Calimero...quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:45 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Da's ook niet eerlijk..
Precies!quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:48 schreef SpecialK het volgende:
nee. atheisten kunnen geen aanspraak maken op die wetten. we leven gewoon in een samenleving waar nog veel wetten expliciet meer (voor)rechten zijn gegeven aan mensen die handelen vanuit een godsdienstelijke overtuiging.
Daarmee geeft ons wetboek en onze grondwet op dit moment nog het signaal dat mensen zonder een godsdienst minderwaardig zijn.
Kwalijke zaak dus. En hopelijk worden dit soort achterlijke special pleading wetjes de komende 100 jaar er nog uit geflikkert.
Kunnen we tot die tijd geen misbruik van die wetjes maken? Zodat ook de atheisten en andere ongelovigen een gesubsidieerde clubje kunnen beginnen en dergelijkequote:Op donderdag 6 maart 2008 16:48 schreef SpecialK het volgende:
nee. atheisten kunnen geen aanspraak maken op die wetten. we leven gewoon in een samenleving waar nog veel wetten expliciet meer (voor)rechten zijn gegeven aan mensen die handelen vanuit een godsdienstelijke overtuiging.
Daarmee geeft ons wetboek en onze grondwet op dit moment nog het signaal dat mensen zonder een godsdienst minderwaardig zijn.
Kwalijke zaak dus. En hopelijk worden dit soort achterlijke special pleading wetjes de komende 100 jaar er nog uit geflikkert.
En als ik dan zeg dat ik Woendsdag gehaktdag mijn 'boekje' is en ik daarom best mag zeggen dat sommige mensen onder de grond moeten? Of val ik er dan weer niet onder? Wanneer krijgt een boekje 'heiligheid'??quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:52 schreef Noin het volgende:
Volgens mij mag je alles zeggen als je maar ergens aan kunt refereren. Een homo moet dood want dat staat in de Bijbel. Een dief moet dood want dat staat in de Koran, en een politicus moet dood want dat staat in de verhalen van de heilige Bongo Bongo of wat dan ook.
Zolang je maar ergens naar kunt refereren kun je in principe best veel zeggen. Dus komen we op het probleem: een Atheiist heeft niet zo'n boekje.
Een atheist gelooft niet in een god, het zegt niks over of ze ook echt religies bestrijden. Zulk soor tmensen zou je eigenlijk extremistische-atheisten kunnen noemen lijkt mequote:Op donderdag 6 maart 2008 16:52 schreef Noin het volgende:
Overigens is er wel een verschil tussen mensen die niet in religie geloven, en die het actief ontkennen/bestrijden. Atheiisten zijn een redelijk extreme vorm van mensen die niet geloven. (toch?)
Ik denk dat men als land heel erg moet streven naar een seculiere staat. Alle rechten, plichten, grondwet, alles onafhankelijk maken van een geloof.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:55 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Wellicht kunnen we de vrijheid van Godsdienst vervangen dor de vrijheid van levensovertuiging. Want dat mensen die in een Opperwezen geloven meer vrijheden hebben dan mensen die dat niet doen, dat lijkt mij een soort ongelijkheid die toch niet moet mogen.
Volgens mij moet je dan eerst aan allerlei wettelijke bepalingen voldoen, er moet een demografisch onderzoek plaatsvinden en dan moet je erkent worden door je regering. Volgens mij gaat het gewoon met een stemming in de de politieke kamer.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:58 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
En als ik dan zeg dat ik Woendsdag gehaktdag mijn 'boekje' is en ik daarom best mag zeggen dat sommige mensen onder de grond moeten? Of val ik er dan weer niet onder? Wanneer krijgt een boekje 'heiligheid'??
Dat soort dingen mag je best zeggen in Nederland.quote:Wat als een athist zegt het volgende zegt: De holocaust is helemaal niet erg, want de werld is zinloos, geregeerd door toeval. Er bestaat niet zoiets als 'goed'of 'kwaad', dingen gebeuren gewoon. Het zijn de mensen die iets 'erg' noemen
Nee zodra je niet gelooft in een god ben je een atheist. Het is een hol containerbegrip voor "iedereen die niet gelovig is"... "de rest" etc...quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:52 schreef Noin het volgende:
Overigens is er wel een verschil tussen mensen die niet in religie geloven, en die het actief ontkennen/bestrijden. Atheiisten zijn een redelijk extreme vorm van mensen die niet geloven. (toch?)
Gaat nog een lastige worden als alle wiccans, Jedi en Pastafari's en weet ik wat je niet hebt naar de rechter stappen. Ze zouden het eens moeten doenquote:Op donderdag 6 maart 2008 17:07 schreef Noin het volgende:
[..]
Volgens mij moet je dan eerst aan allerlei wettelijke bepalingen voldoen, er moet een demografisch onderzoek plaatsvinden en dan moet je erkent worden door je regering. Volgens mij gaat het gewoon met een stemming in de de politieke kamer.
Misschien dat het door een rechter getoetst moet worden dat weet ik eigenlijk niet.
Dat heeft Frankrijk al sinds Napoleon.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:55 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Wellicht kunnen we de vrijheid van Godsdienst vervangen dor de vrijheid van levensovertuiging. Want dat mensen die in een Opperwezen geloven meer vrijheden hebben dan mensen die dat niet doen, dat lijkt mij een soort ongelijkheid die toch niet moet mogen.
De regering beslist of jij een religie aanhangt of niet, en zolang zij niet vinden dat jij een "echte" aanhangt mag je geen gebruik maken van wetten die vaststaan? Sjongejonge, de hypocrisie weer. "ja, we hebben echt heus wel waar vrijheid van religie met allemaal wetten om dat te beschermen, maar je moet wel eerst aan ons vragen of die religie echt is."quote:Op donderdag 6 maart 2008 17:07 schreef Noin het volgende:
[..]
Volgens mij moet je dan eerst aan allerlei wettelijke bepalingen voldoen, er moet een demografisch onderzoek plaatsvinden en dan moet je erkent worden door je regering. Volgens mij gaat het gewoon met een stemming in de de politieke kamer.
Misschien dat het door een rechter getoetst moet worden dat weet ik eigenlijk niet.
quote:Op donderdag 6 maart 2008 17:48 schreef Profesor het volgende:
[..]
Dat heeft Frankrijk al sinds Napoleon.
Daarom deden ze daar niet zo moeilijk over hoofdoekjes in publieke ruimte, want kruisjes zijn ook verboden.
Hier in Nederland behandelen we elke godsdienst apart. (Geen burka, wel keppeltje, etc) en dan krijg je rare discussies, die niet helder zijn.
trekt flesje wijn open
Dat standpunt heb ik verwoord in een essay voor rechtsfilosofie en ik ben het er roerend mee eens.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:55 schreef __Saviour__ het volgende:
Gelovigen hebben inderdaad op een aantal punten uitzonderingen. Wat extreem absurd is.
De vrijheid van godsdienst zou dan ook afgeschaft moeten worden, want die wordt op die manier misbruikt om onder regels uit te komen
Kan ik ook bij jouw kerk komen?quote:Op donderdag 6 maart 2008 17:45 schreef Klopkoek het volgende:
Ach in Nederland valt het allemaal wel mee. In Duitsland betalen ze 'kerkbelasting', in de VS wordt overheidsgeld gebruikt om kerken te subsidiëren en zijn kerken gevrijwaard van belastingplicht en in het aristocratische Engeland heeft de kerk ook een aantal voorrechten.
Tel je zegeningen zou ik zeggen.
In principe wel..quote:Op donderdag 6 maart 2008 18:27 schreef Amokzaaier het volgende:
Dus als ik nu een eigen heilig boek schrijf..
met bijv. gij zult elke lelijke vrouw niet aanraken, en elke knappe vrouw in de kont knijpen.
Dan kan ik daarmee toch mijn onschuld bewijzen?
Ik zou eerder zeggen dat gelovigen minderwaardig zijn dat ze extra wetten nodig hebbenquote:Op donderdag 6 maart 2008 16:48 schreef SpecialK het volgende:
quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:55 schreef __Saviour__ het volgende:
Gelovigen hebben inderdaad op een aantal punten uitzonderingen. Wat extreem absurd is.
De vrijheid van godsdienst zou dan ook afgeschaft moeten worden, want die wordt op die manier misbruikt om onder regels uit te komen
De vrijheid van meningsuiting IS de regel.quote:Op donderdag 6 maart 2008 19:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De vrijheid van godsdienst meningsuiting zou dan ook afgeschaft moeten worden, want die wordt op die manier misbruikt om onder regels uit te komen
pPrecies! En waarom eigenlijk?? Dat is toch ongelijkheid?quote:Op donderdag 6 maart 2008 19:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De vrijheid van meningsuiting IS de regel.
Het punt is dat je de paar dingen die je toch niet mag zeggen, wel mag zeggen als je naar een sprookjesboek wijst.
Nee, wat hij bedoelt is dat er rechtsongelijkheid ontstaat. En daar heeft hij gelijk. Vrijheid van godsdienst wordt in de grondwet al gewaarborgd door het recht op vergadering en vrije meningsuiting.quote:Op donderdag 6 maart 2008 19:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De vrijheid van godsdienst meningsuiting zou dan ook afgeschaft moeten worden, want die wordt op die manier misbruikt om onder regels uit te komen
idd het is een dubbele onnodige wetquote:Op donderdag 6 maart 2008 23:21 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Nee, wat hij bedoelt is dat er rechtsongelijkheid ontstaat. En daar heeft hij gelijk. Vrijheid van godsdienst wordt in de grondwet al gewaarborgd door het recht op vergadering en vrije meningsuiting.
Exactquote:Op donderdag 6 maart 2008 23:21 schreef en_door_slecht het volgende:
Nee, wat hij bedoelt is dat er rechtsongelijkheid ontstaat. En daar heeft hij gelijk. Vrijheid van godsdienst wordt in de grondwet al gewaarborgd door het recht op vergadering en vrije meningsuiting.
Ja.. dus... ?quote:Op donderdag 6 maart 2008 23:21 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
welke wet ?quote:Op donderdag 6 maart 2008 23:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
idd het is een dubbele onnodige wet
Is dat zo ?quote:Op donderdag 6 maart 2008 19:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het punt is dat je de paar dingen die je toch niet mag zeggen, wel mag zeggen als je naar een sprookjesboek wijst.
Omdat dan voorkomen wordt dat gelovigen zich niet aan allerlei regels hoeven te houden omdat ze zich beroepen op vrijheid van godsdienst. Regels moeten gewoon voor iedereen gelden, geen uitzonderingen.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:07 schreef Bluesdude het volgende:
Ja.. dus... ?
Die grondwet garandeert dus de vrijheid van godsdienstig denken.. en zo hoort het ook ...waarom afschaffen dan ?
Die uitzonderingsregel voor pasfoto's geldt ook niet-religieuse levensbeschouwingen..Waar is die ongelijkheid dan ?quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:10 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Omdat dan voorkomen wordt dat gelovigen zich niet aan allerlei regels hoeven te houden omdat ze zich beroepen op vrijheid van godsdienst. Regels moeten gewoon voor iedereen gelden, geen uitzonderingen.
Een praktijkvoorbeeldje van ongelijkheid nu: regels voor pasfoto's op identiteitsbewijzen. Het gezicht moet onbelemmerd op de foto staan, tenzij het is uit religeuze overtuiging. Dergelijke uitzonderingen zijn natuurlijk absurd.
Die uitzondering is er wel. Ik mag bijvoorbeeld niet met een petje op een dergelijke foto. Maar een moslima mag wel de hoofddoek ophouden.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:14 schreef Bluesdude het volgende:
Die uitzonderingsregel voor pasfoto's geldt ook niet religieuse levensbeschouwingen..Waar is die ongelijkheid dan ?
Verder lezen dan alleen het afschaffen daarvan, want er wordt een goed argument bij gegeven. Het staat gelovigen dan nog altijd vrij om hun religie te beoefenen door de rechten op vrijheid van meningsuiting, recht op vergadering en vereniging. Daar kan het allemaal prima onder vallen. Maar het voorkomt onder regels uit kunnen komen.quote:Wat echt anti-democratisch is...is roepen de vrijheid van godsdiensten af te schaffen.. dat is de dictatuur van de atheisten.
wat ik begrepen heb...moet er sprake zijn van een serieuse levensbeschouwelijke overtuiging...quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:16 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Die uitzondering is er wel. Ik mag bijvoorbeeld niet met een petje op een dergelijke foto. Maar een moslima mag wel de hoofddoek ophouden.
dát is dus die oneerlijke ongelijkheid. Er moet geen uitzondering zijn voor zo'n 'levensbeschouwelijke overtuiging'quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wat ik begrepen heb...moet er sprake zijn van een serieuse levensbeschouwelijke overtuiging...
petjesdragers hebben die niet...
ik reageerde op iemand die riep "vrijheid van godsdienst afschaffen" dat is nogal dictatoriaal..quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:18 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Verder lezen dan alleen het afschaffen daarvan, want er wordt een goed argument bij gegeven. Het staat gelovigen dan nog altijd vrij om hun religie te beoefenen door de rechten op vrijheid van meningsuiting, recht op vergadering en vereniging. Daar kan het allemaal prima onder vallen. Maar het voorkomt onder regels uit kunnen komen.
als die meer-rechten niet toegekend worden door geen enkele wet waarom dan zeuren over een grondwet die veranderd moet worden...die verandering is gewoon overbodig..quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:26 schreef __Saviour__ het volgende:
Nergens staan dergelijke 'meer-rechten' expliciet gedefineerd. Maar in de praktijk is het wel degelijk zo dat voor gelovigen regels soms gebogen worden, zie o.a. maar dat pasfotovoorbeeld. En in deze moderne tijd is het natuurlijk dikke onzin dat regels moeten wijken voor godsdienst. Daar moeten we juist van af.
Dat is natuurlijk wel erg simplistisch gesteld. Het gaat mensen die dit soort zaken roepen meestal ook niet zozeer om het feit dat mensen vrij moeten zijn om een bepaald idee aan te hangen, gebouwen neer te zetten waar ze gezamenlijk dit idee uitdragen, etcetera. Het gaat erom dat je op basis van het aanhangen van een bepaald idee, hoe absurd ook, in Nederland blijkbaar wettelijke voorkeursbehandeling kunt krijgen. Zo schijnt er bjivoorbeeld in Amsterdam een religie te zijn die wettelijk toestemming heeft gekregen om Ayahusca te gebruiken, een drug vergelijkbaar met paddo's en dat terwijl nu net een paddoverbod is ingesteld.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:14 schreef Bluesdude het volgende:
Wat echt anti-democratisch is...is roepen de vrijheid van godsdiensten af te schaffen.. dat is de dictatuur van de atheisten.
Ik denk dat het allemaal overtrokken is..quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:34 schreef Monolith het volgende:
Het gaat erom dat je op basis van het aanhangen van een bepaald idee, hoe absurd ook, in Nederland blijkbaar wettelijke voorkeursbehandeling kunt krijgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |