abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 december 2008 @ 12:25:37 #1
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63848021
Deel 2! Vorige deel

Huidige lijstje van mensen die een tarot legging willen:

- Darkwolf
- myxomatosekonijn
- Raug
- Lonaa
- Michielos
- LaFemmeFatale
- Morgause
- Moja
- plieneminie
- Bla_Bla_Bla
- Dragorius
- Yvonne
- Min-e
- Exoteria

Hmesker bood het volgende aan:
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 19:30 schreef hmesker het volgende:
Als iemand eens de I Tjing wil proberen dan wil ik dat wel doen. Wat is de I Tjing? Zie hier. Op die site vind je ook meer info over mijn persoontje, mocht je willen weten met wie je te maken hebt.

Wat ik niet doe? Geen vragen over de toekomst of over gezondheid, b.v.
- word ik rijk?
- wanneer ga ik dood?
- zal het wat worden tussen X en mij?
- waar komen mijn maagklachten vandaan?

Bij de laatste vraag of soortgelijke: ga naar de dokter. Wat ik wel doe? Vragen over het hier en nu, of de oorzaak van, b.v.
- wat moet ik nu doen?
- in welke fase zit ik nu?
- wat is de oorzaak van dit?
- waar moet ik op letten, wat is nu belangrijk voor mij?

Ik wacht met spanning af.
Discussie over de werking van de diverse orakels mogen in het volgende topic worden gehouden zodat we dit topic overzichtelijk kunnen houden. Tarot, de basis

[ Bericht 4% gewijzigd door Bastard op 17-09-2009 14:58:18 ]
The truth was in here.
  maandag 8 december 2008 @ 13:51:32 #2
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_63849972
tvp'tje
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_63850397
TVP
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
  maandag 8 december 2008 @ 14:34:30 #4
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_63851033
tvp
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  maandag 8 december 2008 @ 17:10:51 #5
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63855599
tvp
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_63856170
Bookmark
pi_63860715
Tvp
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  dinsdag 9 december 2008 @ 09:55:30 #8
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_63871473
Ik wacht af
pi_63904474
Speciaal een account aangemaakt op me op het lijstje van Bastard te kunnen laten toevoegen!
  woensdag 10 december 2008 @ 15:17:41 #10
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63906745
quote:
Op woensdag 10 december 2008 13:49 schreef plieneminie het volgende:
Speciaal een account aangemaakt op me op het lijstje van Bastard te kunnen laten toevoegen!
Wat een eer ..

Ik zal vanavond eens even tijd gaan maken!
The truth was in here.
pi_63907699
Tvp
Si, Fly
  woensdag 10 december 2008 @ 17:40:18 #12
38396 mazaru
pi_63910392
quote:
Op woensdag 10 december 2008 15:17 schreef Bastard het volgende:

[..]

Wat een eer ..

Ik zal vanavond eens even tijd gaan maken!

Je zou ook nog de I Ching muntjes gaan gooien.
  woensdag 10 december 2008 @ 18:21:55 #13
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63911363
ik ben iig benieuwd..
  woensdag 10 december 2008 @ 20:10:12 #14
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63914275
quote:
Op maandag 8 december 2008 13:51 schreef mazaru het volgende:
tvp'tje
Masaru voor jou vandaag de legging! (He he eindelijk)
Als trouwe bezoeker van het topic weet je onderhand wel dat ik eigenlijk altijd het Keltisch kruis leg voor de mensen, waarbij 10 kaarten in een bepaalde positie worden gelegd en de kaarten afzonderlijk een betekenis meekrijgen vanuit de positie waar ze op verschijnen.

Zo ook vandaag, 10 kaarten.. of eigenlijk 11 kaarten, tijdens het stellen van de vraag voor je, viel er een kaart uit. Ik wil altijd graag die kaart er bij houden, deze kaart zou mogelijkerwijs een bepaalde sfeer aan de legging kunnen geven.
Dit is de kaart zwaarden 2 voor je.. zwaarden 2 is een geblindoekte vrouw, zittend op een bankje met in ieder hand een zwaard die ze kruislings voor haar borst houdt, de zit met haar rug naar het water toe.
Wat betekent deze kaart, dit is een kaart van gedachten, ratio, en gevoel.. er word afgewogen, er word nagedacht en er word gevoeld. Er word gezocht naar een oplossing waarbij een overeenkomst zal moeten komen in gevoel en gedachte maar de beslissing is nog niet gemaakt. Op dit moment is de beslissing "nog even niks beslissen" Wellicht wil je nog niet zien, niet de waarheid zien die je mogelijk zou kunnen helpen met de keuze?

Goed, dan gaan we beginnen, met kaart 1 voor het heden. Bekers 4.. een man zit met de armen over elkaar tegen een boom aan geleund. Er staan 3 bekers voor hem, en er word er 1 aangereikt. De vieren hebben als thema stabiliteit, bekers geven emotie weer.. er word op deze kaart gezocht of gekeken naar een emotionele stabiliteit.
Deze persoon zit tegen een boom.. mogelijk ook uit te rusten na een roerige periode, op zoek naar rust. De armen over elkaar, non verbaal gedrag voor een gesloten houding, laat mij ook maar even met rust. De beker die aangereikt word vanuit een wolk, een teken dat er mogelijk een idee aangereikt word, maar je pakt hem niet.. je denkt er nog even over na. Net als de zwaarden 2 dat eigenlijk ook zegt. Rustig aan, en je kan het je ook veroorloven dan.

Wat kruist er het pad, hulp, belemmeringen.. schildknaap van zwaarden. Een jongeman zwaait met zn zwaard, een onrustige achtergrond, ook hier vogels (ideeen) die door de lucht vliegen. Wolken waaien door het plaatje heen, onstuimigheid, onvoorspelbaarheid, opwindendheid, verandering.
Een briesje hier, een briesje daar , het is een kaart van flexibiliteit, met de wind mee kunnen gaan, twee bezigheden kunnen hebben, de bezige bij zijn en dat ook lekker vinden. Niet stil kunnen zitten waarschijnlijk.. je hoofd loopt misschien een beetje over van gedachten.

In het verleden hebben we een omgekeerd zwaarden aas. Aas voor de start, van iets maar zwaarden is ook macht.. de kaart ondersteboven, macht wat uitgeoefend word, het slachtoffer zijn.. iets wat dreigend boven je hoofd blijft bungelen. Problemen die niet overwonnen worden, in een lastig pakket zitten..misschien door eigen toedoen?

Het recente verleden, de dwaas ondersteboven.. we hebben mogelijk een belangrijke les geleerd onlangs? De dwaas is de eerste kaart uit de grote arcana, het zwaard de eerste uit de kleine arcana voor de zwaarden.. wat is er in het verleden gestart denk ik dan? De dwaas ondersteboven, dwaze besluiten genomen, een slechte keus genomen, op de verkeerde weghelft zitten. Is ook een kaart van angsten, zie rechtop dat de dwaas onbezorgd is, dat valt weg ondersteboven. Wat zijn de (zelfzuchtige) acties geweest in het verleden waar je spijt van hebt of heb je nog geen spijt, ben je naief.. je keert je rug er naar toe zoals de zwaarden 2 aangeeft. De gevolgen kunnen verstrekkend zijn als je het niet op tijd door hebt..

De mogelijjke toekomst.. schildknaap kelken, ook weer de gevoelskaart, het water wat op de achtergrond woelt, water is de emotie. De vis die uit de bokaal komt die in de hand gehouden word, mijmeren over een idee. Het is een jeugdige kaart, het doet jeugdig en fantasierijk aan. Scheppend, creativiteit, het spelen met een idee, mogelijk spelen met liefde, aantrekken van liefde.

De nabije toekomst... munten 4 ondersteboven. Ik zei al, 4 voor stabiliteit, maar de kaart ligt ondersteboven, we moeten loslaten, verlies van de controle. Munten, kan duiden op financieen, een onverwachte financiele tegenslag. Mogelijk zijn we onvoorzichtig geweest met geld uitgeven en zitten we daardoor even op een houtje te bijten. Machteloosheid is ook een aspect van de kaart, omgekeerde actie van macht hebben en kunnen uitoefenen.. Ook het tegenovergestelde van bezitterigheid, dus juist vrijgevigheid kan worden aangegeven met deze kaart, dat is wel een positieve klank er voor.

Goed, wat is jou positie hierin.. mogelijkheid om te leren Masaru. Kaart uit de grote arcana, een hoge kaart ook Het oordeel ondersteboven.
Dit is een kaart van weigeren los te laten.. geen afstand willen nemen want mogelijk ben je bang voor de verandering. Er kan mogelijk raad zijn van binnenuit, iets weten dat je zou moeten doen, de verstandige beslissing, maar dat doe je niet. Er is dan sprake van een stagnatie.. dit kan op den duur aan je vreten, daar kun je letterlijk ziek van worden.
De vorige kaart zei iets over machteloosheid en instabiliteit, je bent bang voor die situatie.
Maar het houdt je wel bezig, dat is de zwaarden 2, de bekers 4 die me dat vertellen. Wat de verstandige keus is weet jij dan wel.. het is de kaart 20.
De dwaas is cijfer 0 .. de 2 is een bewuste geest, de transformatie van de hogepriesteres (de 2 uit de arcana) komt samen met de dwaas. verandering zou bewerkstelligd worden.

De omgeving, waar het afspeelt of wat de omgeving er van vind.. staven 7 ondersteboven.
Herwaarderen, confrontatie zou de kaart rechtop zeggen, maar nu niet.. de confrontatie blijft uit mogelijk wel sprake van wrijving, misschien veranderende omstandigheden aan de horizon maar niet iets wat vooralsnog uitkomt. Nog niet de stier bij de horens vatten, nog geen discussie of moeilijkheid.
Mogelijk, en ik zeg maar wat, is de omgeving in afwachting van jou beslissing.. want dat er ergens een beslissing gemaakt word dat komt wel in de legging naar voren. Althans, je weet in je hoofd wel dat er een verstandige beslissing gemaakt kan worden maar wikt het idee nog even af.. besluiten om even niks te besluiten dus. En je omgeving, die weet dat, die is mogelijk wel op de hoogte er van, in afwachting er van.

Hoop, vrees, de hoge priesteres ondersteboven, kaart 2. Ik zei al.. we hebben de dwaas = 0 we hebben nu de hoge priesteres =2 en we hebben tesamen 20 het oordeel.
Deze kaart zegt, scheve verstandshouding tussen moraal en praktijk, een mogelijk negatieve verandering. Het leven wat word geleid is niet in overeenstemming met de gedachtegoed.Er moeten steeds compromissen worden gesloten, een ongename omstandigheid van water bij de wijn doen.. er sluimerd iets.
En dit is de kaart die weergeeft wat er onderhuids dan bij je is, de angst wat je dan tegenhoudt om de verandering door te zetten? Mogelijk samen met de dwaas, in het recente verleden een verkeerde keus gemaakt en die terug willen draaien en niet tot uiting kunnen brengen.
Het oordeel (20) geeft aan dat deze 2 samen gaan komen of zijn gekomen, transformatie op handen.

Maar vertel vertel, wat is dan de laatste kaart, de uiteindelijke afloop van dit wat ons zoveel parten speelt??
Matigheid.. ook uit de grote arcana.. dus de uitkomst is ook belangrijk voor je.. ik zou bijna zeggen duh,..
De kaart betekent stabiliteit, bijstellen of bijdraaien. Het is kaart van evenwicht hersteld.. we zien hier water bij de wijn bijna letterlijk doordat de bekers in overeenstemming worden gevuld. Een juiste beslissing kennelijk, maar timing is belangrijk de juiste man voor de juiste job, de juiste leraar voor de leerling.
De kaart is ook een kaart van beproeving, een uitdaging waar je je voor gesteld ziet staan, op de proef gesteld worden. Een vraagstuk wat in de praktijk gebracht word, en waar je ook voor zult slagen. De kaart verschijnt rechtop, dat verteld ons dat we succes aan onze zijde hebben.

Dat waren ze.. vrij heftige legging al zeg ik het zelf.. ik voelde beroering en strijd eraf spatten.. de wind door de kop, oorverdovende gedachten beheersen het gevoel zegt de legging mij.
Persoonlijk ben ik meer een rusige persoonlijkheid, jij vlgs mij niet misschien ben jij ook wel graag die bezige bij en leef je daar wel bij. Aan de andere kant is de kruisende kaart in deze niet de hulp maar de belemmering. Moeten we proberen rustig te zijn, de gedachten op een rij te zetten, eerlijk te zijn voor onszelf en die transformatie van bewust handelen waar gaan maken.
Eigenlijjk zegt de legging maar 1 ding.. maak een beslissing, hak een knoop door met een verkeerde beslissing uit het verleden... kan dat kloppen?
Heb jij andere invullingen over deze legging?
The truth was in here.
  woensdag 10 december 2008 @ 20:26:18 #15
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63914734
quote:
Op woensdag 10 december 2008 17:40 schreef mazaru het volgende:

[..]

Je zou ook nog de I Ching muntjes gaan gooien.
Juist!
- In welke fase zit ik nu..

---- ----
---------
---------
---- ----
--------
---O---

Ik ben hem verder niet gaan opzoeken nog, ik ben benieuwd wat ik kan gaan lezen!
The truth was in here.
  woensdag 10 december 2008 @ 20:46:47 #16
38396 mazaru
pi_63915409
Wauw Bastard!
Ook ik moet dat even laten inwerken.
Dank je wel
  woensdag 10 december 2008 @ 21:29:17 #17
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63916884
ik ben toch bijna aan de beurt
  woensdag 10 december 2008 @ 22:01:08 #18
38396 mazaru
pi_63918016
quote:
Op woensdag 10 december 2008 20:26 schreef Bastard het volgende:

[..]

Juist!
- In welke fase zit ik nu..

---- ----
---------
---------
---- ----
--------
---O---

Ik ben hem verder niet gaan opzoeken nog, ik ben benieuwd wat ik kan gaan lezen!
Volgens mij is dat Hex 47.1>58

47 sings the blues
relief comes through music
58 unites the broken heart

De uitleg laat ik aan Harmen over.
Ik ben slechts een beginneling met de I Ching.
  donderdag 11 december 2008 @ 06:29:16 #19
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63924391
quote:
Op woensdag 10 december 2008 22:01 schreef mazaru het volgende:

[..]

47 sings the blues
relief comes through music
58 unites the broken heart

De uitleg laat ik aan Harmen over.
Ik ben slechts een beginneling met de I Ching.
Ben er helemaal niet in thuis, maar de bewoording staat me wel aan!
The truth was in here.
pi_63924499
quote:
Op woensdag 10 december 2008 22:01 schreef mazaru het volgende:

[..]

Het is precies andersom: B. heeft hexagram 58 gegooid welke verandert in 47. Ik zal er vanavond mijn licht over laten schijnen.
  donderdag 11 december 2008 @ 08:06:04 #21
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63924736
quote:
Op donderdag 11 december 2008 07:12 schreef hmesker het volgende:

[..]

Het is precies andersom: B. heeft hexagram 58 gegooid welke verandert in 47. Ik zal er vanavond mijn licht over laten schijnen.
Ik moest hem van onderaf opbouwen he?
The truth was in here.
pi_63925383
quote:
Op donderdag 11 december 2008 08:06 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ik moest hem van onderaf opbouwen he?
Yep, helemaal goed!
pi_63944738
Dag Bastard,

Hierbij de uitleg van je hexagram. Je hebt hexagram 58 gegooid, met de eerste lijn bewegend. Hexagram 58 is één van de 8 hoofdhexagrammen: hij bestaat uit 2x hetzelfde trigram, Het Meer, en ontleent daar dan ook zijn naam aan. De trigrammen bepalen voor een groot gedeelte de betekenis van het hexagram. Het trigram Meer wordt geassocieerd met vrolijke, positieve, leuke dingen. Het is het trigram van 'hoe hou ik het leuk?'. Het draait bij dit hexagram om plezier, dingen doen omdat ze leuk zijn en niet omdat ze zo nodig moeten. Het trigram Meer heeft een hekel aan verantwoordelijkheid, het doet iets alleen omdat ze er plezier aan beleeft. Beleeft ze er geen plezier aan, dan gaat ze wat anders doen wat ze wél leuk vindt. Het is een beetje een klein meisje in de speelgoedwinkel: fladderend naar het één, en als ze er op uitgekeken is fladdert ze naar wat anders. Je leest wel eens dat bij dit trigram 'communiceren' hoort, maar eigenlijk is het meer roddelen en babbelen. Inhoudelijk hoeft het niet diep te gaan, zolang het maar spannend en leuk is.

Het Beeld van het Meer is dat van een afgesloten hoeveelheid water, wat voor zijn voeding afhankelijk is van invloeden van buitenaf. Jouw vraag was 'in welke fase zit ik nu?', en dan zou hexagram 58 kunnen zeggen, 'In de fase van (behoefte hebben aan) plezier maken, losser worden, de teugels laten vieren, verantwoordelijkheden durven afwijzen omdat ze je geen plezier geven, in je omgeving/werk/relatie kijken wat je voldoening geeft en de nodige keuzes daar naar maken'. In die zin is hexagram 58 - niet negatief bedoeld - vrij egoïstisch, en bezig met de vraag 'wat wil ík nou, wat is míjn drijfveer?' Waarbij Het Meer zich bedenkt dat plezier de beste motivator is.

De eerste lijn van het hexagram heb je bewegend. De eerste lijn in het algemeen is de lijn van 'maak een nieuwe start'. Het is een nieuw, maar uiterlijk nog niet zichtbaar, begin. Het is een knop die je in je hoofd omdraait, van 'vanaf nu begin ik overnieuw', maar zonder dat je dat direct concreet vorm gaat geven. Het is een intentie die nog niet direct werkelijkheid hoeft te worden. Dat je de eerste lijn bewegend hebt kan aangeven dat je een nieuwe periode bent begonnen, een periode waarin je probeert meer ontspannen te zijn en te leven naar de dag, zonder al te veel te plannen. De tekst bij de eerste lijn zegt 和兌吉.和 betekent 'volgen, reageren op'; 兌 is de naam van het hexagram en wordt vaak uitgelegd als 悅, 'vrolijk, uitgelaten', maar kan ook betekenen 'openbreken, een opening forceren'. Dit laatste is waarschijnlijk de oudste betekenis. 吉 betekent gunstig. Vertaald staat hier dus 'Reagerend een opening maken is gunstig'. Concreet houdt dit in dat je niet zozeer zelf initiatief hoeft te nemen om de verandering te creëren die nodig is voor een nieuw begin, je kan reageren op wat je wordt aangereikt en dáár een opening mee maken. Werk met wat je krijgt, ga niet zelf processen in gang zetten, daar is het nu nog te vroeg voor. De fase waar je nu in zit is er eentje van ontspanning, plezier zoeken, de geneugten van het leven ontdekken, met als doel de mentaliteitsverandering die hiervoor nodig is permanent in je leven te integreren.
  donderdag 11 december 2008 @ 22:59:45 #24
38396 mazaru
pi_63947475
Harmen, waar komt hex 47 nu om de hoek kijken?
pi_63952444
quote:
Op donderdag 11 december 2008 22:59 schreef mazaru het volgende:
Harmen, waar komt hex 47 nu om de hoek kijken?
Eh, nergens, wat mij betreft. Je doelt waarschijnlijk op het idee dat die eerste yang-lijn van hexagram 58 omslaat naar yin, waardoor het hexagram verandert in hexagram 47. Dit laten omslaan van bewegende lijnen is echter relatief nieuw en werd oorspronkelijk niet toegepast. En omdat ik zeer hecht aan oorspronkelijkheid doe ik het ook niet . Dat lost ook wat netelige problemen op, want er is in het Westen altijd discussie geweest over hoe je dat tweede hexagram nou moet interpreteren. Voorspelt het de toekomst? Zo ja, dan druist dat in tegen de filosofie van de I Tjing die stelt dat alles veranderlijk is en in principe niks vastligt. Geeft het een tendens aan? Zo ja, wat bepaalt dan of die tendens doorzet of niet? Is het een aanvulling op het eerste hexagram? Maar wat dan als het eerste hexagram A zegt en het tweede zegt B? Wat doe je dan? Kortom, dat vervolghexagram geeft voornamelijk problemen. En omdat het een latere, niet oorspronkelijke toevoeging is maak ik er geen gebruik van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')