Thanks.quote:Op donderdag 10 juli 2008 12:06 schreef Burdie het volgende:
Wat voor medicijnen gebruik je, Helgi? Hoe lang al en in welke dosis?
Overleg anders eens met je behandelaar, als je denkt dat deze medicatie niet werkt voor jou.
Hang in there.
Ja al jaren. Ja ze hadden het er nog over om de medicatie te veranderen maar daar kijk ik een beetje tegenop. Ik heb net een beetje dit medicijn onder controle (met alcohol drinken) en er zit slaapmiddel in.quote:Op donderdag 10 juli 2008 13:23 schreef Burdie het volgende:
Misschien een idee om toch het hele verhaal eens te vertellen aan je behandelaar.
Het zou maar zo kunnen dat dit toch niet het juiste medicijn voor jou is, en dat je met een ander middeltje veel beter geholpen zal zijn.
Loop je bij een psychiater?
beter natuurlijk helemaal geen alkohol te drinken icm antipsychotica, verder zit er geen slaapmiddel in zyprexa maar is een van de bijwerkingen dus vermoeidheid/slaperigheid. Verder zeg je dat je nog aan het hallucineren bent, dat lijktme een indicatie dat het medicijn toch niet helemaal optimaal werkt.quote:Op donderdag 10 juli 2008 13:33 schreef Helgi het volgende:
[..]
Ja al jaren. Ja ze hadden het er nog over om de medicatie te veranderen maar daar kijk ik een beetje tegenop. Ik heb net een beetje dit medicijn onder controle (met alcohol drinken) en er zit slaapmiddel in.
Ja, bijna iedereen komt dit probleem tegen. Vraag me toch af wat eigenlijk de veroorzaker is hiervan. Als je kijkt wat een shitload aan studenten psychologie doen dan zou je toch denken dat het aanbod aan eventuele werknemers niet slecht te noemen is. Natuurlijk zal het ook wel te maken hebben met het aanbod van mensen die het nodig hebben. De samenleving wordt steeds ingewikkelder en tja daar kan niet iedereen mee omgaan. Misschien is het wel gewoon onmogelijk om die steeds groter wordende groep bij te houden...quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:03 schreef MaJo het volgende:
En ja hoor, toch weer een wachtlijst van 6 tot 8 weken voor de psychotherapeut. Moet er echt iets ergs gebeuren voordat ze je serieus nemen ofzogelukkig gaat het nu wel weer maar ik zat er gisteren echt even doorheen
MaJo, jij woont in Utrecht he?quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:03 schreef MaJo het volgende:
En ja hoor, toch weer een wachtlijst van 6 tot 8 weken voor de psychotherapeut. Moet er echt iets ergs gebeuren voordat ze je serieus nemen ofzogelukkig gaat het nu wel weer maar ik zat er gisteren echt even doorheen
Yep ik woon in Utrechtquote:Op donderdag 10 juli 2008 17:50 schreef Burdie het volgende:
[..]
MaJo, jij woont in Utrecht he?
Ga je het traject van Altrecht in? Dat duurt altijd een gigantische tijd... als je wilt, kan ik je het telefoonnummer van mijn psychologe geven? Die kan echt op korte termijn tijd voor je maken. Heb je wel een verwijzing van je huisarts nodig, maar dat is vast niet moeilijk te regelen.
In Duitsland is het zelfs goedgekeurd tegen depressies geloof ik, dus de medische variant (alhoewel er niet echt solid proof bewijs is) lijkt wel wat werking te hebben, en ja ga gewoon naar de huisarts die weet er alles van (althans dat hoort hij te weten)quote:Op zondag 13 juli 2008 04:48 schreef F04 het volgende:
Ik wil even informeren of iemand misschien ervaring heeft met die Sint janskruid pillen. Nu kwam ik zonet wat informatie tegen, dat sint janskruid gewoon in de kruidvat of andere natuurwinkel (de tuinen bijv.) te koop is onder verschillende namen en merken en soorten. Behalve deze is er ook een ''echte'' medische variant beschikbaar die ook geregistreerd staat als medicijn namelijk Hyperiplan.
Nu vraag ik me eigenlijk af in hoeverre dit met elkaar verschilt, en welke ik nou het beste dan eigenlijk kan kopen? Die Hypeiplan is alleen in de apotheek te koop, maar kan ik dit geneesmiddel dan gewoon zonder recept of naam in een willekeurig apotheek kopen?
Nou is Sint-janskruid eigenlijk maar een homeopathisch goedje. Werkt het echt goed tegen een depressie, iemand ervaring er mee?
[ afbeelding ] (de tuinen)
[ afbeelding ] (deze alleen bij de apotheek als geneesmiddel)
[ afbeelding ] Van Hema's huismerk.
Als ik zou moeten kiezen zou ik bij voorkeur gaan bij één waarvan het tablet niet zo groot is, en in zo'n capsule zit. Ben namelijk niet zo goed in het slikken van die grote dingen.
P.S Hoe lang duurt het trouwens na het slikken (3x per dag?) dat je effect merkt? Als ik het dan bij bewijs van spreken al een paar weken dan continu gebruik, kan ik dan gelijk spontaan stoppen als ik wil, zonder evt bijwerkingen ofzo?
top en goeie keuze van het stoppen met alcohol!quote:Op zondag 13 juli 2008 16:42 schreef Helgi het volgende:
Hoi Re ik reageer hier maar even. Ik heb in de middag een paar uur geslapen, toen ik wakker werd heb ik een spel gedaan, goede afleiding. En ze houden me in de gaten. Ik heb een half uur geleden de medicatie genomen en het gaat al een stuk beter! Oh en ik heb besloten om de hele week niks meer te drinken.
ik ken de wetenschap jaquote:Op zondag 13 juli 2008 23:19 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik heb het ooit gebruikt, maar het duurt echt veel langer dan reguliere AD voordat er werking optreedt. Bovendien is de werking ervan nogal omstreden in wetenschappelijke kringen (google er maar eens naar, er is een hele website over met ervaringen). Voor mij deed het iig weinig, maar het hielp natuurlijk ook niet dat je er superveel van moet nemen (vijf tabletten per dag ofzo) en dan ook nog eens een week of 8 moet wachten tot je er überhaupt iets van zou kunnen merken. Bovendien ben je dan al haast een paar honderd euro lichter...
Het komt vast goed, jaquote:Op zondag 13 juli 2008 23:50 schreef Little_Angel het volgende:
Update van mijn kant...
Het gaat beter met me! Minder last van naar schuldgevoel of angst. Huil minder vaak en ook al een beetje minder slaperig. Morgen moet ik naar de 20mg, vind het wel spannend maar het zal wel goed komen denk ik!
Mja, ik vertel alleen mijn ervaring, daar werd naar gevraagdquote:
quote:Op maandag 14 juli 2008 00:02 schreef Burdie het volgende:
[..]
Mja, ik vertel alleen mijn ervaring, daar werd naar gevraagd. Wellicht niet heel handig dat ik jou dan quotte, ipv degene die de vraag stelde.
Anyways, ik heb zelf ook nog een vraagje. Ik zoek namelijk naar artikelen over seroquel en hoe dit medicijn de stofwisseling beïnvloedt. Ik ben met name geïnteresseerd in de mogelijkheid dat dit medicijn de stofwisseling blijvend beïnvloedt. Weet jij hier iets over?
zowel deze psychiater als een vriendin die psychiater is zeggen dat een psychose getriggerd kan worden door AD als er aanleg voor aanwezig is. De kans is echter heel klein dat zo´n aanleg dan pas aan het licht komt, zeker als je wat ouder bent en toch al de nodige diepe dalen door bent gegaan.quote:Op maandag 14 juli 2008 12:05 schreef Re het volgende:
Van psychoses heb ik eigenlijk nog nooit gehoord als bijwerking.
Ik kan je niets minder dan Hyperiplant (sint janskruid) aanbevelen, dat is een natuurlijk antidepressiva op basis van een natuurlijk kruid, en dus vrij verkrijgbaar in de apotheek zonder recept. Vandaag heb ik trouwens twee pakjes besteld, en morgen kan ik ze komen ophalen! Hopelijk begint de werking een beetje snel na het slikken, want ik wil eigenlijk wel weten of het überhaupt wel werkt.quote:Op maandag 14 juli 2008 13:31 schreef Steenarend het volgende:
Hallo. Ik heb ook heel veel last angst bij andere mensen. Ik zit vrijwel elke dag thuis en kom bijna nooit de deur uit. Ik probeer zoveel mogelijk situaties te lopen. Ik ben van nature heel stil (sinds mijn geboorte) + angst is een combinatie waar ik ik niet verder mee kan leven, en wil leven. Vrienden maken kan ik niet en heb ik ook niet. Mensen kijken mij soms raar aan, heb slechte ervaring met mensen (veel gepest) Vroeger heb ik wel een sociale training van school gedaan alleen daardoor werd het alleen maar erger! Dat heb ik dus ook maar 3 lessen volgehouden of zo. Ik ben dol op alcohol, als ik dat drink heb ik het gevoel dat ik weer leef. Ik wil niet afhankelijk worden van dat spul en zoek een alternatief. Ik lees hier veel over medicatie maar veel weet ik er niet van af. Ik wil nu dus naar de huisarts. Wat moet ik dan precies vertellen tegen hem? Kan ik zo een afspraak maken en krijg ik dan een test of iets dergelijks?
Dat 'stoppen' had ik moeten typen als 'afbouwen' want dat is sowieso altijd beter met AD's.quote:Op maandag 14 juli 2008 12:05 schreef Re het volgende:
nou gelijk en finaal stoppen met AD medicatie is niet zo'n goed idee tenzij je echt in de eerste 6 weken zit. Als je idd begint met AD medicatie zul je in het begin erg goed op jezelf moeten passen, symptomen kunnen even verergeren maar als het goed is zal na een week of 4-6 je lichaam weer in evenwicht zijn. Van psychoses heb ik eigenlijk nog nooit gehoord als bijwerking.
't is een beetje van alles wat denk ikquote:
quote:
CNS Drugs. 2003;17(8):539-62.
Mechanism of action of St John's wort in depression : what is known?
Butterweck V.
Institute of Pharmacology and Toxicology, Universitätsklinikum Münster, Münster, Germany. butterv@uni-muenster.de
Extracts of Hypericum perforatum L. (St John's wort) are now successfully competing for status as a standard antidepressant therapy. Because of this, great effort has been devoted to identifying the active antidepressant compounds in the extract. From a phytochemical point of view, St John's wort is one of the best-investigated medicinal plants. A series of bioactive compounds has been detected in the crude material, namely flavonol derivatives, biflavones, proanthocyanidines, xanthones, phloroglucinols and naphthodianthrones. Although St John's wort has been subjected to extensive scientific studies in the last decade, there are still many open questions about its pharmacology and mechanism of action. Initial biochemical studies reported that St John's wort is only a weak inhibitor of monoamine oxidase-A and -B activity but that it inhibits the synaptosomal uptake of serotonin, dopamine and noradrenaline (norepinephrine) with approximately equal affinity. However, other in vitro binding assays carried out using St John's wort extract demonstrated significant affinity for adenosine, GABA(A), GABA(B) and glutamate receptors. In vivo St John's wort extract leads to a downregulation of beta-adrenergic receptors and an upregulation of serotonin 5-HT(2) receptors in the rat frontal cortex and causes changes in neurotransmitter concentrations in brain areas that are implicated in depression. In studies using the rat forced swimming test, an animal model of depression, St John's wort extracts induced a significant reduction of immobility. In other experimental models of depression, including acute and chronic forms of escape deficit induced by stressors, St John's wort extract was shown to protect rats from the consequences of unavoidable stress. Recent neuroendocrine studies suggest that St John's wort is involved in the regulation of genes that control hypothalamic-pituitary-adrenal axis function. With regard to the antidepressant effects of St John's wort extract, many of the pharmacological activities appear to be attributable to the naphthodianthrone hypericin, the phloroglucinol derivative hyperforin and several flavonoids. This review integrates new findings of possible mechanisms that may underlie the antidepressant action of St John's wort and its active constituents with a large body of existing literature.
het is een kruid. geen bewezen effectief medicijn. Ik ben helemaal niet tegen het proberen van alternatieven als sint janskruid, bananen etc, maar ik noem het graag wat het is.quote:
Wat houdt dat concreet in?quote:Op vrijdag 25 juli 2008 15:56 schreef knuppelhout het volgende:
atypisch antidepressivum
Wat fijn dat het goed gaat! Met mij gaat het ook heel goed ik voel me al twee weken heel goed.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 21:48 schreef Burdie het volgende:
Klinkt fijn iddwas je cold turkey gestopt?
Kleine update hier: het gaat super met me! Sinds een paar dagen gaat het helemaal fantastisch (ik heb een ander merk medicijnen, zou het daarmee te maken kunnen hebben? of heb ik het dit keer helemaal zelf gedaan?
) ben vier kilo afgevallen, voel me helemaal happy, zit lekker in m'n vel, heb leuke toekomstplannen, kan weer genieten van 'het moment', ben weer begonnen met lezen
! en kan me weer ontspannen. Wat heerlijk
!
.
Nee joh, als ik cold turkey stop dan haal ik het niet eens levend door de eerste 2 weken zonder A.D.!quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 21:48 schreef Burdie het volgende:
Klinkt fijn iddwas je cold turkey gestopt?
Klinkt goed burdie!quote:Kleine update hier: het gaat super met me! Sinds een paar dagen gaat het helemaal fantastisch (ik heb een ander merk medicijnen, zou het daarmee te maken kunnen hebben? of heb ik het dit keer helemaal zelf gedaan?
) ben vier kilo afgevallen, voel me helemaal happy, zit lekker in m'n vel, heb leuke toekomstplannen, kan weer genieten van 'het moment', ben weer begonnen met lezen
! en kan me weer ontspannen. Wat heerlijk
!
.
ik ben niet overgestapt, maar heb van een andere apotheek een ander merk paroxetine gekregenquote:Op vrijdag 1 augustus 2008 22:25 schreef DeepChord het volgende:
[..]
Nee joh, als ik cold turkey stop dan haal ik het niet eens levend door de eerste 2 weken zonder A.D.!
Ik heb echt een flinke tijd een halfje per dag genuttigd, toen nog een flinke tijd een halve per 2 dagen en dat langzamerhand afgebouwd tot ik het een mooi moment vond om in het geheel niets meer te nemen. Dat werkte wel redelijk, tot nu dan.. Volgende keer maar iets van een psychiater consulteren, want die kunnen m.i. wat meer nuttigs zeggen over succesvol afbouwen dan een huisarts.
[..]
Klinkt goed burdie!. Op wat voor medicijnen ben je overgestapt dan en waarom?
En nog steeds aan het squashen?.
Fijn om te horen Helgiquote:Op vrijdag 1 augustus 2008 21:54 schreef Helgi het volgende:
[..]
Wat fijn dat het goed gaat! Met mij gaat het ook heel goed ik voel me al twee weken heel goed.
Mag ik de naam van die apotheek dan? Jouw pillen wil ik ook wel.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 22:31 schreef Burdie het volgende:
[..]
ik ben niet overgestapt, maar heb van een andere apotheek een ander merk paroxetine gekregen.
Heb jij iets van hulp gehad (buiten de meds dan) voor die paniekaanvallen Burdie? En zo ja,wat dan?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 14:26 schreef Burdie het volgende:
Hier gaat het ook nog altijd erg goed. Had alleen afgelopen woensdagavond een flinke paniekaanval, zoals ik die al heel lang niet meer gehad heb
. Janken, huilen, op bed liggen gillen, mezelf pijn doen, bijten... echt heel onredelijk was ik
.
Gelukkig weet ik waar het vandaan kwam en hoe ik het de volgende keer minder uit de hand kan laten lopen. En nu gaat 't weer prima.
Psychotherapiequote:Op maandag 11 augustus 2008 16:52 schreef DeepChord het volgende:
[..]
Heb jij iets van hulp gehad (buiten de meds dan) voor die paniekaanvallen Burdie? En zo ja,wat dan?
Zaterdagnacht had ik trouwens ook een soort van mini-paniekaanvalletje maar toevallig kreeg ik mij heel erg snel weer onder controle, en toen dacht ik echt bij mezelf van "waar gaat dit nou weer over?!" omdat het echt nergens over ging.
Al snel sloeg toen mijn humeur naar de goede kant over en toen moest ik even om mezelf lachen.. Nog nooit zoiets vreemds meegemaakt.
quote:Op maandag 11 augustus 2008 17:01 schreef Burdie het volgende:
[..]
Of wat ook leuk was: toen ik net aan de seroquel was begonnen stond ik in een winkel vol ontzag te kijken naar een badjas, onder het uitslaan van de kreet: "ooooh... badjas...".
Hahaha zoiets had ik ook, toen ik net met medicijnen was begonnen (weet niet eens meer welke) We waren toen uit eten met mijn schoonfamilie, en ik heb de hele avond naar de kroonluchter boven de tafel zitten staren, die vond ik zoooo mooi...natuurlijk was het een heel lelijk plastic geval, mijn vriend pest me er nu nog meequote:Op maandag 11 augustus 2008 17:01 schreef Burdie het volgende:
Of wat ook leuk was: toen ik net aan de seroquel was begonnen stond ik in een winkel vol ontzag te kijken naar een badjas, onder het uitslaan van de kreet: "ooooh... badjas...". Daar lachen we nog steeds met grote regelmaat om. Op het moment zelf was het alles behalve lachwekkend, het leek haast wel een psychose, maar achteraf hebben we er de grootste lol om. Zelfrelativering scheelt een hoop.
Thanksquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 18:32 schreef Burdie het volgende:
Wat gaan ze proberen Helgi, of hoor je dat morgen? En mag ik vragen waarom je toch voor iets anders hebt gekozen? Ik vind het dapper hoor, heb het zelf nooit aangedurfd om iets anders te proberen.
Succes morgen!.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |