quote:Aangifteprogramma 2007 beschikbaar
Vóór 1 april 2008 moeten bijna 9 miljoen mensen aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2007 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2007 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.
Let op!
Om de elektronische aangifte 2007 te ondertekenen, hebt u een DigiD-inlogcode nodig. U kunt uw DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt u op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl/aanvragen.
quote:Als u een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet u voor 1 april 2008 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als u een aangiftebiljet hebt gehad, kunt u het aangifteprogramma 2007 gebruiken.
Hebt u geen aangiftebrief of -biljet voor 2007 gehad? Maar verwacht u wel dat u meer dan ¤ 13 terugkrijgt van ons? Dan kunt u ook aangifte doen met het aangifteprogramma. U kunt tot en met 31 december 2012 geld terugvragen.
Aangifte doen
U kunt op 2 manieren aangifte doen:
elektronisch
Hiervoor kunt u het aangifteprogramma 2007 downloaden.
op papier
Hiervoor kunt u het papieren E-, P-, T- of Tj-biljet invullen.
De elektronische aangifte heeft een aantal voordelen boven het papieren aangiftebiljet.
Extra controle
Had u of uw fiscale partner vermogen, zoals spaartegoeden, beleggingen, een vakantiewoning of een door u verhuurde woning? Wij besteden hier bij de behandeling van uw aangifte 2007 extra aandacht aan.
Aangifteprogramma downloaden:quote:Wanneer krijgt u van ons bericht?
Als uw aangifte vóór 1 april 2008 bij ons binnen is, krijgt u doorgaans vóór 1 juli 2008 bericht. U krijgt dan te horen of u een bedrag moet betalen of dat u een bedrag terugkrijgt. Meestal zult u dan eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen ontvangen over 2007 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna ontvangt u de definitieve aanslag over 2007. Wij beoordelen aan de hand van uw aangifte ook of u al belasting en premie moet betalen over 2008. In dat geval krijgt u een voorlopige aanslag 2008.
quote:Op maandag 4 februari 2008 13:26 schreef Zweefvliegje het volgende:
Oke, bedankt voor je antwoord tot zover!
Nu bedenk ik me nog iets.. we krijgen een maandelijks voorschot bedrag van de belastingdienst, kan je die ook nog ergens specificeren? Tenminste, ik neem aan dat dat uitmaakt voor ze.
Ja, onder het kopje 'te verrekenen bedragen' en dan het vierde keuzevakje.quote:Op maandag 4 februari 2008 13:26 schreef Zweefvliegje het volgende:
Oke, bedankt voor je antwoord tot zover!
Nu bedenk ik me nog iets.. we krijgen een maandelijks voorschot bedrag van de belastingdienst, kan je die ook nog ergens specificeren? Tenminste, ik neem aan dat dat uitmaakt voor ze.
Volgende deel
Geen idee wat jij hier gedaan hebt en wat je met 'in de min komen' bedoelt.quote:Op maandag 4 februari 2008 14:26 schreef Damzkieee het volgende:
Vraag: Mijn vriendin heeft voor +/- 5.000 aan freelanceklussen gedaan. Ook heeft ze een stage en een afstudeeropdracht gedaan waar ze beide een jaaropgaaf van heeft ontvangen.
Als ik een belastingformulier ga invullen voor haar, kom ik zelfs met aftrekposten dik in de min uit.
Ook voor de zorgafhankelijke (?) bijdrage kom ik in de min uit.
2 vragen:
1. Moet zij apart voor zowel het inkomstendeel als het zorgdeel betalen? Bij beide bedragen staat: te betalen...
2. Ze heeft geen blauwe envelop gehad, kan ze er ook voor kiezen geen aangifte te doen als aangifte doen voor haar betekent dat ze moet betalen?
Heb je nog even tijd om je mentaal voor te bereiden op de 'stress-posten'.quote:Op maandag 4 februari 2008 14:33 schreef Ingetje79 het volgende:
Moet alleen het pensioengebeuren nog krijgen. Zijn ze laat mee dit jaar
Ze heeft juist geen enveloppe gekregen.quote:Op maandag 4 februari 2008 14:56 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Geen idee wat jij hier gedaan hebt en wat je met 'in de min komen' bedoelt.
Over de stagevergoeding en de afstudeeropdracht is als het goed is de werkgeversbijdrage ZVW ingehouden. Over de freelance opbrengst zal ze nog de 4,4% moeten afdragen.
1. Wat bedoel je met het inkomensdeel en het zorgdeel? Waar staan die beide bedragen?
2. Nee, een blauwe enveloppe betekent: aangifte doen. Helaas,...
Maar geen 'uitnodiging' ontvangen, of maakt dat geen ene donder uit en komen ze er toch wel achter?quote:Op maandag 4 februari 2008 15:31 schreef ManAtWork het volgende:
Sorry, woordje 'geen' niet gelezen.
Maar toch: in dit geval moet je wel aangifte doen.
Kijk op de aanslag voor de gemeentelijke heffingen of het waterschap.quote:Op maandag 4 februari 2008 17:00 schreef PrincePolly het volgende:
Misschien een domme vraag: hoe kom ik achter de WoZ waarde van mijn huis? Of is die weer hetzelfde als vorig jaar?
Heb van de week wel een gemeentelijke brief gehad inzake WoZ en diftar en al die Bullshit, maar de waarde stond niet vernoemd...
Nee.quote:Op maandag 4 februari 2008 17:13 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Zijn er ook tips voor iemand die zich er niet toe kan zetten om aan de aangifte te beginnen?
Welke bank heb je?!? Iedere bank verstrekt een jaaropgave waar de benodigde gegevens op staan.quote:Op maandag 4 februari 2008 17:24 schreef Zweefvliegje het volgende:
Pfff, ik snap nog steeds de ballen van dat hele eigen huis gedoe.
Betaalde rente en eigenwoningschuld..
(volgende bedragen zijn fictief)
Ervanuitgaande dat er elke maand 800 euro wordt afgeschreven van de hypotheek (op de rekening staat "rente lening".. Is mijn betaalde rente dan 800 x 12 = 9600?
En wat is dan mijn eigen woningschuld op 31 december 2007, ervanuitgaande dat het huis half 2006 is aangeschaft voor 160.000 euro, met hypotheek voor 180.000 euro?
Dan moet die overige ¤20.000 wel aangewend zijn voor verbetering van de eigen woning, en mag er nog niets zijn afgelost. Anders slechts ¤160.000 minus 8/9 (vermoed ik) van de aflossing.quote:Op maandag 4 februari 2008 18:23 schreef ManAtWork het volgende:
En de eigenwoningschuld zal ¤ 180.000,- ervan uitgaande dat het gehele bedrag in box 1 (eigenwoningschuld) valt.
Zoals gezegd: ervan uitgaande dat de hele ¤ 180.000,- als eigenwoningschuld kwalificeert,...quote:Op maandag 4 februari 2008 18:33 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dan moet die overige ¤20.000 wel aangewend zijn voor verbetering van de eigen woning, en mag er nog niets zijn afgelost. Anders slechts ¤160.000 minus 8/9 (vermoed ik) van de aflossing.
jaquote:Op maandag 4 februari 2008 20:10 schreef isweerterug het volgende:
Nog even omdat mijn vraag wat is ondergesneeuwd:
In oktober is mijn toenmalige vriendin officieel vrijgewaard (notariëel) van de hypotheek. Klopt het dat ik tot oktober 50% eigenaar was en daarna 100%?
Je bent nu in ieder geval 100% eigenaar van de schuld.quote:Op maandag 4 februari 2008 20:10 schreef isweerterug het volgende:
Nog even omdat mijn vraag wat is ondergesneeuwd:
In oktober is mijn toenmalige vriendin officieel vrijgewaard (notariëel) van de hypotheek. Klopt het dat ik tot oktober 50% eigenaar was en daarna 100%?
Simpel: niet.quote:Op maandag 4 februari 2008 22:01 schreef DropjesLover het volgende:
hey allemaal,
ik heb mn belastingspul ingevuld in het programma, maar ik krijg nu al een week de fout
"End of file or no input" na accoord en voordat de browser iets opent. zowel met firefox en IE als standaardbrowsers. het belastingaangifteprogramma heb ik toegevoegd aan de firewall, dus die wordt als het goed is niet tegengehouden.
wie weet hoe ik dit fix?
Zie www.belastingdienst.nl : er schijnt een storing te zijn.quote:Op maandag 4 februari 2008 22:01 schreef DropjesLover het volgende:
hey allemaal,
ik heb mn belastingspul ingevuld in het programma, maar ik krijg nu al een week de fout
"End of file or no input" na accoord en voordat de browser iets opent. zowel met firefox en IE als standaardbrowsers. het belastingaangifteprogramma heb ik toegevoegd aan de firewall, dus die wordt als het goed is niet tegengehouden.
wie weet hoe ik dit fix?
die arbeidskorting staat lang niet altijd op de loonstrook vermeld, soms bij de cummulatieven, maar niet in de bruto netto berekening. Mijn ervaring is dat daar de jaaropgave echt voor nodig is.quote:Op maandag 4 februari 2008 23:01 schreef ManAtWork het volgende:
- Loon voor loonheffing
- Totaal ingehouden loonheffing
En ergens zou je bij voorkeur nog de arbeidskorting moeten kunnen vinden. Dan heb je alles voor je loon uit dienstbetrekking.
En de premie ZVW kun je nog invullen bij je ziektekosten. Om te kijken of je nog over de drempel gaat met de overig posten.
Even een repost uit het vorige topic, omdat ik nog steeds met de vraag zit wat nu handig is om te doen mbt wanneer betalen.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 09:54 schreef dyna18 het volgende:
Even een vraagje wat verstandig is met het betalen van een belastingaanslagen.
Ik krijg net een blauwe brief, waarin ze graag willen dat ik 500 euro overmaak voor 2008, voor 29 feb te betalen. Ik zou natuurlijk echter veel liever pas in juli 2009 het geld over het belastingjaar 2008 willen betalen.
Zeker omdat ik ook al in juni 2007 moest betalen voor belastingjaar 2006, en in december 2007 moest betalen voor belastingjaar 2007.
Oftewel in 6 maanden tijd mag ik even belasting betalen voor 3 jaar.
Nou begrijp ik dat over teveel betaalde belasting vanaf 1juli 2008 rente wordt gegeven. Echter als deze 500 euro gewoon terecht is, neem ik aan dat ik daar geen rente over krijg, en dat zij zich helemaal suf lachen omdat ik in feb 2008 al betaal, wat eigenlijk ook in juli 2009 kan.
Wat is wijsheid hierin?
Wat ik dus vreemd vind, is dat ik vooraf moet betalen. Namelijk in februari al voor 2008. Hiervoor moest ik steeds achteraf betalen. Is er geen mogelijkheid dat je toch pas in december 2008 kan betalen? Of betaal je dan rente over de periode 01-7-08 tot 31-12-08?quote:Op dinsdag 5 februari 2008 15:30 schreef ManAtWork het volgende:
Zoals ik ook in het vorige topic heb aangegeven: waarom 2008 niet gewoon betalen in de termijnen die je krijgt.
Hoef je niet alles in één keer te betalen en voorkomt toch dikke fiscusrente.
Dat klopt, heffingsrente begint te lopen vanaf halverwege het tijdvak (1 juli dus).quote:Op dinsdag 5 februari 2008 16:13 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Wat ik dus vreemd vind, is dat ik vooraf moet betalen. Namelijk in februari al voor 2008. Hiervoor moest ik steeds achteraf betalen. Is er geen mogelijkheid dat je toch pas in december 2008 kan betalen? Of betaal je dan rente over de periode 01-7-08 tot 31-12-08?
Zoals MaW al zei: je betaald het in gedeeltes, uitgesmeerd over het hele jaar, en zonder rente. En dat is redelijk: Stel, je zou de hele aanslag krijgen op 30 juni. Je zou dan het hele bedrag moeten betalen, nog net zonder rente. Zoals de situatie nu is betaal je de helft vooruit (in gedeelten), daar heb je dus een nadeel van. De andere helft betaal je later, daar heb je dus voordeel van. Die heffen elkaar precies op! Zoals hierboven al gezegd, als je de aanslag op 31 december zou krijgen zou je een half jaar hefffingsrente moeten betalen.quote:Als het pijlmoment 1 juli is, dan geef ik de BD dus eigenlijk een renteloze lening over de periode 29-02 t/m 31-06... En daar heb ik dus al helemaal geen zin in. Ik zet het geld veel liever nog even op een spaarrekening.
Dat kan dus niet, en dat is ook weer logisch. Jouw belastingschuld ontstaat immers ook niet pas op 31 december, die ontstaat gedurende het hele jaar. Gemakshalve gaan ze er vanuit dat dit lineair ontstaat (elke dag even veel), en aangezien ze niet met samengestelde interest rekenen komt het precies uit dat de rente begint te lopen op de helft van het jaar tijdvak eigenlijk.quote:Vandaar dus dat ik op zoek ben naar de mogelijkheden om toch pas aan het eind van 2008 te betalen (zonder credit rente te hoeven betalen).
quote:Elektronische aangifte IB 2007 voor Windows
Het is op dit moment niet mogelijk de elektronische aangifte inkomstenbelasting 2007 te downloaden.
Alle leningen aangegaan ter verwerving of verbetering van de eigen woning zijn aftrekbaar (even afgezien van eigenwoningreserve). Het hypothecaire aspect van die lening, dat die woning tevens bezwaard is met een recht van hypotheek ten gunste van de bank, is daarvoor niet relevant.quote:Op woensdag 6 februari 2008 11:18 schreef Ingetje79 het volgende:
Hoe zit het eiks met een hypothecaire geldlening. Is dat nou wel of niet aftrekbaar?
Zullen we er maar van maken dat de betaalde rente daarover aftrekbaar is.....?quote:Op woensdag 6 februari 2008 11:37 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Alle leningen aangegaan ter verwerving of verbetering van de eigen woning zijn aftrekbaar (even afgezien van eigenwoningreserve). Het hypothecaire aspect van die lening, dat die woning tevens bezwaard is met een recht van hypotheek ten gunste van de bank, is daarvoor niet relevant.
De laatste zin snap ik nietquote:Op woensdag 6 februari 2008 11:37 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Alle leningen aangegaan ter verwerving of verbetering van de eigen woning zijn aftrekbaar (even afgezien van eigenwoningreserve). Het hypothecaire aspect van die lening, dat die woning tevens bezwaard is met een recht van hypotheek ten gunste van de bank, is daarvoor niet relevant.
Die laatste zin: een hypothecaire lening is net een gewone lening, maar dan met als extraatje dat wanneer jij de aflossing of rente niet betaalt, de kredietverstrekker jouw huis mag verkopen. Dat extraatje is geen enkel criterium om te bepalen of de kosten van die lening (rente, maar ook afsluitprovisie) aftrekbaar zijn. Voor de fiscus is het inderdaad heel lastig om na te gaan of geld van een lening gebruikt wordt ter aankoop of verbetering van de woning, maar het kan natuurlijk nooit om meer gaan dan wat je aan verkrijging+verbetering van je woning hebt uitgegeven. Het is zelfs toegestaan om de kosten van een lening af te trekken wanneer die lening pas afgesloten is nadat je uit eigen zak hebt betaald, wanneer je op dat tijdstip maar het plan had om daarvoor een lening af te sluiten (zie je het voor je om dat te kunnen controlerenquote:Op woensdag 6 februari 2008 11:50 schreef Ingetje79 het volgende:
[..]
De laatste zin snap ik niet![]()
Maar hoe kan de belasting nou nagaan waarvoor je het geld hebt gebruikt?
We hebben vorig jaar wel een kleine lening afgesloten voor een verbouwing. Die rente kan ik dus opvoeren en waar precies zet ik dat dan neer op het formulier?
Ik kreeg net ook het overzicht netaalde rente van de bank toevallig.quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:32 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Die laatste zin: een hypothecaire lening is net een gewone lening, maar dan met als extraatje dat wanneer jij de aflossing of rente niet betaalt, de kredietverstrekker jouw huis mag verkopen. Dat extraatje is geen enkel criterium om te bepalen of de kosten van die lening (rente, maar ook afsluitprovisie) aftrekbaar zijn. Voor de fiscus is het inderdaad heel lastig om na te gaan of geld van een lening gebruikt wordt ter aankoop of verbetering van de woning, maar het kan natuurlijk nooit om meer gaan dan wat je aan verkrijging+verbetering van je woning hebt uitgegeven. Het is zelfs toegestaan om de kosten van een lening af te trekken wanneer die lening pas afgesloten is nadat je uit eigen zak hebt betaald, wanneer je op dat tijdstip maar het plan had om daarvoor een lening af te sluiten (zie je het voor je om dat te kunnen controleren).
Die kosten zijn negatief onder het kopje belastbare inkomsten uit eigen woning (preciese bewoording kan wat verschillen) in box 1.
Combinatiekorting: makkelijk verdiend
Loon LHquote:Op woensdag 6 februari 2008 12:36 schreef RobKel het volgende:
even wat vragen die rijzen bij het invullen van mijn aangifte?
1
Welk loon moet ik opgeven bij loon uit loondienst? Er staan op mijn jaaropgaaf drie bedragen en de BD specificeert niet eens of het bruto of netto moet worden ingegeven (bruto lijkt me).
Loon LH, Loon SVW of Loon ZVW?
Wat onder de noemer 2007 valt. Hiervan heb je als het goed is ook een voorlopige aanslag gehad.quote:2
ik moet de ontvangen zorgtoeslag ook invullen, nu is het zo dat ik december 2006 ZT heb ontvangen onder de noemer ZT januari 2007, in december 2007 heb ik ook ZT ontvangen onder de noemer ZT januari 2008. Dit bedrag verschilt. Je ontvangt het altijd voor de komende maand. Moet ik nu opgeven wat ik daadwerkelijk in 2007 heb ontvangen of wat onder de noemer 2007 valt?
Zie het epistel van DonJames in deel 1.quote:3
mag je je collegegeld aftrekken als je ouders het van hun rekening hebben laten afschrijven (nee toch?)?
en mag je het uberhaupt wel aftrekken als je stufi van de IB-groep krijgt (2ejaars WO)?
Ja.quote:4
klopt het dat je een vast bedrag aan basispremie af mag trekken ook al heb jij een voordeligere basisverzekering gehad?
ExtraVerzorgd1 + Tandverzorgd1 maal 12. De korting zou ik buiten beschouwing laten.quote:5
welk bedrag kan ik nu aan aanvullende ziektepremie opgeven. Het is in 2007 bij mij als volgt opgebouwd geweest via Menzis:
Zorgverzorgd (basis) ¤ 95.25 per maand
ExtraVerzorgd1 ¤ 6.25 per maand
Tandverzorgd1 ¤ 6.50 per maand
Totaal bruto premie ¤ 108.00 per maand
korting klant -¤ 8.15 per maand
totale premie ¤ 99.85 per maand
hierdoor weet ik nog steeds niet welk bedrag aanvullend is geweest, of moet ik die korting buiten beschouwing laten? of contact opnemen met menzis?
bij voorbaat dank!
Ik kreeg net ook het overzicht betaalde rente van de bank toevallig.quote:Die laatste zin: een hypothecaire lening is net een gewone lening, maar dan met als extraatje dat wanneer jij de aflossing of rente niet betaalt, de kredietverstrekker jouw huis mag verkopen. Dat extraatje is geen enkel criterium om te bepalen of de kosten van die lening (rente, maar ook afsluitprovisie) aftrekbaar zijn. Voor de fiscus is het inderdaad heel lastig om na te gaan of geld van een lening gebruikt wordt ter aankoop of verbetering van de woning, maar het kan natuurlijk nooit om meer gaan dan wat je aan verkrijging+verbetering van je woning hebt uitgegeven. Het is zelfs toegestaan om de kosten van een lening af te trekken wanneer die lening pas afgesloten is nadat je uit eigen zak hebt betaald, wanneer je op dat tijdstip maar het plan had om daarvoor een lening af te sluiten (zie je het voor je om dat te kunnen controleren ).
Die kosten zijn negatief onder het kopje belastbare inkomsten uit eigen woning (preciese bewoording kan wat verschillen) in box 1.
Klopt. Het antwoord is ook niet goed. De rente is aftrekbaar in het onderdeel 'Betaalde rente en kosten eigenwoningschuld'quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:58 schreef Ingetje79 het volgende:
[..]
Ik kreeg net ook het overzicht netaalde rente van de bank toevallig.
Daar staat ie op als EUR Hypotheek.
Maar wat bedoel je met het dikgedrukte? Hoezo zijn het belastbare inkomsten?
M.i. kost het toch alleen maar geld, zo'n lening.
Tuurlijk.quote:Op woensdag 6 februari 2008 13:05 schreef Ingetje79 het volgende:
Op woensdag 6 februari 2008 12:32 schreef GlowMouse het volgende:
Mag ik antwoord?![]()
Dat dacht ik zelf ook al iddquote:Op woensdag 6 februari 2008 13:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Klopt. Het antwoord is ook niet goed. De rente is aftrekbaar in het onderdeel 'Betaalde rente en kosten eigenwoningschuld'
Een negatief bedrag onder het kopje belastbare inkomsten uit eigen woning leidt tot het gewenste resultaat van een teruggaaf. Dat de bewoording in het aangifteprogramma anders is dan in de wet, doet daar niets aan af.quote:Op woensdag 6 februari 2008 13:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Klopt. Het antwoord is ook niet goed. De rente is aftrekbaar in het onderdeel 'Betaalde rente en kosten eigenwoningschuld'
Met jouw antwoorden maak je het de mensen alleen maar lastig.quote:Op woensdag 6 februari 2008 13:22 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Een negatief bedrag onder het kopje belastbare inkomsten uit eigen woning leidt tot het gewenste resultaat van een teruggaaf. Dat de bewoording in het aangifteprogramma anders is dan in de wet, doet daar niets aan af.
Wat mij betreft niet.quote:
Jij ookquote:Op woensdag 6 februari 2008 13:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wat mij betreft niet.
PS Je hebt (zo) een PM.
Ook hier weer: zie deel 1 en lees het epistel van DonJames. Hier staat alles haarfijn uitgelegd en toegelicht.quote:Op woensdag 6 februari 2008 15:29 schreef RobKel het volgende:
ze zei ook dat als mijn ouders mijn collegegeld van hun rekening af lieten schrijven, dat ik het niet als studiekosten zou mogen opvoeren
beetje jammer deze aftrekpost en haar berekening, hierdoor kom ik uit op een aftrekbaar bedrag van 501 euro
dan de drempel nog van 500 euro en het wordt een beetje nutteloos allemaal
Aha, had de eerste pagina slechts vluchtig gescand, blijkbaar téquote:Op woensdag 6 februari 2008 17:56 schreef ManAtWork het volgende:
Omdat de belastingdienst een storing heeft.
(Zie pag. 1 van het topic.)
Hihi, ik ben te snel geweest met vragen.quote:Op maandag 4 februari 2008 18:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Welke bank heb je?!? Iedere bank verstrekt een jaaropgave waar de benodigde gegevens op staan.
Maar ja, de rente is dan ¤ 9.600,- (als het een vaste rente is). En de eigenwoningschuld zal ¤ 180.000,- ervan uitgaande dat het gehele bedrag in box 1 (eigenwoningschuld) valt.
Klopt. Dit heeft je werkgever reeds verwerkt en hoef (lees: kan) je niet meer verwerken in de aangifte inkomstenbelasting.quote:Op zondag 10 februari 2008 11:17 schreef U het volgende:
Vraagje:
Ik lease een auto via werkgever, betaal een eigen bijdrage daarvoor (die ik geloof ik mag aftrekken). Moet ik deze EB nog zelf aftrekken van mijn 'loon loonbelasting'? Ik neem aan dat mijn werkgever dat nog niet voor mij gedaan heeft in het jaaroverzicht. En er is geen aparte invoerveld voor een dergelijke aftrekpost toch?
* ManAtWork zet weer een turfstreepje.quote:Op zondag 10 februari 2008 11:42 schreef komrad het volgende:
Ik ben ik de gelukkige situatie dat ik geen brief van de nederlandse uncle sam heb gehad omdat ik geen eigen woning heb en alleen inkomsten uit arbeid heb. Ik heb echter het vermoeden dat ik wel iets zou moeten betalen. Ben ik verplicht aangifte te doen of kan ik gewoon zeggen: geen brief dus geen aangifte en zoek het maar uit bij de BD.
ik formuleerde de vraag verkeerd: Aangezien het om een paar tientjes zal gaan (boven de drempel): loop ik een groot risico door geen aangifte te doen?quote:Op zondag 10 februari 2008 12:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
* ManAtWork zet weer een turfstreepje.
Kort maar krachtig: ja, je moet aangifte doen. De wetsartikelen staan ergens in dit topic wel vermeld.
Zeker weten? Want als ik op een salarisstrook kijk lijkt het alsof eerst de Loon LH wordt berekend, en vervolgens de eigen bijdrage er nog afgaat voor het nettoloon. Of is een werkgever dat verplicht om al te berekenen?quote:Op zondag 10 februari 2008 12:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Klopt. Dit heeft je werkgever reeds verwerkt en hoef (lees: kan) je niet meer verwerken in de aangifte inkomstenbelasting.
loon voor de loonheffing is het loon wat je in de aangifte moet gebruiken.quote:Op zondag 10 februari 2008 15:33 schreef komrad het volgende:
Ik heb nog een andere vraag: Op mijn jaaropgave staan zowel 'loon voor loonheffing' als 'loon voor zorgverzekeringswet'. In het aangifteprogramma staat alleen 'loon'. welke van de 2 moet ik nu invullen?
kweet niet of de Bd deze schuld ook doorkrijgt, maar het zou me niets verbazen, alles is tgenwoordig gekoppeld aan je bsn-nummer.quote:Op zondag 10 februari 2008 15:45 schreef HenkdeTank het volgende:
Hey,
Ik heb het afgelopen jaar een paar centjes niet helemaal wit bijverdiend en daarmee mijn studieschuld IBG afgelost. Ik weet dat de belastingdienst van mijn bank het saldo per 31/12/2007 krijgt. Ontvangen zij ook mijn schuld positie bij de IBG? Oftewel moet ik ook die extra verdiensten gaan opgeven of kom ik daar mee weg?
je krijgt hier geen boete voor, zodra je aangifte hebt gedaan trekt dat zich vanzelf recht. Dquote:Op zondag 10 februari 2008 16:56 schreef tinoburg het volgende:
weet iemand meer over het volgene; ?
ik had begin van het jaar(07) een baan ,in mei ging ik er wat anders naast doen via een uitzendbureau.
duidelijk aangegeven GEEN gebruik te willen maken van de loonheffingskorting, kwam er na 3maanden ineens achter dat ze het toch toepasten:S. Meteen om laten zetten, maar wat gebeurt er nu? krijg ik hier een boete voor? moet ik het te veel betaalde terugbetalen?
Ging om een bijbaan trouwens bij de ene baan 7000 verdient, bij de andere 6500 ofzo.
jij mag ook uitstel vragen dan heb je langer de tijd dan 3 maand......quote:Op zondag 10 februari 2008 17:51 schreef Amaranth het volgende:
Zelf moet je binnen 3 maanden aangifte doen. Waarom mag de belastingdienst er dan 5 jaar over doen om je aangifte definitief vast te stellen?
Niet als je geen uitnodiging hebt gehad maar wel belasting bent verschuldigd. (6 maanden +twee weken)quote:Op zondag 10 februari 2008 18:28 schreef sexymofo het volgende:
De 3 maanden termijn is ook alleen in het geval van uitnodiging. Anders heb je ook 5 jaar
iemand??quote:Op zondag 10 februari 2008 16:28 schreef Stansfield het volgende:
Welk bedrag mag je als HBO student bij je belastingaangifte als studiekosten aftrekken?
Ik snap niet hoe je je digid kunt gebruiken om te kijken hoe het ervoor staat? Heb je laatste keer wel voor april aangifte gedaan? Anders heeft de belastingdienst geloof ik 3 jaar de tijd om te reageren (iirc)..quote:Op dinsdag 12 februari 2008 14:12 schreef VeX- het volgende:
Ik ben er dit jaar maar eens vroeg bij. Ik besef nu pas dat ik van de vorige keer nog steeds niets heb gehoord en dat terwijl ik zo'n 150 euro hoor terug te krijgen. Helaas werkt m'n digid niet, dus ik kan niet checken wat ze erover te zeggen hebben. Dit jaar verwacht ik een stuk meer, maar sinds ik in september bij m'n werkgever weg ben gegaan heb ik nog steeds geen jaaropgave gehad. Dus dan moet ik daar ook weer achteraan. Ik ben het nu gewoon al zat.
Nog maar eens een keertje dan:quote:
quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:55 schreef DonJames het volgende:
Ik heb even een algemene studiekostenaftrekpost-post in elkaar gezet: alles onder voorbehoud
Mag ik mijn studiekosten aftrekken?
Onder studiekosten (scholingsuitgaven) worden verstaan de uitgaven voor een studie voor het beroep of werk, of voor een toekomstig beroep of werk. De kosten van een studie voor liefhebberij of met een algemeen karakter zijn niet aftrekbaar.
Welke kosten mag ik aftrekken?
-Les- of collegegeld
-Kosten voor studieboeken, vakliteratuur en ander lesmateriaal
-Afschrijving duurzame zaken. Hierbij moet rekening worden gehouden met levensduur, restwaarde en privé-gebruik. Voor een computer geldt een afschrijvingstermijn van 36 maanden en een restwaarde van 10%. Voorbeeld: Je koopt op 1 juli 2007 een PC van 1.500 euro, waarvan je aannemelijk kan maken dat je hem voor 33% van de tijd voor je studie gebruikt. De aftrek wordt dan: 1.500-150=1.350. 1.350/3=450. Maar, je hebt hem in 2007 maar 6 maanden, dus het bedrag vermenigvuldig je in dit jaar met 6/12e. Ook gebruikt je hem maar voor 1/3 deel voor de studie.
De aftrekpost voor de computer wordt hier dus 75 euro.
Let op: ontvangen vergoedingen van bijvoorbeeld een werkgever moet je van de bovenstaande bedragen afhalen.
Welke kosten komen niet in aanmerking?
-rente voor schulden op grond van de Wet Studiefinanciering 2000
-uitgaven voor levensonderhoud (huisvesting, kleding, voeding)
-reis- en verblijfkosten
-uitgaven voor studiereizen en excursies
-uitgaven voor werk-of studeerruimte (inclusief de inrichting)
Wat is de "Drempel"?
Het bedrag wat je totaal aan aftrekbare studiekosten hebt gemaakt moet je verminderen met 500 euro. Dit is de drempel.
Ik krijg studiefinanciering, mag ik alle bovenstaande kosten zomaar aftrekken?
Nee, je mag niet de daadwerkelijk gemaakte studiekosten aftrekken, maar slechts de normbedragen. Dit werkt als volgt:
Je mag in beginsel niet de werkelijk gemaakte kosten aftrekken, maar je hebt te maken met zogenaamde normbedragen. Er zijn globaal 2 situaties denkbaar:
1. Als je werkelijk gemaakte studiekosten 2 keer zo hoog zijn als het normbedrag, dan wordt de aftrekpost (gemaakte kosten-normbedrag-ontvangen prestatiebeurs).
2. Als de normbedragen hoger zijn dan de ontvangen prestatiebeurs (dus niet de aanvullende lening!), dan wordt de aftrekpost: (normbedrag-ontvangen prestatiebeurs).
De normbedragen voor HBO en WO-studies zijn waarschijnlijk:
Voor de periode 01-01-2007 t/m 31-08-2007: 179,90 per maand
Voor de periode 01-09-2007 t/m 31-12-2007: 182,17 per maand
Voor MBO is dit (onder voorbehoud, met dank aan de Elsevier-almanak):
1 januari 2007 t/m 31 juli 2007: 126,88 Euro
1 augustus 2007 t/m 31 december 2007: 128,25 Euro.
Let op: voor HBO en WO zijn de twee perioden afwijkend, namelijk 1januari 2007 t/m 31 augustus 2007 en dan natuurlijk 1 september 2007 t/m 31 december 2007!!
Ik heb geen recht meer op de prestatiebeurs, mag ik nu de werkelijke kosten aftrekken?
Nee, je moet de normbedragen gebruiken als je recht hebt op studiefinanciering volgens de Wet Studiefinanciering 2000. Onder het begrip studiefinanciering vallen ook:
-een aanvullende IBG-lening
-een OV-jaarkaart
Ook als je hiervan wel gebruik kán maken, maar dit vrijwillig niet doet, heb je nog steeds recht op studiefinanciering. Je mag in dat geval dus nog steeds niet de werkelijke kosten aftrekken.
Zorgkosten en alles ingevuld?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 22:04 schreef Syytön het volgende:
Ik heb vandaag mijn jaaropgave ontvangen. Ik hoop dat ik 'm verkeerd heb ingevuld. Zoals het er nu voor staat, krijg ik 77 euro terug.
Vorig jaar was dat nog 1038 euro.
Ja.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 22:19 schreef Guest73 het volgende:
Woning 1
Hypotheek 1: EUR 140.000
Verkocht (overdracht) op 30-03-2007 voor: EUR 182.500
Kosten makelaar: EUR 3.500
Betaalde rente ongeveer: EUR 2.000 (voor 3 maanden)
Woning 2
HYpotheek 2: EUR 235.000
Gekocht (overdracht) op 02-01-2007 voor: EUR 249.000
Rente per maand ongeveer: EUR 1.000
Op 30-03-2007 hypotheek 1 volledig afgelost.
Eigenwoningschuld voor de nieuwe woning op 31-12-2007 (bijleenregeling): EUR 225.000
Vragen:
- mag ik voor de maanden januari, februari en maart de rente van beide hypotheken aftrekken?
Ja.quote:- mag ik de rente van het overbruggingskrediet aftrekken?
Ja. 225/235 maal de rente maar,... zie hieronder.quote:- aangezien mijn eigenwoningschuld (225.000) lager is dan onze nieuwe hypotheek (235.000) mag ik voor de overige maanden (april t/m december) maar een deel van de rente van hypotheek 2 aftrekken?
Ja, dit kan als verbouwing/verbetering worden gezien. Dus als je hier de overige 10.000 voor gebruikt hebt, is de rente over de 235.000 aftrekbaar.quote:Alhoewel wij de volledige overwaarde van woning 1 hebben gestopt in woning 2 is er toch een verschil tussen de eigenwoningschuld en hypotheek 2. Dit komt waarschijnlijk doordat wij o.a. een gashaard hebben laten plaatsen en deze is meegenomen met hypotheek 2. Kan ik hier nog iets mee? Wordt dit als een verbouwing gezien?
Begin eens te vragen hoeveel loonheffing er is ingehouden.quote:
Dat kan inderdaad ook een optie zijn..quote:Op dinsdag 12 februari 2008 22:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Begin eens te vragen hoeveel loonheffing er is ingehouden.![]()
Misschien, ik zeg misschien, verklaart dat wel waarom er niet meer ontvangen wordt.
5175 euro. Zal dus wel kloppen.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 22:59 schreef Wexy het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad ook een optie zijn..
Bedoelde ook meer te zeggen dat als hij/zij antwoord wil waarom hij/zij minder terug krijgt.. dat er wel erg weinig info staat..
je krijgt alleen maar terug als je teveel betaald blijkt te hebben.quote:Op woensdag 13 februari 2008 06:39 schreef Syytön het volgende:
[..]
.....
Toch een beetje jammer, hoor van iedereen om me heen dat ze zoveel krijgen.
Nee, dit had de werkgever moeten toepassen en kun je achteraf niet invullen. Er is geen apart invulveld voor het opgenomen levenslooptegoed. (Alleen voor de gebruikte korting.) Voordeel is dat je gebouwde korting niet is afgenomen en dus blijft staan voor de volgende opname. Als je niet meer deelneemt is het dus wel een nadeel,...quote:Op woensdag 13 februari 2008 15:20 schreef Adelante het volgende:
vraagje:
als je vorig jaar levensloopverlof hebt opgenomen en je werkgever heeft geen levensloopverlofkorting (3 x woordwaarde) toegepast, kun je dit dan zelf in je aangifte ergens corrigeren? een extra heffingskorting van 376,- euro is natuurlijk niet weg
ik neem niet meer deel, dus wil die korting niet kwijt zijn, waar ik wel recht op heb/had en ik was de eerste bij mijn werkgever die levensloopverlof wilde opnemen en ik geloof dat het in vijf maanden welgeteld één keer is gelukt om het goed te doen. dat ze dan nu ook achteraf nog vergeten zijn de korting te verrekenenquote:Op woensdag 13 februari 2008 18:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, dit had de werkgever moeten toepassen en kun je achteraf niet invullen. Er is geen apart invulveld voor het opgenomen levenslooptegoed. (Alleen voor de gebruikte korting.) Voordeel is dat je gebouwde korting niet is afgenomen en dus blijft staan voor de volgende opname. Als je niet meer deelneemt is het dus wel een nadeel,...
Maar waarom heeft je werkgever niet netjes de regels toegepast?
Ik kan je wel vertellen wat er waarschijnlijk gaat gebeuren:quote:Op woensdag 13 februari 2008 19:57 schreef Adelante het volgende:
[..]
ik neem niet meer deel, dus wil die korting niet kwijt zijn, waar ik wel recht op heb/had en ik was de eerste bij mijn werkgever die levensloopverlof wilde opnemen en ik geloof dat het in vijf maanden welgeteld één keer is gelukt om het goed te doen. dat ze dan nu ook achteraf nog vergeten zijn de korting te verrekenen![]()
ik vul het wel gewoon in, afwijkend van m'n jaaropgave, kijk wel wat de inspecteur doet
Arbeidskorting kan je volgens mij niet laten stopzetten. Dat je er 300 Euro op achteruit gaat lijkt me niet echt een argument, of je het nu (gespreid) moet missen of straks in 1 keer moet betalen maakt natuurlijk niet uit.quote:Op woensdag 13 februari 2008 20:16 schreef Lushy het volgende:
Ik krijg dit jaar een te betalen aanslag. Dit had ik niet verwacht, en voor volgend jaar wil ik het graag voorkomen, dus ik zou graag advies willen...
Dit is de situatie: ik heb in 2007 twee banen gehad (in 2008 ook).
Baan 1: arbeidskorting ¤ 0,-, loonheffing ¤ 9.216,- belastbaar loon ¤ 26.250,-
Baan 2: arbeidskorting ¤ 1.387,- loonheffing ¤ 3.197,-, belastbaar loon ¤ 19.708,-.
Bij baan 1 heb ik de loonheffingskorting (die ik hierna even makkelijk lhk noem) niet laten toepassen, en bij baan 2 wel. Normaal gesproken had dat andersom gemoeten, aangezien baan 1 mijn hoogste inkomen is, maar ik dacht hierdoor een leuke teruggave te krijgen aan het eind van het jaar.
Wat blijkt: ik mag alsnog ¤ 1.923,- bijbetalen. Inmiddels ben ik er achter dat dit komt doordat er op beide inkomens in principe wel genoeg belasting wordt ingehouden, maar dat ik, doordat de inkomens bij elkaar worden opgeteld, in een hogere belastingschijf terechtkom (42% tarief). Dit veroorzaakt de aanslag.
Nu kan ik er voor kiezen om bij beide inkomens de lhk niet meer toe te laten passen, maar hierdoor gaat mijn netto inkomen bijna ¤ 300 per maand omlaag. Aan het eind van het jaar zou ik dan wel iets terugkrijgen, maar zoveel is dat niet (voor zover ik het kan berekenen). Ik vraag me af wat nu het meest gunstig is...mijn lhk laten zoals het is, en dan een bepaald deel van mijn inkomen sparen voor de belastingaanslag het jaar erop, of toch maar de lhk laten stopzetten bij beide inkomens?
En is het gunstig als ik bij baan 2 alleen de arbeidskorting laat stopzetten, en de lhk laat doorgaan? Zou dit het verschil maken waardoor ik geen aanslag meer krijg? Of kan dat niet?
Kortom: hellup
Dus er zijn geen listige trucs om dit salaris toch een beetje op hetzelfde peil te houdenquote:Op woensdag 13 februari 2008 20:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Arbeidskorting kan je volgens mij niet laten stopzetten. Dat je er 300 Euro op achteruit gaat lijkt me niet echt een argument, of je het nu (gespreid) moet missen of straks in 1 keer moet betalen maakt natuurlijk niet uit.
Lhk laten stopzetten lijkt mij het makkelijkst, de rente bij de belastingdienst is hoger dan de spaarrente en je komt minder snel in de verleiding om je rekening te plunderen
Een andere mogelijkheid is om een voorlopige aanslag te verzoeken, die mag je (als je hem voor dit jaar aanvraagt) ook in maandelijkse termijnen betalen.
Dat schreef ik zelf ook al, maar daardoor gaat mijn inkomen dus behoorlijk omlaag. Maar daar is niks aan te doen vrees ik...quote:Op woensdag 13 februari 2008 20:56 schreef ManAtWork het volgende:
Je kunt ook bij beide werkgevers de LHK niet laten toepassen. Je betaalt dan bij beide werkgevers belasting over de eerste euro zodat je gemiddelde belastingdruk omhoog gaat. (Weet niet of DJ dit ook bedoelt,...)
Of je verzoekt je tweede werkgever om 42% loonheffing in te houden. Moet het salarispakket natuurlijk wel weer aankunnen.
What aboutquote:Op woensdag 13 februari 2008 21:08 schreef Adelante het volgende:
Als je geen verzoek tot het doen van aangifte krijgt (en zelf niet een gegronde reden hebt tot het doen van aangifte) zou ik niets ondernemen. Dat aangifteprogramma kun je natuurlijk altijd een keer incullen om te zien of je wat terug krijgt
Als de ingehouden loonheffing gelijk is aan de te betalen inkomstenbelasting zal de aangifte op nul uitkomen. En aangezien de fiscus in het systeem wel kan zien of je werkgever zijn werk goed heeft gedaan, merk je vanzelf als ze iets te kort komen.quote:Op woensdag 13 februari 2008 21:01 schreef Biogarde het volgende:
Ik heb in 2006 een vrijstelling gekregen voor het doen van aangifte. Dit omdat mijn loon volgens eigen zeggen bekend is bij de belasting en ik al jaren bij dezelfde werkgever zit.
Begin 2007 ontving ik een eenmalige uitkering van mijn werkgever. Ging om loon (verrekening in loonschaal) Geen bonus. Dit bedrag is overgemaakt op mijn rekening en de belasting heeft hier nog van mogen plukken (hoogste tarief). Loon groeit uiteraard mee ieder jaar en ik ben een loonschaal hoger komen te zitten.
Mijn vraag: Krijg ik van de belasting vanzelf bericht wanneer ze iets niet vinden 'kloppen' en vragen aangifte te doen, of moet ik zelf aangifte doen? Heb verder geen inkomsten, behalve dan die van mijn enige werkgever. Ik krijg verder ook geen toeslag etc etc of wil iets declareren.
Sorry, ik dacht dat je alleen de arbeidskorting stop wilde zetten. Misschien niet goed gelezen.quote:Op woensdag 13 februari 2008 21:07 schreef Lushy het volgende:
[..]
Dat schreef ik zelf ook al, maar daardoor gaat mijn inkomen dus behoorlijk omlaag. Maar daar is niks aan te doen vrees ik...
En ik merk dat in de vorm van een brief waarin ze me uitnodigen aangifte te doen?quote:Op woensdag 13 februari 2008 21:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als de ingehouden loonheffing gelijk is aan de te betalen inkomstenbelasting zal de aangifte op nul uitkomen. En aangezien de fiscus in het systeem wel kan zien of je werkgever zijn werk goed heeft gedaan, merk je vanzelf als ze iets te kort komen.
Antwoord: nee, dus.quote:Voor aftrek van uitgaven van levensonderhoud voor kinderen is dus van belang dat de kinderen de steun van de ouders nodig hebben om een redelijk bestaan te kunnen voeren. Aftrek is dan alleen toegestaan als voor het kind geen recht op kinderbijslag bestaat bij de ouders die de uitgaven doen en het kind geen recht heeft op studiefinanciering.
A voorziet immers in het eigen levensonderhoud.quote:Laatste kwartaal van 2007 is B gaan werken en voorziet in eigen levensonderhoud.
A krijgt nog steeds geld van ouders.
Trouwens, B had recht op studiefinanciering waardoor de ouders hun aftrek in het levensonderhoud onterecht hebben opgevoerd.quote:alleen B kreeg wel studiefinanciering waardoor ouders B een lagere aftrekpost hadden.
laatste heb je gelijk in, ik weet dan ook niet of zij dat hebben gedaan. Nam het aan, maar zal vast niet zo zijn.quote:Op donderdag 14 februari 2008 15:10 schreef ManAtWork het volgende:
Sorry, lees het nu goed. B is gaan werken, niet A.
Maar als de ouders een aftrek gaan toepassen zullen ze moeten aantonen dat het huishouden waar A onderdeel van is, niet in het eigen levensonderhoud kan voorzien.
Gezien het feit dat A en B een fiscaal partnerschap zijn aangegaan (en dan ga ik uit van een echt partnerschap) zal er hoogstwaarschijnlijk wel naar het verzamelinkomen gekeken worden wat dan als uitgangspunt genomen zal worden.
[..]
Trouwens, B had recht op studiefinanciering waardoor de ouders hun aftrek in het levensonderhoud onterecht hebben opgevoerd.
Wat vreemd dat dat apart staat. Maar als dat daadwerkelijk zo is, dan moet dat uiteraard gewoon in de aangifte staan.quote:Op donderdag 14 februari 2008 18:11 schreef theemuts1982 het volgende:
Vraagje:
Ik heb onregelmatig gewerkt. Nou heb ik me jaaropgaven maar daarstaat me onregelmatigheid toelage apart op. Moet dit ook in de aangifte verwerkt worden?
Waar moet dat ingevuld worden?quote:Op donderdag 14 februari 2008 18:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wat vreemd dat dat apart staat. Maar als dat daadwerkelijk zo is, dan moet dat uiteraard gewoon in de aangifte staan.
als het te maken heeft met de registratie van het huis op jouw naam: niet aftrekbaarquote:Op donderdag 14 februari 2008 22:00 schreef MaxPower het volgende:
Op de site van de belastingdienst kan ik vinden dat je bij aankoop van een huis niet alle notariskosten mag aftrekken. Koopakte niet, hypotheekakte wel. Er staat ook iets over kadastraal recht, maar welke mag je daar nou wel van aftrekken en welke niet? Op de specificatie van de notaris kom ik er niet uit welke nou eventueel aftrekbaar is.
Er moet een omrekening plaatsvinden naar de hoogste koers waartegen u voor dat vreemde geld euro's had kunnen krijgen. Het gaat om de koers op de dag waarop fiscaal de inkomsten als 'genoten' gelden. Bij met geregelde tussenpozen terugkerende inkomsten kan wellicht tegen een gemiddelde jaarkoers worden omgerekend.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 14:17 schreef toml___ het volgende:
weet iemand hoe het zit met het omrekenen van buitenlandse valuta naar euro's (voor aangifte van inkomen uit het buitenland), kan er op de site van de BD niets over vinden :S
Of je jaaropgave klopt niet, of,...quote:Op vrijdag 15 februari 2008 18:45 schreef sk888er het volgende:
Ik heb hier mijn jaaropgave binnen gekregen van Wegener.
Hier staaat volgens mij veel te weinig op:
Vergoeding ...
Onkosten ...
Maar via de aangifte moet ik dus ook arbeidskorting en loonheffing invullen maar deze heb ik dus niet.
Wat is nu de bedoeling?
En waar moet ik onkosten invullen?
Nee staat nergens iets over loonheffing.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 19:02 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Of je jaaropgave klopt niet, of,...
Is er wel loonheffing ingehouden (kijk eens op je laatste loonstrook)?
Maar de onkostenvergoeding hoef je in ieder geval nergens in te vullen.
Ach niemand kan er iets mee. Ik heb over het jaar ¤2003,- verdient wel ben ik pas sinds juli aan de slag (ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft).quote:Op vrijdag 15 februari 2008 19:35 schreef ManAtWork het volgende:
Hoe hoog is je inkomen geweest dan?
Is de loonheffingskorting toegepast?
(Als je het niet openbaar wilt zetten mag je PM-en, hoor.)
Kan zijn dat je te weinig verdient om loonheffing in te houden.
Ok tnx!quote:Op vrijdag 15 februari 2008 19:46 schreef ManAtWork het volgende:
Vandaar dat er geen loonheffing is ingehouden.
Rekening houdend met de heffingskorting en een stukje arbeidskorting, komt de in te houden loonheffing op nul.
Wel vreemd trouwens dat er dan niet even 0 vermeld wordt op de jaaropgave.
dit is ws wel een jaaropgave van losse werkzaamheden, niet van een dienstverband.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 18:45 schreef sk888er het volgende:
Ik heb hier mijn jaaropgave binnen gekregen van Wegener.
Hier staaat volgens mij veel te weinig op:
Vergoeding ...
Onkosten ...
Maar via de aangifte moet ik dus ook arbeidskorting en loonheffing invullen maar deze heb ik dus niet.
Wat is nu de bedoeling?
En waar moet ik onkosten invullen?
quote:Op vrijdag 15 februari 2008 20:16 schreef Essebes het volgende:
[..]
dit is ws wel een jaaropgave van losse werkzaamheden, niet van een dienstverband.
voor de kenners: een IB47 jaaropgave. Zeker bij uitgevers zeer gewoon.
Deze bedragen moet je invullen bij inkomsten niet uit dienstverband en er is dus nog geen loonheffing over ingehouden, dat komt pas op het moment dat jij je aangifte indient.
Dan heeft hij waarschijnlijk het inkomen met de hoogste belastingschijf.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 20:19 schreef Vodkat het volgende:
De voordeligste manier as bij mij 1 euro en de rest bij mijn vriend
klopt, alleen vul je dit dus op een andere plaats in de aangifte in, dan waar je je dienstverbandinkomsten opgeeft.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 20:20 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zou inderdaad ook goed kunnen. (Staat dan toch op de opgave vermeld?)
Maar goed, maakt in dit geval niets uit omdat het inkomen toch te laag is om tot een te betalen belasting te komen.
de term eigen woning slaat op het hebben van eigendom van een woning. En dan ook nog degene die je zelf bewoond. (een eigen huis bezitten en er niet in wonen, komt weer op een andere plek in de aangifte naar vorenquote:Op zaterdag 16 februari 2008 09:58 schreef theemuts1982 het volgende:
Ik huur een huis. Moet er dan ook nog wat ingevuld worden met betrekking tot eigenwoning. Of mag ik dat gewoon helemaal leeg laten?
Als het een IB47 opgave is staat het er niet op vermeld. Een andere beschrijving kan het volgens mij ook niet hebben. Als het een IB47 opgave is moet je het ook niet vermelden onder loon uit dienstbetrekking maar inkomsten uit overige werkzaamheden.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 13:28 schreef wolferl het volgende:
Op het loonstrookje staat geen Arbeidskorting vermeld, betekent dat er ook niet betaald is voor Arbeidskorting, of kan het onder een andere beschrijving staan.
Met deze gegevens,... geen idee.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 13:39 schreef tomic het volgende:
Ok, here we go:
Ik heb wegens een te hoog inkomen op 31-08-2007 mijn studiefinanciering stopgezet. Ik twijfel over mijn toetsinkomen, dus of ik het op 1 augustus al had moeten stopzetten...Tot 1 maart kan ik nog mn beslissing herzien, en hem eerder stopzetten.
Ik heb alle loonstrookjes van mijn 2 werkgevers nog, maar wie kan mij helpen met het uitrekeningen of ik nu goed zat om het 31-08 en niet eerder stop te zetten? Ik verdiende daarna wegens uitdiensttreding nog een beetje meer dan in de vergelijkbare voorgaande maanden.... Ingewikkeld allemaal... iemand verstand hiervan?
Direct je werkgever op z'n donder geven. Die heeft de loonheffing niet goed ingehouden.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 15:54 schreef thaleia het volgende:
WTF! Ik moet gaan betalen? Ik heb nog nooit hoeven betalen
Vroeger werkte ik altijd 4 dagen, en dan kreeg ik altijd terug. Nu werk ik er vijf...en geen eigen huis, geen kinderkorting, geen toeslagpartner....kan ook geen aftrekposten verzinnen, met m'n ziektekosten kom ik niet boven de drempel uit....kortom ik mag ineens dokken. Da's effe wennen...
Ik kreeg vroeger best veel terug...misschien toch maar eens uitrekenen of het niet veel lonender is om weer terug te gaan naar 4 dagen
Dan heb je in ieder geval een aardig totaal inkomen.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 16:13 schreef thaleia het volgende:
Oh, laat maar, vergeet mijn vorige bericht. Ik heb net even die losse inkomsten weggehaald en met m'n gewone werk krijg ik inderdaad 25 euro terug. Dat betekent dat ik over die 526 euro losse inkomsten 213 euro belasting moet betalen...? WTF! Da's bijna de helft.
Nouja, in elk geval is het verklaard, m'n gewone werkgever heeft niets fout gedaan.
Hoezo is een tegemoetkoming in de studiekosten een gift? Lijkt mij gewoon een tegemoetkoming/vergoeding die je in mindering moet brengen op de kosten.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 22:02 schreef kwoth het volgende:
Ik ben dit jaar begonnen aan de PABO in deeltijd. Omdat ik geen recht meer heb op studiefinanciering heb ik de tegemoetkoming voor leraren aangevraagt. Deze tegemoetkoming is een gift, het lijkt mij dus geen vergoeding.
Mijn vraag is, kan ik mijn studiekosten nog wel aftrekken ondanks ik deze tegemoetkoming heb gekregen?
Op de site van de IB-Groep staat namelijk:quote:Op zondag 17 februari 2008 10:00 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hoezo is een tegemoetkoming in de studiekosten een gift? Lijkt mij gewoon een tegemoetkoming/vergoeding die je in mindering moet brengen op de kosten.
aftrekposten:quote:Op zondag 17 februari 2008 10:27 schreef Colin1985 het volgende:
Ik moet dit jaar ook voor het eerst gaan betalen-=verhaaltje=-
Echter, mijn vraag, zijn er nog meer van die leuke aftrekposten zoals huisapotheek?Ik hoopte met een beetje creativiteit de kosten nog enigszins te drukken, al is het maar voor de fun of it. Na die 23 euro huisapotheek, kom ik op een restbedrag van 40 euro. Nou, die kan ik nog wel missen
Nog een vraag: ik krijg onbelast reiskostenvergoeding van mijn werkgever. Lijkt me logisch, onbelast is onbelast en daar kun je niets mee. Maar is dat wel echt zo? Ik probeer werkelijk het onderste uit de kan te halen. Die teven van de belastingdienst plukken al genoeg!
Oh, en ik heb dus mijn aanvraag al ingevuld en elektronisch verzonden. Kan ik hem gewoon nogmaals invullen en weer opsturen en gebruiken ze dan de meest recente versie?
De huisapotheek is een aftrekpost, dat gaat dus van je (belastbare) loon af. Het is dus niet zo dat je daadwerkelijk 23 euro terugkrijgt, maar slechts het percentage daarvan wat je aan belasting betaald.quote:Op zondag 17 februari 2008 10:27 schreef Colin1985 het volgende:
Ik moet dit jaar ook voor het eerst gaan betalenHeb voorheen altijd heel wat teruggekregen, maar dat komt denk ik door het veranderen van belastingschaal. Begin vorig jaar, tot april ongeveer, heb ik 24 uur per week gewerkt. Vanaf april ben ik 36 uur gaan werken. Daarmee kwam ik in een andere belastingschaal. Per 1 mei ben ik van het uitzendbureau op contract gaan werken bij het bedrijf waar ik toen al werkte.
Ik ben er dus wel zeker van dat mijn jaaropgaven kloppen, ik moet iets van 63 euro bijbetalen, valt me nog mee!
Ziektekosten enzovoorts heb ik ook ingevuld, maar de drempel ligt voor mij op ruim 3000 euro en daar kom ik never niet overheen
Ik heb gezien dat je voor huisapotheek standaard 23 euro kan terugkrijgen van de belastingZijn er nog meer van die dingen die aftrekbaar zijn? Ik heb een bril, maar kan eventueel ook zonder, dus niet een bijzonder hoge sterkte ofzo. Ik ben niet gehandicapt
Ben ook niet ziek geweest en ook niet naar school geweest. Dus ik kom niet in aanmerking voor al die extra dingen.
Echter, mijn vraag, zijn er nog meer van die leuke aftrekposten zoals huisapotheek?Ik hoopte met een beetje creativiteit de kosten nog enigszins te drukken, al is het maar voor de fun of it. Na die 23 euro huisapotheek, kom ik op een restbedrag van 40 euro. Nou, die kan ik nog wel missen
Dat is echt zo. En schelden op de belastingdienst wordt niet heel erg op prijs gesteldquote:Nog een vraag: ik krijg onbelast reiskostenvergoeding van mijn werkgever. Lijkt me logisch, onbelast is onbelast en daar kun je niets mee. Maar is dat wel echt zo? Ik probeer werkelijk het onderste uit de kan te halen. Die teven van de belastingdienst plukken al genoeg!
Dat kan.quote:Oh, en ik heb dus mijn aanvraag al ingevuld en elektronisch verzonden. Kan ik hem gewoon nogmaals invullen en weer opsturen en gebruiken ze dan de meest recente versie?
Dit kwartaal al weer 5,3%quote:Op zondag 17 februari 2008 11:03 schreef RJD het volgende:
Ik heb alvast de gegevens in het aangifteprogramma ingevuld. Zie ik tot mijn verbazing dat ik zo'n 2400 euro nog terug krijg. Gelijk maar ff uitstel aangevraagd tot 1 september. Kan ik tenminste weer een paar euro extra heffingsrente vangen.
Klopt en bij de berekening voor de heffingsrente voor de aangifte van 2007 wordt gerekend vanaf 1 juli 2007. Dus dat kan best een paar euro's extra opleveren t.o.v. een spaarrekening.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |