Calimero...quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:45 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Da's ook niet eerlijk..
Precies!quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:48 schreef SpecialK het volgende:
nee. atheisten kunnen geen aanspraak maken op die wetten. we leven gewoon in een samenleving waar nog veel wetten expliciet meer (voor)rechten zijn gegeven aan mensen die handelen vanuit een godsdienstelijke overtuiging.
Daarmee geeft ons wetboek en onze grondwet op dit moment nog het signaal dat mensen zonder een godsdienst minderwaardig zijn.
Kwalijke zaak dus. En hopelijk worden dit soort achterlijke special pleading wetjes de komende 100 jaar er nog uit geflikkert.
Kunnen we tot die tijd geen misbruik van die wetjes maken? Zodat ook de atheisten en andere ongelovigen een gesubsidieerde clubje kunnen beginnen en dergelijkequote:Op donderdag 6 maart 2008 16:48 schreef SpecialK het volgende:
nee. atheisten kunnen geen aanspraak maken op die wetten. we leven gewoon in een samenleving waar nog veel wetten expliciet meer (voor)rechten zijn gegeven aan mensen die handelen vanuit een godsdienstelijke overtuiging.
Daarmee geeft ons wetboek en onze grondwet op dit moment nog het signaal dat mensen zonder een godsdienst minderwaardig zijn.
Kwalijke zaak dus. En hopelijk worden dit soort achterlijke special pleading wetjes de komende 100 jaar er nog uit geflikkert.
En als ik dan zeg dat ik Woendsdag gehaktdag mijn 'boekje' is en ik daarom best mag zeggen dat sommige mensen onder de grond moeten? Of val ik er dan weer niet onder? Wanneer krijgt een boekje 'heiligheid'??quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:52 schreef Noin het volgende:
Volgens mij mag je alles zeggen als je maar ergens aan kunt refereren. Een homo moet dood want dat staat in de Bijbel. Een dief moet dood want dat staat in de Koran, en een politicus moet dood want dat staat in de verhalen van de heilige Bongo Bongo of wat dan ook.
Zolang je maar ergens naar kunt refereren kun je in principe best veel zeggen. Dus komen we op het probleem: een Atheiist heeft niet zo'n boekje.
Een atheist gelooft niet in een god, het zegt niks over of ze ook echt religies bestrijden. Zulk soor tmensen zou je eigenlijk extremistische-atheisten kunnen noemen lijkt mequote:Op donderdag 6 maart 2008 16:52 schreef Noin het volgende:
Overigens is er wel een verschil tussen mensen die niet in religie geloven, en die het actief ontkennen/bestrijden. Atheiisten zijn een redelijk extreme vorm van mensen die niet geloven. (toch?)
Ik denk dat men als land heel erg moet streven naar een seculiere staat. Alle rechten, plichten, grondwet, alles onafhankelijk maken van een geloof.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:55 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Wellicht kunnen we de vrijheid van Godsdienst vervangen dor de vrijheid van levensovertuiging. Want dat mensen die in een Opperwezen geloven meer vrijheden hebben dan mensen die dat niet doen, dat lijkt mij een soort ongelijkheid die toch niet moet mogen.
Volgens mij moet je dan eerst aan allerlei wettelijke bepalingen voldoen, er moet een demografisch onderzoek plaatsvinden en dan moet je erkent worden door je regering. Volgens mij gaat het gewoon met een stemming in de de politieke kamer.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:58 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
En als ik dan zeg dat ik Woendsdag gehaktdag mijn 'boekje' is en ik daarom best mag zeggen dat sommige mensen onder de grond moeten? Of val ik er dan weer niet onder? Wanneer krijgt een boekje 'heiligheid'??
Dat soort dingen mag je best zeggen in Nederland.quote:Wat als een athist zegt het volgende zegt: De holocaust is helemaal niet erg, want de werld is zinloos, geregeerd door toeval. Er bestaat niet zoiets als 'goed'of 'kwaad', dingen gebeuren gewoon. Het zijn de mensen die iets 'erg' noemen
Nee zodra je niet gelooft in een god ben je een atheist. Het is een hol containerbegrip voor "iedereen die niet gelovig is"... "de rest" etc...quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:52 schreef Noin het volgende:
Overigens is er wel een verschil tussen mensen die niet in religie geloven, en die het actief ontkennen/bestrijden. Atheiisten zijn een redelijk extreme vorm van mensen die niet geloven. (toch?)
Gaat nog een lastige worden als alle wiccans, Jedi en Pastafari's en weet ik wat je niet hebt naar de rechter stappen. Ze zouden het eens moeten doenquote:Op donderdag 6 maart 2008 17:07 schreef Noin het volgende:
[..]
Volgens mij moet je dan eerst aan allerlei wettelijke bepalingen voldoen, er moet een demografisch onderzoek plaatsvinden en dan moet je erkent worden door je regering. Volgens mij gaat het gewoon met een stemming in de de politieke kamer.
Misschien dat het door een rechter getoetst moet worden dat weet ik eigenlijk niet.
Dat heeft Frankrijk al sinds Napoleon.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:55 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Wellicht kunnen we de vrijheid van Godsdienst vervangen dor de vrijheid van levensovertuiging. Want dat mensen die in een Opperwezen geloven meer vrijheden hebben dan mensen die dat niet doen, dat lijkt mij een soort ongelijkheid die toch niet moet mogen.
De regering beslist of jij een religie aanhangt of niet, en zolang zij niet vinden dat jij een "echte" aanhangt mag je geen gebruik maken van wetten die vaststaan? Sjongejonge, de hypocrisie weer. "ja, we hebben echt heus wel waar vrijheid van religie met allemaal wetten om dat te beschermen, maar je moet wel eerst aan ons vragen of die religie echt is."quote:Op donderdag 6 maart 2008 17:07 schreef Noin het volgende:
[..]
Volgens mij moet je dan eerst aan allerlei wettelijke bepalingen voldoen, er moet een demografisch onderzoek plaatsvinden en dan moet je erkent worden door je regering. Volgens mij gaat het gewoon met een stemming in de de politieke kamer.
Misschien dat het door een rechter getoetst moet worden dat weet ik eigenlijk niet.
quote:Op donderdag 6 maart 2008 17:48 schreef Profesor het volgende:
[..]
Dat heeft Frankrijk al sinds Napoleon.
Daarom deden ze daar niet zo moeilijk over hoofdoekjes in publieke ruimte, want kruisjes zijn ook verboden.
Hier in Nederland behandelen we elke godsdienst apart. (Geen burka, wel keppeltje, etc) en dan krijg je rare discussies, die niet helder zijn.
trekt flesje wijn open
Dat standpunt heb ik verwoord in een essay voor rechtsfilosofie en ik ben het er roerend mee eens.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:55 schreef __Saviour__ het volgende:
Gelovigen hebben inderdaad op een aantal punten uitzonderingen. Wat extreem absurd is.
De vrijheid van godsdienst zou dan ook afgeschaft moeten worden, want die wordt op die manier misbruikt om onder regels uit te komen
Kan ik ook bij jouw kerk komen?quote:Op donderdag 6 maart 2008 17:45 schreef Klopkoek het volgende:
Ach in Nederland valt het allemaal wel mee. In Duitsland betalen ze 'kerkbelasting', in de VS wordt overheidsgeld gebruikt om kerken te subsidiëren en zijn kerken gevrijwaard van belastingplicht en in het aristocratische Engeland heeft de kerk ook een aantal voorrechten.
Tel je zegeningen zou ik zeggen.
In principe wel..quote:Op donderdag 6 maart 2008 18:27 schreef Amokzaaier het volgende:
Dus als ik nu een eigen heilig boek schrijf..
met bijv. gij zult elke lelijke vrouw niet aanraken, en elke knappe vrouw in de kont knijpen.
Dan kan ik daarmee toch mijn onschuld bewijzen?
Ik zou eerder zeggen dat gelovigen minderwaardig zijn dat ze extra wetten nodig hebbenquote:Op donderdag 6 maart 2008 16:48 schreef SpecialK het volgende:
quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:55 schreef __Saviour__ het volgende:
Gelovigen hebben inderdaad op een aantal punten uitzonderingen. Wat extreem absurd is.
De vrijheid van godsdienst zou dan ook afgeschaft moeten worden, want die wordt op die manier misbruikt om onder regels uit te komen
De vrijheid van meningsuiting IS de regel.quote:Op donderdag 6 maart 2008 19:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De vrijheid van godsdienst meningsuiting zou dan ook afgeschaft moeten worden, want die wordt op die manier misbruikt om onder regels uit te komen
pPrecies! En waarom eigenlijk?? Dat is toch ongelijkheid?quote:Op donderdag 6 maart 2008 19:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De vrijheid van meningsuiting IS de regel.
Het punt is dat je de paar dingen die je toch niet mag zeggen, wel mag zeggen als je naar een sprookjesboek wijst.
Nee, wat hij bedoelt is dat er rechtsongelijkheid ontstaat. En daar heeft hij gelijk. Vrijheid van godsdienst wordt in de grondwet al gewaarborgd door het recht op vergadering en vrije meningsuiting.quote:Op donderdag 6 maart 2008 19:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De vrijheid van godsdienst meningsuiting zou dan ook afgeschaft moeten worden, want die wordt op die manier misbruikt om onder regels uit te komen
idd het is een dubbele onnodige wetquote:Op donderdag 6 maart 2008 23:21 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Nee, wat hij bedoelt is dat er rechtsongelijkheid ontstaat. En daar heeft hij gelijk. Vrijheid van godsdienst wordt in de grondwet al gewaarborgd door het recht op vergadering en vrije meningsuiting.
Exactquote:Op donderdag 6 maart 2008 23:21 schreef en_door_slecht het volgende:
Nee, wat hij bedoelt is dat er rechtsongelijkheid ontstaat. En daar heeft hij gelijk. Vrijheid van godsdienst wordt in de grondwet al gewaarborgd door het recht op vergadering en vrije meningsuiting.
Ja.. dus... ?quote:Op donderdag 6 maart 2008 23:21 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
welke wet ?quote:Op donderdag 6 maart 2008 23:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
idd het is een dubbele onnodige wet
Is dat zo ?quote:Op donderdag 6 maart 2008 19:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het punt is dat je de paar dingen die je toch niet mag zeggen, wel mag zeggen als je naar een sprookjesboek wijst.
Omdat dan voorkomen wordt dat gelovigen zich niet aan allerlei regels hoeven te houden omdat ze zich beroepen op vrijheid van godsdienst. Regels moeten gewoon voor iedereen gelden, geen uitzonderingen.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:07 schreef Bluesdude het volgende:
Ja.. dus... ?
Die grondwet garandeert dus de vrijheid van godsdienstig denken.. en zo hoort het ook ...waarom afschaffen dan ?
Die uitzonderingsregel voor pasfoto's geldt ook niet-religieuse levensbeschouwingen..Waar is die ongelijkheid dan ?quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:10 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Omdat dan voorkomen wordt dat gelovigen zich niet aan allerlei regels hoeven te houden omdat ze zich beroepen op vrijheid van godsdienst. Regels moeten gewoon voor iedereen gelden, geen uitzonderingen.
Een praktijkvoorbeeldje van ongelijkheid nu: regels voor pasfoto's op identiteitsbewijzen. Het gezicht moet onbelemmerd op de foto staan, tenzij het is uit religeuze overtuiging. Dergelijke uitzonderingen zijn natuurlijk absurd.
Die uitzondering is er wel. Ik mag bijvoorbeeld niet met een petje op een dergelijke foto. Maar een moslima mag wel de hoofddoek ophouden.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:14 schreef Bluesdude het volgende:
Die uitzonderingsregel voor pasfoto's geldt ook niet religieuse levensbeschouwingen..Waar is die ongelijkheid dan ?
Verder lezen dan alleen het afschaffen daarvan, want er wordt een goed argument bij gegeven. Het staat gelovigen dan nog altijd vrij om hun religie te beoefenen door de rechten op vrijheid van meningsuiting, recht op vergadering en vereniging. Daar kan het allemaal prima onder vallen. Maar het voorkomt onder regels uit kunnen komen.quote:Wat echt anti-democratisch is...is roepen de vrijheid van godsdiensten af te schaffen.. dat is de dictatuur van de atheisten.
wat ik begrepen heb...moet er sprake zijn van een serieuse levensbeschouwelijke overtuiging...quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:16 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Die uitzondering is er wel. Ik mag bijvoorbeeld niet met een petje op een dergelijke foto. Maar een moslima mag wel de hoofddoek ophouden.
dát is dus die oneerlijke ongelijkheid. Er moet geen uitzondering zijn voor zo'n 'levensbeschouwelijke overtuiging'quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wat ik begrepen heb...moet er sprake zijn van een serieuse levensbeschouwelijke overtuiging...
petjesdragers hebben die niet...
ik reageerde op iemand die riep "vrijheid van godsdienst afschaffen" dat is nogal dictatoriaal..quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:18 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Verder lezen dan alleen het afschaffen daarvan, want er wordt een goed argument bij gegeven. Het staat gelovigen dan nog altijd vrij om hun religie te beoefenen door de rechten op vrijheid van meningsuiting, recht op vergadering en vereniging. Daar kan het allemaal prima onder vallen. Maar het voorkomt onder regels uit kunnen komen.
als die meer-rechten niet toegekend worden door geen enkele wet waarom dan zeuren over een grondwet die veranderd moet worden...die verandering is gewoon overbodig..quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:26 schreef __Saviour__ het volgende:
Nergens staan dergelijke 'meer-rechten' expliciet gedefineerd. Maar in de praktijk is het wel degelijk zo dat voor gelovigen regels soms gebogen worden, zie o.a. maar dat pasfotovoorbeeld. En in deze moderne tijd is het natuurlijk dikke onzin dat regels moeten wijken voor godsdienst. Daar moeten we juist van af.
Dat is natuurlijk wel erg simplistisch gesteld. Het gaat mensen die dit soort zaken roepen meestal ook niet zozeer om het feit dat mensen vrij moeten zijn om een bepaald idee aan te hangen, gebouwen neer te zetten waar ze gezamenlijk dit idee uitdragen, etcetera. Het gaat erom dat je op basis van het aanhangen van een bepaald idee, hoe absurd ook, in Nederland blijkbaar wettelijke voorkeursbehandeling kunt krijgen. Zo schijnt er bjivoorbeeld in Amsterdam een religie te zijn die wettelijk toestemming heeft gekregen om Ayahusca te gebruiken, een drug vergelijkbaar met paddo's en dat terwijl nu net een paddoverbod is ingesteld.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:14 schreef Bluesdude het volgende:
Wat echt anti-democratisch is...is roepen de vrijheid van godsdiensten af te schaffen.. dat is de dictatuur van de atheisten.
Ik denk dat het allemaal overtrokken is..quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:34 schreef Monolith het volgende:
Het gaat erom dat je op basis van het aanhangen van een bepaald idee, hoe absurd ook, in Nederland blijkbaar wettelijke voorkeursbehandeling kunt krijgen.
Er worden niet expliciet meer rechten toegekend, maar dat het in de praktijk wel gebeurt, komt wel voort uit een wet. En die zou daarom geschrapt moeten worden.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:33 schreef Bluesdude het volgende:
als die meer-rechten niet toegekend worden door geen enkele wet waarom dan zeuren over een grondwet die veranderd moet worden...die verandering is gewoon overbodig..
En die heisa over die pasfoto's..... get real ...
welke wet is dat dan ?quote:
De wet op godsdienstvrijheid drophannes, waar gaat het nou over denk je. Het lijkt of je je wilt mengen in een discussie je ver te boven gaat.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:44 schreef Bluesdude het volgende:
welke wet is dat dan ?
ik zou niet weten welke wet...
die pasfotowet? die een onderscheid maakt tussen hoofdkledingdracht uit mode-motieven en hoofdkledingdracht uit religieuse motieven ?
Bestaat er dan een wet op de godsdienstvrijheid ?quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:45 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
De wet op godsdienstvrijheid drophannes, waar gaat het nou over denk je. Het lijkt of je je wilt mengen in een discussie je ver te boven gaat.
En dit is het probleem. Schijnbaar zijn er criteria wanneer een overtuiging geldig is of niet. Hoe kan je nu in hemelsnaam bij varianten in het geloof in een onbekende entiteit zeggen "dit geloof in onbekende entiteit X is echt en krijgt subsidies en rechten en vrijstellingen" en "geloof in onbekende entiteit Y vinden wij onzin en de aanhangers daarvan hebben dus pech". Als het geloof in de ene godsdienst echt is zou automatisch het geloof in elk andere variant niet-echt zijn dus onwaar. Ik zie daarom ook geen enkel verschil tussen het principe achter het geloof in het christen- en jodendom en het geloof van de jedi's of de pastafari's. Het is een gevoelskwestie waarbij christenen/joden/moslims niet om kunnen gaan dat anderen een andere religie aanhangen die zij niet erkennen, omdat ze zich dan geridiculiseerd voelen. Maar er is geen enkel zinnig argument aan te dragen waarom het christendom een meer echte godsdienst is dan zeg het jedi-geloof, hooguit dat meer mensen het aanhangen. Maar iedereen weet dat iets niet automatisch waar is omdat veel mensen dat vinden.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wat ik begrepen heb...moet er sprake zijn van een serieuse levensbeschouwelijke overtuiging...
Dat is het punt. niet-godsdienstige levensbeschouwingen hebben géén gelijke rechten. Ik mag geen ayahusca gebruiken omdat ik niet religieus ben, een bepaalde kerk mag dat wel "omdat dat van hun geloof moet". Ik mag niet met een petje op de pasfoto, een moslima wel met een hoofddoek, want dat moet van haar geloof. Ik krijg een boete als ik zeg dat alle homos van een flatgebouw moeten worden gegooid, een imam niet, want zijn boek zegt dat. Als ik zeg dat alle joden dood moeten en ik verwijs naar Mein Kampf kan ik een veroordeling krijgen. Waar is de gelijkheid? Je zei het zelf al, het geldt alleen voor een "serieuze" geloofsovertuiging. Maar wie is de overheid in hemelsnaam om te bepalen wat een serieuze geloofsovertuiging is voor mensen. Dit riekt allemaal heel erg naar discriminatie op geloof, wat precies niet mag volgens de grondwet. De overheid eist blijkbaar het recht op om te bepalen wat wel en niet een echt geloof is en op basis daarvan rechten en subsidies uit te delen. Dát is het hele probleem.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Bestaat er dan een wet op de godsdienstvrijheid ?
Weet ik dat niet of denk jij ..waarde sjokohannes.. dat er zo'n wet bestaat ?
Geef een linkje naar de wet dan.. want ik ken die wet niet...
Of bedoel je artikel 6 van de grondwet ?
Die godsdienstige en niet-godsdienstige levensbeschouwingen gelijke rechten toekent ?
Hij heeft het over Hoofdstuk 1 artikel 6 lid 1 van de Grondwet:quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik denk dat het allemaal overtrokken is..
Over welke wet heb je het ?
Deze wet is volstrekt overbodig:quote:Art. 6.
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
quote:Art 1.
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
quote:Art. 7.
1. Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2. De wet stelt regels omtrent radio en televisie. Er is geen voorafgaand toezicht op de inhoud van een radio- of televisie-uitzending.
3. Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan het geven van vertoningen toegankelijk voor personen jonger dan 16 jaar regelen ter bescherming van de goede zeden.
Nu hoeft het hebben van een overbodige wet niet zo'n probleem te zijn. Echter, het blijkt in de praktijk dat aan deze wet rechten worden ontleend waar mensen zonder fabeltjeskrant geen aanspraak op kunnen maken. Zo ontzettend vaak gebeurt dat ook weer niet, maar die imam met z'n gelul over homo's, varkens en torens kwam op grond hiervan weg. Ik weet zeker dat b.v. Plasterk in z'n vorige functie met zulke uitspraken niet weggekomen was. (Een zeer betrouwbare (indirecte) link naar de uitspraak in de zaak El-Moumni)quote:Art. 9
1. Het recht tot vergadering en betoging wordt erkend, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
Er is geen probleem... behalve dat anti-theisten een situatie van tweederangsheid scheppen zijn als ze eenpetje moeten afdoen voor een pasfoto..quote:
Ik ken dit voorbeeld niet...maar ik vermoed dat de waarheid anders ligtquote:Dat is het punt. niet-godsdienstige levensbeschouwingen hebben géén gelijke rechten. Ik mag geen ayahusca gebruiken omdat ik niet religieus ben, een bepaalde kerk mag dat wel
Je zit hier een situatie te scheppen dat als je verwijst naar een heilig boek dat het wel "mag"..quote:Ik krijg een boete als ik zeg dat alle homos van een flatgebouw moeten worden gegooid, een imam niet, want zijn boek zegt dat. Als ik zeg dat alle joden dood moeten en ik verwijs naar Mein Kampf kan ik een veroordeling krijgen.
De overheid stelt zoveel rechten,regels en definities... en als het in ons straatje uitkomt vinden we dat prima..quote:. De overheid eist blijkbaar het recht op om te bepalen wat wel en niet een echt geloof is en op basis daarvan rechten en subsidies uit te delen. Dát is het hele probleem.
die vrijheid heb je wel.. en wel in hetzelfde artikel 6 die je verwerptquote:Op vrijdag 7 maart 2008 10:33 schreef Scaurus het volgende:
Iedereen is vrij om zijn of haar godsdienst te belijden, maar dat recht hoeft niet in de grondwet. We hebben immers ook geen vrijheid van politieke ideologie of ethische overtuiging. Die worden gedekt door de vrijheid van meningsuiting. Godsdienst wordt door dit artikel ook gedekt en behoeft geen speciaal artikel.
Die vrijheid heb je al op basis van artikel 1.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 11:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
die vrijheid heb je wel.. en wel in hetzelfde artikel 6 die je verwerpt
Je snapt echt totaal niet waar het over gaat he. Het is al een paar keer uitgelegd maar je blijft iedere keer met hetzelfde komen.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 11:36 schreef Bluesdude het volgende:
die vrijheid heb je wel.. en wel in hetzelfde artikel 6 die je verwerpt
eerdere opmerkingen in dit topic suggereren dat dit artikel niet-godsdiensten minder rechten toekent en dat is nonsens...
Het lijkt er idd op dat de praktijk in Nederland zover ontwikkeld is dat artikel 6 overbodig is geworden.
Als dit artikel niet bestaat dan gebeurt er ...... NIKS biezonders in Nederland..
Alles gaat zoals het altijd al was...
Hoezo? Iemand vind het fijn ( om wat voor reden dan ook) om een hoofddoek of een keppeltje te dragen, en ik vind het fijn een pet te dragen. Als diegene dat wel mag en ik niet, is dat gewoon discriminatiequote:Op vrijdag 7 maart 2008 11:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er is geen probleem... behalve dat anti-theisten een situatie van tweederangsheid scheppen zijn als ze eenpetje moeten afdoen voor een pasfoto..
De overheid moet rekening houden met diepere overtuigingen van mensen..en de uitzonderingen kunnen terecht gemaakt worden als bijv gewoontes van mensen gewoon mode zijn of meer diepte hebben omdat ze voorkomen uit levensbeschouwingen..
Nu heb ik begrepen met die pasfoto's dat de overheid spreekt over levensbeschouwingen .. wat impliceert ook niet godsdienstige levensbeschouwingen..
Waar zit dan de discriminatie in ?
Ja..... een modemotief wordt niet erkend... en terecht..
.
ik snap het zeer wel..in die guote die je aanhaalt stel ik ook duidelijk dat eer NIKS anders is in Nederland als art 6 er niet meer is..quote:Op vrijdag 7 maart 2008 11:44 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Je snapt echt totaal niet waar het over gaat he. Het is al een paar keer uitgelegd maar je blijft iedere keer met hetzelfde komen.
Er blijft volledige vrijheid bestaan om de godsdienst uit te oefenen. Die vrijheid wordt zeker gegarandeerd door andere rechten. Gelovigen verliezen er niks mee, ze kunnen met het schrappen van godsdienstvrijheid alleen niet meer onder regeltjes uitkomen.
Het is ook een kwestie van dat de een het doet uit serieus te nemen motieven/levensbechouwing en de andere doet het uit mode/fijn vinden/ smaak..quote:Op vrijdag 7 maart 2008 11:45 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
Hoezo? Iemand vind het fijn ( om wat voor reden dan ook) om een hoofddoek of een keppeltje te dragen, en ik vind het fijn een pet te dragen. Als diegene dat wel mag en ik niet, is dat gewoon discriminatie
Als ik je letterlijk wil nemen met deze zin:...eigenlijk ben je nog onduidelijk weet je dat ... ?quote:Op vrijdag 7 maart 2008 11:55 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik bedoel ook duidelijk het afschaffen van godsdienstvrijheid, wat in de wet voorkomt als dat artikel.
en wie beslist wat een serieus te nemen motief/levensbeschouwing is? Voor mij is religie niet meer dan een rare keuze om te maken, net zoals een pet dragen dat is. Waarom zou het ene dan speciale bescherming moeten krijgen en het ander niet. De fout die je maakt is dat je doet alsof religie iets speciaals is wat aparte bescherming nodig heeft, terwijl het dragen van een pet niet meer is dan een modekeuze. Het is allebei precies hetzelfde, namelijk een manier om je te uiten, meer niet.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 11:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is ook een kwestie van dat de een het doet uit serieus te nemen motieven/levensbechouwing en de andere doet het uit mode/fijn vinden/ smaak..
Dit laatste is leuk...maar niet serieus te nemen als levensbeschouwing..
Het maakt mij niet uit... als de overheid bepaalt dat iedereen op de pasfoto zonder hoofddeksel moet staan..ik lig er niet wakker van..
En wat is een serieus te nemen levensbeschouwing. Mag ik mij baseren op de Griekse, Romeinse of Noorse mythologie. Is Scientology een serieus te nemen levensbeschouwing?quote:Op vrijdag 7 maart 2008 11:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is ook een kwestie van dat de een het doet uit serieus te nemen motieven/levensbechouwing en de andere doet het uit mode/fijn vinden/ smaak..
Dit laatste is leuk...maar niet serieus te nemen als levensbeschouwing..
Het maakt mij niet uit... als de overheid bepaalt dat iedereen op de pasfoto zonder hoofddeksel moet staan..ik lig er niet wakker van..
Artikel 6 is die godsdienstvrijheid die weg moet. Daarmee wordt niet de denkvrijheid afgeschaft, want die wordt zoals al vaak gezegd, nog altijd gewaarborgd.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 11:59 schreef Bluesdude het volgende:
Als ik je letterlijk wil nemen met deze zin:...eigenlijk ben je nog onduidelijk weet je dat ... ?
Het gaat om afschaffen van artikel 6... NIET om afschaffen van denkvrijheden
Godsamme, er is WEL een probleem. En nu zijn het ineens de anti-theïsten die dat verschil scheppen? Nee, vriend, dat is artikel 6 die dat verschil schept. Dat verschil is dat El-Moumi meer mag zeggen dan ik, alleen omdat hij zich beroept op een boek vol blaat. Dat is regelrechte rechtsongelijkheid en dus zeer onwenselijk.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 11:35 schreef Bluesdude het volgende:
Er is geen probleem... behalve dat anti-theisten een situatie van tweederangsheid scheppen zijn als ze eenpetje moeten afdoen voor een pasfoto..
Meer diepte? Wie ben jij om daar over te oordelen? Jij dacht dat hoofddoekjes en kruisjes geen modeverschijnselen zijn?quote:De overheid moet rekening houden met diepere overtuigingen van mensen..en de uitzonderingen kunnen terecht gemaakt worden als bijv gewoontes van mensen gewoon mode zijn of meer diepte hebben omdat ze voorkomen uit levensbeschouwingen..
En waarom is dat terecht?quote:Ja..... een modemotief wordt niet erkend... en terecht..
Te makkelijk dit. De waarheid ligt niet anders, jij wil hem gewoon niet zien.quote:Ik ken dit voorbeeld niet...maar ik vermoed dat de waarheid anders ligt
Nee, het is een discussie die jij graag af doet met 'calimerogedrag', maar hij is zeer fundamenteel. Het gaat er juist om dat iedereen gelijkwaardig is: jij, ik, een neger, een moslim of een christen. En juist daar wil je niet aan, jij blijft voorstander van het achterstellen van niet-gelovigen. (Dat zijn meer mensen dan alleen je anti-theïsten.)quote:Je zit hier een situatie te scheppen dat als je verwijst naar een heilig boek dat het wel "mag"..
Ik zie dat niet zo... het is meer kinnesinne ... en het lijkt me meer calimerogedrag al dan niet toedekkend de neiging godsdiensten en vreemdelingen te onderdrukken.
En weer draai je de boel om. Als het jou niet goed uit komt, ben je ineens tegen.quote:De overheid stelt zoveel rechten,regels en definities... en als het in ons straatje uitkomt vinden we dat prima..
En waarom zou dat een non-issue zijn? Het is een voorbeeld, naast El-Moumni b.v. Het geeft aan dat er wel degelijk sprake is van rechtsongelijkheid, jij komt niet verder dan het af te doen als 'een non-issue'. Je zou toch eens beter in de spiegel moeten kijken over wie hier nu werkelijk intolerant is. Dat zijn, zoals bijna zonder uitzondering, de religieuzen.quote:Van mij mag de overheid die regel veranderen...Het is gewoon niet belangrijk genoeg om me er druk over te maken...het pasfoto-gedoe is een non-issue.. Het is gezeur van intolerante atheisten
Ik snap wat je bedoelt, maar je formuleert je hier toch niet netjes hoor.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 12:36 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Artikel 6 is die godsdienstvrijheid die weg moet. Daarmee wordt niet de denkvrijheid afgeschaft, want die wordt zoals al vaak gezegd, nog altijd gewaarborgd.
Je beweert maar dat die imam m eer mag zeggen..maar ik vind dat gezeur..quote:Op vrijdag 7 maart 2008 13:56 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Godsamme, er is WEL een probleem. En nu zijn het ineens de anti-theïsten die dat verschil scheppen? Nee, vriend, dat is artikel 6 die dat verschil schept. Dat verschil is dat El-Moumi meer mag zeggen dan ik, alleen omdat hij zich beroept op een boek vol blaat. Dat is regelrechte rechtsongelijkheid en dus zeer onwenselijk.
Nee.. het is geen modeverschijnsel..quote:Meer diepte? Wie ben jij om daar over te oordelen? Jij dacht dat hoofddoekjes en kruisjes geen modeverschijnselen zijn?
Die gelijkwaardigheid is er toch ook ?quote:De overheid moet daar helemaal geen rekening mee houden, die moet zorgen voor gelijkwaardigheid voor alle ingezetenen. Reliefreak of niet.
Een levensbeschouwing is iets anders dan een modewens.. ergoo...dat verschil moet erkend worden ..aldus ..niet gelijke situaties veroorzaken niet-gelijke behandelingen..quote:Nee, het is een discussie die jij graag af doet met 'calimerogedrag', maar hij is zeer fundamenteel. Het gaat er juist om dat iedereen gelijkwaardig is: jij, ik, een neger, een moslim of een christen. En juist daar wil je niet aan, jij blijft voorstander van het achterstellen van niet-gelovigen. (Dat zijn meer mensen dan alleen je anti-theïsten.)
Simpel toch de aversie tegenover buitenlanders leidt tot islamietenhaat, hetwelk verborgen wordt achter 'godsdienstkritiek'.. vandaar die hysterie rond hoofddoekjes en artikel 6quote:En hoe zouden de voorstanders van het schrappen vreemdelingen kunnen onderdrukken? Kletspraat natuurlijk, helemaal als je dat bij je reactie zet dat er niets zou veranderen bij het afschaffen van artikel 6.1
nou nou... ik zie heel vaak anti-religieuse mensen op FOK intolerant zijn tov religieuse mensen...quote:.Dat zijn, zoals bijna zonder uitzondering, de religieuzen.
Dat beweer ik niet alleen, dat is ook zo. En dat jij vervolgens niet verder komt dan dat dat 'gezeur' zou zijn is veelzeggend.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 14:30 schreef Bluesdude het volgende:
Je beweert maar dat die imam m eer mag zeggen..maar ik vind dat gezeur..
quote:Ken je dat artikel 6 wel ?
Dat is wel de praktijk van alledag, getuige o.a. de uitspraak in de zaak El-Moumni.quote:Daar staat echt niet in dat en niet-gelovige minder mag zeggen..
Mooi.. snap je dan wel dat reli-denkwijzes niet meer rechten krijg in dat artikel 6..quote:Op vrijdag 7 maart 2008 14:39 schreef en_door_slecht het volgende:Lees dit topic gewoon even terug en kijk een wie ook alweer de persoon was die artikel 6.1 in dit draadje
Waarom heeft een Moslima een serieuzere levensovertuigig dan een petjesdrager? Stel dat ik mijn diepste levensovertuiging is dat ik zelf met mijn lichaam mag doen wat ik wil, en dat niemand daar zeggenschap over heeft, en dat anderen niet mogen beslissen hoe mijn lichaam op de foto komt..quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik zou niet zozeer voor een afschaffing van de godsdienstvrijheid zijn, maar meer voor een verbreding daarvan. Een vrijheid van levensbeschouwing, wordt het dan, waar ook mensen met een a-religieuze levensbeschouwing beroep op kunnen doen.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:18 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Verder lezen dan alleen het afschaffen daarvan, want er wordt een goed argument bij gegeven. Het staat gelovigen dan nog altijd vrij om hun religie te beoefenen door de rechten op vrijheid van meningsuiting, recht op vergadering en vereniging. Daar kan het allemaal prima onder vallen. Maar het voorkomt onder regels uit kunnen komen.
NEEHEE! Sjonge jonge jonge, hoe vaak moeten we hier nog laten zien dat die gelijkwaardigheid er NIET is?quote:Op vrijdag 7 maart 2008 14:30 schreef Bluesdude het volgende:
Die gelijkwaardigheid is er toch ook ?
Jij blijft maar zemelen over die pasfoto, dat is helemaal niet de kern van de zaak.quote:Als jij aannemelijk kan maken dat jouw hoofddeksel een gevolg is van een levensbeschouwing..dan mag je daarmee op de pasfoto..
Waar zeuren we toch eigenlijk over?
Uitingen -in de vorm van b.v. aan kruisje of een hoofddoek- van die levensbeschouwing zijn wel degelijk modegrillen.quote:Ik ben zelf niet-gelovig... en een voorstander van gelijke behandeling... maar wel met respect voor mensen die wel gelovig denken... en die minachting van gelovigen proef ik in dit topic.
In dit hele topic is geen hoofddoekje voorbij gekomen anders dan als een willekeurig voorbeeld van een hoofddeksel. En nu verdraai de handel weer, want ik vroeg hoe het afschaffen van artikel 6.1 kan leiden tot onderdrukking van vreemdelingen (jij stelde dat dat het geval zou zijn).quote:Simpel toch de aversie tegenover buitenlanders leidt tot islamietenhaat, hetwelk verborgen wordt achter 'godsdienstkritiek'.. vandaar die hysterie rond hoofddoekjes en artikel 6
Probleem is dan wel dat je heel snel op een hellend vlak komt waarbij elke wet omzeilt kan worden op basis van de vrijheid van religie. Beter zou dan ook zijn om religie simpelweg geen excuus te laten zijn om van wetten te kunnen afwijken.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 15:08 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Ik zou niet zozeer voor een afschaffing van de godsdienstvrijheid zijn, maar meer voor een verbreding daarvan. Een vrijheid van levensbeschouwing, wordt het dan, waar ook mensen met een a-religieuze levensbeschouwing beroep op kunnen doen.
Dat krijgen ze wel, getuige rechterlijke uitspraken. En die worden onderbouwd met artikel 6. Weg dus met artikel 6.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 14:42 schreef Bluesdude het volgende:
Mooi.. snap je dan wel dat reli-denkwijzes niet meer rechten krijg in dat artikel 6..
Lees eens goed na..
Maar als je dat doet en je geeft iedereen een 'recht op levensbeschouwing' kan ik gaan verkondigen dat, in mijn levensbeschouwing, men homo's head-first van gebouwen mag pleuren. Zonder dat dit voor mij gevolgen heeft. Lijkt me ook niet wenselijk, wel?quote:Op vrijdag 7 maart 2008 15:08 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Ik zou niet zozeer voor een afschaffing van de godsdienstvrijheid zijn, maar meer voor een verbreding daarvan. Een vrijheid van levensbeschouwing, wordt het dan, waar ook mensen met een a-religieuze levensbeschouwing beroep op kunnen doen.
Nou ja, er wordt niet omschreven dat een ieder die 'actief' met een geloof bezig als extraatje 'dit en dat' krijgt.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 14:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mooi.. snap je dan wel dat reli-denkwijzes niet meer rechten krijg in dat artikel 6..
Lees eens goed na..
dat beweer jij dat rechterlijke uitspraken met artikel 6 onderbouwd worden... en misschien is het soms ook wel zo..maar feitelijk is de minderrechterlijke positie niet vastgelegd in artikel 6...quote:Op vrijdag 7 maart 2008 15:12 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Dat krijgen ze wel, getuige rechterlijke uitspraken. En die worden onderbouwd met artikel 6. Weg dus met artikel 6.
Dat is het probleem. Hoe kan je als iemand die niet een van de bekende religies aanhangt aantonen dat dat een essentieel iets is voor jouw levensbeschouwing? Wat nu als jouw religie geen heilig boek heeft waarin de regels staan? Hoe moet je het dan aanwijzen? Dát is het hele probleem. Er is een bewijslast nodig, waarvan de regels om die geldig te laten zijn is opgebouwd rondom de bestaande religies (verwijs naar heilige boeken voor die religie, verwijzing naar geschriften van andere mensen die die religie aanhangen) wat het simpelweg onmogelijk maakt om een andere religie aanvaart te krijgen. en als je niet volgens de vaste regels kan aantonen dat jouw overtuiging voor jou een religie zijn krijg jij simpelweg niet de voordelen die het christendom bijv. wel kan krijgen. Levensbeschouwing is zoiets vaags dat het haast niet aan te tonen is, en het zit ook nog eens zo vastgeroest in de bestaande religies dat alles daarbuiten niet als religie mag worden gezien.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 14:30 schreef Bluesdude het volgende:
Die gelijkwaardigheid is er toch ook ?
Als jij aannemelijk kan maken dat jouw hoofddeksel een gevolg is van een levensbeschouwing..dan mag je daarmee op de pasfoto..
Waar zeuren we toch eigenlijk over?
Is dat zo? Ik zie religieze kleding als een modegril, namelijk een bepaald door je religie ipv door winkels. Het principe erachter is hetzelfde: via je kleding tonen wie je bent en je kleding gebruiken als een manier van je uiten. Alleen leven wij in een maatschappij die nog steeds zo doordrenkt is van religie dat de meeste mensen menen dat kleding gedragen vanuit religieuze ideeen "beter" of "puurder" zijn dan andere kleding en dús een uitzonderingspositie krijgen.quote:Een levensbeschouwing is iets anders dan een modewens.. ergoo...dat verschil moet erkend worden ..aldus ..niet gelijke situaties veroorzaken niet-gelijke behandelingen..
Ik ben zelf niet-gelovig... en een voorstander van gelijke behandeling... maar wel met respect voor mensen die wel gelovig denken... en die minachting van gelovigen proef ik in dit topic.
Wel ik heb liever meer vrijheden dan minder. En ja, dat mag jij dan roepen.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 15:13 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Maar als je dat doet en je geeft iedereen een 'recht op levensbeschouwing' kan ik gaan verkondigen dat, in mijn levensbeschouwing, men homo's head-first van gebouwen mag pleuren. Zonder dat dit voor mij gevolgen heeft. Lijkt me ook niet wenselijk, wel?
Er staat helemaal niks in artikel 6 over pasfoto's... en overigens is "de plicht minder" tav pasfoto's zo onbenulllig van aard dat jaloers doen hierover kleinzielig is..quote:Op vrijdag 7 maart 2008 15:14 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Nou ja, er wordt niet omschreven dat een ieder die 'actief' met een geloof bezig als extraatje 'dit en dat' krijgt.
Dat beweer ik niet alleen en dat is niet alleen misschien zo, het is een FEIT. El-Moumni kwam op grond van artikel 6.1 weg met zijn uitspraken. Daarmee is het er feitelijk dus wel mee vastgelegd, want blijkbaar interpreteren rechters dit artikel zo.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 15:17 schreef Bluesdude het volgende:
dat beweer jij dat rechterlijke uitspraken met artikel 6 onderbouwd worden... en misschien is het soms ook wel zo..maar feitelijk is de minderrechterlijke positie niet vastgelegd in artikel 6...
Nee dus.quote:ageren tegen artikel 6 is nonsens ..
Ook dat is niet waar. Het is niet irrationeel en zeker geen zenuwachtig gedoe. Jij ziet een intolerantie die er niet is en door deze opmerking, ondanks mijn opmerking erover, ook nog eens te herhalen, wek je de indruk dit mij in de schoenen te willen schuiven. Dat stoort me mateloos. Nu je je verhaaltje niet rond krijgt is de tegenstander intolerant.quote:de irrationaliteit van deze agitatie toont de mate van intolerantie van sommige seculieren...
Maar ik zie nog niet hoe dat precies relateert aan hoe dat schadelijk is of niet. Het verbod is namelijk omdat het schadelijk is.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 18:29 schreef Scaurus het volgende:
Omdat traditie het cement van de cultuur is.
Natuurlijk, die afweging snap ik, maar toch blijf ik het dubieus vinden. Alsof er geen expat-Friezen in Zuid-Holland kunnen wonen die ook graag kievitseieren willen rapen. Au fond vind ik er een zelfde kronkel inzitten als in Godsdienstvrijheid. Het heeft een arbitraire factor.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 19:24 schreef Scaurus het volgende:
De vraag is natuurlijk hoe schadelijk het is. Men moet een afweging tussen het belang van de lokale traditie en cultuur (die vandaag de dag erosie ondergaat) en het natuurbelang.
Klopt. Maar als het om het slachten van dieren gaat mag je wel volgens de Islamitische of Joodse ritus slachten. natuurlijk, atheïsten mogen dit ook, er staat nergens dat je Jood of Moslim moet zijn om dat te mogen. Doch, dat de wet dit toestaat, wijst mijns inziens op een uitzonderingsgeval voor gelovigen, die ingegeven is door de ‘vrijheid van godsdienst‘. De bedoeling was dat je louter verdoofd dieren mocht slachten, maar in dit geval wordt er een alternatieve mogelijkheid in de wet gecodeerd.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 22:43 schreef LB06 het volgende:
Godsdienstvrijheid geldt, zoals bijna alle vrijheden, binnen de grenzen van de wet. Dat betekent dat je niet iemand mag stenigen met de dood ten gevolge, omdat de bijbel dat zegt.
Een imam die oproept tot heilige oorlogen is evengoed strafbaar hoor, in elk geval net zó strafbaar. Waarom wordt er altijd gedaan alsof moslims alles maar mogen? Dat is totale onzin, bovendien wat Wilders betreft: deze man zit nb in de tweede kamer en krijgt dus meer dan genoeg recht van spreken.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 19:04 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vind het een goed punt. Je ziet het nu bijvoorbeeld ook met de film van Wilders, die de wind van voren krijgt omdat hij de islam zou beledigen. Waarom zou Wilders dat NIET mogen, terwijl moslims WEL van alles mogen roepen over homo's, ongelovigen, etc. Er is sprake van een rechtsongelijkheid.
Haatzaaiende boeken kunnen ongestoord worden verkocht in dit land. Ik heb het niet eens alleen over moslims, maar net zo hard over Christelijken. Met de hand op de Koran of Bijbel denken ze zich meer te kunnen permitteren. Moslims mogen WEL een boek als de Koran lezen, vol met haatdragende teksten, want dat valt onder 'geloofsovertuiging', maar wee o wee als iemand een kritische film over datzelfde boek maakt. Dan staan ze schuimbekkend te demonstreren NOG VOORDAT ZE DE INHOUD KENNEN en schreeuwen ze moord en brand dat hun religie wordt bekritiseerd.quote:Op zondag 9 maart 2008 00:23 schreef sneakypete het volgende:
Een imam die oproept tot heilige oorlogen is evengoed strafbaar hoor, in elk geval net zó strafbaar. Waarom wordt er altijd gedaan alsof moslims alles maar mogen? Dat is totale onzin, bovendien wat Wilders betreft: deze man zit nb in de tweede kamer en krijgt dus meer dan genoeg recht van spreken.
De vrijheid van godsdienst is echt niet zo ongelimiteerd, helaas soms wel groter dan redelijk is (dwz groter dan die van anderen).
Er is helemaal geen rechtsongelijkheid. Wilders mag zijn film gewoon publiceren.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 19:04 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vind het een goed punt. Je ziet het nu bijvoorbeeld ook met de film van Wilders, die de wind van voren krijgt omdat hij de islam zou beledigen. Waarom zou Wilders dat NIET mogen, terwijl moslims WEL van alles mogen roepen over homo's, ongelovigen, etc. Er is sprake van een rechtsongelijkheid.
En is Wilders dan geen haatzaaiende atheist, die nb ook nog eens de pik heeft op één religie ipv dat hij theisme in zijn algeheel afkeurt?quote:Op zondag 9 maart 2008 01:44 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Haatzaaiende boeken kunnen ongestoord worden verkocht in dit land. Ik heb het niet eens alleen over moslims, maar net zo hard over Christelijken. Met de hand op de Koran of Bijbel denken ze zich meer te kunnen permitteren. Moslims mogen WEL een boek als de Koran lezen, vol met haatdragende teksten, want dat valt onder 'geloofsovertuiging', maar wee o wee als iemand een kritische film over datzelfde boek maakt. Dan staan ze schuimbekkend te demonstreren NOG VOORDAT ZE DE INHOUD KENNEN en schreeuwen ze moord en brand dat hun religie wordt bekritiseerd.
Dit is wereldwijd een algemeen geaccepteerde gang van zaken. Zo werkt het. Geloof moet en zal altijd een streepje voor hebben op niet-geloven.
Het zal wel weer een vuile christenhond zijn, want ik hoor hem nooit over andere religiesquote:Op zondag 9 maart 2008 14:23 schreef sneakypete het volgende:
[..]
En is Wilders dan geen haatzaaiende atheist, die nb ook nog eens de pik heeft op één religie ipv dat hij theisme in zijn algeheel afkeurt?
Hij heult anders ook flink met Israel, ik denk dat hij zo'n ietsist is.quote:Op zondag 9 maart 2008 15:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het zal wel weer een vuile christenhond zijn, want ik hoor hem nooit over andere religies
Hetzelfde zie je bij het Vlaams Belang en Filip Dewinter, die graag wel eens willen heulen met de orthodoxe joden in Antwerpen, maar alleen in verkiezingstijd uiteraard. Als ze stemmen kunnen winnen bij die groep.quote:Op zondag 9 maart 2008 15:53 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Hij heult anders ook flink met Israel, ik denk dat hij zo'n ietsist is.
Opvallend: ik las vorige week in de krant (brabants nieuwsblad de Stem) een flink stuk van een Nederlandse Rabbijn. Deze gematigde man (kwam echt zeer goed over!) heeft Wilders vaker gesproken maar anno nu houdt meneer de deur dicht voor deze Rabbijn> waarschijnlijk omdat hij dingen te zeggen heeft die niet in het straatje van Wilders vallen. Hij wil natuurlijk alleen rabijnnen op de koffie die het met hem eens zijn
Deze opmerking leidt –naast een golf van maatschappelijke verontwaardiging en een politiek debat over de uitzetting van El-Moumni— tot vervolging door het OM. De rechtbank Rotterdam spreekt El-Moumni uiteindelijk vrij op grond van de volgende redenering:quote:‘De Nederlandse samenleving is multicultureel. Als die ziekte zich verspreidt, kan iedereen besmet raken. Daar zijn we bang voor. Als het bij een groep blijft, kunnen we die behandelen en opvoeden zodat ze niet wanhopen, en weer op het rechte pad komen. Zo komt er een einde aan die afwijking die indruist tegen de natuur.’
Het OM hanteert een soortgelijke redenering wanneer hij in 2005 besluit om niet tot vervolging over te gaan van de El Tawheed-moskee, die een boekje verkocht –De Weg van de Moslim— dat opriep tot haat en geweld jegens homo’s en vrouwen. De passage waar de Nederlandse bevolking met name over was gevallen, schreef voor dat homo’s volgens de Islam van het hoogste gebouw in de stad moesten worden geworpen (met het hoofd naar beneden), waarbij de lezer werd opgedragen om de desbetreffende homo hierna met stenen te doden. Het OM stelt naar aanleiding van het boekje geen vervolging in, nu ‘het gaat om passages die kenbaar in direct verband staan met de uiting van een geloofsovertuiging, waardoor het strafbare (lees beledigende) karakter aan de passages ontvalt.’quote:‘ [de uitingen van El-Moumni zijn] zodanig kwetsend zijn voor personen met een homoseksuele gerichtheid dat die uitlatingen binnen het bereik van artikel 137c van het Wetboek van Strafrecht vallen. Het beledigende karakter kan evenwel aan in beginsel beledigende uitlatingen komen te ontvallen, aldus de Hoge Raad in zijn arrest van 9 januari 2001, NJ 2001, 203, wanneer die uitlatingen een godsdienstige overtuiging direct uitdrukken. Bescherming tegen een strafrechtelijke procedure kan derhalve worden ontleend aan het eveneens in de Grondwet vastgelegde recht op vrijheid van godsdienst en godsdienstbeleving (artikel 6 van de Grondwet). […]Derhalve kunnen die uitlatingen niet worden aangemerkt als beledigend in de zin van artikel 137c van het Wetboek van Strafrecht en dient verdachte van overtreding van het bepaalde in dat artikel te worden vrijgesproken.’
Samengevat houdt deze redenering in dat een beledigende uiting niet meer als beledigend kan worden aangemerkt, wanneer deze uiting gedaan wordt in het kader van een godsdienstige overtuiging. In deze voorbeelden wordt de eerder genoemde grondwettelijke godsdienstvrijheid van de burger verzekerd. De verschillende verdachten komen ‘onder hun straf uit’, omdat het opleggen van deze straf deze godsdienstvrijheid zou inperken, en dat zou grondwettelijk niet toegestaan zijn.quote:3.4.2. Door te overwegen als hiervoor onder 3.3 is weergegeven, heeft het Hof mede als zijn oordeel tot uitdrukking gebracht dat de voor praktiserende homoseksuelen op zichzelf beschouwd kwetsende en of grievende vergelijking met fraudeurs en dieven een beledigend karakter kan missen, indien die verwijzing naar fraude en diefstal dient ter aanduiding van de in de geloofsopvatting van de verdachte verankerde opvatting omtrent het evenzeer zondige karakter van een homoseksuele levenswijze.
3.4.3. Noch door de wijze waarop het Hof (blijkens het hiervoor onder 3.4.1 overwogene) de context heeft betrokken in zijn oordeel over de zinsneden die de kern van de tenlastegelegde uitlatingen vormen, noch door de betekenis die het Hof (blijkens het hiervoor onder 3.4.2 overwogene) heeft toegekend aan de omstandigheid dat die zinsneden een uiting zijn van de geloofsovertuiging van de verdachte, heeft het Hof blijk gegeven van een onjuiste opvatting ten aanzien van de term "beledigend", die de steller van de tenlastelegging kennelijk heeft gebezigd in de betekenis die daaraan in de art. 137c en 137e Sr toekomt.
Met deze redenering is het karakter van de bescherming van de vrijheid van religie dan wel levensbeschouwing niet alleen ongrijpbaar, maar ook onbegrijpelijk. Men wordt beschermd door artikel 6 als men een religieuze mening heeft, maar niet als die mening ‘slechts’ levensbeschouwelijk is. Daarbij vallen onder ‘religie’ blijkbaar alleen de in Nederland erkende (en/of algemeen aanvaarde) godsdiensten, en moet de mening wel in een sterke mate zijn oorsprong vinden in een van deze godsdiensten, of te herleiden zijn tot een religieus geschrift. Met een visie die te ‘persoonlijk’ is (ook als deze wél gebaseerd is op een religie!) valt men onder de bescherming van de vrijheid van meningsuiting, die niet sterk genoeg is om het beledigende karakter aan een uiting te ontnemen.quote:‘Enige terughoudendheid acht ik bovendien wel op zijn plaats voor een rechter, die de lastige vraag of sprake is van een (zuivere) "geloofsverkondiging" moet beantwoorden. De grens tussen min of meer persoonlijke levensbeschouwelijke uitingen en (zuivere) geloofsverkondigingen is immers vaag en vloeiend. Wanneer op het eerste gezicht meer levensbeschouwelijke uitingen worden verpakt in een boodschap waarin ook de christelijke leer wordt verkondigd, krijgen die levensbeschouwingen al snel de kleur van een geloofsverkondiging. Weliswaar blijft er, ook binnen een bredere context van (op de bijbel gestoelde) uitingen, ruimte bestaan voor een verklaring die van een strikt persoonlijke visie getuigt waarmee - op zichzelf genomen - niet met vrucht de bescherming van art. 6 GW kan worden inroepen.’
Volgens mijn wil je nu extra rechten voor gelovigen vervangen voor extra rechten voor homo's. Volgens mij is dat niet nodig. Homo's hebben al extra bescherming met anti-discriminatie wetten. En misschien kan je daar als gelovige ook aanspraak op maken als je vanwege je geloof word gediscrimineerd.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 07:27 schreef Gia het volgende:
Oproepen om homo's mensen te doden moet gewoon altijd strafbaar zijn, gelovig of niet.
Top!quote:Op dinsdag 11 maart 2008 17:50 schreef Montov het volgende:
Godsdienstvrijheid betekent ook de vrijheid om geen religie aan te hangen, dus ja, het 'geldt' ook voor atheisten.
Ik reageerde niet op jouw post.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 18:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Top!![]()
Dood aan alle gelovigen!Gelovigen zijn oorlogszuchtige moordenaars en kindermishandelaars! Dood aan alle gelovigen!
Dat verandert niets aan mijn grondwettelijk recht om iedereen lastig te vallen met mijn levensovertuiging.quote:
Nee hoor. Het was maar een voorbeeld uit de praktijk.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 17:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Volgens mijn wil je nu extra rechten voor gelovigen vervangen voor extra rechten voor homo's. Volgens mij is dat niet nodig. Homo's hebben al extra bescherming met anti-discriminatie wetten. En misschien kan je daar als gelovige ook aanspraak op maken als je vanwege je geloof word gediscrimineerd.
Een aparte wet voor religie kan dus gewoon de prullenbak in.
quote:Op dinsdag 11 maart 2008 18:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Top!![]()
Dood aan alle gelovigen!Gelovigen zijn oorlogszuchtige moordenaars en kindermishandelaars! Dood aan alle gelovigen!
Er was in een ander topic al besloten dat de wet voor godsdienstvrijheid gewoon afgeschaft kan worden. Het recht op meningsuiting en het recht van vereniging zijn al genoeg. Een extra wet voor godsdienstvrijheid is overbodig en kan alleen maar misbruikt worden zoals je zelf al stelt.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 18:43 schreef Gia het volgende:
Ik vind dit zaken waar misbruik gemaakt wordt van de vrijheid van godsdienst. Ik vind dat dit artikel dus behoorlijk aangescherpt moet worden. Geloven mag in Nederland, maar het dient een privé-aangelegenheid te zijn en alle normale regels en wetten in dit land zijn belangrijker dan welke geloofswet dan ook.
M.a.w. Als een school in haar reglement heeft staan dat er geen hoofdbedekking gedragen mag worden in de klas, dan geldt dat ook voor moslima's. Om nog maar een voorbeeld te noemen.
Belachelijk dat moslims dat onder werktijd mogen doen. Zou ik onder mijn werktijd af en toe Nietzsche mogen lezen, omdat zijn oeuvre mijn levenbeschouwing is?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 18:43 schreef Gia het volgende:
Ander voorbeeld: 5 x daags bidden. Er zijn moslims die eisen dit onder werktijd te mogen doen, omdat hun geloof dit voorschrijft.
wat is je vraag of stelling eigenlijk?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 17:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Stel nou dat ik onder bescherming van mijn levensovertuiging (Atheïsme) een haat-campagne begin tegen alle gelovigen, om te beginnen christenen. Zou ik dan worden vrijgesproken als ik mensen oproep tot het massaal vermoorden van gelovigen?
Blijkbaar geld dat niet voor moslims die homo's van flatgebouwen willen gooien.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 22:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wat is je vraag of stelling eigenlijk?
in principe is het herhaaldelijk oproepen tot massamoord strafbaar toch ..?
in je pauze sure thing... van mijn part lees je de bijbel, de koran en de talmoed in je pauze maar val mij er niet mee lastig. ook daar heb je geen vrijheid van religie nodigquote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:57 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Belachelijk dat moslims dat onder werktijd mogen doen. Zou ik onder mijn werktijd af en toe Nietzsche mogen lezen, omdat zijn oeuvre mijn levenbeschouwing is?
Afschaffen van GW 6.1quote:Op dinsdag 11 maart 2008 22:29 schreef Bluesdude het volgende:
wat is je vraag of stelling eigenlijk?
natuurlijk is dat wel strafbaar. de uitvoering loopt af en toe spaak dankzij wat hippies in den haag die overdreven medelijden tonen. doe je niks aan, of ja, toch wel;quote:Op dinsdag 11 maart 2008 22:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Blijkbaar geld dat niet voor moslims die homo's van flatgebouwen willen gooien.
Doen moslims dat dan.. dat soort oproepen herhaaldelijk... daar weet ik niks van...?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 22:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Blijkbaar geld dat niet voor moslims die homo's van flatgebouwen willen gooien.
Hoe lang blijf jij nog negeren dat er bepaalde gerechtelijke uitspraken (van zelfs de Hoge Raad) liggen die laten zien dat dat NIET strafbaar is, zolang je er een reliesaus overheen gooit?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 23:59 schreef sneakypete het volgende:
natuurlijk is dat wel strafbaar. de uitvoering loopt af en toe spaak dankzij wat hippies in den haag die overdreven medelijden tonen.
Het probleem wordt niet gevormd door die ene imam, zelfs niet door alle Andre Rouvoetjes van dit land. Het probleem zit in de grondwet.quote:doe je niks aan, of ja, toch wel;
-grenzen dicht voor ongewenste mensen -niet alle moslims, maar wel dit fanaten-
Een kleinere overheid, ik zou het toejuichen. Maar wat heeft dat met rechtsongelijkheid te maken? Waar ligt het verband tussen lapzwansen en rechtsongelijkheid?quote:-minder overheid. minder gratis inkomen voor lapzwansen. die blijven weg als je geen kadootjes meer geeft
Een eerlijk debat? Wie komt hier aanzetten met 'de grenzen dichtgooien'? Die gristenfundies hebben we hier al zitten hoor. Zoiets heet symptoombestrijding, het is fundamenteel geen oplossing voor het probleem van rechtsongelijkheid. Er is wel een andere oplossing voor: afschaffen van GW 6.1.quote:-een eerlijke debat voeren. christenen net zo hard bekritiseren als moslims.
Als toevallig de voorgeschreven gebedstijden tijdens de pauze vallen, tja, dan kan dat. Geen probleem.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 22:49 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
in je pauze sure thing... van mijn part lees je de bijbel, de koran en de talmoed in je pauze maar val mij er niet mee lastig. ook daar heb je geen vrijheid van religie nodig
Zou ik als baas ook prima vinden als ze daarna maar wel een uurtje (of hoe lang ze ook in mijn tijd bidden) langer doorwerken. Is dat niet mogelijk, op een andere tijd inhalen. Is dat niet mogelijk, minder salaris of ontslag wegens contractbreuk.quote:Op woensdag 12 maart 2008 11:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Als toevallig de voorgeschreven gebedstijden tijdens de pauze vallen, tja, dan kan dat. Geen probleem.
Maar doorgaans vallen die tijden niet in de pauze. En ik heb het dus over die strenge fundamentalisten die vinden dat ze, vanwege de vrijheid van geloof, moeten kunnen bidden op de voorgeschreven tijden.
Dan is het prima. Maar het probleem komt natuurlijk op het moment dat het wel overlast veroorzaakt, doordat het zaken ophoudt b.v. En dat iemand dan zegt: ‘Het is mijn recht, ik doe het toch.’ Hij ontslagen wordt, naar de rechter gaat om het aan te vechten onder het mom van godsdienstvrijheid. En dan vermoed ik dat hij sterker staat dan een atheïst die elke dag een paar keer z'n werk op vaste ogenblikken wil onderbreken om teletekst te lezen.quote:Op woensdag 12 maart 2008 11:39 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Zou ik als baas ook prima vinden als ze daarna maar wel een uurtje (of hoe lang ze ook in mijn tijd bidden) langer doorwerken. Is dat niet mogelijk, op een andere tijd inhalen. Is dat niet mogelijk, minder salaris of ontslag wegens contractbreuk.
En verder mogen ze geen overlast veroorzaken voor de rest van de werknemers die wel gewoon doorwerken! Dan is het prima toch?
Klopt en daarom ben ik ook voor het voorzichtig omspringen met artikel 6!quote:Op woensdag 12 maart 2008 11:45 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dan is het prima. Maar het probleem komt natuurlijk op het moment dat het wel overlast veroorzaakt, doordat het zaken ophoudt b.v. En dat iemand dan zegt: ‘Het is mijn recht, ik doe het toch.’ Hij ontslagen wordt, naar de rechter gaat om het aan te vechten onder het mom van godsdienstvrijheid. En dan vermoed ik dat hij sterker staat dan een atheïst die elke dag een paar keer z'n werk op vaste ogenblikken wil onderbreken om teletekst te lezen.
Als er een Imam word vrijgesproken zal het dus wel gebeuren, ook als jij niet oplet.quote:Op woensdag 12 maart 2008 00:43 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Doen moslims dat dan.. dat soort oproepen herhaaldelijk... daar weet ik niks van...?
Er zijn wel meer boekjes, en niet allemaal zo oud. Maar misschien moet je wat beter de Strory lezen.quote:jaja.. er was een boekje waar iemand beschreef wat iemand 1300 jaar geleden zei...
is dat herhaaldelijk oproepen tot massamoord ?
Ik wil helemaal niets verbieden, ik eis hetzelfde recht op. Dood aan alle gelovigen!quote:Dan moet je duizenden films, boeken, games etc.. verbieden.. dan is dat allemaal een grote geweldsorgie die aanzet tot geweld
Het kwaad straft veelal zichzelf.quote:ps.. en de makers straffen daarnaast.. het zal stil worden in Hollywood
quote:Op woensdag 12 maart 2008 16:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als er een Imam word vrijgesproken zal het dus wel gebeuren, ook als jij niet oplet.
[..]
heel fraai dat je zo laat zien dat je ontieglijk intolerant bent cq oproept tot moord..quote:Op woensdag 12 maart 2008 16:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik wil helemaal niets verbieden, ik eis hetzelfde recht op. Dood aan alle gelovigen!![]()
Psst, sarcasme.quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:53 schreef Bluesdude het volgende:
heel fraai dat je zo laat zien dat je ontieglijk intolerant bent cq oproept tot moord..
quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:53 schreef Bluesdude het volgende:
heel fraai dat je zo laat zien dat je ontieglijk intolerant bent cq oproept tot moord..
Het is niet zo erg als papierversnipperaar doet vermoeden. Maar eigenlijk... heel eigenlijk is het nog veel erger.quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij suggereert dat
...er moslims zijn die herhaaldelijk oproepen homo's van flats af te gooien
Ik vraag of dat waar is...,want ik ken die voorbeelden niet..
welke iman heeft wanneer dan herhaaldelijk opgeroepen tot het van flats afmieteren van homo's
noem dat eens met link
en is die man voor de rechter geweest daarvoor ?
noem dat eens met link... en hij is vrijgesproken ofzo ?
ik ken die voorbeelden niet en hoe minder je man en paard noemt hoe meer je de indruk maakt dat je aan het fantaseren bent....
quote:Gezien de in de grondwet en internationale verdragen verankerde vrijheid van godsdienst stond het verdachte vrij zijn op zijn geloofsovertuiging stoelende opvattingen omtrent homoseksualiteit uit te dragen.
Yup, maar als hij zegt.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:27 schreef Amokzaaier het volgende:
Het valt ook allemaal wel mee.. als een moslim roept 'dood aan alle homo's' zonder enige nuance (itt bij deze rechtspraak) zal hij gewoon veroordeeld worden voor aanzetten tot haat.
Die twee lange posts die ik hierboven maakte geven je het antwoord hierop en ook op alle discussie die sinds die posts is gevoerd.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:30 schreef pfaf het volgende:
Eerlijk gezegd snap ik de hele wet rondom vrijheid van godsdienstbelijding niet. Als ik het goed begrijp staat in artikel 6 dat ieder z'n godsdienst mag belijden, zolang zij zich aan de wet houden. Dan voegt dit artikel toch helemaal niets toe? Als er namelijk privileges aan ontleend mogen worden, is het artikel weer in tegenspraak met artikel 1, welke discriminatie verbiedt...
Excuses voor m'n onwetendheid.
Het gaat hier om de El Tawheed moskee in Amsterdam. Die heeft een boek verkocht/uitgegeven met daarin de oproep om homo's van hoge gebouwen te pleuren. Hier een linkje.quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:53 schreef Bluesdude het volgende:
Jij suggereert dat
welke iman heeft wanneer dan herhaaldelijk opgeroepen tot het van flats afmieteren van homo's
noem dat eens met link
en is die man voor de rechter geweest daarvoor ?
noem dat eens met link... en hij is vrijgesproken ofzo ?
ik ken die voorbeelden niet en hoe minder je man en paard noemt hoe meer je de indruk maakt dat je aan het fantaseren bent....
Nee, zo simpel ligt het niet. Dat was geen boekje die schreef over een baard uit 1300 die iets vond. Dat was een oproep aan mensen nu, waarbij de El Tawheed moskee weigerde zich te distantiëren van de inhoud.quote:mijn idee is dat je iets met een boekje wat in een moskee lag waarin beschreven stond wat een schriftgeleerde 1300 jaar terug vond over homo's .. hebt opgeblazen tot iets wat niet gebeurd is..
Ik heb nu pas de moeite genomen het te lezen...quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:37 schreef wadgem het volgende:
[..]
Die twee lange posts die ik hierboven maakte geven je het antwoord hierop en ook op alle discussie die sinds die posts is gevoerd.
Niet gezien, naast onwetend ben ik dus ook nog eens lui.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:37 schreef wadgem het volgende:
[..]
Die twee lange posts die ik hierboven maakte geven je het antwoord hierop en ook op alle discussie die sinds die posts is gevoerd.
Ze zijn niet tegenstrijdig. Vrijheid geven aan een bepaalde groep is geen discriminatie van anderen. De vrijheid geven aan vrouwen qua abortus is geen discriminatie voor mannen. Vrijheid van vereniging is geen discriminatie voor mensen die niet bij een vereniging zitten.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:50 schreef pfaf het volgende:
Maar je bent het er dus mee eens, dat artikel 6 en 1 per defintie met elkaar in tegenspraak zijn en dat er, simpel gezegd, één zou moeten sneuvelen?
Je doet nu alsof persvrijheid en abortus dingen zijn waar slechts 1 groep voordeel bij heeft.quote:Op donderdag 13 maart 2008 11:15 schreef Montov het volgende:
[..]
Ze zijn niet tegenstrijdig. Vrijheid geven aan een bepaalde groep is geen discriminatie van anderen. De vrijheid geven aan vrouwen qua abortus is geen discriminatie voor mannen. Vrijheid van vereniging is geen discriminatie voor mensen die niet bij een vereniging zitten.
Natuurlijk, je kan 1 artikel nemen waarin staat dat iedereen in vrijheid leeft, maar dat wordt wel een beetje vaag en onduidelijk wat het precies inhoudt. Zo is er ook artikelen over vrijheid van vergadering en betoging, persvrijheid en de vrijheid om verzoeken bij de overheid in te dienen. Allemaal zaken die in 1 vrijheid van meningsuiting artikel kunnen worden ondergebracht. Vrijheid van religie is echt niet zo'n apart geval.
Overigens kan je ook stellen dat de hele grondwet overbodig is: het is niet afdwingbaar, en aangezien er zovaak wordt verwezen naar de wet ("behoudens de wet", "De wet bepaalt <de invulling>") kan je net zo goed alles via normale wetgeving regelen.
Vertrouw mij als ik zeg dat ook atheisten en andere levensbeschouwingen profijt hebben van vrijheid van godsdienst.quote:Op donderdag 13 maart 2008 11:30 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je doet nu alsof persvrijheid en abortus dingen zijn waar slechts 1 groep voordeel bij heeft.
Trust me. Vrijheid om abortus te plegen is iets waar vrouwen zowel als mannen blij mee kunnen zijn.
Dat zijn wettelijke bepalingen die daarvoor zorgen, geen door het grondwetsartikel. Er zijn zoveel verschillende belastingvoordelen, voor chronisch zieken, gepensioneerden, goede doelen, huisbezitters, etc, etc, dat het echt niet iets is dat door godsdienstvrijheid komt.quote:Vrijheid om religie uit te oefenen en op basis daarvan belastingvoordeel te krijgen en vrijstelling te hebben bij bepaalde regeltjes waar de rest van nederland zich juist wel weer aan moet houden is -niet- wenselijk en niet vergelijkbaar met de vrijheden die jij net opnoemt.
Neen, ik zeg dat artikel 6 moet sneuvelen. De hele redenering daarvoor heb ik hier niet geplaatst omdat ik dan mijn hele essay zou moeten plaatsen, maar het komt hierop neer:quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:50 schreef pfaf het volgende:
[..]
Niet gezien, naast onwetend ben ik dus ook nog eens lui.
Maar je bent het er dus mee eens, dat artikel 6 en 1 per defintie met elkaar in tegenspraak zijn en dat er, simpel gezegd, één zou moeten sneuvelen?
quote:Samenvattend gesteld valt de interpretatie die de Nederlandse rechter geeft aan de bescherming van de vrijheid van godsdienst dus niet rationeel te verdedigen. De godsdienstvrijheid heeft een onbegrijpelijk toepassingskader, op rationeel gezien arbitraire gronden. Een liberale rechtsstaat kent geen bescherming van vrijheid van godsdienst (in deze zin), slechts een voor allen gelijk geldende vrijheid van meningsuiting. In een rechtvaardige samenleving is iedereen vrij om het geloof van zijn overtuiging te praktiseren, maar daarbij is iedereen wél gelijkelijk gebonden aan de beginselen van rechtvaardigheid en de daaruit voortvloeiende verplichtingen. Die beginselen gaan altijd en overal boven individuele opvattingen.
Lees dit en andere religie topics nog eens door. Er zijn gelovigen wegens hun religie vrijgeproken van beledinging, discriminatie en bedreiging.quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij suggereert dat
Lees de topics door.quote:welke iman heeft wanneer dan herhaaldelijk opgeroepen tot het van flats afmieteren van homo's
noem dat eens met link
Ja.quote:en is die man voor de rechter geweest daarvoor ?
Ja.quote:noem dat eens met link... en hij is vrijgesproken ofzo ?
Nee.quote:ik ken die voorbeelden niet en hoe minder je man en paard noemt hoe meer je de indruk maakt dat je aan het fantaseren bent....
Linkje?quote:mijn idee is dat je iets met een boekje wat in een moskee lag waarin beschreven stond wat een schriftgeleerde 1300 jaar terug vond over homo's .. hebt opgeblazen tot iets wat niet gebeurd is..
Ik eis het recht om net zo intolerant en lichtgeraakt te zijn als gelovigen.quote:heel fraai dat je zo laat zien dat je ontieglijk intolerant bent cq oproept tot moord..
quote:
quote:
Nee. Ik wil bewijs en een logische redenatie.quote:Op donderdag 13 maart 2008 11:51 schreef Montov het volgende:
[..]
Vertrouw mij als ik zeg dat ook atheisten en andere levensbeschouwingen profijt hebben van vrijheid van godsdienst.
Dus de grondwet op godsdienstvrijheid is overbodig, want zonder die wet kunnen religies ook voordeeltjes hebben?quote:[..]
Dat zijn wettelijke bepalingen die daarvoor zorgen, geen door het grondwetsartikel. Er zijn zoveel verschillende belastingvoordelen, voor chronisch zieken, gepensioneerden, goede doelen, huisbezitters, etc, etc, dat het echt niet iets is dat door godsdienstvrijheid komt.
Inderdaad.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:52 schreef Noin het volgende:
een Atheiist heeft niet zo'n boekje.
Maar in de gevallen van de heer Moumni, een dominee ergens in '98 en iemand uit de kamer van de sgp zei de rechter dat wat zij deden/zeiden niet strafbaar was/is omdat het (die denkbeelden die ze ventileerden) onderdeel zijn van hun religie. Daarom, en alleen daarom, mochten zij de kwetsende dingen zeggen die ze hebben gezegd. Als zij zich niet achter de religie en dus artikel 6 konden verschuilen hadden ze gewoon veroordeeld geweest wegens belediging.quote:Op donderdag 13 maart 2008 23:35 schreef sneakypete het volgende:
True
De vrijheid op godsdienst houdt in dat je iedere relegie mag aanhangen, maar ook kan beslissen om geen religie aan te hangen. Dus iedereen heeft er profijt van.quote:Op donderdag 13 maart 2008 16:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Ik wil bewijs en een logische redenatie.
Je trekt verkeerde conclusies. Ik zeg dat het afschaffen van godsdienstvrijheid niet ervoor zorgt dat religies of volgelingen op bepaalde zaken voordelen krijgen, net als iedere identificeerbare groep voordelen kan krijgen. Het afschaffen van godsdienstvrijheid is dus overbodig.quote:[..]
Dus de grondwet op godsdienstvrijheid is overbodig, want zonder die wet kunnen religies ook voordeeltjes hebben?![]()
Maar die vrijheden hebben we al dmv andere wetten. Overbodig dus.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 10:10 schreef Montov het volgende:
[..]
De vrijheid op godsdienst houdt in dat je iedere relegie mag aanhangen, maar ook kan beslissen om geen religie aan te hangen. Dus iedereen heeft er profijt van.
Ik vroeg om een logische redenatie!quote:[..]
Je trekt verkeerde conclusies. Ik zeg dat het afschaffen van godsdienstvrijheid niet ervoor zorgt dat religies of volgelingen op bepaalde zaken voordelen krijgen, net als iedere identificeerbare groep voordelen kan krijgen. Het afschaffen van godsdienstvrijheid is dus overbodig.
Vrijheid van godsdienst behoort net als vrijheid van meningsuiting tot de mensenrechten.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:55 schreef __Saviour__ het volgende:
Lang leve de Nederlandse cultuur die van nature stront heeft aan de kerkquote:Op donderdag 6 maart 2008 17:45 schreef Klopkoek het volgende:
Ach in Nederland valt het allemaal wel mee. In Duitsland betalen ze 'kerkbelasting', in de VS wordt overheidsgeld gebruikt om kerken te subsidiëren en zijn kerken gevrijwaard van belastingplicht en in het aristocratische Engeland heeft de kerk ook een aantal voorrechten.
Tel je zegeningen zou ik zeggen.
Bladen als de Telegraaf en Elsevier staan dagelijks vol met haatdragende stukken over allochtonen en moslims. Er is dus helemaal geen sprake van een streepje voor hebben.quote:Op zondag 9 maart 2008 01:44 schreef Elfletterig het volgende:
Haatzaaiende boeken kunnen ongestoord worden verkocht in dit land. Ik heb het niet eens alleen over moslims, maar net zo hard over Christelijken. Met de hand op de Koran of Bijbel denken ze zich meer te kunnen permitteren. Moslims mogen WEL een boek als de Koran lezen, vol met haatdragende teksten, want dat valt onder 'geloofsovertuiging', maar wee o wee als iemand een kritische film over datzelfde boek maakt. Dan staan ze schuimbekkend te demonstreren NOG VOORDAT ZE DE INHOUD KENNEN en schreeuwen ze moord en brand dat hun religie wordt bekritiseerd.
Dit is wereldwijd een algemeen geaccepteerde gang van zaken. Zo werkt het. Geloof moet en zal altijd een streepje voor hebben op niet-geloven.
Dus? nu kunnen ze onder bepaalde dingen uitkomen dmv die wet en wanneer die weg gaat niet meer en dat mensrecht word ttoch "gedekt"quote:Op zaterdag 15 maart 2008 00:17 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Vrijheid van godsdienst behoort net als vrijheid van meningsuiting tot de mensenrechten.
Word er in die bladen opgeroepen om moslims met hun hoofd naar beneden van flatgebouwen te gooien?quote:Op zaterdag 15 maart 2008 00:20 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Bladen als de Telegraaf en Elsevier staan dagelijks vol met haatdragende stukken over allochtonen en moslims. Er is dus helemaal geen sprake van een streepje voor hebben.
Het zou wel humor zijn.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 00:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Word er in die bladen opgeroepen om moslims met hun hoofd naar beneden van flatgebouwen te gooien?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |