abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56836278
Democratic Party:

Hillary Clinton

Officiële Website

Barack Obama

Officiële Website

Republican Party:

Mike Huckabee

Officiële Website

John McCain

Officiële Website

Ron Paul

Officiële Website

Het uiteindelijke doel van deze verkiezing is een plaatsje achter het beroemde bureau in het Oval Office van de het Witte huis, waar in de vloerbedekking in het midden van de ruimte met trots het Seal of the President is verwerkt:

Algemene websites

http://www.ontheissues.org - bekijk de standpunten van de candidaten.
http://www.democrats.org - de officiële site van de Democratic Party
http://www.gop.com - de officiële site van de Republican Party (Grand Old Party)
http://www.pollingreport.com/2008.htm - grote verzameling van polls vanuit alle hoeken.
http://politics.nytimes.c(...)8/results/index.html - mooi overzicht van resultaten tot nu toe.

FOK! US Election Special

Ook FOK! besteed aandacht aan de Amerikaanse verkiezingen. Op de FrontPage verscheen onlangs een special waarin het Amerikaanse verkiezingssysteem wordt uitgelegd, en een aantal van de kandidaten worden voorgesteld. Zie hier: US Election special op FOK!

De Primaries

Hieronder een overzicht van alle resterende primaries:

FEBRUARY 2008

• February 19: Hawaii (D), Washington, Wisconsin

MARCH 2008

• March 4: Ohio, Rhode Island, Texas, Vermont
  • March 8: Wyoming (D)
  • March 11: Mississippi

APRIL 2008

• April 22: Pennsylvania

MAY 2008

• May 6: Indiana, North Carolina
  • May 13: Nebraska (primary), West Virginia
  • May 20: Kentucky, Oregon
  • May 27: Idaho (R)

JUNE 2008

• June 3: Montana, New Mexico (R), South Dakota

AUGUST 2008

• August 25-28: Democratic National Convention in Denver, Colorado

SEPTEMBER 2008

• September 1-4: Republican National Convention in Minneapolis-St. Paul, Minnesota

De Primaries op de kaart:

Vorige delen van dit topic:

Presidentsverkiezingen USA: Obama, Clinton & Rice?
    Presidentsverkiezingen US 2008 #2: Hillary, Obama, Giuliani
    Aanloop naar presidentsverkiezingen VS 2008 [Deel 3]
    Aanloop naar presidentsverkiezingen VS 2008 [Deel 4]
    Aanloop naar presidentsverkiezingen VS 2008 [Deel 5]
    Aanloop naar presidentsverkiezingen VS 2008 [Deel 6]
    Presidentsverkiezingen VS 2008 #7 - primaries in volle gang
    Presidentsverkiezingen VS 2008 #8 - Super Tuesday is coming!
    Presidentsverkiezingen VS 2008 #9 - Super Duper Tuesday!
    [US 2008] Primaries #10 - Super Duper Giga Tsunami Tuesday of Destiny!
    [US 2008] Primaries #11 - Super Tuesday - de uitslagen
    [US 2008] Primaries #12
    [US 2008] Primaries #13
  •   dinsdag 19 februari 2008 @ 14:04:47 #2
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_56836474
    Benieuwd naar Wisconsin morgenvroeg.
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_56836623
    TVP
    pi_56836914
    TVP...

Zag net polls uit Texas en het lijkt erop dat Obama ook daar het gat met Clinton aardig aan het verkleinen is. Ben benieuwd naar Wisconsin vanavond, denk dat Obama gaat winnen.

Gejat van een ander forum, ik moest er wel om lachen:

"Hillary Clinton's campaign:

My fellow Americans I've spent SIXTEEN years trying to fight for universal health care, EIGHT LONG years fighting for universal health care in the White House, and EIGHT LONG years fighting for universal health care in the Senate... and I have FAILED... but I PROMISE, if you elect me your President... so I can go back to the White House AGAIN where I already worked on this issue EXCLUSIVELY and WITHOUT DISTRACTION for EIGHT YEARS and FAILED, I'll get it done................ my track record on my dedication to this issue............. speaks for itself."
    PWBF
    pi_56837032
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 09:26 schreef du_ke het volgende:

[..]

Naar mijn idee zorgt het juist voor ongezond veel macht voor 1 persoon. Ok het Amerikaanse twee partijenstelsel zorgt ervoor dat de macht in het parlement altijd bij 1 partij ligt maar in een democratie meer als de onze zou een premier of staatshoofd met zoveel macht gelukkig geen kans maken.
    Ik vind het een voordeel, de drie machten in de VS zijn voorzichtig opgesteld en houden elkaar in toom door middel van duidelijke checks & balances. Ja soms trekt de uitvoerende macht wat meer invloed naar zich toe voor een paar decennia, maar die balans is altijd in beweging. Het congres is echter wat binnenlandse politiek betreft altijd het machtigst, en zo lijkt het ook bedoeld, maar ze zijn niet allesbepalend.

Ik vind het in Nederland juist ongezond dat de scheiding tussen de machten hier zo vaag is...

De problemen van het twee-partijen stelsel vallen ook wel mee. Tsja, als er een grote meerderheid is van 1 partij in beide huizen, maar dat valt meestal wel mee. Er zijn meestal wel enkele independents en/of andere partijen, en er zijn vaak genoeg directe verkiezingen.

De Amerikaanse overheid is verre van perfect, maar ik denk dat ze vergeleken de meeste andere landen een zeer verlicht en zelf-corrigerend systeem hebben.
    pi_56837868
    Het Amerikaanse systeem is inderdaad verre van perfect en dat van ons zeker ook. Maar met wat ik er van weet geef ik toch zeker m'n voorkeur aan ons heerlijke pluriforme en soms wat chaotische systeem. Vooral omdat er niet zoveel macht in de handen van 1 man (of vrouw) wordt gegeven. Daar heb ik altijd een vervelend gevoel bij.
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
      dinsdag 19 februari 2008 @ 19:32:05 #7
    135333 SpaRood
    Spa Blauw met bubbeltjes!
    pi_56842908
    ook tvp
    Drink ik.
      dinsdag 19 februari 2008 @ 20:50:52 #8
    28167 matthijst
    In a New York State of Mind
    pi_56844927
    TVprimary
    Haters everywhere but I don't really care.
      dinsdag 19 februari 2008 @ 22:28:34 #9
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_56848229
    CNN heeft nu ook duidelijk vermeld hoeveel superdelegates een kandidaat heeft. Ik las iets over een georgainseerde mailactie om dit voor elkaar te krijgen.
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_56848877
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 22:28 schreef Montov het volgende:
    CNN heeft nu ook duidelijk vermeld hoeveel superdelegates een kandidaat heeft. Ik las iets over een georgainseerde mailactie om dit voor elkaar te krijgen.
    op www.realclearpolitics.com houden ze ook de superdelegates bij.
    PWBF
    pi_56848900
    Volgens de laatste CNN poll staat Clinton nog maar 2 punten voor in Texas.
    PWBF
      dinsdag 19 februari 2008 @ 23:23:52 #12
    12499 Hooghoudt
    Spassig und überraschend
    pi_56850003
    Er komen Toch nog Veel Primaries...
    Nicht ärgern, nur wundern!
      woensdag 20 februari 2008 @ 00:00:08 #13
    28167 matthijst
    pi_56850994
    5:53 Update– Early Exit Poll: Clinton 49 Obama 45 Hold onto your Hats! It’s gonna be a long night!
    This poll doesn’t account for evening voters (professionals) who are now getting off work and heading to the polls. Bad Economy is on Dem. Wisconsin Voters mind.
    pi_56851740
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 00:00 schreef matthijst het volgende:
    5:53 Update– Early Exit Poll: Clinton 49 Obama 45 Hold onto your Hats! It’s gonna be a long night!
    This poll doesn’t account for evening voters (professionals) who are now getting off work and heading to the polls. Bad Economy is on Dem. Wisconsin Voters mind.
    laten we hopen dat obama wint anders staat hillary met een bigsmile te vertellen dat ze het echt niet verwacht had.
    pi_56851878
    Go Hillary.
      woensdag 20 februari 2008 @ 00:50:36 #16
    198365 Morendo
    The Real Deal
    pi_56851954
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 00:36 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

laten we hopen dat obama wint anders staat hillary met een bigsmile te vertellen dat ze het echt niet verwacht had.
    Gotta love Hillary
    Die Lebenslust bringt dich um.
    pi_56852029
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 00:50 schreef Morendo het volgende:

[..]

Gotta love Hillary
    Ik vind het zo verschrikkelijk gemaakt allemaal vooral dat echt om mensen geven gedeelte, ik dacht iedereen kijkt daar dwars doorheen en ziet de machtsgeilheid ervan af stralen maar blijkbaar niet
      woensdag 20 februari 2008 @ 01:14:14 #18
    198365 Morendo
    The Real Deal
    pi_56852254
    Als (ietwat twijfelende) Republikein heb Ik helemaal niets met Hillary maar ik vind het wel leuk om te zien hoe ze er echt alles aan doet om de nominatie binnen te slepen. Het is inderdaad zó doorzichtig maar het werkt schijnbaar wel. Politiek is natuurlijk ook een spel en zo zijn er veel Democraten die bewondering hebben voor Karl Rove of Lee Atwater.
    Die Lebenslust bringt dich um.
      woensdag 20 februari 2008 @ 04:28:06 #19
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_56852990
    Obama wint ook in WI. En McCain ook maar dat was al helemaal te verwachten.
    Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
      woensdag 20 februari 2008 @ 08:02:13 #20
    28167 matthijst
    pi_56853413
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 00:55 schreef Cesare-Borgia het volgende:
    Ik vind het zo verschrikkelijk gemaakt allemaal vooral dat echt om mensen geven gedeelte, ik dacht iedereen kijkt daar dwars doorheen en ziet de machtsgeilheid ervan af stralen maar blijkbaar niet
    Inderdaad, snap er ook niks van. Ook niet van die spotjes en praat van d'r:": “Both Senator Obama and I would make history,” the former first lady said. “But only one of us is ready on day one to be commander in chief, ready to manage our economy, and ready to defeat the Republicans. Only one of us has spent 35 years being a doer, a fighter and a champion for those who need a voice.

Dat ze 35 jaar ervaring heeft. Ja, dus? Ze is ook een oud wijf, wat had ze dan moeten doen, eerst 10 jaar jointjes roken met Bill
    En waarom is alleen zij klaar om vanaf dag 1 te leiden? Denkt ze dat Obama er in zijn eentje moet gaan zitten? of andersom: dat ze in haar eentje alles moet doen? En zelfs dan: waarom is alleen zij daarvoor geschikt? En dan heeft ze het over holle speeches van Obama

“It’s about picking a president who relies not just on words but on work, hard work, to get America back to work,” Clinton said. “Someone who’s not just in the speeches business but will get America back in the solutions business.”
    --> Weer die onzin: alsof Obama lekker achterover gaat hangen in het witte huis. En zouden die speeches er niet juist aan kunnen bijdragen dat hij Amerikanen weet te motiveren om die oplossingen te gaan uitvoeren

http://www.realclearpolit(...)n%20of%20Victory.jpg
    pi_56853708
    Pfffffff denk je het net allemaal een beetje te snappen krijg je weer te horen dat zelfs de pledged delegates mogen switchen op de confentie. Je kunt het hier lezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ender_Wiggin op 20-02-2008 08:46:23 ]
      woensdag 20 februari 2008 @ 09:13:29 #22
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_56854080
    Flinke overwinning voor Obama in WI, met 58% tegen 41%. 17 procentpunten! De polls gaven allemaal nog minder dan 5 punten aan.

Obama doet het ook goed, zoals verwacht, in Hawaii
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_56854297
    Hawaii gaat Obama dik winnen:

Wisconsin ook:

Alleen in Washington heeft Obama een nipte voorsprong:

Obama .
    pi_56854330
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 09:13 schreef Montov het volgende:
    Flinke overwinning voor Obama in WI, met 58% tegen 41%. 17 procentpunten! De polls gaven allemaal nog minder dan 5 punten aan.

Obama doet het ook goed, zoals verwacht, in Hawaii
    Die polls liegen dat ze barsten .
    pi_56854421
    Tot zover de makkelijke zegetocht van Obama. Nu gaat het er echt om spannen: Ohio en Texas! Ben benieuwd, de afgelopen dagen heeft Obama het gat in Texas al aardig weten te dichten, maar in Ohio staat Clinton nog ver voor.
    PWBF
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')