Thanksquote:Op dinsdag 3 juni 2008 23:00 schreef Noodly het volgende:
MaJo en Astherushcomes: Ik heb een tijd geleden precies hetzelfde gehad. Oplossing voor mij: Terug aan de pillen (en nieuwe psychiater). Eigenlijk misschien helemaal niet zo'n goede oplossing maargoed.
Heel veel succes in ieder geval
dat dus, succes verhalen zijn natuurlijk veel minder spectaculair, en men kan elkaar heel wat aanpraten, dat ook.quote:Op woensdag 4 juni 2008 16:55 schreef knuppelhout het volgende:
ok. bedenk ook dat mensen met negatieve ervaringen 10x zo geneigd zijn dit op internet te zetten he?
je weet ook dat het ongeveer 6 weken duurt voordat een AD zal aanslaan (ie echt effectief is)quote:Op woensdag 4 juni 2008 19:06 schreef Take_A_Picture het volgende:
Ja, dat is ook wel zo. Ik ben me daar zeker wel van bewust. Maar wat ik wel heb gelezen is dat Paroxetine dus best zwaar is en dat het wel verslavend werkt. En dat er niet makkelijk vanaf te komen is. Dus ik wacht nog eventjes afWel fijn het hier even kwijt te kunnen.
Ja, dat was ik. Ik vermoede al dat het met paniekaanvallen te maken had. En aangezien ik zelf ook in dat schuitje zit, was ik wel benieuwd hoe jij de eerste weken doorkwam met medicijnen. Ik gebruik zelf niks, en ik zie toch vooruitgang al ervaar ik nog steeds een enorme blokade om dingen te ondernemen (m.a.w. de deur uitgaan). Maar het duurt allemaal wel enorm lang en ik heb dus wel overwogen om toch aan de AD te gaan om het proces wat te versnellen, daarom was ik zo benieuwd hoe jij het ervaarde.quote:Op woensdag 4 juni 2008 10:05 schreef Take_A_Picture het volgende:
Iemand in het vorige topic vroeg waarvoor ik Paroxetine moet slikken. Ik ben overspannen en heb heel erg veel last van paniekaanvallen. Deze zijn zo hevig dat ze mijn gedachten zodanig beinvloeden dat ik op die momenten er geen controle meer over heb. Ik voel me dan ook echt beroerd, kan dan alleen maar huilen en ik voel me gewoon mezelf niet meer.
Ik ga ook naar therapie dus ik hoop dat ik met hulp van de paroxetine, oxazepam en therapie weer beter wordt.
Ik vind het wel eng, ik ga zo mn eerste pil innemen en heb verschillende meningen over het medicijn gehoord. Ik ga er maar blank in en ik zie wel wat er gebeurt.
quote:Op donderdag 5 juni 2008 00:43 schreef Burdie het volgende:MaJo.
Niet gelijk bij de pakken neer gaan zitten he... hoe lang gaat het nu wat minder?
Maandag zat ik te studeren voor mijn tentamen de volgende dag en het lukte niet. Ik zat maar te staren naar de papieren en nam niets op. Defenities die ik uit mijn hoofd geleerd had was ik na 10 minuten weer vergeten. Ik was ook heel wazig, het gevoel dat ik niet in mijn lichaam zat maar erboven zweefde. Daarom besloten om het tentamen niet te maken (overmacht aangevraagd). Daarna ging het weer iets beter maar vandaag hoorde ik weer iets over de jongen waar ik aan/uit iets mee heb en daar werd ik ook niet blijer vanquote:Op donderdag 5 juni 2008 01:47 schreef Burdie het volgende:het kan nooit kwaad om naar de huisarts te gaan als je denkt dat het slechter met je gaat.
Is er trouwens iets gebeurd waardoor het minder goed met je gaat, sinds maandag? Je hoeft het hier niet te vertellen hoor, maar het kan wel 'handig' zijn om bij jezelf eens na te gaan of er een reden is voor deze dip. Misschien kan je daar dan wel wat aan doen? Gewoon een tip he.
.
paroxetine is niet verslavend. Afbouwen is iets dat bij de meeste AD geleidelijk moet, maar de oorzaak voor de moeilijke afbouw is normaal gesproken dat mensen het positieve effect van AD kwijtraken, en dan een terugval hebben. Helaas kan dat ook gebeuren als je to begin with geen positieve effect bemerkte, en dan ineens stopt.quote:Op woensdag 4 juni 2008 19:06 schreef Take_A_Picture het volgende:
Ja, dat is ook wel zo. Ik ben me daar zeker wel van bewust. Maar wat ik wel heb gelezen is dat Paroxetine dus best zwaar is en dat het wel verslavend werkt. En dat er niet makkelijk vanaf te komen is. Dus ik wacht nog eventjes afWel fijn het hier even kwijt te kunnen.
quote:Op donderdag 5 juni 2008 01:53 schreef MaJo het volgende:
[..]
Maandag zat ik te studeren voor mijn tentamen de volgende dag en het lukte niet. Ik zat maar te staren naar de papieren en nam niets op. Defenities die ik uit mijn hoofd geleerd had was ik na 10 minuten weer vergeten. Ik was ook heel wazig, het gevoel dat ik niet in mijn lichaam zat maar erboven zweefde. Daarom besloten om het tentamen niet te maken (overmacht aangevraagd). Daarna ging het weer iets beter maar vandaag hoorde ik weer iets over de jongen waar ik aan/uit iets mee heb en daar werd ik ook niet blijer vanDaardoor weer heel negatief over mezelf denken, en nadenken over de dood enzo
![]()
Ik ben af en toe helemaal de weg kwijt
Dankjewel voor je berichtje (iedereen trouwens). Vandaag een wat mindere dag gehad. Mijn grootste angst is, hoe stom het ook moge klinken (en romantisch I guess?) dat mijn vriend niet de ware is voor mij. Die gedachte steekt constant op, terwijl ik toch wel weet dat het wel zo is, hij is het wel. Ervaringen uit het verleden hebben mij onzeker gemaakt en sowieos was er voor deze gedachte geen aanleiding. Mijn relatie was echt helemaal perfect, alles wat ik wilde. Er was echt niks aan de hand. Tot er een fractie van een seconde die gedachte door me heen ging. Mijn vriend is de meest dierbare die ik heb. Ik hou heel erg veel van hem. Maar die gedachte maakt me ziek. Het voelt sowieso dat als ik die angst heb dat ik het niet ben. Alsof iets me in controle houdt en ik kan het niet van me los slaan. Heel vervelend.quote:Op donderdag 5 juni 2008 08:54 schreef knuppelhout het volgende:
[..]
paroxetine is niet verslavend. Afbouwen is iets dat bij de meeste AD geleidelijk moet, maar de oorzaak voor de moeilijke afbouw is normaal gesproken dat mensen het positieve effect van AD kwijtraken, en dan een terugval hebben. Helaas kan dat ook gebeuren als je to begin with geen positieve effect bemerkte, en dan ineens stopt.
paroxetine is niet een heel zwaar middel op zich. Het fijne ervan is dat het voor zowel stemmingsstoornissen als angst- en paniekstoornissen geregistreerd is, oftewel je mag er als patient en arts vanuit gaan dat het naast de paniek ook de sombere en wanhopige stemming iets kan verminderen. Een extra steuntje in de rug zeg maar.
Ik zal je de link zo via pm doorsturen, omdat het tegen policy is als ik het hier neerzet. Het is 1 boek+audio bestanden. En waar ik het met name over had waren 03. Visualization en 06. Beach Visualization & Introduction bestanden. Of je de rest ook binnenhaald moet je zelf weten. Maar het lijkt heel erg op de oefening die ik had meegekregen bij cognitieve gedragstherapie en ik was een beetje uitgekeken daarop vandaar dat ik wat nieuwe was gaan zoeken. Ik weet niet of dit ook voor jou opgaat, maar ik slaap al een hele poos slecht. Ik lig hele nachten wakker en val soms pas in slaap als het weer licht wordt. Vooral omdat de nacht een 'ideaal' moment is om eens alles te overdenken. En met een anxiety 'disorder' zijn dat niet echt positieve gedachten en het is een steeds herhalend patroon en je schiet er dus weinig mee op. Soms (lang niet altijd, vaker niet dan wel) helpt die relaxatieoefening me om dan toch wat te ontspannen en wat sneller de slaap te vatten. Ik gebruik ze vooral daarvoor.quote:Op donderdag 5 juni 2008 17:38 schreef Take_A_Picture het volgende:
[..]
TheVotary, ik ben bekend met torrents. Wat voor relax oefeningen zijn daarvan te downloaden?
Ik ben er mee bezig. Beetje door de bossen joggen en daarnaast ben ik af en toe ook in de sportschool als ik in mijn oude woonplaats ben (dit deed ik al). Nog niet echt resultaat dat heel tastbaar is. Vandaag echt weer zo'n kutdag. Leek me wel een strak idee om na 3/4 studie jaar geen college gevolgd te hebben eens een tentamen te gaan maken dat er al veel te lang ligt (exposure de hardcore wayquote:Op vrijdag 6 juni 2008 13:13 schreef knuppelhout het volgende:
heel goed. sporten helpt ook om je hoofd leeg te maken en beter te slapen. misschien hebben jullie dat zelf al wel ondervonden, maar er is iig medisch bewijs voor.
Nu ken ik je achtergrond geschiedenis niet maar exposure is goed om van je paniekaanvallen af te komen, maar vaak lukt het niet als je het te gek maakt.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 13:36 schreef TheVotary het volgende:
[..]
... Vandaag echt weer zo'n kutdag. Leek me wel een strak idee om na 3/4 studie jaar geen college gevolgd te hebben eens een tentamen te gaan maken dat er al veel te lang ligt (exposure de hardcore way). De nacht niet geslapen en dan ook nog wat procedures vooraf aan het tentamen die anders waren dan ik gewend was en het was weer bingo (lees:paniek en behoorlijk ook).
Dit zijn wel de algemene bijwerkingen idd, dat zal als het goed is wel langzaam verminderenquote:Op maandag 9 juni 2008 12:58 schreef Take_A_Picture het volgende:
Ohja, de bijwerkingen van de pillen is dus dat ik me moe en zwaar voel, maar ook een beetje stoned ofzo.
Ja, daar heb je gelijk in. Eigenlijk zit ik ook in de periode van de beginexposure. En dan moet je beginnen met de kleinere stappen. Maargoed ik ben daarvoor er ook gewoon mee bezig geweest zo ver het me lukte. Soms dan lukt een hele week haast niks en zit je het liefste alleen maar binnen. En de andere week dan spring je op de fiets om naar een huldiging te gaan met 10.000 mensen. Niet eens omdat je die voetbalclub support maar gewoon omdat je het wel als een goede uitdaging ziet (ik snap dat dit voor mensen die het niet kunnen bevatten vrij stom klinkt). Overigens ben ik dan wel kotsmisselijk en sta ik allesbehalve ontspannen op zo'n veld, maar ik heb het wel weer gedaan.quote:Op maandag 9 juni 2008 12:18 schreef Bloemkool het volgende:
[..]
Nu ken ik je achtergrond geschiedenis niet maar exposure is goed om van je paniekaanvallen af te komen, maar vaak lukt het niet als je het te gek maakt.
Zelf ben ik ook bezig om ervanaf te komen, vandaar dat ik even meeloer in deze topics.
Je kunt beter kleine stappen nemen, dus niet in een keer dat doen waar je vette paniek krijgt maar eerst een kleinere stap waar de paniek minder is.
Dan bouw je dat in stappen op naar die ergere situatie.
Fijn dat het zo goed gaatquote:Op donderdag 12 juni 2008 22:17 schreef Take_A_Picture het volgende:
Het gaat goed met de paroxetineIk slik het voor het slapen gaan en het gaat goed. De enige bijwerking die ik nu heb (klopt af) is een droge mond en de hele dag een beetje lamlendig (moe dus). Maar verder geen bijwerkingen.
So far so good en ik ben blij. Mijn hoofd is eindelijk stil! En een afgevlakt gevoel heb ik (nog) niet, dus ook dat bevalt me prima.
Dus dit is (tot zover) een match made in 'AD-heaven'!
Goed zo meissie, dat je er zo bovenop zitquote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:32 schreef MaJo het volgende:
[..]
Fijn dat het zo goed gaatWel apart dat je het al zo snel merkt, meestal duurt het een paar weken voor het echt aanslaat.
Hoe doen jullie het trouwens met alcohol? Gister best wel wat gedronken en ik merk dat het een stuk harder aanslaat sinds ik ad gebruik. Dus ik heb nu best wel een kater
Uhm, het kan wel van medicatie komen, veel medicatie zorgt dat je wat minder oplettend en duf bent. Vaak staat het ook in de bijsluiter, pas op met machines en kan de rijvaardigheid beinvloeden.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 13:23 schreef Burdie het volgende:
Trouwens, ik wil even iets voorleggen. Ik heb het idee dat ik misschien door de medicijnen wat minder goed auto rijd (ik vind het gewoonweg ineens heel lastig om én in de spiegels te kijken, én tegelijkertijd te sturen, of ik vergeet het gewoon). Het kan ook onzekerheid zijn, want ik heb wel 9 jaar mijn rijbewijs, maar nauwelijks rijervaring, maar het liefst zou ik daar 'uitsluitsel' over willen hebben. Is het mogelijk om een test te doen ofzo, die je rijgeschiktheid test? Of om extra lessen te nemen bij iemand die ervaring heeft met rijden 'onder invloed van' AD?
Ja heel goedquote:Op donderdag 19 juni 2008 23:54 schreef Burdie het volgende:
Goed om te horen MaJo! Hoe was het gesprek bij het mw vandaag?
Burrrrrrrrrrrrdiequote:Op zondag 29 juni 2008 20:57 schreef Burdie het volgende:
Hoi DC. Bedankt voor je schopje, ik vind het altijd leuk om bij te lezen hoe het met de medicijnverslaafden onder ons gaat
.
Knap dat je aan het stoppen bent met paroxetine, maar een dosis van een halve per 4 dagen lijkt me erg vreemd? Heeft je psychiater dit zo aangeraden? Ik mag pas eind dit jaar voor het eerst een stoppoging wagen, maar heb toch een heel ander afbouwadvies gekregen van mijn shrink.
Even algemeen: zijn er ergens afbouwschema's op internet te vinden?
Uit bovenstaande kan je wellicht al opmaken dat het met mij prima gaat tegenwoordig. Ik ben pas verhuisd en geniet enorm van mijn mooie, nieuwe huisje, het samenwonen, de nieuwe meubels, het klussen... en van mijn nieuwe dorpje
! Ben van de stad naar een dorp verhuisd en voel me hier echt veel meer in m'n element
. Ik moet wel m'n draai nog vinden, en heb soms echt eventjes flinke dips, maar die duren vaak niet langer dan een paar uur.
Ik loop zo met alles rond de verhuizing wel telkens weer keihard tegen mijn eigen grenzen aan, en dat vind ik af en toe wel heel lastig en confronterend, maar over het algemeen gezien heb ik de laatste tijd wat meer energie, wat meer fut, wat meer zin om dingen te ondernemen, wat meer sociale vaardigheden... zit gewoon een stuk lekkerder in m'n vel.
Zo, nu de andere updates.
quote:Het uitsluipschema van paroxetine, dat gebruikt werd tijdens klinische studies, voorziet in een geleidelijke stopzetting van de behandeling, met afbouwen van de dagdosissen met wekelijkse stappen van 10 mg.
Ingewikkeld verhaal inderdaad, serotonine levels in de hersenen zijn van een heleboel factoren afhankelijk, soms heb je meer nodig soms minder, deze fluctuaties zullen op een gezond lichaam weinig invloed hebben maar andere mensen zijn er gevoeliger voor. Bij depressie is het voornamelijk dat er een soort desensitisatie optreedt tussen de synapsen in de hersenen (seotonine wordt vrijgegeven door een neuron wat weer opgenomen wordt door het volgende neuron, serotonine wordt minder snel opgenomen en sneller afgebroken waardoor er minder signalen onstaan), waardoor er een verstoring optreedt binnen de hersenen. SSRIs zorgen ervoor dat tussen deze gedesensitiseerde neuronen het serotonine langer aanwezig blijft (vandaar selective serotonin reuptake inhibitors) zodat ze wel de connectie tussen de neuronen op peil kan houden. Maar ja dat is maar 1 klein aspect van alles.quote:Op woensdag 2 juli 2008 12:26 schreef Topspin het volgende:
Vraag me overigens af hoe het zit met serotine aanmaak. Tijden leek het nodig om anti depressiva te nemen om het op peil te houden en laatste tijd hoeft het ineens niet meerIs het zo dat hersens ineens wel genoeg gaan aanmaken. Of komt het door de depressie dat het niet wordt aangemaakt, dat de reden is dat je depressief geworden bent door omstandigheden en niet eens dat de hersens niet genoeg aanmaken in eerste instantie. Kortom: Dat de depressie ervoor zorgt dat serotine niet wordt aangemaakt en niet dat de hersens vanzelf ervoor zorgen dat die serotine te weinig aanwezig is.
Blijft moeilijk die grijze massa.
Is er ook zoiets als teveel serotine in de hersens? Een soort van overdosis als het ware. Vraag me soms af hoe dat zit. Is er dan een bepaalde buffer waar serotine in gaat zitten en dat die buffer groter en kleiner kan worden of dat die buffer gelijk blijft maar kan overstromen. Weet niet of buffer het juiste begrip is maar ik bedoel een soort van cylinder waar iets inpast. Weet niet of het duidelijk is deze vraag.quote:Op woensdag 2 juli 2008 13:11 schreef Re het volgende:
[..]
Ingewikkeld verhaal inderdaad, serotonine levels in de hersenen zijn van een heleboel factoren afhankelijk, soms heb je meer nodig soms minder, deze fluctuaties zullen op een gezond lichaam weinig invloed hebben maar andere mensen zijn er gevoeliger voor. Bij depressie is het voornamelijk dat er een soort desensitisatie optreedt tussen de synapsen in de hersenen (seotonine wordt vrijgegeven door een neuron wat weer opgenomen wordt door het volgende neuron, serotonine wordt minder snel opgenomen en sneller afgebroken waardoor er minder signalen onstaan), waardoor er een verstoring optreedt binnen de hersenen. SSRIs zorgen ervoor dat tussen deze gedesensitiseerde neuronen het serotonine langer aanwezig blijft (vandaar selective serotonin reuptake inhibitors) zodat ze wel de connectie tussen de neuronen op peil kan houden. Maar ja dat is maar 1 klein aspect van alles.
En ja die zap gevoelens bij afbouwen is een bekend verschijnsel, en kan zelfs leiden tot epileptische aanvallen
nah zo simpel is het niet iddquote:Op donderdag 3 juli 2008 16:54 schreef BlueMage het volgende:
D'r is één antidepressivum op de markt dat het tegenovergestelde is van 'n SSRI: 'n zogenaamde SSRE (Selective Serotonin Reuptake Enhancer). Aangezien dit medicijn ook werkt tegen depressies, lijkt het me niet ondenkbaar dat bij sommige mensen de serotonine juist te langzaam wordt afgebroken.(ik kan 't niet zo goed verwoorden, sorry
)
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Tianeptine
M.
Maar 't is toch juist als ik stel dat 't de SSRI maar dan net andersom is? Dus voor mensen waarvoor 'n SSRI niet werkt zou dit misschien wel helpen?quote:Op donderdag 3 juli 2008 17:19 schreef Re het volgende:
[..]
nah zo simpel is het niet iddenhancers hebben op zich weinig te maken met wat er in de synapsen gebeurd maar dat werkt een nivo hoger op de neuroplasticiteit van de hersenen...
Mwah, zo wazig is je verhaal niet hoorquote:Op woensdag 9 juli 2008 13:31 schreef MaJo het volgende:
Nou hier dan ook maar even een updateMet mij gaat het heel wisselend, van heel erg down tot redelijk gelukkig. Heftige week achter de rug, waarbij de maatschappelijk werkster me vertelde dat ik te 'zwaar' was voor maatschappelijk werk en langdurige therapie nodig zou hebben, ik zo down was dat ik het echt niet meer zag zitten, mijn beste vriend uitgezwaaid die geemigreerd is, ultiem geluk gevoeld met vrienden bij een concert en het uitgemaakt met mijn vriendje. Daartussendoor was ik ook nog jarig dus het was allemaal vreemd...
Zometeen weer naar de maatschappelijk werkster. Ik ben vooral erg moe op het moment, en heb ontzettend last van stemmingswisselingen. Sorry als mijn verhaal wazig is, maar zo voel ik me ook
Bedanktquote:Op woensdag 9 juli 2008 13:40 schreef Burdie het volgende:
Volhouden, Little_Angel.
Niet om je te ontmoedigen, maar de bijwerkingen kunnen de komende weken nog wel heftiger worden. Is alleen maar een teken dat het iets met je doet.
Als je er even doorheen zit, kom je maar gewoon in dit topic even je hart luchten, heb ik zelf ook vaak gedaan en het is echt fijn dat er altijd wel iemand is met meer ervaring dan jijzelf.
Wat voor dosis slik je?
Thanks voor je reactiequote:Op woensdag 9 juli 2008 13:48 schreef Burdie het volgende:
[..]
Mwah, zo wazig is je verhaal niet hoor.
Zo te horen gaat het allemaal nog erg op-en-neer en zit er nog niet echt een stabiele lijn in. Heb je zelf wel het idee dat je over het grote geheel gezien op een stijgende lijn zit?
Dat je te 'zwaar' zou zijn voor het MW, daar hoef je je niet rot over te voelen ofzo. Volgens mij is dat al snel zo... het MW is volgens mij ook niet echt bedoeld voor mensen met een depressie. Daarvoor kan je veel beter terecht bij een psycholoog of psychiater. Die kunnen ook medisch gezien wat meer voor je doen, en bijvoorbeeld onderzoeken of je een ander medicijn nodig hebt, een bepaald dieet, of verzin maar wat (ik ben ook geen shrink
).
Je hebt zo te horen veel mee gemaakt deze week (een relatie beginnen of verbreken staat zelfs in de top 10 van heftigste stressfactoren! En dat geldt al voor 'gezonde' mensen, kan je nagaan wat het doet met depressieve mensen). Gun jezelf ook wat tijd om dit allemaal te verwerken en weer lekker tot rust te komen. Het is juist heel normaal dat je je nu even wat vermoeider en onzekerder voelt. Maar weet je? Dat soort gevoelens moet je ook leren een plekje te geven. Dus voel je daar niet rot over, maar laat ze toe, ervaar ze, reageer, en laat ze vervolgens weer gaan
.
Gut, wat klink ik ineens zweverig.
Hier gaat het overigens prima.
het schijnt zelfs zo dat dat spul ook positief werkt op je depressiequote:Op donderdag 10 juli 2008 10:02 schreef ArTiC het volgende:
Ik ben vanmorgen begonnen met Paroxetine (20mg)...
ik heb een beetje hetzelfde gevoel al bij mijn eerste joint..afwachten tot je er iets van merkt (van de bijwerkingen dan).
Omdat die direct merkbaar zijn in tegenstelling tot de invloed op mijn depressieklachten.quote:Op donderdag 10 juli 2008 10:13 schreef Re het volgende:
[..]
het schijnt zelfs zo dat dat spul ook positief werkt op je depressie, kortom, waarom zo focussen op de bijwerkingen
ja dat snap ik, maar zet het in perspectief zou ik zeggenquote:Op donderdag 10 juli 2008 10:15 schreef ArTiC het volgende:
[..]
Omdat die direct merkbaar zijn in tegenstelling tot de invloed op mijn depressieklachten.
Doe ik ook maar de bijwerkingen zijn het eerste signaal dat het spul werkt dus het is gewoon een spannend moment. Het is niet zo dat ik er bang voor ben ofzo.quote:Op donderdag 10 juli 2008 10:17 schreef Re het volgende:
[..]
ja dat snap ik, maar zet het in perspectief zou ik zeggen
Thanks.quote:Op donderdag 10 juli 2008 12:06 schreef Burdie het volgende:
Wat voor medicijnen gebruik je, Helgi? Hoe lang al en in welke dosis?
Overleg anders eens met je behandelaar, als je denkt dat deze medicatie niet werkt voor jou.
Hang in there.
Ja al jaren. Ja ze hadden het er nog over om de medicatie te veranderen maar daar kijk ik een beetje tegenop. Ik heb net een beetje dit medicijn onder controle (met alcohol drinken) en er zit slaapmiddel in.quote:Op donderdag 10 juli 2008 13:23 schreef Burdie het volgende:
Misschien een idee om toch het hele verhaal eens te vertellen aan je behandelaar.
Het zou maar zo kunnen dat dit toch niet het juiste medicijn voor jou is, en dat je met een ander middeltje veel beter geholpen zal zijn.
Loop je bij een psychiater?
beter natuurlijk helemaal geen alkohol te drinken icm antipsychotica, verder zit er geen slaapmiddel in zyprexa maar is een van de bijwerkingen dus vermoeidheid/slaperigheid. Verder zeg je dat je nog aan het hallucineren bent, dat lijktme een indicatie dat het medicijn toch niet helemaal optimaal werkt.quote:Op donderdag 10 juli 2008 13:33 schreef Helgi het volgende:
[..]
Ja al jaren. Ja ze hadden het er nog over om de medicatie te veranderen maar daar kijk ik een beetje tegenop. Ik heb net een beetje dit medicijn onder controle (met alcohol drinken) en er zit slaapmiddel in.
Ja, bijna iedereen komt dit probleem tegen. Vraag me toch af wat eigenlijk de veroorzaker is hiervan. Als je kijkt wat een shitload aan studenten psychologie doen dan zou je toch denken dat het aanbod aan eventuele werknemers niet slecht te noemen is. Natuurlijk zal het ook wel te maken hebben met het aanbod van mensen die het nodig hebben. De samenleving wordt steeds ingewikkelder en tja daar kan niet iedereen mee omgaan. Misschien is het wel gewoon onmogelijk om die steeds groter wordende groep bij te houden...quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:03 schreef MaJo het volgende:
En ja hoor, toch weer een wachtlijst van 6 tot 8 weken voor de psychotherapeut. Moet er echt iets ergs gebeuren voordat ze je serieus nemen ofzogelukkig gaat het nu wel weer maar ik zat er gisteren echt even doorheen
MaJo, jij woont in Utrecht he?quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:03 schreef MaJo het volgende:
En ja hoor, toch weer een wachtlijst van 6 tot 8 weken voor de psychotherapeut. Moet er echt iets ergs gebeuren voordat ze je serieus nemen ofzogelukkig gaat het nu wel weer maar ik zat er gisteren echt even doorheen
Yep ik woon in Utrechtquote:Op donderdag 10 juli 2008 17:50 schreef Burdie het volgende:
[..]
MaJo, jij woont in Utrecht he?
Ga je het traject van Altrecht in? Dat duurt altijd een gigantische tijd... als je wilt, kan ik je het telefoonnummer van mijn psychologe geven? Die kan echt op korte termijn tijd voor je maken. Heb je wel een verwijzing van je huisarts nodig, maar dat is vast niet moeilijk te regelen.
In Duitsland is het zelfs goedgekeurd tegen depressies geloof ik, dus de medische variant (alhoewel er niet echt solid proof bewijs is) lijkt wel wat werking te hebben, en ja ga gewoon naar de huisarts die weet er alles van (althans dat hoort hij te weten)quote:Op zondag 13 juli 2008 04:48 schreef F04 het volgende:
Ik wil even informeren of iemand misschien ervaring heeft met die Sint janskruid pillen. Nu kwam ik zonet wat informatie tegen, dat sint janskruid gewoon in de kruidvat of andere natuurwinkel (de tuinen bijv.) te koop is onder verschillende namen en merken en soorten. Behalve deze is er ook een ''echte'' medische variant beschikbaar die ook geregistreerd staat als medicijn namelijk Hyperiplan.
Nu vraag ik me eigenlijk af in hoeverre dit met elkaar verschilt, en welke ik nou het beste dan eigenlijk kan kopen? Die Hypeiplan is alleen in de apotheek te koop, maar kan ik dit geneesmiddel dan gewoon zonder recept of naam in een willekeurig apotheek kopen?
Nou is Sint-janskruid eigenlijk maar een homeopathisch goedje. Werkt het echt goed tegen een depressie, iemand ervaring er mee?
[ afbeelding ] (de tuinen)
[ afbeelding ] (deze alleen bij de apotheek als geneesmiddel)
[ afbeelding ] Van Hema's huismerk.
Als ik zou moeten kiezen zou ik bij voorkeur gaan bij één waarvan het tablet niet zo groot is, en in zo'n capsule zit. Ben namelijk niet zo goed in het slikken van die grote dingen.
P.S Hoe lang duurt het trouwens na het slikken (3x per dag?) dat je effect merkt? Als ik het dan bij bewijs van spreken al een paar weken dan continu gebruik, kan ik dan gelijk spontaan stoppen als ik wil, zonder evt bijwerkingen ofzo?
top en goeie keuze van het stoppen met alcohol!quote:Op zondag 13 juli 2008 16:42 schreef Helgi het volgende:
Hoi Re ik reageer hier maar even. Ik heb in de middag een paar uur geslapen, toen ik wakker werd heb ik een spel gedaan, goede afleiding. En ze houden me in de gaten. Ik heb een half uur geleden de medicatie genomen en het gaat al een stuk beter! Oh en ik heb besloten om de hele week niks meer te drinken.
ik ken de wetenschap jaquote:Op zondag 13 juli 2008 23:19 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik heb het ooit gebruikt, maar het duurt echt veel langer dan reguliere AD voordat er werking optreedt. Bovendien is de werking ervan nogal omstreden in wetenschappelijke kringen (google er maar eens naar, er is een hele website over met ervaringen). Voor mij deed het iig weinig, maar het hielp natuurlijk ook niet dat je er superveel van moet nemen (vijf tabletten per dag ofzo) en dan ook nog eens een week of 8 moet wachten tot je er überhaupt iets van zou kunnen merken. Bovendien ben je dan al haast een paar honderd euro lichter...
Het komt vast goed, jaquote:Op zondag 13 juli 2008 23:50 schreef Little_Angel het volgende:
Update van mijn kant...
Het gaat beter met me! Minder last van naar schuldgevoel of angst. Huil minder vaak en ook al een beetje minder slaperig. Morgen moet ik naar de 20mg, vind het wel spannend maar het zal wel goed komen denk ik!
Mja, ik vertel alleen mijn ervaring, daar werd naar gevraagdquote:
quote:Op maandag 14 juli 2008 00:02 schreef Burdie het volgende:
[..]
Mja, ik vertel alleen mijn ervaring, daar werd naar gevraagd. Wellicht niet heel handig dat ik jou dan quotte, ipv degene die de vraag stelde.
Anyways, ik heb zelf ook nog een vraagje. Ik zoek namelijk naar artikelen over seroquel en hoe dit medicijn de stofwisseling beïnvloedt. Ik ben met name geïnteresseerd in de mogelijkheid dat dit medicijn de stofwisseling blijvend beïnvloedt. Weet jij hier iets over?
zowel deze psychiater als een vriendin die psychiater is zeggen dat een psychose getriggerd kan worden door AD als er aanleg voor aanwezig is. De kans is echter heel klein dat zo´n aanleg dan pas aan het licht komt, zeker als je wat ouder bent en toch al de nodige diepe dalen door bent gegaan.quote:Op maandag 14 juli 2008 12:05 schreef Re het volgende:
Van psychoses heb ik eigenlijk nog nooit gehoord als bijwerking.
Ik kan je niets minder dan Hyperiplant (sint janskruid) aanbevelen, dat is een natuurlijk antidepressiva op basis van een natuurlijk kruid, en dus vrij verkrijgbaar in de apotheek zonder recept. Vandaag heb ik trouwens twee pakjes besteld, en morgen kan ik ze komen ophalen! Hopelijk begint de werking een beetje snel na het slikken, want ik wil eigenlijk wel weten of het überhaupt wel werkt.quote:Op maandag 14 juli 2008 13:31 schreef Steenarend het volgende:
Hallo. Ik heb ook heel veel last angst bij andere mensen. Ik zit vrijwel elke dag thuis en kom bijna nooit de deur uit. Ik probeer zoveel mogelijk situaties te lopen. Ik ben van nature heel stil (sinds mijn geboorte) + angst is een combinatie waar ik ik niet verder mee kan leven, en wil leven. Vrienden maken kan ik niet en heb ik ook niet. Mensen kijken mij soms raar aan, heb slechte ervaring met mensen (veel gepest) Vroeger heb ik wel een sociale training van school gedaan alleen daardoor werd het alleen maar erger! Dat heb ik dus ook maar 3 lessen volgehouden of zo. Ik ben dol op alcohol, als ik dat drink heb ik het gevoel dat ik weer leef. Ik wil niet afhankelijk worden van dat spul en zoek een alternatief. Ik lees hier veel over medicatie maar veel weet ik er niet van af. Ik wil nu dus naar de huisarts. Wat moet ik dan precies vertellen tegen hem? Kan ik zo een afspraak maken en krijg ik dan een test of iets dergelijks?
Dat 'stoppen' had ik moeten typen als 'afbouwen' want dat is sowieso altijd beter met AD's.quote:Op maandag 14 juli 2008 12:05 schreef Re het volgende:
nou gelijk en finaal stoppen met AD medicatie is niet zo'n goed idee tenzij je echt in de eerste 6 weken zit. Als je idd begint met AD medicatie zul je in het begin erg goed op jezelf moeten passen, symptomen kunnen even verergeren maar als het goed is zal na een week of 4-6 je lichaam weer in evenwicht zijn. Van psychoses heb ik eigenlijk nog nooit gehoord als bijwerking.
't is een beetje van alles wat denk ikquote:
quote:
CNS Drugs. 2003;17(8):539-62.
Mechanism of action of St John's wort in depression : what is known?
Butterweck V.
Institute of Pharmacology and Toxicology, Universitätsklinikum Münster, Münster, Germany. butterv@uni-muenster.de
Extracts of Hypericum perforatum L. (St John's wort) are now successfully competing for status as a standard antidepressant therapy. Because of this, great effort has been devoted to identifying the active antidepressant compounds in the extract. From a phytochemical point of view, St John's wort is one of the best-investigated medicinal plants. A series of bioactive compounds has been detected in the crude material, namely flavonol derivatives, biflavones, proanthocyanidines, xanthones, phloroglucinols and naphthodianthrones. Although St John's wort has been subjected to extensive scientific studies in the last decade, there are still many open questions about its pharmacology and mechanism of action. Initial biochemical studies reported that St John's wort is only a weak inhibitor of monoamine oxidase-A and -B activity but that it inhibits the synaptosomal uptake of serotonin, dopamine and noradrenaline (norepinephrine) with approximately equal affinity. However, other in vitro binding assays carried out using St John's wort extract demonstrated significant affinity for adenosine, GABA(A), GABA(B) and glutamate receptors. In vivo St John's wort extract leads to a downregulation of beta-adrenergic receptors and an upregulation of serotonin 5-HT(2) receptors in the rat frontal cortex and causes changes in neurotransmitter concentrations in brain areas that are implicated in depression. In studies using the rat forced swimming test, an animal model of depression, St John's wort extracts induced a significant reduction of immobility. In other experimental models of depression, including acute and chronic forms of escape deficit induced by stressors, St John's wort extract was shown to protect rats from the consequences of unavoidable stress. Recent neuroendocrine studies suggest that St John's wort is involved in the regulation of genes that control hypothalamic-pituitary-adrenal axis function. With regard to the antidepressant effects of St John's wort extract, many of the pharmacological activities appear to be attributable to the naphthodianthrone hypericin, the phloroglucinol derivative hyperforin and several flavonoids. This review integrates new findings of possible mechanisms that may underlie the antidepressant action of St John's wort and its active constituents with a large body of existing literature.
het is een kruid. geen bewezen effectief medicijn. Ik ben helemaal niet tegen het proberen van alternatieven als sint janskruid, bananen etc, maar ik noem het graag wat het is.quote:
Wat houdt dat concreet in?quote:Op vrijdag 25 juli 2008 15:56 schreef knuppelhout het volgende:
atypisch antidepressivum
Wat fijn dat het goed gaat! Met mij gaat het ook heel goed ik voel me al twee weken heel goed.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 21:48 schreef Burdie het volgende:
Klinkt fijn iddwas je cold turkey gestopt?
Kleine update hier: het gaat super met me! Sinds een paar dagen gaat het helemaal fantastisch (ik heb een ander merk medicijnen, zou het daarmee te maken kunnen hebben? of heb ik het dit keer helemaal zelf gedaan?
) ben vier kilo afgevallen, voel me helemaal happy, zit lekker in m'n vel, heb leuke toekomstplannen, kan weer genieten van 'het moment', ben weer begonnen met lezen
! en kan me weer ontspannen. Wat heerlijk
!
.
Nee joh, als ik cold turkey stop dan haal ik het niet eens levend door de eerste 2 weken zonder A.D.!quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 21:48 schreef Burdie het volgende:
Klinkt fijn iddwas je cold turkey gestopt?
Klinkt goed burdie!quote:Kleine update hier: het gaat super met me! Sinds een paar dagen gaat het helemaal fantastisch (ik heb een ander merk medicijnen, zou het daarmee te maken kunnen hebben? of heb ik het dit keer helemaal zelf gedaan?
) ben vier kilo afgevallen, voel me helemaal happy, zit lekker in m'n vel, heb leuke toekomstplannen, kan weer genieten van 'het moment', ben weer begonnen met lezen
! en kan me weer ontspannen. Wat heerlijk
!
.
ik ben niet overgestapt, maar heb van een andere apotheek een ander merk paroxetine gekregenquote:Op vrijdag 1 augustus 2008 22:25 schreef DeepChord het volgende:
[..]
Nee joh, als ik cold turkey stop dan haal ik het niet eens levend door de eerste 2 weken zonder A.D.!
Ik heb echt een flinke tijd een halfje per dag genuttigd, toen nog een flinke tijd een halve per 2 dagen en dat langzamerhand afgebouwd tot ik het een mooi moment vond om in het geheel niets meer te nemen. Dat werkte wel redelijk, tot nu dan.. Volgende keer maar iets van een psychiater consulteren, want die kunnen m.i. wat meer nuttigs zeggen over succesvol afbouwen dan een huisarts.
[..]
Klinkt goed burdie!. Op wat voor medicijnen ben je overgestapt dan en waarom?
En nog steeds aan het squashen?.
Fijn om te horen Helgiquote:Op vrijdag 1 augustus 2008 21:54 schreef Helgi het volgende:
[..]
Wat fijn dat het goed gaat! Met mij gaat het ook heel goed ik voel me al twee weken heel goed.
Mag ik de naam van die apotheek dan? Jouw pillen wil ik ook wel.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 22:31 schreef Burdie het volgende:
[..]
ik ben niet overgestapt, maar heb van een andere apotheek een ander merk paroxetine gekregen.
Heb jij iets van hulp gehad (buiten de meds dan) voor die paniekaanvallen Burdie? En zo ja,wat dan?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 14:26 schreef Burdie het volgende:
Hier gaat het ook nog altijd erg goed. Had alleen afgelopen woensdagavond een flinke paniekaanval, zoals ik die al heel lang niet meer gehad heb
. Janken, huilen, op bed liggen gillen, mezelf pijn doen, bijten... echt heel onredelijk was ik
.
Gelukkig weet ik waar het vandaan kwam en hoe ik het de volgende keer minder uit de hand kan laten lopen. En nu gaat 't weer prima.
Psychotherapiequote:Op maandag 11 augustus 2008 16:52 schreef DeepChord het volgende:
[..]
Heb jij iets van hulp gehad (buiten de meds dan) voor die paniekaanvallen Burdie? En zo ja,wat dan?
Zaterdagnacht had ik trouwens ook een soort van mini-paniekaanvalletje maar toevallig kreeg ik mij heel erg snel weer onder controle, en toen dacht ik echt bij mezelf van "waar gaat dit nou weer over?!" omdat het echt nergens over ging.
Al snel sloeg toen mijn humeur naar de goede kant over en toen moest ik even om mezelf lachen.. Nog nooit zoiets vreemds meegemaakt.
quote:Op maandag 11 augustus 2008 17:01 schreef Burdie het volgende:
[..]
Of wat ook leuk was: toen ik net aan de seroquel was begonnen stond ik in een winkel vol ontzag te kijken naar een badjas, onder het uitslaan van de kreet: "ooooh... badjas...".
Hahaha zoiets had ik ook, toen ik net met medicijnen was begonnen (weet niet eens meer welke) We waren toen uit eten met mijn schoonfamilie, en ik heb de hele avond naar de kroonluchter boven de tafel zitten staren, die vond ik zoooo mooi...natuurlijk was het een heel lelijk plastic geval, mijn vriend pest me er nu nog meequote:Op maandag 11 augustus 2008 17:01 schreef Burdie het volgende:
Of wat ook leuk was: toen ik net aan de seroquel was begonnen stond ik in een winkel vol ontzag te kijken naar een badjas, onder het uitslaan van de kreet: "ooooh... badjas...". Daar lachen we nog steeds met grote regelmaat om. Op het moment zelf was het alles behalve lachwekkend, het leek haast wel een psychose, maar achteraf hebben we er de grootste lol om. Zelfrelativering scheelt een hoop.
Thanksquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 18:32 schreef Burdie het volgende:
Wat gaan ze proberen Helgi, of hoor je dat morgen? En mag ik vragen waarom je toch voor iets anders hebt gekozen? Ik vind het dapper hoor, heb het zelf nooit aangedurfd om iets anders te proberen.
Succes morgen!.
Iedereen zegt me iets anders, eerst hoorde ik dat ik het na 2 weken zou werken, toen weer iemand die 4 weken zei en iemand die 6 weken zei en mijn huisarts vertelde vorige week dat het wel 3 maanden kon duren. 8 weken zet ik er weer bij, ik laat wel weten wie de pot van deze pool wintquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 23:25 schreef Burdie het volgende:
Okee, dat is een gebruikelijke startdosering. Wees blij dat je weinig merkt van de bijwerkingen, ik was er zelf twee weken goed ziek van
.
Het effect merk je pas na een week of acht, hou je ons op de hoogte van hoe het gaat? Succes.
over het algemeen: na 4 weken beginnen veel mensen "licht aan de horizon" te merken. na 6 weken moet het effect duidelijk zijn, na 8 weken evaluatie. 3 maanden is eigenlijk te lang. dan ben je blijkbaar voor dat medicament niet gevoelig (genoeg). het kan natuurlijk ook zo zijn dat je de stof sneller afbreekt dan anderen, dan heb je gewoon een hogere dosis nodig (met dus meer bijwerkingen), 20mg is een normale start, de meeste patienten komen uit op 30 a 40quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 23:30 schreef ArTiC het volgende:
[..]
Iedereen zegt me iets anders, eerst hoorde ik dat ik het na 2 weken zou werken, toen weer iemand die 4 weken zei en iemand die 6 weken zei en mijn huisarts vertelde vorige week dat het wel 3 maanden kon duren. 8 weken zet ik er weer bij, ik laat wel weten wie de pot van deze pool wint
Ah naja, mijn huisarts meende dat dat er niet was. En dat is ook iets wat ik eigenlijk niet wil; pillen gaan slikken om je bijwerkingen van andere pillen op te heffen. In mijn ogen raakt het eind dan snel zoek en ik wil geen wandelende chemicaliënbom wordenquote:Op woensdag 13 augustus 2008 08:53 schreef knuppelhout het volgende:
wat je ook nog kan voorstellen is mirtazapine-additie. niet iedereen g elooft erin, maar voor sommigen schijnt het te werken: een SNRI (selectieve noradrenaline heropnameremmer) naast een SSRI om je libido op te krikken. seksuele bijwerkingen zijn vaak taboe maar een heel belangrrijk aspect voor medicatietrouw en voor je stemming denk ik.
Ik vind het gewoon wel een beetje eng, wat ik nu slik werkt voor mijn probleem verder prima namelijk. Dit ken ik, ik weet nog hoe hondsberoerd ik was toen ik er net mee begon en ik ben gewoon bang dat andere medicatie weer andere dingen met me gaat doen qua bijwerkingen.quote:anders is een switch idd een goed idee. welk middel maakt dan niet heel veel uit. heeft je psych goede ervaringen met fluvoxamine: prima. een korte test met remeron kan je dus ook proberen, mits je psych erin gelooft en zin heeft om het te proberen.
Ik moest lachen om je laatste zinquote:Op woensdag 13 augustus 2008 10:03 schreef Burdie het volgende:
Stormqueen, beetje rare vraag misschien, maar ben je aan de (anticonceptie)pil? Daar kan je libido ook enorm van dalen (been there, done that) en daarmee stoppen kan misschien enorm veel schelen.
Ik heb gelukkig geen libidoverlies door de medicijnen, maar heb dan ook een super sexy vriend.
Oh ja, ik heb het ook al eens overwogen, maar ten eerste is het risico me te groot (wil echt geen mama worden voorlopigquote:Op woensdag 13 augustus 2008 10:11 schreef Burdie het volgende:
Okee, het was slechts ter overweging.
zeker, het blijft omstreden. dat onderzoek is in t lab van een grote farmaceut gedaan, voor zover dat nog invloed heeftquote:
Ik geloof ook wel dat het gebruikt wordt, maar ik weiger een grote pillentank te worden als je begrijpt wat ik bedoelquote:Op woensdag 13 augustus 2008 11:26 schreef knuppelhout het volgende:
mirtazapine als vervanger voor SSRI
van mianserine (in nederland niet gebruitk vanwege gevaarlijke bijwerkingen) is bewezen dat het ssri-geinduceerde seksuele bijwerkingen verminderde bij toevoeging. en mirtazapine is een vergelijkbaar middel.
heb zo gauw geen studie kunnen vinden die het bewijst voor mirtazapine, maar het is echt iets dat gebruikt wordt. spiraal is ook een optie, misschien voel je daar meer voor (medicijn minder ipv erbij)
Ik denk eerder dat het zo geleidelijk gaat dat je pas achteraf kunt zeggen wanneer je er echt profijt van ging hebben.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 08:56 schreef knuppelhout het volgende:
[..]
over het algemeen: na 4 weken beginnen veel mensen "licht aan de horizon" te merken. na 6 weken moet het effect duidelijk zijn, na 8 weken evaluatie. 3 maanden is eigenlijk te lang. dan ben je blijkbaar voor dat medicament niet gevoelig (genoeg). het kan natuurlijk ook zo zijn dat je de stof sneller afbreekt dan anderen, dan heb je gewoon een hogere dosis nodig (met dus meer bijwerkingen), 20mg is een normale start, de meeste patienten komen uit op 30 a 40
weinig invloed denk ik aangezien het primair om prozac ging een oorspronkelijk Lily productquote:Op woensdag 13 augustus 2008 11:56 schreef knuppelhout het volgende:
[..]
zeker, het blijft omstreden. dat onderzoek is in t lab van een grote farmaceut gedaan, voor zover dat nog invloed heeft
Mag ik vragen wat jouw achtergrond is?quote:Op woensdag 13 augustus 2008 12:34 schreef Re het volgende:
[..]
weinig invloed denk ik aangezien het primair om prozac ging een oorspronkelijk Lily product
wat was jouw achtergrond ook alweer?
er zijn geloof ik ook indicaties dat viagra een oplossing kan zijn
Wat heb je genomen?quote:Op woensdag 13 augustus 2008 16:30 schreef Helgi het volgende:
Ik heb een uur geleden de nieuwe medicatie ingenomen maar ik krijg er toch een partij traag van ik heb moeite met normaal te kunnen praten. Is dat normaal?
als ik ff de internetexpert uit mag hangenquote:Op woensdag 13 augustus 2008 18:00 schreef Helgi het volgende:
Hoi Re weet jij misschien wanneer die nieuwe medicatie begint te werken? Of duurt dat een paar weken? Ik voel me best rot.
http://www.schizofreniepl(...)ijsluit/Fluanxol.htmquote:Het kan eventueel 2-3 weken duren voordat een duidelijk effect te merken is.
Thanks. Stom dat had ik zelf natuurlijk kunnen opzoeken.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 19:39 schreef ArTiC het volgende:
[..]
als ik ff de internetexpert uit mag hangen
[..]
http://www.schizofreniepl(...)ijsluit/Fluanxol.htm
pin je er niet op vast, het zou best anders kunnen zijn omdat je al medicatie gebruikt (hebt). Dus voor hetzelfde geld merk je het volgende week al of over een maand pas.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 19:41 schreef Helgi het volgende:
[..]
Thanks. Stom dat had ik zelf natuurlijk kunnen opzoeken.
Ik vind jou de aardigste persoon van heel Fok.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:01 schreef Burdie het volgende:
@Helgi: Fluanxol is een antipsychoticum, de werking is dus wel anders dan die van een antidepressivum, maar ik denk dat je psychiater dat wel heeft uitgelegd?
Toen ik ooit aan een antipsychoticum begon (seroquel), had ik dezelfde klachten als die jij nu beschrijft: traagheid, moeite met praten, moeite met het vinden van woorden, en ik kreeg er een soort van roes van (zie ook hierboven het badjas-verhaal). Mij heeft het niet geholpen; ik was blij toen ik ermee mocht stoppen. Hoop dat het voor jou anders uitpakt :-).
Heb je de fluanxol nu als additief of in plaats van seroxat?
Antipsychotica hebben over het algemeen wel een snellere werking dan antidepressiva. Hoop dat het snel beter met je gaat.
Sterkte.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:30 schreef Twinky het volgende:
Nou, ik ben nu een paar weken Efexor-vrij. Wat een drama zeg dat afkickenik deed het wel in stapjes maar je blijft er enorm veel last van houden. Vooral de laatste stap, helemaal naar niks, was heel zwaar. Maar ik heb het overleefd
En eigenlijk is er weinig veranderd zonder. Ben nog steeds depressief, en dat was ook de reden waardoor ik er (in overleg) mee ben gestopt, het had te weinig effect. Maar eigenlijk wil ik toch wel weer iets, tegen de moodswings en negatieve gedachten enzo
quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:25 schreef Helgi het volgende:
[..]
Ik vind jou de aardigste persoon van heel Fok.![]()
![]()
Hee Twinky, leuk weer van je te horen hier, hoewel het niet erg goed nieuws isquote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:49 schreef Twinky het volgende:
o, ik hoef niet geholpen hoorwou gewoon even mijn ervaring vertellen. Ik zit nu in voltijd therapie met een goeie psychiater dus daar word ik al geholpen!
okquote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:49 schreef Twinky het volgende:
o, ik hoef niet geholpen hoorwou gewoon even mijn ervaring vertellen. Ik zit nu in voltijd therapie met een goeie psychiater dus daar word ik al geholpen!
Nee, het is voor alle persoonlijkheidsstoornissen, ook omdat er vaak overlappingen zijn. Maandag krijg ik terug van het wetenschappelijk onderzoek wat ik heb gedaan, persoonlijkheids onderzoek, en dan weet ik dus wat ik heb. Al weet ik wel wat ik heb ingevuld... Ik heb waarschijnlijk een afhankelijke persoonlijkheidsstoornis met BPS-trekjes.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 08:23 schreef knuppelhout het volgende:
twinky, wat goed om je verhaal zo helder te vertellen! is de therapie nog specifiek op jouw specifieke pers stn gericht?
Welles, eindeloos doortanken zonder ziek te wordenquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 16:40 schreef ArTiC het volgende:
Ik heb sinds ik dat spul slik drink geen alcohol meer gedronken iig, denk ook dat het niet erg goed komt als ik nu ga drinken.
daarom juist...quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 16:41 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Welles, eindeloos doortanken zonder ziek te worden![]()
Ik ook, lekker bitchen en met deuren smijten en auto gaan rijden na 20 bierquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 16:42 schreef ArTiC het volgende:
[..]
daarom juist...
ik flip als ik dronken ben
Ik overschat het vaak, maar was van afgelopen lowlands toch echt een dag of drie goed ziek en labielquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 16:41 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Bij mij was het zo dat ik met de AD echt enorm snel dronken werd. Heel fijn als je depressief bent, twee glaasjes en de wereld is één grote roesquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 16:41 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Dat doe ik ook wel eens, alleen gebruik ik al veel langer antidepresiva (vanwege een depressie) en ik heb er nog nooit last van gehad. Ik snap wel dat er risico's aan zitten en ik doe het wel zo verantwoord mogelijk; nooit overmatig en nooit als ik me niet goed voel (en ik voel me eigenlijk al heel erg lang stabiel en goed).quote:Op donderdag 21 augustus 2008 11:07 schreef TheVotary het volgende:
Ik zit aan het eind van week 3 van mijn Lexapro avontuur en heb een paar dagen geleden 's avonds 1 gram white widow weg zitten smoken (THC) en merkte eigenlijk weinig anders met normaal gesproken.
Ze willen me niet de volledige oude medicatie teruggeven.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 19:43 schreef Burdie het volgende:
Hier gaat het helemaal top hoor.
Ik was meer benieuwd hoe het nu is met je medicijnen, omdat je woensdag postte dat de nieuwe medicijnen niet werken en je de oude medicijnen terug wilde. Maar fijn te horen dat het nu iig goed gaat met je.
.
jawelquote:Op maandag 1 september 2008 13:31 schreef MaJo het volgende:
Meh ik ben weer downik heb nergens zin in, alleen om te slapen. Heb geen honger, wil niemand zien. En het ging zo goed
ik begin morgen met een studie en heb een baan in een kroeg. Maar nu twijfel ik, hou ik mezelf niet voor de gek, ik kan dit toch helemaal niet? Ik denk dat het meehelpt dat ik de afgelopen week veel gedronken heb, misschien niet zo'n goed plan...
quote:Op maandag 1 september 2008 13:31 schreef MaJo het volgende:
Meh ik ben weer downik heb nergens zin in, alleen om te slapen. Heb geen honger, wil niemand zien. En het ging zo goed
ik begin morgen met een studie en heb een baan in een kroeg. Maar nu twijfel ik, hou ik mezelf niet voor de gek, ik kan dit toch helemaal niet? Ik denk dat het meehelpt dat ik de afgelopen week veel gedronken heb, misschien niet zo'n goed plan...
Ik weet niet goed of je het een manie kunt noemen. Ik heb wel dat als het goed gaat ik veel te veel dingen gelijk doe. Afgelopen jaar 4 baantjes bijvoorbeeld. Nu ga ik 2 studies naast elkaar doen. Maar of je dit een manie kunt noemen? Ik hou er gewoon van om veel om handen te hebben maar ik merk wel dat het me opbreekt en dan kom ik in een downperiode. Maar goed, ik zal het allemaal wel zienquote:Op dinsdag 2 september 2008 16:28 schreef DeepChord het volgende:
Heb jij wel eens manische periodes dan? Van wat ik ervan weet van iemand in mijn omgeving is dat het maar zwaar is, die afwisseling van hevige ups en downs.
Check, daar ontbreekt het mij ook aan, momenteel. Ik weet dat ik me een stuk beter voel als ik een baan heb, maar het lukt me niet om er een te vindenquote:Op dinsdag 9 september 2008 19:10 schreef Topspin het volgende:
een zinvolle dagbesteding dat voldoende moet zijn hier.
Ook zo extreem? Het overvalt me soms ook gewoon, dan ben ik iets aan het doen (of we zijn onderweg) en ineens word ik zo moe dat ik er naar van wordquote:Op dinsdag 9 september 2008 19:07 schreef Re het volgende:
somnolence is inderdaad wel een van de meest voorkomende bijwerkingen van ADs
Ik begrijp het zekerquote:Op dinsdag 9 september 2008 19:29 schreef Burdie het volgende:
[..]
Check, daar ontbreekt het mij ook aan, momenteel. Ik weet dat ik me een stuk beter voel als ik een baan heb, maar het lukt me niet om er een te vinden. Ik solliciteer me suf (en vind het ook wel een beetje eng om te werken met die vermoeidheid, dus het houdt zichzelf een beetje in stand).
30% heeft te maken met een zogenaamde treatment resistant depression... dus niet te behandelen met medicijnenquote:Op dinsdag 9 september 2008 20:12 schreef F04 het volgende:
Hier ben ik weer. Zoals jullie vast wel weten heb ik afgelopen zomer een maandje lang de Hyperiplant (st janskruid) geslikt. Na 4 weken slikken had ik nog steeds geen positief effect, dus besloot ik na een maand, en ¤15 weg uiteindelijk maar te stoppen. Wat ik hieruit dus wil concluderen is dat een Antidepressiva (op homeipatische basis) niet altijd helpt tegen je depressie, of zelfs helemaal niet werkt.
Op naar de volgende oplossing!
P.s Iemand trouwens ook ervaring met antidepressiva die slecht of helemaal niet werkt?
ja dat kan soms extreem zijn helaas...quote:Op dinsdag 9 september 2008 19:30 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ook zo extreem? Het overvalt me soms ook gewoon, dan ben ik iets aan het doen (of we zijn onderweg) en ineens word ik zo moe dat ik er naar van word.
Je leert er wel mee leven, maar leuk is anders.quote:Op dinsdag 9 september 2008 20:42 schreef Re het volgende:
[..]
ja dat kan soms extreem zijn helaas...
Dat is ook een beetje inherent aan het feit dat je geen anti-depressiva meer gebruikt. Dan komen je gevoelens veel meer in "full-effect" naar je toe, en dan zal het gerust lijken dat het nooit meer goedkomt als je in een dip(je) aanbeland bent. Een kwestie van een flink aantal gesprekken met een hulpverlener, problemen aanpakken, vertrouwen in jezelf hebben en vooral veel geduld hebben.quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:13 schreef Take_A_Picture het volgende:
Hoe gemeen is dat dan?? Als je je goed voelt heb je echt zoiets van, nou ik kan me niet voorstellen dat ik weer in een dip kom! en dan zit je in een dip en kun je je niet voorstellen dat je je ooit nog goed gaat voelen... *zucht* wat een gedoe.
en ik gok dat de percentages voor sint-janskruid-resistentie nog enkele tientallen hoger zijn, zeker als je het placebo-effect uitsluit. maargoed, ik ben misschien niet objectief genoeg gezien mn werkquote:Op dinsdag 9 september 2008 20:41 schreef Re het volgende:
[..]
30% heeft te maken met een zogenaamde treatment resistant depression... dus niet te behandelen met medicijnen
Het kan nog vreemder zelfs... als je een succesvolle therapie stopt omdat je een bepaalde bijwerking hebt en je veranderd van therapie die daarna niet aanslaat kan het zelfs zo zijn dat je eerste therapie vervolgens ook niet meer werkt.... vreemd spul die hersenenquote:Op donderdag 11 september 2008 08:14 schreef knuppelhout het volgende:
[..]
en ik gok dat de percentages voor sint-janskruid-resistentie nog enkele tientallen hoger zijn, zeker als je het placebo-effect uitsluit. maargoed, ik ben misschien niet objectief genoeg gezien mn werk
wat trouwens interessant is om te weten voor veel mensen: als iemand in je familie goed reageert op bijvoorbeeld paroxetine, of sertraline, dan is de kans dat jij daar goed op reageert ook groter. en omgekeerd ook: therapieresitentie voor 1 middel is ook deels erfelijk.
@degene die gestopt was met paroxetine en nu n terugval heeft. hoe lang heb je het gebruikt? hoe ernstig waren je klachten? is een ander middel geen optie voor je? ik denk trouwens dat als je je een paar weken super hebt gevoeld znder medicatie, je het niet zo super hard nodig hebt. misschien ben jij wel beter af zonder. maar mocht je toch vastlopen, bedenk dan vast wat je zou willen en kunnen doen.
Okee, dat is echt raar... je leert toch gewoon bepaalde vaardigheden in therapie?quote:Op donderdag 11 september 2008 08:32 schreef Re het volgende:
[..]
Het kan nog vreemder zelfs... als je een succesvolle therapie stopt omdat je een bepaalde bijwerking hebt en je veranderd van therapie die daarna niet aanslaat kan het zelfs zo zijn dat je eerste therapie vervolgens ook niet meer werkt.... vreemd spul die hersenen
farmacotherapie had ik het ff overquote:Op donderdag 11 september 2008 10:38 schreef Burdie het volgende:
[..]
Okee, dat is echt raar... je leert toch gewoon bepaalde vaardigheden in therapie?
Ik neem aan dat je mij bedoeld? Ik gebruik het ondertussen al sinds 2000, 8 jaar ofzo in totaal, en eigenlijk helpt het nog altijd goed en is er bij mij (nog) geen sprake geweest van het "poop-out" effect zoals dat in vaktermen genoemd wordt. Op wat vermoeidheid en geestelijke afgestomptheid na gaat het best okay.quote:Op donderdag 11 september 2008 08:14 schreef knuppelhout het volgende:
@degene die gestopt was met paroxetine en nu n terugval heeft. hoe lang heb je het gebruikt? hoe ernstig waren je klachten? is een ander middel geen optie voor je? ik denk trouwens dat als je je een paar weken super hebt gevoeld znder medicatie, je het niet zo super hard nodig hebt. misschien ben jij wel beter af zonder. maar mocht je toch vastlopen, bedenk dan vast wat je zou willen en kunnen doen.
Seroxat is een sterk serotonerg middel; je zou eens kunnen kijken naar een middel met ook wat noradrenerge activiteit zoals venlafaxine of duloxetine.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:48 schreef DeepChord het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je mij bedoeld? Ik gebruik het ondertussen al sinds 2000, 8 jaar ofzo in totaal, en eigenlijk helpt het nog altijd goed en is er bij mij (nog) geen sprake geweest van het "poop-out" effect zoals dat in vaktermen genoemd wordt. Op wat vermoeidheid en geestelijke afgestomptheid na gaat het best okay.
Mijn klachten waren dusdanig ernstig dat ik zonder AD niet kon functioneren en redelijk destructief gedrag vertoonde en ook niet echt bijster sociaal was. Met AD gaat het allemaal een stuk beter, en valt er gewoon normaal te leven ondanks dat ik soms het gevoel heb dat ik niet helemaal "echt" ben omdat ik niet altijd in contact sta met mezelf en mijn gevoel niet altijd kan duiden.
Een ander middel een optie? Ik weet het eigenlijk niet, ik vraag me af of het niet gevaarlijk is om na zo'n tijd seroxat op iets anders over te stappen. Verder weet ik niet of het een verbetering voor me oplevert, terwijl de kans dat er iets misgaat aanwezig is. Ik vraag me af of wisselen van AD überhaupt tot voordelen kan leiden. Daarom lees ik hier graag mee, om te horen of er ervaringsdeskundigen zijn..
Ik heb een beetje geprobeerd te googelen wat nou het verschil was tussen serotonerg en noradrenerg. Natuurlijk heeft dat met serotonine en noradrenaline te maken, maar wat ik nou zo snel nergens kan lezen is in welke mate dat gevolgen heeft voor bijverschijnselen die men ervaart en in welke mate er verschillen zijn tussen die categorieën anti-depressiva voor wat betreft bijwerkingen en voordelen/nadelen ten opzichte van elkaar. Weet jij dat?quote:Op donderdag 11 september 2008 23:01 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Seroxat is een sterk serotonerg middel; je zou eens kunnen kijken naar een middel met ook wat noradrenerge activiteit zoals venlafaxine of duloxetine.
Het gevoel wat je hebt kan ook te maken hebben met antidepressiva; sommige mensen voelen zich chroninsch wat losstaan van zichzelf of in een waas leven. Lastig fenomeen, omdat dit ook veroorzaakt kan worden door de depressie.
Ikzelf heb eens ge-experimenteerd met mirtazapine.. Woei, wat was ik een zombie na 1 pilletje...
Ik was wel gestopt ja. Ik had gewoon de standaard dosering, 20mg, 1 per dag. Een paar jaar terug is het meer geweest, maar dat is alweer even terug.quote:Op vrijdag 12 september 2008 09:06 schreef knuppelhout het volgende:
was je nu wel of niet gestopt met paroxetine? en welke dosering had je? in het algemeen is het zo dat je heel heel goed moet nadenken of het risico van een terugval het waard is voor het mogelijke positieve effect. zeker als iemand de situatie voor AD wel heel zwaar vond (of zelfdestructief was) is dat nogal een risico.
Da's een beetje hetzelfde als zeggen: "Henk is buschauffeur, dus dan mag 'ie tegen een huis aanrijden".quote:Op vrijdag 12 september 2008 09:53 schreef Re het volgende:
Koniekipke is Psychiater dus dan mag je experimenteren
Mirtazapine wordt ook veel gegeven bij inslaapklachten, dus daarvoor gebruikte ik het. Ik hou niet zo van benzodiazepines.quote:Op vrijdag 12 september 2008 09:53 schreef Re het volgende:
Koniekipke is Psychiater dus dan mag je experimenteren
Bedoel je hier mij mee? Ik heb het maar vrij kort gebruikt. 3 maanden maar. Maar bij elke pil die ik innam voelde ik me een zwakkeling, alsof ik gefaald had. Plus dat het in verhouding waar ik het voor nodig had niet heel erg heeft gewerkt. Dus ik wilde alweer stoppen en heb dat gedaan onder begeleiding van de huisarts.quote:Op donderdag 11 september 2008 08:14 schreef knuppelhout het volgende:
[..]
Misschien dat het wel onrealistisch is om te verwachten dat paniekaanvallen zomaar ineens verdwijnen, zelfs met behulp van A.D.. Zelf heb ik ook wel eens paniekaanvallen gehad op mijn werk omdat ik de drukte en de dynamiek niet goed aankon en ik niet aan de bel durfde te trekken als ik iets niet wist of ergens hulp bij nodig had. Als er echt reden tot paniek is dan flip je volgens mij sowieso wel, met A.D. of niet. Op dat moment gebruikte ik al enige tijd A.D. en was de laatste aanval alweer jaren geleden bij wijze van spreken.quote:Op maandag 15 september 2008 21:38 schreef TheVotary het volgende:
Jammer dat de AD dan niet echt werkte op het vlak van de paniekaanvallen. Mijn ervaring met lexapro is erg goed. Ik vind het steeds makkelijker om dingen te ondernemen en de frequentie van paniekaanvallen zijn bij mij heel erg omlaag gegaan. Nog niet helemaal beter, maar ik zie echt een stijgende lijn. Heb het eerst zonder proberen op te lossen, maar dat duurde te lang en ik zat toch wel een beetje vast. Maar dat ik eraan begonnen ben heb ik nog geen moment spijt van gehad.
Al die dingen die jij noemt heb ik in ieder geval wel (heeft voor de rest bij mij geen naam vind dat ook niet zo belangrijk dat label, ADHD/ADD is de nieuwste hype dus modieus ben je in ieder geval welquote:Op woensdag 17 september 2008 10:49 schreef MaJo het volgende:maar weer eens een update
vorige week gesprek gehad met de psychiater en daar kwam uit dat ik waarschijnlijk ADD heb. Er valt echt een last van mijn schouders, zoveel valt opeens op zijn plek. De drukte in mijn hoofd, slecht kunnen concentreren, altijd chaotisch, dingen uitstellen tot het laatste moment, tot laat doorgaan en extreem veel moeite met opstaan, het zijn allemaal symptomen die met ADD te maken hebben.
Zijn er hier meer mensen die hier last van hebben? Ik heb nu melatonine voorgeschreven gekregen om in een beter ritme te komen. Hopelijk helpt het
De dingen die je noemt komen mij wel bekend voor, al heb ik geen ADD-labeltje (wel een paar andere)quote:Op woensdag 17 september 2008 10:49 schreef MaJo het volgende:maar weer eens een update
vorige week gesprek gehad met de psychiater en daar kwam uit dat ik waarschijnlijk ADD heb. Er valt echt een last van mijn schouders, zoveel valt opeens op zijn plek. De drukte in mijn hoofd, slecht kunnen concentreren, altijd chaotisch, dingen uitstellen tot het laatste moment, tot laat doorgaan en extreem veel moeite met opstaan, het zijn allemaal symptomen die met ADD te maken hebben.
Zijn er hier meer mensen die hier last van hebben? Ik heb nu melatonine voorgeschreven gekregen om in een beter ritme te komen. Hopelijk helpt het
Nu op Nederland 2.quote:Zembla - Aflevering: De Piekerpil
In ons land slikken bijna één miljoen
mensen antidepressiva.De laatste jaren
is uit meerdere onderzoeken gebleken
dat veel mensen met een lichte of
matige depressie de pillen helemaal
niet nodig hebben.
Artsen weten dit wel,maar schreven het
afgelopen jaar toch meer dan zes
miljoen recepten uit.Ze hebben vaak
geen tijd voor een goed gesprek met de
patiënt,terwijl dat volgens deskundigen