Wat eet jouw peuter of kleuter allemaal wat niet zo heel gezond is?quote:Uitgegeven: 21 februari 2008 08:34
Laatst gewijzigd: 21 februari 2008 09:02
UTRECHT - Nederlandse peuters en kleuters eten te weinig groenten, fruit, vis en vezelrijke voedingsmiddelen. Dit blijkt donderdag uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onder bijna 1300 kinderen in de leeftijd van 2 jaar tot en met 6 jaar.
NU.nl/Els Bax
De voeding van kleuters bevat ook te veel verzadigde vetzuren. Het ongezonde voedingspatroon van kinderen kan volgens het RIVM leiden tot overgewicht en op latere leeftijd tot chronische ziekten. Nu heeft een op de zeven kinderen al overgewicht.
Het onderzoek toont aan dat kinderen in principe genoeg vet, eiwitten en koolhydraten binnenkrijgen. Maar het type vet dat ze binnen krijgen is lang niet altijd het goede. Vooral kleuters krijgen te veel verzadigde vetzuren binnen en te weinig gezonde vetzuren, zoals die bijvoorbeeld in vis zitten.
Ook eten de meeste jonge kinderen te weinig groente en eet drie kwart van de dreumesen niet genoeg fruit.
Onderzoek
Het RIVM wil nader onderzoek doen naar het vitaminengebruik onder peuters en kleuters. Vooralsnog gaat het instituut ervan uit dat jonge kinderen de meeste vitamines en mineralen in voldoende mate krijgen. Wel plaatst het vraagtekens bij de hoeveelheden vitamine D en foliumzuur die de kinderen binnenkrijgen.
Zie het niet als aanval, doe wat je zelf goed lijkt, maar cola voor een 2 jarige? Ook al is het aangelengd, cola is rotzooi hoor.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:15 schreef hestria het volgende:
hier toch wel vaak wat ongezonds, s'ochtends kiest ze vaak zelf chocopasta op haar brood, en s'middags na haar slaapje krijgt ze vaak 2 snoepjes en een beker (appel/druiven)sap, en dan s'weekends en als papa thuis is, rond een uur of 5 een glaasje aangelengde cola en iets lekkers(ene keer chips, maar ook zalm/paling enz).
Verder word hier gewoon gezond gegeten, 3/4 stuks fruit per dag is hier heel normaal en gemiddeld ook 2/3 glazen melk/yogidrink. Alleen groente gaat er maar 1 eetlepel in.
Dat kan ik niet zo goed rjmen Pinq.quote:Op donderdag 21 februari 2008 10:38 schreef pinquit het volgende:
max krijgt meestal elke dag alle vitamientjes binnen die hij moet krijgen, maar echt gezond eet ie niet nee.
Oeh, ik had bij de natuurwinkel Tahin gekocht.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:42 schreef MeNicole het volgende:
Mikael krijgt ook wel eens een soort van notenpasta op brood. Maar das van de natuurwinkel. Gewone krijgt ie niet meer. Gaat ie van stuiteren
Ik vind dat spul ook niet lekker. Mikael daarin tegen welquote:Op donderdag 21 februari 2008 11:44 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oeh, ik had bij de natuurwinkel Tahin gekocht.
Vies!![]()
Ben ik met je eens.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:46 schreef moussy het volgende:
niet altijd alles hoeft pedagogisch verantwoord zijn
Ah, dat zal ik eens proberen. Klinkt lekker. Vind het ook zonde om die pot weg te gooien.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:50 schreef p_iglet het volgende:
Moonah, Tahin kun je ook hummus mee maken.
Blik kikkererwten, wat knoflook, komijn en 2 eetlepels tahin erdoor en dan staafmixeren.
Erg lekker op stokbrood.
heb ik nou totaal geen last vanquote:Op donderdag 21 februari 2008 11:53 schreef MeNicole het volgende:
Ik weet dat Mikael bij mijn ouders ook dingen krijgt die ie thuis niet krijgt. En ik vind dat ook niet ze heel erg. Bij opa en oma mag je wel iets verwend worden maar soms moet ik ook daar wel even ingrijpen omdat ie dan bepaalde dingen thuis niet meer, of juist wel wil. Zo krijgt ie bij mijn ouders sinds kort altijd een spekje al we daar komen. 1 Vind ik prima want vaak gaat er toch een stuk naar de hond en zolang ie thuis er niet om vraagt kan het wel.
Klopt, maar om hem nou alleen maar friet te geven, nee, dat staat me echt tegen.quote:Op donderdag 21 februari 2008 12:11 schreef owlet het volgende:
Als we een keer ongezond eten dan eet ze ongezond mee. De reden dat we ongezond eten op dat soort dagen is juist omdat we moe zijn. Dan ga ik geen extra moeite doen om apart te koken![]()
Wij eten om de week op een dinsdag patat, dan moet ik naar school meteen als mijn man thuis komt en dat is gewoon makkelijk en dan hebben we er ook niet altijd groenten bij.quote:Op donderdag 21 februari 2008 12:18 schreef Moonah het volgende:
[..]
Klopt, maar om hem nou alleen maar friet te geven, nee, dat staat me echt tegen.
Voor dit soort dagen heb ik diepvriesboontjes/-sugarsnaps/-worteltjes, en een beetje pasta is zo gekookt.
Troel, volgens mij zijn de vetten in kaas sowieso niet gezond.
Maar ik koop magere smeerkaas.
Nou ben ik wel erg benieuwd wat jij je denkbeeldige kind dan wel precies te eten zou geven, want de kreet powerfood vind ik nogal vaag.quote:Op donderdag 21 februari 2008 12:36 schreef SHE het volgende:
Ik vind elke week snackbar, dagelijks chocopasta en diverse liga's echt krankzinnig om je kind te voeren.
Waarom moet die snackbar elke week? Kind is nog in de groei!
Chocopasta zit niets goeds in..en suikers krijgen ze meer dan genoeg uit groente, fruit en bv aardappels.
Koolhydraten zijn koolhydraten en of je die nou uit snoep of fruit haalt maakt geen flikker uit.
Een kind teveel sap geven lijkt me ook nogal dom, alle fruitsappen staan stijf van de suikers.
Zo'n dreumes heeft dat helemaal niet nodig, die moet je powerfood geven.
En te moe zijn om te koken..tja, dan had je maar niet moeten fokken. Ik vind dat je als ouder een behoorlijke verantwoordelijkheid hebt om je kind goed te voeden.Als je dat niet kunt, moet je niet aan kinderen beginnen.
Dat kinderen te dik worden verbaasd mij niets; liga's , fruitsap, kaas...c'mon, commen sense moet je zeggen dat dat niet helemaal spoort.
Over die cola begin ik niet eens, dat vind ik echt ziek.
Dit is er echt één uit de categorie slap geouwehoer. Als iedereen die een keer te moe is om te koken vooral geen kinderen meer zou nemen, zou het snel gebeurt zijn met Nederland. Tuurlijk moet het streven zijn om je kinderen vers en gezond te eten te geven, maar kom op hey. Een keer een bord friet of een potje Olvarit is nog geen peuter dood aan gegaan. Ik denk dat je je beter druk kunt maken om kinderen in achterstandswijken die elke dag chips als lunch en pizza als diner krijgen dan dit soort futiliteiten.quote:Op donderdag 21 februari 2008 12:36 schreef SHE het volgende:
En te moe zijn om te koken..tja, dan had je maar niet moeten fokken.
Koken? Anna zat met nog net geen jaar aan de sushi!quote:Op donderdag 21 februari 2008 12:41 schreef Brighteyes het volgende:
We lusten het wel, maar ik weet nooit zo goed wat je ermee moet doen qua koken zeg maar.![]()
Jemig, wat een ongelooflijk domme opmerking. Omdat iemand een keer een zwaar dagje heeft gehad en geen puf meer om te koken had ie maar niet moeten fokken. Puh-leasequote:Op donderdag 21 februari 2008 12:36 schreef SHE het volgende:
En te moe zijn om te koken..tja, dan had je maar niet moeten fokken. Ik vind dat je als ouder een behoorlijke verantwoordelijkheid hebt om je kind goed te voeden.Als je dat niet kunt, moet je niet aan kinderen beginnen.
Nouquote:Op donderdag 21 februari 2008 11:42 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat kan ik niet zo goed rjmen Pinq.
Tuurlijk, alles kan erger.quote:Op donderdag 21 februari 2008 12:45 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dit is er echt één uit de categorie slap geouwehoer. Als iedereen die een keer te moe is om te koken vooral geen kinderen meer zou nemen, zou het snel gebeurt zijn met Nederland. Tuurlijk moet het streven zijn om je kinderen vers en gezond te eten te geven, maar kom op hey. Een keer een bord friet of een potje Olvarit is nog geen peuter dood aan gegaan. Ik denk dat je je beter druk kunt maken om kinderen in achterstandswijken die elke dag chips als lunch en pizza als diner krijgen dan dit soort futiliteiten.
cacao is ook gewoon goed, en in een liga zitten meer voedingsstoffen dan in een soepstengel. dus hoe dat dan slecht moet zijn??quote:Op donderdag 21 februari 2008 12:36 schreef SHE het volgende:
Ik vind elke week snackbar, dagelijks chocopasta en diverse liga's echt krankzinnig om je kind te voeren.
Waarom moet die snackbar elke week? Kind is nog in de groei!
Chocopasta zit niets goeds in..en suikers krijgen ze meer dan genoeg uit groente, fruit en bv aardappels.
Koolhydraten zijn koolhydraten en of je die nou uit snoep of fruit haalt maakt geen flikker uit.
Een kind teveel sap geven lijkt me ook nogal dom, alle fruitsappen staan stijf van de suikers.
Zo'n dreumes heeft dat helemaal niet nodig, die moet je powerfood geven.
Dat kinderen te dik worden verbaasd mij niets; liga's , fruitsap, kaas...c'mon, commen sense moet je zeggen dat dat niet helemaal spoort.
Over die cola begin ik niet eens, dat vind ik echt ziek.
Pure cacao is met mate goed. Dat betekent dus dat je die arme drommel chocolade moet voeren die voor meer dan 90% uit pure cacao bestaat.quote:Op donderdag 21 februari 2008 13:45 schreef pinquit het volgende:
[..]
cacao is ook gewoon goed, en in een liga zitten meer voedingsstoffen dan in een soepstengel. dus hoe dat dan slecht moet zijn??
En om welke reden is het slecht om je kind fruitsuikers uit sappen te geven? daaraanvast staat namelijk ook dat dat een van de weinige bronnen van vitamine C is. suiker is niet perse slecht. suikervervangers, die zijn pas slecht.
Ik zal je uit de droom helpen, 'dat kind' is ook moe. Praktijkvoorbeeldje, eens in de zoveel tijd komt het voor dat mijn vrouw 's avonds moet werken en ik pas om half zes thuis ben. Kut, maar het is niet anders. 'Het kind' moet dan nog opgehaald worden op de opvang (waar ze 2 dagen per week vertoeft) en daarna moet er uiteraard nog gegeten worden. Het is dan zes uur als we thuis zijn, na een dag spelen en amper slapen eigenlijk te laat voor een dreumes, wat ze wil is dan naar bed en snel wat. Dan heb ik 2 keuzes: eigenwijs gaan staan koken (duurt minimaal een kwartier, maar een half uur tot drie kwartier is realistischer aangezien ik om de 10 tellen m'n dochter moet troosten omdat ze staat ze janken omdat ze zo moe is en nergens zin meer in heeft), óf we trekken wat makkelijks uit de kast of warmen een potje binnen een minuut op zodat mevrouw naar bed kan.quote:Op donderdag 21 februari 2008 13:43 schreef SHE het volgende:
[..]
Tuurlijk, alles kan erger.
Ik vind het excuus van moeheid persoonlijk wat slap. Kind kan niet kiezen helaas, en juist daarom vind ik het dan wat vreemd om dan maar wat naar binnen te schuiven omdat jij moe bent.
Kom dan ook niet zo hoog van je toren blazen zeg.quote:Maar goed, ik ben anal als het op eten aankomt dat ligt aan mij. Wat iedereen hier in zijn kind stopt, is natuurlijk niet mijn zorg.
En? Dit is de enige cacao die mijn dochter lust. Ze krijgt soms een heel klein stukje. Mijn zoon lust deze cacao trouwens ook, maar die eet dus alles wat op chocolade lijktquote:Op donderdag 21 februari 2008 13:53 schreef SHE het volgende:
[..]
Pure cacao is met mate goed. Dat betekent dus dat je die arme drommel chocolade moet voeren die voor meer dan 90% uit pure cacao bestaat.
Dat is bitter en niet zoet.
Ik ben dus echt een dombo op sapgebied, maar vertel mij eens hoe die geraffineerde suiker in 100% puur appelsap komt?quote:Op donderdag 21 februari 2008 13:53 schreef SHE het volgende:
Maar dat is dus niet hetzelfde als vruchtensap. In vruchtensap ( tenzij je het zelf maakt ) zit geraffineerde suiker.
Het fenomeen 'Diksap' is je blijkbaar niet bekend...quote:Op donderdag 21 februari 2008 13:53 schreef SHE het volgende:
[..]
Pure cacao is met mate goed. Dat betekent dus dat je die arme drommel chocolade moet voeren die voor meer dan 90% uit pure cacao bestaat.
Dat is bitter en niet zoet.
fruit) suikers met een lage glycemische index zoals sinaasappels, aardbeien en appels zijn natuurlijk een fantastisch idee
Maar dat is dus niet hetzelfde als vruchtensap. In vruchtensap ( tenzij je het zelf maakt ) zit geraffineerde suiker.
het maakt dus echt geen jota uit of je het kind cola of appelsap uit de super voert...maar als je je kind cola geeft gaat iedereen steigeren, en als je appelsap geeft is dat ineens gezond.
Dat is het dus niet, het is beiden niet zo slim om te geven.
Maar goed, ouders denken ook dat melk goed is voor een kind. Dus hoop heb ik sowieso bar weinig.
En kijk eens wat een evenwichtig gezond persoon je er van geworden bent!quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:13 schreef SHE het volgende:
mijn ouders hebben het dus wel zo met mij gedaan en zij werkten allebei.
Ik heb tot mijn tienerjaren nooit patat, cola, vruchtensap , snoep of liga's gezien.
Wat een bullshit zeg... ik verdedig niet omdat ik toevallig ook in OUD kom. Ik verdedig omdat ik van mening ben dat jouw gedachtengoed niet per definite het juiste hoeft te zijn...quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:13 schreef SHE het volgende:
Typisch op zijn OUD's iedereen weer in de verdediging.
Waarom? Als jullie het niet slecht vinden, wat boeit het dan?
Ik ken diksap natuurlijk wel, prima alternatief voor vruchtensap, maar wel behoorlijk wat cals. Gelukkig moet je het aanlengen. Maar het blijven suikers..en zoveel suikers heb je als mens niet nodig. Die je uit vers fruit en groenten haalt zijn meer dan voldoende.
En Jarno, jij als puberende ouder kan natuurlijk wel een heel relaas typen waarin jij uiteenzet dat echt gezond eten onmogelijk is, maar mijn ouders hebben het dus wel zo met mij gedaan en zij werkten allebei.
Ik heb tot mijn tienerjaren nooit patat, cola, vruchtensap , snoep of liga's gezien. Wat je niet kent mis je ook niet.
Iets weglaten is geen kunst hoor, en je krijgt ook geen medaille als je het wel doet.
Ik wil je de vetzuursynthese wel gaan uitleggen, maar dat lijkt me onnodig.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:18 schreef pinquit het volgende:
ik 'verdedig' omdat ik vind dat het niet klopt.
waarom zijn calorien slecht? waarom is liga slecht? :S waarom is suiker slecht? misschien ben ik dom hoor?
moeten kinderen dan alleen water drinken? ik vind het gewoon een beetje overdreven.
Jij hebt vast wel tips dan, hoe ik mijn kind iets dikker kan maken, en meer vers fruit en groenten kan laten eten.
Ja, lekker flauw. Eerst vol in de aanval en dan zeuren over de verdediging.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:13 schreef SHE het volgende:
In dat geval ben ik wel benieuwd naar dé tip waarmee ik kan zorgen dat mijn chronisch te weinig drinkende dochter wel genoeg vocht binnen krijgt. Eén beker water op een dag wil ze nog wel drinken. Maar dan is ze dat dus echt wel zat. En ja, dan gaat er wat diksap bij. Of wat karnemelk. Maar wat moet ik nou doen nu dat allemaal slecht is?quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:13 schreef SHE het volgende:
Waarom? Als jullie het niet slecht vinden, wat boeit het dan?
Ik ken diksap natuurlijk wel, prima alternatief voor vruchtensap, maar wel behoorlijk wat cals. Gelukkig moet je het aanlengen. Maar het blijven suikers..en zoveel suikers heb je als mens niet nodig. Die je uit vers fruit en groenten haalt zijn meer dan voldoende.
Alles kan, mits in de goede verhoudingen.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:23 schreef E.T. het volgende:
Ik ben toch errug benieuwd wat She d'r kinderen zou geven![]()
Ik lees hier wel van alles neergesabeld worden, maar wat dan wel...
Je mag het bullshit noemen, maar wetenschap is niet zoveel bullshitterigs aan.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:24 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Wat een bullshit zeg... ik verdedig niet omdat ik toevallig ook in OUD kom. Ik verdedig omdat ik van mening ben dat jouw gedachtengoed niet per definite het juiste hoeft te zijn...
Dat kan wel hoor. Sterker nog, het is een noodzakelijke keuze. TEVEEL is een ander verhaal. Maar de tofu met witte rijst die jij voor ogen hebt is echt niet noodzakelijk hoor.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:35 schreef SHE het volgende:
[..]
Je kunt moeilijk met droge ogen gaan zitten ontkennen dat suikers en verzadigde vetten geen beroerde keuze zijn.
Dat lijkt me tegenwoordig toch echt een godsonmogelijke opgave, tenzij je je kind tot zijn twaalfde binnen wil houdenquote:Op donderdag 21 februari 2008 14:13 schreef SHE het volgende:
Ik heb tot mijn tienerjaren nooit patat, cola, vruchtensap , snoep of liga's gezien. Wat je niet kent mis je ook niet.
Iets weglaten is geen kunst hoor, en je krijgt ook geen medaille als je het wel doet.
Och, die ene keer in de paar weken dat we moe op de bank zakken met friet ga ik me niet druk maken om die boontjes die ze dan toch niet eetquote:Op donderdag 21 februari 2008 12:18 schreef Moonah het volgende:
[..]
Klopt, maar om hem nou alleen maar friet te geven, nee, dat staat me echt tegen.
Voor dit soort dagen heb ik diepvriesboontjes/-sugarsnaps/-worteltjes, en een beetje pasta is zo gekookt.
Troel, volgens mij zijn de vetten in kaas sowieso niet gezond.
Maar ik koop magere smeerkaas.
Zou dat niet de consequentie zijn van ergens binnen komen stormen en over iemand die een heel enkele keer te moe is om te koken roepen dat ze dan maar niet hadden moeten fokken? Ideetje maar hoor.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:39 schreef SHE het volgende:
en wat ook typisch OUD's is...
Als je geen kinderen hebt moet je vooral je bek houden en mag je je nergens mee bemoeien. Want je weet niets en je kunt nergens over oordelen.
Zoals Pinquit al aangaf, ik doel met bullshit niet op iets wetenschappelijks, maar op jouw mening dat we ons verdedigen omdat we in OUD zouden wonen. Dat is zo'n ongelofelijk generaliserend iets dat ik er haast de kotssmiley bij zou gaan zoeken.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:35 schreef SHE het volgende:
[..]
Je mag het bullshit noemen, maar wetenschap is niet zoveel bullshitterigs aan.
Je kunt moeilijk met droge ogen gaan zitten ontkennen dat suikers en verzadigde vetten geen beroerde keuze zijn.
Maar nogmaals, niemand moet hier iets met die info toch?
Jij bent verantwoordelijk voor jouw kroost en niemand valt je aan op je kwaliteiten als moeder.
Dat ik liga's , soepstengels, kaas, melk en choco-pasta onnodig vind in een gezond dieet, is omdat ik weet wat erin zit.Dat mag jij dan stom vinden, maar daar houd het dan op.
Hierbij sluit ik me graag aanquote:Op donderdag 21 februari 2008 14:54 schreef jellyrose het volgende:
Het enige waar ik me druk om maak / ga maken zijn kunstmatige kleur/geur/zoet/smaakstoffen en teveel zout. De huidige bangheid voor vet/suiker heeft er inmiddels voor gezorgd dat kleuters al aan de becel ultra light, dieet pindakaas en candarel zoetjes zitten, dat is pas een nare ontwikkeling
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |