abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56125363
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 11:23 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als de cursussen zijn geboeld voor het verbeteren van je positie op de arbeidsmarkt kun je de computer opvoeren als studiekosten. Kijk hiervoor in het begin van dit topic of de site van de belastingdienst voor een nadere toelichting en verdere uitwerking.
Het punt van het aftrekken van PC als studiekosten is veel vaker ter sprake gekomen.
Het was werk gerelateerd dus voor verbetering van mijn posistie op de arbeidsmartk.
Ik ga is even kijken wat ik nog kan vinden dan bedankt in ieder geval
  vrijdag 18 januari 2008 @ 21:46:32 #102
100008 MeneerMuis
WWE is my life
pi_56141331
Ik wacht nog steeds op mijn jaaropgave

Ik neem aan dat ik mijn onterecht ontvangen studiefinanciering ook moet aangeven bij de belastingdienst?
World Wrestling Entertainment
pi_56142605
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 21:46 schreef MeneerMuis het volgende:
Ik wacht nog steeds op mijn jaaropgave

Ik neem aan dat ik mijn onterecht ontvangen studiefinanciering ook moet aangeven bij de belastingdienst?
Studiefinanciering is onbelast, nee dus. al zal je het waarschijnlijk wel moeten terugbetalen aan de IBG
pi_56143184
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 19:00 schreef dyna18 het volgende:

[..]

In dit geval ging mijn vraag vooral over de aftrekbaarheid van een computer. Vandaar dat het in belasting staat

Aangezien ik de genoemde PC voor 20% zakelijk en 80% prive gebruik. Betekend dat dan dat ik 20% van het berekende bedrag kan aftrekken, of vervalt daarmee de hele aftrek?
Ik geloof dat je geen splitsing hoeft te maken wat betreft prive/zakelijk als het zakelijk gebruik meer dan 10% is. Dat heeft tot gevolg dat je 100% van de normale afschrijving als kosten op je winst in mindering mag brengen. Verder hoef je inderdaad geen administratie bij te houden. Slechts een kasboek (bonnetjes bewaren!) is genoeg.
pi_56145318
Eerst vulde ik altijd het TJ-biljet in toen ik nog studeerde en een bijbaantje had.
sinds de zomer werk ik fulltime en studeer ik niet meer.
bijbaantje 7000 verdient, nieuwe fulltime baan ook 7000.

Ben 22 en inwonend ,niet bij familie overigens.
Kan ik mijn ingehouden loonheffing nog terugkrijgen of heb ik met mijn totaal van ~14,000eur een bepaalde grens of iets overschreden? ik heb deze baantjes ook nog 2maanden tegelijk gehad, toen is er iets extra ingehouden ,loonheffingskorting verhaal,meen ik.

Iemand tips of suggesties hoe ik hier wat van terugkrijg op een of andere manier?
Heb trouwens een E-biljet thuis gestuurd gekregen van de BD

Alvast bedankt!
pi_56145823
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 00:22 schreef tinoburg het volgende:
Eerst vulde ik altijd het TJ-biljet in toen ik nog studeerde en een bijbaantje had.
sinds de zomer werk ik fulltime en studeer ik niet meer.
bijbaantje 7000 verdient, nieuwe fulltime baan ook 7000.

Ben 22 en inwonend ,niet bij familie overigens.
Kan ik mijn ingehouden loonheffing nog terugkrijgen of heb ik met mijn totaal van ~14,000eur een bepaalde grens of iets overschreden? ik heb deze baantjes ook nog 2maanden tegelijk gehad, toen is er iets extra ingehouden ,loonheffingskorting verhaal,meen ik.

Iemand tips of suggesties hoe ik hier wat van terugkrijg op een of andere manier?
Heb trouwens een E-biljet thuis gestuurd gekregen van de BD

Alvast bedankt!
Zonder exacte cijfers kan niemand zeggen of je wat terugkrijgt of niet, gewoon invullen dus niet in de laatste plaats omdat je dat verplicht bent, je hebt een uitnodiging gekregen.
Verder even kijken of je nog studiekosten kan aftrekken, en kijk even of je nog ziektekosten hebt.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 19 januari 2008 @ 01:42:24 #107
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56146650
Wanneer sturen ze die verplichtende uitnodigingen ook alweer?
Ik heb er namelijk nog geen gehad.....

Heb ook nog geen jaaropgaven trouwens maar dat is vrij normaal.. andere jaren heb ik ze ook vaak genoeg eind feb pas gehad...
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zaterdag 19 januari 2008 @ 10:20:32 #108
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56148875
Normaal gesproken zijn de uitnodigingen rond deze tijd al verstuurd.
Nu hoorde ik laatst dat de uitnodigingen voor ondernemer nog niet zijn verstuurd omdat ze de programmatuur nog niet gereed hebben. Verwachting is eind januari.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_56149627
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 10:20 schreef ManAtWork het volgende:
Nu hoorde ik laatst dat de uitnodigingen voor ondernemer nog niet zijn verstuurd omdat ze de programmatuur nog niet gereed hebben. Verwachting is eind januari.
Klopt als een bus
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_56151438
Op mijn jaaropgaaf staat de post "Inhegouden bijdrage ZvW", kan ik dit bedrag aftrekken in de aabgifte onder de post "Inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet"?
pi_56151522
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 13:01 schreef Pino-Helmond het volgende:
Op mijn jaaropgaaf staat de post "Inhegouden bijdrage ZvW", kan ik dit bedrag aftrekken in de aabgifte onder de post "Inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet"?
Je mag het opvoeren om boven de drempel uit te komen, inderdaad.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_56151666
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 13:06 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je mag het opvoeren om boven de drempel uit te komen, inderdaad.
Dat is mooi! Je gaat dan al snel over die drempel heen!
  zaterdag 19 januari 2008 @ 16:56:29 #113
165333 misslady83
Can't you see im waving..
pi_56156679
kun je het lesgeld van rond de 900 euro voor een mbo opleiding ook terugkrijgen, een gedeelte ofzo?
Waving.....can be positive or negative!..:)
  zaterdag 19 januari 2008 @ 17:53:24 #114
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_56158255
Ik ontvang ivm m'n hypotheek rente elke maand VT.Ik neem aan dat ik nu wel gewoon de aangifte 2007 moet invullen.
Maar waar moet ik invullen wat de inkomsten van die VT is?
pi_56158307
Ik heb even een algemene studiekostenaftrekpost-post in elkaar gezet: alles onder voorbehoud

Mag ik mijn studiekosten aftrekken?
Onder studiekosten (scholingsuitgaven) worden verstaan de uitgaven voor een studie voor het beroep of werk, of voor een toekomstig beroep of werk. De kosten van een studie voor liefhebberij of met een algemeen karakter zijn niet aftrekbaar.

Welke kosten mag ik aftrekken?
-Les- of collegegeld
-Kosten voor studieboeken, vakliteratuur en ander lesmateriaal
-Afschrijving duurzame zaken. Hierbij moet rekening worden gehouden met levensduur, restwaarde en privé-gebruik. Voor een computer geldt een afschrijvingstermijn van 36 maanden en een restwaarde van 10%. Voorbeeld: Je koopt op 1 juli 2007 een PC van 1.500 euro, waarvan je aannemelijk kan maken dat je hem voor 33% van de tijd voor je studie gebruikt. De aftrek wordt dan: 1.500-150=1.350. 1.350/3=450. Maar, je hebt hem in 2007 maar 6 maanden, dus het bedrag vermenigvuldig je in dit jaar met 6/12e. Ook gebruikt je hem maar voor 1/3 deel voor de studie.
De aftrekpost voor de computer wordt hier dus 75 euro.

Let op: ontvangen vergoedingen van bijvoorbeeld een werkgever moet je van de bovenstaande bedragen afhalen.

Welke kosten komen niet in aanmerking?
-rente voor schulden op grond van de Wet Studiefinanciering 2000
-uitgaven voor levensonderhoud (huisvesting, kleding, voeding)
-reis- en verblijfkosten
-uitgaven voor studiereizen en excursies
-uitgaven voor werk-of studeerruimte (inclusief de inrichting)

Wat is de "Drempel"?
Het bedrag wat je totaal aan aftrekbare studiekosten hebt gemaakt moet je verminderen met 500 euro. Dit is de drempel.

Ik krijg studiefinanciering, mag ik alle bovenstaande kosten zomaar aftrekken?
Nee, je mag niet de daadwerkelijk gemaakte studiekosten aftrekken, maar slechts de normbedragen. Dit werkt als volgt:
Je mag in beginsel niet de werkelijk gemaakte kosten aftrekken, maar je hebt te maken met zogenaamde normbedragen. Er zijn globaal 2 situaties denkbaar:
1. Als je werkelijk gemaakte studiekosten 2 keer zo hoog zijn als het normbedrag, dan wordt de aftrekpost (gemaakte kosten-normbedrag-ontvangen prestatiebeurs).
2. Als de normbedragen hoger zijn dan de ontvangen prestatiebeurs (dus niet de aanvullende lening!), dan wordt de aftrekpost: (normbedrag-ontvangen prestatiebeurs).
De normbedragen voor HBO en WO-studies zijn waarschijnlijk:
Voor de periode 01-01-2007 t/m 31-08-2007: 179,90 per maand
Voor de periode 01-09-2007 t/m 31-12-2007: 182,17 per maand

De normbedragen voor het MBO zijn nog niet bij mij bekend , ik pas het aan zodra ik ze gevonden heb.

Ik heb geen recht meer op de prestatiebeurs, mag ik nu de werkelijke kosten aftrekken?
Nee, je moet de normbedragen gebruiken als je recht hebt op studiefinanciering volgens de Wet Studiefinanciering 2000. Onder het begrip studiefinanciering vallen ook:
-een aanvullende IBG-lening
-een OV-jaarkaart
Ook als je hiervan wel gebruik kán maken, maar dit vrijwillig niet doet, heb je nog steeds recht op studiefinanciering. Je mag in dat geval dus nog steeds niet de werkelijke kosten aftrekken.

[ Bericht 0% gewijzigd door DonJames op 19-01-2008 18:05:49 ]
pi_56158485
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 17:53 schreef foetre het volgende:
Ik ontvang ivm m'n hypotheek rente elke maand VT.Ik neem aan dat ik nu wel gewoon de aangifte 2007 moet invullen.
Maar waar moet ik invullen wat de inkomsten van die VT is?
Bij het kopje "te verrekenen bedragen".
  zaterdag 19 januari 2008 @ 18:29:33 #117
66186 foetre
pi_56159089
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 18:04 schreef DonJames het volgende:

[..]

Bij het kopje "te verrekenen bedragen".

Kan je verlies verkoop huis,wao-gat verzekering ook aftrekken?
pi_56159128
Wat betr. studie. Hoe willen ze ooit checken of je je computer 33% gebruikt voor studiezaken?
Zelfde als studieboeken. Gaan ze mensen vragen om bonnetjes op te sturen of doen ze steekproeven e.d.?
pi_56159514
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 18:30 schreef jmac het volgende:
Wat betr. studie. Hoe willen ze ooit checken of je je computer 33% gebruikt voor studiezaken?
Zelfde als studieboeken. Gaan ze mensen vragen om bonnetjes op te sturen of doen ze steekproeven e.d.?
Dat van die pc valt natuurlijk nauwelijks te checken, maar als jij zaken aftrekt waarvan de belastingdienst redelijkerwijs van jou mag verwachten dat jij daar bewijs voor kan leveren is een bonnetje wel handig natuurlijk.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_56159696
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 18:29 schreef foetre het volgende:

[..]

Kan je verlies verkoop huis,wao-gat verzekering ook aftrekken?
Verlies verkoop huis: Nee. Verkoopwinst hoef je ook niet op te geven.
wao-gat-verzekering: Niet als kosten voor het huis, wel bij "inkomensvoorzieningen"
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 18:30 schreef jmac het volgende:
Ze controleren het wel eens, ja. Verder, als jij een PC aftrekt moet jij aannemelijk kunnen maken dat je hem (voor dat percentage) voor je studie gebruikt. Doe jij een of andere studie doet die niks met computers te maken heeft gaat dat een moeilijk verhaal worden.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 19:02:28 #121
66186 foetre
pi_56159885
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 18:53 schreef DonJames het volgende:

[..]

Verlies verkoop huis: Nee. Verkoopwinst hoef je ook niet op te geven.
wao-gat-verzekering: Niet als kosten voor het huis, wel bij "inkomensvoorzieningen"
Bedankt.

En wat is fiscaal het beste als je samen een huis gaat kopen?
Samenlevingscontract,geregistreerd partner of trouwen?
pi_56160032
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 19:02 schreef foetre het volgende:

[..]

Bedankt.

En wat is fiscaal het beste als je samen een huis gaat kopen?
Samenlevingscontract,geregstreerd partner of trouwen?
Dat is niet echt te zeggen, voor de inkomstenbelasting maakt het echt niet uit.

Geregistreerd partnerschap wordt eigenlijk overal in het fiscale recht gelijkgesteld met huwelijk. Je kan met een samenlevingscontract wel tegen wat erfrecht-issues aanlopen mocht 1 van jullie komen te overlijden.

Verder zou ik als ik jou was niet om fiscale redenen een aanzoek doen, ik acht de kans vrij groot dat je wederhelft dan "Nee" zegt
pi_56160071
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 19:10 schreef DonJames het volgende:

Verder zou ik als ik jou was niet om fiscale redenen een aanzoek doen, ik acht de kans vrij groot dat je wederhelft dan "Nee" zegt
Het is juist heel romantisch als je partner op z'n knieën gaat en vraagt: "Wil jij mijn fiscale partner zijn?"
  zaterdag 19 januari 2008 @ 19:20:31 #124
66186 foetre
pi_56160222
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 19:10 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat is niet echt te zeggen, voor de inkomstenbelasting maakt het echt niet uit.

Geregistreerd partnerschap wordt eigenlijk overal in het fiscale recht gelijkgesteld met huwelijk. Je kan met een samenlevingscontract wel tegen wat erfrecht-issues aanlopen mocht 1 van jullie komen te overlijden.

We willen een samenlevingscotract afsluiten maar als geregistreerd partnerschap fiscaal beter zou zijn zouden we dat doen.Maar goed iig bedankt
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 20 januari 2008 @ 01:45:40 #125
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56169603
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 10:20 schreef ManAtWork het volgende:
Hmz.. geloof dat ik echt voordeel heb opgebouwd dan als medewerker... ... heb nog steeds geen bericht dat ik vrijwillig verplicht uitgenodigd ben.
Mn ouders trouwens ook niet... dus ik vermoed dat niet alleen de ondernemers vertraagd zijn... ook de particulieren.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_56170005
Wij zijn vandaag keurig uitgenodigd met een blauwe envelop

of ik het dit jaar wel op tijd inlever is vers twee
  zondag 20 januari 2008 @ 11:35:53 #127
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56173151
WAT!?! Jij wel!?!
Het is niet eerlijk. Ik wil al een half jaar vrijwillig een contributie doen en dat verzoek raken ze kwijt. En jij krijgt gewoon een uitnodiging!
pi_56192035
even een vraagje tussendoor:

Mijn vriendin is in juni afgestudeerd maar haar inschrijving bij de hogeschool en haar IBG lening en OV liepen door tot september 2007 (einde collegejaar). Moet ik voor haar de norm bedragen t/m juni of t/m augustus opvoeren?
pi_56192524
quote:
Op maandag 21 januari 2008 08:35 schreef exode het volgende:
even een vraagje tussendoor:

Mijn vriendin is in juni afgestudeerd maar haar inschrijving bij de hogeschool en haar IBG lening en OV liepen door tot september 2007 (einde collegejaar). Moet ik voor haar de norm bedragen t/m juni of t/m augustus opvoeren?
Lees mijn post nog eens goed door. Is het verplicht gebruiken van de normbedragen gekoppeld aan het krijgen van studiefinancierging of aan een inschrijving van de hogeschool?

t/m augustus dus
pi_56195009
vermoeden had ik inderdaad Don James, ze heeft recht op stufi t/m aug. Maar ja...kan het maar beter zeker weten

Dank je wel voor je antwoord!
  maandag 21 januari 2008 @ 11:56:50 #131
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_56195927
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 17:55 schreef DonJames het volgende:

De normbedragen voor HBO en WO-studies zijn waarschijnlijk:
Voor de periode 01-01-2007 t/m 31-08-2007: 179,90 per maand
Voor de periode 01-09-2007 t/m 31-12-2007: 182,17 per maand

De normbedragen voor het MBO zijn nog niet bij mij bekend , ik pas het aan zodra ik ze gevonden heb.
Waar heb je deze informatie gevonden? Ik ben op zoek naar de normbedragen HBO/WO voor 2007, maar de website van de belastingdienst en de helpfunctie gaan maar tot 2006.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 21 januari 2008 @ 12:27:18 #132
19431 Dwan
Likken als lassie
pi_56196664
hey ik heb ook een vraagje,

Als je werkeloos bent en je moet voor sollicitatie gesprekken het halve land doorkruisen dan maak je een hoop reiskosten. Als je samen met het trein kaartje en een bevestiging van het gesprek kan aantonen dat je er geweest bent.

mag je dit dan als reiskosten opvoeren of is het gewoon een investering in je kans??

alvast bedankt.
Dwannie is like god is rubbing your tummy
pi_56198188
quote:
Op maandag 21 januari 2008 11:56 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Waar heb je deze informatie gevonden? Ik ben op zoek naar de normbedragen HBO/WO voor 2007, maar de website van de belastingdienst en de helpfunctie gaan maar tot 2006.
In één van de almanakken.
quote:
Op maandag 21 januari 2008 12:27 schreef Dwan het volgende:

Als je werkeloos bent en je moet voor sollicitatie gesprekken het halve land doorkruisen dan maak je een hoop reiskosten. Als je samen met het trein kaartje en een bevestiging van het gesprek kan aantonen dat je er geweest bent.

mag je dit dan als reiskosten opvoeren of is het gewoon een investering in je kans??

alvast bedankt.
Kosten die je maakt voor je beroep (of toekomstig/gewenst) zijn helemaal niet meer aftrekbaar. Buiten het feit dat je geen belasting betaald als je geen werk hebt.
pi_56200112
@ DonJames
Ik heb al je posts gelezen en ook het 4 pag's tellende pdf'je van de belastingdienst maar nog ben ik niet zeker van mijn zaak...

Mijn fiscale partner is op 31 augustus 2007 afgestudeerd op het HBO.
Ze had sinds maart 2007 geen recht meer op OV-kaart en al lang daarvoor was de beurs ook al gestopt (ook mocht ze niet meer lenen toen in maart het recht op OV kaart verviel)
De werkelijk scholingskosten voor dit laatste jaar waren enkel en alleen het collegegeld (1500) en misschien voor 200 euro boeken dus 1700 in totaal.
Nu in Januari 2008 heeft ze van IBG een schrijven ontvangen dat ze aan haar prestatie-beurs (net) heeft voldaan en haar schuld met 11.000 wordt verlaagd. Het gedeelte wat ze destijds geleend heeft blijft natuurlijk nog staan en moet worden afbetaald.

Welke berekening moet ik nu maken om het aftrek bedrag te berekenen voor 2007?
Gewoon 8 maanden het normbedrag?(zoals ik in voorgaande jaren heb gedaan?) of moet ik die uitgebreide berekening doen op blz 2 van de aanvullende toelichting? (of moet die pas volgend jaar?)
pi_56201079
quote:
Op maandag 21 januari 2008 12:27 schreef Dwan het volgende:

alvast bedankt.
Sommige werkgevers bieden aan de reiskosten te vergoeden bij sollicitaties. Of het verstandig is om tijdens het gesprek te gaan 'zeuren' over een paar tientjes laat ik aan jou over.
Mocht je bij de overheid solliciteren dan is het geloof ik een standaard procedure dat je een vergoeding krijgt.
pi_56208604
quote:
Op maandag 21 januari 2008 14:56 schreef tinny het volgende:
@ DonJames
Ik heb al je posts gelezen
Ah, een fan
quote:
en ook het 4 pag's tellende pdf'je van de belastingdienst maar nog ben ik niet zeker van mijn zaak...

Mijn fiscale partner is op 31 augustus 2007 afgestudeerd op het HBO.
Ze had sinds maart 2007 geen recht meer op OV-kaart en al lang daarvoor was de beurs ook al gestopt (ook mocht ze niet meer lenen toen in maart het recht op OV kaart verviel)
De werkelijk scholingskosten voor dit laatste jaar waren enkel en alleen het collegegeld (1500) en misschien voor 200 euro boeken dus 1700 in totaal.
Nu in Januari 2008 heeft ze van IBG een schrijven ontvangen dat ze aan haar prestatie-beurs (net) heeft voldaan en haar schuld met 11.000 wordt verlaagd. Het gedeelte wat ze destijds geleend heeft blijft natuurlijk nog staan en moet worden afbetaald.

Welke berekening moet ik nu maken om het aftrek bedrag te berekenen voor 2007?
Gewoon 8 maanden het normbedrag?(zoals ik in voorgaande jaren heb gedaan?) of moet ik die uitgebreide berekening doen op blz 2 van de aanvullende toelichting? (of moet die pas volgend jaar?)
Ik heb hier enige tijd over nagedacht, en ben van mening dat je de aftrek als volgt moet berekenen:
1 januari t/m 31 maart: 3 maal normbedragen-prestatiebeurs: 3x(179,90-0,00)= 539,70
Voor de periode van 1 april t/m 31 augustus had ze m.i. geen recht op studiefinanciering, ik ben dan ook van mening dat ze (tijdsevenredig) de werkelijke kosten mag aftrekken. Dus 5/8 maal 1.700= 1.063.
Totaal: 540+1.063=1.603. Hier gaat nog af de drempel van 500 euro, waardoor ze op een aftrekpost komt van 1.103 euro.
Het verhaal "prestatiebeurs omgezet in gift" speelt zich af in 2008. Aangezien ze in 2008 geen studiekosten meer heeft (ga ik vanuit) komt dit dus goed uit, volgens de toelichting van de belastingdienst zou ze namelijk ook geen aftrek hebben als ze wél studiekosten zou hebben gehad.

Overigens kan ik goed begrijpen dat over dit onderdeel veel vragen zijn. De bepalingen in de wet blinken uit in vaagheid, de toelichting zoals de belastingdienst verstrekt kan helaas ook niet veel duidelijkheid bieden. Met professionele kennis (en een wetboek, wat studieboeken en een almanak) kan er nog wel beredeneerd worden wat de aftrek waarschijnlijk zou moeten zijn, 100% duidelijk wordt het echter niet. Aan de andere kant, zolang iets niet 100% duidelijk is, is iets ook niet 100% zeker weten fout.
  maandag 21 januari 2008 @ 22:41:03 #137
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56210705
De laatste optie is natuurlijk het probleem voorleggen aan de inspecteur en een uitspraak vragen.
Heeft z'n voordelen,... heeft ook z'n nadelen.

En ben het met DJ eens: duidelijker hebben ze het er in ieder geval niet op gemaakt.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 09:27:41 #138
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_56217091
quote:
Op maandag 21 januari 2008 13:27 schreef DonJames het volgende:

[..]

In één van de almanakken.
[..]
Dan zal die almanak wel geëxtrapoleerd hebben
Want volgens de belastingtelefoon zijn die normbedragen nog niet bekend.

Das balen want ik wil wel graag mijn aangifte doen
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  dinsdag 22 januari 2008 @ 09:43:01 #139
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56217358
Dat komt waarschijnlijk omdat de telefonist bij de belastingdienst op dezelfde site kijkt als jij en ik.
En daar staan de normbedragen voor 2007 nog niet vermeld. En dat is niet handig als er gevraagd wordt je aangifte in te dienen maar degene die het verzoek doet de boel nog niet op orde heeft.

@DJ: welke almanak heeft de bedragen wel genoemd? Elsevier? Kluwer?
  dinsdag 22 januari 2008 @ 14:42:56 #140
66186 foetre
pi_56224889
Ik moest bij de aangifte van 2006 betalen.Kan je dat bedrag ook aftrekken voor 2007?
pi_56225208
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 09:43 schreef ManAtWork het volgende:
Dat komt waarschijnlijk omdat de telefonist bij de belastingdienst op dezelfde site kijkt als jij en ik.
En daar staan de normbedragen voor 2007 nog niet vermeld. En dat is niet handig als er gevraagd wordt je aangifte in te dienen maar degene die het verzoek doet de boel nog niet op orde heeft.

@DJ: welke almanak heeft de bedragen wel genoemd? Elsevier? Kluwer?
Volgens mij de Elsevier.Ik zal eens kijken of één van mijn collega's op de IB-afdeling dat ding heeft liggen.
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 14:42 schreef foetre het volgende:
Ik moest bij de aangifte van 2006 betalen.Kan je dat bedrag ook aftrekken voor 2007?
Nee, dat kan niet (ik zou haast zeggen, natuurlijk niet).
  dinsdag 22 januari 2008 @ 15:01:31 #142
66186 foetre
pi_56225467
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 14:53 schreef DonJames het volgende:

[..]

Volgens mij de Elsevier.Ik zal eens kijken of één van mijn collega's op de IB-afdeling dat ding heeft liggen.
[..]

Nee, dat kan niet (ik zou haast zeggen, natuurlijk niet).
je bedoelt helaas niet
pi_56225767
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 15:01 schreef foetre het volgende:

[..]

je bedoelt helaas niet
Nee, dat bedoel jij

Betaalde belasting als aftrekpost past gewoon niet in het belastingsysteem. En nee, loonheffing en dividendbelating worden verrekend, het zijn geen aftrekposten omdat ze niet in mindering komen van het belastbare bedrag..
pi_56231228
quote:
Op maandag 21 januari 2008 21:18 schreef DonJames het volgende:

Ik heb hier enige tijd over nagedacht, en ben van mening dat je de aftrek als volgt moet berekenen:
1 januari t/m 31 maart: 3 maal normbedragen-prestatiebeurs: 3x(179,90-0,00)= 539,70
Voor de periode van 1 april t/m 31 augustus had ze m.i. geen recht op studiefinanciering, ik ben dan ook van mening dat ze (tijdsevenredig) de werkelijke kosten mag aftrekken. Dus 5/8 maal 1.700= 1.063.
Totaal: 540+1.063=1.603. Hier gaat nog af de drempel van 500 euro, waardoor ze op een aftrekpost komt van 1.103 euro.
Het verhaal "prestatiebeurs omgezet in gift" speelt zich af in 2008. Aangezien ze in 2008 geen studiekosten meer heeft (ga ik vanuit) komt dit dus goed uit, volgens de toelichting van de belastingdienst zou ze namelijk ook geen aftrek hebben als ze wél studiekosten zou hebben gehad.
Dank je wel voor de toelichting
Bij navraag/zoeken kom ik er net achter at het niet maart 2007 dat ze geen recht meer had op studi maar dat dat maart 2006 was!!!
Dus ik mag gewoon de werkelijke kosten 1700 euro min drempel 500 euro = 1200 euro aftrekken voor 2007?

dan rest de vraag wat moet/kan ik dan nog in 2008 aftrekken? Die ingewikkelde berekening die in de toelichting staat over alle 4 de studiejaren?? Hoe kom ik in hemelsnaam nog aan die bedragen van de werkelijke kosten??? En misschien nog wel belangrijker, al sik gecontroleerd wordt door de vrienden van de belasting hoe kan ik ze dan aantonen??
sorry te snel gelezen en ietsiepietsie te driftig over dit onderwerp...
Als ik het goed begrijp kan ik in 2008 niks meer mag aftrekken. De aftrek-koek is nu op.
Maar die laatste vraag in dat doorgestreepte gedeelte blijft eigenlijk wel staan, stel dat je die berekening moet maken hoe kun je nu in hemelsnaam nog de werkelijk kosten van 4 studiejaren geleden achterhalen.. IK bedoel de bonnetjes/facturen van 1 of 2 jr geleden bewaar ik nog wel...maar die van de eerste 2 jaren (zeker als er ook nog eens wat vertraging is) zou ik ook kwijt raken... mag je dan schaten? accepteren ze dat?
ps
ik durf te wedden trouwens dat als je met deze studie-aftrek gerelateerde vragen 2 keer naar de belastingtelefoon je belt, je 2 totaal verschillende antwoorden krijgt... dit snapt niemand meer.

[ Bericht 8% gewijzigd door tinny op 22-01-2008 19:11:05 ]
pi_56231641
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 19:04 schreef tinny het volgende:

[..]

Dank je wel voor de toelichting
bij navraag/zoeken kom ik er net achter at het niet maart 2007 dat ze geen recht meer had op studi maar dat dat maart 2006 was!!!
Dus ik mag gewoon de werkelijke kosten 1700 euro min drempel 500 euro = 1200 euro aftrekken voor 2007?
Ja.
quote:
dan rest de vraag wat moet/kan ik dan nog in 2008 aftrekken?
Helemaal niks, in 2008 had ze geen studiekosten toch?, er valt dus ook niks af te trekken.
quote:
Die ingewikkelde berekening die in de toelichting staat over alle 4 de studiejaren??
De berekening niks mee doen, de normbedragen gelden niet voor haar. In de door jou genoemde 4 standaardstudieperiode van 4 jaren is de aftrek beperkt tot 15.000 euro per jaar, meer staat er eigenlijk niet. Bij je vriendin niet van toepassing dus.
quote:
Hoe kom ik in hemelsnaam nog aan die bedragen van de werkelijke kosten???
Bonnetjes opzoeken van de boeken, lesgeld is een vastgesteld bedrag.
quote:
En misschien nog wel belangrijker, al sik gecontroleerd wordt door de vrienden van de belasting hoe kan ik ze dan aantonen??
Als je de bonnetjes hebt is het geen probleem, rekeningafschriften in combinatie met een boekenlijst is denk ik ook wel acceptabel. Het lesgeld is een vastgesteld bedrag, (en dus makkelijk aantoonbaar als ze bv. een collegekaart/bewijs van inschrijving heeft) ook dat zal wel van de rekening worden afgeschreven.
quote:
ps
ik durf te wedden trouwens dat als je met deze vragen 2 keer naar de belastingtelefoon je belt, je 2 totaal verschillende antwoorden krijgt... dit snapt niemand meer.
De mensen die de belastingtelefoon bemannen zijn over het algemeen ook niet zeer hoog opgeleid..

De edit:
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 19:04 schreef tinny het volgende:

[..]
.. stel dat je die berekening moet maken hoe kun je nu in hemelsnaam nog de werkelijk kosten van 4 studiejaren geleden achterhalen.. IK bedoel de bonnetjes/facturen van 1 of 2 jr geleden bewaar ik nog wel...maar die van de eerste 2 jaren (zeker als er ook nog eens wat vertraging is) zou ik ook kwijt raken... mag je dan schaten? accepteren ze dat?
...
Je hoeft niet de berekening te maken over de afgelopen 4 jaar, alleen de berekening van 2007. Die berekening van de belastingdienst hoef je alleen te maken als
-een beurs wordt omgezet in een lening of
-een lening NIET wordt omgezet in een gift.
Allebei niet bij jullie van toepassing lijkt me.

Schatten is niet acceptabel, je zal een exacte berekening met bewijzen moeten hebben. Aan de eisen van dit bewijs worden geen voorwaarden gesteld, trouwens.

[ Bericht 18% gewijzigd door DonJames op 22-01-2008 19:29:27 (Edit van gequotede) ]
pi_56232404
Off topic ...Don James je bent een/mijn held..
  dinsdag 22 januari 2008 @ 20:01:16 #147
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56232719
Hoop dat er nu ook eens andere vragen gesteld gaan worden dan alleen over studiekosten.
DJ heeft al zo zijn best gedaan om dat onderdeel compleet uit te pluizen. Inclusief een heel epistel (dat helaas door weinigen gelezen wordt).
pi_56232748
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 19:50 schreef tinny het volgende:
Off topic ...Don James je bent een/mijn held..

No worries mate!
pi_56232767
Ik vind MAW én DJ helden
  dinsdag 22 januari 2008 @ 21:14:32 #150
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_56234558
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 20:01 schreef ManAtWork het volgende:
Hoop dat er nu ook eens andere vragen gesteld gaan worden dan alleen over studiekosten.
Ok, ik kom 24 euro te kort om chronisch ziek te zijn. Iemand nog creatieve ideen?

Momenteel heb ik genoteerd: huisapotheek, lenzen, bril en lenzenvloeistof. De overige standaardsuggesties van het programma Aangifte 2007 zijn niet van toepassing. Wel heb ik mijn vriendin vervoerd toen ze aan het bevallen was, naar het ziekenhuis, maar ik neem aan dat ik die post niet kan gebruiken voor *mijn* "Vaste aftrek voor uitgaven wegens chronische ziekte"

(Volgend jaar maar eens eerder aan denken en een extra brilletje kopen ofzo.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')