quote:
Op maandag 8 december 2008 17:10 schreef Michielos het volgende:[..]
de kaarten hebben het niet mis. Ze hebben het ook niet goed. Het zijn wat het zijn. Stukjes papier met inkt erop. De interpretatie van de lezer kan het mis hebben. of goed..
Ja en nee. Interpreteren kun je leren, en door het veel te doen kan je een goede ervaringsdeskundige worden. En dan zal je het bij het interpreteren vaker bij het juiste eind hebben. Toch zijn veel antwoorden vaak opvallend treffend, en méér dan 'stukjes papier' - qua interpreteren, maar óók qua antwoord zónder al geïnterpreteerd te zijn. Een paar voorbeelden (niet vanuit de Tarot maar vanuit de I Tjing, evenzo wel relevant denk ik):
Enige tijd terug gaf ik voor een bedrijf twee workshops, en de deelnemers konden natuurlijk vragen stellen aan de Yi. Een man vroeg of het voor hem en zijn vrouw verstandig zou zijn om naar Italië te emigreren. Hij kreeg hexagram 2 met een ladinkje bewegende lijnen. Op zich is hexagram 2 niet echt verkeerd bij zoiets als een verhuizing, maar ik merkte op dat, doordat het allemaal yin-lijnen (=vrouwelijk) zijn, ik hém, de vrager, niet echt terugvond in het hexagram. Het leek alsof de hele emigratie draaide om zijn vrouw, of dat het in ieder geval haar initiatief was. Met licht bibberende stem verklaarde de man dat dat inderdaad het geval was: zijn vrouw was ernstig ziek, en het klimaat van Italië zou beter voor haar gezondheid zijn.
Ander geval, van m'n eigen forum. Iemand, laten we zeggen X, had op verzoek van een collega (Q) voor haar de Yi geraadpleegd met de vraag of Q nog kinderen zou krijgen. Ze had al een zoon van zes, maar daarna twee miskramen gehad. X kreeg hexagram 40 met lijnen 2, 4, 5 en 6 bewegend (jawel). De tweede lijn spreekt over 3 vossen, en X opperde of dat wellicht op de drie kinderen kon slaan. Ik zei dat dat kon, maar vanuit de traditionele Chinese visie zou dat niet veel goeds inhouden - vossenkinderen zijn kinderen van een vossengeest (doorgaans een vrouwtje) en een sterfelijke man. Hiermee is dan al een link met de geestenwereld gelegd. Alleen: met de eerste zoon is alles in orde. Het deed me echter wel afvragen of er bij haar eerste kind ook niet complicaties zijn opgetreden die het kind ternauwernood heeft overleefd.
Dit laatste werd door X bevestigd, in haar eigen woorden: haar eerste is inderdaad met een spoed keizersnede geboren, was kantje boord. Door de hoeveelheid bewegende lijnen kreeg ik wel het idee dat er flink 'gerommeld' zal moeten worden om een nieuwe zwangerschap van begin tot eind goed te laten verlopen. Van een leien dakje zal het niet gaan.
X bevestigde dat dit zeer waarschijnlijk was. Q heeft na de 1e keizersnede een buikhernia overgehouden. Dus een nieuwe zwangerschap en bevalling zal zelfs een unicum in Nederland worden na een buikhernia.
Ander geval: enige tijd terug gaf ik een workshop voor een club Tai Chi-ers. Iedereen had de opdracht gekregen om vooraf aan de workshop de Yijing te raadplegen. Een hoogzwangere dame vertelde dat ze niet echt wist wat ze moest vragen, en daarom maar had gevraagd of 't een jongen of een meisje zou worden. Ze kreeg hexagram 25.
Mijn eerste respons was om nóóit meer dat soort vragen aan de Yijing te stellen. Mijn tweede was dat 't een jongetje zou worden. Daar viel wat hexagram 25 betreft niet veel anders van te maken: het hexagram bestaat uit het trigram Hemel (=mannelijk, bijna súpermannelijk) en het trigram Donder (de oudste zoon, dus ook mannelijk).
Een paar weken later kreeg ik een e-mail: ze was bevallen van een zoon.
Tijdens mijn laatste I Tjing-cursus had iemand de I Tjing geraadpleegd over zijn herriemakende onderburen: Was het verstandig om aktie te ondernemen, of om 't z'n beloop te laten? De beste man kreeg hexagram 23, waarbij de tekst zegt, "het is niet bevorderlijk waar dan ook heen te gaan", oftewel, iets ondernemen heeft geen zin. Dat zit ook in het hexagram zelf: het onderste trigram is Aarde, alleen maar yin-lijnen, en het onderste trigram staat vaak voor de vragensteller, die in dit geval openstaat, ontvankelijk is en zich in zekere zin meegaand opstelt en dus niet uit is op een conflict. Het bovenste trigram, de andere partij, is echter De Berg, en De Berg staat voor je afsluiten, naar binnenkeren, geen contact maken, je afzonderen van de buitenwereld. De vragensteller was, tegen het advies van de I Tjing in, toch naar de buren toegegaan. Ik mopperde dat de I Tjing toch had aangegeven dat dat geen nut had, en hij moest bekennen dat dat wel klopte, want hij had aangebeld maar er werd niet opengedaan.....
Tijdens een lezing die ik onlangs gaf in Brugge vroeg een mevrouw heel algemeen wat voor haar op dit moment belangrijk was. Ze kreeg hexagram 11, een hexagram wat bestaat uit de trigrammen voor vader en moeder - je ouders dus. Ik zei haar dat het goed was om nu te kijken naar haar relatie met haar ouders, niet dat die slecht was of zo, maar dat het nu wel het juiste moment was om daar aandacht aan te besteden. Met name de relatie met haar vader, want dat was het onderste trigram, en aangezien die dus op de plaats van de vragensteller staat kon dat aangeven dat dat nu het belangrijkste was. Ik kon aan het gesnotter zien dat ik een tere snaar had geraakt, maar met een volle zaal is het moeilijk daar direct op in te spelen. Gelukkig werd ze opgevangen door een vriendin van haar die naast haar zat. Later hoorde ik dat die morgen haar vader was overleden.
Zo zijn er nog wel wat voorbeelden uit mijn praktijk. Veel antwoorden (maar niet alle) hebben bij de vragensteller een behoorlijke impact.
quote:
Althans dit komt naar voren uit de bevinding van een andere TRU'er die zei dat je met alles kunt orakelen. ZOdoende boeit de opkomst van de plaatjes niet, je kan het net zogoed met legoblokjes doen. Alleen je interpretatie ervan maakt de reading "interessant".
Yep, en een mooi verhaal doet het altijd goed. De meeste mensen willen niet alleen een antwoord, maar ook een mooie verpakking waar dat antwoord in zit. Als een cliënt tegenover me zit met de vraag, "moet ik dit doen", en ik zeg alleen maar "nee", dan nemen ze daar doorgaans geen genoegen mee. Je moet het motiveren, duidelijk maken waaróm het nee is. Men wil een verhaal horen met het liefst een grote mate van herkenbaarheid, want dat is veilig en vertrouwd. Het is de kunst om daar in mee te kunnen gaan zonder het verkregen antwoord geweld aan te doen, en tegelijkertijd
de cliënt geven wat -ie nodig heeft. Wat mij betreft is het proceswerk.