quote:
Op maandag 14 juli 2008 13:33 schreef Jelief het volgende:Mrien, wat je doet is prima. Je borsten hebben ook tijd nodig om te wennen aan minder vaak drinken. Let op
dat je geen harde schijven of rode plekken krijgt.
Ik vind nu al om de vier uur voeden wat snel maar als ze het zelf zo aangeeft en tussendoor allert is en tevreden en voldoende plast( 6 luiers die een flinke plof geven als je ze op de grond laat vallen) dan kan ik er weinig tegenin brengen.
ik zou haar overdag wel wakker maken na 4 uur. 's nacht kun je het zo doen dat je haar vlak voordat jij gaat slapen uit bed haalt schone luier geeft en probeert of ze wil drinken,sommige babytjes doen dat al slapend (let dan wel op correct aanhappen en drinken). Daaran kun je dan die 6 uur aanhouden. Ik heb het een tijd zo gedaan met Emma en dat scheelde mij een hoop slaap.
Ze geeft het inderdaad zelf aan om de 4 uur, maar soms ook gerust om de 2 of 3 uur.
's nachts krijgt ze 3/4 uur na de laatste voeding 's avonds de borst, dan een schone luier en dan de andere kant. Als ze slaapt krijg ik haar echt niet aangelegd helaas, dan gaat ze, als ze al wat doet, zitten sabbelen op m'n tepel..
Na die laatste voeding hou ik inderdaad 6 uur aan.
Ik let goed op de rode plekken en harde schijven, zit niet op een borstontsteking te wachten...
quote:
Op maandag 14 juli 2008 13:35 schreef owlet het volgende:Je productie is nog heel onstabiel in de eerste periode, mrien, dus ik zou me niet te veel zorgen maken als je ineens een volle borst lijkt te hebben. Je hebt het prima opgelost door haar te laten drinken. De druk er uit kolven zou ik alleen doen als het echt nodig lijkt en als je haar niet zelf aan kan leggen.
Ik ben zelf nooit zo van het wakker maken 'snachts als het kindje gezond is, goed en op verzoek drinkt overdag, niet ingebakerd slaapt en bij voorkeur bij de ouders op de slaapkamer ligt zodat ook de kleinste hongersignalen opgepikt worden.
Maar ze is nog erg jong dus als je enigzins het idee hebt dat ze die nachtvoeding nodig heeft dan moet je haar gewoon wakker maken. Ik denk dat je moedergevoel daar de beste raadgever in is
Heb je het idee dat ze uit zichzelf na een tijdje wel goed wakker wordt als je haar laat liggen?
Natuurlijk wordt ze uiteindelijk wel wakker
, maar heb je het idee dat dat dan bij wijze van spreken na 7 uur is?
Lotte heeft tot gisterennacht bij ons op de kamer geslapen, nu ligt ze op haar eigen kamertje, omdat ik dankzij haar geluiden veel eerder wakker ben dan zij uberhaupt drinken wil
Kostte mij te veel nachtrust helaas, nu hoor ik haar ook nog heel goed maar kan ik wel slapen

's nachts meldt ze zich vanzelf voor het drinken, vaak toch ook wel eerder dan die 6 uurtjes. Ik heb er ook niet echt problemen mee, 't is alleen soms vermoeiend als madam daarna gewoon wakker besluit te blijven

Je merkt wel aan haar dat ze het fijner vind om langer dan de 3 uur die we eerst hadden te slapen, vaak wordt ze tussen de 3,5 en 4 uur vanzelf wakker.
quote:
Op maandag 14 juli 2008 13:35 schreef owlet het volgende:Een voeding of zes heeft ze zeker per dag nog wel nodig (en da's echt minstens, de meeste babies zitten daar ver boven). Als ze nou al die voedingen goed drinkt, niet suffig of slap is, mooie plasluiers heeft en uit zichzelf stevig drinkt als ze honger heeft dan zou ik zelf me niet druk maken om een doorgeslapen nacht. Dikke kans dat ze vroeg in de ochtend keurig komt.
Jouw borsten wennen daar vanzelf aan, als het nou echt heel vervelend is dat ze vol zitten dan kan je haar ALTIJD aanleggen. Ook midden in de nacht, ook als ze nog (half) slaapt, ook als je haar wakker zou moeten maken. Daar verpest je niets aan bij haar en het is voor jezelf fijner.
Hoe meer je gaat kolven hoe meer je het natuurlijke vraag-aanbod kan verwarren dus als het enigzins mogelijk is zou ik haar zelf aanleggen en niet kolven.
Ze krijgt sowieso meer dan 5 voedingen per dag (begrepen van de wijkverpleegkundige dat dat het minimum was wat ze moet hebben, daar zit ze inderdaad ruim aan).
M'n borsten zullen er inderdaad wel aan wennen, ik heb haar vanmiddag wat eerder wakker gemaakt omdat ik het niet meer hield

Koste wel wat tijd om haar wakker te maken, maar goed, luchtte wel goed op.
Sinds die drinkbeurt gaat het gelukkig weer wat beter, ik voel nog steeds dat het gevoelig is, maar 't doet wel minder pijn.
Kolven probeer ik ook te vermijden inderdaad voor het vraag en aanbod, daarstraks had ik hem wel weer gesteriliseerd omdat mevrouw na de linkerkant de rechterkant niet kon drinken omdat ze in slaap gevallen was. Maar eer ik zelf gegeten had enzo had madame wel weer zin in de rechterkant, scheelde weer

Bedankt voor de tips!