Ik heb dit toevallig zelf laatst gedaan, en ik verwacht over 2003-2004-2005 zo'n 500 euro van de Belastingdienst terug te krijgen. 2006-2007-2008 ga ik ook proberen, maar dat kan pas als de aanslag over 2008 binnen is.quote:Belastinggeld voor het oprapen.
‘Blêh, belastingen... Of toch misschien wel leuk!’ mailt vriendin S. ‘Dit zou je honderden euro’s kunnen opleveren.’ S. is geen zwendelende spammer, maar een accountant die een onopvallende regeling, interessant voor iedere belastingplichtige, onder de aandacht brengt. Het betreft de middelingsregeling uit 1893, bedoeld om mensen met een sterk wisselend inkomen toch naar redelijkheid belasting te laten betalen.
In 1893 betrof het boeren. Het ene jaar boerden ze goed, het andere jaar mislukte de oogst. In hun succesvolle jaar moesten de boeren een torenhoog belastingtarief betalen, terwijl ze het andere jaar helemaal geen inkomsten hadden. Dat vond de wetgever niet redelijk en dus mochten de boeren hun inkomen over een aantal jaar middelen.
De huidige regeling dateert uit 2001 en is ruimer dan de oorspronkelijke boerenvoorziening. Tegenwoordig komt iedereen met een sterk wisselend inkomen in aanmerking: ondernemers, freelancers en dus ook starters op de arbeidsmarkt die het ene jaar niets hebben en het jaar daarna een volwaardig salaris ontvangen.
‘De regeling is niet erg bekend’, zegt Emiel Bunck van de Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs. ‘Wel bij beroepsgenoten, maar niet bij mensen die zelf hun aangifte invullen. En dat is nog steeds de meerderheid.’
De Belastingdienst zegt dat zij tot nog toe in 2008 6.060 aanvragen voor middeling hebben ontvangen. Ze verwacht dit jaar een totaal van 12 duizend aanvragen. Dat is een fractie van het aantal studenten dat jaarlijks afstudeert in het hoger onderwijs: ruim 90 duizend studenten volgens cijfers van het CBS.
‘Sommigen zullen het middelen een openbaring vinden’, zegt Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan de Erasmus Universiteit en partner bij Deloitte Belastingadviseurs. ‘Maar de regeling is heel simpel.’ De aanvrager mag zelf een periode van drie aaneengesloten jaren kiezen, het inkomen uit die jaren optellen en door 3 delen. Het betreft alleen het inkomen in box 1, dus inkomen uit winst, een uitkering of salaris. Spaargeld en heffingskortingen tellen niet mee, hypotheek- en andere aftrekposten wel. Het teveel aan betaalde belastingen krijgt de aanvrager teruggestort op zijn rekening.
Fiscalist Rob van de Merwe van PricewaterhouseCoopers Belastingadviseurs betwijfelt of zoveel starters in aanmerking komen voor de middelingsregeling. ‘De middelingsregeling werkt goed voor schommelingen van 10 duizenden euro’s. Vooral voor ondernemingen die ineens een verliesjaar draaien, is het interessant.’
Dat komt doordat de regeling een drempel kent. Pas wanneer het verschil in betaalde belasting en belasting over het gemiddelde inkomen meer is dan de drempel, krijgt de aanvrager dat bedrag terug. Van de Merwe: ‘Stel, een starter met een inkomen van 21.000 euro middelt zijn laatste studiejaar en twee eerste werkjaren. Die betaalt 640 euro te veel. Maar de drempel is 545 euro. Dus de starter krijgt maar 95 euro terug. ‘Voor een starter is dat misschien nog leuk’, geeft Van de Merwe toe. ‘Maar heel veel is het niet.’
Bunck is het niet met Van de Merwe eens dat het middelingsvoordeel voor starters wel meevalt. Sterker, hij kent nog veel meer groepen die profijt kunnen hebben van de belastingregeling: ‘Ook mensen van wie de achterstallige uitkering van een paar jaar in één keer wordt uitbetaald, doen er goed aan hun inkomen te middelen. Vroeger waren dat vooral oorlogsslachtoffers, maar we hebben nu ook een paar van zulke zaken lopen.’
En herintredende moeders en uittredende vutters krijgen ook te maken met grote veranderingen in hun inkomen. ‘Vergeet de mensen niet die hun villa verkopen, een mooi appartement huren en van de opbrengst van hun huis leven’, zegt Bunck. ‘Die hebben ineens geen hypotheekrenteaftrek meer. Dat kan ook een enorm verschil maken.’
Hij snapt wel dat er maar 12 duizend aanvragen bij de Belastingdienst liggen. ‘De middelingsregeling kun je pas achteraf aanvragen. Het gaat buiten de gewone aangifte om. De meeste mensen knijpen in hun handen als de aangifte de deur uit is. Die gaan niet op zoek naar extra regelingetjes.’
Het instituut voor budgetvoorlichting Nibud kent de middelingsregeling, maar deed er tot nu toe weinig mee. Annemarie Koop van het Nibud: ‘Het gaat om de huishoudportemonnee, dus het is zeker interessant. Het is een goede tip.’ Het Nibud zal de regeling op de eigen website vermelden.
De Belastingdienst legt op zijn site de middelingsregeling uit. Het aanvragen is simpel, ‘ook voor de gewone belastingplichtige’, zegt Kavelaars: een briefje met vermelding van de gekozen periode en een berekening van het inkomen volstaat. ‘De berekening moet je zelf uitvoeren’, bevestigt Bunck. Hij vermoedt dat dat veel potentiële aanvragers afschrikt.
Gelukkig heeft vriendin S. in haar mail ook een rekenmodule meegestuurd. Vol verwachting vul ik de cijfers in om mijn voordeel te zien... Ik krijg niets terug.
Bron: Volkskrant
Inderdaad, er moet wel een tariefverschil zijn anders heeft het geen zin om te middelen.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 15:52 schreef RemcoDelft het volgende:
Het klinkt leuk, maar bij nader inzien blijft er bar weinig van over! Zo kan je niet middelen met jaren dat je geen inkomsten hebt, je moet dus in het ene jaar (grofweg) minimaal 10.000 euro meer verdienen in een hogere belastingschijf dan het andere jaar. En dat is een groot verschil om te halen, mede dankzij de drempel voor deze regeling.
Ja, je moet in ieder geval een flinke inkomenssprong (of -val) achter de rug hebben om dit interessant te maken. Het zou misschien zelfs voordeliger kunnen zijn om nog een jaar langer te wachten. Met die Berekenhet.nl-link zou je wat geschatte cijfers kunnen invoeren (wel realistische premie- en belastingbedragen invullen) om te zien hoe het ongeveer zal uitpakken.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 15:10 schreef Ml-etje het volgende:
Aha ben dit jaar nu pas begonnen met fulltime werken (net een studie afgerond).
Dit jaar zal ik dus ook nog niet veel verdienen dus ik zal dan het best eind volgend jaar deze middeling aan kunnen vragen?!
Ik kan het me niet voorstellen. Het is als het ware een correctie achteraf, en het geld dat je (terug-) ontvangt zal niet weer als inkomen aangerekend worden.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 15:12 schreef GlowMouse het volgende:
Werkt toepassing van deze regeling door in andere regelingen, bijvoorbeeld de studiefinanciering die oa van je box 1 inkomen afhangt?
Ik denk dat je abuis bent.. waar had je dat idee vandaan? De enige beperking in dat opzicht die ik ken, is dat je negatieve inkomens op 0 moet stellen, en dat je voor jaren waarover je geen aangifte hoefde te doen alsnog de verschuldigde belasting moet uitrekenen en meerekenen.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 15:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..] Zo kan je niet middelen met jaren dat je geen inkomsten hebt[..]
Nee, het gaat alleen om belasting.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 15:12 schreef GlowMouse het volgende:
Werkt toepassing van deze regeling door in andere regelingen, bijvoorbeeld de studiefinanciering die oa van je box 1 inkomen afhangt?
Hangt puur van je Box-1 inkomen af. Als je ieder jaar eenzelfde salaris opneemt heeft het geen zin.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:01 schreef Hyperdude het volgende:
Ben nu DGA, dus is geloof niet echt meer meer nuttig. Of toch wel?
Dit klopt dus niet volgens de mijnheer die mijn aangiftes doet. Je mag volgens hem wel middelen over jaren dat je geen inkomen hebt genoten.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 15:52 schreef RemcoDelft het volgende:
Het klinkt leuk, maar bij nader inzien blijft er bar weinig van over! Zo kan je niet middelen met jaren dat je geen inkomsten hebt [...].
Loonsverlaging vragen.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 17:13 schreef wakeuppp het volgende:
Beste mensen,
Los van deze mooie tip was ik benieuwd of er al tips besproken waren om je belastere loon te drukken of te verschuiven tussen jaren. (uiteraard allemaal binnen de grenzen).
Ik hoor graag van jullie,
WakeupPP
"Conclusie Middeling levert geen teruggave op."quote:Op woensdag 13 augustus 2008 00:51 schreef k_man het volgende:
Hmm, hier moet ik ook eens naar kijken. Een tijdje WW een paar jaar terug, dus wie weet.
Loonsverlaging heb ik al toegepast, zins eind juli wordt er alleen nog maar passief gewerktquote:
Passief werken is een reden voor loonsverlaging. Of je werkgever ook is overgegaan tot het aanpassen van de beloning is een tweede. Zeker als het pas per augustus is ingegaan. Ik zou de loonstrook voor de zekerheid nog maar eens controleren.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 01:09 schreef wakeuppp het volgende:
[..]
Loonsverlaging heb ik al toegepast, zins sinds eind juli wordt er alleen nog maar passief gewerkt![]()
Op welke rekening het netto salaris wordt uitbetaald, maakt niets uit. De werkgever verstrekt aan het eind van het jaar een jaaropgave met daarop het belastbaar loon.quote:En mijn geld uitbetalen via mijn rekening in guersney heb ik ook al zins sinds 24 april jl afgeschaft![]()
Het kopen van een huis zorgt voor een verlaging van het belastbare loon? Dat moet je uitleggen!quote:Maar naast het kopen van een duurder huis heb ik nog geen oplossingen gevonden die voor mooie verlagingen zorgen. Helaas is jouw tip al toegepast, nou zoek ik er nog een paar waardoor ik wel loonsverhoging kan behouden.
Met passief werken bedoel ik zelf geen werk meer uitvoer, alles wordt gecompenseerd met de opgebouwde overuren (Tijd voor Tijd). Hiervoor hoef ik niets te doen behalve mijn uren te boeken, ook mijn loon zal niet achteruit gaan aangezien ik net zoveel uren blijf boeken als voorheen.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 08:40 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Passief werken is een reden voor loonsverlaging. Of je werkgever ook is overgegaan tot het aanpassen van de beloning is een tweede. Zeker als het pas per augustus is ingegaan. Ik zou de loonstrook voor de zekerheid nog maar eens controleren.
[..]
Dit maakt zeker wel uit als je loon ontvangst welke niet via een Nederlandse BV wordt verloont.quote:[..]
Op welke rekening het netto salaris wordt uitbetaald, maakt niets uit. De werkgever verstrekt aan het eind van het jaar een jaaropgave met daarop het belastbaar loon.
[..]
Wat betreft het belastbare loon ga ik van het volgende uit:quote:[..]
Het kopen van een huis zorgt voor een verlaging van het belastbare loon? Dat moet je uitleggen!
Verder zou ik zeggen: WakeUppp en verdiep je in de materie voordat je dit soort vragen gaat stellen.
Met andere woorden: je doet het precies verkeerd om.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 15:07 schreef wakeuppp het volgende:
[..]
Met passief werken bedoel ik zelf geen werk meer uitvoer, alles wordt gecompenseerd met de opgebouwde overuren (Tijd voor Tijd). Hiervoor hoef ik niets te doen behalve mijn uren te boeken, ook mijn loon zal niet achteruit gaan aangezien ik net zoveel uren blijf boeken als voorheen.
Nog even voor de volledigheid; Passief: "gebeurend zonder dat men daarvoor actie hoeft te ondernemen" bron de dikke vandale.
Nee, het maakt niet uit op welke rekening je nettoloon gestort wordt. Ook kan het zijn dat het loon van een buitenlandse onderneming tot het binnenlands inkomen gerekend wordt. Dus ook het criterium 'Buitenlandse BV' is niet voldoende om een verlaging van het belastbaar loon te krijgen.quote:[..]
Dit maakt zeker wel uit als je loon ontvangst welke niet via een Nederlandse BV wordt verloont.
Er is een verschil tussen het verzamelinkomen en belastbaar loon. (Mocht je dat nog niet duidelijk zijn.)quote:[..]
Wat betreft het belastbare loon ga ik van het volgende uit:
Stap 1: Wat is het verzamelinkomen of belastbare loon?
Heeft de aanvrager aangifte inkomstenbelasting gedaan? Dan neemt hij het verzamelinkomen van zijn meest recente (voorlopige) aanslag inkomstenbelasting.
Ook hier: er is een verschil tussen het belastbaar bedrag en een belastbaar loon.quote:Heeft de aanvrager geen aangifte inkomstenbelasting gedaan? Dan neemt hij het belastbare bedrag dat te vinden is op zijn laatste jaaropgaaf van het loon, de uitkering of het pensioen.
(BRON: belastingdienst)
Ja, nu ga je twee termen door elkaar gebruiken. Je vraagt eerst hoe je een lager belastbaar loon kunt krijgen en nu ga je uit van het verzamelinkomen. Dat is appels met peren vergelijken.quote:UITERAARD doe ik aangifte en is voor mij het verzamelinkomen van toepassing, door bijvoorbeeld een huis te kopen en gebruik te maken van de renteaftrek kan ik Netto meer doen met mijn Bruto verdiende salaris aangezien ik aan het einde van het jaar geld terugontvang. Mijn behaalde voordeel is dat ik hierdoor in een leuk optrekje kan bezitten.
Het gaat niet om een discussie over de gekozen bewoording. Maar als je een vraag stelt is het voor het antwoord wel van belang dat je de juiste bewoording gebruikt.quote:ps, het is niet mijn bedoeling om hier over mijn gekozen bewoording een hele discussie te houden. Ik was benieuwd of er al ergens tips waren om je verzamelinkomen/ belastere loon te drukken.
Ik moet dus blijkbaar wachten tot 2007 en 2008 onherroepelijk vaststaan. Nou, dan kan dus nog wel tot 2010 of 2011 duren.quote:U moet uw verzoek om middeling doen binnen 36 maanden nadat de aanslag van het laatste jaar dat tot uw middelingstijdvak hoort onherroepelijk vaststaat. Een aanslag staat onherroepelijk vast als de termijn van 6 weken voor bezwaar, beroep, hoger beroep of cassatie is verstreken. Twijfelt u eraan of een aanslag onherroepelijk vaststaat, neem dan contact op met de BelastingTelefoon.
Denk je dat het zinvol is om erover te bellen? Zou je zover kunnen krijgen dat ze de jouwe bovenop de stapel leggen ofzo?quote:Op zondag 21 juni 2009 14:41 schreef RemcoDelft het volgende:
Bij mij gaan ze er ook elk jaar langer over doen... Ik verwacht m'n definitieve aanslag over 2008 nu in 2009.
Ambtenaren
I.p.v. dat ze nou iedereen in de maand dat-ie jarig is aangifte laten doen, kunnen ze alles binnen 1 maand afronden, i.p.v. voor een jaar werk op 1 dag binnen te willen hebben.
Ik geef je heel weinig kans...quote:Op zondag 21 juni 2009 15:41 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Denk je dat het zinvol is om erover te bellen? Zou je zover kunnen krijgen dat ze de jouwe bovenop de stapel leggen ofzo?
Vertel!quote:Ik kan wel even een klein extraatje gebruiken gezien bepaalde omstandigheden.
Ik mezelf ook.quote:
Iets met de crisis enzo.quote:Vertel!
En vergeet niet dat ze dan veel meer geld kwijt zouden zijn, want de meeste mensen kennen deze regeling niet of maken er geen gebruik van, nemen de moeite niet, whatever. Ze gaan natuurlijk niet zomaar gratis geld 'weggeven'.quote:Rare regeling eigenlijk, dat "middelen"... 't Klinkt als enorm veel werk, dat zouden ze prima zelf automatisch kunnen doen achteraf, kunnen ze zelfs kijken welke jaren het voordeligst zijn. O wacht, dan houden ze zichzelf niet aan het werk...
Er staat ook zo'n site gelinkt in de OP. Heb ik gedaan.quote:Op zondag 21 juni 2009 16:57 schreef RemcoDelft het volgende:
Over 2 jaar ga ik dat "middelen" ook eens doorrekenen, wellicht is het dan zinnig voor mij.
Isegrim ==> Ik kwam een tijdje terug diverse websites tegen, waar je je gegevens invult en dan het beste resultaat er uit krijgt. Dus: 6 jaar invullen, en dan krijg je een lijstje met "winst" afhankelijk van de 3 jaar die je kiest.
http://www.je-eigen-bedrijf.nl/middeling-gratis-scan.html?step=0 bijvoorbeeld, maar ze zijn ook uitgebreider te vinden. Dat drempelbedrag maakt wel dat er heel snel heel weinig van over blijft...
Stel dat jij je één jaar helemaal suf werkt en 90.000 euro verdient, en daarna lekker twee jaar op je gat gaat zitten. En dat iemand anders drie jaar werkt voor 30.000 per jaar en dus ook 90.000 verdient. Dan betaal jij veel meer belasting dan die ander, omdat een groot deel van jouw verdiensten in de hoogste belastingschijf vallen. Dat zou onrechtvaardig zijn, vandaar dat je zulke sterk wisselende inkomsten over meerdere jaren mag middelen.quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:39 schreef Billy_daKid het volgende:
Ik weet niet waarom dat hele middelen bedacht is, ik vind het een van de domste regelingen ooit;
Als er geen drempel zou zijn, zou iedere malloot (het zijn wél Nederlanders, he....) bij een euro winst z'n verzoek indienen. Dan moet er geld bij.quote:Op woensdag 24 juni 2009 18:57 schreef Isegrim het volgende:
Belasting is per definitie onrechtvaardig.Maar dat is wel extra onrechtvaardig ja.
Ik vind alleen die drempel een beetje debiel. Te hoog ook.
Maar er is wel veel verschil tussen 1 euro en 545 euro.quote:Op woensdag 24 juni 2009 19:06 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als er geen drempel zou zijn, zou iedere malloot (het zijn wél Nederlanders, he....) bij een euro winst z'n verzoek indienen. Dan moet er geld bij.
Dat was een inschattingsfout (ik vond het een spammerige link). Had ook in het feedback-topic gemeld kunnen wordenquote:Op zaterdag 13 maart 2010 20:28 schreef dvr het volgende:
Ik vind het raar om te moeten constateren, dat een moderator mijn openingspost anderhalf jaar na dato geëdit heeft en er deze paragraaf uit heeft verwijderd:
Ik ben vorig jaar begonnen met werken, de twee jaar daarvoor verdiende ik een stuk minder. Op basis daarvan (alleen salaris) zou ik zo'n 300 euro terugkrijgen. Ik heb vorig jaar echter ook een huis gekocht en dus hypotheek afgesloten. Op wat voor manier kan ik dat er dan in meenemen?quote:betreft alleen het inkomen in box 1, dus inkomen uit winst, een uitkering of salaris. Spaargeld en heffingskortingen tellen niet mee, hypotheek- en andere aftrekposten wel. Het teveel aan betaalde belastingen krijgt de aanvrager teruggestort op zijn rekening.
Je middelt je belastbare inkomens. Daar zijn alle aftrekposten al in verrekend. Je kunt ze simpelweg overnemen van de definitieve aanslagen die je hebt gehad.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:27 schreef Devz het volgende:
Ik heb vorig jaar echter ook een huis gekocht en dus hypotheek afgesloten. Op wat voor manier kan ik dat er dan in meenemen?
En voor iedereen die gestopt is met werken! Ik heb de berekening laatst gedaan voor iemand die een paar jaar geleden met pensioen is gegaan, en die krijgt 1200 euro terug. Je moet de berekening van de verschuldigde belasting en premies (voor en na middeling) dan overigens wel met de normale tarieven uitvoeren en niet met die voor 65-plussers.quote:Op maandag 11 augustus 2008 15:45 schreef dyna18 het volgende:
Deze regeling is zeer interessant voor iedereen die begint met full-time werken.
Hmm oke, dan moet ik dus nog een paar maanden wachten op die van 2009.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:53 schreef dvr het volgende:
[..]
Je middelt je belastbare inkomens. Daar zijn alle aftrekposten al in verrekend. Je kunt ze simpelweg overnemen van de definitieve aanslagen die je hebt gehad.
En dat heeft precies wat te maken met middeling?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 10:39 schreef ben1234 het volgende:
Belastingdienst loopt ook gewoon te kutten, kwam via nujij.nl op dit artikel terecht. http://www.fnvbouw.nl/nie(...)d_1554.aspx?_id=1554
Gewoon altijd via proggie van belastingdienst kijken, invullen en bellen heeft mij iig ¤300 opgeleverd
quote:Afhandeling verzoeken om middeling wijzigt
(15 december 2009)
De manier waarop wij verzoeken om middeling voor tijdvakken vanaf 2006 afhandelen, is per 1 december 2009 gewijzigd. Sinds die datum behandelt kantoor Leeuwarden alle verzoeken.
Voor u betekent dit dat eventuele vragen van ons vanuit kantoor Leeuwarden komen en niet meer vanuit uw eigen belastingkantoor.
Let op!
Een verzoek om middeling stuurt u nog wel steeds naar uw eigen belastingkantoor.
Ook al is het gratis, het blijft spamquote:Op zaterdag 13 maart 2010 20:28 schreef dvr het volgende:
Ik vind het raar om te moeten constateren, dat een moderator mijn openingspost anderhalf jaar na dato geëdit heeft en er deze paragraaf uit heeft verwijderd:
Als je sterk wisselende inkomsten hebt gehad (ondernemers, starters op arbeidsmarkt, gepensioneerden, etc) is het zeker de moeite waard even je definitieve aanslagen van de laatste jaren erbij te pakken en de cijfers in te vullen op deze site: Berekenhet.nl. Die rekent dan uit of je over bepaalde jaren geld terug kan krijgen door ze te laten middelen.
Er zijn sindsdien op internet sites verschenen waar je tegen betaling een middelingsverzoek kunt laten uitwerken, maar op het linkje dat ik gaf wordt de berekening nog steeds gratis uitgevoerd.
Je kunt ieder jaar maar één keer gebruiken in een middelingsverzoek.quote:Op woensdag 17 maart 2010 11:11 schreef drbrik het volgende:
Als je die regeling toegepast hebt. Dan moet je bij een volgende keer dat je dat doet dus de jaren die je al een keer gemiddeld hebt buiten beschouwing laten? Anders is het voor mij een stuk intressanter om nog even af te wachten. (aanschaf woning dit jaar) en behoorlijk wisselend inkomen afgelopen 2 jaar.
Dacht ik inderdaad al maar eens ff goed uittellen want volgens mij is het dan een stuk gunstiger om nog even te wachten.quote:Op woensdag 17 maart 2010 11:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je kunt ieder jaar maar één keer gebruiken in een middelingsverzoek.
Dus: 2006, 2007 en 2008 en daarna 2008, 2009 en 2010 kan niet.
Ik heb een poosje terug een Excel bestand gemaakt waar ik alle jaren invul en op basis daarvan rollen de verschillende combinaties voor teruggaves er vanzelf uit. Nu alleen nog aanvullen met 2009.quote:Op woensdag 17 maart 2010 11:35 schreef drbrik het volgende:
[..]
Dacht ik inderdaad al maar eens ff goed uittellen want volgens mij is het dan een stuk gunstiger om nog even te wachten.
Hoe lang na dato kun je dit eigenlijk nog aanvragen want dat vond ik niet zo duidelijk terug.quote:Op woensdag 17 maart 2010 11:43 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik heb een poosje terug een Excel bestand gemaakt waar ik alle jaren invul en op basis daarvan rollen de verschillende combinaties voor teruggaves er vanzelf uit. Nu alleen nog aanvullen met 2009.
Tot 3 jaar na het definitief worden van de laatste aanslag uit de rij.quote:Op woensdag 17 maart 2010 11:46 schreef drbrik het volgende:
[..]
Hoe lang na dato kun je dit eigenlijk nog aanvragen want dat vond ik niet zo duidelijk terug.
Zou je die mij kunnen mailen misschien?quote:Op woensdag 17 maart 2010 11:43 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik heb een poosje terug een Excel bestand gemaakt waar ik alle jaren invul en op basis daarvan rollen de verschillende combinaties voor teruggaves er vanzelf uit. Nu alleen nog aanvullen met 2009.
Ga wel kijken of ik hem online kan zetten.quote:Op woensdag 17 maart 2010 12:46 schreef sanger het volgende:
[..]
Zou je die mij kunnen mailen misschien?
Dan zal je toch zin/tijd moeten (vrij)maken:quote:Op woensdag 31 maart 2010 15:45 schreef Coelho het volgende:
Geen zin/tijd nu om dit volledig door te rekenen, vandaar maar een vraag (tevens verkapte tvp):
Maar je "lagere" jaar komt dan weer in een hoger tarief terecht, dus weer meer aftrek. Oftewel, dat valt zo niet te zeggen, je zal het toch moeten uitrekenen of er voor jou nog wat te halen valt.quote:Heeft dit nog zin bij bezit van een eigen woning? Het is misschien leuk om in een lagere belastingschijf te komen, maar je loopt dus ook HRA mis tegen een hoger %.
Nee, dat doe je niet. Middeling vindt plaats over jaren waarover de definitieve aanslag al is vastgesteld, daar verandert niets meer aan.quote:Op woensdag 31 maart 2010 15:45 schreef Coelho het volgende:
Geen zin/tijd nu om dit volledig door te rekenen, vandaar maar een vraag (tevens verkapte tvp):
maar je loopt dus ook HRA mis tegen een hoger %.
Ik verdiende stukken meer dan 10.000 EUR maar als je net als velen op 15.000 EUR zat dan zit je bij 55.000 EUR nog onder de drempel (ik had in eerste instantie mijn cijfers ingevoerd in 2001-2003). Ik moet dit jaar 60.000 EUR verdienen om 20 EUR terug te krijgen.quote:Op woensdag 31 maart 2010 20:48 schreef dvr het volgende:
Dat kan ik me haast niet voorstellen Fokski. Als ik een drietal jaren invul die bestaan uit 2x 10.000 en 1x 55.000, kom ik op een teruggave van ¤ 832,-. En als ik 30.000 invul voor dat laatste jaar kom ik al op meer dan 400 euro.
Heb je wel http://www.berekenhet.nl/(...)ng-inkomen-box1.html gebruikt? Voor een snelle berekening kun je volstaan met je geboortedatum en inkomen in te vullen. Als je het echt precies wilt doen, kun je ook de betaalde belasting- en premiebedragen invullen.
Leuke vangst.quote:Op woensdag 31 maart 2010 21:22 schreef Northside het volgende:
BAM JONGUH! Net even 3 jaar ingevuld met de definitieve aanslagen ernaast en uit die berekening rolt het mooie bedrag van 902¤ !!! (ik was toen starter, vandaar) Toch fijn als je dat even onverwacht extra in de schoot geworpen krijgt. Morgen maar een mooi net briefje schrijven naar meneer belasting dan. Ben benieuwd!
Je mag alleen maar gebruik maken van deze regeling als binnen 36 maanden nadat alle aanslagen van het tijdsvak onherroepelijk zijn geworden. Uitgaande van de periode 2004-2006 zal de laatste in de loop van 2007 onherroepelijk zijn geworden en had geclaimd kunnen worden t/m 2010. Beter lijkt het me dus om de range 2006-2012 te hanteren...quote:Op woensdag 28 november 2012 15:24 schreef dvr het volgende:
Zo, ik geef dit topic maar weer eens een kickje, want er moeten inmiddels weer heel wat Fokkers afgestudeerd zijn en begonnen met werken, of juist al dan niet vrijwillig met werken of ondernemen gestopt, zodat ze met een groot inkomstenverschil te maken hebben gehad. En in dat geval kan de hier besproken Middelingsregeling ze misschien een leuke duit opleveren!
Dus heeft je belastbare inkomen ergens tussen 2004-2011 door welke oorzaak ook een aanzienlijke stijging of daling meegemaakt (waarbij je i.i.g. in een andere Box-1 tariefgroep terecht bent gekomen), kijk dan eens of er niet een stapeltje gemeenschapsgeld op je ligt te wachten. Pluk de Staat!![]()
Hier nog even de uitleg van de Belastingdienst, en het handige bereken-linkje uit de OP werkt ook nog steeds (belastingaanslagen bij de hand houden).
Ik denk dat je gelijk hebt, onder normale omstandigheden zijn nu alle aanslagen t/m 2009 definitief zodat je maximaal tot 2006 kunt middelen. Ik schreef 2004 omdat je vroeger als ondernemer gemakkelijker extra uitstel van aangifte kreeg, maar ik geloof dat ze daar nu strenger bovenop zitten. Ik heb het aangepast.quote:Op woensdag 28 november 2012 17:22 schreef Coelho het volgende:
Beter lijkt het me dus om de range 2006-2012 te hanteren...
Jouw tvp of mijn kick?quote:edit: Overigens leverde een tvp-tje van maart 2010 mij zojuist 650 euro op
Het leek me toen verstandig een tvp te plaatsen, maar eerlijk gezegd was het niet in mijn tijdslijn omhoog gekomen wanneer jij niet gekickt zou hebben. Dank daarvoor!!quote:Op woensdag 28 november 2012 17:49 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik denk dat je gelijk hebt, onder normale omstandigheden zijn nu alle aanslagen t/m 2009 definitief zodat je maximaal tot 2006 kunt middelen. Ik schreef 2004 omdat je vroeger als ondernemer gemakkelijker extra uitstel van aangifte kreeg, maar ik geloof dat ze daar nu strenger bovenop zitten. Ik heb het aangepast.
[..]
Jouw tvp of mijn kick?Gefeliciteerd!
Goede site, deze kwam ik ook pas tegen, en het is de enige (tot nog toe) die gewoon gratis een voorbeeldbrief maakt. Niet dat een brief maken moeilijk is, maar 't is wel sneller.quote:Op woensdag 28 november 2012 19:05 schreef Coelho het volgende:
De link http://www.belastinghelden.nl/ staat hier volgens mij nog niet genoemd.
Ja, want die is in de berekening van de verschuldigde belasting en premies al meegenomen.quote:Op zondag 13 januari 2013 19:59 schreef Schuifpui het volgende:
- heffingskorting blijft buiten beschouwing bij deze berekening?
Ja, je volgt gewoon de aanwijzingen. Dus je vult voor ieder jaar bij 'inkomen' het bedrag in dat op de aanslag vermeld staat als "Belastbaar inkomen uit werk en woning". En als je in geen van die jaren 65 bent geworden kun je de belasting en premies achterwege laten, die kan de site dan zelf uitrekenen.quote:- Op berekenhet.nl vul ik dus belastbaar inkomen (na aftrekposten in) en de inkomsten belasting box1 en premie volksverzekeringen. (zonder heffingskorting mee te nemen?)
Nee. Als er geen bedragen meer openstaan, d.w.z. jij hebt per saldo betaald of teruggekregen wat er op de aanslagen vermeld stond, zodat die afgehandeld zijn, dan is de uitkomst van de middelingsberekening het bedrag dat je nu tegemoet kunt gaan zien (en anders zou het verrekend kunnen worden met wat er nog openstond). Maar jezelf rijk rekenen zou ik pas doen als het geld op je rekening staat, of je iig de beschikking in huis hebt, dus ren nog niet naar de mercedesdealer.quote:- Maakt het feit dat ik uiteindelijk geen belasting heb betaald (lees: alles terug gekregen) over 2010 en 2009 uit?
Ik vrees van niet. In de voorwaarden staat o.a.:quote:Op maandag 14 januari 2013 05:58 schreef Essebes het volgende:
Weet iemand of je kunt middelen met halve jaren?
das nou jammer!quote:Op maandag 14 januari 2013 06:20 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik vrees van niet. In de voorwaarden staat o.a.:
• U kunt alleen middelen over een periode van 3 aaneengesloten hele kalenderjaren (het 'middelingstijdvak').
• U hebt over het hele middelingstijdvak belasting betaald in Nederland.
quote:Op maandag 14 januari 2013 05:58 schreef Essebes het volgende:
Weet iemand of je kunt middelen met halve jaren?
Ik bedoel het als volgt: in zomer 2010 ben ik naar het buitenland verhuisd (en GBA uitgeschreven) en heb de eerste 6 maanden wel fulltime in NL gewerkt. Mag ik dit jaar middelen met mijn 2 volle jaren ervoor, ondanks dat ik niet het hele jaar in NL heb gewoond?
Deze voorwaarden kende ik niet, maar ik heb wel gemiddeld met een jaar waarin ik maar drie maanden in NL gewoond heb. De rest van het jaar was ik ook niet in het GBA ingeschreven. Dit is wel geaccepteerd door de belastingdienst, dus misschien toch het proberen waard.quote:Op maandag 14 januari 2013 06:20 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik vrees van niet. In de voorwaarden staat o.a.:
• U kunt alleen middelen over een periode van 3 aaneengesloten hele kalenderjaren (het 'middelingstijdvak').
• U hebt over het hele middelingstijdvak belasting betaald in Nederland.
Dat zou best kunnen kloppen, omdat je gemiddelde ongeveer 25.000 is. Je komt dan in box 2 terecht en je hebt eigenlijk constant ongeveer dat tarief betaald. Je hebt slechts met een heel klein bedrag het box 3 tarief betaald.quote:Op maandag 14 januari 2013 17:32 schreef kikoooooo het volgende:
Ik had ook gehoopt wat terug te krijgen, inkomensverschil is best fors.
verzamelinkomens:
2009: 14000 (net afgestudeerd, stage+5 maand gewerkt)
2010: 27000 (fulltime begonnen te werken)
2011: 35000
Maar krijg er rond de 200 euro uit, te weinig dus. Of doe ik wat fout?
En als je nou 2008-2010 probeert?quote:Op maandag 14 januari 2013 17:32 schreef kikoooooo het volgende:
Ik had ook gehoopt wat terug te krijgen, inkomensverschil is best fors.
verzamelinkomens:
2009: 14000 (net afgestudeerd, stage+5 maand gewerkt)
2010: 27000 (fulltime begonnen te werken)
2011: 35000
Maar krijg er rond de 200 euro uit, te weinig dus. Of doe ik wat fout?
Volgens mij mag je niet middelen met 0 inkomenquote:Op dinsdag 15 januari 2013 08:23 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Ja daarom juist. Als 2008 0 inkomen had heeft middelen misschien nog meer zin.
quote:Op dinsdag 15 januari 2013 08:23 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Volgens mij mag je niet middelen met 0 inkomen
Dan moet je het inkomen voor dat jaar op 0 stellen en daarmee middelen.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 09:30 schreef ManAtWork het volgende:
En als je een negatief inkomen hebt? Hoe wil je het dan doen?
Juist wel... Daar is dat hele middelen nu juist voor bedoeld.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 08:23 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Volgens mij mag je niet middelen met 0 inkomen
Zover ik weet is het nog steeds mogelijk om over 2009 aangifte te doen.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:20 schreef User_Tinus het volgende:
Even een vraag waarvoor een nieuw topic openen mij geen goed idee leek:
Om te kunnen middelen dien je de definitieve aanslag van de betreffende jaren te hebben ontvangen. Hierbij ben ik er achter gekomen dat ik over 2009 geen aangifte heb gedaan. Het geval wil dat ik nergens mijn administratie van dat jaar kan terugvinden. Ik heb enkel administratie van voor 2009, of van na 2009. Ik heb dus geen loonstroken/salarisbrieven meer van dat jaar. Wel weet ik wat ik ongeveer verdiend heb dat jaar (weinig).
Als ik nu aangifte doe voor 2009, met een schatting van mijn toenmalige inkomen, wordt dit dan geaccepteerd en, uiteraard na aanpassing BD voor daadwerkelijke bedragen, definitief gemaakt?
Ik dacht dat ik de vraag aan klikooooo had gesteld,...quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:00 schreef dvr het volgende:
[..]
Dan moet je het inkomen voor dat jaar op 0 stellen en daarmee middelen.
Het is een publiek forum. Had je op een ander antwoord gehoopt?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 14:58 schreef ManAtWork het volgende:
Ik dacht dat ik de vraag aan klikooooo had gesteld,...
Volgens mij niet.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:23 schreef elby1988 het volgende:
Misshcien een rare vraag:
Heeft het invloed op je ontvangen studiefinanciering als je gaat middelen over de jaren dat je studeerde (2 jaar) en 1 jaar werken?
Dank, dat dacht ik zelf ook alquote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:27 schreef ManAtWork het volgende:
Nee, want je belastbare inkomens veranderen niet.
Chill idd, mn netto inkomen (ff teruggekeken op mn ing) was zo rond de 900/1000 euro. Ik weet alleen niet meer of ik aangifte heb gedaan, vroeger bewaarde ik die zooi niet. 900/1000 netto is dat ook ongeveer bruto toch?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 14:03 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Juist wel... Daar is dat hele middelen nu juist voor bedoeld.
Dit heb ik inderdaad ook gedaan. Toen kwam ik er dusachter dat ik voor 2009 geen aangifte had gedaan. Kopie van 2010 was binnen 2 weken binnen. Het kan dus wel snel.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:51 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
edit: beetje zoeken, kan idd vinden dat je een kopie kan opvragen. Morgen maar even bellen
Heb 2008 opgevraagd. Blijkt idd dat ik over 2007 nog geen aangifte gedaan had ook. Is dit nog mogelijk? Heb ook geen jaaropgaven meer van dat jaarquote:Op woensdag 16 januari 2013 09:57 schreef User_Tinus het volgende:
[..]
Dit heb ik inderdaad ook gedaan. Toen kwam ik er dusachter dat ik voor 2009 geen aangifte had gedaan. Kopie van 2010 was binnen 2 weken binnen. Het kan dus wel snel.
Even bellen en je kunt een duplicaat opvragen van je definitieve aangifte.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:45 schreef Nagelschaartje het volgende:
Deze regeling kan voor mij interessant zijn, maar mijn administratie is niet bepaald op orde en ik weet niet waar al die brieven zijn met de definitieve aanslagen van de belastingdienst. Is er een manier om die gegevens nogmaals te ontvangen of kan je ze ergens online inzien met je digiD?
Ik kan het op de site van de belastingdienst niet terugvinden..
Je moet definitieve belastingaanslagen hebben van tenminste drie opeenvolgende jaren, en daarin moeten door een flinke inkomensdaling of -stijging zodanige verschillen zitten dat je door middeling van de inkomens tot een teruggave komt. Als je tijdens je schooltijd geen aangiftes hebt gedaan (van bijbaantjes e.d.) zul je waarschijnlijk ook geen aanslagen hebben.quote:Op zondag 27 januari 2013 17:23 schreef DobbelSteen200 het volgende:
Ik heb sinds deze maand een vaste baan. Na school, de afgelopen 11 maanden werkloos geweest (hier en daar part time werk, minimale inkomsten).. Kan ik profiteren van deze regeling? of moet ik 3 jaar beschikbaar zijn geweest in de arbeidsmarkt?
Moet je definitieve aanslagen hebben, of kan je ook met je jaaropgaven al ver genoeg komen?quote:Op maandag 28 januari 2013 01:04 schreef dvr het volgende:
[..]
Je moet definitieve belastingaanslagen hebben van tenminste drie opeenvolgende jaren, en daarin moeten door een flinke inkomensdaling of -stijging zodanige verschillen zitten dat je door middeling van de inkomens tot een teruggave komt. Als je tijdens je schooltijd geen aangiftes hebt gedaan (van bijbaantjes e.d.) zul je waarschijnlijk ook geen aanslagen hebben.
quote:Op maandag 28 januari 2013 14:21 schreef rene90 het volgende:
Moet je definitieve aanslagen hebben, of kan je ook met je jaaropgaven al ver genoeg komen?
quote:Op maandag 28 januari 2013 01:04 schreef dvr het volgende:
Je moet definitieve belastingaanslagen hebben van tenminste drie opeenvolgende jaren, en daarin moeten door een flinke inkomensdaling of -stijging zodanige verschillen zitten dat je door middeling van de inkomens tot een teruggave komt. Als je tijdens je schooltijd geen aangiftes hebt gedaan (van bijbaantjes e.d.) zul je waarschijnlijk ook geen aanslagen hebben.
Ahh, had even moeten lezen. Zijn inmiddels aangevraagd via de belastingtelefoon. Krijg ze binnen 10 werkdagen thuis, dan maar kijken of 2009/2010/2011 wat oplevert en anders wachten tot ik de 2012 heb gedaan en of dat meer oplevert.quote:
Maar is "middeling" niet vergeljikbaar met persoonlijke aftrekposten i.p.v. een windfall waar de werkgever recht op heeft?quote:The principles behind a "tax equalization policy" is that the employee will not need to suffer neither a financial hardship nor experiencing a financial windfall, all being the result of the tax consequences of an international assignment.
Ik denk het wel. Het is niet vergelijkbaar met persoonlijke aftrekposten. Als je door middeling geld terugkrijgt, had je blijkbaar over de betreffende jaren teveel belasting betaald. Ik neem aan dat het doel van zo'n equalization-overeenkomst is, dat je werkgever je feitelijk een bepaald nettoloon verschaft. In dat geval zou je zo'n belastingteruggaaf (althans voorzover die betrekking had op de jaren waarin die overeenkomst gold) inderdaad moeten doorsluizen..quote:Op woensdag 30 januari 2013 19:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Als je onder tax equalization valt, is het dan correct als het bedrijf je middelingsteruggave wil hebben?
Kopie binnen, gelijk ingevuld op belastinghelden.nlquote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:51 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Als ik dat invul + 14000 van 2009, en 27000 van 2010 krijg ik toch nog zo'n 180 euro terug.
Nu blijf ik alleen me afvragen of ik aangifte heb gedaan. Iemand enig idee of zoiets nog op te vragen valt?
edit: beetje zoeken, kan idd vinden dat je een kopie kan opvragen. Morgen maar even bellen
En vandaag de brief gehad dat het klopt en dat het geld eraan komtquote:Op zaterdag 2 februari 2013 19:03 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Kopie binnen, gelijk ingevuld op belastinghelden.nl
Herrekende belasting per jaar:
2008: 33,60% over 14.349 = 4.821
2009: 33,50% over 14.349 = 4.807
2010: 33,45% over 14.349 = 4.800
Totaal herrekende belasting: 14.428
Totaal verschuldigde belasting (15.185) - totaal herrekende belasting (14.428) = 757
Bedrag teruggaaf is (757 - 545 =) 212Mn lowlandskaartje die ik vandaag kocht weer ruim terugverdiend
Even bellen en navragen, kan gewoon bij de belastingtelefoon.quote:Op donderdag 28 februari 2013 21:28 schreef Landgeld het volgende:
Ik weet niet meer of ik een aantal jaar geleden al belasting aangifte deed.
Wat is de snelste manier dit terug te zoeken?
Verder: wat moet je op die site in de Belasting box1 invullen?
Hoe heb je dit gedaan?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 17:32 schreef rene90 het volgende:
[..]
Even bellen en navragen, kan gewoon bij de belastingtelefoon.
Tevens heb ik het geld voor de middeling terug, toch 87 euro.
Bellen en vragen om een kopie van de definitieve aanslagen van de belastingjaren die jij wilt. Was geen enkel probleem.quote:
Ik pak hem volgens jaar (dus middeling van 2011, 2012 en 2023). Ben in september 2012 begonnen met werken dus zal ook wel wat verschil tussen zitten. Krijg over 2012 ook ruim 1700 terug.quote:Op maandag 4 februari 2013 09:22 schreef moonhammer het volgende:
Ook eens even uitgezocht. Nog even de definitieve aanslag 2012 afwachten en 2010 aangifte doen, komen we toch op een sjieke 1200 euro teruggave
altijd lekker. Ik heb ook 1500 euro gepakt na het eerste werkjaar (september begonnen).quote:Op maandag 25 maart 2013 22:19 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik pak hem volgens jaar (dus middeling van 2011, 2012 en 2023). Ben in september 2012 begonnen met werken dus zal ook wel wat verschil tussen zitten. Krijg over 2012 ook ruim 1700 terug.
Heel simpel, bel de belastingdienst op en vraag om een kopie van de definitieve aanslagen over de drie belastingjaren (dus 2009/2010/2011 bijvoorbeeld). Als je deze gegevens gewoon invult komt er iets uit, deze brief opsturen naar de belastingdienst en dan wordt er gekeken of het klopt. Als je zelf wat gaat schatten hoeveel je verdient hebt schiet het niet op natuurlijk.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 11:17 schreef Sannne het volgende:
Ik krijg over 2010 3655 euro terug. Maar ik durf het niet in te dienen, bang een fout gemaakt te hebben
Jan, feb en maart gewerkt. April, mei, juni, juli thuis gezeten zonder inkomsten (geen ww aangevraagd, op mn eigen geld geleefd, woonde tijdelijk weer thuis) en daarna als oproepkracht gaan werken.
Zucht.. Zou wel lekker zijn
Van 2011 krijg ik 1500 terug, hiervan kreeg ik een brief van de belastingdienst, dus dat zal wel kloppen. Kan alleen de jaaropgaven niet vinden, dus kan nog geen aangifte doen..
Waarom een IB60? Gewoon een kopie definitieve aanslag, daar staan alle gegevens op die je nodig hebt.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 11:22 schreef Sannne het volgende:
Zal voor 2011 nog even de ib60 aanvragen, maar daar staan geen loonheffingen en arbeidskortingen op..
Ok, ga ik doen, thanks!quote:Op dinsdag 26 maart 2013 11:26 schreef rene90 het volgende:
[..]
Waarom een IB60? Gewoon een kopie definitieve aanslag, daar staan alle gegevens op die je nodig hebt.
zoveelste argument voor een flattaxquote:Op woensdag 24 juni 2009 18:56 schreef dvr het volgende:
[..]
Stel dat jij je één jaar helemaal suf werkt en 90.000 euro verdient, en daarna lekker twee jaar op je gat gaat zitten. En dat iemand anders drie jaar werkt voor 30.000 per jaar en dus ook 90.000 verdient. Dan betaal jij veel meer belasting dan die ander, omdat een groot deel van jouw verdiensten in de hoogste belastingschijf vallen. Dat zou onrechtvaardig zijn, vandaar dat je zulke sterk wisselende inkomsten over meerdere jaren mag middelen.
Ik maak hem zelf. Maar ik heb dan ook een standaardbrief en een programma dat de berekening maakt en uit draait.quote:Op woensdag 27 maart 2013 07:39 schreef From het volgende:
Schrijven jullie de brief inclusief de berekening zelf of heeft iemand hier een voorbeeld gebruikt van bijvoorbeeld belastinghelden.nl ?
Klopt.quote:
Mogelijk dat je dat naar mij mailt als voorbeeld?quote:Op woensdag 27 maart 2013 08:08 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik maak hem zelf. Maar ik heb dan ook een standaardbrief en een programma dat de berekening maakt en uit draait.
Je moet het verzoek indienen binnen 36 maanden nadat je de definitieve aanslag hebt ontvangen over het laatste van die drie jaren.quote:Op woensdag 27 maart 2013 22:09 schreef 12345r het volgende:
Ik wil het over 2010 - 2011 - 2012 wil opvragen moet ik dan alle definitieve aanslagen binnen hebben?
Ik heb die van 2012 net ingevuld en ondertekend, als ik hiervan de gegevens overneem is het dan ook goed?
Je kunt tot 5 jaar terug aangifte doen, maar schijnbaar alleen als dat tot een teruggaaf van minstens 15 euro leidt. Als je niks verdiend hebt zul je waarschijnlijk ook geen belasting betaald hebben en dus geen recht op teruggaaf.. maar goed, je kunt het allicht proberen.quote:Op woensdag 27 maart 2013 14:52 schreef Landgeld het volgende:
2008 had ik 0 inkomen, maar helaas geen aangifte gedaan.
Zijn er nog mogelijkheden dit alsnog, met terugwerkende kracht, te doen?
Een aangifte is geen aanslag. Die laatste is wat je moet hebben.quote:Op woensdag 27 maart 2013 22:09 schreef 12345r het volgende:
Ik wil het over 2010 - 2011 - 2012 wil opvragen moet ik dan alle definitieve aanslagen binnen hebben?
Ik heb die van 2012 net ingevuld en ondertekend, als ik hiervan de gegevens overneem is het dan ook goed?
Het lijkt erop dat jij ook aanslagen met aangiftes verwart.. aanslagen ontvang je op papier. Als je de aanslagen niet had bewaard, stuur dan een briefje naar je belastingkantoor met het verzoek om kopieën over de betreffende jaren.quote:Op woensdag 27 maart 2013 22:17 schreef Osiris024 het volgende:
Hoe kan ik mijn oude aangiftes van 2005 tot nu opvragen.
Ik heb de bestanden niet meer.
De aanslagen heb ik, maar ik wil de gegevens hebben die ik jaarlijks naar de belastingdienst heb gestuurd d.m.v. het digitale aangifteprogramma.quote:Op woensdag 27 maart 2013 23:41 schreef dvr het volgende:
Het lijkt erop dat jij ook aanslagen met aangiftes verwart.. aanslagen ontvang je op papier. Als je de aanslagen niet had bewaard, stuur dan een briefje naar je belastingkantoor met het verzoek om kopieën over de betreffende jaren.
Die schijn je bij je belastingkantoor te kunnen opvragen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat iets met middeling te maken heeft?quote:Op woensdag 27 maart 2013 23:58 schreef Osiris024 het volgende:
De aanslagen heb ik, maar ik wil de gegevens hebben die ik jaarlijks naar de belastingdienst heb gestuurd d.m.v. het digitale aangifteprogramma.
En dat allemaal vanaf 2005.
Dat staat achterop je aanslag.quote:Op woensdag 27 maart 2013 23:58 schreef Osiris024 het volgende:
[..]
De aanslagen heb ik, maar ik wil de gegevens hebben die ik jaarlijks naar de belastingdienst heb gestuurd d.m.v. het digitale aangifteprogramma.
En dat allemaal vanaf 2005.
Ik had vorige week gewoon de belastingtelefoon gebeld en daar de papieren over de periode 2008-2011 opgevraagd. Van de week lagen ze op de mat.quote:Op donderdag 28 maart 2013 03:54 schreef dvr het volgende:
[..]
Die schijn je bij je belastingkantoor te kunnen opvragen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat iets met middeling te maken heeft?
Tnxs !quote:Op donderdag 28 maart 2013 10:00 schreef Daeron het volgende:
[..]
Ik had vorige week gewoon de belastingtelefoon gebeld en daar de papieren over de periode 2008-2011 opgevraagd. Van de week lagen ze op de mat.
Die had je drie dagen geleden ook al gesteld en je hebt er van Ikweethetookniet en van mij antwoord op gehad..quote:
Je moet dus alleen wel weten of je aangifteplichtig bent.quote:Op maandag 1 april 2013 18:28 schreef From het volgende:
Als je niet aangifte plichtig bent dat hoef je geen aangifte te doen, mag wel natuurlijk. Had er ook een jaar tussen zitten waar ik geen aangifte van heb gedaan.
True,, maar daar krijg je vanzelf bericht van dmv een mooie gekleurde envelopquote:Op maandag 1 april 2013 21:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je moet dus alleen wel weten of je aangifteplichtig bent.
Niet altijd.quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:09 schreef From het volgende:
[..]
True,, maar daar krijg je vanzelf bericht van dmv een mooie gekleurde envelop
Eerst krijg je een brief en dan heb je het vaak snel terugquote:Op vrijdag 12 april 2013 10:13 schreef From het volgende:
[..]
Ik zag iemand die had het met 2 weken op ze rekening maar idd beetje ongeduldig
Dit heb ik ook gehad, bleek over 2009 nog geen aangifte te hebben gedaan.quote:Op vrijdag 12 april 2013 20:30 schreef Broodboor het volgende:
Bij het opvragen van mijn aanslagen erachter gekomen dat ik voor 2008 nog geen aangifte heb gedaan, dus dat heb ik nu alsnog maar gedaan. Beter laat dan nooit
Brief binnenquote:Op vrijdag 12 april 2013 10:13 schreef From het volgende:
[..]
Ik zag iemand die had het met 2 weken op ze rekening maar idd beetje ongeduldig
Jaaropgaaf moet je bij de werkgever zijn lijkt me. Je kan wel een kopie van de definitieve aanslag van dat jaar krijgen.quote:Op woensdag 17 april 2013 09:35 schreef xaban06 het volgende:
Is het mogelijk om een kopie jaaropgaaf te verkrijgen via de BD?
Oprapen? Je hebt het zelf betaald. Wat een ridicule TT.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 14:57 schreef dvr het volgende:
Bericht uit de Volkskrant over een weinig bekende manier om belasting terug te krijgen als je over bepaalde jaren sterk wisselende inkomsten hebt gehad:
[..]
Ik heb dit toevallig zelf laatst gedaan, en ik verwacht over 2003-2004-2005 zo'n 500 euro van de Belastingdienst terug te krijgen. 2006-2007-2008 ga ik ook proberen, maar dat kan pas als de aanslag over 2008 binnen is.
Het kan hier berekend worden.
Let op: Middeling betreft altijd een periode van drie jaren, en je moet het verzoek indienen binnen 36 maanden nadat je de definitieve aanslag hebt ontvangen over het laatste van die drie jaren. Zie ook de volledige voorwaarden bij de Belastingdienst.
Daar kom je vlot achter.quote:Op donderdag 30 januari 2014 09:46 schreef eriksd het volgende:
[..]
Oprapen? Je hebt het zelf betaald. Wat een ridicule TT.
Laat WGR en met name belastinggerelateerde zaken links liggen. Onkunde doet pijn aan mijn ogen.quote:
Ga ik navragen, niet geschoten is altijd misquote:Op donderdag 30 januari 2014 08:03 schreef RemcoDelft het volgende:
@Sorella: Als het inkomen was waar inkomstenbelasting over is betaald: ja.
Dat laatste.quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:39 schreef T_Killer het volgende:
Als ik dit jaar wil gaan middelen, moet ik dat verzoek tegelijkertijd met de aangifte indienen? Of eerst de definitieve aanslag afwachten en dan pas het middelingsverzoek indienen?
Als het een vorm van schadevergoeding is, acht ik de kans heel erg klein. Het is dan geen bron van inkomen.quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:12 schreef Sorella het volgende:
[..]
Ga ik navragen, niet geschoten is altijd mis
Tnx
De papieren zullen nog wel ergens liggen, 1 gedeelte was belasting vrij, over het andere gedeelte is er belasting betaald dus die papieren hebben we dan nodig om te kijken wat het is en anders de belastingdienst bellen.quote:Op donderdag 30 januari 2014 17:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als het een vorm van schadevergoeding is, acht ik de kans heel erg klein. Het is dan geen bron van inkomen.
Het enige waar je naar hoeft te kijken zijn de belastingaanslagen over de jaren die je zou willen middelen. Hoe het inkomen was samengesteld is voor middeling niet relevant.quote:Op donderdag 30 januari 2014 23:37 schreef Sorella het volgende:
De papieren zullen nog wel ergens liggen, 1 gedeelte was belasting vrij, over het andere gedeelte is er belasting betaald dus die papieren hebben we dan nodig om te kijken wat het is en anders de belastingdienst bellen.
geen idee hoe dat proces precies gaat en of ze het uberhaupt narekenen.quote:Op zondag 2 februari 2014 21:17 schreef GodsSon het volgende:
Leek mij ook. De telefonist dat echter van niet, na navragen.
Vandaar mijn twijfel en vraag :-)
Wat als ik het verzoek doe met die 11.000 en het blijkt de 13.000 te zijn, zou ik dan bij mogen betalen als ze het narekenen?
De telefonist snapt dan blijkbaar niet hoe de middeling werkt.quote:Op zondag 2 februari 2014 21:17 schreef GodsSon het volgende:
Leek mij ook. De telefonist dat echter van niet, na navragen.
Vandaar mijn twijfel en vraag :-)
Wat als ik het verzoek doe met die 11.000 en het blijkt de 13.000 te zijn, zou ik dan bij mogen betalen als ze het narekenen?
Dank. Dan ga ik een mooi briefje schrijven :-)quote:Op zondag 2 februari 2014 22:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De telefonist snapt dan blijkbaar niet hoe de middeling werkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |