Rusland is gebaat bij destabilisatie in Georgië, omdat de West-Europese landen dan afhankelijk blijven van de Russische energieleveranties.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:31 schreef zuiderbuur het volgende:
Volgens mij worden de Zuid-Osseten als pasmunt gebruikt. Ik kan me niet voorstellen dat meer dan 140 miljoen inwoners van Rusland zo dramatisch wakker liggen van een gebiedje met 70,000 mensen. Rusland probeert gewoon zijn invloed te vergroten door te dreigen met het uiteenscheuren van andere landen. Indien er in Georgië een nieuw regime zich soepeler zou opstellen (geen nato-lidmaatschap en zo) dan zouden ze de Zuid-Osseten waarschijnlijk zo laten vallen. Bedenk dat Rusland zelf de onafhankelijkheid van Zuid-Ossetië, Abkhazië, Nagorno-Karabach en Transnistrië niet erkent.
Ik weet dat Georgië vaker problemen heeft met energievoorziening, maar 40 megawatt is echt wel niet zo veel toch? (40 windmolens of zo?)quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:44 schreef Burakius het volgende:
Georgië heeft electriciteit gevraagd aan Turkije. Turkije heeft 40 Megawatt gegeven staat er in het bericht. Vraag me af of dit provocatie kan oproepen bij Rusland?
Geen verstand over dat soort dingenquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:50 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik weet dat Georgië vaker problemen heeft met energievoorziening, maar 40 megawatt is echt wel niet zo veel toch? (40 windmolens of zo?)
En de olie pijpleiding van 120.000 vaten per dag komt weer rechtstreeks onder Russische invloedsfeer.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:46 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Rusland is gebaat bij destabilisatie in Georgië, omdat de West-Europese landen dan afhankelijk blijven van de Russische energieleveranties.
Ook lekker, gewoon een stad van de kaart vegen... Het is 2008 en er is nog altijd geen andere manier gevonden om volkeren te onderwerpen dus.quote:
Strategisch wel, echter is de wereld meer dan een spelletje Strategoquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:53 schreef Drugshond het volgende:
[..]
En de olie pijpleiding van 120.000 vaten per dag komt weer rechtstreeks onder Russische invloedsfeer.
Wellicht belangrijker, kun je Georgië beschouwen als een pion in het schaakspel.
Na Georgie zou zeker de Oekraïne lid geworden zijn van de Nato. En dat lijkt nu verder weg dan ooit.
[ afbeelding ]
Strategisch gezien kan ik Rusland wel begrijpen (heel goed zelfs).
HIer krijg je een idee van hoeveel energie verschillende landen gebruiken, en hoeveel Watt dat per hoofd is. (Let op, heel wat energie wordt niet door personen gebruikt maar in de industrie). Georgië lijkt ongeveer 1 gigawatt of dus 1000 megawatt te gebruiken. 40 megawatt is dan inderdaad toch al niet meer verwaarloosbaar (geen idee of Abkhazië en Zuid-Ossetië meegeteld zijn in die berekening).quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:51 schreef Burakius het volgende:
[..]
Geen verstand over dat soort dingenIs weer lang geleden natuurkunde en electriciteit was mijn zwakste punt
Nostradamus voorspelde het alquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:52 schreef Ringo het volgende:
Rusland is allerwegen bezig om zich als regionale supermacht te profileren. Dat land wordt in de nabije toekomst nog een heel groot gevaar voor de veiligheid van Europa. Ze krijgen hun trots terug, verliezen zich in nationalisme en ondertussen blijft de vodka vloeien. Daar gaan we nog veel van horen, die engnekken.
ben er maar blij mee, want de Indonesische televisie heeft er zeker geen 1% zendtijd voor over.. beide onderwerpen dan wel gelukkig.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:05 schreef BadBadPresident het volgende:
Ik word echt moe van CNN... John Edwards is vreemd gegaan.... 80% airtime
Rusland in oorlog... 20% airtime...
Gaat toch nergens over..
Jemig , iemand heeft tijd te veel.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:04 schreef indahnesia.com het volgende:
Check dit artikel, jee wat een info
http://en.wikipedia.org/wiki/South_Ossetia_War_(2008)
en het wordt iedere minuut ge-update op dit momentquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:10 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Jemig , iemand heeft tijd te veel.
Ik vind het verrassender dat er 8 landen (waaronder 5 europese) boven de VS staan die per hoofd van de bevolking (veel) meer energie gebruiken.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:05 schreef zuiderbuur het volgende:
Merk op dat Georgië met 208 Watt per persoon veel minder energie verbruikt dan Nederland met 757 Watt per persoon.
Mja, het zijn wel (erg) welvarende landen, en een aantal daarvan zijn ook redelijk koud.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:13 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik vind het verrassender dat er 8 landen (waaronder 5 europese) boven de VS staan die per hoofd van de bevolking (veel) meer energie gebruiken.
quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:11 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
en het wordt iedere minuut ge-update op dit moment
Er zit volgens mij een Russische generaal te schrijven
Die stream werkt ie nog steeds nietquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:05 schreef BadBadPresident het volgende:
Ik word echt moe van CNN... John Edwards is vreemd gegaan.... 80% airtime
Rusland in oorlog... 20% airtime...
Gaat toch nergens over..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |