Ik heb zelfs een vriend die z'n studie niet heeft afgerond en als adviseur aan het werk ging. Die jongen was maar in 1 ding goed, praten praten en nog eens praten. Hij is voor zich zelf begonnen als zijnde een soort 'dokter' voor bedrijven. Binnen komen en kijken wat er gebeurt en wat er moet veranderen, en hij geeft elke week lezingen ook op universiteiten. Een papiertje stelt geen fuck voor, ja er staat dat je op een bepaald moment in je leven bepaalde stof onder de knie had. Nou wooptied00!
Zelfs talent heb je er niet voor nodig, slechts dat kleine beetje assertiviteit. Een assertiviteits curus kan alleen maar in de goede richting helpen, en als je niet zo assertief bent, zorg dat je in een situatie komt te zitten dat je verplicht wordt je bek open te trekken, ipv de 3 of 4 jaar bij je ouders thuis zitten, niet werken en met nipte cijfers je diploma halen, sja .. dat mensen dan niet om je staan te springen is zo gek nog niet of wel?quote:Op dinsdag 16 september 2008 14:10 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Als je ergens ontzettend mee uitblinkt wat betreft talent is het niet per se nodig nee, maar helaas heeft niet iedereen zo'n gave en is het voor de meeste dus wel nodig..
Jezus zeg, wat wil je nou?quote:Op zondag 14 september 2008 11:48 schreef Appelboom1983 het volgende:
Dank voor de bemoedigende woorden, maar soms moet ik echt gewoon huilen, omdat ik in vergelijking met mijn vrienden nog niet echt iets concreets bereikt heb.
Mooie herinneringen heb ik er dan wel aan overgehouden.
quote:k besef dat de vrijheid die ik nu heb een luxe is, werken lijkt mij echt lame. Toch voel ik dat er echt aan een degelijke baan toe ben
Goede instelling!quote:nu is de 'loonslaaf-tijdperk' aangebroken
Jij bent liever afhankelijk van andere mensen dan dat je het zelf regelt?quote:Op dinsdag 16 september 2008 14:03 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het is wel zo, in ieder geval wel in mijn sector de economische. Zolang jij veel bekenden en vrienden hebt die verbonden zijn bij veel bedrijven kom je er wel. Ik heb zelfs een vriend die z'n studie niet heeft afgerond en als adviseur aan het werk ging. Die jongen was maar in 1 ding goed, praten praten en nog eens praten. Hij is voor zich zelf begonnen als zijnde een soort 'dokter' voor bedrijven. Binnen komen en kijken wat er gebeurt en wat er moet veranderen, en hij geeft elke week lezingen ook op universiteiten. Een papiertje stelt geen fuck voor, ja er staat dat je op een bepaald moment in je leven bepaalde stof onder de knie had. Nou wooptied00!
Hoe noem je dat nou, afhankelijkheid toch? Meer om het vragen van een gunst, en daar krijg je eerder mee dingen gedaan dan dat als je alles zelf zou moeten doen.quote:Op dinsdag 16 september 2008 14:27 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
Jij bent liever afhankelijk van andere mensen dan dat je het zelf regelt?
Wanneer het eenmaal de juiste richting uitgaat is dat nog slechts een confrontatie met iets uit het verleden, en is dat probleem meteen heel veel kleiner.quote:Op maandag 15 september 2008 23:31 schreef Appelboom1983 het volgende:
En ten tweede vind ik het irritant om met mensen colleges te volgen die ruim 3 á 4 jaar jonger zijn dan mij, dan wordt ik er steeds weer mee geconfronteerd dat ik allang afgestdeerd had kunnen zijn.
Dat is eigenlijk ook het enige wat een diploma is. Loonslaaf zijn is ook best wel relaxed, je bent wel veel tijd kwijt, maar de tijd die je niet kwijt bent is ook echt helemaal voor jezelf. Een baan is een van buiten opgelegde structuur die je productief maakt, het is best lekker om productief te zijn en het is heel erg lekker dat je daar zelf niet meer voor hoeft te zorgen, want dat kost veel energie en discipline en kennelijk ben je er niet erg goed in. Dan krijg je snel dat je vrije tijd en je productieve tijd allebei een schemergebied worden, zodat je zelden lekker productief bent, en ook nooit helemaal vrij omdat je ergens het gevoel hebt dat je wat moet of meer had moeten doen.quote:Aan de andere kant was het student zijn een heerlijke tijd, en heb ik het er echt van genomen, maar nu is de 'loonslaaf-tijdperk' aangebroken. Ik zie wel wat doe, misschien begin ik wel mijn eigen bedrijf. Ik wil alleen mijn diploma behalen als een soort 'zekerheidsstelling'.
Vermoedelijk wel ja.quote:Op maandag 15 september 2008 18:27 schreef KonnieKipke het volgende:
Degenen die ik ken, die nog niet afstuderen en wat blijven hangen, zijn of mensen die kampen met faalangst, of snel in autoriteitsconflicten komen en zich verzetten tegen wat de prof hen leert. Kortom of eigenwijs/narcistisch zijn.
Zit ook wat in. Ik zou dan ook iedereen aanraden om vooral het halen van het papiertje volledig gescheiden te houden van je eventuele inhoudelijke ambities: Gewoon braaf opzitten, pootjes geven en puntjes scoren, jezelf ontplooien doe je maar in je eigen tijd.quote:Ik vind het een zwakte bod om het niet kunnen behalen of lang doen over een studie op het systeem te externaliseren.
De vraag is natuurlijk of de universiteit een plek moet zijn waar getalenteerde nieuwsgierige en kritische mensen zich kunnen ontplooien, met hun bijbehorend narcisme en met de bijbehorende neiging om autoriteit niet voor vanzelfsprekend aan te nemen. De universiteit blijkt dat niet te zijn, terwijl het die verwachting wel heeft gewekt en zelfs dat imago cultiveert. Dan vind ik het niet fair om dat alleen de worstelende student te verwijten en ik vind het niet goed dat die mensen slechts bij een handjevol zeer kleine studies terecht kunnen.quote:Het heeft imho weinig met een overdaad aan creativiteit en sociaal zijn te maken. Als je zo creatief en intelligent was, wist je ook wel die studie in te passen in je leven.
ow dat valt reuze mee. Ben zelf dus 26 en net begonnen met een nieuwe studie. Had ook allaaaaaaaaang afgestudeerd kunnen zijn maar goed. DIe opleiding liep niet, ben er te lang mee doorgegaan en daarna iets te lang niet zoveel aanpepakt. (uitstelgedrag bladibla). En idd, mn klasgenoten zijn rond de 21 maar ach... Ik kies de opleiding omdat ik verder wil en ik kies het in voltijd omdat dat beter bij me past. Leeftijd zegt op zich niet zoveel. Als ze zich maar niet als pubers gaan gedragenquote:Op maandag 15 september 2008 23:31 schreef Appelboom1983 het volgende:
En ten tweede vind ik het irritant om met mensen colleges te volgen die ruim 3 á 4 jaar jonger zijn dan mij, dan wordt ik er steeds weer mee geconfronteerd dat ik allang afgestdeerd had kunnen zijn.
then i agreequote:Op maandag 15 september 2008 17:14 schreef RPD het volgende:
[..]
ik hecht waarde aan een leuke studenten tijd waar ik met plezier op kan terug kijken, ik zie genoeg mensen die op hun 22 klaar zijn en dat ongetwijfeld niet hebben gehad.. dus ja dan vind ik dat een gemiste kans.. wat is de lol nu om klaargestoomd te voor een werkend leven... 9 tot 5 hele week lang, ik zie het niet zitten om zo'n leven te leiden, nu nog niet tenminste.
en dan misschien een nuance ik lach ze uit is als figure of speech
Ah, ik ben het met je eens dat een universiteit, en sommige faculteiten niet creativiteitsbevorderend zijn. Sterker nog, de VU waar ik studeerde had uitgesproken frontaal onderwijs. Je deed gewoon je ding, leerde tentamens, gaf een pootje aan de professor als dat nodig was en je kreeg een 8. Maar hey, je komt daar toch om een studie te leren? Niet om de universiteit te veranderen? Ik heb gezien dat het leven aan een universiteit behoorlijk overeenkomt met de samenleving. Soms moet je je even vormen naar het systeem, daarna kan je weer jezelf zijn...quote:Op dinsdag 16 september 2008 15:05 schreef Weltschmerz het volgende:
De vraag is natuurlijk of de universiteit een plek moet zijn waar getalenteerde nieuwsgierige en kritische mensen zich kunnen ontplooien, met hun bijbehorend narcisme en met de bijbehorende neiging om autoriteit niet voor vanzelfsprekend aan te nemen. De universiteit blijkt dat niet te zijn, terwijl het die verwachting wel heeft gewekt en zelfs dat imago cultiveert. Dan vind ik het niet fair om dat alleen de worstelende student te verwijten en ik vind het niet goed dat die mensen slechts bij een handjevol zeer kleine studies terecht kunnen.
Je moet toch ergens beginnen? Studiegenoten die 8 jaar over hun studie deden, zesjes haalden, en constant in de kroeg hingen hadden dankzij hun enorme netwerk sneller een baan dan ik (4 jaar over m'n studie gedaan, cum laudequote:Op dinsdag 16 september 2008 14:27 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
Jij bent liever afhankelijk van andere mensen dan dat je het zelf regelt?
Netwerken zijn erg belangrijk, maar kennis van zaken evenzeer.quote:Op dinsdag 16 september 2008 17:47 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Je moet toch ergens beginnen? Studiegenoten die 8 jaar over hun studie deden, zesjes haalden, en constant in de kroeg hingen hadden dankzij hun enorme netwerk sneller een baan dan ik (4 jaar over m'n studie gedaan, cum laudeVerkeerde prioriteiten). En als je dan eenmaal dankzij je netwerk ergens binnen bent, dan lukt het meestal wel.
* _Arual_ wilde dat ze nog studeerde. Langer studeren was beter voor haar geweest.
x2quote:Op dinsdag 16 september 2008 19:42 schreef Bombshell het volgende:
Ben 26 en net afgestudeerd... dan blijkt maar weeris hoe mooi je studententijd is. Niet elke dag vroeg uit bed, beetje aanrommelen op school en veel stappen. Het elke dag werken valt me zwaar tot nu toe haha
Jeps, maar wie zegt dat dat meteen een sleur oid betekent. Ik merk dat sinds ik werk, en goed verdien een huis kan kopen, een auto kan kopen, leuke vakanties kan doen, mezelf verder verdiepen in zaken. Mijn persoonlijkheid ontwikkelt juist door mijn werk en de mogelijkheden die ik krijg.quote:Op dinsdag 16 september 2008 20:48 schreef VaLkyRie het volgende:
[..]
Je moet toch met de maatschappij meedoen, hoe loos je het ook vindt. You can't beat the system
Dat is een keuze.quote:Op dinsdag 16 september 2008 20:48 schreef VaLkyRie het volgende:
Je moet toch met de maatschappij meedoen, hoe loos je het ook vindt.
Definieer 'de maatschappij'.quote:Op dinsdag 16 september 2008 22:50 schreef boskameel het volgende:
[..]
Hoe wil je er dan aan ontkomen?
Je hebt inkomsten nodig voor je lasten (huis, vervoer, voeding).. dus dan kom je snel op 'werk' uit.quote:Op dinsdag 16 september 2008 22:50 schreef boskameel het volgende:
[..]
Hoe wil je er dan aan ontkomen?
Inderdaad, ik moet er niet aan denken om school -> studie - werk - > 65+ en dan genieten van mn leven cker ,riightquote:Op dinsdag 16 september 2008 23:12 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Je hebt inkomsten nodig voor je lasten (huis, vervoer, voeding).. dus dan kom je snel op 'werk' uit.
Dan hebben we het over NL. Daarnaast is het de vraag of je een 40-urige werkweek wil of niet.
School -> studie -> werk -> 65+ 'genieten' van je verdiensten. Dát is een keus. Dat het zo'n beetje de standaard weg is voor het gros in Nederland, is wat anders.
Alleen al op FOK! zijn er mensen die het geheel anders aanpakken.
ik geloof er sterk in dat je overal zal moeten werken voor je kost en inwoning. Dat is echt niet iets wat we in Nederland uitgevonden hebben..?quote:
Dat is zeker de handigste aanpak. Het lijkt me alleen dat de universiteit zich heel anders presenteert en dat juist degenen die zich sterk aangetrokken voelen tot dat wat de universiteit van andere opleidingen zou onderscheiden daarmee worstelen. Niet iedereen slaagt erin tijdig om te schakelen.quote:Op dinsdag 16 september 2008 17:23 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Ah, ik ben het met je eens dat een universiteit, en sommige faculteiten niet creativiteitsbevorderend zijn. Sterker nog, de VU waar ik studeerde had uitgesproken frontaal onderwijs. Je deed gewoon je ding, leerde tentamens, gaf een pootje aan de professor als dat nodig was en je kreeg een 8. Maar hey, je komt daar toch om een studie te leren? Niet om de universiteit te veranderen? Ik heb gezien dat het leven aan een universiteit behoorlijk overeenkomt met de samenleving. Soms moet je je even vormen naar het systeem, daarna kan je weer jezelf zijn...
Eens in de zoveel tijd komt er weer eens iemand namens de werkgevers klagen over het gebrek aan creativiteit, nieuwe ideeen en 'thinking outside the box'. Daar doel ik op. Dat is natuurlijk ook niet zo gek als dat stelselmatig onderdrukt wordt en de mensen met aanleg daarvoor worden uitgeselecteerd op studieduur. Eerst leren we mensen om braaf in de pas te lopen en trucjes te doen, en vervolgens wordt er geklaagd dat ze geen nieuwe trucjes verzinnen.quote:Mensen die weinig vormbaar zijn, of 'creatief'What's in a name.. Creatief... Ik lees in creatief flexibel, oplossingsgericht. Als je onder creatief verstaat, jezelf kunnen ontplooien is dat eigenlijk een hele rigide houding.
Daarom, kijk naar kunstenaars.. allemaal erg creatief en kunstzinnig, maar compatibel met de maatschappij? Totaal niet.
Ja, het is ook heel leuk als je een vrouw mee naar huis neemt en je vader en moeder zitten beneden te wachten totdat je thuis bentquote:Op maandag 15 september 2008 07:54 schreef hersenchirurg het volgende:
[..]
Ik zou echt nog wel thuis willen wonen eigenlijk, weet je hoe chill?
Dan hoop ik maar dat je snel wat vind wat bij je opleiding aansluit, want over een paar jaar is die opleiding zonder werkervaring niks meer waardquote:Op woensdag 17 september 2008 13:03 schreef Michael16000 het volgende:
heb een ander probleem, ben 26 en al tijdje afgestudeerd.
maar krijg niks van de grond, blijf maar in kansloze baantjes hangen en weet niet wat ik wil.
ook kut.
Dat weet ik, maar ja heb een studie die me niet echt boeit. Rechtenquote:Op woensdag 17 september 2008 13:37 schreef Heider00sje het volgende:
[..]
Dan hoop ik maar dat je snel wat vind wat bij je opleiding aansluit, want over een paar jaar is die opleiding zonder werkervaring niks meer waard![]()
Een werkgever heeft niets aan iemand die een paar jaar geleden een opleiding heeft gehaald, en er niks voor heeft gedaan om deze kennis uit te breiden
Ik weet niet waar jij rechten hebt gedaan maar waar ik het studeer is men uitermate kritisch en zegt men vaak als een wet niet klopt en wordt er ook van je verwacht dat je uitermate kritisch bent en wordt het aangemoedigd om naar de zere plekken te wijzen. Men stelt vaak zelfs de tentamenvragen zo op dat er geen eenduidig antwoord is, maar men kijkt naar je onderbouwing. Of men stelt tentamenvragen waar men zelf het antwoord niet op weet en die momenteel voorwerp van onderzoek zijn om te kijken of de student een beetje na kan denken.quote:Op woensdag 17 september 2008 11:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb ook rechten gedaan, en ik zie een rechtstreekse link tussen de cultuur op die faculteit waarbij je vooral niet mag doorvragen over bepaalde zaken en ja en amen moet knikken wanneer een prof zich op zijn autoriteit beroept, en het huidige geblunder in het strafrecht. Dat laatste kan alleen maar ontstaan wanneer je nog niet eens naar de zere plekken mag wijzen.
Daar gaat het fout. eigenlijk moet je een studiekeuze kiezen die je leuk en interessant vindt. Dan komt het goed studeren en tentamens halen vanzelf wel.quote:Op woensdag 17 september 2008 13:39 schreef Michael16000 het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar ja heb een studie die me niet echt boeit. Rechten
Sterker nog ik heb de studie 2 jaar geleden al afgerond.quote:Op woensdag 17 september 2008 22:32 schreef Shadowlyse het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel makkelijk praten. Ik kan me zo voorstellen dat je zoiets hebt van: ik ben nu al zo ver laat ik het dan ook maar afmaken.
Met een klein beetje assertiviteit kun je nooit een HBO/WO diploma goedpraten, dat bedoel ik te zeggen.quote:Op dinsdag 16 september 2008 14:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Zelfs talent heb je er niet voor nodig, slechts dat kleine beetje assertiviteit. Een assertiviteits curus kan alleen maar in de goede richting helpen, en als je niet zo assertief bent, zorg dat je in een situatie komt te zitten dat je verplicht wordt je bek open te trekken, ipv de 3 of 4 jaar bij je ouders thuis zitten, niet werken en met nipte cijfers je diploma halen, sja .. dat mensen dan niet om je staan te springen is zo gek nog niet of wel?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |