abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 februari 2008 @ 16:01:59 #176
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56771930
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 13:39 schreef tomic het volgende:
Ok, here we go:

Ik heb wegens een te hoog inkomen op 31-08-2007 mijn studiefinanciering stopgezet. Ik twijfel over mijn toetsinkomen, dus of ik het op 1 augustus al had moeten stopzetten...Tot 1 maart kan ik nog mn beslissing herzien, en hem eerder stopzetten.

Ik heb alle loonstrookjes van mijn 2 werkgevers nog, maar wie kan mij helpen met het uitrekeningen of ik nu goed zat om het 31-08 en niet eerder stop te zetten? Ik verdiende daarna wegens uitdiensttreding nog een beetje meer dan in de vergelijkbare voorgaande maanden.... Ingewikkeld allemaal... iemand verstand hiervan?
Met deze gegevens,... geen idee.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 16 februari 2008 @ 16:03:54 #177
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56771956
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 15:54 schreef thaleia het volgende:
WTF! Ik moet gaan betalen? Ik heb nog nooit hoeven betalen
Vroeger werkte ik altijd 4 dagen, en dan kreeg ik altijd terug. Nu werk ik er vijf...en geen eigen huis, geen kinderkorting, geen toeslagpartner....kan ook geen aftrekposten verzinnen, met m'n ziektekosten kom ik niet boven de drempel uit....kortom ik mag ineens dokken. Da's effe wennen...

Ik kreeg vroeger best veel terug...misschien toch maar eens uitrekenen of het niet veel lonender is om weer terug te gaan naar 4 dagen
Direct je werkgever op z'n donder geven. Die heeft de loonheffing niet goed ingehouden.
Als je verder geen bijzonderheden hebt, zou de loonheffing gelijk moeten zijn aan de te betalen inkomstenbelasting zodat je aanslag op nul uitkomt.
Ik kan je in ieder geval vertellen dat het niet lonender is om 4 dagen te werken in plaats van 5. Hoef ik niet eens uit te rekenen.
pi_56772009
Ik heb 500 euro losse inkomsten waar nog niets over is ingehouden. Maar het lijkt me dat daar niet zoveel belasting op kan zitten dat ik ineens 200 moet gaan dokken? Dus inderdaad wsch ook iets verkeerd gedaan door m'n gewone werkgever.
pi_56772089
Oh, laat maar, vergeet mijn vorige bericht. Ik heb net even die losse inkomsten weggehaald en met m'n gewone werk krijg ik inderdaad 25 euro terug. Dat betekent dat ik over die 526 euro losse inkomsten 213 euro belasting moet betalen...? WTF! Da's bijna de helft.

Nouja, in elk geval is het verklaard, m'n gewone werkgever heeft niets fout gedaan.
  zaterdag 16 februari 2008 @ 16:20:26 #180
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56772201
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 16:13 schreef thaleia het volgende:
Oh, laat maar, vergeet mijn vorige bericht. Ik heb net even die losse inkomsten weggehaald en met m'n gewone werk krijg ik inderdaad 25 euro terug. Dat betekent dat ik over die 526 euro losse inkomsten 213 euro belasting moet betalen...? WTF! Da's bijna de helft.

Nouja, in elk geval is het verklaard, m'n gewone werkgever heeft niets fout gedaan.
Dan heb je in ieder geval een aardig totaal inkomen.
pi_56773232
Net boven modaal. Betaal je dan 40%? Ik heb geen idee van die belastingschijven...

Nouja, whatever, ik kan die 200 euro ook wel missen, maar weet niet of ik dat schnabbeltje dan nog wel wil blijven doen dit jaar, het maakt nogal wat uit of je er 500 aan overhoudt of 300.
pi_56777734
Ok wie kan mij helpen.

Afgelopen jaar heb ik vanwege studievertraging en teveel verdienen geen studiefincanciering ontvangen (zodat ik die maanden later nog kan gebruiken).
Wel ingeschreven gestaan bij de uni, dus collegegegeld en een euro of 200 boeken.
Hoe zit dit nu bij de belatingaangifte?
  zaterdag 16 februari 2008 @ 20:58:19 #183
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56778083
* ManAtWork zet weer een turfstreepje.

Zie pagina 3 van dit topic.
pi_56778389
ok thx,

dus als ik het goed begrijp mag ik omdat ik wel officieel recht heb op stufie niet de werkelijke kosten aftrekken, maar moet ik met die normbedragen klooien.
en is het dus werkelijke kosten - normbedrag, dat mag afgetrokken ook als je 0 euro stufie ontvangen hebt.
Dus 1800 euro kosten, normbedrag is iets van 2000 euro...dus kan ik geen studiekosten aftrekken.

correct?
  zaterdag 16 februari 2008 @ 21:26:26 #185
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56778957
Ja.
pi_56779005
bedankt
  zaterdag 16 februari 2008 @ 22:02:00 #187
78246 kwoth
Fietsen ja!!!!
pi_56779948
Ik ben dit jaar begonnen aan de PABO in deeltijd. Omdat ik geen recht meer heb op studiefinanciering heb ik de tegemoetkoming voor leraren aangevraagt. Deze tegemoetkoming is een gift, het lijkt mij dus geen vergoeding.

Mijn vraag is, kan ik mijn studiekosten nog wel aftrekken ondanks ik deze tegemoetkoming heb gekregen?
Anyway you want it, that's the way you need it.
pi_56786405
Heb begin vorige week de aangifte 2007 ingevuld met de tot dan toe beschikbare gegevens, resultaat: 997 euro retour.
Nu de jaaropgave 2007 van het UWV toegevoegd, Fiscaal loon 1699, loonheffing 508, heffingskorting toegepast = ja. Heb deze gegevens toegevoegd als inkomsten uit vroegere diensbetrekking, resultaat: terug te ontvangen bedrag daalt van 997 naar 801.

Het enige dat ik kan verzinnen en min of meer naberekenen is dat 't negatieve gevolg van toevoegen van de WW-uitkering is dat de loonheffing van de uitkering lager is geweest (ca 30%) dan dat er op grond van het totaalloon over 2007 ingehouden had moeten worden (42%).

Simpele vraag: is deze aanname correct?
  zondag 17 februari 2008 @ 09:57:51 #189
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56786657
Eveneens een simpel antwoord: ja.
  zondag 17 februari 2008 @ 10:00:09 #190
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56786671
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 22:02 schreef kwoth het volgende:
Ik ben dit jaar begonnen aan de PABO in deeltijd. Omdat ik geen recht meer heb op studiefinanciering heb ik de tegemoetkoming voor leraren aangevraagt. Deze tegemoetkoming is een gift, het lijkt mij dus geen vergoeding.

Mijn vraag is, kan ik mijn studiekosten nog wel aftrekken ondanks ik deze tegemoetkoming heb gekregen?
Hoezo is een tegemoetkoming in de studiekosten een gift? Lijkt mij gewoon een tegemoetkoming/vergoeding die je in mindering moet brengen op de kosten.
pi_56786694
quote:
Op zondag 17 februari 2008 09:57 schreef ManAtWork het volgende:
Eveneens een simpel antwoord: ja.
Meer had ik ook niet nodig...thanks!
  zondag 17 februari 2008 @ 10:12:57 #192
78246 kwoth
Fietsen ja!!!!
pi_56786751
quote:
Op zondag 17 februari 2008 10:00 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Hoezo is een tegemoetkoming in de studiekosten een gift? Lijkt mij gewoon een tegemoetkoming/vergoeding die je in mindering moet brengen op de kosten.
Op de site van de IB-Groep staat namelijk:
Als u als student, zij-instromer of contractant een lerarenopleiding of een pabo-opleiding in het hoger onderwijs volgt, kunt u in aanmerking komen voor een tegemoetkoming leraren. U mag dan geen recht hebben op studiefinanciering of op een tegemoetkoming voor scholieren.

De tegemoetkoming is een gift en hoeft u dus niet terug te betalen.

Daardoor ben ik dus een beetje in de war. Maar als gaat of het een tegemoetkoming is of niet dan moet ik het dus gewoon aangeven/aftrekken van de al gemaakte kosten?
  zondag 17 februari 2008 @ 10:16:50 #193
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56786795
Vandaar. Sorry, wist niet dat dit ook via de IBG ging.
Maar de tegemoetkoming hoef je niet terug te betalen. Dat wil niet zeggen dat het geen tegemoetkoming in de studiekosten is. M.i. moet je het in mindering brengen op de gemaakte studiekosten omdat het daarvoor bedoeld is.
  zondag 17 februari 2008 @ 10:20:38 #194
78246 kwoth
Fietsen ja!!!!
pi_56786822
Klinkt heel erg logisch, bedankt voor het snelle antwoord! En ik had ook wel iets vollediger kunnen zijn bij het stellen van de eerste vraag.
pi_56786874
Ik moet dit jaar ook voor het eerst gaan betalen Heb voorheen altijd heel wat teruggekregen, maar dat komt denk ik door het veranderen van belastingschaal. Begin vorig jaar, tot april ongeveer, heb ik 24 uur per week gewerkt. Vanaf april ben ik 36 uur gaan werken. Daarmee kwam ik in een andere belastingschaal. Per 1 mei ben ik van het uitzendbureau op contract gaan werken bij het bedrijf waar ik toen al werkte.
Ik ben er dus wel zeker van dat mijn jaaropgaven kloppen, ik moet iets van 63 euro bijbetalen, valt me nog mee!

Ziektekosten enzovoorts heb ik ook ingevuld, maar de drempel ligt voor mij op ruim 3000 euro en daar kom ik never niet overheen

Ik heb gezien dat je voor huisapotheek standaard 23 euro kan terugkrijgen van de belasting Zijn er nog meer van die dingen die aftrekbaar zijn? Ik heb een bril, maar kan eventueel ook zonder, dus niet een bijzonder hoge sterkte ofzo. Ik ben niet gehandicapt Ben ook niet ziek geweest en ook niet naar school geweest. Dus ik kom niet in aanmerking voor al die extra dingen.

Echter, mijn vraag, zijn er nog meer van die leuke aftrekposten zoals huisapotheek? Ik hoopte met een beetje creativiteit de kosten nog enigszins te drukken, al is het maar voor de fun of it. Na die 23 euro huisapotheek, kom ik op een restbedrag van 40 euro. Nou, die kan ik nog wel missen

Nog een vraag: ik krijg onbelast reiskostenvergoeding van mijn werkgever. Lijkt me logisch, onbelast is onbelast en daar kun je niets mee. Maar is dat wel echt zo? Ik probeer werkelijk het onderste uit de kan te halen. Die teven van de belastingdienst plukken al genoeg!

Oh, en ik heb dus mijn aanvraag al ingevuld en elektronisch verzonden. Kan ik hem gewoon nogmaals invullen en weer opsturen en gebruiken ze dan de meest recente versie?
pi_56787226
Ik heb alvast de gegevens in het aangifteprogramma ingevuld. Zie ik tot mijn verbazing dat ik zo'n 2400 euro nog terug krijg. Gelijk maar ff uitstel aangevraagd tot 1 september. Kan ik tenminste weer een paar euro extra heffingsrente vangen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 17 februari 2008 @ 11:35:51 #197
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56787618
quote:
Op zondag 17 februari 2008 10:27 schreef Colin1985 het volgende:
Ik moet dit jaar ook voor het eerst gaan betalen -=verhaaltje=-
Echter, mijn vraag, zijn er nog meer van die leuke aftrekposten zoals huisapotheek? Ik hoopte met een beetje creativiteit de kosten nog enigszins te drukken, al is het maar voor de fun of it. Na die 23 euro huisapotheek, kom ik op een restbedrag van 40 euro. Nou, die kan ik nog wel missen

Nog een vraag: ik krijg onbelast reiskostenvergoeding van mijn werkgever. Lijkt me logisch, onbelast is onbelast en daar kun je niets mee. Maar is dat wel echt zo? Ik probeer werkelijk het onderste uit de kan te halen. Die teven van de belastingdienst plukken al genoeg!

Oh, en ik heb dus mijn aanvraag al ingevuld en elektronisch verzonden. Kan ik hem gewoon nogmaals invullen en weer opsturen en gebruiken ze dan de meest recente versie?
aftrekposten:
Overzicht aftrekbare ziektekosten 2007

wat betreft reiskosten daar brand ik mn vingers niet aan

en ja opnieuw opsturen kan.. dan krijg je waarschijnlijk eerst een aanslag op basis van de verkeerde en daarna de gecorrigeerde...
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_56787626
quote:
Op zondag 17 februari 2008 10:27 schreef Colin1985 het volgende:
Ik moet dit jaar ook voor het eerst gaan betalen Heb voorheen altijd heel wat teruggekregen, maar dat komt denk ik door het veranderen van belastingschaal. Begin vorig jaar, tot april ongeveer, heb ik 24 uur per week gewerkt. Vanaf april ben ik 36 uur gaan werken. Daarmee kwam ik in een andere belastingschaal. Per 1 mei ben ik van het uitzendbureau op contract gaan werken bij het bedrijf waar ik toen al werkte.
Ik ben er dus wel zeker van dat mijn jaaropgaven kloppen, ik moet iets van 63 euro bijbetalen, valt me nog mee!

Ziektekosten enzovoorts heb ik ook ingevuld, maar de drempel ligt voor mij op ruim 3000 euro en daar kom ik never niet overheen

Ik heb gezien dat je voor huisapotheek standaard 23 euro kan terugkrijgen van de belasting Zijn er nog meer van die dingen die aftrekbaar zijn? Ik heb een bril, maar kan eventueel ook zonder, dus niet een bijzonder hoge sterkte ofzo. Ik ben niet gehandicapt Ben ook niet ziek geweest en ook niet naar school geweest. Dus ik kom niet in aanmerking voor al die extra dingen.

De huisapotheek is een aftrekpost, dat gaat dus van je (belastbare) loon af. Het is dus niet zo dat je daadwerkelijk 23 euro terugkrijgt, maar slechts het percentage daarvan wat je aan belasting betaald.
De bril is gewoon aftrekbaar (als je die in 2007 hebt gekocht tenminste), en heb je de ziektekostenverzekering wel meegenomen? (standaardbedrag voor de basisverzekering, de aanvullende verzekering voor het bedrag wat je betaald hebt).
quote:
Dat is echt zo. En schelden op de belastingdienst wordt niet heel erg op prijs gesteld nee ik werk er niet voor
quote:
Dat kan.
pi_56787683
quote:
Op zondag 17 februari 2008 11:03 schreef RJD het volgende:
Ik heb alvast de gegevens in het aangifteprogramma ingevuld. Zie ik tot mijn verbazing dat ik zo'n 2400 euro nog terug krijg. Gelijk maar ff uitstel aangevraagd tot 1 september. Kan ik tenminste weer een paar euro extra heffingsrente vangen.
Dit kwartaal al weer 5,3%
pi_56788463
quote:
Op zondag 17 februari 2008 11:39 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dit kwartaal al weer 5,3%
Klopt en bij de berekening voor de heffingsrente voor de aangifte van 2007 wordt gerekend vanaf 1 juli 2007. Dus dat kan best een paar euro's extra opleveren t.o.v. een spaarrekening.

Percentage Datum inwerkingtreding

5,30 1 januari 2008
5,40 1 oktober 2007
5,25 1 juli 2007
5,00 1 april 2007
4,70 1 januari 2007
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')