abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60857353
Ik dacht, ik maak er maar eens een thema-topic voor. Er zwerven links en rechts op FOK nogal wat softwaretesters rond, en er worden ook wel eens vragen gesteld door geinteresseerden. Aangezien ik er nu weer eentje in de PM heb dacht ik dat het tijd werd eens werk te maken van het voornemen er een topic aan te wijden.

Hierbij dus.

Wat heeft een mens nodig om softwaretester te kunnen worden / zijn? Een kritische en analytische geest, een vermogen tot zeer letterlijk lezen en niet verplaatsen in andermans rol. Daarnaast moet een tester ook zich goed en duidelijk kunnen uitdrukken om anderen te wijzen op onduidelijkheden, en zich daarbij meestal verplaatsen in andersmans rol (anders snappen ze het niet). Het is kortom nogal talig. Niet techneutig.

Daarnaast is het puzzelwerk om een gegeven stel eigenschappen te vertalen naar mogelijkheden om deze eigenschappen te beproeven, en daarna moet ook dit duidelijk worden genoteerd zodat een bedachte test bijvoorbeeld door een ander uitgevoerd kan worden.

Als laatste moet een tester ook nog wel eens een programma testen, maar al-met-al is dat eigenlijk maar een klein deel van het werk.

Opleiding en diploma's bestaat meestal uit wat certificaten. T-Map en ISTQB (vroeger ISEB) zijn hip. Veel heb je verder niet aan die theoretische kennis, maar het papiertje is nuttig.

Tewerkstelling gaat veelal gedetacheerd. Enkele grotere bedrijven hebben ook wel interne testers. En er zijn ZZP'ers - eenmansbedrijfjes die zichzelf verhuren als tester. Grootste verschil tussen deze drie groepen zijn de baanzekerheid en de beloning.

Testers & geinteresseerden, meld u! Wat ben ik vergeten, is niet eenduidig, onjuist of een aanname?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:01:03 #2
219615 drummerdude
Wat een kutplaatje
pi_60857451
TestVerenigPost
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:08:34 #3
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_60857658
Ik mis informatie over testmethodieken, risicoanalyses, etc.
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:15:38 #4
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_60857881
Ik mis usernamen voor m'n dodenlijst.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_60857930
Versta je webapllicaties = websites ook als software?
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:17:48 #6
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_60857953
Hoax, software testen doe je door het te verkopen
zzz
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:19:03 #7
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_60858006
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 16:16 schreef beerten het volgende:
Versta je webapllicaties = websites ook als software?
Tuurlijk niet, iedereen weet dat webapplicaties niet getest hoeven te worden
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:52:00 #8
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_60858854
ik mis een samenvatting..
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 17:07:28 #9
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_60859248
TVP. Mijn man is tester / projectleider en hij vindt dat ik me snel wat testmethodieken eigen moet maken omdat ik volgens hem de ideale tester ben. Ik heb zelf mijn twijfels overigens. Het werk lijkt mij nogal saaaai.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 17:10:16 #10
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_60859333
Ik was er bíjna een geweest, maar ben nu functioneel applicatiebeheerder. Toch een TVP .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_60859646
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 16:08 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik mis informatie over testmethodieken, risicoanalyses, etc.
Voeg ze toe .

Ik heb er weinig over te zeggen, wat ik aan testmethodieken geleerd heb, heb ik nooit toegepast zien worden en wat ik toegepast heb zien worden zijn dermate verminkte versies van de erbij genoemde techniek dat het label een schuilvlag is. Misschien zegt dat ook wel wat .

Risicoanalyses hou ik me altijd verre van: ik schets de scenario's en de alternatieven, en zorg dat er iemand boven me zit die een testplan schrijft / de business achter de broek mag zitten.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60859778
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 17:07 schreef Tinkepink het volgende:
TVP. Mijn man is tester / projectleider en hij vindt dat ik me snel wat testmethodieken eigen moet maken omdat ik volgens hem de ideale tester ben. Ik heb zelf mijn twijfels overigens. Het werk lijkt mij nogal saaaai.
Wat doe je nu en wat lijkt je er saai aan?
Waarom denkt je man dat jij je testmethodieken eigen zou moeten maken als je de nodige competenties hebt? Die methodieken heb je zelden nodig (bij een intake gesprek, daarna niet meer). Als je geschikt bent zou je -voor de vorm- je een papiertje eigen moeten maken (ISTQB ofzo). Niet moeilijk, pak je gelijk wat methodieken mee, en dat volstaat. Je zal toch per klus moeten uitvogelen wat ze daar hanteren - en in mijn ervaring is dat nooit een methodiek. Ja - op papier wel, maar in het echt niet.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 augustus 2008 @ 17:29:36 #13
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_60859833
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 17:21 schreef sigme het volgende:

[..]

Voeg ze toe .

Ik heb er weinig over te zeggen, wat ik aan testmethodieken geleerd heb, heb ik nooit toegepast zien worden en wat ik toegepast heb zien worden zijn dermate verminkte versies van de erbij genoemde techniek dat het label een schuilvlag is. Misschien zegt dat ook wel wat .

Risicoanalyses hou ik me altijd verre van: ik schets de scenario's en de alternatieven, en zorg dat er iemand boven me zit die een testplan schrijft / de business achter de broek mag zitten.
Ik ben geen tester, ik zou een opdracht gever kunnen zijn. Mijn afdeling test wel, maar slechts acceptatie testen. Uitgebreide risico analyses en dergelijke worden er niet gemaakt.
pi_60860332
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 17:29 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik ben geen tester, ik zou een opdracht gever kunnen zijn. Mijn afdeling test wel, maar slechts acceptatie testen. Uitgebreide risico analyses en dergelijke worden er niet gemaakt.
Acceptatietesten zegt niet zoveel - er zijn een heel aantal, zeer verschillende acceptatietesten. Bedoel je de gebruikersacceptatietest?

Als laatste opdracht heb ik een gebruikersacceptatietest gecoordineerd. Met echte gebruikers als testers - geen spoor van theoretische kennis of zelfs maar aanleg voor testen. Maar het was wel leuk. Gewoonlijk -en bij voorkeur- ben ik functioneel tester.
pi_60861126
Ik ben ook tester. TMap certified
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 19:01:32 #16
117283 Kreupelhout
C'est Jaques Plafond!
pi_60861576
Ook een tester hier.
Waarom stel je jezelf een vraag en beantwoord je die zelf?
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 19:29:43 #17
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_60862181
* Lariekoek meldt.

Nu bezig met het opsplitsen van een voormalig grote Nederlandse bank.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_60862288
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 19:29 schreef Lariekoek het volgende:
* Lariekoek meldt.

Nu bezig met het opsplitsen van een voormalig grote Nederlandse bank.
Mijn klus was het samenvoegen van klanten & systemen van twee grote banken tot een nieuwe grote Nederlandse bank . Wat het bedrijfsleven ook uitvreet - het moet getest worden .
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 19:45:32 #19
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_60862499
Ik denk vaak dat mensen ook het verschil tussen SW-testers en pilotusers niet kent en dus die begrippen door elkaar haalt (qua inhoud)
pi_60863168
tvp, daar ik er ook iets mee van doen heb.
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 20:30:10 #21
61660 Lariekoek
pi_60863301
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 19:34 schreef sigme het volgende:

[..]

Mijn klus was het samenvoegen van klanten & systemen van twee grote banken tot een nieuwe grote Nederlandse bank . Wat het bedrijfsleven ook uitvreet - het moet getest worden .
Was?
Als jij die Belgisch-Nederlandse bank bedoelt plus die ene uit Amsterdam & Rotterdam dan is er toch nog werk zat?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 augustus 2008 @ 21:00:31 #22
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_60863893
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 17:58 schreef sigme het volgende:

[..]

Acceptatietesten zegt niet zoveel - er zijn een heel aantal, zeer verschillende acceptatietesten. Bedoel je de gebruikersacceptatietest?

Als laatste opdracht heb ik een gebruikersacceptatietest gecoordineerd. Met echte gebruikers als testers - geen spoor van theoretische kennis of zelfs maar aanleg voor testen. Maar het was wel leuk. Gewoonlijk -en bij voorkeur- ben ik functioneel tester.
functioneel en gebruikerstests. Maar de nadruk ligt op functioneel. Anyway, slechts een deel van de werkzaamheden.
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 23:03:29 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_60866889
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 17:21 schreef sigme het volgende:

[..]

Voeg ze toe .

Tegenwoordig zeg ik wel eens gekscherend dat ik volgens de methode-Karel Appel test. "Ik rotzooi maar wat aan".
quote:
Ja, dat zijn dingen die ik ook altijd uitbesteed aan anderen. De meeste testers willen uiteindelijk toch testcoördinator/-manager worden, dus er is altijd wel een slachtoffer daarvoor te vinden. .
pi_60870963
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 20:30 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Was?
Als jij die Belgisch-Nederlandse bank bedoelt plus die ene uit Amsterdam & Rotterdam dan is er toch nog werk zat?
Werk zat, klus is nog niet af, maar ik heb genoeg geld verdiend om een paar maand andere dingen te doen. Dus doe ik dat .
pi_60870985
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 23:03 schreef freako het volgende:

[..]

Tegenwoordig zeg ik wel eens gekscherend dat ik volgens de methode-Karel Appel test. "Ik rotzooi maar wat aan".
Ga ik onthouden als antwoord op de JBF .
quote:
[..]

Ja, dat zijn dingen die ik ook altijd uitbesteed aan anderen. De meeste testers willen uiteindelijk toch testcoördinator/-manager worden, dus er is altijd wel een slachtoffer daarvoor te vinden. .
Ja . Ik begrijp daar niks van. Alles waar meer dan 1 uur vergaderen per week aan te pas komt weiger ik.
pi_60871361
Welke categorieën software worden er vooral ter test aangeboden (qua inhoud en qua doelgroep)?
Op welke aspecten richten je tests zich - toegankelijkheid, platformcomptabiliteit, bescherming van dataintegriteit, efficiëntie van de interface, bugs, compliance met bepaalde normen, ..?
Beoordeel je alleen de gecompileerde applicatie of duik je ook in de broncode?
Kun je het in je eigen tijd op je eigen plaats doen (bv naast andere werkzaamheden) of gelden er heel korte deadlines en moet er gereisd en vergaderd worden?
Aan wie communiceer je je bevindingen - een manager, rechtstreeks aan de ontwikkelaars, de opdrachtgever,..?
Hoe wordt je beloning cq het aantal declarabele uren bepaald?

Vragen, vragen..
pi_60871766
Dat verschilt, dvr.
Ik ben (meestal) functioneel tester, en dat test ik dus de functionaliteit. Dat is ook waar ik de meeste testers tegenkom. Practisch alle testen die niet door programmeurs gedaan worden is blackbox-testen: dus niet in de broncode kijkend.
In de praktijjk komt er wel eens wat whitebox aan te pas, in een enkel geval heb ik wel eens met een bouwer variabelen in de code gevolgd omdat blackboxtesten van dat stukje functionaliteit onmogelijk was.

De testtrajecten die ik gezien heb zijn allemaal vrij langdurig / stuctureel en worden op locatie van klant of bouwer uitgevoerd. Bevindingen gaan gewoonlijk naar de testcoordinator, en als ze in de buurt zijn: de ontwikkelaars. Ik geef de voorkeur aan ontwikkelaars in de buurt. Overigens die ik gewoonlijk veel bevindingen op documentatie, en dan de bevindingen naar de ontwerpers dus,

Beloning hangt af van je constructie. Ik ben in vaste dienst geweest met gewoon vaste beloning. De laatste klus was ook in loondienst maar dan met laag salaris en ernaast een aardige bonus per declarabel uur en vanaf nu zou het alleen nog maar per declarabel uur moeten zijn. Declarable uren wordt bepaald door het aantal uren dat ik bij de klant op kantoor zit.
pi_60871840
Meldt!

sinds 3 jaar tester, en I like it!
bla
blabla
blablabla
blablablabla
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 09:05:29 #29
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_60871854
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 04:12 schreef sigme het volgende:

[..]

Ga ik onthouden als antwoord op de JBF .
[..]

Ja . Ik begrijp daar niks van. Alles waar meer dan 1 uur vergaderen per week aan te pas komt weiger ik.
Dan moeten wij maar gaan samenwerken als ik me in het testwereldje heb verdiept Ben dol op vergaderen (echt). Ik wilde overigens sowieso al contact met je opnemen omdat wij overwegen op dezelfde manier als jij te gaan leven (een paar maanden per jaar werken en de rest van de tijd "leven") en we misschien een soort van "pool" kunnen maken waardoor ook langdurigere projecten mogelijk zijn. Ons richtgebied is Nederland en NRW en als er goed betaald wordt heel Duitsland (mijn man krijgt vaak aanbiedingen voor rond de ¤ 80 - ¤ 120 per uur+ eventuele onkostentoeslagen voor reis- en verblijfskosten)
pi_61637208
Nog een tester hier! Ik heb over iets meer dan 2 uur mijn ISTQB examen.
Ik zat net te denken dat de stof belachelijk simpel is en de norm belachelijk laag. Bij 26 van de 40 vragen goed heb je het al gehaald. En de enige fouten die ik maak zijn te wijten aan de kromme vraagstelling en misinterpretaties doordat er redelijk moeilijk Engels wordt gebruikt.

Maar goed, eigenlijk moet ik nog maar even mijn mond houden, want straks haal ik het niet en dan is bovenstaande een beetje dom

En ach, je moet eerst foundation doen om advanced te mogen doen, hè? Misschien dat dat wel wat moeilijker is. Dan is de certificering ten minste wat waard.

Which reminds me...

Iemand lid van TestNet? Zo ja: Wie gaat er morgen?
Iemand naar EuroSTAR in Stockholm geweest? Zo ja: Opening van Michael Bolton gezien?

Weet nu pas écht wat die man bedoelde
Assumption is the mother of all fuckups.
pi_61640252
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 16:19 schreef soylent het volgende:

[..]

Tuurlijk niet, iedereen weet dat webapplicaties niet getest hoeven te worden
pi_61640602
Ik ben ook alweer bijna 4 jaar tester.....
Vanuit de opleiding als ontwikkelaar in de testhoek gekomen. Tmap en ISTQB gecertificeerd en nog een hele hoop cursussen gevolgt. Begonnen als test navigator (automatisering).

En nu ben ik al 1 jaar als freelancer bezig. Het werkt is saai en eentonig maar het verdient enorm goed. Door de leuke collega's is het wel uit te houden.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  maandag 15 september 2008 @ 11:52:32 #33
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61641292
Nog een tester hier...

Leuk artikel:
quote:
Gezocht: creatieve zeikerds
Geliefd zijn ze niet, testers, maar tegelijk wél onmisbaar. Nu ze bijna niet meer te vinden zijn, worden organisaties steeds vindingrijker om het gebrek aan testers op te lossen.

Ze staan bekend als de zeikerds in ict-land en er is ook nog eens geen aparte opleiding voor; het beroep van tester staat bepaald niet hoog aangeschreven.
"Het zijn de binaire denkers in de ict; ze zeggen alleen maar ja of nee", grapt Tony van Buuren van Heyst, presales consultant bij Outsystems dat met zo'n honderd medewerkers web business oplossingen ontwikkelt. "Als je ze niet opleidt, dan komen ze er ook niet. Kijk maar naar de onderwijssector; het beroep van docent heeft een lage status en dus kiezen mensen er ook niet voor."

"Het beroep van tester is niet zo interessant, want je máákt niks. Je controleert alleen wat anderen doen. En het vergt creativiteit om fouten op te sporen die niet via automatische systemen zijn te vinden", zegt Mathijs Brand, servicemanager bij Hippo, dat zo'n 35 medewerkers telt en open source content management en portal software ontwikkelt.
Behoorlijke veelpoot
Toch is ontwikkelde software zonder dat het uitgebreid is getest waardeloos. Testers zijn en blijven dus onmisbaar. Ict-dienstverlener Sogeti heeft zelfs een aparte test-divisie met bijna zevenhonderd testers in huis. "Testen is een belangrijk vak, de markt schreeuwt om hun expertise maar je moet de mensen die daar echt goed in zijn met een lantaarntje zoeken", zegt Nijs Blokland, divisiedirecteur van de testdivisie van Sogeti. Maar hoe kom je nog aan goede testers?
"Ze zijn bijna niet te vinden", vertelt Brand van Hippo. "Een goede tester moet zowel de wensen van de klant snappen als fouten in de code kunnen opsporen. Dat moet een behoorlijke veelpoot zijn. En de echt slimme mensen vinden het niet erg om af en toe eens wat te testen maar alleen maar testen is te eenzijdig."

Hippo heeft de taken van de tester daarom ondergebracht bij de ontwikkelaars en de servicemanagers. De code waaraan haar softwareontwikkelaars werken, wordt bij iedere aanpassing automatisch getest. De ontwikkelaars schrijven daarvoor zelf unit tests. Ook de performance tests die inzichtelijk moeten maken of het systeem sinds de vorige aanpassing is verbeterd, schrijven de ontwikkelaars zelf. Op onderdelen rouleren ze om elkaars werk te controleren. De gebruiksvriendelijkheid test Brand samen met de gebruiker en daarvoor neemt hij ook interviews af. "Ik kijk meer vanuit de gebruiker naar het systeem en denk in functionaliteit en oplossingen." Wel hebben ze de verschillende fases - ontwerpen, testen, accepteren en in productie nemen - strak gescheiden door de versies van een ontwerp op verschillende servers te draaien.
Uitbreiden
Ook bij Outsystems is het testen geïntegreerd in hun werkwijze. Van Buuren van Heyst: "Vanwege onze werkwijze hebben we bijna geen testers nodig. Functionele tests laten we zoveel mogelijk door klanten uitvoeren." Dat kan door de eigen methodiek van Outsystems; in plaats van te werken in projectfases van uitdenken, ontwikkelen en testen, leveren gemiddeld iedere twee weken nieuwe functionaliteiten op. Testers zijn dus niet maanden aan het ontwikkelen voordat de klant iets te zien krijgt, maar breiden het systeem gaandeweg meer uit. "In een CRM-systeem wil je bijvoorbeeld klantgegevens kunnen invoeren en wijzigen en klanten kunnen verwijderen. Maar ook notities kunnen maken en documenten koppelen aan klanten. We beginnen dan met alleen de functie invoeren, wijzigen en verwijderen. En iedere paar weken komt er weer een nieuwe functie bij. Zo kan de klant gaandeweg ook zien welke functies hij echt gebruikt."
Internationaal
Een prima oplossing voor middelgrote softwarebouwers die hun eigen software moeten uittesten, maar voor een dienstverlener als Sogeti die binnen drie jaar haar testdivisie wil verdubbelen, is het geen oplossing. Sogeti blijft zoeken naar testers. "We zijn marktleider op het gebied van testen en dus zijn we erbij gebaat dat het vakgebied zicht ontwikkelt. We willen dat onze medewerkers trots zijn op hun organisatie en trots op hun vak. Dat bereik je door ze mee te laten ontwikkelen aan hun vakgebied en door interessante opdrachten te verwerven en hen de kans te geven samen te werken met collega's in het buitenland."

Sogeti werkt samen met diverse hogescholen en verzorgt een lectoraat over gestructureerd testen bij hogeschool Fontys. Sinds dit jaar is Sogeti ook een andere, bijzondere samenwerking aangegaan. Derde en vierdejaars studenten biedt ze een studentencontract aan. Ze doorlopen de normale selectieprocedure en krijgen vervolgens een nul-urencontract. Dat geeft hen recht op alle voorzieningen die ook vaste medewerkers krijgen aangeboden - een persoonlijke coach, deelname aan het introductietraject en toegang tot alle opleidingen - terwijl ze niet hoeven te werken ("want ze studeren nog"). De coach begeleidt hen, indien gewenst, ook naar een afstudeerplek of baan bij Sogeti of een andere organisatie. Inmiddels hebben 55 studenten zo'n contract afgesloten. Blokland: "Dat imagoprobleem is dus wat ons betreft achterhaald."

'Goede tester is lot uit loterij'

Testers zijn niet blij met hun slechte imago. Dat blijkt uit de reacties op het artikel 'Gezocht: creatieve zeikerds' dat Computable vorige week publiceerde.

Computable's artikel van vorige week leverde veel reacties op. Dat het imago van testers wel wat verbetering kan gebruiken, daarover zijn de lezers het eens. ‘Je kunt testers zeikerds noemen, maar je hebt ze nodig.'
"De opmerking dat een tester een zeikerd is, lijkt mij behoorlijk overtrokken", luidt de eerste reactie op het bericht. Een dag later las Jaap Koop het artikel. Ook hij is niet te spreken over de slechte reputatie van testers. Uit zijn reactie blijkt dat hij ook zelf tot die groep behoort. "Dat we een imagoprobleem hebben, onderschrijf ik wel", zegt hij. Toch is er volgens Koop op dat gebied de laatste jaren vooruitgang geboekt. Dat zou komen doordat hogescholen meer aandacht besteden aan het vak dan eerst.

Veel van de lezers die op het artikel reageerden, onderstrepen het belang van goed opgeleide testers. ‘Een goede tester is tegenwoordig een lot uit de loterij', is een van de reacties. Net als de mening dat het belangrijk is ‘het testvak volwaardig te maken en aandacht te besteden aan het opleiden van testers'. Dat is nu nog niet zo, aldus iemand die schrijft onder de naam ‘Tester'. "Het is iets wat je een tijdje doet als je net bent afgestudeerd en niets anders kunt vinden", schrijft hij.

Onterecht, vindt tester Hans Hallebeek. ‘Je kunt testers ‘zeikerds' noemen, maar je hebt ze nodig', schrijft hij op de website van Computable. Volgens Hallebeek is het ontbreken van een goede tester direct zichtbaar. Zo zou geregeld aan aangepaste applicaties te zien zijn dat ze niet goed zijn doordacht.

Volgens Koop is het daarom belangrijk programmamanagers te laten zien wat er gebeurt als testen achterwege wordt gelaten. Reageerder Egbert Bouman lijkt het nuttig ‘te blijven roepen hoe leuk en interessant het testvak is'. De mening van Jaap Koop sluit daarbij aan: ‘Ik denk dat wij alleen zelf ons imago kunnen verbeteren'.
Bron
It is not necessary to imitate the mathematical regularity of the metronome which would give the music thus executed an icy frigidity, I even doubt whether it would be possible to maintain this rigid uniformity for more than a few bars.
Berlioz
  maandag 15 september 2008 @ 11:58:06 #34
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_61641414
Hmm, dat artikel overtuigt mij nou niet bepaald om tester te worden.
  maandag 15 september 2008 @ 12:39:44 #35
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61642244
quote:
Op maandag 15 september 2008 11:58 schreef Tinkepink het volgende:
Hmm, dat artikel overtuigt mij nou niet bepaald om tester te worden.
Het is best leuk werk hoor. Hoog salaris. Vaak bijzonder slimme collega's...
Moet je voor de grap eens Googlen op de volgende woorden: software tester autisten
It is not necessary to imitate the mathematical regularity of the metronome which would give the music thus executed an icy frigidity, I even doubt whether it would be possible to maintain this rigid uniformity for more than a few bars.
Berlioz
pi_61653468
Testen is hartstikke leuk werk - als het je echt ligt.
pi_61653565
quote:
Op maandag 15 september 2008 06:57 schreef LadyXochi het volgende:
Ik zat net te denken dat de stof belachelijk simpel is en de norm belachelijk laag. Bij 26 van de 40 vragen goed heb je het al gehaald. En de enige fouten die ik maak zijn te wijten aan de kromme vraagstelling en misinterpretaties doordat er redelijk moeilijk Engels wordt gebruikt.

Maar goed, eigenlijk moet ik nog maar even mijn mond houden, want straks haal ik het niet en dan is bovenstaande een beetje dom

En ach, je moet eerst foundation doen om advanced te mogen doen, hè? Misschien dat dat wel wat moeilijker is. Dan is de certificering ten minste wat waard.
ISTQB is vrij sullig, ja.

Advanced schijnt veel moeilijker te zijn, maar vooral: voor testers niet interessant. Voor testmanagers wel. Maar een goede tester wil geen manager worden..
  maandag 15 september 2008 @ 20:45:42 #38
61660 Lariekoek
pi_61656450
quote:
Op maandag 15 september 2008 19:20 schreef sigme het volgende:

Advanced schijnt veel moeilijker te zijn, maar vooral: voor testers niet interessant. Voor testmanagers wel. Maar een goede tester wil geen manager worden..
Dus ik ben geen goede tester
  maandag 15 september 2008 @ 21:35:27 #39
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61658136
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 16:17 schreef L.Denninger het volgende:
Jaja, vind je de fouten niet tijdens het testen, dan vind je ze wel in productie

Ik doe de distributie testen voor een bank met meer dan 90000 werkstations, enig idee hoe groot de impact is, als de uitrol van een nieuwe applicatie niet goed gaat?

[ Bericht 0% gewijzigd door _Vulcanus_ op 15-09-2008 21:41:54 ]
Berlioz
pi_61658467
quote:
Op maandag 15 september 2008 21:35 schreef _Vulcanus_ het volgende:

[..]

Jaja, vind je de fouten niet tijdens het testen, dan vind je ze wel in productie

Ik doe de distributie testen voor een bank met meer dan 90000 werkstations, enig idee hoe groot de impact is, als de uitrol van een nieuwe applicatie niet goed gaat?
Mjah, in een gecontroleerde omgeving kun je nooit alles er uit halen, maar je hebt liever dat de ernstige dingen wel gevonden worden zodat niet alle gebruikers steeds opnieuw een nieuwe versie mogen.
pi_61659493
Precies. Ik denk dat L.Denninger de basics van het testen eens moet gaan bestuderen. Hij snap klaarblijkelijk de eerste stap (Waarom testen?) niet. Da's waar ieder boek en iedere cursus wel mee begint...

Denkt misschien grappig te wezen, maar komt met zijn opmerking uitermate dom over.
  maandag 15 september 2008 @ 22:45:49 #42
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61661352
Denk dat hij juist gebruik maakte van z.g. sarcasme.
  maandag 15 september 2008 @ 22:55:22 #43
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_61661784
Waar hebben we het over als we het over "betaalt ontzettend goed" hebben?
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 15 september 2008 @ 23:17:20 #44
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_61662596
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 16:17 schreef L.Denninger het volgende:
Precies, if it compiles, ship it. Testen doen ze in productie wel.

So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_61666220
quote:
Op maandag 15 september 2008 22:45 schreef soylent het volgende:
Denk dat hij juist gebruik maakte van z.g. sarcasme.
Sarcasme? Ken ik niet. Ik ben Tester. Ik neem alles letterlijk.
quote:
Op maandag 15 september 2008 22:55 schreef I.R.Baboon het volgende:
Wil ik ook wel eens weten...
pi_61666267
Goed betalen is natuurlijk relatief, maar als je kijkt dat je om tester te worden geen specifieke opleiding nodig hebt, betaald het in verhouding goed. Komt ook omdat er gewoon een groot tekort is.
Als je echt goed wil verdienen moet je gewoon een paar jaartjes ervaring opdoen en cursussen volgen bij een baas, daarna lekker voor jezelf beginnen.
pi_61666946
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar wat software-testing in de praktijk nou precies inhoudt. Ik ben zelf een (web-)applicatie ontwikkelaar en mijn collega's en ik testen applicaties veelal zelf. Naast de (gespecificeerde) functionaliteit testen we dan op bijvoorbeeld 'SQL injection' en mogelijke 'remote posting' veiligheidsgaatjes, browser-compatibiliteit, niet goed afgevangen QueryString variabeltjes, enzovoorts. Veiligheid en het 'hufterproof' wezen van een applicatie heb ik zelf altijd hoog in het vaandel staan.

[ Bericht 19% gewijzigd door Tuvai.net op 16-09-2008 09:04:08 ]
  dinsdag 16 september 2008 @ 09:18:45 #48
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_61667312
Hoe word je overigens tester? Ik zit al een tijdje te denken aan een carriere-switch en dit lijkt me wel wat. Ik ben nu eenmaal van nature een enorme zeikerd
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_61667544
quote:
Op maandag 15 september 2008 22:55 schreef I.R.Baboon het volgende:
In dienst van een grote detacheerder verdiende ik bij 32 u/wk 2700 bruto (plus lease-auto en gsm),
In dienst van een minidetacheerder verdiende ik bij 36 u/wk zo'n 5500 bruto (plus lease-aute zonder privegebruik)

Als freelancer verdien je meer.
pi_61667601
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 09:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Hoe word je overigens tester? Ik zit al een tijdje te denken aan een carriere-switch en dit lijkt me wel wat. Ik ben nu eenmaal van nature een enorme zeikerd
Intern als je eigen werkgever zaken te testen heeft, en als dat niet mogelijk is zou ik eens contact opnemen met een grote detacheerder. Sogeti bijvoorbeeld. Die hebben een behoorlijke test-de-tester-procedure: je hoeft geen tester te zijn om aan te tonen geschikt te zijn als tester.
  dinsdag 16 september 2008 @ 13:08:48 #51
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61672415
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 08:56 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar wat software-testing in de praktijk nou precies inhoudt. Ik ben zelf een (web-)applicatie ontwikkelaar en mijn collega's en ik testen applicaties veelal zelf. Naast de (gespecificeerde) functionaliteit testen we dan op bijvoorbeeld 'SQL injection' en mogelijke 'remote posting' veiligheidsgaatjes, browser-compatibiliteit, niet goed afgevangen QueryString variabeltjes, enzovoorts. Veiligheid en het 'hufterproof' wezen van een applicatie heb ik zelf altijd hoog in het vaandel staan.
Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat je wil testen. Gaat het om een standaard software applicatie, patches, nieuw OS, webapplicatie, ontwikkeling van een nieuw programma wat draait in een zogenaamde " proeftuin" waar ook key-user bij betrokken zijn, draait het op een server of een werkstation? Wat wil de klant? Ga je het 1, 10 of 20 keer testen?
Berlioz
  donderdag 18 september 2008 @ 06:26:40 #52
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_61722882
quote:
Als je in staat bent om de vraag te beantwoorden :
Wat doet de 'applicatie under test' nu werkelijk, wat denken de ontwerpers dat het zou moeten doen, en wat hebben de bouwers met het idee van de ontwerpers gedaan...
ben je in de basis geschikt

Dat artikel in de computable is wel zo stompzinnig, dat ik het blad maar gebruikt heb om mijn avondeten mee op te dweilen, dat was wat van z'n plaats geraakt na het lezen.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_61723388
quote:
Solliciteren op een vacature voor Test analist?
Hier krijg je dan een specifieke training. Moet je wel een IT-achtergrond hebben en minimaal HBO afgerond hebben.
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 08:56 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar wat software-testing in de praktijk nou precies inhoudt.
Je kunt je op verschillende zaken richten, maar een aantal zaken die kunnen komen kijken bij je vak (afhankelijk ook van hoe het testproces bij de organisatie is ingericht). Reviewen van requirements, functioneel ontwerp en andere specificatie docs, statisch testen van code (doen vaak programmeurs zelf hoor!), veel praten met BA, ontwikkelaars en klant, teststrategie bepalen, kijken welke technieken je toe kunt en wil passen, prioriteren wat je gaat testen (bv dmv moscow), logische testgevallen opstellen n.a.v. de testbasis (specs, gui-ontwerp, technisch of functioneel ontwerp, etc), fysieke testgevallen opstellen (o.a. stappen en verwachtingen), testgevallen uitwerken in testscripts, bijvoorbeeld voor de GAT. Verder je kun je zaken automatiseren (dan ben je geloof ik meer test navigator of zo? Ik doe dat in ieder geval niet), je bezig houden met de testomgeving en testdata (in ieder geval aangeven wat je nodig hebt en in de gaten houden of je dat ook krijgt en op tijd). Daarna komt pas het stukje waar iedereen aan denkt als je zegt dat je tester bent, namelijk de uitvoer van de testgevallen. Dit kan zijn in bijvoorbeeld een component test, component integratie test, systeemtest, systeem integratie test, keten test (aka end2end test), acceptatietest (kan zijn functioneel (FAT), beheer (BAT), gebruikers (GAT), etc). Alle bevindingen rapporteer je. Die gaan terug naar de bouwers. Als het gefixt is, moet je het hertesten. En als je helemaal klaar bent, kan er nog een regressietestje overheen En uiteraard het doel: Het adviesrapport. Hierin staat of het product voldoende kwaliteit heeft om live te kunnen. Wil dus niet zeggen dat het foutloos is, maar wel dat de grootste risico's eruit zijn. Hangt eigenlijk van de exit criteria af.

Zo, collegae, ben ik nog wat vergeten? Vast wel. Vul maar aan!

[ Bericht 2% gewijzigd door LadyXochi op 18-09-2008 08:28:14 ]
pi_61729882
quote:
Op maandag 15 september 2008 06:57 schreef LadyXochi het volgende:

Which reminds me...

Iemand lid van TestNet? Zo ja: Wie gaat er morgen?
Iemand naar EuroSTAR in Stockholm geweest? Zo ja: Opening van Michael Bolton gezien?

Weet nu pas écht wat die man bedoelde
En gehaald? Vast wel, dus alvast gefeliciteerd.

Ik was trouwens ook op TestNet. Ik heb daar een aantal presentaties bijgewoond, waaronder deze.
Dit ging over welke eigenschappen een tester nou moet hebben (zodat je bijv. daarop kan letten bij sollicitaties).

Sorry voor de slechte foto. Is genomen met mijn telefoon in een donkere ruimte.
  donderdag 18 september 2008 @ 18:46:06 #55
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_61737100
vraagje aan de heren software testers

Ik ontwikkel in mijn "vrije tijd" onder werktijd een tooltje om bepaalde zaken te automatiseren. Nou moet alles in ons bedrijf aan compliance en security eisen voldoen.

De produktie word zo'n 30% verhoogt qua tijdswinst. Vandaag aan wat mensen gegeven op de vloer en feedback gekregen aan het eind van de dag.
Paar schoonheidsfoutjes en iemands pc was gecrasht.

Als het de produktie 30% verhoogt is een crash dan acceptabel op 1 werkdag ?
pi_61737378
Verschilt per situatie. Er is meer info nodig om hier over te kunnen oordelen. Een dagelijkse crash klinkt niet echt ideaal.
pi_61737580
quote:
Op donderdag 18 september 2008 18:46 schreef Buschetta het volgende:

Ik ontwikkel in mijn "vrije tijd" onder werktijd een tooltje om bepaalde zaken te automatiseren. Nou moet alles in ons bedrijf aan compliance en security eisen voldoen.

De produktie word zo'n 30% verhoogt qua tijdswinst. Vandaag aan wat mensen gegeven op de vloer en feedback gekregen aan het eind van de dag.

Mogen dames softwaretesters ook wat zeggen?

Als tester geef je geen antwoord op deze vraag: het management bepaalt of het acceptabel is. De tester meldt dat het kreng eenmaal per dag crasht (en dat dit een vertraging van het testen heeft veroorzaakt.)
pi_61737653
tvp
Life sucks
  donderdag 18 september 2008 @ 19:15:34 #59
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_61737781
quote:
Z'n pc was gecrashed?!
pittig schoonheidsfoutje...

Anyway: ligt eraan wat de officiele status van je tooltje is. Als het tooltje niet in productie genomen wordt (m.a.w.: het bestaat niet), dan is het net zoals elk ander freeware tooltje van het internet: als het kapot gaat heb je pech, als het je harde schijf formatteert ook, en er wordt al helemaal geen support op verleend.
De kans bestaat dus ook dat het beleid zodanig is dat je dergelijke software (waaronder jouw tooltje) niet eens mag gebruiken.

Daarentegen: als het wel officieel in productie genomen wordt, dan zullen er ook eisen aan gesteld worden, en dan zal er ook support op verleend moeten worden. En dan is zo'n crash met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een showstopper die ervoor zorgt dat je tooltje niet in productie genomen wordt.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_61737859
Ik heb toch eens, als vertegenwoordiger van de klant, gevochten voor inproductiename van een versie die een gruwelijke deadlock veroorzaakte. Helaas verdomde de bouwer 'm vrij te geven (voor de goede orde: officieel hadden ze 'm al vrijgegeven en aan de GAT aangeboden, maar deze engerd hadden ze niet op tijd gezien).

Verloren natuurlijk, dat wel.
pi_61738027
quote:
Op donderdag 18 september 2008 19:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Als tester geef je geen antwoord op deze vraag: het management bepaalt of het acceptabel is. De tester meldt dat het kreng eenmaal per dag crasht (en dat dit een vertraging van het testen heeft veroorzaakt.)
Hoewel een tester niet de beslissingen neemt, weet een tester doorgaans denk ik toch ook wel of iets geschikt is voor productie of nog niet.
pi_61738155
quote:
Op donderdag 18 september 2008 19:28 schreef Alicey het volgende:

[..]

Hoewel een tester niet de beslissingen neemt, weet een tester doorgaans denk ik toch ook wel of iets geschikt is voor productie of nog niet.
Maar niet of iets dat de productie met 30% verhoogt maar eenmaal daags crasht in productie kan of niet. Dat is een afweging die de business moet maken.

Als uit bevindingenoverleg is gebleken dat dit een Urgent bevinding is (of welke terminologie er ook maar gebruikt wordt) en er is in het testplan opgenomen dat er geen urgent bevindingen open mogen staan voordat de applicatie in productie mag, dan weet een tester dat het niet geschikt is voor productie. (En dan nog kan en zal men besluiten het wel te doen als het belang groot genoeg is.)
  donderdag 18 september 2008 @ 20:11:47 #63
61660 Lariekoek
pi_61739188
quote:
Op donderdag 18 september 2008 19:20 schreef sigme het volgende:
Ik heb toch eens, als vertegenwoordiger van de klant, gevochten voor inproductiename van een versie die een gruwelijke deadlock veroorzaakte. Helaas verdomde de bouwer 'm vrij te geven (voor de goede orde: officieel hadden ze 'm al vrijgegeven en aan de GAT aangeboden, maar deze engerd hadden ze niet op tijd gezien).

Verloren natuurlijk, dat wel.
Waarom heb je er toen voor gekozen om het toch in productie te krijgen?
Ben wel benieuwd.
  donderdag 18 september 2008 @ 20:17:26 #64
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61739311
quote:
Op donderdag 18 september 2008 19:28 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er na een testrapport met een blocking finding geen nieuwe iteratie kwam.
Echter met mijn disturbing findings doen ze jammer genoeg niet veel, vaak vele versies later zie ik nog dezelfde schoonheids foutjes.
Berlioz
  donderdag 18 september 2008 @ 20:32:09 #65
153506 Captain_Fabulous
pi_61739723
quote:

[..]

pluis natuurlijk de tijd die dit crashenkost zodat managment dit kan omrekenen naar een situatie als het ingevoerd was...sommmige bedrijven zullen een crash per dag niet erg vinden als het betekend dat de efficientie met 20% wordt verhoogd ipv 30, het is nog altijd een verbetering
  donderdag 18 september 2008 @ 20:46:44 #66
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61740142
quote:
Op donderdag 18 september 2008 20:32 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

pluis natuurlijk de tijd die dit crashenkost zodat managment dit kan omrekenen naar een situatie als het ingevoerd was...sommmige bedrijven zullen een crash per dag niet erg vinden als het betekend dat de efficientie met 20% wordt verhoogd ipv 30, het is nog altijd een verbetering
Een crash per dag niet erg vinden? Sommige bedrijven accepteren niet eens een autmatische reboot direct na een installatie van een update. Dan moet er keurig netjes een venster verschijnen met de melding dat er na 9 uur ( 8 uur was zelfs nog onacceptabel) een herstart zal plaats vinden.
Berlioz
  donderdag 18 september 2008 @ 20:49:02 #67
153506 Captain_Fabulous
pi_61740204
Ja, ik heb situaties gehad waar een crash niet ergb was als de machine maar weer na 5 minuten herstart was....dan hebben we het natuurlijk wel over kantoorapplicaties, geen server!
pi_61740311
nog een tester hier en ff een tvp
  donderdag 18 september 2008 @ 20:55:36 #69
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61740390
quote:
Op donderdag 18 september 2008 20:49 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ja, ik heb situaties gehad waar een crash niet ergb was als de machine maar weer na 5 minuten herstart was....dan hebben we het natuurlijk wel over kantoorapplicaties, geen server!
Ook bij kantoorapplicaties zijn banken erg huiverig dat gebruikers niets hebben kunnen saven,
data (lees: geld ) kwijt zijn wat niet meer te traceren is.
Berlioz
pi_61740418
quote:
Op donderdag 18 september 2008 20:17 schreef _Vulcanus_ het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er na een testrapport met een blocking finding geen nieuwe iteratie kwam.
Echter met mijn disturbing findings doen ze jammer genoeg niet veel, vaak vele versies later zie ik nog dezelfde schoonheids foutjes.
Helpt het niet als je die bevindingen "dichterbij de bron" injecteert?
  donderdag 18 september 2008 @ 21:14:44 #71
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61741025
quote:
Op donderdag 18 september 2008 20:56 schreef Alicey het volgende:

[..]

Helpt het niet als je die bevindingen "dichterbij de bron" injecteert?
Ben bang van niet, volgens mij doen ze het om mij te pesten.
Het betreft vaak kleine zaken zoals een single shortcut in een apart mapje in het startmenu, registersleutel die geen kwaad kan, maar niet verwijderd wordt na deinstallatie, modify rechten ook op submappen waarbij het niet nodig is. Kortom niets ernstigs, wel slordig.
Berlioz
pi_61741275
quote:
Op donderdag 18 september 2008 21:14 schreef _Vulcanus_ het volgende:

Ben bang van niet, volgens mij doen ze het om mij te pesten.
Het betreft vaak kleine zaken zoals een single shortcut in een apart mapje in het startmenu, registersleutel die geen kwaad kan, maar niet verwijderd wordt na deinstallatie, modify rechten ook op submappen waarbij het niet nodig is. Kortom niets ernstigs, wel slordig.
Vooral als oplevering nadert zijn dat inderdaad vaak de dingen die als niet belangrijk naar de toekomst worden geschoven... Om een volgende keer weer naar de toekomst geschoven te worden.
pi_61741628
Zo maar eens een paar vragen in het topic dumpen.

Gebruiken jullie specifieke test-tools? Open source tools? Welke, en wat doen die tools voor je?

En hetzelfde voor bevindingen: Wat voor bevindingenadministratie gebruiken jullie? Welke bij voorkeur? Excel of iets beters?

En over het proces: Merk je dat bevindingen worden opgelost en dan weer bij jou worden teruggemeld? Of valt dat terugmelden tussen wal&schip?
  donderdag 18 september 2008 @ 21:34:02 #74
61660 Lariekoek
pi_61741763
quote:
Op donderdag 18 september 2008 21:30 schreef mgerben het volgende:

En hetzelfde voor bevindingen: Wat voor bevindingenadministratie gebruiken jullie? Welke bij voorkeur? Excel of iets beters?
Veel gebruikt zijn test director en quality center. Hierin is precies de status van de defects te monitoren zodat je snel kunt zien wanneer een defect is opgelost.
pi_61741889
quote:

Gebruiken jullie specifieke test-tools? Open source tools? Welke, en wat doen die tools voor je?

En over het proces: Merk je dat bevindingen worden opgelost en dan weer bij jou worden teruggemeld? Of valt dat terugmelden tussen wal&schip?
Voor bevindingen is het wel fijn een tool te hebben als het er veel zijn. Access is dan op zich nog wel te doen, maar Excel vind ik persoonlijk niet zo handig (ben ik zelf ook niet zo handig mee).

Dat terugmelden gaat nog wel eens mis, maar dat wisselt heel erg per project/leverancier/ontwikkelaar/....
  donderdag 18 september 2008 @ 21:53:14 #76
153506 Captain_Fabulous
pi_61742506
quote:
Op donderdag 18 september 2008 20:55 schreef _Vulcanus_ het volgende:

[..]

Ook bij kantoorapplicaties zijn banken erg huiverig dat gebruikers niets hebben kunnen saven,
data (lees: geld ) kwijt zijn wat niet meer te traceren is.
Niet iedereen test altijd bij een bank ... ik heb ook tijd doorgebracht in de zoutmijnen van webapplicaties....
  donderdag 18 september 2008 @ 21:55:02 #77
153506 Captain_Fabulous
pi_61742560
quote:

Mercury Winrunner en QTP, Testdirector en QC
Rational Robot, Testmanager, Requisite Pro, Clearcase..
Ook eens JMeter gebruikt
pi_61742798
quote:
Ik ben zelf geen tester, maar kan vertellen hoe het gaat binnen de organisatie waar ik werk.
quote:
Er worden geen specifieke tools gebruikt. Voor software die ingewikkelde logica bevat worden wel test cases opgezet waarbij met de hand is bepaald wat de invoer en bijbehorende uitvoer moet zijn. Dit wordt gedocumenteerd en vervolgens kan getest worden of de systemen bij die invoer tot dezelfde uitvoer komen. Te gebruiken brongegevens worden hierbij ook vastgelegd. Dit is maar een deel van het testen. het andere deel is testen waarbij de creativiteit van de tester het belangrijkst is.
quote:
Gevonden problemen en verbeterpunten worden direct vastgelegd in het systeem dat ontwikkelaars ook gebruiken. Ontwikkelaars kunnen vervolgens bepalen wat er mee gebeurt, wat prioriteit heeft, wie wat onder zijn verantwoordelijkheid neemt etc. Vanuit dat systeem kan er in een later stadium ook een lijst van opgeloste problemen worden gemaakt voor testers en kunnen er rapportages worden gedaan aan het management.
quote:
Door het gebruikte systeem worden bevindingen automatisch teruggemeld aan degene die het gemeld heeft wanneer dit van toepassing is (in het geval dat iets is opgelost, iets niet kan worden gereproduceerd, iets nader wordt toegelicht, er nadere vragen worden gesteld, de ontwikkelaar meent dat iets correct werkt of iets wordt uitgesteld).
pi_61742829
quote:
Nou moet alles in ons bedrijf aan compliance en security eisen voldoen.
Zijn die eisen toevallig ergens op het net te vinden? Zijn er bv internationaal gangbare normen op dat vlak voor kantoorapplicaties?
pi_61749207
quote:

Excel..

Testframe heb ik wel in gebruik gezien, dat hoort ietwat geautomatiseerd testen te zijn, de manier waarop het in deze organisatie gebruikt werd was wel de terminologie en format, maar niet het geautomatiseerde deel .

Excel wil nog wel eens via macro's ook werkelijk een en ander uitvoeren. Ten eerste flauwigheden als produceren van testdata (zeker als je zaken nodig hebt die moeten voldoen aan een algoritme als 11-proef oid).

Wat ik ook wel heb gezien was ergens waar we een heel bijzondere analysetechniek erop nahielden (een techniek die het management heel gestructureerd wvond, maar die in gelijke gevallen bij de ene tester tot 10 en bij de andere tot 100 testgevallen leidde - ik kreeg ze niet aan het verstand dat dat *niet* gestructureerd was ). Hoe dan ook - daar moest op zeker moment een bouwer even een maandje op de testafdeling geparkeerd worden, en die heeft toen een macro gemaakt. Daarna was het aantal testgevallen een stuk gelijker. Waanzinnig veel en onnuttig, maar kniesoor die daarop let.
quote:
Bevindingentool. Alles in Excel heb ik nog nooit meegemeekt.

Al eerder genoemde testdirector / quality center, maar ik heb ook gewerekt met SWB (Software With Brains, je verzint 't niet), en JIRA. Van deze vond ik JIRA nog wel het prettigst werken, al had 't ook zo z'n makkes.
quote:
Meestal is dat goed geregeld. Bevindingen worden lang niet allemaal opgelost - ik heb wel aan applicaties gewerkt met tegen de 1000 openstaande bevindingen - en het ding draaide gewoon in productie.
pi_61749226
quote:
Op donderdag 18 september 2008 20:11 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Waarom heb je er toen voor gekozen om het toch in productie te krijgen?
Ben wel benieuwd.
Het ging om een applicatie die een zeer strak administratief protocol moest afwerken, waarbij bij technische problemen ergens in de uitvoerende organisaties de status van een zaak een aantal stapjes terug of vooruit gezet moest kunnen worden door functioneel beheer.
Die optie om de status te verzetten zat niet in het origineel (want volgens het ontwerp zou alles steeds goed gaan), dus die was verzocht & gebouwd - naast een hoop andere wijzigingen.
En die deed het ook prima.

Behalve als je als een dolleman de meest woeste en in dat proces helemaal niet voorkomende statussen ging aankiezen - dan klapte de database bij de volgende stap en lag de ganse applicatie (grote telecomoperator + afhankelijke partijen) stil.

Nou, wij van productie vonden dat ons functioneel beheer in staat moest worden geacht om niet zulke gekkigheden uit te halen. Zij van bouw leverden echter ook de technische ondersteuning en durfden het niet aan.
  vrijdag 19 september 2008 @ 10:09:42 #82
153506 Captain_Fabulous
pi_61751967
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 04:36 schreef sigme het volgende:

[..]
Testframe heb ik wel in gebruik gezien, dat hoort ietwat geautomatiseerd testen te zijn, de manier waarop het in deze organisatie gebruikt werd was wel de terminologie en format, maar niet het geautomatiseerde deel .
Testframe is ook niet per definitie een testmethodiek die geautomatiseerd testen vereist, het wordt er wel stukken makkelijker mee.
Maar testsheets die opgebouwd zijn uit aktiewoorden kunnen ook best door mensen worden uitgevoerd.
(ben wel navigator met Testframe ervaring maar nooit bij de blauwe/blauwgele/gele club gewerkt salaris is zuigend daar)
pi_61752148
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 10:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Testframe is ook niet per definitie een testmethodiek die geautomatiseerd testen vereist, het wordt er wel stukken makkelijker mee.
Maar testsheets die opgebouwd zijn uit aktiewoorden kunnen ook best door mensen worden uitgevoerd.
(ben wel navigator met Testframe ervaring maar nooit bij de blauwe/blauwgele/gele club gewerkt salaris is zuigend daar)
Si, si, maar ik vond het nogal een zinloos keurslijf die het testen niet ten goede kwam. Geneuzel over de juiste spelling van een actiewoord .
Verder waren er hier ook navigatoren, die dan weer op basis van zo'n script testdata erbij zochten en dat dan weer aan de tester teruggaven om mee dingetjes mee te doen, waarna het weer terug ging naar de navigator die er een batch over draaide -> terug naar de tester, etc. Nogal vertragend zonder toegevoegde waarde .
pi_61753394
tvp
pi_61753436
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 11:04 schreef EchtGaaf het volgende:
tvp
Ja, je bent autistisch genoeg, je zou vast een goeie worden .
pi_61753991
quote:
Op maandag 15 september 2008 19:17 schreef sigme het volgende:
Testen is hartstikke leuk werk - als het je echt ligt.
Dat is met alles zo.
pi_61754022
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 11:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik het leuk zou vinden en of ik er echt voor geschikt zou zijn. Ik denk het niet.....

[ Bericht 12% gewijzigd door EchtGaaf op 19-09-2008 12:45:34 ]
  vrijdag 19 september 2008 @ 12:31:26 #88
153506 Captain_Fabulous
pi_61755993
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 10:16 schreef sigme het volgende:

[..]

Si, si, maar ik vond het nogal een zinloos keurslijf die het testen niet ten goede kwam. Geneuzel over de juiste spelling van een actiewoord .
De aktiewoorden worden gekoppeld aan de functie in de uitvoeringstool, dus het is inderdaad soms best geneuzel, maar niet aan te ontkomen....

quote:
Verder waren er hier ook navigatoren, die dan weer op basis van zo'n script testdata erbij zochten
[/quote]
Dan snap ik waarom het daar niet werkte, de navigator hoort sheets te krijgen met aktiewoord en testdata er al in, anders krijg je inderdaad een hoop tijdsverspilling!!! Als ik op een navigatorklus zit, weiger ik absoluut testdata te zoeken. Of ik krijg het aangeleverd, of ze sturen me maar van de opdracht af, er is namelijk zo'n gebrek aan navigatoren dat je analisten werk kan weigeren zonder werkeloos te worden

quote:
Nogal vertragend zonder toegevoegde waarde .
Op deze manier wel...ook moet je er aan denken dat het een jaar duurt in veel gevallen voordat je de investering hierop terugverdiend hebt. Het bedrijf moet dus wel een beetje lange termijn visie hebben....
  vrijdag 19 september 2008 @ 12:33:24 #89
153506 Captain_Fabulous
pi_61756051
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 11:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Volgens een internet test ben ik een Asperger geval, volgens mij moet je je als tester zo goed kunnen concentreren en focussen dat we daardoor al snel in die categorie belanden bij standaard testjes....wat is julie ervaring?
pi_61756454
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 12:33 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Volgens een internet test ben ik een Asperger geval, volgens mij moet je je als tester zo goed kunnen concentreren en focussen dat we daardoor al snel in die categorie belanden bij standaard testjes....wat is julie ervaring?
En je zou goed moeten kunnen communiceren en sociale vaardigheden hebben. En je zou stressbestendig moeten zijn... ..

https://sjobs.brassring.com/11043/asp/tg/cim_jobdetail.asp?jobId=115102&type=search&JobReqLang=82&recordstart=1&JobSiteId=5174&JobSiteInfo=115102_5174&GQId=0&partnerid=25005&siteid=5174

Nou dat kan ik dus wel vergeten.
pi_61757226
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 12:31 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

De aktiewoorden worden gekoppeld aan de functie in de uitvoeringstool, dus het is inderdaad soms best geneuzel, maar niet aan te ontkomen....
Ja maar.. er was dus geen uitvoeringstool.. Je moest gewoon *zelf* de actiewoorden kunnen lezen.
quote:
Als ik op een navigatorklus zit, weiger ik absoluut testdata te zoeken. Of ik krijg het aangeleverd, of ze sturen me maar van de opdracht af, er is namelijk zo'n gebrek aan navigatoren dat je analisten werk kan weigeren zonder werkeloos te worden
Daar was de enige 'navigator' die ik kende een vreselijk starre mevrouw die vooral houvast had aan veel procedures. Er viel geen land mee te bezeilen. (In mijn project deden de analisten gewoon alles zelf, ben jij mal.)
pi_61757351
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 12:33 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Ik scoor altijd hoog op autismetestjes. Maar ze zijn ook zo doorzichtig. Naast goed concentreren moet je als tester natuurlijk ook goed zaken letterlijk kunnen nemen. Een autist kan ze niet figuurlijk nemen, veel *kuch*niet-testers*kuch* kunnen niet begrijpen wat letterlijk opvatten is, en een goede tester kan moeiteloos schakelen van de letterlijke lezing naar de figuurlijke naar de bedoelde - en terug. Nietwaar?
pi_61757511
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 12:47 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

En je zou goed moeten kunnen communiceren en sociale vaardigheden hebben. En je zou stressbestendig moeten zijn... ..

https://sjobs.brassring.com/11043/asp/tg/cim_jobdetail.asp?jobId=115102&type=search&JobReqLang=82&recordstart=1&JobSiteId=5174&JobSiteInfo=115102_5174&GQId=0&partnerid=25005&siteid=5174

Echt, jij zou het moeten kunnen. Je hebt genoeg gevoel voor humor en genoeg gevoel voor vastbijten . Stressbestendigheid schermen ze altijd mee, maar in de praktijk heb ik nog nooit ergens enige stress meegemaakt. Ja, bij het management enzo, maar ik glimlach dan altijd liefjes terug en zeg dat ik maar weer eens aan mijn werk ga.

Waar je wel tegen bestand moet zijn is dagen, weken, maaaaaaaaaanden niets doen. Ik kan dat niet echt goed, daarom heb ik de vaste baan aan de wilgen gehangen.
  vrijdag 19 september 2008 @ 13:24:18 #94
153506 Captain_Fabulous
pi_61757562
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:17 schreef sigme het volgende:

[..]
Een autist kan ze niet figuurlijk nemen, veel *kuch*niet-testers*kuch* kunnen niet begrijpen wat letterlijk opvatten is, en een goede tester kan moeiteloos schakelen van de letterlijke lezing naar de figuurlijke naar de bedoelde - en terug. Nietwaar?
Een goede tester moet inderdaad af en toe dingen precies zo lezen zoals ze in een requirements staan bv, niet dat je hersens ervan proberen te maken! Veel mensen menen te snel te weten wat ergens staat, en lezen niet wat er echt staat !!!
  vrijdag 19 september 2008 @ 13:28:50 #95
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61757702
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:22 schreef sigme het volgende:

[..]

Waar je wel tegen bestand moet zijn is dagen, weken, maaaaaaaaaanden niets doen. Ik kan dat niet echt goed, daarom heb ik de vaste baan aan de wilgen gehangen.
Hahaha, je moet er inderdaad wel een hobby naast hebben, anders duren de dagen soms erg lannnnngggggggg....
Berlioz
  vrijdag 19 september 2008 @ 13:29:07 #96
153506 Captain_Fabulous
pi_61757717
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:13 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja maar.. er was dus geen uitvoeringstool.. Je moest gewoon *zelf* de actiewoorden kunnen lezen.
[..]

Daar was de enige 'navigator' die ik kende een vreselijk starre mevrouw die vooral houvast had aan veel procedures. Er viel geen land mee te bezeilen. (In mijn project deden de analisten gewoon alles zelf, ben jij mal.)
Als er geen tool is als Winrunner of QTP heb je dus ook geen navigator nodig, de enige taak van een navigator is de aktiewoorden omzetten in code! Dus moet een heel eigen invulling zijn geweest van testframe bij die tent
Een navigator kan wel soms wat star ziijn, maar dat is functioneel, anders kan je je werk namelijk niet doen! Een navigator is eigenlijk een halve programeur, en je kent de communicatieve eigenscahppen van programeurs.
pi_61757719
een testerstopic

ik begin per 1 oktober als young professional Test en Quality consultant ( testengineer klinkt beter) ben heel erg benieuwd.
pi_61757835
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:22 schreef sigme het volgende:

[..]

Echt, jij zou het moeten kunnen. Je hebt genoeg gevoel voor humor en genoeg gevoel voor vastbijten .
Oja, dat heb ik wel. Ik laat niet gauw los.....DS4 weet daar ook alles van Die rust nu uit in Las Vegas.

Maar heb je humor nodig ? Tjsa er zouden best lachwekkende bugs in de software aangetroffen worden.

Aan mij heeft niemand een makkelijke. Ik ben meester in het stellen van kut vragen en kwesties. Laatst nog bij de verzekering, waar ik echt het gevoel had dat ze je bedonderen. En lastige vragen begon te stellen.

Ik zou een goede voor parlementaire enquêtes zijn .;)
quote:
Stressbestendigheid schermen ze altijd mee, maar in de praktijk heb ik nog nooit ergens enige stress meegemaakt. Ja, bij het management enzo, maar ik glimlach dan altijd liefjes terug en zeg dat ik maar weer eens aan mijn werk ga.
Maar jij werkt denk ik heel efficiënt. Je bent volgens mij knap hoogbegaafd. Wist je dat?
quote:
Ow, daar heb ik geen moeite mee. Ik zou meer problemen hebben met detachering. Dat lijkt mij nou niet alles....
pi_61757877
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:28 schreef _Vulcanus_ het volgende:

[..]

Hahaha, je moet er inderdaad wel een hobby naast hebben, anders duren de dagen soms erg lannnnngggggggg....
Waar zit dat wachten dan in? Er is toch altijd wat te doen?

Hoeven jullie geen verslagen te typen?
  vrijdag 19 september 2008 @ 13:43:44 #100
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61758170
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:34 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Tuurlijk is er wel administratie, sterker nog in sommige gevallen ben je langer bezig met de preparatie van een test (testomgeving inrichten bijv), en de verslagen / administratie dan met het daadwerkelijke testen zelf.

Maar sommige dagen valt er gewoon niets te testen, wordt er niets opgeleverd. Geen administratie, geen preparatie.
Berlioz
pi_61758240
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:33 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Oja, dat heb ik wel. Ik laat niet gauw los.....DS4 weet daar ook alles van Die rust nu uit in Las Vegas.

Maar heb je humor nodig ? Tjsa er zouden best lachwekkende bugs in de softwareaangetroffen worden.
Ik vind documentatietesten vaak leuk, en je hebt humor nodig om met de personen wiens werk je bekritiseert om te gaan. Tenminste, als je je doel wil bereiken.

En het is leuk, een soort spel, om te bedenken wat er fout zou kunnen gaan, wat voor gedachtekronkels een bouwer zou kunnen hebben, om van te voren een leuke test bedacht te hebben (dit gaan ze vast fout doen ), en dan gelijk te krijgen .

Wat ik echt leuk vind -maar ook het meest stressvol- is van te voren van een stuk programmatuur te zeggen dat het niet zal gaan lukken. Dan wordt iedereen heel kwaad, voor elk probleem dat ik opwerp (in ontwerp en later in bouw) wordt steeds verbetener een omweg bedacht - en uiteindelijk lukt het niet. Heel flauw, maar zoiets kan echt maanden als een soort running gag/ doorlopende bevindingenbron slepen, en ik heb tweemaal meegemaakt dat de complete functionaliteit eruit gehaald is, zoals ik voorspeld had..
quote:
Aan mij heeft niemand een makkelijke. Ik ben meester in het stellen van kut vragen en kwesties. Laatst nog bij de verzekering, waar ik echt het gevoel had dat ze je bedonderen. En lastige vragen begon te stellen.
Kijk, maar dat is de kunst. De probleemgebieden herkennen, vragen stellen, problemen lokaliseren. Niet eens in de code hoor, eerst in het ontwerp - en later zitten problemen in de programmatuur vaak in de stukken waar je gezeurd hebt over de documenatie.

Kan je met de applicatie in de hand terug naar de ontwerper: kijk nu eens wat de bouwer dacht dat jij bedoelde..
quote:
Ow, daar heb ik gene moeite mee. Ik zou meer problemen hebben met detachering. Dat lijkt mij nou niet alles....
Detachering betekent dat niksen. Juist een detacheerbedrijf heeft bij voorkeur van die klussen die zich eindeloos uitstrekken en nooit tot voltooiing komen.
pi_61758427
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:34 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Soms is er geen apparatuur om te testen en zijn er geen ontwerpen om te reviewen of te analyseren. En dan is er domweg niks te doen.

Op momenten dat er uitgevoerd wordt (dus je testgevallen op de applicatie loslaten) wil de te testten applicatie nog wel eens op zwart gaan - dagenlang als je pech hebt. Crash, of nieuwe oplevering, of een andere partij moet wat op de omgeving en mag niet gestoord worden.

En ik heb ook wel ergens gezeten waar voor de testuitvoer veel meer tijd was dan er nodig was. Altijd. Veel meer. Na twee uurtjes was je wel klaar, en dan lag de hele dag er nog. Twee jaar lang .

Ik hoef dan geen verslagen te schrijven hoor. Wat zou erin staan? 6 uur fok, 1 uur nieuwssites, 1 uur extra rookpauzes?
  vrijdag 19 september 2008 @ 14:15:38 #103
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61759201
Gisteren een pakket van 4 Gb getest.
Pakket haal je op vanaf een oplevershare en zet het op een USB stick.. wachten wachten wachten
Vanaf het stickje plaats ik het 4GB pakket op mijn test (productie) PC in de testomgeving, staat om security redenen niet in verbinding met het andere netwerk .. wachten wachten wachten
Vanaf mijn Productie pc kopieer ik het 4 GB pakket naar de distributieserver (SMS).. wachten wachten Distributie server stuurt het 4 Gb pakket naar de daadwerkelijke Test PC (dit is mijn eerste test, maar nog steeds wachten wachte wachten)

Ben je een halve dag verder.
Berlioz
pi_61759551
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:29 schreef octopussy het volgende:
een testerstopic

ik begin per 1 oktober als young professional Test en Quality consultant ( testengineer klinkt beter) ben heel erg benieuwd.
Zelf heb ik niet zoveel met titels. Ik noem mijzelf altijd gewoon tester.
  vrijdag 19 september 2008 @ 16:58:37 #105
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_61763549
*meldt!

Bezig met tescoordinatie binnen een overheidsinstelling op dit moment. Meeste lol in nieuwbouw en/of technische klussen. Ik heb erg weinig op met releases, beheer, wijzigingen, etc. (Jammer dat dat 70% van de markt is.. )
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
  vrijdag 19 september 2008 @ 20:23:45 #106
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_61768003
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:46 schreef sigme het volgende:

en ik heb tweemaal meegemaakt dat de complete functionaliteit eruit gehaald is, zoals ik voorspeld had..
Krijg je dan ook je melding terug met de status "Opgelost"?
pi_61768205
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 20:23 schreef Alicey het volgende:

[..]

Krijg je dan ook je melding terug met de status "Opgelost"?
Neuh, dit zijn meestal meldingen in de vorm van gemopper mijnerzijds ("Dit kan helemaal niet. Want .. en .. en .. . Of het gaat 3 weken werk worden en uiteindelijk zal het niet gaan werken", paniekvergaderingen, spreekverboden). En dan een zooi bevindingen, en dan na verdwijnen van de functionaliteit sluiten met status 'vervallen' oid.

Maar de volgende keer luisteren ze *iets* eerder .
  vrijdag 19 september 2008 @ 20:45:52 #108
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_61768454
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 20:33 schreef sigme het volgende:

[..]

Neuh, dit zijn meestal meldingen in de vorm van gemopper mijnerzijds ("Dit kan helemaal niet. Want .. en .. en .. . Of het gaat 3 weken werk worden en uiteindelijk zal het niet gaan werken", paniekvergaderingen, spreekverboden). En dan een zooi bevindingen, en dan na verdwijnen van de functionaliteit sluiten met status 'vervallen' oid.

Maar de volgende keer luisteren ze *iets* eerder .
Er wordt dan in ieder geval van geleerd.
pi_61769549
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:46 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik vind documentatietesten vaak leuk, en je hebt humor nodig om met de personen wiens werk je bekritiseert om te gaan. Tenminste, als je je doel wil bereiken.
Dat vereist toch wel flinke sociale vaardigheden?

documentatietesten= lezen en tiepvauten en redenatiefouten eruit halen? Daar ben jij heel goed in.
quote:
En het is leuk, een soort spel, om te bedenken wat er fout zou kunnen gaan, wat voor gedachtekronkels een bouwer zou kunnen hebben, om van te voren een leuke test bedacht te hebben (dit gaan ze vast fout doen ), en dan gelijk te krijgen .
Dat lijkt me wel lollig, ja. Worden jullie niet als een lastig luis in de pels ervaren?

Spanningsveld?
quote:
Wat ik echt leuk vind -maar ook het meest stressvol- is van te voren van een stuk programmatuur te zeggen dat het niet zal gaan lukken. Dan wordt iedereen heel kwaad, voor elk probleem dat ik opwerp (in ontwerp en later in bouw) wordt steeds verbetener een omweg bedacht - en uiteindelijk lukt het niet. Heel flauw, maar zoiets kan echt maanden als een soort running gag/ doorlopende bevindingenbron slepen, en ik heb tweemaal meegemaakt dat de complete functionaliteit eruit gehaald is, zoals ik voorspeld had..
[..]
Dat lijkt mij inderdaad wel heel stressvol
quote:
Kijk, maar dat is de kunst. De probleemgebieden herkennen, vragen stellen, problemen lokaliseren. Niet eens in de code hoor, eerst in het ontwerp - en later zitten problemen in de programmatuur vaak in de stukken waar je gezeurd hebt over de documenatie.

Kan je met de applicatie in de hand terug naar de ontwerper: kijk nu eens wat de bouwer dacht dat jij bedoelde..
[..]

Detachering betekent dat niksen. Juist een detacheerbedrijf heeft bij voorkeur van die klussen die zich eindeloos uitstrekken en nooit tot voltooiing komen.
Detacheren bij ons is filerijden. Over stress gesproken. Jij woont wel heel gunstig in het Noorden wat dat betreft.
pi_61769638
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:52 schreef sigme het volgende:

[..]

Soms is er geen apparatuur om te testen en zijn er geen ontwerpen om te reviewen of te analyseren. En dan is er domweg niks te doen.

Op momenten dat er uitgevoerd wordt (dus je testgevallen op de applicatie loslaten) wil de te testten applicatie nog wel eens op zwart gaan - dagenlang als je pech hebt. Crash, of nieuwe oplevering, of een andere partij moet wat op de omgeving en mag niet gestoord worden.

En ik heb ook wel ergens gezeten waar voor de testuitvoer veel meer tijd was dan er nodig was. Altijd. Veel meer. Na twee uurtjes was je wel klaar, en dan lag de hele dag er nog. Twee jaar lang .

Ik hoef dan geen verslagen te schrijven hoor. Wat zou erin staan? 6 uur fok, 1 uur nieuwssites, 1 uur extra rookpauzes?
Hmmmm typisch, dat je wel test maar niet schriftelijk rapporteert? alles mondeling aan de bouwer?
pi_61770617
quote:
quote:
Waarom vraag je dat aan de testers? Wij bepalen de acceptatiecriteria niet. Tenminste, dat zou niet moeten.
quote:

[..]

quote:
Wat voor bevindingenadministratie gebruiken jullie?
Merk je dat bevindingen worden opgelost en dan weer bij jou worden teruggemeld?
Test Director en ClearQuest. Ik vond TD handiger werken, maar die werdt gesynct met CQ, omdat de bouwers met CQ werkten... ach ja...
Bevindingen worden niet zozeer bij me gemeld, maar ik ben de submitter en ik heb een query waarbij alle openstaande bevindingen waarvan ik de submitter of owner ben laat zien.
quote:
Op donderdag 18 september 2008 22:00 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik ben zelf geen tester, maar kan vertellen hoe het gaat binnen de organisatie waar ik werk.
[..]

Ontwikkelaars kunnen vervolgens bepalen wat er mee gebeurt, wat prioriteit heeft, wie wat onder zijn verantwoordelijkheid neemt etc.

[ Bericht 17% gewijzigd door LadyXochi op 19-09-2008 22:32:18 ]
  vrijdag 19 september 2008 @ 22:55:03 #112
153506 Captain_Fabulous
pi_61771519
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 12:47 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Logica
Zitten best goede mensen tussen, maar wat die organisatie op het moment doet snap ik niet helemaal, CMG'ers waren trots op hun club, Logica mensen hebben het alleen maar over wat er niet meer deugt in die club lijkt het wel....
  vrijdag 19 september 2008 @ 23:05:53 #113
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_61771786
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 22:20 schreef LadyXochi het volgende:

Wat gerapporteerd wordt aan het management na testrondes. Het is een vrij (kleine) platte organisatie, dus management valt te lezen als directie. Aangezien die doorgaans betere dingen te doen hebben dan testresultaten monitoren wordt die verantwoordelijkheid bij testers en ontwikkelaars gelegd (Van testers wordt ook een zekere verantwoordelijkheid verwacht door verificatie uit te voeren op wijzigingen van wat gemeld is. Bij die verificatie kan iets ook weer terug geschoven worden naar iemand anders of naar een andere afdeling).

Voor een grotere organisatie zou het een enge ontwikkeling zijn, maar in een kleine organisatie is het het meest efficiënt om het op die manier te doen.
pi_61773757
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 22:55 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Logica
Zitten best goede mensen tussen, maar wat die organisatie op het moment doet snap ik niet helemaal, CMG'ers waren trots op hun club, Logica mensen hebben het alleen maar over wat er niet meer deugt in die club lijkt het wel....
Ik heb geen hoge dunk van de IT branche. Veel te grillig en verre van logisch. En zo conjunctuurgevoelig als de nete....

Net zoals de telecombranche. Vreselijke branche.
pi_61774933
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 21:40 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Hmmmm typisch, dat je wel test maar niet schriftelijk rapporteert? alles mondeling aan de bouwer?
Als er niks te testen is, is er niks te rapporteren. Op van die dagen dat er niks getest wordt, wordt er dus ook niks gerapporteerd.

Op dagen dat er wel gewerkt wordt, wordt daarover wel min-of-meer bijgehouden wat de voortgang is. Wie heeft wat gereviewd / hoe ver staat dat / welk reviewcommentaar is al terug / is het al verwerkt / wie is met welke uitvoer bezig / hoe ver / bevindingen? / welke bevindingen staan nog open.

Testers zelf schrijven gewoonlijk geen verslagen: ze schrijven reviewcommentaar, bevindingen, analyses, logische & fysieke testgevallen en de resultaten. Steeds op het moment dat ze gedaan worden - er ligt nooit een stapel 'dingen die je al wel weet maar nog niet genoteerd hebt'.
  zaterdag 20 september 2008 @ 08:06:41 #116
153711 SpankTheMonkey
It's Nice! I like!
pi_61775172
Nog een tester meldt zich, prachtig beroep en je hebt contact met alle afdelingen, als tester zijn je softskills ook van bijzonder belangrijke waarde om je vak goed uit te oefenen en verschillende talen binnen de organisatie te spreken. Je spreekt met de business, je spreekt met programmeurs, functioneel ontwerpers, acceptanten, heerlijk, een spin in het web, veel communiceren, heerlijke druk, werken in teamverband.
pi_61798868
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 05:07 schreef sigme het volgende:

[..]

Als er niks te testen is, is er niks te rapporteren. Op van die dagen dat er niks getest wordt, wordt er dus ook niks gerapporteerd.
OK, dat is duidelijk.
quote:
Op dagen dat er wel gewerkt wordt, wordt daarover wel min-of-meer bijgehouden wat de voortgang is. Wie heeft wat gereviewd / hoe ver staat dat / welk reviewcommentaar is al terug / is het al verwerkt / wie is met welke uitvoer bezig / hoe ver / bevindingen? / welke bevindingen staan nog open.

Testers zelf schrijven gewoonlijk geen verslagen: ze schrijven reviewcommentaar, bevindingen, analyses, logische & fysieke testgevallen en de resultaten. Steeds op het moment dat ze gedaan worden - er ligt nooit een stapel 'dingen die je al wel weet maar nog niet genoteerd hebt'.
Maar eigenlijk is het best sociaal werk. Test je in je eentje? En is het "samenwerken" hoofdzakelijk communicatie van bevindingen en opstellen van test protocollen etc. etc. ?

Ga je in je eentje naar een klus toe?

Ergo: volgens mij ben jij best een sociaal wezen dat van samenwerken houdt
pi_61798936
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 08:06 schreef SpankTheMonkey het volgende:
Je spreekt met de business, je spreekt met programmeurs, functioneel ontwerpers, acceptanten, heerlijk, een spin in het web, veel communiceren, heerlijke druk, werken in teamverband.
Is dit dan werk voor mensen met een HFA
pi_61798980
Test Driven Development is tegenwoordig toch dè methodiek?
  zondag 21 september 2008 @ 15:42:16 #120
153506 Captain_Fabulous
pi_61801146
quote:
Op zondag 21 september 2008 14:12 schreef servus_universitas het volgende:
<cynic mode>
Het is de methodiek die men zegt te gebruiken in veel gevallen. Dat zegt nog niets over hoeveel er werkelijk getest wordt. </cynic mode>
pi_61809839
quote:
Op zondag 21 september 2008 14:08 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]
En is het "samenwerken" hoofdzakelijk communicatie van bevindingen en opstellen van test protocollen etc. etc. ?
Een paar voorbeelden.

Samenwerken met de business analist, grafisch ontwerper, technisch ontwerper, etc.
Je krijgt van deze mensen een aantal documenten. Dit zijn requirements, specificaties, GUI design, etc. Je reviewt deze documenten en geeft de maker feedback. Ook stel je vragen over zaken die niet helemaal duidelijk zijn. Je wil controleren of je alles zo hebt geïnterpreteerd als de maker heeft bedoeld. Het is de bedoeling dat alles maar op één manier te interpreteren is, maar helaas is dat bijna nooit het geval. Dus moet je alles goed doornemen en d.m.v. interactie duidelijkheid scheppen. Ziehier alvast een goed punt om je communicatieve skills toe te passen.

Samenwerken met de ontwikkelaars.
Jij baseert je tests op de documenten die ik in de vorige alinea heb genoemd. Maar ook de ontwikkelaars gebruiken deze als basis om he applicatie mee te bouwen. Als je als tester al betrokken wordt bij de bouw, bijvoorbeeld door tussentijdse demootjes, de code te reviewen en te overleggen met de bouwers, kun je er al snel achter komen als zij iets bouwen op een andere manier dan jij verwacht. Als je dit contrateert, kun je kijken hoe er verschil is ontstaan in interpretaties en indien nodig worden de ontwerpers erbij gehaald om knopen door te hakken of meer duidelijkheid te geven.

Daarna krijg je uiteraard communicatie en samenwerking n.a.v. gevonden defects. Is het een fout in de applicatie, een testfout of zit de fout al in de documentatie (en is die in een vorige fase over het hoofd gezien)?

En vergeet ook niet de communicatie met de projectleider, die dan weer aan de stakeholder moet kunnen verkopen waarom er bijvoorbeeld meer test effort nodig is, of waarom je een No Go adviseert.

Zomaar even een aantal zaken die me te binnen schieten.
pi_61820577
quote:
Op zondag 21 september 2008 21:31 schreef LadyXochi het volgende:

[..]

Een paar voorbeelden.

Samenwerken met de business analist, grafisch ontwerper, technisch ontwerper, etc.
Je krijgt van deze mensen een aantal documenten. Dit zijn requirements, specificaties, GUI design, etc. Je reviewt deze documenten en geeft de maker feedback. Ook stel je vragen over zaken die niet helemaal duidelijk zijn. Je wil controleren of je alles zo hebt geïnterpreteerd als de maker heeft bedoeld. Het is de bedoeling dat alles maar op één manier te interpreteren is, maar helaas is dat bijna nooit het geval. Dus moet je alles goed doornemen en d.m.v. interactie duidelijkheid scheppen. Ziehier alvast een goed punt om je communicatieve skills toe te passen.

Samenwerken met de ontwikkelaars.
Jij baseert je tests op de documenten die ik in de vorige alinea heb genoemd. Maar ook de ontwikkelaars gebruiken deze als basis om he applicatie mee te bouwen. Als je als tester al betrokken wordt bij de bouw, bijvoorbeeld door tussentijdse demootjes, de code te reviewen en te overleggen met de bouwers, kun je er al snel achter komen als zij iets bouwen op een andere manier dan jij verwacht. Als je dit contrateert, kun je kijken hoe er verschil is ontstaan in interpretaties en indien nodig worden de ontwerpers erbij gehaald om knopen door te hakken of meer duidelijkheid te geven.

Daarna krijg je uiteraard communicatie en samenwerking n.a.v. gevonden defects. Is het een fout in de applicatie, een testfout of zit de fout al in de documentatie (en is die in een vorige fase over het hoofd gezien)?

En vergeet ook niet de communicatie met de projectleider, die dan weer aan de stakeholder moet kunnen verkopen waarom er bijvoorbeeld meer test effort nodig is, of waarom je een No Go adviseert.

Zomaar even een aantal zaken die me te binnen schieten.
Het is dus een heel sociaal beroep ....
pi_61821291
quote:
Het kan ook de methodiek zijn die een ontwikkelaar zelf toepast bij het ontwikkelen van een geisoleerd stuk code. TDD is zeker niet allesomvattend.
pi_61893649
ISTQB gehaald. 36 van de 40 goed.
pi_61893887
quote:
De meeste developers kennen het begrip nog steeds niet, de meeste projectleiders vinden het teveel geld kosten (op de long run zou het goedkoper moeten zijn) en eigenlijk heeft het niets met testers (of het testvak) te maken, maar alles met development (en de manier waarop ontwikkelaars hun code schrijven en testen).

Dat is de samenvatting
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_61896177
quote:
Op woensdag 24 september 2008 23:59 schreef LadyXochi het volgende:
ISTQB gehaald. 36 van de 40 goed.
  donderdag 25 september 2008 @ 08:39:58 #127
153506 Captain_Fabulous
pi_61896531
Testers die ook voornamelijk met tools werken in da house? Ik ben eigenlijk al 50% van m'n opdrachten in een rol die je eigenlijk geen tester meer zou moeten noemen...
pi_61896552
quote:
Op maandag 22 september 2008 11:53 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Het kan ook de methodiek zijn die een ontwikkelaar zelf toepast bij het ontwikkelen van een geisoleerd stuk code. TDD is zeker niet allesomvattend.
quote:
Op donderdag 25 september 2008 00:07 schreef existenz het volgende:

[..]

De meeste developers kennen het begrip nog steeds niet, de meeste projectleiders vinden het teveel geld kosten (op de long run zou het goedkoper moeten zijn) en eigenlijk heeft het niets met testers (of het testvak) te maken, maar alles met development (en de manier waarop ontwikkelaars hun code schrijven en testen).

Dat is de samenvatting
TDD is denk ik inderdaad vooral een ontwikkelingmethodiek om als ontwikkelaar jezelf al de nodige zekerheid te geven over de werking van de code. TDD is zeker niet allesomvattend. Het is eigenlijk vooral geschikt om de exacte werking te testen in de zin van je stopt dit er in en dan moet dat er uit komen en is dat dan ook zo? Maar testen kent natuurlijk veel meer aspecten, waaronder de interactie tussen het systeem en de gebruiker.
pi_61896609
quote:
Op maandag 22 september 2008 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Het is dus een heel sociaal beroep ....
Ik denk sowieso dat het sociale aspect van beroepen in de ICT zeer wordt onderschat. Ik denk dat een gemiddelde persoon die in de ICT-sector werkzaam is juist erg veel te maken heeft met sociale interacties. Alleen op die manier kan een project namelijk succesvol zijn.
pi_61896669
quote:
Op donderdag 25 september 2008 08:46 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Ik denk sowieso dat het sociale aspect van beroepen in de ICT zeer wordt onderschat. Ik denk dat een gemiddelde persoon die in de ICT-sector werkzaam is juist erg veel te maken heeft met sociale interacties. Alleen op die manier kan een project namelijk succesvol zijn.
Eens.
pi_61901311
quote:
Op donderdag 25 september 2008 08:46 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Had ik toch een goed idee over het beroep
pi_61901660
quote:
Op donderdag 25 september 2008 08:41 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

[..]

TDD is denk ik inderdaad vooral een ontwikkelingmethodiek om als ontwikkelaar jezelf al de nodige zekerheid te geven over de werking van de code. TDD is zeker niet allesomvattend. Het is eigenlijk vooral geschikt om de exacte werking te testen in de zin van je stopt dit er in en dan moet dat er uit komen en is dat dan ook zo? Maar testen kent natuurlijk veel meer aspecten, waaronder de interactie tussen het systeem en de gebruiker.
Het enige waar ik (ben developer) testers bij wil betrekken qua code is om de business logica op een rijtje te zetten. Deze is namelijk met TDD zeer goed te bouwen en eenvoudig voor de developer te testen, zodat de tester dat soort foutjes niet meer tegen komt. Maar zelfs dan krijgen ze geen regel code te zien, bij wijze van spreke. De tester moet gefocused blijven op de functionele aspecten, hoe dat is gebouwd is niet interessant.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  donderdag 25 september 2008 @ 13:44:04 #133
153506 Captain_Fabulous
pi_61903142
Eens, code en testers moeten gescheiden blijven. Ik heb wel eens ontwikkelaars hgeholpen met unit tests op te zetten, maar dan nog, de code kan en wil ik niet aanzitten. Ieder z'n beroep.
  donderdag 25 september 2008 @ 14:27:21 #134
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_61904391
Oke, nu mijn plan A in het water lijkt te vallen, bereid ik de overstap naar plan B voor: parttime tester worden. Mijn man is testmanager in Duitsland, dus ik weet goed wat je in Duitsland nodig hebt om tester te kunnen worden.
Maar hoe zit het in Nederland? Welke certificaten heb je in Nederland nodig te testen? ISTQB en Tmap? En zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
  donderdag 25 september 2008 @ 14:30:04 #135
153506 Captain_Fabulous
pi_61904473
Tmap of ISTQB foundation is het meest gevraagde. Welke richting wil je op?
  donderdag 25 september 2008 @ 14:32:39 #136
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_61904548
quote:
Op donderdag 25 september 2008 14:30 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Tmap of ISTQB foundation is het meest gevraagde. Welke richting wil je op?
Testmanagement. Ik ben dol op vergaderen
Om eerlijk te zijn maakt het me verder niet zoveel uit. Mijn man werkt in de telecomsector en heeft daar in diverse testteams gezeten. Voor mij is het wel belangrijk dat het praktisch blijft en niet té abstract wordt.
  donderdag 25 september 2008 @ 14:40:31 #137
153506 Captain_Fabulous
pi_61904828
Voor testmanagement is het halen van ISTQB practitioner wel handig. Daar zit een blok testmanagement in.
pi_61905577
Ja, hoe zit het nou met het vervolg op ISTQB? Ik heb nu foundatin, maar wil door met de volgende. Ik hoor hier dat die "practitioner" heet en ergens anders staat "ISTQB Advanced Certificate in Software Testing". Ook heb ik ergens wat gelezen over dat het vervolg uit drie delen bestaat, waar je er één van kunt kiezen (of ze alle drie achter elkaar doen), namelijk een voor test managers, een voor functionele testers en een voor technische testers?

Ik wil graag de normale test analyse (functioneel?) kant op. Welke cursus moet ik nu gaan doen?
  donderdag 25 september 2008 @ 15:11:59 #139
153506 Captain_Fabulous
pi_61905841
Het zit zo:
Eerst had je na Foundation de Practitioner. Die wordt nu in drie stukken gehakt, die je afzonderlijk kan volgen, en afzonderlijke examns kennen. Dat wordt de Advanced.
Kijk even op de site van Nederlandse ISTQB afdeling voor de details
http://www.bntqb.nl/
  zondag 28 september 2008 @ 15:24:27 #140
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_61971508
quote:
Op donderdag 25 september 2008 15:11 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Het zit zo:
Eerst had je na Foundation de Practitioner. Die wordt nu in drie stukken gehakt, die je afzonderlijk kan volgen, en afzonderlijke examns kennen. Dat wordt de Advanced.
Kijk even op de site van Nederlandse ISTQB afdeling voor de details
http://www.bntqb.nl/
En volgens mij als je alle drie de blokken hebt heb je het zelfde niveau als advanced
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_61975947
Ja, maar ik wil niet alle drie de blokken... En volgens bovengenoemde website zijn er in Nederland en België nog geen geaccrediteerde opleiders voor de drie aparte blokken. Fijn, want twee van de drie interesseren mij ook weinig...
  maandag 29 september 2008 @ 08:42:07 #142
153506 Captain_Fabulous
pi_61988979
Ik ben betrokken bij het schrijven van 1 van de blokken, zal het hier wel posten zodra de tentamens beschikbaar worden gemaakt aan de opleiders. Want die zijn allemaal hard bezig om die klaar te hebben, eind van het jaar zou geloof ik de eerste op de markt moeten komen.
pi_61989336
Ook ik ben tester van beroep. Na eerst 8 jaar systeembeheerder te zijn geweest, ben ik hier naar overgestapt. Gewoon onderaan begonnen. Nu een halfjaar verder en mag mij testomgevingenspecialist noemen. En dat met 60 testservers (Vmware) (6 testomgevingen ivm verschillende releases en bugfixing).

Daarnaast test ik voor releases en voornamelijk voor bugfixing (minder tijd voor nodig, meer tijd voor beheren).

Alles bij elkaar een vrij boeiende job met in totaal zo'n 900 componenten (services, batches en webservices).

* TheRealFalcon zit hier goed
pi_61990384
quote:
Op maandag 29 september 2008 08:42 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik ben betrokken bij het schrijven van 1 van de blokken, zal het hier wel posten zodra de tentamens beschikbaar worden gemaakt aan de opleiders. Want die zijn allemaal hard bezig om die klaar te hebben, eind van het jaar zou geloof ik de eerste op de markt moeten komen.
Ow? Zijn voor ISQTB de blokken nog niet klaar?
Ik dacht dat je alle 3 de modules al gewoon kon volgen?
  maandag 29 september 2008 @ 12:22:00 #145
153506 Captain_Fabulous
pi_61993060
Testmanager en Testanalist worden al gegeven, PM me maar als je de data wil, gooi niet liever alles op dit topic.
Advanced Level Technical Test Analyst wordt volgens mij nog aan gewerkt. Ik was even in de war met de Expert levels, die zijn nog in ontwikkeling... van de site:

Op dit ogenblik zijn er twee certificeringniveaus waar u zich voor kunt certificeren binnen ISTQB:

Certified Tester Foundation Level;
Certified Tester Advanced Level bestaande uit:
Advanced Level Test Manager;
Advanced Level Test Analiyst;
Advanced Level Technical Test Analyst.
Certified Tester Expert Level (in ontwikkeling) .
pi_61993995
Ah K. Duidelijk.
De eerste 2 blokken zijn dus al gewoon te volgen.
Zelf richt ik mij trouwens eerst op Tmap Next. Ik wil daar eerst graag Tmap Next Advanced halen.
  maandag 29 september 2008 @ 13:45:42 #147
153506 Captain_Fabulous
pi_61994968
Tmap en ISTQB hebben veel raakvlakken, alleen TMap is voornamelijk in Nederland bekend en ISTQB ook daarbuiten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Fabulous op 29-09-2008 13:57:52 ]
pi_62093194
Gisteren begonnen als Young Professional Test & Quality consultant Eerst een paar dagen introductie en maandag beginnen met de basisopleiding. Ik ben heel benieuwd of testen een goede richting voor mij is, maar dat kan de toekomst alleen uitwijzen. Wel al met wat testers gesproken en ik krijg enthousiaste verhalen (en ook wat mindere over bepaalde klanten).

even een
het is best spannend.
  zondag 5 oktober 2008 @ 13:32:54 #149
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62145906
quote:
Op maandag 29 september 2008 13:45 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Tmap en ISTQB hebben veel raakvlakken, alleen TMap is voornamelijk in Nederland bekend en ISTQB ook daarbuiten.
Er zitten toch ook heel veel verschillen tussen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 5 oktober 2008 @ 13:48:11 #150
52513 whosvegas
The Trickster
pi_62146193
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 17:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Wat doe je nu en wat lijkt je er saai aan?
Waarom denkt je man dat jij je testmethodieken eigen zou moeten maken als je de nodige competenties hebt? Die methodieken heb je zelden nodig (bij een intake gesprek, daarna niet meer). Als je geschikt bent zou je -voor de vorm- je een papiertje eigen moeten maken (ISTQB ofzo). Niet moeilijk, pak je gelijk wat methodieken mee, en dat volstaat. Je zal toch per klus moeten uitvogelen wat ze daar hanteren - en in mijn ervaring is dat nooit een methodiek. Ja - op papier wel, maar in het echt niet.
Sterker nog, testen is saai
Are you nuts??
  zondag 5 oktober 2008 @ 14:01:06 #151
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62146424
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 13:48 schreef whosvegas het volgende:
Testen is absoluut niet saai.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 5 oktober 2008 @ 14:21:27 #152
153506 Captain_Fabulous
pi_62146848
Er zijn geen saaie testklussen, alleen saaie mensen.
pi_62150774
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 14:21 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Er zijn geen saaie testklussen, alleen saaie mensen.
Saaie testklussen zijn er ook wel hoor. De hele dag scripten of uitvoeren word ik in ieder geval snel zat.
pi_62154466
Het saaiste vind ik het toch als je niks te doen hebt.

Verder vind ik het vervelend als ik nutteloos moet testen terwijl er wel nuttig getest had kunnen worden. Van dat management dat besluit dat we het zo doen - ook al levert dat geen bruikbare analyse van de kwaliteit op.
pi_62156811
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 13:48 schreef whosvegas het volgende:

[..]

Dan doe je het niet goed. OF je bent alleen bezig met test uitvoer. Dat is inderdaad een van de minder interessante kanten. Maar goed, voor ieder wat wils. Ik vind ook genoeg dingen saai. Zoals programmeren. Of boekhouden. Of geschiedenis. Of sterrenkunde... Mja, noem maar op.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:02:57 #156
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62202651
dat dit topic bestaat
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:04:50 #157
153506 Captain_Fabulous
pi_62202697
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:02 schreef Fugie het volgende:
dat dit topic bestaat
Expliceer je mischien wat nader? Moeite met testers? Kan het niet als vak zien? Je zocht gewoon iets om te zeuren?
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 20:21:29 #158
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62211913
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 19:26 schreef sigme het volgende:
Het saaiste vind ik het toch als je niks te doen hebt.

Verder vind ik het vervelend als ik nutteloos moet testen terwijl er wel nuttig getest had kunnen worden. Van dat management dat besluit dat we het zo doen - ook al levert dat geen bruikbare analyse van de kwaliteit op.
Nutteloos testen? Daar heb ik geen tijd voor.

Test eigenlijk alles Risk Based. Geen Risico = geen Test
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 23:08:39 #159
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62217902
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:04 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Expliceer je mischien wat nader? Moeite met testers? Kan het niet als vak zien? Je zocht gewoon iets om te zeuren?
zoiets.
pi_62220656
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:04 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Pas sinds een paar jaar wordt het geaccepteerd als een vak door veel mensen (Dat was het natuurlijk al langer), maar er zijn nog genoeg mensen die denken dat testers programmeurs zijn die niet konden programmeren en dus maar wat anders moesten gaan doen.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 08:27:04 #161
153506 Captain_Fabulous
pi_62223264
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:07 schreef existenz het volgende:

[..]
er zijn nog genoeg mensen die denken dat testers programmeurs zijn die niet konden programmeren en dus maar wat anders moesten gaan doen.
Ach, zolang wij testers weten dat programeurs eigenlijk mensen zijn die zo'n gebrek hebben aan sociale vaardigheden hebben dat hun niets anders overblijft dan met een computer te communiceren....
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:00:23 #162
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62432001

Hoe zo testen saai?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 16 oktober 2008 @ 17:56:58 #163
52513 whosvegas
The Trickster
pi_62439804
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 20:54 schreef LadyXochi het volgende:

[..]

Dan doe je het niet goed. OF je bent alleen bezig met test uitvoer. Dat is inderdaad een van de minder interessante kanten. Maar goed, voor ieder wat wils. Ik vind ook genoeg dingen saai. Zoals programmeren. Of boekhouden. Of geschiedenis. Of sterrenkunde... Mja, noem maar op.
Programmeren en sterrenkunde vind ik dan juist weer interresant.
Wat zijn mensen toch verschillend
Are you nuts??
pi_62440504
No shit, Sherlock.
pi_62441941
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:07 schreef existenz het volgende:

[..]

Pas sinds een paar jaar wordt het geaccepteerd als een vak door veel mensen (Dat was het natuurlijk al langer), maar er zijn nog genoeg mensen die denken dat testers programmeurs zijn die niet konden programmeren en dus maar wat anders moesten gaan doen.
Dat zijn meestal de slechtste testers ooit. Niet gemotiveerd en de meest slordige personen op aarde. Slordigheid is namelijk meestal de allergrootste factor in het falen van een programmeur

TVPtje... Ben nu al aardig wat jaartjes tester en vindt het wel leuk. Lekker relaxed, veel tijd om te internetten tussendoor, niet overwerken en toch een lekker salaris. Volgend jaar effe wat cursussen gaan halen, want het wordt tijd voor wat verdieping. Ga inmiddels naar de meeste Testnet events en Eurostar komt ook om de hoek kijken binnenkort!
beter een knipoog dan een blauw oog
  donderdag 16 oktober 2008 @ 20:15:19 #166
61660 Lariekoek
pi_62443171
Nooit overwerken?
Hoe krijg je dat voor elkaar?
Testen = overwerken.
pi_62443383
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 20:15 schreef Lariekoek het volgende:
Nooit overwerken?
Testen = overwerken.
Idd. Soms eerst een hele tijd weinig te doen, daarna beginnen ze ineens over avonden/zaterdagen werken om de deadline te halen.

Dat is mijn ervaring tenminste.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 21:18:39 #168
61660 Lariekoek
pi_62444717
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 20:24 schreef FloggingMolly het volgende:

[..]

Idd. Soms eerst een hele tijd weinig te doen, daarna beginnen ze ineens over avonden/zaterdagen werken om de deadline te halen.

Dat is mijn ervaring tenminste.
Ineens... vaak zie je het al 9 van de 10 keer aankomen.
Jammer dat je er vaak niks tegen kan doen.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 22:19:27 #169
153506 Captain_Fabulous
pi_62446435
Mijn moto is dan, lachen op weg naar de bank als je je overtijd vergoeding ziet.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 22:25:45 #170
61660 Lariekoek
pi_62446635
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 22:19 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Mijn moto is dan, lachen op weg naar de bank als je je overtijd vergoeding ziet.
Lachen als een boer met kiespijn.
Ik krijg tijd voor tijd.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 22:41:26 #171
153506 Captain_Fabulous
pi_62447073
Show me the money baby....of ik ga naar huis. Specialist genoeg voor onder de hand.
pi_62450154
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 20:15 schreef Lariekoek het volgende:
Nooit overwerken?
Testen = overwerken.
Dat krijg je voor elkaar door voor een bedrijf te werken dat geen harde deadlines kent en waar het geen geld kost als je iets later releast.
"we willen toch wel vrijdag releasen hoor"
"hmm, weet niet of dat gaat lukken. Denk eerder dinsdag"
"ok, da's ook goed"

Ok, het kost natuurlijk wel geld, want meestal komt er dan vrijdag een pipo die die en die feature er toch ook wel in wil of een klant die ineens tegen een bug aanloopt die toch nog even moet worden meegenomen. En dan wordt dinsdag ineens de vrijdag daar op. En dan komt er weer een bug... etc etc. En dan releasen we pas 2 maanden later na het oorspronkelijke plan
Maar zolang het goed gaat met het bedrijf zullen ze er niet zoveel aan veranderen denk ik. Overwerken kost ook geld. Bovendien leidt stress door overwerk/harde deadlines tot meer fouten, wat je na de release weer keihard in je gezicht terug krijgt.

Heb nu voor 3 verschillende bedrijven gewerkt en overwerk is echt een onbekende term. Als er al mensen overwerken of structureel elke dag een half uurtje doorgaan dan komt dat omdat ze het leuk vinden om te doen en het graag nog even willen afmaken.
pi_62450956
Hier ook, vier verschillende bedrijven, nog nooit een dag overgewerkt.

D'r is wel (regelmatig) sprake van management dat meent dat het nodig moet, maar gewoonlijk houden die er niet van om straal in hun gezicht uitgelachen te worden.
  Redactie Frontpage vrijdag 17 oktober 2008 @ 07:45:28 #174
38148 crew  Innisdemon
pi_62451336
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 19:34 schreef sigme het volgende:

[..]

* Innisdemon meldt zich
Ben ook banken aan het samenvoegen
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  Redactie Frontpage vrijdag 17 oktober 2008 @ 07:47:24 #175
38148 crew  Innisdemon
pi_62451356
Klein mopje voor de testers:

Wat is het verschil tussen een programmeur en een tram
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 08:34:27 #176
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62451749
Beetje afhankelijk van je opdracht of je moet overwerken denk ik.

Bij grotere projecten zul je waarschijnlijk eerder moeten overwerken. Ik zit gewoon op een testafdeling met elk jaar een vast aantal releases ed, dus het is wel bekend wat wanneer komt en weer door moet. Daardoor is overwerken minimaal aan de orde.
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 10:26:45 #177
61660 Lariekoek
pi_62454078
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 01:15 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Dat krijg je voor elkaar door voor een bedrijf te werken dat geen harde deadlines kent en waar het geen geld kost als je iets later releast.
"we willen toch wel vrijdag releasen hoor"
"hmm, weet niet of dat gaat lukken. Denk eerder dinsdag"
"ok, da's ook goed"

Ok, het kost natuurlijk wel geld, want meestal komt er dan vrijdag een pipo die die en die feature er toch ook wel in wil of een klant die ineens tegen een bug aanloopt die toch nog even moet worden meegenomen. En dan wordt dinsdag ineens de vrijdag daar op. En dan komt er weer een bug... etc etc. En dan releasen we pas 2 maanden later na het oorspronkelijke plan
Maar zolang het goed gaat met het bedrijf zullen ze er niet zoveel aan veranderen denk ik. Overwerken kost ook geld. Bovendien leidt stress door overwerk/harde deadlines tot meer fouten, wat je na de release weer keihard in je gezicht terug krijgt.

Heb nu voor 3 verschillende bedrijven gewerkt en overwerk is echt een onbekende term. Als er al mensen overwerken of structureel elke dag een half uurtje doorgaan dan komt dat omdat ze het leuk vinden om te doen en het graag nog even willen afmaken.
Gaat dit over de overheid ofzo?
Geen harde deadlines hebben is dodelijk voor je project.
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 10:27:25 #178
61660 Lariekoek
pi_62454096
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 07:45 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

* Innisdemon meldt zich
Ben ook banken aan het samenvoegen
ING en Postbank?
pi_62454346
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 10:27 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

ING en Postbank?
In zo'n project zat ik tot verkort ook
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_62456101
ING + Postbank zat ik onlangs ook nog .

Doet trouwens ook bepaald niet aan harde deadlines .
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 12:35:49 #181
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_62457237
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 10:27 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

ING en Postbank?
Project Tango?
Berlioz
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 12:56:57 #182
61660 Lariekoek
pi_62457798
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 12:35 schreef _Vulcanus_ het volgende:

[..]

Project Tango?
Hebben ze op dit moment meer projecten lopen daar dan?
Ik zit zelf bij een andere bank trouwens.
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 12:59:40 #183
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_62457878
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 12:56 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Hebben ze op dit moment meer projecten lopen daar dan?
Ik zit zelf bij een andere bank trouwens.
Siswia loopt nog steeds (het oude Barings).
Berlioz
  Redactie Frontpage vrijdag 17 oktober 2008 @ 17:46:47 #184
38148 crew  Innisdemon
pi_62465342
Inderdaad ING. En volgens mij is Tango alomvattend voor alles wat er gaande is.
pi_62467513
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 10:26 schreef Lariekoek het volgende:
Het is niet dodelijk als er toch wel weer wat budget wordt bijgegeven en er blijkbaar genoeg winst wordt gemaakt. Zodra het straks economisch wat minder gaat zullen er ongetwijfeld wijzigingen in de procedures gaan plaatsvinden. Ik heb chargeer het overigens allemaal een beetje. Meestal loopt het hooguit een weekje of 2 uit. 't is meer dat de 'het moet vrijdag af zijn klaar uit' mentaliteit hier niet heerst, dus zitten er nooit programmeurs tot in de avonduurtjes te kloppen en testers te testen. En dat punt wilde ik even maken

overwerk is overrated. De productiviteit is altijd minder in die paar avonduurtjes, de kwaliteit is minder en de kans op grove fouten stijgt aanzienlijk.
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:53:13 #186
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62468173
mensen vragen ook altijd of je wil overwerken/flexibel bent. Ik antwoord dan altijd ja, alleen dan maken ze een catastrofale denkfout door te denken dat ze 's ochtends kunnen melden dat je tot 10 uur door moet werken. In mijn geval moet je echt een goede reden hebben wil je dat ik mijn vrije tijd opgeef om te komen werken.
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 21:25:34 #187
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_62470471
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 10:26 schreef Lariekoek het volgende:

Iets uitleveren met grote fouten er in doordat de concentratie afneemt in de latere uren doet een project ook weinig goed.

Zelf heb ik als ik iets koop liever dat het een paar weken te laat is dan dat ik iets krijg afgeleverd waarvan niet met zekerheid te zeggen valt hoe het met de kwaliteit staat.
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 21:33:47 #188
61660 Lariekoek
pi_62470693
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 21:25 schreef Alicey het volgende:

Iets uitleveren met grote fouten er in doordat de concentratie afneemt in de latere uren doet een project ook weinig goed.

Zelf heb ik als ik iets koop liever dat het een paar weken te laat is dan dat ik iets krijg afgeleverd waarvan niet met zekerheid te zeggen valt hoe het met de kwaliteit staat.
Het risico bij mijn klant dat klanten weglopen omdat de release niet op tijd beschikbaar is is erger dan wanneer er nog must have bevindingen inzitten. Dat wil zeggen dat er alles op alles word gezet op alle blocking bevindingen weg te poetsen. De release datum verschuift namelijk niet.
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 21:47:26 #189
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_62471092
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 21:33 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Het risico bij mijn klant dat klanten weglopen omdat de release niet op tijd beschikbaar is is erger dan wanneer er nog must have bevindingen inzitten. Dat wil zeggen dat er alles op alles word gezet op alle blocking bevindingen weg te poetsen. De release datum verschuift namelijk niet.
Als de opleverdatum voor je klanten kritisch is, dan ligt het natuurlijk weer anders.
pi_62479057
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 21:47 schreef Alicey het volgende:

[..]

Als de opleverdatum voor je klanten kritisch is, dan ligt het natuurlijk weer anders.
Dat is zo inderdaad. Maar bij ons is dat dus niet het geval. Of je nu versie X.Y gebruikt of versie X.Z boeit niet zo, behalve dan dat er in X.Z een paar leuke nieuwe features zitten voor klant A of B en een blokkerende bug is opgelost voor klant C, die uiteraard al de versie hebben ontvangen voor de 'buitentest' zoals we de externe (acceptatie) test hier noemen.
pi_62480057
Nazorg, iemand?

Wie gaat er trouwens naar EuroSTAR?
Ik ben er dinsdagmiddag en woensdag te vinden.
pi_62484868
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 11:09 schreef LadyXochi het volgende:
Wie gaat er trouwens naar EuroSTAR?
Ik ben er dinsdagmiddag en woensdag te vinden.
Maandag en dinsdagochtend.
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 20:04:05 #193
52513 whosvegas
The Trickster
pi_62490382
Testen is een zeer essentieel onderdeel van de ontwikkeling van software.
Als een project in tijdsnood komt is vaak het testen, dat er onder komt de lijden. Met als gevolg dat de klant tegen bugs aanloopt die dan onder grote druk opgelost moeten worden of allerlei andere problemen veroorzaken.
Testen zelf vind ik niet leuk om te doen, maar gelukkig zijn er mensen die het wel leuk vinden. Dus hulde voor alle testers
Are you nuts??
pi_62490735
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 20:04 schreef whosvegas het volgende:

Testen zelf vind ik niet leuk om te doen, maar gelukkig zijn er mensen die het wel leuk vinden. Dus hulde voor alle testers
Dat vind ik een van de leuke dingen in die softwareontwikkeling, als je het goed doet heb je een paar partijen die elk hun eigen bezigheid heel leuk vinden en die in een soort cirkeltjes elkaar opjutten met als resultaat een mooi stuk software.

Mijn rol erin zie ik ook als een 'rol', ik speel een toneelstuk waarin ik mijn tekst zo overtuigend mogelijk over het voetlicht breng. Nadat we een of andere bug hebben uitgevochten val ik uit de rol en ben ik weer beste maatjes met de ontwerper/bouwer/klant.
pi_62561438
Ik ben echt heel blij met mijn huidige team. Daar hoeft niets uitgevochten te worden Ik heb de ontwikkelaars gisteren nog op een stuk taart getrakteerd , omdat ze over hebben gewerkt en echt puik werk hebben afgeleverd
pi_63210800
Eurostar 2008 is dit jaar in Den Haag. Zijn er nog mensen naar toe geweest? Grootste test event van de wereld. Ben maandag naar James Whittaker geweest. Die gast kan toch wel aardig spreken
pi_63522321
Jazeker! Ik was er dinsdag vanaf 16:00 uur, de hele woensdag en de hele donderdag. Ben ook naar het Galadiner geweest. Was ook super!
pi_63522536
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 20:17 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat vind ik een van de leuke dingen in die softwareontwikkeling, als je het goed doet heb je een paar partijen die elk hun eigen bezigheid heel leuk vinden en die in een soort cirkeltjes elkaar opjutten met als resultaat een mooi stuk software.

Mijn rol erin zie ik ook als een 'rol', ik speel een toneelstuk waarin ik mijn tekst zo overtuigend mogelijk over het voetlicht breng. Nadat we een of andere bug hebben uitgevochten val ik uit de rol en ben ik weer beste maatjes met de ontwerper/bouwer/klant.
Ik trap je dan het liefste meteen het team uit als dat kan. Ik heb niets aan mensen die spelletjes denken te spelen tijdens hun werk, of mensen die gaan vechten en welles/nietus spelletjes willen spelen. Dat vinden veel testers veels te leuk. Ik wil een tester die iets meldt, wat vervolgens gechecked wordt door de devver of dat idd een bug is, is de devver daar niet direct uit, dan wordt gezamelijk bekeken wat het is en indien nodig opgelost of een CR ingeschoten (Immers een melding van een tester is per definitie niet meteen een bug). Maar alles onder gezamelijk verantwoording naar de projectleider toe.
pi_63527693
Je rol goed vervullen is wat anders dan spelletjes spelen..
  woensdag 26 november 2008 @ 08:23:16 #200
153506 Captain_Fabulous
pi_63527785
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 22:43 schreef existenz het volgende:

[..]
Ik wil een tester die iets meldt, wat vervolgens gechecked wordt door de devver of dat idd een bug is, is de devver daar niet direct uit, dan wordt gezamelijk bekeken wat het is en indien nodig opgelost of een CR ingeschoten (Immers een melding van een tester is per definitie niet meteen een bug). Maar alles onder gezamelijk verantwoording naar de projectleider toe.
Testers die opzitten voor een klontje suiker krijgen bij jou dus opslag?
pi_63528300
Och, wat een onzin zeg! Ik ga ook zo te werk en ik zit echt niet op voor een klontje suiker.

Ik ken ook collega-testers die naar de bouwer stappen en zeggen "Dit is fout" en dan weer weglopen. Of wat denk je van defects die op en neer gaan? Assigned-fixed-failed-fixed-failed-fixed, etc, zonder dat er ook maar één keer overlegd wordt. Gaat nergens over.

Maar goed, die houding komt uiteraard van twee kanten. Als ik een defect heb opgevoerd en de bouwer kan hem niet reproduceren, vraagt hij net zo goed aan mij of ik het voor kan doen. En als ik een fixed defect terug krijg en ik vind niet dat ie fixed is, stap ik altijd eerst naar de bouwer om te vragen of de nieuwe build er wel op staat, deze fix wel goed is meegekomen en weet ik veel wat om te kijken wat er mis is gegaan en indien nodig kijken we er nog een keer samen naar.

In mijn laatste project ging alles zo soepel, dat de TM en PL er eigenlijk geen omkijken naar hadden. Nou ja... qua onderlinge communicatie dan. De knelpunten zaten bij ons uiteraard in de tijd en het feit dat de gebruikers bij de GAT eigenlijk heel veel nieuwe wensen hadden, die ze er tóch in wilden zien en niet wilden wachten tot de volgende release, maar da's een politieke discussie en daar had ik als tester niets mee te maken...
pi_63528564
Tsja, ik begrijp niet goed waaruit zou blijken dat ik spelletjes zou spelen. Of niet in overleg met de bouwers zou achterhalen of iets wel/geen bug is, of dat de projectleider er onvoldoende in gekend zou worden.

Het goed uitvoeren van de rol verschilt per opdracht - in de ene klus moet er direct met bouwers gepraat worden, in het volgende moeten alle bevindingen eerst door een coordinator bekeken worden, etc. In ieder geval probeer ik steeds *mijn* rol zo te vervullen dat het het meest bijdraagt aan het resultaat.

In mijn meest recente opdracht was ik de coordinator en heb ik letterlijk alle bevindingen eerst zelf doorgenomen alvorens ze te registreren als onderwerp voor gesprek voor het bevindingenoverleg. Zowel de uitvoerende testers als de testmanager hadden geen verstand van testen (daarom was ik eraan toegevoegd). Dus ook alle uitkomsten van het bevindingenoverleg moest ik weer doornemen - en meestal weer terugsturen naar het overleg.
Nee, dat is niet handig en het levert bepaald niet de beste kwaliteit die binnen de tijd mogelijk was geweest. Maar he, ik ben niet de projectleider..
  woensdag 26 november 2008 @ 09:10:48 #203
153506 Captain_Fabulous
pi_63528587
quote:
Op woensdag 26 november 2008 08:59 schreef LadyXochi het volgende:
Och, wat een onzin zeg! Ik ga ook zo te werk en ik zit echt niet op voor een klontje suiker.
????? Is dit aan mij gericht? in dat geval zat er een bug in de boodschap denk ik
pi_63528642
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 22:43 schreef existenz het volgende:

[..]

Ik trap je dan het liefste meteen het team uit als dat kan. Ik heb niets aan mensen die spelletjes denken te spelen tijdens hun werk, of mensen die gaan vechten en welles/nietus spelletjes willen spelen. Dat vinden veel testers veels te leuk. Ik wil een tester die iets meldt, wat vervolgens gechecked wordt door de devver of dat idd een bug is, is de devver daar niet direct uit, dan wordt gezamelijk bekeken wat het is en indien nodig opgelost of een CR ingeschoten (Immers een melding van een tester is per definitie niet meteen een bug). Maar alles onder gezamelijk verantwoording naar de projectleider toe.
Dan mag je de Teamleider er ook uit trappen, de bouwers ook, en o ja, vergeet jezelf ook niet.
  woensdag 26 november 2008 @ 09:16:36 #205
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_63528740
het hele leven is 1 groot spelletje
pi_63528938
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 04:10 schreef sigme het volgende:
Hier ook, vier verschillende bedrijven, nog nooit een dag overgewerkt.

D'r is wel (regelmatig) sprake van management dat meent dat het nodig moet, maar gewoonlijk houden die er niet van om straal in hun gezicht uitgelachen te worden.
Overwerken is sowieso hier ook not done. Zeker niet bij de testers. Zorg gewoon dat je je releaseplan op orde hebt, of zorg ervoor dat je genoeg ballen gegroeid hebt om nee te kunnen verkopen.
pi_63528940
Sowieso, de betere leidinggevenden zorgen ervoor dat er verschillende persoonlijkheden in een team zitten. De betere miereneukers, wat sociaal vaardigen, mensen met meer overzicht etc etc. De kunst is om zo veel mogelijk talenten zo efficient mogelijk te gebruiken.

Mindere leidinggevenden hebben graag allemaal gelijke poppetjes.
  woensdag 26 november 2008 @ 09:27:31 #208
153506 Captain_Fabulous
pi_63529027
quote:
Op woensdag 26 november 2008 09:24 schreef sigme het volgende:
Mindere leidinggevenden hebben graag allemaal gelijke poppetjes.
Precies...zoiets probeerde ik te zeggen met dat opzitten voor een klontje, maar dit is beter verwoord
  woensdag 26 november 2008 @ 10:30:41 #209
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_63530394
als mensen welles nietes spelletjes gaan spelen moet jij als manager dat toch oplossen ? Of snap ik de rol van manager niet ?

Beetje makkelijk om je beste tester te ontslaan omdat hij graag welles / nietes doet Creeer dan als manager een omgeving waarin dat niet kan gebeuren.
pi_63530533
Bah, ik zit met griep thuis en morgen is het jaarlijkse testnet event
pi_63535191
Ik weet niets van een testnet evenement morgen.
http://www.testnet.org/Produktie/Evenementen/ThemaAvond.html
Ben je niet in de war met vorige maand ?

Ik heb trouwens ook een bloedhekel aan mensen die spelletjes spelen.
Ik had zo'n vrouw in mijn vorige testteam zitten, daar was echt nauwelijks mee samen te werken.
  woensdag 26 november 2008 @ 14:42:43 #212
153506 Captain_Fabulous
pi_63536939
Definieer spelletjes?
pi_63542637
quote:
Op woensdag 26 november 2008 09:10 schreef sigme het volgende:
Tsja, ik begrijp niet goed waaruit zou blijken dat ik spelletjes zou spelen.
Dat zei je zelf... Jij hebt over een rol "spelen"... Is mijns inziens heel wat anders dan "mijn vak uitoefenen". Daar hoef je geen rol voor te spelen, dan ben je gewoon jezelf..

[ Bericht 14% gewijzigd door existenz op 26-11-2008 18:53:04 ]
pi_63542752
quote:
Op woensdag 26 november 2008 09:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dan mag je de Teamleider er ook uit trappen, de bouwers ook, en o ja, vergeet jezelf ook niet.
Nee, ik wil een team waarin iedereen samen werkt. Dat je wel eens een discussie hebt is niet meer dan normaal. Maar ik wil een team waarin er gezamelijk een doel bereikt wordt (Wat het doel ook mag zijn). En niet een tester die op zijn teentjes is getrapt als een developer zegt: Dat is geen bug, of Dat is een CR. Iedereen dient elkaar te helpen indien nodig. De developer mag dus het testen makkelijker maken (let op, ik heb het over het functionele testen, niet over de unittests ed.) voor de tester als het even kan, de tester mag meedenken in technische/functionele oplossingen voor problemen (tot op zekere hoogte natuurlijk, ik ben geen fan van testers die technisch de implementatie kennen omdat het testen negatief kan laten werken). Het liefste verander ik al die "mag"jes in "moet"jes.

En hen en weer schieten van issues gebeurd alleen wanneer de developer het niet goed oplost.... Als de developer de bug niet gereproduceerd krijgt, dient hij om meer info bij de tester te vragen en dan gezamelijk het probleem te bekijken indien nodig.

[ Bericht 2% gewijzigd door existenz op 26-11-2008 18:54:08 ]
pi_63542778
quote:
Op woensdag 26 november 2008 10:30 schreef Fugie het volgende:
als mensen welles nietes spelletjes gaan spelen moet jij als manager dat toch oplossen ? Of snap ik de rol van manager niet ?

Beetje makkelijk om je beste tester te ontslaan omdat hij graag welles / nietes doet Creeer dan als manager een omgeving waarin dat niet kan gebeuren.
Dat welles/nietus geldt wat mij betreft voor iedere rol binnen een project. Niet alleen voor de tester, maar dit is het centrale testers topic
quote:
Op woensdag 26 november 2008 08:23 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Testers die opzitten voor een klontje suiker krijgen bij jou dus opslag?
Als het een tester is die een groot punt maakt van een tekst die zwart is ipv blauw (Wat nergens gespecificeerd staat), wat hij mooier vindt en weigert de applicatie te accepteren omdat dat soort zaken niet opgelost zijn, mag hij van mij inderdaad direct weg. Staat het wel gespecificeerd, dan heeft hij inderdaad een punt, maar dan ligt het aan de context hoe groot zijn punt is natuurlijk (Heeft de kleur een betekenis is het natuurlijk wel belangrijk). Het probleem is hier echter dat de "mierenneukers" vaak ook in de categorie: "Wat ik vind moet opgelost worden" vallen en ze het niet willen accepteren dat er software opgeleverd wordt die anders is dan zij willen (Maar wel is wat de klant wil volgens de specs)...

[ Bericht 38% gewijzigd door existenz op 26-11-2008 18:51:40 ]
  woensdag 26 november 2008 @ 19:14:55 #216
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_63543423
quote:
Op woensdag 26 november 2008 18:39 schreef existenz het volgende:

[..]

Dat zei je zelf... Jij hebt over een rol "spelen"... Is mijns inziens heel wat anders dan "mijn vak uitoefenen". Daar hoef je geen rol voor te spelen, dan ben je gewoon jezelf..
Je vak uitoefenen kan echter ook inhouden dat je in een team een bepaalde rol hebt. Die rol kan wisselen wanneer de samenstelling van het team verandert. Het is dan best prettig als iemand flexibel genoeg is om ook in de rol die het beste bij het team past te kunnen functioneren.
  woensdag 26 november 2008 @ 19:17:40 #217
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_63543494
quote:
Op woensdag 26 november 2008 18:45 schreef existenz het volgende:

Het probleem is hier echter dat de "mierenneukers" vaak ook in de categorie: "Wat ik vind moet opgelost worden" vallen en ze het niet willen accepteren dat er software opgeleverd wordt die anders is dan zij willen (Maar wel is wat de klant wil volgens de specs)...
Daar kan de tester ook weinig aan doen. Wanneer een tester iets niet goed vindt dat niet gespecificeerd staat, moet gezorgd worden dat het wel gespecificeerd wordt.

Soms is het leven simpel.
pi_63544151
quote:
Op woensdag 26 november 2008 19:14 schreef Alicey het volgende:

[..]

Je vak uitoefenen kan echter ook inhouden dat je in een team een bepaalde rol hebt. Die rol kan wisselen wanneer de samenstelling van het team verandert. Het is dan best prettig als iemand flexibel genoeg is om ook in de rol die het beste bij het team past te kunnen functioneren.
Blijft nog steeds wat anders dan een rol "spelen" wat mij betreft... Zolang issues relevant zijn, omdat ze niet voldoen aan specificaties, vind ik het ook niet mierenneuken (wel irritant, maar dat is wat anders en eigenlijk gewoon mijn probleem ).
pi_63544210
quote:
Op woensdag 26 november 2008 19:17 schreef Alicey het volgende:

[..]

Daar kan de tester ook weinig aan doen. Wanneer een tester iets niet goed vindt dat niet gespecificeerd staat, moet gezorgd worden dat het wel gespecificeerd wordt.

Soms is het leven simpel.
Dat kan inderdaad ook, maar men hoeft echt niet te specificeren of een kleur zwart/blauw is in elke applicatie. Vaak hoeft dit alleen wanneer het een indicatie waarde heeft of de applicatie aan bedrijfs huisstijl moet voldoen (als het daaral in gespecificeerd staat). In die gevallen is een dergelijke issue natuurlijk prima.. Staat het in beide niet, is het totaal inrelevant en komt zoiets echt helemaal als laatste (en in vele gevallen dus helemaal niet). En hoeft het ook niet gespecificeerd te worden.
  woensdag 26 november 2008 @ 19:46:42 #220
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_63544241
Ik zou zelf wel aan de slag willen als tester. Ik ben vrij onervaren maar er zullen ongetwijfeld meer bedrijven zijn die het niet erg vinden om je in snel tempo als tester op te leiden. De termen die hier langskomen ben ik wel bekend mee maar de meeste testtechnieken heb ik niet vaak gebruikt. Ik weet wel wat het ongeveer inhoud maar ik zeg niet tegen mij "Ug, maak eens even een GAT.", tenzij je een letterlijk gat ergens in wil.
Maar goed, misschien kan er hier iemand een bonus van z'n werkgever krijgen als diegene nieuwe collega's.
Op maandag 29 april 2013 16:56 schreef Moira. het volgende:
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
  woensdag 26 november 2008 @ 19:53:34 #221
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_63544458
quote:
Op woensdag 26 november 2008 19:45 schreef existenz het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad ook, maar men hoeft echt niet te specificeren of een kleur zwart/blauw is in elke applicatie.
Toch zijn er redenen om voor het een of het ander te kiezen en wanneer. Wanneer daar vragen over komen is het zaak die te beantwoorden. Met specificeren bedoel ik natuurlijk niet noodzakelijkerwijs dat er een document wordt opgesteld waar dat in staat, maar wel dat er bij onenigheid een knoop kan worden doorgehakt.
quote:
Vaak hoeft dit alleen wanneer het een indicatie waarde heeft of de applicatie aan bedrijfs huisstijl moet voldoen (als het daaral in gespecificeerd staat). In die gevallen is een dergelijke issue natuurlijk prima.. Staat het in beide niet, is het totaal inrelevant en komt zoiets echt helemaal als laatste (en in vele gevallen dus helemaal niet). En hoeft het ook niet gespecificeerd te worden.
Blauw is toch dermate afwijkend dat ik er vraagtekens bij zou zetten wanneer er niet gespecificeerd is dat het blauw moet zijn.
pi_63544469
Bijna elke detacheerder biedt wel opleidingstrajecten daarvoor. Meeste Uni/HBO opleidingen is het test gedeelte uberhaubt een wassen neus, dus een achterstand zul je niet echt hebben..
  woensdag 26 november 2008 @ 19:54:46 #223
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_63544489
quote:
Op woensdag 26 november 2008 19:42 schreef existenz het volgende:

[..]

Blijft nog steeds wat anders dan een rol "spelen" wat mij betreft... Zolang issues relevant zijn, omdat ze niet voldoen aan specificaties, vind ik het ook niet mierenneuken (wel irritant, maar dat is wat anders en eigenlijk gewoon mijn probleem ).
"Een rol spelen" is een prima manier van uitdrukken die weinig met spelletjes spelen te maken heeft. Hoe zou je het anders willen noemen?
pi_63544736
quote:
Op woensdag 26 november 2008 19:54 schreef existenz het volgende:
Bijna elke detacheerder biedt wel opleidingstrajecten daarvoor. Meeste Uni/HBO opleidingen is het test gedeelte uberhaubt een wassen neus, dus een achterstand zul je niet echt hebben..
De markt zakt wel in op het moment, ik weet niet of veel bedrijven nog hapig zijn op onervaren mensen .
pi_63544788
quote:
Op woensdag 26 november 2008 19:53 schreef Alicey het volgende:

[..]

Toch zijn er redenen om voor het een of het ander te kiezen en wanneer. Wanneer daar vragen over komen is het zaak die te beantwoorden. Met specificeren bedoel ik natuurlijk niet noodzakelijkerwijs dat er een document wordt opgesteld waar dat in staat, maar wel dat er bij onenigheid een knoop kan worden doorgehakt.
[..]

Blauw is toch dermate afwijkend dat ik er vraagtekens bij zou zetten wanneer er niet gespecificeerd is dat het blauw moet zijn.
Ja, maar ik heb al veel gevallen gehad waar de tester het vond omdat hij een blauwe auto reed en de vraag niet van de klant af kwam en ook niet eens waar het met de klant overlegt werd. Of hij vond blauw fijner lezen, want hij had een oog afwijking (Alleen de klant had het niet)... Een dergelijke iets, zet je inderdaad op een lijst met mogelijke aanpassingen/uitbreidingen en legt die met een urenschatting voor aan de klant.
pi_63544804
quote:
Op woensdag 26 november 2008 19:54 schreef Alicey het volgende:

[..]

"Een rol spelen" is een prima manier van uitdrukken die weinig met spelletjes spelen te maken heeft. Hoe zou je het anders willen noemen?
Zullen we daar gewoon over ophouden? Mijn punt lijkt me wel duidelijk, hoe iemand het noemt, moet hij/zij zelf weten
pi_63545320
Mijn rol als tester is de bouwer erop te wijzen dat diens oplossing mogelijk best geniaal is, maar helaas niet hetgeen gespecificeerd is. En de FO'er erop te wijzen dat hij mogelijk denkt dat hier dit-of-dat staat, maar dat het ook anders gelezen kan worden dan wel niet te rijmen valt met iets wat ergens anders staat. En gewoonlijk moet ik ook de woordvoerder van de klant erop wijzen dat ze best vanalles en nog wat kunnen willen, maar dat ze dat dan hadden moeten laten opschrijven door de FO'er zodat de bouwer dat had kunnen maken.

Dat is een rol. Een bepaalde lezing van hoe het zou moeten zijn. Ga ik in de schoenen van de bouwer, de FO'er, de klant of de projectleiding staan dan heb ik een andere lezing van bovenstaande gebeurtenissen.

Overigens hoort het bij mijn rol dat ik een probleem laat vallen zodra de testleider dat zegt (niet de projectleider, tenzij hij ook de testleider is). Ik geef geen ruk om welke bug of specificatie dan ook. Ik neem ze door en geef ze door. Als ik had willen vergaderen over de consequenties ervan was ik wel vergaderaar geworden.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 26-11-2008 20:46:38 ]
pi_63545745
Iets wat niet gespecced is hoort gespecced te worden, sim-pel.
pi_63546015
quote:
Op woensdag 26 november 2008 13:43 schreef dyna18 het volgende:
Ik weet niets van een testnet evenement morgen.
http://www.testnet.org/Produktie/Evenementen/ThemaAvond.html
Ben je niet in de war met vorige maand ?
Nee, ik bedoelde de 14e nationale testdag, sorry

http://www.testdag.nl/
pi_63546920
Weet iemand hier een goede manier om een tijdje in het buitenland te kunnen werken als tester? Op Monsterboard staan honderden internationale testvacatures, heeft iemand hier ervaring met het vinden van een leuke klus op die manier?

Zijn er misschien bedrijven in Nederland die veel klussen in het buitenland anbieden?

Überhaupt mensen hier met internationale testervaring?
  donderdag 27 november 2008 @ 08:16:48 #231
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_63556623
Wij hebben wel wat internationale projecten gehad, maar dat loopt (helaas) een beetje op zijn einde. De grote bedrijven zitten vaak ook in het buitenland, maar voordat je daar in aanmerking komt ben je volgens mij ook 3 jaar verder
  donderdag 27 november 2008 @ 09:53:14 #232
232633 Erlandil
The Stormwalker
pi_63558255
Het hangt heel erg af van de periode. Op dit moment hebben wij wel klussen in het buitenland lopen. Ik ben zelf net een half jaar bezig en een van degenen die tegelijkertijd met mij gestart is, zat binnen de 1e week bij een intake in Brussel. Die klus wordt nu aan mij aangeboden, dus internationale projecten zijn er wel.
Ik vraag me af of je het nu hebt over freelance klussen in het buitenland of iets anders.

Dus die 3 jaar verder is niet in alle gevallen nodig
  donderdag 27 november 2008 @ 10:36:41 #233
153506 Captain_Fabulous
pi_63559507
Erlandi, heb jij geen PM aangezet of werkt het niet op hhet moment?
  donderdag 27 november 2008 @ 18:48:22 #234
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_63572208
quote:
Op woensdag 26 november 2008 21:14 schreef FloggingMolly het volgende:
Weet iemand hier een goede manier om een tijdje in het buitenland te kunnen werken als tester? Op Monsterboard staan honderden internationale testvacatures, heeft iemand hier ervaring met het vinden van een leuke klus op die manier?

Zijn er misschien bedrijven in Nederland die veel klussen in het buitenland anbieden?

Überhaupt mensen hier met internationale testervaring?
Je kan overal werken in IT. De vraag is of jij beter of goedkoper bent als een Indier of een Oost Europeaan. Je zult dus in het algemeen minder verdienen. Tenzij je vanuit NL opdrachten doet want dan gaat het om SLA's en dus kwaliteit. Althans dat is het imago/kostprijs verhaal in W-Europa en N-Amerika.
  donderdag 27 november 2008 @ 20:37:43 #235
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_63575477
quote:
Op woensdag 26 november 2008 20:47 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Nee, ik bedoelde de 14e nationale testdag, sorry

http://www.testdag.nl/
Wie is er naar toe geweest?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 28 november 2008 @ 11:27:24 #236
232633 Erlandil
The Stormwalker
pi_63590204
To capt_fab, Ik heb bij mijn weten pm niet uitgezet, als het standaard uitstaat zal dat wel het geval zijn. Wegens internetproblemen kan ik op dit moment moeilijk terugzoeken hoe ik dat moet veranderen (mijn vorige post is inderdaad ook al opgegeten ).. hmm volgens mij heb ik het zojuist aangezet .

bah, internet probleme op je werk en thuis maakt je niet blij. Zeker als je op een functie zit waar er niet te allen tijde testzaken zijn.
pi_63593590
@ vorige pagina....

Even iets anders hoor... Graag jullie mening hierover.

TM wil graag dat de testgevallen zodanig opgesteld worden, dat iemand, die nog nooit getest heeft en ook niets weet van de applicatie en wat het zou moeten kunnen, de testgevallen uit moet kunnen voeren.

Collega tester heeft testgevallen opgesteld. Testgevallen zijn niet opzichzelfstaand: Men moet eerst andere handelingen doen, voordat aan het testgeval begonnen kan worden. Deze zijn niet beschreven in precondities oid. Goed, de testgevallen staan dan wel chronloogisch in het bestand, dus als je alles achter elkaar uitvoert, kom je er wel. Je loopt dan echter tegen de lamp als je op een ochtend verder wil gaan waar je de dag ervoor gebleven was (en het systeem kan niet aan blijven staan gedurende de nacht). Of als je losse testgevallen wil/moet (her)testen. Argument vóór: De tester in kwestie weet op een gegeven moment wel hoe het moet en heeft de 'aanloop-kennis' niet nodig. Argument tegen: Dan kan ie dus niet uitgevoerd worden door een nieuw persoon, bijvoorbeeld bij ziekte van de tester. Verder moet je in het geval van een defect ook beschrijven welke stappen er zijn gedaan vóór dit testgeval. Kan van belang zijn voor de bouwers.

Verder... de testgevallen van collega tester zijn gereviewd op verzoek van TM. Eerste reactie van collega tester was defensief: Mijn testgevallen hoeven niet gereviewd te worden. Dat doe ik zelf...
Oooookaaaaay.....

Maar goed, een paar van de vragen die gesteld waren op basis van zijn testgevallen:

Testgeval 1: Als waarde > 1000, dan gebeurt er dit.
Testgeval 2: Als waarde < 1000, dan gebeurt er dat.
Vraag: Wat als waarde = 1000?
Antwoord: Dat stond niet gespecificeerd.
....

Specificatie X: De maximale waarde die je in kunt voeren is 999
Bijbehorend testgeval: Je kunt 999 invoeren
Vraag: Wordt er niet getest of je ook 1000 kunt invoeren? (Of andere invalid values, zoals letters en tekens of zo)?
Antwoord: Ja, natuurlijk!
Vraag: Waar kan ik die testgevallen vinden?
Antwoord: Die heb ik niet beschreven.
Vraag: Waarom niet?
Antwoord: Er waren al zoveel testgevallen, ik wilde het aantal beperken. Daarnaast vind ik niet dat je deze allemaal specifiek moet beschrijven in een testgeval. Deze zitten allemaal in mijn hoofd. Als ik bij dit testgeval kom, dan weet ik zelf wel dat ik ook de andere waarden moet testen.
Vraag: Wat als niet jij, maar iemand anders deze testgevallen moet uitvoeren?
Antwoord: Iedere goede tester weet dit.

Dit gaat dus nergens over, want als iemand anders dit uitvoert, dan heeft ie de specs er niet bij. Dus hij weet niet of "Je kunt 999 invoeren" een grenswaarde is of niet, en of het een bovengrens of ondergrens is. Het enige wat je dan kunt testen is of je daadwerkelijk 999 kunt invoeren....

Wat denken jullie van bovenstaande?
  vrijdag 28 november 2008 @ 13:39:32 #238
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_63593744
Slecht gespect als je het mij vraagt...

"Iedere goede"-antwoorden zijn bullshit. Hee je code is extreem rommelig en niet uitbreidbaar. "Ja een goede programmeur kan er wel uitkomen"
  vrijdag 28 november 2008 @ 13:40:46 #239
153506 Captain_Fabulous
pi_63593777
Dat de betreffende tester een ontzettende trap onder z'n hol moet hebben.
Maar tegenvraag, gaat de TM ook de tijd en resources vrijmaken om gestructureerder te werken en alles op te schrijven? Of wordt er alleen geroepen 'we moeten gestructureerder werken' maar geen resources voor vrijgemaakt? Het gedrag van je collega tester kan ook onstaan zijn omdat vorige TM's het wel mooi vonden, iemand die zo weinig uren aan documentatie besteed. Er lopen teveel PM's en TM's rond die alleen maar kijken hoe het zo goedkoop mogelijk kan...
pi_63593846
1) Men zou niet werkelijk iemand van straat moeten kunnen plukken - je gebruikt niet voor niks professionele mensen

2) Als de teststrategie voorschrijft dat grenswaarden getest moeten worden dan moeten die testgevallen ook aanwezig zijn. Is uitschrijven teveel werk dan moet er een testgeval gemaakt worden met een beschrijving als 'voer nu testgeval xxx uit met waarde ... ; verwacht resultaat: .....'. Of iets soortgelijks.
Als de teststrategie voorschrijft dat het volstaat een goedgeval te testen volstaat 999. Dan moet je op je handen zitten (of de TM overtuigen van de kortzichtigheid ervan).

Verder zijn defensieve reacties op review een slecht teken.

Wat betreft de chronologie; geen mening .
pi_63597617
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 13:33 schreef LadyXochi het volgende:
Wat denken jullie van bovenstaande?
Voor het eerste geval, dienen dit soort voorvereisten om een testgeval uit te kunnen voeren opgenomen te worden in de precondities.

Met betrekking tot de review blijkt helaas dat hij niet een zeer goede tester is (en dan druk ik mij nog zwak uit). Als hij Grenswaardenanalyse al niet beheerst, heb ik ook sterke twijfel over de rest van zijn werk.
Ik zou dit daarom voorleggen aan de TM en het hem verder laten uitzoeken. Doet hij er niets mee, dan zelf er ook verder niet druk om maken.
pi_63615407
Allereerst: Bedankt voor jullie input. Ik wist eigenlijk al wat jullie gingen zeggen, maar het is toch wel fijn om te horen dat je niet de enige bent die het cappy vindt
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 13:39 schreef soylent het volgende:
Slecht gespect als je het mij vraagt...
Ja, daar kan ik nog wel uren over doorgaan. Maar wanneer ik ergens aan begin, dan is het eerste wat ik doe de specs reviewen en dergelijke gaten, fouten en onduidelijkheden eruit halen. Daar heeft collega tester al in gefaald m.i. (In dit geval ben ik er na 3 maanden pas bijgezet).
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 13:40 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Maar tegenvraag, gaat de TM ook de tijd en resources vrijmaken om gestructureerder te werken en alles op te schrijven?
Ja, er zijn nu resources vrijgemaakt. O.a. ik. Ze hebben mij erbij gezet, omdat ze geen vertrouwen hadden in de kwaliteit van zijn werk. Maar als je zijn zooitje goed wil krijgen, kun je eigenlijk net zo goed opnieuw beginnen. Ik heb in ieder geval een aantal knelpunten boven water gehaald en nu weten ze (TM en PL) wel waar ze aan toe zijn met zijn deel. Eén van de onderdelen die nog gedaan moesten worden heb ik naar me toe getrokken onder het mom van: Dan kun je in ieder geval daarvan een betere kwaliteit garanderen
quote:
Het gedrag van je collega tester kan ook onstaan zijn omdat vorige TM's het wel mooi vonden, iemand die zo weinig uren aan documentatie besteed.
Wat ik eigenlijk denk/vind is dat de TM de collega tester te lang zijn gang heeft laten gaan. Toen ik erbij werd gezet (en dat was initieel alleen maar omdat ze vonden dat ie er wel erg lang over deed), vroeg ik of TM al eens naar zijn testgevallen had gekeken. Dat was dus nog niet het geval. Met één oogopslag kon je zien dat de kwaliteit van wat hij had ver onder de maat was. Ieder testgeval had max. 5 regels (stappen en verwachtingen). Dit was volgens collega tester wederom, omdat het zoveel werk was en er waren zoveel testgevallen dat het heel veel tijd zou kosten om alles helemaal uit te schrijven, dat hij zelf maar had besloten om ieder testgeval maximaal 5 regels te laten omvatten!!! Enfin, als de TM initieel even had gekeken hoe collega tester te werk ging, had hij meteen kunnen zeggen dat: De testgevallen 1) helemaal uitgeschreven moeten worden, 2) los uitgevoerd moeten worden, en 3) ook door mensen zonder kennis van de applicatie uitgevoerd moeten kunnen worden (dus specifiek genoeg). Misschien een tip voor TMs hier, om af en toe eens wat werk te bekijken, om te zien of ze op het juiste pad zijn, en niet te wachten tot het einde van de analyse-periode.
quote:
Er lopen teveel PM's en TM's rond die alleen maar kijken hoe het zo goedkoop mogelijk kan...
Dat is gelukkig bij onze TM niet het geval.
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 13:44 schreef sigme het volgende:
1) Men zou niet werkelijk iemand van straat moeten kunnen plukken - je gebruikt niet voor niks professionele mensen
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Wel voor de testanalyse, maar voor de testuitvoer kun je best studentjes inzetten. Het enige wat ze moeten kunnen is de stappen doorlopen (en die moeten dus m.i. duidelijk genoeg zijn, dat was mijn punt), en in het geval van een bevinding kunnen omschrijven waar het fout is gegaan, wat ze toen deden, of het reproduceerbaar is, een screenshotje maken en wat meer dingen opschrijven, zoals releasenummers en meer van die dingen die je nodig hebt voor een goed bevindingenbeheer.
quote:
[...] de teststrategie [...]
Ja, die was dus niet specifiek opgesteld. Dan moet ik inderdaad
quote:
de TM overtuigen van de kortzichtigheid ervan
pi_63615799
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 10:24 schreef LadyXochi het volgende:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Wel voor de testanalyse, maar voor de testuitvoer kun je best studentjes inzetten. Het enige wat ze moeten kunnen is de stappen doorlopen (en die moeten dus m.i. duidelijk genoeg zijn, dat was mijn punt), en in het geval van een bevinding kunnen omschrijven waar het fout is gegaan, wat ze toen deden, of het reproduceerbaar is, een screenshotje maken en wat meer dingen opschrijven, zoals releasenummers en meer van die dingen die je nodig hebt voor een goed bevindingenbeheer.
Eens hoor. Maar de zinsnede 'dat iemand van de straat geplukt het moet kunnen uitvoeren' moet niet *te* letterlijk genomen worden, dat is mijn punt. (Dan kom je op het niveau 'zet de computer aan' )
pi_63622095
Haha, ja nee, oké
  zaterdag 29 november 2008 @ 18:07:34 #245
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_63622485
ik werk met senior testers / test coordinatoren die findings inschieten met: het werkt niet en met een heel globaal reproductie scenario en verwachte en werkelijke resultaat. Als je dan vraagt of het niet wat specifieker kan zeggen ze doodleuk dat het niet zo moeilijk is

Misschien ben ik teveel geschoold om gestructureerd te werken, maar ik vind het absoluut belachelijk dat het getolereerd wordt
pi_63623308
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 18:07 schreef Fugie het volgende:
ik werk met senior testers / test coordinatoren die findings inschieten met: het werkt niet en met een heel globaal reproductie scenario en verwachte en werkelijke resultaat. Als je dan vraagt of het niet wat specifieker kan zeggen ze doodleuk dat het niet zo moeilijk is

Misschien ben ik teveel geschoold om gestructureerd te werken, maar ik vind het absoluut belachelijk dat het getolereerd wordt
En als je vraagt of ze het even na willen doen terwijl je meekijkt?

Het kan heel lastig zijn/veel tijd kosten om iets helemaal tot in detail op te schrijven. Laten zien werkt dan veel beter.
  zaterdag 29 november 2008 @ 22:18:49 #247
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_63628312
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 18:51 schreef FloggingMolly het volgende:

[..]

Het kan heel lastig zijn/veel tijd kosten om iets helemaal tot in detail op te schrijven. Laten zien werkt dan veel beter.
het argument wordt gebruikt omdat ze er vanuit gaan dat iedereen wel weet 'hoe het moet' (dus genoeg ervaring heeft met de applicatie). Dat is in mijn ogen alleen geldig als je weet dat diegene na jou inderdaad die kennis heeft.

Meekijken is wel een optie maar als 3 partijen elke keer op een ander tijdstip moeten meekijken is het beter om het wat gedetailleerder op te schrijven. Zeker aangezien wij een bouwteam in rusland hebben waar je echt alles in detail moet uitleggen omdat het anders niet goed komt
pi_63630719
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 18:51 schreef FloggingMolly het volgende:

Ik schiet het er ook globaal in. Als iets niet duidelijk is, dan vragen ze het maar even. Gebeurde me veel te vaak dat ik een heel uitgebreid rapport schreef waarbij de programmeur al bij 1 oogopslag wist waar de fout zat of dat ie gewoon op hold gaat ivm lage prio

Aan de andere kant, als consultants wat rapporteren, dan wil ik het zelf wel allemaal precies weten met klantdatabase/gegevens enzo, want het kost me veel te veel tijd om de situatie zelf te genereren. Ik wil het eerst gewoon effe zien en dan kan ik wel beginnen met het isoleren van de fout om het dan netjes op een gouden schaaltje aan de developer te kunnen geven.

Zo'n "edit" in het issuerapport toevoegen:

consultant: "het gaad fout als deze bwerking wil doen. Dan crashd de app"
En dan mijn edit: "het gaat alleen fout op het moment dat dit en dat vinkje aanstaat en die en die setting op die en die waarde."
Waarderen ze altijd zeer en is leuk speurwerk
En die taalfouten zitten er ook in. consultants hebben namelijk een hekel aan issues inkloppen en proberen dan altijd 400 aanslagen per minuut te halen zonder over spelling na te denken
pi_63639302
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 18:07 schreef Fugie het volgende:

Mee eens. En als ze het blijven doen nadat je het herhaaldelijk hebt aangegeven... Terug zetten met request for information? Is misschien wel kinderachtig, maar ik kan ook even niets beters verzinnen (zo vroeg op de zondagochtend)...
pi_63639315
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 23:42 schreef Knipoogje het volgende:
consultant: "het gaad fout als deze bwerking wil doen. Dan crashd de app"
En dan mijn edit: "het gaat alleen fout op het moment dat dit en dat vinkje aanstaat en die en die setting op die en die waarde."
Waarderen ze altijd zeer en is leuk speurwerk
En die taalfouten zitten er ook in. consultants hebben namelijk een hekel aan issues inkloppen en proberen dan altijd 400 aanslagen per minuut te halen zonder over spelling na te denken
LOL

Maareuh, wat bedoel je met consultants? Ik ben ook consultant.... Een test consultant uiteraard, maar ik geoof dat jij iets anders bedoelt?
  zondag 30 november 2008 @ 11:06:45 #251
61660 Lariekoek
pi_63639896
Merken we al iets van een terug lopende mark, of...?
  zondag 30 november 2008 @ 11:30:38 #252
232633 Erlandil
The Stormwalker
pi_63640176
Damn LadyXochi, ik weet niet hoelang die persoon al tester is maar ik weet wel dat ik het niet zo aangeleerd gekregen heb .
Tuurlijk mogen er bepaalde testgevallen missen, inzicht van de tester kan hierin een grote rol spelen, risico analyse etc. Maar als je een Syn/Sem test doet zoals ik hieruit vermoed dan zijn juist die zaken wel belangrijk (en volgens mij bij Tmap iig heel duidelijk uitgespecificeerd onder een enkel testgeval).
Maar op het moment dat je schrijft dat een willekeurig persoon de testgevallen moet kunnen uitvoeren (en dan niet willekeurig van de straat maar iemand die een bepaald niveau staat maar geen tester is), moet deze elke handeling voorgeschreven kunnen uitvoeren. Ik las dan weer niet dat elk testgeval afzonderlijk gehertest moet kunnen worden, dus dat ze in sequentie staan als precondities is niet verkeerd. Maar de kwaliteit van de testgevallen lijkt gewoon slecht

En kwaliteit is toch wat we proberen te halen met testen .

Hmm teruglopende markt? neuj nog niet echt bij mijn weten. Als ik mijn accountmanagers moet geloven gaat dat pas halverwege volgend jaar echt lopen als het echt aanhoudt. Bij de kleinere bedrijven/freelancers daar kan het wel gaan rommelen, maar voorlopig is er nog niet echt een probleem.
pi_63640470
quote:
Op zondag 30 november 2008 09:38 schreef LadyXochi het volgende:
Maareuh, wat bedoel je met consultants? Ik ben ook consultant.... Een test consultant uiteraard, maar ik geoof dat jij iets anders bedoelt?
Gewoon product consultants he, die een beetje in kaart brengen welke functies de klant er bij willen hebben, het daar aan de praat krijgen. Op leeftijd inmiddels. Ons hele team is relatief oud
Ik ben met 35 de jongste. De 2 programmeurs zijn 46, project leider 40 en beide consultants ook midden 40.

Wel grappig eigenlijk: sinds kort maken we gebruik van een echt "salarisgebouw" en is iedereen ingedeeld in schalen met junior-medior-senior titel. Senior is eigenlijk alleen weggelegd voor mensen die wat extra doen (de programmeur bijv. die ook nog interne projecten erbij doet). Kortom, al die ouwetjes bij ons die al 25 jaar programmeur zijn en al jaren senior als titel hadden zijn nu allemaal weer 'medior'. Voor het salaris maakt het geen ruk uit, maar het voelt niet echt prettig Overal gemopper hehe. Ze hadden het beter junior-senior-master ofzo kunnen noemen. De consultants willen graag wel senior op hun visite kaartje houden, want klanten willen liever een senior dan een medior op bezoek
pi_63640579
Reminder to self: TM vertellen dat alle testers verteld moeten worden dat ze dienen te werken volgens de binnen het bedrijf gebruikte methodes.
quote:
Op zondag 30 november 2008 11:30 schreef Erlandil het volgende:
Damn LadyXochi, ik weet niet hoelang die persoon al tester is maar ik weet wel dat ik het niet zo aangeleerd gekregen heb .
Ik zal 't maar eerlijk zeggen... Ik heb een belangrijk feit achterwege gelaten... Het gaat hier om een Indiër. Alles gaat off-shore, maar hij zit eerst een paar jaar hier om te kijken hoe er gewerkt wordt, om vervolgens terug in India een team aan te sturen, maar ik heb er weinig vertrouwen in...
quote:
Op zondag 30 november 2008 11:30 schreef Erlandil het volgende:[...] een willekeurig persoon de testgevallen moet kunnen uitvoeren, moet deze elke handeling voorgeschreven kunnen uitvoeren
Helemaal als dat herhaaldelijk is aangegeven door TM...
quote:
Ik las dan weer niet dat elk testgeval afzonderlijk gehertest moet kunnen worden, dus dat ze in sequentie staan als precondities is niet verkeerd.
Het staat dus juist nergens beschreven welke stappen je moet doen voor je een bepaald testgeval uit kunt voeren, bijvoorbeeld de vorige testgevallen. Als je ALLE voorgaande testgevallen uit gaat voeren, ben je daar onnodig veel tijd kwijt, omdat die onderdelen misschien helemaal niet getest hoeven worden en niet allemaal noodzakelijk zijn om een andere uit te kunnen voeren.

Voorbeeld met invoeren persoonsgegevens, verdeeld over 2 schermen. Als je een veld op scherm 2 wil testen, moet je in ieder geval door scherm 1 heen. Hier moet je de verplichte velden vullen met correcte gegevens. Maar de rest wil je niet allemaal gaan invullen. In dit geval staat er dus nergens beschreven welke velden je hoe moet vullen om bij scherm 2 te komen. Goed, als je met de applicatie bekend bent, dan weet je dat op een gegeven moment wel. Maar dan kun je dus niet iemand anders laten testen en dat gebeurt bij ons regelmatig. Bij een hertest moeten een aantal kleine testgevallen uitgevoerd worden, maar de tester die erop zit is niet beschikbaar en een tester van een ander project (van zelfde TM) heeft wel even tijd. Dan moet die dat dus ook even snel kunnen doen, toch?
quote:
Maar de kwaliteit van de testgevallen lijkt gewoon slecht
En kwaliteit is toch wat we proberen te halen met testen .
Ja, inderdaad. Ik heb dan ook al tegen de TM gezegd dat de kwaliteit van bepaalde onderdelen niet gegarandeerd kan worden (hoewel collega tester uiteraard vindt van wel).
pi_63640627
quote:
Op zondag 30 november 2008 11:06 schreef Lariekoek het volgende:
Merken we al iets van een terug lopende mark, of...?
Ik nog niet, maar ik hoor van collega's en concollega's dat er veel mensen op de bank komen te zitten. Bij Sogeti is een wervingsstop, bij een aantal andere bedrijven (o.a. Ordina en Bartosz) komen steeds meer mensen op de bank te zitten. Bij ons trouwens ook hoor, omdat de klanten dus veel projecten stopzetten of zo. Alleen van mijn directe collega's, die in de laatste paar maanden op de bank kwamen (vanaf september), zit zeker de helft al weer op een nieuwe klus.
pi_63647619
Mensen op de bank bij Ordina valt wel mee hoor. Er was even een piek met mensen op de bank, omdat die vrijgemaakt waren voor BPO gerelateerde projecten. Maar zoals jullie allemaal hebben kunnen lezen gaat het niet zo goed met BPO. Ondertussen zijn die mensen allemaal alweer elders geplaatst. Wel zie ik dat junioren het een stuk moeilijker hebben om een opdracht te krijgen. Daarom worden er ook alleen nog maar ervaren mensen nu aangenomen. Ook zie ik wel dat een aantal klanten (vooral bij financiële instellingen) de vraag enorm is teruggelopen.
  maandag 1 december 2008 @ 09:39:29 #257
153506 Captain_Fabulous
pi_63661166
quote:
Op zondag 30 november 2008 12:02 schreef LadyXochi het volgende:
Ik zal 't maar eerlijk zeggen... Ik heb een belangrijk feit achterwege gelaten... Het gaat hier om een Indiër. Alles gaat off-shore, maar hij zit eerst een paar jaar hier om te kijken hoe er gewerkt wordt, om vervolgens terug in India een team aan te sturen, maar ik heb er weinig vertrouwen in...
[..]
Hum, ik werkte in m'n vorige project stuurde ik vanuit nederland een aantal indische test analysten aan, en dat was een nachtmerrie juist omdat ze nooit dingen deden zoals ik het wilde, ook al leg je het 20 keer uit.
  maandag 1 december 2008 @ 11:12:27 #258
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_63663253
Interessant topic. Ik heb tot nu toe alleen ervaring met het op vrijwillige basis (alfa- en beta)testen van games, maar zit er wel over te denken ooit de overstap te maken naar professioneel tester worden. Ik vind het namelijk echt leuk om te doen en uit de feedback die ik krijg blijkt wel dat de developers ook veel aan mijn opmerkingen hebben.

In Nederland is 'tester' binnen de gamesindustrie volgens mij niet echt een gezochte functie, dus zal het meer algemeen moeten worden. Is zo'n ISTQB Foundation certificaat in zelfstudie te doen of moet je verplicht aan een dure cursus meedoen c.q. je ziel verkopen aan een detacheerder? En is het te volgen als je geen ICT-gerelateerde studie hebt gevolgd (heb wel twee HBO-diploma's en een bachelor maar in heel andere richtingen)?
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
  maandag 1 december 2008 @ 11:50:38 #259
153506 Captain_Fabulous
pi_63664155
quote:
Op maandag 1 december 2008 11:12 schreef lizardtattoo het volgende:
uit de feedback die ik krijg blijkt wel dat de developers ook veel aan mijn opmerkingen hebben.
Ons vak word door verstandige developers inderdaad meer en meer gewaardeerd

/quote]
In Nederland is 'tester' binnen de gamesindustrie volgens mij niet echt een gezochte functie, dus zal het meer algemeen moeten worden. Is zo'n ISTQB Foundation certificaat in zelfstudie te doen of moet je verplicht aan een dure cursus meedoen c.q. je ziel verkopen aan een detacheerder? En is het te volgen als je geen ICT-gerelateerde studie hebt gevolgd (heb wel twee HBO-diploma's en een bachelor maar in heel andere richtingen)?
[/quote]
Wat betreft ISTQB je kan gewoon alleen een examen volgen, en je voorbereiden dmv zelfstudie. Maar zonder cursus lukt dat maar weinigen. En die kost wel rond de 1600,- ex BTW. Dus dat is een investering die niet iedereen zelf wil/kan betalen.
PM me maar als je details wil over de opleidingen, ik werk bij een bedrijf dat regelmatg ISTQB trainingen organiseert. (met aardige slaag cijfers).

Als je serieus wil gaan testen is beginnen bij een detacheerder helemaal niet zo erg hoor, en die sturen je standaard op cursussen als Foundation die je een stuk op weg zullen helpen. De meeste in dit topic zijn denk ik in elk geval begonnen bij een detacheerder. En we zijn best aardig terecht gekomen
  maandag 1 december 2008 @ 12:04:37 #260
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_63664525
Ik heb geen problemen met detacheerders an sich, maar meer met het feit dat je als je zo'n cursus op hun kosten doet, je meteen voor weet ik hoeveel jaar in dienst moet blijven (is ook wel logisch, zij moeten hun investering terugverdienen). Wat nou als het me toch niet bevalt, hun arbeidsvoorwaarden me niet aanstaan of mijn partner gaat verhuizen en zij geen passend werk voor mij hebben in de buurt van zijn nieuwe woonplaats)... daarom ben ik wat huiverig om me meteen voor langere tijd vast te leggen en doe ik het liever op eigen houtje. Ben nu ook al jaren z.z.p.'er/freelancer en dat bevalt eigenlijk wel goed.
Ik ga in ieder geval even zoeken naar die examens en cursussen of studieboeken.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
  maandag 1 december 2008 @ 13:04:33 #261
153506 Captain_Fabulous
pi_63665974
quote:
Op maandag 1 december 2008 12:04 schreef lizardtattoo het volgende:
Ik heb geen problemen met detacheerders an sich, maar meer met het feit dat je als je zo'n cursus op hun kosten doet, je meteen voor weet ik hoeveel jaar in dienst moet blijven (is ook wel logisch, zij moeten hun investering terugverdienen). Wat nou als het me toch niet bevalt, hun arbeidsvoorwaarden me niet aanstaan of mijn partner gaat verhuizen en zij geen passend werk voor mij hebben in de buurt van zijn nieuwe woonplaats)... daarom ben ik wat huiverig om me meteen voor langere tijd vast te leggen en doe ik het liever op eigen houtje. Ben nu ook al jaren z.z.p.'er/freelancer en dat bevalt eigenlijk wel goed.
Ik ga in ieder geval even zoeken naar die examens en cursussen of studieboeken.
Vaak neemt een nieuwe werkgever dat soort kosten wel over, en zonder ervaring kan het wel moeilijk zijn om je eerste testklussen te krijgen, een detacheerder kan makkelijker z'n juniors ergens plaatsen. Anyway mocht je zlef je training willen regelen, ik heb je even ge PM'd met een linkje van m'n eigen werkgever, we geven namelijk veel cursussen, heb ik ook weer m'n goeie daad voor vandaag gedaan .
pi_63671405
Meestal is het zo dat je pas het certificaat haalt als je 6 tot 12 maanden ervaring hebt als tester.
In Nederland heb ik tot nu toe geen testopdrachten voorbij zien komen voor games. Vooral zijn het opdrachten bij de overheid / financiële instellingen / andere grote bedrijven, waar een stuk bedrijfssoftware getest dient te worden.
  maandag 1 december 2008 @ 16:36:31 #263
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_63671676
Games testen is ook moeilijk gestructureerd te doen.

Op onze bedrijfsconferentie afgelopen jaaar hadden we een presentatie over games testen en de technieken die daarin gebruikt worden. Maar voor zover ik weet is het toch vooral alpha en beta testen en dan lekker 'proberen' (explorary testing is nog wat het meeste in de buurt komt).

Beetje hetzelfde idee heb ik bij usability testen. Is toch een beetje grijzer gebied dan het 'harde' testen op requirements wat bij ERP applicaties vaak mogelijk is.
pi_63671778
quote:
Op maandag 1 december 2008 12:04 schreef lizardtattoo het volgende:
Ik heb geen problemen met detacheerders an sich, maar meer met het feit dat je als je zo'n cursus op hun kosten doet, je meteen voor weet ik hoeveel jaar in dienst moet blijven (is ook wel logisch, zij moeten hun investering terugverdienen).
Voor een ISTQB-cursus krijg je geen jarenlange contractsverplichting opgelegd hoor . En zo bang hoef je voor een detacheerder nu ook weer niet te zijn, al loont het om je goed te orienteren en niet alleen op salaris te selecteren.
  maandag 1 december 2008 @ 16:46:32 #265
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_63671971
Beetje cursus doet overigens zo 1000 euro.

Overigens zijn de standaard cursussen niet zo ingewikkeld, je zou het allemaal wel in zelfstudie kunnen doen. Maar ik vond het wel handig om in een 3 daagse cursus gelijk er vanaf te zijn.
  maandag 1 december 2008 @ 17:09:12 #266
153506 Captain_Fabulous
pi_63672667
Meer rond de 1600. Ex BTW.
  maandag 1 december 2008 @ 18:22:29 #267
61660 Lariekoek
pi_63674419
quote:
Op maandag 1 december 2008 17:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Meer rond de 1600. Ex BTW.
Ligt eraan of de docenten van inhouse komen of niet.
Wat vaak dus bij de grote detacheerders wel zo is.
  maandag 1 december 2008 @ 18:54:02 #268
153506 Captain_Fabulous
pi_63675063
Veel daarvan huren ons daar voor in. Maar een publieke cursus is ook weer anders geprijsd dan een inhouse training.
pi_63675710
quote:
Is zo'n ISTQB Foundation certificaat in zelfstudie te doen of moet je verplicht aan een dure cursus meedoen c.q. je ziel verkopen aan een detacheerder? En is het te volgen als je geen ICT-gerelateerde studie hebt gevolgd (heb wel twee HBO-diploma's en een bachelor maar in heel andere richtingen)?
ISTQB Foundation is een lachertjes, dus ja, dat kan
quote:
Op maandag 1 december 2008 16:36 schreef Fugie het volgende:
Games testen is ook moeilijk gestructureerd te doen.
Bah humbug

[ Bericht 22% gewijzigd door LadyXochi op 01-12-2008 19:44:18 ]
pi_63712555
quote:
Game tester wil je zowiezo niet worden. Het meest rotte beroep dat er is, lees de horrorverhalen er op internet maar na. Je wordt erg slecht betaald (het scheelt zo 1000 euro met een tester in een ander gebied) en wordt echt als slaaf misbruikt. Als ik wel eens zo de verhalen lees staat het gametesten ook erg in de kinderschoenen, juist omdat er door het slavenregime alleen maar jonge gastjes gestrikt worden die meer games willen spelen dan dat ze van testen hun vak willen maken. Aangezien games een verslavende factor hebben zijn fouten niet zo erg, mensen spelen het toch wel. Als een bedrijfskritische applicatie relatief net zoveel bugs had bevat als World of Warcraft ofzo, dan had geen hond die applicatie aangeschaft Komt natuurlijk ook wel door de extreme werkdruk ivm deadlines die je hebt. De laatste weken schijnt het dag en nacht doorpezen te zijn.

Heb eens vrijblijvend gesolliciteerd naar game-tester in de vorm van wat vragen, over wat de doorgroeimogelijkheden waren, of je input mocht leveren voor het ontwerp, mee mocht helpen met lore schrijven enzo, maar de hoofdtoon was toch: bek houden en testen. En als je dan heeeel goed je best deed, mocht je misschien doorgroeien. Zelfs de documentalisten en lore schrijvers werden als 'hoger' ingeschaald

Kortom, wil je professioneel tester worden, blijf dan verre van game testen
pi_63713201
Heb je ook wat links waar die verhalen terug te vinden zijn. Zou ze graag willen lezen.
  woensdag 3 december 2008 @ 09:10:56 #272
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_63717603
Ik doe het nu gratis, dus 'slecht betaald' doet me niet veel. Alleen waren het tot nu toe alleen studio's met twee tot tien man in dienst (wel commercieel uitgegeven games, dus de druk van publishers en deadlines ken ik wel). Ik wil langzamerhand een paar stapjes groter gaan denken en eens kijken of ik er mijn brood mee zou kunnen verdienen uiteindelijk. Liefst toch in games, maar als dat niet kan is software algemeen een optie. En een certificaat/cursus kan allicht helpen.

Horrorverhalen, ach, een paar verhalen van mensen die teleurgesteld waren omdat het niet was wat ze verwacht hadden (deze bijvoorbeeld, of deze) heb ik ook wel gelezen, maar overwerken zoals in dit beruchte verslag zal niet zo vaak voorkomen (en dan kan je ook altijd nog nee zeggen of ontslag nemen, er zijn wetten tegen slavernij). Gek genoeg vind ik het echt helemaal niet erg om hetzelfde stukje tig keer te spelen om een bug te kunnen reproduceren en vind ik het juist leuk om dingen te proberen die speltechnisch gezien niet zouden moeten kunnen.
  woensdag 3 december 2008 @ 09:57:38 #273
153506 Captain_Fabulous
pi_63718608
quote:
Op woensdag 3 december 2008 09:10 schreef lizardtattoo het volgende:
Gek genoeg vind ik het echt helemaal niet erg om hetzelfde stukje tig keer te spelen om een bug te kunnen reproduceren en vind ik het juist leuk om dingen te proberen die speltechnisch gezien niet zouden moeten kunnen.
Je basishouding is goed
pi_63730037
Als ik die artikelen zo lees, wordt testen echt vele malen minder gewaardeerd in de VS dan hier in Europa. Zowel salaris als vakwaardering zie ik om mij heen veel hoger liggen (al is dat niet gametesten).

Om nog even terug te komen op de huidige economische neergang. Ook ik merk het steeds meer. Mijn opdracht bij de klant is vanwege geen budget uitgesteld en ik kom straks voor het eerst van mijn leven op de bank te zitten (tenzij er op korte termijn nog een opdracht gevonden kan worden). Simpel weg omdat er geen testwerk meer bij de klant op korte termijn ligt.
pi_65845437
Ik overweeg een carriereswitch en heb de afgelopen tijd mijn interesses en sterke en zwakke punten eens op een rijtje gezet. Al met al denk ik wel een type te zijn voor tester: ik ben analytisch sterk, gewend om me als een waar Pietje Precies urenlang te buigen over teksten in uitgestorven talen waarin 1 lettertje een enorm verschil kan maken, communicatief vaardig genoeg om acht jaar succesvol te hebben kunnen werken in het onderwijs, en een kei in dit soort tests.

Nou lijkt het me niet de ideale tijd om als volstrekt onervaren en niet meer piepjonge persoon ergens binnen te komen als trainee, maar ik wil het wel proberen. Met een laag aanvangssalaris kan ik wel leven, ook omdat ik van plan ben snel bij te leren. Mijn belangrijkste vraag hier is bij welke bedrijven de opleidingsmogelijkheden goed zijn (je hoort weleens over mensen die jarenlang blijven hangen in een functie waarin je niets bijleert). Ik ga het natuurlijk gewoon bij elk bedrijf proberen, maar dan probeer ik het bij die bedrijven het éérst.
pi_65851618
@Shadylane, idd mischien niet de allerbeste tijd aangezien veel bedrijven redelijk wat mensen op de bank hebben zitten, maar dat ligt mischien ook aan de regio waarin je zoekt. Mocht je serieus op zoek zijn mag je me pm'en, ik weet nl nog wel een bedrijf met goede opleidingsmogenlijkheden
pi_65852859
quote:
Op zondag 8 februari 2009 13:31 schreef ShadyLane het volgende:
Nou lijkt het me niet de ideale tijd om als volstrekt onervaren en niet meer piepjonge persoon ergens binnen te komen als trainee, maar ik wil het wel proberen. Mijn belangrijkste vraag hier is bij welke bedrijven de opleidingsmogelijkheden goed zijn.
Ik ben tevreden over hoe mijn bedrijf mij heeft opgeleid tot tester. Helaas wordt er op dit moment niemand meer aangenomen en starten er binnenkort ook geen nieuwe traineeships. Wanneer de markt weer wat beter is, worden er door verschillende bedrijven traineeships aangeboden tot tester. Dat is een prima manier om in het vak te rollen.
pi_65856190
quote:
Op zondag 8 februari 2009 13:31 schreef ShadyLane het volgende:
Ik overweeg een carriereswitch en heb de afgelopen tijd mijn interesses en sterke en zwakke punten eens op een rijtje gezet. Al met al denk ik wel een type te zijn voor tester ()
Als ik het me goed herinner woon jij in de randstad, nietwaar? Dat maakt nog wel wat uit namelijk, zeker nu de markt zo slap is.
pi_65858321
Nee, ik woon in

Nijmegen
  zondag 8 februari 2009 @ 19:46:01 #280
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_65858891
quote:
Op zondag 8 februari 2009 19:28 schreef ShadyLane het volgende:
Nee, ik woon in
[ afbeelding ]
Nijmegen
Afgelopen zaterdag stond er in de krant nog een advertentie van de Belastingdienst in Apeldoorn in de krant waarbij ze aangaven testers en junior testers te zoeken . En junior tester houdt in dat je bij hun wordt opgeleid het eerste jaar.
Ik had er vorig jaar gesolliciteerd. Was aangenomen, maar heb het uiteindelijk toch niet gedaan. Ik had wel een heel positief beeld van de BD na de sollicitatiedag, maar heb uiteindelijk toch voor een werkgever iets dichterbij huis gekozen.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_65859289
Ik zie het! Ik heb geen "minimaal een afgeronde hbo-opleiding met een stevige Informatica-component", maar je weet nooit waar ze me desondanks toch aannemen. Iig goed om te zien dat er ook in kredietcrisistijd nog bedrijven zijn die nieuwe mensen zoeken.

[ Bericht 5% gewijzigd door ShadyLane op 08-02-2009 20:03:59 ]
pi_66322009
quote:
Op zondag 8 februari 2009 19:57 schreef ShadyLane het volgende:
Iig goed om te zien dat er ook in kredietcrisistijd nog bedrijven zijn die nieuwe mensen zoeken.
Het is mij zowaar gelukt om hier in het Noorden een nieuwe baan te vinden, ik had zelfs nog keuze.
  woensdag 20 mei 2009 @ 18:21:32 #283
25041 Doopy-X-
Diener der burgers
pi_69233920
Kleine tvp mocht het topic ooit weer tot leven komen Vandaag mijn Tmap Foundation gehaald
pi_69237770
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 19:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is mij zowaar gelukt om hier in het Noorden een nieuwe baan te vinden, ik had zelfs nog keuze.
Ze zoeken nog meer mensen.. Iemand al uitgekeken op detachering?
  woensdag 20 mei 2009 @ 20:11:41 #285
153506 Captain_Fabulous
pi_69237952
Ik ben deze week lastig gevallen door een tussenpersoon voor drie verschillende bedrijven...krabbelt weer een beetje op. Ze hebben natuurlijk in een paniekreaktie veel mensen weggestuurd, maar sommige automatiseringsprojecten moeten eenvoudigweg ook op een bepaalde tijd af door juridische of andere redenen die geen afstel verdragen. Dus dan ga je weer meer mensen nodig hebben.
pi_69251798
Ik kan ook eindelijk weer snel aan de slag nadat ik een hele tijd op de bank heb gezeten
pi_70022040
koop een banner

[ Bericht 97% gewijzigd door Five_Horizons op 15-06-2009 14:02:42 ]
www.babelmedia.com
E-Mail: jobs@babelmedia.com
Winner of the Develop Industry Excellence Awards – Best Outsourcing Company 2003, 2005, 2007 and now 2008
  Redactie Frontpage maandag 15 juni 2009 @ 12:55:22 #288
38148 crew  Innisdemon
pi_70022186
Ja hoor, ga hier lekker je bedrijf spammen

Maar goed, bankzitten is kut, simpelgezegd. Ben nu al weer een maand binnen, en heb er schoon genoeg van.
  Redactie Frontpage maandag 15 juni 2009 @ 12:57:01 #289
38148 crew  Innisdemon
pi_70022228
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 20:07 schreef sigme het volgende:

[..]

Ze zoeken nog meer mensen.. Iemand al uitgekeken op detachering?
Ach als er zich een leuke mogelijkheid voordoet. Detachering is ook niet alles
pi_70022287
ghehe spammerdespam

lijkt me opzich wel een leuke klus...maar de qua locatie is het niks. Hoop zoiets nog eens in nl tegen t lijf te lopen
  maandag 15 juni 2009 @ 13:48:50 #291
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_70023762
Ik ga echt geen jaar zonder mijn man en de katten in de vrieskou zitten
Maar goed, spam dus, mods zijn geattendeerd
  maandag 15 juni 2009 @ 13:59:52 #292
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_70024080
het ergste is nog dat je heeeeel uitdagend mag gaan zitten vertalen
  dinsdag 16 juni 2009 @ 20:05:50 #293
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_70071307
quote:
Op maandag 1 december 2008 19:21 schreef LadyXochi het volgende:
ISTQB Foundation is een lachertjes, dus ja, dat kan
Tmap next foundation ook trouwens
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_70084350
Alle foundations toch? Daar is het toch een foundation voor?
pi_70120123
Geslaagd voor het ISTQB Advanced Examen! (Module Test Analyst)

Die was trouwens wél erg pittig, vond ik.
En ik ergerde me behoorlijk dat er zoveel spelfouten inzaten.
  donderdag 18 juni 2009 @ 09:23:02 #296
153506 Captain_Fabulous
pi_70121275
Hum, die ga ik binnenkort doen...waar deed jij hem?
  donderdag 18 juni 2009 @ 09:56:51 #297
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_70122100
Polteq is volgens mij nog steeds de enige die de examens mag afnemen, en de opleidingen zijn daar sowieso goed geregeld.
pi_70123695
Dan loop je behoorlijk achter. Ik heb hem bij Improve gedaan, maar hij wordt nu op veel meer plekken aangeboden.
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:29:28 #299
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_70126967
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:58 schreef LadyXochi het volgende:
Dan loop je behoorlijk achter. Ik heb hem bij Improve gedaan, maar hij wordt nu op veel meer plekken aangeboden.
Dat zou goed kunnen, ik hou andere bedrijven niet in de gaten Maar wij waren wel de eerste! En blijkbaar hebben we wel hoge slagingspercentages.
  donderdag 18 juni 2009 @ 13:39:46 #300
153506 Captain_Fabulous
pi_70129332
Wij ook...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')