Loon LHquote:Op woensdag 6 februari 2008 12:36 schreef RobKel het volgende:
even wat vragen die rijzen bij het invullen van mijn aangifte?
1
Welk loon moet ik opgeven bij loon uit loondienst? Er staan op mijn jaaropgaaf drie bedragen en de BD specificeert niet eens of het bruto of netto moet worden ingegeven (bruto lijkt me).
Loon LH, Loon SVW of Loon ZVW?
Wat onder de noemer 2007 valt. Hiervan heb je als het goed is ook een voorlopige aanslag gehad.quote:2
ik moet de ontvangen zorgtoeslag ook invullen, nu is het zo dat ik december 2006 ZT heb ontvangen onder de noemer ZT januari 2007, in december 2007 heb ik ook ZT ontvangen onder de noemer ZT januari 2008. Dit bedrag verschilt. Je ontvangt het altijd voor de komende maand. Moet ik nu opgeven wat ik daadwerkelijk in 2007 heb ontvangen of wat onder de noemer 2007 valt?
Zie het epistel van DonJames in deel 1.quote:3
mag je je collegegeld aftrekken als je ouders het van hun rekening hebben laten afschrijven (nee toch?)?
en mag je het uberhaupt wel aftrekken als je stufi van de IB-groep krijgt (2ejaars WO)?
Ja.quote:4
klopt het dat je een vast bedrag aan basispremie af mag trekken ook al heb jij een voordeligere basisverzekering gehad?
ExtraVerzorgd1 + Tandverzorgd1 maal 12. De korting zou ik buiten beschouwing laten.quote:5
welk bedrag kan ik nu aan aanvullende ziektepremie opgeven. Het is in 2007 bij mij als volgt opgebouwd geweest via Menzis:
Zorgverzorgd (basis) ¤ 95.25 per maand
ExtraVerzorgd1 ¤ 6.25 per maand
Tandverzorgd1 ¤ 6.50 per maand
Totaal bruto premie ¤ 108.00 per maand
korting klant -¤ 8.15 per maand
totale premie ¤ 99.85 per maand
hierdoor weet ik nog steeds niet welk bedrag aanvullend is geweest, of moet ik die korting buiten beschouwing laten? of contact opnemen met menzis?
bij voorbaat dank!
Ik kreeg net ook het overzicht betaalde rente van de bank toevallig.quote:Die laatste zin: een hypothecaire lening is net een gewone lening, maar dan met als extraatje dat wanneer jij de aflossing of rente niet betaalt, de kredietverstrekker jouw huis mag verkopen. Dat extraatje is geen enkel criterium om te bepalen of de kosten van die lening (rente, maar ook afsluitprovisie) aftrekbaar zijn. Voor de fiscus is het inderdaad heel lastig om na te gaan of geld van een lening gebruikt wordt ter aankoop of verbetering van de woning, maar het kan natuurlijk nooit om meer gaan dan wat je aan verkrijging+verbetering van je woning hebt uitgegeven. Het is zelfs toegestaan om de kosten van een lening af te trekken wanneer die lening pas afgesloten is nadat je uit eigen zak hebt betaald, wanneer je op dat tijdstip maar het plan had om daarvoor een lening af te sluiten (zie je het voor je om dat te kunnen controleren ).
Die kosten zijn negatief onder het kopje belastbare inkomsten uit eigen woning (preciese bewoording kan wat verschillen) in box 1.
Klopt. Het antwoord is ook niet goed. De rente is aftrekbaar in het onderdeel 'Betaalde rente en kosten eigenwoningschuld'quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:58 schreef Ingetje79 het volgende:
[..]
Ik kreeg net ook het overzicht netaalde rente van de bank toevallig.
Daar staat ie op als EUR Hypotheek.
Maar wat bedoel je met het dikgedrukte? Hoezo zijn het belastbare inkomsten?
M.i. kost het toch alleen maar geld, zo'n lening.
Tuurlijk.quote:Op woensdag 6 februari 2008 13:05 schreef Ingetje79 het volgende:
Op woensdag 6 februari 2008 12:32 schreef GlowMouse het volgende:
Mag ik antwoord?![]()
Dat dacht ik zelf ook al iddquote:Op woensdag 6 februari 2008 13:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Klopt. Het antwoord is ook niet goed. De rente is aftrekbaar in het onderdeel 'Betaalde rente en kosten eigenwoningschuld'
Een negatief bedrag onder het kopje belastbare inkomsten uit eigen woning leidt tot het gewenste resultaat van een teruggaaf. Dat de bewoording in het aangifteprogramma anders is dan in de wet, doet daar niets aan af.quote:Op woensdag 6 februari 2008 13:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Klopt. Het antwoord is ook niet goed. De rente is aftrekbaar in het onderdeel 'Betaalde rente en kosten eigenwoningschuld'
Met jouw antwoorden maak je het de mensen alleen maar lastig.quote:Op woensdag 6 februari 2008 13:22 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Een negatief bedrag onder het kopje belastbare inkomsten uit eigen woning leidt tot het gewenste resultaat van een teruggaaf. Dat de bewoording in het aangifteprogramma anders is dan in de wet, doet daar niets aan af.
Wat mij betreft niet.quote:
Jij ookquote:Op woensdag 6 februari 2008 13:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wat mij betreft niet.
PS Je hebt (zo) een PM.
Ook hier weer: zie deel 1 en lees het epistel van DonJames. Hier staat alles haarfijn uitgelegd en toegelicht.quote:Op woensdag 6 februari 2008 15:29 schreef RobKel het volgende:
ze zei ook dat als mijn ouders mijn collegegeld van hun rekening af lieten schrijven, dat ik het niet als studiekosten zou mogen opvoeren
beetje jammer deze aftrekpost en haar berekening, hierdoor kom ik uit op een aftrekbaar bedrag van 501 euro
dan de drempel nog van 500 euro en het wordt een beetje nutteloos allemaal
Aha, had de eerste pagina slechts vluchtig gescand, blijkbaar téquote:Op woensdag 6 februari 2008 17:56 schreef ManAtWork het volgende:
Omdat de belastingdienst een storing heeft.
(Zie pag. 1 van het topic.)
Hihi, ik ben te snel geweest met vragen.quote:Op maandag 4 februari 2008 18:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Welke bank heb je?!? Iedere bank verstrekt een jaaropgave waar de benodigde gegevens op staan.
Maar ja, de rente is dan ¤ 9.600,- (als het een vaste rente is). En de eigenwoningschuld zal ¤ 180.000,- ervan uitgaande dat het gehele bedrag in box 1 (eigenwoningschuld) valt.
Klopt. Dit heeft je werkgever reeds verwerkt en hoef (lees: kan) je niet meer verwerken in de aangifte inkomstenbelasting.quote:Op zondag 10 februari 2008 11:17 schreef U het volgende:
Vraagje:
Ik lease een auto via werkgever, betaal een eigen bijdrage daarvoor (die ik geloof ik mag aftrekken). Moet ik deze EB nog zelf aftrekken van mijn 'loon loonbelasting'? Ik neem aan dat mijn werkgever dat nog niet voor mij gedaan heeft in het jaaroverzicht. En er is geen aparte invoerveld voor een dergelijke aftrekpost toch?
* ManAtWork zet weer een turfstreepje.quote:Op zondag 10 februari 2008 11:42 schreef komrad het volgende:
Ik ben ik de gelukkige situatie dat ik geen brief van de nederlandse uncle sam heb gehad omdat ik geen eigen woning heb en alleen inkomsten uit arbeid heb. Ik heb echter het vermoeden dat ik wel iets zou moeten betalen. Ben ik verplicht aangifte te doen of kan ik gewoon zeggen: geen brief dus geen aangifte en zoek het maar uit bij de BD.
ik formuleerde de vraag verkeerd: Aangezien het om een paar tientjes zal gaan (boven de drempel): loop ik een groot risico door geen aangifte te doen?quote:Op zondag 10 februari 2008 12:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
* ManAtWork zet weer een turfstreepje.
Kort maar krachtig: ja, je moet aangifte doen. De wetsartikelen staan ergens in dit topic wel vermeld.
Zeker weten? Want als ik op een salarisstrook kijk lijkt het alsof eerst de Loon LH wordt berekend, en vervolgens de eigen bijdrage er nog afgaat voor het nettoloon. Of is een werkgever dat verplicht om al te berekenen?quote:Op zondag 10 februari 2008 12:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Klopt. Dit heeft je werkgever reeds verwerkt en hoef (lees: kan) je niet meer verwerken in de aangifte inkomstenbelasting.
loon voor de loonheffing is het loon wat je in de aangifte moet gebruiken.quote:Op zondag 10 februari 2008 15:33 schreef komrad het volgende:
Ik heb nog een andere vraag: Op mijn jaaropgave staan zowel 'loon voor loonheffing' als 'loon voor zorgverzekeringswet'. In het aangifteprogramma staat alleen 'loon'. welke van de 2 moet ik nu invullen?
kweet niet of de Bd deze schuld ook doorkrijgt, maar het zou me niets verbazen, alles is tgenwoordig gekoppeld aan je bsn-nummer.quote:Op zondag 10 februari 2008 15:45 schreef HenkdeTank het volgende:
Hey,
Ik heb het afgelopen jaar een paar centjes niet helemaal wit bijverdiend en daarmee mijn studieschuld IBG afgelost. Ik weet dat de belastingdienst van mijn bank het saldo per 31/12/2007 krijgt. Ontvangen zij ook mijn schuld positie bij de IBG? Oftewel moet ik ook die extra verdiensten gaan opgeven of kom ik daar mee weg?
je krijgt hier geen boete voor, zodra je aangifte hebt gedaan trekt dat zich vanzelf recht. Dquote:Op zondag 10 februari 2008 16:56 schreef tinoburg het volgende:
weet iemand meer over het volgene; ?
ik had begin van het jaar(07) een baan ,in mei ging ik er wat anders naast doen via een uitzendbureau.
duidelijk aangegeven GEEN gebruik te willen maken van de loonheffingskorting, kwam er na 3maanden ineens achter dat ze het toch toepasten:S. Meteen om laten zetten, maar wat gebeurt er nu? krijg ik hier een boete voor? moet ik het te veel betaalde terugbetalen?
Ging om een bijbaan trouwens bij de ene baan 7000 verdient, bij de andere 6500 ofzo.
jij mag ook uitstel vragen dan heb je langer de tijd dan 3 maand......quote:Op zondag 10 februari 2008 17:51 schreef Amaranth het volgende:
Zelf moet je binnen 3 maanden aangifte doen. Waarom mag de belastingdienst er dan 5 jaar over doen om je aangifte definitief vast te stellen?
Niet als je geen uitnodiging hebt gehad maar wel belasting bent verschuldigd. (6 maanden +twee weken)quote:Op zondag 10 februari 2008 18:28 schreef sexymofo het volgende:
De 3 maanden termijn is ook alleen in het geval van uitnodiging. Anders heb je ook 5 jaar
iemand??quote:Op zondag 10 februari 2008 16:28 schreef Stansfield het volgende:
Welk bedrag mag je als HBO student bij je belastingaangifte als studiekosten aftrekken?
Ik snap niet hoe je je digid kunt gebruiken om te kijken hoe het ervoor staat? Heb je laatste keer wel voor april aangifte gedaan? Anders heeft de belastingdienst geloof ik 3 jaar de tijd om te reageren (iirc)..quote:Op dinsdag 12 februari 2008 14:12 schreef VeX- het volgende:
Ik ben er dit jaar maar eens vroeg bij. Ik besef nu pas dat ik van de vorige keer nog steeds niets heb gehoord en dat terwijl ik zo'n 150 euro hoor terug te krijgen. Helaas werkt m'n digid niet, dus ik kan niet checken wat ze erover te zeggen hebben. Dit jaar verwacht ik een stuk meer, maar sinds ik in september bij m'n werkgever weg ben gegaan heb ik nog steeds geen jaaropgave gehad. Dus dan moet ik daar ook weer achteraan. Ik ben het nu gewoon al zat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |