abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61627779
quote:
Op zondag 14 september 2008 11:57 schreef zquing het volgende:
Niets mis mee met 8 jaar studeren, maar je woont nog thuis
Dat dus. Waarom in godesnaam 8 jaar de spoorknor uithangen?
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_61627987
Leuk, al die geestesgenoten
pi_61628609
quote:
Op zondag 14 september 2008 11:36 schreef Appelboom1983 het volgende:
Ik zit sinds een tijdje met een gevoel en ik kom er maar niet vanaf.

De situatie is als volgt.

Ik ben vrouw, 25 lentes, studeer rechten en nu is het zo dat ik met ingang van dit studiejaar inmiddels achtejaars student ben. Het voornemen is om dit studiejaar dan eindelijk maar eens serieus te gaan afstuderen. Oorzaken voor deze studievertraging zijn onder meer het verenigingsleven, reizen, maar mede ook veel uitstelgedrag. Het uitstelgedrag komt voort uit de tegenzin om volwassen te worden en de daaraan verbonden verantwoordelijkheden en verplichtingen..

Ik zit er al een tijd mee (sinds 2 jaar) dat ik mij hiervoor enorm schaam , omdat ik vind dat ik enorm veel tijd heb verspild en spijt heb van mijn uitstelgedrag. Ik voel me echt een enorme loser, omdat ik het gevoel heb dat ik niks bereikt heb:
- ik heb geen werkervaring (sinds 6 jaar een suffe bijbaan in horeca) en bijna al mijn vrienden hebben inmiddels een 'goede' baan
- ik heb geen koophuis (woon nog bij mijn ouders) en bijna al mijn vrienden wonen in een nieuwbouw huis (of praten over opleveren, etc)
- ik heb geen rijbewijs , laat staan een auto
- ik ben nog steeds niet afgestudeerd
- ik heb weinig spaargeld
- op 25jarige leeftijd begint het verval/ aftakelen

Het gevoel knaagt aan mij dat ik eigenlijk in 8 jaar twee studies had kunnen afronden en daar heb ik zo'n spijt van en ik voel mij een enorme loser. Ik vraag mij vaak af of ik tot nu toe iets heb bereikt in mijn leven.

Enfin, Ben ik echt een loser? Of heb ik last van een (tijdelijke) depressie?
Wellicht is het eens zinvol voor je om doormiddel van psychotherapie eens van die gevoelens af te komen. Vermijd je de overgang naar het volwassen leven, omdat je angst hebt te zullen falen voor je kritische ouders? Dit is iets wat veel voorkomt.
je bent ook kritisch en streng naar jezelf toe denk ik, en dat blokkeert je. Fouten maken mag, en niemand heeft het boek van het leven geschreven.
pi_61628652
Ah joh..wees niet zo onzeker. Ik ben nu 24 en ben net pas aan mn 3de jaar rechten begonnen Jammer dan...iedereen bewandelt zn eigen pad.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  zondag 14 september 2008 @ 21:11:08 #65
93438 Shadowlyse
Ja zo gaat dat he
pi_61630003
quote:
Op zondag 14 september 2008 20:28 schreef Flashwin het volgende:
Ah joh..wees niet zo onzeker. Ik ben nu 24 en ben net pas aan mn 3de jaar rechten begonnen Jammer dan...iedereen bewandelt zn eigen pad.
Jonkie... 26 hier en 2ejaars recht.....
hier komt ooit een heel wijs en gewichtig citaat.....
  zondag 14 september 2008 @ 22:57:35 #66
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_61633644
Ik ben zelf 23 (bijna 24) en ook alweer 6e jaars (wel masterstudent na tig keer b-scriptie uitstellen) maar ik zie hier dus veel gevallen van oudere studenten in 2e of 3e jaar, en ik vraag me af waar jullie het van doen. Zeker goede bijbanen ernaast, anders is het volgens mij niet te betalen? Leenrechten heb je op een gegeven moment ook niet meer.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_61634071
quote:
Ik zit sinds een tijdje met een gevoel en ik kom er maar niet vanaf.

De situatie is als volgt.

Ik ben vrouw, 25 lentes, studeer rechten en nu is het zo dat ik met ingang van dit studiejaar inmiddels achtejaars student ben. Het voornemen is om dit studiejaar dan eindelijk maar eens serieus te gaan afstuderen. Oorzaken voor deze studievertraging zijn onder meer het verenigingsleven, reizen, maar mede ook veel uitstelgedrag. Het uitstelgedrag komt voort uit de tegenzin om volwassen te worden en de daaraan verbonden verantwoordelijkheden en verplichtingen..

Ik zit er al een tijd mee (sinds 2 jaar) dat ik mij hiervoor enorm schaam , omdat ik vind dat ik enorm veel tijd heb verspild en spijt heb van mijn uitstelgedrag. Ik voel me echt een enorme loser, omdat ik het gevoel heb dat ik niks bereikt heb:
- ik heb geen werkervaring (sinds 6 jaar een suffe bijbaan in horeca) en bijna al mijn vrienden hebben inmiddels een 'goede' baan
- ik heb geen koophuis (woon nog bij mijn ouders) en bijna al mijn vrienden wonen in een nieuwbouw huis (of praten over opleveren, etc)
- ik heb geen rijbewijs , laat staan een auto
- ik ben nog steeds niet afgestudeerd
- ik heb weinig spaargeld

Het gevoel knaagt aan mij dat ik eigenlijk in 8 jaar twee studies had kunnen afronden en daar heb ik zo'n spijt van en ik voel mij een enorme loser. Ik vraag mij vaak af of ik tot nu toe iets heb bereikt in mijn leven.

Enfin, Ben ik echt een loser? Of heb ik last van een (tijdelijke) depressie?
je bent helemaal geen loser, als je niet uitkijkt ben je wel jezelf in de put aan het praten, en dat is wel loserig.

enkele puntjes:
Het gaat over je uitelrijk neem ik aan. Tot je 30e kan je makkelijk mee, met een beetje mazzel kan je tot je 35e makkelijk mee. Daarna gaat het lastig worden ja.

woon nog bij mijn ouders
En je hebt wel een verenigingsleven? Dit is raar
  zondag 14 september 2008 @ 23:15:49 #68
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_61634222
Op je 25ste nog bij je ouders wonen is wel redelijk minnetjes.
Weet je al wel wat je na je afstuderen wilt gaan doen?
Verder zie ik geen problemen; al die burgermans ellende en hypotheekschulden komen vanzelf.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_61635758
Waarom ga je niet op jezelf wonen? Misschien geeft dat wel een boost of zo

Voor de arbeiders :
Hoe is het trouwens om naast een full-time baan een deeltijdstudie te doen? Is het qua (vrije) tijd te doen?
I HATE MUSIC
pi_61636163
quote:
Op zondag 14 september 2008 19:58 schreef StarGazer het volgende:

[..]

Dat dus. Waarom in godesnaam 8 jaar de spoorknor uithangen?
Ik heb twee jaar samengewoond, maar nadat mijn relatie over was ben ik bij mijn ouders gaan wonen. Ik dacht dat dat wat makkelijker zou zijn i.v.m. afstuderen. Volgend jaar ben ik van plan om weer op mezelf te gaan wonen.

Conclusie uit jullie reacties: ik ben gen loser . Het doet me echt goed om jullie ervaringen te lezen , ik voel mij echt een stuk positiever.
pi_61636218
Psst TS, ga eens Van Wilder kijken, sit back & relax.

maandag 15 september 2008 @ 01:03:40 #72
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_61636230
Herkenbaar TS. Dus tvp. Vorig jaar eindelijk weer beweging in de studie, nu nog laatste vakjes inkloppen en dan afstuderen beginnen hopelijk in november. Bij mij is het probleem uitstellen en met name tentamens halen, dus ik hoop dat het beter gaat als het afstuderen begint.
Confidence through competence
  maandag 15 september 2008 @ 01:06:20 #73
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_61636251
Ik ben pas zo rond mijn 30e serieus gaan leven. Overigens niet van de ene op de andere dag. Geniet van het leven, er is meer dan een koophuis en een rijbewijs. Je hoeft je niet te schamen omdat anderen meer spullen hebben gekocht dan jij. De reizen die je gemaakt hebt kan niemand je meer afnemen.
Non possumus non loqui
pi_61636294
Ha hier kan ik me in vinden. even tvp dus
Do what you love, love what you do!
  maandag 15 september 2008 @ 01:13:52 #75
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_61636317
Ik zie een correlatie tussen slechte studieresultaten en late bedtijden
Confidence through competence
pi_61636399
Ik zit precies in hetzelfde schuitje
23 jaar, woon nog bij ouders, geen auto (geen behoefte aan).
Moet nog ongeveer 4/5 jaar door met studeren, ik zou me niet zo druk maken als ik jou was.
Je hebt nog genoeg tijd
pi_61636585
quote:
Op maandag 15 september 2008 01:13 schreef Stereotomy het volgende:
Ik zie een correlatie tussen slechte studieresultaten en late bedtijden
Scherp

Wees gerust, ben aan mijn scriptie aan het werken
pi_61636671
quote:
Op zondag 14 september 2008 11:48 schreef Appelboom1983 het volgende:
Dank voor de bemoedigende woorden, maar soms moet ik echt gewoon huilen, omdat ik in vergelijking met mijn vrienden nog niet echt iets concreets bereikt heb.

Mooie herinneringen heb ik er dan wel aan overgehouden.
Het enige verschil is dat zij naar doelen toewerken, en jij niet. Jij moet voor jezelf gaan bepalen wat jou doelen zullen zijn.

Grootste probleem is dat jij jezelf gaat vergelijken met andere mensen. Waarom zou je dat doen? Jij bent toch een individu die zijn eigen leven invult zoals je wil?

Ik krijg het gevoel dat je nu een omslagpunt hebt bereikt, en dat je er wat meer voor wilt gaan. Het gevoel dat je nu hebt is heel normaal voor een jongvolwassene, en komt zeker vaker voor. Het gevoel hebben dat nu ineens alles moet betekend een nieuwe stap naar volwassenheid.

Hoe zit het overigens met stages? Heb je die niet gehad?
pi_61636793
quote:
[quote]Op maandag 15 september 2008 01:54 schreef Heider00sje het volgende:

[..]

Het enige verschil is dat zij naar doelen toewerken, en jij niet. Jij moet voor jezelf gaan bepalen wat jou doelen zullen zijn.

Grootste probleem is dat jij jezelf gaat vergelijken met andere mensen. Waarom zou je dat doen? Jij bent toch een individu die zijn eigen leven invult zoals je wil?

Ik krijg het gevoel dat je nu een omslagpunt hebt bereikt, en dat je er wat meer voor wilt gaan. Het gevoel dat je nu hebt is heel normaal voor een jongvolwassene, en komt zeker vaker voor. Het gevoel hebben dat nu ineens alles moet betekend een nieuwe stap naar volwassenheid.
Er is sprake van peer-pressure. Je voelt je ook enigzins een outsider/loser, omdat je het gevoel hebt dat je faalt / achter blijft. En constant de vraag: en ben je al klaar met je studie ???
quote:
Hoe zit het overigens met stages? Heb je die niet gehad?
Nope geen stages gevolgd, deze vormen geen verplicht onderdeel van de studie, zoals bij een HBO-opleiding. Was het wel van plan, maar is er niet van gekomen.
  maandag 15 september 2008 @ 02:31:18 #80
176521 Grulez
rasgroninger
pi_61636852
Aangenaam. Precies hetzelfde hier, maar dan 9e jaars en 26. Hopelijk voor oudjaar éíndélíjk klaar...
  maandag 15 september 2008 @ 02:44:54 #81
176521 Grulez
rasgroninger
pi_61636905
Doet me goed deze andere ervaringen te lezen. Had het er toevallig vanavond met mn ouders over hoe kansloos ik eigenlijk ben. Zussen die allemaal gesetteld zijn na keurig te zijn afgestudeerd of zelfs gepromoveerd.
pi_61637387
quote:

Maarre; Ik heb 6 jaar gedaan over m'n studie en ik kan me niet voor de geest halen dat ik dezelfde gevoelens had als TS in het laatste jaar. Er zijn gasten die 12/13 jaar over hun studie doen (okee, wel de extremiteiten dus) en dat zijn steevast de gezelligste lui . Aan het verhaal van TS te zien heeft ze ook genoten van haar studietijd . Niks mis mee imho, en dat jouw vriendinnen nu al "huisje boompje beestje hebben is hun zaak, mij lijkt het een absolute gruwel eigenlijk..
Ignorance sparks religion. Religion sparks ignorance.
pi_61637413
quote:
Op zondag 14 september 2008 11:57 schreef zquing het volgende:
Niets mis mee met 8 jaar studeren, maar je woont nog thuis
Ik zou echt nog wel thuis willen wonen eigenlijk, weet je hoe chill?
Ignorance sparks religion. Religion sparks ignorance.
pi_61639057
quote:
Op maandag 15 september 2008 00:57 schreef Appelboom1983 het volgende:

[..]

Ik heb twee jaar samengewoond, maar nadat mijn relatie over was ben ik bij mijn ouders gaan wonen. Ik dacht dat dat wat makkelijker zou zijn i.v.m. afstuderen. Volgend jaar ben ik van plan om weer op mezelf te gaan wonen.

Conclusie uit jullie reacties: ik ben gen loser . Het doet me echt goed om jullie ervaringen te lezen , ik voel mij echt een stuk positiever.
Op jezelf wonen kan echt een hele goede stap zijn. Ik heb bij mezelf gemerkt dat ik vanaf het moment dat ik een appartementje voor mezelf had (na een paar jaar kamer bij hospita, appartement delen met een vriend, samenwonen en gewone studentenkamer) ineens weer studeerdrang kreeg.
Arseen (As), atoomnummer 33
  maandag 15 september 2008 @ 11:08:36 #85
13250 Lod
Sapere aude!
pi_61640299
quote:
Op maandag 15 september 2008 07:54 schreef hersenchirurg het volgende:
Ik zou echt nog wel thuis willen wonen eigenlijk, weet je hoe chill?
Woon sinds kort weer in de buurt van mijn ouders, ik heb eindelijk zo af en toe weer eens een gestreken net overhemd
GNU Terry Pratchett
  maandag 15 september 2008 @ 11:20:25 #86
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_61640561
24 en derdejaars nu, derde studie. Deze studie gaat goed, is leuk, en ga ik dus ook afmaken. Ondanks de verloren tijd ben ik blij met mijn beslissing de andere opleidingen / studies voortijdig af te breken. In principe heb ik ook het idee dat ik maar 2 jaar echt weggesmeten heb, de rest heeft me goede dingen gebracht en veel geleerd.

In mijn vriendengroep is de rest nu net afgestudeerd of zijn met de laatste loodjes bezig. Het is wel even wennen dat sommige van hen al beginnen aan een 'echte' baan, maar het maakt mij ook wel blij dat ik nog even heb voor dat dat allemaal op mij afkomt. Ik geniet er voorlopig nog van; ik heb meer vrije tijd, kan meer reizen, minder verantwoordelijkheden. En het grootste voordeel is dat ik dat loonslaven-bestaan op zijn minst wat kan uitstellen.
  maandag 15 september 2008 @ 11:21:36 #87
198098 henkzijlstra
ik verdien 80k per jaar en jij
pi_61640589
haha lol

denk je echt dat als je dadelijk gaat solliciteren je indruk maakt met je je studie waar je 10 jaar over hebt gedaan?
  maandag 15 september 2008 @ 11:23:54 #88
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_61640633
Yep, gebrek aan werkervaring icm leeftijd zorgt wel voor rinkelende bellen....
Ik ben een eckte rapnegert
  maandag 15 september 2008 @ 11:27:20 #89
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61640707
quote:
Op maandag 15 september 2008 11:23 schreef Gummibeer79 het volgende:
Yep, gebrek aan werkervaring icm leeftijd zorgt wel voor rinkelende bellen....
Who cares, een entry level baantje krijg je altijd wel, en als je jong afstudeert is dat ook je max.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 15 september 2008 @ 12:19:25 #90
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_61641861
Ja TS je bent een Loser dat je het nu al 8 jaar bezig bent..

maar dit is een feit daar kan je niets meer aan veranderen.. zal ook slecht op je CV staan.

dus neem nu de touwtjes maar in handen en maak het af.. hoe langer je het uitstelt hoe erger het word
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')