abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 juli 2008 @ 15:18:10 #1
8372 Bastard
Persona non grata
pi_59949106
Omdat ik bemerk dat er toch wat vragen zijn over de Tarot en de werking daarvan dacht ik dat het leuk zou zijn om een basis topic aan te maken.
Hierin kunnen dan vragen worden gesteld en iedereen kan elkaar dan van antwoord voorzien.
Kunnen we wellicht met elkaar tips uitwisselen of ervaringen, interpraties van kaarten etc.

Een kleine korte uitleg mijnerzijds over wat principes, wellicht later meer:

Degene die tarot legt, de tarotist, zal zijn eigen handelingen en ritueeltjes uiteindelijk
verkrijgen, gewoon door ervaring, door het te doen en zien wat voor jou het lekkerste werkt.
Er zijn mbt de vraagstelling wel veel overeenkomsten.
-Hou een vraag eenzijdig.. niet een OF-vraag stellen
-Probeer tijdsindicaties te vermijden of heel duidelijk te maken.. "zal ik ooit gelukkig worden" is niet goed, het antwoord die je zal krijgen zal hoogstwaarschijnlijk onsamenhangend worden. Probeer dan te zeggen. "ontmoet ik dit jaar de liefde van mijn leven" dat zou wel kunnen.

De legging.. sommige mensen kunnen niet schudden, en schuiven de kaarten over de tafel terwijl ze zich op hun vraag concentreren. Andere mensen waaieren de kaarten uiteen en kiezen met de linkerhand (ontvangende hand) de kaarten.
Zelf schud ik de kaarten in een rustige omgeving, misschien zachte muziek aan, ingesteld op wat ik ga doen, brand een kaarsje of wierook, was mijn handen.. dat zijn dingen voor mij als ritueel geworden, daarmee stem ik mij af op wat ik ga doen met volle bewustzijn. Niet in je hoofd ik moet straks boodschappen doen, even snel kaarten..

Een legging, er zijn vele soorten, je mag hiermee gewoon experimenteren, er is genoeg te googlen op leggingen, voor sommige vragen zijn andere leggingen misschien duidelijker.
De meest gebruikte is toch denk ik Het Keltisch Kruis, probeer de posities uit je hoofd te leren. Weet waar welke kaart hoort te komen zodat je niet een kaart verkeerd legt.
Ook hierin zie ik dat sommige mensen de posities andere kenmerken geven, ik heb echter ook weer een vast patroon, vaste waardes aan de posities. Ik kan niet zeggen of iets anders verkeerd is, maar bij mij is het op een bepaalde manier ingesleten en dat verander ik niet want het werkt!

Alle kaarten uit je hoofd leren heeft geen zin, hoe meer je het doet, hoe bekender de gezichten gaan worden voor je, sommige kaarten krigen echt een persoonlijkheidje, sommige kaarten vind je leuk, andere minder aardig, het zijn net gezichten... je leert ze nog wel kennen.
Wat je wel kan doen is iedere dag een DAGkaart trekken, probeer je die dag alleen te kijken naar die kaart, wat het je zegt, wat er gebeurt.

Koop een goed boek, een boek waarin een uitgebreide uitleg van de kaart in staat, achtergrondinfo zoals symboliek is belangrijk.. bergen of water staan er niet voor niks op.

Als je de basis goed hebt, vraagstelling, schudden, leggen is het alleen nog een kwestie van doen.
Probeer een dagboekje bij et houden van je leggingen, dit is belangrijk omdat je dan terug kan kijken en zien hoe je de vraag geinterpreteerd hebt en hoe het uiteindelijk is gelopen.. zie je de overeenkomsten of verschillen, waarom was het dan verschillend?
The truth was in here.
pi_59950272
TVP altijd interessant gevonden. Wellicht nu maar eens wat meer verdiepen.
  maandag 7 juli 2008 @ 17:45:18 #3
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_59952464
Ik vind zelf de 9e kaart altijd een beetje een overbodige kaart.
Hij representeerd de hoop en angsten van de vraagsteller.
Het lijkt mij dat je die zelf ook wel weet.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  maandag 7 juli 2008 @ 18:22:48 #4
8372 Bastard
Persona non grata
pi_59953270
Ja misschien wel, maar stel je voor dat je de kaarten voor iemand anders legt? Dan zou je kunnen zeggen bijvoorbeeld.. je bent ergens bang voor of je denkt geen succes te zullen boeken, maar dat zal je wel lukken als je kijkt naar de mogelijke toekomst en de uiteindelijke toekomst.
Trouwens, zo zijn er wel meer kaartposities dat je denkt dat je het wel weet.. het verleden ken je wel, maar dan is toch fijn om te lezen dat het klopt.
The truth was in here.
  maandag 7 juli 2008 @ 20:44:50 #5
38396 mazaru
pi_59956469
quote:
Op maandag 7 juli 2008 18:22 schreef Bastard het volgende:
Ja misschien wel, maar stel je voor dat je de kaarten voor iemand anders legt? Dan zou je kunnen zeggen bijvoorbeeld.. je bent ergens bang voor of je denkt geen succes te zullen boeken, maar dat zal je wel lukken als je kijkt naar de mogelijke toekomst en de uiteindelijke toekomst.
Trouwens, zo zijn er wel meer kaartposities dat je denkt dat je het wel weet.. het verleden ken je wel, maar dan is toch fijn om te lezen dat het klopt.
Je hebt gelijk.
Daar heb ik niet aan gedacht.
Ik leg meestal alleen de kaart voor mezelf. Ik heb niet genoeg vertrouwen in mijn kunnen om het voor iemand anders te doen.

Via de verledenkaart kan ik meestal zien of ik antwoord krijg op de vraag die ik gesteld heb, of dat de tarot een antwoord geeft over iets anders dat me bezig houdt.
Een vraag over financiën zal een andere verledenkaart krijgen dan bv. een vraag over de liefde.
  dinsdag 8 juli 2008 @ 11:19:08 #6
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_59967319
Ik weet niet of het de bedoeling is om hier vragen te stellen, maar ik ben al een tijdje benieuwd naar de legging van kaarten.

Hoe is het met de consistentie van Tarot kaarten?

Dus, zal er bij dezelfde persoon met dezelfde vraag, dezelfde rituelen en dezelfde legger ook dezelfde kaart(en) op tafel komen?
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 8 juli 2008 @ 11:31:00 #7
8372 Bastard
Persona non grata
pi_59967594
Natuurlijk is het topic er voor vragen, en ik hoop dat meerdere mensen die bekend zijn met tarot komen antwoorden en hun ervaringen komen posten!

In antwoord op jou vraag, ik had de afgelopen week een legging op een vraag voor mijzelf.. toen ik de kaarten neerlegde dacht ik bij mijzelf, hee dit kan niet kloppen.. 6 kaarten ondersteboven, 5 kaarten uit de grootte arcana, misschien niet goed geconcentreerd.
Ik pak de kaarten op, ga weer schudden, denk weer aan de vraag en leg de kaarten weer.
Bijna alle kaarten die ik eerder had neergelegd, op 2 na waren dezelfde! Ik ben ze daarna gaan lezen en het verhaal klopte helemaal terwijl ik eerst dacht dat het niet zou kloppen.
Nou moet ik zeggen dat ik een legging voor mijzelf moeilijker vind dan voor een ander, het is een spiegel die je word voorgehouden, en dan zie je dingen die je niet direct herkend.

Dit is voor mij in ieder geval de overtuiging dat als je een vraag opnieuw stelt, je toch hetzelfde antwoord zal krijgen.
Het is wel een momentopname, misschien veranderen er onbewust dingen op het pad waardoor de vraag over een half jaar ofzo een andere uitkomst heeft.
The truth was in here.
pi_59980621
wij gingen een keer pokeren met tarot, ik kreeg quads en spontaan vielen er vier dood neer
Does the name Dr Pavlov ring a bell?
  † In Memoriam † dinsdag 8 juli 2008 @ 21:39:38 #9
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_59982510
Ik sluit me grotendeels bij Bastard aan. Als je in korte tijd een legging doet voor dezelfde persoon, met dezelfde vraag dan komt er min of hetzelfde verhaal te liggen. Daarom adviseer ik de mensen die bij mij komen voor een legging ook altijd een paar maanden te wachten met een vervolgafspraak om de ontwikkelingen hun gang te laten gaan.

Een legging voor mezelf doe ik niet of nauwelijks omdat ik moeite heb objectief te blijven bij de uitkomst van de kaarten. Ik heb de neiging om dan teveel naar mezelf toe te praten en de kaarten te interpreteren naar mijn wensen. De beste leggingen doe ik altijd voor wildvreemden. Ik heb het liefst zo min mogelijk voorkennis over de persoon of situatie. Zo komt het ook betrouwbaarder over als ik dan alsnog de spijker op zijn kop sla
We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
  † In Memoriam † dinsdag 8 juli 2008 @ 21:53:13 #10
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_59982785
Zal ik dan maar meteen mijn ritueeltjes hier neerzetten? Eerst maar eens een algemene uitleg.

De Rider Waite kaarten die ik voor mijn leggingen gebruik heb ik al zo'n 10 jaar. Het originele doosje is niet eens meer in mijn bezit. In plaats daarvan bewaar ik de kaarten in een zijden doekje die ik zelf omzoomd heb. Door het zijde bescherm ik de kaarten van invloeden van buitenaf, door het doekje zelf te omzomen heb ik vanaf het begin mijn eigen energie erin gebracht. De kaarten gaan in het doekje en thuis bewaar ik het geheel zelfs nog in een houten kistje. Verder heb ik mijn kaarten over de hele wereld meegesleept op vakanties, zakenreizen etc. Ook weer met de reden dat ik een band met mijn kaarten opbouw en de laatste paar jaar omdat ik het gewoon fijn vind om ze bij me te hebben en, indien gewenst, een legging kan doen voor mensen die op mijn pad komen.

• Voor elke legging was ik mijn handen en probeer rust in mezelf te vinden. Thuis brand ik ook altijd een wierrookje, maar als dat niet mogelijk is dan volstaat een kaars ook. Wanneer dat niet aanwezig is, hoef ik alleen maar naar binnen te kijken en me te concentreren op de kaarten en de persoon tegenover me.
  • Ik vraag de vragensteller de vraag goed te formuleren. Open vraag, maar wel zo gericht mogelijk en inderdaad met enige tijdsindicatie zoals hierboven staat.
  • De vragensteller dient zich te concentreren op zijn/haar vraag en schudt vervolgens zelf de kaarten totdat diegene het idee heeft dat hij/zij klaar is met schudden.
  • De vragensteller legt vervolgens het stapeltje kaarten voor zich op tafel en verdeelt het pakje in tweeen.
  • Ik pak het dek op en leg het stapeltje dat van onderaf kwam bovenop en concentreer me nogmaals op de vraag en de persoon tegenover me.
  • Dan leg ik de kaarten met de afbeelding naar onderen in het patroon. 99 van de 100 keer is dat het Keltisch kruis.
  • De kaarten die niet aan bod komen, doe ik weer terug in het doekje/kistje. Die doen deze keer niet mee.
  • De kaarten interpreteer ik 1 voor 1. Aan het eind van de legging vat ik het geheel samen en besteed hierbij nog extra aandacht aan de grote arcana kaarten die naar voren zijn gekomen.
  • Na afloop schud ik de kaarten nog even doorelkaar om de legging weer "los" te maken en stop ik ze weer terug in het doekje/kistje.
  • We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
      † In Memoriam † dinsdag 8 juli 2008 @ 21:54:47 #11
    3234 Slaapmeisje
    Jompels nog es an toe
    pi_59982809
    Nog even een tip voor beginnende tarotisten. Ik heb in het begin veel gehad aan deze website:
    http://www.learntarot.com/ (goede kennis van de engelse taal is hierbij wel vereist).
    We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
    pi_59985121
    Hier periodes dat ik het heel veel doe en andere periodes dat ik teveel met andere zaken bezig ben of gewoon niet genoeg energie heb om eraan te beginnen.
    Het liefst doe ik cirkelleggingen, soms uitgebreide en soms maar met 7 kaarten die ieder een aspect vertegenwoordigen.
    Sinds kort doe ik ook weleens een snelle legging met alleen Grote Arcana kaarten in twee rijen van 3 kaarten. De bovenste 3 horizontaal representeren een nabije toekmst, de onderste 3 horizontaal latere gebeurtenissen. De eerste 2 verticaal samen gunstige invloeden/voordelen, de laatste 2 verticaal onverwachte zaken of hindernissen en de middelste 2 verticaal de mogelijke uitkomst.
    Dit is een snelle legging die je echter minder inzicht geeft in jezelf als persoon. Daarom geef ik de voorkeur aan de cirkelleggingen. Daarvoor kun je ook het keltisch kruis gebruiken, natuurlijk. Net wat je lekker vindt.

Ik bewaar mijn kaarten, die ik nu bijna 3 jaar heb (heb heel lang gezocht en gedacht over wat ik nou wilde) in een goudgele zijden lap die ik ooit in Afrika heb gekocht bij de rest van mijn altaarspulletjes op een centrale en prettige plek in mijn huiskamer.

Leg soms wel voor mezelf, maar daar word ik nooit blij van. Ben al best hard voor mezelf en dan heb ik de neiging om minder positief te interpreteren dan ik dat voor een ander zou doen.
    Ik doe het ook niet vaak omdat ik er nog steeds erg moe van word. Het klopt heel vaak goed en vaak heb ik dan ook het idee dat ik in de ander kijk. Dat maakt me moe.
    Heeft iemand daar ervaring mee en hoe pak je dat aan?

En ja... kaarsje, wierrookje (korrel, want een hut vol rook doet ook geen wonderen voor je energie) en een glas vaniets non-alcoholisch binnen bereik. Zit altijd op de grond op een kussen of kleed in een lotuszit. Is al van jongsafaan mijn favoriete zithouding en heeft dus niks met het leggen op zich te maken.
    Umuntu Ngumuntu Ngabantu
    "Those who look before they leap, never leap".
    http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
      woensdag 9 juli 2008 @ 08:09:20 #13
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_59988815
    quote:
    Op dinsdag 8 juli 2008 21:53 schreef Slaapmeisje het volgende:

• Na afloop schud ik de kaarten nog even doorelkaar om de legging weer "los" te maken en stop ik ze weer terug in het doekje/kistje.
  • Bedankt voor je tips! En wb op TRU

Dat wat je zegt als laatste, nog even een keer schudden, doe ik ook altijd.
    Gaat automatisch, ik schuif de kaarten bijeen, stop ze in het dek en dan is er een drang om de kaarten even los te schudden terwijl ik in mijn hoofd bedank voor het antwoord wat ik heb gekregen.
    The truth was in here.
      † In Memoriam † woensdag 9 juli 2008 @ 09:01:13 #14
    3234 Slaapmeisje
    Jompels nog es an toe
    pi_59989255
    quote:
    Op dinsdag 8 juli 2008 23:19 schreef nokwanda het volgende:
    Ik doe het ook niet vaak omdat ik er nog steeds erg moe van word. Het klopt heel vaak goed en vaak heb ik dan ook het idee dat ik in de ander kijk. Dat maakt me moe.
    Heeft iemand daar ervaring mee en hoe pak je dat aan?
    Daar heb ik in het begin ook veel last van gehad. En nu soms nog steeds hoor, maar wel altijd gecombineerd met een heel voldaan gevoel en een positieve energie die ik er voor terugkrijg. Tijdens het leggen krijg ik ook allerlei gevoelens van de vragensteller door. Soms zelfs tot tranen in mijn ogen aan toe. Ik weet nu dat het niet mijn gevoelens zijn en kan het na de legging ook van me af zetten. Als ik tijdens een legging kippenvel krijg of rillingen langs mijn rug, dan weet ik dat ik op de goede weg ben. Allemaal kwestie van ervaring door de jaren heen en toch regelmatig leggen. De enige keer dat ik echt voelde dat het energie trok was na een waarzegsessie op een bedrijfsborrel. Ik legde toen 3 kaarten (verleden, heden, toekomst) en heb zoveel mogelijk mensen in mijn waarzegsterstentje gehad als ik bij kon houden. Na twee uur was ik toch wel afgedraaid toen
    pi_59990600
    Dus dat betekent dat ik er gewoon even doorheen moet bijten.
    Moet wel zeggen dat ik er met een fulltime baan nu minder snel aan begin. Maar goed... ik was al van plan om daar weer verandering in te brengen. Tot nu toe deed ik het vooral als ik het gevoel had dat het echt nodig was en alleen voor mensen die gevoelsmatig dicht bij me staan (al had ik sommigen nooi irl gezien).
    Wat je zegt is idd herkenbaar; soms tranen in je ogen krijgen en kippevel en zo.
    Umuntu Ngumuntu Ngabantu
      woensdag 9 juli 2008 @ 11:06:24 #16
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_59991085
    Ik herken de vermoeidheid ook.. 1x leggen is geen probleem, 2de keer word al moeilijker en daarna heb ik er gewoon de energie niet voor ofzo.
    Soieso zou je geen kaarten moeten leggen als je al vermoeid bent of als je alcohol hebt gedronken.
    The truth was in here.
    pi_59991309
    Met alcohol op leggen werkt blokkerend hier. Dan komt er alleen maar onzin uit. Voelt ook helemaal verkeerd.
    en over vermoeidheid: ik moet het uitkienen. Tussen 16.00 en 20.00 uur kan ik het vergeten. Dan ben ik altijd moe. Daarna moet ik altijd even kijken hoe mijn kop staat. En ik wil echt alleen zijn in de ruimte, dus ik moet dan EW vragen om mij echt niet te storen. En tegenwoordig lig ik vaak tegelijk of eerder dan hem op bed (vakantie)
    Umuntu Ngumuntu Ngabantu
      † In Memoriam † woensdag 9 juli 2008 @ 11:23:38 #18
    3234 Slaapmeisje
    Jompels nog es an toe
    pi_59991385
    Als ik al vermoeid ben of niet lekker in mijn vel zit, dan leg ik inderdaad ook geen kaarten hoor. Met een partner, een baan en een kindje van anderhalf heb ik toch minder energie op dit moment dan een aantal jaar terug. Ik bied zelf trouwens nooit aan om tarotkaarten voor iemand te leggen. Mensen weten het en vragen me er zelf om. Soms gaat dat echt via via en zitten er ook wel vrienden van vrienden, familie, kennissen, buren, collega's etc. tegenover mij. Heel grappig hoe het zich vanzelf aanbiedt en de ene periode is het drukker dan de andere periode.

Nokwanda het is ook wel een kwestie van gewenning of doorbijten, maar het helpt ook als je de gevoelens die je tijdens een legging krijgt, vlak na afloop ook weer van je af kan laten glijden.

Ik zeg ook altijd tegen de vragensteller dat ik de legging niet ga en kan onthouden en dat ze dit zoveel mogelijk zelf moeten doen. Natuurlijk zijn er wel speciale leggingen die mij altijd bijblijven, maar 9 van de 10 keer ben ik vergeten wat ik heb gelegd en komen de mensen een paar maanden zelf met hun verhaal en met het feit dat de legging is uitgekomen. Waarschijnlijk is het niet goed onthouden van een legging voor mij ook een soort zelfbescherming. Als ik al die verhalen moet gaan onthouden, dan zit mijn hoofd binnen de kortste keren vol.

Leuk onderwerp trouwens Bastard
      † In Memoriam † woensdag 9 juli 2008 @ 11:28:32 #19
    3234 Slaapmeisje
    Jompels nog es an toe
    pi_59991490
    Stilte en alleen zijn is voor mij trouwens niet nodig. Ik heb op de gekste plekken tarotkaarten gelegd. Midden in het Vondelpark op een kleedje, in een coffeeshop, in de kroeg, tijdens vakanties aan een wankel tuintafeltje, op een strandbedje, in een hotelkamer, tijdens een bedrijfsborrel etc etc. Wel zorg ik er altijd voor dat de ondergrond schoon is en dat ik zelf, maar ook de vragensteller schone handen heeft. Mijn kaartjes moeten nog langer mee dan vandaag.
    pi_59991899
    Ik schrijf altijd alles helemaal uit.
    Heb nog steeds veel aan het boek dat bij mijn set hoort (The Sacred Circle), maar ken inmiddels de essentie van bijna alle kaarten uit mijn hoofd. Het intuitieve deel bestaat er bij mij uit dat ik de interpretatie van de kaart op die persoon kan toespitsen en terwijl mijn handen bezigzijn met het schrijven komt het vanzelf mijn hoofd binnen. Het scheelt ook dat ik het vaak moet vertalen omdat mijn boek in het Engels is. Omdat ik het moet vertalen en moet interpreteren is geen vertaling of interpretatie twee keer hetzelfde. Ingewikkeld ja. Ik doe dan ook vaak uuuuren over een legging en ben dan helemaal in focus. Daarna voel ik me altijd echt dronken.
    Een paar keer diep zuchten en een douche doen dan wonderen.
    Maar dat is wel de reden dat ik niet hier op het forum voor anderen leg. Mijn manier is gewoon te omslachtig, vrees ik.
    Umuntu Ngumuntu Ngabantu
      woensdag 9 juli 2008 @ 12:14:58 #21
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_59992480
    Ja dat is inderdaad dubbelop Nok, en vertalen uit het engels voor jezelf, en naar de positie vertalen waar de kaart ligt en aan het einde het verhaal en de samenhang aanmaken... dat kost wel tijd en inspanning.

Als ik een legging doe voor iemand anders (bv hier op het forum) dan lees ik de legging op basis van intuitie dan een specifieke kaart op intuitie, en lees de betekenis voor de zekerheid nog even na. Vervolgens heb ik het topic al open staan en ga ik schrijven. Aan het einde van alle kaarten geschreven te hebben heb ik alles nog in mijn hoofd zitten omdat ik het ook al geschreven heb. En dan kan ik nog een keer het samenhang schrijven, ook op basis van intituitie.

Euh, als ik het nu nalees is dat ook een hoop werk..
    The truth was in here.
    pi_59992668
    Het maffe is dat ik juist door die mechanische handelingen mijn intuitie los kan koppelen waardoor er vanalles binnenkomt. Dat heb ik ook als ik sta te schilderen. Daarom kan ik ook geen expressionistisch werk maken omdat wat ik denk niet op het doek komt. Ik maak dan juist heel erg strak werk waarbij ik fysiek veel controle moet uitoefenen om precies te werken. Hyperfocus op het fysieke vlak maakt dat ook de hyperfocus op wat er binnenkomt kan werken in mijn geval.
    Umuntu Ngumuntu Ngabantu
      zaterdag 12 juli 2008 @ 03:40:26 #23
    150152 Queen_Bee
    See ya in another life, brotha
    pi_60055014
    tvp, thanks Bastard
    I'm super sonic man
    Do you wanna buy a rocket
      zondag 13 juli 2008 @ 17:31:24 #24
    195169 Enfermera
    I'm k-kinda busy.
    pi_60078446
    Ik leg tarot al sinds mijn 14e ongeveer, erg leuk nog steeds. Doe het niet vaak, moet nog wel een boekje erbij pakken om de betekenis op te zoeken, maar vaak snap ik de strekking wel als ik de kaarten leg.
    Ik leg de kaarten meestal in een keltisch kruis (5), of verleden-heden-toekomst (3). Maarre, nooit voor iemand anders gelegd hoor, alleen voor mezelf.
    I never look back, darling. It distracts from the now.
      zondag 13 juli 2008 @ 18:18:30 #25
    38396 mazaru
    pi_60079232
    quote:
    Op zondag 13 juli 2008 17:31 schreef Enfermera het volgende:
    Ik leg tarot al sinds mijn 14e ongeveer, erg leuk nog steeds. Doe het niet vaak, moet nog wel een boekje erbij pakken om de betekenis op te zoeken, maar vaak snap ik de strekking wel als ik de kaarten leg.
    Ik leg de kaarten meestal in een keltisch kruis (5), of verleden-heden-toekomst (3). Maarre, nooit voor iemand anders gelegd hoor, alleen voor mezelf.
    5 kaarten voor een keltisch kruis?
    Dat horen er toch tien te zijn?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')