Omdat ik bemerk dat er toch wat vragen zijn over de Tarot en de werking daarvan dacht ik dat het leuk zou zijn om een basis topic aan te maken.
Hierin kunnen dan vragen worden gesteld en iedereen kan elkaar dan van antwoord voorzien.
Kunnen we wellicht met elkaar tips uitwisselen of ervaringen, interpraties van kaarten etc.

Een kleine korte uitleg mijnerzijds over wat principes, wellicht later meer:
Degene die tarot legt, de tarotist, zal zijn eigen handelingen en ritueeltjes uiteindelijk
verkrijgen, gewoon door ervaring, door het te doen en zien wat voor jou het lekkerste werkt.
Er zijn mbt de vraagstelling wel veel overeenkomsten.
-Hou een vraag eenzijdig.. niet een OF-vraag stellen
-Probeer tijdsindicaties te vermijden of heel duidelijk te maken.. "zal ik ooit gelukkig worden" is niet goed, het antwoord die je zal krijgen zal hoogstwaarschijnlijk onsamenhangend worden. Probeer dan te zeggen. "ontmoet ik dit jaar de liefde van mijn leven" dat zou wel kunnen.
De legging.. sommige mensen kunnen niet schudden, en schuiven de kaarten over de tafel terwijl ze zich op hun vraag concentreren. Andere mensen waaieren de kaarten uiteen en kiezen met de linkerhand (ontvangende hand) de kaarten.
Zelf schud ik de kaarten in een rustige omgeving, misschien zachte muziek aan, ingesteld op wat ik ga doen, brand een kaarsje of wierook, was mijn handen.. dat zijn dingen voor mij als ritueel geworden, daarmee stem ik mij af op wat ik ga doen met volle bewustzijn. Niet in je hoofd ik moet straks boodschappen doen, even snel kaarten..
Een legging, er zijn vele soorten, je mag hiermee gewoon experimenteren, er is genoeg te googlen op leggingen, voor sommige vragen zijn andere leggingen misschien duidelijker.
De meest gebruikte is toch denk ik Het Keltisch Kruis, probeer de posities uit je hoofd te leren. Weet waar welke kaart hoort te komen zodat je niet een kaart verkeerd legt.
Ook hierin zie ik dat sommige mensen de posities andere kenmerken geven, ik heb echter ook weer een vast patroon, vaste waardes aan de posities. Ik kan niet zeggen of iets anders verkeerd is, maar bij mij is het op een bepaalde manier ingesleten en dat verander ik niet want het werkt!
Alle kaarten uit je hoofd leren heeft geen zin, hoe meer je het doet, hoe bekender de gezichten gaan worden voor je, sommige kaarten krigen echt een persoonlijkheidje, sommige kaarten vind je leuk, andere minder aardig, het zijn net gezichten... je leert ze nog wel kennen.
Wat je wel kan doen is iedere dag een DAGkaart trekken, probeer je die dag alleen te kijken naar die kaart, wat het je zegt, wat er gebeurt.
Koop een goed boek, een boek waarin een uitgebreide uitleg van de kaart in staat, achtergrondinfo zoals symboliek is belangrijk.. bergen of water staan er niet voor niks op.
Als je de basis goed hebt, vraagstelling, schudden, leggen is het alleen nog een kwestie van doen.
Probeer een dagboekje bij et houden van je leggingen, dit is belangrijk omdat je dan terug kan kijken en zien hoe je de vraag geinterpreteerd hebt en hoe het uiteindelijk is gelopen.. zie je de overeenkomsten of verschillen, waarom was het dan verschillend?