abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 februari 2008 @ 15:59:28 #76
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_56886171
F eet goed en gevarieerd, maar snoept wel wat teveel. En dat is mijn schuld, ik geef haar 's ochtends en 's middags wat lekkers omdat ik zelf ook een giga snoeperd ben . F is net zo'n snoeperd als ik, ze zeurt er ook vaak om.
Wat dat betreft heb ik haar echt een beetje verpest .
Het normale eten gaat dus echt heel goed (veel groente en fruit, vaak vis, veel volkorenproducten), alleen het snoepen... daarmee ben ik de mist ingegaan.

Als ze straks naar school gaat wordt het gelukkig vanzelf minder, dan kan ze alleen uit school nog snoepen. En snoep mee naar school is uit den boze.

Als ik ooit een tweede kind zou krijgen (wat heel onwaarschijnlijk is ) is snoepen iets wat ik heel anders aan zou pakken.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_56889712
Mijn dochter lust bijna niets.. Dat is echt een muts eerste klas. We eten wel eens patat en als ze dan 5 patatjes eet is het veel. Ik kook ook minstens 2x in de week groente maar mee eten doet ze bijna niet. Aardappels krijg ik er al heleamal niet in, tenzijn ze gebakken zijn. Vlees daarentegen vind ze heerlijk. Qua groente eet ze eignelijk alleen maar doperwten, kidneybonen en bruine bonen. De rest krijg ik er echt niet in. Maar Amber is wel helemaal gek op cherrytomaten en fruit.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  donderdag 21 februari 2008 @ 19:01:20 #78
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56889824
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 18:56 schreef Vicky het volgende:
Mijn dochter lust bijna niets.. Dat is echt een muts eerste klas. We eten wel eens patat en als ze dan 5 patatjes eet is het veel. Ik kook ook minstens 2x in de week groente maar mee eten doet ze bijna niet. Aardappels krijg ik er al heleamal niet in, tenzijn ze gebakken zijn. Vlees daarentegen vind ze heerlijk. Qua groente eet ze eignelijk alleen maar doperwten, kidneybonen en bruine bonen. De rest krijg ik er echt niet in. Maar Amber is wel helemaal gek op cherrytomaten en fruit.
Niet lullig bedoeld, maar wat eet je de andere maaltijden dan? Geen groente? Wij eten bij iedere maaltijd groenten, zelfs bij het ontbijt.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  donderdag 21 februari 2008 @ 19:06:09 #79
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56889951
She calorie-en zijn niet slecht hoor, er wordt niet voor niks aan sommige kindjes supplementen voor extra calorie-en gegeven omdat ze het simpelweg noodzaak is.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_56890214
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 14:55 schreef DaviniaHR het volgende:
Even niet om de discussie te voeden of zo, maar ikhad ergens op OUD gelezen dat liga's en zo heel veel suiker bevatten? of is het wel gezond als tussendoortje? ben oprecht geinteresseerd!

en humus is een hele goede, die houden we erin!

over 8 dagen eerste fruithap
ja er zit een behoorlijke hoeveelheid suiker in. Hoeveel precies kan ik je niet vertellen. Ik ben absoluut geen fan van Liga, iig niet voor baby's. Emma krijgt nu heel af en toe een evergreen. Dat heet bij ons een koekje Ik vind suiker overbodig voor die hele kleintjes en eigenlijk ook voor volwassenen maar het is zo lekker hè
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_56890615
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 19:01 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Niet lullig bedoeld, maar wat eet je de andere maaltijden dan? Geen groente? Wij eten bij iedere maaltijd groenten, zelfs bij het ontbijt.
ik zet het gewoon voor en als ze niet eet, jammer dan. Maar zoals ik al zei ze eet gelukkig wel veel fruit. En ja ze snoept ook wel eens. Ze is gek op pepsils. Brood is hier ook een ramp... ach komt wel goed... ooit...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  donderdag 21 februari 2008 @ 19:40:27 #82
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_56890815
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 19:31 schreef Vicky het volgende:

[..]

ik zet het gewoon voor en als ze niet eet, jammer dan. Maar zoals ik al zei ze eet gelukkig wel veel fruit. En ja ze snoept ook wel eens. Ze is gek op pepsils. Brood is hier ook een ramp... ach komt wel goed... ooit...
Ooit komt het wel goed, F lustte tot ze 2 was 6 maandenpotjes en fruit, verder lustte ze bijna niks .
En nu eet ze hartstikke goed, ze lust alles behalve geprakt eten (stamppot e.d.)

Ik maak voor F wel wat anders als ik zeker weet dat ze hetgeen wij eten niet lust. Als ik bijvoorbeeld als groente voor ons spinazie heb, weet ik zeker dat ze het niet eet (1 hapje verplicht proeven en daar blijft het bij). Dan doe ik voor haar worteltjes of een paprika als groente.
En als ze echt de hele maaltijd niet lust (stamppot zuurkool bijvoorbeeld) dan krijgt ze brood en fruit als avondeten. Dan ga ik niet apart voor haar een heel andere maaltijd bereiden.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_56890992
* Suzanna zet SHE in ignore-modus....
pi_56891084
En nu even als reactie op de OP:

Mijn kinderen aten tot voor kort echt SUPER gezond en ik ben expres begonnen met ze af en toe te verwennen met een klein zakje snoepjes (Lidl), gummibeertjes, of een bakje met wat chips, of een paar kleine koekjes tussendoor. Voor de rest eten ze als ze de kans krijgen echt fruit met bakken op, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

Avondeten is wat anders, want groente en aardappels en whatnot vinden ze niet leuk. En niet lekker. Alleen het vlees is lekker. En salade ook, dus dat maak ik redelijk vaak. Vooral komkommersalade. Ik leg soms op elk hapje een stukje komkommer om ze aan het eten te krijgen....

Het is hier waarschijnlijk een soort van gezamenlijk-niet-willen-eten-fase want het gaat helemaal gelijk op met Emma en Noa terwijl ze een jaar verschillen (bijna dan). Da's dus extra lastig... Julia, die tot voor kort echt de grote probleemeter was, eet nu het beste ('s avonds dan hoor).

Maar goed, ik maak me geen zorgen... Tis maar een faaaaaaaaase....

(overigens eten ze 's middags ook drie boterhammen, met beleg naar keuze)
pi_56891134
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 19:17 schreef Jelief het volgende:

[..]

ja er zit een behoorlijke hoeveelheid suiker in. Hoeveel precies kan ik je niet vertellen. Ik ben absoluut geen fan van Liga, iig niet voor baby's. Emma krijgt nu heel af en toe een evergreen. Dat heet bij ons een koekje Ik vind suiker overbodig voor die hele kleintjes en eigenlijk ook voor volwassenen maar het is zo lekker hè
Die crackers van Lu (Cracottes of zo, spreek die trouwens uit zoals het 'moet' en wat krijg je dan? KRAKOTS! niet zo'n goed gekozen naam ) vinden ze hier ook koekjes. Weer mooi meegenomen
  donderdag 21 februari 2008 @ 19:59:03 #86
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_56891243
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 19:55 schreef Suzanna het volgende:

[..]

Die crackers van Lu (Cracottes of zo, spreek die trouwens uit zoals het 'moet' en wat krijg je dan? KRAKOTS! niet zo'n goed gekozen naam ) vinden ze hier ook koekjes. Weer mooi meegenomen
Die zijn hier ook helemaal hot, die Cracottes . F eet die tussendoor met smeerworst. Ik vind ze zelf ook lekker met smeerworst of smeerkaas .
pi_56892244
Toevallig ben ikzelf aardig gebrainwashed als het om voedingswaarden gaat en wat waar in zit.

In een glas vruchtensap zitten ca 4 klontjes suiker omgerekend, evenals in een glas cola. Echter een glas cola light daar zit het niet in. Ik heb wel bij de dietiste een spelletje moeten doen van koolhydraten omrekenen naar suikers etc, en heb braaf de voedingslijst van becel op de keukenkast hangen. Probeer me daar ook aardig aan te houden. Hier dan ook alleen frisdrank (light) in het weekend, en chocopasta geld ook alleen voor het weekend, en dan zeker niet elk weekend of boterhammen dik.
Ik hoop dat ik die dingen ook mee kan geven aan ons kleintje.
We eten niet 100% verantwoord, maar als ik zo het journaal vanavond mag geloven al een stuk gezonder als de gemiddelde peuter.

Ik ben zelf altijd al stevig geweest en ben d'r als kind ook om gepest, echter kreeg ik als kind zeker geen frisdrank (cola? ik wist niet eens wat het was!), maar thee, of water, of ranja. En at ik als kind braaf m'n groente, en ook geregeld vis. En had m'n moeder van die manies met alleen maar volkoren producten, levertraan, tofu e.d.
Wel snoep in huis, maar zowieso gingen de kleurstoffen al snel het huis uit omdat mijn broertje daar een beetje druk van werd (adhd 'bestond' toen nog niet), dus vaak ook reforma spul. En ook kregen we dingen mee als vasten, qua snoep dan.

Zelf ben ik dan wel een beetje verbaasd als blijkt dat toch veel mensen thuis gewoon veel witmeel producten en suikers eten, zeker met kinderen in huis, omdat ik dacht dat het echt schandelijk was dat ik er een tijdlang zo'n dieet om nahield.

Btw, smaak is echt iets wat te maken is, want ik heb als kind nooit stennis gemaakt om groenten, en ook vis at ik braaf, naja totdat m'n moeder een keer lekkerbekjes op de markt had gehaald en ze dacht dat ze al schoongemaakt waren

Ik ben me er iig nu al bewust van dat ons kleintje nu ook al smaak kan opbouwen in de buik, hoe dat uit zal pakken geen idee, maar ik weet wel dat ik zeer gevarieerd eet qua smaak, is echt geen peil op te trekken, van zoet naar zuur naar zout van ongezond naar gezond, en eigenlijk meer gezond dan ongezond, wat ik heb meer een groenten en fruit kick dan patat en chocolade (eet gezonder dan voor ik zwanger was volgens mij ).

En lekkernijen moeten kunnen, dat hanteer ik voor mezelf ook, alleen het is een kwesties van keuzes maken, en zelf probeer ik zoveel mogelijk in de 'groene' producten te zitten (zie becel lijst en voedingscentrum).
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_56892389
ik zeg gewoon krakottes.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_56893154
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 19:52 schreef Suzanna het volgende:
En nu even als reactie op de OP:

Mijn kinderen aten tot voor kort echt SUPER gezond
Maar verderop zeg je dat ze geen aardappels en groenten lusten, behalve dan komkommer. dat is toch niet SUPERgezond?
quote:
en ik ben expres begonnen met ze af en toe te verwennen met een klein zakje snoepjes (Lidl), gummibeertjes, of een bakje met wat chips, of een paar kleine koekjes tussendoor.
Huh? Waarom expres?
Oh, en als je "Cracottes" uitspreekt zoals het moet dan zeg je "Krakot", ook in het meervoud dus.

Pinq, tnx voor je uitleg, ik snap.

Llewella, in cola light zit toch een hoop zooi als aspartaam of andere kunstmatige zoetstoffen? dat is toch schijngezond?

SHE, jammer dat je niet vertelt wat wél gezond is in jouw opinie. Ik ben wel benieuwd.
Als het je zo aan het hart gaat, verspreid je kennis dan! Daar hebben 'we' in OUD meer aan dan aan een rel.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_56893304
Oh ja, ik snap dus nog steeds niet waarom Diksap niet goed zou zijn.
Gewoon fruit is wél gezond, maar de suikers die in Diksap zitten niet.
Dat zijn toch dezelfde soort suikers?
pi_56893591
HEt gaat weer om de maat Moonah. Als je je kind alleen maar diksap laat drinken dan krijgt het weer te veel suikers binnen.
pi_56893923
Maar maar maar... Onbeperkt fruit eten wordt wél als gezond beschouwd?
  donderdag 21 februari 2008 @ 21:52:09 #93
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_56894050
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 21:48 schreef Moonah het volgende:
Maar maar maar... Onbeperkt fruit eten wordt wél als gezond beschouwd?
door de tandarts niet.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  donderdag 21 februari 2008 @ 21:58:14 #94
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56894236
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 21:52 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

door de tandarts niet.
Door een dietist ook niet hoor.
Vriendinnetje van mijn zus dacht ooit goed bezig te zijn door mandarijntjes te eten als ze lekkere trek had. Op zich prima, maar 10 op een dag was ook weer niet de bedoeling.
pi_56894251
Als je eten en drinken beperkt tot maximaal 7 momenten op een dag zal de tandarts er geen bezwaar tegen hebben.
Blijft mijn vraag dus staan.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 21 februari 2008 @ 22:00:53 #96
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_56894303
Tja, smeerkaas bevat teveel zout, smeerworst bevat teveel vitamine A, mandarijntjes bevatten teveel suikers, sappen teveel zuur, kaas teveel onverzadigd vet.

Ik weet niet hoor, maar ik zie verdomd weinig kinderen groot worden op water en rauwe andijvie en gestoomde witvis.
  donderdag 21 februari 2008 @ 22:01:14 #97
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_56894319
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 21:58 schreef Moonah het volgende:
Als je eten en drinken beperkt tot maximaal 7 momenten op een dag zal de tandarts er geen bezwaar tegen hebben.
Blijft mijn vraag dus staan.
Blij dat ik dit weet! Want dan ben ik weer een stuk relaxter over al dat fruit wat ze hier weg kauwen. 7 eetmomenten redden ze niet. (Als ik een appel en banaan achter elkaar opeten als 1 eetmoment beschouw)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_56894422
't schijnt dat dat toch ook nog wel ingedikt is dus meer suiker bevat dan in gewoon een stuk fruit moonah. maar 't fijne weet ik er niet van.

en verder vind ik 't al wel een heel verschil of je 't hebt over een baby/dreumes of een peuter/kleuter. alleen al bij dat voorbeeld over eens een patatje mee-eten. dat kunnen en mogen ze van mij hier nu best (3 & 4 jaar) af en toe. voor anna nemen we dan nog wel zonder zout, piet mag er tegenwoordig wel wat zout op. verder probeer ik gevarieerd en gezond te koken maar daar wordt door zowel de kinderen als de vader maar zeer mondjesmaat van gegeten, waardoor ik 'ongemerkt' al diverse aanpassingen gedaan heb die ik vooraf nooit had kunnen bedenken. zo eten we regelmatig ovenfrietjes ergens bij, en pureer ik groenten vaak tot een brij die ik dan weer verwerk in soepen, pastasauzen, ovenschotels/hartige taarten etc, zodat ze er toch af en toe wat van binnen krijgen. behalve gezond eten vind ik het ook fijn & belangrijk dat een maaltijd gezellig is en dat we ervan genieten, dus tsja, dan doe je wel es wat water bij de wijn. ik zet ze ook heus wekelijks genoeg gewone verse groenten voor maar die raken ze simpelweg bijna niet aan.

verder drinken ze hier ook vaak water, & thee (dat laatste met suiker weliswaar), en roosvicee. cola komt er voorlopig echt nog niet in, en appelsap leng ik meestal aan.
pi_56894483
Diksap is geconcentreerd dus verhoudingsgewijs meer (fruit) suikers dan gewoon in fruit. Fruitsuikers zijn minder slecht geraffineerde suikers maar veel is niet goed. idd niet goed voor je tanden (vooral in combinatie met fruitzuren) maar ook niet al te best voor je sukerspiegel. die springt dan steeds weer omhoog en zakt weer snel waardoor je weer honger krijgt en weer meer gaat eten.

Dit alles is zoals ik het begrijp, niet gebaseerd op medische kennis
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 21 februari 2008 @ 22:06:46 #100
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_56894506
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 22:04 schreef bixister het volgende:
verder probeer ik gevarieerd en gezond te koken maar daar wordt door zowel de kinderen als de vader maar zeer mondjesmaat van gegeten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')