abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56901837
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 21:21 schreef Moonah het volgende:

[..]

Llewella, in cola light zit toch een hoop zooi als aspartaam of andere kunstmatige zoetstoffen? dat is toch schijngezond?
Die dietiste had er niets over te klagen, ik heb het wel nog gevraagd. Daarbij is het ook alleen voor een glaasje in het weekend 's avonds, gewoon voor de lekker, niet voor de dagelijkse behoefte (ik drink zelf geen alcohol of koffie, dus dat enkele glaasje cola light in het weekend kan ik me dan wel veroorloven gok ik ). (En momenteel drink ik helemaal geen cola meer, staat me niet meer aan sinds ik zwanger ben). Ik zou het een peuter/kleuter ook zeker niet geven, dat komt later wel.

Overigens ook op light producten moet je oppassen, beste is dan altijd nog koolhydraten tellen om te zien of het echt wel zo light is.

Onbeperkt fruit is ook niet goed, volgens de dietiste iig niet.
Je kunt dan beter groenten en volkoren zooi eten. Fruit is ook voornamelijk zoet, en kinderen proberen 'zoet te houden', dan krijgen ze niet de kans om de smaak te ontwikkelen voor de 'minder lekkere' dingen.
En alles is lekker te maken hoor, helaas heb ik zelf een man thuis zitten die ook niet gek van groenten is, geen spinazie, geen sperciboontjes, maar als je er iets lekkers van maakt dan is het wel ineens te eten. Ik ben zelfs een keer complimenten gehad over spruitjes van m'n stiefbroertjes (die echt vrijwel alleen patat, bloemkool en knakworstjes lustten als kind).

(En ik moet zeggen, vriendlief is nog het grootste kind in huis qua eten, dat is al verandert voor een deel gezien ik gewoon vrij streng ben met de boodschappen, maar gezien zijn veelste lage bmi waarde is hij nog steeds ervan overtuigd dat hij vooral ongezond moet eten om aan te komen, heeft ie een hekel om aan tafel te eten, eet ie liever patat als groenten, en ohw, lekkere dingen, is ie helemaal weg van! Ook eet ie nauwelijks fruit, en broodje chocopasta? De pot is meteen half leeg, en ik probeer hem ook op rantsoen te zetten qua sauzen, omdat ik het vertik iedere week een nieuwe fles majo te halen, het leuke is, hij heeft ondergewicht, 65 kg @ 1,93 m. Ik probeer hem absoluut bewust te maken van z'n voorbeeld, maar bij hem komt dat pas om de hoek te kijken als die kleine er is. Ik probeer hem al jaren te overtuigen van meer koolhydraten ipv meer vet, maar hij is nog niet 100% overtuigd, wel is ie blij dat ie overgestapt is naar bruinbrood, want hij had op witbrood meer last van z'n maag. Hij eet wat de pot schaft, maar stribbelt toch nog weleens tegen. Ik vind dat zelf best jammer dat hij de overtuiging vast blijft houden dat ie ongezond moet eten om aan te komen, en ik was ervan overtuigd dat dunne mensen gezond aten en leefden, maar helaas).
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
  vrijdag 22 februari 2008 @ 10:49:33 #152
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_56901853
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:35 schreef lily het volgende:
Ja maar tex, voor volwassenen geldt dat toch ook?

Mijn man kan bijvoorbeeld meer eten dan ik (in verband met dik worden). Hij gaat dan echt niet "stiekem" eten of iets lekkers nemen als ik niet thuis ben.

Of vindt je dat voor kinderen anders?

Ik vind dat kinderen best al vroeg kunnen leren dat nu eenmaal niet iedereen hetzelfde is..mits je eea maar goed uitlegt.
Ik denk idd dat ik het voor kinderen anders vind. Voor volwassenen is het al moeilijk om die lekkere maar slechte dingen te laten staan. Voor een kind lijkt me dat echt een kwelling
En tuurlijk kunnen ze dat op zekere hoogte wel leren, maar ik denk ook dat eten daardoor heel makkelijk een soort obsessie kan worden. Zal ook per kind verschillen uiteraard.

Wij kregen vroeger echt heel weinig snoep. Als we al wat kregen was het een droog biscuitje. Toen ik een jaar of 10 was gingen een vriendinnetje en ik tijdens de overblijf stiekem snoep kopen van mijn zakgeld. Ik heb me een tijd helemaal suf gesnoept.
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_56901897
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:46 schreef miss_dynastie het volgende:
En wanneer leert een kind dan dat er verschil is tussen mensen en ze niet altijd gelijk op kunnen gaan qua eten?

eens (en niet alleen qua eten trouwens...)
  vrijdag 22 februari 2008 @ 10:53:33 #154
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56901962
Geweldig die suikervrije snoep!

Stop je kind lekker barstensvol met zoetstoffen

Je vergeet trouwens dat er behalve suikers nog wel andere noodzakelijke voedingsstoffen in de door jou genoemde voedingsmiddelen zitten.

En roomboter mist de Vit.D waar kinderen vaak veel te kort van komen, vandaar dat juist margarine wordt aangeraden.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 10:55:30 #155
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_56902007
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:46 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

En wanneer leert een kind dan dat er verschil is tussen mensen en ze niet altijd gelijk op kunnen gaan qua eten? Als ze op kamers wonen, meedoen met de rest en binnen een jaar heel dik worden?
En jij denkt dat als een kind altijd het snoepen heeft moeten laten staan, maar wel broertjes en zusjes heeft zien snoepen, het als het op kamers gaat zich dan niet vol gaan vreten?
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_56902019
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:49 schreef texelonia het volgende:

Ik denk idd dat ik het voor kinderen anders vind. Voor volwassenen is het al moeilijk om die lekkere maar slechte dingen te laten staan. Voor een kind lijkt me dat echt een kwelling
En tuurlijk kunnen ze dat op zekere hoogte wel leren, maar ik denk ook dat eten daardoor heel makkelijk een soort obsessie kan worden. .
Ik denk juist andersom.

Gewoon open kaart spelen en niet stiekum achter de rug om het ene kind wel iets geven.
Uitleggen hoe de vork in de steel zit. Jij nu even niet want en jij mag dit nu wel want...

het leven is niet altijd eerlijk zal ik maar zeggen...
  vrijdag 22 februari 2008 @ 10:59:46 #157
3011 E.T.
pi_56902116
Bij 'stiekem' snoep geven aan het kind dat het wel mag.. krijgt dit kind ook een vertekend beeld van eten volgens mij.

Beide kinderen krijgen op die manier een verstoord beeld van snoepen en ongezond eten.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 11:00:58 #158
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56902146
Met zoetstoffen is niets mis. Matig gebruik van zoetstoffen hebben geen enkel nadelig effect op de gezondheid. Dat is bewezen en daar kan niemand aan toornen, ook in OUD niet.
Sowieso hoor je snoep matig te geven, en als je dan toch een bewuste keuze wilt maken, begrijp ik echt niet waarom je een kind geraffineerde suikers wil toestoppen.

Vitamine D haalt elk gezond kind uit de zon ( buiten spelen ) en uit vis, vis en nog eens vis. En je vergeet de ei; de allerbeste en grootste vit. D bron. Hoeveel D wil je dat kind geven?
In die fantastische blue band, wat jij je kind voert elke dag zitten zoveel verzadigde vetten dat het wat mij betreft uit de handel zou moeten worden genomen. Zoiets geef je een kind niet.

Maar nogmaals; doet wat u blieft. Ik heb antwoord gegeven op een herhaaldelijk gestelde vraag.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 11:01:34 #159
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_56902159
Dan vraag ik me toch het volgende af.
Als er een broertje of zusje bij komt, dan begrijpen de oudere kids wel dat de baby alleenmaar (moeder)melk drinkt de eerste tijd. Hoe gaat dit later niet meer op?
Hiermee bedoel ik, als ze in het begin wel begrijpen dat de verschillende kids verschillende dingen eten, dat zullen ze dat later toch ook begrijpen?

Dit trouwens in reactie op dat de kinderen al dan niet hetzelfde zouden moeten eten.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 11:02:39 #160
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_56902192
Ja, goed antwoord gegeven, vind ik.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  vrijdag 22 februari 2008 @ 11:06:24 #161
45621 Suzanna
Mama van...
pi_56902273
Dat zowiezo...maar ik denk dat als vroeger mijn broers of zussen WEL snoep hadden gekregen en ik niet (we kregen nauwelijks snoep van mijn moeder, chips heel soms in het weekend en koekjes nooit meer dan 1 per dag) ik heel kwaad was geworden.
Kinderen hebben ook behoefte aan zoetigheid, en dan niet altijd alleen maar zoetheid van fruit (let op: alleen maar). En waarom is 'omdat het lekker is af en toe' ook geen goede reden? Tuurlijk wel. Als het maar niet elke dag en veel wordt. Het leren MAAT HOUDEN is heel belangrijk. Als je ze dan nooit snoep geeft, leren ze ook geen maat houden. En je leert ze (mijns inziens) maat houden door te zeggen: dit is genoeg. Niet meer geven als ze daarom vragen, maar gewoon zeggen dat het genoeg is. Ze zullen protesteren (dat doen ze bij mij weleens) maar eigenlijk is het heel snel duidelijk dat het gewoon zo is.

Ze krijgen hier bijvoorbeeld bij de maaltijd alleen water, ook 's avonds en 's nachts alleen water. Geen diksap, limonade o.i.d. De rest van de dag melk (tot het maximum per dag, waar je al snel aan zit als ze 's ochtends pap krijgen) en diksap (meestal sterk verdund, daar zit ook verschil in hoor...) of gewoon appelsap uit een pak met wat water erbij (flauw he).
En dat weten ze ook. Noa vraagt ook regelmatig om water bij het eten, niet om limonade of iets anders. Emma heeft dat een stuk minder door, maar regels zullen ze best snel oppikken. Daardoor leren ze hopelijk ook een goed voedingspatroon aan (hoewel ik volgens bepaalde mensen de kinderen natuurlijk troep te eten geef ) ...
pi_56902305
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 11:00 schreef SHE het volgende:

Vitamine D haalt elk gezond kind uit de zon ( buiten spelen )
Bij een kind dat vaak en regelmatig buiten speelt, hoef je ook helemaal niet zo lichtpanisch te doen om suiker in aardappels, brood en fruit. (En dat kind kun je dus idd ook gewoon roomboter geven want qua margarine heb je absoluut gelijk...)
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_56902309
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:43 schreef SHE het volgende:
- vis ( en dan geen vissticks natuurlijk , maar onbewerkte )
- vlees, matig en mager
- groenten ( zowel rauw als gekookt )
- fruit ( met mate ivm suikers ) 2 x per dag is echt de max
- goed hele granenbrood
- gewoon roomboter op brood en geen margarine. Roomboter heeft goede vetten, die voor een kind veel beter zijn dan de verzadigde vetten in margarines ( becel of light producten zijn echt uit den boze )
- eieren! je kunt ze onbeperkt geven, en vooral eigeel is een belangrijke groeibron voor kinderen
-noten, de beste bron die er is. Voor kinderen echt een fantastisch tussendoortje. Alleen niet geschikt voor peuters ivm stikgevaar
- pasta
- rijst
ha, dat is dus gewoon zoals we hier eten. Alleen dan zonder dat vreselijke suikervrije snoep en met af en toe een makkelijke dag.

Én met af en toe wat lekkers.

Want weet je, ik kom uit een milieu waar be-hoor-lijk wat nadruk werd gelegd op gezond eten. Niet zo zeer bij ons thuis, wij hadden wel af en toe snoep, maar wel bij vriendjes en vriendinnetjes.
Met diezelfde vriendjes en vriendinnetjes heb ik op de middelbare school gezeten en die gingen daar (en op verjaardagsfeestjes tijdens de lagere school) dus echt compleet los!
Terwijl wij thuis over het algemeen gewoon gezond aten met zo af en toe wat lekkers. Zoet en heel soms fris in het weekend. Heel af en toe wel een keertje naar de mac. Etc.
Ik wist als puber gewoon dat matigheid het belangrijkste is. Ik hoefde niet door te slaan.
En zo hoop ik dat het bij Ronja ook gaat zijn.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 11:08:35 #164
45621 Suzanna
Mama van...
pi_56902326
Oh even tussendoor... eieren onbeperkt geven?? ik heb altijd geleerd dat je helemaal niet zoveel eieren moet eten, dat dat helemaal niet zo gezond is. Hoe zit dat nou??
pi_56902327
Wij eten gezond vind ik. Snoepen komt hier vrijwel niet voor, en frisdrank drinken we zelf bijna nooit. De kinderen drinken wel eens een glaasje Gazeuze als ze bij opa&oma zijn maar die 1 a 2 keer per maand vind ik geen probleem.
We eten elke dag voldoende groente en fruit en zoveel mogelijk volkoren.
Sinds de jongste wat ouder is eten we ook wel eens pizza of patat als avondeten maar dat is eigenlijk een uitzondering.
Toppunt van verwennen is voor mijn jongens een bord vol spruitjes of spinazie
Saartje
  vrijdag 22 februari 2008 @ 11:10:25 #166
45621 Suzanna
Mama van...
pi_56902380
Hahaha Maneki, dan heb je 't toch goed gedaan!
pi_56902382
En ik geef liever iets met suiker erin dan iets met aspartaam erin.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 11:10:40 #168
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56902386
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 11:08 schreef Suzanna het volgende:
Oh even tussendoor... eieren onbeperkt geven?? ik heb altijd geleerd dat je helemaal niet zoveel eieren moet eten, dat dat helemaal niet zo gezond is. Hoe zit dat nou??
het is alweer enkele jaren bekend dat cholesterol en eieren dus helemaal geen issue is.
Eieren mag je onbeperkt eten ( maar ook hier geldt; pas op met overdreven ei eten want ei bevat ook vetten )
Er is niets ongezonds aan een ei, al lijkt me 20 eieren per dag niet handig ivm de vetten. ( 20 eieren is 20 gr vet )
  Licht Ontvlambaar vrijdag 22 februari 2008 @ 11:11:32 #169
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_56902409
quote:
Met zoetstoffen is niets mis. Matig gebruik van zoetstoffen hebben geen enkel nadelig effect op de gezondheid. Dat is bewezen en daar kan niemand aan toornen, ook in OUD niet.
Sowieso hoor je snoep matig te geven, en als je dan toch een bewuste keuze wilt maken, begrijp ik echt niet waarom je een kind geraffineerde suikers wil toestoppen.

Vitamine D haalt elk gezond kind uit de zon ( buiten spelen ) en uit vis, vis en nog eens vis. En je vergeet de ei; de allerbeste en grootste vit. D bron. Hoeveel D wil je dat kind geven?
In die fantastische blue band, wat jij je kind voert elke dag zitten zoveel verzadigde vetten dat het wat mij betreft uit de handel zou moeten worden genomen. Zoiets geef je een kind niet.

Maar nogmaals; doet wat u blieft. Ik heb antwoord gegeven op een herhaaldelijk gestelde vraag.
Waarom moet je dit steeds erbij halen? Ik begrijp dat echt niet...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_56902454
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 11:10 schreef SHE het volgende:

[..]

het is alweer enkele jaren bekend dat cholesterol en eieren dus helemaal geen issue is.
Nou, de link ADHD en suiker is ook zwaar betwist. Je brengt sommige onderzoeken leuk als feiten, maar dat zijn ze allerminst.
pi_56902495
Als we dan toch helemaal door aan het slaan zijn hier..:P letten jullie ook op de hoeveelheid E-nummers en dingen als gemodificeerd zetmeel? Ik probeer de eerste zoveel mogelijk te beperken en de tweede absoluut te vermijden.
En ik geef ook liever (beperkt!) suiker dan zoetstoffen.
Saartje
  vrijdag 22 februari 2008 @ 11:16:34 #172
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56902510
Gaan we weer

Zoek het lekker uit, echt.
Mocht je wel in staat zijn te lezen, en dan met name wetenschappelijke publicaties, dan verwijs ik je even door naar Pubmed. U zult er een keur aan bewijsmateriaal vinden inzake eieren , zoetsoffen en suiker.
Dan ga ik nu iets zinnigers met mijn tijd doen.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 22 februari 2008 @ 11:17:10 #173
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_56902527
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 11:15 schreef Maneki.Neko het volgende:
Als we dan toch helemaal door aan het slaan zijn hier..:P letten jullie ook op de hoeveelheid E-nummers en dingen als gemodificeerd zetmeel? Ik probeer de eerste zoveel mogelijk te beperken en de tweede absoluut te vermijden.
mijn mams lette daar enorm op
na een enorm hyperend kind van de kleurstoffen te hebben
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_56902561
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 11:16 schreef SHE het volgende:
Gaan we weer

Zoek het lekker uit, echt.
Mocht je wel in staat zijn te lezen, en dan met name wetenschappelijke publicaties, dan verwijs ik je even door naar Pubmed. U zult er een keur aan bewijsmateriaal vinden inzake eieren , zoetsoffen en suiker.
Dan ga ik nu iets zinnigers met mijn tijd doen.
Ja, wij zijn dom. Vast. Dát zal het zijn. Volgens mij heb jij nog geen twee letters op pubmed gelezen in je hele leven, maar nu ga je vast het compleet tegenovergestelde beweren, of dat je doctorandus in de voedologie bent. Je boodschap is op zich niet verkeerd, het komt er alleen nogal rot uit. En dan maakt het echt niet uit of je in OUD of PTA post, voordat je daar weer mee komt.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 11:20:05 #175
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_56902589
SHE, Ik ben het in grote lijnen best met je eens, zeker zonder onderliggende rel-toon is je betoog een stuk helderder

Maar toch even het volgende..
quote:
Met zoetstoffen is niets mis. Matig gebruik van zoetstoffen hebben geen enkel nadelig effect op de gezondheid.
Matig gebruik van suiker heeft ook geen tot zeer zeer weinig effect op de gezondheid. Het gaat met alles gewoon om het matige gebruik. Voor mijn kind dus liever een kleur/geur/smaakstof vrij snoepje MET suiker dan een snoepje bomvol zoet- en andere hulpstoffen - niet in de laatste plaats omdat hulpstoffen in het algemeen enorme allergenen zijn.
Thoughts arrive like butterflies.
Red de zeehond!
  † In Memoriam † vrijdag 22 februari 2008 @ 11:22:12 #176
7074 moussy
kuttekop
pi_56902622
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 11:13 schreef Jarno het volgende:

[..]

Nou, de link ADHD en suiker is ook zwaar betwist. Je brengt sommige onderzoeken leuk als feiten, maar dat zijn ze allerminst.
idd, zelfs het ADHD research centrum is van mening dat het niet alleen suiker kán zijn maar ook andere voedingsstoffen. zo kan bij het ene ADHD-ertje suiker een trigger zijn tot bepaald gedrag en bij een ander ADHD-ertje kunnen het weer (bepaalde) kleurstoffen zijn of zelfs gist.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  vrijdag 22 februari 2008 @ 12:04:39 #177
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56902982
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:43 schreef Suzanna het volgende:
Dat vind ik ook zielig hoor, Tex. En doe dan gewoon helemaal geen snoep maar gewoon wat extra fruit, voor allebei de kinderen. Kan geen kwaad en is ook lekker, toch. Dan zou ik idd alleen maar snoepjes geven als de zus er niet bij is, want anders is het toch 'oneerlijk' in mijn ogen. Vind ik wat anders dan je kind geen cola geven en jezelf wel, dat is gewoon net als met koffie, volwassenen-drinken. Dat begrijpen ze hier heel goed hoor.
Ze krijgen weleens een lepeltje 'schuim' van de koffie, of een klein slokje om te proeven van de cola, maar meer ook niet.
Als arwen een broertje of zusje zou hebben ga ik dat kind echt niet stiekem geven, dat arwen niet alles kan/mag hebben wil iet zeggen dat een ander daarvoor hoeft te boeten, bedoel dan leg je juist alleen maar meer druk op beide kinderen. de een leert stiekem te doen met eten, de ander voelt zich buitengesloten. Diegene die zich buitengesloten voelt heeft dan meer kans om ook stiekem te gaan doen. dan maak je eten een te groot issue.
In mijn ogen gewoon uitleggen hoe het zit en ja tis helaas zoals het is.
jij bent de ouder en bepaalt wat ze krijgen neit het kind zelf.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  † In Memoriam † vrijdag 22 februari 2008 @ 12:07:27 #178
43556 miss_dynastie
pi_56903034
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:55 schreef texelonia het volgende:

[..]

En jij denkt dat als een kind altijd het snoepen heeft moeten laten staan, maar wel broertjes en zusjes heeft zien snoepen, het als het op kamers gaat zich dan niet vol gaan vreten?
Nee, dat zeg ik toch niet, dat een kind het snoepen altijd zal moeten laten? Maar je kan een kind best leren dat er verschil is. Dat broer een hele Mars kan eten en zus alleen een mini-Mars ik noem maar even een voorbeeld.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 12:08:31 #179
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56903053
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:43 schreef SHE het volgende:

[..]

Wat dan wel?

- vis ( en dan geen vissticks natuurlijk , maar onbewerkte )
- vlees, matig en mager
- groenten ( zowel rauw als gekookt )
- fruit ( met mate ivm suikers ) 2 x per dag is echt de max alleen de slechte banaan en druiven :")
- goed hele granenbrood
- gewoon roomboter op brood en geen margarine. Roomboter heeft goede vetten, die voor een kind veel beter zijn dan de verzadigde vetten in margarines ( becel of light producten zijn echt uit den boze )
- eieren! je kunt ze onbeperkt geven, en vooral eigeel is een belangrijke groeibron voor kinderen
-noten, de beste bron die er is. Voor kinderen echt een fantastisch tussendoortje. Alleen niet geschikt voor peuters ivm stikgevaar

- pasta
- rijst
goh blijft wienig over hier
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_56903094
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 11:15 schreef Maneki.Neko het volgende:
Bedoel je nu alle E-nummers? Ze zijn namelijk lang niet allemaal slecht. Een groot deel bestaat gewoon uit natuurlijke ingrediënten.
There is no love sincerer than the love of food.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 13:14:19 #181
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_56904261
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:46 schreef Belana het volgende:
Maar ik wordt eerlijk gezegd helemaal zot van de betutteling tegenwoordig. en nu zal het antwoord wel zijn dat het nodig is, want ow jee, zoveel kinderen met overgewicht, etc. en toch word ik er gek van.
Inderdaad, alles moet tegenwoordig volgens regels en je eigen gevoel volgen is er niet meer bij, nou ben ik redelijk eigenwijs dus doe het toch.
Maar mensen kunnen ook echt gaan overdrijven, in alles, ook in voeding, uiteraard moet er opgelet worden met een kindje die aanleg heeft om dik te worden maar af en toe iets "ongezonds" kan in mijn ogen geen kwaad.
Ik ken een meisje wat dus extreem gezond is opgevoed, ze woont nu op haar eigen en ze eet juist erg ongezond, puur omdat het nu kan en mag en ze is dus ook flink aangekomen aangezien haar lichaam die vetten en suikers totaal niet gewend is!
  vrijdag 22 februari 2008 @ 13:19:26 #182
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_56904348
quote:
"Veel mensen beseffen niet hoe giftig zoetstoffen zijn. Als de methanol in aspartaam verandert in formaldehyde dan slaat dat neer op de retina van het oog. Het valt in dezelfde klasse als cyanide en arsenicum. Stoffen die iemand met gezond verstand NIET zal gebruiken. Het enige verschil is dat het met aspartaam allemaal wat langer duurt."

Bron: http://www.klassiek-homeopaat.info/Artikelen/artikel-128.htm
pi_56904931
Nog even terug komen op het wel snoep geven aan de ene en niet aan de ander. Bij mij werd vroeger gedacht dat ik suikerziekte had. Ik dronk (en drink) namelijk heeeeeeeeeeeeeel veel. Er zijn ook heel wat testen geweest en onderzoeken op andere dingen. Ik kreeg dus geen snoep de eerste 5/6 jaar van mijn leven. En mijn broertjes wel (overigens ook alleen buiten de deur). Maar ik vond dat nooit erg, want ik kreeg weer andere dingen speciaal voor mezelf. Zo had ik speciale beleg voor op brood en eigen rozijntjes.

En mijn neefje is allergisch voor een hele rij aan producten, maar mag wel die speciale rozijntjes. Dus ik heb ze nog altijd in huis (tegenwoordig zijn ze van zonnatura, volgens mij toen niet). En de andere kinderen krijgen ze ook, want wat blijkt...die dingen zijn veel gezonder dan normale rozijntjes. Maar goed, mijn neefje weet ook precies dat hij bepaalde dingen niet mag hebben en andere kinderen wel. En ook hij vindt dat helemaal niet erg. Hij zegt ook zelf: daar krijg ik auw-buik van he?

Maar ik vind het ook moeilijk hoor om het juiste voedingspatroon te vinden. Mijn dochter is nu nog maar 8 maand. Haar vader en ik zijn nu al regelmatig aan het discusieren over wat wel of niet gezond is, en dat terwijl ze nog maar 2 maand vast voedsel krijgt.
Als ze straks een peuter is, ben ik denk ik helemaal de weg kwijt wat betreft haar eten. iedereen zegt wat anders over wat gezond is.
Ik ben het misschien niet eens met jou, en jij bent het misschien niet eens met mij. Maar laten we het daar dan over eens zijn.
pi_56904980
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 21:48 schreef Moonah het volgende:
Maar maar maar... Onbeperkt fruit eten wordt wél als gezond beschouwd?
Nee hoor, kinderen (en volwassenen ook niet) mogen niet onbeperkt fruit eten. Het voedingscentrum raadt bijvoorbeeld voor kinderen tussen de 1 en 3 jaar 1,5 stuk fruit per dag aan. In fruit zitten veel suikers, en al zijn het natuurlijke, het blijven suikers

Ik heb kind dat geen snoep lust, geen diksap, geen koekjes. Ze mag het wel, als we op visite zijn of zo, maar dan neemt ze 1 hap of slok en geeft het vervolgens aan mij
In de praktijk merk ik dat ik me over het algemeen vooral druk om teveel suikers, zoetstoffen en zout. Daar let ik echt op. Ik kook niet met pakjes, maar alles vers en verder gewoon alles met mate.
Variety is the spice of life
  vrijdag 22 februari 2008 @ 13:56:56 #185
3011 E.T.
pi_56905159
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 13:47 schreef DDBtje het volgende:
Als ze straks een peuter is, ben ik denk ik helemaal de weg kwijt wat betreft haar eten. iedereen zegt wat anders over wat gezond is.
en dan krijg je daar bovenop nog de discussie 'hoe hou ik het leuk aan tafel' .. en dan ben je blij als ze iets eten wat niet direct het meest gezonde is, maar een aardig alternatief
  vrijdag 22 februari 2008 @ 14:14:20 #186
11682 Moonah
Jolie femme
pi_56905551
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 15:59 schreef MaLo het volgende:
F eet goed en gevarieerd, maar snoept wel wat teveel. En dat is mijn schuld, ik geef haar 's ochtends en 's middags wat lekkers omdat ik zelf ook een giga snoeperd ben . F is net zo'n snoeperd als ik, ze zeurt er ook vaak om.
Wat dat betreft heb ik haar echt een beetje verpest .
Het normale eten gaat dus echt heel goed (veel groente en fruit, vaak vis, veel volkorenproducten), alleen het snoepen... daarmee ben ik de mist ingegaan.

Als ze straks naar school gaat wordt het gelukkig vanzelf minder, dan kan ze alleen uit school nog snoepen. En snoep mee naar school is uit den boze.

Als ik ooit een tweede kind zou krijgen (wat heel onwaarschijnlijk is ) is snoepen iets wat ik heel anders aan zou pakken.
Wat let je om het nu bij F (en jezelf... ) aan te pakken?

SHE, tnx voor je uitleg.

Suzanna, ik had je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je kinderen tot voor kort supergezond aten, maar geen groenten en aardappels. Ik had niet in de gaten dat die weigering van de laatste tijd was.

Ik ben het wel met Tex eens. Opvoeden is vooral vóór leven. Kinderen imiteren alles, dus ook je eetgedrag. Natuurlijk zijn er dingen 'voor grote mensen', maar als je continu 'zondigt' met het excuus dat het voor grote mensen is geef je toch een verkeerde boodschap mee, lijkt me.

Ik ben zelf erg spastisch opgevoed, vooal qua eten. Details voeren me wat te ver, maar ik heb er een fikse eetstoornis aan over gehouden, die ik met moeite in bedwang houd. Ik probeer zo nuchter mogelijk met eten om te gaan. Wel bewust, maar niet spastisch. En ik vind het best moeilijk merk ik.... daarom vind ik dit wel een heel verhelderend topic.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_56908430
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 14:14 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik ben zelf erg spastisch opgevoed, vooal qua eten. Details voeren me wat te ver, maar ik heb er een fikse eetstoornis aan over gehouden, die ik met moeite in bedwang houd. Ik probeer zo nuchter mogelijk met eten om te gaan. Wel bewust, maar niet spastisch. En ik vind het best moeilijk merk ik.... daarom vind ik dit wel een heel verhelderend topic.
Stabiliteit en regelmaat, en niet te streng, maar ook niet te makkelijk. Ik plan zelf ook alles van te voren, maak een boodschappenlijstje voor een week, en houd me daar aan, incluus ook de lekkere dingen, want dat mag ook.

Mijn moeder had last met manies rondom eten, wellicht omdat ze zowieso kon doorschieten (manisch-depressief), en wellicht ook vanwege een eigen zelfbeeld, waarbij het afentoe best streng kon wezen (periode van bijv alleen volkoren pasta met weinig erbij, als het maar 'super-verantwoord' was), maar mijn beide ouders hebben ook geen slank postuur, ook niet superfors, maar gewoon een beetje meer. En toen ik een jaar of 7 was was ik al op de hoogte wat er bij de weight watchers gebeurde, mijn moeder nam daar deel aan, en ik was zelf als kind al redelijk fors, dus werd ik daar ook in betrokken.
Ik ben zelf van (vrijwel) niet eten naar teveel ongezond eten gegaan. Ik heb een groep gevolgd voor eetproblemen, en heb daar absoluut veel baat bij gehad! Ik heb zelf mijn eetpatroon kunnen reguleren, en dat verloopt nu dusdanig zo dat ik er ook geen moeite mee mee heb, heb nu 3 maaltijden en 3 tussendootjes per dag, en probeer zoveel mogelijk bewuste keuzes te maken in wat ik eet (het befaamde becel lijstje oa ).

Hoe gereguleerder je eet, en hoe langer je dat weet vol te houden, hoe makkelijker het wordt. Het heeft mij toch zeker wel een jaar gekost eer ik aan mijn nieuwe eetpatroon gewend was. Gewoon zorgen dat je genoeg binnen krijgt op de dag, dat voorkomt ongeoorloofd snaaien, dat voorkomt de drang tot weer weinig te eten of te dieten, en zo gaat de circel rond.
Nu heb ik er zelf veel baat bij, en toekomstig kleintje hoop ik ook.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_56908904
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 12:10 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Bedoel je nu alle E-nummers? Ze zijn namelijk lang niet allemaal slecht. Een groot deel bestaat gewoon uit natuurlijke ingrediënten.
Nee niet alle, maar voornamelijk de smaakversterkers en kunstmatige troepjes die er tussen zitten.
Saartje
  vrijdag 22 februari 2008 @ 19:35:31 #189
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_56912312
quote:
Mijn dieetiste tornde er anders wel aan . Ik dacht mijn suikervrije dieet in de zwangerschap wat op te leuken met het gebruik van light produkten, maar dat bleek toch niet de bedoeling.
Men heeft nog geen idee wat zoetstoffen op de lange termijn doen voor (in dit geval) het ongeboren kind, en de norm lag op 1 glas lightdrank per dag.
Lijkt me, wat op dat moment niet gezond is voor mij en mijn baby, ook niet gezond is voor peuters/kleuters.
Ik heb dus nooit light gegeven, wèl suiker. Met heel veel mate.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 20:07:39 #190
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_56913068
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 14:14 schreef Moonah het volgende:

[..]

Wat let je om het nu bij F (en jezelf... ) aan te pakken?
Nou, zodra ze naar school gaat (in mei) ga ik het dus anders aanpakken. Dan verandert haar dagritme op een dusdanige manier dat mij dat het juiste moment lijkt om ook de snoepmomenten anders in te gaan delen.

Ik heb vandaag naar aanleiding van dit topic bijgehouden wat F vandaag gegeten heeft .
Ontbijt: bruine boterham met pindakaas, cracker met smeerworst, beker roosvicee, 1/2 beker drinkontbijt
Tussendoor: cracker met smeerworst, 2 koekjes , 1/2 beker aangelengde appelsap
Lunch: bruine boterham met vruchtenhagel, een plak ham, 2 koppen thee met melk
Tussendoor: appel, koekje , kop thee met melk, winegum , kwart komkommer,
Avondeten: 1/2 schnitzel, kwart komkommer, boontjes, beker roosvicee, magere yoghurt
Tussendoor: mandarijn

Teveel snoep en teveel eetmomenten en teveel zoet drinken. Dit is toch wel heel leerzaam zo .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_56913077
wat vreemd, mij werd alleen cola light afgeraden, casis of sinas light mocht wel...dat heb ik dan ook best veel gedronken toen ik zwanger was.
Ik ben het misschien niet eens met jou, en jij bent het misschien niet eens met mij. Maar laten we het daar dan over eens zijn.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 20:14:40 #192
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_56913229
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 20:08 schreef DDBtje het volgende:
wat vreemd, mij werd alleen cola light afgeraden, casis of sinas light mocht wel...dat heb ik dan ook best veel gedronken toen ik zwanger was.
Volgens haar was het nog niet bekend wat light produkten op de lange termijn "doen", en daarom raadde zij het af.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 20:49:36 #193
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_56913995
Ik heb het van vandaga ook even opgeschreven

ontbijt:

1 bruine boterham met margarine en smeerleverworst
1 bruine boterham met margarine en jonge kaas
1 glas volle melk

tussendoor:

banaan
1 glas taxi
1 glas diksap

lunch:

1 bruine boterham met margarine en boterhammenworst
1 bruine boterham met margarine en chocopasta
1 glas volle melk

Tussendoor:

druiven
plakje ontbijtkoek
1 glas taxi
2 glazen water

Avondeten:

1 lepel fusilli
3 kleine gehaktballetjes
1 lepel groenten
1 kommetje yoghurt
water

Nou kom maar op, wat doen we allemaal fout.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 20:55:12 #194
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_56914097
Wat ik zelf altijd doe is de eetmomenten beperken tot 5 keer per dag. Dus drie maaltijden en twee keer een tussendoortje.
Meer met het oog op tandbederf trouwens.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 11:46:11 #195
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56922947
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 20:49 schreef KD-fotografie het volgende:
Ik heb het van vandaga ook even opgeschreven

ontbijt:

1 bruine boterham met margarine en smeerleverworst
1 bruine boterham met margarine en jonge kaas
1 glas volle melk

tussendoor:

banaan
1 glas taxi
1 glas diksap

lunch:

1 bruine boterham met margarine en boterhammenworst
1 bruine boterham met margarine en chocopasta
1 glas volle melk

Tussendoor:

druiven
plakje ontbijtkoek
1 glas taxi
2 glazen water

Avondeten:

1 lepel fusilli
3 kleine gehaktballetjes
1 lepel groenten
1 kommetje yoghurt
water

Nou kom maar op, wat doen we allemaal fout.

Het ontbijtje is wel erg vet
De boterham is fantastisch; al zijn peuter, kinder en ook oudermaagjes s'ochtends beter in staat om lichte ontbijtjes te verteren.
Je hebt haar nu dubbel vet gegeven;

margarine + boterhamworst = verzadigde vet + verzadigde vet + suiker ( in de worst zit suiker )
margarine + kaas = verzadigde vet + verzadigde vet
1 glas volle melk = weer vet
Allemaal dierlijke vetten

plakje jonge kaas ; 75 kcal
plakje boterham worst : 80 kcal
melk : 150 kcal
2 x margarine @ 50 kcal = 100 kcal
2 x boterham @ 55 kcal = 110

Totaal voor 1 ontbijt : 515 kcal

Helaas bestaand uit veel dierlijke vetten , suiker en verzadigde vetten.
En dit is dan alleen het ontbijtje. Veel te veel voor een kind.
Ze krijgt nog tussendoor; lunch, weer tussendoor en avondeten. Ik denk als ik even snel reken dat ze ruim boven de dagelijkse behoefte voor volwassenen uitkom.

Zo zwaar ontbijten is ook niet nodig; sowieso is je lichaam in de ochtend bezig met spoelen en reinigen; een degelijk maar licht en vetarm ontbijt zorgt ervoor dat je lekker wat energie opbouwt, ipv dat je lichaam door alle zware voedingsstoffen nog extra energie verbruikt om het te verteren.
Maar goed, dat is misschien een beetje teveel info.

Je doet overigens niets fout, want op het eerste gezicht lijkt zo'n schema gezond. Helaas zitten er wederom een hoop verborgen vetten, suikers en calorie-stapelaars tussen.
Ongemerkt kom je zo tot een behoorlijke calorie inname.
Nu gaat het niet zoeer om het feit dat een kind suiker en vet eet, maar welke suikers en vetten.
Een boterham met pindakaas levert bijvoorbeeld ook een hopo calorietjes, maar is zo'n beetje het allerbeste wat je je kind kan voeren, door de hoge voedingswaarde aan vitaminen,mineralen en mooie onverzadigde vetten. ( uiteraard zonder margarine )

Ontbijten met een zelfgemaakte smoothie ( magere joghurt + fruit ) is natuurlijk de beste keuze.
Dan om 10 uur een boterham met pindakaas
Dan om 12 uur een goede lunch

Heb je dus hetzelfde gegeten als in je ontbijt nu ( qua cals ), maar heb je het beter verdeeld, beter gekozen en meer uit je voeding gehaald.
( als je me nu al kwijt bent moet je het zeggen ..:@ )
  zaterdag 23 februari 2008 @ 11:53:17 #196
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56923029
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 19:35 schreef Leah het volgende:

[..]

Mijn dieetiste tornde er anders wel aan . Ik dacht mijn suikervrije dieet in de zwangerschap wat op te leuken met het gebruik van light produkten, maar dat bleek toch niet de bedoeling.
Men heeft nog geen idee wat zoetstoffen op de lange termijn doen voor (in dit geval) het ongeboren kind, en de norm lag op 1 glas lightdrank per dag.
Lijkt me, wat op dat moment niet gezond is voor mij en mijn baby, ook niet gezond is voor peuters/kleuters.
Ik heb dus nooit light gegeven, wèl suiker. Met heel veel mate.
Ook voedingsleer heeft grijze gebieden. De stoffen zijn NU onderzocht en NU doen ze niets schadelijks.
Zoals met alles kun je alleen uitgaan van het effect NU.
Overigens heb ik voor zwangere vrouwen altijd maar 1 advies : eet eerlijke producten.
Gewoon alles vol-vet en geen aangepaste rommel. In light producten zitten doorgaans allerhande vreemde E-nrs en hulpstoffen en die lijken me niet nodig voor je baby.
Kinderen moet je ook geen light producten voeren; maar ik vind dat wel weer opgaan voor snacks bij kinderen

- een schaaltje light chips van lays ( paprika of natural ) is net zo lekker en scheelt enorm vet
- suikervrij snoep scheelt een hoop opfokkers ( zonnatura heeft prima snoep )

Je kunt nooit zeggen light is altijd slecht
Echte suiker en vet is altijd slecht
Er zijn uitzonderingen, zoals met alles.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 12:19:08 #197
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56923369
En wat is een goede lunch dan bijvoorbeeld?
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 12:43:41 #198
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56923715
Een lekkere salade met een volkorenbol. Ik zie zelden ouders de kinderen een salade voorschotelen als lunch en dat is net zo snel en makkelijk gemaakt als een paar boterhammen. En je kunt eindeloos afwisselen en het kind laten kiezen voor ingredienten.
Brood met banaan of aarbei als het nog geen fruit heeft gehad
Een vers soepje met een lekker broodje om mee te soppen. Gegarandeerd plezier.
Een stukje gegrild kippetje of pootje met een beetje sla of tomaatjes
Een stukje quiche
Een broodje met zalm ( als het kind vis eet ) of forelfilet
Een geroosterde boterham met dit wereldse mengsel:
tomaatjes + mozarella + half teentje knof + basilicum in de chopper; uitsmeren over boterham en in de oven paar minuutjes. Ik maak het heel vaak voor mijn neefjes, ze vinden het prachtig, want ik noem het volwassen broodjes, voor echte kerels.
Mijn neefje schreeuwt dan echt om de sjieke broodjes ; en vind zichzelf dan ook heel sjiek.
Een kinder shaslick : rijg om en om een stukje vega kaas ( op de markt of AH biologisch , zit namelijk geen dierlijk stremsel in. ) gegrilde kipworst, augurkje of komkommer/ cherry tomaatje aan een stokje.
( Je kind niet dat stokje in zijn mond laten duwen natuurlijk )

Over de kaas ; vegetarische kaas is tegenwoordig net zo lekker als gewone kaas.
Waarom vega kaas; daar zit geen dierlijk bijproduct in.
Het stremsel in gewone kaas wordt gemaakt van kalfsmagen.
Het scheelt ook nogal in vet.
Bij de AH kun je biologische kaas kopen, die is vegetarisch.
Op de markt verkopen ze'm ook.

Of wat dacht je van een zelfgemaakte volkorenpannekoek met een beetje appelstroop. Supergezond als lunch
En als je nou mee gaat eten met je kind, ben je ook nog eens zo je eigen kilootjes kwijt en voel je je zelf ook weer veel energieker.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 12:47:53 #199
11682 Moonah
Jolie femme
pi_56923780
SHE, ik vind het echt leuk dat je nu deze suggesties geeft!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 12:48:03 #200
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56923783
Thanks voor de uitgebreide reply, ik probeer al zo gezond mogelijk te koken voor mijn mannetje, hij heeft in zijn leven hooguit 2 keer een potje gegeten, verder alles vers vers vers. En idd minimaal 2 keer per week vette vis, volkoren produkten en 2 stuks fruit per dag. Maar ik zie toch nog wat verbeterpuntjes, ik ga bijvoorbeeld Blue Band Goede start, maar kan dus beter roomboter geven zie ik. En magere yoghurt ipv volle?

Ik ga het uitprinten en op mijn koelkast hangen .
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')