abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60857353
Ik dacht, ik maak er maar eens een thema-topic voor. Er zwerven links en rechts op FOK nogal wat softwaretesters rond, en er worden ook wel eens vragen gesteld door geinteresseerden. Aangezien ik er nu weer eentje in de PM heb dacht ik dat het tijd werd eens werk te maken van het voornemen er een topic aan te wijden.

Hierbij dus.

Wat heeft een mens nodig om softwaretester te kunnen worden / zijn? Een kritische en analytische geest, een vermogen tot zeer letterlijk lezen en niet verplaatsen in andermans rol. Daarnaast moet een tester ook zich goed en duidelijk kunnen uitdrukken om anderen te wijzen op onduidelijkheden, en zich daarbij meestal verplaatsen in andersmans rol (anders snappen ze het niet). Het is kortom nogal talig. Niet techneutig.

Daarnaast is het puzzelwerk om een gegeven stel eigenschappen te vertalen naar mogelijkheden om deze eigenschappen te beproeven, en daarna moet ook dit duidelijk worden genoteerd zodat een bedachte test bijvoorbeeld door een ander uitgevoerd kan worden.

Als laatste moet een tester ook nog wel eens een programma testen, maar al-met-al is dat eigenlijk maar een klein deel van het werk.

Opleiding en diploma's bestaat meestal uit wat certificaten. T-Map en ISTQB (vroeger ISEB) zijn hip. Veel heb je verder niet aan die theoretische kennis, maar het papiertje is nuttig.

Tewerkstelling gaat veelal gedetacheerd. Enkele grotere bedrijven hebben ook wel interne testers. En er zijn ZZP'ers - eenmansbedrijfjes die zichzelf verhuren als tester. Grootste verschil tussen deze drie groepen zijn de baanzekerheid en de beloning.

Testers & geinteresseerden, meld u! Wat ben ik vergeten, is niet eenduidig, onjuist of een aanname?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:01:03 #2
219615 drummerdude
Wat een kutplaatje
pi_60857451
TestVerenigPost
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:08:34 #3
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_60857658
Ik mis informatie over testmethodieken, risicoanalyses, etc.
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:15:38 #4
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_60857881
Ik mis usernamen voor m'n dodenlijst.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_60857930
Versta je webapllicaties = websites ook als software?
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:17:48 #6
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_60857953
Hoax, software testen doe je door het te verkopen
zzz
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:19:03 #7
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_60858006
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 16:16 schreef beerten het volgende:
Versta je webapllicaties = websites ook als software?
Tuurlijk niet, iedereen weet dat webapplicaties niet getest hoeven te worden
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:52:00 #8
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_60858854
ik mis een samenvatting..
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 17:07:28 #9
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_60859248
TVP. Mijn man is tester / projectleider en hij vindt dat ik me snel wat testmethodieken eigen moet maken omdat ik volgens hem de ideale tester ben. Ik heb zelf mijn twijfels overigens. Het werk lijkt mij nogal saaaai.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 17:10:16 #10
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_60859333
Ik was er bíjna een geweest, maar ben nu functioneel applicatiebeheerder. Toch een TVP .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_60859646
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 16:08 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik mis informatie over testmethodieken, risicoanalyses, etc.
Voeg ze toe .

Ik heb er weinig over te zeggen, wat ik aan testmethodieken geleerd heb, heb ik nooit toegepast zien worden en wat ik toegepast heb zien worden zijn dermate verminkte versies van de erbij genoemde techniek dat het label een schuilvlag is. Misschien zegt dat ook wel wat .

Risicoanalyses hou ik me altijd verre van: ik schets de scenario's en de alternatieven, en zorg dat er iemand boven me zit die een testplan schrijft / de business achter de broek mag zitten.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60859778
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 17:07 schreef Tinkepink het volgende:
TVP. Mijn man is tester / projectleider en hij vindt dat ik me snel wat testmethodieken eigen moet maken omdat ik volgens hem de ideale tester ben. Ik heb zelf mijn twijfels overigens. Het werk lijkt mij nogal saaaai.
Wat doe je nu en wat lijkt je er saai aan?
Waarom denkt je man dat jij je testmethodieken eigen zou moeten maken als je de nodige competenties hebt? Die methodieken heb je zelden nodig (bij een intake gesprek, daarna niet meer). Als je geschikt bent zou je -voor de vorm- je een papiertje eigen moeten maken (ISTQB ofzo). Niet moeilijk, pak je gelijk wat methodieken mee, en dat volstaat. Je zal toch per klus moeten uitvogelen wat ze daar hanteren - en in mijn ervaring is dat nooit een methodiek. Ja - op papier wel, maar in het echt niet.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 augustus 2008 @ 17:29:36 #13
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_60859833
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 17:21 schreef sigme het volgende:

[..]

Voeg ze toe .

Ik heb er weinig over te zeggen, wat ik aan testmethodieken geleerd heb, heb ik nooit toegepast zien worden en wat ik toegepast heb zien worden zijn dermate verminkte versies van de erbij genoemde techniek dat het label een schuilvlag is. Misschien zegt dat ook wel wat .

Risicoanalyses hou ik me altijd verre van: ik schets de scenario's en de alternatieven, en zorg dat er iemand boven me zit die een testplan schrijft / de business achter de broek mag zitten.
Ik ben geen tester, ik zou een opdracht gever kunnen zijn. Mijn afdeling test wel, maar slechts acceptatie testen. Uitgebreide risico analyses en dergelijke worden er niet gemaakt.
pi_60860332
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 17:29 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik ben geen tester, ik zou een opdracht gever kunnen zijn. Mijn afdeling test wel, maar slechts acceptatie testen. Uitgebreide risico analyses en dergelijke worden er niet gemaakt.
Acceptatietesten zegt niet zoveel - er zijn een heel aantal, zeer verschillende acceptatietesten. Bedoel je de gebruikersacceptatietest?

Als laatste opdracht heb ik een gebruikersacceptatietest gecoordineerd. Met echte gebruikers als testers - geen spoor van theoretische kennis of zelfs maar aanleg voor testen. Maar het was wel leuk. Gewoonlijk -en bij voorkeur- ben ik functioneel tester.
pi_60861126
Ik ben ook tester. TMap certified
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 19:01:32 #16
117283 Kreupelhout
C'est Jaques Plafond!
pi_60861576
Ook een tester hier.
Waarom stel je jezelf een vraag en beantwoord je die zelf?
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 19:29:43 #17
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_60862181
* Lariekoek meldt.

Nu bezig met het opsplitsen van een voormalig grote Nederlandse bank.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_60862288
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 19:29 schreef Lariekoek het volgende:
* Lariekoek meldt.

Nu bezig met het opsplitsen van een voormalig grote Nederlandse bank.
Mijn klus was het samenvoegen van klanten & systemen van twee grote banken tot een nieuwe grote Nederlandse bank . Wat het bedrijfsleven ook uitvreet - het moet getest worden .
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 19:45:32 #19
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_60862499
Ik denk vaak dat mensen ook het verschil tussen SW-testers en pilotusers niet kent en dus die begrippen door elkaar haalt (qua inhoud)
pi_60863168
tvp, daar ik er ook iets mee van doen heb.
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 20:30:10 #21
61660 Lariekoek
pi_60863301
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 19:34 schreef sigme het volgende:

[..]

Mijn klus was het samenvoegen van klanten & systemen van twee grote banken tot een nieuwe grote Nederlandse bank . Wat het bedrijfsleven ook uitvreet - het moet getest worden .
Was?
Als jij die Belgisch-Nederlandse bank bedoelt plus die ene uit Amsterdam & Rotterdam dan is er toch nog werk zat?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 augustus 2008 @ 21:00:31 #22
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_60863893
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 17:58 schreef sigme het volgende:

[..]

Acceptatietesten zegt niet zoveel - er zijn een heel aantal, zeer verschillende acceptatietesten. Bedoel je de gebruikersacceptatietest?

Als laatste opdracht heb ik een gebruikersacceptatietest gecoordineerd. Met echte gebruikers als testers - geen spoor van theoretische kennis of zelfs maar aanleg voor testen. Maar het was wel leuk. Gewoonlijk -en bij voorkeur- ben ik functioneel tester.
functioneel en gebruikerstests. Maar de nadruk ligt op functioneel. Anyway, slechts een deel van de werkzaamheden.
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 23:03:29 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_60866889
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 17:21 schreef sigme het volgende:

[..]

Voeg ze toe .

Tegenwoordig zeg ik wel eens gekscherend dat ik volgens de methode-Karel Appel test. "Ik rotzooi maar wat aan".
quote:
Ja, dat zijn dingen die ik ook altijd uitbesteed aan anderen. De meeste testers willen uiteindelijk toch testcoördinator/-manager worden, dus er is altijd wel een slachtoffer daarvoor te vinden. .
pi_60870963
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 20:30 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Was?
Als jij die Belgisch-Nederlandse bank bedoelt plus die ene uit Amsterdam & Rotterdam dan is er toch nog werk zat?
Werk zat, klus is nog niet af, maar ik heb genoeg geld verdiend om een paar maand andere dingen te doen. Dus doe ik dat .
pi_60870985
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 23:03 schreef freako het volgende:

[..]

Tegenwoordig zeg ik wel eens gekscherend dat ik volgens de methode-Karel Appel test. "Ik rotzooi maar wat aan".
Ga ik onthouden als antwoord op de JBF .
quote:
[..]

Ja, dat zijn dingen die ik ook altijd uitbesteed aan anderen. De meeste testers willen uiteindelijk toch testcoördinator/-manager worden, dus er is altijd wel een slachtoffer daarvoor te vinden. .
Ja . Ik begrijp daar niks van. Alles waar meer dan 1 uur vergaderen per week aan te pas komt weiger ik.
pi_60871361
Welke categorieën software worden er vooral ter test aangeboden (qua inhoud en qua doelgroep)?
Op welke aspecten richten je tests zich - toegankelijkheid, platformcomptabiliteit, bescherming van dataintegriteit, efficiëntie van de interface, bugs, compliance met bepaalde normen, ..?
Beoordeel je alleen de gecompileerde applicatie of duik je ook in de broncode?
Kun je het in je eigen tijd op je eigen plaats doen (bv naast andere werkzaamheden) of gelden er heel korte deadlines en moet er gereisd en vergaderd worden?
Aan wie communiceer je je bevindingen - een manager, rechtstreeks aan de ontwikkelaars, de opdrachtgever,..?
Hoe wordt je beloning cq het aantal declarabele uren bepaald?

Vragen, vragen..
pi_60871766
Dat verschilt, dvr.
Ik ben (meestal) functioneel tester, en dat test ik dus de functionaliteit. Dat is ook waar ik de meeste testers tegenkom. Practisch alle testen die niet door programmeurs gedaan worden is blackbox-testen: dus niet in de broncode kijkend.
In de praktijjk komt er wel eens wat whitebox aan te pas, in een enkel geval heb ik wel eens met een bouwer variabelen in de code gevolgd omdat blackboxtesten van dat stukje functionaliteit onmogelijk was.

De testtrajecten die ik gezien heb zijn allemaal vrij langdurig / stuctureel en worden op locatie van klant of bouwer uitgevoerd. Bevindingen gaan gewoonlijk naar de testcoordinator, en als ze in de buurt zijn: de ontwikkelaars. Ik geef de voorkeur aan ontwikkelaars in de buurt. Overigens die ik gewoonlijk veel bevindingen op documentatie, en dan de bevindingen naar de ontwerpers dus,

Beloning hangt af van je constructie. Ik ben in vaste dienst geweest met gewoon vaste beloning. De laatste klus was ook in loondienst maar dan met laag salaris en ernaast een aardige bonus per declarabel uur en vanaf nu zou het alleen nog maar per declarabel uur moeten zijn. Declarable uren wordt bepaald door het aantal uren dat ik bij de klant op kantoor zit.
pi_60871840
Meldt!

sinds 3 jaar tester, en I like it!
bla
blabla
blablabla
blablablabla
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 09:05:29 #29
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_60871854
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 04:12 schreef sigme het volgende:

[..]

Ga ik onthouden als antwoord op de JBF .
[..]

Ja . Ik begrijp daar niks van. Alles waar meer dan 1 uur vergaderen per week aan te pas komt weiger ik.
Dan moeten wij maar gaan samenwerken als ik me in het testwereldje heb verdiept Ben dol op vergaderen (echt). Ik wilde overigens sowieso al contact met je opnemen omdat wij overwegen op dezelfde manier als jij te gaan leven (een paar maanden per jaar werken en de rest van de tijd "leven") en we misschien een soort van "pool" kunnen maken waardoor ook langdurigere projecten mogelijk zijn. Ons richtgebied is Nederland en NRW en als er goed betaald wordt heel Duitsland (mijn man krijgt vaak aanbiedingen voor rond de ¤ 80 - ¤ 120 per uur+ eventuele onkostentoeslagen voor reis- en verblijfskosten)
pi_61637208
Nog een tester hier! Ik heb over iets meer dan 2 uur mijn ISTQB examen.
Ik zat net te denken dat de stof belachelijk simpel is en de norm belachelijk laag. Bij 26 van de 40 vragen goed heb je het al gehaald. En de enige fouten die ik maak zijn te wijten aan de kromme vraagstelling en misinterpretaties doordat er redelijk moeilijk Engels wordt gebruikt.

Maar goed, eigenlijk moet ik nog maar even mijn mond houden, want straks haal ik het niet en dan is bovenstaande een beetje dom

En ach, je moet eerst foundation doen om advanced te mogen doen, hè? Misschien dat dat wel wat moeilijker is. Dan is de certificering ten minste wat waard.

Which reminds me...

Iemand lid van TestNet? Zo ja: Wie gaat er morgen?
Iemand naar EuroSTAR in Stockholm geweest? Zo ja: Opening van Michael Bolton gezien?

Weet nu pas écht wat die man bedoelde
Assumption is the mother of all fuckups.
pi_61640252
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 16:19 schreef soylent het volgende:

[..]

Tuurlijk niet, iedereen weet dat webapplicaties niet getest hoeven te worden
pi_61640602
Ik ben ook alweer bijna 4 jaar tester.....
Vanuit de opleiding als ontwikkelaar in de testhoek gekomen. Tmap en ISTQB gecertificeerd en nog een hele hoop cursussen gevolgt. Begonnen als test navigator (automatisering).

En nu ben ik al 1 jaar als freelancer bezig. Het werkt is saai en eentonig maar het verdient enorm goed. Door de leuke collega's is het wel uit te houden.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  maandag 15 september 2008 @ 11:52:32 #33
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61641292
Nog een tester hier...

Leuk artikel:
quote:
Gezocht: creatieve zeikerds
Geliefd zijn ze niet, testers, maar tegelijk wél onmisbaar. Nu ze bijna niet meer te vinden zijn, worden organisaties steeds vindingrijker om het gebrek aan testers op te lossen.

Ze staan bekend als de zeikerds in ict-land en er is ook nog eens geen aparte opleiding voor; het beroep van tester staat bepaald niet hoog aangeschreven.
"Het zijn de binaire denkers in de ict; ze zeggen alleen maar ja of nee", grapt Tony van Buuren van Heyst, presales consultant bij Outsystems dat met zo'n honderd medewerkers web business oplossingen ontwikkelt. "Als je ze niet opleidt, dan komen ze er ook niet. Kijk maar naar de onderwijssector; het beroep van docent heeft een lage status en dus kiezen mensen er ook niet voor."

"Het beroep van tester is niet zo interessant, want je máákt niks. Je controleert alleen wat anderen doen. En het vergt creativiteit om fouten op te sporen die niet via automatische systemen zijn te vinden", zegt Mathijs Brand, servicemanager bij Hippo, dat zo'n 35 medewerkers telt en open source content management en portal software ontwikkelt.
Behoorlijke veelpoot
Toch is ontwikkelde software zonder dat het uitgebreid is getest waardeloos. Testers zijn en blijven dus onmisbaar. Ict-dienstverlener Sogeti heeft zelfs een aparte test-divisie met bijna zevenhonderd testers in huis. "Testen is een belangrijk vak, de markt schreeuwt om hun expertise maar je moet de mensen die daar echt goed in zijn met een lantaarntje zoeken", zegt Nijs Blokland, divisiedirecteur van de testdivisie van Sogeti. Maar hoe kom je nog aan goede testers?
"Ze zijn bijna niet te vinden", vertelt Brand van Hippo. "Een goede tester moet zowel de wensen van de klant snappen als fouten in de code kunnen opsporen. Dat moet een behoorlijke veelpoot zijn. En de echt slimme mensen vinden het niet erg om af en toe eens wat te testen maar alleen maar testen is te eenzijdig."

Hippo heeft de taken van de tester daarom ondergebracht bij de ontwikkelaars en de servicemanagers. De code waaraan haar softwareontwikkelaars werken, wordt bij iedere aanpassing automatisch getest. De ontwikkelaars schrijven daarvoor zelf unit tests. Ook de performance tests die inzichtelijk moeten maken of het systeem sinds de vorige aanpassing is verbeterd, schrijven de ontwikkelaars zelf. Op onderdelen rouleren ze om elkaars werk te controleren. De gebruiksvriendelijkheid test Brand samen met de gebruiker en daarvoor neemt hij ook interviews af. "Ik kijk meer vanuit de gebruiker naar het systeem en denk in functionaliteit en oplossingen." Wel hebben ze de verschillende fases - ontwerpen, testen, accepteren en in productie nemen - strak gescheiden door de versies van een ontwerp op verschillende servers te draaien.
Uitbreiden
Ook bij Outsystems is het testen geïntegreerd in hun werkwijze. Van Buuren van Heyst: "Vanwege onze werkwijze hebben we bijna geen testers nodig. Functionele tests laten we zoveel mogelijk door klanten uitvoeren." Dat kan door de eigen methodiek van Outsystems; in plaats van te werken in projectfases van uitdenken, ontwikkelen en testen, leveren gemiddeld iedere twee weken nieuwe functionaliteiten op. Testers zijn dus niet maanden aan het ontwikkelen voordat de klant iets te zien krijgt, maar breiden het systeem gaandeweg meer uit. "In een CRM-systeem wil je bijvoorbeeld klantgegevens kunnen invoeren en wijzigen en klanten kunnen verwijderen. Maar ook notities kunnen maken en documenten koppelen aan klanten. We beginnen dan met alleen de functie invoeren, wijzigen en verwijderen. En iedere paar weken komt er weer een nieuwe functie bij. Zo kan de klant gaandeweg ook zien welke functies hij echt gebruikt."
Internationaal
Een prima oplossing voor middelgrote softwarebouwers die hun eigen software moeten uittesten, maar voor een dienstverlener als Sogeti die binnen drie jaar haar testdivisie wil verdubbelen, is het geen oplossing. Sogeti blijft zoeken naar testers. "We zijn marktleider op het gebied van testen en dus zijn we erbij gebaat dat het vakgebied zicht ontwikkelt. We willen dat onze medewerkers trots zijn op hun organisatie en trots op hun vak. Dat bereik je door ze mee te laten ontwikkelen aan hun vakgebied en door interessante opdrachten te verwerven en hen de kans te geven samen te werken met collega's in het buitenland."

Sogeti werkt samen met diverse hogescholen en verzorgt een lectoraat over gestructureerd testen bij hogeschool Fontys. Sinds dit jaar is Sogeti ook een andere, bijzondere samenwerking aangegaan. Derde en vierdejaars studenten biedt ze een studentencontract aan. Ze doorlopen de normale selectieprocedure en krijgen vervolgens een nul-urencontract. Dat geeft hen recht op alle voorzieningen die ook vaste medewerkers krijgen aangeboden - een persoonlijke coach, deelname aan het introductietraject en toegang tot alle opleidingen - terwijl ze niet hoeven te werken ("want ze studeren nog"). De coach begeleidt hen, indien gewenst, ook naar een afstudeerplek of baan bij Sogeti of een andere organisatie. Inmiddels hebben 55 studenten zo'n contract afgesloten. Blokland: "Dat imagoprobleem is dus wat ons betreft achterhaald."

'Goede tester is lot uit loterij'

Testers zijn niet blij met hun slechte imago. Dat blijkt uit de reacties op het artikel 'Gezocht: creatieve zeikerds' dat Computable vorige week publiceerde.

Computable's artikel van vorige week leverde veel reacties op. Dat het imago van testers wel wat verbetering kan gebruiken, daarover zijn de lezers het eens. ‘Je kunt testers zeikerds noemen, maar je hebt ze nodig.'
"De opmerking dat een tester een zeikerd is, lijkt mij behoorlijk overtrokken", luidt de eerste reactie op het bericht. Een dag later las Jaap Koop het artikel. Ook hij is niet te spreken over de slechte reputatie van testers. Uit zijn reactie blijkt dat hij ook zelf tot die groep behoort. "Dat we een imagoprobleem hebben, onderschrijf ik wel", zegt hij. Toch is er volgens Koop op dat gebied de laatste jaren vooruitgang geboekt. Dat zou komen doordat hogescholen meer aandacht besteden aan het vak dan eerst.

Veel van de lezers die op het artikel reageerden, onderstrepen het belang van goed opgeleide testers. ‘Een goede tester is tegenwoordig een lot uit de loterij', is een van de reacties. Net als de mening dat het belangrijk is ‘het testvak volwaardig te maken en aandacht te besteden aan het opleiden van testers'. Dat is nu nog niet zo, aldus iemand die schrijft onder de naam ‘Tester'. "Het is iets wat je een tijdje doet als je net bent afgestudeerd en niets anders kunt vinden", schrijft hij.

Onterecht, vindt tester Hans Hallebeek. ‘Je kunt testers ‘zeikerds' noemen, maar je hebt ze nodig', schrijft hij op de website van Computable. Volgens Hallebeek is het ontbreken van een goede tester direct zichtbaar. Zo zou geregeld aan aangepaste applicaties te zien zijn dat ze niet goed zijn doordacht.

Volgens Koop is het daarom belangrijk programmamanagers te laten zien wat er gebeurt als testen achterwege wordt gelaten. Reageerder Egbert Bouman lijkt het nuttig ‘te blijven roepen hoe leuk en interessant het testvak is'. De mening van Jaap Koop sluit daarbij aan: ‘Ik denk dat wij alleen zelf ons imago kunnen verbeteren'.
Bron
It is not necessary to imitate the mathematical regularity of the metronome which would give the music thus executed an icy frigidity, I even doubt whether it would be possible to maintain this rigid uniformity for more than a few bars.
Berlioz
  maandag 15 september 2008 @ 11:58:06 #34
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_61641414
Hmm, dat artikel overtuigt mij nou niet bepaald om tester te worden.
  maandag 15 september 2008 @ 12:39:44 #35
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61642244
quote:
Op maandag 15 september 2008 11:58 schreef Tinkepink het volgende:
Hmm, dat artikel overtuigt mij nou niet bepaald om tester te worden.
Het is best leuk werk hoor. Hoog salaris. Vaak bijzonder slimme collega's...
Moet je voor de grap eens Googlen op de volgende woorden: software tester autisten
It is not necessary to imitate the mathematical regularity of the metronome which would give the music thus executed an icy frigidity, I even doubt whether it would be possible to maintain this rigid uniformity for more than a few bars.
Berlioz
pi_61653468
Testen is hartstikke leuk werk - als het je echt ligt.
pi_61653565
quote:
Op maandag 15 september 2008 06:57 schreef LadyXochi het volgende:
Ik zat net te denken dat de stof belachelijk simpel is en de norm belachelijk laag. Bij 26 van de 40 vragen goed heb je het al gehaald. En de enige fouten die ik maak zijn te wijten aan de kromme vraagstelling en misinterpretaties doordat er redelijk moeilijk Engels wordt gebruikt.

Maar goed, eigenlijk moet ik nog maar even mijn mond houden, want straks haal ik het niet en dan is bovenstaande een beetje dom

En ach, je moet eerst foundation doen om advanced te mogen doen, hè? Misschien dat dat wel wat moeilijker is. Dan is de certificering ten minste wat waard.
ISTQB is vrij sullig, ja.

Advanced schijnt veel moeilijker te zijn, maar vooral: voor testers niet interessant. Voor testmanagers wel. Maar een goede tester wil geen manager worden..
  maandag 15 september 2008 @ 20:45:42 #38
61660 Lariekoek
pi_61656450
quote:
Op maandag 15 september 2008 19:20 schreef sigme het volgende:

Advanced schijnt veel moeilijker te zijn, maar vooral: voor testers niet interessant. Voor testmanagers wel. Maar een goede tester wil geen manager worden..
Dus ik ben geen goede tester
  maandag 15 september 2008 @ 21:35:27 #39
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61658136
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 16:17 schreef L.Denninger het volgende:
Jaja, vind je de fouten niet tijdens het testen, dan vind je ze wel in productie

Ik doe de distributie testen voor een bank met meer dan 90000 werkstations, enig idee hoe groot de impact is, als de uitrol van een nieuwe applicatie niet goed gaat?

[ Bericht 0% gewijzigd door _Vulcanus_ op 15-09-2008 21:41:54 ]
Berlioz
pi_61658467
quote:
Op maandag 15 september 2008 21:35 schreef _Vulcanus_ het volgende:

[..]

Jaja, vind je de fouten niet tijdens het testen, dan vind je ze wel in productie

Ik doe de distributie testen voor een bank met meer dan 90000 werkstations, enig idee hoe groot de impact is, als de uitrol van een nieuwe applicatie niet goed gaat?
Mjah, in een gecontroleerde omgeving kun je nooit alles er uit halen, maar je hebt liever dat de ernstige dingen wel gevonden worden zodat niet alle gebruikers steeds opnieuw een nieuwe versie mogen.
pi_61659493
Precies. Ik denk dat L.Denninger de basics van het testen eens moet gaan bestuderen. Hij snap klaarblijkelijk de eerste stap (Waarom testen?) niet. Da's waar ieder boek en iedere cursus wel mee begint...

Denkt misschien grappig te wezen, maar komt met zijn opmerking uitermate dom over.
  maandag 15 september 2008 @ 22:45:49 #42
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61661352
Denk dat hij juist gebruik maakte van z.g. sarcasme.
  maandag 15 september 2008 @ 22:55:22 #43
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_61661784
Waar hebben we het over als we het over "betaalt ontzettend goed" hebben?
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 15 september 2008 @ 23:17:20 #44
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_61662596
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 16:17 schreef L.Denninger het volgende:
Precies, if it compiles, ship it. Testen doen ze in productie wel.

So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_61666220
quote:
Op maandag 15 september 2008 22:45 schreef soylent het volgende:
Denk dat hij juist gebruik maakte van z.g. sarcasme.
Sarcasme? Ken ik niet. Ik ben Tester. Ik neem alles letterlijk.
quote:
Op maandag 15 september 2008 22:55 schreef I.R.Baboon het volgende:
Wil ik ook wel eens weten...
pi_61666267
Goed betalen is natuurlijk relatief, maar als je kijkt dat je om tester te worden geen specifieke opleiding nodig hebt, betaald het in verhouding goed. Komt ook omdat er gewoon een groot tekort is.
Als je echt goed wil verdienen moet je gewoon een paar jaartjes ervaring opdoen en cursussen volgen bij een baas, daarna lekker voor jezelf beginnen.
pi_61666946
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar wat software-testing in de praktijk nou precies inhoudt. Ik ben zelf een (web-)applicatie ontwikkelaar en mijn collega's en ik testen applicaties veelal zelf. Naast de (gespecificeerde) functionaliteit testen we dan op bijvoorbeeld 'SQL injection' en mogelijke 'remote posting' veiligheidsgaatjes, browser-compatibiliteit, niet goed afgevangen QueryString variabeltjes, enzovoorts. Veiligheid en het 'hufterproof' wezen van een applicatie heb ik zelf altijd hoog in het vaandel staan.

[ Bericht 19% gewijzigd door Tuvai.net op 16-09-2008 09:04:08 ]
  dinsdag 16 september 2008 @ 09:18:45 #48
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_61667312
Hoe word je overigens tester? Ik zit al een tijdje te denken aan een carriere-switch en dit lijkt me wel wat. Ik ben nu eenmaal van nature een enorme zeikerd
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_61667544
quote:
Op maandag 15 september 2008 22:55 schreef I.R.Baboon het volgende:
In dienst van een grote detacheerder verdiende ik bij 32 u/wk 2700 bruto (plus lease-auto en gsm),
In dienst van een minidetacheerder verdiende ik bij 36 u/wk zo'n 5500 bruto (plus lease-aute zonder privegebruik)

Als freelancer verdien je meer.
pi_61667601
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 09:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Hoe word je overigens tester? Ik zit al een tijdje te denken aan een carriere-switch en dit lijkt me wel wat. Ik ben nu eenmaal van nature een enorme zeikerd
Intern als je eigen werkgever zaken te testen heeft, en als dat niet mogelijk is zou ik eens contact opnemen met een grote detacheerder. Sogeti bijvoorbeeld. Die hebben een behoorlijke test-de-tester-procedure: je hoeft geen tester te zijn om aan te tonen geschikt te zijn als tester.
  dinsdag 16 september 2008 @ 13:08:48 #51
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61672415
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 08:56 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar wat software-testing in de praktijk nou precies inhoudt. Ik ben zelf een (web-)applicatie ontwikkelaar en mijn collega's en ik testen applicaties veelal zelf. Naast de (gespecificeerde) functionaliteit testen we dan op bijvoorbeeld 'SQL injection' en mogelijke 'remote posting' veiligheidsgaatjes, browser-compatibiliteit, niet goed afgevangen QueryString variabeltjes, enzovoorts. Veiligheid en het 'hufterproof' wezen van een applicatie heb ik zelf altijd hoog in het vaandel staan.
Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat je wil testen. Gaat het om een standaard software applicatie, patches, nieuw OS, webapplicatie, ontwikkeling van een nieuw programma wat draait in een zogenaamde " proeftuin" waar ook key-user bij betrokken zijn, draait het op een server of een werkstation? Wat wil de klant? Ga je het 1, 10 of 20 keer testen?
Berlioz
  donderdag 18 september 2008 @ 06:26:40 #52
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_61722882
quote:
Als je in staat bent om de vraag te beantwoorden :
Wat doet de 'applicatie under test' nu werkelijk, wat denken de ontwerpers dat het zou moeten doen, en wat hebben de bouwers met het idee van de ontwerpers gedaan...
ben je in de basis geschikt

Dat artikel in de computable is wel zo stompzinnig, dat ik het blad maar gebruikt heb om mijn avondeten mee op te dweilen, dat was wat van z'n plaats geraakt na het lezen.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_61723388
quote:
Solliciteren op een vacature voor Test analist?
Hier krijg je dan een specifieke training. Moet je wel een IT-achtergrond hebben en minimaal HBO afgerond hebben.
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 08:56 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar wat software-testing in de praktijk nou precies inhoudt.
Je kunt je op verschillende zaken richten, maar een aantal zaken die kunnen komen kijken bij je vak (afhankelijk ook van hoe het testproces bij de organisatie is ingericht). Reviewen van requirements, functioneel ontwerp en andere specificatie docs, statisch testen van code (doen vaak programmeurs zelf hoor!), veel praten met BA, ontwikkelaars en klant, teststrategie bepalen, kijken welke technieken je toe kunt en wil passen, prioriteren wat je gaat testen (bv dmv moscow), logische testgevallen opstellen n.a.v. de testbasis (specs, gui-ontwerp, technisch of functioneel ontwerp, etc), fysieke testgevallen opstellen (o.a. stappen en verwachtingen), testgevallen uitwerken in testscripts, bijvoorbeeld voor de GAT. Verder je kun je zaken automatiseren (dan ben je geloof ik meer test navigator of zo? Ik doe dat in ieder geval niet), je bezig houden met de testomgeving en testdata (in ieder geval aangeven wat je nodig hebt en in de gaten houden of je dat ook krijgt en op tijd). Daarna komt pas het stukje waar iedereen aan denkt als je zegt dat je tester bent, namelijk de uitvoer van de testgevallen. Dit kan zijn in bijvoorbeeld een component test, component integratie test, systeemtest, systeem integratie test, keten test (aka end2end test), acceptatietest (kan zijn functioneel (FAT), beheer (BAT), gebruikers (GAT), etc). Alle bevindingen rapporteer je. Die gaan terug naar de bouwers. Als het gefixt is, moet je het hertesten. En als je helemaal klaar bent, kan er nog een regressietestje overheen En uiteraard het doel: Het adviesrapport. Hierin staat of het product voldoende kwaliteit heeft om live te kunnen. Wil dus niet zeggen dat het foutloos is, maar wel dat de grootste risico's eruit zijn. Hangt eigenlijk van de exit criteria af.

Zo, collegae, ben ik nog wat vergeten? Vast wel. Vul maar aan!

[ Bericht 2% gewijzigd door LadyXochi op 18-09-2008 08:28:14 ]
pi_61729882
quote:
Op maandag 15 september 2008 06:57 schreef LadyXochi het volgende:

Which reminds me...

Iemand lid van TestNet? Zo ja: Wie gaat er morgen?
Iemand naar EuroSTAR in Stockholm geweest? Zo ja: Opening van Michael Bolton gezien?

Weet nu pas écht wat die man bedoelde
En gehaald? Vast wel, dus alvast gefeliciteerd.

Ik was trouwens ook op TestNet. Ik heb daar een aantal presentaties bijgewoond, waaronder deze.
Dit ging over welke eigenschappen een tester nou moet hebben (zodat je bijv. daarop kan letten bij sollicitaties).

Sorry voor de slechte foto. Is genomen met mijn telefoon in een donkere ruimte.
  donderdag 18 september 2008 @ 18:46:06 #55
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_61737100
vraagje aan de heren software testers

Ik ontwikkel in mijn "vrije tijd" onder werktijd een tooltje om bepaalde zaken te automatiseren. Nou moet alles in ons bedrijf aan compliance en security eisen voldoen.

De produktie word zo'n 30% verhoogt qua tijdswinst. Vandaag aan wat mensen gegeven op de vloer en feedback gekregen aan het eind van de dag.
Paar schoonheidsfoutjes en iemands pc was gecrasht.

Als het de produktie 30% verhoogt is een crash dan acceptabel op 1 werkdag ?
pi_61737378
Verschilt per situatie. Er is meer info nodig om hier over te kunnen oordelen. Een dagelijkse crash klinkt niet echt ideaal.
pi_61737580
quote:
Op donderdag 18 september 2008 18:46 schreef Buschetta het volgende:
vraagje aan de heren software testers

Ik ontwikkel in mijn "vrije tijd" onder werktijd een tooltje om bepaalde zaken te automatiseren. Nou moet alles in ons bedrijf aan compliance en security eisen voldoen.

De produktie word zo'n 30% verhoogt qua tijdswinst. Vandaag aan wat mensen gegeven op de vloer en feedback gekregen aan het eind van de dag.

Als het de produktie 30% verhoogt is een crash dan acceptabel op 1 werkdag ?
Mogen dames softwaretesters ook wat zeggen?

Als tester geef je geen antwoord op deze vraag: het management bepaalt of het acceptabel is. De tester meldt dat het kreng eenmaal per dag crasht (en dat dit een vertraging van het testen heeft veroorzaakt.)
pi_61737653
tvp
Life sucks
  donderdag 18 september 2008 @ 19:15:34 #59
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_61737781
quote:
Z'n pc was gecrashed?!
pittig schoonheidsfoutje...

Anyway: ligt eraan wat de officiele status van je tooltje is. Als het tooltje niet in productie genomen wordt (m.a.w.: het bestaat niet), dan is het net zoals elk ander freeware tooltje van het internet: als het kapot gaat heb je pech, als het je harde schijf formatteert ook, en er wordt al helemaal geen support op verleend.
De kans bestaat dus ook dat het beleid zodanig is dat je dergelijke software (waaronder jouw tooltje) niet eens mag gebruiken.

Daarentegen: als het wel officieel in productie genomen wordt, dan zullen er ook eisen aan gesteld worden, en dan zal er ook support op verleend moeten worden. En dan is zo'n crash met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een showstopper die ervoor zorgt dat je tooltje niet in productie genomen wordt.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_61737859
Ik heb toch eens, als vertegenwoordiger van de klant, gevochten voor inproductiename van een versie die een gruwelijke deadlock veroorzaakte. Helaas verdomde de bouwer 'm vrij te geven (voor de goede orde: officieel hadden ze 'm al vrijgegeven en aan de GAT aangeboden, maar deze engerd hadden ze niet op tijd gezien).

Verloren natuurlijk, dat wel.
pi_61738027
quote:
Op donderdag 18 september 2008 19:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Als tester geef je geen antwoord op deze vraag: het management bepaalt of het acceptabel is. De tester meldt dat het kreng eenmaal per dag crasht (en dat dit een vertraging van het testen heeft veroorzaakt.)
Hoewel een tester niet de beslissingen neemt, weet een tester doorgaans denk ik toch ook wel of iets geschikt is voor productie of nog niet.
pi_61738155
quote:
Op donderdag 18 september 2008 19:28 schreef Alicey het volgende:

[..]

Hoewel een tester niet de beslissingen neemt, weet een tester doorgaans denk ik toch ook wel of iets geschikt is voor productie of nog niet.
Maar niet of iets dat de productie met 30% verhoogt maar eenmaal daags crasht in productie kan of niet. Dat is een afweging die de business moet maken.

Als uit bevindingenoverleg is gebleken dat dit een Urgent bevinding is (of welke terminologie er ook maar gebruikt wordt) en er is in het testplan opgenomen dat er geen urgent bevindingen open mogen staan voordat de applicatie in productie mag, dan weet een tester dat het niet geschikt is voor productie. (En dan nog kan en zal men besluiten het wel te doen als het belang groot genoeg is.)
  donderdag 18 september 2008 @ 20:11:47 #63
61660 Lariekoek
pi_61739188
quote:
Op donderdag 18 september 2008 19:20 schreef sigme het volgende:
Ik heb toch eens, als vertegenwoordiger van de klant, gevochten voor inproductiename van een versie die een gruwelijke deadlock veroorzaakte. Helaas verdomde de bouwer 'm vrij te geven (voor de goede orde: officieel hadden ze 'm al vrijgegeven en aan de GAT aangeboden, maar deze engerd hadden ze niet op tijd gezien).

Verloren natuurlijk, dat wel.
Waarom heb je er toen voor gekozen om het toch in productie te krijgen?
Ben wel benieuwd.
  donderdag 18 september 2008 @ 20:17:26 #64
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61739311
quote:
Op donderdag 18 september 2008 19:28 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er na een testrapport met een blocking finding geen nieuwe iteratie kwam.
Echter met mijn disturbing findings doen ze jammer genoeg niet veel, vaak vele versies later zie ik nog dezelfde schoonheids foutjes.
Berlioz
  donderdag 18 september 2008 @ 20:32:09 #65
153506 Captain_Fabulous
pi_61739723
quote:
Op donderdag 18 september 2008 19:05 schreef sigme het volgende:

[..]

pluis natuurlijk de tijd die dit crashenkost zodat managment dit kan omrekenen naar een situatie als het ingevoerd was...sommmige bedrijven zullen een crash per dag niet erg vinden als het betekend dat de efficientie met 20% wordt verhoogd ipv 30, het is nog altijd een verbetering
  donderdag 18 september 2008 @ 20:46:44 #66
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61740142
quote:
Op donderdag 18 september 2008 20:32 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

pluis natuurlijk de tijd die dit crashenkost zodat managment dit kan omrekenen naar een situatie als het ingevoerd was...sommmige bedrijven zullen een crash per dag niet erg vinden als het betekend dat de efficientie met 20% wordt verhoogd ipv 30, het is nog altijd een verbetering
Een crash per dag niet erg vinden? Sommige bedrijven accepteren niet eens een autmatische reboot direct na een installatie van een update. Dan moet er keurig netjes een venster verschijnen met de melding dat er na 9 uur ( 8 uur was zelfs nog onacceptabel) een herstart zal plaats vinden.
Berlioz
  donderdag 18 september 2008 @ 20:49:02 #67
153506 Captain_Fabulous
pi_61740204
Ja, ik heb situaties gehad waar een crash niet ergb was als de machine maar weer na 5 minuten herstart was....dan hebben we het natuurlijk wel over kantoorapplicaties, geen server!
pi_61740311
nog een tester hier en ff een tvp
  donderdag 18 september 2008 @ 20:55:36 #69
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61740390
quote:
Op donderdag 18 september 2008 20:49 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ja, ik heb situaties gehad waar een crash niet ergb was als de machine maar weer na 5 minuten herstart was....dan hebben we het natuurlijk wel over kantoorapplicaties, geen server!
Ook bij kantoorapplicaties zijn banken erg huiverig dat gebruikers niets hebben kunnen saven,
data (lees: geld ) kwijt zijn wat niet meer te traceren is.
Berlioz
pi_61740418
quote:
Op donderdag 18 september 2008 20:17 schreef _Vulcanus_ het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er na een testrapport met een blocking finding geen nieuwe iteratie kwam.
Echter met mijn disturbing findings doen ze jammer genoeg niet veel, vaak vele versies later zie ik nog dezelfde schoonheids foutjes.
Helpt het niet als je die bevindingen "dichterbij de bron" injecteert?
  donderdag 18 september 2008 @ 21:14:44 #71
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61741025
quote:
Op donderdag 18 september 2008 20:56 schreef Alicey het volgende:

[..]

Helpt het niet als je die bevindingen "dichterbij de bron" injecteert?
Ben bang van niet, volgens mij doen ze het om mij te pesten.
Het betreft vaak kleine zaken zoals een single shortcut in een apart mapje in het startmenu, registersleutel die geen kwaad kan, maar niet verwijderd wordt na deinstallatie, modify rechten ook op submappen waarbij het niet nodig is. Kortom niets ernstigs, wel slordig.
Berlioz
pi_61741275
quote:
Op donderdag 18 september 2008 21:14 schreef _Vulcanus_ het volgende:

Ben bang van niet, volgens mij doen ze het om mij te pesten.
Het betreft vaak kleine zaken zoals een single shortcut in een apart mapje in het startmenu, registersleutel die geen kwaad kan, maar niet verwijderd wordt na deinstallatie, modify rechten ook op submappen waarbij het niet nodig is. Kortom niets ernstigs, wel slordig.
Vooral als oplevering nadert zijn dat inderdaad vaak de dingen die als niet belangrijk naar de toekomst worden geschoven... Om een volgende keer weer naar de toekomst geschoven te worden.
pi_61741628
Zo maar eens een paar vragen in het topic dumpen.

Gebruiken jullie specifieke test-tools? Open source tools? Welke, en wat doen die tools voor je?

En hetzelfde voor bevindingen: Wat voor bevindingenadministratie gebruiken jullie? Welke bij voorkeur? Excel of iets beters?

En over het proces: Merk je dat bevindingen worden opgelost en dan weer bij jou worden teruggemeld? Of valt dat terugmelden tussen wal&schip?
  donderdag 18 september 2008 @ 21:34:02 #74
61660 Lariekoek
pi_61741763
quote:
Op donderdag 18 september 2008 21:30 schreef mgerben het volgende:

En hetzelfde voor bevindingen: Wat voor bevindingenadministratie gebruiken jullie? Welke bij voorkeur? Excel of iets beters?
Veel gebruikt zijn test director en quality center. Hierin is precies de status van de defects te monitoren zodat je snel kunt zien wanneer een defect is opgelost.
pi_61741889
quote:

Gebruiken jullie specifieke test-tools? Open source tools? Welke, en wat doen die tools voor je?

En over het proces: Merk je dat bevindingen worden opgelost en dan weer bij jou worden teruggemeld? Of valt dat terugmelden tussen wal&schip?
Voor bevindingen is het wel fijn een tool te hebben als het er veel zijn. Access is dan op zich nog wel te doen, maar Excel vind ik persoonlijk niet zo handig (ben ik zelf ook niet zo handig mee).

Dat terugmelden gaat nog wel eens mis, maar dat wisselt heel erg per project/leverancier/ontwikkelaar/....
  donderdag 18 september 2008 @ 21:53:14 #76
153506 Captain_Fabulous
pi_61742506
quote:
Op donderdag 18 september 2008 20:55 schreef _Vulcanus_ het volgende:

[..]

Ook bij kantoorapplicaties zijn banken erg huiverig dat gebruikers niets hebben kunnen saven,
data (lees: geld ) kwijt zijn wat niet meer te traceren is.
Niet iedereen test altijd bij een bank ... ik heb ook tijd doorgebracht in de zoutmijnen van webapplicaties....
  donderdag 18 september 2008 @ 21:55:02 #77
153506 Captain_Fabulous
pi_61742560
quote:

Mercury Winrunner en QTP, Testdirector en QC
Rational Robot, Testmanager, Requisite Pro, Clearcase..
Ook eens JMeter gebruikt
pi_61742798
quote:
Ik ben zelf geen tester, maar kan vertellen hoe het gaat binnen de organisatie waar ik werk.
quote:
Er worden geen specifieke tools gebruikt. Voor software die ingewikkelde logica bevat worden wel test cases opgezet waarbij met de hand is bepaald wat de invoer en bijbehorende uitvoer moet zijn. Dit wordt gedocumenteerd en vervolgens kan getest worden of de systemen bij die invoer tot dezelfde uitvoer komen. Te gebruiken brongegevens worden hierbij ook vastgelegd. Dit is maar een deel van het testen. het andere deel is testen waarbij de creativiteit van de tester het belangrijkst is.
quote:
Gevonden problemen en verbeterpunten worden direct vastgelegd in het systeem dat ontwikkelaars ook gebruiken. Ontwikkelaars kunnen vervolgens bepalen wat er mee gebeurt, wat prioriteit heeft, wie wat onder zijn verantwoordelijkheid neemt etc. Vanuit dat systeem kan er in een later stadium ook een lijst van opgeloste problemen worden gemaakt voor testers en kunnen er rapportages worden gedaan aan het management.
quote:
Door het gebruikte systeem worden bevindingen automatisch teruggemeld aan degene die het gemeld heeft wanneer dit van toepassing is (in het geval dat iets is opgelost, iets niet kan worden gereproduceerd, iets nader wordt toegelicht, er nadere vragen worden gesteld, de ontwikkelaar meent dat iets correct werkt of iets wordt uitgesteld).
pi_61742829
quote:
Nou moet alles in ons bedrijf aan compliance en security eisen voldoen.
Zijn die eisen toevallig ergens op het net te vinden? Zijn er bv internationaal gangbare normen op dat vlak voor kantoorapplicaties?
pi_61749207
quote:

Excel..

Testframe heb ik wel in gebruik gezien, dat hoort ietwat geautomatiseerd testen te zijn, de manier waarop het in deze organisatie gebruikt werd was wel de terminologie en format, maar niet het geautomatiseerde deel .

Excel wil nog wel eens via macro's ook werkelijk een en ander uitvoeren. Ten eerste flauwigheden als produceren van testdata (zeker als je zaken nodig hebt die moeten voldoen aan een algoritme als 11-proef oid).

Wat ik ook wel heb gezien was ergens waar we een heel bijzondere analysetechniek erop nahielden (een techniek die het management heel gestructureerd wvond, maar die in gelijke gevallen bij de ene tester tot 10 en bij de andere tot 100 testgevallen leidde - ik kreeg ze niet aan het verstand dat dat *niet* gestructureerd was ). Hoe dan ook - daar moest op zeker moment een bouwer even een maandje op de testafdeling geparkeerd worden, en die heeft toen een macro gemaakt. Daarna was het aantal testgevallen een stuk gelijker. Waanzinnig veel en onnuttig, maar kniesoor die daarop let.
quote:
Bevindingentool. Alles in Excel heb ik nog nooit meegemeekt.

Al eerder genoemde testdirector / quality center, maar ik heb ook gewerekt met SWB (Software With Brains, je verzint 't niet), en JIRA. Van deze vond ik JIRA nog wel het prettigst werken, al had 't ook zo z'n makkes.
quote:
Meestal is dat goed geregeld. Bevindingen worden lang niet allemaal opgelost - ik heb wel aan applicaties gewerkt met tegen de 1000 openstaande bevindingen - en het ding draaide gewoon in productie.
pi_61749226
quote:
Op donderdag 18 september 2008 20:11 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Waarom heb je er toen voor gekozen om het toch in productie te krijgen?
Ben wel benieuwd.
Het ging om een applicatie die een zeer strak administratief protocol moest afwerken, waarbij bij technische problemen ergens in de uitvoerende organisaties de status van een zaak een aantal stapjes terug of vooruit gezet moest kunnen worden door functioneel beheer.
Die optie om de status te verzetten zat niet in het origineel (want volgens het ontwerp zou alles steeds goed gaan), dus die was verzocht & gebouwd - naast een hoop andere wijzigingen.
En die deed het ook prima.

Behalve als je als een dolleman de meest woeste en in dat proces helemaal niet voorkomende statussen ging aankiezen - dan klapte de database bij de volgende stap en lag de ganse applicatie (grote telecomoperator + afhankelijke partijen) stil.

Nou, wij van productie vonden dat ons functioneel beheer in staat moest worden geacht om niet zulke gekkigheden uit te halen. Zij van bouw leverden echter ook de technische ondersteuning en durfden het niet aan.
  vrijdag 19 september 2008 @ 10:09:42 #82
153506 Captain_Fabulous
pi_61751967
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 04:36 schreef sigme het volgende:

[..]
Testframe heb ik wel in gebruik gezien, dat hoort ietwat geautomatiseerd testen te zijn, de manier waarop het in deze organisatie gebruikt werd was wel de terminologie en format, maar niet het geautomatiseerde deel .
Testframe is ook niet per definitie een testmethodiek die geautomatiseerd testen vereist, het wordt er wel stukken makkelijker mee.
Maar testsheets die opgebouwd zijn uit aktiewoorden kunnen ook best door mensen worden uitgevoerd.
(ben wel navigator met Testframe ervaring maar nooit bij de blauwe/blauwgele/gele club gewerkt salaris is zuigend daar)
pi_61752148
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 10:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Testframe is ook niet per definitie een testmethodiek die geautomatiseerd testen vereist, het wordt er wel stukken makkelijker mee.
Maar testsheets die opgebouwd zijn uit aktiewoorden kunnen ook best door mensen worden uitgevoerd.
(ben wel navigator met Testframe ervaring maar nooit bij de blauwe/blauwgele/gele club gewerkt salaris is zuigend daar)
Si, si, maar ik vond het nogal een zinloos keurslijf die het testen niet ten goede kwam. Geneuzel over de juiste spelling van een actiewoord .
Verder waren er hier ook navigatoren, die dan weer op basis van zo'n script testdata erbij zochten en dat dan weer aan de tester teruggaven om mee dingetjes mee te doen, waarna het weer terug ging naar de navigator die er een batch over draaide -> terug naar de tester, etc. Nogal vertragend zonder toegevoegde waarde .
pi_61753394
tvp
pi_61753436
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 11:04 schreef EchtGaaf het volgende:
tvp
Ja, je bent autistisch genoeg, je zou vast een goeie worden .
pi_61753991
quote:
Op maandag 15 september 2008 19:17 schreef sigme het volgende:
Testen is hartstikke leuk werk - als het je echt ligt.
Dat is met alles zo.
pi_61754022
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 11:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik het leuk zou vinden en of ik er echt voor geschikt zou zijn. Ik denk het niet.....

[ Bericht 12% gewijzigd door EchtGaaf op 19-09-2008 12:45:34 ]
  vrijdag 19 september 2008 @ 12:31:26 #88
153506 Captain_Fabulous
pi_61755993
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 10:16 schreef sigme het volgende:

[..]

Si, si, maar ik vond het nogal een zinloos keurslijf die het testen niet ten goede kwam. Geneuzel over de juiste spelling van een actiewoord .
De aktiewoorden worden gekoppeld aan de functie in de uitvoeringstool, dus het is inderdaad soms best geneuzel, maar niet aan te ontkomen....

quote:
Verder waren er hier ook navigatoren, die dan weer op basis van zo'n script testdata erbij zochten
[/quote]
Dan snap ik waarom het daar niet werkte, de navigator hoort sheets te krijgen met aktiewoord en testdata er al in, anders krijg je inderdaad een hoop tijdsverspilling!!! Als ik op een navigatorklus zit, weiger ik absoluut testdata te zoeken. Of ik krijg het aangeleverd, of ze sturen me maar van de opdracht af, er is namelijk zo'n gebrek aan navigatoren dat je analisten werk kan weigeren zonder werkeloos te worden

quote:
Nogal vertragend zonder toegevoegde waarde .
Op deze manier wel...ook moet je er aan denken dat het een jaar duurt in veel gevallen voordat je de investering hierop terugverdiend hebt. Het bedrijf moet dus wel een beetje lange termijn visie hebben....
  vrijdag 19 september 2008 @ 12:33:24 #89
153506 Captain_Fabulous
pi_61756051
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 11:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Volgens een internet test ben ik een Asperger geval, volgens mij moet je je als tester zo goed kunnen concentreren en focussen dat we daardoor al snel in die categorie belanden bij standaard testjes....wat is julie ervaring?
pi_61756454
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 12:33 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Volgens een internet test ben ik een Asperger geval, volgens mij moet je je als tester zo goed kunnen concentreren en focussen dat we daardoor al snel in die categorie belanden bij standaard testjes....wat is julie ervaring?
En je zou goed moeten kunnen communiceren en sociale vaardigheden hebben. En je zou stressbestendig moeten zijn... ..

https://sjobs.brassring.com/11043/asp/tg/cim_jobdetail.asp?jobId=115102&type=search&JobReqLang=82&recordstart=1&JobSiteId=5174&JobSiteInfo=115102_5174&GQId=0&partnerid=25005&siteid=5174

Nou dat kan ik dus wel vergeten.
pi_61757226
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 12:31 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

De aktiewoorden worden gekoppeld aan de functie in de uitvoeringstool, dus het is inderdaad soms best geneuzel, maar niet aan te ontkomen....
Ja maar.. er was dus geen uitvoeringstool.. Je moest gewoon *zelf* de actiewoorden kunnen lezen.
quote:
Als ik op een navigatorklus zit, weiger ik absoluut testdata te zoeken. Of ik krijg het aangeleverd, of ze sturen me maar van de opdracht af, er is namelijk zo'n gebrek aan navigatoren dat je analisten werk kan weigeren zonder werkeloos te worden
Daar was de enige 'navigator' die ik kende een vreselijk starre mevrouw die vooral houvast had aan veel procedures. Er viel geen land mee te bezeilen. (In mijn project deden de analisten gewoon alles zelf, ben jij mal.)
pi_61757351
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 12:33 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Ik scoor altijd hoog op autismetestjes. Maar ze zijn ook zo doorzichtig. Naast goed concentreren moet je als tester natuurlijk ook goed zaken letterlijk kunnen nemen. Een autist kan ze niet figuurlijk nemen, veel *kuch*niet-testers*kuch* kunnen niet begrijpen wat letterlijk opvatten is, en een goede tester kan moeiteloos schakelen van de letterlijke lezing naar de figuurlijke naar de bedoelde - en terug. Nietwaar?
pi_61757511
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 12:47 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

En je zou goed moeten kunnen communiceren en sociale vaardigheden hebben. En je zou stressbestendig moeten zijn... ..

https://sjobs.brassring.com/11043/asp/tg/cim_jobdetail.asp?jobId=115102&type=search&JobReqLang=82&recordstart=1&JobSiteId=5174&JobSiteInfo=115102_5174&GQId=0&partnerid=25005&siteid=5174

Nou dat kan ik dus wel vergeten.
Echt, jij zou het moeten kunnen. Je hebt genoeg gevoel voor humor en genoeg gevoel voor vastbijten . Stressbestendigheid schermen ze altijd mee, maar in de praktijk heb ik nog nooit ergens enige stress meegemaakt. Ja, bij het management enzo, maar ik glimlach dan altijd liefjes terug en zeg dat ik maar weer eens aan mijn werk ga.

Waar je wel tegen bestand moet zijn is dagen, weken, maaaaaaaaaanden niets doen. Ik kan dat niet echt goed, daarom heb ik de vaste baan aan de wilgen gehangen.
  vrijdag 19 september 2008 @ 13:24:18 #94
153506 Captain_Fabulous
pi_61757562
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:17 schreef sigme het volgende:

[..]
Een autist kan ze niet figuurlijk nemen, veel *kuch*niet-testers*kuch* kunnen niet begrijpen wat letterlijk opvatten is, en een goede tester kan moeiteloos schakelen van de letterlijke lezing naar de figuurlijke naar de bedoelde - en terug. Nietwaar?
Een goede tester moet inderdaad af en toe dingen precies zo lezen zoals ze in een requirements staan bv, niet dat je hersens ervan proberen te maken! Veel mensen menen te snel te weten wat ergens staat, en lezen niet wat er echt staat !!!
  vrijdag 19 september 2008 @ 13:28:50 #95
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61757702
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:22 schreef sigme het volgende:

[..]

Waar je wel tegen bestand moet zijn is dagen, weken, maaaaaaaaaanden niets doen. Ik kan dat niet echt goed, daarom heb ik de vaste baan aan de wilgen gehangen.
Hahaha, je moet er inderdaad wel een hobby naast hebben, anders duren de dagen soms erg lannnnngggggggg....
Berlioz
  vrijdag 19 september 2008 @ 13:29:07 #96
153506 Captain_Fabulous
pi_61757717
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:13 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja maar.. er was dus geen uitvoeringstool.. Je moest gewoon *zelf* de actiewoorden kunnen lezen.
[..]

Daar was de enige 'navigator' die ik kende een vreselijk starre mevrouw die vooral houvast had aan veel procedures. Er viel geen land mee te bezeilen. (In mijn project deden de analisten gewoon alles zelf, ben jij mal.)
Als er geen tool is als Winrunner of QTP heb je dus ook geen navigator nodig, de enige taak van een navigator is de aktiewoorden omzetten in code! Dus moet een heel eigen invulling zijn geweest van testframe bij die tent
Een navigator kan wel soms wat star ziijn, maar dat is functioneel, anders kan je je werk namelijk niet doen! Een navigator is eigenlijk een halve programeur, en je kent de communicatieve eigenscahppen van programeurs.
pi_61757719
een testerstopic

ik begin per 1 oktober als young professional Test en Quality consultant ( testengineer klinkt beter) ben heel erg benieuwd.
pi_61757835
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:22 schreef sigme het volgende:

[..]

Echt, jij zou het moeten kunnen. Je hebt genoeg gevoel voor humor en genoeg gevoel voor vastbijten .
Oja, dat heb ik wel. Ik laat niet gauw los.....DS4 weet daar ook alles van Die rust nu uit in Las Vegas.

Maar heb je humor nodig ? Tjsa er zouden best lachwekkende bugs in de software aangetroffen worden.

Aan mij heeft niemand een makkelijke. Ik ben meester in het stellen van kut vragen en kwesties. Laatst nog bij de verzekering, waar ik echt het gevoel had dat ze je bedonderen. En lastige vragen begon te stellen.

Ik zou een goede voor parlementaire enquêtes zijn .;)
quote:
Stressbestendigheid schermen ze altijd mee, maar in de praktijk heb ik nog nooit ergens enige stress meegemaakt. Ja, bij het management enzo, maar ik glimlach dan altijd liefjes terug en zeg dat ik maar weer eens aan mijn werk ga.
Maar jij werkt denk ik heel efficiënt. Je bent volgens mij knap hoogbegaafd. Wist je dat?
quote:
Ow, daar heb ik geen moeite mee. Ik zou meer problemen hebben met detachering. Dat lijkt mij nou niet alles....
pi_61757877
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:28 schreef _Vulcanus_ het volgende:

[..]

Hahaha, je moet er inderdaad wel een hobby naast hebben, anders duren de dagen soms erg lannnnngggggggg....
Waar zit dat wachten dan in? Er is toch altijd wat te doen?

Hoeven jullie geen verslagen te typen?
  vrijdag 19 september 2008 @ 13:43:44 #100
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61758170
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:34 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Waar zit dat wachten dan in? Er is toch altijd wat te doen?

Hoeven jullie geen verslagen te typen?

Tuurlijk is er wel administratie, sterker nog in sommige gevallen ben je langer bezig met de preparatie van een test (testomgeving inrichten bijv), en de verslagen / administratie dan met het daadwerkelijke testen zelf.

Maar sommige dagen valt er gewoon niets te testen, wordt er niets opgeleverd. Geen administratie, geen preparatie.
Berlioz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')