abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 22 oktober 2008 @ 22:46:38 #101
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_62598167
Hallo Waterdruppel, ik ben zelf niet bekend met het boek tarot voor dummies. Er zijn zoveel boeken op de markt die geschikt zijn. Zelf ben ik begonnen met de 78 graden der wijsheid van Rachel Pollack. Geen makkelijke kost, maar ik werd zo gegrepen door de tarotkaarten dat ik alles verslond wat erover te lezen viel. Rider Waite kaarten vind ik zelf wel heel geschikt omdat ze heel duidelijk zijn en vol symboliek. Vanwege de verschillende "lagen" symboliek blijven ze voor mij ook boeiend om te gebruiken en groeien ze mee met mijn kennis en ervaring.

Kijk gewoon eens rond in een etherische winkel en blader wat door de diverse tarotboeken en bekijk wat decks. Vaak hebben ze op grote platen wat kaarten geplaktof wat voorbeeldkaarten in en ordner gestopt, zodat je kunt zien hoe ze eruit zien zonder de pakjes open te maken. Ga op je gevoel af en dan zal jouw keuze ongetwijfeld de juiste zijn.
We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
pi_63131321
tvp.

Ik heb ooit zo'n heel goedkoop deck tarot kaarten gekocht, maar ik wil eigenlijk een ander deck.

Weet iemand een plek in Amsterdam waar ze die verkopen? En wat kost een mooi deck?
Sterkheidsbaas van alles.
  dinsdag 11 november 2008 @ 15:57:05 #103
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63131525
De meeste decks kosten rond 25 euro denk ik. Ik zou gewoon naar een new age winkel gaan voor een mooi deck.

Ikzelf raadpleeg de kaarten bijna dagelijks. Ze zitten vol met wijsheden en als ik met een kwestie zit, vraag ik bijna altijd de kaarten om raad.
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
  † In Memoriam † dinsdag 11 november 2008 @ 21:55:14 #104
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_63142464
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 15:50 schreef Lonaa het volgende:
tvp.

Ik heb ooit zo'n heel goedkoop deck tarot kaarten gekocht, maar ik wil eigenlijk een ander deck.

Weet iemand een plek in Amsterdam waar ze die verkopen? En wat kost een mooi deck?
Hoi Lonaa, in Amsterdam heb je een hele mooie new age winkel vlak bij CS. Het zit naast de Grasshopper en heet Himalaya. Tenminste, ik denk dat ie er nog wel steeds zit. Het is alweer een tijdje geleden dat ik er was

Het is lastig om te zeggen hoeveel een goed deck kost. Je kunt het eigenlijk zo gek maken als je zelf wil en de wat exclusievere decks zijn wel duurder natuurlijk. Je kunt zelfs antieke tarotkaarten via internet kopen en dat loopt al gauw tot in de honderden euro's. En dan is het deck vaak nog niet eens compleet
We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
pi_63150139
Ik vind het mooi om te zien hoe mensen zo intensief bezig zijn met hun hobbie.
Ook al heb ik geen enkele affiniteit met tarot, dan nog vind ik het een geweldig aanzicht.
Verder vind ik tarot kaarten erg mooi uitzien en ook iets "magisch" uitstralen.

En nee dat is niet sarcastisch bedoelt, ik vind dat meer mensen hobbies moeten hebben waar ze zich in kunnen verdiepen.

Voor mij is dat Grafisch design, muziek (Goa//uplifting trance) en voor de ander is dat tarot.
Ik vind het trouwens ook erg boeiend om te lezen over hoe mensen hier hun Tarot hanteren en uitgebreid schrijven over hun methodiek van leggen.

Mensen die intensief hun hobby beoefenen zijn cool!
  woensdag 12 november 2008 @ 08:53:24 #106
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63150243
Dank je voor het compliment Flammie
The truth was in here.
pi_63194393
Bastard, misschien een hele rare vraag hoor, maar als je kaarten gaat leggen, bijv. voor mij, waar concentreer je je dan op? Zeker bij zo'n algemene legging, er moet toch iets zijn dat associeert met mij, of ben ik nou dom?
pi_63194443
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 21:55 schreef Slaapmeisje het volgende:

[..]

Hoi Lonaa, in Amsterdam heb je een hele mooie new age winkel vlak bij CS. Het zit naast de Grasshopper en heet Himalaya. Tenminste, ik denk dat ie er nog wel steeds zit. Het is alweer een tijdje geleden dat ik er was

Het is lastig om te zeggen hoeveel een goed deck kost. Je kunt het eigenlijk zo gek maken als je zelf wil en de wat exclusievere decks zijn wel duurder natuurlijk. Je kunt zelfs antieke tarotkaarten via internet kopen en dat loopt al gauw tot in de honderden euro's. En dan is het deck vaak nog niet eens compleet
Hoi Slaapmeisje,
ik had al gehoord van de Himalaya (internet ^^) en ik denk dat ik ze zeker met een bezoekje ga vereren!

Bedankt voor je reactie
  vrijdag 14 november 2008 @ 09:03:51 #109
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63212416
quote:
Op donderdag 13 november 2008 16:29 schreef Lonaa het volgende:
Bastard, misschien een hele rare vraag hoor, maar als je kaarten gaat leggen, bijv. voor mij, waar concentreer je je dan op? Zeker bij zo'n algemene legging, er moet toch iets zijn dat associeert met mij, of ben ik nou dom?
Vanaf afstand bedoel je dan denk ik, want als je aan tafel zit is het makkelijker.

Allereerst zorg ik dat ik in een rustige omgeving ben, en ga mezelf goed 'aarden'.
Ik vraag altijd een foto van iemand, en probeer mij de vraag te stellen terwijl ik de foto bekijk en te zien of ik al antwoorden kan krijgen.
Stem mij als het ware dan helemaal af op die persoon.. vervolgens gooi ik alle kaarten op tafel en draai alles door elkaar terwijl ik nog steeds aan de vraag denk.
Ik haal de kaarten bij elkaar, maak er weer 1 deck van, en ga dan schudden, nog steeds op de vraag geconcentreerd "Laat mij de toekomst zien van Lonaa" en dan ineens heb ik het gevoel dat ik kan leggen, en leg meteen de kaarten op tafel. Vaak zie ik dan al overeenkomsten die ik kreeg terwijl ik naar de foto keek.

Ik probeer ook veel samen te werken met mijn lieve gids Isadora, zij helpt mij met de duiding en het juiste gevoel van de kaarten (mits ik wil luisteren) .
The truth was in here.
pi_63212691
Zo heeft dus ieder echt zijn eigen manier
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
  vrijdag 14 november 2008 @ 09:21:04 #111
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63212732
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 09:19 schreef Beach het volgende:
Zo heeft dus ieder echt zijn eigen manier
Ja precies, het zijn de ritueeltjes die je jezelf aanwent en wat dan werkt voor je.
The truth was in here.
  vrijdag 14 november 2008 @ 10:44:14 #112
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63214717
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 09:03 schreef Bastard het volgende:

[..]

Vanaf afstand bedoel je dan denk ik, want als je aan tafel zit is het makkelijker.

Allereerst zorg ik dat ik in een rustige omgeving ben, en ga mezelf goed 'aarden'.
Ik vraag altijd een foto van iemand, en probeer mij de vraag te stellen terwijl ik de foto bekijk en te zien of ik al antwoorden kan krijgen.
Stem mij als het ware dan helemaal af op die persoon.. vervolgens gooi ik alle kaarten op tafel en draai alles door elkaar terwijl ik nog steeds aan de vraag denk.
Ik haal de kaarten bij elkaar, maak er weer 1 deck van, en ga dan schudden, nog steeds op de vraag geconcentreerd "Laat mij de toekomst zien van Lonaa" en dan ineens heb ik het gevoel dat ik kan leggen, en leg meteen de kaarten op tafel. Vaak zie ik dan al overeenkomsten die ik kreeg terwijl ik naar de foto keek.

Ik probeer ook veel samen te werken met mijn lieve gids Isadora, zij helpt mij met de duiding en het juiste gevoel van de kaarten (mits ik wil luisteren) .
wacht even... isadora?
pi_63215060
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 09:21 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ja precies, het zijn de ritueeltjes die je jezelf aanwent en wat dan werkt voor je.
Ik doe het heel anders.
Ik neem wel even de tijd om de vraag in mezelf op te neme.
Daarna schud ik de kaarten en bij sommigen die uitsteken 'voel' ik of ik die wil pakken of niet.
Terwijl ze nog wel in m'n hand op een stapel zijn.
  vrijdag 14 november 2008 @ 11:40:55 #114
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63216483
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 10:55 schreef Beach het volgende:

[..]

Ik doe het heel anders.
Ik neem wel even de tijd om de vraag in mezelf op te neme.
Daarna schud ik de kaarten en bij sommigen die uitsteken 'voel' ik of ik die wil pakken of niet.
Terwijl ze nog wel in m'n hand op een stapel zijn.
Ja ik heb ook wel gehoord van mensen die de hele stapel uitleggen en dan met de linkerhand er de kaarten uittrekken die ze nodig hebben.
Of schudden dmv 3 stapeltjes te maken en dan per stapel kaarten pakken.. ja goed kan allemaal wel denk ik

Ik gooi ze eerst allemaal over de tafel om ze lekker 'los te maken' klinkt gek, maar zo voelt dat!
The truth was in here.
  vrijdag 14 november 2008 @ 11:41:27 #115
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63216510
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 10:44 schreef Michielos het volgende:

[..]

wacht even... isadora?
En de vraag is.... ?
The truth was in here.
  vrijdag 14 november 2008 @ 11:56:12 #116
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63217051
wie dat is:)
  vrijdag 14 november 2008 @ 11:58:37 #117
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63217146
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:56 schreef Michielos het volgende:
wie dat is:)
Dat zeg ik.. mijn gids.. Iedereen heeft 1 of meerdere gidsen mee in zijn leven.. lang verhaal waar ik hier niet over wil uitwijden omdat het verder niet met de tarot van doen heeft.
The truth was in here.
  vrijdag 14 november 2008 @ 12:00:57 #118
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63217232
dus ik heb ook gidsen?
pi_63217697
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:58 schreef Bastard het volgende:

[..]

Dat zeg ik.. mijn gids.. Iedereen heeft 1 of meerdere gidsen mee in zijn leven.. lang verhaal waar ik hier niet over wil uitwijden omdat het verder niet met de tarot van doen heeft.
Dan heb ik ook eigenlijk een gids: degene die me geleerd heeft hoe en wat.
  vrijdag 14 november 2008 @ 12:18:43 #120
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63217800
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 12:15 schreef Beach het volgende:

[..]

Dan heb ik ook eigenlijk een gids: degene die me geleerd heeft hoe en wat.
Precies
hij/zij geeft je sturing en spreekt in op je intuitie.. vraag hem of haar er maar bewust bij, ze willen graag helpen.
The truth was in here.
  woensdag 3 december 2008 @ 08:53:39 #121
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63717336
Ah mn boek is binnen 78 graden der wijsheid van schrijver Pollack.
Ik was op zoek naar een boek wat mij meer kon vertellen over de symboliek van de plaatjes en die heb ik gevonden geloof ik
The truth was in here.
  woensdag 3 december 2008 @ 11:44:47 #122
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63721317
elk tarot boek geeft goeie tips over symboliek. IK zie meerdere symbolieken in elke kaart
Bestudeer ook Jungs theorieen over archetypen en symboliek
Er werdt overigens ook Tarot voor dummies genoemd. Ook dit is een goed boek geschreven door AMber Jayanti , een zeer bekend kaartlegster.

[ Bericht 31% gewijzigd door Michielos op 03-12-2008 14:34:31 ]
  maandag 8 december 2008 @ 12:59:40 #123
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63848751
Ik werd door Bastard naar dit topic doorverwezen als ik iets over tarot wilde vragen. Wel, vooruit dan maar...heeft tarot ook maar iets te maken met parapsychologische verschijnselen, bovennatuurlijke krachten, mystiek of zoiets? Of is het gewoon een handig hulpmiddel om een fijn gesprek met iemand te hebben?
Rden van mijn vraag: Mevrouw Konijntje liet laatst doorschemeren dat ze "ook wel eens wat met tarotkaarten..." en dan schik je natuurlijk wel even...
  maandag 8 december 2008 @ 13:48:21 #124
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63849892
quote:
Op maandag 8 december 2008 12:59 schreef Konijntjes het volgende:
Ik werd door Bastard naar dit topic doorverwezen als ik iets over tarot wilde vragen. Wel, vooruit dan maar...heeft tarot ook maar iets te maken met parapsychologische verschijnselen, bovennatuurlijke krachten, mystiek of zoiets? Of is het gewoon een handig hulpmiddel om een fijn gesprek met iemand te hebben?
Rden van mijn vraag: Mevrouw Konijntje liet laatst doorschemeren dat ze "ook wel eens wat met tarotkaarten..." en dan schik je natuurlijk wel even...
Nou als je daar van schrikt zou je eens moeten kijken wat de Tarot dan eigenlijk is, dan zal je zien dat er geen rede is om te schrikken als je vrouw graag "euh.. tarotkaarten... euh"

Zou de hulp van bovennatuurlijke krachten er toe kunnen leiden dat je je vrouw afraad om er verder mee bezig te gaan?

Er zijn diverse ideen over eigenlijk. Kijk de kaarten hebben allemaal een betekenis, deze betekenis ligt op een bepaalde positie in een legging waardoor misschien bepaalde eigenschappen versterkt worden of juist afgezwakt worden. Het is uiteindelijk een totaal plaatje van diverse kaarten die jouw een verhaal of beeld gaan geven. Dit, samen met je gezonde verstand, of intuitie is te vertalen naar een antwoord voor de vraagsteller. Dat is even heel in het kort op zn boerenfluitjes wat de tarot is denk ik... een vertaling van plaatjes, plaatjes die al uit oudsher gebruikt worden om mee te orakelen. Die inzicht kunnen geven in de omstandigheden van een vraag, die wellicht ook een voorspellend beeld zouden kunnen geven.

Maar hoe komen die 'juiste kaarten dan op tafel, hoe komen die 10 op tafel die ook daadwerkelijk wat zeggen over de situatie en niet die andere 68" .. ja dat is ook een goeie vraag.
Puur geluk? Of misschien omdat je onderbewustzijn alle antwoorden al heeft en daarom de juiste kaarten trekt? Of misschien omdat je je aansluit op een almachtige vraagbaak? Of misschien omdat geesten je helpen? Dat zou ik ook niet met zekerheid durven zeggen
The truth was in here.
  maandag 8 december 2008 @ 13:59:59 #125
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63850182
Nou, een voorbeeld dan. Stel, ik zit met een vraag. Een belangrijke vraag waarvan de beantwoording van grote invloed kan zijn zijn op het verdere verloop van mijn leven, en waar ik zelf niet uit kom. Bijvoorbeeld: zal ik wel of niet een lot in de staatloterij kopen? Als ik het lot niet koop hou ik mijn geld in mijn zak maar kan ik ook geen miljoenen winnen. Koop ik het lot wel dan zou ik die miljoenen wél kunnen winnen, mijn hele leven op z'n kop, maar ik zou ook niks kunnen winnen, geld kwijt.Iedere maand weer diezelfde martelende onzekerheid, wat moet ik doen, wat moet ik doen?

Een tarotist gaat mij helpen. Wat gaat er dan gebeuren?
  maandag 8 december 2008 @ 14:13:31 #126
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63850517
Aangenomen dat je een tarottist vind die je met deze domme vraag wilt helpen.. zou het volgende gebeuren.
-Kaarten worden geschud
-Neergelegd in een bepaald patroon
-Betekenis van de kaarten zal je worden verteld
The truth was in here.
  maandag 8 december 2008 @ 14:20:42 #127
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63850667
oh...ik ben een vrij eenvoudig konijntje en dacht dus altijd dat er geen domme vragen waren...

kun je dan eens een voorbeeld geven van een vraag die wél door de kaarten beantwoord kan worden?
  maandag 8 december 2008 @ 14:25:29 #128
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63850800
quote:
Op maandag 8 december 2008 14:20 schreef Konijntjes het volgende:
oh...ik ben een vrij eenvoudig konijntje en dacht dus altijd dat er geen domme vragen waren...

kun je dan eens een voorbeeld geven van een vraag die wél door de kaarten beantwoord kan worden?
"Hoe is de relatie met mijn wederkonijn"
"Heeft het zin om mijn opleiding af te maken"
"Ga ik van baan veranderen in de komende 3 maanden"
"Zijn er verborgen factoren in het conflict waar ik deel van uitmaak"

Nou ja, diverse dus..
The truth was in here.
  maandag 8 december 2008 @ 14:35:43 #129
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63851073
OK, ik pak er willekeurig eentje: "Heeft het zin om mijn opleiding af te maken" ?

Wat voor antwoord kan ik dan verwachten? Heeft iets wat ik zelf zeg of doe of juist niet zeg of doe invloed op de lezing? Is het antwoord concreet, in de zin van: "Nee, afmaken is zinloos" of lekker vaag, in zin van "je moet vooral doen wat je hart je ingeeft" ?
  maandag 8 december 2008 @ 14:41:52 #130
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63851245
Vooropgesteld dat je inderdaad altijd moet doen waar jij je gelukkig bij voelt zou er een uitkomst uit kunnen komen als in "je bent wel heel blij met de opleiding, je groeit er van en je zal er voor slagen" maar het zou evengoed iets kunnen zijn als "alle moeite die je er in stopt maakt je nog niet gelukkig, waarom doe je deze opleiding omdat andere mensen vinden dat jij die zou moeten volgen?"
offeuh "je zal deze opleding niet afmaken maar een andere opleiding starten die beter bij je past waarbij je beter uit de verf komt" .

Even lastig om zo te spreken in "what if" situaties maar dit zouden zeker antwoorden kunnen zijn die je kan verwachten. Ondersteund door de kaarten die op tafel liggen. Wat je er vervolgens mee doet is helemaal aan de vraagsteller.. jij als mens bent altijd vrij om je eigen invulling aan je leven te geven.
The truth was in here.
  maandag 8 december 2008 @ 14:49:49 #131
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63851488
Wat is de zin er dan, volgens jou, eigenlijk van?
  maandag 8 december 2008 @ 15:18:41 #132
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63852249
De zin is om de troost te vinden, of de herkenning, of het advies, of de andere belichting op een situatie. Of gewoon de bevestiging van wat je al vermoedde dat er was.
The truth was in here.
  maandag 8 december 2008 @ 15:33:01 #133
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63852619
Heeft een advies op basis van tarot een andere waarde dan een advies zonder tarot?
  maandag 8 december 2008 @ 16:13:51 #134
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63853963
Dat is net welke waarde je er aan wilt hangen natuurlijk... hetzelfde als dat het advies van je beste vriend komt of van de buurman. Ik zou zeggen neem het in je achterhoofd mee, leun er niet teveel op want er zijn geen rechten aan te ontlenen. Het is een advies als ieder ander advies.

Daarbij heb je ook te maken met degene die ze leest, misschien maakt hij de verkeerde interpretatie van de kaarten.
The truth was in here.
pi_63854156
Ik heb nog een vraagje:
In hoeverre speelt het mee dat je veel of weinig kaarten uit de grote Arcana trekt?
Degene die me geïntroduceerd heeft, zegt dat veel karten uit de grote Arcana en/of hoge nummers uit de kleine betekent dat je goed op weg bent.
  maandag 8 december 2008 @ 16:54:13 #136
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63855125
ALs kaartvalsspeler kan ik dus eigenlijk mijn eigen toekomst maken? Schudt allemaal positieve kaarten bovenop ofzo..
  maandag 8 december 2008 @ 16:56:13 #137
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63855176
[quote]Op maandag 8 december 2008 16:13 schreef Bastard het volgende:
Dat is net welke waarde je er aan wilt hangen natuurlijk... hetzelfde als dat het advies van je beste vriend komt of van de buurman. Ik zou zeggen neem het in je achterhoofd mee, leun er niet teveel op want er zijn geen rechten aan te ontlenen. Het is een advies als ieder ander advies.
[/quotr]betekent dat dat de kaarten het ook wel eens mis kunnen hebben?[quote]
  maandag 8 december 2008 @ 17:10:21 #138
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63855580
quote:
Op maandag 8 december 2008 16:56 schreef Konijntjes het volgende:
[quote]Op maandag 8 december 2008 16:13 schreef Bastard het volgende:
[/quotr]betekent dat dat de kaarten het ook wel eens mis kunnen hebben?[quote]
de kaarten hebben het niet mis. Ze hebben het ook niet goed. Het zijn wat het zijn. Stukjes papier met inkt erop. De interpretatie van de lezer kan het mis hebben. of goed..

Althans dit komt naar voren uit de bevinding van een andere TRU'er die zei dat je met alles kunt orakelen. ZOdoende boeit de opkomst van de plaatjes niet, je kan het net zogoed met legoblokjes doen. Alleen je interpretatie ervan maakt de reading "interessant".

[ Bericht 12% gewijzigd door Michielos op 08-12-2008 17:15:55 ]
  maandag 8 december 2008 @ 17:23:03 #139
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63855896
heeft mijn eigen gedrag, denken of handelen dan nog enige invloed op het proces?
  maandag 8 december 2008 @ 17:38:05 #140
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63856213
mijn inziens is het enkel een mooi verhaal kunnen vertellen als lezer zijnde(samen met wat kennis uit het tarotboek) en snel verbanden kunnen zien. thats it
  maandag 8 december 2008 @ 18:49:47 #141
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63857401
quote:
Op maandag 8 december 2008 16:19 schreef Beach het volgende:
Ik heb nog een vraagje:
In hoeverre speelt het mee dat je veel of weinig kaarten uit de grote Arcana trekt?
Degene die me geïntroduceerd heeft, zegt dat veel karten uit de grote Arcana en/of hoge nummers uit de kleine betekent dat je goed op weg bent.
Lage nummers zijn ook ok hoor, maar die geven meer de start van een bepaald proces aan en de hoge cijfers meer de voltooing ervan, waarna weer nieuwe lage cijfers komen omdat we dan in een nieuw leerproces komen.

Grote arcana geven ook meer de levenslessen weer voor ons, en de kleine arcana de weg ernaar toe.
Als er in een legging 5 of meer grote arcana kaarten op tafel komen (10 kaarten in de legging) kun je concluderen dat de kwestie voor handen een belangrijk issieu is voor de vraagsteller. Er zijn zaken waar we wat van kunnen leren.
The truth was in here.
  maandag 8 december 2008 @ 18:52:03 #142
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63857431
quote:
Op maandag 8 december 2008 16:54 schreef Michielos het volgende:
ALs kaartvalsspeler kan ik dus eigenlijk mijn eigen toekomst maken? Schudt allemaal positieve kaarten bovenop ofzo..
Als jejezelf echt voor de gek wilt houden moet je dat gaan doen ja
The truth was in here.
pi_63858817
quote:
Op maandag 8 december 2008 17:10 schreef Michielos het volgende:

[..]

de kaarten hebben het niet mis. Ze hebben het ook niet goed. Het zijn wat het zijn. Stukjes papier met inkt erop. De interpretatie van de lezer kan het mis hebben. of goed..
Ja en nee. Interpreteren kun je leren, en door het veel te doen kan je een goede ervaringsdeskundige worden. En dan zal je het bij het interpreteren vaker bij het juiste eind hebben. Toch zijn veel antwoorden vaak opvallend treffend, en méér dan 'stukjes papier' - qua interpreteren, maar óók qua antwoord zónder al geïnterpreteerd te zijn. Een paar voorbeelden (niet vanuit de Tarot maar vanuit de I Tjing, evenzo wel relevant denk ik):

Enige tijd terug gaf ik voor een bedrijf twee workshops, en de deelnemers konden natuurlijk vragen stellen aan de Yi. Een man vroeg of het voor hem en zijn vrouw verstandig zou zijn om naar Italië te emigreren. Hij kreeg hexagram 2 met een ladinkje bewegende lijnen. Op zich is hexagram 2 niet echt verkeerd bij zoiets als een verhuizing, maar ik merkte op dat, doordat het allemaal yin-lijnen (=vrouwelijk) zijn, ik hém, de vrager, niet echt terugvond in het hexagram. Het leek alsof de hele emigratie draaide om zijn vrouw, of dat het in ieder geval haar initiatief was. Met licht bibberende stem verklaarde de man dat dat inderdaad het geval was: zijn vrouw was ernstig ziek, en het klimaat van Italië zou beter voor haar gezondheid zijn.

Ander geval, van m'n eigen forum. Iemand, laten we zeggen X, had op verzoek van een collega (Q) voor haar de Yi geraadpleegd met de vraag of Q nog kinderen zou krijgen. Ze had al een zoon van zes, maar daarna twee miskramen gehad. X kreeg hexagram 40 met lijnen 2, 4, 5 en 6 bewegend (jawel). De tweede lijn spreekt over 3 vossen, en X opperde of dat wellicht op de drie kinderen kon slaan. Ik zei dat dat kon, maar vanuit de traditionele Chinese visie zou dat niet veel goeds inhouden - vossenkinderen zijn kinderen van een vossengeest (doorgaans een vrouwtje) en een sterfelijke man. Hiermee is dan al een link met de geestenwereld gelegd. Alleen: met de eerste zoon is alles in orde. Het deed me echter wel afvragen of er bij haar eerste kind ook niet complicaties zijn opgetreden die het kind ternauwernood heeft overleefd.
Dit laatste werd door X bevestigd, in haar eigen woorden: haar eerste is inderdaad met een spoed keizersnede geboren, was kantje boord. Door de hoeveelheid bewegende lijnen kreeg ik wel het idee dat er flink 'gerommeld' zal moeten worden om een nieuwe zwangerschap van begin tot eind goed te laten verlopen. Van een leien dakje zal het niet gaan.
X bevestigde dat dit zeer waarschijnlijk was. Q heeft na de 1e keizersnede een buikhernia overgehouden. Dus een nieuwe zwangerschap en bevalling zal zelfs een unicum in Nederland worden na een buikhernia.

Ander geval: enige tijd terug gaf ik een workshop voor een club Tai Chi-ers. Iedereen had de opdracht gekregen om vooraf aan de workshop de Yijing te raadplegen. Een hoogzwangere dame vertelde dat ze niet echt wist wat ze moest vragen, en daarom maar had gevraagd of 't een jongen of een meisje zou worden. Ze kreeg hexagram 25.
Mijn eerste respons was om nóóit meer dat soort vragen aan de Yijing te stellen. Mijn tweede was dat 't een jongetje zou worden. Daar viel wat hexagram 25 betreft niet veel anders van te maken: het hexagram bestaat uit het trigram Hemel (=mannelijk, bijna súpermannelijk) en het trigram Donder (de oudste zoon, dus ook mannelijk).
Een paar weken later kreeg ik een e-mail: ze was bevallen van een zoon.

Tijdens mijn laatste I Tjing-cursus had iemand de I Tjing geraadpleegd over zijn herriemakende onderburen: Was het verstandig om aktie te ondernemen, of om 't z'n beloop te laten? De beste man kreeg hexagram 23, waarbij de tekst zegt, "het is niet bevorderlijk waar dan ook heen te gaan", oftewel, iets ondernemen heeft geen zin. Dat zit ook in het hexagram zelf: het onderste trigram is Aarde, alleen maar yin-lijnen, en het onderste trigram staat vaak voor de vragensteller, die in dit geval openstaat, ontvankelijk is en zich in zekere zin meegaand opstelt en dus niet uit is op een conflict. Het bovenste trigram, de andere partij, is echter De Berg, en De Berg staat voor je afsluiten, naar binnenkeren, geen contact maken, je afzonderen van de buitenwereld. De vragensteller was, tegen het advies van de I Tjing in, toch naar de buren toegegaan. Ik mopperde dat de I Tjing toch had aangegeven dat dat geen nut had, en hij moest bekennen dat dat wel klopte, want hij had aangebeld maar er werd niet opengedaan.....

Tijdens een lezing die ik onlangs gaf in Brugge vroeg een mevrouw heel algemeen wat voor haar op dit moment belangrijk was. Ze kreeg hexagram 11, een hexagram wat bestaat uit de trigrammen voor vader en moeder - je ouders dus. Ik zei haar dat het goed was om nu te kijken naar haar relatie met haar ouders, niet dat die slecht was of zo, maar dat het nu wel het juiste moment was om daar aandacht aan te besteden. Met name de relatie met haar vader, want dat was het onderste trigram, en aangezien die dus op de plaats van de vragensteller staat kon dat aangeven dat dat nu het belangrijkste was. Ik kon aan het gesnotter zien dat ik een tere snaar had geraakt, maar met een volle zaal is het moeilijk daar direct op in te spelen. Gelukkig werd ze opgevangen door een vriendin van haar die naast haar zat. Later hoorde ik dat die morgen haar vader was overleden.

Zo zijn er nog wel wat voorbeelden uit mijn praktijk. Veel antwoorden (maar niet alle) hebben bij de vragensteller een behoorlijke impact.
quote:
Althans dit komt naar voren uit de bevinding van een andere TRU'er die zei dat je met alles kunt orakelen. ZOdoende boeit de opkomst van de plaatjes niet, je kan het net zogoed met legoblokjes doen. Alleen je interpretatie ervan maakt de reading "interessant".
Yep, en een mooi verhaal doet het altijd goed. De meeste mensen willen niet alleen een antwoord, maar ook een mooie verpakking waar dat antwoord in zit. Als een cliënt tegenover me zit met de vraag, "moet ik dit doen", en ik zeg alleen maar "nee", dan nemen ze daar doorgaans geen genoegen mee. Je moet het motiveren, duidelijk maken waaróm het nee is. Men wil een verhaal horen met het liefst een grote mate van herkenbaarheid, want dat is veilig en vertrouwd. Het is de kunst om daar in mee te kunnen gaan zonder het verkregen antwoord geweld aan te doen, en tegelijkertijd de cliënt geven wat -ie nodig heeft. Wat mij betreft is het proceswerk.
  maandag 8 december 2008 @ 20:34:58 #144
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_63859888
Hoe zou je het uitleggen als iemand vroeg naar de ontwikkeling van een relatie, en als antwoord 42.2>61 kreeg?
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_63860316
quote:
Op maandag 8 december 2008 20:34 schreef mazaru het volgende:
Hoe zou je het uitleggen als iemand vroeg naar de ontwikkeling van een relatie, en als antwoord 42.2>61 kreeg?
Zonder meer achtergrondinfo over de relatie en waarom de vraag wordt gesteld is het moeilijk een concreet antwoord te geven wat de vragensteller kan koppelen aan zijn/haar situatie. Ik ben geen helderziende, dus normaliter zou ik eerst veel vragen stellen. Er van uit gaande dat dat nu even niet kan: Hexagram 42 bestaat uit de trigrammen Donder en Wind, deze twee trigrammen zijn elkaars tegenbeeld. Donder bestaat uit yang-yin-yin, Wind uit Yin-Yang-Yang. Ze vullen elkaar dus heel goed aan, zijn goed op elkaar ingespeeld. Hoewel dit op zich heel positief is, resulteert het nogal eens in een relatie waarin de spanning weg lijkt te zijn - het gaat allemaal redelijk moeiteloos, zonder hobbels en kuilen, en hier in het Westen zien we dat vaak als Een Probleem. Maar dat is het niet, eigenlijk gaat het wel lekker. De tweede lijn is ook uitermate positief: er is vermeerdering, groei, op zo'n manier dat het op geen enkele manier meer te stoppen is, en zelfs kan resulteren in een verbintenis voor het leven. De tweede lijn is echter ook de lijn van er-mee-naar-buiten-treden, het niet meer verborgen houden, er voor gáán. Bij de tweede lijn heb je de beginfase al achter de rug, aftasten is niet meer nodig, nu is het zaak om in alle openheid te ontdekken wat de relatie voor beiden inhoudt.

Zoiets dus.
  maandag 8 december 2008 @ 21:08:39 #146
38396 mazaru
pi_63860785
Dank je wel Harmen. Dat klinkt heul niet slecht.

Ik had namelijk vanochtend die vraag gesteld en de munten met de hand gegooid. Toen kreeg ik dit antwoord.
En ik was vanavond op deze site: http://www.ichingonline.net/
daar typte ik dezelfde vraag in en ik kreeg tot mijn stomme verbazing precies hetzelfde antwoord.
pi_63861561
quote:
Op maandag 8 december 2008 21:08 schreef mazaru het volgende:
Dank je wel Harmen. Dat klinkt heul niet slecht.

Ik had namelijk vanochtend die vraag gesteld en de munten met de hand gegooid. Toen kreeg ik dit antwoord.
En ik was vanavond op deze site: http://www.ichingonline.net/
daar typte ik dezelfde vraag in en ik kreeg tot mijn stomme verbazing precies hetzelfde antwoord.
Die kans is statistisch gezien vrij klein - er zijn 4096 mogelijke uitkomsten, dus reken maar uit . Dit is wat we noemen Significant. Opmerkelijk. Een veelzeggend. Hoop ik.
  maandag 8 december 2008 @ 22:33:27 #148
38396 mazaru
pi_63863604
quote:
Op maandag 8 december 2008 21:34 schreef hmesker het volgende:

[..]

Die kans is statistisch gezien vrij klein - er zijn 4096 mogelijke uitkomsten, dus reken maar uit . Dit is wat we noemen Significant. Opmerkelijk. Een veelzeggend. Hoop ik.

Ik ben er ook heel erg blij mee. Op zo'n hexagram kun je lekker slapen
  maandag 8 december 2008 @ 22:49:58 #149
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63864223
we komen maar steeds niet tot de kern van de zaak. "weten" de stenen, de kaarten, wat dan ook, iets van de persoon warover gelezen wordt? Als twee personen dezefde legging krijgen, is dan ook de lezing hetzelfde?
En, nogmaals: heeft de houding of het gedrag van de gelezene enige invloed op de lezing?
  maandag 8 december 2008 @ 22:59:49 #150
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63864516
zoals je op dit topic wellicht gelezen hebt of het andere tarot topic wordt het nergens echt specifiek.

VOor mij heeft de houding wel invloed op de lezing omdat ik cold reading gebruik en dat is 1 van de technieken die je dan kunt gebruiken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')