abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54985972
Zoals beloofd, hierbij een overzicht van alle aftrekbare ziektekosten voor de aangifte inkomstenbelasting van 2007.
Bron: FiscAlert november 2007.

Niet aftrekbaar zijn:
* de no-claim die u verliest
* kosten die u vergoed krijgt
* kosten van niet door een arts voorgeschreven medicijnen (bijvoorbeeld de medicijnen die u bij uw drogist koopt)
* kosten die geen verband houden met een lichamelijke of psychische stoornis (bijvoorbeeld plastische chirurgie om esthetische redenen)
* een bed met verstelbaar hoofd- en voeteneind

Wel aftrekbaar zijn:
* voor de basisverzekering: een vast bedrag van 1.059 euro (2.118 euro voor fiscaal partners) minus de door u in 2007 ontvangen zorgtoeslag en plus de door u in 2007 terugbetaalde zorgtoeslag
* een vast bedrag van 1.059 euro als u de basisverzekering van uw meerderjarige kind betaalt, minus de door uw kind ontvangen zorgtoeslag
* premies voor een aanvullende ziektekostenverzekering
* premies voor een tandartsverzekering
* door u en/of uw werkgever aan de Belastingdienst afgedragen inkomensafhankelijke bijdragen voor de zorgverzekering, zelfs als die bijdrage door uw werkgever aan u vergoed wordt (na aftrek van wat u in 2008 terugkrijgt omdat u bijvoorbeeld van meerdere werkgevers of uitkeringsinstanties loon ontvangt)
* niet-vergoede maar wel door de arts voorgeschreven medicijnen (C)
* een vast bedrag van 23 euro per persoon voor de huisapotheek (C)
* uitgaven voor verzorging of verpleging (bijvoorbeeld de eigen bijdrage voor de thuiszorg) (C)
* uitgaven voor extra gezinshulp, anders dan thuiszorg (zij het beperkt: de omvang van de aftrek is afhankelijk van het inkomen en aftrek is alleen toegestaan als er facturen van de gezinshulp zijn) (C)
* 25% van de eigen bijdrage voor AWBZ-zorg bij verblijf in instelling
* kosten voor hulpmiddelen (bijvoorbeeld bril, rolstoel, steunen in badkamer/wc, hoorapparaat incl. batterijen, steunzolen, extra kosten voor orthopedisch schoeisel, steunkousen) (C)
* kosten van woningaanpassing op medische gronden (onder voorwaarden) (C)
* werkelijke kosten van ziekenvervoer naar arts en/of ziekenhuis (C)
* reiskosten voor ziekenbezoek als de zieke, met wie de bezoeker een gemeenschappelijke huishouding voert, langer dan een maand verpleegd wordt bij eenreisafstand groter dan 10 km (0,20 euro per autokilometer, of de werkelijke kosten van openbaar vervoer of taxi)
* dieetkosten (indien opgenomen in lijst van Belastingdienst) (C)
* extra uitgaven voor kleding en beddengoed (de aftrek bedraagt 300 euro, of 750 euro bij meer dan 600 euro aan extra uitgaven op voorwaarde dat de ziekte minimaal een jaar duurt of zal duren) (C)
* niet-vergoede kosten voor een bevoegde arts of therapeut (bijvoorbeeld behandelingen voor woordblindheid)
* premies voor de natura-uitvaartverzekering
* overige kosten (bijvoorbeeld kronen en bruggen)

Extra aftrek van 113%
Hebben u en uw fiscaal partner een gezamenlijk inkomen in box 1,2 en 3 dat opgeteld lager is dan 31.122 euro? U heeft recht op een extra aftrek van 113% van de met (C) gemarkeerde posten.

Extra aftrek van 808 euro
In een aantal gevallen bestaat recht op een extra forfaitaire aftrek:
* 65-plussers krijgen naast de eerder genoemde uitgaven 808 euro per persoon ouderdomsaftrek
* wie minimaal 45% arbeidsongeschikt is èn jonger dan 65 jaar, krijgt 808 euro arbeidsongeschiktheidsaftrek extra (voor de arbeidsongeschikte fiscaal partner mag eenzelfde bedrag worden opgevoerd)
* wie jonger is dan 65, niet of minder dan 45% arbeidsongeschikt en voor zichzelf méér dan 320 euro uitgeeft aan kosten waar een (C) achter staat, krijgt 808 euro extra aftrek voor chronisch zieken (voor de fiscaal partner die voldoet aan dezelfde voorwaarden mag eenzelfde bedrag worden opgevoerd)
* wie voor een kind minimaal 320 euro uitgeeft aan kosten waar een (C) achter staat, krijgt 808 euro extra aftrek voor chronische zieke kinderen. Voldoen zowel u, uw partner als uw twee kinderen aan één van de voorwaarden, dan heeft u recht op vier maal de aftrek van 808 euro.

LET OP: Heeft u geen recht op extra aftrek, koop dan vóór 1 januari 2008 een bril van minimaal 298 euro. Samen met het aftrekbare forfait voor de huisapotheek (23 euro) geeft u 321 euro uit en kunt u dus 808 euro extra aftrekken.

Trek nu van uw aftrekbare ziektekosten de drempel af: 11,5% * (gezamenlijk) drempelinkomen. De drempel is minimaal 793 euro of 1.586 euro voor fiscaal partners. Uw drempelinkomen berekent u door het inkomen in box 1, 2 en 3 (vóór aftrek van de persoonsgebonden aftrekposten) bij elkaar op te tellen.

Meer informatie in de brochure 'Als u of uw fiscale partner in 2007 ziektekosten of andere buitengewone uitgaven had' (www.belastingdienst.nl/download/1499.html)

[ Bericht 0% gewijzigd door RJD op 02-12-2007 12:38:09 ]
  zondag 2 december 2007 @ 12:10:24 #2
186123 citroensjap
Just squeeze it!
pi_54986232
denk je nou egt dat iemand dit gaat lezen?
pi_54986666
quote:
Ik zou de spelling ff aanpassen... belastingdienst ipv belastlngdienst.. dat koppelt wat makkelijker ;-)

www.belastingdienst.nl/download/1499.html
"Ik rotzooi maar wat aan" (Karel Appel)
pi_54986908
quote:
Op zondag 2 december 2007 12:10 schreef citroensjap het volgende:
Waarom niet? In andere topics was steeds verwarring over wat wel en niet aftrekbaar is. Toen heb ik aangeboden om dit artikel online te plaatsen. Mensen die het echt interesseert kunnen er misschien toch nog wat van opsteken en meer kosten aftrekken dan ze dachten.

PS: Linkje is aangepast.
pi_54987381
Overigens gaat bovenstaande voor de aangifte van 2008 veranderen:
quote:
Premies zorgverzekering in 2008 niet meer aftrekbaar
Omdat de ontwikkeling van een vervangende regeling voor chronisch zieken en gehandicapten veel tijd kost, wordt de aftrek van ziektekosten pas in 2009 afgeschaft. Vanaf 2008 verandert er al wel wat: de standaardpremie en de inkomensafhankelijke premie voor de zorgverzekering zijn niet meer aftrekbaar. Daar staat tegenover dat de grens waarboven aftrek mogelijk is, wordt verlaagd van 11,5% naar 1,65% van het inkomen. De premies voor aanvullende verzekeringen blijven wel aftrekbaar.

Komen uw ziektekosten in 2007 niet boven de drempel uit, dan kan het zin hebben om kosten waarvoor u geen recht heeft op vergoeding pas in 2008 te betalen. U komt dan in 2008 wellicht wel boven de drempel uit. Betaal echter geen premies voor ziektekosten vooruit. Dat heeft geen zin omdat u per jaar voor maximaal 12 maanden premie mag aftrekken, ook al betaalt u voor meer maanden.
bron: http://www.planet.nl/plan(...)tid=900084/sc=25506a
Eehm...
pi_54988288
pi_54989449
quote:
Op zondag 2 december 2007 12:53 schreef CoolKappie het volgende:
Overigens gaat bovenstaande voor de aangifte van 2008 veranderen:
[..]

bron: http://www.planet.nl/plan(...)tid=900084/sc=25506a
Klopt. Het hele plaatje van de aftrekbaarheid van ziektekosten gaat in 2008 en 2009 op de schop. Profiteer er daarom nu nog van.
pi_54989560
quote:
Op zondag 2 december 2007 12:10 schreef citroensjap het volgende:
Omdat jij één keer per week de auto van je vader wast, en voor de rest geen inkomsten hebt, en het dus niet bestemd is voor jou, wil niet zeggen dat de rest van Fok! hier geen interesse in heeft
pi_55014910
Handig zo'n lijstje.
  maandag 3 december 2007 @ 16:16:30 #10
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_55015017
tvp
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_55015824
Thnx, handige lijst.
pi_55877944
*schopje*

Ik wist het helemaal niet, en hoorde het gisteren van een oom. Omdat ik ‘toch nooit ziek ben’ heb ik hier nooit bij stilgestaan.

Al met al leiden mijn relatief dure lenzen in combinatie met de vaste huisapotheek toch nog tot een forse aftrekpost

En dat voor 2006 en 2007... kan ik eindelijk weer eens flink uit eten!
pi_55880661
Topic gemist, bedankt voor de schop, Sempron. Handig topic!
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_55881041
Zeker handig maar is er ook maar iemand hier die boven de drempel komt?
En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
pi_55881512
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 19:45 schreef bianca en michael het volgende:
Zeker handig maar is er ook maar iemand hier die boven de drempel komt?

Juist heel veel mensen komen boven de drempel i.t.t. de jaren vóór het nieuwe zorgstelsel.

Mensen vergeten dit gewoon.

Ga maar na: 11,2% van je belastbaar inkomen. 30.000 + 5000 = 35.000,- euro. 2x1320 ziektekostenpremie, werkgeversdeel erbij, huisapotheek (voor elk gezinslid). De drempel is zo bereikt.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_55883302
waarvoor dank !
pi_56044584
Helder, net waar ik naar op zoek was.
Heb je mijn minicity al bezocht?
pi_56045134
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 20:01 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Juist heel veel mensen komen boven de drempel i.t.t. de jaren vóór het nieuwe zorgstelsel.

Mensen vergeten dit gewoon.

Ga maar na: 11,2% van je belastbaar inkomen. 30.000 + 5000 = 35.000,- euro. 2x1320 ziektekostenpremie, werkgeversdeel erbij, huisapotheek (voor elk gezinslid). De drempel is zo bereikt.

Kan het verhaal aardig volgen alleen het stukje 11,2% van je belastbaar inkomen aftrekken niet. Mag iedereen dit aftrekken en hoe bereken je je belastbaar inkomen?
pi_56045355
tvp
pi_56045430
Weet iemand of je keuringskosten ook kan aftrekken?
pi_56045519
quote:
Op zondag 2 december 2007 11:56 schreef RJD het volgende:

Wel aftrekbaar zijn:
* voor de basisverzekering: een vast bedrag van 1.059 euro (2.118 euro voor fiscaal partners) minus de door u in 2007 ontvangen zorgtoeslag en plus de door u in 2007 terugbetaalde zorgtoeslag
Mag je dat van de belasting aftrekken? Dat wist ik niet eens
pi_56046243
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 12:25 schreef Slasher het volgende:

[..]

Mag je dat van de belasting aftrekken? Dat wist ik niet eens
Alleen als je boven de 'drempel' uitkomt (zie handleiding aangifte of website belastingdienst)
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_56047175
Interessant. Wist dit niet.
Wel jammer, vanwege een sleutelbeenbreuk nogal wat taxikosten gemaakt (naar en van ziekenhuis en dokter), wat door ziektekostenverzekering niet wordt gedekt, maar ik heb geen bonnetjes meer
pi_56047936
Nog een tip... gebruik zo'n programma van bijvoorbeeld Elsevier bij het invulen van het belastingformulier, dan kom je al die posten tegen. Ook de verhoging voor chronisch zieken wordt automatisch doorberekend.
A mind with a heart of it's own
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 15 januari 2008 @ 14:56:00 #25
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56048988
Ik ben volgens de belastingdienst ook al 4 jaar chronisch ziek...
Lenzen zijn best een leuk grapje

Dat progje van Elsevier is wel een goede tip, ga ik zeker doen.

Psst waar vind ik dat progje???
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')