Burrrrrrrrrrrrdiequote:Op zondag 29 juni 2008 20:57 schreef Burdie het volgende:
Hoi DC. Bedankt voor je schopje, ik vind het altijd leuk om bij te lezen hoe het met de medicijnverslaafden onder ons gaat
.
Knap dat je aan het stoppen bent met paroxetine, maar een dosis van een halve per 4 dagen lijkt me erg vreemd? Heeft je psychiater dit zo aangeraden? Ik mag pas eind dit jaar voor het eerst een stoppoging wagen, maar heb toch een heel ander afbouwadvies gekregen van mijn shrink.
Even algemeen: zijn er ergens afbouwschema's op internet te vinden?
Uit bovenstaande kan je wellicht al opmaken dat het met mij prima gaat tegenwoordig. Ik ben pas verhuisd en geniet enorm van mijn mooie, nieuwe huisje, het samenwonen, de nieuwe meubels, het klussen... en van mijn nieuwe dorpje
! Ben van de stad naar een dorp verhuisd en voel me hier echt veel meer in m'n element
. Ik moet wel m'n draai nog vinden, en heb soms echt eventjes flinke dips, maar die duren vaak niet langer dan een paar uur.
Ik loop zo met alles rond de verhuizing wel telkens weer keihard tegen mijn eigen grenzen aan, en dat vind ik af en toe wel heel lastig en confronterend, maar over het algemeen gezien heb ik de laatste tijd wat meer energie, wat meer fut, wat meer zin om dingen te ondernemen, wat meer sociale vaardigheden... zit gewoon een stuk lekkerder in m'n vel.
Zo, nu de andere updates.
quote:Het uitsluipschema van paroxetine, dat gebruikt werd tijdens klinische studies, voorziet in een geleidelijke stopzetting van de behandeling, met afbouwen van de dagdosissen met wekelijkse stappen van 10 mg.
Ingewikkeld verhaal inderdaad, serotonine levels in de hersenen zijn van een heleboel factoren afhankelijk, soms heb je meer nodig soms minder, deze fluctuaties zullen op een gezond lichaam weinig invloed hebben maar andere mensen zijn er gevoeliger voor. Bij depressie is het voornamelijk dat er een soort desensitisatie optreedt tussen de synapsen in de hersenen (seotonine wordt vrijgegeven door een neuron wat weer opgenomen wordt door het volgende neuron, serotonine wordt minder snel opgenomen en sneller afgebroken waardoor er minder signalen onstaan), waardoor er een verstoring optreedt binnen de hersenen. SSRIs zorgen ervoor dat tussen deze gedesensitiseerde neuronen het serotonine langer aanwezig blijft (vandaar selective serotonin reuptake inhibitors) zodat ze wel de connectie tussen de neuronen op peil kan houden. Maar ja dat is maar 1 klein aspect van alles.quote:Op woensdag 2 juli 2008 12:26 schreef Topspin het volgende:
Vraag me overigens af hoe het zit met serotine aanmaak. Tijden leek het nodig om anti depressiva te nemen om het op peil te houden en laatste tijd hoeft het ineens niet meerIs het zo dat hersens ineens wel genoeg gaan aanmaken. Of komt het door de depressie dat het niet wordt aangemaakt, dat de reden is dat je depressief geworden bent door omstandigheden en niet eens dat de hersens niet genoeg aanmaken in eerste instantie. Kortom: Dat de depressie ervoor zorgt dat serotine niet wordt aangemaakt en niet dat de hersens vanzelf ervoor zorgen dat die serotine te weinig aanwezig is.
Blijft moeilijk die grijze massa.
Is er ook zoiets als teveel serotine in de hersens? Een soort van overdosis als het ware. Vraag me soms af hoe dat zit. Is er dan een bepaalde buffer waar serotine in gaat zitten en dat die buffer groter en kleiner kan worden of dat die buffer gelijk blijft maar kan overstromen. Weet niet of buffer het juiste begrip is maar ik bedoel een soort van cylinder waar iets inpast. Weet niet of het duidelijk is deze vraag.quote:Op woensdag 2 juli 2008 13:11 schreef Re het volgende:
[..]
Ingewikkeld verhaal inderdaad, serotonine levels in de hersenen zijn van een heleboel factoren afhankelijk, soms heb je meer nodig soms minder, deze fluctuaties zullen op een gezond lichaam weinig invloed hebben maar andere mensen zijn er gevoeliger voor. Bij depressie is het voornamelijk dat er een soort desensitisatie optreedt tussen de synapsen in de hersenen (seotonine wordt vrijgegeven door een neuron wat weer opgenomen wordt door het volgende neuron, serotonine wordt minder snel opgenomen en sneller afgebroken waardoor er minder signalen onstaan), waardoor er een verstoring optreedt binnen de hersenen. SSRIs zorgen ervoor dat tussen deze gedesensitiseerde neuronen het serotonine langer aanwezig blijft (vandaar selective serotonin reuptake inhibitors) zodat ze wel de connectie tussen de neuronen op peil kan houden. Maar ja dat is maar 1 klein aspect van alles.
En ja die zap gevoelens bij afbouwen is een bekend verschijnsel, en kan zelfs leiden tot epileptische aanvallen
nah zo simpel is het niet iddquote:Op donderdag 3 juli 2008 16:54 schreef BlueMage het volgende:
D'r is één antidepressivum op de markt dat het tegenovergestelde is van 'n SSRI: 'n zogenaamde SSRE (Selective Serotonin Reuptake Enhancer). Aangezien dit medicijn ook werkt tegen depressies, lijkt het me niet ondenkbaar dat bij sommige mensen de serotonine juist te langzaam wordt afgebroken.(ik kan 't niet zo goed verwoorden, sorry
)
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Tianeptine
M.
Maar 't is toch juist als ik stel dat 't de SSRI maar dan net andersom is? Dus voor mensen waarvoor 'n SSRI niet werkt zou dit misschien wel helpen?quote:Op donderdag 3 juli 2008 17:19 schreef Re het volgende:
[..]
nah zo simpel is het niet iddenhancers hebben op zich weinig te maken met wat er in de synapsen gebeurd maar dat werkt een nivo hoger op de neuroplasticiteit van de hersenen...
Mwah, zo wazig is je verhaal niet hoorquote:Op woensdag 9 juli 2008 13:31 schreef MaJo het volgende:
Nou hier dan ook maar even een updateMet mij gaat het heel wisselend, van heel erg down tot redelijk gelukkig. Heftige week achter de rug, waarbij de maatschappelijk werkster me vertelde dat ik te 'zwaar' was voor maatschappelijk werk en langdurige therapie nodig zou hebben, ik zo down was dat ik het echt niet meer zag zitten, mijn beste vriend uitgezwaaid die geemigreerd is, ultiem geluk gevoeld met vrienden bij een concert en het uitgemaakt met mijn vriendje. Daartussendoor was ik ook nog jarig dus het was allemaal vreemd...
Zometeen weer naar de maatschappelijk werkster. Ik ben vooral erg moe op het moment, en heb ontzettend last van stemmingswisselingen. Sorry als mijn verhaal wazig is, maar zo voel ik me ook
Bedanktquote:Op woensdag 9 juli 2008 13:40 schreef Burdie het volgende:
Volhouden, Little_Angel.
Niet om je te ontmoedigen, maar de bijwerkingen kunnen de komende weken nog wel heftiger worden. Is alleen maar een teken dat het iets met je doet.
Als je er even doorheen zit, kom je maar gewoon in dit topic even je hart luchten, heb ik zelf ook vaak gedaan en het is echt fijn dat er altijd wel iemand is met meer ervaring dan jijzelf.
Wat voor dosis slik je?
Thanks voor je reactiequote:Op woensdag 9 juli 2008 13:48 schreef Burdie het volgende:
[..]
Mwah, zo wazig is je verhaal niet hoor.
Zo te horen gaat het allemaal nog erg op-en-neer en zit er nog niet echt een stabiele lijn in. Heb je zelf wel het idee dat je over het grote geheel gezien op een stijgende lijn zit?
Dat je te 'zwaar' zou zijn voor het MW, daar hoef je je niet rot over te voelen ofzo. Volgens mij is dat al snel zo... het MW is volgens mij ook niet echt bedoeld voor mensen met een depressie. Daarvoor kan je veel beter terecht bij een psycholoog of psychiater. Die kunnen ook medisch gezien wat meer voor je doen, en bijvoorbeeld onderzoeken of je een ander medicijn nodig hebt, een bepaald dieet, of verzin maar wat (ik ben ook geen shrink
).
Je hebt zo te horen veel mee gemaakt deze week (een relatie beginnen of verbreken staat zelfs in de top 10 van heftigste stressfactoren! En dat geldt al voor 'gezonde' mensen, kan je nagaan wat het doet met depressieve mensen). Gun jezelf ook wat tijd om dit allemaal te verwerken en weer lekker tot rust te komen. Het is juist heel normaal dat je je nu even wat vermoeider en onzekerder voelt. Maar weet je? Dat soort gevoelens moet je ook leren een plekje te geven. Dus voel je daar niet rot over, maar laat ze toe, ervaar ze, reageer, en laat ze vervolgens weer gaan
.
Gut, wat klink ik ineens zweverig.
Hier gaat het overigens prima.
het schijnt zelfs zo dat dat spul ook positief werkt op je depressiequote:Op donderdag 10 juli 2008 10:02 schreef ArTiC het volgende:
Ik ben vanmorgen begonnen met Paroxetine (20mg)...
ik heb een beetje hetzelfde gevoel al bij mijn eerste joint..afwachten tot je er iets van merkt (van de bijwerkingen dan).
Omdat die direct merkbaar zijn in tegenstelling tot de invloed op mijn depressieklachten.quote:Op donderdag 10 juli 2008 10:13 schreef Re het volgende:
[..]
het schijnt zelfs zo dat dat spul ook positief werkt op je depressie, kortom, waarom zo focussen op de bijwerkingen
ja dat snap ik, maar zet het in perspectief zou ik zeggenquote:Op donderdag 10 juli 2008 10:15 schreef ArTiC het volgende:
[..]
Omdat die direct merkbaar zijn in tegenstelling tot de invloed op mijn depressieklachten.
Doe ik ook maar de bijwerkingen zijn het eerste signaal dat het spul werkt dus het is gewoon een spannend moment. Het is niet zo dat ik er bang voor ben ofzo.quote:Op donderdag 10 juli 2008 10:17 schreef Re het volgende:
[..]
ja dat snap ik, maar zet het in perspectief zou ik zeggen
Thanks.quote:Op donderdag 10 juli 2008 12:06 schreef Burdie het volgende:
Wat voor medicijnen gebruik je, Helgi? Hoe lang al en in welke dosis?
Overleg anders eens met je behandelaar, als je denkt dat deze medicatie niet werkt voor jou.
Hang in there.
Ja al jaren. Ja ze hadden het er nog over om de medicatie te veranderen maar daar kijk ik een beetje tegenop. Ik heb net een beetje dit medicijn onder controle (met alcohol drinken) en er zit slaapmiddel in.quote:Op donderdag 10 juli 2008 13:23 schreef Burdie het volgende:
Misschien een idee om toch het hele verhaal eens te vertellen aan je behandelaar.
Het zou maar zo kunnen dat dit toch niet het juiste medicijn voor jou is, en dat je met een ander middeltje veel beter geholpen zal zijn.
Loop je bij een psychiater?
beter natuurlijk helemaal geen alkohol te drinken icm antipsychotica, verder zit er geen slaapmiddel in zyprexa maar is een van de bijwerkingen dus vermoeidheid/slaperigheid. Verder zeg je dat je nog aan het hallucineren bent, dat lijktme een indicatie dat het medicijn toch niet helemaal optimaal werkt.quote:Op donderdag 10 juli 2008 13:33 schreef Helgi het volgende:
[..]
Ja al jaren. Ja ze hadden het er nog over om de medicatie te veranderen maar daar kijk ik een beetje tegenop. Ik heb net een beetje dit medicijn onder controle (met alcohol drinken) en er zit slaapmiddel in.
Ja, bijna iedereen komt dit probleem tegen. Vraag me toch af wat eigenlijk de veroorzaker is hiervan. Als je kijkt wat een shitload aan studenten psychologie doen dan zou je toch denken dat het aanbod aan eventuele werknemers niet slecht te noemen is. Natuurlijk zal het ook wel te maken hebben met het aanbod van mensen die het nodig hebben. De samenleving wordt steeds ingewikkelder en tja daar kan niet iedereen mee omgaan. Misschien is het wel gewoon onmogelijk om die steeds groter wordende groep bij te houden...quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:03 schreef MaJo het volgende:
En ja hoor, toch weer een wachtlijst van 6 tot 8 weken voor de psychotherapeut. Moet er echt iets ergs gebeuren voordat ze je serieus nemen ofzogelukkig gaat het nu wel weer maar ik zat er gisteren echt even doorheen
MaJo, jij woont in Utrecht he?quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:03 schreef MaJo het volgende:
En ja hoor, toch weer een wachtlijst van 6 tot 8 weken voor de psychotherapeut. Moet er echt iets ergs gebeuren voordat ze je serieus nemen ofzogelukkig gaat het nu wel weer maar ik zat er gisteren echt even doorheen
Yep ik woon in Utrechtquote:Op donderdag 10 juli 2008 17:50 schreef Burdie het volgende:
[..]
MaJo, jij woont in Utrecht he?
Ga je het traject van Altrecht in? Dat duurt altijd een gigantische tijd... als je wilt, kan ik je het telefoonnummer van mijn psychologe geven? Die kan echt op korte termijn tijd voor je maken. Heb je wel een verwijzing van je huisarts nodig, maar dat is vast niet moeilijk te regelen.
In Duitsland is het zelfs goedgekeurd tegen depressies geloof ik, dus de medische variant (alhoewel er niet echt solid proof bewijs is) lijkt wel wat werking te hebben, en ja ga gewoon naar de huisarts die weet er alles van (althans dat hoort hij te weten)quote:Op zondag 13 juli 2008 04:48 schreef F04 het volgende:
Ik wil even informeren of iemand misschien ervaring heeft met die Sint janskruid pillen. Nu kwam ik zonet wat informatie tegen, dat sint janskruid gewoon in de kruidvat of andere natuurwinkel (de tuinen bijv.) te koop is onder verschillende namen en merken en soorten. Behalve deze is er ook een ''echte'' medische variant beschikbaar die ook geregistreerd staat als medicijn namelijk Hyperiplan.
Nu vraag ik me eigenlijk af in hoeverre dit met elkaar verschilt, en welke ik nou het beste dan eigenlijk kan kopen? Die Hypeiplan is alleen in de apotheek te koop, maar kan ik dit geneesmiddel dan gewoon zonder recept of naam in een willekeurig apotheek kopen?
Nou is Sint-janskruid eigenlijk maar een homeopathisch goedje. Werkt het echt goed tegen een depressie, iemand ervaring er mee?
[ afbeelding ] (de tuinen)
[ afbeelding ] (deze alleen bij de apotheek als geneesmiddel)
[ afbeelding ] Van Hema's huismerk.
Als ik zou moeten kiezen zou ik bij voorkeur gaan bij één waarvan het tablet niet zo groot is, en in zo'n capsule zit. Ben namelijk niet zo goed in het slikken van die grote dingen.
P.S Hoe lang duurt het trouwens na het slikken (3x per dag?) dat je effect merkt? Als ik het dan bij bewijs van spreken al een paar weken dan continu gebruik, kan ik dan gelijk spontaan stoppen als ik wil, zonder evt bijwerkingen ofzo?
top en goeie keuze van het stoppen met alcohol!quote:Op zondag 13 juli 2008 16:42 schreef Helgi het volgende:
Hoi Re ik reageer hier maar even. Ik heb in de middag een paar uur geslapen, toen ik wakker werd heb ik een spel gedaan, goede afleiding. En ze houden me in de gaten. Ik heb een half uur geleden de medicatie genomen en het gaat al een stuk beter! Oh en ik heb besloten om de hele week niks meer te drinken.
ik ken de wetenschap jaquote:Op zondag 13 juli 2008 23:19 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik heb het ooit gebruikt, maar het duurt echt veel langer dan reguliere AD voordat er werking optreedt. Bovendien is de werking ervan nogal omstreden in wetenschappelijke kringen (google er maar eens naar, er is een hele website over met ervaringen). Voor mij deed het iig weinig, maar het hielp natuurlijk ook niet dat je er superveel van moet nemen (vijf tabletten per dag ofzo) en dan ook nog eens een week of 8 moet wachten tot je er überhaupt iets van zou kunnen merken. Bovendien ben je dan al haast een paar honderd euro lichter...
Het komt vast goed, jaquote:Op zondag 13 juli 2008 23:50 schreef Little_Angel het volgende:
Update van mijn kant...
Het gaat beter met me! Minder last van naar schuldgevoel of angst. Huil minder vaak en ook al een beetje minder slaperig. Morgen moet ik naar de 20mg, vind het wel spannend maar het zal wel goed komen denk ik!
Mja, ik vertel alleen mijn ervaring, daar werd naar gevraagdquote:
quote:Op maandag 14 juli 2008 00:02 schreef Burdie het volgende:
[..]
Mja, ik vertel alleen mijn ervaring, daar werd naar gevraagd. Wellicht niet heel handig dat ik jou dan quotte, ipv degene die de vraag stelde.
Anyways, ik heb zelf ook nog een vraagje. Ik zoek namelijk naar artikelen over seroquel en hoe dit medicijn de stofwisseling beïnvloedt. Ik ben met name geïnteresseerd in de mogelijkheid dat dit medicijn de stofwisseling blijvend beïnvloedt. Weet jij hier iets over?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |