quote:Aangifteprogramma 2007 beschikbaar
Vóór 1 april 2008 moeten bijna 9 miljoen mensen aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2007 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2007 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.
Let op!
Om de elektronische aangifte 2007 te ondertekenen, hebt u een DigiD-inlogcode nodig. U kunt uw DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt u op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl/aanvragen.
quote:Als u een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet u voor 1 april 2008 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als u een aangiftebiljet hebt gehad, kunt u het aangifteprogramma 2007 gebruiken.
Hebt u geen aangiftebrief of -biljet voor 2007 gehad? Maar verwacht u wel dat u meer dan ¤ 13 terugkrijgt van ons? Dan kunt u ook aangifte doen met het aangifteprogramma. U kunt tot en met 31 december 2012 geld terugvragen.
Aangifte doen
U kunt op 2 manieren aangifte doen:
elektronisch
Hiervoor kunt u het aangifteprogramma 2007 downloaden.
op papier
Hiervoor kunt u het papieren E-, P-, T- of Tj-biljet invullen.
De elektronische aangifte heeft een aantal voordelen boven het papieren aangiftebiljet.
Extra controle
Had u of uw fiscale partner vermogen, zoals spaartegoeden, beleggingen, een vakantiewoning of een door u verhuurde woning? Wij besteden hier bij de behandeling van uw aangifte 2007 extra aandacht aan.
Aangifteprogramma downloaden:quote:Wanneer krijgt u van ons bericht?
Als uw aangifte vóór 1 april 2008 bij ons binnen is, krijgt u doorgaans vóór 1 juli 2008 bericht. U krijgt dan te horen of u een bedrag moet betalen of dat u een bedrag terugkrijgt. Meestal zult u dan eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen ontvangen over 2007 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna ontvangt u de definitieve aanslag over 2007. Wij beoordelen aan de hand van uw aangifte ook of u al belasting en premie moet betalen over 2008. In dat geval krijgt u een voorlopige aanslag 2008.
quote:Op maandag 4 februari 2008 13:26 schreef Zweefvliegje het volgende:
Oke, bedankt voor je antwoord tot zover!
Nu bedenk ik me nog iets.. we krijgen een maandelijks voorschot bedrag van de belastingdienst, kan je die ook nog ergens specificeren? Tenminste, ik neem aan dat dat uitmaakt voor ze.
Ja, onder het kopje 'te verrekenen bedragen' en dan het vierde keuzevakje.quote:Op maandag 4 februari 2008 13:26 schreef Zweefvliegje het volgende:
Oke, bedankt voor je antwoord tot zover!
Nu bedenk ik me nog iets.. we krijgen een maandelijks voorschot bedrag van de belastingdienst, kan je die ook nog ergens specificeren? Tenminste, ik neem aan dat dat uitmaakt voor ze.
Volgende deel
Geen idee wat jij hier gedaan hebt en wat je met 'in de min komen' bedoelt.quote:Op maandag 4 februari 2008 14:26 schreef Damzkieee het volgende:
Vraag: Mijn vriendin heeft voor +/- 5.000 aan freelanceklussen gedaan. Ook heeft ze een stage en een afstudeeropdracht gedaan waar ze beide een jaaropgaaf van heeft ontvangen.
Als ik een belastingformulier ga invullen voor haar, kom ik zelfs met aftrekposten dik in de min uit.
Ook voor de zorgafhankelijke (?) bijdrage kom ik in de min uit.
2 vragen:
1. Moet zij apart voor zowel het inkomstendeel als het zorgdeel betalen? Bij beide bedragen staat: te betalen...
2. Ze heeft geen blauwe envelop gehad, kan ze er ook voor kiezen geen aangifte te doen als aangifte doen voor haar betekent dat ze moet betalen?
Heb je nog even tijd om je mentaal voor te bereiden op de 'stress-posten'.quote:Op maandag 4 februari 2008 14:33 schreef Ingetje79 het volgende:
Moet alleen het pensioengebeuren nog krijgen. Zijn ze laat mee dit jaar
Ze heeft juist geen enveloppe gekregen.quote:Op maandag 4 februari 2008 14:56 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Geen idee wat jij hier gedaan hebt en wat je met 'in de min komen' bedoelt.
Over de stagevergoeding en de afstudeeropdracht is als het goed is de werkgeversbijdrage ZVW ingehouden. Over de freelance opbrengst zal ze nog de 4,4% moeten afdragen.
1. Wat bedoel je met het inkomensdeel en het zorgdeel? Waar staan die beide bedragen?
2. Nee, een blauwe enveloppe betekent: aangifte doen. Helaas,...
Maar geen 'uitnodiging' ontvangen, of maakt dat geen ene donder uit en komen ze er toch wel achter?quote:Op maandag 4 februari 2008 15:31 schreef ManAtWork het volgende:
Sorry, woordje 'geen' niet gelezen.
Maar toch: in dit geval moet je wel aangifte doen.
Kijk op de aanslag voor de gemeentelijke heffingen of het waterschap.quote:Op maandag 4 februari 2008 17:00 schreef PrincePolly het volgende:
Misschien een domme vraag: hoe kom ik achter de WoZ waarde van mijn huis? Of is die weer hetzelfde als vorig jaar?
Heb van de week wel een gemeentelijke brief gehad inzake WoZ en diftar en al die Bullshit, maar de waarde stond niet vernoemd...
Nee.quote:Op maandag 4 februari 2008 17:13 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Zijn er ook tips voor iemand die zich er niet toe kan zetten om aan de aangifte te beginnen?
Welke bank heb je?!? Iedere bank verstrekt een jaaropgave waar de benodigde gegevens op staan.quote:Op maandag 4 februari 2008 17:24 schreef Zweefvliegje het volgende:
Pfff, ik snap nog steeds de ballen van dat hele eigen huis gedoe.
Betaalde rente en eigenwoningschuld..
(volgende bedragen zijn fictief)
Ervanuitgaande dat er elke maand 800 euro wordt afgeschreven van de hypotheek (op de rekening staat "rente lening".. Is mijn betaalde rente dan 800 x 12 = 9600?
En wat is dan mijn eigen woningschuld op 31 december 2007, ervanuitgaande dat het huis half 2006 is aangeschaft voor 160.000 euro, met hypotheek voor 180.000 euro?
Dan moet die overige ¤20.000 wel aangewend zijn voor verbetering van de eigen woning, en mag er nog niets zijn afgelost. Anders slechts ¤160.000 minus 8/9 (vermoed ik) van de aflossing.quote:Op maandag 4 februari 2008 18:23 schreef ManAtWork het volgende:
En de eigenwoningschuld zal ¤ 180.000,- ervan uitgaande dat het gehele bedrag in box 1 (eigenwoningschuld) valt.
Zoals gezegd: ervan uitgaande dat de hele ¤ 180.000,- als eigenwoningschuld kwalificeert,...quote:Op maandag 4 februari 2008 18:33 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dan moet die overige ¤20.000 wel aangewend zijn voor verbetering van de eigen woning, en mag er nog niets zijn afgelost. Anders slechts ¤160.000 minus 8/9 (vermoed ik) van de aflossing.
jaquote:Op maandag 4 februari 2008 20:10 schreef isweerterug het volgende:
Nog even omdat mijn vraag wat is ondergesneeuwd:
In oktober is mijn toenmalige vriendin officieel vrijgewaard (notariëel) van de hypotheek. Klopt het dat ik tot oktober 50% eigenaar was en daarna 100%?
Je bent nu in ieder geval 100% eigenaar van de schuld.quote:Op maandag 4 februari 2008 20:10 schreef isweerterug het volgende:
Nog even omdat mijn vraag wat is ondergesneeuwd:
In oktober is mijn toenmalige vriendin officieel vrijgewaard (notariëel) van de hypotheek. Klopt het dat ik tot oktober 50% eigenaar was en daarna 100%?
Simpel: niet.quote:Op maandag 4 februari 2008 22:01 schreef DropjesLover het volgende:
hey allemaal,
ik heb mn belastingspul ingevuld in het programma, maar ik krijg nu al een week de fout
"End of file or no input" na accoord en voordat de browser iets opent. zowel met firefox en IE als standaardbrowsers. het belastingaangifteprogramma heb ik toegevoegd aan de firewall, dus die wordt als het goed is niet tegengehouden.
wie weet hoe ik dit fix?
Zie www.belastingdienst.nl : er schijnt een storing te zijn.quote:Op maandag 4 februari 2008 22:01 schreef DropjesLover het volgende:
hey allemaal,
ik heb mn belastingspul ingevuld in het programma, maar ik krijg nu al een week de fout
"End of file or no input" na accoord en voordat de browser iets opent. zowel met firefox en IE als standaardbrowsers. het belastingaangifteprogramma heb ik toegevoegd aan de firewall, dus die wordt als het goed is niet tegengehouden.
wie weet hoe ik dit fix?
die arbeidskorting staat lang niet altijd op de loonstrook vermeld, soms bij de cummulatieven, maar niet in de bruto netto berekening. Mijn ervaring is dat daar de jaaropgave echt voor nodig is.quote:Op maandag 4 februari 2008 23:01 schreef ManAtWork het volgende:
- Loon voor loonheffing
- Totaal ingehouden loonheffing
En ergens zou je bij voorkeur nog de arbeidskorting moeten kunnen vinden. Dan heb je alles voor je loon uit dienstbetrekking.
En de premie ZVW kun je nog invullen bij je ziektekosten. Om te kijken of je nog over de drempel gaat met de overig posten.
Even een repost uit het vorige topic, omdat ik nog steeds met de vraag zit wat nu handig is om te doen mbt wanneer betalen.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 09:54 schreef dyna18 het volgende:
Even een vraagje wat verstandig is met het betalen van een belastingaanslagen.
Ik krijg net een blauwe brief, waarin ze graag willen dat ik 500 euro overmaak voor 2008, voor 29 feb te betalen. Ik zou natuurlijk echter veel liever pas in juli 2009 het geld over het belastingjaar 2008 willen betalen.
Zeker omdat ik ook al in juni 2007 moest betalen voor belastingjaar 2006, en in december 2007 moest betalen voor belastingjaar 2007.
Oftewel in 6 maanden tijd mag ik even belasting betalen voor 3 jaar.
Nou begrijp ik dat over teveel betaalde belasting vanaf 1juli 2008 rente wordt gegeven. Echter als deze 500 euro gewoon terecht is, neem ik aan dat ik daar geen rente over krijg, en dat zij zich helemaal suf lachen omdat ik in feb 2008 al betaal, wat eigenlijk ook in juli 2009 kan.
Wat is wijsheid hierin?
Wat ik dus vreemd vind, is dat ik vooraf moet betalen. Namelijk in februari al voor 2008. Hiervoor moest ik steeds achteraf betalen. Is er geen mogelijkheid dat je toch pas in december 2008 kan betalen? Of betaal je dan rente over de periode 01-7-08 tot 31-12-08?quote:Op dinsdag 5 februari 2008 15:30 schreef ManAtWork het volgende:
Zoals ik ook in het vorige topic heb aangegeven: waarom 2008 niet gewoon betalen in de termijnen die je krijgt.
Hoef je niet alles in één keer te betalen en voorkomt toch dikke fiscusrente.
Dat klopt, heffingsrente begint te lopen vanaf halverwege het tijdvak (1 juli dus).quote:Op dinsdag 5 februari 2008 16:13 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Wat ik dus vreemd vind, is dat ik vooraf moet betalen. Namelijk in februari al voor 2008. Hiervoor moest ik steeds achteraf betalen. Is er geen mogelijkheid dat je toch pas in december 2008 kan betalen? Of betaal je dan rente over de periode 01-7-08 tot 31-12-08?
Zoals MaW al zei: je betaald het in gedeeltes, uitgesmeerd over het hele jaar, en zonder rente. En dat is redelijk: Stel, je zou de hele aanslag krijgen op 30 juni. Je zou dan het hele bedrag moeten betalen, nog net zonder rente. Zoals de situatie nu is betaal je de helft vooruit (in gedeelten), daar heb je dus een nadeel van. De andere helft betaal je later, daar heb je dus voordeel van. Die heffen elkaar precies op! Zoals hierboven al gezegd, als je de aanslag op 31 december zou krijgen zou je een half jaar hefffingsrente moeten betalen.quote:Als het pijlmoment 1 juli is, dan geef ik de BD dus eigenlijk een renteloze lening over de periode 29-02 t/m 31-06... En daar heb ik dus al helemaal geen zin in. Ik zet het geld veel liever nog even op een spaarrekening.
Dat kan dus niet, en dat is ook weer logisch. Jouw belastingschuld ontstaat immers ook niet pas op 31 december, die ontstaat gedurende het hele jaar. Gemakshalve gaan ze er vanuit dat dit lineair ontstaat (elke dag even veel), en aangezien ze niet met samengestelde interest rekenen komt het precies uit dat de rente begint te lopen op de helft van het jaar tijdvak eigenlijk.quote:Vandaar dus dat ik op zoek ben naar de mogelijkheden om toch pas aan het eind van 2008 te betalen (zonder credit rente te hoeven betalen).
quote:Elektronische aangifte IB 2007 voor Windows
Het is op dit moment niet mogelijk de elektronische aangifte inkomstenbelasting 2007 te downloaden.
Alle leningen aangegaan ter verwerving of verbetering van de eigen woning zijn aftrekbaar (even afgezien van eigenwoningreserve). Het hypothecaire aspect van die lening, dat die woning tevens bezwaard is met een recht van hypotheek ten gunste van de bank, is daarvoor niet relevant.quote:Op woensdag 6 februari 2008 11:18 schreef Ingetje79 het volgende:
Hoe zit het eiks met een hypothecaire geldlening. Is dat nou wel of niet aftrekbaar?
Zullen we er maar van maken dat de betaalde rente daarover aftrekbaar is.....?quote:Op woensdag 6 februari 2008 11:37 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Alle leningen aangegaan ter verwerving of verbetering van de eigen woning zijn aftrekbaar (even afgezien van eigenwoningreserve). Het hypothecaire aspect van die lening, dat die woning tevens bezwaard is met een recht van hypotheek ten gunste van de bank, is daarvoor niet relevant.
De laatste zin snap ik nietquote:Op woensdag 6 februari 2008 11:37 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Alle leningen aangegaan ter verwerving of verbetering van de eigen woning zijn aftrekbaar (even afgezien van eigenwoningreserve). Het hypothecaire aspect van die lening, dat die woning tevens bezwaard is met een recht van hypotheek ten gunste van de bank, is daarvoor niet relevant.
Die laatste zin: een hypothecaire lening is net een gewone lening, maar dan met als extraatje dat wanneer jij de aflossing of rente niet betaalt, de kredietverstrekker jouw huis mag verkopen. Dat extraatje is geen enkel criterium om te bepalen of de kosten van die lening (rente, maar ook afsluitprovisie) aftrekbaar zijn. Voor de fiscus is het inderdaad heel lastig om na te gaan of geld van een lening gebruikt wordt ter aankoop of verbetering van de woning, maar het kan natuurlijk nooit om meer gaan dan wat je aan verkrijging+verbetering van je woning hebt uitgegeven. Het is zelfs toegestaan om de kosten van een lening af te trekken wanneer die lening pas afgesloten is nadat je uit eigen zak hebt betaald, wanneer je op dat tijdstip maar het plan had om daarvoor een lening af te sluiten (zie je het voor je om dat te kunnen controlerenquote:Op woensdag 6 februari 2008 11:50 schreef Ingetje79 het volgende:
[..]
De laatste zin snap ik niet![]()
Maar hoe kan de belasting nou nagaan waarvoor je het geld hebt gebruikt?
We hebben vorig jaar wel een kleine lening afgesloten voor een verbouwing. Die rente kan ik dus opvoeren en waar precies zet ik dat dan neer op het formulier?
Ik kreeg net ook het overzicht netaalde rente van de bank toevallig.quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:32 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Die laatste zin: een hypothecaire lening is net een gewone lening, maar dan met als extraatje dat wanneer jij de aflossing of rente niet betaalt, de kredietverstrekker jouw huis mag verkopen. Dat extraatje is geen enkel criterium om te bepalen of de kosten van die lening (rente, maar ook afsluitprovisie) aftrekbaar zijn. Voor de fiscus is het inderdaad heel lastig om na te gaan of geld van een lening gebruikt wordt ter aankoop of verbetering van de woning, maar het kan natuurlijk nooit om meer gaan dan wat je aan verkrijging+verbetering van je woning hebt uitgegeven. Het is zelfs toegestaan om de kosten van een lening af te trekken wanneer die lening pas afgesloten is nadat je uit eigen zak hebt betaald, wanneer je op dat tijdstip maar het plan had om daarvoor een lening af te sluiten (zie je het voor je om dat te kunnen controleren).
Die kosten zijn negatief onder het kopje belastbare inkomsten uit eigen woning (preciese bewoording kan wat verschillen) in box 1.
Combinatiekorting: makkelijk verdiend
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |