quote:
Masaru voor jou vandaag de legging! (He he eindelijk)
Als trouwe bezoeker van het topic weet je onderhand wel dat ik eigenlijk altijd het Keltisch kruis leg voor de mensen, waarbij 10 kaarten in een bepaalde positie worden gelegd en de kaarten afzonderlijk een betekenis meekrijgen vanuit de positie waar ze op verschijnen.
Zo ook vandaag, 10 kaarten.. of eigenlijk 11 kaarten, tijdens het stellen van de vraag voor je, viel er een kaart uit. Ik wil altijd graag die kaart er bij houden, deze kaart zou mogelijkerwijs een bepaalde sfeer aan de legging kunnen geven.
Dit is de kaart zwaarden 2 voor je.. zwaarden 2 is een geblindoekte vrouw, zittend op een bankje met in ieder hand een zwaard die ze kruislings voor haar borst houdt, de zit met haar rug naar het water toe.
Wat betekent deze kaart, dit is een kaart van gedachten, ratio, en gevoel.. er word afgewogen, er word nagedacht en er word gevoeld. Er word gezocht naar een oplossing waarbij een overeenkomst zal moeten komen in gevoel en gedachte maar de beslissing is nog niet gemaakt. Op dit moment is de beslissing "nog even niks beslissen" Wellicht wil je nog niet zien, niet de waarheid zien die je mogelijk zou kunnen helpen met de keuze?
Goed, dan gaan we beginnen, met kaart 1 voor het heden. Bekers 4.. een man zit met de armen over elkaar tegen een boom aan geleund. Er staan 3 bekers voor hem, en er word er 1 aangereikt. De vieren hebben als thema stabiliteit, bekers geven emotie weer.. er word op deze kaart gezocht of gekeken naar een emotionele stabiliteit.
Deze persoon zit tegen een boom.. mogelijk ook uit te rusten na een roerige periode, op zoek naar rust. De armen over elkaar, non verbaal gedrag voor een gesloten houding, laat mij ook maar even met rust. De beker die aangereikt word vanuit een wolk, een teken dat er mogelijk een idee aangereikt word, maar je pakt hem niet.. je denkt er nog even over na. Net als de zwaarden 2 dat eigenlijk ook zegt. Rustig aan, en je kan het je ook veroorloven dan.
Wat kruist er het pad, hulp, belemmeringen.. schildknaap van zwaarden. Een jongeman zwaait met zn zwaard, een onrustige achtergrond, ook hier vogels (ideeen) die door de lucht vliegen. Wolken waaien door het plaatje heen, onstuimigheid, onvoorspelbaarheid, opwindendheid, verandering.
Een briesje hier, een briesje daar , het is een kaart van flexibiliteit, met de wind mee kunnen gaan, twee bezigheden kunnen hebben, de bezige bij zijn en dat ook lekker vinden. Niet stil kunnen zitten waarschijnlijk.. je hoofd loopt misschien een beetje over van gedachten.
In het verleden hebben we een omgekeerd zwaarden aas. Aas voor de start, van iets maar zwaarden is ook macht.. de kaart ondersteboven, macht wat uitgeoefend word, het slachtoffer zijn.. iets wat dreigend boven je hoofd blijft bungelen. Problemen die niet overwonnen worden, in een lastig pakket zitten..misschien door eigen toedoen?
Het recente verleden, de dwaas ondersteboven.. we hebben mogelijk een belangrijke les geleerd onlangs? De dwaas is de eerste kaart uit de grote arcana, het zwaard de eerste uit de kleine arcana voor de zwaarden.. wat is er in het verleden gestart denk ik dan? De dwaas ondersteboven, dwaze besluiten genomen, een slechte keus genomen, op de verkeerde weghelft zitten. Is ook een kaart van angsten, zie rechtop dat de dwaas onbezorgd is, dat valt weg ondersteboven. Wat zijn de (zelfzuchtige) acties geweest in het verleden waar je spijt van hebt of heb je nog geen spijt, ben je naief.. je keert je rug er naar toe zoals de zwaarden 2 aangeeft. De gevolgen kunnen verstrekkend zijn als je het niet op tijd door hebt..
De mogelijjke toekomst.. schildknaap kelken, ook weer de gevoelskaart, het water wat op de achtergrond woelt, water is de emotie. De vis die uit de bokaal komt die in de hand gehouden word, mijmeren over een idee. Het is een jeugdige kaart, het doet jeugdig en fantasierijk aan. Scheppend, creativiteit, het spelen met een idee, mogelijk spelen met liefde, aantrekken van liefde.
De nabije toekomst... munten 4 ondersteboven. Ik zei al, 4 voor stabiliteit, maar de kaart ligt ondersteboven, we moeten loslaten, verlies van de controle. Munten, kan duiden op financieen, een onverwachte financiele tegenslag. Mogelijk zijn we onvoorzichtig geweest met geld uitgeven en zitten we daardoor even op een houtje te bijten. Machteloosheid is ook een aspect van de kaart, omgekeerde actie van macht hebben en kunnen uitoefenen.. Ook het tegenovergestelde van bezitterigheid, dus juist vrijgevigheid kan worden aangegeven met deze kaart, dat is wel een positieve klank er voor.
Goed, wat is jou positie hierin.. mogelijkheid om te leren Masaru. Kaart uit de grote arcana, een hoge kaart ook Het oordeel ondersteboven.
Dit is een kaart van weigeren los te laten.. geen afstand willen nemen want mogelijk ben je bang voor de verandering. Er kan mogelijk raad zijn van binnenuit, iets weten dat je zou moeten doen, de verstandige beslissing, maar dat doe je niet. Er is dan sprake van een stagnatie.. dit kan op den duur aan je vreten, daar kun je letterlijk ziek van worden.
De vorige kaart zei iets over machteloosheid en instabiliteit, je bent bang voor die situatie.
Maar het houdt je wel bezig, dat is de zwaarden 2, de bekers 4 die me dat vertellen. Wat de verstandige keus is weet jij dan wel.. het is de kaart 20.
De dwaas is cijfer 0 .. de 2 is een bewuste geest, de transformatie van de hogepriesteres (de 2 uit de arcana) komt samen met de dwaas. verandering zou bewerkstelligd worden.
De omgeving, waar het afspeelt of wat de omgeving er van vind.. staven 7 ondersteboven.
Herwaarderen, confrontatie zou de kaart rechtop zeggen, maar nu niet.. de confrontatie blijft uit mogelijk wel sprake van wrijving, misschien veranderende omstandigheden aan de horizon maar niet iets wat vooralsnog uitkomt. Nog niet de stier bij de horens vatten, nog geen discussie of moeilijkheid.
Mogelijk, en ik zeg maar wat, is de omgeving in afwachting van jou beslissing.. want dat er ergens een beslissing gemaakt word dat komt wel in de legging naar voren. Althans, je weet in je hoofd wel dat er een verstandige beslissing gemaakt kan worden maar wikt het idee nog even af.. besluiten om even niks te besluiten dus. En je omgeving, die weet dat, die is mogelijk wel op de hoogte er van, in afwachting er van.
Hoop, vrees, de hoge priesteres ondersteboven, kaart 2. Ik zei al.. we hebben de dwaas = 0 we hebben nu de hoge priesteres =2 en we hebben tesamen 20 het oordeel.
Deze kaart zegt, scheve verstandshouding tussen moraal en praktijk, een mogelijk negatieve verandering. Het leven wat word geleid is niet in overeenstemming met de gedachtegoed.Er moeten steeds compromissen worden gesloten, een ongename omstandigheid van water bij de wijn doen.. er sluimerd iets.
En dit is de kaart die weergeeft wat er onderhuids dan bij je is, de angst wat je dan tegenhoudt om de verandering door te zetten? Mogelijk samen met de dwaas, in het recente verleden een verkeerde keus gemaakt en die terug willen draaien en niet tot uiting kunnen brengen.
Het oordeel (20) geeft aan dat deze 2 samen gaan komen of zijn gekomen, transformatie op handen.
Maar vertel vertel, wat is dan de laatste kaart, de uiteindelijke afloop van dit wat ons zoveel parten speelt??
Matigheid.. ook uit de grote arcana.. dus de uitkomst is ook belangrijk voor je.. ik zou bijna zeggen duh,..
De kaart betekent stabiliteit, bijstellen of bijdraaien. Het is kaart van evenwicht hersteld.. we zien hier water bij de wijn bijna letterlijk doordat de bekers in overeenstemming worden gevuld. Een juiste beslissing kennelijk, maar timing is belangrijk de juiste man voor de juiste job, de juiste leraar voor de leerling.
De kaart is ook een kaart van beproeving, een uitdaging waar je je voor gesteld ziet staan, op de proef gesteld worden. Een vraagstuk wat in de praktijk gebracht word, en waar je ook voor zult slagen. De kaart verschijnt rechtop, dat verteld ons dat we succes aan onze zijde hebben.
Dat waren ze.. vrij heftige legging al zeg ik het zelf.. ik voelde beroering en strijd eraf spatten.. de wind door de kop, oorverdovende gedachten beheersen het gevoel zegt de legging mij.
Persoonlijk ben ik meer een rusige persoonlijkheid, jij vlgs mij niet misschien ben jij ook wel graag die bezige bij en leef je daar wel bij. Aan de andere kant is de kruisende kaart in deze niet de hulp maar de belemmering. Moeten we proberen rustig te zijn, de gedachten op een rij te zetten, eerlijk te zijn voor onszelf en die transformatie van bewust handelen waar gaan maken.
Eigenlijjk zegt de legging maar 1 ding.. maak een beslissing, hak een knoop door met een verkeerde beslissing uit het verleden... kan dat kloppen?
Heb jij andere invullingen over deze legging?