Wat eet jouw peuter of kleuter allemaal wat niet zo heel gezond is?quote:Uitgegeven: 21 februari 2008 08:34
Laatst gewijzigd: 21 februari 2008 09:02
UTRECHT - Nederlandse peuters en kleuters eten te weinig groenten, fruit, vis en vezelrijke voedingsmiddelen. Dit blijkt donderdag uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onder bijna 1300 kinderen in de leeftijd van 2 jaar tot en met 6 jaar.
NU.nl/Els Bax
De voeding van kleuters bevat ook te veel verzadigde vetzuren. Het ongezonde voedingspatroon van kinderen kan volgens het RIVM leiden tot overgewicht en op latere leeftijd tot chronische ziekten. Nu heeft een op de zeven kinderen al overgewicht.
Het onderzoek toont aan dat kinderen in principe genoeg vet, eiwitten en koolhydraten binnenkrijgen. Maar het type vet dat ze binnen krijgen is lang niet altijd het goede. Vooral kleuters krijgen te veel verzadigde vetzuren binnen en te weinig gezonde vetzuren, zoals die bijvoorbeeld in vis zitten.
Ook eten de meeste jonge kinderen te weinig groente en eet drie kwart van de dreumesen niet genoeg fruit.
Onderzoek
Het RIVM wil nader onderzoek doen naar het vitaminengebruik onder peuters en kleuters. Vooralsnog gaat het instituut ervan uit dat jonge kinderen de meeste vitamines en mineralen in voldoende mate krijgen. Wel plaatst het vraagtekens bij de hoeveelheden vitamine D en foliumzuur die de kinderen binnenkrijgen.
Zie het niet als aanval, doe wat je zelf goed lijkt, maar cola voor een 2 jarige? Ook al is het aangelengd, cola is rotzooi hoor.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:15 schreef hestria het volgende:
hier toch wel vaak wat ongezonds, s'ochtends kiest ze vaak zelf chocopasta op haar brood, en s'middags na haar slaapje krijgt ze vaak 2 snoepjes en een beker (appel/druiven)sap, en dan s'weekends en als papa thuis is, rond een uur of 5 een glaasje aangelengde cola en iets lekkers(ene keer chips, maar ook zalm/paling enz).
Verder word hier gewoon gezond gegeten, 3/4 stuks fruit per dag is hier heel normaal en gemiddeld ook 2/3 glazen melk/yogidrink. Alleen groente gaat er maar 1 eetlepel in.
Dat kan ik niet zo goed rjmen Pinq.quote:Op donderdag 21 februari 2008 10:38 schreef pinquit het volgende:
max krijgt meestal elke dag alle vitamientjes binnen die hij moet krijgen, maar echt gezond eet ie niet nee.
Oeh, ik had bij de natuurwinkel Tahin gekocht.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:42 schreef MeNicole het volgende:
Mikael krijgt ook wel eens een soort van notenpasta op brood. Maar das van de natuurwinkel. Gewone krijgt ie niet meer. Gaat ie van stuiteren
Ik vind dat spul ook niet lekker. Mikael daarin tegen welquote:Op donderdag 21 februari 2008 11:44 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oeh, ik had bij de natuurwinkel Tahin gekocht.
Vies!![]()
Ben ik met je eens.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:46 schreef moussy het volgende:
niet altijd alles hoeft pedagogisch verantwoord zijn
Ah, dat zal ik eens proberen. Klinkt lekker. Vind het ook zonde om die pot weg te gooien.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:50 schreef p_iglet het volgende:
Moonah, Tahin kun je ook hummus mee maken.
Blik kikkererwten, wat knoflook, komijn en 2 eetlepels tahin erdoor en dan staafmixeren.
Erg lekker op stokbrood.
heb ik nou totaal geen last vanquote:Op donderdag 21 februari 2008 11:53 schreef MeNicole het volgende:
Ik weet dat Mikael bij mijn ouders ook dingen krijgt die ie thuis niet krijgt. En ik vind dat ook niet ze heel erg. Bij opa en oma mag je wel iets verwend worden maar soms moet ik ook daar wel even ingrijpen omdat ie dan bepaalde dingen thuis niet meer, of juist wel wil. Zo krijgt ie bij mijn ouders sinds kort altijd een spekje al we daar komen. 1 Vind ik prima want vaak gaat er toch een stuk naar de hond en zolang ie thuis er niet om vraagt kan het wel.
Klopt, maar om hem nou alleen maar friet te geven, nee, dat staat me echt tegen.quote:Op donderdag 21 februari 2008 12:11 schreef owlet het volgende:
Als we een keer ongezond eten dan eet ze ongezond mee. De reden dat we ongezond eten op dat soort dagen is juist omdat we moe zijn. Dan ga ik geen extra moeite doen om apart te koken![]()
Wij eten om de week op een dinsdag patat, dan moet ik naar school meteen als mijn man thuis komt en dat is gewoon makkelijk en dan hebben we er ook niet altijd groenten bij.quote:Op donderdag 21 februari 2008 12:18 schreef Moonah het volgende:
[..]
Klopt, maar om hem nou alleen maar friet te geven, nee, dat staat me echt tegen.
Voor dit soort dagen heb ik diepvriesboontjes/-sugarsnaps/-worteltjes, en een beetje pasta is zo gekookt.
Troel, volgens mij zijn de vetten in kaas sowieso niet gezond.
Maar ik koop magere smeerkaas.
Nou ben ik wel erg benieuwd wat jij je denkbeeldige kind dan wel precies te eten zou geven, want de kreet powerfood vind ik nogal vaag.quote:Op donderdag 21 februari 2008 12:36 schreef SHE het volgende:
Ik vind elke week snackbar, dagelijks chocopasta en diverse liga's echt krankzinnig om je kind te voeren.
Waarom moet die snackbar elke week? Kind is nog in de groei!
Chocopasta zit niets goeds in..en suikers krijgen ze meer dan genoeg uit groente, fruit en bv aardappels.
Koolhydraten zijn koolhydraten en of je die nou uit snoep of fruit haalt maakt geen flikker uit.
Een kind teveel sap geven lijkt me ook nogal dom, alle fruitsappen staan stijf van de suikers.
Zo'n dreumes heeft dat helemaal niet nodig, die moet je powerfood geven.
En te moe zijn om te koken..tja, dan had je maar niet moeten fokken. Ik vind dat je als ouder een behoorlijke verantwoordelijkheid hebt om je kind goed te voeden.Als je dat niet kunt, moet je niet aan kinderen beginnen.
Dat kinderen te dik worden verbaasd mij niets; liga's , fruitsap, kaas...c'mon, commen sense moet je zeggen dat dat niet helemaal spoort.
Over die cola begin ik niet eens, dat vind ik echt ziek.
Dit is er echt één uit de categorie slap geouwehoer. Als iedereen die een keer te moe is om te koken vooral geen kinderen meer zou nemen, zou het snel gebeurt zijn met Nederland. Tuurlijk moet het streven zijn om je kinderen vers en gezond te eten te geven, maar kom op hey. Een keer een bord friet of een potje Olvarit is nog geen peuter dood aan gegaan. Ik denk dat je je beter druk kunt maken om kinderen in achterstandswijken die elke dag chips als lunch en pizza als diner krijgen dan dit soort futiliteiten.quote:Op donderdag 21 februari 2008 12:36 schreef SHE het volgende:
En te moe zijn om te koken..tja, dan had je maar niet moeten fokken.
Koken? Anna zat met nog net geen jaar aan de sushi!quote:Op donderdag 21 februari 2008 12:41 schreef Brighteyes het volgende:
We lusten het wel, maar ik weet nooit zo goed wat je ermee moet doen qua koken zeg maar.![]()
Jemig, wat een ongelooflijk domme opmerking. Omdat iemand een keer een zwaar dagje heeft gehad en geen puf meer om te koken had ie maar niet moeten fokken. Puh-leasequote:Op donderdag 21 februari 2008 12:36 schreef SHE het volgende:
En te moe zijn om te koken..tja, dan had je maar niet moeten fokken. Ik vind dat je als ouder een behoorlijke verantwoordelijkheid hebt om je kind goed te voeden.Als je dat niet kunt, moet je niet aan kinderen beginnen.
Nouquote:Op donderdag 21 februari 2008 11:42 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat kan ik niet zo goed rjmen Pinq.
Tuurlijk, alles kan erger.quote:Op donderdag 21 februari 2008 12:45 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dit is er echt één uit de categorie slap geouwehoer. Als iedereen die een keer te moe is om te koken vooral geen kinderen meer zou nemen, zou het snel gebeurt zijn met Nederland. Tuurlijk moet het streven zijn om je kinderen vers en gezond te eten te geven, maar kom op hey. Een keer een bord friet of een potje Olvarit is nog geen peuter dood aan gegaan. Ik denk dat je je beter druk kunt maken om kinderen in achterstandswijken die elke dag chips als lunch en pizza als diner krijgen dan dit soort futiliteiten.
cacao is ook gewoon goed, en in een liga zitten meer voedingsstoffen dan in een soepstengel. dus hoe dat dan slecht moet zijn??quote:Op donderdag 21 februari 2008 12:36 schreef SHE het volgende:
Ik vind elke week snackbar, dagelijks chocopasta en diverse liga's echt krankzinnig om je kind te voeren.
Waarom moet die snackbar elke week? Kind is nog in de groei!
Chocopasta zit niets goeds in..en suikers krijgen ze meer dan genoeg uit groente, fruit en bv aardappels.
Koolhydraten zijn koolhydraten en of je die nou uit snoep of fruit haalt maakt geen flikker uit.
Een kind teveel sap geven lijkt me ook nogal dom, alle fruitsappen staan stijf van de suikers.
Zo'n dreumes heeft dat helemaal niet nodig, die moet je powerfood geven.
Dat kinderen te dik worden verbaasd mij niets; liga's , fruitsap, kaas...c'mon, commen sense moet je zeggen dat dat niet helemaal spoort.
Over die cola begin ik niet eens, dat vind ik echt ziek.
Pure cacao is met mate goed. Dat betekent dus dat je die arme drommel chocolade moet voeren die voor meer dan 90% uit pure cacao bestaat.quote:Op donderdag 21 februari 2008 13:45 schreef pinquit het volgende:
[..]
cacao is ook gewoon goed, en in een liga zitten meer voedingsstoffen dan in een soepstengel. dus hoe dat dan slecht moet zijn??
En om welke reden is het slecht om je kind fruitsuikers uit sappen te geven? daaraanvast staat namelijk ook dat dat een van de weinige bronnen van vitamine C is. suiker is niet perse slecht. suikervervangers, die zijn pas slecht.
Ik zal je uit de droom helpen, 'dat kind' is ook moe. Praktijkvoorbeeldje, eens in de zoveel tijd komt het voor dat mijn vrouw 's avonds moet werken en ik pas om half zes thuis ben. Kut, maar het is niet anders. 'Het kind' moet dan nog opgehaald worden op de opvang (waar ze 2 dagen per week vertoeft) en daarna moet er uiteraard nog gegeten worden. Het is dan zes uur als we thuis zijn, na een dag spelen en amper slapen eigenlijk te laat voor een dreumes, wat ze wil is dan naar bed en snel wat. Dan heb ik 2 keuzes: eigenwijs gaan staan koken (duurt minimaal een kwartier, maar een half uur tot drie kwartier is realistischer aangezien ik om de 10 tellen m'n dochter moet troosten omdat ze staat ze janken omdat ze zo moe is en nergens zin meer in heeft), óf we trekken wat makkelijks uit de kast of warmen een potje binnen een minuut op zodat mevrouw naar bed kan.quote:Op donderdag 21 februari 2008 13:43 schreef SHE het volgende:
[..]
Tuurlijk, alles kan erger.
Ik vind het excuus van moeheid persoonlijk wat slap. Kind kan niet kiezen helaas, en juist daarom vind ik het dan wat vreemd om dan maar wat naar binnen te schuiven omdat jij moe bent.
Kom dan ook niet zo hoog van je toren blazen zeg.quote:Maar goed, ik ben anal als het op eten aankomt dat ligt aan mij. Wat iedereen hier in zijn kind stopt, is natuurlijk niet mijn zorg.
En? Dit is de enige cacao die mijn dochter lust. Ze krijgt soms een heel klein stukje. Mijn zoon lust deze cacao trouwens ook, maar die eet dus alles wat op chocolade lijktquote:Op donderdag 21 februari 2008 13:53 schreef SHE het volgende:
[..]
Pure cacao is met mate goed. Dat betekent dus dat je die arme drommel chocolade moet voeren die voor meer dan 90% uit pure cacao bestaat.
Dat is bitter en niet zoet.
Ik ben dus echt een dombo op sapgebied, maar vertel mij eens hoe die geraffineerde suiker in 100% puur appelsap komt?quote:Op donderdag 21 februari 2008 13:53 schreef SHE het volgende:
Maar dat is dus niet hetzelfde als vruchtensap. In vruchtensap ( tenzij je het zelf maakt ) zit geraffineerde suiker.
Het fenomeen 'Diksap' is je blijkbaar niet bekend...quote:Op donderdag 21 februari 2008 13:53 schreef SHE het volgende:
[..]
Pure cacao is met mate goed. Dat betekent dus dat je die arme drommel chocolade moet voeren die voor meer dan 90% uit pure cacao bestaat.
Dat is bitter en niet zoet.
fruit) suikers met een lage glycemische index zoals sinaasappels, aardbeien en appels zijn natuurlijk een fantastisch idee
Maar dat is dus niet hetzelfde als vruchtensap. In vruchtensap ( tenzij je het zelf maakt ) zit geraffineerde suiker.
het maakt dus echt geen jota uit of je het kind cola of appelsap uit de super voert...maar als je je kind cola geeft gaat iedereen steigeren, en als je appelsap geeft is dat ineens gezond.
Dat is het dus niet, het is beiden niet zo slim om te geven.
Maar goed, ouders denken ook dat melk goed is voor een kind. Dus hoop heb ik sowieso bar weinig.
En kijk eens wat een evenwichtig gezond persoon je er van geworden bent!quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:13 schreef SHE het volgende:
mijn ouders hebben het dus wel zo met mij gedaan en zij werkten allebei.
Ik heb tot mijn tienerjaren nooit patat, cola, vruchtensap , snoep of liga's gezien.
Wat een bullshit zeg... ik verdedig niet omdat ik toevallig ook in OUD kom. Ik verdedig omdat ik van mening ben dat jouw gedachtengoed niet per definite het juiste hoeft te zijn...quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:13 schreef SHE het volgende:
Typisch op zijn OUD's iedereen weer in de verdediging.
Waarom? Als jullie het niet slecht vinden, wat boeit het dan?
Ik ken diksap natuurlijk wel, prima alternatief voor vruchtensap, maar wel behoorlijk wat cals. Gelukkig moet je het aanlengen. Maar het blijven suikers..en zoveel suikers heb je als mens niet nodig. Die je uit vers fruit en groenten haalt zijn meer dan voldoende.
En Jarno, jij als puberende ouder kan natuurlijk wel een heel relaas typen waarin jij uiteenzet dat echt gezond eten onmogelijk is, maar mijn ouders hebben het dus wel zo met mij gedaan en zij werkten allebei.
Ik heb tot mijn tienerjaren nooit patat, cola, vruchtensap , snoep of liga's gezien. Wat je niet kent mis je ook niet.
Iets weglaten is geen kunst hoor, en je krijgt ook geen medaille als je het wel doet.
Ik wil je de vetzuursynthese wel gaan uitleggen, maar dat lijkt me onnodig.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:18 schreef pinquit het volgende:
ik 'verdedig' omdat ik vind dat het niet klopt.
waarom zijn calorien slecht? waarom is liga slecht? :S waarom is suiker slecht? misschien ben ik dom hoor?
moeten kinderen dan alleen water drinken? ik vind het gewoon een beetje overdreven.
Jij hebt vast wel tips dan, hoe ik mijn kind iets dikker kan maken, en meer vers fruit en groenten kan laten eten.
Ja, lekker flauw. Eerst vol in de aanval en dan zeuren over de verdediging.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:13 schreef SHE het volgende:
In dat geval ben ik wel benieuwd naar dé tip waarmee ik kan zorgen dat mijn chronisch te weinig drinkende dochter wel genoeg vocht binnen krijgt. Eén beker water op een dag wil ze nog wel drinken. Maar dan is ze dat dus echt wel zat. En ja, dan gaat er wat diksap bij. Of wat karnemelk. Maar wat moet ik nou doen nu dat allemaal slecht is?quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:13 schreef SHE het volgende:
Waarom? Als jullie het niet slecht vinden, wat boeit het dan?
Ik ken diksap natuurlijk wel, prima alternatief voor vruchtensap, maar wel behoorlijk wat cals. Gelukkig moet je het aanlengen. Maar het blijven suikers..en zoveel suikers heb je als mens niet nodig. Die je uit vers fruit en groenten haalt zijn meer dan voldoende.
Alles kan, mits in de goede verhoudingen.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:23 schreef E.T. het volgende:
Ik ben toch errug benieuwd wat She d'r kinderen zou geven![]()
Ik lees hier wel van alles neergesabeld worden, maar wat dan wel...
Je mag het bullshit noemen, maar wetenschap is niet zoveel bullshitterigs aan.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:24 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Wat een bullshit zeg... ik verdedig niet omdat ik toevallig ook in OUD kom. Ik verdedig omdat ik van mening ben dat jouw gedachtengoed niet per definite het juiste hoeft te zijn...
Dat kan wel hoor. Sterker nog, het is een noodzakelijke keuze. TEVEEL is een ander verhaal. Maar de tofu met witte rijst die jij voor ogen hebt is echt niet noodzakelijk hoor.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:35 schreef SHE het volgende:
[..]
Je kunt moeilijk met droge ogen gaan zitten ontkennen dat suikers en verzadigde vetten geen beroerde keuze zijn.
Dat lijkt me tegenwoordig toch echt een godsonmogelijke opgave, tenzij je je kind tot zijn twaalfde binnen wil houdenquote:Op donderdag 21 februari 2008 14:13 schreef SHE het volgende:
Ik heb tot mijn tienerjaren nooit patat, cola, vruchtensap , snoep of liga's gezien. Wat je niet kent mis je ook niet.
Iets weglaten is geen kunst hoor, en je krijgt ook geen medaille als je het wel doet.
Och, die ene keer in de paar weken dat we moe op de bank zakken met friet ga ik me niet druk maken om die boontjes die ze dan toch niet eetquote:Op donderdag 21 februari 2008 12:18 schreef Moonah het volgende:
[..]
Klopt, maar om hem nou alleen maar friet te geven, nee, dat staat me echt tegen.
Voor dit soort dagen heb ik diepvriesboontjes/-sugarsnaps/-worteltjes, en een beetje pasta is zo gekookt.
Troel, volgens mij zijn de vetten in kaas sowieso niet gezond.
Maar ik koop magere smeerkaas.
Zou dat niet de consequentie zijn van ergens binnen komen stormen en over iemand die een heel enkele keer te moe is om te koken roepen dat ze dan maar niet hadden moeten fokken? Ideetje maar hoor.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:39 schreef SHE het volgende:
en wat ook typisch OUD's is...
Als je geen kinderen hebt moet je vooral je bek houden en mag je je nergens mee bemoeien. Want je weet niets en je kunt nergens over oordelen.
Zoals Pinquit al aangaf, ik doel met bullshit niet op iets wetenschappelijks, maar op jouw mening dat we ons verdedigen omdat we in OUD zouden wonen. Dat is zo'n ongelofelijk generaliserend iets dat ik er haast de kotssmiley bij zou gaan zoeken.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:35 schreef SHE het volgende:
[..]
Je mag het bullshit noemen, maar wetenschap is niet zoveel bullshitterigs aan.
Je kunt moeilijk met droge ogen gaan zitten ontkennen dat suikers en verzadigde vetten geen beroerde keuze zijn.
Maar nogmaals, niemand moet hier iets met die info toch?
Jij bent verantwoordelijk voor jouw kroost en niemand valt je aan op je kwaliteiten als moeder.
Dat ik liga's , soepstengels, kaas, melk en choco-pasta onnodig vind in een gezond dieet, is omdat ik weet wat erin zit.Dat mag jij dan stom vinden, maar daar houd het dan op.
Hierbij sluit ik me graag aanquote:Op donderdag 21 februari 2008 14:54 schreef jellyrose het volgende:
Het enige waar ik me druk om maak / ga maken zijn kunstmatige kleur/geur/zoet/smaakstoffen en teveel zout. De huidige bangheid voor vet/suiker heeft er inmiddels voor gezorgd dat kleuters al aan de becel ultra light, dieet pindakaas en candarel zoetjes zitten, dat is pas een nare ontwikkeling
Niet lullig bedoeld, maar wat eet je de andere maaltijden dan? Geen groente? Wij eten bij iedere maaltijd groenten, zelfs bij het ontbijt.quote:Op donderdag 21 februari 2008 18:56 schreef Vicky het volgende:
Mijn dochter lust bijna niets.. Dat is echt een muts eerste klas. We eten wel eens patat en als ze dan 5 patatjes eet is het veel. Ik kook ook minstens 2x in de week groente maar mee eten doet ze bijna niet. Aardappels krijg ik er al heleamal niet in, tenzijn ze gebakken zijn. Vlees daarentegen vind ze heerlijk. Qua groente eet ze eignelijk alleen maar doperwten, kidneybonen en bruine bonen. De rest krijg ik er echt niet in. Maar Amber is wel helemaal gek op cherrytomaten en fruit.
ja er zit een behoorlijke hoeveelheid suiker in. Hoeveel precies kan ik je niet vertellen. Ik ben absoluut geen fan van Liga, iig niet voor baby's. Emma krijgt nu heel af en toe een evergreen. Dat heet bij ons een koekjequote:Op donderdag 21 februari 2008 14:55 schreef DaviniaHR het volgende:
Even niet om de discussie te voeden of zo, maar ikhad ergens op OUD gelezen dat liga's en zo heel veel suiker bevatten? of is het wel gezond als tussendoortje? ben oprecht geinteresseerd!
en humus is een hele goede, die houden we erin!
over 8 dagen eerste fruithap
ik zet het gewoon voor en als ze niet eet, jammer dan. Maar zoals ik al zei ze eet gelukkig wel veel fruit. En ja ze snoept ook wel eens. Ze is gek op pepsils. Brood is hier ook een ramp... ach komt wel goed... ooit...quote:Op donderdag 21 februari 2008 19:01 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Niet lullig bedoeld, maar wat eet je de andere maaltijden dan? Geen groente? Wij eten bij iedere maaltijd groenten, zelfs bij het ontbijt.
Ooit komt het wel goed, F lustte tot ze 2 was 6 maandenpotjes en fruit, verder lustte ze bijna niksquote:Op donderdag 21 februari 2008 19:31 schreef Vicky het volgende:
[..]
ik zet het gewoon voor en als ze niet eet, jammer dan. Maar zoals ik al zei ze eet gelukkig wel veel fruit. En ja ze snoept ook wel eens. Ze is gek op pepsils. Brood is hier ook een ramp... ach komt wel goed... ooit...
Die crackers van Lu (Cracottes of zo, spreek die trouwens uit zoals het 'moet' en wat krijg je dan? KRAKOTS! niet zo'n goed gekozen naamquote:Op donderdag 21 februari 2008 19:17 schreef Jelief het volgende:
[..]
ja er zit een behoorlijke hoeveelheid suiker in. Hoeveel precies kan ik je niet vertellen. Ik ben absoluut geen fan van Liga, iig niet voor baby's. Emma krijgt nu heel af en toe een evergreen. Dat heet bij ons een koekjeIk vind suiker overbodig voor die hele kleintjes en eigenlijk ook voor volwassenen maar het is zo lekker hè
Die zijn hier ook helemaal hot, die Cracottesquote:Op donderdag 21 februari 2008 19:55 schreef Suzanna het volgende:
[..]
Die crackers van Lu (Cracottes of zo, spreek die trouwens uit zoals het 'moet' en wat krijg je dan? KRAKOTS! niet zo'n goed gekozen naam) vinden ze hier ook koekjes. Weer mooi meegenomen
Maar verderop zeg je dat ze geen aardappels en groenten lusten, behalve dan komkommer. dat is toch niet SUPERgezond?quote:Op donderdag 21 februari 2008 19:52 schreef Suzanna het volgende:
En nu even als reactie op de OP:
Mijn kinderen aten tot voor kort echt SUPER gezond
Huh? Waarom expres?quote:en ik ben expres begonnen met ze af en toe te verwennen met een klein zakje snoepjes (Lidl), gummibeertjes, of een bakje met wat chips, of een paar kleine koekjes tussendoor.
door de tandarts niet.quote:Op donderdag 21 februari 2008 21:48 schreef Moonah het volgende:
Maar maar maar... Onbeperkt fruit eten wordt wél als gezond beschouwd?
Door een dietist ook niet hoor.quote:
Blij dat ik dit weet! Want dan ben ik weer een stuk relaxter over al dat fruit wat ze hier weg kauwen. 7 eetmomenten redden ze niet. (Als ik een appel en banaan achter elkaar opeten als 1 eetmoment beschouw)quote:Op donderdag 21 februari 2008 21:58 schreef Moonah het volgende:
Als je eten en drinken beperkt tot maximaal 7 momenten op een dag zal de tandarts er geen bezwaar tegen hebben.
Blijft mijn vraag dus staan.
quote:Op donderdag 21 februari 2008 22:04 schreef bixister het volgende:
verder probeer ik gevarieerd en gezond te koken maar daar wordt door zowel de kinderen als de vader maar zeer mondjesmaat van gegeten
Och...quote:Op donderdag 21 februari 2008 22:07 schreef bixister het volgende:
tsja, die lust echt bijna niks! erg he!
Ik sla een rondje broccoli over hoor.quote:omdat ie moetbij wijze van goed voorbeeld neemt ie voor de vorm vaak wel wat stukjes broccoli (bijv.) en doet of hij 't heerlijk vindt.
quote:Op donderdag 21 februari 2008 22:07 schreef bixister het volgende:
omdat ie moetbij wijze van goed voorbeeld neemt ie voor de vorm vaak wel wat stukjes broccoli (bijv.) en doet of hij 't heerlijk vindt.
Hoe een charmant plaatje ik nu in mijn hoofd heb van jouw man bix!quote:Op donderdag 21 februari 2008 22:21 schreef bixister het volgende:
lijkt me ook niet hoor Moonah!
en oja, jij zag G dan ook wel op z'n erg onvoordeligst, in vistenue. dat wil zeggen: 7 truien over elkaar, 3 broeken, en ook 3 paar sokken met pedaalemmerzakken ertussen.maar hij is ook wel degelijk te zwaar, daar niet van. sinds hij gestopt is met roken (
) zijn de kilo's eraangevlogen. nou ja, liever kilo's dan rook denk ik dan maar.
neeeeh, da's míjn mening! (zouden piet & anna tegenwoordig zeggen.quote:Op donderdag 21 februari 2008 22:23 schreef Moonah het volgende:
Oh Bixie, je hoeft je niet te verantwoorden!
Volgens mij heb je een heel leuke man!
Maar da's mjin mening, whehe...![]()
Mijn schoonzusje dronk dat altijd warm. Even in de magnetron en dan met een rietje.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 01:08 schreef KD-fotografie het volgende:
Wij eten weinig snoep, 2 stuks fruit op een dag, bruin brood met boter! en regelmatig vis maar wat echt fout is en dat weet ik is dat we hier enorm veel Taxi drinken!
Demi is er ook helemaal gek op, nu zijn we al aan het afbouwen en mag ze maar 2 bekers taxi op een dag, 's ochtends 2 en 'smidags 1, de rest water met een klein beetje ranja.
Maar ik drink het zelf ook graag dus snap haar wel.
Ik ben ook erg bleek en Demi ook, ze heeft mijn huid maar Demi lust niet eens friet of fricandellen, we doen haar geen plezier met de friettent, italiaans daarintegen, daar is ze dol op en ook verse soepen gaan er bij haar prima in.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:47 schreef renzell het volgende:
Maar als ik dan een moeder op straat zie lopen met twee kleine, bleke kindertjes van 1,5 en 3 jaar en ze hebben alledrie zo'n gore frikandel in hun handen, dan denk ik echt; "Mens,. wat bezielt je?!"![]()
ah gadver, dat lijkt me echt goor!quote:Op vrijdag 22 februari 2008 01:23 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Mijn schoonzusje dronk dat altijd warm. Even in de magnetron en dan met een rietje.
*ril*
Ze aten tot voor kort super gezond Moonah. Groenten en aardappels en alles ging erin. Nu hebben ze allebei een niet-willen-eten-fase en willen ze dus niks. Behalve als ik er stukjes komkommer of tomaat op leg, dan eten ze het ineens wel weer.quote:Op donderdag 21 februari 2008 21:21 schreef Moonah het volgende:
[..]
Maar verderop zeg je dat ze geen aardappels en groenten lusten, behalve dan komkommer. dat is toch niet SUPERgezond?
[..]
Huh? Waarom expres?
Oh, en als je "Cracottes" uitspreekt zoals het moet dan zeg je "Krakot", ook in het meervoud dus.![]()
Pinq, tnx voor je uitleg, ik snap.
Llewella, in cola light zit toch een hoop zooi als aspartaam of andere kunstmatige zoetstoffen? dat is toch schijngezond?
SHE, jammer dat je niet vertelt wat wél gezond is in jouw opinie. Ik ben wel benieuwd.
Als het je zo aan het hart gaat, verspreid je kennis dan! Daar hebben 'we' in OUDmeer aan dan aan een rel.
Mee eens hoor, tegenwoordig is alles kankerverwekkend lijkt het wel.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 09:12 schreef Suzanna het volgende:
Precies...
Er zijn ook mensen die zeggen dat vers fruit en verse groente in Nederland zowiezo ongezond is. Want... teveel gifstoffen gebruikt bij insektenbestrijding. Er zijn ook een hoop producten die 'kankerverwekkend' zouden zijn, maar als je die vermijdt, komen ze volgend jaar wel weer met iets wat je elke dag eet en dat ook kankerverwekkend kan zijn (misschien een wat cynische kijk erop, maar het komt er mijns inziens wel een beetje op neer) ...
Dat was toch met een jongetje in Engeland van ik dacht 4 dat weet ik hoeveel kilo woog, echt belachelijk veel in elk geval. Die kreeg zo ongeveer alleen maar pizza en patat want anders at ie niksquote:Maar goed, ik vind dat ik het best goed doe, als ik het vergelijk met mensen zoals in jouw voorbeeld Moussy, want hier krijgen ze geen mayo als broodbelegen ex-vrienden van mij gaven hun kinderen de hele dag door snoep en koek en chips, want, dat was ook eten. Als ze maar wat aten.
(echt waar!!!)
en zo kan het kind niet alleen baggervet worden, maar ook nog eens ondervoed raken...quote:Op vrijdag 22 februari 2008 09:28 schreef texelonia het volgende:
[..]
Mee eens hoor, tegenwoordig is alles kankerverwekkend lijkt het wel.
[..]
Dat was toch met een jongetje in Engeland van ik dacht 4 dat weet ik hoeveel kilo woog, echt belachelijk veel in elk geval. Die kreeg zo ongeveer alleen maar pizza en patat want anders at ie niksAl at die een week niks, dat zou best goed voor hem zijn denk ik
Nou, dat vind ik eigenlijk van wel. En ja, soms kom je dan op het aloude en gevreesde 'omdat ik het zeg!' uit, maar dat is dan maar niet anders.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 09:36 schreef texelonia het volgende:
Maar ik vind niet dat ik de hele dag frisdrank mag drinken en Noah het met water te laten doen.
Ik vind dat kind eigenlijk helemaal niet 'aan de lijn', als je merkt dat een kind nou eenmaal meer aanleg heeft om dik te worden dan een ander kun je beter voorkomen dan genezen. Om dan het broertje, dat misschien veel meer voedsel nodig heeft om op hetzelfde gewicht te blijven, ook maar op een aangepast patroon te zetten om iedereen gelijk te behandelen lijkt me geen goed idee. Andersom lijkt het me ook geen goed idee om zusje maar mee te laten eten omdat het zo zielig is dat broertje wel mag. Zusje groeit en groeit en moet ooit op een echt dieet, terwijl het 'dieet' wat jij nu noemt, dat in mijn ogen gewoon een aangepast eetprogramma is, helemaal niet zo verkeerd is. Mensen zijn nu eenmaal niet gelijk.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 09:36 schreef texelonia het volgende:
Ik vind dat dus zielig. Ik vind dan dat je het eet patroon van het hele gezin aan moet passen. Als de één geen snoep mag, dan de ander ook niet. Als de één geen mayonaise mag, dan de ander ook niet. Op die manier eet je gezond, maar blijft het wel normaal.
ik heb wel pas ontdekt dat op de cola light staat: bevat een bron van fenylalanine, niet voor kinderen onder de 5 jaar.quote:Op donderdag 21 februari 2008 20:42 schreef Llewella het volgende:
In een glas vruchtensap zitten ca 4 klontjes suiker omgerekend, evenals in een glas cola. Echter een glas cola light daar zit het niet in.
Dat vind ik met bepaalde dingen ook, maar met bepaalde dingen dus niet. En ik denk ook dat als je zelf de hele dag door 'het verkeerde voorbeeld' geeft door bijv frisdrank te drinken, maar vindt dat je kind alleen maar water mag drinken, vroeg of laat je kind alleen maar meer 'geobsedeerd' raakt door jouw frisdrank. Wat je niet mag is tenslotte alleen maar interessant en willen ze dat juist. Terwijl nu vraagt ie heel af en toe een slokje uit mijn glas en dat krijgt ie dan af en toe, en dan is het okay. En bepaalde dingen mag ie ook echt niet en dat moet ie ook leren, dat ie niet altijd alles kan krijgen wat ie wil. Maar ik ga niet mijn kind een totaal ander eetpatroon geven dan mezelf. Als ik niet wil dat Noah snoept, dan ga ik zelf ook niet voor zijn neus snoepen terwijl hij niks mag. Dat is gewoon gemeen vind ikquote:Op vrijdag 22 februari 2008 09:46 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nou, dat vind ik eigenlijk van wel. En ja, soms kom je dan op het aloude en gevreesde 'omdat ik het zeg!' uit, maar dat is dan maar niet anders.
Maar het gevolg is wel dat dit kind nu al ontzettend veel bezig is met eten en alles. Op zich niet verkeerd dat ze zich bewust wordt van wat goed en wat slecht is en wat de gevolgen kunnen zijn. Maar ik denk dat je wel moet oppassen dat een kind er op een gezonde manier mee bezig blijft. Het kan ook de verkeerde kant op slaan.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 09:53 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik vind dat kind eigenlijk helemaal niet 'aan de lijn', als je merkt dat een kind nou eenmaal meer aanleg heeft om dik te worden dan een ander kun je beter voorkomen dan genezen. Om dan het broertje, dat misschien veel meer voedsel nodig heeft om op hetzelfde gewicht te blijven, ook maar op een aangepast patroon te zetten om iedereen gelijk te behandelen lijkt me geen goed idee. Andersom lijkt het me ook geen goed idee om zusje maar mee te laten eten omdat het zo zielig is dat broertje wel mag. Zusje groeit en groeit en moet ooit op een echt dieet, terwijl het 'dieet' wat jij nu noemt, dat in mijn ogen gewoon een aangepast eetprogramma is, helemaal niet zo verkeerd is. Mensen zijn nu eenmaal niet gelijk.
Bepaalde dingen mag ie ook niet hebben, die ik wel neem. Maar dat moet niet met alles zijn, vind ik. Niet dat ik én koffie drink, én frisdrank, én alcohol, én zoetbeleg op brood, én junkfood. En dat hij dan alleen maar gezond beleg op brood mag, en water drinken en een verantwoorde maaltijd ipv de junkfood.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 09:54 schreef Lishe het volgende:
O Tex, dat doe ik ook hoor. Net zoals koffie, dat mogen ze toch ook gewoon niet hebben? Drinken voor grote mensen en drinken voor kinderen hebben wij.
(En flesjes! Ze drinkt liters water als het maar in een spa-flesje ofzo zit, dat vind ze gewoon zo leuk dat het haar niet uitmaakt wat ze drinkt. En soms vraagt ze ineens om een glas water. Grappig vind ik.)
Precies mijn gedachtes!quote:Op donderdag 21 februari 2008 22:00 schreef Swetsenegger het volgende:
Tja, smeerkaas bevat teveel zout, smeerworst bevat teveel vitamine A, mandarijntjes bevatten teveel suikers, sappen teveel zuur, kaas teveel onverzadigd vet.
Ik weet niet hoor, maar ik zie verdomd weinig kinderen groot worden op water en rauwe andijvie en gestoomde witvis.
Maar wat als Noah een broertje zou hebben die geen overgewicht heeft. En wel dol op frietjes is...quote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:06 schreef texelonia het volgende:
Kijk als Noah ooit last zou krijgen van overgewicht, dan zou ik die 1 keer per week snackbar die we nu hebben, afschaffen. Dan zou ik niet zelf wel naar de snackbar gaan, en voor hem iets verantwoords maken. Snap je wat ik bedoel?
Daar ben ik het uiteraard helemaal mee eens!quote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:06 schreef texelonia het volgende:
Maar ik denk dat je wel moet oppassen dat een kind er op een gezonde manier mee bezig blijft. Het kan ook de verkeerde kant op slaan.
Ik snap helemaal wat je bedoelt, maar toch denk ik dat het niet zo simpel is. Sommige kinderen worden nu eenmaal heel snel dik. Als in: een boterham te veel tussen de middag kan er al voor zorgen dat kind op het randje van gezond zit. Een liga erbij zorgt dan gewoon voor overgewicht. Niet leuk, hardstikke vervelend, hardstikke rot, maar wel waar. Ik ken zo'n gezin. Kind 1 kan alles eten, kind 2 niet. Die ouders hadden als de kinderen gelijk behandeld hadden de volgende keuze: kind 1 wordt op rantsoen gezet en te mager, of kind 2 mag gewoon meedoen en wordt te dik. Ze wilden niet voor die optie gaan, maar de kinderen uitleggen dat er nou eenmaal verschil is tussen mensen. Naar mijn idee is dat aardig gelukt. Kind 2 sport inmiddels veel meer, waardoor het ook niet meer op de boterhammetjes moet letten. Terwijl kind 1 een broertje dood heeft aan sport en hetzelfde kan eten.quote:Je kan ook je kind gezond eten voorschotelen zonder dat het er 'last' van heeft. Voor een volwassene is het al heel moeilijk om de lekkere maar ongezonde dingen te laten staan. Hoe moet dat dan voor een kind zijn als het ziet dat haar broertje en ouders wel (meer) mogen snoepen en vet eten mogen?
Kijk als Noah ooit last zou krijgen van overgewicht, dan zou ik die 1 keer per week snackbar die we nu hebben, afschaffen. Dan zou ik niet zelf wel naar de snackbar gaan, en voor hem iets verantwoords maken. Snap je wat ik bedoel?
hier is dat ook zo hoor, cola is voor mij, niet voor kinderen. Héél soms krijgen ze kindercola, maar dat is eigenlijk alleen bij mijn moeder.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 09:54 schreef Lishe het volgende:
O Tex, dat doe ik ook hoor. Net zoals koffie, dat mogen ze toch ook gewoon niet hebben? Drinken voor grote mensen en drinken voor kinderen hebben wij.
(En flesjes! Ze drinkt liters water als het maar in een spa-flesje ofzo zit, dat vind ze gewoon zo leuk dat het haar niet uitmaakt wat ze drinkt. En soms vraagt ze ineens om een glas water. Grappig vind ik.)
Maar als kind 1 te mager wordt, hoef je dat toch niet aan te vullen met bijv. snoep en patat? Die kan dan gewoon een boterham meer eten bijv. Dat is misschien ook niet altijd leuk voor kind 2, maar lijkt me minder storend dan als kind 2 volgepropt wordt met snoep en junk food.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:16 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Daar ben ik het uiteraard helemaal mee eens!
[..]
Ik snap helemaal wat je bedoelt, maar toch denk ik dat het niet zo simpel is. Sommige kinderen worden nu eenmaal heel snel dik. Als in: een boterham te veel tussen de middag kan er al voor zorgen dat kind op het randje van gezond zit. Een liga erbij zorgt dan gewoon voor overgewicht. Niet leuk, hardstikke vervelend, hardstikke rot, maar wel waar. Ik ken zo'n gezin. Kind 1 kan alles eten, kind 2 niet. Die ouders hadden als de kinderen gelijk behandeld hadden de volgende keuze: kind 1 wordt op rantsoen gezet en te mager, of kind 2 mag gewoon meedoen en wordt te dik. Ze wilden niet voor die optie gaan, maar de kinderen uitleggen dat er nou eenmaal verschil is tussen mensen. Naar mijn idee is dat aardig gelukt. Kind 2 sport inmiddels veel meer, waardoor het ook niet meer op de boterhammetjes moet letten. Terwijl kind 1 een broertje dood heeft aan sport en hetzelfde kan eten.
Soms is het gewoon niet zo makkelijk dat het alleen maar gaat om 'gezond' versus 'ongezond', maar ook: niet teveel eten van het gezonde eten. Dat moet je uitleggen op een goede manier. Als dat buurmeisje er echt teveel mee bezig is, dan zijn die ouders daarin doorgeschoten, heel jammer. Maar uitleggen en bewust maken is wat mij betreft juist heel verstandig.
Nou genoeg mensen hier vinden één keer per week snackbar sowieso al krankzinnigquote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:13 schreef lily het volgende:
[..]
Maar wat als Noah een broertje zou hebben die geen overgewicht heeft. En wel dol op frietjes is...
Maar een kind volproppen met snoep en junkfood is nooit goed, of ie nou mager is of dik. Maar ik had uit je posts ook niet de indruk gekregen dat het om volproppen met junkfood en snoep ging.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:21 schreef texelonia het volgende:
[..]
Maar als kind 1 te mager wordt, hoef je dat toch niet aan te vullen met bijv. snoep en patat? Die kan dan gewoon een boterham meer eten bijv. Dat is misschien ook niet altijd leuk voor kind 2, maar lijkt me minder storend dan als kind 2 volgepropt wordt met snoep en junk food.
Nee okay, dat was even een uiterste.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:28 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar een kind volproppen met snoep en junkfood is nooit goed, of ie nou mager is of dik. Maar ik had uit je posts ook niet de indruk gekregen dat het om volproppen met junkfood en snoep ging.
Nog even voor de duidelijkheid, ik drink zelden thuis cola, en Noah krijgt dat ook nooitquote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:17 schreef moussy het volgende:
[..]
hier is dat ook zo hoor, cola is voor mij, niet voor kinderen. Héél soms krijgen ze kindercola, maar dat is eigenlijk alleen bij mijn moeder.
Maar dat vind ik alweer iets anders dan wanneer een kind geen snoep mag omdat het te dik is.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:29 schreef lily het volgende:
Dat kan natuurlijk.
Maar ik maak gewoon onderscheid waar nodig.
Als de oudste goed gegeten heeft en later om een snoepje vraagt, krijgt hij dit. Heeft de jongste (wat dus geregeld voorkomt) bijna niks gegeten, krijgt hij dus geen snoep. Dat is de afspraak en ook duidelijk voor ze. De jongste snapt dit dan ook.
Zitten ze naast elkaar op de bank, de een heeft wel snoep, en de ander niet..
quote:Op donderdag 21 februari 2008 21:21 schreef Moonah het volgende:
[..]
Maar verderop zeg je dat ze geen aardappels en groenten lusten, behalve dan komkommer. dat is toch niet SUPERgezond?
[..]
Huh? Waarom expres?
Oh, en als je "Cracottes" uitspreekt zoals het moet dan zeg je "Krakot", ook in het meervoud dus.![]()
Pinq, tnx voor je uitleg, ik snap.
Llewella, in cola light zit toch een hoop zooi als aspartaam of andere kunstmatige zoetstoffen? dat is toch schijngezond?
SHE, jammer dat je niet vertelt wat wél gezond is in jouw opinie. Ik ben wel benieuwd.
Als het je zo aan het hart gaat, verspreid je kennis dan! Daar hebben 'we' in OUDmeer aan dan aan een rel.
En wanneer leert een kind dan dat er verschil is tussen mensen en ze niet altijd gelijk op kunnen gaan qua eten? Als ze op kamers wonen, meedoen met de rest en binnen een jaar heel dik worden?quote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:43 schreef Suzanna het volgende:
Dan zou ik idd alleen maar snoepjes geven als de zus er niet bij is, want anders is het toch 'oneerlijk' in mijn ogen.
Die dietiste had er niets over te klagen, ik heb het wel nog gevraagd. Daarbij is het ook alleen voor een glaasje in het weekend 's avonds, gewoon voor de lekker, niet voor de dagelijkse behoefte (ik drink zelf geen alcohol of koffie, dus dat enkele glaasje cola light in het weekend kan ik me dan wel veroorloven gok ikquote:Op donderdag 21 februari 2008 21:21 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik denk idd dat ik het voor kinderen anders vind. Voor volwassenen is het al moeilijk om die lekkere maar slechte dingen te laten staan. Voor een kind lijkt me dat echt een kwellingquote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:35 schreef lily het volgende:
Ja maar tex, voor volwassenen geldt dat toch ook?
Mijn man kan bijvoorbeeld meer eten dan ik (in verband met dik worden). Hij gaat dan echt niet "stiekem" eten of iets lekkers nemen als ik niet thuis ben.
Of vindt je dat voor kinderen anders?
Ik vind dat kinderen best al vroeg kunnen leren dat nu eenmaal niet iedereen hetzelfde is..mits je eea maar goed uitlegt.
quote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:46 schreef miss_dynastie het volgende:
En wanneer leert een kind dan dat er verschil is tussen mensen en ze niet altijd gelijk op kunnen gaan qua eten?
En jij denkt dat als een kind altijd het snoepen heeft moeten laten staan, maar wel broertjes en zusjes heeft zien snoepen, het als het op kamers gaat zich dan niet vol gaan vreten?quote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:46 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
En wanneer leert een kind dan dat er verschil is tussen mensen en ze niet altijd gelijk op kunnen gaan qua eten? Als ze op kamers wonen, meedoen met de rest en binnen een jaar heel dik worden?
Ik denk juist andersom.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:49 schreef texelonia het volgende:
Ik denk idd dat ik het voor kinderen anders vind. Voor volwassenen is het al moeilijk om die lekkere maar slechte dingen te laten staan. Voor een kind lijkt me dat echt een kwelling![]()
En tuurlijk kunnen ze dat op zekere hoogte wel leren, maar ik denk ook dat eten daardoor heel makkelijk een soort obsessie kan worden. .
Bij een kind dat vaak en regelmatig buiten speelt, hoef je ook helemaal niet zo lichtpanisch te doen om suiker in aardappels, brood en fruit. (En dat kind kun je dus idd ook gewoon roomboter geven want qua margarine heb je absoluut gelijk...)quote:Op vrijdag 22 februari 2008 11:00 schreef SHE het volgende:
Vitamine D haalt elk gezond kind uit de zon ( buiten spelen )
ha, dat is dus gewoon zoals we hier eten. Alleen dan zonder dat vreselijke suikervrije snoep en met af en toe een makkelijke dag.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:43 schreef SHE het volgende:
- vis ( en dan geen vissticks natuurlijk , maar onbewerkte )
- vlees, matig en mager
- groenten ( zowel rauw als gekookt )
- fruit ( met mate ivm suikers ) 2 x per dag is echt de max
- goed hele granenbrood
- gewoon roomboter op brood en geen margarine. Roomboter heeft goede vetten, die voor een kind veel beter zijn dan de verzadigde vetten in margarines ( becel of light producten zijn echt uit den boze )
- eieren! je kunt ze onbeperkt geven, en vooral eigeel is een belangrijke groeibron voor kinderen
-noten, de beste bron die er is. Voor kinderen echt een fantastisch tussendoortje. Alleen niet geschikt voor peuters ivm stikgevaar
- pasta
- rijst
het is alweer enkele jaren bekend dat cholesterol en eieren dus helemaal geen issue is.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 11:08 schreef Suzanna het volgende:
Oh even tussendoor... eieren onbeperkt geven?? ik heb altijd geleerd dat je helemaal niet zoveel eieren moet eten, dat dat helemaal niet zo gezond is. Hoe zit dat nou??
Waarom moet je dit steeds erbij halen? Ik begrijp dat echt niet...quote:Op vrijdag 22 februari 2008 11:00 schreef SHE het volgende:
Met zoetstoffen is niets mis. Matig gebruik van zoetstoffen hebben geen enkel nadelig effect op de gezondheid. Dat is bewezen en daar kan niemand aan toornen, ook in OUD niet.
Sowieso hoor je snoep matig te geven, en als je dan toch een bewuste keuze wilt maken, begrijp ik echt niet waarom je een kind geraffineerde suikers wil toestoppen.
Vitamine D haalt elk gezond kind uit de zon ( buiten spelen ) en uit vis, vis en nog eens vis. En je vergeet de ei; de allerbeste en grootste vit. D bron. Hoeveel D wil je dat kind geven?
In die fantastische blue band, wat jij je kind voert elke dag zitten zoveel verzadigde vetten dat het wat mij betreft uit de handel zou moeten worden genomen. Zoiets geef je een kind niet.
Maar nogmaals; doet wat u blieft. Ik heb antwoord gegeven op een herhaaldelijk gestelde vraag.
Nou, de link ADHD en suiker is ook zwaar betwist. Je brengt sommige onderzoeken leuk als feiten, maar dat zijn ze allerminst.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 11:10 schreef SHE het volgende:
[..]
het is alweer enkele jaren bekend dat cholesterol en eieren dus helemaal geen issue is.
mijn mams lette daar enorm opquote:Op vrijdag 22 februari 2008 11:15 schreef Maneki.Neko het volgende:
Als we dan toch helemaal door aan het slaan zijn hier..:P letten jullie ook op de hoeveelheid E-nummers en dingen als gemodificeerd zetmeel? Ik probeer de eerste zoveel mogelijk te beperken en de tweede absoluut te vermijden.
En ik geef ook liever (beperkt!) suiker dan zoetstoffen.
Ja, wij zijn dom. Vast. Dát zal het zijn. Volgens mij heb jij nog geen twee letters op pubmed gelezen in je hele leven, maar nu ga je vast het compleet tegenovergestelde beweren, of dat je doctorandus in de voedologie bent. Je boodschap is op zich niet verkeerd, het komt er alleen nogal rot uit. En dan maakt het echt niet uit of je in OUD of PTA post, voordat je daar weer mee komt.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 11:16 schreef SHE het volgende:
Gaan we weer
Zoek het lekker uit, echt.
Mocht je wel in staat zijn te lezen, en dan met name wetenschappelijke publicaties, dan verwijs ik je even door naar Pubmed. U zult er een keur aan bewijsmateriaal vinden inzake eieren , zoetsoffen en suiker.
Dan ga ik nu iets zinnigers met mijn tijd doen.
Matig gebruik van suiker heeft ook geen tot zeer zeer weinig effect op de gezondheid. Het gaat met alles gewoon om het matige gebruik. Voor mijn kind dus liever een kleur/geur/smaakstof vrij snoepje MET suiker dan een snoepje bomvol zoet- en andere hulpstoffen - niet in de laatste plaats omdat hulpstoffen in het algemeen enorme allergenen zijn.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 11:00 schreef SHE het volgende:
Met zoetstoffen is niets mis. Matig gebruik van zoetstoffen hebben geen enkel nadelig effect op de gezondheid.
idd, zelfs het ADHD research centrum is van mening dat het niet alleen suiker kán zijn maar ook andere voedingsstoffen. zo kan bij het ene ADHD-ertje suiker een trigger zijn tot bepaald gedrag en bij een ander ADHD-ertje kunnen het weer (bepaalde) kleurstoffen zijn of zelfs gist.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 11:13 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nou, de link ADHD en suiker is ook zwaar betwist. Je brengt sommige onderzoeken leuk als feiten, maar dat zijn ze allerminst.
Als arwen een broertje of zusje zou hebben ga ik dat kind echt niet stiekem geven, dat arwen niet alles kan/mag hebben wil iet zeggen dat een ander daarvoor hoeft te boeten, bedoel dan leg je juist alleen maar meer druk op beide kinderen. de een leert stiekem te doen met eten, de ander voelt zich buitengesloten. Diegene die zich buitengesloten voelt heeft dan meer kans om ook stiekem te gaan doen. dan maak je eten een te groot issue.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:43 schreef Suzanna het volgende:
Dat vind ik ook zielig hoor, Tex. En doe dan gewoon helemaal geen snoep maar gewoon wat extra fruit, voor allebei de kinderen. Kan geen kwaad en is ook lekker, toch. Dan zou ik idd alleen maar snoepjes geven als de zus er niet bij is, want anders is het toch 'oneerlijk' in mijn ogen. Vind ik wat anders dan je kind geen cola geven en jezelf wel, dat is gewoon net als met koffie, volwassenen-drinken. Dat begrijpen ze hier heel goed hoor.
Ze krijgen weleens een lepeltje 'schuim' van de koffie, of een klein slokje om te proeven van de cola, maar meer ook niet.
Nee, dat zeg ik toch niet, dat een kind het snoepen altijd zal moeten laten? Maar je kan een kind best leren dat er verschil is. Dat broer een hele Mars kan eten en zus alleen een mini-Mars ik noem maar even een voorbeeld.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:55 schreef texelonia het volgende:
[..]
En jij denkt dat als een kind altijd het snoepen heeft moeten laten staan, maar wel broertjes en zusjes heeft zien snoepen, het als het op kamers gaat zich dan niet vol gaan vreten?
goh blijft wienig over hierquote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:43 schreef SHE het volgende:
[..]
Wat dan wel?
- vis ( en dan geen vissticks natuurlijk , maar onbewerkte )
- vlees, matig en mager
- groenten ( zowel rauw als gekookt )
- fruit ( met mate ivm suikers ) 2 x per dag is echt de max alleen de slechte banaan en druiven :")
- goed hele granenbrood
- gewoon roomboter op brood en geen margarine. Roomboter heeft goede vetten, die voor een kind veel beter zijn dan de verzadigde vetten in margarines ( becel of light producten zijn echt uit den boze )
- eieren! je kunt ze onbeperkt geven, en vooral eigeel is een belangrijke groeibron voor kinderen
-noten, de beste bron die er is. Voor kinderen echt een fantastisch tussendoortje. Alleen niet geschikt voor peuters ivm stikgevaar
- pasta
- rijst
Bedoel je nu alle E-nummers? Ze zijn namelijk lang niet allemaal slecht. Een groot deel bestaat gewoon uit natuurlijke ingrediënten.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 11:15 schreef Maneki.Neko het volgende:
Als we dan toch helemaal door aan het slaan zijn hier..:P letten jullie ook op de hoeveelheid E-nummers en dingen als gemodificeerd zetmeel? Ik probeer de eerste zoveel mogelijk te beperken en de tweede absoluut te vermijden.
En ik geef ook liever (beperkt!) suiker dan zoetstoffen.
Inderdaad, alles moet tegenwoordig volgens regels en je eigen gevoel volgen is er niet meer bij, nou ben ik redelijk eigenwijs dus doe het toch.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:46 schreef Belana het volgende:
Maar ik wordt eerlijk gezegd helemaal zot van de betutteling tegenwoordig. en nu zal het antwoord wel zijn dat het nodig is, want ow jee, zoveel kinderen met overgewicht, etc. en toch word ik er gek van.
"Veel mensen beseffen niet hoe giftig zoetstoffen zijn. Als de methanol in aspartaam verandert in formaldehyde dan slaat dat neer op de retina van het oog. Het valt in dezelfde klasse als cyanide en arsenicum. Stoffen die iemand met gezond verstand NIET zal gebruiken. Het enige verschil is dat het met aspartaam allemaal wat langer duurt."quote:Op vrijdag 22 februari 2008 11:00 schreef SHE het volgende:
Met zoetstoffen is niets mis. Matig gebruik van zoetstoffen hebben geen enkel nadelig effect op de gezondheid. Dat is bewezen en daar kan niemand aan toornen, ook in OUD niet.
Nee hoor, kinderen (en volwassenen ook niet) mogen niet onbeperkt fruit eten. Het voedingscentrum raadt bijvoorbeeld voor kinderen tussen de 1 en 3 jaar 1,5 stuk fruit per dag aan. In fruit zitten veel suikers, en al zijn het natuurlijke, het blijven suikersquote:Op donderdag 21 februari 2008 21:48 schreef Moonah het volgende:
Maar maar maar... Onbeperkt fruit eten wordt wél als gezond beschouwd?
en dan krijg je daar bovenop nog de discussie 'hoe hou ik het leuk aan tafel' .. en dan ben je blij als ze iets eten wat niet direct het meest gezonde is, maar een aardig alternatiefquote:Op vrijdag 22 februari 2008 13:47 schreef DDBtje het volgende:
Als ze straks een peuter is, ben ik denk ik helemaal de weg kwijt wat betreft haar eten. iedereen zegt wat anders over wat gezond is.
Wat let je om het nu bij F (en jezelf...quote:Op donderdag 21 februari 2008 15:59 schreef MaLo het volgende:
F eet goed en gevarieerd, maar snoept wel wat teveel. En dat is mijn schuld, ik geef haar 's ochtends en 's middags wat lekkers omdat ik zelf ook een giga snoeperd ben. F is net zo'n snoeperd als ik, ze zeurt er ook vaak om.
Wat dat betreft heb ik haar echt een beetje verpest.
Het normale eten gaat dus echt heel goed (veel groente en fruit, vaak vis, veel volkorenproducten), alleen het snoepen... daarmee ben ik de mist ingegaan.
Als ze straks naar school gaat wordt het gelukkig vanzelf minder, dan kan ze alleen uit school nog snoepen. En snoep mee naar school is uit den boze.
Als ik ooit een tweede kind zou krijgen (wat heel onwaarschijnlijk is) is snoepen iets wat ik heel anders aan zou pakken.
Stabiliteit en regelmaat, en niet te streng, maar ook niet te makkelijk. Ik plan zelf ook alles van te voren, maak een boodschappenlijstje voor een week, en houd me daar aan, incluus ook de lekkere dingen, want dat mag ook.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 14:14 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik ben zelf erg spastisch opgevoed, vooal qua eten. Details voeren me wat te ver, maar ik heb er een fikse eetstoornis aan over gehouden, die ik met moeite in bedwang houd. Ik probeer zo nuchter mogelijk met eten om te gaan. Wel bewust, maar niet spastisch. En ik vind het best moeilijk merk ik.... daarom vind ik dit wel een heel verhelderend topic.
Nee niet alle, maar voornamelijk de smaakversterkers en kunstmatige troepjes die er tussen zitten.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 12:10 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Bedoel je nu alle E-nummers? Ze zijn namelijk lang niet allemaal slecht. Een groot deel bestaat gewoon uit natuurlijke ingrediënten.
Mijn dieetiste tornde er anders wel aanquote:Op vrijdag 22 februari 2008 11:00 schreef SHE het volgende:
Nou, zodra ze naar school gaat (in mei) ga ik het dus anders aanpakken. Dan verandert haar dagritme op een dusdanige manier dat mij dat het juiste moment lijkt om ook de snoepmomenten anders in te gaan delen.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 14:14 schreef Moonah het volgende:
[..]
Wat let je om het nu bij F (en jezelf...) aan te pakken?
Volgens haar was het nog niet bekend wat light produkten op de lange termijn "doen", en daarom raadde zij het af.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 20:08 schreef DDBtje het volgende:
wat vreemd, mij werd alleen cola light afgeraden, casis of sinas light mocht wel...dat heb ik dan ook best veel gedronken toen ik zwanger was.
quote:Op vrijdag 22 februari 2008 20:49 schreef KD-fotografie het volgende:
Ik heb het van vandaga ook even opgeschreven
ontbijt:
1 bruine boterham met margarine en smeerleverworst
1 bruine boterham met margarine en jonge kaas
1 glas volle melk
tussendoor:
banaan
1 glas taxi
1 glas diksap
lunch:
1 bruine boterham met margarine en boterhammenworst
1 bruine boterham met margarine en chocopasta
1 glas volle melk
Tussendoor:
druiven
plakje ontbijtkoek
1 glas taxi
2 glazen water
Avondeten:
1 lepel fusilli
3 kleine gehaktballetjes
1 lepel groenten
1 kommetje yoghurt
water
Nou kom maar op, wat doen we allemaal fout.
Ook voedingsleer heeft grijze gebieden. De stoffen zijn NU onderzocht en NU doen ze niets schadelijks.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 19:35 schreef Leah het volgende:
[..]
Mijn dieetiste tornde er anders wel aan. Ik dacht mijn suikervrije dieet in de zwangerschap wat op te leuken met het gebruik van light produkten, maar dat bleek toch niet de bedoeling.
Men heeft nog geen idee wat zoetstoffen op de lange termijn doen voor (in dit geval) het ongeboren kind, en de norm lag op 1 glas lightdrank per dag.
Lijkt me, wat op dat moment niet gezond is voor mij en mijn baby, ook niet gezond is voor peuters/kleuters.
Ik heb dus nooit light gegeven, wèl suiker. Met heel veel mate.
Boter op de boterham is eigenlijk niet zo nodig.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 12:48 schreef Vivi het volgende:
Thanks voor de uitgebreide reply, ik probeer al zo gezond mogelijk te koken voor mijn mannetje, hij heeft in zijn leven hooguit 2 keer een potje gegeten, verder alles vers vers vers. En idd minimaal 2 keer per week vette vis, volkoren produkten en 2 stuks fruit per dag. Maar ik zie toch nog wat verbeterpuntjes, ik ga bijvoorbeeld Blue Band Goede start, maar kan dus beter roomboter geven zie ik. En magere yoghurt ipv volle?
Ik ga het uitprinten en op mijn koelkast hangen.
Maar die kun je wel weer halfhalf doen met gewone magere yoghurt.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 12:54 schreef SHE het volgende:
En geen magere vruchtenjoghurt; daar zit weer belachelijk veel suiker in.
Inmiddels heeft zelfs de wetenschap het toegegeven, was vorig jaar in het nieuws.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 12:49 schreef Moonah het volgende:
En dat van onbeperkte eieren heb ik al in mij zwangerschap ergens van jou gelezen.
Manman, wat was ik verslaafd aan die dingen...![]()
Begrijp ik echt wel.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 12:55 schreef Swetsenegger het volgende:
ik denk dat she een beetje de "dat lust ik nieeeeehieeeeet!!!" factor onderschat welke alle kinderen tussen hun 2e en 6e jaar schijnen te ontwikkelen voor hun ouders....
Je snapt dat ouders ook gewoon huizen moeten schoonmaken, boodschappen moeten doen, af en toe moeten werken, kinderen halen en brengen en zo he? 3 uur uittrekken voor een lunch is niet echt realistisch niet waar?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:01 schreef SHE het volgende:
[..]
Begrijp ik echt wel.
Ik kan alleen maar 100 keuzes bieden ; en dan is het voor jou als ouder duimen dat er 1 in zijn/haar smaak valt.
He tis heeel veel aanbieden en heel vaak een afwijzing, maar met genoeg geduld krijg je wel iets bij het kreng naar binnen wat wel ok is.
Hoeveel kinderen heb je? Want je denkt dat alle ouders die hier beweren dat het niet zo eenvoudig is als je zelf denkt geen enkele moeite steken in het aanbieden van gezond eten?quote:Kinderen hebben gevoelige, maar relatief makkelijk te foppen smaakpapillen.
Hun ogen en oortjes zijn namelijk een belangrijke schakel in het wel of niet iets lusten.
( daarmee bedoel ik; presenteer het leuk..neem die moeite. en vertel er desnoods een kul-verhaal bij, zoals met de sjieke broodjes, voor sjieke mannetjes )
Ja hoor. En dan neemt ze een hap en spuugt ze het op d'r bord. En geloof me, als er iemand niet toegefelijk is, ben ik het.quote:Kinderen voelen zich graag belangrijk en groot; elke ouder kan dat gevoel in het eten proppen.
Nounounounounou Swetsquote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:04 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Je snapt dat ouders ook gewoon huizen moeten schoonmaken, boodschappen moeten doen, af en toe moeten werken, kinderen halen en brengen en zo he? 3 uur uittrekken voor een lunch is niet echt realistisch niet waar?
[..]
Hoeveel kinderen heb je? Want je denkt dat alle ouders die hier beweren dat het niet zo eenvoudig is als je zelf denkt geen enkele moeite steken in het aanbieden van gezond eten?
[..]
Ja hoor. En dan neemt ze een hap en spuugt ze het op d'r bord. En geloof me, als er iemand niet toegefelijk is, ben ik het.
MIJN aanvallende toon? Heb je dit topic wel gelezen?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:08 schreef Vivi het volgende:
[..]
Nounounounounou Swets, ze bedoelt het toch goed, en ze heeft voor een groot deel gelijk ook. Dat het niet altijd haalbaar is, is wat anders, maar je kan er toch voor jezelf uitpikken wat je wél haalbaar vindt? Ik vind de aanvallende toon in dit geval nu niet echt nodig. ( Het is trouwens "toegeeflijk"
)
Zo begon ze misschien in eerste instantie idd, maar haar laatste reply's vind ik van een geheel andere toonquote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:12 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
MIJN aanvallende toon? Heb je dit topic wel gelezen?
Ik hoef er niets uit te pikken, want mijn ik ga gewoon op gezond verstand af. Mijn kinderen zijn kerngezond, niets te zwaar de tanden rotten niet uit hun mond. En ja hoor, ik kan een heel macrobiotisch dieet gaan voorschrijven, maar ik zie niet in waarom dat nodig is.
Daarnaast brengt she het hier weer alsof het de enige waarheid is en dat zei haar kinderen NOOIT ook maar 1 stukje verkeerd voedsel de mik in zou schuiven... Dat dachten wij allemaal ja voordat we ouders werden. Ze onderschat gewoon de 'nee' factor van kinderen. Simpel. Dat is niet erg, maar bek dan niet iedereen af en kom met "Ow dat is zo OUD" dooddoeners aan.
Dus kun jij dat als doorgewinterde vader wel een beetje relativeren. Toch?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:12 schreef Swetsenegger het volgende:
Dat dachten wij allemaal ja voordat we ouders werden.
Je moet toch die keuze aanbieden? Of je maakt een volkoren pannkoek en als ze dan 'nee' zeggen prop je het met geweld naar binnen, of krijgen ze niets of?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:09 schreef SHE het volgende:
Swets, je moet doen wat je goed dunkt.
Ik denk alleen dat je een beetje overdrijft met 3 uur lunch. Een kind eet mijn lunch voorstellen echt niet sneller of langzamer. De bereidingstijd is ook niet langer
Nee, ik denk alleen dat je geen idee hebt over een aantal bijkomende factoren.quote:Ik heb geen kinderen, maakt mij dat dan bij voorbaat incapabel? Ik denk dat dat juist een voordeel is, ik redeneer niet als ouder.
quote:Ik heb ook nergens beweerd dat ouders geen moeite doen.
En wat ze uitspuugt vind ze niet lekker. Dat is jammer, maar gebeurt nu eenmaal. Dan bied je een alternatief en kun je die weer van de lijst schrappen.
Ok, dus ze eet het niet. En nu? Dan maar niets eten? Of dan toch maar een extra banaantje?quote:Overigens moet je hem/haar natuurlijk niet dwingen of blijven aanbieden. Beiden resulteren in ongezonde associaties met eten.
Ow toch niet.....quote:Ik heb geen wondermiddel voor slecht etende kids.
Diksap is prima, gewoon goed aanlengenquote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:04 schreef DDBtje het volgende:
Maar hoe zit het nu met drinken?
Wat geef je een kind? Water begrijp ik, maar ook ik heb na een hele dag water wel eens zin in wat anders. Maar wat geef je dan? Diksap is blijkbaar te zoet? En slappe thee? Zit daar geen theïne dus cafeïne in?
Bij het Cb adviseren ze volle zuivelproducten wanneer de kinderen geen zuigelingenmelk meer krijgen, maar is dat niet te vet? En karnemelk? Maar ja welk kind drinkt nou karnemelk zonder een beetje ranja of diksap?
En smeerworst is ookal zo'n beleg soort die door het CB wordt aangeraden. Welke baby is er niet mee begonnen? Mijn dochter krijgt nog onbelegen lichtbruin brood, maar wat moet ik er dan op gaan smeren als smeerworst te vet is.
Hahah ik dacht ik kijk hier even voor wat ideeen, maar jeetje ik raak steeds meer en meer in de war.
dat mag JIJ vinden. Mag ik dan mijn mening hebben?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:13 schreef Vivi het volgende:
[..]
Zo begon ze misschien in eerste instantie idd, maar haar laatste reply's vind ik van een geheel andere toon
Ja hoor. Kan She het ook?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:14 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dus kun jij dat als doorgewinterde vader wel een beetje relativeren. Toch?
Maar dat eieren verhaal is toch al jaaaaaaaaren geleden ontzenuwd?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:17 schreef owlet het volgende:
She, los van die dingen waarvan ik echt denk dat ze niet altijd haalbaar zijn vind ik het wel heel leuk om je suggesties te lezen.
Vooral dat van de eieren, éindelijk iemand die niet verwijtend kijkt bij het idee dat Ronja soms gerust twee gekookte eitjes op een dag eet
quote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:21 schreef SHE het volgende:
Swets, je lijkt zelf wel een klein kind.
Als je alles kut vind, dan doe je toch vooral wat je zelf vind?
Ik geef aan wat wel of geen goede voeding is, en daar kun je mee doen wat je wilt.
Ik heb nergens gezegd dat ik een oplossing heb voor moeilijk etende kinderen en daar ging het topic ook niet over.
Dit dusquote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:23 schreef lily het volgende:
De aanbevelingen (tips) die SHE geeft kan iedereen toch wel bedenken? Iedereen weet toch uiteindelijk wel wat gezond is en wat niet.
Maar in de praktijk werkt het gewoon vaak niet. Bij onze 3 jarige in ieder geval niet. Het is NEE en uitspugen en verder niks. Een onaangeraakt bord weer weghalen ja.
Wij zijn tegenwoordig gewoon blij als er ook maar iets in gaat en dan heb je gewoon niks aan die lijst.
doet niks aan het feit af dat iedereen zijn ding eruit kan halen wat hij/zij nog niet wist natuurlijk
Ik heb inderdaad gelukkig genoeg geen moeilijke mondjes in mijn praktijk situaties.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:25 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]Dat is wel erg makkelijk. Je belerende verhaaltje over hoe je heeeeel eenvoudig kinderen gezond voer geeft wordt in 1 post ontzenuwd en dan geef je niet meer thuis. Ik gun je veel kinderen
.
Goede voeding staat bij elke goede ouder boven aan zijn lijstje. Maar soms is het de keuze IETS erin of niets. Dan kies ik toch voor dat banaantje hoor.
vreemde ogen dwingenquote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:30 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad gelukkig genoeg geen moeilijke mondjes in mijn praktijk situaties.
Ow, behalve voedingsdeskundige ben je ook nog psychquote:Ik heb slechts 1 keer een etter van een kind meegemaakt die alles weigerde, en die bleek een heel ander probleem te hebben. Die wilde gewoon dwars doen omdat het andere aandacht ontbeerde.
Toen dat was opgelost at het als een zonnetje, maar dat heeft maanden geduurt.
Inderdaad, echter is het probleem dat peuters en kinderen ongezond eten niet alleen aan de voeding te wijten zoals jij doet voorkomen maar aan diverse andere factoren. En dit topic ging over het feit dat peuters ongezond eten en NIET alleen over voeding.quote:Ik ben geen therapeut en ook geen ouder. Ik geef alleen gezondere alternatieven aan en help wat fabels uit de wereld. En die wist jij als super-dad natuurlijk allang.
De enige die met het schuim op d'r lippen door dit topic heen loopt te stampen ben jij liefje. Kom, gooi er nog een keer tegen aan dat het zoooooo OUD is.quote:Nou, dan hoef je dus ook nergens zo opgewonden over te raken.
ja, maar blijkbaar zijn er nog best veel mensen (althans, in mijn omgeving) die nog steeds bang zijn voor salmonella danwel cholesterol.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:19 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Maar dat eieren verhaal is toch al jaaaaaaaaren geleden ontzenuwd?
Nee ik wens van jou een antwoord hoe je jouw ow zo briljante methode van 'meerdere gezonde keuzes aanbieden' toepast op een paar zeer alledaagse situaties met kinderen van 2 tot 6.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:39 schreef SHE het volgende:
Je bedoelt dat je nu van mij een pasklaar antwoord wenst op het eetprobleem van je kinderen?
ehr... ik zit niet op jouw adviezen te wachten hoor. Ik biedt alleen tegenwicht in dit topic. Dat gaat namelijk over het feit dat peuters ongezond eten. Jij benaderd dat alleen vanuit het aanbieden van voeding. Ik benader dat vanuit een praktijk situatie. Ik denk dat JIJ het te simplistisch voorstelt. Kinderen zijn geen kleine volwassenen.quote:Dat heb ik niet. Ik ken je kinderen niet, ik ken je eetpatroon niet en je thuissituatie niet.
Als ze zulke problematische eters zijn en je graag mijn eet-adviezen gerealiseerd zou willen zien, dan kan ik je alleen aanbieden een volle dag bij ze langs te gaan en te kijken of het op mijn manier wel lukt.
No shit sherlock. Overigens is dat normaal peuter gedrag.quote:Maar als ik je ega zo lees, dan lijkt me dat een toegewijde , verstandige en stabiele moeder die waarschijnlijk al alles heeft geprobeerd om ze goed te laten eten.
Als er dan nog een probleem is, dan moet je met de kids naar een gedrags deskundige, want dan is de voeding helemaal niet het probleem.
Je geeft helemaal geen antwoord, je gaat alleen weer het belerende vingertje opsteken en suggereren dat peutertjes die moeilijk eten een gedragsprobleem hebben, hetgeen blatante nonsens is.quote:Bevredigend antwoord zo; of heb je nog iets waar je over wilt zeiken? Ik heb genoeg geduld hoor.
Laatst hoorde ik ook weer over dat er een hoop cholesterol in eieren zit. Ik heb zelf van mijn vader de regel opgekregen van max 2 eieren in de week, dat hanteer ik zelf nu nog losvast (dan weer weken geen eieren, dan 3 eieren in de week).quote:Op zaterdag 23 februari 2008 14:04 schreef owlet het volgende:
[..]
ja, maar blijkbaar zijn er nog best veel mensen (althans, in mijn omgeving) die nog steeds bang zijn voor salmonella danwel cholesterol.
Dat valt dus wel mee, van die cholesterolquote:Op zaterdag 23 februari 2008 14:58 schreef Llewella het volgende:
[..]
Laatst hoorde ik ook weer over dat er een hoop cholesterol in eieren zit. Ik heb zelf van mijn vader de regel opgekregen van max 2 eieren in de week, dat hanteer ik zelf nu nog losvast (dan weer weken geen eieren, dan 3 eieren in de week).
Ik ben je niet kwijt alleen vind ik het superoverdreven, mijn dochtertje zit namenlijk op de onderste lijn van de curve, ze wordt in mei 3 jaar, is 95 cm lang en weegt 12.5 kilo!!!quote:
Ze is nu ineens een OUD voedingsspecialiste geloof ik....quote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:12 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
MIJN aanvallende toon? Heb je dit topic wel gelezen?
Mikael is bijna even groot maar die is 1,5 kilo lichter. Van het cb mocht ik hem best af en toe iets extra's toestoppen. Koekje, paar chipies en idd extra boter enzo. Het helpt alleen allemaal niksquote:Op zaterdag 23 februari 2008 22:24 schreef KD-fotografie het volgende:
[..]
Ik ben je niet kwijt alleen vind ik het superoverdreven, mijn dochtertje zit namenlijk op de onderste lijn van de curve, ze wordt in mei 3 jaar, is 95 cm lang en weegt 12.5 kilo!!!
Van het CB kreeg ik zelfs het advies om een klontje boter door haar avondeten te doen, maar ik kook met olie en vind het eigenlijk wel goed zo.
Brinta is mooi; barstenvol vezels, mineralen en vitaminen.quote:Op zondag 24 februari 2008 01:25 schreef ayla1 het volgende:
Mijn kleinzoontje van bijna twee krijgt als ontbijt altijd een bord brinta met volle melk.
Hoe zit het daar nu mee SHE?
Als eerste, eten is een 1ste levensbehoefte, roken niet dus deze vergelijking slaat eigenlijk nergens op...quote:Op zondag 24 februari 2008 11:36 schreef SHE het volgende:
Er zijn ook rokers die het tot een respectabele leeftijd brengen, maar ik neem aan dat je roken ook niet zal stimuleren.
Er zijn namelijk behoorlijk wat onzinnige overtuigingen in dit topic, waarvan ik alleen maar hopen dat die groep dat dus niet oppikt.
Ik vind het wel meevallen, de dingen die ik hier van SHE lees zijn echt niet raar, eng of wat dan ook. Maar misschien komt het omdat mijn kinderen liever andere dingen eten dan het eeuwige saaie broodje met broodbeleg. Dan heb je al snel een kom soep tussen de middag, een warm gerookt visje, een gegrild kippenkluifje, of idd een salade met eventueel een geroosterd broodje. Onze lunch duurt nooit 3 uur trouwensquote:Op zondag 24 februari 2008 11:25 schreef KD-fotografie het volgende:
Weet je, ik heb het idee dat je een beetje doordraafd in je mening, zie het ook veel bij veganisten, jouw manier is in jouw ogen de enige goede manier en ieder ander is maar onverantwoordelijk bezig.
Dat stuit me tegen de borst.
Ik vind het iig ook heel interessant om te lezen.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:28 schreef Moonah het volgende:
En toch ben ik wel blij met de posts van SHE. Ook al is het in de realiteit niet allemaal haalbaar, ik vind het wel nuttig en inspirerend. En eerlijk gezegd, als ik sommige lijstjes lees, dan kan het voor andere mensen ook inspirerend zijn...
Gadver...quote:Op zondag 24 februari 2008 13:18 schreef Brighteyes het volgende:
Behalve dan Brinta!Daar zou ik het liefst elke dag mee ontbijten.
Dat doe ik voor Mikael ook geregeldquote:Op zondag 24 februari 2008 19:18 schreef Brighteyes het volgende:
Ik kwam ook ergens tegen om yoghurt met een schep jam te doen. Is dat dan ook beter? SHE, weet jij dat? Of iemand anders?
Wij eten geen toetjes, yoghurt is hier ook geen toetje, maar een 4-uurtje áls ik het al in huis heb.quote:Op zondag 24 februari 2008 19:48 schreef renzell het volgende:
Hoe doen jullie dat trouwens met toetjes? Is dat iets dat jullie standaard geven? Hier meestal 1 a 2 keer in de week. Vaak minder, zelden meer. Maar dan wél vruchtenyoghurt, danoontje (zonder togevoegde suikers), yoghurt met een scheutje roosvicee (of honing) of vla. Geen 'kale' yoghurt. Dat gaat er gewoon echt niet in bij Juul.
Geef dan eens gewoon antwoord op een paar hele simpele praktijk situaties. Dat weiger je stelselmatig.quote:Op zondag 24 februari 2008 11:15 schreef SHE het volgende:
T
Nu kunnen Swets en verwanten natuurlijk weer lekker 'tegenwicht' gaan geven; maar uiteindelijk is er gewoon niet zoveel over te discussieren.
De excuusjes van een 3 uur durende lunch, kinderen die niets eten en andere makkelijke tegenargumenten zijn natuurlijk flauwekul.
quote:Het is hetzelfde geklets wat ik van dikke vrouwen in de sportschool krijg; kan ik niet/wil ik niet/moeilijk/kost me teveel tijd/is lastig.
Als je zelf die attitude er op nahoud, dan wordt het inderdaad niets en zal het kind gewoon heel natuurlijk die houding kopieren.
Wat ik dus probeer te zeggen; is dat het eerst bij jezelf moet leven. Als jij goed voor jezelf zorgt, dan zal het kind ook veel meer genegen zijn om jouw keuzes te kopieren.
Geef gewoon antwoord, OF realiseer je dat dit topic over peuters gaan die ongezond eten. Niet over ongezonde voeding. Zeer belangrijk nuance verschil. Er is niemand die betwist dat gezonde voeding het streven moet zijn. Maar leven is wat je overkomt als je plannen maakt he.quote:Bewustwording is leuk.
Precies!quote:Op zondag 24 februari 2008 20:24 schreef MaLo het volgende:
Ik denk dat SHE op zich met heel goede ideeën en adviezen komt qua voeding, in het meeste van wat ze schrijft kan ik me wel vinden.
Maar dat is de theorie.
De praktijk is, dat peuters de meest wispelturige wezens ter wereld zijn. Wat Swetsenegger ook aangeeft: wat ze vandaag heel vies vinden, vinden ze morgen heel lekker, en overmorgen weer heel vies. En dat heeft niet te maken met opvoeding, maar met het zoeken van de eigen Ik en naar het aftasten van grenzen. Het is in de praktijk onmogelijk om met alle grillen van een peuter rekening te houden.
Mijn instelling is dan ook (en niet alleen qua voeding), als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. En dat betekent af en toe water bij de wijn doen
.
En wat mijn opa altijd zei hanteer ik ook: Geniet van alles, maar met mate.
Dat heeft Mikael met melk. Uit zijn tuitbeker gaat ie ervan kokhalzen. Doe ik het in een glas dinkt ie welquote:Op zondag 24 februari 2008 20:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Precies!
Vanavond aten we salade. En in die salade stukjes ananas (jaja, suikers). Saskia moet 4 hapjes eten. Ik prik een paar stukje ananas aan d'r vork om d'r bij het eerste hapje te paaien en ze gaat met een mond vol ananas zitten kokhalzen... 'IK LUST GEEN SLA!! *wurg* *kokhals*'. Gooi ik 2 tellen later als dessert ananas in een bakje eet ze het schoon op. Om maar eens aan te geven hoe sterk de 'neee!!!' factor meespeelt bij peuters.
Lees het topic nog eens. Mensen die uberhaupt maar durven te suggereren dat het bij peuters iets genuanceerder ligt worden afgebrand.quote:Op zondag 24 februari 2008 20:33 schreef renzell het volgende:
Maar SHE beweert toch nergens DE oplossing voor slecht etende peuters te hebben? Ik snap al de 'fuzz' niet zo, eerlijk gezegd.Er wordt mijns inziens niemand aangevallen.
Ze geeft algemene tips over gezonde voeding. Het heeft met peuters verdomd weinig te maken DAT is mijn probleem. En nogmaals. Dit topic ging niet over voeding maar over peuters die ongezond eten. De focus puur op de voeding leggen doet het probleem te kort.quote:Maar goed, dat interpreteren sommige mensen blijkbaar anders. Ik vind het wel fijn en handig eerlijk gezegd, een topic over gezonde voeding bij peuters.
Betwist ik de voedingstips dan? Ik zeg alleen dat er voorbij wordt gegaan aan de peuter factor. Sterker nog, die wordt afgedaan als flauwekul....quote:Zo pik je nog eens wat tips op om het beter aan te pakken in het vervolg (ikke dan tenminste hè, dit was geen hint vooranderen...). Eerder inspirerend dan irritant. En waar je niets mee wilt doen, daar doe je toch gewoon niets mee.
psst, volgens mij lees jij nu een beetje selectief.quote:Op zondag 24 februari 2008 20:51 schreef renzell het volgende:
Plus dat ik gewoon even wil zeggen; Kom op Swets, laat je niet zo opnaaien man! Niemand valt je aan.
De toon waarop SHE hier het topic binnenkwam vallen en haar verdere posts komt op mij over als drammerig peutergedragquote:Op zondag 24 februari 2008 20:43 schreef renzell het volgende:
Maar nogmaals; SHE beweert toch ook helemaal niet dat zij DE oplossing voor drammerig peutergedrag heeft? Dat zij volgens jou voorbij gaat aan dit gedrag, dat (natuurlijk!) een zeer grote rol speelt in het eetgedrag van kleine kinderen, is toch niet perse een probleem? Ik bedoel: SHE lijkt mij vrij deskundig op het gebied van voeding en niet zo deskundig op het gebied van kinderen. Daarom heb ik liever dat ze advies geeft over datgene waar ze wél verstand van heeft in plaats van in het wilde weg dingen te gaan roepen waar ze zelf geen ervaring mee heeft. Over dat aspect van het probleem kunnen de ervaringsdeskundigen (wij dus!) elkaar beter tips en adviezen geven lijkt mij. Topicvervuiling vind ik dus (juist!) niet. Een eenduidig of op z'n minst helder beeld over gezonde voeding in z'n algemeenheid is een belangrijke basis om vanuit te redeneren als we het met z'n allen gaan hebben over wel of geen gezonde voeding bij onze kinderen. Althans, zo denk ik erover.
Ze zegt dat het niet bestaat en baseert daar haar posts opquote:Op zondag 24 februari 2008 20:43 schreef renzell het volgende:
Maar nogmaals; SHE beweert toch ook helemaal niet dat zij DE oplossing voor drammerig peutergedrag heeft?
quote:[quote]Op donderdag 21 februari 2008 12:36 schreef SHE het volgende:
quote:Op donderdag 21 februari 2008 13:43 schreef SHE het volgende:
Ik vind het excuus van moeheid persoonlijk wat slap. Kind kan niet kiezen helaas, en juist daarom vind ik het dan wat vreemd om dan maar wat naar binnen te schuiven omdat jij moe bent.
quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:13 schreef SHE het volgende:
En Jarno, jij als puberende ouder kan natuurlijk wel een heel relaas typen waarin jij uiteenzet dat echt gezond eten onmogelijk is, maar mijn ouders hebben het dus wel zo met mij gedaan en zij werkten allebei.
quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:26 schreef SHE het volgende:
De enige manier om een lastige eter meer te laten eten, is het keuzes te geven, maar dat kost veel tijd en veel energie. Iets waar je misschien niet op zit te wachten.
Wij gaven op scholen cursussen vroeger vanuit de opleiding voedingsleer; en daar leerden wij kleuters om keuzes te maken door ze mee te slepen naar markten ; ze zelf te laten kiezen, veel soorten presenteren en het ze zelf laten klaarmaken. En elke klas had wel een paar weigeraars, die allemaal ( zonder uitzondering ) na verloop van tijd gewoon groenten en fruit aten.
Maar ik begrijp natuurlijk best dat je daar als hardwerkende moeder niet op zit te wachten.
quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:39 schreef SHE het volgende:
maar ik heb gewoon best wel hartzeer soms als ik zie hoe klakkeloos die kindermondjes worden gevoed, met dingen die nergens op slaan.
quote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:01 schreef SHE het volgende:
He tis heeel veel aanbieden en heel vaak een afwijzing, maar met genoeg geduld krijg je wel iets bij het kreng naar binnen wat wel ok is.
Kinderen hebben gevoelige, maar relatief makkelijk te foppen smaakpapillen.
Hun ogen en oortjes zijn namelijk een belangrijke schakel in het wel of niet iets lusten.
( daarmee bedoel ik; presenteer het leuk..neem die moeite. en vertel er desnoods een kul-verhaal bij, zoals met de sjieke broodjes, voor sjieke mannetjes )
Kinderen voelen zich graag belangrijk en groot; elke ouder kan dat gevoel in het eten proppen.
quote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:39 schreef SHE het volgende:
Als er dan nog een probleem is, dan moet je met de kids naar een gedrags deskundige, want dan is de voeding helemaal niet het probleem.
quote:Op zondag 24 februari 2008 11:15 schreef SHE het volgende:
Nu kunnen Swets en verwanten natuurlijk weer lekker 'tegenwicht' gaan geven; maar uiteindelijk is er gewoon niet zoveel over te discussieren.
De excuusjes van een 3 uur durende lunch, kinderen die niets eten en andere makkelijke tegenargumenten zijn natuurlijk flauwekul.
Als je zelf die attitude er op nahoud, dan wordt het inderdaad niets en zal het kind gewoon heel natuurlijk die houding kopieren.
Wat ik dus probeer te zeggen; is dat het eerst bij jezelf moet leven. Als jij goed voor jezelf zorgt, dan zal het kind ook veel meer genegen zijn om jouw keuzes te kopieren.
Laat er dan lekker een algemeen topic over voeding openen. Kunnen we hier ontopic verder gaan. Of denk jij werkelijk dat je kinder baggervet wordt als je een keer een potje olvarit geeft in plaats van zelf gekookte shizzle?quote:Dat zij volgens jou voorbij gaat aan dit gedrag, dat (natuurlijk!) een zeer grote rol speelt in het eetgedrag van kleine kinderen, is toch niet perse een probleem? Ik bedoel: SHE lijkt mij vrij deskundig op het gebied van voeding en niet zo deskundig op het gebied van kinderen. Daarom heb ik liever dat ze advies geeft over datgene waar ze wél verstand van heeft in plaats van in het wilde weg dingen te gaan roepen waar ze zelf geen ervaring mee heeft.
De adviezen van she zouden nog welkom zijn als ze het zou kunnen nalaten om persoonlijk te worden wanneer er nuances aangebracht worden bij dit verhaal. En het zou prettig zijn als er ruimte was over de overige factoren te kunnen discussieren van dit probleem zonder dat she het nodig vind om te suggereren dat mijn kinderen een gedragsprobleem hebben wegens mijn overgewicht... ofzo.quote:Over dat aspect van het probleem kunnen de ervaringsdeskundigen (wij dus!) elkaar beter tips en adviezen geven lijkt mij. Topicvervuiling vind ik dus (juist!) niet. Een eenduidig beeld over gezonde voeding in z'n algemeenheid is toch een belangrijke basis om vanuit te redeneren als we het met z'n allen gaan hebben over wel of geen gezonde voeding bij onze kinderen? Althans, zo denk ik erover.
Dit is ongelofelijk. Ik ontken nergens het probleem !quote:Op zondag 24 februari 2008 20:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Precies!
Nogmaals, SHE heeft volkomen gelijk mbt suikers en dergelijk. Ik, als persoon met overgewicht weet dat als geen ander. Maar peuters zijn geen kleine volwassenen. Vanavond aten we salade. En in die salade stukjes ananas (jaja, suikers). Saskia moet 4 hapjes eten. Ik prik een paar stukje ananas aan d'r vork om d'r bij het eerste hapje te paaien en ze gaat met een mond vol ananas zitten kokhalzen... 'IK LUST GEEN SLA!! *wurg* *kokhals*'. Gooi ik 2 tellen later als dessert ananas in een bakje eet ze het schoon op. Om maar eens aan te geven hoe sterk de 'neee!!!' factor meespeelt bij peuters.
Als je bij voedings problemen bij peuters dit simpele feit ONTKENT ben je in dit topic niet serieus te nemen. zo eenvoudig is het.
Je snapt er werkelijk geen ene ruk van wat ik al 3 pagina's roept hequote:Op zondag 24 februari 2008 21:12 schreef SHE het volgende:
[..]
Dit is ongelofelijk. Ik ontken nergens het probleem !
Ik zeg alleen dat ik geen gedragstherapeut ben en alleen wat kan zeggen over voeding. Ik kan je geen pasklare oplossingen geven over moeilijk etende peuters.
En als Saskia dus wel ananas eet in haar bakje, maar het vertikt om het in de sla te eten, dan heb je het toch opgelost? Dan eet ze het maar in een bakje!
En ik kan me heel goed voorstellen dat je voor alle 'gezonde' dingen zo'n oplossing moet zoeken,
En ja, dat is verdomde vermoeiend en ja, het lijkt me dat je je als ouder zo nu en dan de haren uit de hoofd trekt, maar je moet het wel proberen.
Al eet ze ananas uit een grote hoed, who cares?
Het gaat om wat ze eet, niet hoe. En ananas ( mits verse ) is een prima maaltijd voor een peuter; veel vezels en veel vitaminen.
Er zijn nu eenmaal kinderen die vreselijk eigenzinnig zijn. Andere peuters eten weer als kleine grote mensen en lijken uit zichzelf voorkeur te geven aan gezonde keuzes.
Dat is geen pech; dat is jouw kind. En alleen jij als ouder kent je kind goed genoeg om te weten hoe je die dreumes te slim af kunt zijn. Dan kan ik vanachter mijn laptop moeilijk verzinnen.
Saskia kan prima leven zonder sla. Er zijn genoeg voedingsmiddelen die ook gezond zijn en die ze misschien wel lust. Je kunt helaas niets anders doen dan aanbieden, aanbieden en nog meer aanbieden en nee , dat is niet grappig.
Als een peuter echt niets meer door zijn/haar keel krijgt wat op gezonde voeding lijkt, dan moet je je zorgen gaan maken en professioneel advies inwinnen, want dan is er iets niet in orde.
Ik zie dus nog steeds niet waar jij van mij kan verwachten dat ik een oplossing heb voor een eetprobleem.
Lekker op tijd om na bijna 300 posts eens beginnen te moddenquote:Op zondag 24 februari 2008 20:25 schreef Lois het volgende:
Het is wel de bedoeling dat de persoonlijke sneren in dit topic achterwege blijven. Van mening verschillen kan, maar niet op de man/vrouw spelen
Je stuurt mij een PM waarin je huilend aangeeft dat ik niet zo lelijk tegen je mag doen en vervolgens roep je hier dt?quote:Op zondag 24 februari 2008 21:18 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Je snapt er werkelijk geen ene ruk van wat ik al 3 pagina's roept he
Het is niet de bedoeling dat ze ananas eet, stupide koe, maar SLA!!! SLA!!!
Godskolere hoe een bord voor je kop heb je eigenlijk.
Nee, dom wijf DAT vraag ik je al 3 pagina's hoe JIJ daar mee om zou gaan. Dat negeer je stelselmatig, want DAT is het moeilijke vraagstuk in dit verhaal. Ze zal toch fucking WAT moeten eten he. Dus wat als ze je volkoren pannekoek en je taugee burger weigert? Wat doe je dan?? Oe!! geen banaan hoor, dat zijn suikers. En oe geen boterham want daar moet boter op en dat is vet op vet. WAT GEEF JE DAT KIND DUS TE VRETEN ALS ZE ZO'N BUI HEEFT EN JE GEZONDE AANBOD NIET HOEFT!!??!??!!quote:Op zondag 24 februari 2008 21:23 schreef SHE het volgende:
[..]
Je stuurt mij een PM waarin je huilend aangeeft dat ik niet zo lelijk tegen je mag doen en vervolgens roep je hier dt?
Ik heb medelijden met Saskia, en begrijp nu ook beter haar eetprobleem. Met zo'n inconsequente lul als vader zou ik ook vanalles weigeren.
En voor het geval je het nog neit begrepen had; ze MOET helemaal niets.
En ook in mijn reply leg ik uit dat Saskia niet dood gaat als ze geen sla eet en ze tenminste die ananas binnen krijgt.
Ook prima. Nergens een probleem?
Of wel? Want Ze MOET sla en als ze NU geen sla eet dan is er PANIEK!!
Get a fucking grip gast.
Dit is wel heel ziek, het op de kind spelen.quote:Op zondag 24 februari 2008 21:23 schreef SHE het volgende:
[..]
Je stuurt mij een PM waarin je huilend aangeeft dat ik niet zo lelijk tegen je mag doen en vervolgens roep je hier dt?
Ik heb medelijden met Saskia, en begrijp nu ook beter haar eetprobleem. Met zo'n inconsequente lul als vader zou ik ook vanalles weigeren.
Maar aan een "peuter die ongezond eet" welquote:Op zondag 24 februari 2008 20:43 schreef Silmarwen het volgende:
Ik las hier honing geven aan kinderen. Er wordt zeer streng geadviseerd absoluut geen honing te geven aan kinderen onder 1 jaar. Dat kan zelfs dodelijk zijn namelijk.
“Het ministerie van volksgezondheid geeft het dringende advies om zuigelingen jonger dan één jaar geen honing te geven. Dit in verband met het gevaar voor besmetting met de bacterie die botulisme veroorzaakt.
Jonge zuigelingen lopen risico op deze ziekte door onrijpheid van de darmen. Vooral doordat de samenstelling van de bacteriën in de dikke darm is nog niet goed ontwikkeld. Hierdoor kunnen bij besmetting, schadelijke stoffen ontstaan. Deze stoffen kunnen een verminderde eetlust, aanhoudend huilen, sloomheid en verstopping ontstaan. De baby kan hierdoor zelfs overlijden.
Ouders geven soms honing aan hun baby om te troosten of om de speen in te dopen. Voorheen werd al afgeraden om dit te doen omdat het niet goed is voor de smaakontwikkeling.
Voor zover bekend levert het geven van honing aan kinderen van een jaar of ouder geen extra risico op.”
Bron: Ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport
Yep. Maar volgens mij is het niet zo algemeen bekend dat honing gewoon gevaarlijk kan zijn voor babies. Ik weet niet of het CB ofzo daar iets over zegt eigenlijk want ik kan mij best voorstellen dat je bijvoorbeeld yogurt liever zoeter maakt met honing dan met suiker.quote:Op zondag 24 februari 2008 21:29 schreef owlet het volgende:
[..]
Maar aan een "peuter die ongezond eet" wel
quote:Op zondag 24 februari 2008 21:33 schreef MeNicole het volgende:
Ik ben ook een luie ouder die soms geen zin heeft om te kokenDan krijgt Mikael ook iets heel ongezonds
Maar dan kan ik wel Fokken hoor
Daar word ik niet moe van
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |