abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56879077
quote:
Uitgegeven: 21 februari 2008 08:34
Laatst gewijzigd: 21 februari 2008 09:02

UTRECHT - Nederlandse peuters en kleuters eten te weinig groenten, fruit, vis en vezelrijke voedingsmiddelen. Dit blijkt donderdag uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onder bijna 1300 kinderen in de leeftijd van 2 jaar tot en met 6 jaar.
NU.nl/Els Bax

De voeding van kleuters bevat ook te veel verzadigde vetzuren. Het ongezonde voedingspatroon van kinderen kan volgens het RIVM leiden tot overgewicht en op latere leeftijd tot chronische ziekten. Nu heeft een op de zeven kinderen al overgewicht.

Het onderzoek toont aan dat kinderen in principe genoeg vet, eiwitten en koolhydraten binnenkrijgen. Maar het type vet dat ze binnen krijgen is lang niet altijd het goede. Vooral kleuters krijgen te veel verzadigde vetzuren binnen en te weinig gezonde vetzuren, zoals die bijvoorbeeld in vis zitten.

Ook eten de meeste jonge kinderen te weinig groente en eet drie kwart van de dreumesen niet genoeg fruit.

Onderzoek

Het RIVM wil nader onderzoek doen naar het vitaminengebruik onder peuters en kleuters. Vooralsnog gaat het instituut ervan uit dat jonge kinderen de meeste vitamines en mineralen in voldoende mate krijgen. Wel plaatst het vraagtekens bij de hoeveelheden vitamine D en foliumzuur die de kinderen binnenkrijgen.
Wat eet jouw peuter of kleuter allemaal wat niet zo heel gezond is?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_56879632
Mikael krijgt heel soms op verjaardagen een paar chipies. Maar verder eet ie wel gezond. Fruit, vis en groente eet ie veel. Vlees is ie niet zo gek van. Ja stukje frikandel (dus ook slecht.) Maar das ook heel zeldzaam. En we eten 1 keer in de 2 weken patat en dan eet hij ook een beetje. En dat was het volgens mij wel. Tussendoor krijgt hij liga, ontbijtkoek, stukje kaas of plakje leverworst.
Melk drinkt hij trouwens niet. Dus meestal krijgt ie van dat 50/50 aangemaakt zoals je met ranja doet. Dus tis eigenlijk gewoon water. Hij krijgt wel elke dag een bekertje ranja maar das ook heel veel water en heel weinig ranja zelf. En hij drinkt dat zelf dus word meer mee gesopt dan gedronken.

Mikael is voor zijn lengte bijna 1,5 kilo te licht dus hij kna het ook wel hebben wat dat betrefd.

[ Bericht 17% gewijzigd door MeNicole op 21-02-2008 10:42:38 ]
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_56879743
max krijgt meestal elke dag alle vitamientjes binnen die hij moet krijgen, maar echt gezond eet ie niet nee.
Maargoed, ik ben al blij als hij een keer fruit eet, of een hele aldimerk-ligamilkbreak eet.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_56879762
Wij eten 1 keer per week van de snackbar maar dat is het enige slechte qua maaltijden eigenlijk.
Vlees is ie niet zo dol op vaak. Groente juist wel Snoep helaas ook Hij snoepte thuis eigenlijk zelden, bij mijn ouders/zus wel wat meer denk ik. Maar tegenwoordig vraagt ie thuis ook de hele dag door of ie snoep mag. Wat ie meestal dus niet mag
Brood eet ie altijd 1 boterham met smeerworst en 1 met chocopasta/pindakaas, dat wil ie zelf zo

Vis eten wij zelden, dat zouden we eigenlijk vaker moeten eten.

Noah wordt in verhouding ook steeds lichter bij zijn lengte, dus ik maak me voorlopig nog niet druk om overgewicht
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_56880169
Hier een gezonde eetster, zit niks anders op voor Milou aangezien ik in de regel gezond kook.

Het ongezonde wat ze binnenkrijgt zijn vooral chipjes en dan niet iedere dag natuurlijk, snoep heb ik eigenlijk nooit in huis.
Chocopasta op brood krijgt ze eigenlijk alleen maar in het weekend.

Wat ze buiten de deur krijgt bij vriendjes en vriendinnetjes, probeer ik maar even niet aan te denken, dat kan ik toch niet tegenhouden.
pi_56880435
Ik probeerde pas op de verjaardag van m'n zusje of Anna een hapje taart luste, maar dat ging er niet in hoor. Plakjes leverworst dan weer aan de lopende band. Wij proberen het toch een beetje in de gaten te houden: veel met de pot mee eten (potjes zijn uitzondering), geen snoep anders dan een dreumeskoekje of (yoghurt)rozijntjes. Ik probeer nog wel eens wat, gewoon om te kijken of ze het lekker vind maar dat hoeft ze vaak geeneens. Nouja, prima toch.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  donderdag 21 februari 2008 @ 11:15:22 #7
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56880477
Hier eet ze door de dieetiste en kinderarts goedgekeurd
Al zou het niet mijn persoonlijke voorkeur hebben, maar goed de situatie is nu eenmaal zo.
schematje wat ze dagelijks krijgt

8:00 neocate 250 cc ( 11 schepjes kv + 2 fantomalt )
10:00 banaan of 5 druifjes + 2 dinokoekjes ( zijn kleine koekjes)
12:00 neocate 250 cc ( 11 schepjes kv + 2 fantomalt ) als ze wil een cracker
15:30 bekertje rijstemelk en zakje chips naturel
18:00 avond eten ( gehakt+groente+ rijst/aardappel of maccaroni 1 x per week frietjes )
19:30 neocate 250 cc ( 11 schepjes kv + 1 fantomalt )

Met de neocate krijgt ze in principe alles binnen qua vitamines, maar wel extra calorie-en via de fantomal en de chips is ook voor het extra zout omdat de neocate die tekort komt helaas.
Denk dat ze wel van bepaalde vitamines minder krijgt , maar ze wordt halfjaarlijks gecontroleerd en alles is nog steeds voldoende geweest op natrium na
ze is wel stevig maar niet te dik
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_56880482
hier toch wel vaak wat ongezonds, s'ochtends kiest ze vaak zelf chocopasta op haar brood, en s'middags na haar slaapje krijgt ze vaak 2 snoepjes en een beker (appel/druiven)sap, en dan s'weekends en als papa thuis is, rond een uur of 5 een glaasje aangelengde cola en iets lekkers(ene keer chips, maar ook zalm/paling enz).
Verder word hier gewoon gezond gegeten, 3/4 stuks fruit per dag is hier heel normaal en gemiddeld ook 2/3 glazen melk/yogidrink. Alleen groente gaat er maar 1 eetlepel in.
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
pi_56880540
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:15 schreef hestria het volgende:
hier toch wel vaak wat ongezonds, s'ochtends kiest ze vaak zelf chocopasta op haar brood, en s'middags na haar slaapje krijgt ze vaak 2 snoepjes en een beker (appel/druiven)sap, en dan s'weekends en als papa thuis is, rond een uur of 5 een glaasje aangelengde cola en iets lekkers(ene keer chips, maar ook zalm/paling enz).
Verder word hier gewoon gezond gegeten, 3/4 stuks fruit per dag is hier heel normaal en gemiddeld ook 2/3 glazen melk/yogidrink. Alleen groente gaat er maar 1 eetlepel in.
Zie het niet als aanval, doe wat je zelf goed lijkt, maar cola voor een 2 jarige? Ook al is het aangelengd, cola is rotzooi hoor.

Verder denk ik niet dat iets als chocopasta ongezond hoeft te zijn. Zeker een beetje 'pure' pasta, zowel in cacao gehalte als toevoegingen lijkt me weinig kwaad kunnen. Een kind verbruikt veel op een dag, en mag best een beetje suiker binnenkrijgen (suiker is ook gewoon een bouwstof uiteindelijk!).
  Moderator donderdag 21 februari 2008 @ 11:28:53 #10
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_56880728
Nou hier in huis word er best wel gesnoept en ook Yoghidrink en dergelijk worden wel gedronken, natuurlijk ook best bronnen van suiker.
Maar wel met mate.
En als er slecht gegeten word, ze willen geen avondeten of ontbijt of luch dan word dat ook al eerste van het menu geschrapt.

Om de week eten we op een dinsdag patat en heel soms ook wel eens tussendoor.
Verder eten we eigenlijk elke dag fruit en groentes, en vis eten we praktisch elk weekend.
Vooral Samara is gek op fruit maar ook op komkommer en tomaatjes, en dergelijke, die krijgt ze dan ook regelmatig mee naar school.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_56881031
Mikael krijgt ook wel eens een soort van notenpasta op brood. Maar das van de natuurwinkel. Gewone krijgt ie niet meer. Gaat ie van stuiteren
Liefde
pi_56881043
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 10:38 schreef pinquit het volgende:
max krijgt meestal elke dag alle vitamientjes binnen die hij moet krijgen, maar echt gezond eet ie niet nee.
Dat kan ik niet zo goed rjmen Pinq.

Thies eet wel gezond. Over het algemeen met de pot mee, 1 á 2 keer per week vlees, even zo vaak wat vis, veel groenten, heel graag pasta, aardappels wat minder graag. Geen snoep en chips. Op (volkoren)brood appelstroop/pindakaas/smeerkaas/eitje/fruitprutje. Eén of twee stuks fruit. Als wij eens pizza of friet eten kook ik voor hem toch iets anders. Van een ijsje krijgt hij een hapje, vindt hij wel erg lekker.
Qua drinken is het de laatste tijd toch meestal flink aangelengde diksap. Eerst dronk hij ook kruidenthee, maar dat blieft meneer niet meer.

Toevallig heb ik van de week in mijn groep gevraagd wat de kinderen tussen de middag gegeten/gedronken hadden. Veel boterhammen met zoet en erg veel ranja/sinas bij de lunch.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_56881087
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:42 schreef MeNicole het volgende:
Mikael krijgt ook wel eens een soort van notenpasta op brood. Maar das van de natuurwinkel. Gewone krijgt ie niet meer. Gaat ie van stuiteren
Oeh, ik had bij de natuurwinkel Tahin gekocht.
Vies!
pi_56881122
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:44 schreef Moonah het volgende:

[..]

Oeh, ik had bij de natuurwinkel Tahin gekocht.
Vies!
Ik vind dat spul ook niet lekker. Mikael daarin tegen wel
Liefde
  † In Memoriam † donderdag 21 februari 2008 @ 11:46:05 #15
7074 moussy
kuttekop
pi_56881128
Hier krijgen ze absoluut geen yoki, daar gaat Cas enorm van stuiteren en hyperen. En voor de rest eten ze goed mee, zeuren weinig om snoep of narigheid, maar krijgen het soms wel. Ze gaan wel liever op woensdagmiddag samen een bakje visfriet halen dan een snoepje, wat volgens mij beide slecht is, maar ach, niet altijd alles hoeft pedagogisch verantwoord zijn
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_56881190
Als wij 'ongezond' eten dan krijgt Anna vaak eerst een potje. Hoe je het ook went of keert, daar zitten toch meer groenten in dan een bord friet. . Dan mag ze daarna met ons mee nog wat frietjes oid eten om de gaatjes op te vullen.
pi_56881196
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:46 schreef moussy het volgende:
niet altijd alles hoeft pedagogisch verantwoord zijn
Ben ik met je eens.
In het begin wilde ik voor Thies alleen maar voeding uit de natuurwnkel en alles helemal verantwoord. Al snel kreeg ik daar woorden over met mijn lief die dreigde om als compensatie frikandellen te gaan voeren. Ik ben nu wat minder streng in de leer.
pi_56881222
Moonah, Tahin kun je ook hummus mee maken.
Blik kikkererwten, wat knoflook, komijn en 2 eetlepels tahin erdoor en dan staafmixeren.
Erg lekker op stokbrood.

De baby hier in huis eet nog gewoon gezond
Zolang hij nog gelukkig is met een rijstwafel en soepstengel krijgt hij nog geen liga enzo.
pi_56881252
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:50 schreef p_iglet het volgende:
Moonah, Tahin kun je ook hummus mee maken.
Blik kikkererwten, wat knoflook, komijn en 2 eetlepels tahin erdoor en dan staafmixeren.
Erg lekker op stokbrood.
Ah, dat zal ik eens proberen. Klinkt lekker. Vind het ook zonde om die pot weg te gooien.
Tnx!
pi_56881270
Ik weet dat Mikael bij mijn ouders ook dingen krijgt die ie thuis niet krijgt. En ik vind dat ook niet ze heel erg. Bij opa en oma mag je wel iets verwend worden maar soms moet ik ook daar wel even ingrijpen omdat ie dan bepaalde dingen thuis niet meer, of juist wel wil. Zo krijgt ie bij mijn ouders sinds kort altijd een spekje al we daar komen. 1 Vind ik prima want vaak gaat er toch een stuk naar de hond en zolang ie thuis er niet om vraagt kan het wel.
Liefde
  donderdag 21 februari 2008 @ 12:04:10 #21
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56881509
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:53 schreef MeNicole het volgende:
Ik weet dat Mikael bij mijn ouders ook dingen krijgt die ie thuis niet krijgt. En ik vind dat ook niet ze heel erg. Bij opa en oma mag je wel iets verwend worden maar soms moet ik ook daar wel even ingrijpen omdat ie dan bepaalde dingen thuis niet meer, of juist wel wil. Zo krijgt ie bij mijn ouders sinds kort altijd een spekje al we daar komen. 1 Vind ik prima want vaak gaat er toch een stuk naar de hond en zolang ie thuis er niet om vraagt kan het wel.
heb ik nou totaal geen last van
Engaging Infinite Improbability Drive..
  donderdag 21 februari 2008 @ 12:06:04 #22
35189 Troel
scherp en bot
pi_56881544
De smeerkaas, valt die onder de kaas of valt die onder de verkeerde vetten?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56881685
Over het algemeen ben ik tevreden over wat Ronja eet. Avondeten gaat op dit moment slecht, alleen vlees en vooral vis gaat er goed in tijdens de avondmaaltijd. Gaat wel weer over en met gedurende de dag stukjes rauwe groente komt ze uiteindelijk toch wel weer aan aardig wat groenvoer.
Ik ben niet anti-suiker en ze krijgt ook wel wat maar we zijn het zelf ook eigenlijk niet zo gewend dus het is niet structureel. Zo af en toe een dreumeskoekje, zo af en toe diksap, zo af en toe een hapje van een stukje cake op visite.
Als we een keer ongezond eten dan eet ze ongezond mee. De reden dat we ongezond eten op dat soort dagen is juist omdat we moe zijn. Dan ga ik geen extra moeite doen om apart te koken

Eigenlijk is het enige dat ik echt niet wil dat ze krijgt kunstmatige zoetstoffen.
Voor de rest zijn al die "ongezonde" dingen als cola, yokidrink, koekjes, etc. voor ons zelf ook extraatjes die we af en toe in huis hebben en dan ga ik niet moeilijk doen. Hoewel, cola zal ze echt niet krijgen.
pi_56881821
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 12:11 schreef owlet het volgende:
Als we een keer ongezond eten dan eet ze ongezond mee. De reden dat we ongezond eten op dat soort dagen is juist omdat we moe zijn. Dan ga ik geen extra moeite doen om apart te koken
Klopt, maar om hem nou alleen maar friet te geven, nee, dat staat me echt tegen.
Voor dit soort dagen heb ik diepvriesboontjes/-sugarsnaps/-worteltjes, en een beetje pasta is zo gekookt.

Troel, volgens mij zijn de vetten in kaas sowieso niet gezond.
Maar ik koop magere smeerkaas.
  donderdag 21 februari 2008 @ 12:19:09 #25
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56881834
Dochter drinkt alleen maar water (wel met bubbeltjes....), eet fruit, groente, brood, vlees en vis. Is gek op rauwkost, vis en olijven. Op brood eet ze het liefst salami of jam. Snoepje bij de bakker slaat ze standaard af.

Zoon eet het liefst chocolade, drinkt het liefst chocolademelk en eet het liefst alleen chocoladepasta op brood, waarbij het brood dan voor de sier is. Hij eet in de praktijk af en toe fruit (banaan, appel, ongeveer 3 stuks per week), eet bruin brood, een beetje groente en een beetje aardappels. Pasta en rijst vindt hij wel heel lekker, maar dan puur. Ook zelfgemaakte verse yoghurt eet hij graag, maar nog liever eet hij nep-danoontjes.

Snoep kopen wij niet of nauwelijks. Taart bakken we elk weekend zelf. Van vet eten zoals patat houden ze beiden niet. Suikervervangers komen er hier niet in. Suiker wel, met mate.

Kortom: dochter eet voorbeeldig, gezonder dan wie dan ook in het gezin, zoon zou het -naar zijn mening- ook prima doen op een chocoladedieet.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Moderator donderdag 21 februari 2008 @ 12:28:18 #26
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_56882003
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 12:18 schreef Moonah het volgende:

[..]

Klopt, maar om hem nou alleen maar friet te geven, nee, dat staat me echt tegen.
Voor dit soort dagen heb ik diepvriesboontjes/-sugarsnaps/-worteltjes, en een beetje pasta is zo gekookt.

Wij eten om de week op een dinsdag patat, dan moet ik naar school meteen als mijn man thuis komt en dat is gewoon makkelijk en dan hebben we er ook niet altijd groenten bij.
Dan denk ik van één dag dat ze een keer geen groenten krijgen zullen ze ook niet meteen omrollen hoor.

Klinkt overgens bekend Tinkepink, Samara is ook veel meer into de gezonde dingen dan Joey die ook een voorliefde voor chocolade schijnt te hebben.
Overgens zitten allebei mijn kinderen qua gewicht eerder onder dan boven het gemiddelde dus het is zeker niet zo dat we ze overvoeren met dikmakers.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  donderdag 21 februari 2008 @ 12:36:04 #27
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56882169
Ik vind elke week snackbar, dagelijks chocopasta en diverse liga's echt krankzinnig om je kind te voeren.
Waarom moet die snackbar elke week? Kind is nog in de groei!
Chocopasta zit niets goeds in..en suikers krijgen ze meer dan genoeg uit groente, fruit en bv aardappels.
Koolhydraten zijn koolhydraten en of je die nou uit snoep of fruit haalt maakt geen flikker uit.
Een kind teveel sap geven lijkt me ook nogal dom, alle fruitsappen staan stijf van de suikers.
Zo'n dreumes heeft dat helemaal niet nodig, die moet je powerfood geven.

En te moe zijn om te koken..tja, dan had je maar niet moeten fokken. Ik vind dat je als ouder een behoorlijke verantwoordelijkheid hebt om je kind goed te voeden.Als je dat niet kunt, moet je niet aan kinderen beginnen.
Dat kinderen te dik worden verbaasd mij niets; liga's , fruitsap, kaas...c'mon, commen sense moet je zeggen dat dat niet helemaal spoort.
Over die cola begin ik niet eens, dat vind ik echt ziek.
  donderdag 21 februari 2008 @ 12:40:54 #28
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_56882250
Volgens mij eet Finn wel redelijk gezond. Groente gaat er in elk geval genoeg naar binnen, dat vind ie echt lekker. Verder is hij ook wel dol op het meeste vlees, maar daar geven we hem bewust niet al te veel van, vanwege het vet. Zuivel krijgt ie ook genoeg binnen.
Echt foute dingen geven we hem eigenlijk zelden. Als ie een koekje krijgt, is het een meergranen biscuitje, snoep hebben we nooit in huis. Drinken is ontzettend aangelengd diksap of als ie daar al 2 bekers van opheeft gewoon water.

Ik moet zeggen dat ik wel extra oplet. Hij is vrij zwaar voor z'n lengte, dus ik geef hem eerder een mandarijn dan een biscuitje 's middags. Minder calorien, meer vitamines en hij vindt het allebei even lekker.
  donderdag 21 februari 2008 @ 12:41:56 #29
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56882267
@SHE
Wat is er nou in hemelsnaam toch echt mis met een beetje (evt. aangelengde) appelsap?
Je kan ook doorslaan in het 'dat is ongezond' hoor...
En wie is er niet groot geworden met af en toe een beker (of soms zelfs elke dag) roosvicee.

Volgens mij geldt ook hier dat het geen kwaad kan als dat soort dingen 'met mate' gegeven worden. Volgens mij ben je dan pedagogisch nog beter bezig dan 'helemaal niet' omdat je op die manier je kind ook om leert gaan met lekkere dingen (als ze dat willen dan). Aangeven dat zo af en toe eens helemaal niet erg is, maar dat het een uitzondering is etc. etc.

Ik heb hele goede voornemens voor als Sasha straks mee mag gaan eten, maar we zullen zien hoe het gaat.
Ik weet alleen niet goed hoe het met vis zal gaan, want dat eten we zelf niet veel. We lusten het wel, maar ik weet nooit zo goed wat je ermee moet doen qua koken zeg maar.
  donderdag 21 februari 2008 @ 12:44:20 #30
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_56882315
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 12:36 schreef SHE het volgende:
Ik vind elke week snackbar, dagelijks chocopasta en diverse liga's echt krankzinnig om je kind te voeren.
Chocopasta zit niets goeds in..en suikers krijgen ze meer dan genoeg uit groente, fruit en bv aardappels.
Koolhydraten zijn koolhydraten en of je die nou uit snoep of fruit haalt maakt geen flikker uit.
Een kind teveel sap geven lijkt me ook nogal dom, alle fruitsappen staan stijf van de suikers.

En te moe zijn om te koken..tja, dan had je maar niet moeten fokken. Ik vind dat je als ouder een behoorlijke verantwoordelijkheid hebt om je kind goed te voeden.Als je dat niet kunt, moet je niet aan kinderen beginnen.
Dat kinderen te dik worden verbaasd mij niets; liga's , fruitsap, kaas...c'mon, commen sense moet je zeggen dat dat niet helemaal spoort.
Nou ben ik wel erg benieuwd wat jij je denkbeeldige kind dan wel precies te eten zou geven, want de kreet powerfood vind ik nogal vaag.
pi_56882332
quote:

En te moe zijn om te koken..tja, dan had je maar niet moeten fokken.
Dit is er echt één uit de categorie slap geouwehoer. Als iedereen die een keer te moe is om te koken vooral geen kinderen meer zou nemen, zou het snel gebeurt zijn met Nederland. Tuurlijk moet het streven zijn om je kinderen vers en gezond te eten te geven, maar kom op hey. Een keer een bord friet of een potje Olvarit is nog geen peuter dood aan gegaan. Ik denk dat je je beter druk kunt maken om kinderen in achterstandswijken die elke dag chips als lunch en pizza als diner krijgen dan dit soort futiliteiten.
pi_56882350
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 12:41 schreef Brighteyes het volgende:
We lusten het wel, maar ik weet nooit zo goed wat je ermee moet doen qua koken zeg maar.
Koken? Anna zat met nog net geen jaar aan de sushi! .
  † In Memoriam † donderdag 21 februari 2008 @ 12:59:13 #33
43556 miss_dynastie
pi_56882600
quote:
Jemig, wat een ongelooflijk domme opmerking. Omdat iemand een keer een zwaar dagje heeft gehad en geen puf meer om te koken had ie maar niet moeten fokken. Puh-lease
pi_56882732
Ik had van die geweldige voornemens, geen suiker, eerste jaar geen vlees. Vlees was snel bekeken en suiker hebben we wat langer volgehouden.
Nu krijgt ze wel wat suiker, af en toe een koekje en hagelslag op brood. In drinken krijgt ze geen geraffineerde suiker (dus alleen fruitsuikers) al drinkt ze op het moment meer water dan (dik)sap.
We eten in principe elke dag groenten uitgezonderd die enkele keer (2 keer per maand?) dat we patat eten, daar doen we voor de vorm dan wel appelmoes bij. Als Emma een paar dagen weinig groente heeft gegeteneten we iets waarvan ik zeker weet dat ze er veel van eet. Of we eten fruit toe.
Overgewicht heeft ze niet met 10,7 kilo en 85 cm

oja waar ging het om?te weinig vezels en te veel slechte vetten? Weet je ik let er niet zo op maar heb het idee dat ze wel genoeg vezels binne krijgt met volkoren brood en groente. En tja ze zal toch echt wel wat slechte vetten binnen krijgen. Maar alles met mate zeg maar.

En oja, Emma lust geen potjes (olvarit e.d) dus iets vervangends bestaat dan uit een portie uit de vriezer.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_56883299
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:42 schreef Moonah het volgende:

[..]

Dat kan ik niet zo goed rjmen Pinq.
Nou hij krijgt een half flesje fruit/groentespul om de ontbrekende groente aan te vullen.
ik probeer met allerlei dingetjes toch de dagelijkse vitaminen bij hem binnen te krijgen, ondanks dat hij nauwelijks beleged brood en nooit warm eten eet. (wel droog brood gelukkig)

vitamine A haalt max uit boter (extra extra dik op zn brood, als ie dan maar 1 hapje eet, heeft ie het toch), kaas (plakjes of blokjes; bij zijn 'avondeten')
karnemelk (dat drinkt ie heel veel)
vit. B, zit ook in karnemelk, graanprodukten (als hij geen brood eet, geef ik hem een flinke koek, of droge toastjes. een droog bolletje of een krentenbol doen het (soms) ook goed. en van die dingen die je eigenlijk met melk moet eten, honingpops ofzo.
zijn vit.C krijgt hij uit sinaasappelsap.
Vit D. krijgt hij nog in druppelvorm.
Vit. E en K zit dan weer in boter

dan de mineralen;
calcium; karnemelk, kaas, brood
fosfor: kipreepjes (koud) voor zijn avondeten.
ijzer: appelstroop, honingpops, rozijntjes(;dus krentenbol)
Kalium; brood, karnemelk.
koper: pure hagelslag, andere cacaoprodukten.
magnesium; brood, water.
natrium; kaas, (zit eigenlijk overal in)
zink: brood.

+ dit alles wordt dus aangevuld met het fruit/groentedrankje.

Hij krijgt dus wel vanalles binnen per dag; MAAR hij eet niet 'gezond' zoals het hoort zegmaar. dat bedoelde ik
  donderdag 21 februari 2008 @ 13:43:12 #36
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56883434
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 12:45 schreef Jarno het volgende:

[..]

Dit is er echt één uit de categorie slap geouwehoer. Als iedereen die een keer te moe is om te koken vooral geen kinderen meer zou nemen, zou het snel gebeurt zijn met Nederland. Tuurlijk moet het streven zijn om je kinderen vers en gezond te eten te geven, maar kom op hey. Een keer een bord friet of een potje Olvarit is nog geen peuter dood aan gegaan. Ik denk dat je je beter druk kunt maken om kinderen in achterstandswijken die elke dag chips als lunch en pizza als diner krijgen dan dit soort futiliteiten.
Tuurlijk, alles kan erger.
Ik vind het excuus van moeheid persoonlijk wat slap. Kind kan niet kiezen helaas, en juist daarom vind ik het dan wat vreemd om dan maar wat naar binnen te schuiven omdat jij moe bent.
Als dat elke week gebeurt, dan is dat dus regelmaat.

Vwb de sapjes; die worden elke dag gegeven en die zijn gewoon slecht. Vruchtensappen zijn alles behalve gezond.
Ik zie niet wat dat met doorslaan te maken heeft; ik geef het mezelf ook niet, waarom zou je dat dan in een kleuter stoppen.
Maar goed, ik ben anal als het op eten aankomt dat ligt aan mij. Wat iedereen hier in zijn kind stopt, is natuurlijk niet mijn zorg.
pi_56883474
quote:

cacao is ook gewoon goed, en in een liga zitten meer voedingsstoffen dan in een soepstengel. dus hoe dat dan slecht moet zijn??
En om welke reden is het slecht om je kind fruitsuikers uit sappen te geven? daaraanvast staat namelijk ook dat dat een van de weinige bronnen van vitamine C is. suiker is niet perse slecht. suikervervangers, die zijn pas slecht.
  donderdag 21 februari 2008 @ 13:53:34 #38
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56883688
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 13:45 schreef pinquit het volgende:

[..]

cacao is ook gewoon goed, en in een liga zitten meer voedingsstoffen dan in een soepstengel. dus hoe dat dan slecht moet zijn??
En om welke reden is het slecht om je kind fruitsuikers uit sappen te geven? daaraanvast staat namelijk ook dat dat een van de weinige bronnen van vitamine C is. suiker is niet perse slecht. suikervervangers, die zijn pas slecht.
Pure cacao is met mate goed. Dat betekent dus dat je die arme drommel chocolade moet voeren die voor meer dan 90% uit pure cacao bestaat.
Dat is bitter en niet zoet.

fruit) suikers met een lage glycemische index zoals sinaasappels, aardbeien en appels zijn natuurlijk een fantastisch idee
Maar dat is dus niet hetzelfde als vruchtensap. In vruchtensap ( tenzij je het zelf maakt ) zit geraffineerde suiker.
het maakt dus echt geen jota uit of je het kind cola of appelsap uit de super voert...maar als je je kind cola geeft gaat iedereen steigeren, en als je appelsap geeft is dat ineens gezond.
Dat is het dus niet, het is beiden niet zo slim om te geven.
Maar goed, ouders denken ook dat melk goed is voor een kind. Dus hoop heb ik sowieso bar weinig.
pi_56883700
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 13:43 schreef SHE het volgende:

[..]

Tuurlijk, alles kan erger.
Ik vind het excuus van moeheid persoonlijk wat slap. Kind kan niet kiezen helaas, en juist daarom vind ik het dan wat vreemd om dan maar wat naar binnen te schuiven omdat jij moe bent.
Ik zal je uit de droom helpen, 'dat kind' is ook moe. Praktijkvoorbeeldje, eens in de zoveel tijd komt het voor dat mijn vrouw 's avonds moet werken en ik pas om half zes thuis ben. Kut, maar het is niet anders. 'Het kind' moet dan nog opgehaald worden op de opvang (waar ze 2 dagen per week vertoeft) en daarna moet er uiteraard nog gegeten worden. Het is dan zes uur als we thuis zijn, na een dag spelen en amper slapen eigenlijk te laat voor een dreumes, wat ze wil is dan naar bed en snel wat. Dan heb ik 2 keuzes: eigenwijs gaan staan koken (duurt minimaal een kwartier, maar een half uur tot drie kwartier is realistischer aangezien ik om de 10 tellen m'n dochter moet troosten omdat ze staat ze janken omdat ze zo moe is en nergens zin meer in heeft), óf we trekken wat makkelijks uit de kast of warmen een potje binnen een minuut op zodat mevrouw naar bed kan.

Jouw verhaal is een mooi voorbeeld van hoe het in theorie zou moeten gaan, maar wat in de praktijk soms gewoon niet haalbaar is. Maar goed, zo zijn wij ook in het begin geweest hoor. Ons kind zou absoluut geen tv kijken om even zoet te zijn, zou absoluut geen chocolade eten tot ze 4 was ( ) en weet ik veel wat.
quote:
Maar goed, ik ben anal als het op eten aankomt dat ligt aan mij. Wat iedereen hier in zijn kind stopt, is natuurlijk niet mijn zorg.
Kom dan ook niet zo hoog van je toren blazen zeg.
pi_56883732
het verband tussen cola en stuiteren zóu kunnen maar ik weet het niet he door de caffeïne?? misschien???¿¿

ohja, en; "Ook groente en fruit en cacaoproducten bevatten koper."
  donderdag 21 februari 2008 @ 13:58:03 #41
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56883755
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 13:53 schreef SHE het volgende:

[..]

Pure cacao is met mate goed. Dat betekent dus dat je die arme drommel chocolade moet voeren die voor meer dan 90% uit pure cacao bestaat.
En? Dit is de enige cacao die mijn dochter lust. Ze krijgt soms een heel klein stukje. Mijn zoon lust deze cacao trouwens ook, maar die eet dus alles wat op chocolade lijkt
  donderdag 21 februari 2008 @ 14:00:20 #42
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_56883801
Ach wat is er mis met af en toe een snelle maaltijd? Kan gebeuren.

Ik zie vaak de term 'ongezond eten' voorbijkomen. Er is eigenlijk geen ongezond eten, het is de mate waarmee je het neemt. Zelfs friet en frikandellen bevatten goede voedingsstoffen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  donderdag 21 februari 2008 @ 14:01:12 #43
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56883808
quote:
Maar dat is dus niet hetzelfde als vruchtensap. In vruchtensap ( tenzij je het zelf maakt ) zit geraffineerde suiker.
Ik ben dus echt een dombo op sapgebied, maar vertel mij eens hoe die geraffineerde suiker in 100% puur appelsap komt?
  Licht Ontvlambaar donderdag 21 februari 2008 @ 14:01:44 #44
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_56883815
quote:

[..]

fruit) suikers met een lage glycemische index zoals sinaasappels, aardbeien en appels zijn natuurlijk een fantastisch idee
het maakt dus echt geen jota uit of je het kind cola of appelsap uit de super voert...maar als je je kind cola geeft gaat iedereen steigeren, en als je appelsap geeft is dat ineens gezond.
Dat is het dus niet, het is beiden niet zo slim om te geven.
Maar goed, ouders denken ook dat melk goed is voor een kind. Dus hoop heb ik sowieso bar weinig.
Het fenomeen 'Diksap' is je blijkbaar niet bekend...

Wat is Diksap precies?
Diksap betekent letterlijk ingedikt vruchtensap. Diksap is dus niets meer en niets minder geconcentreerd vruchtensap, zonder enige toevoeging. Er wordt alleen iets uitgehaald: water. Zo blijft een ingedikt sap van het fruit over, Diksap dus. Voor het maken van 1 kilo diksap is maar liefst 8 kilo vers fruit nodig.

Voor wie is Diksap?
Diksap is geschikt voor jong en oud. Vooral voor mensen die houden van de smaak van fruit en willen minderen met toegevoegde suikers is geconcentreerde fruitsap een fantastisch product. Vooral voor jonge kinderen wordt diksap vaak gebruikt, maar door de heerlijke fruitige smaak is het voor elke leeftijdscategorie lekker en te gebruiken als drank, bij de yoghurt en in een recept als vervanger voor suiker.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_56883864
Ik denk dat een groot deel van het probleem is dat mensen steeds meer uit pakjes en potjes koken. Daar zit een rotzooi in, dat wil je echt niet weten.
Zelfs die kant en klare stoommaaltijden die bomvol met groente zitten en er heel gezond uit zien zitten vol met zouten en verzadigde vetten. Pasta of rijst met veel groente is heel gezond, maar als daar een saus uit een pakje overheen gaat krijg je al snel teveel troep binnen. Ik denk dat veel mensen zich dat niet realiseren en dus echt het gevoel hebben goed bezig te zijn terwijl dat helemaal niet zo is.

Pakjesprut is handig voor die keer dat je te moe bent om uitgebreid te koken maar het valt in dezelfde categorie als friet of pizza. Eens per week eens wat minder gezond kan niet zoveel kwaad maar vaker is geen goed plan.

Wat ik overigens veel om me heen zie van ouders is dat als er friet gegeten wordt dat de maaltijd dan bestaat uit friet, een frikandel o.i.d. en hooguit een beetje appelmoes. Dat snap ik echt niet Waar is de groente? Een salade is zo gemaakt en stukken gezonder dan je scheel eten in friet. Of kook een zak diepvries sperciebonen, heb je groene en gele frietjes. Hetzelfde geld voor pizza, die tien friemels paprika en acht champignonnetjes die daarop liggen zijn echt niet voldoende om in je dagelijkse behoefte te voorzien.

Maar misschien ligt dat aan de ouders die ik ken.
There is no love sincerer than the love of food.
  donderdag 21 februari 2008 @ 14:13:24 #46
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56884029
Typisch op zijn OUD's iedereen weer in de verdediging.
Waarom? Als jullie het niet slecht vinden, wat boeit het dan?

Ik ken diksap natuurlijk wel, prima alternatief voor vruchtensap, maar wel behoorlijk wat cals. Gelukkig moet je het aanlengen. Maar het blijven suikers..en zoveel suikers heb je als mens niet nodig. Die je uit vers fruit en groenten haalt zijn meer dan voldoende.

En Jarno, jij als puberende ouder kan natuurlijk wel een heel relaas typen waarin jij uiteenzet dat echt gezond eten onmogelijk is, maar mijn ouders hebben het dus wel zo met mij gedaan en zij werkten allebei.
Ik heb tot mijn tienerjaren nooit patat, cola, vruchtensap , snoep of liga's gezien. Wat je niet kent mis je ook niet.
Iets weglaten is geen kunst hoor, en je krijgt ook geen medaille als je het wel doet.
pi_56884110
ik 'verdedig' omdat ik vind dat het niet klopt. en omdat ik me toch wel een beetje aangevallen voel ik voer mn kind geen gif ofzo hoor
waarom zijn calorien slecht? waarom is liga slecht? :S waarom is suiker slecht? misschien ben ik dom hoor?
moeten kinderen dan alleen water drinken? ik vind het gewoon een beetje overdreven.

Jij hebt vast wel tips dan, hoe ik mijn kind iets dikker kan maken, en meer vers fruit en groenten kan laten eten.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 21 februari 2008 @ 14:19:31 #48
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_56884131
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 14:13 schreef SHE het volgende:
mijn ouders hebben het dus wel zo met mij gedaan en zij werkten allebei.
Ik heb tot mijn tienerjaren nooit patat, cola, vruchtensap , snoep of liga's gezien.
En kijk eens wat een evenwichtig gezond persoon je er van geworden bent!
pi_56884194
BE, juist die gezonde vette vis kan je mooi op brood doen. Ronja eet ook graag makreel, sardientjes, etc. gewoon zo, inplaats van vlees.
En sushi inderdaad!

She, de beste stuurlui staan aan wal

Die pakjes en zakjes komen er hier ook bijna niet in. Ongezond, niet lekker en alles smaakt hetzelfde.
  donderdag 21 februari 2008 @ 14:23:32 #50
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56884197
Ik ben toch errug benieuwd wat She d'r kinderen zou geven

Ik lees hier wel van alles neergesabeld worden, maar wat dan wel...
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Licht Ontvlambaar donderdag 21 februari 2008 @ 14:24:19 #51
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_56884204
quote:

Ik ken diksap natuurlijk wel, prima alternatief voor vruchtensap, maar wel behoorlijk wat cals. Gelukkig moet je het aanlengen. Maar het blijven suikers..en zoveel suikers heb je als mens niet nodig. Die je uit vers fruit en groenten haalt zijn meer dan voldoende.

En Jarno, jij als puberende ouder kan natuurlijk wel een heel relaas typen waarin jij uiteenzet dat echt gezond eten onmogelijk is, maar mijn ouders hebben het dus wel zo met mij gedaan en zij werkten allebei.
Ik heb tot mijn tienerjaren nooit patat, cola, vruchtensap , snoep of liga's gezien. Wat je niet kent mis je ook niet.
Iets weglaten is geen kunst hoor, en je krijgt ook geen medaille als je het wel doet.
Wat een bullshit zeg... ik verdedig niet omdat ik toevallig ook in OUD kom. Ik verdedig omdat ik van mening ben dat jouw gedachtengoed niet per definite het juiste hoeft te zijn...
  donderdag 21 februari 2008 @ 14:26:23 #52
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56884241
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 14:18 schreef pinquit het volgende:
ik 'verdedig' omdat ik vind dat het niet klopt.
waarom zijn calorien slecht? waarom is liga slecht? :S waarom is suiker slecht? misschien ben ik dom hoor?
moeten kinderen dan alleen water drinken? ik vind het gewoon een beetje overdreven.

Jij hebt vast wel tips dan, hoe ik mijn kind iets dikker kan maken, en meer vers fruit en groenten kan laten eten.
Ik wil je de vetzuursynthese wel gaan uitleggen, maar dat lijkt me onnodig.
Er is niks mis met water, ook niet met diksap met een plens water.
Kind gaat niet dood van een beetje suiker.
Maar in alles zit suiker, en zo wordt een beetje vaak een heleboel.

Kind dikker maken? Je bedoelt dat je kind niets wil eten? Alleen maar zoet en vet?
Ja dat lijkt mij logisch, bijna alle kinderen ( en volwassenen ) hebben die voorkeur.
De enige manier om een lastige eter meer te laten eten, is het keuzes te geven, maar dat kost veel tijd en veel energie. Iets waar je misschien niet op zit te wachten.
Wij gaven op scholen cursussen vroeger vanuit de opleiding voedingsleer; en daar leerden wij kleuters om keuzes te maken door ze mee te slepen naar markten ; ze zelf te laten kiezen, veel soorten presenteren en het ze zelf laten klaarmaken. En elke klas had wel een paar weigeraars, die allemaal ( zonder uitzondering ) na verloop van tijd gewoon groenten en fruit aten.
Maar ik begrijp natuurlijk best dat je daar als hardwerkende moeder niet op zit te wachten.
  Licht Ontvlambaar donderdag 21 februari 2008 @ 14:27:43 #53
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_56884272
Ben je al zwanger? Ik ben namelijk zo benieuwd hoe het in de praktijk zou gaan...
pi_56884307
quote:

Ja, lekker flauw. Eerst vol in de aanval en dan zeuren over de verdediging.
pi_56884313
quote:

In dat geval ben ik wel benieuwd naar dé tip waarmee ik kan zorgen dat mijn chronisch te weinig drinkende dochter wel genoeg vocht binnen krijgt. Eén beker water op een dag wil ze nog wel drinken. Maar dan is ze dat dus echt wel zat. En ja, dan gaat er wat diksap bij. Of wat karnemelk. Maar wat moet ik nou doen nu dat allemaal slecht is?

Ik ben het wel met je eens dat het niet het meest ideale is, maar helaas zijn er gewoon soms dingen rondom kinderen die je niet volgens de meest ideale methode kan doen.
Omdat het gewoon niet werkt bij een kind, bij de thuissituatie of om welke reden dan ook.
En dan kan je er maar beter het beste van maken.
pi_56884341
Leg maar uit hoor, de vetzuursynthese. ik ben benieuwd
En ja, in alles zit suiker. kind moet toch iets hebben om te verbranden?

Ik geloof niet dat ik heb gezegd dat mijn kind alleen maar vet en zoet eet hoor. maar misschien lees je iets tussen de regels door? keuzes, ja die ken ik al. ik schotel mijn ventje elke ochtend 3 verschillende boterhammen voor. en ja, hij kookt mee. en hij smeert zijn eigen brood. nu nog een manier om het bij hem naar binnen te werken.
ik wil alleen maar zeggen; in zo'n situatie ga je zoeken in welke producten welke voedingsstoffen zitten, en in elk product zit iets dat goed is. dus liever een liga dan een soepstengel.
  donderdag 21 februari 2008 @ 14:32:42 #57
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_56884357
Juul is een ratje. Die weigert bijna systematisch alle soorten groenten en fruit. Daar kan ik heel weinig tegen beginnen. Alleen spinazie eet hij (in de spinaziepasta). Dat eten we dus minimaal 1 keer per week. Sperziebonen, daarvan krijg ik er vaak ook wel 5 in. En verder courget- en pompoensoep, wat we dus ook minimaal 1,en vaak 2 tot 3 keer per week eten. Aardappels, vlees en vis gaan er prima in, zonder problemen. Hoe vetter en zouter, hoe lekkerder.

Julius krijgt nooit zoet op brood. Geen hagelslag, geen jam, geen vlokken, niks. Alleen bij opa en oma of als het feest is oid. Prima zo, hij vraagt er ook niet om. Hij eet dingen als kaas, worst, smeerbare geitenkaas (is ie dol op), humous, vegetarische pate (ook een hit!) en pindakaas.

Ik probeer er per dag 1 banaan in te krijgen. Dat is het enige fruit dat ie eet. En soms een fruithapje voor 6 maanden. Dat lukt ook nog wel eens. Ach, als ik er daarmee wat vitamienen in krijg, prima.

Snoep krijgt hij ook nooit. Wel koek. Vaak elke dag wel 1 (van papa iets vaker dan van mama ). Meestal liga. Andere koek heb ik eigenlijk nooit in huis.

In de zomer krijgt ie wel ijs en rondom Sinterklaas ook wel pepernootjes enzo, maar chocola niet.

Qua drinken is het melk of water. Incidenteel roosvicee. Maar hij drinkt graag water, dus er is niet veel reden om iets anders te geven. Of ja.... chocomelk! Dat is de grote incidentele traktatie hier in huis. Dat vindt ie zooooooo ontzettend lekker, dat ik het heel soms koop. Dat is dan meteen een supercadeau voor hem. Lief is dat. Dan rent ie juichend door het huis.

[ Bericht 3% gewijzigd door renzell op 21-02-2008 14:42:23 ]
  donderdag 21 februari 2008 @ 14:35:19 #58
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_56884395
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 14:23 schreef E.T. het volgende:
Ik ben toch errug benieuwd wat She d'r kinderen zou geven

Ik lees hier wel van alles neergesabeld worden, maar wat dan wel...
Alles kan, mits in de goede verhoudingen.

Dat gefixeerde gedoe over slecht voedsel is zo door de media aangepraat. De grootste oorzaak van overgewicht is te weinig beweging.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  donderdag 21 februari 2008 @ 14:35:28 #59
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56884398
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 14:24 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Wat een bullshit zeg... ik verdedig niet omdat ik toevallig ook in OUD kom. Ik verdedig omdat ik van mening ben dat jouw gedachtengoed niet per definite het juiste hoeft te zijn...
Je mag het bullshit noemen, maar wetenschap is niet zoveel bullshitterigs aan.
Je kunt moeilijk met droge ogen gaan zitten ontkennen dat suikers en verzadigde vetten geen beroerde keuze zijn.
Maar nogmaals, niemand moet hier iets met die info toch?
Jij bent verantwoordelijk voor jouw kroost en niemand valt je aan op je kwaliteiten als moeder.
Dat ik liga's , soepstengels, kaas, melk en choco-pasta onnodig vind in een gezond dieet, is omdat ik weet wat erin zit.Dat mag jij dan stom vinden, maar daar houd het dan op.
pi_56884417
die bullshit die sjeen noemt heeft helemaal geen betrekking op de wetenschap
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 21 februari 2008 @ 14:37:36 #61
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_56884435
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 14:35 schreef SHE het volgende:

[..]

Je kunt moeilijk met droge ogen gaan zitten ontkennen dat suikers en verzadigde vetten geen beroerde keuze zijn.
Dat kan wel hoor. Sterker nog, het is een noodzakelijke keuze. TEVEEL is een ander verhaal. Maar de tofu met witte rijst die jij voor ogen hebt is echt niet noodzakelijk hoor.
  † In Memoriam † donderdag 21 februari 2008 @ 14:38:04 #62
43556 miss_dynastie
pi_56884445
quote:
Dat lijkt me tegenwoordig toch echt een godsonmogelijke opgave, tenzij je je kind tot zijn twaalfde binnen wil houden .
pi_56884458
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 12:18 schreef Moonah het volgende:

[..]

Och, die ene keer in de paar weken dat we moe op de bank zakken met friet ga ik me niet druk maken om die boontjes die ze dan toch niet eet
Dat komt de dag daarna wel weer.
  donderdag 21 februari 2008 @ 14:39:28 #64
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56884470
en wat ook typisch OUD's is...
Als je geen kinderen hebt moet je vooral je bek houden en mag je je nergens mee bemoeien. Want je weet niets en je kunt nergens over oordelen.

Kom op mensen..
Maar duty calls en ik ben al weg. Laat duidelijk zijn dat ik niemand hier voor slechte ouder uit wil maken, maar ik heb gewoon best wel hartzeer soms als ik zie hoe klakkeloos die kindermondjes worden gevoed, met dingen die nergens op slaan.
Maar dat heb ik ook bij volwassen, voor sommige Fokkers wil ik ook alleen maar koken als ik lees wat ze onder goede voeding verstaan.

Onze kindjes worden dikker..dat vind ik kut. Punt.
  donderdag 21 februari 2008 @ 14:40:55 #65
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56884495
Maar SHE... WAT moet ik mijn kind WEL geven dan????

Doe eens een voorbeeldje van een dagmenu
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  † In Memoriam † donderdag 21 februari 2008 @ 14:45:59 #66
43556 miss_dynastie
pi_56884582
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 14:39 schreef SHE het volgende:
en wat ook typisch OUD's is...
Als je geen kinderen hebt moet je vooral je bek houden en mag je je nergens mee bemoeien. Want je weet niets en je kunt nergens over oordelen.
Zou dat niet de consequentie zijn van ergens binnen komen stormen en over iemand die een heel enkele keer te moe is om te koken roepen dat ze dan maar niet hadden moeten fokken? Ideetje maar hoor.
Ik vind je ideeën prachtig, maar aangezien een kind toch ook buiten komt, in contact met de grote boze buitenwereld, lijkt het me nogal bleu om te denken dat een kind tot zijn tienerjaren nergens cola of liga tegen zal komen.
pi_56884609
Iig is er eens een test gedaan:

10 ratten kregen alleen maar cola te drinken,
10 ratten kregen alleen maar sinasappelsap te drinken:
de sinas ratten werden het dikst.

Kijk gewoon op de 'voedingswaarde' 15% koolhydraten betekent gewoon dat 1/6de van het sapje uit suiker bestaat, zeker bij de 'snelle' koolhydraten uit fruitsappen.
  donderdag 21 februari 2008 @ 14:47:41 #68
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_56884629
Ik vind dat SHE echt wel een punt heeft hoor. Nog los van de manier waarop. Ik ben van mening dat sommige mensen hun kinderen wel heel makkelijk snoep en koek voeren. Ik vind het persoonlijk echt onzinnig om mijn kind van nog geen 3 snoep te gaan geven. Waarom in godesnaam?! Dat is echt alleen maar slecht. En ja, ik geef wel af en toe die liga, en ja, Julius eet soms ketchup bij zijn bonen, omdat ik er anders geen 1 in krijg, en ja, als het warm is, koop ik waterijsjes. Natuurlijk werkt het niet om je kind een volledig uitgebalanceerd dieet te laten volgen. Wie dat denkt, vind ik behoorlijk naïef. Zo werkt het nu eenmaal niet. Bij mij ons thuis niet tenminste. Al is het maar omdat je een kind soms gewoon buitenproportioneel wilt verwennen, of je zelf gewoon een keer in de zoveel tijd een lamdag hebt en een pizza in de oven wilt schuiven. Zo is het leven nu eenmaal en daar is niks mis mee. Maar als ik dan een moeder op straat zie lopen met twee kleine, bleke kindertjes van 1,5 en 3 jaar en ze hebben alledrie zo'n gore frikandel in hun handen, dan denk ik echt; "Mens,. wat bezielt je?!"

[ Bericht 2% gewijzigd door renzell op 21-02-2008 15:06:45 ]
  donderdag 21 februari 2008 @ 14:53:02 #69
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_56884715
Geweldig SHE, je lijkt mij wel. Ik ging vroeger altijd stangen in TRU en dan besmuikt zitten kijken naar de boze reacties die er kwamen. Ga zo door, je leert het wel een keertje af. Dat simpele vermaak, want vermaak is het stiekem wel, ben je een keertje beu. Wanneer, hangt van je EQ af natuurlijk.
pi_56884737
Het enige waar ik me druk om maak / ga maken zijn kunstmatige kleur/geur/zoet/smaakstoffen en teveel zout. De huidige bangheid voor vet/suiker heeft er inmiddels voor gezorgd dat kleuters al aan de becel ultra light, dieet pindakaas en candarel zoetjes zitten, dat is pas een nare ontwikkeling
Thoughts arrive like butterflies.
Red de zeehond!
  donderdag 21 februari 2008 @ 14:55:29 #71
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_56884771
Even niet om de discussie te voeden of zo, maar ikhad ergens op OUD gelezen dat liga's en zo heel veel suiker bevatten? of is het wel gezond als tussendoortje? ben oprecht geinteresseerd!

en humus is een hele goede, die houden we erin!

over 8 dagen eerste fruithap
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_56884777
Nou precies, en dáár zit denk ik veel meer het probleem dan bij de ouders die zich wel bewust zijn van wat gezond is en wat niet maar die daar gewoon niet altijd voor de volle 100% voor kunnen zorgen.
Ik weet heel goed wat er in vruchtensap zit, waar de (verborgen) suikers zitten, wat slechte vetten zijn en wat het effect is van een slecht voedingspatroon. Maar gelukkig is mijn kind geen machine waarbij ik alleen maar hoef te kijken of ik de juiste brandstof er in gooi.

edit, dit was een reactie op de laatste post van Renzell
pi_56884791
wat zit er verkeerd in een soepstengel
  donderdag 21 februari 2008 @ 14:56:37 #74
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_56884799
tja...
Als ik het zo bekijk eten mijn boys redelijk gezond. Altijd volkorenbrood,(6 a 8 boterhammen) en veel fruit en groente. Dat fruit loopt zelfs een beetje uit de hand. Als ze om een snoepje vroegen gaf ik als antwoord dat ze wel wat fruit mochten pakken. Ók als we op het punt stonden te gaan eten. Dan zat dat er maar in nietwaar. Als er nu een trek heeft pakken ze toch vaak automatisch fruit. Sinds ik merkte dat mijn oudste zijn speelkameraadjes koos op waar hij snoep zou krijgen ben ik thuis ook maar begonnen met snoep te kopen. Elke dag uit school bij de thee (of ranja) een snoepje. Gezeur is afgelopen, iedereen tevreden.
Ranja kies ik diksap of degene waar als eerste ingredient vruchtensap zit. Vis minimaal twee keer per week...
En niet teveel melk. Hooguit twee keer per dag.
Magoe, de inzichten veranderen waar je bij staat. Ik geef in ieder geval niet iets met aspartaam aan de kids. Enige negatieve effecten zijn niet bewezen maar ik heb er zo mijn twijfels bij. dan maar liever suiker. Ik probeer ze te leren dat je lichaam een motor is die energie nodig heeft om te branden. Teveel energie of verkeerde energie maakt dat de motor niet lekker loopt.
Oudste kreeg door school ook uitleg over eten en werd daar haast anorectisch van. At bijna niets meer. de ziel. Dus lekker een chippie op zijn tijd moet kunnen. Glaasje cola omdat het zaterdag is ook wel. Als je er maar rekening mee houdt dat je verbruik en inname op elkaar zijn afgestemd.
Het gaat allemaal vast niet zoals het voedingscentrum het graag ziet, maar so be it. Mine zijn natuurlijk al wat ouder. Ik lees hier toch veel dat er soepstengel gegeven word. Oudste heeft er ooit één gehad en bleef er bijna in. Stukje was zo scherp dat het in zijn keel bleef steken. eruit gevist zat er gewoon bloed aan.
dus soepstengels, nee dank je.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Licht Ontvlambaar donderdag 21 februari 2008 @ 15:24:44 #75
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_56885354
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 14:35 schreef SHE het volgende:

[..]

Je mag het bullshit noemen, maar wetenschap is niet zoveel bullshitterigs aan.
Maar nogmaals, niemand moet hier iets met die info toch?
Jij bent verantwoordelijk voor jouw kroost en niemand valt je aan op je kwaliteiten als moeder.
Dat ik liga's , soepstengels, kaas, melk en choco-pasta onnodig vind in een gezond dieet, is omdat ik weet wat erin zit.Dat mag jij dan stom vinden, maar daar houd het dan op.
Zoals Pinquit al aangaf, ik doel met bullshit niet op iets wetenschappelijks, maar op jouw mening dat we ons verdedigen omdat we in OUD zouden wonen. Dat is zo'n ongelofelijk generaliserend iets dat ik er haast de kotssmiley bij zou gaan zoeken.

En verder, ik ben er van overtuigd dat zaken als suiker en vetten niet slecht zijn, mits met mate gebruikt... En zolang Isa nog spontaan om een appel komt vragen en tijdens het avond eten de groenten verkiest boven vlees en aardappels, krijgt ze van mij ook gerust diksap en met regelmaat snoep. En dat snoep varieert van gumiibeertjes tot rozijntjes...
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 14:54 schreef jellyrose het volgende:
Het enige waar ik me druk om maak / ga maken zijn kunstmatige kleur/geur/zoet/smaakstoffen en teveel zout. De huidige bangheid voor vet/suiker heeft er inmiddels voor gezorgd dat kleuters al aan de becel ultra light, dieet pindakaas en candarel zoetjes zitten, dat is pas een nare ontwikkeling
Hierbij sluit ik me graag aan
  donderdag 21 februari 2008 @ 15:59:28 #76
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_56886171
F eet goed en gevarieerd, maar snoept wel wat teveel. En dat is mijn schuld, ik geef haar 's ochtends en 's middags wat lekkers omdat ik zelf ook een giga snoeperd ben . F is net zo'n snoeperd als ik, ze zeurt er ook vaak om.
Wat dat betreft heb ik haar echt een beetje verpest .
Het normale eten gaat dus echt heel goed (veel groente en fruit, vaak vis, veel volkorenproducten), alleen het snoepen... daarmee ben ik de mist ingegaan.

Als ze straks naar school gaat wordt het gelukkig vanzelf minder, dan kan ze alleen uit school nog snoepen. En snoep mee naar school is uit den boze.

Als ik ooit een tweede kind zou krijgen (wat heel onwaarschijnlijk is ) is snoepen iets wat ik heel anders aan zou pakken.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')