Maar beste LXIV, de politie weet nu al wie de criminelen en pederasten zijn.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 22:55 schreef LXIV het volgende:
Ja, ik heb liever dat databases aan elkaar gekoppeld worden dan dat criminelen en pederasten vrij rond lopen.
Er zijn trouwens ook aardig wat mensen die amper een vingerafdruk hebben. Bij deze mensen werken al die hippe fingerprint readers in laptops bijv. niet dus.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 22:58 schreef Yildiz het volgende:
Ohja, en voor alle voorstanders: een vingerafdruk is vérre van uniek. Het lijkt in de verste verte dus niet op DNA. Vindt je een vingerafdruk, dan zijn er zo tientallen tot honderden Nederlanders met dezelfde.
Neehoor, Pim is gestorven voor het grote recht dat wij nu jouw adres aan De Overheid mogen doorgeven omdat wij brave burgers zijn die denken dat jij mogelijk terroristische gedachtegoed aanhangt. Dát is pas dingen benoemen.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 22:56 schreef LXIV het volgende:
Wie nam het woord 'licht getinte mensen' het eerst in de mond?
Benoemen en bouwen. Waar denk je dat 'Benoemen' vandaan komt? Dat je problemen gewoon mag benoemen, en niet om de hete brij heen hoeft te draaien. ALleen zo zijn ze op te lossen.
Benoemen is zelfs een links thema geworden. En dan ben ik opeens eng?
Ja, en Pim is voor niets gestorven zeker...
Ik niet.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 22:55 schreef LXIV het volgende:
Ja, ik heb liever dat databases aan elkaar gekoppeld worden dan dat criminelen en pederasten vrij rond lopen.
steengoede reactie!!quote:Op vrijdag 15 februari 2008 21:57 schreef gelly het volgende:
[..]
Nou ja, een dergelijke wetswijzging komt er toch niet door, je bent in een fatsoenlijke rechtstaat pas verdachte als er concrete aanleiding voor is. Het is een grove aantasting van de persoonlijke vrijheid en kan denk ik ook succesvol worden aangevochten aan het Europees rechtshof. Maar dan nog, het idee is al te absurd voor woorden.
Iedereen heeft wel wat te verbergen, en dat is meestal niet iets strafbaars. Een overheid die een vingerafdruk van je ergens vindt kan je dan ook als verdachte aanmerken en allerhande extra onderzoek gaan doen waar normaal gesproken geen enkele aanleiding voor zou zijn geweest.
En je weet hoe het in Nederland gaat, waar rook is is vuur, en als je eenmaal verdachte bent geweest is het verdomd moeilijk dat stigma ooit nog kwijt te raken. We kunnen beter al die angsthazen preventief opsluiten, lekker veilig voor zichzelf achter slot en grendel. Kunnen ze in de cel de hele dag met de dekens over hun hoofd op bed blijven liggen.
Zoals de mijne, bijvoorbeeld. Dat krijg je van het jaren met staal werken. Weer een voordeeltje dus.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 22:59 schreef Jarno het volgende:
[..]
Er zijn trouwens ook aardig wat mensen die amper een vingerafdruk hebben. Bij deze mensen werken al die hippe fingerprint readers in laptops bijv. niet dus.
Natuurlijk mogen jullie mensen aangeven bij de overheid. Het is zelfs jullie plicht. Ik doe zelf niet anders wanneer ik ergens onraad of illegalen vermoed. Maar ik kan je verzekeren dat ik 100% clean ben hoor!quote:Op vrijdag 15 februari 2008 22:59 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Neehoor, Pim is gestorven voor het grote recht dat wij nu jouw adres aan De Overheid mogen doorgeven omdat wij brave burgers zijn die denken dat jij mogelijk terroristische gedachtegoed aanhangt. Dát is pas dingen benoemen.
quote:Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety deserve neither liberty nor safety.
quote:Op vrijdag 15 februari 2008 22:55 schreef LXIV het volgende:
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | b.achternaam, b.straatnaam, b.postcode, b.huisnummer FROM tbl_VINGERAFDRUK_RECHTS a JOIN tbl_GBA_afslag_2005 b on a.sofi=b.sofi CROSS JOIN tbl_misdaden c on a.plaatsnaam=c.plaatsnaam |
Mijn lichaam is onbetaalbaar. Onschendbaar. Niet van anderen, ook niet van de overheid, wat toevallig ooit eens is samengesteld na wat gesprekjes. Een klein beetje informatie wordt overlegd om de administratie goed te laten verlopen, verder heeft de overheid niets in het leven van burgers te zoeken.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:08 schreef LXIV het volgende:
Maar op welke wijze geef ik mijn vrijheid dan op wanneer de overheid moderne technieken in haar opsporingsmethoden gaat gebruiken? Ik zie het punt niet.
Dan zoeken ze maar een andere hobby, in plaats van bang worden. Op de zondagavond ganzeborden bijvoorbeeld, in plaats van rillend ja-knikken naar elkaar gebaren terwijl ze de nationale campingzender zitten te kijken.quote:Ik zie wel dat mensen hun vrijheid verliezen wanneer ze bijvoorbeeld niet meer op straat durven te komen vanwege hangjongeren. Of niet meer met het OV durven te reizen uit angst voor Oost-Europese zakkenrollers.
Nee, nee en nee. Allemaal onjuist, ik ga er niet eens op in.quote:Zolang ik mag gaan en staan waar ik wil, en kan zeggen wat ik denk heb ik alle vrijheid. Of de overheid dat nu opneemt met een camera of niet. En pas wanneer ik de wet overtreed wordt het tegen me gebruikt.
Jouw definitie van vrijheid is anders dan die van mij. De kernwaarden van vrijheid worden niet aangetast. Het is belangrijker wát voor een overheid we hebben dan over wat voor middelen zij beschikt. Zelfs Joran wordt niet opgepakt ondanks alle consternatie. Is het dan geregeld met de burgerrechten en beperkte macht van de overheid of niet?quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:12 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Mijn lichaam is onbetaalbaar. Onschendbaar. Niet van anderen, ook niet van de overheid, wat toevallig ooit eens is samengesteld na wat gesprekjes. Een klein beetje informatie wordt overlegd om de administratie goed te laten verlopen, verder heeft de overheid niets in het leven van burgers te zoeken.
[..]
Dan zoeken ze maar een andere hobby, in plaats van bang worden. Op de zondagavond ganzeborden bijvoorbeeld, in plaats van rillend ja-knikken naar elkaar gebaren terwijl ze de nationale campingzender zitten te kijken.
[..]
Nee, nee en nee. Allemaal onjuist, ik ga er niet eens op in.
Dat dacht ik ook altijd, helaas is onze grondwet het daar niet mee eens:quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:12 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Mijn lichaam is onbetaalbaar. Onschendbaar. Niet van anderen, ook niet van de overheid, wat toevallig ooit eens is samengesteld na wat gesprekjes.
Oftewel zodra de overheid er zin in heeft is je lichaam niet meer zo onschendbaar.quote:Artikel 11 |
Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.
Uiteraard. Net zoals je telefoonnummer, adres, geboortdatum en bankgegevens niet gebruikt worden voor reclame, marketing doeleinden en statistische gegevens die geraadpleegd kunnen worden door derden.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:08 schreef LXIV het volgende:
En pas wanneer ik de wet overtreed wordt het tegen me gebruikt.
Ze nemen een vingerafdruk. Je wordt niet anaal gepenetreerd!quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:16 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook altijd, helaas is onze grondwet het daar niet mee eens:
[..]
Oftewel zodra de overheid er zin in heeft is je lichaam niet meer zo onschendbaar.
De kernwaarden van vrijheid worden dus WEL aangetast. Je hebt namelijk geen keus, en dus is er sprake van dwang. En laat dat nou het tegenovergestelde van vrijheid zijn. Ik vind het prima als jij je vingerafdrukken aan de overheid geeft, maar ik ben er niet van gediend. Dát is het hele probleem, het is geen verzoek van de overheid, nee, ze gaan je dwingen die vingerafdrukken af te geven. En waarom? Omdat een stel oma's bang is door het kijken naar jostizenders?quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jouw definitie van vrijheid is anders dan die van mij. De kernwaarden van vrijheid worden niet aangetast. Het is belangrijker wát voor een overheid we hebben dan over wat voor middelen zij beschikt. Zelfs Joran wordt niet opgepakt ondanks alle consternatie. Is het dan geregeld met de burgerrechten en beperkte macht van de overheid of niet?
En van ouden van dagen kun je niet verwachten dat ze niet bang worden wanneer ze SBS-6 kijken, de Telegraaf lezen en er buiten een jongen met donker haar op het pleintje staat. Maar die mensen moeten toch ook brood kunnen halen bij de bakker? Of wil je SBS-6 en de Telegraaf ook gaan verbieden dan?
Het gaat niet om het nemen van de vingerafdruk... het gaat erom dat het gehele systeem zo ontzettend keihard misbruikt kan worden. Zodra er mensen mee werken is het per definitie nooit waterdicht te krijgen.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze nemen een vingerafdruk. Je wordt niet anaal gepenetreerd!
Kom op zeg, doe niet té para.
Ik vertrouw de overheid simpelweg niet met zulke gegevens. Het bewijst bijna dagelijks de meest incompetente club in Nederland te zijn. En dan zou ik er vertrouwen in moeten hebben dat ze verantwoord met zulke privacydata om te gaan? Nogmaals, ik vind het prima als jij vrijwillig al je gegevens aan ze geeft, maar het is de dwang die erachter komt te zitten die mij en vele anderen tegen de borst stuit.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
In iedere samenleving zal er sprake zijn van beperking van de keuzevrijheid. Jij kunt niet voor jezelf bepalen dat je bij rood mag doorrijden en bji groen moet stoppen. Met dwang is in principe niets mis.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:22 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
De kernwaarden van vrijheid worden dus WEL aangetast. Je hebt namelijk geen keus, en dus is er sprake van dwang. En laat dat nou het tegenovergestelde van vrijheid zijn. Ik vind het prima als jij je vingerafdrukken aan de overheid geeft, maar ik ben er niet van gediend. Dát is het hele probleem, het is geen verzoek van de overheid, nee, ze gaan je dwingen die vingerafdrukken af te geven. En waarom? Omdat een stel oma's bang is door het kijken naar jostizenders?
Maar een vingerafdruk? Ben je ook al gebrainwashed door de 'je hebt toch niks te verbergen'-gestapo van de overheid?quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
De zaak Joran geeft exact aan hoe de samenleving met beide benen nog in de Middeleeuwen staat. 7 (zeven!) miljoen kijkers op die ene avond. De halve bevolking, die niets beters te doen heeft dan de publiekelijke veroordeling van een tiener op televisie te bekijken. Gezien de overheid ook uit die mensen bestaat, geef ik mijn gegevens niet af.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jouw definitie van vrijheid is anders dan die van mij. De kernwaarden van vrijheid worden niet aangetast. Het is belangrijker wát voor een overheid we hebben dan over wat voor middelen zij beschikt. Zelfs Joran wordt niet opgepakt ondanks alle consternatie. Is het dan geregeld met de burgerrechten en beperkte macht van de overheid of niet?
Nee? Kan ik dat niet verwachten? Ik moet mijn hoop in de mensheid met de dag naar beneden stellen lijkt het wel.quote:En van ouden van dagen kun je niet verwachten dat ze niet bang worden wanneer ze SBS-6 kijken, de Telegraaf lezen en er buiten een jongen met donker haar op het pleintje staat.
Hoewel het de trend van de afgelopen jaren is, zou ik problemen niet oplossen met verboden nee.quote:Maar die mensen moeten toch ook brood kunnen halen bij de bakker? Of wil je SBS-6 en de Telegraaf ook gaan verbieden dan?
LOL!!quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
In iedere samenleving zal er sprake zijn van beperking van de keuzevrijheid. Jij kunt niet voor jezelf bepalen dat je bij rood mag doorrijden en bji groen moet stoppen. Met dwang is in principe niets mis.
Ook maar je DNA? Je doktersgegevens? Je politieke voorkeur? HELL... iedere ochter je urine automatisch laten controleren op verboden stoffen. Je hebt toch niks te verbergen?quote:En je staat toch al geregistreerd bij de overheid. Wat maken die vingerafdrukken dan verder nog uit?
quote:Er kunnen veel nuttige zaken mee gedaan worden en veel belastingcenten mee bespaard.
Je mag ALTIJD roepen wat je wil!quote:Terwijl jij nog steeds mag doen en roepen wat je maar wil (binnen de wettelijke grenzen).
Waarom kun je je niet over beiden druk maken? Ik kan dat welquote:Beter maken mensen zich druk over werkelijke beperkingen van onze vrijheid, zoals de woningbouwwet of te hoge belastingen.
Welke mate van dwang mag er in jouw ogen dan gebruikt worden om bij een burger die nog nooit iets met misdaad te maken heeft gehad vingerafdrukken of gelaatsscans af te mogen nemen? Een boete? Gevangenisstraf? 1 maand, 10 maanden, 2 jaar? Ik vind het nogal wat om burgers die volstrekt onschuldig zijn tot criminelen te maken of zelfs te dwingen om persoonlijke lichamelijk informatie af te staan.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:26 schreef LXIV het volgende:
In iedere samenleving zal er sprake zijn van beperking van de keuzevrijheid. Jij kunt niet voor jezelf bepalen dat je bij rood mag doorrijden en bji groen moet stoppen. Met dwang is in principe niets mis.
Je zou dus eigenlijk een soort van veiligheidszone rondom Schiphol moeten inrichten om dat soort acties te voorkomen.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:29 schreef Xebrozius het volgende:
Dit is weer zo'n typisch voorbeeld van pappen en nathouden, Truus en Henk zijn weer gerustgesteld want Nederland is veiliger geworden. Ze kijken naar de reportage op SBS 6 hoe een journalist een nepbom Schiphol binnen smokkelt. Hevig geschrokken blaat de politiek dat het veiliger moet en enige dagen later zien Truus en Henk op tv dat de beveiliging op Schiphol strenger is geworden. "Nu kunnen we eindelijk met een gerust hart op vakantie" zegt Truus.
Truus zou een voor zichzelf moeten gaan nadenkenDankzij dit soort mensen komt de politiek weg met vrijheidsbeperking onder het mom van 'veiligheid'. Okay, de veiligheid is groter geworden op schiphol, en nu?
Nu kan iemand met determinatie alsnog voor totale chaos zorgen. Gewoon hoppa een stinger-raket afvuren een halve kilometer van de landingsbaan en je hebt een 747 die op Amsterdam stort... Niemand die er ook maar bij stilstaat dat als iemand echt iets wil aanrichten het ook daadwerkelijk gaat gebeuren.
Wat mij zo ontzettend bevreemd is dat er meer dan 6 miljard mensen op aarde wonen en er maar zo weinig terrorisme is in verhouding. Gelet op het feit dat mensen irrationele, emotionele losgeslagen projectielen zijn vind ik het verdomd meevallen hoe weinig chaos er veroorzaakt wordt onder het mom van een geloof, een ideologie of een politieke mening.
Serieus, het woord terrorisme zegt het toch al? Terreur... De angst. Ja die kunnen we zeker wel overwinnen als we inderdaad angstig gaan worden en allerlei vrijheidsbeperkende maatregelen in het leven gaan roepen omdat de terroristen anders winnen. Als je zo redeneert dan hebben de terroristen allang gewonnen, Truus en Henk beseffen het alleen nog niet.
Bij dieren werkt het zo dat ze zich gaan gedragen naar hoe je ze behandelt, in een behoorlijk breed spectrum. Ik verwacht niet dat dit bij mensen uitzonderlijk veel anders is.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Welke mate van dwang mag er in jouw ogen dan gebruikt worden om bij een burger die nog nooit iets met misdaad te maken heeft gehad vingerafdrukken of gelaatsscans af te mogen nemen? Een boete? Gevangenisstraf? 1 maand, 10 maanden, 2 jaar? Ik vind het nogal wat om burgers die volstrekt onschuldig zijn tot criminelen te maken of zelfs te dwingen om persoonlijke lichamelijk informatie af te staan.
Ja... en in die veiligheidzone rondom alle vliegvelden zijn de mensen verplicht om camera's in en rond hun huis te hebben. Ook moeten ze daar verplicht hun DNA afstaan. En als een camera registreert dat iemand te lang naar een vliegtuig kijkt die overvliegt dan wordt je geregistreerd als potentieel terrorist en kom je onder strengere controlle.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je zou dus eigenlijk een soort van veiligheidszone rondom Schiphol moeten inrichten om dat soort acties te voorkomen.
Verder hulde voor je eerste alinea.
Bij de geboorteaangifte wordt toch ook al essentiele lichamelijke informatie aan de overheid overgedragen. En later op je paspoort staat ook een foto, haarkleur, lengte etc. Gezien de veranderde etnische samenstelling in Nederland volstaat een foto echter niet meer 100% om mensen te kunnen onderscheiden. Een vingerafdruk nog wel.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Welke mate van dwang mag er in jouw ogen dan gebruikt worden om bij een burger die nog nooit iets met misdaad te maken heeft gehad vingerafdrukken of gelaatsscans af te mogen nemen? Een boete? Gevangenisstraf? 1 maand, 10 maanden, 2 jaar? Ik vind het nogal wat om burgers die volstrekt onschuldig zijn tot criminelen te maken of zelfs te dwingen om persoonlijke lichamelijk informatie af te staan.
quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:35 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Bij dieren werkt het zo dat ze zich gaan gedragen naar hoe je ze behandelt, in een behoorlijk breed spectrum. Ik verwacht niet dat dit bij mensen uitzonderlijk veel anders is.
Wat een sociale werkplaats-argument is dat zeg.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bij de geboorteaangifte wordt toch ook al essentiele lichamelijke informatie aan de overheid overgedragen. En later op je paspoort staat ook een foto, haarkleur, lengte etc. Gezien de veranderde etnische samenstelling in Nederland volstaat een foto echter niet meer 100% om mensen te kunnen onderscheiden. Een vingerafdruk nog wel.
De tijden veranderen, Nederland ook. Dan moet je wel meedoen, anders lopen we straks achter in Europa.
Nou, zover hoeft het van mij ook niet te gaan. Maar ik zou het wel een fijn gevoel vinden bij de start en de landing, wanneer het gebied waar je dan overkomen wat nauwlettender door de politie in de gaten wordt gehouden ivm mogelijke terroristische acties. Bijvoorbeeld camera's op alle toegangswegen die kentekens automatisch doorgeven aan de verkeerstoren. Heeft niemand last van, kan met de technologie van de kilometerheffing en creeert wél weer een stukje extra veiligheid. Veel voordelen, nauwelijks nadelen.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:36 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Ja... en in die veiligheidzone rondom alle vliegvelden zijn de mensen verplicht om camera's in en rond hun huis te hebben. Ook moeten ze daar verplicht hun DNA afstaan. En als een camera registreert dat iemand te lang naar een vliegtuig kijkt die overvliegt dan wordt je geregistreerd als potentieel terrorist en kom je onder strengere controlle.
Wat een mooie politiestaat leven we toch in
Don't feed the trollquote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je zou dus eigenlijk een soort van veiligheidszone rondom Schiphol moeten inrichten om dat soort acties te voorkomen.
Verder hulde voor je eerste alinea.
Dat is toch geen vergelijking. Het gaat natuurlijk om nuttige zaken. Als overal in Europa straks streng gecontroleerd wordt en in Nederland niet, dan komt alle ellende natuurlijk hierheen. Daarom kunnen we beter voorop lopen met onze maatregelen, dan is het andersom. En voor hardwerkende mensen biedt het enkel voordelen en gemoedsrust.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:38 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Wat een sociale werkplaats-argument is dat zeg.
"Je hebt je ene voet gestoten, nu moet je ook je andere voet stoten, want dat maakt toch niet meer uit."
"Och, kijk, drie kwart van de werkplaats heeft zijn vinger eraf geknipt, nu jij ook, want anders loop je achter. Of je voorloopt omdat jij je vingers nog hebt? Neeee,... natuurlijk niet."
En dán haalt men voor een paar euro een raketje uit Joegoslavië, die een overvliegende 747 óveral in Nederland uit de lucht kan halen. Wat dan? Mag ik gokken,... grenzen dicht?quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, zover hoeft het van mij ook niet te gaan. Maar ik zou het wel een fijn gevoel vinden bij de start en de landing, wanneer het gebied waar je dan overkomen wat nauwlettender door de politie in de gaten wordt gehouden ivm mogelijke terroristische acties. Bijvoorbeeld camera's op alle toegangswegen die kentekens automatisch doorgeven aan de verkeerstoren. Heeft niemand last van, kan met de technologie van de kilometerheffing en creeert wél weer een stukje extra veiligheid. Veel voordelen, nauwelijks nadelen.
Niet relatief. Absoluut(!).quote:Op vrijdag 15 februari 2008 20:31 schreef Wokkel het volgende:
Het past mooi in het straatje van verkeersgegevens (internet/telefoon) jarenlang bewaren en het land met relatief de meeste afgeluisterde telefoons ter wereld..
Het lijkt mij efficienter en goedkoper als jij en je lotgenoten gewoon even een bezoekje aan een goede hoofddokter brengen om van die angstaanvallen af te komen. Er bestaan best goede medicijnen en therapieen tegen.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, zover hoeft het van mij ook niet te gaan. Maar ik zou het wel een fijn gevoel vinden bij de start en de landing, wanneer het gebied waar je dan overkomen wat nauwlettender door de politie in de gaten wordt gehouden ivm mogelijke terroristische acties.
Ik heb je stukje verbeterd.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, zover hoeft het van mij ook niet te gaan. Maar ik zou het wel een fijn gevoel vinden bij de start en de landing, wanneer het gebied waar je dan overkomen wat nauwlettender door de politie in de gaten wordt gehouden ivm mogelijke terroristische acties. Bijvoorbeeld camera's op alle toegangswegen die kentekens automatisch doorgeven aan de verkeerstoren. Heeft niemand last van, kan met de technologie van de kilometerheffing en creeert wél weer een stukje extra scheinveiligheid. Veel voordelen, nauwelijks nadelen.
Nee, dan kunnen we beter die Franco Frattini, de hoogste bobo in de EU betreffende dit soort onderwerpen (die dit soort maatregelen in de naam van vrijheid vast wel aanmoedigt) beter preventief terugschoppen naar zijn corrupte maffia-vriendje Berlusconi. Bijvoorbeeld. Dit gaat niet om nuttige zaken, plastic zakjes in het vliegtuig -bijvoorbeeld- ook niet.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is toch geen vergelijking. Het gaat natuurlijk om nuttige zaken. Als overal in Europa straks streng gecontroleerd wordt en in Nederland niet, dan komt alle ellende natuurlijk hierheen. Daarom kunnen we beter voorop lopen met onze maatregelen, dan is het andersom. En voor hardwerkende mensen biedt het enkel voordelen en gemoedsrust.
Waarom speel je telkens op de man en kom je niet met argumenten?quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:43 schreef gelly het volgende:
[..]
Het lijkt mij efficienter en goedkoper als jij en je lotgenoten gewoon even een bezoekje aan een goede hoofddokter brengen om van die angstaanvallen af te komen. Er bestaan best goede medicijnen en therapieen tegen.
Ja ik weet het... het moet schijnveiligheid zijn... maar ik maak die typfout al de hele avond... dus ik zal em blijven maken ook!!!quote:
Ik ben anders gewoon serieus. Zie het als een tip.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom speel je telkens op de man en kom je niet met argumenten?
Beter ben je consequent, idd.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:47 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Ja ik weet het... het moet schijnveiligheid zijn... maar ik maak die typfout al de hele avond... dus ik zal em blijven maken ook!!!
Plus... ik kom uit limburg... wat is jouw excuus?
Dat weet de politiek ook wel, maar dat weet half Nederland niet. En dat zijn een hoop zetels.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:47 schreef gronk het volgende:
Maar nogmaals, waarom denkt de politiek altijd dat opsporing het probleem is, terwijl het werkelijke probleem handhaving is?
Precies... het enige wat we hier in het westen creeren is scheinveiligheid. En we trappen er met open ogen in!!! En sterker nog... sommigen wil nog meer privacy en vrijheid opgeven voor nog meer scheinveiligheid!!quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:49 schreef Xebrozius het volgende:
Weet je wat zo mooi is LXIV? Ben je ooit op vakantie geweest naar India/Pakistan, vast niet... Maar dat is écht hilarisch. Hier moet je in Schiphol gecheckt worden, geen vloeistoffen aan boord, dubbelcheck, veiligheidsprotocollen. Alles in naam van de veiligheid.
En op het vliegveld in India? Een paar douaniers die meer moeite hebben met het uitvogelen van wat batterijen zijn (paspoort van me hebben ze nog geen 2 seconden naar gekeken) Nadat ik heb uitgelegd dat ik 10 batterijen heb voor een mp3 speler (hebben ze geen idee van wat dat is) kan ik het vliegtuig instappen met een anderhalf liter fles cola, 10 batterijen en nog wat drinken in mijn rugzak.
LET WEL: India grenst naast Pakistan en daar zijn toch heel wat mensen met anti westerse ideeen. Die mensen kunnen dus zonder een enkel probleem het vliegtuig in met een bom. Je zou toch denken dat in risicogebieden de beveiliging JUIST super is? Nou nee dus
Maar hier in het rijke westen waar anti westerse ideeen zeldzaam zijn, zijn we allemaal potentiele terroristen. Terwijl ze in India & Pakistan gewoon zo het vliegveld in kunnen lopen, gewoon de op de landingsbaan kunnen komen en je allerlei vloeistoffen mee kunt nemen en waar douaniers bij God geen idee hebben wat voor apparaat je bij je hebt (mp3 speler of bom, ze zien het verschil ECHT NIET)
Als je het hebt over schijnveiligheid...
Datzelfde kan hier 1 op 1 herhaald worden. Geen aftapwet die dat tegen gaat houden. Maak je dáár maar geen zorgen om.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:52 schreef LXIV het volgende:
In India en Pakistan ontploft dan ook regelmatig een bommetje, niet dan? Gelukkig maar dat dankzij alle maatregelen dat hier in Nederland niet gebeurt. Onlangs nog die mevrouw Bhutto. Stel je voor dat dit met de opositie in NL zou gebeuren.
Dat doet ie juist niet.quote:Dat gaat ook weer te ver.
Bovendien willen die terroristen natuurlijk liever iets opblazen in het Westen. Dat geeft meer status en paniek. Maar dat is minder eenvoudig, zoals je zelf al aangeeft.
En hoeveel vliegtuigen vanuit india worden gebruikt als bom, of worden opgeblazen op Europeaans grondgebied?quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:52 schreef LXIV het volgende:
In India en Pakistan ontploft dan ook regelmatig een bommetje, niet dan?
Minder eenvoudig?quote:Gelukkig maar dat dankzij alle maatregelen dat hier in Nederland niet gebeurt. Onlangs nog die mevrouw Bhutto. Stel je voor dat dit met de opositie in NL zou gebeuren. Dat gaat ook weer te ver.
Bovendien willen die terroristen natuurlijk liever iets opblazen in het Westen. Dat geeft meer status en paniek. Maar dat is minder eenvoudig, zoals je zelf al aangeeft.
Uhm... hij toont juist aan dat iedere aap daar een vliegtuig richting het westen vol kan proppen met explosieven of kapers.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:52 schreef LXIV het volgende:
In India en Pakistan ontploft dan ook regelmatig een bommetje, niet dan? Gelukkig maar dat dankzij alle maatregelen dat hier in Nederland niet gebeurt. Onlangs nog die mevrouw Bhutto. Stel je voor dat dit met de opositie in NL zou gebeuren. Dat gaat ook weer te ver.
De oplossing is niet om alle burgers maar tot potentieel terrorist te bombarderen (pun intended). Al heb ik het akelige gevoel dat als politici dit wel blijven doen dat ze een self-fullfilling prohecy aan het creëren zijn...quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:52 schreef LXIV het volgende:
In India en Pakistan ontploft dan ook regelmatig een bommetje, niet dan? Gelukkig maar dat dankzij alle maatregelen dat hier in Nederland niet gebeurt. Onlangs nog die mevrouw Bhutto. Stel je voor dat dit met de opositie in NL zou gebeuren. Dat gaat ook weer te ver.
quote:[b]Op vrijdag 15 februari 2008 23:56 schreef Xebrozius het volgende:[/b
Minder eenvoudig?Pardon?
Wat is meer eenvoudig dan het vliegtuig in India boarden met een bom op zak en vlak voordat je op schiphol landt de boel naar de tering te blazen? Kinderlijk eenvoudig, C4 1500 euro, ticket naar Nederland 633 euro, boven Amsterdam een 747 opblazen en totale paniek in Nederland veroorzaken: onbetaalbaar.
Maar goed dat ze dit niet lezen zullen, zeggen we dan maar!quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:56 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
En hoeveel vliegtuigen vanuit india worden gebruikt als bom, of worden opgeblazen op Europeaans grondgebied?
[..]
Minder eenvoudig?Pardon?
Wat is meer eenvoudig dan het vliegtuig in India boarden met een bom op zak en vlak voordat je op schiphol landt de boel naar de tering te blazen? Kinderlijk eenvoudig, C4 explosief 1500 euro, ticket naar Nederland 633 euro, boven Amsterdam een 747 opblazen en totale paniek in Nederland veroorzaken: onbetaalbaar.
quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:56 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
En hoeveel vliegtuigen vanuit india worden gebruikt als bom, of worden opgeblazen op Europeaans grondgebied?
[..]
Minder eenvoudig?Pardon?
Wat is meer eenvoudig dan het vliegtuig in India boarden met een bom op zak en vlak voordat je op schiphol landt de boel naar de tering te blazen? Kinderlijk eenvoudig, C4 explosief 1500 euro, ticket naar Nederland 633 euro, boven Amsterdam een 747 opblazen en totale paniek in Nederland veroorzaken: onbetaalbaar.
Ja en de mensen in Nederland die wel kunnen lezen, en dingen begrijpen zoals risico's ongeacht veiligheid zijn de bok want dat zijn de terroristenquote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar goed dat ze dit niet lezen zullen, zeggen we dan maar!
Scary movie 3 oidquote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:59 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Waar komt je icoon trouwens vandaan? Die met die ronddraaiende stoel.
Goed, dit is voor mij nu een verspilling van tijd. Ik heb mijn punt wel duidelijk gemaakt dacht ik zo. Anders was je wel met valide argumenten gekomen.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 00:05 schreef LXIV het volgende:
Hoe weet jij mijn naam trouwens? Ik heb toch nooit met jou gePM-ed ofzo?? En wie is Truus?
Deze informatie geef je over jezelf al bloot: blog van LXIV.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 00:05 schreef LXIV het volgende:
Hoe weet jij mijn naam trouwens? Ik heb toch nooit met jou gePM-ed ofzo?? En wie is Truus?
Je wordt ook wel Rost van Tonningen genoemd begrijp ik?quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk mogen jullie mensen aangeven bij de overheid. Het is zelfs jullie plicht. Ik doe zelf niet anders wanneer ik ergens onraad of illegalen vermoed. Maar ik kan je verzekeren dat ik 100% clean ben hoor!
Deze post omschrijft heel mooi het gevaar vna dit soort bizarre privacy-schendende maatregelen.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 01:13 schreef Stupendous76 het volgende:
ps: gelijke discussie op Tweakers.net
quote:Op zaterdag 16 februari 2008 01:19 schreef Iblis het volgende:
Bovendien is het hele idee dat je bij voorbaat al meewerkt aan je eigen veroordeling, door biometrische kenmerken in te leveren, al zeer dubieus. Ik mag dan ook hopen dat dit er niet doorkomt.
Ah, daarom staan politici te trappelen om dat soort dingen bij het eerste de beste zuchtje terroristische tegenwind overboord te gooienquote:Op zaterdag 16 februari 2008 01:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zeer sterk argument, het niet gehouden zijn aan het meewerken aan je eigen veroordeling is erg diep geworteld in de meeste Westerse rechtsystemen.
Ze laten zich toch niet tegenhouden door iets triviaals als wetten om hun zin door te drijven?quote:Op zaterdag 16 februari 2008 10:16 schreef gronk het volgende:
[..]
Ah, daarom staan politici te trappelen om dat soort dingen bij het eerste de beste zuchtje terroristische tegenwind overboord te gooien
Nou dan geef maar eens zo'n voorbeeld van iemand die puur op basis van vingerafdruk onschuldig veroordeeld is!quote:Op zaterdag 16 februari 2008 01:19 schreef Iblis het volgende:
Vingerafdrukken zijn weliswaar uniek, ze worden aan de hand van bepaalde kenmerken met elkaar vergeleken, waarna besloten wordt of het een 'match' betreft of niet. Er zijn voldoende voorbeelden van mensen die op basis van vingerafdrukken veroordeeld zijn die onschuldig waren.
Het zal nooit louter de vingerafdruk zijn, ik had ook niet veroordeeld moeten zeggen, maar tot verdachte gebombardeerd. Alhoewel het volgende dicht in de buurt komt:quote:Op zaterdag 16 februari 2008 10:53 schreef Gia het volgende:
Nou dan geef maar eens zo'n voorbeeld van iemand die puur op basis van vingerafdruk onschuldig veroordeeld is!
En de volgende zaak:quote:Stephan Cowans (d. 2007-10-25) was convicted of attempted murder in 1997 after he was accused of the shooting of a police officer while fleeing a robbery in Roxbury, Massachusetts. He was implicated in the crime by the testimony of two witnesses, one of whom was the victim. The other evidence was a fingerprint on a glass mug that the assailant drank water from, and experts testified that the fingerprint belonged to him. He was found guilty and sent to prison with a sentence of 35 years. While in prison he earned money cleaning up biohazards to accrue enough money to have the evidence tested for DNA. The DNA did not match his; he had already served six years in prison before he was released.
En hier een gevalletje wat er gebeurt als je tegen een grote database matcht:quote:Shirley McKie was a police detective in 1997 when she was accused of leaving her thumb print inside a house in Kilmarnock, Scotland where Marion Ross had been murdered. Although detective constable McKie denied having been inside the house, she was arrested in a dawn raid the following year and charged with perjury. The only evidence was the thumb print allegedly found at the murder scene. Two American experts testified on her behalf at her trial in May 1999 and she was found not guilty.
quote:Brandon Mayfield is an Oregon lawyer who was identified as a participant in the Madrid bombing based on a so-called fingerprint match by the FBI. The FBI Latent Print Unit ran the print collected in Madrid and reported a match against one of 20 fingerprint candidates returned in a search response from their IAFIS—Integrated Automated Fingerprint Identification System. The FBI initially called the match "100 percent positive" and an "absolutely incontrovertible match". The Spanish National Police examiners concluded the prints did not match Mayfield, and after two weeks identified another man who matched.
Dat hangt ervanaf. Het maakt je wel verdachte, in eerste instantie. Dan blijkt daarna dat de vingerafdrukken aan jou behoren, en jij een vriendin bent, en b.v. een alibi hebt, waardoor je het waarschijnlijk niet geweest kunt zijn.quote:Als bij mijn vriendin wordt ingebroken, zullen ze mijn vingerafdrukken vinden. Dat is logisch. Dat maakt mij nog niet verdacht.
Nou, wat een voorbeelden, bij de eerste komt er nog een getuige bij de vingerafdruk. Dus geen voorbeeld van iemand die op basis van alleen een vingerafdruk veroordeeld is.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 11:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het zal nooit louter de vingerafdruk zijn, ik had ook niet veroordeeld moeten zeggen, maar tot verdachte gebombardeerd. Alhoewel het volgende dicht in de buurt komt:
[..]
En de volgende zaak:
[..]
En hier een gevalletje wat er gebeurt als je tegen een grote database matcht:
[..]
Als ik op tv zie hoe zo'n zoektocht door zo'n database gaat, dan zijn er toch verdomd weinig matches. Als de kans zo groot is dat jij per ongeluk matched met een vingerafdruk die aan de andere kant van Nederland gevonden wordt, dan zou in een land als Amerika, met een dermate grote database, veel vaker een match gevonden worden.quote:Dat hangt ervanaf. Het maakt je wel verdachte, in eerste instantie. Dan blijkt daarna dat de vingerafdrukken aan jou behoren, en jij een vriendin bent, en b.v. een alibi hebt, waardoor je het waarschijnlijk niet geweest kunt zijn.
Het punt is echter, dat ze zo'n vingerafdruk vinden, die door de database halen, en mensen vinden die eraan voldoen. Vanwege het idee dat een vingerafdruk zo betrouwbaar is, terwijl er tal van mogelijkheden voor fouten zijn (menselijk, maar ook bij de automatische identificatie), drukt dit een zwaar stempel op iemand. Het gevaar dat er dan vanuit een soort van tunnelvisie gewerkt gaat worden lijkt me dan ook niet ondenkbeeldig.
En dat is het probleem. Als er zo'n database is, en er wordt ergens een moord gepleegd of iemand verkracht, dan wordt die hele database doorzocht. Iedereen wordt even als verdachte aangemerkt, er word impliciet gezegd: "Die zou het wel eens gedaan kunnen hebben, laten we vingerafdrukken vergelijken." En dan is er zo'n match, en dan ben je ook direct flink verdacht.
Het is niet meer gebaseerd op aanwijzingen die richting één dader leiden, en waarbij de vingerafdrukken het extra bewijs zijn. Als je nog maar 10 mensen over hebt, en een van hen heeft overeenkomende vingerafdrukken, dan is dat natuurlijk een stuk aannemelijker dan wanneer je nog 16 miljoen mensen hebt.
En ik ben bang dat zo vingerafdrukken, waarvan de betrouwbaarheid juist zo hoog wordt geacht, worden gebruikt als voldoende grond om iemand in eerste instantie verdacht te maken. En dan blijkt pas later dat je een vriendin bent, of een buurman, of wat dan ook.
Ik zou me eerder zorgen maken om Gia als ze opeens *tegen* law-and-order isquote:Op zaterdag 16 februari 2008 10:55 schreef Yildiz het volgende:
En weer krijgt mijn hoop in de mensheid een optater..
Kortom, ook al zit iemand zes jaar ten onrechte, als het jou het idee van schijnveiligheid bezorgt, dan is het allemaal prima.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 11:21 schreef Gia het volgende:
Nou, wat een voorbeelden, bij de eerste komt er nog een getuige bij de vingerafdruk. Dus geen voorbeeld van iemand die op basis van alleen een vingerafdruk veroordeeld is.
Er zijn ook heel veel voordelen aan het chippen van elke inwoner. Doen we toch ook niet? Dit is precies hetzelfde. Maar jij trapt er met open ogen in omdat ze alles langzaam invoeren. Hierna komen er overal op straat cameras te hangen, daarna moet iedereen alles digitaal betalen zodat elke transactie gelogd wordt, volgende stap is verplichte checkpoints op elke openbare plek voor je er naar binnen mag en we eindigen inderdaad met gechipte mensen. Alles uit naam van veiligheid en het bestrijden van misdaad natuurlijk hè.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 11:21 schreef Gia het volgende:
verhaal
Ik heb ook niets te verbergen, maar weiger om hier aan mee te gaan werken. Dan maar geen paspoort of rijbewijs. Ik weiger dit, dit gaat echt veel te ver. Den Haag, bekijk het maar!quote:Op vrijdag 15 februari 2008 20:21 schreef Ivo1986 het volgende:
Ik heb niets te verbergen maar ik vind dit geen goede ontwikkeling...
Vind dat nogal niet hetzelfde. Ze blijven van mijn lijf af.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 11:38 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Er zijn ook heel veel voordelen aan het chippen van elke inwoner. Doen we toch ook niet? Dit is precies hetzelfde.
Mee eens.quote:Maar jij trapt er met open ogen in omdat ze alles langzaam invoeren. Hierna komen er overal op straat cameras te hangen,
Niet mee eens, zal ook niet gebeuren.quote:daarna moet iedereen alles digitaal betalen zodat elke transactie gelogd wordt,
Ik ben wel voor een pasjessysteem om etters te weren uit zwembaden, bioscopen, disco's enz....quote:volgende stap is verplichte checkpoints op elke openbare plek voor je er naar binnen mag
Onzin.quote:en we eindigen inderdaad met gechipte mensen.
Sommige dingen kunnen daar inderdaad toe bijdragen.quote:Alles uit naam van veiligheid en het bestrijden van misdaad natuurlijk hè.
Je mag cd's en games niet kopieren. Wat is er mis met zo'n beveiliging?quote:Dit gaat net zo worden als kopieerbeveiliging op cd's en games. De goeden hebben er last van en de kwaadwilligen vinden overal manieren om tussen de mazen te ontsnappen.
Waar maak je je dan druk om? Trek je toch gewoon handschoenen aan!quote:Je bent sowieso wel een amateur als je een misdaad pleegt zonder handschoenen natuurlijk.
Hoe weet je dat? De ervaring leert dat je politici niet kunt vertrouwen, eigenlijk vertrouw ik het pas als het in de Grondwet staat dat er een grens is aan datgene wat de overheid mag doen. Die is er nu niet dus ik heb geen flauw idee waar je dat vertrouwen nu vandaan kunt halen.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 12:04 schreef Gia het volgende:
Niet mee eens, zal ook niet gebeuren.
Totaal andere discussie, dat zijn private partijen.quote:Ik ben wel voor een pasjessysteem om etters te weren uit zwembaden, bioscopen, disco's enz....
Hoe weet je zo zeker dat het onzin is dat mensen ooit gechipt gaan worden?quote:Onzin.
Beveiligingen zijn eenvoudig te omzeilen door mensen die daar verstand van hebben, denk bijvoorbeeld aan de OV-chipkaart. Je creeert slechts een systeem waar normale last van hebben en de boeven kunnen door gewoon een hacker in te huren eenvoudig de beveiliging omzeilen. De maatregel is dus volstrekt niet effectief.quote:Je mag cd's en games niet kopieren. Wat is er mis met zo'n beveiliging?
Nooit, want dat komt tot stand doordat een groot deel van bevolking alleen denkt via primaire gedachten waarin men in fractie zeer zwaarwegende beslissingen denkt te kunnen nemen (zo van "Oh, ja dat vind ik eigenlijk best een goede maatregel" in tien seconden heeft men tegenwoordig een oordeel klaar) en politici volledig los zijn van iedere ideologische inslag waardoor zij geen rem meer kennen om te voorzien in deze schijnbehoefte van de bevolking.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 12:43 schreef GaylordF0kker het volgende:
Vingerafdrukken, telefoontaps, RFID, wanneer stopt Big Brother met zijn enge praktijken?
quote:Op zaterdag 16 februari 2008 11:38 schreef ethiraseth het volgende:
daarna moet iedereen alles digitaal betalen zodat elke transactie gelogd wordt
Quoted for the (near) futurequote:Op zaterdag 16 februari 2008 12:04 schreef Gia het volgende:
Niet mee eens, zal ook niet gebeuren.
Als kinderen daardoor beschermd kunnen worden stemt Minister Verbod van de VerbodUnie direct voor hoorquote:Op zaterdag 16 februari 2008 13:36 schreef gronk het volgende:
Een troost: zolang de gristenunie in 't kabinet zit, zullen ze niet gaan experimenteren met geimplanteerde RFID's.
Ze moeten tenslotte wel terug te vinden zijn als ze ontvoerd worden.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 14:20 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Als kinderen daardoor beschermd kunnen worden stemt Minister Verbod van de VerbodUnie direct voor hoor.
Dit is een heel goed idee. Want die anti-privacymaatregelen worden zo langzaam ingevoerd, dat het bijna niet op valt.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 19:52 schreef OldJeller het volgende:
Eigenlijk moet er een centraal topic komen waarin alle doorgevoerde en geplande wijzigingen m.b.t. privacy en vrijheid worden opgesomd van de laatste paar jaar. Wat telkens bijgewerkt wordt.
Zul je versteld van staan hoeveel dat wel niet is, en het is interessant om het allemaal te weten.
Vraag mij ook af wanneer iedereen dan eindelijk gechipt wordt onder het mom van 'veiligheid' en 'gemak'.
Heb je goed gezien: 60 jaar geleden hadden we de Ausweis met vingerafdrukken en deJoden de Davidster. Nu krijg je een paspoort met je eigen vingerafdrukken erin en een chip in je hoofd geïmplanteerd. De geschiedenis herhaalt zich gewoon. Het is toch waanzinnig dat onschuldige burgers vingerafdrukken moeten afstaan?quote:Op zaterdag 16 februari 2008 11:45 schreef Chadi het volgende:
Inderdaad op naar een totalitair systeem.
quote:En dan ligt er een pijnlijke les uit het Nederlandse verleden. Een van de redenen waarom er in Nederland relatief veel Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn omgebracht was omdat we een uitstekende registratie hadden.
Wat we nu neerzetten is een systeem dat vele malen meer gegevens bevat en vele malen beter toegankelijk is. Het is voor een kwaadwillende regering een fluitje van een cent straks om alle ongelovigen of alle alcoholisten op te zoeken en te laten verdwijnen. Dat is immers in het belang van het grote geheel dan.
Los van het feit dat dit vanuit de EU komt en dus gewoon door zal gaan (want tegenhouden door bijvoorbeeld een referendum is door onze vrolijke vriendenclub in Den Haag onmogelijk gemaakt) zijn er een aantal punten in deze tekst waar ieder weldenkend mens van weet wat er gaat gebeuren:quote:Database van alle vingerafdrukken
Gepubliceerd: 16 februari 2008 09:33 | Gewijzigd: 16 februari 2008 18:15
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 16 febr. Staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken, CDA) stelt voor de vingerafdrukken van iedereen die een identiteitsbewijs aanvraagt toegankelijk te maken voor opsporing.
Dat blijkt uit een wetsvoorstel dat Bijleveld onlangs naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Alle landen van de Europese Unie moeten vanaf juni volgend jaar paspoorten uitgeven waarin twee vingerafdrukken van de houder opgenomen zijn. Bijleveld stelt voor justitie onder voorwaarden toegang te verlenen tot de ‘centrale reisdocumentenadministratie’. Daarmee krijgt justitie de beschikking over een database met de vingerafdrukken van alle Nederlanders van zes jaar en ouder.
Volgens het wetsvoorstel van Bijleveld zou de database alleen geraadpleegd mogen worden bij zwaardere misdrijven en met toestemming van de officier van justitie. „Niet iedere rechercheur kan erin grasduinen”, aldus een woordvoerder van het ministerie.
Ook het gebruik wordt beperkt. Justitie mag geen willekeurige vingerafdrukken van een plaats delict in de database invoeren. Een officier zou alleen vingerafdrukken van een concrete verdachte mogen voorleggen, met het doel deze te identificeren.
Ik wel, genoeg zelfs, ik heb een dikke zak buitenwiet liggen voor eigen gebruik, pretpillen in een laatje voor af&toe, een flesje geen-spa-blauw in de koelkast en een nachtkastje vol zaken die ik in bed gebruik inclusief de inmiddels verboden poppers, daarnaast is mijn betaalgedrag niet echt netjes als ik aan het eind van de maand krap zit.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 20:21 schreef Ivo1986 het volgende:
Ik heb niets te verbergen maar ik vind dit geen goede ontwikkeling...
quote:Veel mensen hebben niet in de gaten wat er gaande is doordat de maatregelen in stukjes komen. Iedere losse maatregel leidt niet tot veel discussie. Maar als je ze samen beschouwt, ziet het er heel anders uit.
Hier de meest relevante ontwikkelingen van de laatste tien jaar samengevat:
* Wet ongebruikelijke transacties; Alle grote financiële transacties dienen gemeld te worden.
* Telecomwet voor aftappen telefoonverkeer; Op verzoek moet ieder telefoongesprek (vast danwel mobiel) afgeluisterd kunnen worden.
* Wet op de Legitimatieplicht; Iedereen moet in de openbare ruimte een kunnen laten zien wie hij/zij is
* Preventief fouilleren; Indien de politie daar aanleiding toe ziet, kan men in aangewezen gebieden iedereen fouilleren.
* Elektronisch Kind Dossier (EKD) en Verwijzingsindex; Met ingang van dit jaar moet van alle kinderen vanaf hun geboorte een EKD bijgehouden worden met daarin oa 900 vragen over de het kind, de ouders (gelovig of niet, vroeger mishandeld….) en de omgeving (slechte buurt, water dicht bij huis….). Meerdere instanties hebben toegang tot het dossier. Het blijft actief tot het kind 19 wordt en moet nog tot 15 jaar na het laatste incident bewaard worden (dus maximaal tot iemand 34 wordt)
* Wet Vorderen gegevens; Geeft opsporingsinstanties meer bevoegdheden om gegevens bij verschillende organisaties opvragen. Zo kunnen bijvoorbeeld de uitleengegevens bij een bibliotheek ingezien worden
* Swift; Nederland staat toe dat Amerika gegevens over internationale betalingen vanuit NL kan inzien
* Bankgegevens; Nederland staat toe dat Amerika bij buitenlandse vestigingen van Nederlandse banken kan afdwingen de rekeninggegevens van Nederlanders in te zien
* Vliegtuigpassagiersgegevens (PNR agreement); Europa (en dus NL) heeft ingestemd dat de VS allerlei gegevens over de passagiers krijgen voor vertrek, inclusief geloofsovertuiging indien bekend
* Wijziging wet op de Telecom; Geeft de ministers de mogelijkheid om mobiele gesprekken af te luisteren en/of te lokaliseren, zonder gerechtelijk bevel en zonder medeweten van de telecomproviders.
* Europese dataretentiewet; Alle verkeergegevens van mobiele gesprekken, alle positiebepalingen van mobiele telefoons en alle internethandelingen (mail, surfen…) moeten een half jaar worden bewaard en opgevraagd worden
* Uitbreiding wet invordering; Alle bovengenoemde verkeersgegevens in Nederland tenminste 18 maanden bewaren (ontwerp)
* Wet Structuur Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen en BSN; Alle bestanden van uitvoeringsorganisaties moeten op persoon (nu middels Burger Service Nummer) gekoppeld worden
* Wet Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten; De AIVD mag alle gegevensbestanden binnen overheid en bedrijfsleven opvragen en daarop datamining (patronen zoeken) toepassen
* Videobewaking; In vrijwel alle gemeenten en in metro’s, bussen, treinen, winkels, winkelcentra, ziekenhuizen, sporthallen, etc… wordt er 24 uur per dag met videocamera’s alles geregistreerd wat plaats vindt
* Elektronisch Medicatie Dossier: Alle gegevens over gebruikte medicijnen worden per persoon vastgelegd
* Elektronisch Patiënt Dossier: Alle medische gegevens van een persoon komen in één elektronisch dossier te zitten (nog in opbouw)
* OV chipkaart; Op naam staand vervoersbewijs dat vanaf 1-1-2009 voor alle openbaar vervoer met gelden en waarmee alle vervoersbewegingen vastgelegd kunnen worden
* Nationale Sigint Organisatie
* Paspoort met biometrische gegevens; Nieuwe paspoorten worden voorzien van een chip met biometrische gegevens. Deze gegevens komen vanaf 2009 ook in databases en kunnen voor andere doeleinden gebruikt worden.
bron
geen idee maar ik weiger idd die gegevens te gaan geven , dan maar geen paspoort dus ik zal het snel genoeg uit gaan vinden als dit ingevoert isquote:Op vrijdag 15 februari 2008 21:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
Op welke grond denkt onze overheid de burger te mogen dwingen om deze informatie aan hen te geven? Zaken als een gelaatsscan of vingerafdrukken weiger ik eigenlijk af te staan. Wat gebeurt er eigenlijk als je weigert aan deze onzin mee te doen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |