abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59849785
Vervolg van Borstvoeding deel 44

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic
pi_59849872
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 15:15 schreef Iksje het volgende:

[..]

Goh, ze krijgt wel andere dingen, maar dat zijn kleine tussendoortjes. Brood lust ze niet zo graag, ik kan natuurlijk niet echt beleg aanbieden (ben tegen confituur en choco en ander suikerbeleg, wat veel van haar leeftijdsgenootjes al wel krijgen).
Ze lust nauwelijks fruit en om groentemousse te maken ben ik wat lui (receptje in boek CB neemt 45 min in beslag, voor iets wat je 1 dag kan bewaren). Dus nu krijgt ze wat boter of een heel dun plakje kaas of een beetje volle platte kaas.
Maar nog niks wat haar echt kan bekoren dus
Ook een crackertje gaat er nog niet vlot in.

Dichter bij een “schema” met vaste eetmomenten zijn we nog niet gekomen. Ze krijgt in de week dat ze bij mijn vader opgevangen wordt (en in het weekend) wel andere dingen, maar dat is nooit op vaste momenten. Dat is dan een rijstwafeltje of een paar kersjes tussendoor, of een stukje brood of wat groentjes uit de hand als we aan tafel zitten. Maar niks de naam maaltijd waardig eigenlijk…
In de week bij de onthaalmoeder zit ze dus op bovenstaand ‘schema’. Ik weet niet of zij de moeite wil doen om Liande te laten knoeien met brood of soep. Zeker aangezien ze dus maar weinig eet en waarschijnlijk nog een flesje toe nodig heeft.

Liande is ook een redelijk kleine eter, qua porties dan.
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 17:44 schreef owlet het volgende:
Klinkt als een prima schema, Iksje. Ronja dronk ook geregeld nog zo veel.
En zolang je haar wel steeds wat aan blijft bieden tijdens jullie maaltijden zal ze vanzelf meer gaan eten. Minder borst geven zal hoogstwaarschijnlijk niet resulteren in meer vast voedsel eten. Op haar eigen tempo, passend bij haar eigen ontwikkeling.
En omdat ze nog vol op borstvoeding krijgt maakt het niet uit dat ze soms weinig eet, de BV vangt dat op.

Liande is misschien wat langzamer op dat gebied dan sommige andere kindjes maar er zijn talloze kinderen die op die leeftijd nog minder vast eten eten dus ik zou me zeker geen zorgen maken.
Voor Ronja een volledige maaltijd mee at was ze dik het jaar over en nog steeds eet ze meestal maar een of twee van de verschillende componenten.
De ene avond gaan er weer met liefde drie aardappels in, de volgende avond laat ze alles staan op tomatensla na.

Als je zelf vindt dat ze te veel aan de borst ligt dan zou je voedingen kunnen gaan vervangen door wat anders te drinken, maar dat zou puur voor jouw eigen gemak zijn. Jouw eigen gemak is ook wat waard, natuurlijk, maar puur voor Liande hoef je het zeker niet te doen.
Moedermelk is de gezondste drank, juist omdat het ook als voeding werkt en je je dus geen zorgen hoeft te maken over hoeveel of hoe weinig ze eet
pi_59858088
Zelf vind ik eigenlijk niet dat ze te veel aan de borst ligt, ik voed zo'n 3-4 keer live per dag, valt best mee dus.
Alleen het nachtelijke voeden mag van mij wel eens stilaan gedaan zijn, het breekt op, meer dan 10 maanden onderbooken nachten...

Het is ook meer dat ik me wat zorgen maak als ik kijk naar wat andere kinderen al eten (zowel in feit dat ze willen eten en niet alleen spelen met eten als de portie die ze eten) dan denk ik, komt het bij ons wel goed, gaat ze ooit wel uit de pot mee-eten?
Komt ook voor een stuk door de opmerking van de verpleegkundige in het CB met 9 maand. Omdat Liande nog niet veel fruitpap eet, krijgt ze erna nog een flesje of de borst. Volgens de verpleegkundige moesten we zeker een half uur laten tussen fruit en flesje. Zo zou ze wel leren dat ze met honger van de pap moest eten en niet steeds melk zou krijgen.
Maar ik vind een beetje een naar idee om een kind honger te laten lijden (ze heeft al honger op het moment dat de fruitpap komt, daar een half uur bijdoen lijkt me zo lang...)
Aan de andere kant zal ze toch ooit van de borst/melk afmoeten en mee moeten gaan eten.
pi_59858194
Iksje, dat gaat vrijwel vanzef hoor. Ze krijgt echt wel meer interesse in eten. Gewoon blijven aanbieden. Neem anders eens een kijkje op het bijvoedingsforum http://www.network54.com/Forum/382080/ Ditfoum is vooral gericht op de Rapleymethode. Ik weet niet of dat iets voor jullie is, misschien krijgt Liande meer interesse in eten als ze het zelf kan doen.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_59858211
nou als je er zelf geen problemen mee hebt en Liande ook niet dan is het toch prima!!

Gewoon ander eten stimuleren en leuk maken. Dan komt dat vast vanzelf goed.
Misschien vind Liande hetzelfde eten als papa of mama wel enorm leuk. Dat is bij ons groot suc6.
yoghurt met muesli van papa is natuurlijk veeeeeeee lekkerder uit het bakje van papa dan uit je eigen bakje
Zo maak ik ook regelmatig vruchtensmoothie voor ons, want pepijn drinkt dat uit het glas van papa en mama veel beter dan wanneer ik het alleen voor hem maak.
En ze kan toch gewoon met de pot meeten? Alleen de hoeveelheden zijn dan nog niet zo groot dat dat voldoende is, naja dat komt dan vanzelf wel...
Honger laten leiden Lekkere tip weer van het CB.

Succes ermee!! Hopelijk gaat dat nachtelijke voeden snel over. Hier slaapt meneer sinds een paar weken eindelijk 7-8uur aan 1 stuk 's nachts!
  donderdag 3 juli 2008 @ 08:43:13 #6
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_59858223
Iksje, heb je al geprobeerd stukjes te geven i.p.v. papjes?
Misschien dat ze dat liever heeft. Zo heeft ze zelf de controle over wat er wel of niet in haar mond komt en in welk tempo. Bij Devin heeft dat altijd veel beter gewerkt, op toetjes en soms een hapje hier of daar na krijgt hij alles in stukjes zodat hij het zelf kan pakken. En soms gewoon fijnknijpen en op de grond smijten

Komt vanzelf goed en tot die tijd is er gelukkig de bv voor Liande om op terug te vallen!
.... met gevoel voor drama....
  donderdag 3 juli 2008 @ 08:47:14 #7
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_59858271
P_iglet, wordt Pepijn helemaal niet meer wakker 's nachts? Wat goed!
Hier is het zeker 5 keer per week nog steeds raak 's nachts en afgelopen nacht had meneer mega-dorst: 3 keer gekomen tussen 23:00 en 6:30 uur
pi_59858372
Uhm nou helemaal niet meer wakker is ook weer wat overdreven.
Maar 7 van de 10x slaapt ie van 22.00- 5.00/6.00 en dan voed ik en slaapt hij nog verder tot 9.00 ofzo.
Soms issie als hij wakker word ook tevreden met een schone luier van papa, en een enkele keer helpt echt alleen maar voeden. Maar het is al stukken beter als bijvoorbeeld een maand terug.
pi_59858384
Emma komt ook nog wel eens 's nachts hoor. Dus ik wacht wel tot ze een jaar 16 is, dan slaapt ze vast wel door
pi_59858416
hihi als ze 16 is dan moet je haar om 1 uur 's middags uit d'r bed schoppen
pi_59858421
De pap (ondertussen brokjes hoor) is vooral voor in de opvang en bij de grootouders.
Mijn vader staat nog het meest open voor stukjes, maar Liande vindt dat nog steeds speelgoed (misschien omdat ze het niet consequent aangeboden krijgt?). En dat vindt mijn vader dan weer minder.
Ze krijgt stukjes in de hand bij het avondeten, als ons eten het toelaat (spinazie of rode kool kan je minder makkelijk geven dan asperge, bloemkool of boontjes)
Ze is bijvoorbeeld wel dol op pasta (krulletjes, macaroni), dat eindigt net iets minder snel op de vloer dan ander eten.
Maar bvb gisteren aten we aardappel met boontjes, tomaat en komkommer. Zij schuift gewoon mee aan tafel en krijgt stukjes. Hoewel het zo'n 3.5u geleden was dat ze gegeten had, heeft ze 3 happen genomen en de rest lag op de grond en zat op de stoel en in haar haar. Haar stukjes voorhouden en laten afhappen werkt iets beter maar het is ook niet denderend veel meer dat ze zo binnen krijgt.

Bij fruit werkt het vaak net zo...Peer lust ze wel graag, maar geef je haar een schijfje dan eindigt 3/4 op de grond. Verdeel je het schijfje in stukjes en voeder je haar, dan doet ze wel haar mondje open en dan kauwt ze, krijgt ze net iets meer binnen.

Ik weet dus niet goed wat het is, niet willen, niet kunnen (maar ze is toch àl 10 maand, dan moeten ze toch motorisch al verder staan met dingen zelf eten?), niet lusten, te gericht nog op de borst?

Hmmm, ik lees net de nachttaferelen bij jullie... het betert soms dus echt pas laat hè? Is het misschien toch eigen aan borstkindjes om niet door te slapen?
  donderdag 3 juli 2008 @ 09:14:37 #12
62233 Jelief
ikke lief!
pi_59858617
Iksje wat Liande doet is wel het idee achter stukjes geven. Dat ze zelf ontdekt hoe het voelt, hoe het ruikt, hoehet proeft. Dat ze er nog maar weinig van binnen krijgt is , omdat ze nog lekker bij je drinkt geen probleem. Als je haar dingen geeft om te ontdekken ipv om persé te eten dan voelt het al heel anders dat de helft op grond terecht komt. Kijk anders even in het rapleytopic hier in oud.
pi_59858800
Het rapley-topic en het bijvoedingsforum heb ik al eens cursief gelezen...
't is niet van persé moeten eten van de stukjes maar na 4 maand had ik gehoopt dat ze er meer mee weg zou zijn (als je dan de verhalen leest en filmpjes ziet op het bijvoedingsforum dan is het wel frustrerend als je eigen kind maar weinig wil eten terwijl ze van groente alles lust)
pi_59858863
lastig he iksje? Sophie drinkt ook nog veel bij me. Wij proberen het ook zo veel mogelijk in stukken te geven. En er verdwijnt veel op de grond, maar voor mijn gevoel krijgt ze meer binnen dan je denkt. Mijn gevoel erbij is precies wat Jelief zegt, ze mag het ontdekken, het eten moet leuk blijven.

ik vind dit nog steeds een fijn topic! Ik geef ondertussen ook alweer 10 maanden borstvoeding. en ik hoop het nog even te mogen doen. Al weten we sinds gisteren dat Sophie een grote zus gaat worden. Hebben jullie toevallig tips ed over tandemvoeden? het lijkt mij wel wat, alleen weet ik niet wat mijn mannetje ervan vindt.

ik heb al veel aan dit topic gehad. Zo wist ik precies wanneer er een dipje zou komen, want pepijn en devin liepen zo lekker op samen, haha, dan wist ik dat anderhalve maand later wij een dip zouden kunnen verwachten, wat meestal zo was. Dat maakte me een stuk rustiger in het voeden, omdat ik wist dat het over zou gaan. dames, even een dikke knuffel voor jullie! hoe jullie hier voor iedereen klaar staan!!!

groetjes Daphne
pi_59859015
Hè ja, Sophie is maar 3 daagjes ouder dan mijn meisje!
Lees net in het kleine baby'tjes topic dat ze het ook schitterend doet, en ze wordt grote zus ook, wat leuk! Gefeliciteerd!
pi_59859362
dankjewel! ja, ze schelen maar een paar dagen, vind de verhalen van de leeftijdsgenootjes altijd erg leuk om te horen/lezen. dus ik kom zo af en toe wel eens om het hoekje gluren.
pi_59859435
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 08:56 schreef Jelief het volgende:
Emma komt ook nog wel eens 's nachts hoor. Dus ik wacht wel tot ze een jaar 16 is, dan slaapt ze vast wel door
Er zou een verbod moeten komen op al die boekjes, verpleegkundigen en andere dingen die melden dat kinderen door moeten slapen.
Dan zou het voor heel veel mensen een stuk makkelijker te accepteren zijn dat dat doorslapen gewoon niet altijd gebeurt.
Wij hebben nu al maanden de makkelijke oplossing: ze slaapt gewoon bij ons in bed zij slaapt, wij slapen, iedereen blij.
En ik kan nu al uitkijken naar een peuter tussen ons in en een baby in de cosleeper naast me
pi_59859473
Gwennert, gefeliciteerd!
  donderdag 3 juli 2008 @ 10:25:07 #19
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_59859857
Owlet, dat tussen ons in slapen gaat meestal niet zo goed. Meestal wordt Devin wakker en begint dan heel hard te huilen, net zolang tot hij weer in zijn eigen bedje ligt. En vannacht is mijn man bijna bovenop hem gerold toen hij en ik tijdens het voeden in slaap waren gevallen...

Maar wel grappig dat de omgeving er schijnbaar zo'n moeite mee heeft dat Devin niet doorslaapt, meer nog dan wijzelf!
Tuurlijk, het zou heerlijk zijn als hij niet meer wakker wordt 's nachts, maar zo'n drama vind ik het ook weer niet. Het is niet dat ik de keuken in moet en moet gaan klooien met poeders, flesjes, spenen e.d. Shirt omhoog (als ik die al draag )is zo gebeurd en tegenwoordig val ik tijdens of na de voeding weer heel makkelijk in slaap.
Maar.... neemt niet weg dat ik weleens heel eventjes wat jaloersig word als ik hoor of lees over baby's die met een paar weken al doorslapen van 7 tot 7. Ik troost me dan met de gedachte dat ik meer "waar voor mijn tijd krijg". De momenten dat Devin niet slaapt kan ik dan extra van hem genieten

Gwennert, gefeliciteerd!
Fijn dat je meisje het zo goed doet.
pi_59860009
Oh dat jaloersige ken ik maar al te goed! Het zou ook gewoon lekkerder zijn als ze door zou slapen
Overigens gaat het samen slapen hier ook pas goed sinds ik geen Bv meer geef en eigenlijk pas een paar maanden daarna écht goed.
Nu kan ze gewoon gaan slapen en de volgende ochtend pas wakker worden, daarvoor wilde ze steeds een feestje bouwen of steeds maar drinken.

Maar als ze beter zou slapen in haar eigen bed zou ik er geen seconde over twijfelen en haar meteen in haar eigen bed gooien
pi_59860213
Hier gaat tussen ons slapen ook niet goed. Ofwel woelt ze enorm, ofwel huilt ze (om in haar eigen bedje wel in slaap te vallen) ofwel begint mevrouw na het drinken te spelen (wat ze niet doet als ik naar haar ga en haar in de zetel voedt, dan slaapt ze meteen weer in)
Ik ben ook wel blij dat ik niet moet staan prutsen met flesjes ed... maar toch hè... van 9 tot 6 zou ik ook al heel mooi vinden hier, klokje rond hoeft zelfs niet
  donderdag 3 juli 2008 @ 10:59:52 #22
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_59860653
Iksje, onze tijd komt heus wel

En dan raken we weer zwanger, zitten we weer meet een niet-doorslapende baby
pi_59861053
Sssst, daarom (en ook werkomstandigheden) beginnen we bewust nog niet aan een tweede
Eerst even wat langere nachten maken
pi_59863470
In de krant De Stentor staat vandaag een artikel over borstvoeding 'Langvoedsters stuiten op onbegrip'
Misschien wel interessant om te lezen?

heb even een klein stukje overgetypt:
....Er is geen magische grens tot wanneer moedermelk zijn waarde behoudt. Sterker, hoe langer je voedt hoe groter de voordelen zijn....
...Wie borstvoedt, heeft sneller het normale gewicht terug, verkleint de kans op reuma en de kans op borstkanker. Die kans wordt met het toenemen van de borstvoedingsduur alleen maar kleiner....

donderdag 3 juli 2008 @ 12:56:56 #25
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_59863671
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 12:46 schreef Liatris het volgende:
In de krant De Stentor staat vandaag een artikel over borstvoeding 'Langvoedsters stuiten op onbegrip'
Misschien wel interessant om te lezen?

heb even een klein stukje overgetypt:
....Er is geen magische grens tot wanneer moedermelk zijn waarde behoudt. Sterker, hoe langer je voedt hoe groter de voordelen zijn....
...Wie borstvoedt, heeft sneller het normale gewicht terug, verkleint de kans op reuma en de kans op borstkanker. Die kans wordt met het toenemen van de borstvoedingsduur alleen maar kleiner....

Een eersteklas fabel kan ik je melden...
pi_59864739
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 12:56 schreef Kersjes het volgende:

[..]

Een eersteklas fabel kan ik je melden...
Nee hoor, hier werkt het perfect (welliswaar met een streng dieet zonder melk en ei, dus veel lekkere dingen die ik altijd snoepte mag nu niet meer)

Verder doorslapen, Jen kan wel doorslapen, als ik haar om 22.00 een fles geef met bv van ongeveer 120/140cc, dan slaapt ze tot een uur of 6 /7. Maar ik vind borstvoeding veel gezelliger en ze krijgt al 3x een fles op het kdv en ik kolf me al suf, dus nog emer kolven wil ik niet. Dus slaapt ze ook niet echt door.
Ik vind het niet erg, kind uit bed, tiet bloot en doorslapen. Na een half uur wordt ik meestal weer wakker met een tevreden kind naast me, die ik dan weer terugleg in haar eigen bedje.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 3 juli 2008 @ 14:37:35 #27
1762 YPPY
Yppiaans
pi_59866461
Hier werkte het totaal niet, nog lang niet alle extra kilo's kwijt.

Doorslapen gebeurt hier soms wel, soms niet. We merken het vanzelf. Soms slaapt ze bij ons, maar dan wil ze om het half uur (hooguit) een paar slokjes drinken, dus ik heb liever dat ze in haar eigen bedje ligt, dan slaap ik ook.

Het duurde hier ook zeker tot een jaar voor ze echt veel binnenkreeg met eten. Daarvoor was het meer als extra. Als jullie het zelf goed vinden zo, is het toch best? Ze leert het vanzelf. Het ene kind is nu eenmaal sneller dat het andere. En bv is hartstikke voedzaam.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_59866752
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 14:37 schreef YPPY het volgende:
Hier werkte het totaal niet, nog lang niet alle extra kilo's kwijt.

Doorslapen gebeurt hier soms wel, soms niet. We merken het vanzelf. Soms slaapt ze bij ons, maar dan wil ze om het half uur (hooguit) een paar slokjes drinken, dus ik heb liever dat ze in haar eigen bedje ligt, dan slaap ik ook.

Het duurde hier ook zeker tot een jaar voor ze echt veel binnenkreeg met eten. Daarvoor was het meer als extra. Als jullie het zelf goed vinden zo, is het toch best? Ze leert het vanzelf. Het ene kind is nu eenmaal sneller dat het andere. En bv is hartstikke voedzaam.
en leuk

Gister kwam het gesprek bij mijn ouders weer op borstvoeding en tot hoelang het "normaal" is om borstvoeding te geven. In mijn familie was er iemand die haar kindje bij 1,5 nog borstvoeding gaf, en dat vond iedereen dus absurt (ik ook toen ).

Maar nu ben ik zelf moeder, en ik vind het heerlijk zo. Ik heb ook met M. besproken dat ik zeker tot een jaar door wil gaan. En misschien nog wel langer. (Stiekem ofzo )

Al heb ik nu ook wel van M. een verwijt gekregen... Over de nachten dat Jen wakker wordt... Zijn commentaar: " Ja, jij wilt zo graag borstvoeding geven."
En alle keren dat hij me boos heeft aangekeken als Jen zich weer eens verslikte...
Het lijkt erop dat M. niet zo achter borstvoeding staat als dat ik doe. Nu ook nog eens met steeds een borstontsteking... Ik zie het hem gewoon denken...

Kwestie van struisvogelpolitiek...
pi_59867996
Tico, dat heb ik ook… niet de reacties uit de omgeving (al was het laatst wel van: heb je nog wel genoeg melk- toen ze ’s avonds heel lastig in slaap wilde vallen ondanks veelvuldig drinken) maar dan het idee van ‘jeetje, krijgt hij nog steeds BV?’ naar zelf bijna een jaar voeden.

Een vriendin heeft haar kindje tot 1,5j gevoed en die gedachte van hierboven kwam bij me op toen ze hem tijdens het 1e verjaardagsfeestje zonder boe of bah aanlegde. En kijk, ik ben ondertussen ook goed onderweg

Verder is het natuurlijk vervelend dat Jen zich af en toe verslikt en dat ze wakker wordt, maar dat gebeurt ook bij flessenkindjes. Alleen die borstontsteking, daar hebben flessenmoeders doorgaans geen last van Sterkte ermee!
pi_59868500
Toen ik begon over tandemvoeden keek mijn mams mij ook heel raar aan. Gewoon voeden tot de volgende zich aandient... Dat leek haar maar niets. Ze vond dat ik op een gegeven moment niet meer genoeg had aan bv en toen is ze ermee opgehouden....
Nou we zien het allemaal wel. Ik merk wel dat ik gewoon een heel groot voorstander ben van bv. Waarom met kunstzooi beginnen als het niet hoeft?
pi_59882962
Wij hadden vandaag ons eerst borstvoedings kinderpraatje

Pepjin had om 7.00 nog gedronken, daarna verder geslapen tot 9.30.
Papa en mama dus lekker ook.
Ik haal hem uit bed en ga ff met hem op schoot op de bank zitten.
Meneer trekt mijn pyjamashirt omhoog, roept wijzend naar mijn borsten heel hard "DIE"
om met een grote grijns aan te happen
pi_59883189
Pepijn!
Zegt hij nog andere woordjes ook ondertussen? 't is al een heel mannetje geworden
pi_59883261
mama, af en toe papa en etuh... en vooral "DIE!!!!!!!!!!!!"
  vrijdag 4 juli 2008 @ 12:09:55 #34
1762 YPPY
Yppiaans
pi_59885924
Hij heeft ook helemaal gelijk natuurlijk.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  vrijdag 4 juli 2008 @ 12:49:18 #35
62233 Jelief
ikke lief!
pi_59886928
Lief!
  vrijdag 4 juli 2008 @ 14:51:05 #36
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59890002
Wat lief!!!

Jen doet alleen aan mn shirt trekken en op mn borst blijven slaan als ik niet opschiet.
  vrijdag 4 juli 2008 @ 17:57:08 #37
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_59894193
Ik geef nu bijna een week borstvoeding maar heb best last van tepelkloven.
Ik smeer het na het voeden al in met borstvoeding, laat het aan de lucht drogen en daarna gaat er nog bepathen op maar blijf er last van hebben.
Volgens kraamhulp en wijkverpleegkundige leg ik toch wel goed aan alleen Nika wil nog wel eens tussendoor loslaten om weer te happen en ik denk dat daar het probleem zit.
Gelukkig gaat dat sinds vandaag wel beter maar de kloven zijn helaas nog niet minder.

hopenlijk ben ik er snel vanaf.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 4 juli 2008 @ 18:02:45 #38
147316 crew  DJMO
#trut
pi_59894277
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 17:57 schreef KD-fotografie het volgende:
Ik geef nu bijna een week borstvoeding maar heb best last van tepelkloven.
Ik smeer het na het voeden al in met borstvoeding, laat het aan de lucht drogen en daarna gaat er nog bepathen op maar blijf er last van hebben.
Volgens kraamhulp en wijkverpleegkundige leg ik toch wel goed aan alleen Nika wil nog wel eens tussendoor loslaten om weer te happen en ik denk dat daar het probleem zit.
Gelukkig gaat dat sinds vandaag wel beter maar de kloven zijn helaas nog niet minder.

hopenlijk ben ik er snel vanaf.
ik had daar tijdens mijn eerste ook last van, mij werd toen aangeraden om (tijdelijk) tepelhoedjes te gebruiken, alleen er kleven ook wel wat nadelen aan. lees en oordeel zelf mij hielp het niet echt, maar misschien heb je er wat aan.. succ6
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  vrijdag 4 juli 2008 @ 18:36:46 #39
62233 Jelief
ikke lief!
pi_59894724
KD, let zelf nog eens op het aanhappen én daarna, kijk even goed of ze niet 'losglipt'. Ik heb ook megakloven gehad en dat werd pas beter toen ik echt heel bewust naar Emma keek én op mijn eigen houding tijdens het voeden. Succes hoor en schroom niet om een van de bvorganisaties te bellen!
pi_59894958
KD, wat vervelend dat je kloven hebt. Wat Jelief zeg, goed opletten hoe ze aan ligt. Als je kloven hebt dan ligt ze toch ergens niet goed en niet alle kraamverzorgsters en wijkverpleegkundigen hebben hebben daar echt goed kijk op.
Iemand van de BV organisaties zou je goed kunnen helpen, hier hoef je niet lang mee door te laten lopen. Da's zonde van je kraamtijd
Met Ronja heb ik twee weken met kloven gelopen, ondanks dat ik bij een ander meestal prima kan zien of de baby goed ligt Uiteindelijk ben ik er samen met mijn moeder (voormalig BV-leidster) en een goede vriendin die lactatiekundige is uitgekomen maar toen kon ik mezelf wel vervloeken dat ik het zo lang had laten gebeuren

Aanvulling: Als je ook maar enigzins het gevoel hebt dat ze een beetje weg glipt of anders aan hapt, dan meteen afkoppelen en opnieuw proberen. Dan leert zij het het snelst en ben je sneller van de kloven af dan wanneer je door laat drinken

DJMO: tepelhoedjes zijn juist bij kloven geen goede oplossing, tenzij je zó veel last hebt dat het stoppen of hoedje is. Maar dan altijd in combinatie met een deskundige blik op het aanleggen

[ Bericht 12% gewijzigd door owlet op 04-07-2008 19:14:36 ]
  vrijdag 4 juli 2008 @ 19:25:29 #41
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59895558
Kloven... ja de eerste 2 weken... Inderdaad goed aanleggen, druppeltje melk laten zitten, bepanten, drogen aan de lucht.

Hier wil Jen niet aan de ontstoken borst. Er komt best rommel uit van de ontsteking. Dus ik heb nu de rechterborst even soepel gekolfd. Daarna even goed gemasseerd. Jen wil wel de gekolfde melk... Raar kind.
pi_59895602
Iemand enig idee wanneer er weer volop melk is tijdens een zwangerschap?
Ik begin dat uren droogtutteren en wisselen nogal beu te worden....
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 4 juli 2008 @ 19:33:28 #43
147316 crew  DJMO
#trut
pi_59895706
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 18:52 schreef owlet het volgende:
-knip-

DJMO: tepelhoedjes zijn juist bij kloven geen goede oplossing, tenzij je zó veel last hebt dat het stoppen of hoedje is. Maar dan altijd in combinatie met een deskundige blik op het aanleggen
het voelde ook niet goed, daarom meteen afgezworen (op dat moment) maar mijn toenmalige kraamverzorgster raadde het aan vandaar dat ik het toen geprobeerd heb.. ik let nu wel beter op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_59896636
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 19:33 schreef DJMO het volgende:

[..]

het voelde ook niet goed, daarom meteen afgezworen (op dat moment) maar mijn toenmalige kraamverzorgster raadde het aan vandaar dat ik het toen geprobeerd heb.. ik let nu wel beter op
Kraamverzorgsters...tsja... Fijn dat je je eigen gevoel hebt gevolgd

Het is een korte termijn oplossing, de pijnlijke plek wordt een beetje beschermd maar tegelijkertijd drinkt de baby aan het hoedje, en daardoor aan het puntje van de tepel. Dat kan al irritatie ín het hoedje veroorzaken maar de kans dat een baby zonder hoedje ineens goed aanpakt is nihil als er al eerder aanlegproblemen waren.

BM, geen idee! Hopelijk niet zo lang meer
  vrijdag 4 juli 2008 @ 20:40:35 #45
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59897188
niet raar dat jen niet aan rechts wilt, het is alsof je een puist uitknijpt! bloed en pus komt eruit.. maar de schijf wordt wel kleiner.
  Jubileum moderator vrijdag 4 juli 2008 @ 20:53:38 #46
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59897476
KD ik had in het begin ook last van kloven bij het voeden van de jongste. Niemand zag waaraan het lag want ze kon toch goed aanhappen. Karin zag toen dat ik Iris wat te los vasthield, niet stevig buikje tegen mijn buik aan had maar wat lager op de arm zoals je met wat oudere kindjes doet. Ik was gewoon even verleerd dat zo'n minimensjes nog dichter tegen je aan moet liggen als een kindje van 3 maanden.
Ik weet niet of je er iets aan hebt maar ik denk vertel het toch maar even
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_59897765
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 20:40 schreef Ticootje het volgende:
niet raar dat jen niet aan rechts wilt, het is alsof je een puist uitknijpt! bloed en pus komt eruit.. maar de schijf wordt wel kleiner.
brrr... dan heb je toch een behoorlijke ontsteking zitten! Fijn dat het los komt. Sterkte er mee!
  vrijdag 4 juli 2008 @ 21:36:25 #48
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_59898451
KD, lijkt me heel vervelend om kloven te hebben. Zelf gelukkig nooit last van gehad. Hopelijk kom je er (met de hier gegeven tips) snel weer van af!

Ticootje, om het ranzige plaatje compleet te maken: heb je de afgekolfde melk van die borst al eens goed bekeken? Dikke kans dat er lange, dikkige slierten in zitten, ziet er echt smerig uit

Pepijn, wat lief
Devin doet dat ook, hij blijft alleen vaak hangen op de "d", dus hoor je "ddddddddie"
Het leukst is nog als hij tijdens het zittend drinken loslaat, van de een naar de andere borst kijkt, wikt en weegt, en dan "dddddie" roepend en wijzend aanvalt op de borst van zijn keus.
  vrijdag 4 juli 2008 @ 23:15:12 #49
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_59900569
Tico dat klinkt als een forse ontsteking!
Pepijn wat lief! Die!

Ik heb er weer een nieuwe rare plek bij waar ik gevoed heb..op de piercingtafel in de tattoo/piercingshop
Ik was daar ff op de koffie toen madam honger had en tsja wat moet je dan he?
Saartje
  vrijdag 4 juli 2008 @ 23:26:06 #50
62233 Jelief
ikke lief!
pi_59900820
Maneki
  zaterdag 5 juli 2008 @ 11:51:48 #51
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_59906105
Maneki, je had er direct een piercing doorheen moeten laten jagen! Had je vast een stuk minder gevoeld tijdens het voeden
  zaterdag 5 juli 2008 @ 19:45:33 #52
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59913321
de melk ziet er wel normaal uit. vandaag kwam er nog maar een drupje goor spul uit, maar jen heeft nu al 2x geweigerd, kolven en dan geven bleek de oplossing. daarna goed masseren en met arnicazalf smeren, en net op half 7 eindelijk jen weer aan de borst. de schijf is echt kleiner, het voelt beter zo, het is nog niet weg maar ik ben blij dat ik nog steeds geen ab hoef.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 20:27:10 #53
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_59913961
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 19:28 schreef Bass-Miss het volgende:
Hate to say, maar bij mij was zwangerschap echt einde oefening.. Ik kon opvoeren wat ik wilde, maar het had geen enkel effect. Na een paar weken heb ik het toen echt opgegeven (al zal Tijn toen met z'n 7 maanden wel vaker gedronken hebben dan Fons nu nog.. opgeven was dan ook 'makkelijker' .. het kind had honger )
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_59914577
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 20:27 schreef E.T. het volgende:

[..]

Hate to say, maar bij mij was zwangerschap echt einde oefening.. Ik kon opvoeren wat ik wilde, maar het had geen enkel effect. Na een paar weken heb ik het toen echt opgegeven (al zal Tijn toen met z'n 7 maanden wel vaker gedronken hebben dan Fons nu nog.. opgeven was dan ook 'makkelijker' .. het kind had honger )
Tja, hier is het geen kwestie dat ik liever niet wil stoppen, maar Fons die nogal hardnekkig is en constant wil blijven drinken, ook al komt er bijna niks meer. Moest hij gewoon stoppen zou het ook opgelost zijn.
Ik hoop eigenlijk wel dat hij er genoeg van heeft tegen de geboorte van zijn broer of zus, of iig niet meer zo dikwijls wil drinken.
Nu ja, tegen dan is hij natuurlijk weer een stuk ouder en valt er hopelijk wat beter mee te praten...

Maar nu is het dus, vijf slokken, "daaaaan!!", andere kant weer hetzelfde, "daaaaaan!!'', en weer naar de eerste borst... en zo verder...
  maandag 7 juli 2008 @ 15:45:46 #55
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59949653
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 21:07 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Tja, hier is het geen kwestie dat ik liever niet wil stoppen, maar Fons die nogal hardnekkig is en constant wil blijven drinken, ook al komt er bijna niks meer. Moest hij gewoon stoppen zou het ook opgelost zijn.
Ik hoop eigenlijk wel dat hij er genoeg van heeft tegen de geboorte van zijn broer of zus, of iig niet meer zo dikwijls wil drinken.
Nu ja, tegen dan is hij natuurlijk weer een stuk ouder en valt er hopelijk wat beter mee te praten...

Maar nu is het dus, vijf slokken, "daaaaan!!", andere kant weer hetzelfde, "daaaaaan!!'', en weer naar de eerste borst... en zo verder...
wordt je daar niet kriegelig van?? Ik merk dat ik al zenuwachtig word als Jen 5 slokken drinkt, vervolgens lacht, weer 5 slokken, dan weer brullen omdat het niet snel genoeg gaat... weer happen, druk doen, weer los, brullen, happen,(TSR) en dan pas rustig gaat drinken.
  maandag 7 juli 2008 @ 22:13:15 #56
1762 YPPY
Yppiaans
pi_59959074
Hier is het nu ook na een paar slokken wisselen, maar niet omdat het terugloopt ivm een zwangerschap Ze is ook sneller afgeleid, ik ben benieuwd hoe lang ze door blijft drinken.
*OUD heilige*
  dinsdag 8 juli 2008 @ 09:08:45 #57
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_59965223
quote:
Op maandag 7 juli 2008 22:13 schreef YPPY het volgende:
Hier is het nu ook na een paar slokken wisselen, maar niet omdat het terugloopt ivm een zwangerschap Ze is ook sneller afgeleid, ik ben benieuwd hoe lang ze door blijft drinken.
Hier precies dezelfde situatie
Als ik eerlijk ben denk ik dat het een beetje klaar lijkt te zijn. Hij is al vanaf 7 uur wakker maar heeft nog niet bij me willen drinken, op 5 slokken na ofzo...
Kan natuurlijk ook komen doordat hij snotverkouden is, maar ik ga hem nu toch maar iets anders te drinken geven denk ik...
pi_59965738
quote:
Op maandag 7 juli 2008 15:45 schreef Ticootje het volgende:

[..]

wordt je daar niet kriegelig van??
Ja, best wel, daarom dat ik hoop dat hij ofwel snel stopt ofwel er weer volop melk is zodat hij na vijf minuten propvol zit...
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 9 juli 2008 @ 17:37:37 #59
147316 crew  DJMO
#trut
pi_60000797
(ik hoor nog niet in dit topic thuis, maar wilde dit even delen met de moeders die borstvoeding geven)

Vast voedsel voor baby's bepleit

misschien hebben jullie wat aan de info, over een mand of wat ga ik me er ook weer in verdiepen

pi_60001083
Nou ja ik ben sterk van mening dat koemelk voor kalfjes is en niet voor babies

Let er vooral ook even op dat er bij dit onderzoek dus alleen gekeken is naar huidallergie en eczeem
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
  woensdag 9 juli 2008 @ 17:57:48 #61
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60001188
mmm hetenige wat het met borstvoeding te maken heeft is dat er benadrukt wordt dat minstens een half jaar borstvoeding nog steeds erg goed is. Verder vind ik het erg apart, het staat haaks op wat er nu geadviseerd wordt, wachten met bijvoeding tot 6 maanden en rustig aan met allergenen, zeker als er allergieën in de familie zijn.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 9 juli 2008 @ 17:58:20 #62
147316 crew  DJMO
#trut
pi_60001203
ik ben zelf ook van mening dat het onderzoek vrij weinig nut had tearsong, toen mijn eerste geboren werd mocht (moest) ik van het cb vanaf vier/vijf maanden bijvoeden, met oa vast voedsel, (die potjes fruit van olvarit) omdat ze aan alleen borstvoeding te weinig had. ik zie dus eigenlijk meer een bevestiging van wat ik tien jaar geleden al wist/deed.

woensdag 9 juli 2008 @ 19:00:58 #63
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_60002336
Toch wel knap dat koemelk zogezegd beter zou zijn om allergie tegen te gaan, terwijl koemelk een van de meest voorkoemende allergie-en is.

En DJMO normaliter gezien is vast voedsel het eerste jaar BIJvoeding, en kan een kindje prima teren op alleen BV en komt daardoor geen voedingsstoffen oid tekort als de BV goed loopt.
6 Maanden is gewoon het beste omdat de darmpjes dan gerijpter zijn en het lichaam zo geregeld is dat ze dan de beste slik/hap/kauw reflexen hebben.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 9 juli 2008 @ 20:35:22 #64
147316 crew  DJMO
#trut
pi_60004634
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 19:00 schreef _evenstar_ het volgende:
Toch wel knap dat koemelk zogezegd beter zou zijn om allergie tegen te gaan, terwijl koemelk een van de meest voorkoemende allergie-en is.

En DJMO normaliter gezien is vast voedsel het eerste jaar BIJvoeding, en kan een kindje prima teren op alleen BV en komt daardoor geen voedingsstoffen oid tekort als de BV goed loopt.
6 Maanden is gewoon het beste omdat de darmpjes dan gerijpter zijn en het lichaam zo geregeld is dat ze dan de beste slik/hap/kauw reflexen hebben.
BV liep bij mij dus niet goed, ik had te weinig voedingswaarde, wel genoeg melk maar ze kreeg dus te weinig voeding binnen, daarom moest ik bij gaan voeden.. (waarschijnlijk omdat ik zelf ook heel slecht at door de stress destijds)

pi_60004715
te weinig voedingswaarde is onzin!!!
zelfs in hartje afrika hebben ze genoeg voedingswaarde in hun melk...

als je kindje bij 4/5 maanden niet genoeg groeide, dan is op het CB waarschijnlijk vergeleken met dezelfde curve als voor flesvoedingskindjes.
Voor borstvoedingskindjes is het heel normaal om rond die tijd minder te groeien.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 9 juli 2008 @ 20:44:03 #66
147316 crew  DJMO
#trut
pi_60004817
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 20:38 schreef p_iglet het volgende:

als je kindje bij 4/5 maanden niet genoeg groeide, dan is op het CB waarschijnlijk vergeleken met dezelfde curve als voor flesvoedingskindjes.
Voor borstvoedingskindjes is het heel normaal om rond die tijd minder te groeien.
ik was toen net 19 .. wist van toeten noch blazen, liet me alles voorkauwen door het CB. ik heb nu wel meer ervaring, en bovendien twee nichtjes in de buurt die allebei in de zorg zitten én beiden net bevallen zijn dus ik heb nu genoeg (ervarings) deskundigen de buurt

pi_60004957
Het hele artikel staat hier: http://pediatrics.aappublications.org/cgi/reprint/122/1/e115

Er wordt daarin wel gezegd dat langdurige borstvoeding ook helpt bij het voorkomen van allergieen.
En ze hebben FV en gewone melkproducten in 1 grote categorie gegooid. En dat lijkt me nogal simpel. Vind het in ieder geval geen sterk onderzoek..
  woensdag 9 juli 2008 @ 22:28:15 #68
35189 Troel
scherp en bot
pi_60007311
Ok, stomme en redelijk intieme vraag.

Ben net in bad geweest, heerlijk, lekker gepoedeld enzo, maar toen ik me aan het afdrogen was, kwamen er uit beide borsten toch echt druppels (rechts zelfs een straaltje). Eerste druppel was helder zeg maar van kleur, daarna werd het echt melkwit. Is dit nou nog melk? Ik heb sinds april geen voeding meer gegeven en daarvoor was het een tijd sporadisch. Zou dit in principe kunnen betekenen dat ik alsnog nu kan proberen Ruben borstvoeding te geven?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 9 juli 2008 @ 22:34:33 #69
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60007485
zomaar als schot voor de boeg zou ik denken dat het kan.
  woensdag 9 juli 2008 @ 22:37:31 #70
35189 Troel
scherp en bot
pi_60007568
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 20:38 schreef p_iglet het volgende:

Sterker nog, in Afrika wordt het ondervoedingsprobleem juist pas geboren als men stopt met de borstvoeding
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 9 juli 2008 @ 22:40:47 #71
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_60007660
Je kunt altijd nog proberen borstvoeding te gaan geven. In principe is het zo dat wanneer de borst maar voldoende gestimuleerd wordt (aanleggen) er weer melkproductie mogelijk is.
pi_60010384
@Troel : Ja.. je kan nu nog bv geven als je zou willen. Voeding blijft soms nog een jaar na stoppen aanwezig.
Je hebt nu wel de ideale omstandigheden gecreeert om de melk er makkelijk uit te krijgen (warmte en druk), vaak merk je er niks van dat je nog 'melk hebt'.
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
pi_60010584
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 19:28 schreef Bass-Miss het volgende:
Uhm, wat is 'vollop'? Ik herken het niet dat ik minder melk als vorrheen heb tijdens de zwangerschappen. Wél herken ik dat de kindjes ouder werden en hierdoor de productie beter op ze was afgestemd waardoor er geen melk meer 'over' was.
Mijn jongste van 2jr en 2 mnd drinkt nu gewoon door tijdens de zwangerschap, soms heb ik het idee dat hij gewoon drinkt om te 'tutteren'. Hij is dan niet actief aan het drinken maar meer aan het klungelen, gewoon voor de geborgenheid ofzo. Als ik niet beter zou weten zou ik kunnen denken dat hij hongerig is.
Mijn andere zoontje heeft destijds ook de gehele zwangerschap door nog bv gekregen, en na de bevalling samen gevoed.
Misschien heb ik wel gewoon geluk gehad hoor, maar ik had nooit 'minder' of 'te weinig'.
Komt wel weer goed
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
pi_60012540
Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat de onderzoekers kunstvoeding en gewone koemelk op 1 hoop hebben gegooit. Dat zou betekenen dat ik Jen maar gewoon melk moet geven om haar niet allergisch te maken...

Koemelk allergie is samen met kippenei en gluten een veel voorkomende allergie, ik denk dat je als ouders zijnde best een beetje voorzichtig mag zijn met melk. Wat ook al is gezegd is dat melk helemaal niet zo gezond is. Melk is voor kalfjes. (maar wel heel lekker)

Morgen hebben wij weer een afspraak met de dietist. Ik zal eens even opperen om te proberen of Jen reageerd op melk. Het staat voor zover alleen vast dat ze duidelijk reageerd op ei. Of is een kippeneiallergie altijd samen met een melkallergie?
pi_60013030
Hier krijgt Lotte ook borstvoeding, die gaat gelukkig hardstikke goed!
Ze begint nu echt een bollere toet te krijgen, heel lief
Van kloofjes heb ik gelukkig geen last gehad, alleen een paar "bloedblaartjes" op de tepel, maar dat was alleen de eerste 2 dagen ongeveer.
Hopelijk blijft het zo goed gaan!
Vorige week ook wat gekolfd (kraamhulp wilde laten zien hoe het werkte enzo) en had zo al 50 cc te pakken 2/3 minuten, ideaal
pi_60013055
Ik kolf nu op een dag 450cc. Precies genoef voor 3 voedingen op het kdv... Ik voel me soms best een melkkoe.
  donderdag 10 juli 2008 @ 09:39:37 #77
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60013171
Mrien wat een succesverhaal! Fijn dat het zo soepel gaat.
  donderdag 10 juli 2008 @ 10:09:10 #78
24361 Neva
Mania lovin'
pi_60013659
mooi Mrien

Ticootje, een kippenei allergie staat los van een koemelk allergie, dus kan prima puur en alleen ei nog zijn.
Oh en een glutenallergie bestaat niet, tis of een tarwe allergie of glutenintollerantie ( coeliakie)

Bespreek eerst of het wel slim is om melk te provoceren, ze is nog vrij jong.
En als je provoceert via yoghurt doen. da is wat milder om eventueel door op te bouwen.
Dus dag 1 een eetlepel yoghurt, dag 2 2 eetlepels, dag 3 3 eetlepels. Meestal als er reactie komt is het wel tijdens de eerste 3 dagen. Het is ook handig als je eventueel een voorraadje afgekolfde melk hebt zonder koemelk mocht z nu sterk reageren.

p.s. _evenstar_ hier kom mijn andere accont niet meer op?!?!
pi_60013702
Ja Neva, ik moet even erover hebben hoe we gaan provoceren. Misschien is er een manier dat ik het niet hoef te nemen, zodat ze dus van mijn melk niet ziek wordt. Vorige keer met ei vond ik vreselijk, omdat ze ontroostbaar was en troost bij me zocht en ik wist dat ze van mij ziek werd.

Misschien mag ik haar wel een theelepel yoghurt geven?
  donderdag 10 juli 2008 @ 10:13:55 #80
24361 Neva
Mania lovin'
pi_60013757
Hmm zou ook kunnen, persoonlijk zou ik eerder voor afkolf voorraadje hebben, omdat ze reactie veel milder is.
Maar goed het niet kunnen troosten met de borst is ook wel een gemis.
Misscien wat afgekolde melk mengen met wat yoghurt ?
pi_60013812
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 10:13 schreef Neva het volgende:
Hmm zou ook kunnen, persoonlijk zou ik eerder voor afkolf voorraadje hebben, omdat ze reactie veel milder is.
Maar goed het niet kunnen troosten met de borst is ook wel een gemis.
Misscien wat afgekolde melk mengen met wat yoghurt ?
Mijn voorraadje begint weer wat te slinken, opeens wil mevrouwtje meer drinken...

Maar goed morgen weet ik dus meer. Ik hoop zo dat het alleen ei is. Dat scheelt enorm!

Ik zou ook een slok kunstvoeding kunnen geven. Die heb ik ook nog ergens staan. Nurtilon nr 2 standaard en HA nummer 1...
  donderdag 10 juli 2008 @ 10:20:36 #82
24361 Neva
Mania lovin'
pi_60013882
yoghurt is echt veiliger maar gok dat je dieetiste dat ook wel zal zeggen

Hoop voor jullie dat het goed gaat
pi_60014068
Nou, toch maar even vertellen, want ik ben wel trots op m'n wichtje

We hebben gisteren onze borstvoedingsperiode afgesloten, mijn dochter en ik. Na 2 jaar en bijna 8 maanden kreeg ze gisteren voor het laatst de borst. Ik ben er blij om. Blij dat het gedaan is, blij dat het gegaan is zoals het is gegaan: zelf bedenken dat ze nou wel héél groot is. Dochter wat verdrietig (met name vanochtend) maar wel trots op zichzelf

Nu gaan we zo 'lunse in de grote stad' (lees: broodje eten bij de V&D) (nieuwe fase )
Variety is the spice of life
pi_60014130
nebelung, voelt het goed zo? Lijkt mij raar om na zo'n lange tijd het gezellige momentje samen te moeten missen.
pi_60014155
Helemaal prima, ik was er klaar mee
  donderdag 10 juli 2008 @ 10:39:44 #86
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_60014286
_evenstar_, als je problemen blijft houden met je nick even een mailtje sturen aan forum@fok.nl (PM kan ook op die naam. Zij zouden je moeten kunnen helpen. Ik keek nogal bij je onderschrift
pi_60014368
ZOOOO, ik heb gewoon nu pas door dat neva evenstar is.. pff blondt he?
pi_60014552
Nebelung, wat fijn dat het voor jullie beide zo goed voelt

Ach ja, dat onderzoek. Ik ga me er niet eens meer druk om maken. Er is overal wel bewijs voor te vinden, het ligt er maar aan hoe goed en waar je zoekt
pi_60014578
Nebelung, wat fijn dat jullie dat zo samen hebben kunnen beslissen!!
  donderdag 10 juli 2008 @ 14:50:22 #90
35189 Troel
scherp en bot
pi_60020120
Nou, ik heb het vanochtend gewoon geprobeerd, maar meneer heeft echt compleet geen aandacht voor welke tepel dan ook, volgens mij had ik er ook een op mijn neus kunnen zetten en op mijn voorhoofd en noem maar op. Ik was met opzet zo gaan zitten zodat hij zo min mogelijk afgeleid werd, maar hij draait gewoon weg van de borst. Helaas pindakaas dus voor hem (en ergens ook wel een beetje voor mij).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_60020203
Wat een raar idee nebelung, dat je gestopt bent, je was een beetje een oer-voedster naar mijn idee. Wel fijn dat jullie het zo samen beslist hebben.

Jammer Troel.
*OUD heilige*
pi_60021102
Ja Troel, hij zal wel niet weten dat daar melk uit kan komen... Jammer. (of zou ie dat nog wel weten?)
pi_60022369
Ambertje is ook aan de borst, en het is even tanden op elkaar bij aanleggen, maar eigenlijk gaat het denk vrij goed!
Ze moet alleen we goed wakker gehouden worden, ligt rustig een uur aan de borst iedere keer.
Gisteravond was ik even bang van dit trek ik niet meer van de pijn, terwijl ik het echt wil doorzetten, maar nu door de nacht heen en vandaag gaat het al wat beter.
Schijnt dat m'n tepels als roodharige nog eens extra gevoelig zijn, en zij heeft behoorlijk wat zuigkracht vanaf dag 1, dus dat is een leuke combi

De melk lijkt nu op gang te komen, vannacht zag ik duidelijk ook dat er melk in d'r mondhoek hing na de borst. Ze krijgt wel bijvoeding iov kraamzorg en verloskundige als toetje, pink in de mond en met een spuitje beetje melk erbij.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_60022450
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 16:19 schreef Llewella het volgende:
Ambertje is ook aan de borst, en het is even tanden op elkaar bij aanleggen, maar eigenlijk gaat het denk vrij goed!
Ze moet alleen we goed wakker gehouden worden, ligt rustig een uur aan de borst iedere keer.
Gisteravond was ik even bang van dit trek ik niet meer van de pijn, terwijl ik het echt wil doorzetten, maar nu door de nacht heen en vandaag gaat het al wat beter.
Schijnt dat m'n tepels als roodharige nog eens extra gevoelig zijn, en zij heeft behoorlijk wat zuigkracht vanaf dag 1, dus dat is een leuke combi

De melk lijkt nu op gang te komen, vannacht zag ik duidelijk ook dat er melk in d'r mondhoek hing na de borst. Ze krijgt wel bijvoeding iov kraamzorg en verloskundige als toetje, pink in de mond en met een spuitje beetje melk erbij.
Mag ik vragen waarom ze bijvoeding krijgt? In mijn beleving moet een kleine juist de boel goed op gang helpen. Als je gaat bijvoeden dan drinkt ze dus minder uit de borst en dus ga je minder melk maken, of geef je bv als bijvoeding?
pi_60022611
Ze kreeg te weinig binnen waardoor ze erg onrustig werd, of althans, raakte niet voldaan. Er wordt goed op gelet dat het niet erop uitdraait dat ze minder gaat drinken aan de borst, het is even tijdelijk totdat ik wat meer voeding heb. Maar gezien het een flinke meid is heeft ze net dat extra beetje nodig.
Ze gaat eerst gewoon aan de borst, en dan krijgt ze nog een klein spuitje kunstvoeding erbij.
M'n melk komt nu op gang dus hopelijk kunnen we dat extraatje weer snel achterwege laten.
Ze is behoorlijk gulzig, maar het is dan ook een flinke meid al.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
  donderdag 10 juli 2008 @ 16:39:40 #96
3011 E.T.
pi_60022828
llewella, Saskia heb ik ook een tijdje met zo Fingerfeeden bijgevoed.. Alleen na 2x kv bedacht ik me dat dat ook kon met mijn eigen voeding en ben ik gaan kolven om zo de bijvoeding te geven (ze had niet genoeg kracht om een volledige voeding uit mijn borst te halen). Wel nog steeds via fingerfeeding dus

Wel fijn dat de pijn minder lijkt te worden en dat de melk goed op gang komt!

Nebelung, afsluiting van een tijdperk.. Ik mis je waardevolle bijdragen in dit topic trouwens wel de laatste tijd!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_60022949
Fijn dat de pijn minder aan het worden is, Llewella! kijk je uit dat de pijn niet komt door een kloofje

Ik hoop dat het bijvoeden over een paar dagen niet meer nodig is en dat ze helemaal aan de borst ligt. Je klinkt in ieder geval heel positief

[ Bericht 16% gewijzigd door owlet op 10-07-2008 19:56:03 ]
  donderdag 10 juli 2008 @ 17:10:10 #98
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_60023588
Voor het bijvoeden (ik heb bij alletwee de dames ook bijgevoed, met bv) was het bij mij al voldoende om voor het aanleggen met m'n hand wat af te kolven in een bakje. Dat dan in een spuitje trekken en na de voeding geven.
Wat een beauty heb je Llewella!
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  donderdag 10 juli 2008 @ 17:13:44 #99
35189 Troel
scherp en bot
pi_60023658
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 15:28 schreef Ticootje het volgende:
Ja Troel, hij zal wel niet weten dat daar melk uit kan komen... Jammer. (of zou ie dat nog wel weten?)
Ja, maar zelfs als er nog duidelijk druppels opstaan en hij het proeft, heeft hij er geen interesse in
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_60023866
Gek is dat he, Troel? Toen Ronja gestopt was duurde het maar een paar dagen voor ze echt totaal niet meer wist wat ze met een borst aan moest. De melk werd ook steeds geconcentreerder en daardoor niet lekkerder, maar ze snapte ook het hele drinkprincipe niet meer.

De laatste paar weken heeft ze wel ineens interesse. Ze vraagt af en toe een slok (waar dat ineens vandaan komt? Misschien een soort vage herinnering die getriggerd wordt door mijn inmiddels weer af en toe lekkende borsten) maar drinken doet ze dan niet. Ze pakt de tepel met een zuinig mondje, lacht even en laat weer los
  Jubileum moderator donderdag 10 juli 2008 @ 19:51:39 #101
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_60026473
Zulke kleine bulletjes als Amber redden het vaak niet zo goed zonder bijvoeding, en daar is niks mis mee. Het klinkt alsof Llewella en de vk het goed in de gaten houden, dus Ticootje (e.a.) laten we de een beetje oppassen met het amateurlactatiekundige gebeuren oke? De toon van de posts van ET en Lishe is in mijn ogen een stuk fijner, zonder veroordeling, zonder aanval even uitleggen dat het ook met bv kan.

Ik doe hem even in kleine lettertjes want het is geen aanval, het is bedoeld als een aanmoediging in de manier waarop je beter kunt reageren soms, zeker bij nieuwbakken mama's.

Nebulung wat een ongelooflijk moment lijkt me dat, de allerlaatste keer bv na zo'n lange tijd. Petje af voor jou en je dochter
Eva ♥ en Iris ♥
pi_60028055
Ik bedoelde het helemaal niet als aanval. Ik heb Jennifer ook op die manier bijvoeding gegeven. Maar wel met borstvoeding... Zo bedoel ik het. Ik kom nogal bot over denk ik.
  donderdag 10 juli 2008 @ 22:30:57 #104
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_60030108
Nebelung, klinkt als een mooie manier om de bv-periode af te sluiten!
Welk V&D - broodje had je? Die met kip is zooo lekker

Llewella en Mrien, fijn dat het voeden zo goed gaat!
Het zal allemaal alleen nog maar makkelijker en fijner worden straks, let maar op

Vandaag moest Devin naar de oogarts. Omdat het allemaal enorm uitliep lag hij net lekker te slapen toen we aan de beurt waren, moest ik hem uit zijn slaapje rukken en was hij dus bozig aan het mopperen. De artsen probeerden hem op te vrolijken met speeltjes en sleutelbossen, maar dat werkte niet zo goed.
"Heb je nog iets anders bij je om hem te sussen?"
"Ehhh, nou, ik heb de borst!"
Toen verliet het gezelschap lachend de onderzoeksruimte om ons even privacy te geven
  donderdag 10 juli 2008 @ 22:34:08 #105
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_60030197
Troel, heb je het nog geprobeerd?

Bass Miss, ik kan me voorstellen dat je daar wat simpel van wordt!
Simon drinkt weer flink langer bij mij, alleen gaat hij op den duur hangen en heb ik tandafdrukken staan...

En P_iglet, lees je al eens een woordjesboek voor? Ik vraag Simon dan waar alles is (kaas, boterham, stoel, hond etc. etc.). Als ik vraag waar het drinken is, wijst hij niet naar iets in het boek
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  donderdag 10 juli 2008 @ 22:42:59 #106
35189 Troel
scherp en bot
pi_60030436
Ik ga het morgenochtend nog een keer proberen, maar ben erg benieuwd
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 10 juli 2008 @ 22:46:32 #107
94046 PM-girl
pi_60030522
Of ik lees pagina 2 ook even
Troel, nu kwam mijn vraag even raar over, maar ik lees net dat het vanmorgen niet geslaagd verliep.

Nebelung, je dochter wordt echt groot, niet waar! Mooi hoor, dat je zo af kunt sluiten!
*
pi_60050304
Nou, de melk komt hier dus wel degelijk goed op gang
Zo bijzonder om te zien de melk in d'r mondhoekje als ze gedronken heeft

Vandaag is amber weer gewogen en ze was alweer 80 gram bijgekomen (was ca 200 gram afgevallen toen ze dinsdag werd gewogen in het ziekenhuis).
Van de vk mag ik proberen zonder bijvoeding, even kijken hoe het gaat, maar vanmiddag was ze weer erg onrustig na 2 voedingen zonder. Extra proberen aanleggen, maar uiteindelijk toch weer wat bijvoeding, maar probeer het wel af te bouwen.

Ik zit er aan te denken om toch alvast te starten met kolven, want na de laatste voeding liep m'n borst ook nog leeg na het drinken (ze had wat minder lang gedronken, steeds weer in slaap sukkelen aan de borst), er zou dus genoeg in moeten zitten volgens mij.

En ik heb dus al tepelkloven, bij de rechterborst, was er van de week al bang voor, toen dacht ik al wat te zien, maar nu is het wel duidelijk. De ergste pijn lijk ik echter dus gelukkig al overheen te zijn.

Het is een beetje zoeken nu naar de balans in het (bij)voeden.

Van het weekend gaat de kraamverzorgster nog extra aandacht besteden aan de borstvoeding en houdingen enzow.
Amber Mae
pi_60050567
Afvallen in de eerste week is normaal he? Ik noem het even omdat heel veel mensen dat niet weten (mogelijk jij wel hoor, maar heel veel mensen kijken me vaak heel raar aan omdat ze het écht niet weten en niemand het ze heeft verteld)

Een borst is nooit helemaal leeg en kan ook niet echt leeglopen
Hoe het werkt is als volgt: op het moment dat de baby begint te drinken wordt er alweer nieuwe melk gemaakt. De productie is het hoogst direct na een voeding. Het vraag- aanbod principe: hoe vaker de baby de borst leegt (vraag), hoe meer melk er gemaakt wordt (aanbod).

Je kan wel gaan kolven, maar eerlijk gezegd zou ik aandacht besteden aan het aanleggen van je meidje. En dan ook aandacht aan het goed aanleggen. Als je je kindje goed aanlegt kan het efficient drinken, dwz de borst goed legen. Doordat de borst goed leeg wordt gemaakt, wordt er weer melk aangemaakt enz. (Zeker omdat je nu ook nog balans zoekt met dat bijvoeden.)

Ook vanwege de kloofjes: de oorzaak van kloofjes is eigenlijk bijna altijd niet goed aanleggen. Een goede kraamverzorgster zou aan de hand van de plaats van kloofjes kunnen weten waar het ongeveer mis gaat met aanleggen en je daar aanwijzingen voor kunnen geven (heb het er maar even over met haar van het weekend als je de houdingen gaat doen). Als je ook nog gaat kolven en je borsten/tepels daar misschien wat mee belast, wordt het misschien erger. Je helpt je productie er wel wat mee, maar aanleggen is gewoon efficienter en het beste voor het op gang komen van de melkproductie.

Je klinkt helemaal goed en relaxed, hartstikke leuk allemaal
  vrijdag 11 juli 2008 @ 22:14:52 #110
3011 E.T.
pi_60050669
Nebelung

Adviezen en raad als deze heb ik gemist de afgelopen tijd! Betekent dit dat je weer 'terug' bent?
  vrijdag 11 juli 2008 @ 22:18:21 #111
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60050742
Nebelung klinkt als een goede afsluiting.

Llewella zo te horen ben je goed bezig. Ik hoop dat de kraam met goede tips komt tegen de kloven.
pi_60051166
Dat afvallen was ik idd van op de hoogte, tot 500 gram mag dacht ik te hebben gelezen/gehoord.

Kraamverzorgster let idd goed op het aanleggen en kijkt afentoe mee of het wel nog goed gaat, ze had het ook over de verschillende houdingen en de stimulatie van de melkklieren aan die kant dan.
Ik lijk goed aan te leggen nu, maar twijfel soms nog steeds.

Bedankt voor de tips iig!
Amber Mae
pi_60051330
De plaats van de kloofjes kan veel verheldering geven. Zitten ze bijvoorbeeld bovenop de tepel , of aan de onderkant van de tepel, of op de overgang van tepel naar tepelhof?

ET, haha, onderschat owlet en jezelf en jelief niet he? (en lois en poemojn en bix en pm-girl en bass-miss en yppy bijvoorbeeld?)
Ik ben erg moe de laatste tijd, wat ziektegedoe, Ik kan al dat forummen niet zo goed bijhouden.
  vrijdag 11 juli 2008 @ 23:25:20 #114
3011 E.T.
pi_60052315
Ik weet ook wel dat er hier een hoop kennis rondloopt, maar op de een of andere manier vind ik jouw posts altijd duidelijk en verhelderend.

En ik mis je gewoon
hoop dat er niks ernstigs is en dat jij en je gezin gauw weer opknappen en beter voelen enzo
pi_60053380
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 22:28 schreef Troel het volgende:
Ok, stomme en redelijk intieme vraag.

Ben net in bad geweest, heerlijk, lekker gepoedeld enzo, maar toen ik me aan het afdrogen was, kwamen er uit beide borsten toch echt druppels (rechts zelfs een straaltje). Eerste druppel was helder zeg maar van kleur, daarna werd het echt melkwit. Is dit nou nog melk? Ik heb sinds april geen voeding meer gegeven en daarvoor was het een tijd sporadisch. Zou dit in principe kunnen betekenen dat ik alsnog nu kan proberen Ruben borstvoeding te geven?
Ik kom hier niet zo veel meer, en lees dit nu pas. Als je 't echt graag zou willen, zou je bijv een borstvoedingshulpset kunnen gebruiken, zodat hij direct beloond wordt met melk bij zijn pogingen / je het aanhappen uitlokt.
Of kolven met een goede dubbele kolf om het weer op te wekken.
En vooral geen hoge verwachtingen koesteren.. meestal is het het makkelijkst de bv weer op te pakken binnen de eerste 6 weken na de bevalling, daarna wordt het lastiger.
  zaterdag 12 juli 2008 @ 06:45:07 #116
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_60055241
Goede morgen,

Ik kom even melden hoe geweldig goed bv is. Hihi.
We waren met Zoë al volop aan het bijvoeden en dat vond ze werkelijk waar heerlijk en ging ook heel goed de eerste 3 a 4 wk en toen op eens poepte ze minder.

Volgens de ha niets aan de hand ik was al aan de pruimen enz. Alles wat we konden bedenken al gedaan (lang leve het werken op een kdv en de ervaring) maar niets hielp. Hun advies ze moet minder aan de borst (kreeg nog 6 a 8 keer en dat moest naar 4x in de 24 uur. Om vervolgens te melden dat ze extra moet gaan drinken o wat komt er uit mijn borsten dan poeder? nee in de vorm van water, sap, roosvicee. Dan de bv afbouwen meer bijvoeding en aanvullen met kv. Eh want. eh ja voor de verstopping.

Kreeg 1 klysma mee en die hebben we helaas moeten gebruiken ik was niet thuis en Thijs heeft het gedaan en haar getroost enz snik zo zielig was het.

Weer de ha gebeld.
Toch echt meer vocht geven. Ja maar hoe moet ik dat er in krijgen buiten de bv om ik kan het moeilijk dwingen en er in gieten. Ja dan maar kv geven. Mag ze niet ivm allergie, op soja basssis wel. Eh nee ook niet.
O wie heeft dat bewezen. Eh ik met een dieetiste door belasten enz. Jemig ik voelde me alles behalve serieus genomen.

OP een ander forum in de groep gegooid advies alles stoppen alleen bv. Dat was wat ik dacht maar niet goed durfde door het advies van de ha toch gedaan en het resultaat na 3 dagen een poepluier tot halverweg haar rug en eeen vrolijke ontspannen baby.

Lang leve de bv

liefs joyce
  zaterdag 12 juli 2008 @ 10:16:39 #117
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_60055914
Saint, wat een verhaal. Vreemd he dat artsen het toch niet zo van borstvoeding moeten hebben na een aantal maanden.

Ik heb me gister ook vreselijk geergerd aan het advies van mijn dietiste, die begon namelijk over dat borstvoeding geen waarde mer had na 9 maanden en dat kinderen van 7 maanden nog maar 3x borstvoeding moeten krijgen en daarnaast echt wel een boterham nodig hebben.... Dat zal dus betekenen dat Jen over anderhalve maand niet meer 8 of 9 keer wil drinken, nou ik moet het nog maar zien.
  zaterdag 12 juli 2008 @ 11:16:53 #118
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60056528
Naja als je Jen maar driekeer borstvoeding geeft zal zeidd wel een boterham nodig hebben. Als je gewoon doorgaat metop verzoek voeden dan komtdie boterhamvanzelf wel een keer. Gewoon langzaam introduceren. eerst maar ontdekken wat dat is een boterham Ennuh Toen Emma een jaar was dronk ze 5 en soms nog 7 keer op een dag. Ik denk zomaar dat die dietiste niet zoveel kaas heeft gegeten van borstvoeding.
  zaterdag 12 juli 2008 @ 17:17:02 #119
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_60061184
Nika is nu 2 weken en opzich gaat alles prima, geen last meer van tepelkloven en stuwing is ook voorbij alleen lijkt ze wel onverzadigbaar.
Het lijken me geen regeldagen aangezien ze dan al een week duren.
Ze komt zo ongeveer om de 2 uur of is dit toch normaal?
  Jubileum moderator zaterdag 12 juli 2008 @ 18:54:09 #120
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_60062626
Zeker die eerste weken moet je niet steeds op de klok kijken KD, hoewel dat makkelijker is gezegd dan gedaan. Zo klein als ze zijn regelen ze het toch zelf, en vergeet niet dat ze nu nog maar een heeeeel klein maagje heeft. Ik weet zeker dat met een aantal weken de frequentie wat gaat afnemen en ze langer en effectiever gaat drinken. Daarbij veranderd ook de samenstelling van de bv vanzelf, zodat ze het voedzamer is en ze beter en langer verzadigd raakt.

Ik was bij Iris ook compleet vergeten dat zo'n klein frummeltje zo vaak moet drinken, die beelden was ik kwijt en wist alleen nog maar om de 4 uur. Zo werkt het gewoon nog niet.
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 12 juli 2008 @ 19:00:56 #121
108648 cattie
lieve moeder
pi_60062735
KD, wat Lois zegt. Ive dronk de eerste weken elke 1,5 a 2 uur. Pas na een maand of drie dronk hij 8 a 10 x per dag.
  zaterdag 12 juli 2008 @ 19:17:19 #122
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60063010
wat zij zeggen...
  zaterdag 12 juli 2008 @ 19:41:44 #123
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_60063441
KD, ik merk eigenlijk nu pas dat de laatste tijd Jen langer tussen de voedingen laat zitten dan 2 uur. Dan heb ik het echt over de laatste 2 weken. Als je dus nagaat dat Jen nu nog aan 9 voedingen per dag komt...

Op het kdv hebben we nu pas 2 weken dat de hoeveelheid per fles omhoog is gegaan en dan laat ze zo'n 3 uur tussen de voedingen.
  zondag 13 juli 2008 @ 11:44:07 #124
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_60072078
Ah ok, dan is er niks aan de hand dus.
Demi kwam in het begin netjes om de 3 uur en daarna om de 4 uur dus om de 1.5 á 2 uur leek me iedere keer zo snel achter elkaar.
  zondag 13 juli 2008 @ 14:29:18 #125
1762 YPPY
Yppiaans
pi_60075177
Anna kwam mooi om de twee uur. Had ik steeds een kwartiertje pauze (sabbelen) tussendoor.

Wat klinkt de kraamhulp fijn Llewella.
*OUD heilige*
pi_60079299
Ik heb echt respect voor de dames met cup d of meer! M'n borsten voelen afentoe echt zwaar!

Inmiddels aan de zoogcompressen want ik loop afentoe helemaal leeg
Het werkt duidelijk
En Amber krijgt alleen snachts nog bijvoeding indien nodig, maar volgens mij heeft ze dat ook niet echt nodig, alleen zodra het licht uitgaat is het spoken, dus nu maar eens proberen haar in slaap te laten vallen met licht en dan pas licht uit.
Ze slaapt zo 5 of 6 uur door zonder voeding, we moeten haar echt afentoe wakker maken.

Ook tuttelt ze veel aan de borst, veel wegmijmeren, vrijwel vanaf het begin van een voeding al, anderen die dit zo erg hebben en hoe gaan jullie daar mee om?
Amber Mae
pi_60082731
Llewella, wat klink je positief
Wat je met dat tuttelen doet is een beetje persoonlijk. Het is heel normaal dat babies van deze leeftijd (het is nog bijna geen leeftijd ) heel dromerig zijn. Vooral aan de borst, dat is het ultieme ontspanplekje. Maar als je kloofjes hebt dan is tuttelen misschien nu niet zo handig. Bijvoorbeeld omdat ze een beetje weg glijdt en je tepel dan verkeerd pakt.

Het is dus aan jou of je het laat. Op zich is er niets mis mee en een hoop goeds aan omdat het voor een baby heel ontspannend is en goed is voor je productie maar als je kloofjes hebt dan kan ik me voorstellen dat je afkoppelt zodra ze van de tepel glijdt en al naar gelang hoe lang ze goed heeft gedronken opnieuw aanlegt of niet.

Heb je het idee dat je nu weet waar de kous wringt qua kloofjes/aanleggen?

Nebelung Als je in mijn regio contactpersoon bent dan ga ik bijna hopen dat ik je straks nodig heb

Is er hier iemand bekend met schildklierschommelingen na de bevalling, de uitwerking daarvan op BV en de mogelijke oplossingen?
Ik sprak een lactatiekundige en we kwamen op de vorige BV-periode, waarin ik vertelde dat ik best wel last had van overproductie. Het hyperlactatie-protocol van Gonneke heeft bij Ronja op zich wel geholpen maar ik was benieuwd naar meer tips.

Zij kwam er mee dat het redelijk normaal is om na een bevalling een ontregelde schildklier te hebben en dat hyperlactatie een van de gevolgen daar van kan zijn.
Nou kwam het verder niet meer ter sprake dus zodra ik haar weer zie zal ik nog eens vragen hoe en wat. Maar misschien is er hier wel iemand die er ervaring mee heeft en weet of het bijvoorbeeld zin heeft om een en ander eens te laten nakijken na de bevalling.
pi_60083076
quote:
Op zondag 13 juli 2008 20:51 schreef owlet het volgende:
Is er hier iemand bekend met schildklierschommelingen na de bevalling, de uitwerking daarvan op BV en de mogelijke oplossingen?
Ik sprak een lactatiekundige en we kwamen op de vorige BV-periode, waarin ik vertelde dat ik best wel last had van overproductie. Het hyperlactatie-protocol van Gonneke heeft bij Ronja op zich wel geholpen maar ik was benieuwd naar meer tips.

Zij kwam er mee dat het redelijk normaal is om na een bevalling een ontregelde schildklier te hebben en dat hyperlactatie een van de gevolgen daar van kan zijn.
Nou kwam het verder niet meer ter sprake dus zodra ik haar weer zie zal ik nog eens vragen hoe en wat. Maar misschien is er hier wel iemand die er ervaring mee heeft en weet of het bijvoorbeeld zin heeft om een en ander eens te laten nakijken na de bevalling.
Een te traag werkende schildklier: te weinig schildklierhormoon, kan ervoor zorgen dat er meer prolactine wordt afgegeven door de hypothalamus. Dit hormoon stimuleert o.a. de melkproductie.
Ik denk dat direct na de bevalling er weer een evenwicht moet komen in hoe hard de schildklier moet werken. Tijdens de zwangerschap werkt de schildklier harder om het metabolisme omhoog te krijgen.
Als je wilt kan ik dit van de week wel opzoeken voor je, ik ben bezig met een afstudeerproject over de relatie tussen schildklierhormoon en de voortplanting
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_60084393
Twinkly, dat zou fijn zijn!
  zondag 13 juli 2008 @ 22:47:44 #130
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_60085385
quote:
Op zondag 13 juli 2008 18:21 schreef Llewella het volgende:
Ik heb echt respect voor de dames met cup d of meer! M'n borsten voelen afentoe echt zwaar!

Inmiddels aan de zoogcompressen want ik loop afentoe helemaal leeg
Het werkt duidelijk
En Amber krijgt alleen snachts nog bijvoeding indien nodig, maar volgens mij heeft ze dat ook niet echt nodig, alleen zodra het licht uitgaat is het spoken, dus nu maar eens proberen haar in slaap te laten vallen met licht en dan pas licht uit.
Ze slaapt zo 5 of 6 uur door zonder voeding, we moeten haar echt afentoe wakker maken.

Ook tuttelt ze veel aan de borst, veel wegmijmeren, vrijwel vanaf het begin van een voeding al, anderen die dit zo erg hebben en hoe gaan jullie daar mee om?
Cup E hier... Maar dat zware gaat wel weg. Nu ik een aardig eindje opweg ben kan ik makkelijk 4 uur zonder Jen aan de borst, dan begint het wel pijnlijk te worden. Ik "mag" alleen niet langer dan 3 uur wachten met het soepel maken van de rechterborst ivm met de ontsteking/ bobbel die er zit.

Zoogcompressen van huismerken vind ik erg vervelend zitten, ook de wasbare daar lekte ik erg makkelijk doorheen. En ook de lilypads zijn geen succes. Zeker tijdens de stuwingsdagen liep ik gewoon met een hydrofieldoek op de borst.

Jen wilde ook niet slapen zonder licht, een nachtlampje bood hier uitkomst.
  zondag 13 juli 2008 @ 23:12:59 #131
94046 PM-girl
pi_60085998
Ik voed enkel nog 's morgens en 's avonds. Simon bedacht vanmiddag dat hij wel een slokje lustte, dus hij liep naar oma, wees naar haar t-shirt en zei: "Kikke?"
*
  zondag 13 juli 2008 @ 23:42:25 #132
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_60086756
Simon
  maandag 14 juli 2008 @ 08:21:51 #133
1762 YPPY
Yppiaans
pi_60089541
Wat een grappig jochie is het toch.
*OUD heilige*
  maandag 14 juli 2008 @ 10:19:48 #134
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_60091027
Waar ik vrijdag en zaterdag weer een overvloed had aan melk, vandaag is het weer weg. Ik weet wel dat kolven weinig zegt, maar goed, ik heb wel melk nodig voor morgen op het kdv. Gelukkig heb ik wel nog wat in de vriezer... Zo gaat die voorraad nu ook lekker op. Dan kan ik die weer opnieuw opbouwen na de vakantie.

Met moeite krijg ik net 130cc... Dat is niet eens genoeg voor 1 voeding. Ik ga dus straks nog maar een keer aan de kolf...
pi_60092427
Hoe de kloofjes zijn ontstaan weet ik niet, ik neem aan verkeerd aanleggen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het is alleen m'n rechterborst, eerst 2 kleine kloofjes onderaan de tepel, en nu een wat grotere aan de rechterkant van de tepel, onder haar bovenlip zeg maar. Nu maar afwisselen met de rugby houding, en het lijkt alweer te helen. Die borst is alleen wel ook gevoeliger erdoor, wordt sneller hard, lekt meer en lijkt nu ook groter te worden. Lijkt een beetje overgestimuleerd te worden door de gevoeligheid.

Qua zoogcompressen gebruik ik die van de hema gewoon. Ik loop leeg tijdens het voeden en leg er dan een spuugdoekje onder. Tussendoor lek ik maar minimaal.

En Amber kan volgens mij helemaal zonder bijvoeding nu. Vannacht heeft ze wel nog 15cc bijgehad. Maar ze lijkt flink verzadigd te zijn van de borstvoeding, dus vanaf nu maar helemaal zonder. Het huiluurtje(s) is vannacht opgelost door met licht aan in slaap te vallen en later het licht uit te doen. Ze was wel meteen erg alert na de nachtvoeding, grote open ogen en het duurde even voor ze in slaap was, terwijl overdag heeft ze er geen problemen mee in slaap te sussen, dan moeten we haar juist wakker maken/houden
Amber Mae
  maandag 14 juli 2008 @ 12:01:44 #136
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_60093114
Oh tijdens de voeding doe ik nog steeds een spuugdoekje tussen mn bh bij mn andere borst. Ik loop nog steeds leeg...

Ik lekte in het begin ook vreselijk tussendoor, echt heel vervelend.

En is het niet gewoon zo dat de eerste week sowieso een beetje pijnlijk is? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een soort eeltlaagje op je tepel komt. Nu kan Jen happen wat ze wil, tutten wat ze wil, ik heb echt nergens last van. Behalve als ze compleet mishapt en meteen flink zuigt, dan zit er een mooie zuigzoen op mn tepelhof.
pi_60094307
Even een vraagje, ik zit hier met een soort van luxe-probleem geloof ik..
Lotte mag nu overdag om de 4 uur en 's nachts mag er maximaal 6 uur tussen een voeding zitten.
We voeden nu dus wat meer op verzoek dan op tijd (zoals de eerste 2 weken, maar dan kregen we haar vaak niet wakker).
Nu ben ik gisteren en vandaag wakker geworden met een redelijk pijnlijke borst aan 1 kant. Haar gelijk die kant laten drinken met de voeding en gisteren even de druk eraf gekolfd.
Hoe kan ik dit nu het beste oplossen, het was notabene nog de borst die ze 's nachts als laatste gehad had (om half 7 had ze die gehad en om half 11 toen weer).

't is echt een slaapkop, dus we moeten haar soms echt wakker maken terwijl ze haar slaap ook heel erg nodig heeft. Plus dat we haar gewoon dan soms echt niet wakker krijgen!
  maandag 14 juli 2008 @ 13:33:43 #138
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60095179
Mrien, wat je doet is prima. Je borsten hebben ook tijd nodig om te wennen aan minder vaak drinken. Let op dat je geen harde schijven of rode plekken krijgt.
Ik vind nu al om de vier uur voeden wat snel maar als ze het zelf zo aangeeft en tussendoor allert is en tevreden en voldoende plast( 6 luiers die een flinke plof geven als je ze op de grond laat vallen) dan kan ik er weinig tegenin brengen.

ik zou haar overdag wel wakker maken na 4 uur. 's nacht kun je het zo doen dat je haar vlak voordat jij gaat slapen uit bed haalt schone luier geeft en probeert of ze wil drinken,sommige babytjes doen dat al slapend (let dan wel op correct aanhappen en drinken). Daaran kun je dan die 6 uur aanhouden. Ik heb het een tijd zo gedaan met Emma en dat scheelde mij een hoop slaap.

Emma heeft vanmorgen een uur(!) bij mij liggen drinken. Ik vond het wel best want zo kon ik even doezelen. Toen ik vroeg of ze weer een babytje was dat zo lang moest drinken kwam er wijselijk geen reactie En ze begreep ook wel dat ze nu voor haar middagslaapje niet nog eens kon drinken
pi_60095225
Je productie is nog heel onstabiel in de eerste periode, mrien, dus ik zou me niet te veel zorgen maken als je ineens een volle borst lijkt te hebben. Je hebt het prima opgelost door haar te laten drinken. De druk er uit kolven zou ik alleen doen als het echt nodig lijkt en als je haar niet zelf aan kan leggen.

Ik ben zelf nooit zo van het wakker maken 'snachts als het kindje gezond is, goed en op verzoek drinkt overdag, niet ingebakerd slaapt en bij voorkeur bij de ouders op de slaapkamer ligt zodat ook de kleinste hongersignalen opgepikt worden.

Maar ze is nog erg jong dus als je enigzins het idee hebt dat ze die nachtvoeding nodig heeft dan moet je haar gewoon wakker maken. Ik denk dat je moedergevoel daar de beste raadgever in is
Heb je het idee dat ze uit zichzelf na een tijdje wel goed wakker wordt als je haar laat liggen? Natuurlijk wordt ze uiteindelijk wel wakker , maar heb je het idee dat dat dan bij wijze van spreken na 7 uur is?

Regeltjes zijn ook maar regeltjes en iedere baby is anders. Het kan best zijn dat het voor haar prima te doen is om iets meer dan zes uur in de nacht te slapen. Maar dan moet je wel zeker weten dat je geen verstopte hongersignalen mist (knuistjes sabbelen, smakken met haar mondje, wat onrustiger worden).

Een voeding of zes heeft ze zeker per dag nog wel nodig (en da's echt minstens, de meeste babies zitten daar ver boven). Als ze nou al die voedingen goed drinkt, niet suffig of slap is, mooie plasluiers heeft en uit zichzelf stevig drinkt als ze honger heeft dan zou ik zelf me niet druk maken om een doorgeslapen nacht. Dikke kans dat ze vroeg in de ochtend keurig komt.

Jouw borsten wennen daar vanzelf aan, als het nou echt heel vervelend is dat ze vol zitten dan kan je haar ALTIJD aanleggen. Ook midden in de nacht, ook als ze nog (half) slaapt, ook als je haar wakker zou moeten maken. Daar verpest je niets aan bij haar en het is voor jezelf fijner.
Hoe meer je gaat kolven hoe meer je het natuurlijke vraag-aanbod kan verwarren dus als het enigzins mogelijk is zou ik haar zelf aanleggen en niet kolven.
  maandag 14 juli 2008 @ 13:40:36 #140
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_60095369
Ik heb het 's nachts nog wel eens. Normaal komt Jen echt wel 2x, maar als ze opeens langer slaapt begint 1 borst dan toch wel vol te zitten zodat ik niet op mn buik kan liggen. Ik haal Jen dan gewoon even uit bed, maak haar dan wakker door even de luier te verwisselen en dan leg ik haar aan. Na 5 minuten is ze meestal klaar en voldaan, en kan ik weer op mn buik slapen.
  maandag 14 juli 2008 @ 13:45:05 #141
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60095489
EN DAT LIEVE DAMES IS ÓÓK VOEDEN OP VERZOEK!

Sorry voor de hoofdletters maar het wordt nogal eens vergeten dat voeden op verzoek ook van mama's kant kan komen.
pi_60095752
AMEN!
  maandag 14 juli 2008 @ 14:07:32 #143
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_60096061
quote:
Op maandag 14 juli 2008 13:45 schreef Jelief het volgende:
EN DAT LIEVE DAMES IS ÓÓK VOEDEN OP VERZOEK!

Sorry voor de hoofdletters maar het wordt nogal eens vergeten dat voeden op verzoek ook van mama's kant kan komen.
Kun je dat ook hier even aan Jennifer uitleggen 's ochtend om kwart voor 8?? Ik wil dan dat ze nog even drinkt voordat ik haar wegbreng, maar vaak denkt mevrouwtje daar heel anders over.
  maandag 14 juli 2008 @ 14:11:38 #144
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60096170
Jelief
Saartje
  maandag 14 juli 2008 @ 14:29:00 #145
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60096617
Tja ik heb niet gezegd dat mama's en kindjes verzoek altijd gelijk loopt, was dat maar zo.
  maandag 14 juli 2008 @ 14:32:07 #146
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_60096679
quote:
Op maandag 14 juli 2008 14:29 schreef Jelief het volgende:
Tja ik heb niet gezegd dat mama's en kindjes verzoek altijd gelijk loopt, was dat maar zo.
dat dus, en mijnn kleine laat het maar al te duidelijk merken als ze niet gelijk lopen. Soms is ze wat aan het mekken en denk ik, ja je wacht maar heel even hoor. (als je bijvoorbeeld net even bezig bent.) Dat laat ze dan ook duidelijik merken dat ze het daar niet mee eens is. Als ze dan na 5 minuten wachten aan de borst ligt, dan moet ze ook tussendoor nog even mopperen.

En als ik wil dat ze even wat drinkt en zij wil niet, ook dan is het strijd. Meestal win ik die wel... Ze geeft zich na een aantal pogingen toch gewonnen en drinkt dan 5 slokken en begint dan te lachen "zo klaar".
pi_60096923
Mrien; Lotte klinkt als net zo'n slaapkop als Amber!

Wij moeten dus ook wakker maken, en sochtends is het ook niet meteen schreeuwen maar ligt ze gewoon rustig te tutten in haar wiegje en afwachten, maar ze trekt het nu al om 5 uur achtereen te slapen in de nacht.
Ik ben er iig vanaf gestapt om precies op de klok te letten alhoewel ik het wel een beetje in de gaten blijf houden dat ze niet zometeen de hele dag ligt te slapen.
Amber Mae
pi_60097295
En ik denk dat alle borstvoedende moeders in dit topic wel zullen beamen dat die eerste paar weken (eerste drie maanden?) gewoon lastig zijn. Je moet je kind leren kennen, je nieuwe rol als ouders leren kennen en daarnaast leren borstvoeden. Je kindje moet de wereld leren kennen en moet leren drinken.
Dan lijkt het soms zo makkelijk om af te gaan op schema's en tijden; want dan heb je houvast.
Maar borstvoeding laat zich maar beter niet in een schema wrikken dus soms voelt dat een beetje alsof je met je ogen dicht maar wat moet doen.

Maar het wordt anders, echt waar. En dan is het juist weer zo makkelijk om niet aan tijden, schema's en hoeveelheden gebonden te zijn.

Op een gezond kind en een gezond moederlichaam kan je vertrouwen voor wat betreft de borstvoeding
pi_60100480
*beaamt
quote:
Op maandag 14 juli 2008 11:29 schreef Llewella het volgende:
Hoe de kloofjes zijn ontstaan weet ik niet, ik neem aan verkeerd aanleggen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het is alleen m'n rechterborst, eerst 2 kleine kloofjes onderaan de tepel, en nu een wat grotere aan de rechterkant van de tepel, onder haar bovenlip zeg maar. Nu maar afwisselen met de rugby houding, en het lijkt alweer te helen. Die borst is alleen wel ook gevoeliger erdoor, wordt sneller hard, lekt meer en lijkt nu ook groter te worden. Lijkt een beetje overgestimuleerd te worden door de gevoeligheid.
Vrijwel alle kloofjes komen door verkeerd aanleggen. Hoe meer borst de baby in de mond neemt, hoe verder de tepel in de mond van de baby zal liggen, hoe minder wrijving er plaats vindt tussen tepel en gehemelte (dat wil je voorkomen met die hele hap borst). De tepel moet zover naar achteren liggen in de baby's mond dat er geen enkele wrijving ontstaat.

Die aan de rechterkant ontstaat ws. doordat de tepel niet ver genoeg in het mondje ligt. Zorg dat je je kindje zo dicht mogelijjk tegen je aantrekt, en dat ze niet van je borst glijdt (eventueel op de goede hoogte ondersteunen met kussen)

Een kloofje onderaan de tepel ontstaat meestal doordat de baby waarschijnlijk op het eigen lipje zuigt omdat hij/zij niet goed heeft toegehapt. Bij het aanleggen ga je dan goed opletten of je baby's mond wagenwijd open is. Probeer te voorkomen dat je baby zuinigjes aanhapt. Stimuleer eerst het mondje een beetje met je tepel, wrijf ermee langs haar mondje: als je kindje haar mondje dan wagenwijd open heeft, dan trek je haar naar jou toe (niet andersom).

voor het inzichtelijk maken:
http://www.borstvoeding.c(...)/als-je-aanlegt.html

Dat je borsten gevoeliger worden komt doordat de melkproductie goed op gang komt nou!
quote:
En Amber kan volgens mij helemaal zonder bijvoeding nu.
Goed gedaan, hartstikke goed!
  maandag 14 juli 2008 @ 18:34:10 #150
11682 Moonah
Jolie femme
pi_60102487
Nebelung, gij oervoedster!

Jelief, een úúr!!!

Pff, ik word altijd een beetje emotioneel als ik zo af en toe dit topic lees. Jullie zijn zo fijn behulpzaam.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_60103501
quote:
Op maandag 14 juli 2008 13:33 schreef Jelief het volgende:
Mrien, wat je doet is prima. Je borsten hebben ook tijd nodig om te wennen aan minder vaak drinken. Let op
dat je geen harde schijven of rode plekken krijgt.
Ik vind nu al om de vier uur voeden wat snel maar als ze het zelf zo aangeeft en tussendoor allert is en tevreden en voldoende plast( 6 luiers die een flinke plof geven als je ze op de grond laat vallen) dan kan ik er weinig tegenin brengen.

ik zou haar overdag wel wakker maken na 4 uur. 's nacht kun je het zo doen dat je haar vlak voordat jij gaat slapen uit bed haalt schone luier geeft en probeert of ze wil drinken,sommige babytjes doen dat al slapend (let dan wel op correct aanhappen en drinken). Daaran kun je dan die 6 uur aanhouden. Ik heb het een tijd zo gedaan met Emma en dat scheelde mij een hoop slaap.
Ze geeft het inderdaad zelf aan om de 4 uur, maar soms ook gerust om de 2 of 3 uur.
's nachts krijgt ze 3/4 uur na de laatste voeding 's avonds de borst, dan een schone luier en dan de andere kant. Als ze slaapt krijg ik haar echt niet aangelegd helaas, dan gaat ze, als ze al wat doet, zitten sabbelen op m'n tepel..
Na die laatste voeding hou ik inderdaad 6 uur aan.

Ik let goed op de rode plekken en harde schijven, zit niet op een borstontsteking te wachten...
quote:
Op maandag 14 juli 2008 13:35 schreef owlet het volgende:
Je productie is nog heel onstabiel in de eerste periode, mrien, dus ik zou me niet te veel zorgen maken als je ineens een volle borst lijkt te hebben. Je hebt het prima opgelost door haar te laten drinken. De druk er uit kolven zou ik alleen doen als het echt nodig lijkt en als je haar niet zelf aan kan leggen.

Ik ben zelf nooit zo van het wakker maken 'snachts als het kindje gezond is, goed en op verzoek drinkt overdag, niet ingebakerd slaapt en bij voorkeur bij de ouders op de slaapkamer ligt zodat ook de kleinste hongersignalen opgepikt worden.

Maar ze is nog erg jong dus als je enigzins het idee hebt dat ze die nachtvoeding nodig heeft dan moet je haar gewoon wakker maken. Ik denk dat je moedergevoel daar de beste raadgever in is
Heb je het idee dat ze uit zichzelf na een tijdje wel goed wakker wordt als je haar laat liggen? Natuurlijk wordt ze uiteindelijk wel wakker , maar heb je het idee dat dat dan bij wijze van spreken na 7 uur is?
Lotte heeft tot gisterennacht bij ons op de kamer geslapen, nu ligt ze op haar eigen kamertje, omdat ik dankzij haar geluiden veel eerder wakker ben dan zij uberhaupt drinken wil
Kostte mij te veel nachtrust helaas, nu hoor ik haar ook nog heel goed maar kan ik wel slapen

's nachts meldt ze zich vanzelf voor het drinken, vaak toch ook wel eerder dan die 6 uurtjes. Ik heb er ook niet echt problemen mee, 't is alleen soms vermoeiend als madam daarna gewoon wakker besluit te blijven
Je merkt wel aan haar dat ze het fijner vind om langer dan de 3 uur die we eerst hadden te slapen, vaak wordt ze tussen de 3,5 en 4 uur vanzelf wakker.
quote:
Op maandag 14 juli 2008 13:35 schreef owlet het volgende:
Een voeding of zes heeft ze zeker per dag nog wel nodig (en da's echt minstens, de meeste babies zitten daar ver boven). Als ze nou al die voedingen goed drinkt, niet suffig of slap is, mooie plasluiers heeft en uit zichzelf stevig drinkt als ze honger heeft dan zou ik zelf me niet druk maken om een doorgeslapen nacht. Dikke kans dat ze vroeg in de ochtend keurig komt.

Jouw borsten wennen daar vanzelf aan, als het nou echt heel vervelend is dat ze vol zitten dan kan je haar ALTIJD aanleggen. Ook midden in de nacht, ook als ze nog (half) slaapt, ook als je haar wakker zou moeten maken. Daar verpest je niets aan bij haar en het is voor jezelf fijner.
Hoe meer je gaat kolven hoe meer je het natuurlijke vraag-aanbod kan verwarren dus als het enigzins mogelijk is zou ik haar zelf aanleggen en niet kolven.
Ze krijgt sowieso meer dan 5 voedingen per dag (begrepen van de wijkverpleegkundige dat dat het minimum was wat ze moet hebben, daar zit ze inderdaad ruim aan).

M'n borsten zullen er inderdaad wel aan wennen, ik heb haar vanmiddag wat eerder wakker gemaakt omdat ik het niet meer hield Koste wel wat tijd om haar wakker te maken, maar goed, luchtte wel goed op.
Sinds die drinkbeurt gaat het gelukkig weer wat beter, ik voel nog steeds dat het gevoelig is, maar 't doet wel minder pijn.
Kolven probeer ik ook te vermijden inderdaad voor het vraag en aanbod, daarstraks had ik hem wel weer gesteriliseerd omdat mevrouw na de linkerkant de rechterkant niet kon drinken omdat ze in slaap gevallen was. Maar eer ik zelf gegeten had enzo had madame wel weer zin in de rechterkant, scheelde weer

Bedankt voor de tips!
pi_60103880
onze dochter heeft spruw, man is nu medicijnen aan het halen. Weet iemand hoe snel de klachten afnemen bij het gebruiken van de zalf? ik geef flesvoeding, kleine is 5 weken.
  maandag 14 juli 2008 @ 20:44:47 #153
1762 YPPY
Yppiaans
pi_60105509
Denk je aan het ontsmetten van alles? Beha's hoeft in jouw geval niet, maar doeken en lakentjes wel en flesjes natuurlijk. Bij Anna was het na een paar dagen weg, maar ik heb nog wel een tijd doorgesmeerd om herbesmetting te voorkomen. Welke medicijnen krijg je?

In het begin vond ik het ook lastig om bv te geven. Een nieuw mensjes dat je niet kent. Zelf een nieuwe rol, je omgeving die van alles vindt en roept. Een partner met ook een eigen mening. En daar de balans in vinden en toch bv geven. Na een paar weken bleek dat Anna te weinig groeide, dus hier heeft de 'lastige' periode iets langer geduurd. Op den duur werd het echter zo makkelijk. Nooit nadenken over melk die meedoet, gewoon mezelf meenemen en ergens rustig zitten. Ook al Anna ziek was, vond ik het erg fijn bv te geven. Nooit teveel en ze werd rustig van het drinken. Nu is het helemaal makkelijk natuurlijk, alleen 's ochtends nog even, maar ik ben blij dat ik toen volgehouden heb.
*OUD heilige*
  maandag 14 juli 2008 @ 21:34:42 #154
94046 PM-girl
pi_60106854
Ik heb er zelf erg lang tegen gevochten Utrecht, maar dan zat het ook bij mij en niet bij mijn zoontje.
Ik denk dat YPPY de belangrijkste dingen al wel noemt, ontsmetten en goed heet wassen. succes!
*
pi_60115847
Gelukkig kan ik je geen ervaringstips geven, Utrecht, maar ik hoop dat jullie er snel van af zijn!
pi_60163098
Heeft iemand van jullie toevallig nog een verpakking/gebruiksaanwijzing van AVENT in de buurt (sterilisator, kolf, flesjes, maakt niet uit)?

Die van mij zitten nog diep in verhuisdozen, ik zoek het nummer van AVENT België. Heb al via de site van avent gekeken en gegoogled, maar voorlopig niets.

Ben door mijn derde ventieltje heen, grrrr!
  Jubileum moderator donderdag 17 juli 2008 @ 12:46:49 #157
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_60163489
België en Luxemburg: (+32) 09 259 1050
Eva ♥ en Iris ♥
pi_60163626
Dank je wel, je bent een schat
  donderdag 17 juli 2008 @ 12:55:57 #159
1762 YPPY
Yppiaans
pi_60163647
Hoe gaat het met de spruw Utrecht?
*OUD heilige*
  donderdag 17 juli 2008 @ 21:48:35 #160
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60175393
Wat ik mij nou al een jaar of drie afvraag:
Er wordt geadviseerd om je borsten niet met zeep te wassen maar ik heb er dan nog nooit bij gelezen of gehoord waarom niet. Ik heb alleen in de eerste maanden mijn borsten overgeslagen onder de douche. Waar komt dit advies nou vandaan en gaat het alleen over echte zeep of ook over douchegel/olie enz?
Ik heb dus ook nooit aan Emma gemerkt dat ze minder graag wilde drinken vlak na het douchen.
  donderdag 17 juli 2008 @ 21:52:53 #161
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_60175485
Volgens mij is dat vanwege evt. uitdroging. Er zitten kliertjes in je tepelhof en die houden de boel soepel. Zeep zou dat kunnen verstoren (maar dit zou een gevalletje klok-klepel kunnen zijn hoor )
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_60175514
In je zwangerschap bereiden je borsten zich voor op het geven van borstvoeding. Als je dan goed kijkt op je tepelhof, kun je soms (misschien zie je ze alweer ) een soort bobbeltjes zien zitten. Dat zijn de kliertjes van Montgomery. De naam kun je weer vergeten, maar het zijn talgkliertjes. De functie van die talgkliertjes is het soepel houden van tepelhof en tepel. Je ziet ze in de zwangerschap en na de bevalling en op een gegeven moment zie je ze niet meer.

Als je je borsten met zeep zou wassen dan zou je het talg dat tepelhof en tepels soepel houdt wegwassen.
  donderdag 17 juli 2008 @ 21:56:33 #163
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_60175575
Jelief, goede vraag!
Nooit meer bij stilgestaan eigenlijk, ik heb mijn borsten altijd gewoon met doucheschuim gewassen tijdens het douchen, Devin dronk er niet minder goed door ofzo.
Toen hij 'n maand of 2 oud was ben ik weer gaan zonnebanken. Direct daarna vond hij mijn melk duidelijk minder lekker, of misschien kwam het wel door de aftersun
Dat heeft een paar weken geduurd en daarna was hij er schijnbaar aan gewend geraakt, geen problemen meer.
  donderdag 17 juli 2008 @ 22:13:53 #164
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60175985
zeep droogt uit, dat wist ik. Maar ik mag dan toch aannemen dat doucheolie minder uitdroogt. ik heb iig geen last gehad van droge tepels
pi_60176177
Het gaat er vooral om dat je niet keihard gaat lopen schrobben (met een washand of zo). Dat er zeep of olie overheen loopt/rolt/schuimt of hoe heet dat doet er niet erg toe
pi_60176355
Ik spoel m`n borsten altijd alleen maar af, was ze nooit met zeep.

Ik ben nog steeds niet klachtenvrij trouwens Na de ontsteking aan m`n rechterborst bleef die borst pijn doen. Er zitten gewoon 2 plekken in die steeds pijn doen. Lactatiekundige is geweest en die dacht aan hyperlactatie omdat mijn borst voor een voeding aanvoelt alsof ik op dag 4 na de bevalling zit. Keihard en vol bulten en schijven.
Ik heb wel genoeg melk ja, maar heb dat altijd al gehad en nog nooit deze klachten gehad.
Ik zou het zo fijn vinden om gewoon nog ff klachtenvrij te kunnen voeden voor ze straks alweer 6 maanden is en aan de hapjes mag
Saartje
  donderdag 17 juli 2008 @ 22:45:20 #167
3011 E.T.
pi_60176736
Jemig Maneki..
ongestoord voeden lijkt je niet gegund zeg
pi_60176800
Nee..tis blijkbaar een test om te zien of ik de titel 'moeder' wel waard ben ofzo
Kan me nu alweer op zitten te winden over de ha die maar vindt dat ik moet stoppen
Saartje
  vrijdag 18 juli 2008 @ 09:17:54 #169
177580 maffemuts
Maf en mutsig
pi_60182100
Hallo dames,
K kom me toch maar melden hier met misschien wel n hele domme vraag
Mijn dochter is 7,5 maand heeft de 1e 3 maanden een combinatie van voeding gekregen 70% bv 30% kv omdat ik simpelweg niet genoeg aanmaakte ( ja t kan echt ) de kv is op gegeven ogenblik 100% geworden en dat is nu ongv 4 maandjes zo omdat ik n fikse ontsteking kreeg en ab moest gaan gebruiken etc, na de ontsteking geen druppel voeding meer ook re-lactatie mocht niet meer baten. in de afgelopen tijd heeft ze ook niet naar de borst getaald, maar nu sinds enkele ochtenden tijdens de flesvoeding (die ik toch nog met huid-huid contact doe indien mogelijk ) begint ze telkens weer aan de borst te sabbelen en wordt erg boos omdat er niets uitkomt. haar flesje wil ze dan ook niet meer. ook al geprobeerd om met t-shirt aan te voeden maar dan pakt ze vast met t-shirt en al
Zou dit kunnen komen omdat ik weer in verwachting ben en er wellicht n bepaalde geurafgifte op zit, of zou t gewoon eigenwijsheid zijn.. graag jullie oordeel en advies
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
pi_60182440
Maffemuts, wat gek!

En maneki

Ow, en in België werkt de AVENT-lijn anders dan bij jullie blijkbaar. Ik had gedacht: snel adres doorgeven en enkele dagen later post.
Niet dus, ik moest via een babywinkel of de apotheek bestellen. Gelukkig wel gratis maar je moet er toch maar weer voor omrijden...
  vrijdag 18 juli 2008 @ 13:59:07 #171
94046 PM-girl
pi_60188706
Wat bijzonder maffemuts! Geen idee hoe het kan komen.

Maneki, ik heb echt met je te doen zeg!

Nebelung, die bobbeltjes die jij beschrijft, zie ik bij mezelf nog steeds volgens mij. Of bestaan er nog andere bobbeltjes?
*
  zaterdag 19 juli 2008 @ 15:04:34 #172
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_60208638
Marlien heeft alweer spruw. Afgelopen maandag had ik de laatste dosis Daktarin gesmeerd en gegeven, maar vandaag zag ik weer witte puntjes aan de binnenkant van de wang en op het tandvlees. Ze dronk gisteren ook onrustiger en met smakgeluidjes, dus vandaag maar de huisartsenpost gebeld en we mogen weer smeren.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  zaterdag 19 juli 2008 @ 16:11:47 #173
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60210003
Grijs misschien is het een idee om eensgentiaan violet te proberen?
  zaterdag 19 juli 2008 @ 22:31:28 #174
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_60215830
Wat is dat en waar haal je dat?
  zaterdag 19 juli 2008 @ 23:10:06 #176
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_60216427
Bedankt! Als we na de Daktarin-kuur weer spruw krijgen, is dat waarschijnlijk wel een optie.
  zondag 20 juli 2008 @ 08:23:12 #177
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_60220541
Maffemuts, wat grappig zeg!
Klinkt wel logisch eigenlijk omdat er nu je zwanger bent weer van alles in werking wordt gesteld. Straks ga je waarschijnlijk ook weer melk lekken, benieuwd hoe ze dan reageert als er ineens wel wat uitkomt

Grijs, sterkte met het bestrijden van die nare spruw!

Maneki
Ik vind het zo sneu voor je! En laat je niks opdringen, ook door die huisarts niet. For what it's worth: ik vind je juist overkomen als een sterke vrouw en een lieve en zorgzame mama. Op en top moeder
  zondag 20 juli 2008 @ 23:32:27 #178
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60235404
Dank je wel Kersjes, vind ik lief dat je dat zegt
Saartje
  maandag 21 juli 2008 @ 09:12:55 #179
177580 maffemuts
Maf en mutsig
pi_60238763
quote:
Op zondag 20 juli 2008 08:23 schreef Kersjes het volgende:
Maffemuts, wat grappig zeg!
Klinkt wel logisch eigenlijk omdat er nu je zwanger bent weer van alles in werking wordt gesteld. Straks ga je waarschijnlijk ook weer melk lekken, benieuwd hoe ze dan reageert als er ineens wel wat uitkomt
8< knip >8
Ja ik eigenlijk ook wel, ook bij brusje wil ik weer zolang als mn lichaam t toelaat borstvoeding geven, ik hoop ook dat het langer lukt dan met mijn dochtertje want ik mis t wel hoor dat intieme momentje
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
pi_60245786
Nou, hier loopt de borstvoeding dus op volle toeren, enige minpunt; nog steeds die vervelende kloof.
Maar de pijn is wel vrijwel geheel weg, alleen nog gevoelig. Alleen het ziet er gewoon een beetje eng uit, vroeg de kraamverzorgster al toen die er nog was of me tepel et niet af kon vallen ofzow (Ik vind het een beetje een grote kloof).

En Amber hapt dus wel erg zuinig, ik corrigeer haar, en steeds weer opnieuw aan laten happen, en dan is het redelijk maar nog niet 100% grote hap.
Ze zet ook graag haar tuitmondje op, en ziet er dan uit als een heel tevreden en rustig aapje. Ze heeft gewoon een wat zuinig mondje vaak.

En slapen, ze is echt een slaapprinses, net is ze na 1 borst in slaap gevallen, ik denk kan ze nog een stukje aan de 2e, maar nee hoor, diepe slaap.
Dat geeft me toch de twijfel om er niet afentoe de kolf erbij te houden zodat iig m'n borsten niet op springen komen te staan.

Vannacht heeft ze trouwens van 00.30 tot 7.30 doorgeslapen! M'n dekbed had ook meteen een behoorlijke natte plek van de melk toen ik wakker werd, en d'r hangt echt een melkgeur in bed

Ik wil d'r woensdag gaan wegen bij het cb, kijken hoe het resultaat is, maar ik krijg bijna het idee dat ze of ruim voldoende binnenkrijgt of de melk gewoon lekker voedzaam is, afgezien van dat ze savonds onrustig kan zijn is ze de rest van de dag wel erg voldaan.

Maffemuts; hier weet Amber ook prima de tepel te vinden, ook met kleding aan;
Ik weet dat lammetjes iig naar een hoek zoeken qua vorm, dat is een imprent zeg maar, zo kunnen lammetjes ook tussen je benen duiken omdat ze die hoek denken te herkennen.
Geur dus, of wellicht ook vorm (orientatiepunten op je lichaam).
Amber Mae
  maandag 21 juli 2008 @ 16:52:28 #181
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60247803
Geef het wat tijd Llewella voordat je naar de kolfgrijpt. Als je nu steeds gaat kolven verstoor je het vraag en aanbod principe.

Ikmerk dat mijn borsten voller en daardoor minder soepel zijn door de zwangerschap, ik moet weer de hamburgerhap toepassen bij Emma, anders hapt ze echt niet goed. Ik had al een tijdje dat het voeden wat pijnlijk was en vanmorgen deed ik het eigenlijk uit reflex ofzo en weg pijn!
  maandag 21 juli 2008 @ 20:07:20 #182
94046 PM-girl
pi_60251642
Llewella! Ik herinner me ineens dat ik daar ook bang voor was! Ik weet niet wat het precies is geweest (spruw, ontsteking of kloof), maar er zat een flink stuk kapotte huid op en rond mijn tepel. Ik was ook bang dat er iets af zou vallen! Het is niet gebeurd, so don't worry

Bij mij was dat wel redelijk vlug voorbij, maar ik voedde met een tepelhoedje de eerste 12 weken. Niet handig, wel nodig en toevallig ook fijn voor dat wondje toen.

Jelief, goed instinct geweest dus! Kijk je uit, naar het tandemvoeden?
*
  dinsdag 22 juli 2008 @ 08:54:09 #183
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60260782
borstontsteking dat was natuurlijk een kwestie van tijd. Kijken of ik het de baas kan worden zonder AB want ik ben nog gaar van de vorige kuur. Blegh
Saartje
  dinsdag 22 juli 2008 @ 08:55:24 #184
1762 YPPY
Yppiaans
pi_60260794
Jemig zeg, het zit je wel tegen. Je hebt nu wel alles dat mis kan gaan gehad. Sterkte.
*OUD heilige*
  dinsdag 22 juli 2008 @ 09:10:23 #185
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60261019
PM-girl, ja dat is wel iets wat mij erg leuk lijkt.Ook zwaar wel denk ik maarja ik kan Emma wel heel goed duidelijk maken dat de baby voor gaat.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 12:46:11 #186
94046 PM-girl
pi_60266015
Maneki, Beterschap!

Jelief, Emma is er inderdaad groot genoeg voor om het te snappen denk ik. Leuk vooruitzicht!
*
  dinsdag 22 juli 2008 @ 13:06:08 #187
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60266549
Dat was overigens een nogal korte post omdat Emma persé naar boven wilde om te drinken (korte nacht) . Ik hoor vooral dat het erg fijn is als je stuwing krijgt en er nog een drinker rondloopt. Ik denk dat ik Emma gewoon op haar normale momenten laat drinken maar wel altijd ná de baby. We zien het wel hoe het loopt.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 14:41:52 #188
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_60269161
Oh Maneki beterschap!

Ik heb hier nog nooit gemeld dat het gedeeltelijk afbouwen erg goed is gegaan. Heb 3 weken de tijd genomen om 3 voedingen te vervangen, en de productie is nog erg goed nu op de tijdstippen dat ik voed. Overdag geen last van harde plekken of lekken ofzo.
Ik geef nu s'ochtends vroeg (half 7 meestal) en s'avonds voor wij naar bed gaan (23.00h meestal) nog BV en dat gaat heel goed! (ze slaapt dan ook heerlijk de nachten door meestal)

Het zijn 2 heerlijke momenten samen op bed, en overdag KV.

Het is precies goed zo... Ik voel me er goed bij, en Floortje ook!
  dinsdag 22 juli 2008 @ 14:50:55 #189
94046 PM-girl
pi_60269399
Super DeLiedje! Dat is toch een ideaalplaatje, wanneer mama en kind zich er goed bij voelen?
*
pi_60270350
Wat goed, Deliedje!
  woensdag 23 juli 2008 @ 08:43:38 #191
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60287681
Met lood in m`n schoenen ga ik strkas maar weer naa de HA.
Lactatiekundige had gisteren aangegeven niets voor me te kunnen te betekenen omdat ze echt geen idee had wat het probleem was
Ik begin me een beetje een freakshow te voelen zo
Misschien is een homeopaat nog iets want ik weet het zelf ook niet meer. Maar ja, ik ben dan ook geen dokter.
Saartje
pi_60288171
Veel sukses en sterkte Maneki!
Amber Mae
  woensdag 23 juli 2008 @ 09:47:21 #193
1762 YPPY
Yppiaans
pi_60288765
Jullie voelen je er goed bij, dan is het goed DeLiedje.

Succes Maneki, hopelijk komt er ineens een wonderoplossing voorbij.
*OUD heilige*
  woensdag 23 juli 2008 @ 11:04:14 #194
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60290398
Ik heb hem nog maar eens goed duidelijk gemaakt dat stoppen geen optie is, dat leek hij nu wel te accepteren.
Ik heb een verwijsbrief meegekregen voor een echo van de borsten, en eventueel een punctie als ze ee verdachte plek of ontsteking zien. Daarbij moet ik ook bloed laten prikken op zo`n beetje alles, van vit. B12 tot nierfunctie dus ik ben heel benieuwd...
Saartje
pi_60290732
da's beter nieuws dan ik verwacht had, Maneki! Hopelijk komt er wat uit de echo en het verdere onderzoek.
  woensdag 23 juli 2008 @ 12:09:35 #196
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60292123
Woei ik zou meteen vanmiddag al terecht kunnen maar omdat ik het bloedprikken ook daar kan laten doen en dat nuchter moet gebeuren, ga ik morgenochtend meteen. Actie
Saartje
pi_60292190
  woensdag 23 juli 2008 @ 12:17:19 #198
3011 E.T.
pi_60292307
pfffff.... heb je de afgelopen vijf maanden al wel een hele week zonder 'gedoe' kunnen voeden?
wordt wel een keer tijd.

Fijn dat je zo snel terecht kunt!
  woensdag 23 juli 2008 @ 12:44:57 #199
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60292952
Van week 3 tot week 5 heb ik [robleemloos kunnen voeden
Dus ik ga nu gewoon maar door met voeden tot ik minimaal 6 maanden klachtenvrij ben, al moet het tot Saar 6 jaar is
Saartje
  woensdag 23 juli 2008 @ 12:47:12 #200
1762 YPPY
Yppiaans
pi_60292998
6 jaar Gaat ze dan niet bijten?
*OUD heilige*
  woensdag 23 juli 2008 @ 13:12:56 #201
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60293556
Dat sla ik er wel uit joh
Saartje
  woensdag 23 juli 2008 @ 16:25:43 #202
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60298048
Of je geeft 'r een bitje
  woensdag 23 juli 2008 @ 19:54:47 #203
94046 PM-girl
pi_60303013
Maneki, wat ben ik blij voor je dat er nu eindelijk iets gedaan wordt! Hopelijk (of niet) komt er iets uit de onderzoeken wat je daarna een mooie borstvoedingstijd oplevert!
*
pi_60312929
Maneki, ik hoop ook dat de echoscopie wat uitwijst en dat je eindelijk zorgeloos kan gaan voeden!

Weet niet of het hier thuishoort of in het kolftopic, maar na het gedoe van de ventieltjes bijbestellen via de apotheker (kon niet aan de telefoon), kreeg ik gisteren 1 ventieltje. 1 sterventiel dan nog, waarvan ik weet dat ik er maar goed 3 maand mee doe. Bon, misschien is het kolven tegen dan al gestopt, maar toch. Die dingen verslijten gewoon veel te snel.
pi_60313977
één sterventiel (meh, wat een raar woord zo!)... Als je tegen die tijd een nieuwe nodig hebt dan moet je maar gillen, dan vraag ik hier in NL zo'n ander ventiel aan en dan stuur ik hem op.
pi_60316926
Ik heb gister Avent gebeld omdat de kolf niet goed vacuum lijkt de zuigen op m`n borst (op het tafelblad wel daarentegen) en had zojuist bij de post een nieuwe set siliconenonderdelen. Er zit alleen ook een raar soort tuutje bij, is dat het nieuwe ventiel? Die moet er dan zeker met de tuut naar beneden in?

Vanmorgen een rondje ziekenhuis ziekenhuis gedaan. De arts die de echo deed kon geen bijzonderheden ontdekken..dus nu maar afwachten wat het bloed oplevert. Ik heb er weinig hoop op dat ik iets te weten kom
Saartje
  donderdag 24 juli 2008 @ 12:19:14 #207
11682 Moonah
Jolie femme
pi_60317025
Nog stééds gedoe Maneki?
Respect voor je doorzettingsvermogen!
Sterkte.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_60317101
Ja, net weer een borstontstekinkje achter de rug
Maar we gaan vrolijk door want ze doet het er zo lekker op
Ik heb de huisarts verteld dat ik níet stop, pas als het levensbedreigend zou zijn voor een van ons 2, en ik geloof dat hij dat wel accepteerde
Saartje
  donderdag 24 juli 2008 @ 14:14:18 #209
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_60320214
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 12:19 schreef Moonah het volgende:
Nog stééds gedoe Maneki?
Respect voor je doorzettingsvermogen!
Sterkte.
Daar sluit ik me bij aan. En ik vind het bestrijden van de spruw al zo'n gedoe...
  donderdag 24 juli 2008 @ 14:31:01 #210
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_60320643
Dat tuutje is inderdaad het nieuwe ventiel. Ik had ook problemen met mijn Avent en kreeg hetzelfde setje. Nu doet de kolf het volgens mij nog steeds niet naar behoren, maar voor die ene keer dat ik kolf lukt het wel.

En wat de rest ook zegt, respect!! Echt ongelooflijk, dat doorzettingsvermogen.
  donderdag 24 juli 2008 @ 16:53:22 #211
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_60323832
Ik weet niet of ik het wel vol had kunnen houden zo Maneki, knap van je!

Ik dacht dat Nika en ik last hadden van spruw dus wij even naar de huisarts, klopt wel, ze heeft er een beetje last van maar krijg er niks voor, is dat normaal?
Het wordt gelukkig niet erger maar dat is ook niet de bedoeling natuurlijk.

Verders verloopt de borstvoeding prima, we hebben al een goed regelmaat gevonden en 's nachts slaapt ze door van 23.00 uur tot 5.00 uur ,daarna slaapt ze ook nog 3 uur en ik dus ook.
pi_60324008
Wat een heerlijk ritme heeft Nika!

Spruw heb je of je hebt het niet. Je hebt het niet een beetje, helaas.
Het kan wel zo zijn dat ze er (nog) maar een beetje ongemak van voelt maar dat zou zó meer kunnen worden dus het is wel zaak het te behandelen want de besmetting is er wel en hoewel je bij volwassenen bij schimmelinfecties wel eens af kan wachten omdat het dan weer stil gaat liggen zou ik dat bij een pasgeborene niet doen.
Gelukkig hoeft dat behandelen geen drama te worden, je bent er snel bij
Als je niet weer naar de huisarts wil zou je gentiaanviolet kunnen gebruiken, ergens hierboven staat een linkje naar een webwinkel waar je het kan kopen.

Je moet tegelijk ook je tepels behandelen, daar kan je ook gentiaanviolet voor gebruiken of simpele miconazol zalf. Die laatste is eigenlijk voor schimmelnagels en je kan het zonder recept bij de drogist of apotheek halen.
Dun smeren en als je weer gaat voeden even kijken of er nog restjes op je tepels zitten. Zo ja, die er af vegen. Als je tepels weer droog zijn hoef je ze niet te wassen.

Flesjes, speentjes, lakentjes, spuugdoekjes, sabbelpinken, etc.... allemaal goed (af)wassen en waar mogelijk steriliseren.
Afgekolfde melk weggooien of markeren en vóór gebruik een paar seconden tegen de kook aanbrengen en na afkoelen meteen gebruiken.
  donderdag 24 juli 2008 @ 17:32:46 #213
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_60324551
dank je wel voor de tips!!!
  zaterdag 26 juli 2008 @ 09:51:31 #214
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_60356807
Maneki, gelukkig maar dat je VROLIJK doorgaat
Wanneer krijg je de uitslag van de onderzoeken?

Jelief, wat moet ik me voorstellen bij de hamburger-hap?

Fijn dat het afbouwen zo goed gegaan is DeLiedje!
  zaterdag 26 juli 2008 @ 12:15:10 #215
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60358597
Dat is met je hand in u-vorm, duim tegenover vingers je borst wat samenknijpen zodat je tepelhof wat platter wordt en je kindje beter kan happen.
  zaterdag 26 juli 2008 @ 12:17:58 #216
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_60358640
Ah, ik ken hem! Wist alleen niet dat het zo heette.
Om eerlijk te zijn zat ik meer aan iets met 2 handen te denken, zo hou ik mijn hamburger altijd vast
pi_60359012
en de gouden tip van mijn lactatiekundige over de hamburgerhapjes: als het tóch nodig is er een te gebruiken, let er dan op dat het hamburgertje evenwijdig aan de mond van de baby ligt. Dus een beetje schuin voor je gevoel:

zo: / / , niet: -- /

Ik kon niet goed aanleggen zonde de tepelhof iets te vormen, waarschijnlijk door mijn royale cupmaat en Ronja's iets korte tongriempje. Maar een verkeerd gevormde tepel gaf binnen een dag een kloof. Toen ik het goed deed was de kloof ook zo weer weg.
  zaterdag 26 juli 2008 @ 17:03:42 #218
35189 Troel
scherp en bot
pi_60363026
Voor de draagdoekdames hier
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 17:02 schreef Troel het volgende:
Overigens: Eva had het erover dat je bij sommige knopen goed uit moest kijken als je over je borst knoopte, want als het teveel afdrukte had je meer kans op borstontsteking!
Eva was leidster van de workshop vandaag. Wellicht iets om in de gaten te houden
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 27 juli 2008 @ 12:56:52 #219
94046 PM-girl
pi_60376088
quote:
Overigens: Eva had het erover dat je bij sommige knopen goed uit moest kijken als je over je borst knoopte, want als het teveel afdrukte had je meer kans op borstontsteking!

Ik ben vlak voor mijn borstontekingsfase (3x) gaan dragen. Weliswaar zat er spruw achter, maar zou dit eraan bijgedragen hebben?
*
  zondag 27 juli 2008 @ 13:23:50 #220
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60376487
Ik ging ook al twijfelen daarover..maar ik draag Saartje aan de kant waar de ontsteking steeds niet zat, de doek loopt juist over m`n andere tiet.
Saartje
  zondag 27 juli 2008 @ 14:12:16 #221
35189 Troel
scherp en bot
pi_60377412
Ik weet het niet precies, maar vond het in ieder geval iets om wel even te melden
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_60383076
Alles waarbij er een indrukking is in de borst kan een verstopt melkkanaaltje/ontsteking veroorzaken. Altijd voorzichtig mee zijn.

Denk aan:
- indrukken van de borst om neusje vrij te houden (niet nodig: baby heeft plat dopneusje met neusgaatjes een beetje aan de zijkant. Ligt je baby toch teveel met neus in de borst, dan kun je de billetjes iets meer naar je toe trekken).
- knijpen in de borst terwijl je eigenlijk wilt ondersteunen. Als je je borst ondersteunt, knijp dan niet, til de borst niet op, maar maak een C-vorm met je vingers waarbij alle vingers onder je borst tegen je borstkas liggen en alleen de duim aan de zijkant ligt. En niet knijpen/indrukken dus
- knellende beha's, knellende andere kleding, inclusief knopen aan draagdoeken enz.
  zondag 27 juli 2008 @ 22:05:29 #223
3011 E.T.
pi_60384904
*auw*
beurse borst hier Afgelopen nacht werd ik wakker van de pijn, gelukkig kwam Nienke vlak daarna. Vandaag veel aan rechts aangelegd, links wel tussendoor gekolfd.
Net nog even de hete douche er op gehad (altijd fijn met dit weer ) en tegelijk gemasseerd.

Het voelt nog wel iets beurs nu, nog maar wel even goed in de gaten houden en hopen dat het gauw over is.
pi_60385443
Ik post nog maar heel weinig, de tijd ontbreekt om vaak op FOK te komen. Ik mis het wel een beetje, zeker zoals nu als ik me toch wat onzeker voel in dingen.

Gwen doet het prachtig op de BV, net voor ze zes maanden werd nog even op controle geweest bij het CB. Ze weegt nu 6720 en is 62,5 cm. De borstvoeding loopt goed. Sta er ook van te kijken dat ik ook niet veel meer hoef te kolven op mijn werk, hou het makkelijk zonder veel stuwing een halve dag vol. Ik kolf pas weer als ik thuis kom rond 17.30. Op mijn werk kolf ik helemaal niet meer. Ze krijgt op het KVD dan ongeveer 240cc BV en de rest van de dag KV. Mooi

Ik was van de week even onzeker, Gwen had namelijk donkergroene dunne luiers. Maar een dag of vier gestopt met de bijvoeding maar geen verandering en nu maar weer gewoon begonnen met de bijvoeding. De ontlasting lijkt ook wel beter, nog veel luiers maar niet zo dun. Maakt vaak toch onzeker, krijgt ze wel genoeg binnen? Elke luier zit poep in, maar op het moment weinig urine, kan natuurlijk best aan het weer liggen. Ach, ik heb het naast me neer gelegd, want ze is niet ziek, alert en heel tevreden. Drinkt veel, vooral in de avond en nacht, overdag wat minder. Maar ze doet het er goed op.

Wilde ik toch even laten weten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Randa_v op 28-07-2008 07:02:57 ]
  zondag 27 juli 2008 @ 22:43:34 #225
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_60385707
Au E.T., dat klinkt niet zo fijn
Ik hoop voor je dat het geen bo is.

Troel en Nebelung, dank voor de reminders. Zulke dingen weet je vaak wel, maar soms moet je er weer even aan herinnerd worden omdat er ongemerkt toch verkeerde gewoontes insluipen hier en daar.

Randa, goed te horen dat alles goed gaat met jullie. Ik had je al gemist!
Maar groene poep, had dat niet iets te maken met onverteerde melk
pi_60389605
Groene ontlasting kan ook meerdere oorzaken hebben. Krampjes, heeft ze geen last van. Allergie, verder voelt ze zich prima, ze stinken ook niet extreem ofzo. Teveel voormelk, ik laat haar juist veel uit dezelfde drinken dus dat geloof ik ook niet. Groene groenten die ik gegeten heb, tja die eet ik echt niet iedere dag. Of gewoon borstvoedingspoep die alle kleuren kan hebben. Wat kan het nog meer zijn? We gokken ook gewoon op tandjes, maar ja, daar zioen we nog niets van.

Net op de twee uur dat ze wakker is telkens na het drinken bij mij (wilt veel drinken) weer twee dunne donkergroene luiers met stukjes van het eten dat ze gisteren heeft gehad.
  maandag 28 juli 2008 @ 09:19:59 #227
3011 E.T.
pi_60390274
Ik denk dat mijn voorzorgsmaatregelen van gister effect hebben gehad. Volgens mij heeft Nienke bij de nachtvoeding het laatste restje verstopping er uit gedronken; dat deed nog even heel erg zeer, maar direct erna was de pijn zo goed als weg.
Nu nog heel lichtjes gevoelig, maar volgens mij hebben we het gehad gelukkig
  maandag 28 juli 2008 @ 09:36:30 #228
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60390496
Gelukkig E.T.!

Ik hoor vanmiddag de uitslagen van m`n echo en bloedonderzoek..ik ben heel erg benieuwd of er iets gevonden is.
Saartje
  maandag 28 juli 2008 @ 10:27:58 #229
3011 E.T.
pi_60391300
Ben benieuwd, Maneki
  maandag 28 juli 2008 @ 14:08:47 #230
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60395499
niks gevonden
geen ontsteking te zien of andere rare zaken die er niet horen dus ik ben gezond volgens m`n bloed en echo
Waar de pijn vandaan komt kan de huisarts niet verklaren, tis in ieder geval niets serieus dus ik moet de pijn maar voor lief nemen
Er was wel een lichte afwijking in schildklierhormoon te zien en ik heb eerder te veel foliumzuur en vit B12 dan te weinig.
Waarom voel ik me zo beroerd dan?
Saartje
pi_60396372

Gonneke al gemaild? misschien heeft zij nog tips...
  maandag 28 juli 2008 @ 14:49:38 #232
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_60396417
Dat is echt balen Maneki...
Mss toch naar een homeopaat gaan, zoals je zelf eerder zei?
Wie weet kan die nog iets voor je betekenen...
pi_60396624
Balen Maneki

Lotte weigert sinds de warmte regelmatig de borst. Ze hapt wel aan, drinkt even, raakt dan gefrustreerd oid (loopt in ieder geval rood aan), gaat huilen en wil niet meer happen.
De eerste dagen had ze dit alleen bij de linkerborst en alleen een paar keer op een dag en ook soms pas vanaf halverwege een voeding, 's nachts ging het wel gewoon goed.
Vanmorgen had ze het bij beide kanten, balen

Ik leg haar met de warmte extra aan, de laatste tijd komt ze overdag om de 2/3 uur en gisteren was het op een gegeven moment om het uur.
Vanmorgen telefonisch contact met een lactatiekundige gehad en die wist ook niet echt iets te adviseren, waarschijnlijk toch door de warmte, en dan maar proberen iets minder vaak aan te leggen omdat het erop leek dat ze dan gewoon niet wilde.

Toch wel vreemd aan de andere kant, want ze zit wel gewoon te happen dat ze wat wilt, en gaat anders ook gewoon op je arm sabbelen of door je tshirt heen.

Hebben jullie nog tips misschien?

Vandaag heeft ze in ieder geval om 3 uur, 6 uur, half 8, 10 uur en half 1 gehad. Bij de voeding van half 1 dronk ze gelukkig de rechterborst goed en ook rustig, maar viel ze wel weer vrij snel in slaap.
pi_60398040
Hier een beetje hetzelfde verhaal mrien, dat happen, gefrustreerd raken, etc.
Maar op den duur lukt het toch of wordt ze toch op een andere manier rustig. Ze is ook een ster in poepbroeken creeeren, dan denk je ik heb d'r net verschoont, maar dan begint madam weer te poepen of plassen, waar ze dan ook erg onrustig van wordt tijdens het drinken. Dus nu houd ik er rekening mee dat ze 2 tot 3 vieze luiers kan creeeren in zeer korte tijd (of tijdens het verschonen is nog leuker, de pakken luiers en wasgoed vliegen er iig doorheen )

De warmte is zowieso natuurlijk een beetje lastig, maar misschien ook s minder melk ivm meer vochtverlies zat ik me net te bedenken? Meer drinken dus? (Dat is een tip aan mezelf bij deze Heb wel een flesje water steeds bij de hand, maar het mag meer zijn).

En hier dus ook voornamelijk de linkerborst, krijg dan het idee dat die minder produceert, maar anderzijds komt er nog steeds genoeg melk uit als ze er al een tijd aan heeft gehangen. Ze zit dan met een mond vol nog als ze afhapt.

En ik probeer nu echt naar behoefte te voeden, maar dat is dus wel aardig onregelmatig. Overdag kunnen er aardige pozen tussen zitten, en savonds wilt ze graag een tijd lang aan de borst of kort achtereen voedingen.

Met de warmte heeft ze iig vrijwel stipt om de 3 uur honger, ook snachts.

Het is hier dus afentoe ook een beetje zoeken, maar uiteindelijk lukt het allemaal nog prima of komen we er samen aardig uit waar ze nou precies behoefte aan heeft.
Alleen als ze zo blijft happen op de borst en gefrustreerd raakt is idd zelf ook om gefrustreerd van te worden. Want dan denk je aan de borst en dan is ze weer tevree, maar dat werkt dan dus ook niet.
Ik geef Amber dan ook graag even aan paps, zodat ze iig de melk niet meer ruikt en wellicht op een andere manier kan bedaren als er verders niks aan de hand is (schommelen vind ze erg prettig, we zijn ook in overweging een schommelding voor d'r te kopen aangezien paps een lamme arm krijgt steeds ).
Amber Mae
  maandag 28 juli 2008 @ 16:04:42 #235
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60398050
Gonneke is inmiddels gemaild..afhankelijk van wat ik daar te horen krijg schakel ik wel of geen homeopaat in. Ik begin een beetje de bodem te bereiken ondertussen
Saartje
  maandag 28 juli 2008 @ 16:21:02 #236
3011 E.T.
pi_60398377
Kan me voorstellen dat je er zowat doorheen zit..

Over dat warme weer.. Ik leg Nienke nu echt bij elke kik aan, maar ik merk dat zij het ook gewoon warm heeft en niet zo veel energie om krachtig te drinken. Vandaar ws. ook de verstoppingsklachten hier. Het is gewoon te warm om heel fanatiek te doen en dus is het al gauw steeds een paar slokken en dan is het wel weer warm genoeg. Het zal zichzelf ook wel weer regelen. Tegen de tijd dat het koeler wordt zijn we vast weer helemaal op elkaar ingesteld

Ik zit alleen nog een beetje te twijfelen over wel of niet zwemmen (koude wind over nat lichaam) met dat kliertje wat wel/niet verstopt zit.
  maandag 28 juli 2008 @ 20:57:12 #237
94046 PM-girl
pi_60404319
ET, ik vond zwemmen niet ideaal, maar dat was in een koud zwembad en morgen is het warm, dus misschien anders? Ik deed in elk geval telkens een handdoek om mijn schouders en borst, zodat het enigzins beschut was.

Maneki, wat vervelend. Ik hoop echt dat Gonneke of anders de homeopaat je kan helpen.
*
  maandag 28 juli 2008 @ 20:58:10 #238
94046 PM-girl
pi_60404346
Llewella en mrien, vervelend is dat. Met de hitte ligt je kindje ook vlug klam natuurlijk, tenminste dat merk ik nu nog.
*
  maandag 28 juli 2008 @ 22:30:31 #239
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_60406564
Maneki, wat een domper...

E.T., netjes opgelost!

Lastig hoor, als die kleintjes die nog zo afhankelijk zijn van de bv niet goed kunnen of willen drinken. Zeker met die hitte kun je er al gauw bezorgd om raken.

Devin drinkt ontzettend veel de laatste paar dagen. Niet zo zeer extra bv, vooral water en diksap vliegt er bij hem doorheen. Dat was vorig jaar zomer wel anders, ik mis het wel een beetje.....

Llewella, kun je niet i.p.v een schommelding kopen een van je prachtige doeken gebruiken als hangmat? E.T. had daar een tijdje geleden een mooie foto van gepost in het draagdoeken - topic.
pi_60447779
Ze heeft ook een hangmatje voor in de box, maar hard wiegen heeft bij haar echt de voorkeur

Maar klein bulletje Amber doet het dus prima op de borstvoeding, ben vandaag naar het cb geweest om te wegen.
Madam is nu 5130 gram en 57 cm. Ze zit ook in het bovenste lijntje van de groeicurve, op borstvoeding.com staat er iets over opletten met overgewicht, maar lijkt me dat ze gewoon een voorsprongetje heeft met haar geboortegewicht/lengte.

De mevrouw van het cb zei dat ik eventueel wat minder mocht voeden mocht blijken dat ze gewoon echt fors blijft (doorgroeien).
Dat ik niet steeds hoefde aan te leggen als ze begint te sabbelen ofzow, maar dat doe ik niet eens, leg alleen aan als ze echt honger heeft, alleen s avonds drinkt ze wat langer/vaker, maar overdag doet ze dat juist minder.
Amber Mae
pi_60447884
Ah joh, no worries! Met borstvoeding bereik je geen overgewicht, hoe veel melk je er ook in stopt. Vaak drinken is helemaal goed als dat bij jullie past
Wat fijn dat ze het zo goed doet
pi_60447979
Idd, niks van aantrekken. Fons zat in zijn eerste maanden over het bovenste lijntje en toen begonnen ze ook dat we het in het oog moesten houden en desnoods op dieet zetten...

En nu, nu is hij eerder mager...
pi_60447998
Hallo misschien rare vraag of eerder gesteld maar hoe smaakt het? als koeiemelk gewoon?
I pwn nVidia.
HD4850 pwndz 9800GTX/8800GTX/8800GTS/8800GT.
HD4870 pwndz GTX260.
  woensdag 30 juli 2008 @ 17:32:40 #244
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60448013
als koeiemelk
eerder als suikerwater
Saartje
pi_60448319
Ik vond het een beetje naar niks smaken (misschien wel een te klein drubbeltje geweest om er iets van te kunnen proeven ), vriendlief vond het juist weer heel zoet.

Heel anders dan koemelk iig

Bass-Miss; jeetje dat was idd ook een lekker bulletje!

Ik begon tegen de mevrouw ook al over dat ik had begrepen dat ze van borstvoeding in principe geen overgewicht kunnen krijgen.
En die mevrouw zei ook dat ik niet raar moest opkijken als ze zometeen juist weer even blijft stil staan qua groei.
Net even de nieuwe weging ingevuld op borstvoeding.com en ze zit dus mooi op het +2 lijntje.
Amber Mae
pi_60448696
Hihi, wat een bolletje was Fons daar! Thomas begint ook aardig dicht te groeien, mijn lieve kleine spekkie. Bijzonder, hoe hij zo groeit en vetjes kweekt op mijn melk..! Tegenwoordig maakt hij allemaal geluidjes tijdens het drinken. "Mmm," zegt -ie dan bijvoorbeeld. En zo is het maar net! Ondertussen al ruim 5 maanden aan het voeden. We naderen het half jaar; bijna tijd voor bijvoeding. Stiekem best een beetje jammer...

Het bevalt me goed zo, die fijne drinkmomenten met zijn tweetjes. En hoewel ik een enorme preutserd verwachtte te zijn heeft Thomas al overal de borst gehad: op verjaardagen, in Ikea en V&D, op het strand, op terrasjes. Ik doe er niet moeilijk over: ik iets drinken? Dan mag hij ook.
Hardloper.
IG @webkim
pi_60449297
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 18:14 schreef Webkim het volgende:
Ik doe er niet moeilijk over: ik iets drinken? Dan mag hij ook.
  woensdag 30 juli 2008 @ 20:20:36 #248
94046 PM-girl
pi_60451598
Mooi he, Webkim, dat je zo "oer" wordt!

Haha, die Fons! Inderdaad, dat was ik vergeten! Meteen maar even gekeken hoe het hier ook al weer was met een een maand of 4.

[ Bericht 48% gewijzigd door PM-girl op 31-07-2008 06:43:28 (weg) ]
*
  woensdag 30 juli 2008 @ 21:01:41 #249
1762 YPPY
Yppiaans
pi_60452578
Die koppies van Fons en Simon. Wat zijn ze toch veranderd.

Anna kreeg zogenaamd te weinig volgens de eerste arts van het CB. Alle anderen daar vinden prima. Zolang de rest maar goed is. Als mensen willen, kunnen ze altijd wat te zeuren hebben.

Het smaakt erg goed.
*OUD heilige*
  woensdag 30 juli 2008 @ 21:09:09 #250
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_60452732
Wat een lekkere bolle toetjes, zo bol werd Finn nooit van mijn bv.

En dat is dus meteen mijn probleem, want hoewel ik trots ben dat ik het bij hem ruim een half jaar volgehouden heb, vond ik het niet echt soepel gaan en vrees ik een beetje voor de bv-periode bij ond tweede ukkie (ben half september uitgerekend).
Heeft er nog iemand tips vooraf, dingen die nu juist we;/niet handig zijn om te doen/laten/lezen/etc?
  woensdag 30 juli 2008 @ 21:15:15 #251
94046 PM-girl
pi_60452860
Ik kan me niet meer precies herinneren waarom het bij jou niet soepel liep Jojogirl.
Was het je productie, of andere dingen als kloven of spruw?

Verzorgt een lactatiekundige informatiebijeenkomsten in de buurt, misschien bij je vk-praktijk? Dat vond ik erg leerzaam en denk dat ik een tweede keer ook weer zou gaan.
Hier lezen geeft ook veel informatie en verder denk ik dat je je verwachtingen niet te hoog moet zetten, je moet straks toch weer wennen aan elkaar waarschijnlijk.
*
  woensdag 30 juli 2008 @ 21:26:49 #252
4177 Jojogirl
pi_60453115
De start was slecht, Finn had weinig zuigreflex en voor m'n gevoel is het nooit heel erg goed op gang gekomen. Voedingen duurden rustig drie kwartier, ik heb al die tijd met tepelgoedje gevoed en ik heb altijd het gevoel gehad te weinig productie te hebben. Toen ik ging werken, redde ik het ook niet met alleen overdag kolven en moest ik 's avonds extra kolven omdat hij anders niet genoeg had voor de volgende dag. Toen hij 6+ maanden was, had ik zo genoeg van het vechten voor de milliliters dat ik gestopt met met op m'n werk kolven (wel netjes afgebouwd) waarna het zo snel terugliep dat ik binnen een paar weken gewoon niets meer had. Einde bv-periode

Objectief bezien misschien geen probleem: Finn is altijd voldoende gegroeid, maar toch heb ik er geen goed gevoel aan overgehouden.
Gelukkig heb ik inmiddels meer gelezen en weet ik nu al wat dingen die ik nu anders gedaan zou hebben, maar ik voel me absoluut niet sterk in m'n schoenen staan en ben bang dat het weer zo moeizaam gaat voelen (zo fijn, die zwangerschaps-onzekerheidshormonen).
  woensdag 30 juli 2008 @ 21:32:38 #253
94046 PM-girl
pi_60453280
Oja, dat jij voedde met een tepelhoedje kan ik me inderdaad herinneren. Wat vervelend dat je er zo'n negatief gevoel aan over hebt gehouden, ook al deed Finn het goed. Het is inderdaad je eigen vertrouwen wat er zo nauw mee verbonden is.

Ik zou proberen om informatie van een lactatiekundige te krijgen voor de bevalling en daarna in elk geval niet schromen te bellen als het niet gaat naar je zin. Maar ik dacht dat je dat met Finn ook al wel gedaan had?
Krijg je ruime kraamhulp straks, of wordt er bij jou ook bezuinigd? Misschien nog aangeven bij de thuiszorg dat je graag een ervaren bv-verzorgende wil indien mogelijk?

En ik hoop vooral dat je kindje nu een goede zuigreflex heeft, dat zal waarschijnlijk wel schelen in de productie.
*
pi_60453285
Jojogirl, ik ga mee met PM: zijn er bijeenkomsten van een van de verenigingen in je regio? Misschien kan je op die manier wat zekerheid opbouwen óf wat vertrouwen dat er mensen zijn die je zeker weten kunnen en willen helpen
  woensdag 30 juli 2008 @ 22:09:22 #255
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_60454160
Fons en Simon, wat een heerlijke spekjes!
Heeft Devin ook nooit gehad, hoewel hij het verder gelukkig wel goed deed (en doet) op de bv.

Jojogirl, jammer dat je je zo onzeker voelt, je hebt het toch maar mooi voor elkaar gekregen: ruim een half jaar voeden
Dat het niet zo soepeltjes gegaan is, en daardoor een nare smaak heeft achtergelaten, is zonde. Hopelijk kun je met de juiste voorbereiding (+ een beetje mazzel) straks weer genieten van je kindje en het voeden. Succes met de voorbereidingen en de voorpret!
  donderdag 31 juli 2008 @ 08:32:22 #256
4177 Jojogirl
pi_60460077
Ook hier tekorten in de kraamhulp, dus dat wordt 3 uur per dag i.p.v. 6, zoals normaal. Ik heb wel bij de intake aangegeven bv stukken belangrijker te vinden dan de huishouding, want daar heb ik ook nog een man voor. Hopelijk tref ik dus een kraambverzorgster die er veel van weet

Ik heb ook even gezocht naar VBN-contactpersonen hier in de buurt en gemaild voor een bijeenkomst. Er zou er half augustus nog 1 moeten zijn, hopelijk gaat die ook door, in de vakantietijd.

En vertrouwen ja, daar zit het probleem. Ik zat de vorige keer vrij slecht in m'n vel en dat heeft de bv ook niet geholpen. Inmiddels voel ik me een stuk beter, maar die bv blijft een teer punt.

Maar ik ben erg blij dat jullie hier zo met iedereen meedenken, dit is echt een geweldige reeks met veel waardevolle kennis
pi_60462251
Vanwaar had je een tepelhoedje Jojogirl? Ik vind het overigens wel heel knap dat je het dan wel zo'n tijd hebt volgehouden!

Ik vroeg hier ook al vrij snel naar een tepelhoedje vanwege de erg pijnlijke tepelkloof, maar ik kreeg het advies deze niet te gebruiken omdat het niet perse goed hoeft te helpen ivm tepelkloven, en de melkproductie minder kan worden.
Hoe wat waar weet ik ook niet precies, maar dat is wat ik te horen kreeg, dus misschien lag de lagere productie daaraan?

Na 3 weken lijkt hier de tepelkloof dan toch eindelijk dicht te gaan! Wel een diepe inkeping nog, maar het is nu dan eindelijk dicht lijkt het! Hopen dat het zo blijft!

En Amber besloot vannacht dat ze niet meer zo'n honger had, met tot gevolg dat mijn linkerborst vanochtend echt op knappen stond. Ik heb vriendlief ook maar eens laten voelen wat dat nou precies inhoudt; echt gewoon heel hard met harde plekken.
Vanochtend had ze er weer goed zin, maar het ging ook wel erg makkelijk, volgens mij hoefde ze eigenlijk niet eens te zuigen, melk liep er vanzelf al uit zowieso
Amber Mae
pi_60463179
Haha, hier had ik dat vanmorgen ook, een borst die op springen stond, de andere viel wel mee.
Zul je altijd zien, mevrouw drinkt 5-8 minuten en viel toen in een hele diepe slaap
Anderhalf uur later was ze weer wakker, maar weer dezelfde kant gegeven en toen wilde ze de andere kant niet meer...zucht

Lotte is zaterdag 5 weken oud, wanneer zouden jullie aanraden een flesje bv te proberen?

Ook wil ik binnenkort beginnen te kolven voor een keertje weg te kunnen en straks voor het werk (waar ik helemaal geen zin in heb nog). Ik heb begrepen dat je het beste tussen 2 voedingen in kan kolven, klopt dat?

De diepvries staat momenteel te ontdooien, dus die is er straks alvast klaar voor
  donderdag 31 juli 2008 @ 11:55:11 #259
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60463556
Als de borstvoeding goed loopt kun je beginnen met oefenen met een flesje.En mijn grote tip (zelf niet gedaan en dus problemen): blijf regelmatig, elke dag of om de dag, een flesje aanbieden.
  donderdag 31 juli 2008 @ 12:47:55 #260
4177 Jojogirl
pi_60464782
Finn wilde niet goed aanhappen zonder tepelhoedje, met wel. En de nadelen kende ik, maar zonder ging het gewoon helemaal niet.

En wij zijn toen ook bij een week of 6 begonnen met flesje oefenen en sindsdien inderdaad dagelijks een keertje doen, anders heb je kans dat ze het dan heel goed snappen maar 2 maanden later ineens niets meer van een fles willen weten.
  donderdag 31 juli 2008 @ 20:39:39 #261
94046 PM-girl
pi_60474196
Hopelijk gaat de bijeenkomst inderdaad door Jojogirl!

Jij was overigens wel een voorbeeld voor me, omdat jij al langer voedde met een tepelhoedje en ik toen net te horen gekregen had waarschijnlijk niet zonder te kunnen!
*
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 14:04:24 #262
4177 Jojogirl
pi_60488690

Maar jij voedde toch uiteindelijk wel zonder tepelhoedje? Of heb ik dat nu verkeerd onthouden?
Denk dat ik het deze keer probeer te vermijden en anders harder ga proberen het weer af te wennen.

De bijeenkomst van augustus gaat helaas niet door Die van september wordt wel wat vervroegd hierdoor, maar het is maar de vraag of ik dat nog haal. Ik google dus nog ff verder.

[ Bericht 9% gewijzigd door Jojogirl op 01-08-2008 14:10:47 ]
pi_60488975
Hier nog een BV-baby tegen het bovenste lijntje aan:

(die spek-benen )

Tomas heeft toch ook 21 maanden BV gehad en die zat altijd qua lengte tegen het bovenste lijntje aan en qua gewicht ergens aan de onderkant. Het kan zo verschillend zijn
It's all up to you
pi_60489163
Leuke foto. Ze lijkt net zelf een banaan met die achtergrond.
*OUD heilige*
pi_60489319
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 14:23 schreef YPPY het volgende:
Leuke foto. Ze lijkt net zelf een banaan met die achtergrond.
Nou is het dus zo dat ik uit die reeks ook een foto heb waarop ze krom ligt omdat ze aan het omdraaien is...
It's all up to you
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 14:34:32 #266
94046 PM-girl
pi_60489398
Jojogirl, klopt, na 3 maanden ongeveer lukte het ineens wel! Eerst alleen links, toen al vlug rechts. Simon was toen denk ik sterk genoeg om zelf uit het niets iets te maken zullen we maar zeggen
Wat jammer van de bijeenkomst, er is geen lactatiekundige die zoiets organiseert?
Hier doet ze dat in de verloskundigenpraktijk, ik geloof 6 keer per jaar tegen een kleine vergoeding. Je krijgt dan een avond uitleg, videobeelden en gelegenheid tot vragen stellen (en als je brutaal bent, alvast een klein miniconsultje )

Tearsong
*
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 14:46:01 #267
4177 Jojogirl
pi_60489716
Wat een lieffie Tearsong. En naar die ultieme bananenfoto ben ik ook wel benieuwd

Volgensmij zit ik qua bijeenkomsten in het verkeerde (vakantie)seizoen. Ik heb nog wel wat andere dingen gevonden, maar allemaal pas na half september en dat ga ik niet meer redden denk ik.
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 14:48:27 #268
94046 PM-girl
pi_60489773
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 14:46 schreef Jojogirl het volgende:
Wat een lieffie Tearsong. En naar die ultieme bananenfoto ben ik ook wel benieuwd

Volgensmij zit ik qua bijeenkomsten in het verkeerde (vakantie)seizoen. Ik heb nog wel wat andere dingen gevonden, maar allemaal pas na half september en dat ga ik niet meer redden denk ik.
Er zijn volgens mij ook lactatiekundigen die het individueel doen, zulke voorbereidingen, maar die zijn dan duurder.
Dan zou ik er denk ik voor kiezen dat geld eventueel te spenderen aan de hulp na de bevalling, indien nodig.
*
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 16:43:12 #269
4177 Jojogirl
pi_60492354
Zo'n cursus heb ik ook gevonden in de buurt, maar daar twijfel ik nog over. Denk dat in de eerste week snel bellen als het niet lekker loopt en dan een lactatiekundige langs laten komen meer oplevert.
Inmiddels heb ik ook wel zoveel gelezen dat ik het theoretisch wel weet, het is meer het vertrouwen dat ik dat net na de bevalling ook allemaal ga doen en dat het dan beter zal gaan dat ontbreekt.
pi_60493401
snel hulp vragen bij de juiste personen lijkt me ook het allerbelangrijkste, Jojogirl! Zo'n cursus zou dan eventueel handig zijn om alvast de juiste mensen te leren kennen mar als je de theoretische kennis wel onder de knie hebt dan kan ik me voorstellen dat de cursus laat zitten
pi_60495677
Lotte heeft gisteren voor het eerst een flesje met afgekolfde melk gehad, zelfs koud uit de koelkast, omdat we niet goed wisten hoe de flessenwarmer werkte en we dachten dat het wel warm was...niet dus..maar ze dronk het!
Ze heeft ongeveer 20cc gedronken, ging wel wat moeizaam maar dat kwam denken we door de maat speen, want ze zoog wel heel goed.
Vandaag dus nieuwe spenen gehaald (gisteren hadden we avent 2, nu avent 3 gehaald en een 3standen-speen) en straks gaan we het weer proberen. Weer ongeveer 20cc wat klaar staat.

Verder heb ik dus gisteren en vandaag gekolfd, gisteren uiteindelijk zelfs 2x omdat ze 's avonds na 1 borst genoeg had. Opbrengst van gister was 150cc totaal, daarvan staat nu 110cc in de diepvries
Vandaag 1x gekolfd en een mooie score van 125cc

Merkte wel dat m'n tepels wat gevoeliger zijn nu na het kolven, denk dat die daar ook een beetje aan moeten wennen!
Ook merkte ik dat ik meer last had van "stuwing", maar dat hoeft niet per se door het kolven te komen, denk dat het deels komt doordat Lotte nu overdag ipv om de 2 uur (wat ze de laatste tijd overdag had) nu weer netjes om de 3/4 uur komt.

Ga in ieder geval wel kijken voor een electrische kolf, heb nu een handkolf en dat gaat voor nu best, maar voor straks vooraad voor het werk lijkt me een electrische toch makkelijker...

Ow en natuurlijk ook nog even melden, bij de geboorte was ze 4120, toen de kraamzorg wegging na 7 dagen (dus op dag 7) was ze 4000 gram. Vandaag gewogen bij het CB en ze woog 4850 gram
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 19:44:35 #272
4177 Jojogirl
pi_60495750
Wow, wat is ze lekker aangekomen mrien Ze is nu 5 weken toch?
En handig dat ze niet zo kieskeurig is met de temperatuur van je gekolfde melk.
pi_60495892
Morgen is ze 5 weken!
Vind het heel fijn dat ze zo goed is aangekomen, zag het zelf ook wel (ze kweekt spekjes), maar toch is het fijn om even te zien op de weegschaal
Ja, dat is ook heel fijn, scheelt altijd natuurlijk..al heb ik net ontdekt hoe de flessenwarmer wel werkt, dus vanavond krijgt ze warme melk
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 19:59:12 #274
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60496084
Mrien, fijn dat ze het lust en snapt! Je kunt wel betere een speen met kleiner gat/ minder gaatjes nemen. Het liefst 1. Anders hoeft ze te weinig moeite te doen om de melk uit de fles te krijgen en zou ze de fles boven de borst kunnen verkiezen. Én borstvoeding is zo dun dat het met gemak door die 1-speen heen kan.

ik ga ook even op zoek naar graifek en foto, volgens mij zat Emma de eerste maanden ook boven aan en nu onder aan.

Emma. bijna een maand oud, zo'n 4900 gram (geboortegewicht 4220), en 56 cm. gewicht dus tegen de bovenste lijn, lengte in het midden (cbgrafiek)

En nu is ze 12 kilo bij 92 cm, een dunnetje dus.

[ Bericht 26% gewijzigd door Jelief op 01-08-2008 20:09:35 ]
pi_60496183
Fijn, Mrien!
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 20:36:59 #276
94046 PM-girl
pi_60496778
Wat leuk he Mrien, als je kindje zo goed groeit!
*
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 23:12:43 #277
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_60500302
Mrien, fijn dat het kolven en drinken uit een flesje zo goed gaat!

Eergisteren heb ik ook weer eens gekolfd, voor het eerst nadat alle spruw weer verdwenen is. Marlien heeft in de 5e week 1x een flesje afgekolfde melk gehad en dat ging heel goed, maar door de spruw heb ik het kolven en flesvoeden maar even nagelaten. Nu de spruw verdwenen is, heb ik dus weer gekolfd, nadat Marlien eens een nachtje doorgeslapen had. Mijn borst deed om 6:00 uur zo zeer, dat ik er niet meer van kon slapen en dus heb ik toen (220 ml !!) gekolfd. Diezelfde avond hebben we een flesje met 70 ml. proberen te geven, maar dat was geen succes, ze wilde niet aan de speen zuigen. Judith (4 jr.) heeft de melk opgedronken, ze vond het erg lekker!
Vanavond weer een poging gedaan met 50 cc en dat heeft Marlien gretig opgedronken!
Binnenkort maar weer wat kolven, zodat ze kan blijven oefenen en zodat ik een voorraadje kan aanleggen.

Over die borstvoedingscursussen, ik kan ze van harte aanbevelen. Tijdens mijn 2e zwangerschap heb ik ook zo'n cursus gevolgd en dat gaf me het nodige zelfvertrouwen in de kraamtijd. Bij mijn oudste kreeg ik van alle kanten adviezen en wist ik er te weinig vanaf om te kunnen beoordelen welke adviezen ik wel en welke ik niet moest opvolgen. Bij de 2e keer had ik daar geen last van en ging ik m'n eigen gang. En nu hoeft niemand met meer wat te vertellen... nee hoor, je vergeet nog wel eens wat in 4 jaar tijd!
pi_60505362
Ik heb even een vraagje voor moeders die al eens een keer gestopt zijn met borstvoeding.

Ben nu 2 maanden gestopt en merkte vanmorgen onder mn tepel wat kleine bobbeltjes. Tijdens het douchen probeerde ik het weg te masseren omdat het melkkliertjes leken.
Nu kwam er wat gele melk uit, wat daarna wat witter werd.

Is dit normaal, 2 maanden na het stoppen? Van melkverlies na het stoppen heb ik gelezen, maar gele melk wat lijkt op colostrum?
pi_60505613
Ja hoor, dat is normaal!
Simpel gezegd wordt de melk steeds geconcentreerder en hoe geconcentreerder hoe geler. Als je het zou proeven zou je ook merken dat het zoutig is
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 11:10:35 #280
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_60505918
ik ben geloof ik iets van 10 maanden geleden gestopt en heeeeeel af en toe komt er ook nog iets uit
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_60506007
Bedankt voor jullie reactie dames!

Ik kon er weinig over vinden op internet (over de kleur geel dan). Behalve dan
in combinatie met zwanger zijn en net na de bevalling.
pi_60516466
Wat een megahoeveelheid om te kolven Grijs! Fijn dat Marlien zo goed dronk. En dat de spruw weg is.
*OUD heilige*
pi_60537073
Ik heb mailcontact gehad met Gonneke..ze dacht ook aan hyperlactatie en een hoog gehemelte bij beppie waardoor mijn borsten niet goed leeg worden gedronken. De stekende pijn zou kunnen komen door overvolle borsten die snel weer volstromen na een voeding. Haar oplossing zou zijn om vaker te voeden (elke 2 uur) en een andere aanlegtechniek.
Ik weet het niet..beppie wil nog maar om de 4 uur drinken..als ik haar sneller aanleg gaat ze me bijten. Ook heb ik nu dus weer 2 pijnlijk stekende brulboeien hangen, waarvan rechts wel weer richting ontsteking neigt
Saartje
  zondag 3 augustus 2008 @ 23:43:07 #284
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_60538878
Zou het je kunnen helpen als je zelf tussendoor zou kolven?
Maar dan zou je productie toch ook nooit afnemen/afstemmen op de vraag van beppie?
Wat balen zeg...
  maandag 4 augustus 2008 @ 07:28:49 #285
4177 Jojogirl
pi_60542650
Was er bij hyperlactatie niet ook een methode waarbij je je borsten eenmalig helemaal leegkolft om ze soort van te resetten en daarna weer beginnen met blokvoeden? (http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/hyperlactatie-tijdens-de-lactatieperiode.html).
Is misschien alleen minder geschikt ivm aanlegtechniek en hoog gehemelte.
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 15:01:48 #286
94046 PM-girl
pi_60576767
Maneki, hoe gaat het nu?
*
pi_60622899
Pff...wat kun je je soms onzeker voelen zeg
Ondanks het feit dat Lotte gewoon wel goed aangekomen is..

Het "probleem" is dat ze goed drinkt, vervolgens genoeg heeft of in slaap valt (drinkt vaak dan 10-15 min, soms korter als ze erg moe is) , je legt haar weg en ze is weer wakker. Vervolgens zit ze dan ook heel vaak weer te happen alsof ze honger heeft..
's nachts slaapt ze gelukkig wel vrij goed, ze komt van vaak om de 3/4/5/6 uur (wisselt dus heel veel).

M'n man heeft nu dus het idee dat ze niet genoeg binnen krijgt om in slaap te vallen en wilde een flesje gewone flesvoeding geven aan haar. Ik wil dat eigenlijk niet, maar op een gegeven moment (zo gaat het de hele dag door namelijk, wakker zijn, veel drinken --> om de 2 uur eigenlijk) weet je het ook niet meer en wordt je zo onzeker..

Van de week heeft ze een flesje afgekolfde melk gekregen, eerst 30cc en dat ging heel snel op. Toen nog een grote fles afgekolfde melk klaar gemaakt (tja...je probeerd maar wat, ik had het even gehad met aan de borst leggen) en daar ging nog 80cc van op..en vervolgens had ze nog honger...

Ik geef d'r nu gewoon elke keer als ze wilt, maar soms drinkt ze echt maar een paar minuten en valt dan in slaap en is even later weer klaar wakker..

En heb met manlief afgesproken dat hij even moet ophouden met het zeuren over flesvoeding een keer proberen, dat mij het heel onzeker maakt..maar ondertussen blijft het in m'n hoofd malen van of ze wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgt...
pi_60623391
Mrien, lastig hè die eerste periode, zo vol onzekerheden.

Ik werd ook kriebelig van die (goedbedoelde) commentaar, bvb “ja, met borstvoeding weet je natuurlijk niet wat ze binnenkrijgt”, “och, dat komt door je melk” (honger, krampjes, teruggeven…) etc

Maar zolang ze goed bijkomt, lijkt er mij geen probleem. Dan krijgt ze zeker voldoende binnen.
Ik ben even in het baby’tjestopic gaan spieken hoe oud Lotte is… bijna 6 weken dus?
Dan is om de 2 uur drinken overdag normaal volgens mij.

Misschien enkele tips om haar tijdens het drinken wakker te houden, zodat ze de kans krijgt om wat meer te drinken…
- uitkleden tot op rompertje – als het frisser is vallen ze niet zo snel in slaap
- armpje op en neer bewegen als ze doezelig wordt
- voetjes kriebelen
- onder het kinnetje kriebelen

Het wangetje streel je best niet terwijl je voedt, sommige baby’s hebben nog de zoekreflex en zullen loslaten en richting van de streling uitkijken.

Maar dat gefriemel hielp hier in het begin heel goed om haar wakker te houden. Ze zijn nog zo klein en drinken is flink vermoeiend voor hen bij momenten.

Oh, en uit een flesje drinken veel baby’s heel vlot. De melk komt ook zo gemakkelijk. Vandaar dat ze soms na een drinkbeurt bij mama nog wat lusten maar dan drinken ze eigenlijk te veel in vele gevallen. Dat is an sich dus geen teken dat ze te kort komt, als ze nog vlot uit de fles wil.
  donderdag 7 augustus 2008 @ 12:10:40 #289
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_60623437
mrien, Nika heeft dat ook wat jij beschrijft, hier helpt het om haar eerst 1 borst te geven, als ze dan in slaap valt dan de luier verschonen zodat ze weer even wakker wordt en dan aan de andere borst te leggen.
door de toeschietreflex van die borst neemt ze weer even een paar flinke happen en dan is ze weer verzadigd en wordt ze niet meer wakker omdat ze toch nog wat wil eten.

Maar heeft ze nu niet haar regeldagen? Ze heeft er de leeftijd voor ( rond de 6 weken),Nika heeft er ook last van.
Veel succes!
pi_60623720
Ik heb het idee dat ze de regeldagen vrijdag-zaterdag-zondag zo'n beetje al gehad heeft..toen was het nog erger
Het verschonen tussen beide kanten door helpt niet altijd, soms slaapt ze gewoon verder tijdens het verschonen, maar zodra je d'r dan weer opppakt/weglegt is ze weer wakker..
Nja, ooit zal het wel beter gaan
pi_60623759
Mrien, wat lastig kan het soms toch zijn Lotte vertoont heel normaal gedrag voor een baby van die leeftijd, daar zou ik me zeker geen zorgen om maken.

Misschien kan je aan je man uitleggen dat zodra je een flesje kunstvoeding bij gaat geven Lotte waarschijnlijk ook minder aan de borst gaat drinken. Dan gaat jouw productie naar beneden waardoor Lotte de volgende keer nog minder uit de borst krijgt.
Ook heeft ze meer kans op krampjes bij een fles kunstvoeding, haar buikje is het helemaal niet gewend.

Het is heel natuurlijk voor een baby van deze leeftijd om maar korte slaapjes te doen. Ook kinderen die flesvoeding krijgen doen dat vaak, ik durf te wedden dat er meer babies zijn die elke twee uur wakker zijn dan babies die met zes weken al hele blokken achter elkaar slapen. Alleen die verhalen hoor je niet
En dan is het toch heerlijk dat ze als ze wakker is gewoon kan drinken! Zou ze kunstvoeding krijgen dan moet je rekening houden met maximale hoeveelheden. Nu kan ze het helemaal zelf regelen.

Heel veel kinderen van deze leeftijd drinken om de twee uur, helemaal als ze een regelperiode hebben zoals KD al aan geeft. Ze willen dan veel drinken zodat er ook veel melk geproduceerd gaat worden.

Heel goed van je dat je haar laat drinken wanneer ze wil Als ik jou was zou ik maar niet te veel waarde hechten aan hoe veel ze uit een flesje drinkt. Een fles en een borst zijn niet te vergelijken, de kans is groot dat er uit jouw borst nog veel meer komt.
Het kan ook zo zijn dat ze na die fles helemaal geen echte honger meer had maar wel heel veel behoefte had aan het dicht tegen de blote borst aan liggen.

Weet je, je zal over een tijdje verbaasd staan dat sommige dingen zo moeilijk en onzeker leken. Grofweg de eerste drie maanden bestaan uit veel voeden, veel korte slaapjes, krampjes en onzekerheden. Of je nou borstvoeding, gekolfde melk of kunstvoeding geeft.
pi_60623774
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 12:22 schreef mrien het volgende:
Nja, ooit zal het wel beter gaan
Dat weet ik wel zeker
pi_60623837
Thx dames!
Het kan inderdaad erg moeilijk, lastig en frustrerend zijn..
Gelukkig is er met de productie niets aan de hand (in overvloed zelfs), dat maakt het wat gemakkelijker..
(krijg nu alleen wel elke keer last van stuwing..fijn..)
Ben weer wat gerustgestelder!
pi_60624532
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 22:38 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik heb mailcontact gehad met Gonneke..ze dacht ook aan hyperlactatie en een hoog gehemelte bij beppie waardoor mijn borsten niet goed leeg worden gedronken. De stekende pijn zou kunnen komen door overvolle borsten die snel weer volstromen na een voeding. Haar oplossing zou zijn om vaker te voeden (elke 2 uur) en een andere aanlegtechniek.
Ik weet het niet..beppie wil nog maar om de 4 uur drinken..als ik haar sneller aanleg gaat ze me bijten. Ook heb ik nu dus weer 2 pijnlijk stekende brulboeien hangen, waarvan rechts wel weer richting ontsteking neigt
Ik heb geen idee of je er goed aan doet, of het verantwoord is etc etc.. want dit is gewoon iets dat ikzelf heb uitgeprobeerd. (met niemand over gesproken).
Ik had één borst die echt pijn deed, maar niet echt ontstoken was. Toch deed iedere aanraking, zelfs een kind dat op schoot komt knuffelen pijn.
Wat ik uiteindelijk heb gedaan is die borst één hele dag niet aanleggen. (wel onder de douche wat laten utlekken).
Na die dag aanleggen en helemaal leeg laten drinken.
de dag erna ging het al een stuk beter, en binnen 3 dagen was de gevoeligheid weg.

Toeval? misschien.. maar dit is wat ik uiteindelijk heb gedaan.

en mensen.. wat goed om al die spekkies te zien of erover te horen!

zeker als je je realiseert dat je dat echt helemaal zelf hebt gedaan.
pi_60624888
Amber heeft regel-uurtjes Elke avond weer
Maar ik ga eens proberen om d'r savonds gewoon lekker in de wieg te leggen ipv beneden in de box of bij ons.
Want overdag slaapt ze prima, alleen s avonds is het veel drinken, happen, onrust e.d.
En ook de nacht gaat ze prima in; nu lijkt het dus een standaard te worden dat ze gewoon prima van 23:00 tot 06:00 doorslaapt.
Alleen als ze dus meerdere/andere mensen om zich heen heeft wordt ze onrustig, en terecht, dat zijn meer indrukken. Vanaf het moment dat paps thuiskomt is het raak hier merk ik de laatste dagen, totdat ze de laatste voeding krijgt.

En Mrien; laat dat flesje maar weg hoor (zou ik zelf althans zeggen uit eigen ervaring); hier had vriendlief ook er een handje van; van huilen; volproppen met extra voeding terwijl het eigenlijk al niet meer nodig was. Ben blij dat ze nu volledig op de borst is; en ook hier is er meer dan genoeg!

Gewoon je gevoel blijven volgen en blijven puzzelen wat Lotte nodig heeft en wat haar ritme is.
Beetje bij beetje kom je er samen dan wel uit denk ik!

Nu maar eens voeden; Amber maar eens wakker maken, want die zal ook geen kick geven Maar ik voel de boel alweer redelijk trekken in de boezem.
Amber Mae
pi_60625052
heel normaal die "regeluurtjes"... zo slaan ze hun voorraadje voor de nacht in!
pi_60625372
Je doet het goed zo te lezen mrien Anna dronk ook om de twee uur: tussendoor steeds een kwartiertje niet. Zo klein slapen ze maar kleine stukjes. Mijn man maakte zich in het begin ook veel zorgen, zeker omdat Anna maar weinig groeide, na een tijd werd hij juist de bv fanatiekeling.

Bij ons CB hebben ze een spreekuur waar je een keertje extra kunt gaan wegen. Misschien dat zoiets je meer gerust stelt? Het gedrag is echt normaal, maar dat zeiden een boel anderen ook al.

Wat slaapt Amber goed zeg, na die regeluurtjes! Dat lijkt me heerlijk. Slaap jij dan ook Llewella?
*OUD heilige*
pi_60625685
Rimpelhond lief dat je meedenkt! Tis alleen zo dat als Beppie een keer een voeding wat minder drinkt aan die kant, de hele boel meteen weer roodgloeiend staat
Tis echt elke keer diezelfde kant die problemen geeft..gisteravond wilde ze die kant al niet goed leegdrinken (zat een hele grote harde plek in die echt heel pijnlijk was) en vanmorgen hetzelfde euvel. ze gaat echt huilen als ze aan die kant moet drinken, alsof de melk daarvandaan smerig is. Net een half uur een warme pittenzak erop gehad, daarna beppie aan die kant gedronken..hing op zich goed maar er zit nog steeds een harde klont in. De andere kant wil ze wel goed drinken.
Ik zit er nu ernstig aan te denken om verder te voeden met alleen links..alleen hoe kan ik rechts op laten drogen zonder weer ontstekingen in de hand te werken?
Saartje
pi_60625963
Maneki: voeden met 1 kant kan heel goed en waarom ook niet, als die ene borst steeds problemen geeft en de andere kant niet...lijkt me een goed plan!
It's all up to you
pi_60626147
Ik kan me geen andere afbouwmanier voorstellen dan heeeeeeeel langzaam steeds een voeding laten vervallen. Als rechts maar problemen blijft geven kan ik me goed voorstellen dat je die wilt afbouwen. En voeden met één borst is prima mogelijk!
pi_60626240
Ik ga er gewoon de tijd voor nemen. Begin gewoon vanaf nu alle voedingen met links en bied rechts steeds minder aan. Misschien als de boel dan weer helemaal tot rust is gekomen bouw ik het weer op, misschien ook niet. Ik zie wel hoe het loopt. Doe in elk geval mijn best om tot een jaar te kunnen voeden.
Saartje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')