quote:Op zondag 14 september 2008 12:08 schreef eleusis het volgende:
Voor nog een feelgood momentje, ik heb 43 mille IBG en mijn oud-huisgenoot 72 mille. En met ons komt het ook goed (denk ik)
Althans, ik neem aan dat jij minder schuld hebt, dus dat je je nu niet gaat ophangen
Stressen en weinig sociaal leven. Maar de tijd die je aan de opleiding zelf besteed is uiteindelijk maar de helft van een fulltimer, dikwijls betaalt de baas alles + onkosten. Op HBO niveau zijn er voldoende mogelijkheden, maar de universiteit doet geen concessies. 3e jaars HEAO CE op 24jarige leeftijd en ik volg een aantal vakken overdag om hierna op de Erasmus een MSc te volgen.quote:Op maandag 15 september 2008 00:23 schreef FictionalFenna het volgende:
Waarom ga je niet op jezelf wonen? Misschien geeft dat wel een boost of zo![]()
Voor de arbeiders:
Hoe is het trouwens om naast een full-time baan een deeltijdstudie te doen? Is het qua (vrije) tijd te doen?
quote:Op donderdag 19 maart 2009 11:17 schreef ASroma het volgende:
[..]
kan je wettelijk gezien zoveel lenen bij de ibg?
Dat doet de meerderheid van de studenten al, geen paniekquote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:45 schreef flexster het volgende:
ik vind dit interessant om te lezen. Ik zit zelf in mn tweede jaar en ben 19, maar ik heb het een en ander verkloot en zit niet goed in mn vel. Heb al moeite met 1 jaartje extra over bachelor doen
Och het is beide coolquote:Op donderdag 19 maart 2009 22:51 schreef Unhuman het volgende:
72.000 euro schuld... Terwijl je werkt met je universitaire diploma hou je dan netto minder over dan een vuilnisman
Trouwens wat een gezeur over het studeren en werken. Jullie doen alsof het studeren de zevende hemel is en je met een baan nergens tijd meer voor hebt. Dat slaat helemaal nergens op. Tuurlijk, als student heb je het supermakkelijk met lekker korte dagen en met weinige moeilijkheden het leven door. Af en toe een opdracht of een tentamen en that's it.
Maar met een baan kan je net zo goed van een 'studentenleven' genieten. Uitgaan kan je net zo goed doen, evenals sporten of wat voor hobbies je dan ook hebt. Je verdient lekker veel geld waar je toch bepaalde dingen mee kan doen waar je als student alleen van kan dromen. En je hoeft je nergens druk om te maken behalve misschien tijdens het werk. Je ligt nooit 's avonds in je bed te balen omdat je een 3 voor je tentamen had en het moet herkansen terwijl je er eigenlijk geen hol van snapt. Je hoeft niet tot 2 uur in de nacht achter je PC te zitten omdat je op het laatste moment nog aan een opdracht begint. Je begint 's morgens met je werk en om 4 uur 's middags laat je je pen vallen, zet je je werk uit je hoofd en kan je gaan relaxen.
Dat kan ik nou niet bepaald zeggen van mijn schooltijd. Het is lekker relaxt ja, weinig school (minder dan een werkweek sowieso), maar toch vind ik het op een of andere manier vervelender. Je moet constant je cijfers op orde hebben, en leren voor je tentamens en thuis aan je huiswerk/opdrachten zitten, en als je een tentamen verprutst moet je weer gaan herkansen etc. Ik vind het echt heerlijk om daar niet over na te denken en gewoon je bezig te houden met je werk tijdens je werk en daarbuiten helemaal tot rust komen. En kwa uitgaan verschilt het echt weinig met student zijn, het is maar wat je er zelf van maakt.
En een eigen huis en/of een mooie auto, en het geld wat je nu zoveel meer verdient in een maand is ook wel meegenomen hoor, of je nou nog 40 jaar te gaan hebt of niet, je hebt het wel al en je zal toch 4 jaar salaris missen als je nog een tweede studie kiest of er gewoon lang over doet. Reken maar uit wat je dan misloopt in 4 jaar tijd en wat je er wel niet allemaal had voor kunnen doen in een leuke periode in je leven. Werken doe je inderdaad nog 40 jaar, maar op je 20-22e is het toch heerlijk om al wat te hebben en al te kunnen werken voor een huis, auto, motor whatever.
quote:Op donderdag 19 maart 2009 23:10 schreef Grimm het volgende:
Ik vondt
Na een paar maanden werken heb je zo werk ervaring. Op tijd je bed uitkomen is wel even wennen de eerste maandquote:Op zondag 14 september 2008 11:36 schreef Appelboom1983 het volgende:
Ik zit sinds een tijdje met een gevoel en ik kom er maar niet vanaf.
De situatie is als volgt.
Ik ben vrouw, 25 lentes, studeer rechten en nu is het zo dat ik met ingang van dit studiejaar inmiddels achtejaars student ben. Het voornemen is om dit studiejaar dan eindelijk maar eens serieus te gaan afstuderen. Oorzaken voor deze studievertraging zijn onder meer het verenigingsleven, reizen, maar mede ook veel uitstelgedrag. Het uitstelgedrag komt voort uit de tegenzin om volwassen te worden en de daaraan verbonden verantwoordelijkheden en verplichtingen..
Ik zit er al een tijd mee (sinds 2 jaar) dat ik mij hiervoor enorm schaam , omdat ik vind dat ik enorm veel tijd heb verspild en spijt heb van mijn uitstelgedrag. Ik voel me echt een enorme loser, omdat ik het gevoel heb dat ik niks bereikt heb:
- ik heb geen werkervaring (sinds 6 jaar een suffe bijbaan in horeca) en bijna al mijn vrienden hebben inmiddels een 'goede' baan
Nou en.quote:- ik heb geen koophuis (woon nog bij mijn ouders) en bijna al mijn vrienden wonen in een nieuwbouw huis (of praten over opleveren, etc)
Zolang je maar kan auto rijden....quote:- ik heb geen rijbewijs , laat staan een auto
Hoe langer je studeert, hoe korter jij hoeft te werken en hoe kleiner de kans is dat je in een midlife crise belandt.quote:- ik ben nog steeds niet afgestudeerd
Geen spaargeld hebben is beter dan schulden hebben.quote:- ik heb weinig spaargeld
Dat is bij iedereen zo.quote:- op 25jarige leeftijd begint het verval/ aftakelen
1 studie is afdoende.quote:Het gevoel knaagt aan mij dat ik eigenlijk in 8 jaar twee studies had kunnen afronden en daar heb ik zo'n spijt van en ik voel mij een enorme loser. Ik vraag mij vaak af of ik tot nu toe iets heb bereikt in mijn leven.
Nee je bent geen loser, maar een genieter en je hebt natuurljk de afgelopen jaren wel meer levenservaring op gedaan denk ik.quote:Enfin, Ben ik echt een loser? Of heb ik last van een (tijdelijke) depressie?
wheheequote:Op zondag 15 maart 2009 15:14 schreef Ewelina het volgende:
Op de één of andere manier heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat dat nog niet het geval is.
Als die dingen per maand inzetbaarzijn dan is het helemaal geweldigquote:Op donderdag 26 maart 2009 16:48 schreef EricT het volgende:Plasterk heeft weer een nieuw idee, 5 jokerjaren. Die kan je dus inzetten en dan hoef je een jaar geen studieschuld terug te betalen
Dat zou wel tof zjinquote:Op donderdag 26 maart 2009 16:48 schreef EricT het volgende:Plasterk heeft weer een nieuw idee, 5 jokerjaren. Die kan je dus inzetten en dan hoef je een jaar geen studieschuld terug te betalen
quote:
jah ok, maar dan ga je ook in 1 klap meer betalen per maand, omdat je dan ook meer verdiend. Dus de periodieke stijgingen van je salaris kun je gelijk naar Groningen doorboeken. Oftwel jij begint te werken met zeg leeftijd 24, op je 29 ga je ibg terug betalen. Dus heb je netto nog steeds hetzelfde salaris als op je 24.....als het niet minder is.....quote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:57 schreef zquing het volgende:
Ik zie mezelf die jokerjaren wel meteen inzetten nadat ik klaar ben met mn studie zodat ik 7 jaar daar niet aan hoef te denken
Tja kan gebeuren. Lang niet iedereen woont samen en heeft een goede carričre op hun 25ste, sterker nog veel mensen halen dit nooit. Hoeft tegenwoordig ook niet meer. Naar je 30ste zou ik me pas echt zorgen gaan maken maar daar zit je lang nog niet aan.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:38 schreef Evelien het volgende:
Sorry voor deze bump, maar wat een fijn herkenbaar topic... Ik ben nu 26 en heb een jaar studievertraging opgelopen (hbo). Ik heb daarvoor ook nog eens twee keer voor de verkeerde studie gekozen (en tegen wil en dank beide eerste jaren geprobeerd af te maken.. zucht) en twee jaar bij 'n supermarkt gewerkt omdat ik het even echt niet meer wist. Nu heb ik dan wčl de studie gevonden die ik wil afmaken, maar ik ben er gisteren achtergekomen dat het toch echt niet gaat en dat ik mezelf een tweede jaar studievertraging moet geven om alles netjes af te ronden. Ik ben nu namelijk aan het puinruimen (2e en 3e jaar punten inhalen) én ik probeer het vierde jaar versneld te doen, namelijk in een half jaar, maar toen ik een afstudeerplanning zat te maken, kwam ik erachter dat dat in de praktijk nog geen geen 15 weken tijd is. Slik.
Ik voelde me al een loser, maar nu is 't nog erger. Probleem is dat mijn ouders me financieel enorm steunen en ik schaam me dood dat ik er zolang over doe. Het liefst zou ik het ze meteen vertellen en er niet mee blijven lopen, maar mijn vader viert dit weekend zijn verjaardag... Ik ga het feestje nog maar even niet bederven.
Dit topic steekt me echt even een hart onder de riem. Ik ben niet de enige. Ik denk dat ook ik gewoon de tijd nodig heb gehad om mezelf te leren kennen en volwassen te worden.
Als je het goed aanpakt dan kon je alsnog beginnen waarschijnlijk. Ik heb 2 studies gedaan, totaal 8 jaar tijd. Ik heb maar 1x in al die tijd gehad dat ik iets niet voor mekaar kreeg. En dat was iets wat eigenlijk niet zo heel veel boeide.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:35 schreef Evelien het volgende:
Nouja, ik zat al diep in de stress toen ik er gister achterkwam dat ik me in de Kerstvakantie, toen ik met heel andere dingen bezig was dan met school, in had moeten schrijven om überhaupt nog af te kunnen studeren voor de zomer. Ik zat dom op de inschrijving te wachten, maar die was begin januari blijkbaar alweer afgelopen... Had ik gemist. Voor de vorm heb ik bij de examencommissie geklaagd dat ze belachelijke timing hebben,
Geeft je rust voor nu ja. En over een jaar baal je er misschien van dat je nu niet had doorgedrukt en daarmee niet nog een jaar had doorgesukkeld. De keerzijde is wel dat 15 weken keihard doorwerken ook negatieve dingen met je kan doen, met alle gevolgen daarvan. Goede vakantie erna lost dat echter meestal we op.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:35 schreef Evelien het volgende:maar ik merkte bij mezelf dat ik opluchting voelde. Een hele last van mijn schouders dat het niet allemaal nog voor de zomer moet. Nu kan ik tot de zomer puinruimen (laatste punten 2e en 3e jaar) en daarna wil ik het vierde jaar op de normale manier gaan volgen, dus gewoon in een jaar. Geeft me rust.
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:35 schreef Evelien het volgende:
Vérder zit ik gelukkig wel lekker in mijn vel. Heb een fijne relatie (met iemand die al met 3 studies is gekapt overigens... we begrijpen elkaar), maar woon nog niet samen. Willen we pas doen als we allebei in rustiger vaarwater zitten.
Dit. Zeker naar de toekomst kijken en niet naar het verleden, daar kan je toch niks meer aan doen. Vaak zie je mensen van 35+ met goede carričre + huisje boompje beestje. Dan krijg je de indruk dat zij alles goed gedaan hebben in hun leven. Maar dan hoor je de grootste drama verhalen van vroeger.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:11 schreef Leonidas82 het volgende:
Ik behoor tot de laatbloeiers, maar beter te laat dan helemaal nooit. Hoeveel mensen hebben wel niet mijn leeftijd en hebben nooit gestudeerd omdat ze 6 jaar geleden al dachten dat ze 'te oud' waren? En ondertussen werken ze in supermarkten en winkels en hebben ze enorme spijt dat ze toch niet 'doorgezet' hebben.
volhouden TS
Ik heb al een bijbaantje dat enigszins aansluit bij mijn studie, dat scheelt. Maar ik moet je zeggen, ik heb niet voor niets vertraging: die vijftien weken bikkelen is in mijn situatie niet zo realistisch. Mijn zelfdiscipline is erg slecht. Daarnaast merk ik nu al dat de druk me opbreekt. Ik ben labiel, jank om alles en niets, en krijg steeds meer vage lichamelijke klachten. Heb steeds meer rug- en nekpijn, geen eetlust terwijl ik altijd een vreselijke vreetzak was, en vaak hoofdpijn. Ik denk dat het verstandig is als ik naar mijn lichaam ga luisteren.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:06 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Als je het goed aanpakt dan kon je alsnog beginnen waarschijnlijk. Ik heb 2 studies gedaan, totaal 8 jaar tijd. Ik heb maar 1x in al die tijd gehad dat ik iets niet voor mekaar kreeg. En dat was iets wat eigenlijk niet zo heel veel boeide.
[..]
Geeft je rust voor nu ja. En over een jaar baal je er misschien van dat je nu niet had doorgedrukt en daarmee niet nog een jaar had doorgesukkeld. De keerzijde is wel dat 15 weken keihard doorwerken ook negatieve dingen met je kan doen, met alle gevolgen daarvan. Goede vakantie erna lost dat echter meestal we op.
Maar je keuze is gemaakt, die weg lijkt me gesloten nu. Kan je overigens niet een bijbaantje zoeken die aansluit op je studie? Lijkt me een pluspunt tijdens het solliciteren op een baan.
[..]
Ik lees alleen maar excuusjes. En ik spreek uit ervaring.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:23 schreef Evelien het volgende:
Maar ik moet je zeggen, ik heb niet voor niets vertraging: die vijftien weken bikkelen is in mijn situatie niet zo realistisch. Mijn zelfdiscipline is erg slecht. Daarnaast merk ik nu al dat de druk me opbreekt. Ik ben labiel, jank om alles en niets, en krijg steeds meer vage lichamelijke klachten. Heb steeds meer rug- en nekpijn, geen eetlust terwijl ik altijd een vreselijke vreetzak was, en vaak hoofdpijn. Ik denk dat het verstandig is als ik naar mijn lichaam ga luisteren.
Enige nadeel bij mij is het financiėle nadeel: ik heb geen beurs meerquote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:44 schreef Taurus het volgende:
Je hebt t toch naar je zin? Hoe kun je dan een loser zijn? Ik heb na 5 jaar nog steeds mijn bachelor niet afgerond. De eerste 2 jaar had ik daar wel moeite mee, maar ik merkte dat ik mij eerder schaamde tegenover mensen die hierover oordeelden dan tegenover mezelf. Bovendien deed ik het zelf, ik toonde gewoon geen inzet. Ik heb het streven naar achten en het binnen gangbare tijd afrondenopgegeven. Blijkbaar wil ik dat niet genoeg. Ik kan geen nadeel bedenken.
Doet me denken aan:quote:Op vrijdag 15 januari 2010 13:09 schreef motorbloempje het volgende:
Kijk naar jezelf, naar wat je zelf hebt geleerd en naar wat je bereikt hebt![]()
niet naar anderen! Daar word je inderdaad niet gelukkiger van, en het heeft ook totaal geen zin, want niemand is hetzelfde en bewandelt dezelfde weg om ergens te komen
Mooie speech is dat idd, zo waar.quote:
oh ja, die's tofquote:
Excuusjes? Ik weet dat ik het helemaal aan mezelf te danken heb, hoor. Alleen is het nu de onrealistisch snelle inhaalslag die ik wil maken die me teveel wordt + grote druk vanuit mijn stage, en dįįr heb ik lichamelijke klachten van door de stress, waardoor de inhaalslag nog zwaarder wordt. Al op het moment dat ik nu 's ochtends achter de pc ga zitten om aan het werk te gaan, heb ik vreselijke rugpijn. Wil niet zwak doen, maar het gaat nu gewoon even niet en het lijkt me toch echt het beste om niet te gaan forceren. Doen wat ik kan en meer niet.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:29 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Ik lees alleen maar excuusjes. En ik spreek uit ervaring.
Dat is alles wat ik wou zeggen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 14:26 schreef Evelien het volgende:
[..]
Excuusjes? Ik weet dat ik het helemaal aan mezelf te danken heb, hoor. Alleen is het nu de onrealistisch snelle inhaalslag
Inlijsten die ouders.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 15:56 schreef Evelien het volgende:
Pak van mijn hart.. Heb net mijn moeder voorzichtig meegedeeld wat er aan de hand is (tweede jaar vertraging zit eraan te komen). Haar reactie: 'Lief meisje toch, je weet toch dat je dit soort dingen gewoon met ons kunt bespreken.'
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |