abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 juni 2009 @ 08:37:03 #1
8372 Bastard
Persona non grata
pi_69656075

Deel 2
Het vorige deel

Een kleine korte uitleg mijnerzijds over enkele vragen en misverstanden die er over bestaan;

• Moet ik paranormale gave hebben om een tarotlegging te kunnen doen?
    Nee, dat hoeft niet. Natuurlijk een voordeel om indrukken van de kaarten te kunnen combineren met hetgeen wat je op dat moment voelt van iemand. Wel is het belangrijk dat je tot een goede combinatie kunt komen tussen verstand (studie van de betekenis der symbolen) en intuïtie. Intuïtie is wel heel belangrijk om de kaarten goed te kunnen interpreteren en combineren. Er zijn verschillende goede boeken te koop van de basiskennis van de tarot die je kunnen helpen met de uitleg.

• Is de uitkomst toeval?
    Toeval bestaat niet; elke gebeurtenis is zinvol en heeft een reden. Het is geen toeval dat je juist die kaarten uit de tarot trekt. Dit bepaal jezelf intuitief, je hand wordt als ware gestuurd via je hogere zelf. De waarheid van tarot zou verloren gaan als je alles alleen maar op toeval baseerd. Het raadplegen van de tarot geeft geen inhoud en nooit het antwoord of advies waar je zo'n behoefte aan had, als je alles maar op toeval gooit. Ik zeg wel eens: "tarot is de spiegel van je ziel die je antwoorden geeft die je onbewust in je draagt".

• Welke soort vragen kan ik aan de tarot stellen?
    Je mag aan de Tarot alles vragen, zoals je dat zelf wilt. Wel is het belangrijk om je tijdens het schudden goed op je vraag te concentreren. Wanneer je je intussen druk maakt om dingen die nog gedaan moeten worden kan dat zijn invloed hebben op de kaarten die je legt. Je krijgt dan een hele rare legging, van alles wat er liggen dan bijvoorbeeld veel hofkaarten op tafel waar je werkelijk geen touw aan vast kunt knopen. Dan kun je het beste maar 1 ding doen: Oppakken en overnieuw beginnen. Een goede vraag zou kunnen zijn: "Moet ik die nieuwe baan aannemen"? Of je het dillema voor te stellen voor wat er kan gebeuren als ik mijn huidige baan inruil voor een nieuwe baan. Het is dezelfde vraag maar toch duidelijker voor jezelf en de kaarten.
    Tarot is geschikt voor vrijwel elke invalshoek: zelfkennis, inzicht, relatie, werk, persoonlijke ontwikkeling, spiritualiteit en veranderingen in je woon en werk omgeving.

• Wat moet ik met ‘enge’ kaarten zoals De Dood of De Duivel?
    Deze kaarten worden meestal als eng ervaren zolang je vasthoudt aan bepaalde culturele vooroordelen en collectieve angsten. Indien je echter met open geest naar de interpretaties van de kaarten kijkt kom je al snel tot inzicht dat het kaarten zijn met een zeer interessante en vaak ook positieve boodschap.
    De duivel staat voor gebondenheid, gedwongen handelen, niet eerlijk zijn tegenover jezelf en de dood staat puur voor een nieuw begin, iets afsluiten van het verleden en achterlaten. Geen weg meer terug zijn naar het verleden. Dat is toch niet eng?

• Wat zijn de beste kaarten?
    Alhoewel er wel degelijk verschil kan zijn tussen de diverse decks, zowel op esthetische schilderkunst als op inhoudelijk niveau (gebruikte symboliek en benoemingen) is er geen enkel spel dat bij voorbaat voor iedereen het beste is. De keuze van de juiste kaarten heeft dan ook veel met de eigen persoonlijkheid en smaak te maken.
    Slechts enkele Tarotspelen, door de aanwezigheid van voldoende publicaties en studie mogelijkheden, zijn echt toegankelijk voor beginners. Zo is het klassieke Tarotspel van Rider Waite het meest bekende en gebruikte spel. Ook zijn deze kaarten het duidelijkst om te leren voor een beginneling. De symboliek komt in andere kaarten ook voor maar niet zo sterk al in de Rider Waite kaarten en dat is wel zo prettig. Er zijn ook mensen die zweren bij het deck van Crowley, hoewel dat hele mooie kaarten zijn vind ik deze kaarten minder vriendelijk overkomen. Als je eenmaal bekend bent met de Tarot dan kun je naar voorkeur één of meer spelen kiezen en de kennis van de andere Tarotkaarten toepassen, of een hele verzameling aanleggen.

• Moet ik het spel van iemand gekregen hebben?
    Nee. Hoe men een spel verkrijgt, als cadeau of door eigen aankoop is niet van belang, wèl hoe men ermee omgaat. Tarot kaarten kan je het beste met respect behandelen. Niet laten slingeren, of als oud vuil ergens in een hoekje laten liggen. Hoe meer je ermee werkt, hoe meer energieen van jezelf er in gaan zitten. Dit heet de kaarten eigen maken.
    Ik persoonlijk zou nooit mijn kaarten uitlenen aan iemand anders, alleen mensen die ik vertrouw die mogen er alleen aanzitten. Maar dat is puur iets persoonlijks en waar je jezelf het prettigst bij voelt.
    Ik bewaar ze ook in een speciaal houten doosje, haal ze er alleen uit voor een legging, welke kaarten er niet meedoen met de legging gaan direct terug in het doosje, na de legging voeg ik ze allemaal weer bij elkaar en zet ik het doosje op veilige hoogte (kinderhandjes vrij). Ze worden nooit geshowed op een verjaardagsfeestje, teveel vreemde invloeden voor mijn gevoel. Ik gebruik dezelfde kaarten nu voor 20 jaar.

• Hoe kan ik de Tarot het best leren kennen en gebruiken?
    Je kunt dit bereiken met behulp van boeken over tarot of met een goede cursus. Daarnaast echter vooral door veel ervaring op te doen met de kaarten zelf. Een vaak aangeraden methode is bijvoorbeeld om dagelijks er 10 tot 15 minuten voor uit te trekken en in die tijd één bepaalde kaart grondig te bekijken en er iets over te lezen. Op die manier heeft je na zo’n 11 weken met alle kaarten kennis gemaakt.
    Bekijk de kaart goed, let op de symboliek, de dieren, de kleuren en de figuren die er opstaan. Sluit nu je ogen en zie de kaart in gedachten voor je ogen. Voer desnoods een gesprekje met het figuur van de kaart, voel het landschap noem maar op. Zo raak je vertrouwd met de kaarten en voel je de sfeer van de kaart. Ook stimuleer je zo je intuitie.

Ik hoop met dit topic een leuke stimulans te geven voor de mensen om kennis te maken met de wondere wereld van de tarot. Ervaringen uitwisselen, vragen stellen, leggingsmethoden delen en wat al niet meer kan allemaal hier.
    Wil je ook eens een legging voor iemand anders proberen dan kan je hier leggingen, lezingen, dobbelstenen etc voor iemand anders. heen.
  • The truth was in here.
    pi_69656174
    ik heb gewoon heel deel 1 gemist
    toch maar eens lezen!
    pi_69656517
    Zeker doen, is het interessant genoeg voor
      woensdag 3 juni 2009 @ 17:59:22 #4
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_69672730
    Wat een prachtig spel is dit toch ook. Eergisteren had ik een voorgevoel dat het nu de juiste tijd was voor een legging. Voor ik het wist had ik kaarsjes aan, wierrook en stond el hadra op. Heb mij nog nooit zo spiritueel gevoeld toen ik de kaarten aan het schudden was en mijn vraag stelde. Had een legging gedaan voor een nieuwe studierichting en het relatiespel. Vooral de kaarten uit het relatiespel maakte een diepe indruk op me.. Ben ook nu gewoon weer sprakeloos als ik er aan denk
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
    pi_69673006
    Hmm, ik kan niet bepaald spreken van beginnersgeluk. Gisteren trok ik mijn allereerste kaart (Pentakels of Munten Tien) en ik kon er eigenlijk niks van maken. Vandaag legde ik een patroon van 3 (verleden, heden, toekomst - Kracht, Staven Zes en Staven Schildknaap). In mijn miniboekje stond dat je dat eens kon proberen als je net begon. Maar helaas, het zei me weer helemaal niets . Oefenen baart kunst zeker?

Moet je eigenlijk een vraag stellen en wierrook branden enzo? Want eigenlijk heb ik geen idee waarover ik precies een vraag zou moeten stellen. Uiteraard zijn er wel dingen die ik zou willen weten, maar echt iets specifiek? Dat eigenlijk niet.
      woensdag 3 juni 2009 @ 18:42:33 #6
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_69673921
    quote:
    Op woensdag 3 juni 2009 18:10 schreef DefyingGravity het volgende:
    Hmm, ik kan niet bepaald spreken van beginnersgeluk. Gisteren trok ik mijn allereerste kaart (Pentakels of Munten Tien) en ik kon er eigenlijk niks van maken. Vandaag legde ik een patroon van 3 (verleden, heden, toekomst - Kracht, Staven Zes en Staven Schildknaap). In mijn miniboekje stond dat je dat eens kon proberen als je net begon. Maar helaas, het zei me weer helemaal niets . Oefenen baart kunst zeker?

Moet je eigenlijk een vraag stellen en wierrook branden enzo? Want eigenlijk heb ik geen idee waarover ik precies een vraag zou moeten stellen. Uiteraard zijn er wel dingen die ik zou willen weten, maar echt iets specifiek? Dat eigenlijk niet.
    Hoi

Ik ben zelf ook een beginner, maar misschien dat ik je toch een beetje in de goede richting kan sturen.

1) Oefening baart kunst? Ik weet het niet.. ik denk dat het een gevoel is die je leidt.. en dan maakt het niet uit of het je eerste keer is of dat je het al 20 jaar doet. Enige verschil is wel dat iemand die meer ervaring heeft, sneller verbanden kan leggen en ook sneller inziet wat bepaalde kaarten (en combinaties) inhouden. Maar misschien 'snapte' je de kaarten niet omdat je boekje misschien (voor jou) te beperkt is? Ik gebruik zelf nu ook een ander boek die duidelijker is in postities en achtergronden (deze mist helaas wel de betekenis van kaarten die ondersteboven liggen, dus ik overweeg om een ander boek aan te schaffen).

2) Je moet helemaal niks Ik heb wel bepaalde spullen nodig om mij in mijn element te brengen. Ik doe de legging in de woonkamer en door de wierrook en muziek maak ik van mijn standaard woonkamer een meditatieruimte.. dat helpt mij om het dagelijkse te scheiden van het spirituele.. (anders ga ik mij bewust dan wel onbewust bezig houden met huishoudelijke taken)

Wat ik gisteren deed was het volgende: ik schudde de kaarten terwijl ik hardop sprak over mijn vraag. Ik legde de probleemstelling uit, wat mijn huidige studie is en wat ik denk dat mijn nieuwe studie moet zijn en volgens mijn aantekeningenboekje (ik schrijf alles op) was mijn vraag: Wat zijn de gevolgen als ik stop met studie A en overstap naar studie B. Vervolgens maakte ik een waaier van de kaarten op de tafel. Maakte ik een 2e laag door de kaarten weer terug te schuiven en pakte ik de kaarten die er voor mij 'uitsprongen'. Maar zo heeft iedereen zijn eigen methode Relatiespel was anders. Daarbij schudde ik de kaarten opnieuw en pakte ik de bovenste van de stapel. Daarbij zei ik hardop dat ik onze relatie zo zag. Toen schudde ik de kaarten weer en pakte ik de bovenste 3 kaarten en zei ik (terwijl ik de kaarten neerlegde) dat ik mijn vriend zo zag in onze relatie. Toen schudde ik de kaarten weer en legde ik 3 kaarten neer met hoe ik mijzelf zag in de relatie..

Het 'leuke' aan dit spel is. Niks is fout en niks is goed. Mijn methode zal misschien niet werken voor iemand anders en visa versa. Je moet voor jezelf ontdekken wat je het prettigste vind. Netzoals bij meditatie. De ene zit, de ander ligt en zelfs bij het zitten zijn er weer verschillende mogelijkheden. Ontspan je en laat je leiden.. op jouw manier

Edit: volgens mij is er wel een regel bij het stellen van de vraag. Volgens mij mag het antwoord niet ja of nee zijn
    pi_69674181
    Dankjewel, daar kan ik wel wat mee! Helaas woon ik bij nog bij mijn ouders (ik zie ze graag hoor, daar niet van) en dat levert wel wat beperkingen op. Zo brand ik zelf graag wierook, maar mijn moeder krijgt er blijkbaar hoofdpijn van . En verder heb ik inderdaad een mini-boekje. Ik ben van plan om er eens een uitgebreider boek aan te schaffen, maar ik heb eigenlijk geen flauw idee waar ik zoiets kan halen! Ik woon in een petieterig klein boerendorpje en je hebt hier enkel een bakker en een supermarkt . Het kan nog een tijdje duren voor ik weer naar de stad kan, dus voorlopig moet ik het met dit doen.

Maar zoals eerder gezegd, ik vind het wel fijn de kaarten te leren kennen. Stiekem zit ik ze 1 voor 1 te bekijken .
      woensdag 3 juni 2009 @ 19:09:11 #8
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_69674697
    En daarvoor hebben we websites zoals bol.com Morgen ga ik naar mijn favo new-age winkel in de stad, hopelijk kan ik daar een ander boek vinden

Over de wierrook.. er zijn ook verschillende sterktes. Zo is Japanse wierrook volgens mij wat minder sterk. Enne.. wat ik vroeger altijd deed was een handdoek onder de deur leggen zodat de geur niet kon ontsnappen (mijn ouders hadden er ook een hekel aan ) Ga eens naar een new-age winkel in de stad en laat je adviseren!
      † In Memoriam † woensdag 3 juni 2009 @ 21:17:26 #9
    3234 Slaapmeisje
    Jompels nog es an toe
    pi_69679549
    Mooie OP Bastard

Wel een grappige overeenkomst dat jij jouw kaarten hetzelfde behandelt als ik de mijne:
    quote:
    Ik persoonlijk zou nooit mijn kaarten uitlenen aan iemand anders, alleen mensen die ik vertrouw die mogen er alleen aanzitten. Maar dat is puur iets persoonlijks en waar je jezelf het prettigst bij voelt. Ik bewaar ze ook in een speciaal houten doosje, haal ze er alleen uit voor een legging, welke kaarten er niet meedoen met de legging gaan direct terug in het doosje, na de legging voeg ik ze allemaal weer bij elkaar en zet ik het doosje op veilige hoogte (kinderhandjes vrij). Ze worden nooit geshowed op een verjaardagsfeestje, teveel vreemde invloeden voor mijn gevoel.
    We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
    pi_69679764
    nu ik dit weer zo lees allemaal, maar weer eens beginnen met een dagkaart te gaan pakken
      donderdag 4 juni 2009 @ 10:01:21 #11
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_69692525
    quote:
    Op woensdag 3 juni 2009 21:17 schreef Slaapmeisje het volgende:
    Mooie OP Bastard

Wel een grappige overeenkomst dat jij jouw kaarten hetzelfde behandelt als ik de mijne:
    [..]
    Thanks

Ja eerder was ik er nog wel strenger voor, had ik ze ook nog eens in gewikkeld in een linnen doek, en die weer in een kluisje.
    Er ligt nog wel een stukje helder bergkristal bij de kaarten in het doosje.
    En eens in de zoveel tijd schoon/zuiver ik de kaarten met rook van gedroogde salie.
    The truth was in here.
      donderdag 4 juni 2009 @ 10:04:12 #12
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_69692605
    quote:
    Op woensdag 3 juni 2009 18:51 schreef DefyingGravity het volgende:
    Dankjewel, daar kan ik wel wat mee! Helaas woon ik bij nog bij mijn ouders (ik zie ze graag hoor, daar niet van) en dat levert wel wat beperkingen op. Zo brand ik zelf graag wierook, maar mijn moeder krijgt er blijkbaar hoofdpijn van . En verder heb ik inderdaad een mini-boekje. Ik ben van plan om er eens een uitgebreider boek aan te schaffen, maar ik heb eigenlijk geen flauw idee waar ik zoiets kan halen! Ik woon in een petieterig klein boerendorpje en je hebt hier enkel een bakker en een supermarkt . Het kan nog een tijdje duren voor ik weer naar de stad kan, dus voorlopig moet ik het met dit doen.

Maar zoals eerder gezegd, ik vind het wel fijn de kaarten te leren kennen. Stiekem zit ik ze 1 voor 1 te bekijken .
    Je zou eens kunnen snuffelen bij bol.com, hebben ze veel boeken staan, en als je de lezersreviews leest weet je of het wat is, of het leerzaam is. Het helpt enorm als je iedere dag een kaart er uit pikt, en daar de uitleg van leest. Probeer ook eens een legging als het keltische kruis, zijn meteen 10 kaarten die met elkaar een verhaal vertellen, dieper inzicht geven.
    The truth was in here.
    pi_69710307
    quote:
    Op donderdag 4 juni 2009 10:04 schreef Bastard het volgende:

[..]

Je zou eens kunnen snuffelen bij bol.com, hebben ze veel boeken staan, en als je de lezersreviews leest weet je of het wat is, of het leerzaam is. Het helpt enorm als je iedere dag een kaart er uit pikt, en daar de uitleg van leest. Probeer ook eens een legging als het keltische kruis, zijn meteen 10 kaarten die met elkaar een verhaal vertellen, dieper inzicht geven.
    Van Michielos kreeg ik al de hint naar Rider Waite te zoeken, dat zouden goede kaarten zijn voor beginnelingen met een interessant boek erbij. Helaas kan ik niet via bol.com bestellen, dus ik moet wachten op een uitje naar de stad!

Maar jullie zijn allemaal hartelijk bedankt ! Ondertussen ga ik gewoon verder met kaartjes trekken. Het Keltische Kruis staat ook uitgelegd in mijn boekje, dat zou ik eens kunnen proberen, maar ik ben er altijd nogal voorzichtig mee. Ik doe het wel als ik er aan toe ben .
      donderdag 4 juni 2009 @ 19:01:42 #14
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_69710923
    Rider Wait
    Mijn allereerste deck wat ik kocht was een deck van katten (leek me leuk ja) maar de kleine arcana kaarten hadden helemaal geen plaatjes, gewoon een aantal bekers etc. Daar kun je dan weinig uithalen op die manier, en daarbij had ik een boek gekocht met daarin de beschrijving van het Wait deck, sloot dus niet aan bij mn kaarten. Dus als ik een tip zou geven aan een beginner; koop een boek wat bij de kaarten past, en neem een deck wat tot de verbeelding kan spreken, bij voorkeur inderdaad het Wait deck om zijn duidelijke scenario's.
    En dan gewoon lekker mee aan de gang gaan, bekend raken met de gezichten, met de leggingen.
    The truth was in here.
      donderdag 4 juni 2009 @ 19:11:40 #15
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_69711271
    Daarom:
    Tarot voor dummies
    Rider-Waithe deck (het deck van occultisten Rider en Waithe, Golden Dawn), + boek voor de desbetreffende kaarten... Voor beginnelingen perfect.
    Michielos topics zijn als het eten van oesters.
      vrijdag 5 juni 2009 @ 11:39:59 #16
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_69733478
    Verdorie.. was vandaag in een paar winkels, en de meeste boeken (voor beginners) zijn mét kaarten. Maar die heb ik dus al Wilde graag dat 'voor dummies' boek, maar die is dus niet los te krijgen?
      vrijdag 5 juni 2009 @ 12:11:46 #17
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_69734516
    Boek Tarot voor dummies ken ik verder niet, er zijn ook andere goede boeken
    The truth was in here.
      vrijdag 5 juni 2009 @ 12:19:06 #18
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_69734774
    quote:
    Op vrijdag 5 juni 2009 12:11 schreef Bastard het volgende:
    Boek Tarot voor dummies ken ik verder niet, er zijn ook andere goede boeken
    Klopt, het voordeel ervan echter is dat je voor 30 euro EN een Rider-Waithe deck krijgt(groot), En een doos om kaarten enz. in te doen EN een 250+ pagina voor dummies boek.. voor maar 30 euro.
    Het boek zelf is geschreven door Amber Jayanti(niet de minste op spiritueel gebied), oprichter van de Santa
    Cruz mysterie school voor Kabhalla en Tarot studies.

Het boek zelf:
    - Makkelijk te lezen
    - Zeer leuk geschreven en met humor
    - Je leert de geschiedenis van de kaarten, De verscheidenheid aan decks, uitgebreide uitleg van de kaarten
    - Als dat nog niet genoeg is leer je legpatronen, voorbeeldreadings om je te helpen met het interpreteren
    van de kaarten e.d.
    - De symboliek van de kaarten staat ook uitgelegd(dus niet alleen de betekenis), Evenals een uitleg van wat
    er op de kaart te zien is
    - in het deel van de tientallen verder nog staan veelgestelde vragen, angsten e.d. over Tarot
    - Verder nog ideeen voor Tarot, opberging, rituelen e.d.

En dat allemaal voor maar 30 euro? Geen geld

Om de vraag over het boek los te beantwoorden: Nee, helaas.. het boek is alleen te verkrijgen i.c..nm.
    het Rider-Waithe deck.
    Ikzelf raad het zelf aan (in fact, ik gebruik enkel Rider Waithe, duidelijk voor mijzelf maar net zo belangrijk, ook duidelijk voor de toeschouwer!)

Voor de ietwat gevorderde raad ik inderdaad aan wat bastard zei.. er zijn andere boeken. Voor de beginneling is dit echter een must have bargain. Heel veel informatie e.d.

Conclusie
    Endorsed by Michielos
      vrijdag 5 juni 2009 @ 12:47:23 #19
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_69735591
    Nou.. dan ga ik hem misschien toch maar aanschaffen. De kaarten kan ik eigenlijk altijd nog weggeven aan iemand
      vrijdag 5 juni 2009 @ 12:52:23 #20
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_69735741
    quote:
    Op vrijdag 5 juni 2009 12:47 schreef Maraca het volgende:
    Nou.. dan ga ik hem misschien toch maar aanschaffen. De kaarten kan ik eigenlijk altijd nog weggeven aan iemand
    Als het even kan, hou ze dan gesealed voor de nieuwe ontvanger
    The truth was in here.
      vrijdag 5 juni 2009 @ 12:58:40 #21
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_69735934
    quote:
    Op vrijdag 5 juni 2009 12:52 schreef Bastard het volgende:

[..]

Als het even kan, hou ze dan gesealed voor de nieuwe ontvanger
    Doe ik

Heb vanmiddag ook een heel mooi doosje voor mijn eigen kaarten gekocht
      vrijdag 5 juni 2009 @ 13:05:39 #22
    214682 Michielos
    Rustige jongen
    pi_69736175
    quote:
    Op vrijdag 5 juni 2009 12:58 schreef Maraca het volgende:

[..]

Doe ik

Heb vanmiddag ook een heel mooi doosje voor mijn eigen kaarten gekocht
    Ik bedoel met doos gewoon de voor DUmmies doos he.
    mocht je een doos willen, raad ik eigenlijk een zwart linnen zakje aan
      vrijdag 5 juni 2009 @ 13:09:40 #23
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_69736329
    Ja, ik vond hem ook wat te dun om ook nog eens zo'n doosje te hebben

Linnen zakjes had ik wel online gezien, maar het winkeltje hier had alleen houten doosjes die ik trouwens zelf ook prachtig vond
      vrijdag 5 juni 2009 @ 13:09:54 #24
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_69736338
    quote:
    Op vrijdag 5 juni 2009 13:05 schreef Michielos het volgende:

[..]

Ik bedoel met doos gewoon de voor DUmmies doos he.
    mocht je een doos willen, raad ik eigenlijk een zwart linnen zakje aan
    Ieww.. zwart
    The truth was in here.
      vrijdag 5 juni 2009 @ 13:12:21 #25
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_69736439
    quote:
    Op vrijdag 5 juni 2009 13:09 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ieww.. zwart
    Dan moet je niet bij mij thuis komen Vrijwel alles hier is in het zwart
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')