abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76845606
Wel fijn om te lezen eigenlijk. Ik ben 23 en ga nog twee jaar doen over een studie die ik allang af had moeten hebben. Doe uiteindelijk 6 jaar over een 3 jarige bachelor Heb er zelfs even aan gedacht om gewoon te stoppen omdat ik de studie totaal niet leuk vind maar dan ben ik nog verder heen. Aan de ene kant ben ik blij dat ik gewoon op kan blijven, uit kan gaan en kan uitslapen, maar je merkt de druk om te voldoen aan de norm wel. Ik schaam me ook wel en vind het jammer dat ik nu achterloop, dus ik ben wel van plan me meer te begeven in kringen waar daar niet zo op gelet wordt.
pi_76845681
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 11:35 schreef Evelien het volgende:
Nouja, ik zat al diep in de stress toen ik er gister achterkwam dat ik me in de Kerstvakantie, toen ik met heel andere dingen bezig was dan met school, in had moeten schrijven om überhaupt nog af te kunnen studeren voor de zomer . Ik zat dom op de inschrijving te wachten, maar die was begin januari blijkbaar alweer afgelopen... Had ik gemist. Voor de vorm heb ik bij de examencommissie geklaagd dat ze belachelijke timing hebben,
Als je het goed aanpakt dan kon je alsnog beginnen waarschijnlijk. Ik heb 2 studies gedaan, totaal 8 jaar tijd. Ik heb maar 1x in al die tijd gehad dat ik iets niet voor mekaar kreeg. En dat was iets wat eigenlijk niet zo heel veel boeide.
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 11:35 schreef Evelien het volgende:maar ik merkte bij mezelf dat ik opluchting voelde. Een hele last van mijn schouders dat het niet allemaal nog voor de zomer moet. Nu kan ik tot de zomer puinruimen (laatste punten 2e en 3e jaar) en daarna wil ik het vierde jaar op de normale manier gaan volgen, dus gewoon in een jaar. Geeft me rust.
Geeft je rust voor nu ja. En over een jaar baal je er misschien van dat je nu niet had doorgedrukt en daarmee niet nog een jaar had doorgesukkeld. De keerzijde is wel dat 15 weken keihard doorwerken ook negatieve dingen met je kan doen, met alle gevolgen daarvan. Goede vakantie erna lost dat echter meestal we op.

Maar je keuze is gemaakt, die weg lijkt me gesloten nu. Kan je overigens niet een bijbaantje zoeken die aansluit op je studie? Lijkt me een pluspunt tijdens het solliciteren op een baan.
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 11:35 schreef Evelien het volgende:
Vérder zit ik gelukkig wel lekker in mijn vel. Heb een fijne relatie (met iemand die al met 3 studies is gekapt overigens... we begrijpen elkaar ), maar woon nog niet samen. Willen we pas doen als we allebei in rustiger vaarwater zitten.
pi_76845848
hier ook een eeuwige student

27 jaar en zit nu in het 4e jaar van mijn hbo-studie. Gelukkig geen achterstand en ben, als alles goed gaat, in mei afgestudeerd. Ben op mijn 23e begonnen met deze opleiding dus vooralsnog er keurig 4 jaar over gedaan. Wel heb ik na mijn mbo (was toen 21) een blauwe maandag commerciele economie gestudeerd maar ben hiermee gestopt, vervolgens fulltime gewerkt tot mijn 23e in een omgeving waar destijds veel studenten werkten. Dus tijdens het werk ook veel gefeest. Daardoor voel ik me iig ook een beetje 'eeuwige' student.

Persoonlijk kan ik er niet mee zitten, gezien mijn leeftijd heb ik juist zoveel mogelijk uit mijn studie proberen te halen zoals verschillende stage's en verschillende bedrijven, relevante bijbanen gehad en een tijdje in het buitenland gestudeerd. Tijdens sollicitatiegesprekken bij werkgevers voor een afstudeeropdracht heb ik ook zeer positieve reacties gehad op mijn CV. Dus toekomsttechnisch, maak ik me niet zo druk.

Ik behoor tot de laatbloeiers, maar beter te laat dan helemaal nooit. Hoeveel mensen hebben wel niet mijn leeftijd en hebben nooit gestudeerd omdat ze 6 jaar geleden al dachten dat ze 'te oud' waren? En ondertussen werken ze in supermarkten en callcenters en hebben ze enorme spijt dat ze toch niet 'doorgezet' hebben.

volhouden TS
pi_76846094
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 12:11 schreef Leonidas82 het volgende:
Ik behoor tot de laatbloeiers, maar beter te laat dan helemaal nooit. Hoeveel mensen hebben wel niet mijn leeftijd en hebben nooit gestudeerd omdat ze 6 jaar geleden al dachten dat ze 'te oud' waren? En ondertussen werken ze in supermarkten en winkels en hebben ze enorme spijt dat ze toch niet 'doorgezet' hebben.

volhouden TS
Dit. Zeker naar de toekomst kijken en niet naar het verleden, daar kan je toch niks meer aan doen. Vaak zie je mensen van 35+ met goede carrière + huisje boompje beestje. Dan krijg je de indruk dat zij alles goed gedaan hebben in hun leven. Maar dan hoor je de grootste drama verhalen van vroeger.

Pas ook nog iemand die op latere leeftijd nog steeds weinig had gedaan. En die wist ook nog is niet wat voor studie die moest doen. Toen 7 studies op een bierviltje geschreven en blind met een pen eentje gekozen. En nu heeft die het totale pakket.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 12:21:22 #230
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_76846159
Het mooie van het verleden is dat het het verleden is. Wanneer je steeds maar terug denkt, raak je in een cirkel waar je helemaal niet in hoort te zitten, want die tijd is voorbij.

Naar de toekomst kijken is inderdaad wat je moet doen!!
Confidence through competence
pi_76846230
Ik ben ook een echte laatbloeier. Vind het op zich niet eens zo erg dat ik twee keer verkeerd heb gekozen - ik wist niet beter - en dat ik nu wat ouder ben, maar wel dat ik straks afstudeer met twee jaar vertraging.
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 12:06 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Als je het goed aanpakt dan kon je alsnog beginnen waarschijnlijk. Ik heb 2 studies gedaan, totaal 8 jaar tijd. Ik heb maar 1x in al die tijd gehad dat ik iets niet voor mekaar kreeg. En dat was iets wat eigenlijk niet zo heel veel boeide.
[..]

Geeft je rust voor nu ja. En over een jaar baal je er misschien van dat je nu niet had doorgedrukt en daarmee niet nog een jaar had doorgesukkeld. De keerzijde is wel dat 15 weken keihard doorwerken ook negatieve dingen met je kan doen, met alle gevolgen daarvan. Goede vakantie erna lost dat echter meestal we op.

Maar je keuze is gemaakt, die weg lijkt me gesloten nu. Kan je overigens niet een bijbaantje zoeken die aansluit op je studie? Lijkt me een pluspunt tijdens het solliciteren op een baan.
[..]

Ik heb al een bijbaantje dat enigszins aansluit bij mijn studie, dat scheelt. Maar ik moet je zeggen, ik heb niet voor niets vertraging: die vijftien weken bikkelen is in mijn situatie niet zo realistisch. Mijn zelfdiscipline is erg slecht. Daarnaast merk ik nu al dat de druk me opbreekt. Ik ben labiel, jank om alles en niets, en krijg steeds meer vage lichamelijke klachten. Heb steeds meer rug- en nekpijn, geen eetlust terwijl ik altijd een vreselijke vreetzak was, en vaak hoofdpijn. Ik denk dat het verstandig is als ik naar mijn lichaam ga luisteren.
pi_76846469
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 12:23 schreef Evelien het volgende:
Maar ik moet je zeggen, ik heb niet voor niets vertraging: die vijftien weken bikkelen is in mijn situatie niet zo realistisch. Mijn zelfdiscipline is erg slecht. Daarnaast merk ik nu al dat de druk me opbreekt. Ik ben labiel, jank om alles en niets, en krijg steeds meer vage lichamelijke klachten. Heb steeds meer rug- en nekpijn, geen eetlust terwijl ik altijd een vreselijke vreetzak was, en vaak hoofdpijn. Ik denk dat het verstandig is als ik naar mijn lichaam ga luisteren.
Ik lees alleen maar excuusjes. En ik spreek uit ervaring.
pi_76846983
Je hebt t toch naar je zin? Hoe kun je dan een loser zijn? Ik heb na 5 jaar nog steeds mijn bachelor niet afgerond. De eerste 2 jaar had ik daar wel moeite mee, maar ik merkte dat ik mij eerder schaamde tegenover mensen die hierover oordeelden dan tegenover mezelf. Bovendien deed ik het zelf, ik toonde gewoon geen inzet. Ik heb het streven naar achten en het binnen gangbare tijd afrondenopgegeven. Blijkbaar wil ik dat niet genoeg. Ik kan geen nadeel bedenken.
pi_76847439
ach je kunt het ook zo bekijken

genoeg lui van rond de 25 die al vroeg zijn gaan samenwonen, op de kaasafdeling in een supermarkt werken al kids hebben en een rijtjeshuis, en gelaten en ongemakkelijk reageren als jij vrolijk verteld dat jij nog studeert. Diep van binnen voelen ze wel degelijk de schaamte dat ze zelf nooit de kansen hebben aangegrepen maar veilig gekozen hebben voor het makkelijke leven zonder prestaties zoals de meeste mensen. Ondanks alle uiterlijke schijn (huisje, boompje, beestje).

Vaak zegt dat zelfde volk tijdens feestjes en verjaardagen: jeetje studeer je nog steeds? Word nu wel eens tijd dat je gaat werken he. Word nu ook wel eens tijd voor een gezin he. Ze zijn gefrustreerd over hun eigen saaie leven/ dromen die ze niet hebben waargemaakt en projecteren dat weer op jou. Net of ze er niet tegen kunnen dat jij wel aan het groeien ben

Niks van je omgeving aantrekken dus! Die doen ook vaak wat anderen doen en denken daar nooit over na).
pi_76847517
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 12:44 schreef Taurus het volgende:
Je hebt t toch naar je zin? Hoe kun je dan een loser zijn? Ik heb na 5 jaar nog steeds mijn bachelor niet afgerond. De eerste 2 jaar had ik daar wel moeite mee, maar ik merkte dat ik mij eerder schaamde tegenover mensen die hierover oordeelden dan tegenover mezelf. Bovendien deed ik het zelf, ik toonde gewoon geen inzet. Ik heb het streven naar achten en het binnen gangbare tijd afrondenopgegeven. Blijkbaar wil ik dat niet genoeg. Ik kan geen nadeel bedenken.
Enige nadeel bij mij is het financiële nadeel: ik heb geen beurs meer

Of ik spijt heb van mijn feestjaren: nee. Van de verkeerde keuzes ook niet, want dan had ik niet gezeten waar ik nu zit

Enige waar ik echt spijt van heb op het gebied van opleidingen is dat ik nooit geprobeerd heb om het conservatorium binnen te komen. Ik durfde niet, was ervan overtuigd dat ik afgewezen zou worden. Daar heb ik echt veel spijt van.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_76847902
herkenbaar, al ben ik dan zelfs nog (ben nu 24) begonnen aan weer een studie, maar gelukkig merk ik nu wel dat het dit keer de juiste keuze is. Moet dus nog 4 jaar en zal pas klaar zijn op mijn 28ste.

en ja, dan kijk je via Hyves, zoals dat tegenwoordig zo mooi kan, naar oude klasgenootjes van de middelbare school.. allemaal afgestudeerd, banen, sommigen zelfs kinderen (niet dat ik die wil, maargoed... ) en ik heb een tijd gehad dat ik me minderwaardig voelde en dacht 'jemig, wat ben ik voor een loser', maargoed, het duurde gewoon wat langer voordat ik wist wat ik wil en wat ik kan

Heb tussendoor ook nog 3 jaar fulltime gewerkt, en die ervaring neemt ook niemand me af. Inmiddels heb ik het goed voor elkaar, woon samen, ga trouwen, ben erg gelukkig en heb ook nog eens een leuke studie gevonden die ik af ga ronden dit keer

Kijk naar jezelf, naar wat je zelf hebt geleerd en naar wat je bereikt hebt niet naar anderen! Daar word je inderdaad niet gelukkiger van, en het heeft ook totaal geen zin, want niemand is hetzelfde en bewandelt dezelfde weg om ergens te komen
Ja doei.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 13:10:29 #237
55709 Stereotomy
pi_76847927
Moblo
pi_76848017
het duurt even, maar dan heb je ook wat !
Ja doei.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 13:16:35 #239
55709 Stereotomy
pi_76848133
Vergeet ook niet het afvallen naar ueberslank in de tussentijd, ook geen makkelijke klus.
pi_76848354
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 13:09 schreef motorbloempje het volgende:
Kijk naar jezelf, naar wat je zelf hebt geleerd en naar wat je bereikt hebt niet naar anderen! Daar word je inderdaad niet gelukkiger van, en het heeft ook totaal geen zin, want niemand is hetzelfde en bewandelt dezelfde weg om ergens te komen
Doet me denken aan:

vrijdag 15 januari 2010 @ 13:51:18 #241
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_76849523
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 13:21 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Doet me denken aan:

Mooie speech is dat idd, zo waar.
Ook geen sig dus
pi_76849635
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 13:21 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Doet me denken aan:

oh ja, die's tof
Ja doei.
pi_76850230
Tja bekijk het zo, ik studeer nu af bij een international waar ook veel buitenlandse studenten rondlopen..Ben 22 en wat zeggen ze allemaal? Dat ik veel te jong ben. Het is vooral Nederland waar je zo snel mogelijk moet gaan studeren en alles netjes in de 4 jaar moet halen. Ik heb ook in Duitsland gestudeerd en daar was ik wederom de jongste. Terwijl ik op mijn huidige opleiding bij de oudste categorie zit.
Doe eens lief!
pi_76851116
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 12:29 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Ik lees alleen maar excuusjes. En ik spreek uit ervaring.
Excuusjes? Ik weet dat ik het helemaal aan mezelf te danken heb, hoor. Alleen is het nu de onrealistisch snelle inhaalslag die ik wil maken die me teveel wordt + grote druk vanuit mijn stage, en dáár heb ik lichamelijke klachten van door de stress, waardoor de inhaalslag nog zwaarder wordt. Al op het moment dat ik nu 's ochtends achter de pc ga zitten om aan het werk te gaan, heb ik vreselijke rugpijn. Wil niet zwak doen, maar het gaat nu gewoon even niet en het lijkt me toch echt het beste om niet te gaan forceren. Doen wat ik kan en meer niet.
pi_76851709
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 14:26 schreef Evelien het volgende:

[..]

Excuusjes? Ik weet dat ik het helemaal aan mezelf te danken heb, hoor. Alleen is het nu de onrealistisch snelle inhaalslag
Dat is alles wat ik wou zeggen.
pi_76851932
Ik heb uiteindelijk 7 jaar over een studie van 5 jaar gedaan. Vooral mensen die kort hebben gestudeerd, snel zijn gaan werken noemen mij eeuwig student. Gelukkig is de gemiddelde afstudeertijd rond de 6,5-7 jaar bij bouwkunde, leert wel relativeren. Ik heb nog een half jaartje in het buitenland gestudeerd en een half jaar (als extra) stage gelopen, ook in het buitenland. In het tweede jaar een terugval gehad, na het halen van mijn propedeuse in 1 jaar. Was bij een semester project niet tevreden. Paar weken voor het einde kappen, terwijl je wel een voldoende zou kunnen halen. Daarna opnieuw een project beginnen en al na 6 weken de brui er aan geven. Uiteindelijk het tweede jaar veel te veel keuzevakken gedaan om toch maar zinnig bezig te zijn.
Je merkt wel dat je meer ontwikkeling doormaakt. Uiteindelijk dan ook met een 9 afstuderen en een master gemiddelde van 7,9. Over de gehele studie 45 ects teveel gehaald. ¤13.000 studieschuld, achja.

Was een leuke tijd. Nu begint het echte werkende leven.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 14:45:20 #247
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_76852079
7 jaar is echt niet slecht hoor voor 5 jaar. Nog keurig binnen de grens van Ruttes leerrechtenstelsel zelfs mocht dat ooit nog doorgevoerd worden. En nog een goede cijferlijst ook voor een moeilijke opleiding Ik zou er voor tekeken zit nu in het 7e jaar van een 4-jarige opleiding, en niet eens een echt zware ofzo
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_76855148
Pak van mijn hart.. Heb net mijn moeder voorzichtig meegedeeld wat er aan de hand is (tweede jaar vertraging zit eraan te komen). Haar reactie: 'Lief meisje toch, je weet toch dat je dit soort dingen gewoon met ons kunt bespreken.'

pi_76855558
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 15:56 schreef Evelien het volgende:
Pak van mijn hart.. Heb net mijn moeder voorzichtig meegedeeld wat er aan de hand is (tweede jaar vertraging zit eraan te komen). Haar reactie: 'Lief meisje toch, je weet toch dat je dit soort dingen gewoon met ons kunt bespreken.'

Inlijsten die ouders.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_76855820
Ja, ik weet dat ze te lief voor me zijn, maar zelfs ik schrok hiervan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')