abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61758240
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:33 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Oja, dat heb ik wel. Ik laat niet gauw los.....DS4 weet daar ook alles van Die rust nu uit in Las Vegas.

Maar heb je humor nodig ? Tjsa er zouden best lachwekkende bugs in de softwareaangetroffen worden.
Ik vind documentatietesten vaak leuk, en je hebt humor nodig om met de personen wiens werk je bekritiseert om te gaan. Tenminste, als je je doel wil bereiken.

En het is leuk, een soort spel, om te bedenken wat er fout zou kunnen gaan, wat voor gedachtekronkels een bouwer zou kunnen hebben, om van te voren een leuke test bedacht te hebben (dit gaan ze vast fout doen ), en dan gelijk te krijgen .

Wat ik echt leuk vind -maar ook het meest stressvol- is van te voren van een stuk programmatuur te zeggen dat het niet zal gaan lukken. Dan wordt iedereen heel kwaad, voor elk probleem dat ik opwerp (in ontwerp en later in bouw) wordt steeds verbetener een omweg bedacht - en uiteindelijk lukt het niet. Heel flauw, maar zoiets kan echt maanden als een soort running gag/ doorlopende bevindingenbron slepen, en ik heb tweemaal meegemaakt dat de complete functionaliteit eruit gehaald is, zoals ik voorspeld had..
quote:
Aan mij heeft niemand een makkelijke. Ik ben meester in het stellen van kut vragen en kwesties. Laatst nog bij de verzekering, waar ik echt het gevoel had dat ze je bedonderen. En lastige vragen begon te stellen.
Kijk, maar dat is de kunst. De probleemgebieden herkennen, vragen stellen, problemen lokaliseren. Niet eens in de code hoor, eerst in het ontwerp - en later zitten problemen in de programmatuur vaak in de stukken waar je gezeurd hebt over de documenatie.

Kan je met de applicatie in de hand terug naar de ontwerper: kijk nu eens wat de bouwer dacht dat jij bedoelde..
quote:
Ow, daar heb ik gene moeite mee. Ik zou meer problemen hebben met detachering. Dat lijkt mij nou niet alles....
Detachering betekent dat niksen. Juist een detacheerbedrijf heeft bij voorkeur van die klussen die zich eindeloos uitstrekken en nooit tot voltooiing komen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61758427
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:34 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Waar zit dat wachten dan in? Er is toch altijd wat te doen?

Hoeven jullie geen verslagen te typen?
Soms is er geen apparatuur om te testen en zijn er geen ontwerpen om te reviewen of te analyseren. En dan is er domweg niks te doen.

Op momenten dat er uitgevoerd wordt (dus je testgevallen op de applicatie loslaten) wil de te testten applicatie nog wel eens op zwart gaan - dagenlang als je pech hebt. Crash, of nieuwe oplevering, of een andere partij moet wat op de omgeving en mag niet gestoord worden.

En ik heb ook wel ergens gezeten waar voor de testuitvoer veel meer tijd was dan er nodig was. Altijd. Veel meer. Na twee uurtjes was je wel klaar, en dan lag de hele dag er nog. Twee jaar lang .

Ik hoef dan geen verslagen te schrijven hoor. Wat zou erin staan? 6 uur fok, 1 uur nieuwssites, 1 uur extra rookpauzes?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 19 september 2008 @ 14:15:38 #103
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_61759201
Gisteren een pakket van 4 Gb getest.
Pakket haal je op vanaf een oplevershare en zet het op een USB stick.. wachten wachten wachten
Vanaf het stickje plaats ik het 4GB pakket op mijn test (productie) PC in de testomgeving, staat om security redenen niet in verbinding met het andere netwerk .. wachten wachten wachten
Vanaf mijn Productie pc kopieer ik het 4 GB pakket naar de distributieserver (SMS).. wachten wachten Distributie server stuurt het 4 Gb pakket naar de daadwerkelijke Test PC (dit is mijn eerste test, maar nog steeds wachten wachte wachten)

Ben je een halve dag verder.
It is not necessary to imitate the mathematical regularity of the metronome which would give the music thus executed an icy frigidity, I even doubt whether it would be possible to maintain this rigid uniformity for more than a few bars.
Berlioz
pi_61759551
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:29 schreef octopussy het volgende:
een testerstopic

ik begin per 1 oktober als young professional Test en Quality consultant ( testengineer klinkt beter) ben heel erg benieuwd.
Zelf heb ik niet zoveel met titels. Ik noem mijzelf altijd gewoon tester.
  vrijdag 19 september 2008 @ 16:58:37 #105
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_61763549
*meldt!

Bezig met tescoordinatie binnen een overheidsinstelling op dit moment. Meeste lol in nieuwbouw en/of technische klussen. Ik heb erg weinig op met releases, beheer, wijzigingen, etc. (Jammer dat dat 70% van de markt is.. )
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
  vrijdag 19 september 2008 @ 20:23:45 #106
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_61768003
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:46 schreef sigme het volgende:

en ik heb tweemaal meegemaakt dat de complete functionaliteit eruit gehaald is, zoals ik voorspeld had..
Krijg je dan ook je melding terug met de status "Opgelost"?
pi_61768205
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 20:23 schreef Alicey het volgende:

[..]

Krijg je dan ook je melding terug met de status "Opgelost"?
Neuh, dit zijn meestal meldingen in de vorm van gemopper mijnerzijds ("Dit kan helemaal niet. Want .. en .. en .. . Of het gaat 3 weken werk worden en uiteindelijk zal het niet gaan werken", paniekvergaderingen, spreekverboden). En dan een zooi bevindingen, en dan na verdwijnen van de functionaliteit sluiten met status 'vervallen' oid.

Maar de volgende keer luisteren ze *iets* eerder .
  vrijdag 19 september 2008 @ 20:45:52 #108
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_61768454
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 20:33 schreef sigme het volgende:

[..]

Neuh, dit zijn meestal meldingen in de vorm van gemopper mijnerzijds ("Dit kan helemaal niet. Want .. en .. en .. . Of het gaat 3 weken werk worden en uiteindelijk zal het niet gaan werken", paniekvergaderingen, spreekverboden). En dan een zooi bevindingen, en dan na verdwijnen van de functionaliteit sluiten met status 'vervallen' oid.

Maar de volgende keer luisteren ze *iets* eerder .
Er wordt dan in ieder geval van geleerd.
pi_61769549
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:46 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik vind documentatietesten vaak leuk, en je hebt humor nodig om met de personen wiens werk je bekritiseert om te gaan. Tenminste, als je je doel wil bereiken.
Dat vereist toch wel flinke sociale vaardigheden?

documentatietesten= lezen en tiepvauten en redenatiefouten eruit halen? Daar ben jij heel goed in.
quote:
En het is leuk, een soort spel, om te bedenken wat er fout zou kunnen gaan, wat voor gedachtekronkels een bouwer zou kunnen hebben, om van te voren een leuke test bedacht te hebben (dit gaan ze vast fout doen ), en dan gelijk te krijgen .
Dat lijkt me wel lollig, ja. Worden jullie niet als een lastig luis in de pels ervaren?

Spanningsveld?
quote:
Wat ik echt leuk vind -maar ook het meest stressvol- is van te voren van een stuk programmatuur te zeggen dat het niet zal gaan lukken. Dan wordt iedereen heel kwaad, voor elk probleem dat ik opwerp (in ontwerp en later in bouw) wordt steeds verbetener een omweg bedacht - en uiteindelijk lukt het niet. Heel flauw, maar zoiets kan echt maanden als een soort running gag/ doorlopende bevindingenbron slepen, en ik heb tweemaal meegemaakt dat de complete functionaliteit eruit gehaald is, zoals ik voorspeld had..
[..]
Dat lijkt mij inderdaad wel heel stressvol
quote:
Kijk, maar dat is de kunst. De probleemgebieden herkennen, vragen stellen, problemen lokaliseren. Niet eens in de code hoor, eerst in het ontwerp - en later zitten problemen in de programmatuur vaak in de stukken waar je gezeurd hebt over de documenatie.

Kan je met de applicatie in de hand terug naar de ontwerper: kijk nu eens wat de bouwer dacht dat jij bedoelde..
[..]

Detachering betekent dat niksen. Juist een detacheerbedrijf heeft bij voorkeur van die klussen die zich eindeloos uitstrekken en nooit tot voltooiing komen.
Detacheren bij ons is filerijden. Over stress gesproken. Jij woont wel heel gunstig in het Noorden wat dat betreft.
pi_61769638
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:52 schreef sigme het volgende:

[..]

Soms is er geen apparatuur om te testen en zijn er geen ontwerpen om te reviewen of te analyseren. En dan is er domweg niks te doen.

Op momenten dat er uitgevoerd wordt (dus je testgevallen op de applicatie loslaten) wil de te testten applicatie nog wel eens op zwart gaan - dagenlang als je pech hebt. Crash, of nieuwe oplevering, of een andere partij moet wat op de omgeving en mag niet gestoord worden.

En ik heb ook wel ergens gezeten waar voor de testuitvoer veel meer tijd was dan er nodig was. Altijd. Veel meer. Na twee uurtjes was je wel klaar, en dan lag de hele dag er nog. Twee jaar lang .

Ik hoef dan geen verslagen te schrijven hoor. Wat zou erin staan? 6 uur fok, 1 uur nieuwssites, 1 uur extra rookpauzes?
Hmmmm typisch, dat je wel test maar niet schriftelijk rapporteert? alles mondeling aan de bouwer?
pi_61770617
quote:
Op donderdag 18 september 2008 18:46 schreef Buschetta het volgende:
vraagje aan de heren software testers
quote:
Op donderdag 18 september 2008 18:46 schreef Buschetta het volgende:
Als het de produktie 30% verhoogt is een crash dan acceptabel op 1 werkdag ?
Waarom vraag je dat aan de testers? Wij bepalen de acceptatiecriteria niet. Tenminste, dat zou niet moeten.
quote:
Op donderdag 18 september 2008 19:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Mogen dames softwaretesters ook wat zeggen?

Als tester geef je geen antwoord op deze vraag: het management bepaalt of het acceptabel is. De tester meldt dat het kreng eenmaal per dag crasht (en dat dit een vertraging van het testen heeft veroorzaakt.)
quote:
Op donderdag 18 september 2008 21:30 schreef mgerben het volgende:
Wat voor bevindingenadministratie gebruiken jullie?
Merk je dat bevindingen worden opgelost en dan weer bij jou worden teruggemeld?
Test Director en ClearQuest. Ik vond TD handiger werken, maar die werdt gesynct met CQ, omdat de bouwers met CQ werkten... ach ja...
Bevindingen worden niet zozeer bij me gemeld, maar ik ben de submitter en ik heb een query waarbij alle openstaande bevindingen waarvan ik de submitter of owner ben laat zien.
quote:
Op donderdag 18 september 2008 22:00 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik ben zelf geen tester, maar kan vertellen hoe het gaat binnen de organisatie waar ik werk.
[..]

Ontwikkelaars kunnen vervolgens bepalen wat er mee gebeurt, wat prioriteit heeft, wie wat onder zijn verantwoordelijkheid neemt etc.

[ Bericht 17% gewijzigd door LadyXochi op 19-09-2008 22:32:18 ]
Assumption is the mother of all fuckups.
  vrijdag 19 september 2008 @ 22:55:03 #112
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_61771519
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 12:47 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

En je zou goed moeten kunnen communiceren en sociale vaardigheden hebben. En je zou stressbestendig moeten zijn... ..

https://sjobs.brassring.com/11043/asp/tg/cim_jobdetail.asp?jobId=115102&type=search&JobReqLang=82&recordstart=1&JobSiteId=5174&JobSiteInfo=115102_5174&GQId=0&partnerid=25005&siteid=5174

Nou dat kan ik dus wel vergeten.

Logica
Zitten best goede mensen tussen, maar wat die organisatie op het moment doet snap ik niet helemaal, CMG'ers waren trots op hun club, Logica mensen hebben het alleen maar over wat er niet meer deugt in die club lijkt het wel....
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 19 september 2008 @ 23:05:53 #113
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_61771786
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 22:20 schreef LadyXochi het volgende:

Wat gerapporteerd wordt aan het management na testrondes. Het is een vrij (kleine) platte organisatie, dus management valt te lezen als directie. Aangezien die doorgaans betere dingen te doen hebben dan testresultaten monitoren wordt die verantwoordelijkheid bij testers en ontwikkelaars gelegd (Van testers wordt ook een zekere verantwoordelijkheid verwacht door verificatie uit te voeren op wijzigingen van wat gemeld is. Bij die verificatie kan iets ook weer terug geschoven worden naar iemand anders of naar een andere afdeling).

Voor een grotere organisatie zou het een enge ontwikkeling zijn, maar in een kleine organisatie is het het meest efficiënt om het op die manier te doen.
pi_61773757
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 22:55 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Logica
Zitten best goede mensen tussen, maar wat die organisatie op het moment doet snap ik niet helemaal, CMG'ers waren trots op hun club, Logica mensen hebben het alleen maar over wat er niet meer deugt in die club lijkt het wel....
Ik heb geen hoge dunk van de IT branche. Veel te grillig en verre van logisch. En zo conjunctuurgevoelig als de nete....

Net zoals de telecombranche. Vreselijke branche.
pi_61774933
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 21:40 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Hmmmm typisch, dat je wel test maar niet schriftelijk rapporteert? alles mondeling aan de bouwer?
Als er niks te testen is, is er niks te rapporteren. Op van die dagen dat er niks getest wordt, wordt er dus ook niks gerapporteerd.

Op dagen dat er wel gewerkt wordt, wordt daarover wel min-of-meer bijgehouden wat de voortgang is. Wie heeft wat gereviewd / hoe ver staat dat / welk reviewcommentaar is al terug / is het al verwerkt / wie is met welke uitvoer bezig / hoe ver / bevindingen? / welke bevindingen staan nog open.

Testers zelf schrijven gewoonlijk geen verslagen: ze schrijven reviewcommentaar, bevindingen, analyses, logische & fysieke testgevallen en de resultaten. Steeds op het moment dat ze gedaan worden - er ligt nooit een stapel 'dingen die je al wel weet maar nog niet genoteerd hebt'.
  zaterdag 20 september 2008 @ 08:06:41 #116
153711 SpankTheMonkey
It's Nice! I like!
pi_61775172
Nog een tester meldt zich, prachtig beroep en je hebt contact met alle afdelingen, als tester zijn je softskills ook van bijzonder belangrijke waarde om je vak goed uit te oefenen en verschillende talen binnen de organisatie te spreken. Je spreekt met de business, je spreekt met programmeurs, functioneel ontwerpers, acceptanten, heerlijk, een spin in het web, veel communiceren, heerlijke druk, werken in teamverband.
pi_61798868
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 05:07 schreef sigme het volgende:

[..]

Als er niks te testen is, is er niks te rapporteren. Op van die dagen dat er niks getest wordt, wordt er dus ook niks gerapporteerd.
OK, dat is duidelijk.
quote:
Op dagen dat er wel gewerkt wordt, wordt daarover wel min-of-meer bijgehouden wat de voortgang is. Wie heeft wat gereviewd / hoe ver staat dat / welk reviewcommentaar is al terug / is het al verwerkt / wie is met welke uitvoer bezig / hoe ver / bevindingen? / welke bevindingen staan nog open.

Testers zelf schrijven gewoonlijk geen verslagen: ze schrijven reviewcommentaar, bevindingen, analyses, logische & fysieke testgevallen en de resultaten. Steeds op het moment dat ze gedaan worden - er ligt nooit een stapel 'dingen die je al wel weet maar nog niet genoteerd hebt'.
Maar eigenlijk is het best sociaal werk. Test je in je eentje? En is het "samenwerken" hoofdzakelijk communicatie van bevindingen en opstellen van test protocollen etc. etc. ?

Ga je in je eentje naar een klus toe?

Ergo: volgens mij ben jij best een sociaal wezen dat van samenwerken houdt
pi_61798936
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 08:06 schreef SpankTheMonkey het volgende:
Je spreekt met de business, je spreekt met programmeurs, functioneel ontwerpers, acceptanten, heerlijk, een spin in het web, veel communiceren, heerlijke druk, werken in teamverband.
Is dit dan werk voor mensen met een HFA
pi_61798980
Test Driven Development is tegenwoordig toch dè methodiek?
  zondag 21 september 2008 @ 15:42:16 #120
153506 Captain_Fabulous
pi_61801146
quote:
Op zondag 21 september 2008 14:12 schreef servus_universitas het volgende:
<cynic mode>
Het is de methodiek die men zegt te gebruiken in veel gevallen. Dat zegt nog niets over hoeveel er werkelijk getest wordt. </cynic mode>
pi_61809839
quote:
Op zondag 21 september 2008 14:08 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]
En is het "samenwerken" hoofdzakelijk communicatie van bevindingen en opstellen van test protocollen etc. etc. ?
Een paar voorbeelden.

Samenwerken met de business analist, grafisch ontwerper, technisch ontwerper, etc.
Je krijgt van deze mensen een aantal documenten. Dit zijn requirements, specificaties, GUI design, etc. Je reviewt deze documenten en geeft de maker feedback. Ook stel je vragen over zaken die niet helemaal duidelijk zijn. Je wil controleren of je alles zo hebt geïnterpreteerd als de maker heeft bedoeld. Het is de bedoeling dat alles maar op één manier te interpreteren is, maar helaas is dat bijna nooit het geval. Dus moet je alles goed doornemen en d.m.v. interactie duidelijkheid scheppen. Ziehier alvast een goed punt om je communicatieve skills toe te passen.

Samenwerken met de ontwikkelaars.
Jij baseert je tests op de documenten die ik in de vorige alinea heb genoemd. Maar ook de ontwikkelaars gebruiken deze als basis om he applicatie mee te bouwen. Als je als tester al betrokken wordt bij de bouw, bijvoorbeeld door tussentijdse demootjes, de code te reviewen en te overleggen met de bouwers, kun je er al snel achter komen als zij iets bouwen op een andere manier dan jij verwacht. Als je dit contrateert, kun je kijken hoe er verschil is ontstaan in interpretaties en indien nodig worden de ontwerpers erbij gehaald om knopen door te hakken of meer duidelijkheid te geven.

Daarna krijg je uiteraard communicatie en samenwerking n.a.v. gevonden defects. Is het een fout in de applicatie, een testfout of zit de fout al in de documentatie (en is die in een vorige fase over het hoofd gezien)?

En vergeet ook niet de communicatie met de projectleider, die dan weer aan de stakeholder moet kunnen verkopen waarom er bijvoorbeeld meer test effort nodig is, of waarom je een No Go adviseert.

Zomaar even een aantal zaken die me te binnen schieten.
pi_61820577
quote:
Op zondag 21 september 2008 21:31 schreef LadyXochi het volgende:

[..]

Een paar voorbeelden.

Samenwerken met de business analist, grafisch ontwerper, technisch ontwerper, etc.
Je krijgt van deze mensen een aantal documenten. Dit zijn requirements, specificaties, GUI design, etc. Je reviewt deze documenten en geeft de maker feedback. Ook stel je vragen over zaken die niet helemaal duidelijk zijn. Je wil controleren of je alles zo hebt geïnterpreteerd als de maker heeft bedoeld. Het is de bedoeling dat alles maar op één manier te interpreteren is, maar helaas is dat bijna nooit het geval. Dus moet je alles goed doornemen en d.m.v. interactie duidelijkheid scheppen. Ziehier alvast een goed punt om je communicatieve skills toe te passen.

Samenwerken met de ontwikkelaars.
Jij baseert je tests op de documenten die ik in de vorige alinea heb genoemd. Maar ook de ontwikkelaars gebruiken deze als basis om he applicatie mee te bouwen. Als je als tester al betrokken wordt bij de bouw, bijvoorbeeld door tussentijdse demootjes, de code te reviewen en te overleggen met de bouwers, kun je er al snel achter komen als zij iets bouwen op een andere manier dan jij verwacht. Als je dit contrateert, kun je kijken hoe er verschil is ontstaan in interpretaties en indien nodig worden de ontwerpers erbij gehaald om knopen door te hakken of meer duidelijkheid te geven.

Daarna krijg je uiteraard communicatie en samenwerking n.a.v. gevonden defects. Is het een fout in de applicatie, een testfout of zit de fout al in de documentatie (en is die in een vorige fase over het hoofd gezien)?

En vergeet ook niet de communicatie met de projectleider, die dan weer aan de stakeholder moet kunnen verkopen waarom er bijvoorbeeld meer test effort nodig is, of waarom je een No Go adviseert.

Zomaar even een aantal zaken die me te binnen schieten.
Het is dus een heel sociaal beroep ....
pi_61821291
quote:
Het kan ook de methodiek zijn die een ontwikkelaar zelf toepast bij het ontwikkelen van een geisoleerd stuk code. TDD is zeker niet allesomvattend.
pi_61893649
ISTQB gehaald. 36 van de 40 goed.
pi_61893887
quote:
De meeste developers kennen het begrip nog steeds niet, de meeste projectleiders vinden het teveel geld kosten (op de long run zou het goedkoper moeten zijn) en eigenlijk heeft het niets met testers (of het testvak) te maken, maar alles met development (en de manier waarop ontwikkelaars hun code schrijven en testen).

Dat is de samenvatting
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_61896177
quote:
Op woensdag 24 september 2008 23:59 schreef LadyXochi het volgende:
ISTQB gehaald. 36 van de 40 goed.
  donderdag 25 september 2008 @ 08:39:58 #127
153506 Captain_Fabulous
pi_61896531
Testers die ook voornamelijk met tools werken in da house? Ik ben eigenlijk al 50% van m'n opdrachten in een rol die je eigenlijk geen tester meer zou moeten noemen...
pi_61896552
quote:
Op maandag 22 september 2008 11:53 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Het kan ook de methodiek zijn die een ontwikkelaar zelf toepast bij het ontwikkelen van een geisoleerd stuk code. TDD is zeker niet allesomvattend.
quote:
Op donderdag 25 september 2008 00:07 schreef existenz het volgende:

[..]

De meeste developers kennen het begrip nog steeds niet, de meeste projectleiders vinden het teveel geld kosten (op de long run zou het goedkoper moeten zijn) en eigenlijk heeft het niets met testers (of het testvak) te maken, maar alles met development (en de manier waarop ontwikkelaars hun code schrijven en testen).

Dat is de samenvatting
TDD is denk ik inderdaad vooral een ontwikkelingmethodiek om als ontwikkelaar jezelf al de nodige zekerheid te geven over de werking van de code. TDD is zeker niet allesomvattend. Het is eigenlijk vooral geschikt om de exacte werking te testen in de zin van je stopt dit er in en dan moet dat er uit komen en is dat dan ook zo? Maar testen kent natuurlijk veel meer aspecten, waaronder de interactie tussen het systeem en de gebruiker.
pi_61896609
quote:
Op maandag 22 september 2008 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Het is dus een heel sociaal beroep ....
Ik denk sowieso dat het sociale aspect van beroepen in de ICT zeer wordt onderschat. Ik denk dat een gemiddelde persoon die in de ICT-sector werkzaam is juist erg veel te maken heeft met sociale interacties. Alleen op die manier kan een project namelijk succesvol zijn.
pi_61896669
quote:
Op donderdag 25 september 2008 08:46 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Ik denk sowieso dat het sociale aspect van beroepen in de ICT zeer wordt onderschat. Ik denk dat een gemiddelde persoon die in de ICT-sector werkzaam is juist erg veel te maken heeft met sociale interacties. Alleen op die manier kan een project namelijk succesvol zijn.
Eens.
pi_61901311
quote:
Op donderdag 25 september 2008 08:46 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Had ik toch een goed idee over het beroep
pi_61901660
quote:
Op donderdag 25 september 2008 08:41 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

[..]

TDD is denk ik inderdaad vooral een ontwikkelingmethodiek om als ontwikkelaar jezelf al de nodige zekerheid te geven over de werking van de code. TDD is zeker niet allesomvattend. Het is eigenlijk vooral geschikt om de exacte werking te testen in de zin van je stopt dit er in en dan moet dat er uit komen en is dat dan ook zo? Maar testen kent natuurlijk veel meer aspecten, waaronder de interactie tussen het systeem en de gebruiker.
Het enige waar ik (ben developer) testers bij wil betrekken qua code is om de business logica op een rijtje te zetten. Deze is namelijk met TDD zeer goed te bouwen en eenvoudig voor de developer te testen, zodat de tester dat soort foutjes niet meer tegen komt. Maar zelfs dan krijgen ze geen regel code te zien, bij wijze van spreke. De tester moet gefocused blijven op de functionele aspecten, hoe dat is gebouwd is niet interessant.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  donderdag 25 september 2008 @ 13:44:04 #133
153506 Captain_Fabulous
pi_61903142
Eens, code en testers moeten gescheiden blijven. Ik heb wel eens ontwikkelaars hgeholpen met unit tests op te zetten, maar dan nog, de code kan en wil ik niet aanzitten. Ieder z'n beroep.
  donderdag 25 september 2008 @ 14:27:21 #134
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_61904391
Oke, nu mijn plan A in het water lijkt te vallen, bereid ik de overstap naar plan B voor: parttime tester worden. Mijn man is testmanager in Duitsland, dus ik weet goed wat je in Duitsland nodig hebt om tester te kunnen worden.
Maar hoe zit het in Nederland? Welke certificaten heb je in Nederland nodig te testen? ISTQB en Tmap? En zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  donderdag 25 september 2008 @ 14:30:04 #135
153506 Captain_Fabulous
pi_61904473
Tmap of ISTQB foundation is het meest gevraagde. Welke richting wil je op?
  donderdag 25 september 2008 @ 14:32:39 #136
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_61904548
quote:
Op donderdag 25 september 2008 14:30 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Tmap of ISTQB foundation is het meest gevraagde. Welke richting wil je op?
Testmanagement. Ik ben dol op vergaderen
Om eerlijk te zijn maakt het me verder niet zoveel uit. Mijn man werkt in de telecomsector en heeft daar in diverse testteams gezeten. Voor mij is het wel belangrijk dat het praktisch blijft en niet té abstract wordt.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  donderdag 25 september 2008 @ 14:40:31 #137
153506 Captain_Fabulous
pi_61904828
Voor testmanagement is het halen van ISTQB practitioner wel handig. Daar zit een blok testmanagement in.
pi_61905577
Ja, hoe zit het nou met het vervolg op ISTQB? Ik heb nu foundatin, maar wil door met de volgende. Ik hoor hier dat die "practitioner" heet en ergens anders staat "ISTQB Advanced Certificate in Software Testing". Ook heb ik ergens wat gelezen over dat het vervolg uit drie delen bestaat, waar je er één van kunt kiezen (of ze alle drie achter elkaar doen), namelijk een voor test managers, een voor functionele testers en een voor technische testers?

Ik wil graag de normale test analyse (functioneel?) kant op. Welke cursus moet ik nu gaan doen?
  donderdag 25 september 2008 @ 15:11:59 #139
153506 Captain_Fabulous
pi_61905841
Het zit zo:
Eerst had je na Foundation de Practitioner. Die wordt nu in drie stukken gehakt, die je afzonderlijk kan volgen, en afzonderlijke examns kennen. Dat wordt de Advanced.
Kijk even op de site van Nederlandse ISTQB afdeling voor de details
http://www.bntqb.nl/
  zondag 28 september 2008 @ 15:24:27 #140
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_61971508
quote:
Op donderdag 25 september 2008 15:11 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Het zit zo:
Eerst had je na Foundation de Practitioner. Die wordt nu in drie stukken gehakt, die je afzonderlijk kan volgen, en afzonderlijke examns kennen. Dat wordt de Advanced.
Kijk even op de site van Nederlandse ISTQB afdeling voor de details
http://www.bntqb.nl/
En volgens mij als je alle drie de blokken hebt heb je het zelfde niveau als advanced
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_61975947
Ja, maar ik wil niet alle drie de blokken... En volgens bovengenoemde website zijn er in Nederland en België nog geen geaccrediteerde opleiders voor de drie aparte blokken. Fijn, want twee van de drie interesseren mij ook weinig...
  maandag 29 september 2008 @ 08:42:07 #142
153506 Captain_Fabulous
pi_61988979
Ik ben betrokken bij het schrijven van 1 van de blokken, zal het hier wel posten zodra de tentamens beschikbaar worden gemaakt aan de opleiders. Want die zijn allemaal hard bezig om die klaar te hebben, eind van het jaar zou geloof ik de eerste op de markt moeten komen.
pi_61989336
Ook ik ben tester van beroep. Na eerst 8 jaar systeembeheerder te zijn geweest, ben ik hier naar overgestapt. Gewoon onderaan begonnen. Nu een halfjaar verder en mag mij testomgevingenspecialist noemen. En dat met 60 testservers (Vmware) (6 testomgevingen ivm verschillende releases en bugfixing).

Daarnaast test ik voor releases en voornamelijk voor bugfixing (minder tijd voor nodig, meer tijd voor beheren).

Alles bij elkaar een vrij boeiende job met in totaal zo'n 900 componenten (services, batches en webservices).

* TheRealFalcon zit hier goed
pi_61990384
quote:
Op maandag 29 september 2008 08:42 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik ben betrokken bij het schrijven van 1 van de blokken, zal het hier wel posten zodra de tentamens beschikbaar worden gemaakt aan de opleiders. Want die zijn allemaal hard bezig om die klaar te hebben, eind van het jaar zou geloof ik de eerste op de markt moeten komen.
Ow? Zijn voor ISQTB de blokken nog niet klaar?
Ik dacht dat je alle 3 de modules al gewoon kon volgen?
  maandag 29 september 2008 @ 12:22:00 #145
153506 Captain_Fabulous
pi_61993060
Testmanager en Testanalist worden al gegeven, PM me maar als je de data wil, gooi niet liever alles op dit topic.
Advanced Level Technical Test Analyst wordt volgens mij nog aan gewerkt. Ik was even in de war met de Expert levels, die zijn nog in ontwikkeling... van de site:

Op dit ogenblik zijn er twee certificeringniveaus waar u zich voor kunt certificeren binnen ISTQB:

Certified Tester Foundation Level;
Certified Tester Advanced Level bestaande uit:
Advanced Level Test Manager;
Advanced Level Test Analiyst;
Advanced Level Technical Test Analyst.
Certified Tester Expert Level (in ontwikkeling) .
pi_61993995
Ah K. Duidelijk.
De eerste 2 blokken zijn dus al gewoon te volgen.
Zelf richt ik mij trouwens eerst op Tmap Next. Ik wil daar eerst graag Tmap Next Advanced halen.
  maandag 29 september 2008 @ 13:45:42 #147
153506 Captain_Fabulous
pi_61994968
Tmap en ISTQB hebben veel raakvlakken, alleen TMap is voornamelijk in Nederland bekend en ISTQB ook daarbuiten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Fabulous op 29-09-2008 13:57:52 ]
pi_62093194
Gisteren begonnen als Young Professional Test & Quality consultant Eerst een paar dagen introductie en maandag beginnen met de basisopleiding. Ik ben heel benieuwd of testen een goede richting voor mij is, maar dat kan de toekomst alleen uitwijzen. Wel al met wat testers gesproken en ik krijg enthousiaste verhalen (en ook wat mindere over bepaalde klanten).

even een
het is best spannend.
  zondag 5 oktober 2008 @ 13:32:54 #149
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62145906
quote:
Op maandag 29 september 2008 13:45 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Tmap en ISTQB hebben veel raakvlakken, alleen TMap is voornamelijk in Nederland bekend en ISTQB ook daarbuiten.
Er zitten toch ook heel veel verschillen tussen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 5 oktober 2008 @ 13:48:11 #150
52513 whosvegas
The Trickster
pi_62146193
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 17:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Wat doe je nu en wat lijkt je er saai aan?
Waarom denkt je man dat jij je testmethodieken eigen zou moeten maken als je de nodige competenties hebt? Die methodieken heb je zelden nodig (bij een intake gesprek, daarna niet meer). Als je geschikt bent zou je -voor de vorm- je een papiertje eigen moeten maken (ISTQB ofzo). Niet moeilijk, pak je gelijk wat methodieken mee, en dat volstaat. Je zal toch per klus moeten uitvogelen wat ze daar hanteren - en in mijn ervaring is dat nooit een methodiek. Ja - op papier wel, maar in het echt niet.
Sterker nog, testen is saai
Are you nuts??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')