abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60601323
Bericht uit de Volkskrant over een weinig bekende manier om belasting terug te krijgen als je over bepaalde jaren sterk wisselende inkomsten hebt gehad:
quote:
Belastinggeld voor het oprapen.

‘Blêh, belastingen... Of toch misschien wel leuk!’ mailt vriendin S. ‘Dit zou je honderden euro’s kunnen opleveren.’ S. is geen zwendelende spammer, maar een accountant die een onopvallende regeling, interessant voor iedere belastingplichtige, onder de aandacht brengt. Het betreft de middelingsregeling uit 1893, bedoeld om mensen met een sterk wisselend inkomen toch naar redelijkheid belasting te laten betalen.

In 1893 betrof het boeren. Het ene jaar boerden ze goed, het andere jaar mislukte de oogst. In hun succesvolle jaar moesten de boeren een torenhoog belastingtarief betalen, terwijl ze het andere jaar helemaal geen inkomsten hadden. Dat vond de wetgever niet redelijk en dus mochten de boeren hun inkomen over een aantal jaar middelen.

De huidige regeling dateert uit 2001 en is ruimer dan de oorspronkelijke boerenvoorziening. Tegenwoordig komt iedereen met een sterk wisselend inkomen in aanmerking: ondernemers, freelancers en dus ook starters op de arbeidsmarkt die het ene jaar niets hebben en het jaar daarna een volwaardig salaris ontvangen.

‘De regeling is niet erg bekend’, zegt Emiel Bunck van de Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs. ‘Wel bij beroepsgenoten, maar niet bij mensen die zelf hun aangifte invullen. En dat is nog steeds de meerderheid.’

De Belastingdienst zegt dat zij tot nog toe in 2008 6.060 aanvragen voor middeling hebben ontvangen. Ze verwacht dit jaar een totaal van 12 duizend aanvragen. Dat is een fractie van het aantal studenten dat jaarlijks afstudeert in het hoger onderwijs: ruim 90 duizend studenten volgens cijfers van het CBS.

‘Sommigen zullen het middelen een openbaring vinden’, zegt Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan de Erasmus Universiteit en partner bij Deloitte Belastingadviseurs. ‘Maar de regeling is heel simpel.’ De aanvrager mag zelf een periode van drie aaneengesloten jaren kiezen, het inkomen uit die jaren optellen en door 3 delen. Het betreft alleen het inkomen in box 1, dus inkomen uit winst, een uitkering of salaris. Spaargeld en heffingskortingen tellen niet mee, hypotheek- en andere aftrekposten wel. Het teveel aan betaalde belastingen krijgt de aanvrager teruggestort op zijn rekening.

Fiscalist Rob van de Merwe van PricewaterhouseCoopers Belastingadviseurs betwijfelt of zoveel starters in aanmerking komen voor de middelingsregeling. ‘De middelingsregeling werkt goed voor schommelingen van 10 duizenden euro’s. Vooral voor ondernemingen die ineens een verliesjaar draaien, is het interessant.’

Dat komt doordat de regeling een drempel kent. Pas wanneer het verschil in betaalde belasting en belasting over het gemiddelde inkomen meer is dan de drempel, krijgt de aanvrager dat bedrag terug. Van de Merwe: ‘Stel, een starter met een inkomen van 21.000 euro middelt zijn laatste studiejaar en twee eerste werkjaren. Die betaalt 640 euro te veel. Maar de drempel is 545 euro. Dus de starter krijgt maar 95 euro terug. ‘Voor een starter is dat misschien nog leuk’, geeft Van de Merwe toe. ‘Maar heel veel is het niet.’

Bunck is het niet met Van de Merwe eens dat het middelingsvoordeel voor starters wel meevalt. Sterker, hij kent nog veel meer groepen die profijt kunnen hebben van de belastingregeling: ‘Ook mensen van wie de achterstallige uitkering van een paar jaar in één keer wordt uitbetaald, doen er goed aan hun inkomen te middelen. Vroeger waren dat vooral oorlogsslachtoffers, maar we hebben nu ook een paar van zulke zaken lopen.’

En herintredende moeders en uittredende vutters krijgen ook te maken met grote veranderingen in hun inkomen. ‘Vergeet de mensen niet die hun villa verkopen, een mooi appartement huren en van de opbrengst van hun huis leven’, zegt Bunck. ‘Die hebben ineens geen hypotheekrenteaftrek meer. Dat kan ook een enorm verschil maken.’

Hij snapt wel dat er maar 12 duizend aanvragen bij de Belastingdienst liggen. ‘De middelingsregeling kun je pas achteraf aanvragen. Het gaat buiten de gewone aangifte om. De meeste mensen knijpen in hun handen als de aangifte de deur uit is. Die gaan niet op zoek naar extra regelingetjes.’

Het instituut voor budgetvoorlichting Nibud kent de middelingsregeling, maar deed er tot nu toe weinig mee. Annemarie Koop van het Nibud: ‘Het gaat om de huishoudportemonnee, dus het is zeker interessant. Het is een goede tip.’ Het Nibud zal de regeling op de eigen website vermelden.

De Belastingdienst legt op zijn site de middelingsregeling uit. Het aanvragen is simpel, ‘ook voor de gewone belastingplichtige’, zegt Kavelaars: een briefje met vermelding van de gekozen periode en een berekening van het inkomen volstaat. ‘De berekening moet je zelf uitvoeren’, bevestigt Bunck. Hij vermoedt dat dat veel potentiële aanvragers afschrikt.

Gelukkig heeft vriendin S. in haar mail ook een rekenmodule meegestuurd. Vol verwachting vul ik de cijfers in om mijn voordeel te zien... Ik krijg niets terug.

Bron: Volkskrant
Ik heb dit toevallig zelf laatst gedaan, en ik verwacht over 2003-2004-2005 zo'n 500 euro van de Belastingdienst terug te krijgen. 2006-2007-2008 ga ik ook proberen, maar dat kan pas als de aanslag over 2008 binnen is.

Het kan hier berekend worden.

Let op: Middeling betreft altijd een periode van drie jaren, en je moet het verzoek indienen binnen 36 maanden nadat je de definitieve aanslag hebt ontvangen over het laatste van die drie jaren. Zie ook de volledige voorwaarden bij de Belastingdienst.

[ Bericht 1% gewijzigd door Five_Horizons op 13-03-2010 21:25:06 ]
  woensdag 6 augustus 2008 @ 15:06:17 #2
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_60601495
Ik was in 2005 9 maanden werkeloos en in 2006 nog een maand.
I follow you......but not on Twitter
pi_60601594
Aha ben dit jaar nu pas begonnen met fulltime werken (net een studie afgerond).
Dit jaar zal ik dus ook nog niet veel verdienen dus ik zal dan het best eind volgend jaar deze middeling aan kunnen vragen?!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  woensdag 6 augustus 2008 @ 15:12:15 #4
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_60601626
Werkt toepassing van deze regeling door in andere regelingen, bijvoorbeeld de studiefinanciering die oa van je box 1 inkomen afhangt?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_60601667
ow ja, aangifte doen.
Niet vergeten
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  woensdag 6 augustus 2008 @ 15:23:47 #6
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
  woensdag 6 augustus 2008 @ 15:47:22 #7
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_60602444
oe.. ff vanavond uitzoeken..
  woensdag 6 augustus 2008 @ 15:52:27 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_60602577
Het klinkt leuk, maar bij nader inzien blijft er bar weinig van over! , je moet dus in het ene jaar (grofweg) minimaal 10.000 euro meer verdienen in een hogere belastingschijf dan het andere jaar. En dat is een groot verschil om te halen, mede dankzij de drempel voor deze regeling.

[ Bericht 9% gewijzigd door Five_Horizons op 16-01-2013 08:40:03 (op verzoek) ]
censuur :O
  woensdag 6 augustus 2008 @ 16:16:14 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60603064
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 15:52 schreef RemcoDelft het volgende:
Het klinkt leuk, maar bij nader inzien blijft er bar weinig van over! Zo kan je niet middelen met jaren dat je geen inkomsten hebt, je moet dus in het ene jaar (grofweg) minimaal 10.000 euro meer verdienen in een hogere belastingschijf dan het andere jaar. En dat is een groot verschil om te halen, mede dankzij de drempel voor deze regeling.
Inderdaad, er moet wel een tariefverschil zijn anders heeft het geen zin om te middelen.
Goede kanttekening voordat iedereen zich rijk begint te rekenen.
(Vandaar dat ik de topictitel ook erg misleidend vind.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_60603603
Belasting:r

Terugpakken wat je terugpakken kan dus
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_60605481
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 15:10 schreef Ml-etje het volgende:
Aha ben dit jaar nu pas begonnen met fulltime werken (net een studie afgerond).
Dit jaar zal ik dus ook nog niet veel verdienen dus ik zal dan het best eind volgend jaar deze middeling aan kunnen vragen?!
Ja, je moet in ieder geval een flinke inkomenssprong (of -val) achter de rug hebben om dit interessant te maken. Het zou misschien zelfs voordeliger kunnen zijn om nog een jaar langer te wachten. Met die Berekenhet.nl-link zou je wat geschatte cijfers kunnen invoeren (wel realistische premie- en belastingbedragen invullen) om te zien hoe het ongeveer zal uitpakken.
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 15:12 schreef GlowMouse het volgende:
Werkt toepassing van deze regeling door in andere regelingen, bijvoorbeeld de studiefinanciering die oa van je box 1 inkomen afhangt?
Ik kan het me niet voorstellen. Het is als het ware een correctie achteraf, en het geld dat je (terug-) ontvangt zal niet weer als inkomen aangerekend worden.
quote:
[..] Zo kan je niet middelen met jaren dat je geen inkomsten hebt[..]
Ik denk dat je abuis bent.. waar had je dat idee vandaan? De enige beperking in dat opzicht die ik ken, is dat je negatieve inkomens op 0 moet stellen, en dat je voor jaren waarover je geen aangifte hoefde te doen alsnog de verschuldigde belasting moet uitrekenen en meerekenen.
pi_60606448
Let wel op, er is een drempel en heffingskortingen worden niet opnieuw vastgesteld.

* Alicey heeft net een paar honderd euro terug van de belastingdienst tgv een middelingsverzoek
pi_60606470
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 15:12 schreef GlowMouse het volgende:
Nee, het gaat alleen om belasting.
pi_60663819

vrijdag 8 augustus 2008 @ 19:01:54 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_60663914
Mijn accountant deed dat standaard iedere paar jaar.
Kan wel handig zijn als je bv. gestart bent met nieuwe toko
Zo'n onbekende regeling lijkt het mij dus niet.
Ben nu DGA, dus is geloof niet echt meer meer nuttig. Of toch wel?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_60663990
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 19:01 schreef Hyperdude het volgende:
Ben nu DGA, dus is geloof niet echt meer meer nuttig. Of toch wel?
Hangt puur van je Box-1 inkomen af. Als je ieder jaar eenzelfde salaris opneemt heeft het geen zin.
pi_60734712
Deze regeling is zeer interessant voor iedereen die begint met full-time werken. In mijn geval heeft dit 900 euro (1400-500 die er standaard af gaat) opgeleverd. Dit geld heb ik net 2 weken geleden van de BD teruggestort gekregen van de jaren 2004-2006. Je moet dus helaas wel even geduld hebben, maar voor honderden euro's terug is dat dus zeker de moeite waard.

Zie ook mijn thread hierover op GoT:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1214872/
  maandag 11 augustus 2008 @ 15:57:11 #18
85962 ioko
I Appear Missing
pi_60735010
Mmm, ik ga dit ook maar eens nakijken, had er wel al eens van gehoord.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_60742138
tvp, dit kan handig zijn.
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
pi_60749740
quote:
Het klinkt leuk, maar bij nader inzien blijft er bar weinig van over! Zo kan je niet middelen met jaren dat je geen inkomsten hebt [...].
Dit klopt dus niet volgens de mijnheer die mijn aangiftes doet. Je mag volgens hem wel middelen over jaren dat je geen inkomen hebt genoten.
pi_60781344
Hmm, hier moet ik ook eens naar kijken. Een tijdje WW een paar jaar terug, dus wie weet.
pi_60799489
Beste mensen,

Los van deze mooie tip was ik benieuwd of er al tips besproken waren om je belastere loon te drukken of te verschuiven tussen jaren. (uiteraard allemaal binnen de grenzen).

Ik hoor graag van jullie,

WakeupPP
  woensdag 13 augustus 2008 @ 17:23:24 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60799688
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 17:13 schreef wakeuppp het volgende:
Beste mensen,

Los van deze mooie tip was ik benieuwd of er al tips besproken waren om je belastere loon te drukken of te verschuiven tussen jaren. (uiteraard allemaal binnen de grenzen).

Ik hoor graag van jullie,

WakeupPP
Loonsverlaging vragen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_60800699
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 00:51 schreef k_man het volgende:
Hmm, hier moet ik ook eens naar kijken. Een tijdje WW een paar jaar terug, dus wie weet.
"Conclusie Middeling levert geen teruggave op."

Uit de berekening komt dat ik ruim ¤ 200 terug zou krijgen, maar de drempel is ¤ 545.
pi_60814397
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 17:23 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Loonsverlaging vragen.
Loonsverlaging heb ik al toegepast, zins eind juli wordt er alleen nog maar passief gewerkt
En mijn geld uitbetalen via mijn rekening in guersney heb ik ook al zins 24 april jl afgeschaft

Maar naast het kopen van een duurder huis heb ik nog geen oplossingen gevonden die voor mooie verlagingen zorgen. Helaas is jouw tip al toegepast, nou zoek ik er nog een paar waardoor ik wel loonsverhoging kan behouden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')