abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57174066
Democratic Party

• Hillary Clinton - Officiële Website

• Barack Obama - Officiële Website

Republican Party

• John McCain - Officiële Website

Independent Candidate(s)

• Ralph Nader - Officiële Website

Oval Office

Het uiteindelijke doel van deze verkiezing is een plaatsje achter het beroemde bureau in het Oval Office van de het Witte huis, waar in de vloerbedekking in het midden van de ruimte met trots het Seal of the President is verwerkt:

Algemene Websites

http://www.ontheissues.org - bekijk de standpunten van de candidaten.
    http://www.democrats.org - de officiële site van de Democratic Party
    http://www.gop.com - de officiële site van de Republican Party (Grand Old Party)
    http://www.pollingreport.com/2008.htm - grote verzameling van polls vanuit alle hoeken.
    http://politics.nytimes.c(...)8/results/index.html - mooi overzicht van resultaten tot nu toe.

FOK! US Election Special

Ook FOK! besteed aandacht aan de Amerikaanse verkiezingen. Op de FrontPage verscheen onlangs een special waarin het Amerikaanse verkiezingssysteem wordt uitgelegd, en een aantal van de kandidaten worden voorgesteld. Zie hier: US Election special op FOK!

De Primaries

Hieronder een overzicht van alle resterende primaries:

MARCH 2008
  • March 8: Wyoming (D)
  • March 11: Mississippi

APRIL 2008
  • April 22: Pennsylvania

MAY 2008
  • May 6: Indiana, North Carolina
  • May 13: Nebraska (primary), West Virginia
  • May 20: Kentucky, Oregon
  • May 27: Idaho (R)

JUNE 2008
  • June 3: Montana, New Mexico (R), South Dakota

AUGUST 2008
  • August 25-28: Democratic National Convention in Denver, Colorado

SEPTEMBER 2008
  • September 1-4: Republican National Convention in Minneapolis-St. Paul, Minnesota

De Primaries op de kaart:

Vorige delen van dit topic:

Presidentsverkiezingen USA: Obama, Clinton & Rice?
    Presidentsverkiezingen US 2008 #2: Hillary, Obama, Giuliani
    Aanloop naar presidentsverkiezingen VS 2008 [Deel 3]
    Aanloop naar presidentsverkiezingen VS 2008 [Deel 4]
    Aanloop naar presidentsverkiezingen VS 2008 [Deel 5]
    Aanloop naar presidentsverkiezingen VS 2008 [Deel 6]
    Presidentsverkiezingen VS 2008 #7 - primaries in volle gang
    Presidentsverkiezingen VS 2008 #8 - Super Tuesday is coming!
    Presidentsverkiezingen VS 2008 #9 - Super Duper Tuesday!
    [US 2008] Primaries #10 - Super Duper Giga Tsunami Tuesday of Destiny!
    [US 2008] Primaries #11 - Super Tuesday - de uitslagen
    [US 2008] Primaries #12
    [US 2008] Primaries #13
    [US 2008] Primaries #14
    [US 2008] Primaries #15
    [US 2008] Primaries #16
  •   woensdag 5 maart 2008 @ 14:35:09 #2
    28167 matthijst
    In a New York State of Mind
    pi_57174171
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 13:53 schreef Chewie het volgende:
    Als het volk (in de VS) het zat zou zijn met die clubjes had ze afgelopen nacht niet gewonnen.

Daarbij vind ik je hele reactie iets teveel doorspekt van complot-theorie geneuzel zodat ik het niet echt serieus kan nemen.
    Niet iedereen is het zat: Latino's en oude blanke vrouwen stemmen schijnbaar nog steeds liever op een vrouw (vastgeroeste feministes, gok ik), dan op een neger.

Complot theorie geneuzel?
    Wat, omdat ik me afvraag of Obama de verkiezingen gaat halen of afgeknald wordt?
    Of omdat ik denk dat het vriendjespolitiek is? Volgens mij hangt Washington aan elkaar van mensen die betaald worden door belangengroepen. Als Hillary niks te verbergen heeft kan ze d'r aangifte ook wel openbaar maken...
    Haters everywhere but I don't really care.
    pi_57174375
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 14:35 schreef matthijst het volgende:
    Als Hillary niks te verbergen heeft kan ze d'r aangifte ook wel openbaar maken...
    Ik heb ook niks te verbergen maar ik vertik het ook om mijn aangifte openbaar te maken.

Wat is dit voor argument?
      woensdag 5 maart 2008 @ 14:42:53 #4
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_57174388
    66% van de kiezers in TX hebben in de laatste drie dagen pas hun beslissing gemaakt blijkt uit een onderzoek. En wat je er ook van vindt, het 3AM spotje heeft erg veel stemmen (terug)gewonnen voor Clinton.

Morele overwinning, meer niet. Qua delegates is het vrijwel hetzelfde. Maar soms is een morele overwinning veel belangrijker.
    Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
    pi_57174464
    Uit de wiki .
    quote:
    - Volgende primaries en caucuses

* 4 maart: Ohio, Rhode Island, Texas, Vermont
    * 8 maart: Wyoming (D)
    * 11 maart: Mississippi
    * 22 april: Pennsylvania
    * 6 mei: Indiana, North Carolina
    * 13 mei: Nebraska (R), West Virginia (D)
    * 20 mei: Kentucky, Oregon
    * 27 mei: Idaho (R)
    Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
    Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
      woensdag 5 maart 2008 @ 14:47:17 #6
    28167 matthijst
    pi_57174498
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 14:42 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ik heb ook niks te verbergen maar ik vertik het ook om mijn aangifte openbaar te maken.

Wat is dit voor argument?
    The release of candidates' tax forms has become common practice in presidential campaigns since the Watergate era of the early '70s.

Since 1984, only one major-party presidential candidate -- Bill Clinton in 1992 -- has refused to release the tax forms he sent to the Internal Revenue Service.
    pi_57174512
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 14:46 schreef PietjePuk007 het volgende:
    Uit de wiki .
    [..]
    Staat ook in de OP
    pi_57174537
    De spanning is weer terug . (tvp)
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
      woensdag 5 maart 2008 @ 14:51:33 #9
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_57174602
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 14:48 schreef du_ke het volgende:
    De spanning is weer terug . (tvp)
    Ja en Nee.

Clinton moet de rest ruim winnen om het aantal delegates goed te maken, ze staat er ruim 100 achter, maar de morele overwinning zou haar wel eens heel wat superdelegates kunnen opleveren. En daar gaat het eigenlijk nu om.
    Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
    pi_57174706
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 14:47 schreef matthijst het volgende:

[..]

The release of candidates' tax forms has become common practice in presidential campaigns since the Watergate era of the early '70s.

Since 1984, only one major-party presidential candidate -- Bill Clinton in 1992 -- has refused to release the tax forms he sent to the Internal Revenue Service.
    En? Daar staat dus niet dat Hilary dit geweigerd heeft
    pi_57174735
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 14:51 schreef popolon het volgende:

[..]

Ja en Nee.

Clinton moet de rest ruim winnen om het aantal delegates goed te maken, ze staat er ruim 100 achter, maar de morele overwinning zou haar wel eens heel wat superdelegates kunnen opleveren. En daar gaat het eigenlijk nu om.
    Al zou het natuurlijk belachelijk zijn als de superdelegates van de 'Democratische' Partij tegen de meerderheid van de stemmen in zouden gaan.
    pi_57174745
    De keuze is natuurlijk lood om oud ijzer maar het is leuk dat Clinton heeft gewonnen in Texas en Ohio.

Hoe zit het met de achterban van beide kandidaten? Daaruit zou je enigszins kunnen opmaken hoe het verloop van de race gaat. Vrouwen en latino's voor Clinton en zwarten en blanke (naïeve) idealisten voor Obama?
    pi_57174856
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 14:56 schreef NY_Giant het volgende:

[..]

Al zou het natuurlijk belachelijk zijn als de superdelegates van de 'Democratische' Partij tegen de meerderheid van de stemmen in zouden gaan.
    Dat hangt natuurlijk van de voorsprong die Obama dan op het eind heeft. Is dat marginaal en scoort Clinton beter in de staten die er echt toe doen, niet in staten die toch naar de republikeinen gaan, dan zouden de superdelegates best eens een strategische keuze kunnen maken voor Clinton.
      woensdag 5 maart 2008 @ 15:06:23 #14
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_57174893
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 14:51 schreef popolon het volgende:

[..]

Ja en Nee.

Ze heeft voorkomen dat veel superdelegates kiezen voor Obama. Ik denk niet dat ze zelf meer binnensleept nu. Ik denk dat ze met deze kleine overwinningen nu hoopt momentum te krijgen waardoor ze meer gaat scoren bij volgende voorverkiezingen. Pas na een kleiner gat qua delegates en de overall popular vote heeft ze kans op superdelegates.
    Géén kloon van tvlxd!
      woensdag 5 maart 2008 @ 15:07:12 #15
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_57174909
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 14:56 schreef NY_Giant het volgende:

[..]

Als het verschil straks 20 ipv 120 is gaan ze vrolijk de kant van Clinton op. Het hangt een beetje van het moment af ook.
    pi_57174914
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 14:57 schreef MrX1982 het volgende:

Hoe zit het met de achterban van beide kandidaten? Daaruit zou je enigszins kunnen opmaken hoe het verloop van de race gaat. Vrouwen en latino's voor Clinton en zwarten en blanke (naïeve) idealisten voor Obama?
    Je hebt de berichtgeving over de verkiezingen een beetje gevolgd? Dan was dezevraag je namelijk al stukken duidelijker geweest.
    pi_57174970
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 15:07 schreef du_ke het volgende:

[..]

Je hebt de berichtgeving over de verkiezingen een beetje gevolgd? Dan was dezevraag je namelijk al stukken duidelijker geweest.
    Niet echt (meer). Het antwoord zal wel ja zijn dan .
    pi_57174986
    Sowieso belachelijk eigenlijk dat die superdelegates mogelijk beslissend gaan zijn. Laat de beslissing lekker over aan het volk.
    pi_57175055
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 15:10 schreef NY_Giant het volgende:
    Sowieso belachelijk eigenlijk dat die superdelegates mogelijk beslissend gaan zijn. Laat de beslissing lekker over aan het volk.
    In een land waar de politiek een verlengstuk lijkt te zijn van de enterainment industrie is het misschien beter dat het volk niet alles voor het zeggen heeft .
    pi_57175058
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 15:09 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Niet echt (meer). Het antwoord zal wel ja zijn dan .
    Nee niet echt, de scheidingslijn tussen de kandidaten qua bevolkingsgroepen is stukken vager geworden. Zeker Obama blijkt een vrij breed publiek aan te spreken.
      woensdag 5 maart 2008 @ 15:20:32 #21
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_57175162
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 15:07 schreef popolon het volgende:

[..]

Als het verschil straks 20 ipv 120 is gaan ze vrolijk de kant van Clinton op. Het hangt een beetje van het moment af ook.
    Het zou goed kunnen, hoewel de totaal aantal stemmen dan ook belangrijk wordt. Sowieso, als Clinton de achterstand tot een heel klein aantal weet terug te brengen dan betekent dat al dat ze een flinke inhaalslag heeft gemaakt. Gemiddeld winnen met 55-45 is dan niet voldoende.
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_57175326
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 15:15 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nee niet echt, de scheidingslijn tussen de kandidaten qua bevolkingsgroepen is stukken vager geworden. Zeker Obama blijkt een vrij breed publiek aan te spreken.
    Maar dat neemt niet weg dat het nog wel aanwezig is. Door het momentum van Obama trekt hij natuurlijk allerlei opportunisten naar zich toe.
    pi_57175526
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 13:25 schreef pberends het volgende:

[..]

Kom jij weer hoor .

Van 2.0 naar 3.1 trillion is toch een increase van 55%, oftewel bijna 8 procent per jaar .
    Ik bedoel het niets mee hoor, was gewoon nieuwsgierig. Je snapt zelf ook wel dat die cijfers alleen niet genoeg zeggen.
    pi_57175555
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 15:10 schreef NY_Giant het volgende:
    Tsja, wij hebben niet eens voorverkiezingen. Maar die superdelegates houden meestal wel rekening met hoe er gestemd is.
      woensdag 5 maart 2008 @ 15:46:23 #25
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_57175712
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 15:38 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Tsja, wij hebben niet eens voorverkiezingen.
    Jawel, alle partijen hebben wel caucussen.
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_57175747
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 15:46 schreef Montov het volgende:

[..]

Jawel, alle partijen hebben wel caucussen.
    Alleen voor partijleden ja...
    pi_57175751
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 15:38 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Tsja, wij hebben niet eens voorverkiezingen. Maar die superdelegates houden meestal wel rekening met hoe er gestemd is.
    De vorige keer hadden in elk geval VVD, PvdA en D66 voorverkiezingen voor de leden. (vooral bij de VVD een suces ).
      woensdag 5 maart 2008 @ 15:48:36 #28
    182895 FleshWound
    Closing Time
    pi_57175764
    Woei, Clinton kan wiskundig gezien wel opgeven. Tijd voor rekensommetjes:

Er zijn nog 10 staten over, plus Guam en Puerto Rico. Stel dat ze alle komende verkiezingen met 10% wint, hoeveel pledged delegates zou ze dan meer krijgen dan Obama?

55 stuks.

Obama staat met 160 voor.

Stel dat ze wint met 16,5% zijn het er 68. Stel dat ze ALLES wint met bijna 25%, dan zou Obama nog steeds met 50 stuks winnen.

Dames en heren, dit is het einde, dit doet de deur dicht. Obama '08.

Bron, http://www.dailykos.com/storyonly/2008/3/4/162042/3056/80/468751
    all the women tear their blouses off
    and the men they dance on the polka-dots
    and it's partner found, it's partner lost
    and it's hell to pay when the fiddler stops
      woensdag 5 maart 2008 @ 15:48:48 #29
    28167 matthijst
    pi_57175769
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 14:55 schreef Chewie het volgende:
    En? Daar staat dus niet dat Hilary dit geweigerd heeft
    Uhm, omdit dit een stuk uit de inleiding is
    Jij vroeg je toch af waarom ze dat openbaar zouden moeten maken: omdat het traditie is dus
    pi_57175889
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 15:28 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Maar dat neemt niet weg dat het nog wel aanwezig is. Door het momentum van Obama trekt hij natuurlijk allerlei opportunisten naar zich toe.
    De grens is gewoon niet zo simpel en al helemaal niet zo strak te stellen.
      woensdag 5 maart 2008 @ 15:56:56 #31
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_57175941
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 15:48 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Alleen voor partijleden ja...
    Vergelijkbaar dus met veel voorverkiezingen in de VS.
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_57176243
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 15:48 schreef FleshWound het volgende:

Er zijn nog 10 staten over, plus Guam en Puerto Rico. Stel dat ze alle komende verkiezingen met 10% wint, hoeveel pledged delegates zou ze dan meer krijgen dan Obama?

55 stuks.

Stel dat ze wint met 16,5% zijn het er 68. Stel dat ze ALLES wint met bijna 25%, dan zou Obama nog steeds met 50 stuks winnen.

Interessant... vraag me af of het echt goed berekend is. Zo ja, dan zou dat erg mooi zijn
    PWBF
    pi_57176390
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 15:56 schreef Montov het volgende:

[..]

Vergelijkbaar dus met veel voorverkiezingen in de VS.
    Lang niet alle voorverkiezingen in de VS zijn gesloten, en is partij-lidmaatschap in de VS vergelijkbaar met Nederland?
    pi_57176410
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 15:48 schreef FleshWound het volgende:

55 stuks.

Er zijn inderdaad nog maar 561 delegates te verdelen. Dan moet Hillary met dikke marges winnen.
      woensdag 5 maart 2008 @ 16:22:22 #35
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_57176426
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 16:20 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Lang niet alle voorverkiezingen in de VS zijn gesloten, en is partij-lidmaatschap in de VS vergelijkbaar met Nederland?
    Nee, uiteraard, er zijn verschillen, zowel positief als negatief. Je moet je zelfs registreren als kiezer mag je meedoen aan normale verkiezingen. Het is anders.
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_57176585
    Volgens de column van Charles Groenhuijsen op NU.nl gaat Hillary toch verliezen:
    quote:
    Waarom Hillary toch verliest

Uitgegeven: 5 maart 2008 08:54
    Laatst gewijzigd: 5 maart 2008 12:46

Eerlijk is eerlijk: Ik had al een column geschreven die uitging van een forse winst van Barack Obama. Ik had een mooi betoog bedacht over de komende race tussen John McCain en Barack Obama. Ik zou er in de vroege uurtjes van woensdag nog wat actuele uitslagen aan toevoegen en klaar-is-kees. Niet dus.

Om vier uur in de ochtend word ik wakker en zie tot mijn schrik op CNN dat Hillary in een paar staten aan het winnen is. Oei. Niet op gerekend. Dus zit ik nu in mijn pyjama - schuin oog op CNN - een nieuwe column te tikken. Een onderwerp verzinnen is geen probleem. De column moet natuurlijk gaan over het gruwelijke gekift en gekijf onder de Democraten.

Democraten: hopen dat het snel voorbij is
    Hoe lang gaat dit nog door? Obama heeft Hillary niet de knock-out klap gegeven waar hij op hoopte. Elf keer achter elkaar won hij voorverkiezingen. Nu was het de beurt aan Hillary. Haar man Bill was altijd op zijn best als hij diep in de politieke puree zat. Steeds weer kwam hij terug. Hij hield er de eretitel Come Back Kid aan over. Hillary is nu de Come Back Girl. Ze is een vechtjas ("Never give up") en heeft de Obama-trein afgeremd. Petje af voor Hillary!

Uit democratisch oogpunt is dat prachtig. Een nek-aannek race houdt de wedloop spannend. Kiezers zorgen steeds voor verrassingen. Hun stem doet er écht toe. Uw columnist weet nu al dat hij een beetje verdrietig zal zijn als het allemaal voorbij is. Wat zal ik de spanning en opwinding van deze politieke titanenstrijd missen.

Toch moet je voor de Democraten van harte hopen dat de strijd tussen Obama en Clinton snel voorbij is. Nog meer gekissebis tussen Barack en Hillary is schadelijk voor de partij en voor de kansen om in november een Democraat in het Witte Huis te krijgen.

Joepie! Democratisch geruzie niet voorbij
    Weet u waar dinsdagnacht misschien wel het hardst gejuicht werd toen bleek dat Hillary in een paar staten won? Bij de Republikeinen natuurlijk: "Joepie, het Democratische geruzie is nog niet voorbij." De aanhangers van Republikein John McCain weten dat hij op 4 november meer kans heeft tegen Hillary dan tegen Obama.

Ik zie de Republikeinse TV-spotjes al voor me: "Die Democraten kunnen hun eigen partij niet eens besturen. En die denken dat ze het land, ja zelfs zo'n beetje de wereld kunnen regeren. Laat me niet lachen".

Leuk hoor die lange rij voorverkiezingen! Maar ze brengen de Democraten nu veel schade toe. Een overtuigende nederlaag had Hillary de kans geboden de handdoek in de ring te gooien. Nu vecht ze natuurlijk door.

Uit democratisch oogpunt rampzalig
    Maar - even een domper op de feestvreugde van de Hillary-aanhangers: Ze won niet met de cijfers die ze nodig had om Obama van een eindoverwinning af te houden. Een journalist van Newsweek heeft overtuigend aangetoond dat Hillary in de strijd om de gekozen partij-gedelegeerden nauwelijks meer kan winnen. Die afgevaardigden wijzen komende zomer op de partijconventie definitief de Democratische kandidaat aan.

Obama heeft al zo veel van die gedelegeerden binnen gehaald dat alleen een wonder Hillary nog kan redden. Dus moeten de "super-gedelegeerden" de beslissing brengen. Dat zijn de vele honderden partijbonzen die op de conventie meestemmen. Zij kunnen Hillary rekenkundig nog aan een overwinning helpen.

Maar dat zou uit democratisch oogpunt weer rampzalig zijn. Want stemmen dan de kiezers in meerderheid voor Obama maar de leden van de partij-elite voor Hillary? Het is toch hartstikke ondemocratisch om de wens van de kiezers naast je neer te leggen? Wat zouden de Obama-aanhangers dan kwaad zijn. En terecht.

Zo werken de Democraten zichzelf steeds verder in de prut. En er is geen weg terug.

Lekker duidelijkheid
    Had dit anders gekund? Ja hoor, als de Democraten doen wat de Republikeinen ook doen bij hun voorverkiezingen: Het systeem van 'winner-takes-all'. Bij een uitslag van 51 procent tegen 49 procent wint de kandidaat met 51 procent alle gedelegeerden. De ander krijgt niks. Democratisch? Niet echt. Maar ach, zo gaat het in november ook. En het schept lekker duidelijkheid.

De Democraten verdelen de gedelegeerden heel netjes. Ze doen een beetje wat we in Nederland ook vaak proberen: Eerlijk delen. Beetje PvdA-achtig idee is dat. Sociaal-democraten zeggen niet graag keihard tegen iemand: "Sorry, je hebt verloren!" Ze verdelen winst en verlies liever. Dat verheven ideaal breekt de Democratische partij nu lelijk op.

Als ze de Republikeinse aanpak hadden gekozen had Barack Obama (na elf overwinningen op rij) vast al veel meer gedelegeerden achter zich gehad. Nu blijft Hillary bij hem in de buurt en gaat het openlijke Democratische geruzie nog vrolijk een tijdje door. Vergaande Democratie is mooi maar soms denk je: Mag het een onsje minder?

Voor de Democraten is het nu te laat.
    Barack en Hillary knokken door tot het einde.
    Tot het bittere einde?
    Op 4 november weten we het antwoord.
    RIP Hillary.
    pi_57176724
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 16:32 schreef pberends het volgende:
    Volgens de column van Charles Groenhuijsen op NU.nl gaat Hillary toch verliezen:
    [..]

RIP Hillary.
    Nou ja volgens deze column gaan de democraten verliezen, of dat nu Clinton of Obama is.

Ik denk dat Groenhuijsen er naast zit, kan me niet voorstellen dat 1 van deze 2 kandidaten kan verliezen van McCain, zeker niet als hij Huckabee als running mate zal kiezen.
      woensdag 5 maart 2008 @ 16:39:22 #39
    182895 FleshWound
    Closing Time
    pi_57176728
    Clinton kan niet meer winnen. Ze kan alleen Obama laten verliezen.

Dat zou pas echt een hufterige tactiek zijn. Constant doorgaan, dodat McCain wint en zij zich weer in 2012 verkiesbaar kan stellen met de woorden: "Ik zei het toch!"
    all the women tear their blouses off
    and the men they dance on the polka-dots
    and it's partner found, it's partner lost
    and it's hell to pay when the fiddler stops
    pi_57176736
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 14:42 schreef popolon het volgende:
    66% van de kiezers in TX hebben in de laatste drie dagen pas hun beslissing gemaakt blijkt uit een onderzoek. En wat je er ook van vindt, het 3AM spotje heeft erg veel stemmen (terug)gewonnen voor Clinton.

Morele overwinning, meer niet. Qua delegates is het vrijwel hetzelfde. Maar soms is een morele overwinning veel belangrijker.
    Zonder meer. Clinton heeft zich gewoon heel erg goed terug geknokt op een niet al te nare wijze. Klaar. Dat is toch iets wat ze heel erg goed kan en dit is ook heel erg interessant, omdat we nu kunnen zien hoe Obama terug zal slaan en dat is belangrijk voor de landelijke verkiezing. Alleen was Clinton ook na New Hampshire opeens de Comeback Kid en daarna won Obama alles, dus ja, er is niet opeens een geheel nieuwe situatie ontsnaan.

Hoe dan ook! Hillary Clinton heeft laten zien dat ze toch nog erg goed campagne kan voeren.
    pi_57176758
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 16:39 schreef FleshWound het volgende:
    Clinton kan niet meer winnen. Ze kan alleen Obama laten verliezen.

Dat zou pas echt een hufterige tactiek zijn. Constant doorgaan, dodat McCain wint en zij zich weer in 2012 verkiesbaar kan stellen met de woorden: "Ik zei het toch!"
    Clinton kan nu ook niet meer de handdoek in de ring gooien gezien de uitslag van vanacht.
    pi_57176765
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 16:32 schreef pberends het volgende:
    [..]

RIP Hillary.
    Ach hij geeft aan het begin van z'n stukje al aan dat hij niet kan voorspellen
      woensdag 5 maart 2008 @ 16:41:35 #43
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_57176773
    Wel grappig om te zien hoe de verwachtingen van het campagneteam van Obama begin februari zelfs nog voorzichtig waren, maar over het algemeen wel kloppen: http://www.politico.com/b(...)mas_projections.html

Vermont en Rhode Island kloppen precies! Ohio is gelijk met wat dailykos vanochtend heeft berekend aan de hand van de districten. Texas lijkt ook overeen te komen, Obama haalt volgens de recente berekeningen van dailykos zelfs nog 4 delegates meer dan verwacht. Maar, maar!!! die recente berekening is op basis van een 55%-45% tussenstand in de TX-caucus. Nu is het 52%-48%, en wat krijg je dan qua delegate verdeling? Exact wat het Obamateam begin februari voorspelde.

Als de rest van de verwachting ook in de buurt zit, dan loopt Obama zelfs nog 9 delegates uit ten opzichte van vandaag...

Maar he, het blijven voorspellingen en de dynamiek van de verkiezingen zijn heel onvoorspelbaar.
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_57176784
    Leuke column, Charles is sowieso de koning als 't over dit soort zaken gaat .
    Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
    Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
    pi_57176887
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 16:41 schreef Montov het volgende:
    Wel grappig om te zien hoe de verwachtingen van het campagneteam van Obama begin februari zelfs nog voorzichtig waren, maar over het algemeen wel kloppen: http://www.politico.com/b(...)mas_projections.html

Vermont en Rhode Island kloppen precies! Ohio is gelijk met wat dailykos vanochtend heeft berekend aan de hand van de districten. Texas lijkt ook overeen te komen, Obama haalt volgens de recente berekeningen van dailykos zelfs nog 4 delegates meer dan verwacht. Maar, maar!!! die recente berekening is op basis van een 55%-45% tussenstand in de TX-caucus. Nu is het 52%-48%, en wat krijg je dan qua delegate verdeling? Exact wat het Obamateam begin februari voorspelde.

Als de rest van de verwachting ook in de buurt zit, dan loopt Obama zelfs nog 9 delegates uit ten opzichte van vandaag...

Maar he, het blijven voorspellingen en de dynamiek van de verkiezingen zijn heel onvoorspelbaar.
    Volgens de projectie zou Obama dus de komende 2 staten moeten winnen... dik zelfs... ben benieuwd .
    pi_57176977
    Clinton sees ticket with Obama
    quote:
    “That may, you know, be where this is headed, but of course we have to decide who’s on the top of ticket,” Clinton said with a laugh on the CBS's “The Early Show.” “I think that the people of Ohio very clearly said that it should be me."
    OMG .
    pi_57176984
    quote:
    De Democraten verdelen de gedelegeerden heel netjes. Ze doen een beetje wat we in Nederland ook vaak proberen: Eerlijk delen. Beetje PvdA-achtig idee is dat. Sociaal-democraten zeggen niet graag keihard tegen iemand: "Sorry, je hebt verloren!" Ze verdelen winst en verlies liever. Dat verheven ideaal breekt de Democratische partij nu lelijk op.
    Gadverdamme, verheven idealen en niet 48% van de kiezers negeren. Echt PvdA-gedrag.
    quote:
    Als ze de Republikeinse aanpak hadden gekozen had Barack Obama (na elf overwinningen op rij) vast al veel meer gedelegeerden achter zich gehad. Nu blijft Hillary bij hem in de buurt en gaat het openlijke Democratische geruzie nog vrolijk een tijdje door.
    Ik vraag het mij af. Als ik heel snel deze wikipedia-pagina bekijk, dan schat ik dat het niet zoveel zou schelen. Misschien had Obama iets meer gehad, maar zelfs dan zou Clinton middels winner-takes-it-all gemakkelijker terug kunnen komen dan nu, zodat de strijd nog langer duurt. Ik heb het heel snel bekeken, niets berekend en gewoon wat geschat.
      woensdag 5 maart 2008 @ 16:54:18 #48
    1593 Perico
    Serpent Rouge
    pi_57177004
    Tsja aan alles valt natuurlijk nu een spin te geven.
    Maar als je nu gewoon met common sense met gevoel voor statistiek en historie hiernaar kijkt...

Clinton wint California, Florida, New York, New Jersey, Ohio, staat sterk in Pennsylvania... exact die grote staten die in november cruciaal zijn voor de Democraten om te winnen. Obama pakte geen 1 grote staat buiten Illinois, dat geeft echt te denken...

En in geen honderd jaar is het voorgekomen dat degene die Ohio niet wint, president werd. Dat is gewoon de cruciale swing state bij uitstek

Alles hangt van de massa's ongebonden superdelegates af, en dat zijn mensen die gevoelig zijn voor applausmachines. Dat zijn geen kamikaze piloten, die wachten af wie het tij mee heeft en zijn realistische politici. Clinton delivered the big states, dat is uiteindelijk van doorslaggevende betekenis....
    pi_57177341
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 16:53 schreef pberends het volgende:
    Clinton sees ticket with Obama
    [..]

OMG .
    Dat zou ik zo flauw vinden...
    pi_57177412
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 16:54 schreef Perico het volgende:
    Obama pakte geen 1 grote staat buiten Illinois, dat geeft echt te denken...
    Niet echt.
    quote:
    En in geen honderd jaar is het voorgekomen dat degene die Ohio niet wint, president werd. Dat is gewoon de cruciale swing state bij uitstek
    Ik zoek op en ik vind Jimmy Carter in 1976.

Ik zoek op en na een tweede blik vervloek ik Wikipedia om de kleuren.

-edit2-
    1944 dan, . Dan kom je al rap bij de honderd jaar geleden, oké...
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')