Het was werk gerelateerd dus voor verbetering van mijn posistie op de arbeidsmartk.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als de cursussen zijn geboeld voor het verbeteren van je positie op de arbeidsmarkt kun je de computer opvoeren als studiekosten. Kijk hiervoor in het begin van dit topic of de site van de belastingdienst voor een nadere toelichting en verdere uitwerking.
Het punt van het aftrekken van PC als studiekosten is veel vaker ter sprake gekomen.
Studiefinanciering is onbelast, nee dus. al zal je het waarschijnlijk wel moeten terugbetalen aan de IBGquote:Op vrijdag 18 januari 2008 21:46 schreef MeneerMuis het volgende:
Ik wacht nog steeds op mijn jaaropgave![]()
Ik neem aan dat ik mijn onterecht ontvangen studiefinanciering ook moet aangeven bij de belastingdienst?
Ik geloof dat je geen splitsing hoeft te maken wat betreft prive/zakelijk als het zakelijk gebruik meer dan 10% is. Dat heeft tot gevolg dat je 100% van de normale afschrijving als kosten op je winst in mindering mag brengen. Verder hoef je inderdaad geen administratie bij te houden. Slechts een kasboek (bonnetjes bewaren!) is genoeg.quote:Op donderdag 17 januari 2008 19:00 schreef dyna18 het volgende:
[..]
In dit geval ging mijn vraag vooral over de aftrekbaarheid van een computer. Vandaar dat het in belasting staat
Aangezien ik de genoemde PC voor 20% zakelijk en 80% prive gebruik. Betekend dat dan dat ik 20% van het berekende bedrag kan aftrekken, of vervalt daarmee de hele aftrek?
Zonder exacte cijfers kan niemand zeggen of je wat terugkrijgt of niet, gewoon invullen dus niet in de laatste plaats omdat je dat verplicht bent, je hebt een uitnodiging gekregen.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 00:22 schreef tinoburg het volgende:
Eerst vulde ik altijd het TJ-biljet in toen ik nog studeerde en een bijbaantje had.
sinds de zomer werk ik fulltime en studeer ik niet meer.
bijbaantje 7000 verdient, nieuwe fulltime baan ook 7000.
Ben 22 en inwonend ,niet bij familie overigens.
Kan ik mijn ingehouden loonheffing nog terugkrijgen of heb ik met mijn totaal van ~14,000eur een bepaalde grens of iets overschreden? ik heb deze baantjes ook nog 2maanden tegelijk gehad, toen is er iets extra ingehouden ,loonheffingskorting verhaal,meen ik.
Iemand tips of suggesties hoe ik hier wat van terugkrijg op een of andere manier?
Heb trouwens een E-biljet thuis gestuurd gekregen van de BD
Alvast bedankt!
Klopt als een busquote:Op zaterdag 19 januari 2008 10:20 schreef ManAtWork het volgende:
Normaal gesproken zijn de uitnodigingen rond deze tijd al verstuurd.
Nu hoorde ik laatst dat de uitnodigingen voor ondernemer nog niet zijn verstuurd omdat ze de programmatuur nog niet gereed hebben. Verwachting is eind januari.
Je mag het opvoeren om boven de drempel uit te komen, inderdaad.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 13:01 schreef Pino-Helmond het volgende:
Op mijn jaaropgaaf staat de post "Inhegouden bijdrage ZvW", kan ik dit bedrag aftrekken in de aabgifte onder de post "Inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet"?
Dat is mooi! Je gaat dan al snel over die drempel heen!quote:Op zaterdag 19 januari 2008 13:06 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je mag het opvoeren om boven de drempel uit te komen, inderdaad.
Bij het kopje "te verrekenen bedragen".quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:53 schreef foetre het volgende:
Ik ontvang ivm m'n hypotheek rente elke maand VT.Ik neem aan dat ik nu wel gewoon de aangifte 2007 moet invullen.
Maar waar moet ik invullen wat de inkomsten van die VT is?
quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
Bij het kopje "te verrekenen bedragen".
Dat van die pc valt natuurlijk nauwelijks te checken, maar als jij zaken aftrekt waarvan de belastingdienst redelijkerwijs van jou mag verwachten dat jij daar bewijs voor kan leveren is een bonnetje wel handig natuurlijk.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:30 schreef jmac het volgende:
Wat betr. studie. Hoe willen ze ooit checken of je je computer 33% gebruikt voor studiezaken?
Zelfde als studieboeken. Gaan ze mensen vragen om bonnetjes op te sturen of doen ze steekproeven e.d.?
Verlies verkoop huis: Nee. Verkoopwinst hoef je ook niet op te geven.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:29 schreef foetre het volgende:
[..]
![]()
Kan je verlies verkoop huis,wao-gat verzekering ook aftrekken?
Ze controleren het wel eens, ja. Verder, als jij een PC aftrekt moet jij aannemelijk kunnen maken dat je hem (voor dat percentage) voor je studie gebruikt. Doe jij een of andere studie doet die niks met computers te maken heeft gaat dat een moeilijk verhaal worden.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:30 schreef jmac het volgende:
Wat betr. studie. Hoe willen ze ooit checken of je je computer 33% gebruikt voor studiezaken?
Zelfde als studieboeken. Gaan ze mensen vragen om bonnetjes op te sturen of doen ze steekproeven e.d.?
Bedankt.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:53 schreef DonJames het volgende:
[..]
Verlies verkoop huis: Nee. Verkoopwinst hoef je ook niet op te geven.
wao-gat-verzekering: Niet als kosten voor het huis, wel bij "inkomensvoorzieningen"
Dat is niet echt te zeggen, voor de inkomstenbelasting maakt het echt niet uit.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:02 schreef foetre het volgende:
[..]
Bedankt.
En wat is fiscaal het beste als je samen een huis gaat kopen?
Samenlevingscontract,geregstreerd partner of trouwen?
Het is juist heel romantisch als je partner op z'n knieën gaat en vraagt: "Wil jij mijn fiscale partner zijn?"quote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:10 schreef DonJames het volgende:
Verder zou ik als ik jou was niet om fiscale redenen een aanzoek doen, ik acht de kans vrij groot dat je wederhelft dan "Nee" zegt
We willen een samenlevingscotract afsluiten maar als geregistreerd partnerschap fiscaal beter zou zijn zouden we dat doen.Maar goed iig bedanktquote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:10 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat is niet echt te zeggen, voor de inkomstenbelasting maakt het echt niet uit.
Geregistreerd partnerschap wordt eigenlijk overal in het fiscale recht gelijkgesteld met huwelijk. Je kan met een samenlevingscontract wel tegen wat erfrecht-issues aanlopen mocht 1 van jullie komen te overlijden.
Verder zou ik als ik jou was niet om fiscale redenen een aanzoek doen, ik acht de kans vrij groot dat je wederhelft dan "Nee" zegt
Hmz.. geloof dat ik echt voordeel heb opgebouwd dan als medewerker...quote:Op zaterdag 19 januari 2008 10:20 schreef ManAtWork het volgende:
Normaal gesproken zijn de uitnodigingen rond deze tijd al verstuurd.
Nu hoorde ik laatst dat de uitnodigingen voor ondernemer nog niet zijn verstuurd omdat ze de programmatuur nog niet gereed hebben. Verwachting is eind januari.
Lees mijn post nog eens goed door. Is het verplicht gebruiken van de normbedragen gekoppeld aan het krijgen van studiefinancierging of aan een inschrijving van de hogeschool?quote:Op maandag 21 januari 2008 08:35 schreef exode het volgende:
even een vraagje tussendoor:
Mijn vriendin is in juni afgestudeerd maar haar inschrijving bij de hogeschool en haar IBG lening en OV liepen door tot september 2007 (einde collegejaar). Moet ik voor haar de norm bedragen t/m juni of t/m augustus opvoeren?
Waar heb je deze informatie gevonden? Ik ben op zoek naar de normbedragen HBO/WO voor 2007, maar de website van de belastingdienst en de helpfunctie gaan maar tot 2006.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:55 schreef DonJames het volgende:
De normbedragen voor HBO en WO-studies zijn waarschijnlijk:
Voor de periode 01-01-2007 t/m 31-08-2007: 179,90 per maand
Voor de periode 01-09-2007 t/m 31-12-2007: 182,17 per maand
De normbedragen voor het MBO zijn nog niet bij mij bekend, ik pas het aan zodra ik ze gevonden heb.
In één van de almanakken.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:56 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Waar heb je deze informatie gevonden? Ik ben op zoek naar de normbedragen HBO/WO voor 2007, maar de website van de belastingdienst en de helpfunctie gaan maar tot 2006.
Kosten die je maakt voor je beroep (of toekomstig/gewenst) zijn helemaal niet meer aftrekbaar. Buiten het feit dat je geen belasting betaald als je geen werk hebt.quote:Op maandag 21 januari 2008 12:27 schreef Dwan het volgende:
hey ik heb ook een vraagje,
Als je werkeloos bent en je moet voor sollicitatie gesprekken het halve land doorkruisen dan maak je een hoop reiskosten. Als je samen met het trein kaartje en een bevestiging van het gesprek kan aantonen dat je er geweest bent.
mag je dit dan als reiskosten opvoeren of is het gewoon een investering in je kans??
alvast bedankt.
Sommige werkgevers bieden aan de reiskosten te vergoeden bij sollicitaties. Of het verstandig is om tijdens het gesprek te gaan 'zeuren' over een paar tientjes laat ik aan jou over.quote:Op maandag 21 januari 2008 12:27 schreef Dwan het volgende:
hey ik heb ook een vraagje,
Als je werkeloos bent en je moet voor sollicitatie gesprekken het halve land doorkruisen dan maak je een hoop reiskosten. Als je samen met het trein kaartje en een bevestiging van het gesprek kan aantonen dat je er geweest bent.
mag je dit dan als reiskosten opvoeren of is het gewoon een investering in je kans??
alvast bedankt.
Ah, een fanquote:
Ik heb hier enige tijd over nagedacht, en ben van mening dat je de aftrek als volgt moet berekenen:quote:en ook het 4 pag's tellende pdf'je van de belastingdienst maar nog ben ik niet zeker van mijn zaak...
Mijn fiscale partner is op 31 augustus 2007 afgestudeerd op het HBO.
Ze had sinds maart 2007 geen recht meer op OV-kaart en al lang daarvoor was de beurs ook al gestopt (ook mocht ze niet meer lenen toen in maart het recht op OV kaart verviel)
De werkelijk scholingskosten voor dit laatste jaar waren enkel en alleen het collegegeld (1500) en misschien voor 200 euro boeken dus 1700 in totaal.
Nu in Januari 2008 heeft ze van IBG een schrijven ontvangen dat ze aan haar prestatie-beurs (net) heeft voldaan en haar schuld met 11.000 wordt verlaagd. Het gedeelte wat ze destijds geleend heeft blijft natuurlijk nog staan en moet worden afbetaald.
Welke berekening moet ik nu maken om het aftrek bedrag te berekenen voor 2007?
Gewoon 8 maanden het normbedrag?(zoals ik in voorgaande jaren heb gedaan?) of moet ik die uitgebreide berekening doen op blz 2 van de aanvullende toelichting? (of moet die pas volgend jaar?)
Dan zal die almanak wel geëxtrapoleerd hebbenquote:
Volgens mij de Elsevier.Ik zal eens kijken of één van mijn collega's op de IB-afdeling dat ding heeft liggen.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 09:43 schreef ManAtWork het volgende:
Dat komt waarschijnlijk omdat de telefonist bij de belastingdienst op dezelfde site kijkt als jij en ik.
En daar staan de normbedragen voor 2007 nog niet vermeld. En dat is niet handig als er gevraagd wordt je aangifte in te dienen maar degene die het verzoek doet de boel nog niet op orde heeft.
@DJ: welke almanak heeft de bedragen wel genoemd? Elsevier? Kluwer?
Nee, dat kan niet (ik zou haast zeggen, natuurlijk niet).quote:Op dinsdag 22 januari 2008 14:42 schreef foetre het volgende:
Ik moest bij de aangifte van 2006 betalen.Kan je dat bedrag ook aftrekken voor 2007?
je bedoelt helaas nietquote:Op dinsdag 22 januari 2008 14:53 schreef DonJames het volgende:
[..]
Volgens mij de Elsevier.Ik zal eens kijken of één van mijn collega's op de IB-afdeling dat ding heeft liggen.
[..]
Nee, dat kan niet (ik zou haast zeggen, natuurlijk niet).
Nee, dat bedoel jijquote:
Dank je wel voor de toelichtingquote:Op maandag 21 januari 2008 21:18 schreef DonJames het volgende:
Ik heb hier enige tijd over nagedacht, en ben van mening dat je de aftrek als volgt moet berekenen:
1 januari t/m 31 maart: 3 maal normbedragen-prestatiebeurs: 3x(179,90-0,00)= 539,70
Voor de periode van 1 april t/m 31 augustus had ze m.i. geen recht op studiefinanciering, ik ben dan ook van mening dat ze (tijdsevenredig) de werkelijke kosten mag aftrekken. Dus 5/8 maal 1.700= 1.063.
Totaal: 540+1.063=1.603. Hier gaat nog af de drempel van 500 euro, waardoor ze op een aftrekpost komt van 1.103 euro.
Het verhaal "prestatiebeurs omgezet in gift" speelt zich af in 2008. Aangezien ze in 2008 geen studiekosten meer heeft (ga ik vanuit) komt dit dus goed uit, volgens de toelichting van de belastingdienst zou ze namelijk ook geen aftrek hebben als ze wél studiekosten zou hebben gehad.
Ja.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 19:04 schreef tinny het volgende:
[..]
Dank je wel voor de toelichting
bij navraag/zoeken kom ik er net achter at het niet maart 2007 dat ze geen recht meer had op studi maar dat dat maart 2006 was!!!
Dus ik mag gewoon de werkelijke kosten 1700 euro min drempel 500 euro = 1200 euro aftrekken voor 2007?
Helemaal niks, in 2008 had ze geen studiekosten toch?, er valt dus ook niks af te trekken.quote:dan rest de vraag wat moet/kan ik dan nog in 2008 aftrekken?
De berekening niks mee doen, de normbedragen gelden niet voor haar. In de door jou genoemde 4 standaardstudieperiode van 4 jaren is de aftrek beperkt tot 15.000 euro per jaar, meer staat er eigenlijk niet. Bij je vriendin niet van toepassing dus.quote:Die ingewikkelde berekening die in de toelichting staat over alle 4 de studiejaren??
Bonnetjes opzoeken van de boeken, lesgeld is een vastgesteld bedrag.quote:Hoe kom ik in hemelsnaam nog aan die bedragen van de werkelijke kosten???
Als je de bonnetjes hebt is het geen probleem, rekeningafschriften in combinatie met een boekenlijst is denk ik ook wel acceptabel. Het lesgeld is een vastgesteld bedrag, (en dus makkelijk aantoonbaar als ze bv. een collegekaart/bewijs van inschrijving heeft) ook dat zal wel van de rekening worden afgeschreven.quote:En misschien nog wel belangrijker, al sik gecontroleerd wordt door de vrienden van de belasting hoe kan ik ze dan aantonen??
De mensen die de belastingtelefoon bemannen zijn over het algemeen ook niet zeer hoog opgeleid..quote:ps
ik durf te wedden trouwens dat als je met deze vragen 2 keer naar de belastingtelefoon je belt, je 2 totaal verschillende antwoorden krijgt... dit snapt niemand meer.
Je hoeft niet de berekening te maken over de afgelopen 4 jaar, alleen de berekening van 2007. Die berekening van de belastingdienst hoef je alleen te maken alsquote:Op dinsdag 22 januari 2008 19:04 schreef tinny het volgende:
[..]
.. stel dat je die berekening moet maken hoe kun je nu in hemelsnaam nog de werkelijk kosten van 4 studiejaren geleden achterhalen.. IK bedoel de bonnetjes/facturen van 1 of 2 jr geleden bewaar ik nog wel...maar die van de eerste 2 jaren (zeker als er ook nog eens wat vertraging is) zou ik ook kwijt raken... mag je dan schaten? accepteren ze dat?
...
quote:Op dinsdag 22 januari 2008 19:50 schreef tinny het volgende:
Off topic ...Don James je bent een/mijn held..
Ok, ik kom 24 euro te kort om chronisch ziek te zijn. Iemand nog creatieve ideen?quote:Op dinsdag 22 januari 2008 20:01 schreef ManAtWork het volgende:
Hoop dat er nu ook eens andere vragen gesteld gaan worden dan alleen over studiekosten.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |