abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61616807
Ik zit sinds een tijdje met een gevoel en ik kom er maar niet vanaf.

De situatie is als volgt.

Ik ben vrouw, 25 lentes, studeer rechten en nu is het zo dat ik met ingang van dit studiejaar inmiddels achtejaars student ben. Het voornemen is om dit studiejaar dan eindelijk maar eens serieus te gaan afstuderen. Oorzaken voor deze studievertraging zijn onder meer het verenigingsleven, reizen, maar mede ook veel uitstelgedrag. Het uitstelgedrag komt voort uit de tegenzin om volwassen te worden en de daaraan verbonden verantwoordelijkheden en verplichtingen..

Ik zit er al een tijd mee (sinds 2 jaar) dat ik mij hiervoor enorm schaam , omdat ik vind dat ik enorm veel tijd heb verspild en spijt heb van mijn uitstelgedrag. Ik voel me echt een enorme loser, omdat ik het gevoel heb dat ik niks bereikt heb:
- ik heb geen werkervaring (sinds 6 jaar een suffe bijbaan in horeca) en bijna al mijn vrienden hebben inmiddels een 'goede' baan
- ik heb geen koophuis (woon nog bij mijn ouders) en bijna al mijn vrienden wonen in een nieuwbouw huis (of praten over opleveren, etc)
- ik heb geen rijbewijs , laat staan een auto
- ik ben nog steeds niet afgestudeerd
- ik heb weinig spaargeld
- op 25jarige leeftijd begint het verval/ aftakelen

Het gevoel knaagt aan mij dat ik eigenlijk in 8 jaar twee studies had kunnen afronden en daar heb ik zo'n spijt van en ik voel mij een enorme loser. Ik vraag mij vaak af of ik tot nu toe iets heb bereikt in mijn leven.

Enfin, Ben ik echt een loser? Of heb ik last van een (tijdelijke) depressie?
pi_61616855
quote:
Op zondag 14 september 2008 11:36 schreef Appelboom1983 het volgende:
Het uitstelgedrag komt voort uit de tegenzin om volwassen te worden en de daaraan verbonden verantwoordelijkheden en verplichtingen..
Ik ben 26 en ik studeer ook nog en op dit punt ben ik echt precies het zelfde
Inmiddels ben ik wel aan mijn scriptie begonnen, maar dat loopt op dit moment echt heel stroef....
Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold! http://xiph.org/about/
pi_61616883
Hoi RuiDaSilva,

Heb je ook last van schaamte (bijvoorbeeld elke keer als je iemand tegenkomt en diegene moet vertellen dat je nog steeds bezig met je studie/ scriptie)?
pi_61616896
Ik ben 24 en begin aan mijn 6e jaar studeren. Hopelijk ben ik er dit jaar vanaf!

Je bent geen loser: je had wat meer tijd nodig om alles te ontdekken. Er is toch niets verloren?
pi_61616913
Tip die ik kan geven. Geniet er gewoon van nu het nog kan
Toen ik 25 was had ik niet veel meer bereikt dan jij nu, en toch is het allemaal goed gekomen.
pi_61616932
Hoi Katerwater,

Ik heb twee keer zo lang over mijn studie gedaan en ik heb het gevoel dat enorm veel tijd heb verspild. Ik had nu al drie jaar werkervaring kunnen hebben, een huis, etc.

Ik schaam mij ook om elke keer aan kennissen en vrienden kenbaar te maken dat ik nog steeds 'studeer'
  zondag 14 september 2008 @ 11:45:40 #7
262 Re
Kiss & Swallow
pi_61616954
Ik heb de Uni in 7,5 jaar gedaan, ben inmiddels gepromoveerd en heb een leuke part-time baan en een huis etc...

komt allemaal wel goed hoor
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_61616995
Ik heb er 12 jaar over gedaan, dus maak je nog geen zorgen. Vriend van me is 32 en gaat over 2 weken afstuderen.

Het probleem is om jezelf weer op de rails te krijgen. Ik heb dat gedaan door een paar hele goede gesprekken met de studieadviseur en studentpsycholoog te hebben. Ik kan je aanraden hetzelfde te doen.

Achteraf kijk je gewoon terug op een fantastische studietijd met veel feestjes en extra activiteiten. Dat je een beetje achterloopt op je omgeving qua ontwikkeling (huisje, boompje, beestje etc) moet je je niets van aantrekken.
pi_61617005
Dank voor de bemoedigende woorden, maar soms moet ik echt gewoon huilen, omdat ik in vergelijking met mijn vrienden nog niet echt iets concreets bereikt heb.

Mooie herinneringen heb ik er dan wel aan overgehouden.
pi_61617026
quote:
Geniet dus, beste vriend, van je jonge jaren, haal je hart op aan de dagen van je jeugd. Volg de wegen die je hart wil gaan, gun je ogen wat ze wensen.

Rustig aandoen en genieten, de rest van je leven kun je nog werken
  zondag 14 september 2008 @ 11:52:26 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_61617084
Herkenbaar, maar dan anders
Gewoon nu opschieten, meer kan je niet doen. En je zorgen maken over het verleden gaat je gegarandeerd niet helpen!
censuur :O
  zondag 14 september 2008 @ 11:52:27 #12
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61617085
Tijdelijke dip, maak je niet druk

Je voelt je nu te oud voor het leven dat je nu leidt, maar zogauw je klaar bent is dat zo vergeten.

Maar goed, ik heb 10 jaar over mijn studie gedaan en dan ben ik nog na de bachelor gekapt En ik ga gewoon nog een master doen
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_61617150
quote:
Op zondag 14 september 2008 11:52 schreef soylent het volgende:
Tijdelijke dip, maak je niet druk

Je voelt je nu te oud voor het leven dat je nu leidt, maar zogauw je klaar bent is dat zo vergeten.

Maar goed, ik heb 10 jaar over mijn studie gedaan en dan ben ik nog na de bachelor gekapt En ik ga gewoon nog een master doen
Dit is precies de omschrijving van mijn gevoel, ik voel ik mij te oud voor het leven wat ik leid (en daarom schaam ik mij). Ik zit soms in de universiteitsbibliotheek om aan mijn scriptie te werken en kijk jaloers naar de eerstejaars studenten.

Ik ga proberen om binnen vier maanden mijn scriptie in te leveren. Misschien inderdaad een tijdelijke dip.
pi_61617177
Niets mis mee met 8 jaar studeren, maar je woont nog thuis
"Those unforgettable days, for them I live"
  zondag 14 september 2008 @ 11:58:48 #15
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_61617201
Ik was 5 jaar bezig en toen heb ik er maar een punt achter gezet. Het werd toch niks meer....
Inmiddels vaste baan, koophuisje, getrouwd en o.a. in deeltijd toch maar weer een studie opgepakt.
En dat gaat allemaal prima!

Het gaat dus om keuzes maken. Als je écht het gevoel hebt dat je nog niks bereikt hebt zou je zelfs kunnen overwegen om je studie in deeltijd af te ronden en alvast te gaan bouwen aan je carrièrepad.
Voordeel daarvan is dat je in elk geval weer wat peper in je reet krijgt en dat werkt door in je motivatie het daadwerkelijk af te ronden.
Mijn ervaring is, dat als je al zolang (vanuit luiheid) bezig bent, je ook in een patroon komt waarmee 'het gewoon allemaal niet meer opschiet'.
Dat je je lamlendig voelt en op de één of andere manier nergens meer aan toe komt (terwijl je eigenlijk meer dan tijd genoeg hebt.)
Ik ben een eckte rapnegert
  zondag 14 september 2008 @ 12:01:24 #16
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_61617236
ik ben ook onlangs gestopt met mijn opleiding lerarenopleiding, omdat ik gewoon echt geen orde kan houden. Heb keihard me best d'r voor gedaan maar ging toch niet
en voel me ook waardeloos en schaam me d'rook voor
dus ik ben ook een beetje een lotgenooeg, maar heb nu wel een leuk baantje dat scheelt..
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
  zondag 14 september 2008 @ 12:05:15 #17
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61617293
quote:
Op zondag 14 september 2008 11:56 schreef Appelboom1983 het volgende:

[..]

Dit is precies de omschrijving van mijn gevoel, ik voel ik mij te oud voor het leven wat ik leid (en daarom schaam ik mij). Ik zit soms in de universiteitsbibliotheek om aan mijn scriptie te werken en kijk jaloers naar de eerstejaars studenten.
Dat ken ik ja Zo onbezorgd en jeugdig, nog vol naieve energie En je kan je de vakken haast niet meer herinneren die je toen deed en wil er alleen maar weg weeeeeeeg

Maar goed, wat de big picture betreft.. Velen die werken zullen nu ook weer jaloers zijn op jouw levensstijl. Uitslapen, geen werkstress, niet die rat race... Alleen al het om 8 uur opstaan maakt me soms weemoedig. Die jaloezie is sowieso niet echt gerechtvaardigd, maar ja het gras is altijd groener.
quote:
Ik ga proberen om binnen vier maanden mijn scriptie in te leveren. Misschien inderdaad een tijdelijke dip.
Top Heb je wel goede begeleiding? Dat is soms echt een drama. M'n zusje is al twee jaar bezig met haar scriptie
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_61617302
quote:
Op zondag 14 september 2008 11:57 schreef zquing het volgende:
Niets mis mee met 8 jaar studeren, maar je woont nog thuis
Ook niks mis mee.
  zondag 14 september 2008 @ 12:08:21 #19
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61617343
Voor nog een feelgood momentje, ik heb 43 mille IBG en mijn oud-huisgenoot 72 mille. En met ons komt het ook goed (denk ik)

Althans, ik neem aan dat jij minder schuld hebt, dus dat je je nu niet gaat ophangen
pi_61617412
quote:
Op zondag 14 september 2008 11:41 schreef Appelboom1983 het volgende:
Hoi RuiDaSilva,

Heb je ook last van schaamte (bijvoorbeeld elke keer als je iemand tegenkomt en diegene moet vertellen dat je nog steeds bezig met je studie/ scriptie)?
Nee ik schaam me er niet voor, het heeft zo moeten zijn
Ik vind het wel lekker zo het leven dat ik leidt en als een ander dat problemen mee heeft, dan is dat hun probleem!
Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold! http://xiph.org/about/
pi_61617702
quote:
Dat ken ik ja Zo onbezorgd en jeugdig, nog vol naieve energie En je kan je de vakken haast niet meer herinneren die je toen deed en wil er alleen maar weg weeeeeeeg

Heheheh..heel herkenbaar
quote:
Top Heb je wel goede begeleiding? Dat is soms echt een drama. M'n zusje is al twee jaar bezig met haar scriptie
Deze week heb ik pas mijn eerste hoofdstuk ingeleverd, dus dat begeleidings-traject moet eigenlijk nog beginnen. Ik heb wel een goed gevoel bij mijn scripti-begeleider, er is een goede klik, maar de praktijk moet zich nog uitwijzen.
pi_61617791
quote:
Ik zit sinds een tijdje met een gevoel en ik kom er maar niet vanaf.

De situatie is als volgt.

Ik ben vrouw, 25 lentes, studeer rechten en nu is het zo dat ik met ingang van dit studiejaar inmiddels achtejaars student ben. Het voornemen is om dit studiejaar dan eindelijk maar eens serieus te gaan afstuderen. Oorzaken voor deze studievertraging zijn onder meer het verenigingsleven, reizen, maar mede ook veel uitstelgedrag. Het uitstelgedrag komt voort uit de tegenzin om volwassen te worden en de daaraan verbonden verantwoordelijkheden en verplichtingen..

Ik zit er al een tijd mee (sinds 2 jaar) dat ik mij hiervoor enorm schaam , omdat ik vind dat ik enorm veel tijd heb verspild en spijt heb van mijn uitstelgedrag. Ik voel me echt een enorme loser, omdat ik het gevoel heb dat ik niks bereikt heb:
- ik heb geen werkervaring (sinds 6 jaar een suffe bijbaan in horeca) en bijna al mijn vrienden hebben inmiddels een 'goede' baan
- ik heb geen koophuis (woon nog bij mijn ouders) en bijna al mijn vrienden wonen in een nieuwbouw huis (of praten over opleveren, etc)
- ik heb geen rijbewijs , laat staan een auto
- ik ben nog steeds niet afgestudeerd
- ik heb weinig spaargeld
- op 25jarige leeftijd begint het verval/ aftakelen

Het gevoel knaagt aan mij dat ik eigenlijk in 8 jaar twee studies had kunnen afronden en daar heb ik zo'n spijt van en ik voel mij een enorme loser. Ik vraag mij vaak af of ik tot nu toe iets heb bereikt in mijn leven.

Enfin, Ben ik echt een loser? Of heb ik last van een (tijdelijke) depressie?
Ten eerste, het verval begint niet met 25. Ten tweede, al die statussymbolen, als je dat zelf inderdaad belangrijk vindt, kom dan inderdaad van je luie party-ass. En als laatste: Je hebt geen depressie , je hebt alleen je prioriteiten anders gelegd de afgelopen jaren. En nu is het tijd om van je reet te komen om je leven op de rails te krijgen. Drink/blow je veel?
pi_61617793
Herkenbare situatie. Als het goed is, studeer ik volgend jaar af en dan ben ik ook 10 jaar bezig geweest (met het verschil dat ik niet maar één studie gedaan heb: 2 bachelors en 1 master).

Veel vrienden hebben inderdaad al huisje, kindertjes, banen, etc. Op zich zou ik dat ook al wel willen, maar ik heb nooit spijt gehad van hoe ik het heb gedaan.

Ik heb altijd gedaan wat ik leuk vind, en dat lijkt mij het allerbelangrijkste...
Theories come and theories go. The frog remains
pi_61617803
Ik heb m'n basisschool en middelbare school afgerond zonder te blijven zitten en heb de eerste 3,5 jaar van m'n studie (4-jarige studie) afgerond volgens schema... maar ben nu al zo'n 1,5 jaar "bezig" met m'n scriptie. Ook een flink geval van uitstelgedrag. Ik werk wel 2 dagen in de week, maar herken de gevoelens van schaamte en "nutteloosheid". Ik ben nu overigens wel echt aan het einde van m'n scriptie, dus ga werk zoeken en m'n scriptie inleveren binnen korte tijd.

Maar dus ook een kwestie van uitstelgedrag. Niet mezelf ertoe kunnen zetten eens flink door te zetten en onzeker zijn voor wat er gaat komen (werk). En als je blijft uitstellen, ga je je ook vervelend voelen, want je bereikt zo weinig. Wil je een beter gevoel krijgen, moet je er óf anders tegenaan gaan kijken of...

Als je er genoeg van hebt... probeer jezelf te dwingen aan de gang te gaan, desnoods met hulp van anderen. Als je weer flink vooruitgang boekt, krijg je vanzelf weer een fijn gevoel erover. Aan de andere kant, wat is er mis met nu? Nu heb je wel het voordeel dat je veel vrijheid hebt, veel tijd zelf kunt indelen.

Oh, ennuh, je bent geen loser.
pi_61617970
quote:
Oorzaken voor deze studievertraging zijn onder meer het verenigingsleven, reizen, maar mede ook veel uitstelgedrag. Het uitstelgedrag komt voort uit de tegenzin om volwassen te worden en de daaraan verbonden verantwoordelijkheden en verplichtingen..
Slechte redenen, maar dat weet je zelf ook wel.
quote:
Bijna niemand op jouw leeftijd heeft werkervaring buiten krantenwijken, bartender, verkooppraatjes, callcenterwerk etc. om. Echte werkervaring doe je in je eigen branche, maar daarvoor moet je dus
eerst een diploma hebben.
Dat veel van jouw vrienden een goede baan hebben en al in een koophuis wonen valt meer aan hen toe te schrijven dan aan jou denk ik. Dat hebben ze gewoon erg netjes gedaan. Ik weet natuurlijk ook niet hoe oud zij zijn, maar ervan uitgaande dat ze net zo oud zijn: chapeau. Ik ben ook nog student, 25 jaar en afstuderend, maar ik doe een studie van 6 jaar en heb nog een jaar psychologie gedaan. Ondanks dat ik net zo oud ben, loop ik dus op schema. Leeftijd maakt in dat geval dus niet zoveel uit.
I feel kinda Locrian today
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')