Zoals je hierboven hebt gelezen komt het uiteindelijk allemaal wel goed met mensen die lang over hun studie gedaan hebben, of ze het nu afgemaakt hebben, of niet.
Probeer eerst vast te stellen waarom je niet serieus bent met studeren. Verenigingsleven is zeker leuk, maar ik kan me voorstellen dat er zo langzamerhand ook een generatiekloofje aan het ontstaan is. En waar komt het uitstelgedrag vandaan? Vindt je de studie wel interessant? Ben je bang voor de volgende stap in je leven? Of...? Als je dit weet kun je ook veel gerichter bepalen wat je moet doen om nu echt in actie te komen (of je kunt onderbouwt besluiten te stoppen).
Ik heb 8,5 jaar over mijn studie gedaan en voelde me bij tijd en wijle ook een enorme looser; ontweek zelfs sociale contacten omdat ik me schaamde en geen zin had om elke keer uit te leggen waarom ik nog niet klaar was (terwijl het gewoon oprechte interesse van mijn vrienden was). Heb zelfs wel eens gehad dat men op de universiteit dacht dat ik de docent was

Uiteindelijk heb ik het wel af weten te maken en ben daar blij om, maar die keuze is voor iedereen verschillend.
Probeer voor de rest niet te veel stil te staan bij wat al gebeurd is en waar je niks meer aan kunt veranderen. Ja, je had wellicht in 8 jaar 2 studies kunnen doen, maar dat heb je om wat voor reden dan ook niet gedaan. Jammer, maar helaas. Het gaat erom hoe je nu verder gaat.
En over de zaken waar je niet tevreden mee bent: stel je prioriteiten en probeer niet alles tegelijk aan te pakken, bijvoorbeeld:
quote:
- ik heb geen werkervaring (sinds 6 jaar een suffe bijbaan in horeca) en bijna al mijn vrienden hebben inmiddels een 'goede' baan
Bepaal voor jezelf: vind ik de horeca leuk? Vind ik het nu hebben van een goede baan belangrijker dan het afmaken van je studie (ervan uitgaande dat dit niet goed te combineren is). Je zou kunnen proberen een betere (bij)baan in de horeca te krijgen (als je de horeca leuk vind) of een diepgaandere bijbaan te vinden. Of kom tot de conclusie dat het gewoon een domme bijbaan is die je alleen doet voor het geld. En laat het daarbij (niet meer aan ergeren dan!).
quote:
- ik heb geen koophuis (woon nog bij mijn ouders) en bijna al mijn vrienden wonen in een nieuwbouw huis (of praten over opleveren, etc)
Dat soort dingen kan er behoorlijk inhakken (is mijn ervaring). Maar ook hier: bepaal wat er mogelijk is, hoe belangrijk het voor je is en handel hier dan ook naar. Je kunt bijvoorbeeld besluiten om nog even door te bijten en bij je ouders te blijven wonen. Als je dan weer eens met nieuwbouw gesprekken geconfronteerd wordt, houd jezelf dan voor dat je nu nog even vol moet houden, maar dat straks jou tijd komt wat dit betreft. (ervan uit gaande dat je dit wilt).
quote:
- ik heb geen rijbewijs , laat staan een auto
Eeeh: is dit op dit moment heel belangrijk voor je? Een auto kost veel geld en je staat alleen maar in de file. Ik kan niet voor jou oordelen maar kan dit niet even wachten?
quote:
- ik ben nog steeds niet afgestudeerd
Zie boven. Probeer er achter te komen waarom je niet gemotiveerd bent / waarom het niet lukt.
quote:
- ik heb weinig spaargeld
Da's niet zo gek als je student bent, toch?
En: je hebt geen 36.000 of 72.000 euro studieschuld?
quote:
- op 25jarige leeftijd begint het verval/ aftakelen
Dat heb je voor een deel zelf in de hand: leef gezond, eet gezond, sport! (daar klaart je geest ook van op).
En dat op 25 jarige leeftijd het verval begint: onzin!
quote:

Enfin, Ben ik echt een loser? Of heb ik last van een (tijdelijke) depressie?
Nee, natuurlijk niet! Probeer je
problemen issues 1 voor 1 op te pakken en je bent zo uit je tijdelijke dip!!
Laatste tip: tel je zegeningen!! Ben je gezond? Maar ook: als student ben je erg flexibel in wat je wanneer doet. Als je werkt ben je dat een stuk minder: daar hoor je je nieuwbouw-vrienden niet over. Of denk je dat het leuk is om dag in dag uit in de file naar je werk te rijden?
If any member of the family should die whilst in the shelter from contamination,
put them outside, but remember to tag them first for identification purposes.