Maar je gelooft toch niet werkelijk dat je gekleurde kartonnetjes met inkt erop om raad kunt vragen, dat zij uberhaupt enig inzicht kunnen geven in je toekomst je verleden en je heden? voor dezelfde reden zou ik plaatjes uit een suske en wiske album kunnen knippen en deze door elkaar kunnen husselen en nog steeds zou ik symboliek uit kaarten kunnen halen. De kaarten zijn elk op meerdere manieren te interpreteren dat maakt het juist 'tarot" en dus past het verhaal altijd. Ik gebruik nu tarot door middel van Carl Jung's archetypen(psychotherapie, Freud, Jung: Archetypes et al). en maskeren. Tot welke mate geloof je in de toekomstvoorspelen dmv Tarot, in welke mate geven deze papiertjes je inzicht in je heden en verleden(uitert algemeen zonder CR kennis mijn inziens) terwijl elke kaart meerdere mmanieren te interpreteren is. Geef me 1 rider-waithe kaart die je niet op meerdere manieren kunt interpreteren, laat ik het zo zeggen. In welke mate staat Tarot dan vast. ALs je je kut voelt en je legt tarot kijk je naar het glas half leeg aspect van de symboliek van een kaart. Als je je happy voelt , zie je al snel het glas halfvol.quote:Op woensdag 10 december 2008 10:02 schreef Bastard het volgende:
[..]
Je bepaalt natuurlijk zelf in hoeverre je wilt dat het betrekking op je heeft.
Maar als je veel ervaring hebt met de kaarten, en weet hoe ze te interpreteren zijn, je ziet dat ze ook echt in het dagelijks leven betrekking hebben, dan ja kun je niet zonder meer om de plaatjes heen... niet dat ze dingen gaan bepalen, maar je legt er wel een stukje vertrouwen in.
Tsja wat is paranormaal.. het is een orakel.. is dat paranormaal? Para-normaal, wil zeggen anders dan normaal.. voor mij is de tarot wel normaal
het heeft betekenis zoals jij wilt dat het betkeenis is. De kaart zelf is niet op 1 manier te interpreteren, ook niet op 2. Dat maakt tarot "paranormaal"". Het enige dat je nodig hebt is een vraag, en je baseert de kaart erop. Je hebt er geeneens training voor nodig eigenlijk(ikzelf kon het na 1 minuut).quote:Op woensdag 10 december 2008 10:08 schreef Konijntjes het volgende:
over dat interpreteren dan: wat is dat dan eigenlijk? Hoe doe je dat? En wat doe je dan precies? Stel, ik draai ergens de Duivel, waarom heeft dat dan betekenis?
Ja.. dat duidt dan ergens op.. zo zit dat spel nou eenmaal in elkaar. Als je aan het pokeren bent stel je ook dat de betekenis van 3 azen leuk is.quote:Op woensdag 10 december 2008 10:08 schreef Konijntjes het volgende:
over dat interpreteren dan: wat is dat dan eigenlijk? Hoe doe je dat? En wat doe je dan precies? Stel, ik draai ergens de Duivel, waarom heeft dat dan betekenis?
Drogreden:quote:Op woensdag 10 december 2008 10:14 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ja.. dat duidt dan ergens op.. zo zit dat spel nou eenmaal in elkaar. Als je aan het pokeren bent stel je ook dat de betekenis van 3 azen leuk is.
De plaatjes worden al eeuwen gebruikt, er zijn verschillende decks natuurlijk maar wel heel veel overeenkomsten. Vlgs mij heeft Crowley, een vrij recente magier/tarotist in zijn deck wel expres wat aanpassingen aangebracht tov het deck van Rider Wait, daar zijn redenen voor, en als je zijn deck gebruikt hou je je dus aan zijn uitleg en symboliek.
Er zijn diverse aspecten aan een kaart ja.. en in een legging komen bepaalde aspecten meer naar voren dan de ander, terwijl je ze bij een andere legging wel weer meer zou kunnen belichten.quote:Op woensdag 10 december 2008 10:10 schreef Michielos het volgende:
[..]
Tot welke mate geloof je in de toekomstvoorspelen dmv Tarot, in welke mate geven deze papiertjes je inzicht in je heden en verleden(uitert algemeen zonder CR kennis mijn inziens) terwijl elke kaart meerdere mmanieren te interpreteren is. Geef me 1 rider-waithe kaart die je niet op meerdere manieren kunt interpreteren, laat ik het zo zeggen. In welke mate staat Tarot dan vast. ALs je je kut voelt en je legt tarot kijk je naar het glas half leeg aspect van de symboliek van een kaart. Als je je happy voelt , zie je al snel het glas halfvol.
Misschien een leuke discussie.
dan interpreteer je de kaart als: iets dat je bijzonder graag wou en aan toe was maar nooit gebeurd was? Dit is wat je vroeger graag zag op spiritueel en cognitief gebied en dat nooit gebeurde. Je dacht er waarschijnlijk sterk aan elke dag omdat je het zo erg mistte. enz.quote:Op woensdag 10 december 2008 10:19 schreef Bastard het volgende:
[..]
Er zijn diverse aspecten aan een kaart ja.. en in een legging komen bepaalde aspecten meer naar voren dan de ander, terwijl je ze bij een andere legging wel weer meer zou kunnen belichten.
Maar een staven 4 is een positieve kaart, de kaart de dood ook, maar geeft op zich meer een afsluiting en begin van iets nieuws aan.
Stel nou dat ik een ongelukkige jeugd heb gekend, en ik stel een vraag over mijn huidige gezinsleven, dan verwacht ik geen staven 4 op het verleden te hebben, dat zou namelijk nergens op slaan! En dat is nou net dat idee wat mij geeft dat het spel "de tarot" meer is dan alleen wat knipsels, waardevoller dan dat.
Je hoeft het niet met mij eens te zijn, en het is geen religie wat je hoeft aan te hangen, maar je hecht er waarde aan of niet, en dat doe ik tot op zekere hoogte wel ja.
Zoals er te lezen staat: Die theorieen hebben NIET de HISTORISCHE FEITEN(feiten..) in acht genomen tijdens het beschrijven van de Tarot geschiedenis(zoals de Kabbala theorie e.d.). Nee , Newton zei niet maar iets, Newton toonde het aan en later onderzoek toonde dit ook aan. Een wereld van verschil, nietwaar?quote:Op woensdag 10 december 2008 10:37 schreef Bastard het volgende:
Het is leuk dat je de historie van de tarot kent, althans je moet het maar aannemen dat het zo is omdat er diverse theorien zijn. Maar goed, die zijn ook allemaal maar opgeschreven door iemand, waarom zou je iemand geloven die iets beweert... de aarde is plat, en Newton zei ook maar wat en word geloofd
Dat ligt er aan welke versie je horen wilt.. Michielos heeft er met alle respect een andere visie op dan mij.quote:
Spijt me voor je Michielos maar die positieve kant zie ik niet in deze kaart, natuurlijk ben je vrij om er je eigen draai aan te geven. Vertel wat je denkt dat de kaart vlgs jou doet, maar ik zou aan deze kaart geen positieve draai geven.quote:
dat geeft een tarot expert als Amber echter wel. ik geloof eerder iemand die een Santa Cruz mysteryschool voor Tarot studys opricht dan een Bastard van een Tru forum. Dat is eerlijk toch?quote:Op woensdag 10 december 2008 16:08 schreef Bastard het volgende:
[..]
Spijt me voor je Michielos maar die positieve kant zie ik niet in deze kaart, natuurlijk ben je vrij om er je eigen draai aan te geven. Vertel wat je denkt dat de kaart vlgs jou doet, maar ik zou aan deze kaart geen positieve draai geven.
Ja van mij mag je hoorquote:Op woensdag 10 december 2008 16:10 schreef Michielos het volgende:
[..]
dat geeft een tarot expert als Amber echter wel. ik geloof eerder iemand die een Santa Cruz mysteryschool voor Tarot studys opricht dan een Bastard van een Tru forum. Dat is eerlijk toch?
het positieve van de kaart is dan dat alhoewel het lijkt alsof de kaart louter verdriet uitstraalt, het zilveren randje van de wolken anders doet vermoeden. Het is een leermoment. een leermoment is een moment waarop je terugkijkt op een kutmoment en er je bevindingen uittrekt.DIt is positief omdat je ervan leert.
omdat ik readings geef aan mensen op dagelijkse basis. Met verschillende orakels. Tarot, Ouija, Ogham, Mediumschap, GIdsen en pendelen. Inderdaad voor entertainment factor en mensen zijn er wel door geintigreerd(meerdere mensen noemden me de beste lezer die ze gezien hadden, dat de reading een sham is doet daar niets aan af).quote:Op woensdag 10 december 2008 16:17 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ja van mij mag je hoorMaar als ik vragen mag, je gelooft dat het niet uitmaakt wat voor plaatje er op staat. Je gelooft niet in de werking van de tarot als een orakel die zaken zou kunnen spiegelen. En je denkt dat je gewoon een lukraak verhaal opstelt aan je client die altijd pasklaar is, ook bij de buurman... waarom je dan toch zo bezig houden met de tarot?
Maar als je geen vaste waarde houdt aan je kaarten, en het dus omdraaid naar iets positiefs val je toch door de mand... of juist niet omdat je ziet aan de reactie van de vraagsteller dat je fout zit... draai je hem snel om. Desnoods voeg je er aan toe dat er vroeger een zonnetje scheen op de zwaarden 3.. "de zon schijnt achter de wolken" ?quote:Op woensdag 10 december 2008 16:20 schreef Michielos het volgende:
[..]
omdat ik readings geef aan mensen op dagelijkse basis. Met verschillende orakels. Tarot, Ouija, Ogham, Mediumschap, GIdsen en pendelen. Inderdaad voor entertainment factor en mensen zijn er wel door geintigreerd(meerdere mensen noemden me de beste lezer die ze gezien hadden, dat de reading een sham is doet daar niets aan af).
Ik ook niet, afgesleten wellicht.quote:Op woensdag 10 december 2008 16:18 schreef Isabeau het volgende:
ik zie echt geen zilveren randje op mijn kaarten bij zwaarden 3 hoor...
ik fles ze niet. ik geef psychologisch goed advies. Ik fles mezelf ook niet ik weet dat tarot op therapautische basis zeker zin heeft. Het is belangeijk bij elk orakel om de zin en de onzin te kennen. Tarot is zeker niet waardeloos als therapeutsch hulpmiddel. Veel Jungiaanse psychotherapeuten gebruiken de symboliek van tarot bij sessies e.d.quote:Op woensdag 10 december 2008 16:27 schreef Bastard het volgende:
[..]
Maar als je geen vaste waarde houdt aan je kaarten, en het dus omdraaid naar iets positiefs val je toch door de mand... of juist niet omdat je ziet aan de reactie van de vraagsteller dat je fout zit... draai je hem snel om. Desnoods voeg je er aan toe dat er vroeger een zonnetje scheen op de zwaarden 3.. "de zon schijnt achter de wolken" ?
Maar dan nog,.. het maakt niet uit welke kaarten er liggen, als jij een positief verhaal wilt afsteken dan ga je dat gewoon doen, en anders vertel je iets negatiefs.
Maar goed zie je het verschil? Ik doe geen tarot om mensen te flessen.. ik zou daarmee mezelf flessen.
Wel respect over de achtergrondinfo die je er vaak bij hebt hoor!
Ik heb ook al tevergeefs mijn bril er bij opgezet.quote:Op woensdag 10 december 2008 16:18 schreef Isabeau het volgende:
ik zie echt geen zilveren randje op mijn kaarten bij zwaarden 3 hoor...
Op je 2e kaart zou achter de wolken nog wel eens de zon kunnen schijnenquote:Op woensdag 10 december 2008 16:43 schreef mazaru het volgende:
[..]
Ik heb ook al tevergeefs mijn bril er bij opgezet.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |