En jij denkt dat mensen niet realiseren dat ze samen sterker staan dan 1? Welke ministaatjes zouden dan ontstaan in bijvoorbeeld west europa of Latijns amerika? Ik kan er weinig bedenken.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:36 schreef Steeven het volgende:
[..]
Omdat dan het einde zoek is en de wereld uiteenvalt in kleine ministaatjes, allemaal Kosovootjes. Dan wil ik ook mijn eigen land wel, voel me aardig betrokken bij de 1km2 om me heen.
Hoe weet je dat ze blij zijn met je plan? Ik denk dat je het veel te simplistisch stelt. Turkije is echt niet bereid om grondgebied op te geven voor wat in hun ogen terroristen zijn. Jij lost hier even alle wereldproblemen op die al vele jaren duren?quote:Is mijn voorstel ook altijd geweest. Maak er maar een vrij Koerdistan van en laat Turkije voor pak em beet 50 jaar meeprofiteren van de olieopbrengsten. Koerden blij, Turkse burgers blij, maar ja staashoofden en soeverigniteit, gebiedsverlies, terwijl de helden van vroeger net altijd gebied voor het land gewonnen hebben en blablabla.
'T zou trouwens wel veel schelen: Koerdistan opgelost, baskenland opgelost (wat moet de eta nog als 80 procent van de bevolking voor Spanje kiest), al die rotzooi in Afrika opgelost en dat met een paar keer een briefje invullen
Nee ik geef een alternatief voor een beetje stoer met wat wapentjes gaan zwaaien. Geschillen kun je ook anders oplossen dan met geweld.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:42 schreef Steeven het volgende:
[..]
Hoe weet je dat ze blij zijn met je plan? Ik denk dat je het veel te simplistisch stelt. Turkije is echt niet bereid om grondgebied op te geven voor wat in hun ogen terroristen zijn. Jij lost hier even alle wereldproblemen op die al vele jaren duren?
quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:38 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Is mijn voorstel ook altijd geweest. Maak er maar een vrij Koerdistan van en laat Turkije voor pak em beet 50 jaar meeprofiteren van de olieopbrengsten. Koerden blij, Turkse burgers blij, maar ja staashoofden en soeverigniteit, gebiedsverlies, terwijl de helden van vroeger net altijd gebied voor het land gewonnen hebben en blablabla.
'T zou trouwens wel veel schelen: Koerdistan opgelost, baskenland opgelost (wat moet de eta nog als 80 procent van de bevolking voor Spanje kiest), al die rotzooi in Afrika opgelost en dat met een paar keer een briefje invullen
Er gaan ook stemmen op om Friesland onafhankelijk te maken. Het zal gewoon een domino effect teweeg brengen die z'n weerga niet kent. De enige reden waarom het nog niet grootschalig wordt geopperd is omdat men weet dat het niet kan, maar ga een paar gekken hun zin geven en meer zullen volge. Daarnaast, wat voegen al die ministaatjes toe?quote:En jij denkt dat mensen niet realiseren dat ze samen sterker staan dan 1? Welke ministaatjes zouden dan ontstaan in bijvoorbeeld west europa of Latijns amerika? Ik kan er weinig bedenken.
Ik ken zelf Mexico vrij goed, maar als je aan de Maya's, Zapoteken, Mixteken etc. etc. vraagt of ze onafhankelijk willen worden ze daar niet mee instemmen.
Zolang een staat goed voor haar brugers zorgt zullen er weinige zijn die zich willen afscheiden. Maar dan moet je wel goed voor je burgers zorgen en daar zit hem nou net de crux
Nee, daar draait een referendum nou om: een paar gekken redden het niet met hun Friesland boppe/Zuid-Noordoost Baleoetistan Vrij.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:45 schreef Steeven het volgende:
[..]
Er gaan ook stemmen op om Friesland onafhankelijk te maken. Het zal gewoon een domino effect teweeg brengen die z'n weerga niet kent. De enige reden waarom het nog niet grootschalig wordt geopperd is omdat men weet dat het niet kan, maar ga een paar gekken hun zin geven en meer zullen volge. Daarnaast, wat voegen al die ministaatjes toe?
Dat hangt van de ernst van het conflict af. Als 90% van een land vindt dat provincie A bij het land hoort, neem Kosovo, en 10% die toevallig in die provincie woont vindt van niet, dan zal de regering bereid zijn militaire stappen te ondernemen mocht er onrust uitbreken in die provincie. Namens de meerderheid. En terecht. Je zou ook kunnen stellen dat die separatisten kinderachtig zijn omdat ze een andere vlag willen (bij wijze van).quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:45 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Nee ik geef een alternatief voor een beetje stoer met wat wapentjes gaan zwaaien. Geschillen kun je ook anders oplossen dan met geweld.
Waarom zou een gebied dat onafhankelijk wil worden grijpen naar een referendum als het ook met geweld afgedwongen kan worden? Conflicten zoals Kosovo, en ik voorzie dit conflict, wijzen daar naar.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:47 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nee, daar draait een referendum nou om: een paar gekken redden het niet met hun Friesland boppe/Zuid-Noordoost Baleoetistan Vrij.
Volgens Zuid-Ossetië wel. En er wordt ook lekker etnisch "gezuiverd" van Georgische kant nog net ff voordat de Russen komenquote:
Beide partijen zijn smeerpijpen met belangen waar we enkel naar kunnen gissen, maar die ws. voor de hand liggen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:48 schreef Denewar het volgende:
Wat zal de reden voor Georgie zijn?
het land zelf? grondsoiffen? het gebied is heel klein, waarbij meer dan de helft van de 70.000 inwoners russen zijn. lijkt mij niet iets om een oorlog te beginnen, dus...
wat zal de reden van Rusland zijn? heeft genoeg andere machtsmiddelen om georgie te doen bezwijken.
hoeft georgie niet in! waarom al die rusissche paspoorten geven en niet hen hun soeveriniteit erkennen.
tsja, de dubbele agenda vermoed ik. Georgie wil bij navo, rusland wil dat niet, machtsvertoon om te laten zien, dat nato niets voorstelt wild geuss??
Eh, dat is onbevestigde informatie van een Russisch persbureau. Ik zou het met een hele dikke korrel zout nemen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:49 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Volgens Zuid-Ossetië wel. En er wordt ook lekker etnisch "gezuiverd" van Georgische kant nog net ff voordat de Russen komen
http://www.spitsnieuws.nl(...)oorlog_op_komst.html
Draai het es om: waarom zou een gebied naar de wapens grijpen als het ook via stemmen kan?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:48 schreef Steeven het volgende:
[..]
Waarom zou een gebied dat onafhankelijk wil worden grijpen naar een referendum als het ook met geweld afgedwongen kan worden? Conflicten zoals Kosovo, en ik voorzie dit conflict, wijzen daar naar.
Ik probeer weer te geven hoe de gemiddelde west-europeaan hierover zal denken.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:14 schreef JohnDope het volgende:
[..]
En dan kijkt Europa dus ook de andere kant op wanneer ons mini landje in de problemen zit.
Als het referendum bepaalt dat als 80 procent van de inwonbers van het gebied voor moeten stemmen haal je die paar leeghoofden er net uit, terwijl als men het pad van geweld kiest die leeghoofden (zie ETA) net een wereld van verschil maken.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:45 schreef Steeven het volgende:
[..]
Er gaan ook stemmen op om Friesland onafhankelijk te maken. Het zal gewoon een domino effect teweeg brengen die z'n weerga niet kent. De enige reden waarom het nog niet grootschalig wordt geopperd is omdat men weet dat het niet kan, maar ga een paar gekken hun zin geven en meer zullen volge. Daarnaast, wat voegen al die ministaatjes toe?
En die kunnen we vinden aan zowel Georgische als de separatisten in dat gebied zijnde, waarbij beide partijen elkaar uitlokken, en laatstgenoemde met steun van de Russen. Ik zie niet echt in waarom een referendum in zo'n geval een wijs idee is. Als die separatisten geen steun van Rusland hadden hielden ze zich ws. koest en was er nu niks aan de hand. Dan hadden ze geen wapens om mee op Georgiërs te knallen en dan hoeven Georgiërs geen bommen op separatisten te gooien.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:50 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Draai het es om: waarom zou een gebied naar de wapens grijpen als het ook via stemmen kan?
De gruwelijkste conflicten zijn dus juist diegene waarin een klein groepje fanaten, en dan nog vaak externe onruststokers ook, het vuur opport.
Dat is niet positief.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:49 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Volgens Zuid-Ossetië wel. En er wordt ook lekker etnisch "gezuiverd" van Georgische kant nog net ff voordat de Russen komen
http://www.spitsnieuws.nl(...)oorlog_op_komst.html
http://news.yahoo.com/s/a(...)QT.JbacyisUDMlxh24cAquote:Campaigning in Iowa, McCain told reporters that the U.S. should convene an emergency session of the U.N. Security Council to resolve the crisis.
Als de ontwikkelingen globaal gezien wijzen naar een reeks succesverhalen van gebieden die zich met wereldwijde steun onafhankelijk mochten verklaren, dan weet ik zeker dat een gebied als Friesland daarin mee gaat. Maar dat kan ik toch nooit hard maken.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:53 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Als het referendum bepaalt dat als 80 procent van de inwonbers van het gebied voor moeten stemmen haal je die paar leeghoofden er net uit, terwijl als men het pad van geweld kiest die leeghoofden (zie ETA) net een wereld van verschil maken.
Trouwens denk ja dat als er in Friesland een referendum gehouden wordt ze voor onafhankelijkheid zouden kiezen?
Ik las in de tweede post dat er een referendum geweest is in Zuid-Ossetie heeft iemand hier meer info over?
Maar het gaat er toch net om dat de burgers zich zo gelukkig mogelijk kunnen voelen, als zij zich in een referendum hadden kunnen uitspreken hadden ze zich helemaal niet hoeven te bewapenen. En als je het referendum een paar keer herhaald voordat je de beslissing neemt geef je Georgie de kans om wat aan de onvrede van de Ossetiers te doen ook.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:54 schreef Steeven het volgende:
[..]
En die kunnen we vinden aan zowel Georgische als de separatisten in dat gebied zijnde, waarbij beide partijen elkaar uitlokken, en laatstgenoemde met steun van de Russen. Ik zie niet echt in waarom een referendum in zo'n geval een wijs idee is. Als die separatisten geen steun van Rusland hadden hielden ze zich ws. koest en was er nu niks aan de hand. Dan hadden ze geen wapens om mee op Georgiërs te knallen en dan hoeven Georgiërs geen bommen op separatisten te gooien.
inderdaad Ach zo heb ik paar voorbij zien komen van de NAto, EU, VN e.d.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:56 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
http://news.yahoo.com/s/a(...)QT.JbacyisUDMlxh24cA
Pfff, zo'n typische uitspraak enkel bedoeld als quote voor journalisten, om te tonen hoe goed hij het wel zou doen als president. Erop vertrouwend dat het de meeste Amerikanen ontgaan is dat zo'n zitting uren eerder al had plaatsgevonden, zonder resultaat.
Het lijkt mij dat zo'n regering niet toegeeft aan de eisen van separatisten, omdat je dan een sneeuwbaleffect krijgt. Dan zegt provincie B ook: ja, wij willen ook wel zelfstandig, of wij willen bij hen horen. En dan valt je land uiteen. Het zou zo maar kunnen dat in deze Georgische provincie een belangrijke oliebron zit of wat ook, en dat er economische belangen op de achtergrond spelen. Stel je eens voor dat China een referendum zou laten houden waarbij verschillende delen van het land een eigen soevereine staat kunnen krijgen, zodat ze iets 'gelukkiger' zouden worden. Dan is het dag supermacht China. Zo'n klein landje als Georgië wil natuurlijk al helemaal geen gebied kwijt en al helemaal niet aan aartsvijand Rusland.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:00 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Maar het gaat er toch net om dat de burgers zich zo gelukkig mogelijk kunnen voelen, als zij zich in een referendum hadden kunnen uitspreken hadden ze zich helemaal niet hoeven te bewapenen. En als je het referendum een paar keer herhaald voordat je de beslissing neemt geef je Georgie de kans om wat aan de onvrede van de Ossetiers te doen ook.
Dat denk ik niet. De Maya's (zapatistas) hebben in de jaren tachtig nog flink lopen rellen (San Christobal) en hadden onder andere vergaande autonomie als eis. Nadat de mexicaanse regering eindelijk eens wilde overleggen bleek dat het de Maya's vooral stak dat ze hun eigen cultuur niet mochten uiten (religie, feestdagen, onderwijs in eigen taal etc. etc.) Nu de mexicaanse regering hen daar de vrijheid in gegeven heeft is het seperatisme tot aan het nulpunt gedaan. Hetzelfde zie je in Friesland waar men sinds een jaar of tien ook onderwijs in eigen taal heeft (lees twee uurtjes per week fries met elkaar praten op school).quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:57 schreef Steeven het volgende:
[..]
Als de ontwikkelingen globaal gezien wijzen naar een reeks succesverhalen van gebieden die zich met wereldwijde steun onafhankelijk mochten verklaren, dan weet ik zeker dat een gebied als Friesland daarin mee gaat. Maar dat kan ik toch nooit hard maken.
Omdat ze de zuid-ossetiers een russisch paspoort hebben gegeven.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:08 schreef De_Ananas het volgende:
Waarom zegt Rusland ''our citizen'' terwijl Zuid-Ossetie geen onderdeel van Rusland is?
Omdat de meesten van hen een Russisch paspoort gekregen hebben.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:08 schreef De_Ananas het volgende:
Waarom zegt Rusland ''our citizen'' terwijl Zuid-Ossetie geen onderdeel van Rusland is?
Ik denk dat ze zich gesteund voelen door de amerikanen en Israeliers in hun land. Bovendien hebben ze niets te verliezen want ze hebben sowieso nul invloed in zuid-ossetie en Abchazie.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:12 schreef sp3c het volgende:
voor mij lijkt het er eigenlijk op dat Georgie een potje blufpoker wilden spelen en hebben verloren.
die dachten "hey de Russen hebben ondanks hun grote praatjes geen poot uitgestoken om een onafhankelijk Kosovo te voorkomen, wat een slappelingen zijn het ook ... misschien kunnen we daar ons voordeel mee doen"
en nu achteraf om hulp roepen en klagen dat er buitenlandse tanks hun land zijn binnengereden
nu ja niets te verliezen ... kans is aanwezig dat de Russen ze komen beschieten als ze klaar zijnquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:13 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Ik denk dat ze zich gesteund voelen door de amerikanen en Israeliers in hun land. Bovendien hebben ze niets te verliezen want ze hebben sowieso nul invloed in zuid-ossetie en Abchazie.
Zo.quote:Georgië haalt zijn 2000 militairen
terug uit Irak om tegen de Russen in
Zuid-Ossetië te vechten.President
Saakasjvili heeft dat gezegd tegenover
CNN.Georgië heeft na de VS en Engeland
de meeste troepen in Irak.
Zouden die verder gaan dan de grens van Zuid - Ossetie met Georgie? ik denk het niet.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
nu ja niets te verliezen ... kans is aanwezig dat de Russen ze komen beschieten als ze klaar zijn
ligt er een beetje aan hoe hard Georgie het wil spelenquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:19 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Zouden die verder gaan dan de grens van Zuid - Ossetie met Georgie? ik denk het niet.
quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:19 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Zouden die verder gaan dan de grens van Zuid - Ossetie met Georgie? ik denk het niet.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7550354.stmquote:Despite denials from Moscow, the Russian air force has been carrying out air raids in South Ossetia and Georgia itself, says the BBC's Richard Galpin, in Gori, eastern Georgia.
Dat is ook mijn idee.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:12 schreef sp3c het volgende:
voor mij lijkt het er eigenlijk op dat Georgie een potje blufpoker wilden spelen en hebben verloren.
die dachten "hey de Russen hebben ondanks hun grote praatjes geen poot uitgestoken om een onafhankelijk Kosovo te voorkomen, wat een slappelingen zijn het ook ... misschien kunnen we daar ons voordeel mee doen"
en nu achteraf om hulp roepen en klagen dat er buitenlandse tanks hun land zijn binnengereden
Zo, ja.quote:
http://www.globalsecurity(...)304-rianovosti01.htmquote:04/03/2008 18:30 TBILISI, March 4 (RIA Novosti) - Georgia could withdraw its military contingent from Iraq this summer, State Minister for Euro-Atlantic Integration Giorgi Baramidze said on Tuesday.
"We are planning to withdraw military personnel from Iraq within a certain period. This could take place in the summer, though we are continuing to negotiate the issue with the United States," Baramidze said.
The minister said Georgia was also considering expanding participation in the peacekeeping effort in Afghanistan, adding that "negotiations are currently being held with the Netherlands, France and the United States."
Georgia's military contingent is the third largest foreign military deployment in Iraq and numbers 2,000 soldiers.
Alsof Georgië niet het volste recht heeft hun gezag binnen hun eigen landsgrenzen te handhaven. Gewoon weer een walgelijk staaltje imperialisme van de Russen dit.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:12 schreef sp3c het volgende:
Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie heeft Rusland aangeboden dat alle voormalige Sovjet-staatsburgers die niet het staatsburgerschap van het land waar ze nu woonden wilden aannemen te accepteren als Russische staatsburgers. In sommige vml. Sovjet Republieken heeft vrijwel niemand daar gebruik van gemaakt, in andere vml Sovjet Republieken wel. Zuid-Ossetië is dus zo'n gebied waar een zeer aanzienlijk deel van de bevolking het Georgisch staatsburgerschap niet heeft aangevraagd cq geweigerd en heeft gekozen voor het Russisch staatsburgerschap. Rusland (zoals zowat ieder land) ziet als haar taak om haar staatsburgers te beschermen. Beetje analoog aan de VS bemoeienis met Grenada, toen werd ook het beschermen van de eigen staatsburgers als reden aangegeven voor militaire actie.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:08 schreef De_Ananas het volgende:
Net zoals Milosevic dat recht had in Joegoslavië. China in Tibet. Sadam in Koerdis Irak. etc..quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:58 schreef Commensaal het volgende:
[..]
Alsof Georgië niet het volste recht heeft hun gezag binnen hun eigen landsgrenzen te handhaven. Gewoon weer een walgelijk staaltje imperialisme van de Russen dit.
Hadden deze mensen dat dan? (Milosevic was trouwens begin jaren negentig niet eens staatshoofd van Joegoslavië)quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 22:03 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
Net zoals Milosevic dat recht had in Joegoslavië. China in Tibet. Sadam in Koerdis Irak. etc..
cynisme/sarcasme moeilijk te herkennen?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 22:13 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Hadden deze mensen dat dan? (Milosevic was trouwens begin jaren negentig niet eens staatshoofd van Joegoslavië)
Ik twijfelde wel ja. Maar tegenwoordig lees je (vooral op de frontpage) zoveel kutreacties dat alles mogelijk wordt...quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 22:25 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
cynisme/sarcasme moeilijk te herkennen?
lol!quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 23:08 schreef Elkarden het volgende:
The situation, which is currently unfolding in South Ossetia, shows that the Georgian army follows a meticulously developed plan. However, it was not Georgia, but the Pentagon that schemed out the operation to conquer the unrecognized republic of South Ossetia 13 years ago. The Pentagon originally tested its plan on the Republic of Serbian Krajina which existed on Croatia’s territory from 1991 to 1995. Thousands of civilians were killed and numerous ethnic cleansings were held as a result of those operations. The Russian citizens residing on the territory of South Ossetia may face the same fate in the event Moscow does not interfere in the conflict.
''
Ik denk niet dat Georgie dit op eigen houtje gedaan heeft.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:12 schreef sp3c het volgende:
Zoals het opgeschreven is lijkt het niet al te kloppend. Kijk je naar de achtergronden dan wordt dit plotseling verdomd logisch. Zowel Kroatië als Georgië hebben/hadden openlijke danwel bedekte VS steun (Kroatië in de vorm van VS huurlingen). De legers werden/worden door dezelfde mensen getraind. De situatie is redelijk dezelfde, op een uitzondering na. De Krajina werd (terug)veroverd nadat de Servische troepen richting Srebrenica en andere plekken gedirrigeerd werden, in Zuid-Ossetië zitten de Russische troepen nog. En dat kan een heel andere uitkomst van het conflict opleveren. Voor de legers tenmisnte. Voor de bevolking is het de hoop dat ze snel kunnen vluchten. Enkele dagen geleden organiseerde Rusland trouwens al een evacuatie.quote:
nou dat had ik zelf ook wel kunnen raden ... de Krajina republiek werd ingenomen door Kroaten, niet door Amerikanenquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 23:25 schreef Bakakame het volgende:
[..]
Bron
Edit: Sorry, was iets te snel, nu ook een link naar het betreffende artikel
mjah het gaat mij om het "meticulously developed plan."quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 23:27 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Zoals het opgeschreven is lijkt het niet al te kloppend. Kijk je naar de achtergronden dan wordt dit plotseling verdomd logisch. Zowel Kroatië als Georgië hebben/hadden openlijke danwel bedekte VS steun (Kroatië in de vorm van VS huurlingen). De legers werden/worden door dezelfde mensen getraind. De situatie is redelijk dezelfde, op een uitzondering na. De Krajina werd (terug)veroverd nadat de Servische troepen richting Srebrenica en andere plekken gedirrigeerd werden, in Zuid-Ossetië zitten de Russische troepen nog. En dat kan een heel andere uitkomst van het conflict opleveren. Voor de legers tenmisnte. Voor de bevolking is het de hoop dat ze snel kunnen vluchten. Enkele dagen geleden organiseerde Rusland trouwens al een evacuatie.
Met name door eenheden gerecruteerd uit de vluchtelingenkampen en getraind door Amerikaanse huurlingen. In de praktijk waren de instructies eerst schieten en dan kijken wie je hebt doodgeschoten.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 23:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
nou dat had ik zelf ook wel kunnen raden ... de Krajina republiek werd ingenomen door Kroaten, niet door Amerikanen
2004: US military will stay in Georgiaquote:Five US military advisers have arrived in the former Soviet republic of Georgia, in what is being seen as a possible new front in the US war on terror.
At least US six helicopters have also been sent, and unconfirmed US media reports say up to 200 special forces may be deployed.
The US is stepping in because of reports that fighters allied with Osama Bin Laden's al-Qaeda terror network may have escaped to Georgia.
2008: US army exercises begin in Georgiaquote:US officials have said that their military presence in Georgia will now become permanent.
The American military has been training and equipping the Georgian army since the spring of 2002.
Having trained three battalions of Georgian soldiers, US military instructors were due to leave in March.
Georgia's new president-elect has set the removal of Russian troops still based in the country as a major priority for his government.
quote:The United States and Russia are holding military exercises on either side of the Caucasus mountains amid increasing tensions over the fate of two separatist regions in ex-Soviet Georgia.
Gezelligquote:'Georgië verklaart Rusland de oorlog'
Uitgegeven: 8 augustus 2008 23:08
Laatst gewijzigd: 8 augustus 2008 23:30
TBILISI - De Georgische president Michail Saakasjvili verklaart Rusland binnen enkele uren de oorlog. Dat heeft de secretaris-generaal van de nationale veiligheidsraad van Georgië, Kacha Lomaja, in de nacht van vrijdag op zaterdag bekendgemaakt.
ANP
"Rusland heeft de havenstad Poti aan de Zwarte Zee gebombardeerd en de militaire basis bij Senaki. We denken dat Rusland is begonnen met het bombarderen van economische en burgerdoelen", aldus Lomaja.
Georgische media melden dat Georgië een troepenmacht aan de grens met de afvallige regio Abchazië heeft opgebouwd. Ook zes andere steden in het westen van het land zouden gebombardeerd zijn.
Lijkt heel veel op een te grote broek aantrekken door Georgië. Het toerisme dat ze weer hebben opgebouwd de afgelopen tijd zal nu wel helemaal de afgrond ingaan.quote:
Ik denk dat ze weinig anders kunnen, of steun toegezegd hebben gekregen van de V.S. ofzo, ze weten zelf ook wel dat ze Rusland niet aan kunnen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 23:46 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Lijkt heel veel op een te grote broek aantrekken door Georgië. Het toerisme dat ze weer hebben opgebouwd de afgelopen tijd zal nu wel helemaal de afgrond ingaan.
Ik snap hier een aantal dingen toch niet.quote:
Rusland heeft in de hoofdstad van Georgië al diverse overheidsgebouwen verwoest, volgens CNN.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 23:48 schreef Steeven het volgende:
[..]
Ik denk dat ze weinig anders kunnen, of steun toegezegd hebben gekregen van de V.S. ofzo, ze weten zelf ook wel dat ze Rusland niet aan kunnen.
De zuid-osseten willen samen met de noord-osseten een provincie vormen binnen rusland. Dat betekend dus dat Rusland groter wordt.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 23:51 schreef Kanonskogel het volgende:
[..]
Ik snap hier een aantal dingen toch niet.
Waar komen toch ineens al die tanks vandaan, die stonden dus al een tijd geprepareerd om hier binnen te vallen?
Waarom precies tijden de opening van de olympische spelen binnen vallen?
Waarom steunt Rusland nou precies die zuid osseten?? Die zijn toch net als Tsjetsjenië een gevaar voor Rusland omdat ze zich willen afscheiden? Als de zuid osseten zich afscheiden van Georgie dan willen ze natuurlijk met Noord ossetie een eigen staat en zich ook weer afscheiden van Rusland.
Ik snap dus de hele rol van Rusland hierin niet zo. Ik hoor wel verhalen dat ze niet blij zijn dat Georgië bij de navo gaat toetreden, maar wat heeft rusland er voor belangen bij om zo hard in te grijpen?
Oh ja en er zouden volgens Rusland etnische zuiveringen plaats vinden, maar dan kan je toch niet zomaar een land voor binnen vallen?
Rusland heeft veel bases in de Kaukasus, bij bevriende staatjes en in hun eigen deelrepublieken, het is daar een wespennest en het is vrij onhandig dagen te moeten wachten op materiaal vanuit door etnisch Russisch bevolkt gebied te moeten wachten.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 23:51 schreef Kanonskogel het volgende:
[..]
Waar komen toch ineens al die tanks vandaan, die stonden dus al een tijd geprepareerd om hier binnen te vallen?
Hoogstwaarschijnlijk toeval. Dit conflcit speelt al 15 jaar, en afgelopen jaren is het geleidelijk weer heter geworden daar, sinds het aantreden van Saakasjvili die de corrupte Shevernadze afzette. Hij zou weer eenheid brengen en de afvallige regio's weer bij de hand pakken(Adzjarie gelukt, Abchazië Z -Ossetië niet)quote:Waarom precies tijden de opening van de olympische spelen binnen vallen?
Misschien wel ja. Feit is wel dat Rusland en Ossetië een succesverhaal is, vanaf 1850 hebben deze twee volkeren succesvol samengewerkt, tijdens de Russisch Turkse oorlogen gaven de Osseten al steun aan de Russen. Vanaf 1989 is natuurlijk wel een ander verhaal, maar feit is dat Rusland de opstandige regio steunt en de Osseten zijn vanaf dit moment min of meer in de schoot van Rusland gedwongen te lopen. Tsjetsjenië is overigens een heel ander verhaal met een heel andere historie en situatie, dat moet je niet met elkaar vergelijken.quote:Waarom steunt Rusland nou precies die zuid osseten?? Die zijn toch net als Tsjetsjenië een gevaar voor Rusland omdat ze zich willen afscheiden? [Als de zuid osseten zich afscheiden van Georgie dan willen ze natuurlijk met Noord ossetie een eigen staat en zich ook weer afscheiden van Rusland.
Beide partijen staan al zover in het conflict dat terugtrekken een enorm gezichtsverlies oplevert. Daarnaast willen ze Ossetië (en eigenlijk heel de Kaukasus) in hun invloedsferen houden, Georgië zoekt daarbij heel erg hard naar toetreding bij Westerse clubjes sinds 2004, en daarnaast is dat land ontzettend belangrijk door de oliepijpleiding die er loopt( het is het enige land dat in die corridor Amerikaans gezind is)quote:Ik snap dus de hele rol van Rusland hierin niet zo. Ik hoor wel verhalen dat ze niet blij zijn dat Georgië bij de navo gaat toetreden, maar wat heeft rusland er voor belangen bij om zo hard in te grijpen?
Daar hebben de Rusjes hun eigen theorietje voor, ze hebben kwistig met paspoortjes gestrooid naar de Osseten, waardoor ze Ossetië nu feitelijk als lid van de Federatie beschouwen, binnenlands dus. En ze willen hun ''onderdanen'' beschermen...quote:Oh ja en er zouden volgens Rusland etnische zuiveringen plaats vinden, maar dan kan je toch niet zomaar een land voor binnen vallen?
Zowel de Georgische kant als de diverse seperatistische kanten hebben al eerder aan etnische zuiveringen gedaan. Dit is absoluut niets nieuws in deze regio.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:03 schreef Zemi77 het volgende:
Etnische zuiveringen zijn wat mij betreft een van de weinige redenen, waarom je wel een land mag binnenvallen. Het betekend namelijk dat je stelselmatig een bevolkingsgroep aan het uitmoorden bent, vrouwen kinderen bejaarden maakt niet uit. De vraag is of de Georgiers ethnisch aan het zuiveren zijn. Dat denk ik eigenlijk niet.
De Kaukasus heeft een lange historie van etnische zuiveringen achter zich liggen, voordat die term al uitgevonden was.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:03 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
De zuid-osseten willen samen met de noord-osseten een provincie vormen binnen rusland. Dat betekend dus dat Rusland groter wordt.
Rusland vindt dat het zijn burgers ook buiten zijn land ten alle tijden en op alle mogelijke manieren mag beschermen. De Zuid-Osseten hebben het georgische paspoort geweigerd en het Russische aangenomen. Ze zijn dus Russisch staatsburger maar wonen met zijn allen in Georgie (daar waar ze al eeuwen wonen).
Etnische zuiveringen zijn wat mij betreft een van de weinige redenen, waarom je wel een land mag binnenvallen. Het betekend namelijk dat je stelselmatig een bevolkingsgroep aan het uitmoorden bent, vrouwen kinderen bejaarden maakt niet uit. De vraag is of de Georgiers ethnisch aan het zuiveren zijn. Dat denk ik eigenlijk niet.
Natuurlijk, alsof je halsoverkop overgaat op oorlogje spelen. Denk je dat dit aan de andere kant niet zo was dan?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:01 schreef rood_verzet het volgende:
Troepen stonden waarschijnlijk wel parraat: aan de grootte van de aanval te zien, heeft Georgië dit ruimschoots voorbereid. Erg smerig ook hoe Sakaasjhvili demagogisch gelul gebruikt ('dit gaat niet meer om Georgië, maar om de waarde's van het westen/de vs: vrijheid, democratie en verdedigen waar je voor staat', 'dit is vergelijkbaar met de sovjet inval in Afghanistan/ Praag')
[/quote]quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:05 schreef Elkarden het volgende:
[..]
Rusland heeft veel bases in de Kaukasus, bij bevriende staatjes en in hun eigen deelrepublieken, het is daar een wespennest en het is vrij onhandig dagen te moeten wachten op materiaal vanuit door etnisch Russisch bevolkt gebied te moeten wachten.
[..]
Hoogstwaarschijnlijk toeval. Dit conflcit speelt al 15 jaar, en afgelopen jaren is het geleidelijk weer heter geworden daar, sinds het aantreden van Saakasjvili die de corrupte Shevernadze afzette. Hij zou weer eenheid brengen en de afvallige regio's weer bij de hand pakken(Adzjarie gelukt, Abchazië Z -Ossetië niet)
[..]
Misschien wel ja. Feit is wel dat Rusland en Ossetië een succesverhaal is, vanaf 1850 hebben deze twee volkeren succesvol samengewerkt, tijdens de Russisch Turkse oorlogen gaven de Osseten al steun aan de Russen. Vanaf 1989 is natuurlijk wel een ander verhaal, maar feit is dat Rusland de opstandige regio steunt en de Osseten zijn vanaf dit moment min of meer in de schoot van Rusland gedwongen te lopen. Tsjetsjenië is overigens een heel ander verhaal met een heel andere historie en situatie, dat moet je niet met elkaar vergelijken.
[..]
Beide partijen staan al zover in het conflict dat terugtrekken een enorm gezichtsverlies oplevert. Daarnaast willen ze Ossetië (en eigenlijk heel de Kaukasus) in hun invloedsferen houden, Georgië zoekt daarbij heel erg hard naar toetreding bij Westerse clubjes sinds 2004, en daarnaast is dat land ontzettend belangrijk door de oliepijpleiding die er loopt( het is het enige land dat in die corridor Amerikaans gezind is)
[..]
Daar hebben de Rusjes hun eigen theorietje voor, ze hebben kwistig met paspoortjes gestrooid naar de Osseten, waardoor ze Ossetië nu feitelijk als lid van de Federatie beschouwen, binnenlands dus. En ze willen hun ''onderdanen'' beschermen...
Ah joh, laat 'em lekker. Iemand die een klein beetje logisch kan redeneren snapt ook wel dat beide partijen hun legers hadden gemobiliseerd. Rusland zat al weken te intimideren bij de grens.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:11 schreef Elkarden het volgende:
[..]
Natuurlijk, alsof je halsoverkop overgaat op oorlogje spelen. Denk je dat dit aan de andere kant niet zo was dan?
http://georgiandaily.com/index.php?option=com_content&task=view&id=5462&Itemid=65
Ja, 't is Georgisch...
Ja, dat is een mogelijkheid. Ik hoop dat er geen bom op Amerikaanse troepen valt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:15 schreef Kanonskogel het volgende:
[quote]
Zou dit trouwen kunnen ontaarden in een internationaal conflict. Bijvoorbeeld dat Amerika Georgië steunt en dat je zo Rusland tegenover de Verenigde staten krijgt die op hun beurt weer andere landen mee sleuren?
Volgens deze theorie kunnen ze net zo goed CHina of de Wit Rusland aan gaan vallen.quote:Georgia's position astride the western access route to the Caspian sea's energy reserves and Central Asia give it geopolitical significance. Moreover, Georgia represents exactly what Moscow does not want to see on its borders: a country both independent and increasingly democratic. Moscow instead seeks submission, preferably by authoritarian rulers that it can manipulate.
Nee hoor.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:25 schreef Meki het volgende:
DE verantwoordelijken hiervoor zullen hiervoor boeten
Moeilijk te zeggen. Het is een mogelijkheid. Als Georgië Rusland de oorlog gaat verklaren en het land bezet gaat worden door Rusland kan het vreemd gaan lopen, maar ook als Rusland alleen de provincie inneemt, want de NAVO erkent Georgië mét die provincie. Ik heb het idee dat Georgië wanhopig zoekt naar westerse bondgenoten die hun handen in het vuur willen steken, maar wie wil dat doen voor Georgiëquote:Hoe groot is de kans dat dit uit de hand loopt?
Like, verder dan Georgië?
lolquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:01 schreef rood_verzet het volgende:
Erg smerig ook hoe Sakaasjhvili demagogisch gelul gebruikt ('dit gaat niet meer om Georgië, maar om de waarde's van het westen/de vs: vrijheid, democratie en verdedigen waar je voor staat', 'dit is vergelijkbaar met de sovjet inval in Afghanistan/ Praag')
Niet.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:22 schreef Banzaiaap het volgende:
Hoe groot is de kans dat dit uit de hand loopt?
Like, verder dan Georgië?
oke thnxquote:
Even serieus, leef jij in de omgekeerde wereld ofzo?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:27 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
lol
De Amerikaanse trekpop.
Maar goed de vraag is wat de neocons aka de crazies gaan doen nu ze Rusland eindelijk tot militaire actie gedwongen hebben. Het ligt nu open voor escalatie.
Was de wereld maar zo perfect Mekiquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:25 schreef Meki het volgende:
DE verantwoordelijken hiervoor zullen hiervoor boeten
Natuurlijk, de vraag is enkel of Rusland er de gevolgen voor over heeft...quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:41 schreef Stereotomy het volgende:
Als Rusland zou willen staan ze echt binnen 48 uur in Tiblisi. Dat snapt Saakashvili toch ook wel. En de hele Navo is nu logistiek echt niet handig met al die vredesmissies in Irak en Afghanistan.
Uiterst merkwaardige en slechte timing.
Heel gemakkelijk.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:15 schreef Kanonskogel het volgende:
[..]
Zou dit trouwen kunnen ontaarden in een internationaal conflict.
die hadden het net over een john edwards sex schandaalquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:43 schreef gelly het volgende:
Is het al tijd voor CNN of berichten die nog niks ?
Rusland vroeg gisteravond om een spoedbijeenkomst van de VN. Ze wilden een directe wapenstilstand. Hebben de VS van tafel geveegt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:34 schreef Elkarden het volgende:
[..]
Even serieus, leef jij in de omgekeerde wereld ofzo?
Doen de hele dag al berichtgeving, maar met de OS en andere onzin tussendoor, zoals Edwarts net. Nu reclame, volgens mij zeiden ze net dat ze weer verder gingen met dit conflict.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:43 schreef gelly het volgende:
Is het al tijd voor CNN of berichten die nog niks ?
Rusland vroeg om een wapenstilstand nadat ze zelf Georgië zijn binnengevallen? Hebben ze zulke verliezen geleden dan?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:47 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Rusland vroeg gisteravond om een spoedbijeenkomst van de VN. Ze wilden een directe wapenstilstand. Hebben de VS van tafel geveegt.
Goh, ze gaan dus werkelijk de acties van de NAVO in Servië naspelen? Wel grappig, 't Westen de bezwaren van Rusland telkens negeren, nu hoeven de Russen in de Westerse verklaringen van toen enkel de namen van de steden en landen te veranderen en ze hebben hun eigen rechtvaardiging. Hebben ze het TV-centrum al aangevallen?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:00 schreef Crashcat het volgende:
[..]
Rusland heeft in de hoofdstad van Georgië al diverse overheidsgebouwen verwoest, volgens CNN.
Nee, ze willen gewoon geen oorlog.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:50 schreef remlof het volgende:
[..]
Rusland vroeg om een wapenstilstand nadat ze zelf Georgië zijn binnengevallen? Hebben ze zulke verliezen geleden dan?
Dan zou de VS dus direct steun geven aan Georgie, en dat ziet Rusland dus als een provocatie.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:51 schreef Steeven het volgende:
Tblisi wordt nu gebombardeerd. Sjaakisvilie oid wil nu dat de VS de Georgische troepen direct uit Irak halen en naar Georgië vliegen.
Ik denk niet dat de Osseten van plan zijn om van Rusland af te scheuren. Samen zijn ze nog altijd ver van een miljoen, en ze komen niet zo best overeen met de Ingoesjeten en de Tsjetsjenen (herinner je Beslan). Grond die vroeger door Ingoesjeten bevolkt was, werd hervolkt na WOII door Osseten, en na de jaren negentig is daar een conflict ontstaan waarbij Rusland "vredebewaarders" zond die eigenlijk de kant van de Osseten kozen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 23:51 schreef Kanonskogel het volgende:
[..]
Waarom precies tijden de opening van de olympische spelen binnen vallen?
Waarom steunt Rusland nou precies die zuid osseten?? Die zijn toch net als Tsjetsjenië een gevaar voor Rusland omdat ze zich willen afscheiden? Als de zuid osseten zich afscheiden van Georgie dan willen ze natuurlijk met Noord ossetie een eigen staat en zich ook weer afscheiden van Rusland.
Ik snap dus de hele rol van Rusland hierin niet zo. Ik hoor wel verhalen dat ze niet blij zijn dat Georgië bij de navo gaat toetreden, maar wat heeft rusland er voor belangen bij om zo hard in te grijpen?
Oh ja en er zouden volgens Rusland etnische zuiveringen plaats vinden, maar dan kan je toch niet zomaar een land voor binnen vallen?
dat een totaal onbelangrijke niets-toevoegende amerikaanse presidentskandidaat een affaire had met joost mag weten wie is natuurlijk veel belangrijker dan dit nieuws. cnn staat op het randje om nog kutter te zijn dan fucking fox news.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:44 schreef Yurithemaster het volgende:
[..]
die hadden het net over een john edwards sex schandaal
Als de Russen het willen is morgen de hoofdstad ingenomen, dat ze het nog niet gedaan hebben zegt ook genoeg. Gewoon een politiek spel zoals de VS in andere landen al hebben laten zien in het verleden. De bevolking van een ander land het vuile werk tegen de Russen op laten knappen. Het is niet alsof Bush de bevolking van Georgie zo aardig vindt dat ie ze gratis wapens en ondersteuning geeft.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:58 schreef Kanonskogel het volgende:
[..]
Dan zou de VS dus direct steun aan Georgie, en dat ziet Rusland dus als een provocatie.
Zal de Vs dus echt niet doen. En wat wil die gast met 2000 man beginnen?
Is toch helemaal niks.
Zelfde geldt voor Rusland ook natuurlijk.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:02 schreef gelly het volgende:
[..]
Als de Russen het willen is morgen de hoofdstad ingenomen, dat ze het nog niet gedaan hebben zegt ook genoeg. Gewoon een politiek spel zoals de VS in andere landen al hebben laten zien in het verleden. De bevolking van een ander land het vuile werk tegen de Russen op laten knappen. Het is niet alsof Bush de bevolking van Georgie zo aardig vindt dat ie ze gratis wapens en ondersteuning geeft.
Het viel me eigenlijk nog wel mee op de NOS dat ze zelfs vrij neutraal leken ipv Rusland meteen te gaan bashen.quote:
Dat gebeurd dus niet omdat ze dan helemaal de woede van de wereld op hun hals halen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:02 schreef gelly het volgende:
[..]
Als de Russen het willen is morgen de hoofdstad ingenomen, dat ze het nog niet gedaan hebben zegt ook genoeg. Gewoon een politiek spel zoals de VS in andere landen al hebben laten zien in het verleden. De bevolking van een ander land het vuile werk tegen de Russen op laten knappen. Het is niet alsof Bush de bevolking van Georgie zo aardig vindt dat ie ze gratis wapens en ondersteuning geeft.
Yup, het is gewoon een vuil spelletje waar andere landen de dupe van worden. Maar om nou te zeggen dat dit een nieuw Korea/Vietnam/Afghanistan wordt... nah.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:04 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Zelfde geldt voor Rusland ook natuurlijk.
Aangezien Rusland nu heel Georgië aan het platgooien is, zou ik ook wel wat veteranen binnen de grenzen willen hebben die kunnen helpen het land te verdedigen als ik staatshoofd was.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:58 schreef Kanonskogel het volgende:
[..]
Dan zou de VS dus direct steun geven aan Georgie, en dat ziet Rusland dus als een provocatie.
Is toch helemaal niks.
Dat niet waarschijnlijk. Ik denk dat het binnen een week ofzo opgelost is met een wapenstilstand en VN troepen ofzo.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:08 schreef gelly het volgende:
[..]
Yup, het is gewoon een vuil spelletje waar andere landen de dupe van worden. Maar om nou te zeggen dat dit een nieuw Korea/Vietnam/Afghanistan wordt... nah.
quote:Georgia has about 2,000 troops in Iraq, making it the third-largest contributor to coalition forces after the U.S. and Britain. But Saakashvili told CNN the troops would be called home Saturday in the face of the South Ossetia fighting.
A senior U.S. defense official said Georgian authorities have asked the United States for help getting their troops out of Iraq. The official, who spoke on condition of anonymity because the discussions have been private, said no formal decision has been made on whether to support the departure, but said it is likely the U.S. will do so.
ha-haquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:50 schreef remlof het volgende:
[..]
Rusland vroeg om een wapenstilstand nadat ze zelf Georgië zijn binnengevallen? Hebben ze zulke verliezen geleden dan?
Staat dat al op the internetz?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:52 schreef popolon het volgende:
Net beelden van Tblisi op MSNBC, wat een puinhoop al.
Zozo, Georgie zit wel heel diep met hun hoofd in de kont van de VS.quote:
Denk je dat serieus ? Europa heeft goede banden met Rusland, ook vanwege de energie toevoer. Georgie hoort nergens bij en heeft eigenlijk alleen de VS als bondgenoot. En de VS kunnen zich vrij weinig op de hals halen op het moment. Zolang ze Georgie kunnen gebruiken als uitvalsbasis voor het midden-oosten en Rusland hen dat laat doen gebeurt er gewoon vrij weinig. Daarom zal de VS Georgie wel adviseren in te binden omdat hun eigen operaties zo in gevaar komen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:06 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Dat gebeurd dus niet omdat ze dan helemaal de woede van de wereld op hun hals halen.
Kan de VS niet voordeel hebben met hulp aan Georgie ivm die sattelietinstallaties die ze willen plaatsen?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:12 schreef gelly het volgende:
[..]
Denk je dat serieus ? Europa heeft goede banden met Rusland, ook vanwege de energie toevoer. Georgie hoort nergens bij en heeft eigenlijk alleen de VS als bondgenoot. En de VS kunnen zich vrij weinig op de hals halen op het moment. Zolang ze Georgie kunnen gebruiken als uitvalsbasis voor het midden-oosten en Rusland hen dat laat doen gebeurt er gewoon vrij weinig. Daarom zal de VS Georgie wel adviseren in te binden omdat hun eigen operaties zo in gevaar komen.
Oh nee! Het zijn vast allemaal satanisten? Ze zijn bondgenoten. En nu?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:11 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Zozo, Georgie zit wel heel diep met hun hoofd in de kont van de VS.
Dat wordt wat lastig omdat de NAVO Georgië erkent met haar huidige grenzen, inclusief de provincie die bij Rusland wil gaan horen. De prestige strijd kan groot worden, want wie wil er gezichtsverlies lijden?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:12 schreef gelly het volgende:
[..]
Denk je dat serieus ? Europa heeft goede banden met Rusland, ook vanwege de energie toevoer. Georgie hoort nergens bij en heeft eigenlijk alleen de VS als bondgenoot. En de VS kunnen zich vrij weinig op de hals halen op het moment. Zolang ze Georgie kunnen gebruiken als uitvalsbasis voor het midden-oosten en Rusland hen dat laat doen gebeurt er gewoon vrij weinig. Daarom zal de VS Georgie wel adviseren in te binden omdat hun eigen operaties zo in gevaar komen.
Je hebt bondgenoten en kleine landjes die zich omhoog proberen te pijpen bij de VS. 2000 man is voor een klein land als Georgie natuurlijk van den zotte, daar krijgen ze een boel economische en politieke voordeeltjes van terug.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:14 schreef GasTurbine het volgende:
[..]
Oh nee! Het zijn vast allemaal satanisten? Ze zijn bondgenoten. En nu?
Wat dacht je van toetreding tot de NAVO?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:15 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Je hebt bondgenoten en kleine landjes die zich omhoog proberen te pijpen bij de VS. 2000 man is voor een klein land als Georgie natuurlijk van den zotte, daar krijgen ze een boel economische en politieke voordeeltjes van terug.
Nederland toch ook? Engeland toch ook? Als je iets doet krijg je iets terug, dat is overal zo meequote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:15 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Je hebt bondgenoten en kleine landjes die zich omhoog proberen te pijpen bij de VS. 2000 man is voor een klein land als Georgie natuurlijk van den zotte, daar krijgen ze een boel economische en politieke voordeeltjes van terug.
Ja en datte.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:16 schreef Steeven het volgende:
[..]
Wat dacht je van toetreding tot de NAVO?
Georgie doet *buitenproportioneel* veel voor de VS in Irak. Dát bedoelde ik. Nederland hóeft niets, dus die kunnen gerust een kleiner cluppie sturen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:16 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Nederland toch ook? Engeland toch ook? Als je iets doet krijg je iets terug, dat is overal zo mee
Als je het belang van de VS in Georgie en in dit conflict niet begrijpt dan ben je zelf retarded. Lees je in zeg. Dat heeft niks met anti-VS gevoelens te maken.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:13 schreef GasTurbine het volgende:
De FP zit echt vol met infantielen! wtf heeft Bush hiernou mee te maken!?!?! Alle reacties gaan over anti-VS en hier blijkbaar ook een paar.
W-T-F. Het gaat over Rusland, niet over de VS.
Ach, de VS spelen heus wel een rol, maar de hoofdoorzaak hier ligt toch echt bij Rusland en Georgië. Beide partijen zijn gewoon triest bezig.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:17 schreef Frutsel het volgende:
Ach ja, Amerika heeft het bij zoveel mensen al verpest dat ze overal de schuld van krijgen...
Tsjetsjenie, Dagestan,allemaal de schuld van de VS joh...
Maar goed, das typerend krakersgeneuzel...
Hoever ligt Moskou van Georgie?
Paar bommen op Moskou als wraak voor die op Tblisi, zullen het conflict vast goed doen
Om Georgie ? Niemand.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:14 schreef Steeven het volgende:
[..]
Dat wordt wat lastig omdat de NAVO Georgië erkent met haar huidige grenzen, inclusief de provincie die bij Rusland wil gaan horen. De prestige strijd kan groot worden, want wie wil er gezichtsverlies lijden?
De NAVO erkent Kosovo ook... Rusland niet...quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:14 schreef Steeven het volgende:
[..]
Dat wordt wat lastig omdat de NAVO Georgië erkent met haar huidige grenzen, inclusief de provincie die bij Rusland wil gaan horen. De prestige strijd kan groot worden, want wie wil er gezichtsverlies lijden?
Dat geloof ik niet.quote:
De VN is net zo kansloos als de Volkenbond was, maar blijkbaar snappen ze dat zelf nog niet zo.quote:De NAVO erkent Kosovo ook... Rusland niet...
De VS wil een embargo tegen Sudan, Rusland doet een veto
Rusland/China wil een veroordeling tegen Israel, de VS doet een veto...
etc etc etc etc...
het kabbelt gewoon lekker verder, de VN vergaderd, veroordeeld... wel of niet en is verder kansloos... en machteloos
Raar, is toch in Europa.quote:
En dat zouden ze dus niet moeten doen omdat de 'handelaar' Amerika is?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:15 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Wat nou als zich dat niet gaat afspelen?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:22 schreef Pumatje het volgende:
en wat nu als er nu zich een scenario gaat afspelen als in the sum of all fears?????
Een opstandige provincie in Georgië die bij Rusland wil horen vecht, gesteund door Rusland, tegen Georgië. En nu gaat Georgië Rusland de oorlog verklaren, bombardeert Rusland Georgië en loopt het conflict uit de hand.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:24 schreef BigKahuna het volgende:
Iemand een korte samenvatting over de reden?
Bij jou misschien niet, maar om nu een land(VS) de schuld te geven omdat ze Iran 'vast en zeker' gaan binnenvallen?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:18 schreef gelly het volgende:
[..]
Als je het belang van de VS in Georgie en in dit conflict niet begrijpt dan ben je zelf retarded. Lees je in zeg. Dat heeft niks met anti-VS gevoelens te maken.
Zuid ossetië is een de facto autonome regio, die gesteund wordt door Rusland. Rusland heeft de burgers daar bijv. Russische paspoorten gegeven en ook zijn er russische troepen aanwezig. Georgië probeerde het gezag over de regio te herstellen waarop Rusland reageerde door tanks te sturen. Rusland erkent wel de soevereiniteit van georgië en haar grondgebied, maar claimt dat er sprake was van etnische zuivering van Russische staatsburgers.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:24 schreef BigKahuna het volgende:
...quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 @ 00:10 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Daarentegen is rusland wel lid van de Navo. VN ook, maar volgens mij is elk erkende staat daarin vertegenwoordigd en ook Georgie.
quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:24 schreef BigKahuna het volgende:
quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:29 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Zuid ossetië is een de facto autonome regio, die gesteund wordt door Rusland. Rusland heeft de burgers daar bijv. Russische paspoorten gegeven en ook zijn er russische troepen aanwezig. Georgië probeerde het gezag over de regio te herstellen waarop Rusland reageerde door tanks te sturen. Rusland erkent wel de soevereiniteit van georgië en haar grondgebied, maar claimt dat er sprake was van etnische zuivering van Russische staatsburgers.
Daarom zeg ik de facto... officieel bij Georgië maar officieus onafhankelijk. Georgië begon de provincie te 'bevrijden'.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:30 schreef Stereotomy het volgende:
Zo de facto autonoom was het toch niet? Internationaal gezien is het namelijk nog steeds gewoon Georgie.
dat is denk ik meer een politiek signaalquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:58 schreef Kanonskogel het volgende:
[..]
Dan zou de VS dus direct steun geven aan Georgie, en dat ziet Rusland dus als een provocatie.
Is toch helemaal niks.
Tja die FP .......quote:
Het hangt er vanaf wat Rusland doet. Georgië zegt dat ze stand houden en dat ze die tactiek willen blijven volhouden, maar dat ze al de hele tijd zwaar onder vuur worden genomen. Of ze de hoofdstad van die provincie nog in handen hebben weet ik niet, maar als die troepen terug zijn voor Rusland besluit héél Georgië te bezetten, dan hebben ze in ieder geval nog iets, of het uiterste geprobeerd.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat is denk ik meer een politiek signaal
'als jullie ons niet helpen dan helpen wij jullie ook nooooooooit meer'
die 2000 manschappen zien nooit op tijd terug in Georgie om nog wat te doen, bovendien doen ze niet bij mijn weten zo heel erg veel in Irak
En dan met of zonder troepen ?.... Als Georgië de kont tegen de krib gaat gooien en overgaat tot een guerrilla achtige oorlogvoering dan zal het nog heel lang onrustig blijven. Het kan wel.... maar veel stenen zullen niet overeind blijven staan. De vraag moet eigenlijk zijn... is het beter voor de machthebbers of voor de burgers.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:40 schreef Steeven het volgende:
[..]
Het hangt er vanaf wat Rusland doet. Georgië zegt dat ze stand houden en dat ze die tactiek willen blijven volhouden, maar dat ze al de hele tijd zwaar onder vuur worden genomen. Of ze de hoofdstad van die provincie nog in handen hebben weet ik niet, maar als die troepen terug zijn voor Rusland besluit héél Georgië te bezetten, dan hebben ze in ieder geval nog iets, of het uiterste geprobeerd.
Zeg NS, je gaat nou toch niet VS propaganda sites als bron aanhalen he?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:30 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Q. What are Georgia and Russia fighting over?
A: Georgia launched a military strike on the province of South Ossetia [...] In response, Russia sent tanks in.
ABC News
Eens.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:40 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Daar komen écht alleen maar zwakzinnigen, lijkt het.
Georgië beweert dat haar eerste prioriteit het beschermen van haar burgers is tegen de Russen op dit moment. Dus als de regering acht dat ze moeten vechten, dan vechten ze. Of dat verstandig is weet ik niet. Ik denk niet dat de Russen Georgische burgers gaan platgooien, maar ze zullen wel de economie e.d. platleggen, aangezien ze de haven ook al onder vuur hebben genomen. Hoe dan ook is de bevolking de lul.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:49 schreef Drugshond het volgende:
[..]
En dan met of zonder troepen ?.... Als Georgië de kont tegen de krib gaat gooien en overgaat tot een guerrilla achtige oorlogvoering dan zal het nog heel lang onrustig blijven. Het kan wel.... maar veel stenen zullen niet overeind blijven staan. De vraag moet eigenlijk zijn... is het beter voor de machthebbers of voor de burgers.
Ik hoop het laatste.
Hoezo kunnen ze dat lidmaatschap vergeten? Ze hebben hun flink steentje bijgedragen voor zo'n klein land in Irak en een lidmaatschap was al bijna toegezegd, wellicht mede daardoor. Dat Rusland geen pro-westers gedonder in hun achtertuin wil snap ik nog wel, maar ze hebben allebei aangestuurd op dit trieste conflict. Volgens mij probeert Rusland ook een voorbeeld te stellen voor andere regio's die denken of neigen naar de visie van Georgië.quote:Maar goed Georgië is geen NAVO land... en kan dat voorlopig ook wel vergeten.
En Rusland wil gewoon geen pro-westers gedonder in hun achtertuin.
Geloof niet dat ze veel hulp van buitenaf zullen krijgen.
Doordenkertje..... Als dit met Georgië al mogelijk is... waar staat Letland dan eigenlijk ? Is dat de volgende dominosteen ?
De 'westerse wereld' zit ook niet te wachten op een machtsuitbreiding van ruslandquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:57 schreef Drugshond het volgende:
Maar goed Georgië is geen NAVO land... en kan dat voorlopig ook wel vergeten.
Doordenkertje..... Als dit met Georgië al mogelijk is... waar staat Letland dan eigenlijk ? Is dat de volgende dominosteen ?
quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 02:01 schreef Steeven het volgende:
Goed, laatste berichten:
- heftige gevechten tussen Georgische en Russische troepen
- grootste haven van Georgië wordt platgegooid en de hoofdsnelweg ook
- explosies gehoord nabij Tbilisi
Mja, dat wilde Georgie natuurlijk zelf ook na de val van de Sovjet Unie.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 02:07 schreef Steeven het volgende:
Ik wist niet dat die regio autonomie was beloofd door de Georgische regering, maar ze wilden volledige onafhankelijkheid. Tja.
Ik denk dat de Russen nog even doorgaan, even duidelijk maken hoe de verhoudingen liggen. Georgie lijkt de situatie een beetje onderschat te hebben en is er kennelijk vanuit gegaan dat de VS bij zou springen ofzo. Zo leer je je vrienden kennenquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 02:15 schreef Steeven het volgende:
Ik zag net beelden van de Georgische ambassadeur die sprak bij de UN, maar hij leek wat panisch. Hij smeekte bijna om een cease-fire, of ingrijpen van buitenaf. Dat betekent haast niks anders dan dat de Russen ze een pak slaag van jewelste geven.
Letland is 'westerser'. Ze hebben een flink aantal schepen van Nederland gekocht laatst, daarnaast zal een 2e land wel een erg gewaagde stap zijn.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:57 schreef Drugshond het volgende:
Maar goed Georgië is geen NAVO land... en kan dat voorlopig ook wel vergeten.
pardon?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 02:19 schreef Pumatje het volgende:
BMP's en oudere t-80's+ nieuwere t-72's
Niet zo gek en vast op advies van Putin. Maar die zat zelf in China.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 02:28 schreef Pumatje het volgende:
was ik bijna vergeten. Dit is medvedev's actie...
interesting..
Ik hoopte nog T-90's te zien.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 02:19 schreef Pumatje het volgende:
Dit was ook puur machtsvertoon spel 1435353 van Rusland.
ze waren al bezig met het laten zien van hun opbouw van hun strijdkrachten..
maargoed, op de filmpjes zag ik niet hun nieuwste wapentuig.
BMP's en oudere t-80's+ nieuwere t-72's
De agenda van Rusland zal wel hetzelfde blijven, alleen de manier van uitvoeren is met die nieuwkomer veranderd.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 02:25 schreef GasTurbine het volgende:
[..]
Letland is 'westerser'. Ze hebben een flink aantal schepen van Nederland gekocht laatst, daarnaast zal een 2e land wel een erg gewaagde stap zijn.
Zo leren we trouwens Medvedev beter kennen. Volgens mij heeft Putin heus niet zoveel touwtjes meer in handen dan men denkt.
Popolon, denken ze daar bij jou dat Atlanta gevaar loopt?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 02:57 schreef popolon het volgende:
De Russen weten wel van aanpakken, gewoon de zweep erover. Over een maand heeft niemand het er nog over. Daar kan Bush met die halfzachte aanpak nog wat van leren.
Ik ben bang dat ik mis wat je bedoelt. Maar dat kan ook aan mij liggen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 02:59 schreef BigKahuna het volgende:
[..]
Popolon, denken ze daar bij jou dat Atlanta gevaar loopt?
'quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 03:03 schreef popolon het volgende:
[..]
Ik ben bang dat ik mis wat je bedoelt. Maar dat kan ook aan mij liggen.
Dat dachten ze in Afghanistan ook.... maar na 10 jr hadden ze er schoon genoeg van.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 02:57 schreef popolon het volgende:
De Russen weten wel van aanpakken, gewoon de zweep erover. Over een maand heeft niemand het er nog over. Daar kan Bush met die halfzachte aanpak nog wat van leren.
Maar doet nog steeds auw!...quote:
Propagenda van Rusland jaquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 02:34 schreef remlof het volgende:
Gezien vanuit het Russische standpunt, Pravda meldt: Russian tanks enter South Ossetia to oust Georgian troops
Ah, er begint wat te rinkelen.quote:
Je kunt een antwoordapparaat uitzetten.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 03:09 schreef Slappy het volgende:
Propagenda van Rusland jaRusland is niet vertrouwen stel moordlustige varkens zijn het
Georgië doet dit juist onder het mom van 'meedoen is belangrijker dan winnen'.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 03:17 schreef WammesWaggel het volgende:
Arme Chineesjes! ze geven zoveel geld uit aan de spelen en het merendeel van de aandacht in het nieuwgaat uit naar de oorlog tussen Georgie en Rusland, en in de VS moet men de aandacht nog delen met een affaire van Edwards
Enfin, ik sta gewoon achter Rusland, Georgie heeft geen recht op Ossetie en is enorm op zijn bek gegaan want de Russen maken gehakt van ze
Leer spelen!quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 03:18 schreef Slappy het volgende:
Nee hoor ze hebben gewacht todat spellen begon,Niemand heeft iets door iedereen is blind door de hype van die domme sporten
Ach ja, 'kogels vangen' en 'granaten koppen' hebben ze al gewonnen....quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 03:18 schreef BigKahuna het volgende:
[..]
Georgië doet dit juist onder het mom van 'meedoen is belangrijker dan winnen'.
Verwacht er niet te veel van. Denk eerder dat ze (vanwege economische motieven) de olie/gas pijplijn willen beschermen (die daar in de buurt loopt).quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 03:38 schreef -_Guitarist_- het volgende:
omdat de NAVO Georgië beschermt.
Inderdaadquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 03:42 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Verwacht er niet te veel van. Denk eerder dat ze (vanwege economische motieven) de olie/gas pijplijn willen beschermen (die daar in de buurt loopt).
Als we wapensystemen gaan sturen is het hek van de dam... en zijn we geen haar beter als bijvoorbeeld Iran
De NAVO gaat helemaal niks doen tot dat Rusland klaar is.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 03:38 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Maar als ik het goed begrijp. Rusland is Georgië binnengevallen. Hierop reageerde Georgië met een oorlogsverklaring, die is er nog niet.
Rusland zou Georgië met 2 vingers in de neus kunnen bezetten, maar doen dit niet omdat de NAVO Georgië beschermt. Mocht Rusland toch doorzetten met het bezetten van Georgië, kán de NAVO ingrijpen en de oorlog verklaren aan Rusland, waarmee in theorie WOIII ontstaat.
Beetje coke, wapens, vrouwenhandel en omkopen hier en daar doet wonderen...quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 03:52 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Inderdaad
Zolang het westen het in het geheim handelt is er niks aan de hand
quote:'Georgië verklaart Rusland de oorlog'
De Georgische president Michail Saakasjvili verklaart Rusland binnen enkele uren de oorlog. Dat heeft de secretaris-generaal van de nationale veiligheidsraad van Georgië, Kacha Lomaja, in de nacht van vrijdag op zaterdag bekendgemaakt.
"Rusland heeft de havenstad Poti aan de Zwarte Zee gebombardeerd en de militaire basis bij Senaki. We denken dat Rusland is begonnen met het bombarderen van economische en burgerdoelen", aldus Lomaja.
Georgische media melden dat Georgië een troepenmacht aan de grens met de afvallige regio Abchazië heeft opgebouwd. Ook zes andere steden in het westen van het land zouden gebombardeerd zijn.
Mjah zonder nieuwsberichten wordt het ook een gort-droog topic.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 04:09 schreef gelly het volgende:
Mja, dat is alweer oud nieuws Drugshond, er is ondertussen nog steeds geen verklaring.
Baku-Tbilisi-Ceyhan pipelinequote:Op zaterdag 9 augustus 2008 03:42 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Verwacht er niet te veel van. Denk eerder dat ze (vanwege economische motieven) de olie/gas pijplijn willen beschermen (die daar in de buurt loopt).
Waar vecht het Georgische leger nu mee dan? Dat is niet zomaar uit de lucht gevallen ofzo.quote:Als we wapensystemen gaan sturen is het hek van de dam... en zijn we geen haar beter als bijvoorbeeld Iran
inderdaad als er niet op elke nieuwswebsite een compleet dossier zou staan, eventueel nog een topic als deze, youtube niet nu al propvol stond en de cameraploegen van de reporters in Georgië geen overuren zouden draaien, was het aan iedereen voorbij gegaan.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 03:18 schreef Slappy het volgende:
Nee hoor ze hebben gewacht todat spelen begon,Niemand heeft iets door iedereen is blind door de hype van die domme sporten
Ja, Nee, Wellicht... wie zal het zeggen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 04:23 schreef NorthernStar het volgende:
Waar vecht het Georgische leger nu mee dan? Dat is niet zomaar uit de lucht gevallen ofzo.
quote:Reuters
American military planners reviewed contingency plans for the possible evacuation of up to 3,000 U.S. citizens from Georgia, including about 130 defense personnel there to train Georgian military forces for duty in Iraq.
Het is nog vroeg he...quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 04:09 schreef gelly het volgende:
Mja, dat is alweer oud nieuws Drugshond, er is ondertussen nog steeds geen verklaring.
Zeker omdat de neocons hun macht nu moeten veilig stellen. Onder Obama hebben ze een stuk minder invloed. Hun laatste kans om oorlogje te spelen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:27 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
lol
De Amerikaanse trekpop.
Maar goed de vraag is wat de neocons aka de crazies gaan doen nu ze Rusland eindelijk tot militaire actie gedwongen hebben. Het ligt nu open voor escalatie.
Mijn schoonfamilie was er net op tijd weg iddquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 07:48 schreef indahnesia.com het volgende:
Tblisi wordt ook al gebombardeerd zo te lezen op CNN.. Gaat lekker rap, als het even mee zit is het voor het einde van de Spelen over en kan China blij zijn dat hun mensenrechtensituatie ondergesneeuwd is.
quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 07:48 schreef indahnesia.com het volgende:
Tblisi wordt ook al gebombardeerd zo te lezen op CNN.. Gaat lekker rap, als het even mee zit is het voor het einde van de Spelen over en kan China blij zijn dat hun mensenrechtensituatie ondergesneeuwd is.
quote:'Rusland heeft stad Georgië vernietigd'
Het Russische luchtbombardement van vrijdag heeft de haven van de Georgische stad Poti vernietigd. Dat heeft het Georgische ministerie van Buitenlandse Zaken in een verklaring laten weten.
"Rusland heeft de haven van Poti aan de Zwarte Zee volledig verwoest", aldus het ministerie. "Poti is een zeer belangrijke haven voor het verschepen van energiebronnen vanuit de Kaspische Zee." Ook ligt Poti dichtbij de zogeheten Bakoe-Soepsa oliepijpleiding en olieterminal Soepsa, liet het ministerie weten. De verklaring was getiteld: "Rusland vernietigt Georgische haven in Poti. Burgerbevolking loopt risico door Russische agressie."
Wat ze gaan doen, weet ik niet, maar ik verwacht er heel weinig van. Al zou een kernbom op de tien belangrijkste steden van Rusland wel een goede oplossing zijn.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 09:50 schreef appelsientje het volgende:
Hmmm ben serieus benieuwd wat de NATO gaat doen.... tenslotte word een bondgenoot aangevallen, kunnen we meteen kijken wat zo'n bondgenootschap betekent.
Weinig denk ik. De NATO gaat zich hier niet mee bezig houden. En als ze dat wel doen? Dan leven we ineens in een heel interessante tijd.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 09:50 schreef appelsientje het volgende:
Hmmm ben serieus benieuwd wat de NATO gaat doen.... tenslotte word een bondgenoot aangevallen, kunnen we meteen kijken wat zo'n bondgenootschap betekent.
Ik kan naar een land aan de andere kant van de wereld jij niet. En mensen die het gebruik van atoomwapens maar zelfs in overweging zouden nemen. Zou ik gelijk laten opnemen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 09:57 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wat ze gaan doen, weet ik niet, maar ik verwacht er heel weinig van. Al zou een kernbom op de tien belangrijkste steden van Rusland wel een goede oplossing zijn.Schijtrussen
Dus eigenlijk zijn ze wel verplicht om iets te doen...quote:De partijen komen overeen dat een gewapende aanval tegen een of meer van hen in Europa of Noord-Amerika als een aanval tegen hen allen zal worden beschouwd; zij komen bijgevolg overeen dat, indien zulk een gewapende aanval plaatsvindt, ieder van hen de aldus aangevallen partij of partijen zal bijstaan, in de uitoefening van het recht tot individuele of collectieve zelfverdediging erkend in Artikel 51 van het Handvest van de Verenigde Naties, door terstond, individueel en in samenwerking met de andere partijen, op te treden op de wijze die zij nodig oordeelt - met inbegrip van het gebruik van gewapend geweld - om de veiligheid van het Noord-Atlantisch gebied te herstellen en te handhaven.
Georgië is toch nog helemaal geen lid?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:02 schreef appelsientje het volgende:
http://www.atlcom.nl/site/websheets/navo/taken.html
[..]
Dus eigenlijk zijn ze wel verplicht om iets te doen...
Georgië is weliswaar een bondgenoot van Het Westen, maar geen lid van de Navo.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:02 schreef appelsientje het volgende:
http://www.atlcom.nl/site/websheets/navo/taken.html
[..]
Dus eigenlijk zijn ze wel verplicht om iets te doen...
Ja dat dacht ik ook maar er staat "Over Oekraine en Georgië was er onenigheid."quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:09 schreef NED het volgende:
[..]
Georgië is toch nog helemaal geen lid?
Die willen lid worden, maar voor zover ik weet stuitte dat ergens in april dit jaar op hevig verzet vanuit Rusland en zodoende zijn ze nog geen lid.
Toch?
Rusland heeft als vergelding voor de Georgische ambitie NAVO-lid te worden de banden met Abchazie en Zuid-Ossetië aangehaald en daarmee de spanningen in de regio vanaf april inderdaad opgevoerd.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:09 schreef NED het volgende:
[..]
Georgië is toch nog helemaal geen lid?
Die willen lid worden, maar voor zover ik weet stuitte dat ergens in april dit jaar op hevig verzet vanuit Rusland en zodoende zijn ze nog geen lid.
Toch?
Rusland is gebaat bij destabilisatie in Georgië, omdat de West-Europese landen dan afhankelijk blijven van de Russische energieleveranties.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:31 schreef zuiderbuur het volgende:
Volgens mij worden de Zuid-Osseten als pasmunt gebruikt. Ik kan me niet voorstellen dat meer dan 140 miljoen inwoners van Rusland zo dramatisch wakker liggen van een gebiedje met 70,000 mensen. Rusland probeert gewoon zijn invloed te vergroten door te dreigen met het uiteenscheuren van andere landen. Indien er in Georgië een nieuw regime zich soepeler zou opstellen (geen nato-lidmaatschap en zo) dan zouden ze de Zuid-Osseten waarschijnlijk zo laten vallen. Bedenk dat Rusland zelf de onafhankelijkheid van Zuid-Ossetië, Abkhazië, Nagorno-Karabach en Transnistrië niet erkent.
Ik weet dat Georgië vaker problemen heeft met energievoorziening, maar 40 megawatt is echt wel niet zo veel toch? (40 windmolens of zo?)quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:44 schreef Burakius het volgende:
Georgië heeft electriciteit gevraagd aan Turkije. Turkije heeft 40 Megawatt gegeven staat er in het bericht. Vraag me af of dit provocatie kan oproepen bij Rusland?
Geen verstand over dat soort dingenquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:50 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik weet dat Georgië vaker problemen heeft met energievoorziening, maar 40 megawatt is echt wel niet zo veel toch? (40 windmolens of zo?)
En de olie pijpleiding van 120.000 vaten per dag komt weer rechtstreeks onder Russische invloedsfeer.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:46 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Rusland is gebaat bij destabilisatie in Georgië, omdat de West-Europese landen dan afhankelijk blijven van de Russische energieleveranties.
Ook lekker, gewoon een stad van de kaart vegen... Het is 2008 en er is nog altijd geen andere manier gevonden om volkeren te onderwerpen dus.quote:
Strategisch wel, echter is de wereld meer dan een spelletje Strategoquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:53 schreef Drugshond het volgende:
[..]
En de olie pijpleiding van 120.000 vaten per dag komt weer rechtstreeks onder Russische invloedsfeer.
Wellicht belangrijker, kun je Georgië beschouwen als een pion in het schaakspel.
Na Georgie zou zeker de Oekraïne lid geworden zijn van de Nato. En dat lijkt nu verder weg dan ooit.
[ afbeelding ]
Strategisch gezien kan ik Rusland wel begrijpen (heel goed zelfs).
HIer krijg je een idee van hoeveel energie verschillende landen gebruiken, en hoeveel Watt dat per hoofd is. (Let op, heel wat energie wordt niet door personen gebruikt maar in de industrie). Georgië lijkt ongeveer 1 gigawatt of dus 1000 megawatt te gebruiken. 40 megawatt is dan inderdaad toch al niet meer verwaarloosbaar (geen idee of Abkhazië en Zuid-Ossetië meegeteld zijn in die berekening).quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:51 schreef Burakius het volgende:
[..]
Geen verstand over dat soort dingenIs weer lang geleden natuurkunde en electriciteit was mijn zwakste punt
Nostradamus voorspelde het alquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:52 schreef Ringo het volgende:
Rusland is allerwegen bezig om zich als regionale supermacht te profileren. Dat land wordt in de nabije toekomst nog een heel groot gevaar voor de veiligheid van Europa. Ze krijgen hun trots terug, verliezen zich in nationalisme en ondertussen blijft de vodka vloeien. Daar gaan we nog veel van horen, die engnekken.
ben er maar blij mee, want de Indonesische televisie heeft er zeker geen 1% zendtijd voor over.. beide onderwerpen dan wel gelukkig.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:05 schreef BadBadPresident het volgende:
Ik word echt moe van CNN... John Edwards is vreemd gegaan.... 80% airtime
Rusland in oorlog... 20% airtime...
Gaat toch nergens over..
Jemig , iemand heeft tijd te veel.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:04 schreef indahnesia.com het volgende:
Check dit artikel, jee wat een info
http://en.wikipedia.org/wiki/South_Ossetia_War_(2008)
en het wordt iedere minuut ge-update op dit momentquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:10 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Jemig , iemand heeft tijd te veel.
Ik vind het verrassender dat er 8 landen (waaronder 5 europese) boven de VS staan die per hoofd van de bevolking (veel) meer energie gebruiken.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:05 schreef zuiderbuur het volgende:
Merk op dat Georgië met 208 Watt per persoon veel minder energie verbruikt dan Nederland met 757 Watt per persoon.
Mja, het zijn wel (erg) welvarende landen, en een aantal daarvan zijn ook redelijk koud.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:13 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik vind het verrassender dat er 8 landen (waaronder 5 europese) boven de VS staan die per hoofd van de bevolking (veel) meer energie gebruiken.
quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:11 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
en het wordt iedere minuut ge-update op dit moment
Er zit volgens mij een Russische generaal te schrijven
Die stream werkt ie nog steeds nietquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:05 schreef BadBadPresident het volgende:
Ik word echt moe van CNN... John Edwards is vreemd gegaan.... 80% airtime
Rusland in oorlog... 20% airtime...
Gaat toch nergens over..
Maar dat was de aanval op rebellen op hun eigen grondgebied. Rebellen die worden gesteund door Rusland. Rusland heeft bepaald geen schone handen in deze situatie.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:25 schreef Monidique het volgende:
Rusland dit, Rusland dat. Het was Georgië dat deze oorlog begon. Het was Georgië dat midden in de nacht een stad onder vuur nam.
en vervolgens veegt Rusland direct een havenstad van de kaart.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:25 schreef Monidique het volgende:
Rusland dit, Rusland dat. Het was Georgië dat deze oorlog begon. Het was Georgië dat midden in de nacht een stad onder vuur nam.
Ja, "rebellen" en "grondgebied". Heel leuk dat iedereen erkent dat Georgië zo ver strekt, maar als er Russen zitten en die provincies zijn al bijna twintig jaar de facto onafhankelijk, dan maakt definitiegeneuk ook weinig uit; dan zijn het de Georgiërs die deze oorlog zijn begonnen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:29 schreef Jalu het volgende:
[..]
Maar dat was de aanval op rebellen op hun eigen grondgebied.
Niks de facto onafhankelijk, niemand (zelfs niet de Russen) erkende die zogenaamde onafhankelijkheid.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:31 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, "rebellen" en "grondgebied". Heel leuk dat iedereen erkent dat Georgië zo ver strekt, maar als er Russen zitten en die provincies zijn al bijna twintig jaar de facto onafhankelijk, dan maakt definitiegeneuk ook weinig uit; dan zijn het de Georgiërs die deze oorlog zijn begonnen.
Het is nog onduidelijk wie er is begonnen. waarschijnlijk de seperatisten in Zuid Ossetië. Punt blijft Rusland claimt hun burgers te beschermen... maar ze vallen wel economische en burgerdoelen aan in Georgië. Dat klopt gewoon niet.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:25 schreef Monidique het volgende:
Ja allemaal door Rusland die is net zo erg als Hitler,Rusland heeft schijt aan mensen rechtenquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 09:42 schreef Megumi het volgende:
En zoals gewoonlijk zijn de mensen die het harst worden gepakt de burgers. Na 2500 jaar geschreven krijgskunst worden we nog steeds niks wijzer.
Wel de facto. Georgië had er geen of nauwelijks invloed. En inderdaad, Rusland erkende het niet. Maar dat is logisch. Je hoeft niet erkend te worden door Rusland om de facto onafhankelijk te zijn. Twintig jaar geleden een oorlog gewonnen hebben en daarna de macht overnemen, dat begint al aardig in de buurt te komen...quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:33 schreef Jalu het volgende:
[..]
Niks de facto onafhankelijk, niemand (zelfs niet de Russen) erkende die zogenaamde onafhankelijkheid.
O?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:33 schreef BadBadPresident het volgende:
waarschijnlijk de seperatisten in Zuid Ossetië.
Je hoeft bij mij niet te rekenen op sympathie voor de Russen, hoor. Maar dat betekent niet dat Georgië hier het slachtoffer is van de Russische beer.quote:maar ze vallen wel economische en burgerdoelen aan in Georgië. Dat klopt gewoon niet.
Ja want de Tsjetsjenen zijn zooo liefquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:34 schreef Slappy het volgende:
[..]
Ja allemaal door Rusland die is net zo erg als Hitler,Rusland heeft schijt aan mensen rechten![]()
Ik hoop dat Tsjetsjenië mee gaat doen
geen slachtoffer? Natuurlijk wel, ze wilden bij de NAVO, mag niet van Rusland dus die gaat provoceren en er komt gek genoeg een oorlogje van.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:37 schreef Monidique het volgende:
[..]
O?
[..]
Je hoeft bij mij niet te rekenen op sympathie voor de Russen, hoor. Maar dat betekent niet dat Georgië hier het slachtoffer is van de Russische beer.
Klopt, hoogstens 500 onschuldigen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:38 schreef Slappy het volgende:
Tsjetsjenen moorden geen 10000 onschuldingen uit
Ik heb inderdaad het idee dat het een jip en janneke oorlog is.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:33 schreef xyz147 het volgende:
Morgen komen Medvedev en Saakashvili weer gewoon bij elkaar op de koffie
Uh... De NAVO wilde Georgië niet bij de NAVO. En ja, er kwam oorlog... begonnen door Georgië. Saakashvili heeft gegokt. En verloren.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:39 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
geen slachtoffer? Natuurlijk wel, ze wilden bij de NAVO, mag niet van Rusland dus die gaat provoceren en er komt gek genoeg een oorlogje van.
Over 2 weken staat er drie nullen achterquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:39 schreef Monidique het volgende:
[..]
Klopt, hoogstens 500 onschuldigen.
10 minuten fietsen op de hometrainer en je hebt al 200 watt energie (exclusief CO2 uitstoot) verbruikt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:05 schreef zuiderbuur het volgende:
Merk op dat Georgië met 208 Watt per persoon veel minder energie verbruikt dan Nederland met 757 Watt per persoon.
De roep om lidmaatschap van de Navo zal onder de Georgiërs door deze Russische handelwijze niet kleiner worden, integendeel. En misschien nog wel terecht ook gezien de ervaringen met de Russen de laatste eeuwen...quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:40 schreef Monidique het volgende:
[..]
Uh... De NAVO wilde Georgië niet bij de NAVO. En ja, er kwam oorlog... begonnen door Georgië. Saakashvili heeft gegokt. En verloren.
Nee ze bezetten hoogsten publieke gebouwen en ontvoeren hulpverleners.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:38 schreef Slappy het volgende:
Tsjetsjenen moorden geen 10000 onschuldingen uit
De NAVO heeft toch nog niets besloten? Of heb ik wat gemist (kan ook heel goedquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:40 schreef Monidique het volgende:
[..]
Uh... De NAVO wilde Georgië niet bij de NAVO. En ja, er kwam oorlog... begonnen door Georgië. Saakashvili heeft gegokt. En verloren.
Turkije is niet blij las ik op CNNquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:43 schreef EricT het volgende:
[..]
Nee ze bezetten hoogsten publieke gebouwen en ontvoeren hulpverleners.
Maar hoe staan de directe buurlanden tegenover de Georgische move?
Dat is knap aangezien er in het gebied zo'n 100.000 mensen wonenquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:40 schreef Slappy het volgende:
[..]
Over 2 weken staat er drie nullen achter
Misschien wel, en de weerzin is bij de NAVO nu fenomenaal. Vorige week had Georgië z'n zaakjes op orde moeten stellen en vijf jaar moeten wachten voor een NAVO-lidmaatschap. Nu heeft het de kansen op lidmaatschap vergooid.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:43 schreef Jalu het volgende:
[..]
De roep om lidmaatschap van de Navo zal onder de Georgiërs door deze Russische handelwijze niet kleiner worden, integendeel. En misschien nog wel terecht ook gezien de ervaringen met de Russen de laatste eeuwen...
Mja heeft waarschijnlijk te maken met de oliepijpleidingen daar...quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:43 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Turkije is niet blij las ik op CNN
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |