Je hebt gelijk.quote:Op maandag 7 juli 2008 18:22 schreef Bastard het volgende:
Ja misschien wel, maar stel je voor dat je de kaarten voor iemand anders legt? Dan zou je kunnen zeggen bijvoorbeeld.. je bent ergens bang voor of je denkt geen succes te zullen boeken, maar dat zal je wel lukken als je kijkt naar de mogelijke toekomst en de uiteindelijke toekomst.
Trouwens, zo zijn er wel meer kaartposities dat je denkt dat je het wel weet.. het verleden ken je wel, maar dan is toch fijn om te lezen dat het klopt.
Bedankt voor je tips! En wb op TRUquote:Op dinsdag 8 juli 2008 21:53 schreef Slaapmeisje het volgende:Na afloop schud ik de kaarten nog even doorelkaar om de legging weer "los" te maken en stop ik ze weer terug in het doekje/kistje.
Daar heb ik in het begin ook veel last van gehad. En nu soms nog steeds hoor, maar wel altijd gecombineerd met een heel voldaan gevoel en een positieve energie die ik er voor terugkrijg. Tijdens het leggen krijg ik ook allerlei gevoelens van de vragensteller door. Soms zelfs tot tranen in mijn ogen aan toe. Ik weet nu dat het niet mijn gevoelens zijn en kan het na de legging ook van me af zetten. Als ik tijdens een legging kippenvel krijg of rillingen langs mijn rug, dan weet ik dat ik op de goede weg ben. Allemaal kwestie van ervaring door de jaren heen en toch regelmatig leggen. De enige keer dat ik echt voelde dat het energie trok was na een waarzegsessie op een bedrijfsborrel. Ik legde toen 3 kaarten (verleden, heden, toekomst) en heb zoveel mogelijk mensen in mijn waarzegsterstentje gehad als ik bij kon houden. Na twee uur was ik toch wel afgedraaid toenquote:Op dinsdag 8 juli 2008 23:19 schreef nokwanda het volgende:
Ik doe het ook niet vaak omdat ik er nog steeds erg moe van word. Het klopt heel vaak goed en vaak heb ik dan ook het idee dat ik in de ander kijk. Dat maakt me moe.
Heeft iemand daar ervaring mee en hoe pak je dat aan?
5 kaarten voor een keltisch kruis?quote:Op zondag 13 juli 2008 17:31 schreef Enfermera het volgende:
Ik leg tarot al sinds mijn 14e ongeveer, erg leuk nog steeds. Doe het niet vaak, moet nog wel een boekje erbij pakken om de betekenis op te zoeken, maar vaak snap ik de strekking wel als ik de kaarten leg.
Ik leg de kaarten meestal in een keltisch kruis (5), of verleden-heden-toekomst (3).Maarre, nooit voor iemand anders gelegd hoor, alleen voor mezelf.
Oh, sorry, in mn boekje staat het als 'het kruis'quote:Op zondag 13 juli 2008 18:18 schreef mazaru het volgende:
[..]
5 kaarten voor een keltisch kruis?
Dat horen er toch tien te zijn?
Heb je geen boekje erbij met betekenissen enzo?quote:Op donderdag 31 juli 2008 12:29 schreef Queen_Bee het volgende:
Ik snap nog niet goed hoe ik een specifieke vraag kan stellen. Keltisch kruis snap ik, gewoon even googlen wat wat is en off you gomaar als ik een vraag heb weet ik niet hoeveel kaarten en waar en waar de kaart voor staat enzo
Keltisch kruis is 10 kaarten met allemaal een andere betekenis, tot zover ben je wel gekomen denk ik.quote:Op donderdag 31 juli 2008 12:29 schreef Queen_Bee het volgende:
Ik snap nog niet goed hoe ik een specifieke vraag kan stellen. Keltisch kruis snap ik, gewoon even googlen wat wat is en off you gomaar als ik een vraag heb weet ik niet hoeveel kaarten en waar en waar de kaart voor staat enzo
Deze kaart heb ik herhaaldelijk teruggekregen bij de vraag over een man (liefdesgebied). En ik deze kaart verscheidene keren teruggekregen in combinatie met de Elfenparade ("charmes en verlangens wenken u. De natuurlijk beantwoordt uw gebeden").quote:U zult het dode hout in uw leven wegsnoeien en aan uw principes vasthouden om te voorkomen dat u erdoor verwoest wordt. Een eenzame periode zal uw overtuigingen niet zwakker maken maar jusit kracht bijzetten. U zult de waarheid omtrent een situatie leren inzien. Op het juiste moment zal iemand die u dwarszit, u eindelijke respecteren en zal hij of zij zich aanpassen aan uw opvattingen. AAn het eind van de vuurproef zal uw hang naar onafhankelijkheid worden vervuld en zult de vrijheid krijgen om uw eigen keuzes te maken
Zal het morgen inscannenquote:Op donderdag 21 augustus 2008 13:45 schreef Bastard het volgende:
Ik ken ze niet, sorry
Heb je er een plaatje van?
Ik heb nog geen interpretatie gegeven, want ik begrijp het niet.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 14:28 schreef nokwanda het volgende:
Wiens interpretatie ervan heb je nu gegeven dan?
Ik bedoelde meer dat stukje dat je in jouw post als quote had staan. Komt dat uit het boek en slaat dat op die kaart?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 17:21 schreef MNR het volgende:
[..]
Ik heb nog geen interpretatie gegeven, want ik begrijp het niet.
De kaart is voor mezelf, in relatie tot een andere man. Vroeg hoe ik er tegenaan kon kijken, om een boodschap of advies dus.
Ja, dat komt uit het boekje en slaat op de kaart.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 21:58 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer dat stukje dat je in jouw post als quote had staan. Komt dat uit het boek en slaat dat op die kaart?
Zoals ik het zie, kun je het met elkaar vergelijken. Persoonlijk vind ik tarot fijner, maar dat is omdat tarot het voor mij visueler is.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 18:04 schreef Topspin het volgende:
Volgens mij kun je dus runen en tarot met elkaar vergelijken of zie ik dat fout?
Hallo MNR,quote:Op donderdag 21 augustus 2008 17:21 schreef MNR het volgende:
[..]
Ik heb nog geen interpretatie gegeven, want ik begrijp het niet.
De kaart is voor mezelf, in relatie tot een andere man. Vroeg hoe ik er tegenaan kon kijken, om een boodschap of advies dus.
Als je niet kunt kiezen, zijn er altijd nog Rune kaartenquote:Op donderdag 21 augustus 2008 18:04 schreef Topspin het volgende:
Volgens mij kun je dus runen en tarot met elkaar vergelijken of zie ik dat fout?
Hey Slaapmeisje!quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:51 schreef Slaapmeisje het volgende:
[..]
Hallo MNR,
Zoals ik het lees zul je afstand of afscheid moet nemen van bepaalde opvattingen of overtuigingen die je hebt of zelfs van die persoon zelf afstand/afscheid moeten nemen. Door in jezelf te keren en daar de antwoorden zoeken, zul je krachtiger/sterker in je vel zitten. Wanneer je kiest voor jezelf en voor je eigen overtuigingen zul je uiteindelijk het respect afdwingen van die andere persoon. Kortom, kies voor jezelf, jij bent het belangrijkste in je leven en laat je keuzes en hoe je in het leven staat niet afhangen van wat anderen van jou vinden.
Jompels,
Slaapmeisje
quote:Op maandag 8 september 2008 01:55 schreef Chela145 het volgende:
Twenty-two Arcana of Tarot.
[ link | afbeelding ]
Uit dit boek:quote:The Initiatic Path in the Arcana of Tarot and Kabbalah - Editor's Introduction:
The understanding of this profound book requires intensive study and meditation. The reader should be prepared to comprehend that much of the knowledge presented herein is contrary to the popular or "official" teachings of many religions, traditions and schools. We should have the courage and sincerity to ask ourselves, "Have I achieved profound Inner Self-realization with the knowledge I have learned so far? Am I transcending my own karma and suffering?" We should be brave enough to recognize that if we have not achieved these experiences, then we must revolutionize our concepts, ideas, attachments and practices. We must seek to remove what holds us back, and the gravest limitations we are all bound by are precisely within our own minds and hearts. Thus, the study of this book requires a retraining or revision of the many wrong concepts we have formed and inherited from others. Throughout the process of his development, Samael Aun Weor eagerly sought to clarify and revise his own understanding of the science of the awakening of the Consciousness, thus you find he corrected the mistakes he made in earlier writings; so too must we clarify and revise our own understanding and practice.
Master Samael also corrects many mistakes and oversights made by Kabbalists and Occultists. Many such corrections are made but not explained. Primarily, it will be noted that many of the cards in the "popular" Tarot are improperly illustrated, interpreted, and numbered. This book provides a complete reference to the Tarot as it is used and displayed by positively awakened beings in the Internal Worlds. For example, the Tarot is a set of cards arranged into two groups: the Twenty-two Major Arcana and the Fifty-six Minor Arcana. However, very few contemporary Tarot decks accurately reflect the true nature of these cards, especially in the Minor Arcana. These cards should be numbered and named in the same manner as the Major Arcana; for example, the Twenty-fourth Minor Arcanum is "The Weaver." So Master Samael will refer to these Minor Arcana not as Cups, Wands, etc., as is commonly practiced, but by their true name and number. There is a complete reference to the Minor Arcana in the Appendices of this book.
It is suggested that students who wish to consult the Tarot using the method given by Master Samael do so with a proper Tarot deck that contains the correct numbers and arrangement, else the answers given cannot be assured. Interested persons may seek to purchase an "official deck" by contacting any Gnostic school or may with some effort make their own deck based on the information provided in this text.
Students who seek to comprehend the full depth of the Tarot must seek such understanding in meditation. Moreover, students who seek to comprehend the full depth of this book must also seek such understanding in meditation. Make no mistake: the true heart of this knowledge cannot be read from a page, it is found between the lines, in the white space (the Emptiness) that can only be penetrated by the Consciousness. Until we revolutionize our own minds and hearts and develop the capacity to retrieve such knowledge for ourselves, internally, directly, we will be "as a leaf tossed about by the wind." As we read in this book, "The intellectual loses the sense of a sentence only for the lack of a period or comma. The intuitive one knows how to read where the Master did not write, and to listen when the Master is not speaking."
May all beings be happy!
May all beings be joyful!
May all beings be in peace!
Of niet goed gelezen?quote:Op dinsdag 9 september 2008 02:15 schreef Beach het volgende:
Wil er iemand voor mij leggen?
Ik heb zelf wel een deck maar heb 1 keer gelegd en het fout gedaan
Nee nee met posities enzo.quote:
Interpreteren kan je leren hoorquote:Op dinsdag 9 september 2008 12:34 schreef Beach het volgende:
[..]
Nee nee met posities enzo.
En ik kan niet interpreteren.
Daarom vraag ik of iemand het voor mij zou willen doen
En zo met 10 kaarten, maak een papiertje met daarop een tekening van 10 kaarten, benoem de posities.quote:Op maandag 15 september 2008 23:16 schreef Beach het volgende:
Ik heb onlangs (als beginner dus) een minilegging gedaan voor iemand van 3 kaarten.
Op het moment voelde het goed en duidelijk.
En dus kon ik ook diegene duidelijk maken wat er speelde en antwoord geven.
Het ging vanzelf eigenlijk
quote:Op dinsdag 16 september 2008 07:56 schreef Bastard het volgende:
[..]
En zo met 10 kaarten, maak een papiertje met daarop een tekening van 10 kaarten, benoem de posities.
Misschien kleine memo's er bij Zwaarden staat voor ratio, alledaagse dingen, Bekers staan voor emoties en liefde. Ridders staan voor jong adolescent mensen, meestal mannen, schildknapen voor situaties.
En dan hoef je alleen maar een boek er bij te houden waar de uitleg van de kaarten in staan
Je zal merken dat de uitleg vanzelf komt, je intuitie groeit.
Mooie, toepasselijke kaart.. de mysterieuse vrouw. Symboliseert geheime verborgen mogelijk paranormale krachten.quote:
Ik lees het nu pas, maar daarom is je bedankje niet minder gewaardeerd hoorquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 12:01 schreef MNR het volgende:
Hey Slaapmeisje, inmiddels is het duidelijk. Eigenlijk was het dat kort nadat je de kaart had geinterpreteerd, maar nu is het helemaal neergedaald en duidelijk. Super. Daar wilde ik je nog even voor bedanken
In het Nederlands?quote:Op dinsdag 16 september 2008 21:04 schreef Beach het volgende:
Ik heb als boek Werken met de Tarot van Hajo Banzhaf (ofzo).
Ik heb een verleden in psychic wereld(medium scene) en gebruik goochelen/mentalisme en cold reading/psychologie.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:16 schreef nokwanda het volgende:
Hoe gebruik jij ze dan in je readings.
ipv aangevallen voel ik me nu eerder razend nieuwsgierig
Ik wil hem wel overkopen(heb er 5 van liggen). Hoe is de kwaliteit?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:25 schreef Conekiller het volgende:
TVP, heb een set (Crowley tarot) liggen maar doe er al jaren eigenlijk niks meer mee. Toch maar weer eens oppakken
Ben vanmorgen wat van hem gaan lezen, het is een bizar figuur die echt diep in het occulte bezig was.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:21 schreef nokwanda het volgende:
mwoah
En weer ben ik, sinds ik het weer opzocht, gisteravond, alleen maar aan het lezen over de ideeen van de man, en niet over de kaarten en het boek
Delen van de hele filosofie trekken me aan en delen stoten me ook echt af. Maar dat is al bij de hele theosofische basis het geval.
Maar goed, vanmorgen wel een bod gedaan op een boek en het deck, kwam tevens nog een ander intressant boek tegen over de symboliek van RW deck, daar ook een bod op gedaan. 78 graden der wijsheid heet het meen ik.quote:Aleister Crowley genoot een reputatie die tot lang na zijn dood aan hem is blijven kleven. Hij noemde zichzelf graag "het apocalyptische beest 666", "The Great Beast", Baphomet (in zijn Zilveren Ster-tijd) en tal van andere onheilspellend klinkende namen. De media doopten hem tot "The Wickedest Man in the World", een ondertitel die aan veel publicaties over hem hangt. Bijna heel Crowleys leven was gewijd aan - wat hij zag als - de ultieme zelfbevrijding. Dat uitte zich vooral in perversiteit, provocatie, non- conformisme en het proberen te vervullen van elk mogelijk verlangen: hoe bizar die ook mochten klinken tegenover gangbare denkbeelden.
Ik geloof niet zozeer in zwarte of witte magie, er is magie en de kleur is voor je eigen interpretatie.We leven nou eenmaal in een duale wereld waar donker en licht voor ieder verschillend is.Het is m.i net hoe je er zelf de waarde aan geeft. De cowley kaarten zijn in principe net zo als de waite, het zijn orakelen met ieder soortgelijke uitleg. Als iemand een kaart trekt met waite zou het met een toth kaart een soortgelijke uitleg moeten geven. Indien je er bijvoorbeeld nog een rune bij trekt zou het ook weer aan moeten sluiten.quote:Wat slaapmeisje zegt.. .zijn heftige kaarten. Zo ervaar ik ze ook. Ik pak ze vrijwel nooit, behalve voor echt complexe vraagstukken. Mijn ervaring met deze kaarten is dat als je dit deck kent, je ook echt een kenner bent. En als je ze kunt interpreteren, heb je ook een flink portie levenservaring.
Als je het dan hebt over de grens van zwarte magie, vind ik deze kaarten daar tegenaan liggen. Ben dan ook altijd voorzichtig bij het leggen van deze kaarten. En probeer het objectief naar te kijken.
Met name het dikgedrukte tekst doet mij de toch de gelijkenis trekken met bijvoorbeeld streng christelijke sectes, bijvoorbeeld een waco.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:26 schreef kruimel_20 het volgende:
Bastard, wat versta jij onder een sekte?
quote:In 1919 volgde de Abbey of Thelema in Sicilië als centrum van de door hem gecreëerde occulte stroming. Deze organisatie was erg controversieel. Dat kwam niet in de laatste plaats door de seksuele escapades van Crowley en zijn volgelingen, zoals orgiën en sodomie. In 1923 werd de abdij door Benito Mussolini verbannen.
quote:Thelema is een occulte filosofie waarin de wil heilig is en alle handelingen die intentioneel geschieden in meerdere of mindere mate als magisch beschouwd worden.
Dat boek heb ik Bastard. Ik vond het bijna lezen als een roman en erg uitgebreid en interessantquote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:30 schreef Bastard het volgende:
Maar goed, vanmorgen wel een bod gedaan op een boek en het deck, kwam tevens nog een ander intressant boek tegen over de symboliek van RW deck, daar ook een bod op gedaan. 78 graden der wijsheid heet het meen ik.
Ach ja zo bouw je je esotherise boekenafdeling in huis al lekker uit.
Ja dat is m!quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:53 schreef Slaapmeisje het volgende:
[..]
Dat boek heb ik Bastard. Ik vond het bijna lezen als een roman en erg uitgebreid en interessant
[ afbeelding ]
Lijkt me ook best freaky Slaapmeisje.. dan laat je ze wel liggen!quote:De set "Introductie tot de Crowley Tarot" bevat de kaarten van de Aleister Crowley Thoth Tarot en het boek "Introductie tot de Crowley Tarot".
Omschrijving van het boek "Sleutelwoorden bij de Crowley Tarot":
In dit boek wordt de geheimzinnige en raadselachtige tarot van Aleister Crowley en Lady Frieda Harris kort en krachtig uiteengezet. Hajo Banzhaf, die ook het uitvoerige handboek Werken met de Crowley Tarot schreef, verklaart in dit boek samen met Brigitte Theler op treffende wijze de veelzijdige symboliek van dit beroemde en veelgebruikte tarotspel. Aan de hand van een logisch opgebouwd systeem geven de auteurs korte en duidelijke antwoorden op vragen met betrekking tot beroep, bewustzijn, partnerschap, wanneer de kaarten een waarschuwing aangeven of wanneer ze juist wijzen op een te ondernemen handeling. Bovendien wordt van alle kaarten een' dagorakel 'gegeven en worden de kaarten van de Grote Arcana als' jaarorakel beschreven. Door deze unieke aanpak wordt de Crowley tarot niet alleen toegankelijker dan ooit, maar wordt tevens een extra dimensie gegeven aan' werken met de tarot' in het algemeen. Een goed gestructureerd beginners boek dat ook voor diegenen die zich al jaren met de Crowley tarot bezighouden een belangrijk naslagwerk zal blijken te zijn.
Oh gewoon op bol.com heb ik hem gekocht vlgs mij, echt bijzonder mooi getekend allemaal.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 19:46 schreef Michielos het volgende:
waar kun je die kopen? Ik ben niet zo een fan van het paranormale en de tarot(nuchter en werkend als goochelaar/mentalist en cold reader) maar wel een collector (Heb verschilende Ouija borden en Tarot decks). Deze is idd bijzonder fraai
Ow, die zijn ook gaaf ja! Die leggen je onderbewuste open. Zijn hele fijne, prettige kaarten is mijn ervaringquote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:07 schreef Bastard het volgende:
Vind zelf het deck van Osho Zen ook heel mooi.. maar kan er nog niet helemaal mee uit de voeten.
[ afbeelding ]
Nee, het is een heel logische vraag eigenlijk hoorquote:Op maandag 13 oktober 2008 15:40 schreef pieterb het volgende:
Ik ben dus hierin geinterresseerd geraakt. Ik weet natuurlijk wel hoe ik boeken moet kopen, maar hoe kom ik aan een set kaarten, of zoals jullie het noemen, het deck. Ik heb gelezen dat je niet zomaar een deck moet kopen, maar eerst verkrijgen. Hoe denken jullie hier over? ZIjn er dan ook nog verschillende decks? Waar kan ik een deck kopen? Oftewel, ik heb vragen omtrent het eerste deck.
Wie wil helpen?
Hoi Lonaa, in Amsterdam heb je een hele mooie new age winkel vlak bij CS. Het zit naast de Grasshopper en heet Himalaya. Tenminste, ik denk dat ie er nog wel steeds zit. Het is alweer een tijdje geleden dat ik er wasquote:Op dinsdag 11 november 2008 15:50 schreef Lonaa het volgende:
tvp.
Ik heb ooit zo'n heel goedkoop deck tarot kaarten gekocht, maar ik wil eigenlijk een ander deck.
Weet iemand een plek in Amsterdam waar ze die verkopen? En wat kost een mooi deck?
Hoi Slaapmeisje,quote:Op dinsdag 11 november 2008 21:55 schreef Slaapmeisje het volgende:
[..]
Hoi Lonaa, in Amsterdam heb je een hele mooie new age winkel vlak bij CS. Het zit naast de Grasshopper en heet Himalaya. Tenminste, ik denk dat ie er nog wel steeds zit. Het is alweer een tijdje geleden dat ik er was
Het is lastig om te zeggen hoeveel een goed deck kost. Je kunt het eigenlijk zo gek maken als je zelf wil en de wat exclusievere decks zijn wel duurder natuurlijk. Je kunt zelfs antieke tarotkaarten via internet kopen en dat loopt al gauw tot in de honderden euro's. En dan is het deck vaak nog niet eens compleet
Vanaf afstand bedoel je dan denk ik, want als je aan tafel zit is het makkelijker.quote:Op donderdag 13 november 2008 16:29 schreef Lonaa het volgende:
Bastard, misschien een hele rare vraag hoor, maar als je kaarten gaat leggen, bijv. voor mij, waar concentreer je je dan op? Zeker bij zo'n algemene legging, er moet toch iets zijn dat associeert met mij, of ben ik nou dom?
Ja precies, het zijn de ritueeltjes die je jezelf aanwent en wat dan werkt voor je.quote:Op vrijdag 14 november 2008 09:19 schreef Beach het volgende:
Zo heeft dus ieder echt zijn eigen manier
wacht even... isadora?quote:Op vrijdag 14 november 2008 09:03 schreef Bastard het volgende:
[..]
Vanaf afstand bedoel je dan denk ik, want als je aan tafel zit is het makkelijker.
Allereerst zorg ik dat ik in een rustige omgeving ben, en ga mezelf goed 'aarden'.
Ik vraag altijd een foto van iemand, en probeer mij de vraag te stellen terwijl ik de foto bekijk en te zien of ik al antwoorden kan krijgen.
Stem mij als het ware dan helemaal af op die persoon.. vervolgens gooi ik alle kaarten op tafel en draai alles door elkaar terwijl ik nog steeds aan de vraag denk.
Ik haal de kaarten bij elkaar, maak er weer 1 deck van, en ga dan schudden, nog steeds op de vraag geconcentreerd "Laat mij de toekomst zien van Lonaa" en dan ineens heb ik het gevoel dat ik kan leggen, en leg meteen de kaarten op tafel. Vaak zie ik dan al overeenkomsten die ik kreeg terwijl ik naar de foto keek.
Ik probeer ook veel samen te werken met mijn lieve gids Isadora, zij helpt mij met de duiding en het juiste gevoel van de kaarten (mits ik wil luisteren) .
Ik doe het heel anders.quote:Op vrijdag 14 november 2008 09:21 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ja precies, het zijn de ritueeltjes die je jezelf aanwent en wat dan werkt voor je.
Ja ik heb ook wel gehoord van mensen die de hele stapel uitleggen en dan met de linkerhand er de kaarten uittrekken die ze nodig hebben.quote:Op vrijdag 14 november 2008 10:55 schreef Beach het volgende:
[..]
Ik doe het heel anders.
Ik neem wel even de tijd om de vraag in mezelf op te neme.
Daarna schud ik de kaarten en bij sommigen die uitsteken 'voel' ik of ik die wil pakken of niet.
Terwijl ze nog wel in m'n hand op een stapel zijn.
Dat zeg ik.. mijn gids..quote:Op vrijdag 14 november 2008 11:56 schreef Michielos het volgende:
wie dat is:)
Dan heb ik ook eigenlijk een gids: degene die me geleerd heeft hoe en wat.quote:Op vrijdag 14 november 2008 11:58 schreef Bastard het volgende:
[..]
Dat zeg ik.. mijn gids..Iedereen heeft 1 of meerdere gidsen mee in zijn leven.. lang verhaal waar ik hier niet over wil uitwijden omdat het verder niet met de tarot van doen heeft.
Preciesquote:Op vrijdag 14 november 2008 12:15 schreef Beach het volgende:
[..]
Dan heb ik ook eigenlijk een gids: degene die me geleerd heeft hoe en wat.
Nou als je daar van schrikt zou je eens moeten kijken wat de Tarot dan eigenlijk is, dan zal je zien dat er geen rede is om te schrikken als je vrouw graag "euh.. tarotkaarten... euh"quote:Op maandag 8 december 2008 12:59 schreef Konijntjes het volgende:
Ik werd door Bastard naar dit topic doorverwezen als ik iets over tarot wilde vragen. Wel, vooruit dan maar...heeft tarot ook maar iets te maken met parapsychologische verschijnselen, bovennatuurlijke krachten, mystiek of zoiets? Of is het gewoon een handig hulpmiddel om een fijn gesprek met iemand te hebben?
Rden van mijn vraag: Mevrouw Konijntje liet laatst doorschemeren dat ze "ook wel eens wat met tarotkaarten..." en dan schik je natuurlijk wel even...
"Hoe is de relatie met mijn wederkonijn"quote:Op maandag 8 december 2008 14:20 schreef Konijntjes het volgende:
oh...ik ben een vrij eenvoudig konijntje en dacht dus altijd dat er geen domme vragen waren...
kun je dan eens een voorbeeld geven van een vraag die wél door de kaarten beantwoord kan worden?
de kaarten hebben het niet mis. Ze hebben het ook niet goed. Het zijn wat het zijn. Stukjes papier met inkt erop. De interpretatie van de lezer kan het mis hebben. of goed..quote:Op maandag 8 december 2008 16:56 schreef Konijntjes het volgende:
[quote]Op maandag 8 december 2008 16:13 schreef Bastard het volgende:
Dat is net welke waarde je er aan wilt hangen natuurlijk... hetzelfde als dat het advies van je beste vriend komt of van de buurman. Ik zou zeggen neem het in je achterhoofd mee, leun er niet teveel op want er zijn geen rechten aan te ontlenen. Het is een advies als ieder ander advies.
[/quotr]betekent dat dat de kaarten het ook wel eens mis kunnen hebben?[quote]
Lage nummers zijn ook ok hoor, maar die geven meer de start van een bepaald proces aan en de hoge cijfers meer de voltooing ervan, waarna weer nieuwe lage cijfers komen omdat we dan in een nieuw leerproces komen.quote:Op maandag 8 december 2008 16:19 schreef Beach het volgende:
Ik heb nog een vraagje:
In hoeverre speelt het mee dat je veel of weinig kaarten uit de grote Arcana trekt?
Degene die me geïntroduceerd heeft, zegt dat veel karten uit de grote Arcana en/of hoge nummers uit de kleine betekent dat je goed op weg bent.
Als jejezelf echt voor de gek wilt houden moet je dat gaan doen jaquote:Op maandag 8 december 2008 16:54 schreef Michielos het volgende:
ALs kaartvalsspeler kan ik dus eigenlijk mijn eigen toekomst maken? Schudt allemaal positieve kaarten bovenop ofzo..
Ja en nee. Interpreteren kun je leren, en door het veel te doen kan je een goede ervaringsdeskundige worden. En dan zal je het bij het interpreteren vaker bij het juiste eind hebben. Toch zijn veel antwoorden vaak opvallend treffend, en méér dan 'stukjes papier' - qua interpreteren, maar óók qua antwoord zónder al geïnterpreteerd te zijn. Een paar voorbeelden (niet vanuit de Tarot maar vanuit de I Tjing, evenzo wel relevant denk ik):quote:Op maandag 8 december 2008 17:10 schreef Michielos het volgende:
[..]
de kaarten hebben het niet mis. Ze hebben het ook niet goed. Het zijn wat het zijn. Stukjes papier met inkt erop. De interpretatie van de lezer kan het mis hebben. of goed..
Yep, en een mooi verhaal doet het altijd goed. De meeste mensen willen niet alleen een antwoord, maar ook een mooie verpakking waar dat antwoord in zit. Als een cliënt tegenover me zit met de vraag, "moet ik dit doen", en ik zeg alleen maar "nee", dan nemen ze daar doorgaans geen genoegen mee. Je moet het motiveren, duidelijk maken waaróm het nee is. Men wil een verhaal horen met het liefst een grote mate van herkenbaarheid, want dat is veilig en vertrouwd. Het is de kunst om daar in mee te kunnen gaan zonder het verkregen antwoord geweld aan te doen, en tegelijkertijd de cliënt geven wat -ie nodig heeft. Wat mij betreft is het proceswerk.quote:Althans dit komt naar voren uit de bevinding van een andere TRU'er die zei dat je met alles kunt orakelen. ZOdoende boeit de opkomst van de plaatjes niet, je kan het net zogoed met legoblokjes doen. Alleen je interpretatie ervan maakt de reading "interessant".
Zonder meer achtergrondinfo over de relatie en waarom de vraag wordt gesteld is het moeilijk een concreet antwoord te geven wat de vragensteller kan koppelen aan zijn/haar situatie. Ik ben geen helderziende, dus normaliter zou ik eerst veel vragen stellen. Er van uit gaande dat dat nu even niet kan: Hexagram 42 bestaat uit de trigrammen Donder en Wind, deze twee trigrammen zijn elkaars tegenbeeld. Donder bestaat uit yang-yin-yin, Wind uit Yin-Yang-Yang. Ze vullen elkaar dus heel goed aan, zijn goed op elkaar ingespeeld. Hoewel dit op zich heel positief is, resulteert het nogal eens in een relatie waarin de spanning weg lijkt te zijn - het gaat allemaal redelijk moeiteloos, zonder hobbels en kuilen, en hier in het Westen zien we dat vaak als Een Probleem. Maar dat is het niet, eigenlijk gaat het wel lekker. De tweede lijn is ook uitermate positief: er is vermeerdering, groei, op zo'n manier dat het op geen enkele manier meer te stoppen is, en zelfs kan resulteren in een verbintenis voor het leven. De tweede lijn is echter ook de lijn van er-mee-naar-buiten-treden, het niet meer verborgen houden, er voor gáán. Bij de tweede lijn heb je de beginfase al achter de rug, aftasten is niet meer nodig, nu is het zaak om in alle openheid te ontdekken wat de relatie voor beiden inhoudt.quote:Op maandag 8 december 2008 20:34 schreef mazaru het volgende:
Hoe zou je het uitleggen als iemand vroeg naar de ontwikkeling van een relatie, en als antwoord 42.2>61 kreeg?
quote:Op maandag 8 december 2008 21:08 schreef mazaru het volgende:
Dank je wel Harmen. Dat klinkt heul niet slecht.![]()
Ik had namelijk vanochtend die vraag gesteld en de munten met de hand gegooid. Toen kreeg ik dit antwoord.
En ik was vanavond op deze site: http://www.ichingonline.net/
daar typte ik dezelfde vraag in en ik kreeg tot mijn stomme verbazing precies hetzelfde antwoord.
quote:Op maandag 8 december 2008 21:34 schreef hmesker het volgende:
[..]
Die kans is statistisch gezien vrij klein - er zijn 4096 mogelijke uitkomsten, dus reken maar uit
. Dit is wat we noemen Significant. Opmerkelijk. Een veelzeggend. Hoop ik.
Waarom reken je het antwoord op deze vraag tot 'de kern van de zaak'? Is dit belangrijk dan?quote:Op maandag 8 december 2008 22:49 schreef Konijntjes het volgende:
we komen maar steeds niet tot de kern van de zaak. "weten" de stenen, de kaarten, wat dan ook, iets van de persoon warover gelezen wordt?
In grote lijnen vaak wel, de verschillen zitten meer in de details. Maar dit is makkelijk uit te proberen: verzin een hypothetische situatie met een verzonnen vraag, maak daar een legging bij en vraag verschillende mensen daar eens hun licht op te laten schijnen.quote:Als twee personen dezefde legging krijgen, is dan ook de lezing hetzelfde?
Bij mij wel. Ik ben in grote mate afhankelijk van wat de cliënt vertelt en laat zien want, zoals gezegd, ik ben geen helderziende. Ben ik dan bezig met 'cold reading'? Mwah, mij best. Wat voor mij belangrijk is, is dat wat ik vertel aansluit bij het verkregen antwoord van het orakel. Wat ik zeg zal ik altijd op die manier terugkoppelen: "ik zeg dit-en-dit want dat is zo-en-zo terug te vinden in het hexagram". Met een goede onderbouwing zal de cliënt het verkregen antwoord makkelijker kunnen accepteren. En er wat mee kunnen doen.quote:En, nogmaals: heeft de houding of het gedrag van de gelezene enige invloed op de lezing?
ik heb tot dusver behalve van diverse cold readers, een tarot nog nooit ERGENS specifiek zien worden. Meestal is het "hmm een blabla 8, dit betekend liefdesverdriet, of misschien wel xx of y*paar opties open houden*.quote:Op dinsdag 9 december 2008 07:33 schreef hmesker het volgende:
[..]
Waarom reken je het antwoord op deze vraag tot 'de kern van de zaak'? Is dit belangrijk dan?
[..]
In grote lijnen vaak wel, de verschillen zitten meer in de details. Maar dit is makkelijk uit te proberen: verzin een hypothetische situatie met een verzonnen vraag, maak daar een legging bij en vraag verschillende mensen daar eens hun licht op te laten schijnen.
[..]
Bij mij wel. Ik ben in grote mate afhankelijk van wat de cliënt vertelt en laat zien want, zoals gezegd, ik ben geen helderziende. Ben ik dan bezig met 'cold reading'? Mwah, mij best. Wat voor mij belangrijk is, is dat wat ik vertel aansluit bij het verkregen antwoord van het orakel. Wat ik zeg zal ik altijd op die manier terugkoppelen: "ik zeg dit-en-dit want dat is zo-en-zo terug te vinden in het hexagram". Met een goede onderbouwing zal de cliënt het verkregen antwoord makkelijker kunnen accepteren. En er wat mee kunnen doen.
Ongetwijfeld zijn de antwoorden ook op een andere manier te verklaren, maar dat is niet belangrijk. Wat ik belangrijk vind is dat ik het verkregen antwoord als uitgangspunt neem voor mijn verhaal, en dat ik wat ik zeg ook altijd daar weer naar terug kan voeren. Het doel van een orakel is niet 'een verklaring' te zoeken, het doel is om de vrager informatie te geven die hem/haar verder helpt. Tuurlijk, dat kan ook zonder orakel. Maar door de toevallig verkregen antwoorden is een orakel doorgaans objectiever en gespeend van vooroordelen.quote:Op maandag 8 december 2008 23:24 schreef Konijntjes het volgende:
mijn beeld is wel wat bij gestwld door deze topics, waarvoor iedereen dank. Maar de voorbeelden die hmesker geeft zijn stuk vor stuk ook op een andere manier te verklaren en het zegt dus allemaal niks.
Wat een rare vraag om als eerste te stellen. Zou ik die persoon zijn en iemand zou als eerste aan mij vragen "wil jij dat of je vrouw dat", dan zou ik zeggen "waar slaat dat nou op?!". Maar je verdraait mijn verhaal een beetje. Ik heb nooit aan de man gevraagd, "wil jij dat of je vrouw dat", ik heb gezegd dat ik hem niet in het antwoord van de I Tjing zag en dat ik dus het idee had dat het initiatief van zijn vrouw uitging en het niet zozeer zijn idee was. Dat is iets anders dan vragen "wil jij dat of je vrouw dat".quote:Voorbeeld: een personeelslid komt bij me met het verhaal over immigreren naar italië. De eerste vraag die ik zou stellen: wil jij dat of wil je vrouw dat? Ik bedoel, dat kun je in één oogopslag zien.
Je verdraait mijn verhaal weer. Ik heb nooit gezegd dat ze "de band met haar vader moest gaan verbeteren", het enige wat ik heb gezegd was dat op dat moment, want daar ging de vraag over, het belangrijk was de relatie die zij heeft met haar ouders, en dan met name haar vader, onder de loep te nemen. En dan maakt het niet uit dat de beste man dood is, de relatie met je ouders hou je voor de rest van je leven.quote:Het verhaald emt de steds mislukkende zwangerschappen ligt er ook al behoorlijk ik op, vrij voor de hand liggende conclusie, en iemand adviseren de band met haar vader te gaan verbeteren terwijl de goede man net dood is lijkt mij een major epic fail van de 5de categorie (met bonificatiesprint et al).![]()
Ik dacht dat de door mij gegeven voorbeelden aardig specifiek waren, dus misschien ben ik dan een cold readerquote:Op dinsdag 9 december 2008 07:35 schreef Michielos het volgende:
[..]
ik heb tot dusver behalve van diverse cold readers, een tarot nog nooit ERGENS specifiek zien worden. Meestal is het "hmm een blabla 8, dit betekend liefdesverdriet, of misschien wel xx of y*paar opties open houden*.
Je zal mij nooit horen zeggen dat ik met 'iets paranormaals' bezig ben, integendeel, orakelen heeft m.i. niets met het paranormale te maken maar meer met plain common sense: je krijgt iets toevalligs als antwoord en dat ga je zin-vol maken. Laat het CR zijn, best, zolang ik maar kan onderbouwen wat ik zeg, en niet lukraak wat zit te wauwelen, hoe treffend dat gewauwel ook kan zijn.quote:En als je in bepaalde mate afhangt van hoe de client reageert en afhangt ben je met NIKS paranormaals bezig maar met CR(even goeie vrienden, CR ruled!!).
CR is goochelen (dont mind my french) is iemand bewust een rad voor het oog draaien, antwoorden geven om zelf in het middelpunt te komen staan "kijk mij eens goed bezig zijn en je voor de gek houden"quote:Op dinsdag 9 december 2008 07:53 schreef Michielos het volgende:
Omdat er jaarlijks miljoenen in de psychic industrie gemaakt worden over de ruggen van slachtoffers die erin geloven. Ik denk daarom. Misschien is hij of zij al eens een keer opgelicht ofzo? het kan allemaal natuurlijk.
@bastard:
Je zei als je jezelf voor de gek wilt houden moet je dat doen.
Zoals die hierboven al aangeeft.. het BOEIT niet welke kaarten opkomen. De lezer interpreteert ze dmv body language en hoe iemand reageert en maakt hier een mooi verhaal van samen met advies.
mis, ik gebruik CR uit empathie. Uit belangsteloling en psychologische interesse in mensen. Het klassieke beeld van goochelaars en bedriegers vind ik in de psychic wereld achterhaald. ook de mensen die CR gebruiken hebben het soms goed met de mensen voor, iig ik wel. Ik heb oprechte interesse in mensen en psychologie. Alleen zouden meer mensen kunnen toegeven dat hetgeen zij doen NIKS paranormaals is.quote:Op dinsdag 9 december 2008 08:14 schreef Bastard het volgende:
[..]
CR is goochelen (dont mind my french) is iemand bewust een rad voor het oog draaien, antwoorden geven om zelf in het middelpunt te komen staan "kijk mij eens goed bezig zijn en je voor de gek houden"
En dat is geenszins (!) de insteek van de gemiddelde tarotist of een ander kenner van een orakel, zeker als ik voor mijzelf spreek. Die is zuiver ten eerste om de ander van raad te voorzien, ten tweede om er zelf in te kunnen blijven leren en verdiepen, het is uit liefde voor de kaarten, uit liefde voor de medemens.
Het is leuk dat je zoekt, dat je de woorden allemaal afweegt en leest wat ik vertel aan iemand over de kaarten, maar je zal er geen specifieke informatie in aantreffen. Het is inderdaad datgene wat de kaart betekent, met het gevoel wat die persoon mij geeft, dat maakt het verhaal voor mij van die ene kaart.
Dus ik doe tarot leggingen hier, via mail en andere fora, vrienden en familie, niet om mensen te begoochelen, maar om te kijken of ik kennis die ik opgedaan heb in de tarot kan gebruiken in advies voor de ander.
En als ik daarbij geholpen word door een sterke innerlijke intuitie.. plaatjes voor mn geestesoog, gemoedstoestanden omtrent kaarten dan probeer ik dat te verwerken.
Heel heel sporadish kom ik mensen tegen waarbij de legging niet lijkt te kloppen met hun idee, en dan is het nog dee vraag of de mensen wel compleet eerlijk over zichzelf zijn of het gewoon niet willen horen maar over het algemeen klopt de legging en sluit deze aan bij de persoon. Als ik een ander stel kaarten bij elkaar zou leggen zou het misschien raakvlakken hebben, maar het gehele verhaal zou niet passen. En dat maakt de tarot dan weer zo bijzonder vind ik.
Ok, als die insteek maar duidelijk is danquote:Op dinsdag 9 december 2008 16:56 schreef Michielos het volgende:
[..]
mis, ik gebruik CR uit empathie. Uit belangsteloling en psychologische interesse in mensen. Het klassieke beeld van goochelaars en bedriegers vind ik in de psychic wereld achterhaald. ook de mensen die CR gebruiken hebben het soms goed met de mensen voor, iig ik wel. Ik heb oprechte interesse in mensen en psychologie. Alleen zouden meer mensen kunnen toegeven dat hetgeen zij doen NIKS paranormaals is.
Empathie en CR kan ook hoor
M_schtoppel : ik had een gave maar die ligt in de diepvriesquote:Op dinsdag 9 december 2008 18:01 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ok, als die insteek maar duidelijk is dan
Ik heb trouwens ook nergens iemand hier op TRU ook maar ergens de claim te hebben zien leggen paranormaal te zijn, althans zeker niet in een topic over orakels.
Je slaat de spijker op zijn kop Bastardquote:Op dinsdag 9 december 2008 08:14 schreef Bastard het volgende:
[..]
En dat is geenszins (!) de insteek van de gemiddelde tarotist of een ander kenner van een orakel, zeker als ik voor mijzelf spreek. Die is zuiver ten eerste om de ander van raad te voorzien, ten tweede om er zelf in te kunnen blijven leren en verdiepen, het is uit liefde voor de kaarten, uit liefde voor de medemens.
Het is leuk dat je zoekt, dat je de woorden allemaal afweegt en leest wat ik vertel aan iemand over de kaarten, maar je zal er geen specifieke informatie in aantreffen. Het is inderdaad datgene wat de kaart betekent, met het gevoel wat die persoon mij geeft, dat maakt het verhaal voor mij van die ene kaart.
Dus ik doe tarot leggingen hier, via mail en andere fora, vrienden en familie, niet om mensen te begoochelen, maar om te kijken of ik kennis die ik opgedaan heb in de tarot kan gebruiken in advies voor de ander.
En als ik daarbij geholpen word door een sterke innerlijke intuitie.. plaatjes voor mn geestesoog, gemoedstoestanden omtrent kaarten dan probeer ik dat te verwerken.
Heel heel sporadish kom ik mensen tegen waarbij de legging niet lijkt te kloppen met hun idee, en dan is het nog dee vraag of de mensen wel compleet eerlijk over zichzelf zijn of het gewoon niet willen horen maar over het algemeen klopt de legging en sluit deze aan bij de persoon. Als ik een ander stel kaarten bij elkaar zou leggen zou het misschien raakvlakken hebben, maar het gehele verhaal zou niet passen. En dat maakt de tarot dan weer zo bijzonder vind ik.
Als je steeds dezelfde vraag stelt gaan kaarten grappen met je uithalen.quote:Op woensdag 10 december 2008 03:48 schreef Isabeau het volgende:
Mijn kaarten behandel ik altijd met liefde, nu liggen ze op mijn slaapkamervloer over de grond en ik ben er zelfs al een keer overheen gelopenBen woest op ze
Heus! Meer dan een jaar A zeggen en bevestigen (goed/leuk!) en hoppa, afgelopen weekend plots staarde Z me als legging aan en dat was niet leuk. En dat over exact dezelfde vraag
Is er een rede te vinden waarom de situatie veranderd zou zijn? En hoe vaak stel je die zelfde vraag inderdaad?quote:Op woensdag 10 december 2008 03:48 schreef Isabeau het volgende:
Mijn kaarten behandel ik altijd met liefde, nu liggen ze op mijn slaapkamervloer over de grond en ik ben er zelfs al een keer overheen gelopenBen woest op ze
Heus! Meer dan een jaar A zeggen en bevestigen (goed/leuk!) en hoppa, afgelopen weekend plots staarde Z me als legging aan en dat was niet leuk. En dat over exact dezelfde vraag
Nee nee, wat mij betreft niet.. ik ben alleen benieuwd of er niet al een verborgen boodschap in de kaartenlegging zat van een paar maanden geleden. Een kaart die je misschien niet helemaal kon plaatsen, of dat je dacht die hoort er niet bij.. dat die al aan zou geven wat er nu zou gebeuren? Als je me volgt moet je maar knikkenquote:
Ah ok, maar Bekers 5 geeft toch aan dat je inderdaad in het rouwproces zit, afscheid moet nemen van iets wat je dierbaar is, en dat je het verleden moet loslaten.. zie je die lijn op de voorgrond voor zijn voeten? Daar zal je je toch overheen moeten gaan zetten wil je door kunnen gaan.quote:Op woensdag 10 december 2008 08:48 schreef Isabeau het volgende:
Ik volg je en de kaarten gaven aan dat ik mijn verdriet moest verwerken (rouwproces). En dat bijna elke legging! Maar ze gaven ook elke keer onomwonden aan dat ik me geen zorgen moest maken, dat het goed kwam en dat mijn vraag positief zou uitkomen. De toekomstkaart was deze keer bekers vijf. En die wil ik niet
Ik ken de situatie natuurlijk niet.. maar het zou kunnen zeggen dat je je oook in de toekomst over het verleden heen zal moeten zetten. Ik krijg het idee en kan daar helemaal naast zitten, dat je ook echt heel veel moeite hebt om de dingen los te laten. Dat je er over blijft malen, en weer terug halen.. en dat de kaarten zeggen tegen je.. laat dat nou eens los.. ga verder met je paadje, neem het rouwproces neem het moment van verdriet en ga dan of probeer dan vrolijk door te gaan. Neem die hobbel (of de bergen van zorgen die we op de kaart zien staan) .quote:Op woensdag 10 december 2008 09:09 schreef Isabeau het volgende:
Ja maar! Ik kreeg die rouwproces kaarten altijd in het 'heden' en het recente verleden! En nu is het hoppa eventjes de toekomstkaart en dan ga ik dus denken dat het dus nu echt definitief voorbij is. Over, niets positiefs meer, basta.
Je bepaalt natuurlijk zelf in hoeverre je wilt dat het betrekking op je heeft.quote:Op woensdag 10 december 2008 09:10 schreef Konijntjes het volgende:
*Zucht* jullie praten hier alsof het feit dat kaarten macht en betekenis hebben heel normaal is, ebn tegelijkertijd stel je dat dat niet paranormaal is? Of blijf je die vraag liever nog even ontwjken?
Maar je gelooft toch niet werkelijk dat je gekleurde kartonnetjes met inkt erop om raad kunt vragen, dat zij uberhaupt enig inzicht kunnen geven in je toekomst je verleden en je heden? voor dezelfde reden zou ik plaatjes uit een suske en wiske album kunnen knippen en deze door elkaar kunnen husselen en nog steeds zou ik symboliek uit kaarten kunnen halen. De kaarten zijn elk op meerdere manieren te interpreteren dat maakt het juist 'tarot" en dus past het verhaal altijd. Ik gebruik nu tarot door middel van Carl Jung's archetypen(psychotherapie, Freud, Jung: Archetypes et al). en maskeren. Tot welke mate geloof je in de toekomstvoorspelen dmv Tarot, in welke mate geven deze papiertjes je inzicht in je heden en verleden(uitert algemeen zonder CR kennis mijn inziens) terwijl elke kaart meerdere mmanieren te interpreteren is. Geef me 1 rider-waithe kaart die je niet op meerdere manieren kunt interpreteren, laat ik het zo zeggen. In welke mate staat Tarot dan vast. ALs je je kut voelt en je legt tarot kijk je naar het glas half leeg aspect van de symboliek van een kaart. Als je je happy voelt , zie je al snel het glas halfvol.quote:Op woensdag 10 december 2008 10:02 schreef Bastard het volgende:
[..]
Je bepaalt natuurlijk zelf in hoeverre je wilt dat het betrekking op je heeft.
Maar als je veel ervaring hebt met de kaarten, en weet hoe ze te interpreteren zijn, je ziet dat ze ook echt in het dagelijks leven betrekking hebben, dan ja kun je niet zonder meer om de plaatjes heen... niet dat ze dingen gaan bepalen, maar je legt er wel een stukje vertrouwen in.
Tsja wat is paranormaal.. het is een orakel.. is dat paranormaal? Para-normaal, wil zeggen anders dan normaal.. voor mij is de tarot wel normaal
het heeft betekenis zoals jij wilt dat het betkeenis is. De kaart zelf is niet op 1 manier te interpreteren, ook niet op 2. Dat maakt tarot "paranormaal"". Het enige dat je nodig hebt is een vraag, en je baseert de kaart erop. Je hebt er geeneens training voor nodig eigenlijk(ikzelf kon het na 1 minuut).quote:Op woensdag 10 december 2008 10:08 schreef Konijntjes het volgende:
over dat interpreteren dan: wat is dat dan eigenlijk? Hoe doe je dat? En wat doe je dan precies? Stel, ik draai ergens de Duivel, waarom heeft dat dan betekenis?
Ja.. dat duidt dan ergens op.. zo zit dat spel nou eenmaal in elkaar. Als je aan het pokeren bent stel je ook dat de betekenis van 3 azen leuk is.quote:Op woensdag 10 december 2008 10:08 schreef Konijntjes het volgende:
over dat interpreteren dan: wat is dat dan eigenlijk? Hoe doe je dat? En wat doe je dan precies? Stel, ik draai ergens de Duivel, waarom heeft dat dan betekenis?
Drogreden:quote:Op woensdag 10 december 2008 10:14 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ja.. dat duidt dan ergens op.. zo zit dat spel nou eenmaal in elkaar. Als je aan het pokeren bent stel je ook dat de betekenis van 3 azen leuk is.
De plaatjes worden al eeuwen gebruikt, er zijn verschillende decks natuurlijk maar wel heel veel overeenkomsten. Vlgs mij heeft Crowley, een vrij recente magier/tarotist in zijn deck wel expres wat aanpassingen aangebracht tov het deck van Rider Wait, daar zijn redenen voor, en als je zijn deck gebruikt hou je je dus aan zijn uitleg en symboliek.
Er zijn diverse aspecten aan een kaart ja.. en in een legging komen bepaalde aspecten meer naar voren dan de ander, terwijl je ze bij een andere legging wel weer meer zou kunnen belichten.quote:Op woensdag 10 december 2008 10:10 schreef Michielos het volgende:
[..]
Tot welke mate geloof je in de toekomstvoorspelen dmv Tarot, in welke mate geven deze papiertjes je inzicht in je heden en verleden(uitert algemeen zonder CR kennis mijn inziens) terwijl elke kaart meerdere mmanieren te interpreteren is. Geef me 1 rider-waithe kaart die je niet op meerdere manieren kunt interpreteren, laat ik het zo zeggen. In welke mate staat Tarot dan vast. ALs je je kut voelt en je legt tarot kijk je naar het glas half leeg aspect van de symboliek van een kaart. Als je je happy voelt , zie je al snel het glas halfvol.
Misschien een leuke discussie.
dan interpreteer je de kaart als: iets dat je bijzonder graag wou en aan toe was maar nooit gebeurd was? Dit is wat je vroeger graag zag op spiritueel en cognitief gebied en dat nooit gebeurde. Je dacht er waarschijnlijk sterk aan elke dag omdat je het zo erg mistte. enz.quote:Op woensdag 10 december 2008 10:19 schreef Bastard het volgende:
[..]
Er zijn diverse aspecten aan een kaart ja.. en in een legging komen bepaalde aspecten meer naar voren dan de ander, terwijl je ze bij een andere legging wel weer meer zou kunnen belichten.
Maar een staven 4 is een positieve kaart, de kaart de dood ook, maar geeft op zich meer een afsluiting en begin van iets nieuws aan.
Stel nou dat ik een ongelukkige jeugd heb gekend, en ik stel een vraag over mijn huidige gezinsleven, dan verwacht ik geen staven 4 op het verleden te hebben, dat zou namelijk nergens op slaan! En dat is nou net dat idee wat mij geeft dat het spel "de tarot" meer is dan alleen wat knipsels, waardevoller dan dat.
Je hoeft het niet met mij eens te zijn, en het is geen religie wat je hoeft aan te hangen, maar je hecht er waarde aan of niet, en dat doe ik tot op zekere hoogte wel ja.
Zoals er te lezen staat: Die theorieen hebben NIET de HISTORISCHE FEITEN(feiten..) in acht genomen tijdens het beschrijven van de Tarot geschiedenis(zoals de Kabbala theorie e.d.). Nee , Newton zei niet maar iets, Newton toonde het aan en later onderzoek toonde dit ook aan. Een wereld van verschil, nietwaar?quote:Op woensdag 10 december 2008 10:37 schreef Bastard het volgende:
Het is leuk dat je de historie van de tarot kent, althans je moet het maar aannemen dat het zo is omdat er diverse theorien zijn. Maar goed, die zijn ook allemaal maar opgeschreven door iemand, waarom zou je iemand geloven die iets beweert... de aarde is plat, en Newton zei ook maar wat en word geloofd
Dat ligt er aan welke versie je horen wilt.. Michielos heeft er met alle respect een andere visie op dan mij.quote:
Spijt me voor je Michielos maar die positieve kant zie ik niet in deze kaart, natuurlijk ben je vrij om er je eigen draai aan te geven. Vertel wat je denkt dat de kaart vlgs jou doet, maar ik zou aan deze kaart geen positieve draai geven.quote:
dat geeft een tarot expert als Amber echter wel. ik geloof eerder iemand die een Santa Cruz mysteryschool voor Tarot studys opricht dan een Bastard van een Tru forum. Dat is eerlijk toch?quote:Op woensdag 10 december 2008 16:08 schreef Bastard het volgende:
[..]
Spijt me voor je Michielos maar die positieve kant zie ik niet in deze kaart, natuurlijk ben je vrij om er je eigen draai aan te geven. Vertel wat je denkt dat de kaart vlgs jou doet, maar ik zou aan deze kaart geen positieve draai geven.
Ja van mij mag je hoorquote:Op woensdag 10 december 2008 16:10 schreef Michielos het volgende:
[..]
dat geeft een tarot expert als Amber echter wel. ik geloof eerder iemand die een Santa Cruz mysteryschool voor Tarot studys opricht dan een Bastard van een Tru forum. Dat is eerlijk toch?
het positieve van de kaart is dan dat alhoewel het lijkt alsof de kaart louter verdriet uitstraalt, het zilveren randje van de wolken anders doet vermoeden. Het is een leermoment. een leermoment is een moment waarop je terugkijkt op een kutmoment en er je bevindingen uittrekt.DIt is positief omdat je ervan leert.
omdat ik readings geef aan mensen op dagelijkse basis. Met verschillende orakels. Tarot, Ouija, Ogham, Mediumschap, GIdsen en pendelen. Inderdaad voor entertainment factor en mensen zijn er wel door geintigreerd(meerdere mensen noemden me de beste lezer die ze gezien hadden, dat de reading een sham is doet daar niets aan af).quote:Op woensdag 10 december 2008 16:17 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ja van mij mag je hoorMaar als ik vragen mag, je gelooft dat het niet uitmaakt wat voor plaatje er op staat. Je gelooft niet in de werking van de tarot als een orakel die zaken zou kunnen spiegelen. En je denkt dat je gewoon een lukraak verhaal opstelt aan je client die altijd pasklaar is, ook bij de buurman... waarom je dan toch zo bezig houden met de tarot?
Maar als je geen vaste waarde houdt aan je kaarten, en het dus omdraaid naar iets positiefs val je toch door de mand... of juist niet omdat je ziet aan de reactie van de vraagsteller dat je fout zit... draai je hem snel om. Desnoods voeg je er aan toe dat er vroeger een zonnetje scheen op de zwaarden 3.. "de zon schijnt achter de wolken" ?quote:Op woensdag 10 december 2008 16:20 schreef Michielos het volgende:
[..]
omdat ik readings geef aan mensen op dagelijkse basis. Met verschillende orakels. Tarot, Ouija, Ogham, Mediumschap, GIdsen en pendelen. Inderdaad voor entertainment factor en mensen zijn er wel door geintigreerd(meerdere mensen noemden me de beste lezer die ze gezien hadden, dat de reading een sham is doet daar niets aan af).
Ik ook niet, afgesleten wellicht.quote:Op woensdag 10 december 2008 16:18 schreef Isabeau het volgende:
ik zie echt geen zilveren randje op mijn kaarten bij zwaarden 3 hoor...
ik fles ze niet. ik geef psychologisch goed advies. Ik fles mezelf ook niet ik weet dat tarot op therapautische basis zeker zin heeft. Het is belangeijk bij elk orakel om de zin en de onzin te kennen. Tarot is zeker niet waardeloos als therapeutsch hulpmiddel. Veel Jungiaanse psychotherapeuten gebruiken de symboliek van tarot bij sessies e.d.quote:Op woensdag 10 december 2008 16:27 schreef Bastard het volgende:
[..]
Maar als je geen vaste waarde houdt aan je kaarten, en het dus omdraaid naar iets positiefs val je toch door de mand... of juist niet omdat je ziet aan de reactie van de vraagsteller dat je fout zit... draai je hem snel om. Desnoods voeg je er aan toe dat er vroeger een zonnetje scheen op de zwaarden 3.. "de zon schijnt achter de wolken" ?
Maar dan nog,.. het maakt niet uit welke kaarten er liggen, als jij een positief verhaal wilt afsteken dan ga je dat gewoon doen, en anders vertel je iets negatiefs.
Maar goed zie je het verschil? Ik doe geen tarot om mensen te flessen.. ik zou daarmee mezelf flessen.
Wel respect over de achtergrondinfo die je er vaak bij hebt hoor!
Ik heb ook al tevergeefs mijn bril er bij opgezet.quote:Op woensdag 10 december 2008 16:18 schreef Isabeau het volgende:
ik zie echt geen zilveren randje op mijn kaarten bij zwaarden 3 hoor...
Op je 2e kaart zou achter de wolken nog wel eens de zon kunnen schijnenquote:Op woensdag 10 december 2008 16:43 schreef mazaru het volgende:
[..]
Ik heb ook al tevergeefs mijn bril er bij opgezet.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
bij die 2de zie ik heldere wolken geen donkere wolken bv. het kan zijn dat amber zelf die kleurrijkere kaarten van rider waite gebruikt., je weet wel welke ik bedoel.quote:Op woensdag 10 december 2008 16:43 schreef mazaru het volgende:
[..]
Ik heb ook al tevergeefs mijn bril er bij opgezet.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
dat kan inderdaadquote:Op woensdag 10 december 2008 16:49 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Op je 2e kaart zou achter de wolken nog wel eens de zon kunnen schijnen
The radiant Rider Waitequote:Op woensdag 10 december 2008 16:49 schreef Michielos het volgende:
[..]
bij die 2de zie ik heldere wolken geen donkere wolken bv. het kan zijn dat amber zelf die kleurrijkere kaarten van rider waite gebruikt., je weet wel welke ik bedoel.
exact en zoals elke tarotkaart kan de symboliek van de kaart meer dan 3 kanten uitgaan. Dat maakt tarot, tarot en dus uitermate geschikt voor sessies.quote:Op woensdag 10 december 2008 17:34 schreef mazaru het volgende:
[..]
The radiant Rider Waite
[ afbeelding ]
Daar zit dan wel een zilver lijntje omheen, maar het blijft gewoon een nare kaart om te krijgen.
Hij staat bij mij voor beslissingen van het verstand die tegen het hart ingaan, liefdesverdriet, afscheid, scheiding, verlies.
Zilver randje of niet, van mij hoeft die niet te verschijnen
Maar wel binnen afgezette kaders dat ben je wel met me eens? Zwaarden bijvoorbeeld meer voor ratio, ideeen, het zorgen maken.. kortom het geestelijk bewustzijn, bekers gevoel als emotie en liefde.quote:Op woensdag 10 december 2008 18:19 schreef Michielos het volgende:
[..]
exact en zoals elke tarotkaart kan de symboliek van de kaart meer dan 3 kanten uitgaan. Dat maakt tarot, tarot en dus uitermate geschikt voor sessies.
natuurlijk wel binnen kaders en richtlijnen inderdaad. Ik moet wel een beetje als iemand met tarot kennis overkomen hequote:Op vrijdag 12 december 2008 11:08 schreef Bastard het volgende:
[..]
Maar wel binnen afgezette kaders dat ben je wel met me eens? Zwaarden bijvoorbeeld meer voor ratio, ideeen, het zorgen maken.. kortom het geestelijk bewustzijn, bekers gevoel als emotie en liefde.
Staven de dagelijkse gebeurtenissen, de acties, de energie, creatief ontwikkelen. En munten de aardse zaken, financieen, verdienen, verliezen, groei in zekerheid.
Dus binnen de serie kun je al afkaderen wat het onderwerp waarschijnlijk betreft, zo zal je munten 4 toch niet snel gaan uitleggen als een nieuwe liefde of romance op je pad?
[ afbeelding ]
Als de vraag die gesteld is over liefde gaat, zou ik munten 4 uitleggen als een kaart waarin een van beiden in de relatie erg bezitterig is/was. Het hangt natuurijk van de plek af in de legging wie, wat, wanneer etc.quote:Op vrijdag 12 december 2008 11:08 schreef Bastard het volgende:
[..]
Dus binnen de serie kun je al afkaderen wat het onderwerp waarschijnlijk betreft, zo zal je munten 4 toch niet snel gaan uitleggen als een nieuwe liefde of romance op je pad?
[ afbeelding ]
exact. Dit bedoel ik dus ook. Elke kaart valt als meer dan 1,2,3,4,5,6 zaken te interpreteren, dat maakt Tarot nu eenmaal tarotquote:Op vrijdag 12 december 2008 16:05 schreef Slaapmeisje het volgende:
[..]
Als de vraag die gesteld is over liefde gaat, zou ik munten 4 uitleggen als een kaart waarin een van beiden in de relatie erg bezitterig is/was. Het hangt natuurijk van de plek af in de legging wie, wat, wanneer etc.
Dat is ook weer waar.quote:Op vrijdag 12 december 2008 16:05 schreef Slaapmeisje het volgende:
[..]
Als de vraag die gesteld is over liefde gaat, zou ik munten 4 uitleggen als een kaart waarin een van beiden in de relatie erg bezitterig is/was. Het hangt natuurijk van de plek af in de legging wie, wat, wanneer etc.
Jouw manier van de tarotkaarten uitleggen is wel heel afwijkend van de manier waarop de meeste kaartleggers het zouden doen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 16:16 schreef Michielos het volgende:
[..]
exact. Dit bedoel ik dus ook. Elke kaart valt als meer dan 1,2,3,4,5,6 zaken te interpreteren, dat maakt Tarot nu eenmaal tarot
waarbij je bewust of onbewust negeert dat ik erna schreef( zo zou ik het niet letterlijk doen maar dat spreekt voor zich)...quote:Op vrijdag 12 december 2008 16:26 schreef mazaru het volgende:
[..]
Jouw manier van de tarotkaarten uitleggen is wel heel afwijkend van de manier waarop de meeste kaartleggers het zouden doen.
Pentagrammen vier uitleggen als dat je verliefd op je baas gaat worden, of dat je naar de stad gaat en een rijk persoon gaat ontmoeten is wel heel 'uniek'
De twee voorbeelden die je gaf zijn zo tegenstrijdig met de ware betekenis van die kaart, dat ik er gewoon van in de lach schoot.quote:Op vrijdag 12 december 2008 16:38 schreef Michielos het volgende:
[..]
waarbij je bewust of onbewust negeert dat ik erna schreef( zo zou ik het niet letterlijk doen maar dat spreekt voor zich)...en ik enkel 2 domme voorbeelden gaf om een punt te verduidelijken.. Wat was het.. bewust overheen gelezen of onbewust?
Die interpretatie was niet van mij,. Er stond een geciteerde tekst bij van ene Amber Jayanti, oprichtster van de Tarot en QUaballah mystery school Kortom iemand die er meer verstand van zal hebben dan jou, en dat bedoel ik niet kwaad. Wat het voor jouw betekend doet daar niks aan af, voor andere mensen heeft het dan een andere betekenis.quote:Op vrijdag 12 december 2008 17:05 schreef mazaru het volgende:
[..]
De twee voorbeelden die je gaf zijn zo tegenstrijdig met de ware betekenis van die kaart, dat ik er gewoon van in de lach schoot.
En omdat je de zwaarden drie ook al een positief zilveren randje gaf, ontlokte dat mij de uitspraak dat je er een unieke manier van interpreteren op na houdt.
Daarmee wil ik je niet voor je hoofd stoten, je zult heus wel talent hebben als je op dagelijkse basis readings geef.
Maar ik ben meer van de traditionele interpretatie.
Zwaarden drie staat bij mij voor scheiding, verdriet, beslissingen van het verstand die tegen het hart ingaan en tranen. En als er een zilveren randje omheen wordt getekend, dan blijft het nog steeds dezelfde negatieve kaart voor mij.
Munten vier staat bij mij voor niet willen loslaten, bezitterigheid, een overdreven drang naar zekerheid, starheid, het afsluiten van de chakra's.
Maar ik geloof dat we gewoon niet helemaal op dezelfde golflengte zitten
Wat bedoel je daar precies mee?quote:het BOEIT niet welke kaarten opkomen. De lezer interpreteert ze dmv body language en hoe iemand reageert en maakt hier een mooi verhaal van samen met advies.
Je zegt het goed. Dat symboliseert het voor JOU. Dus niet voor mij. En wat jij gelooft doet mij daar vrij weinig bij omdat elke tarot lezer wel iets anders gelooft(tenzij je een lame ass stock reader bent en dus gewoon letterlijk de verhaaltjes uit boeken leest) En nergens zeg ik datgene wat jij nu stelt. Dat ik alles positief zou uitleggen. NEE dat doe ik dus niet. Ik zeg alleen dat het principe van Archetypes van Jung(dat je waarschijnlijk volslagen onbekend in de oren klinktquote:Op woensdag 17 december 2008 10:45 schreef kruimel_20 het volgende:
Michielos, ik las dat je de kaarten interpreteert aan de hand van de reactie van degene waarvoor je leest.
[..]
Wat bedoel je daar precies mee?
De kaarten symboliseren voor mij een bepaald gegeven in het onderbewuste. Je kunt aan elke kaart wel een positieve draai willen geven maar ik geloof daar niet in. Dingen zijn zoals ze zijn en wij ervaren ze als positief of negatief (wat ook hoort omdat we in een duale wereld leven)
Alle dingen horen erbij. Tuurlijk ga je niet aan iemand die de toren trekt zeggen, je hele leven word verwoest. Je verteld er ook bij dat doordat de toren afbreekt er wel ruimte komt voor een nieuwe toren, alleen dat het waarschijnlijk even niet zo fijn gaat voelen.
Als je mensen alleen maar mooie en positieve zaken verteld zijn ze niet voorbereid op ervaringen die zij als negatief ervaren. juist de acceptatie dat er ook een keerzijde is maakt het vaak makkelijker.
één keer een avond gehad dat ik 10 keer de Keizer trok, ook na schudden, neerleggen, iets anders doen en nog een keertje een kaart trekken uit de stapel. Ik was er gewoon een beetje mee aan het spelen en zou die avond uit gaan, volgens mij heb ik dat als vraag gesteld oid, niet zeker meer. Maar het was zeker wel vreemd. Betekende verder niet zoveel maar het was voor mij wel een 'quote:Op dinsdag 6 januari 2009 09:18 schreef Bastard het volgende:
* Bastard schopt het topic het nieuwe jaar in.
Zijn er mensen die vaak dezelfde kaarten trekken? Wat betekent dat voor jou? Zie je ook wel eens het vervolg naar voren komen als een situatie voorbij is?
Daar ben ik dus bang voor ja.quote:Op woensdag 7 januari 2009 00:09 schreef Michielos het volgende:
ik trek me altijd voor de liefde
ALs je goed kunt interpreteren, zou je dit zeker kunnen doen. Ik zou enkel aanraden het door een derde te laten doen. Je kunt mss nogal wat blind spots hebben.
Ik heb nog ergens een boek liggen die het probleem wel in behandeling neemt en zegt dat je dus van te voren moet mediteren en moet proberen om er een beetje onthecht tegenover te staan op het moment van vragen. Dan zal de legging minder beïnvloed worden door je eigen wens/angst gedachten.quote:Op woensdag 7 januari 2009 00:14 schreef Beach het volgende:
[..]
Daar ben ik dus bang voor ja.
Dat ik of teveel van het negatieve uitga of juist andersom.
quote:Op woensdag 7 januari 2009 12:11 schreef kruimel_20 het volgende:
Bastard, het kan idd het hele jaar door, ik vind het wel speciaal op dat oud op nieuw te doen
ik heb wel een keer gehad dat ik een dagkaart trok en bij mezelf dacht "ah nee , daar heb ik echt geen zin in..."
ik trek er nog wel een keer een.... ik schudden..... trek precies dezelfde kaart. tsja.... wie niet horen wil
Of je laat iemand anders leggenquote:Op woensdag 7 januari 2009 13:18 schreef Beach het volgende:
What the hell; ik trek wel gewoon een paar kaarten op een rustig moment en denk er goed over na.
Leuk ideequote:Op woensdag 7 januari 2009 13:13 schreef Michielos het volgende:
als de kinderen je vragen stellen over bijvoorbeeld de geliefden kun je ze praktische voorbeelden en verhaaltjes laten vertellen over iemand waar ze veel om geven(meestal papa en mama). Kinderen zouden tarot heel itneressant kunnen vinden. Ik heb eens stage gelopen op de vrije school waar ik dus de vrijheid kreeg om met tarot en eigenwijsjes te werken(geen readings ofzo hoor maar meer de kinderen laten vertellen en plaatjes laten inkleuren e.d.)
Nee, er zijn er veel meer die kaarten leggen... maar ik ben even alleen op dit moment in dat topic wat tarot betreft. I-ching kan ook worden ge-orakeld!quote:Op woensdag 7 januari 2009 14:17 schreef Michielos het volgende:
bv. ene bastard. die doet gratis leggingen op dit forum
Ik begin wel met de kleurplaten dan, de eigenwijsjes zijn vanaf 6.. de oudste is bij mij net 3, ik wil te snelquote:Op woensdag 7 januari 2009 14:32 schreef Michielos het volgende:
tarot zelf is elke kaart zwart witten in bv. photoshop en uitprinten als kleurplaat
hahahaquote:Op woensdag 7 januari 2009 15:01 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ik begin wel met de kleurplaten dan, de eigenwijsjes zijn vanaf 6.. de oudste is bij mij net 3, ik wil te snel
Dat is echt lief!quote:Op woensdag 7 januari 2009 13:13 schreef Michielos het volgende:
als de kinderen je vragen stellen over bijvoorbeeld de geliefden kun je ze praktische voorbeelden en verhaaltjes laten vertellen over iemand waar ze veel om geven(meestal papa en mama). Kinderen zouden tarot heel itneressant kunnen vinden. Ik heb eens stage gelopen op de vrije school waar ik dus de vrijheid kreeg om met tarot en eigenwijsjes te werken(geen readings ofzo hoor maar meer de kinderen laten vertellen en plaatjes laten inkleuren e.d.)
Zo heb ik, in de 10 jaar dat ik Tarotkaarten leg, maar 2 x voor mezelf gelegd. Beide keren stond het antwoord me niet aanquote:Op woensdag 7 januari 2009 08:00 schreef Bastard het volgende:
Ja klopt, objectief blijven voor jezelf is vaak moeilijk.. zo heb ik een keer de kaarten weggegooid (niet letterlijk maar voor een jaar) omdat de uitkomst mij niet aanstond. Ze waren kapot ofzo dacht ikMaar achteraf bleek dat ze wel degelijk klopte, ik was er alleen nog niet aan toe om het door te hebben.
Puik ideequote:Op woensdag 7 januari 2009 12:48 schreef Michielos het volgende:
haha , ik gebruikte altijd eigenwijsjes toen ik les gaf aan groep 4. Als de kinderen een kaart niet leuk vonden mochten ze ook gewoon een andere trekken (eigenwijsjes zijn best leuk voor kinderen, te koop in new age winkel). Als goochelaar wist ik(flauw genoeg) kinderen de juiste kaart te trekken, in het geval als ze verdrietig waren e.d. Je zag ze zichtbaar opfleuren van de kaart. Misschien een aanrader voor de personen hier met kids?Zie het als een soort tarot voor kinderen. Een andere methode die ik ooit las om kinderen bekend te laten raken met tarot was die van het uitprinten van rider waithe zwart wit en de kinderen de plaatjes te laten inkleuren. Zo leerden ze de kaarten kennen en ook geen vooroordelen te hebben. Als je rider-waithe bekijkt zie je dat de huidskleur doorgaans blank is ipv multiraciaal(amber jayanti stelde dit voor in tarot voor dummies meende ik)
Ik leg dus alleen maar voor mijzelf, altijd hier en nu leggingen en altijd gericht op wat mijn onderbewustzijn mij te vertellen heeft. Op die manier verkrijg ik inzichten idie (denk ik) op een andere manier moeilijker te krijgen zijn.quote:Op woensdag 7 januari 2009 22:57 schreef Slaapmeisje het volgende:
[..]
Zo heb ik, in de 10 jaar dat ik Tarotkaarten leg, maar 2 x voor mezelf gelegd. Beide keren stond het antwoord me niet aan, maar bleek wel als een bus te kloppen achteraf
quote:„De Verenigde Staten hebben hoop boven angst verkozen”, zei de nieuwe Amerikaanse president Barack Obama tijdens zijn inauguratierede. „We komen op deze dag bijeen, omdat we hoop boven angst hebben verkozen, eenheid boven conflict en meningsverschillen.”
Maar waar haal je die 3 nu vandaan dan?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:05 schreef Bastard het volgende:
Ja ik vond hem ook wel mooi inderdaad4 + 3 geeft overigens 7, de zegewagen.. succes boeken door de wil op te leggen, het onder controle houden met ego.
De 43e president hequote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:07 schreef Enfermera het volgende:
[..]
Maar waar haal je die 3 nu vandaan dan?Ik hoop wel dat t waar is hoor, dat het een goeie tijd wordt voor Amerika / de wereld onder zijn bewind
![]()
Kheb hem inmiddels ook uit, met name om het eerste gedeelte over de symboliek en achtergrond van de grote arcana kaarten vind ik het boek zeer waardevol.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:53 schreef Slaapmeisje het volgende:
[..]
Dat boek heb ik Bastard. Ik vond het bijna lezen als een roman en erg uitgebreid en interessant
[ afbeelding ]
Mja theorie kun je niet aan voorbij toch, je zal toch moeten weten wat bijvoorbeeld De keizer aangeeft, of wat eigenlijk de bedenker van de kaart er mee wil aangeven ipv zelf je fantasie los te laten gaan over de kaart. Maar zoals ik al zei, als je puur weet wat de kaart betekent, leeft hij nog niet helemaal... waarom betekent een kaart dat dan.. en dan is het goed om de symboliek er van te leren, het kleurgebruik, waarom een zwaard rechtop word gehouden en de andere keer scheef. En dan gaan de kaarten uiteindelijk ook meer voor je leven, omdat dan de punten (extra) gaan opvallen.. althans voor mijquote:Op maandag 9 februari 2009 13:14 schreef Slaapmeisje het volgende:
Wat grappig trouwens dat jij zo "theoretisch" bezig bent met de Tarot. Of liever gezegd, analytisch. Ik heb thuis ca. 10 boeken over de Tarot, maar pluis ze zeker niet zo goed uit als jij. Ik heb de basis uit mij boeken geleerd en leg nu eigenlijk alleen nog op gevoel en intuitie. Het hangt ook zo af van degene die tegenover mij zit welke duiding ik aan de kaarten geef. Toch zou het voor mezelf geen kwaad kunnen om wat meer theoretische kennis te hebben. Ik vind het in ieder geval erg leuk om te lezen hoe verschillend iedereen ermee omgaat
Welk boek is dat? Het interesseert me.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 20:38 schreef Golzuam het volgende:
Mij ook maar eens melden in dit Topic.
Ik ben ook al een tijd bezig met het bestuderen van de Tarot, maar ik geloof dat ik een wat andere benadering heb dan de meeste van jullie (niet beter of slechter, anders!) De Tarot is voor mij geen orakel, maar een spiegel. De toekomst interesseert mij niet, het hier en nu des te meer. Mijn interesse in de Tarot is gewekt door een boek over Jungiaanse psychologie, waarin de archetypes vergeleken werden met de symboliek die je in de grote Arcana kan vinden. Toen liep ik op een dag tegen een Thoth deck aan, en ik wist meteen dat ik mijn deck gevonden had.
[..]
Ik leg dus alleen maar voor mijzelf, altijd hier en nu leggingen en altijd gericht op wat mijn onderbewustzijn mij te vertellen heeft. Op die manier verkrijg ik inzichten idie (denk ik) op een andere manier moeilijker te krijgen zijn.
Jij bent toch circus-artiest of niet?quote:Op donderdag 5 maart 2009 16:24 schreef Michielos het volgende:
ik heb me nu een klein kaartspel rider gekocht. zo kan ik altijd overal readings geven, op zakformaat. werkt geweldig
totaal de plank mis slaan. Ik geef readings volgens het boekje en intuitie. Ook cold reading erbij maar nergens presenteer ik het ook maar een beetje als goocheltrucje. Mensen raak ik diep tot in hun ziel. Ik kan je vele testimonials opsturen van tevreden klanten.quote:Op vrijdag 10 april 2009 20:33 schreef Topspin het volgende:
[..]
Jij bent toch circus-artiest of niet?
De circus tarot legger zonder serieus om te gaan ermee. Niet dat ik het zo serieus neem maar je zou wel erbij kunnen vermelden dat jij het puur en alleen om de entertainment doet zodat mensen hier tenminste weten waar je mee bezig bent. Zodat ze dus ook weten wat ze aan jou hebben als je over tarot praat.
Je komt dan over als een playbacker terwijl de anderen proberen echt te zingen. Niet dat die anderen dan zo goed kunnen zingen dat het zo puur en helder is als de beste opera maar ze proberen het tenminste zonder er een complete grap van te maken voor de lol.
Correct me if a am wrong maar ik heb diverse keren van jou gelezen dat je het puur en alleen als trick doet, ook de readings die je geeft die bedoeld zijn voor je eigen nut en test case en nog meer zonder dat je de ander iets wilt aanbieden.
Ik heb vele tarotspelen maar het sleutelhangerding nog niet. Gewoon het zakformaat Rider Waithe deckquote:Op vrijdag 10 april 2009 20:30 schreef Slaapmeisje het volgende:
Is dat er zo eentje die in een plastic houdertje zit aan een sleutelhanger? Echt geinig zo'n klein kaartspel. Toch werk ik al meer dan 10 jaar met hetzelfde deck. Misschien bijgeloof dat ik niet met een ander deck zou kunnen werken, maar ik heb het zelfs nog nooit geprobeerdWie weet koop ik ook wel zo'n handig klein deckje
Ik zei dat omdat ik een aantal keren van jou kant gelezen heb dat je het doet als truc en de andere partij totaal niet serieus neemt. Ik ben niet zo dat ik ga terug zoeken naar wanneer je geschreven hebt hoe je dat deed. Maar het zit ergens in mijn achterhoofd dat jij readings geeft als circus act.quote:Op vrijdag 10 april 2009 23:28 schreef Michielos het volgende:
[..]
totaal de plank mis slaan. Ik geef readings volgens het boekje en intuitie. Ook cold reading erbij maar nergens presenteer ik het ook maar een beetje als goocheltrucje. Mensen raak ik diep tot in hun ziel. Ik kan je vele testimonials opsturen van tevreden klanten.
Sorry als ik het circusartiest persoonlijk opvat en het playback voorbeeld maar dat kwetst mij dus echt. als je mij wilt pakken (en je doet het niet bewust, i know) dan zeg je zoiets. het kwetst mij in mijn vaardigheden als reader en in het vermogen iets serieus te brengen.
laat ik het zo zeggen. Je hebt trucjes en je hebt trucjes. Wat ik doe beschouw ik niet als trucjes maar als een mooi mengeling van stagemanship, cold reading, psychologie en intuitie.quote:Op vrijdag 10 april 2009 23:33 schreef Topspin het volgende:
[..]
Ik zei dat omdat ik een aantal keren van jou kant gelezen heb dat je het doet als truc en de andere partij totaal niet serieus neemt. Ik ben niet zo dat ik ga terug zoeken naar wanneer je geschreven hebt hoe je dat deed. Maar het zit ergens in mijn achterhoofd dat jij readings geeft als circus act.
Weet het ook niet helemaal goed meer. Kan niet alles herinneren. Wat ik gisteren gegeten heb weet ik nog en eergisteren ook maar wat ik op FOK lees weet ik niet allemaal meer.
Kan me dan wel iets vaags herinneren dat jij in discussie was met iemand dat jij niet eerlijki bezig was op jou eigen manier. Verder maar niet gaan. Weet ook niet of het met tarot te maken heeft. Kan ook met geesten te maken gehad hebben. I don't know.
Char!!!
Iets met Char, jij gaf readings voor mensen die met doden wilden praten en je deed een trucje. Char doet ook een truc maar jij een bewuste truc omdat je bewust bent van je eigen falen terwijl Char denkt het echt te kunnen?
Zoiets in die richting was het. Kan zijn dat de situatie nu compleet anders is.
Maar je doet het dus puur voor jezelf, je eigen plezier en niet om de ander te helpen?quote:Op zaterdag 11 april 2009 00:07 schreef Michielos het volgende:
[..]
laat ik het zo zeggen. Je hebt trucjes en je hebt trucjes. Wat ik doe beschouw ik niet als trucjes maar als een mooi mengeling van stagemanship, cold reading, psychologie en intuitie.
Trucje zou het tekort doen. Wil dit zeggen dat ik denk dat Char echt of "nep" is. Ik denk er het mijne van maar ik word graag overtuigd door mensen, daar niet van.`
Maar ik zie een trucje als iets dat iedereen kan doen. Een simpel iets,
Respect voor close up goochelaars die jaren oefenen voor een routine. Zoiets is al geen trucje meer te noemen. CR is ook een kunt, geen trucje te noemen. Toewijding nodig om echt goed te zijn. Vandaar dat ik alle vergelijkingen met "circusartiesten" en "trucjes" denigrerend en een verlaging van mijzelf vind. Het zou me niet moeten boeien, maar het doet me iets, uit liefde voor wat ik doe(mentalisme en CR). Toewijding is een groot goed(evenals passie). Over Tarot kennis gesproken.. ik denk dat de meeste users, als ze me nu haten, moeten of niet, zeggen dat ik zeer belezen ben op esotherisch gebied(heb ook diverse Tarot studie boeken EN een certificaat van Kabbalah Tarot Studies van Amber's Santa Cruz school]. Met vragen kun je dus wel degelijk bij mij terecht. Ik trek vaker zaken in twijfel, dat klopt. Dit maakt mij opinie echter zeker niet "waardeloos".
lees mijn vorige post nog eens door. die ervoor ...w8 ik quote het voor je. Ik heb het al 100x uitgelegd, het zijn vergelijkingen die mensen maken maar die mank lopen aangezien ik het met hetzelfde doel doe als menig ander(en ik echt niet minder ben ofzo).quote:Op zaterdag 11 april 2009 00:29 schreef Topspin het volgende:
[..]
Maar je doet het dus puur voor jezelf, je eigen plezier en niet om de ander te helpen?
Niet dat ik zo geloof dat iemand kan praten met de doden om zodoende de levenden meer duidelijkheid te geven maar ik zou dus echt niet voor mijn eigen winst gaan praten met de doden alleen maar omdat ik er zelf beter van wordt.
Ik kan wel die laatste dosis anti depressiva innemen die ik heb liggen een stuk of 200 tabletten en dan praat ik met Jezus en alleman. Dan heb ik ook contact met jou oma en opa als ze dood zijn. Het is dan misschien niet echt maar ik meen het wel zonder dat ik bewust wil bedriegen.
wat is hier niet duidelijk aan? :Squote:aar ik gebruik wel degelijk mijn intuitie en de interpretatie van de kaarten om een reading zo treffend mogelijk te maken, niet ten faveure van mij, of om mijn skills te pochen maar de client die op de eerste plaats staat
. Over de rest van je post kan ik duidelijk zijn: onzin.. Ik heb mijn standpunt duidelijk gemaakt en nog speel je op de man zonder op de feiten te baseren. Hetgeen je zegt strookt immers niet met hetgeen ik schrijf. Het is inderdaad makkelijk oordelen op een forum dus ik bied je een IRL reading aan, mocht je interesse hebben.quote:Op zaterdag 11 april 2009 01:38 schreef Topspin het volgende:
Zelfs al geloof je nog zo in je eigen kaarten.
NIET om mijn skill te pochen... CLIENT die op de EERSTE plaats staat... En dan geef ik aan dat ik wel degelijk ingelezen ben en dan is het WEER niet goedquote:maar ik gebruik wel degelijk mijn intuitie en de interpretatie van de kaarten om een reading zo treffend mogelijk te maken, niet ten faveure van mij, of om mijn skills te pochen maar de client die op de eerste plaats staat
juist, ik trok me de kritiek niet echt aan hoor maar even erop reageren moet kunnen. Mocht Topspin een reading willen (irl het liefst) dan graag.quote:
"vakmatig" geef ik readings voor geen geld aan eenieder die dat wilt. Ben wel van plan om er binnenkort iets voor te gaan vragenquote:Op zaterdag 11 april 2009 13:25 schreef Slaapmeisje het volgende:
Michielos, als jij een goochel of kermisartiest bent, dan ben ik dat ookOnze werkwijze is redelijk vergelijkbaar. Ik ben zelf afgelopen jaar begonnen met het geven van Tarotavonden bij mensen thuis en biedt ook consulten via e-mail of skype aan. Wat doe jij er "vakmatig" mee? Heb ik waarschijnlijk gemist want die opmerking van Topspin komt voor mij uit de lucht vallen.
ik zie het ook niet als iets plaatsvervangend voor mijn baan/toekomst enz (pedagoog/psycholoog/counselor), daarvoor heb ik teveel liefde voor wat ik doequote:Op zondag 12 april 2009 19:29 schreef Slaapmeisje het volgende:
Dat heb ik ook meer dan 10 jaar gedaan. Maar op een gegeven moment wilde ik de stap wel maken om het voor een breder publiek aan te gaan bieden. En daar hoort wat mij betreft wel een zakcentje bij. Is puur onkostenvergoeding en reiskosten. Mijn tarieven zijn voor iedereen betaalbaar. Tot nu toe kan ik er in ieder geval nog niet mijn baan voor opgeven
Bij deze... Was voor mij de eerste keer. Sta meestal niet echt open voor deze stuff, maar met de gedachte van, tja, what the heck en dat ik toch wel benieuwd was hoe zoiets werkt gewoon is gedaanquote:Op vrijdag 10 april 2009 07:53 schreef Bastard het volgende:
[..]
Zou je die hier willen neerleggen? Tarot, de basis
Pfff.... ik lees slechte communicatie, een binnenvetter of iemand die bewust zijn/haar hoofd geheven houdt om met trots door een situatie heen te komen. Ik zie spanning. Er is veel inspanning verricht om en doel te bereiken of men is daar nu nog steeds mee bezig (die inspanningen). Stress.. en ik weet niet of dat goed af gaat lopen (of dat diegene zich wel realiseert dat ie niet van staal is).quote:Op dinsdag 21 april 2009 22:33 schreef Handschoen het volgende:
[..]
Bij deze... Was voor mij de eerste keer. Sta meestal niet echt open voor deze stuff, maar met de gedachte van, tja, what the heck en dat ik toch wel benieuwd was hoe zoiets werkt gewoon is gedaan. Met een redelijk onervaren persoon (maar toch gedaan
) een keltisch kruis gelegd zoals ze dat noemen. Mijn bijbehorende vraag: Kan je transcederen (als je nog leeft)... Beetje vaag mischien
, maar was worth a shot...
[ afbeelding ]
Ben benieuwd naar de interpretaties hier... De rechterkant van het plaatje is dus 'onder'![]()
Ik heb deze:quote:Op zondag 3 mei 2009 16:38 schreef Maraca het volgende:
Welk boek raden jullie trouwens een absolute newbie aan?
Hier nog een cursus die een jongen ooit in het verleden gemaakt heeft: klik. Vond ik ook wel praktischquote:Op zondag 3 mei 2009 16:38 schreef Maraca het volgende:
thanx voor jou input op het kleine stukje wat je analyseertquote:Op zondag 3 mei 2009 16:13 schreef MNR het volgende:
[..]
Pfff.... ik lees slechte communicatie, een binnenvetter of iemand die bewust zijn/haar hoofd geheven houdt om met trots door een situatie heen te komen. Ik zie spanning. Er is veel inspanning verricht om en doel te bereiken of men is daar nu nog steeds mee bezig (die inspanningen). Stress.. en ik weet niet of dat goed af gaat lopen (of dat diegene zich wel realiseert dat ie niet van staal is).
Verder Kelken, leuke kaart. Staat voor gevoel, iets nieuws. Ja, dan weer een gevecht, veen strubbelingen. Interne conflicten misschien. Dan dromen/wensen die niet nagestreefd worden of waar op een verkeerde manier energie in wordt gestopt (misschien juist teveel energie? Forceren of zo?) Dan komen weer communicatie en het gevoel terug. En de kaart rechts geeft aan dat er mogelijkheden zijn, maar dat de persoon ze niet ziet. Hij/zij heeft de hoop al een beetje opgegeven. Er wordt ook een beker aangereikt, maar dat ziet de persoon op de kaart niet. Dus dan zeg ik altijd: kijk een beetje om je heen
Ik heb het keltisch kruis er niet in herkend, ik heb de kaarten niet vanaf de juiste kant geinterpreteerd (ik vond het verwarrend om te lezen) en ik heb de vraag niet gezien (die lees ik nu pas) en ik zal eerlijk zeggen dat ik niet zoveel zin had om er echt moeite voor te doen.quote:Op zondag 3 mei 2009 23:03 schreef Handschoen het volgende:
[..]
thanx voor jou input op het kleine stukje wat je analyseert. Is er iemand die het hele plaatje kan bekijken (want je neemt vooral de eerste kaarten van de legging mee in je analyse... ), ook kijkend naar de bijbehorende vraag...?
owkee, sorry, maar dan heeft het toch ook helemaal geen zin...? zomaar wat random interpreteren zonder dat je de achtergrond oid ook maar gelezen hebt... , maar daar heb ik natuurlijk niks aanquote:Op maandag 4 mei 2009 07:24 schreef MNR het volgende:
[..]
Ik heb het keltisch kruis er niet in herkend, ik heb de kaarten niet vanaf de juiste kant geinterpreteerd (ik vond het verwarrend om te lezen) en ik heb de vraag niet gezien (die lees ik nu pas) en ik zal eerlijk zeggen dat ik niet zoveel zin had om er echt moeite voor te doen.
Je kunt - als je het wil leren - beginnen met een simpel legpatroon? Zoals 1 dagkaart of 3 kaarten (verleden, heden, toekomst). Is dat niet een stuk makkelijker voor je?
Nee, maar als je even verder kijkt dan je neus lang is.quote:Op maandag 4 mei 2009 09:19 schreef Handschoen het volgende:
[..]
owkee, sorry, maar dan heeft het toch ook helemaal geen zin...? zomaar wat random interpreteren zonder dat je de achtergrond oid ook maar gelezen hebt... , maar daar heb ik natuurlijk niks aan. Als je er geen moeite voor wil doen, doe dan helemaal niks... Een gemeende dank je voor je moeite iig
http://www.magischeboeken(...)lijke%20leidraad.htmquote:Op zondag 3 mei 2009 16:38 schreef Maraca het volgende:
Gewoon doenquote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:04 schreef DefyingGravity het volgende:
Ik heb een vraagje: hoe begin je eigenlijk aan tarot? Lange tijd geleden al heb ik een tarot-box gekregen met daarin kaarten en een klein boekje met de betekenis van de kaarten, maar ik heb het toen weggelegd omdat ik er voor mijn gevoel nog niet aan toe was. Dat is ongeveer anderhalf jaar geleden, maar nu begin ik meer te lezen over het paranormale ed en speelt die tarot-box weer in mijn hoofd. Het zijn volgens mij maar heel eenvoudige kaarten, niets bijzonders, zijn ze dan wel goed genoeg? En tja, de hoofdvraag dus: hoe begin je eraan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |