Het is inderdaad herfst en deze duurt 3 maanden. Hij heeft uitgerekend dit weekend voorspeld dat we op onze tellen moesten passen. Uiteindelijk bleek het zeer mee te vallen, maar het was vandaag onstuimiger dan de rest van de week. Hoe voorspelt deze gast dat? De vorige storm van een paar weken terug wist hij ruimer van te voren te voorspellen dan de rest. Dát vind ik interessant.quote:Op zondag 25 november 2007 18:04 schreef kepler het volgende:
[..]
harder dan normaal? Het is herfst... Nu gaan er dus allemaal mensen het weer goed praten, terwijl hij er dus gewoon helemaal naast zatEen lage drukgebied is geen storm en ook de wind van vandaag is geen storm, en zelfs normaal voor de herfst. Hij voorspelde zware problemen door de storm, met windkracht 10-12 en dijken die eventueel gingen doorbreken. Dat heeft hij (tot nu toe) dus compleet mis. Misschien dat hij die stormen in december wel goed kan voorspellen, die kans wil ik hem nog wel geven
Maar als hij daar ook mis zit, ben ik er wel klaar mee.
Een lage drukgebied en veel wind kan ik ook wel voorspellen in de herfstZeker als je een periode van een week opgeeft
Of juist een voorbeschouwingquote:
Spanning, aantal en mogelijk....jaja. Net zoals in de postcode loterij: "Maak nu kans om te winnen!"quote:Op zondag 25 november 2007 21:01 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Of juist een voorbeschouwing
De beste man heeft nog een aantal data voorspeld waar een mogelijke superstorm zou kunnen komen.
Spanning en sensatie
Na de bonensoep van vanavond reken ik er wel opquote:Mischien toch superstorm?
Dat zeg ik. Storm voorspellen in November in Nederland is net zoiets als Kerst in December voorspellenquote:Op zondag 25 november 2007 21:12 schreef TR08 het volgende:
Als je vaak genoeg roept dat er onwijze storm komt krijg je vanzelf een keer gelijk.
Das de 29e? Een hele dag te laatquote:Op zondag 25 november 2007 21:19 schreef QBlock het volgende:
[ afbeelding ]
Mischien toch superstorm?
De 30e kan voor de UK nog best interessant worden. Voor ons niet thoquote:Op zondag 25 november 2007 21:19 schreef QBlock het volgende:
[ afbeelding ]
hmmm, is wel vaker gezegd hier maar ik kan het niet terugvinden....... Wat is 'zwart' ook alweer?quote:Op zondag 25 november 2007 21:19 schreef QBlock het volgende:
[ afbeelding ]
"Off the scale"; harder dan de schaalverdeling weer kan geven. Ik heb zo'n groot zwart gebied nog nooit gezien op een dergelijk windkaartje...quote:Op zondag 25 november 2007 22:36 schreef Koen66 het volgende:
[..]
hmmm, is wel vaker gezegd hier maar ik kan het niet terugvinden....... Wat is 'zwart' ook alweer?
1 (international) knot is exactly equal to 1.852 kilometres per hourquote:Op zondag 25 november 2007 22:51 schreef Koen66 het volgende:
'Roze' is 50. Is dat 50 knopen? Hoeveel km/u is dat? (ben echt een weather-rookie zoals je ziet)
Als het kaartje is uitvergroot wel jaquote:Op zondag 25 november 2007 22:56 schreef MissHobje het volgende:
Zo lekker zwart vlak op dat kaartje zeg
Hij noemde meerdere periodes: tussen 26 en 31 oktober, tussen 8 en 13 november en tussen 24 en 28 november. Nu zijn er nog twee periodes bijgekomen: 5/6 december en nog een "moeder der stormen" tijdens Kerst. Dan bestrijk je al 30% van de herfst.quote:Op zondag 25 november 2007 20:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is inderdaad herfst en deze duurt 3 maanden. Hij heeft uitgerekend dit weekend voorspeld dat we op onze tellen moesten passen.
TRU was ook een optie...quote:Op maandag 26 november 2007 10:56 schreef Lariekoek het volgende:
Dit topic zou gewoon naar ONZ geschopt moeten worden.
Zwart vlekje alweer weg..... Niets van terug te vindenquote:Op zondag 25 november 2007 22:56 schreef MissHobje het volgende:
Zo lekker zwart vlak op dat kaartje zeg
quote:Op maandag 26 november 2007 17:47 schreef Koen66 het volgende:
[..]
Zwart vlekje alweer weg..... Niets van terug te vinden
Dit is ook de 30ste. Die zwarte vlek was op de 29equote:Op maandag 26 november 2007 17:47 schreef Koen66 het volgende:
[..]
Zwart vlekje alweer weg..... Niets van terug te vinden
Owwww zie nu pas dat een linkje naar Windfinder zoals bovenin vanzelf een dag vooruit springt.....quote:Op maandag 26 november 2007 17:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dit is ook de 30ste. Die zwarte vlek was op de 29e
quote:Het ongelijk van Helga van Leur en Kees Molenaars
dinsdag, 27 november 2007
'Het ongelijk van Helga en Cees'
Nooit reageer ik op wat collega's van mij zeggen. Maar nu, wil ik toch reageren n.a.v. uitspraken die vorige week over mij werden gedaan. Helga van Leur zei vorige week dinsdag in Editie.nl op RTL 4 dat een collega een superstorm op zijn website had aangekondigd. "Wel mensen," zei ze: "het gaat in het weekend niet harder waaien dan kracht 4." Waarop de presentator vervolgens reageert met "Bye, bye Piet Paulusma". Cees Molenaars (K.N.M.I) laat zich in een interview op dezelfde manier uit, kracht 4 of 5. Storm zit er niet in!
Cees en Helga weten gelukkig mijn site te vinden en weten dus ook dat ik de hele week kracht 8 à 9 heb aangekondigd en dat ik geen superstorm heb aangekondigd. Ik heb wel gesproken over zware windstoten. En achteraf blijkt dat deze dame en heer juist zelf volledig de mist in zijn gegaan met hun windverwachting. De waargenomen windsnelheden van zondag geven namelijk aan dat er in de kustgebieden kracht 8 heeft gestaan, met uitschieters in kracht 9 en een enkele in 10 Bft. Zie daar: het ongelijk van Helga en Cees en andere collega's. Ik denk dat ik ze samen met Sinterklaas maar ga opzoeken en een passend kado meeneem. Kunnen ze ook nog even "Oant Moarn" zeggen.
Afgelopen zondag 25 november heeft het aan de Nederlandse kust stormachtig (8 Bft) gewaaid uit het noordwesten. Tevens kwamen er zondag tijdens buien zware windstoten voor in het hele noorden en westen van het land (niet alleen aan de kust) met snelheden tot in 10 Bft, ongeveer 90 km/uur. De depressie die deze stormachtige noordwester bracht, bezorgde menig meteoroloog wel enige hoofdbrekens. De verschillende weercentra hadden moeite om de koers van het laag goed aan te geven en tussen de uiteenlopende verwachtingen en weerkaarten zat in de aanloop naar het weekend steeds verschil. Maar het was niet de enige reden voor de speciale aandacht van meteorologen.
Er zou immers een superstorm komen, volgens de Engelsman Pierce Corbyn. En aangezien de storm die hij begin november had aangekondigd, akelig nauwkeurig volgens die uitspraken kwam; zaten de meteorologen in ons land op het puntje van de stoel. Enige rechtzetting n.a.v. de kritiek op het gebruik van deze term door Corbyn is trouwens wel op zijn plaats. In de media werd een beeld opgeroepen dat deze 'superstorm' een soort apocalyptische gebeurtenis zou zijn waarbij er een enorme orkaan over het hele land zou trekken. Dat is echter niet wat er door deze Engelsman werd bedoeld.
Natuurlijk, hij verwachte een serieuze storm met een verhoogd risico voor grote golven en kans op overstromingen. Zeker werden er ook windsnelheden genoemd, waarbij sommige windvlagen pieken konden bereiken van 200 km/uur of meer. Er werd echter niet beweerd dat deze in het hele land zouden gaan voorkomen of dat Nederland getroffen zou worden door een ramp. Feit blijft dat Pierce Corbyn ver van te voren, precies het tijdvak heeft aangegeven waarbinnen de storm van begin november en de stormachtige noordwester van afgelopen zondag zouden vallen. Had hij niet de term superstorm gebruikt en waren zijn opmerkingen over de verwachte windsnelheden juist weergegeven, dan had menigeen ingezien dat hij niet ver naast de waarheid heeft gezeten met zijn verwachtingen.
Het volstaat dan ook niet om te zeggen dat het wetenschappelijk niet verantwoord is om uitspraken te doen over eventuele stormen of 'superstormen' op basis de zonneactiviteit. Iedere meteoroloog zal moeten toegeven dat het niet op toeval kan berusten dat iemand twee keer achter elkaar - en dan ook nog op een wetenschappelijke fabel - het juiste tijdvak akelig nauwkeurig weet aan te geven en dat binnen die tijdvakken ook daadwerkelijk stormdepressies over de Noordzee trekken. Los van het feit of ze nu wel of niet de gegeven windsnelheden boven Nederland hebben gegenereerd. En dat ook nog eens ver voordat er op de weerkaarten van weercentra, die berekeningen doen op basis van wetenschappelijk aanvaarde meteorolgische en natuurkundige regels, geen glimp is te herkennen van stormen. In de wetenschap bestaat toch niet zo iets als toeval? Of toch wel?
Het is dan erg goedkoop, maar volkomen onterecht en zeker niet wetenschappelijk verantwoord dat Helga van Leur en het KNMI bij monde van Cees Molenaars, al op voorhand (dinsdag 20-11) kwamen met laagdunkende en bekritiserende uitspraken over de 'superstorm die niet zou komen'. Waarbij fijntjes werd opgemerkt door Helga dat als er meer dan 3,4 of 5 Bft zou komen, zij haar schoen zou opeten. Zaterdag zou er een zwakke tot matige wind waaien en zondag zou de wind 'iets krachtiger' zijn. Helaas, zaterdag waaide het al hard tot stormachtig en zondag was er dus ook zeker meer wind!
Het valt kennelijk moeilijk voor deze mensen om de feiten op een rij te houden. Ik heb niet zoals boze tongen beweren de superstorm verwacht. Al vanaf begin van de week heb ik in mijn verwachtingen op TV en op de site aangekondigd dat er op zondag een storm of stormachtige noordwester zou komen. Er is door mij niet beweerd en ook nooit aangegeven dat er zondag een superstorm zou komen! Het waren berichten van Pierce Corbyn die ik heb weergegeven op de site.
Ik noem het: Het ongelijk van Helga van Leur en Cees Molenaars. Ik denk dat ik ze samen met Sinterklaas maar ga opzoeken en een passend kado meeneem. Kunnen ze ook nog even "Oant Moarn" zeggen. Het zou Helga en Cees sieren als zij daarmee zouden instemmen, waarmee ze erkennen dat hun windverwachting volledig de plank miste in plaats van zich te verschuilen achter onterechte kritiek over een superstorm die niet door mij werd verwacht.
Groeten, Piet Paulusma
Gaat Helga nu haar schoen opeten?quote:
Precies, dat zou me wel grappig lijken om te zienquote:Op dinsdag 27 november 2007 14:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gaat Helga nu haar schoen opeten?![]()
Helaas is dit verschijnsel niks nieuws.. In de natuurkunde, en trouwens ook andere takken van wetenschap, gebeurt dit aan de lopende band. Iemand die beweert dat die een bepaalde (gevestigde) theorie kan verbeteren/aanvullen/verwerpen wordt over het algemeen compleet belachelijk gemaakt. Zelfs Einstein werd in het begin van de 20e eeuw belachelijk gemaakt met zijn spreciale (en daarna algemene) relativiteitstheorie. Pas in de jaren 20 begon men zijn theorie algemeen te accepteren.quote:Wat ik zeer zorgelijk vind is dat "wetenschappers" nu mensen gaan demoniseren en belachelijk maken omdat ze concurrentie vrezen. Het is nu wachten op de eerste wetenschappelijke moord.
Dat is een beetje zeggen dat áls de voorspelling beter was geweest, dat de voorspelling dichtbij de waaheid zou zitten. Duh. Maar het hele punt is natuurlijk de voorspelling níet in de buurt zat. De enige reden dát hij in het nieuws kwam was vanwege de term superstorm en verwachte -nooit eerder voorgekomen- windsnelheden van 200km/h aan de kust. Een voorspelling over simpele stormen in november is neitszeggend omdat iedereen dat via een educated guess kan voorspellen.quote:Had hij niet de term superstorm gebruikt en waren zijn opmerkingen over de verwachte windsnelheden juist weergegeven, dan had menigeen ingezien dat hij niet ver naast de waarheid heeft gezeten met zijn verwachtingen
Wat Paulusma bedoelt is dat de term superstorm in de states een veelgebruikte term is voor een storm bestaande uit meerdere delen. Het wil niet meteen zeggen dat het een orkaan is. Daarbij, zijn windsnelheden stonden er wel correct, windstoten tot 200 km/u boven open land/water. Die 300+ km/u zou in een tornado zijn. De media heeft het een beetje opgeklopt wat dat betreft.quote:Op dinsdag 27 november 2007 18:43 schreef Montov het volgende:
[..]
Dat is een beetje zeggen dat áls de voorspelling beter was geweest, dat de voorspelling dichtbij de waaheid zou zitten. Duh. Maar het hele punt is natuurlijk de voorspelling níet in de buurt zat. De enige reden dát hij in het nieuws kwam was vanwege de term superstorm en verwachte -nooit eerder voorgekomen- windsnelheden van 200km/h aan de kust. Een voorspelling over simpele stormen in november is neitszeggend omdat iedereen dat via een educated guess kan voorspellen.
Vind je dat een grotere misser? Corbyn heeft die depressie een maand van tevoren voorspeld. En ja, hij zat er kwa kracht iets naast en kwa timing ook een dag. Maar van Leur zegt een paar dagen van tevoren nog niet meer dan windkracht 4 hooguit 5 te verwachten, anders eet ze d'r schoenen op. En het is uiteindelijk windkracht 8 tot 9 geworden, met aan delen van de kust dijkbewaking. Dat is toch een forse misser.quote:Beetje jammer dus dat Paulusma de grote misser van Corbyn tot bijna niets relativeert, en het veel kleinere verschil van het KNMI en Van Leur afbrandt. Dat is meten met twee maten. Eigenlijk laat dat al zien dat Corbyn niet serieus wordt genomen.
KNMI past de verwachtingen ook per dag aan, maar ze voorspellen maar 5 dagen vantevoren. Wat is je punt?quote:Op dinsdag 27 november 2007 20:34 schreef Caesu het volgende:
Corbyn doet een wilde voorspelling van een storm in een periode van 5 dagen (inmiddels meer dan 7) midden in het stormseizoen.
vervolgens gaat hij de weermodellen naspeuren op depressies (die er altijd zijn) en past zijn voorspelling van dag tot dag aan.
gedurende deze periode van het jaar kan iedereen roepen dat er in een bepaalde week een storm komt.quote:Op dinsdag 27 november 2007 20:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
KNMI past de verwachtingen ook per dag aan, maar ze voorspellen maar 5 dagen vantevoren. Wat is je punt?
In dit geval hebben we het over windkracht 8 met uitschieters naar 10. En niet ergens op zee maar in Nederland. Corbyn zat er een dag naast maar hij deed een accuratere voorspelling dan Helga, die mag haar schoen opeten.quote:Op dinsdag 27 november 2007 21:23 schreef Caesu het volgende:
[..]
gedurende deze periode van het jaar kan iedereen roepen dat er in een bepaalde week een storm komt.
er is bijna elke dag van week wel ergens een storm of dan zeker wel stormachtige wind te vinden op de Noordzee.
dus als je voorspelling niet uitkomt kan je altijd wijzen op een stormachtig gebied ergens op de Noordzee.
(Ik zou zweren dat ik het hier al eerder gepost had, maar het is verdwenen.)quote:Op dinsdag 27 november 2007 21:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In dit geval hebben we het over windkracht 8 met uitschieters naar 10. En niet ergens op zee maar in Nederland. Corbyn zat er een dag naast maar hij deed een accuratere voorspelling dan Helga, die mag haar schoen opeten.
De paar dagen in november dat het windkracht 8 of hoger werd zijn vrijwel op de dag nauwkeurig voorspeld door Corbyn. Dat noem ik geen toeval meer. Daarbij, hij heeft gedurende de rest van het jaar een groot deel van de stormen correct voorspeld. Ok dat is volgens eigen zeggen, maar klanten van hem kunnen dit natuurlijk verifieren. En ik neem niet aan dat hij zomaar wat zegt, want dan zou hij in rap tempo die klanten kwijt raken.quote:Op dinsdag 27 november 2007 21:23 schreef Caesu het volgende:
[..]
gedurende deze periode van het jaar kan iedereen roepen dat er in een bepaalde week een storm komt.
er is bijna elke dag van week wel ergens een storm of dan zeker wel stormachtige wind te vinden op de Noordzee.
dus als je voorspelling niet uitkomt kan je altijd wijzen op een stormachtig gebied ergens op de Noordzee.
Dat moet je aan DirtyHarry vragen, of Piet Paulusma.quote:Op dinsdag 27 november 2007 23:18 schreef APK het volgende:
[..]
(Ik zou zweren dat ik het hier al eerder gepost had, maar het is verdwenen.)
Waar was die windkracht 8 met uitschieters naar 10 dan in het binnenland
Hier in Amsterdam heb ik nergens last van gehad en bij windkracht 8 ligt normaalgesproken mijn halve dakterras op het balkon.
Amsterdam ligt niet op de zelfde plaats als den helderquote:Op dinsdag 27 november 2007 23:18 schreef APK het volgende:
[..]
(Ik zou zweren dat ik het hier al eerder gepost had, maar het is verdwenen.)
Waar was die windkracht 8 met uitschieters naar 10 dan in het binnenland
Hier in Amsterdam heb ik nergens last van gehad en bij windkracht 8 ligt normaalgesproken mijn halve dakterras op het balkon.
quote:Op dinsdag 27 november 2007 23:32 schreef DirtyHarry het volgende:
Amsterdam ligt niet op de zelfde plaats als den helderDaar waren uitschieters van windkracht 9. Over land was het inderdaad een stuk minder.
Ik vind het een interessante kerel -en wie weet zit er iets in zijn theorieen- maar vooralsnog zijn het allemaal losse flodders, terwijl hij er al minstens 15 jaar mee bezig is.quote:Op dinsdag 27 november 2007 21:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
In dit geval hebben we het over windkracht 8 met uitschieters naar 10. En niet ergens op zee maar in Nederland.
En 23 december een aardbeving volgens een andere voorspeller... van 8.5 bij Indonesiëquote:Op dinsdag 27 november 2007 23:41 schreef APK het volgende:
Ik vind het een interessante kerel -en wie weet zit er iets in zijn theorieen- maar vooralsnog zijn het allemaal losse flodders, terwijl hij er al minstens 15 jaar mee bezig is.
Maar goed, we krijgen 5 december en 25 december nog.
Waar heb je dat vandaan?quote:Op woensdag 28 november 2007 08:13 schreef Frutsel het volgende:
[..]
En 23 december een aardbeving volgens een andere voorspeller... van 8.5 bij Indonesië
Misschien kunnen ze samen een biertje nemen?
Zoals je nu ziet voorspelt ie eigenlijk voor bijna elke dag een storm...quote:Op dinsdag 27 november 2007 23:30 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
De paar dagen in november dat het windkracht 8 of hoger werd zijn vrijwel op de dag nauwkeurig voorspeld door Corbyn. Dat noem ik geen toeval meer. Daarbij, hij heeft gedurende de rest van het jaar een groot deel van de stormen correct voorspeld. Ok dat is volgens eigen zeggen, maar klanten van hem kunnen dit natuurlijk verifieren. En ik neem niet aan dat hij zomaar wat zegt, want dan zou hij in rap tempo die klanten kwijt raken.
Ah, is dat de drie jarige cyclus met bijbehorende tsunami?quote:Op woensdag 28 november 2007 08:13 schreef Frutsel het volgende:
[..]
En 23 december een aardbeving volgens een andere voorspeller... van 8.5 bij Indonesië
bij de UK ja.. Stelt allemaal niet zoveel voorquote:Op woensdag 28 november 2007 10:59 schreef Hertog_Martin het volgende:
Volgens windfinder komt er tussen 1 en 3 dec storm bij UK en nederland
Superstorm! in een glas water danquote:Op woensdag 28 november 2007 12:40 schreef Soolman het volgende:
Nieuwste GFS kaarten tonen voor zondag naar maandag toch een krachtige randstoring met de kern boven noordholland, kan voor zuidwest nederland toch lekker stormpje opleveren. Maar de kaarten veranderen nog wel 10 x voor zondag.. En haal asjeblieft nou niet die Corbijn erbij met "zie je wel".
Ja zo blijven we bezig. Normale herfst-stormpjes komen zo gemiddeld wel 1 keer per maand voor in Nederland dit seizoen..... maar die superstorm komt toch echt niet meer in November, en ik denk de eerste week van December ook niet.quote:Op woensdag 28 november 2007 10:59 schreef Hertog_Martin het volgende:
Volgens windfinder komt er tussen 1 en 3 dec storm bij UK en nederland
Beetje lullig, hebben die tjappies daar voor de tweede keer een kersttsunamiquote:Op woensdag 28 november 2007 08:13 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Aardbevingen #6: 6.2 strikes Japanquote:Op woensdag 28 november 2007 10:27 schreef APK het volgende:
[..]
Ah, is dat de drie jarige cyclus met bijbehorende tsunami?
quote:The original central highest risk period for dangerous events 23rd-28th November is now extended to 1st/2nd December.
quote:The original central highest risk period for dangerous events 23rd-28th November is now extended to 21 december 2012.
Tsja, van de 60 dagen tussen eind oktober en eind december vallen er 26 dagen binnen zijn stormvoorspellingen, en 34 niet. Dan vergroot je wel je kansen ja.quote:Op donderdag 29 november 2007 11:44 schreef DJKoster het volgende:
De eerste zin die ik lees:
[..]
![]()
Zo kan ik het ook:
[..]
in dit geval niet, eigenlijk..quote:Op donderdag 29 november 2007 23:00 schreef Fredo55 het volgende:
[ afbeelding ]
''Plaatjes zeggen meer dan duizend woorden''
46 Knots is zo'n 80 km/uquote:Op vrijdag 30 november 2007 03:13 schreef Hertog_Martin het volgende:
Als die kaartjes en onderstaande uitkomen krijgen we de zwaarste storm sinds 1990 op z'n minst
[ afbeelding ]
KNMIquote:Modelbeoordeling en onzekerheden
Op synoptisch schaal weinig verschillen, maar met name de details zijn de onzekere factoren. Hier en daar kleine faseverschillen in het passeren van ruggen en troggen. Maar ook de komende 48 uur zijn er grote verschillen te constateren in het verloop van het weer. Zaterdag wordt door Hirlam00 een kleine randstoring berekend die voor een storm in het zuidwestelijk kustgebied kan zorgen. Zeer zware windstoten (WEERALARM!!!) zijn dan ook mogelijk. ECMWF heeft deze storing niet. Een dag later komt het ECMWF met een gematigde oplossing, waarbij echter een 8 Bft echter wel grote kans maakt. Er zijn members die echter zeer zware windstoten en een 9 Bft berekenen. Kortom, zowel op de korter als ook op de midden lange termijn kunnen de detailverschillen het weer danig veranderen en zijn deterministische uitspraken tamelijk gevaarlijk. Gezien de pluim, staafjes en tubes, lijkt de uitspraak dat de meteorologische winter wisselvallig en tamelijk zacht aanvangt geen groot risico.
Laat maar komen, even de bezem er door heenquote:Op vrijdag 30 november 2007 07:59 schreef Caesu het volgende:
[..]
KNMI
[ afbeelding ]
zondagmiddag
[ afbeelding ]
maandagochtend
behoorlijk wat kans op storm komende weekend tot maandagochtend.
http://www.volkskrant.nl/(...)onstuimig_herfstweerquote:DE BILT - Het KNMI verwacht het komende weekend "onstuimig herfstweer". Dat heeft een zegsman vrijdag gemeld. "Over de oceaan en de zee komt er de komende dagen veel op ons af", aldus het meteorologisch instituut.
De woordvoerder houdt "harde tot zeer harde windstoten" voor mogelijk. In Engeland is al een waarschuwing voor "zeer extreem weer" afgegeven. Het KNMI verwacht het onstuimige weer vooral in de kustgebieden. Op zondag is er meer risico op harde windstoten dan zaterdag. Ook voorspelt de meteorologische dienst voor beide weekenddagen een flinke kans op neerslag.
"Dit is geen weer dat zich elke herfst aandient", vat de zegsman samen. "De depressies die onze kant op komen, voorspellen weinig goeds."
een stormpje is hartstikke normaal in nov/begin decemberquote:Op vrijdag 30 november 2007 17:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)onstuimig_herfstweer
quote:Op vrijdag 30 november 2007 18:37 schreef Fredo55 het volgende:
Geen weeralarm?![]()
En weet iemand nog hoe ik weeralarm meldingen op me mobiel kan doen?
nou zeg, wat een stemmingsmakerijquote:Op vrijdag 30 november 2007 17:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)onstuimig_herfstweer
Een beetjequote:Op vrijdag 30 november 2007 21:18 schreef jogy het volgende:
Ok, als deze windvlagen extreem blijken te zijn in kracht dan kan je wel stellen dat die man in ieder geval iets in handen heeft. Ookal zat ie er dan een beetje naast, dan nog.
Als het gewoon winderig weer wordt heb je gelijk, ik heb het ook over als blijkt dat de komende dagen ècht stormachtig worden, als in 'wtf mijn in beton gegoten schutting vliegt het huis van de overburen in!quote:Op vrijdag 30 november 2007 21:21 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Een beetje?
Een fucking week en er komt 'onstuimig weer' Niet direkt te betitelen als de armageddon superstorm die deze meneer voorspelde.
Heeft hij zelf een specifieke datum gegeven?quote:Op vrijdag 30 november 2007 21:21 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Een beetje?
Een fucking week en er komt 'onstuimig weer' Niet direkt te betitelen als de armageddon superstorm die deze meneer voorspelde.
Hij gaf de periode de 24ste tot de 28ste inderdaad, niet een bepaalde dag.quote:Op vrijdag 30 november 2007 21:31 schreef senesta het volgende:
[..]
Heeft hij zelf een specifieke datum gegeven?
Ik dacht dat hij alleen een periode had aangegeven.
Nogmaals, zo kan ik het ook. In de herfst 5 periodes van een week lang roepen dat er een storm plaats vind. Statistisch gezien is de kans best groot dat je een keer gelijk krijgt.quote:Op vrijdag 30 november 2007 21:31 schreef senesta het volgende:
[..]
Heeft hij zelf een specifieke datum gegeven?
Ik dacht dat hij alleen een periode had aangegeven.
De eerste voorspelling was al uitgekomen, een redelijke storm begin november, op zee dan want in het binnenland merkte je er inderdaad weinig van. Als deze 3 dagen na zijn uiterste datum toch voorkomt mag je wel stellen dat hij niet aan ongefundeerd gegok doet. Zijn waarschuwingen gingen om die twee stormen en ik zie em er echt niet 5 doen.quote:Op vrijdag 30 november 2007 21:41 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nogmaals, zo kan ik het ook. In de herfst 5 periodes van een week lang roepen dat er een storm plaats vind. Statistisch gezien is de kans best groot dat je een keer gelijk krijgt.
quote:Op vrijdag 30 november 2007 21:48 schreef jogy het volgende:
[..]
De eerste voorspelling was al uitgekomen, een redelijke storm begin november, op zee dan want in het binnenland merkte je er inderdaad weinig van. Als deze 3 dagen na zijn uiterste datum toch voorkomt mag je wel stellen dat hij niet aan ongefundeerd gegok doet. Zijn waarschuwingen gingen om die twee stormen en ik zie em er echt niet 5 doen.
Schei nou toch uit man. De man voorspelde min of meer het einde der tijden voor Nederland.... Een keer een briesje en een keer windstil(!).quote:Op maandag 26 november 2007 08:10 schreef Montov het volgende:
[..]
Hij noemde meerdere periodes: tussen 26 en 31 oktober, tussen 8 en 13 november en tussen 24 en 28 november. Nu zijn er nog twee periodes bijgekomen: 5/6 december en nog een "moeder der stormen" tijdens Kerst. Dan bestrijk je al 30% van de herfst.
Eind oktober was er geen harde wind, tussen 8 en 13 bleek de storm al veel minder sterk dan voorspeld, en het amg duidelijk zijn dat het briesje van dit weekend in geen verhouding staat tot de voorspelde superstorm. Ik noem dat 1 keer een beetje in de buurt, maar meer ook niet.
Al ging hij uit van de bronsttijd van de roodgevlekte beriberi....quote:Op vrijdag 30 november 2007 22:53 schreef senesta het volgende:
Hij gaat toch uit van de activiteiten van de zon bij zijn voorspellingen?
Ik vraag naar zijn methode niet persé naar wat jij ervan vindquote:Op vrijdag 30 november 2007 22:54 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Al ging hij uit van de bronsttijd van de roodgevlekte beriberi....
Nou sorry hoor, ik was in de veronderstelling dat je zijn voorspelling nog aan het rechtpraten was, gezien de voorgaande reacties.quote:Op vrijdag 30 november 2007 22:56 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik vraag naar zijn methode niet persé naar wat jij ervan vind
Zijn voorspellingen waren redelijk, de media en een Helga (die nog steeds haar schoen moet opeten) maakten er een heel spektakel van.quote:Op vrijdag 30 november 2007 21:51 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
[..]
Schei nou toch uit man. De man voorspelde min of meer het einde der tijden voor Nederland.... Een keer een briesje en een keer windstil(!).
Jij begonquote:Op vrijdag 30 november 2007 22:57 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nou sorry hoor, ik was in de veronderstelling dat je zijn voorspelling nog aan het rechtpraten was, gezien de voorgaande reacties.
touchie touchie?
Bron: ADquote:Corbyn kent bij zijn berekeningen grote voorspellende waarde toe aan de niet aflatende stroom geladen deeltjes die de zon de ruimte in stuurt: de zonnewind. Deze geladen deeltjes komen ook richting de aarde. Wetenschappers gaan ervan uit dat het magnetisch veld van de aarde het grootste deel van deze deeltjes om de aarde heen laat buigen. Corbyn stelt echter dat juist deze deeltjes voor een belangrijk deel het weer op aarde medebepalen; een stelling die door veel wetenschappers en meteorologen met kracht wordt weersproken.
Hoogleraar Vincent Icke laat geen spaan heel van de wijze waarop Corbyn het weer voorspelt. ,,Wat Corbyn zegt, is echt kletskoek. Er is al heel erg lang heel intens door diverse wetenschappers gezocht naar de mogelijke samenhang tussen zonneactiviteit en het weer op aarde of de klimaatsverandering. Er is geen enkele relatie gevonden en er is dan ook geen enkel bewijs voor.’’
RTL-weervrouw Helga van Leur noemt een voorspelling van drie weken vooruit ‘nonsens’. Cees Molenaars, hoofd communicatie bij het KNMI, vindt het ‘zeer onrealistisch’ om op basis van zonneactiviteit een storm te voorspellen.
De enige weerman die de voorspellingen van Corbyn niet direct naar de prullenbak verwijst, is SBS- weerman Piet Paulusma. ,,De weerkaarten tonen het steeds duidelijker: komend weekend krijgen we een west-noordwesterstorm. Dat had Corbyn eind oktober voorspeld en dat heeft hij dus goed gedaan.’’
Kan je me uitleggen hoe ze redelijk waren? Doorbrekende dijken, groot gevaar... he le maal niksquote:Op vrijdag 30 november 2007 23:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zijn voorspellingen waren redelijk, de media en een Helga (die nog steeds haar schoen moet opeten) maakten er een heel spektakel vvan.
Hij heeft niets geroepen over doorbrekende dijken, dat was de anti-Corbyn propaganda.quote:Op vrijdag 30 november 2007 23:06 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Kan je me uitleggen hoe ze redelijk waren? Doorbrekende dijken, groot gevaar... he le maal niks
Sneeuwstormquote:Op vrijdag 30 november 2007 21:28 schreef MaLo het volgende:
Ik wil weer de sneeuwstorm van 2 jaar terug die half Nederland platlegde.
Of de storm van begin dit jaar. (Maar het liefst weer zoiets als de sneeuwstorm)
Ok, nog één keer in jip en janneke taalquote:Op vrijdag 30 november 2007 21:51 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
[..]
Schei nou toch uit man. De man voorspelde min of meer het einde der tijden voor Nederland.... Een keer een briesje en een keer windstil(!).
Willen geloven heeft ier weinig mee te maken in mijn geval. Als het echt een 'wtfhaxorpwn' storm wordt moet ik mijn watertrappelles in praktijk brengen. Soms geloof je iemand of in dit geval denk ik wel dat hij een punt heeft dat de zon voor een grote mate invloed heeft op het weer en als uitgevogeld kan worden hoe die relatie in elkaar steekt dan is dat een aanwinst voor de wereldbevolking.quote:Op vrijdag 30 november 2007 23:30 schreef Hertog_Martin het volgende:
Waarom wil men deze vent zo graag geloven dat ze blind worden voor... alles?
Waar is men blind voor dan?quote:Op vrijdag 30 november 2007 23:30 schreef Hertog_Martin het volgende:
Waarom wil men deze vent zo graag geloven dat ze blind worden voor... alles?
Voor hoe betekenisloos Corbyns voorspellingen inmiddels al zijn bewezen. En denken dat een storm die bijna een week na zijn voorspelde tijdsbestek komt ook nog maar iets met zijn 'voorspelling' heeft te maken.quote:
Heavy shit, zou het dan toch..quote:
Fantastisch. Hij had het over 'zeer zware storm' tussen 8 en 13 November en een 'superstorm', met kans op orkanen(!) tussen 24 en 28 November en dikke pakken sneeuw begin december.quote:Op vrijdag 30 november 2007 23:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hij heeft niets geroepen over doorbrekende dijken, dat was de anti-Corbyn propaganda.
Je blijft het bij die 2 houden Jogy.quote:Op vrijdag 30 november 2007 23:25 schreef jogy het volgende:
[..]
Ok, nog één keer in jip en janneke taal.
Hij deed 2 voorspellingen. 1 storm begin november die niet extreem zou zijn maar wel redelijk hefig, daar heeft hij gelijk in gekregen, gezien het weeralarm aan de kust en de sluiting van de stormvloedkering. In het binnenland was het een briesje maar op zee, waar het water is, niet.
De tweede zou komen tussen de 24ste en de 28ste, 4 dagen speling dus. Als (3de betekenis) het morgen of overmorgen een heftige storm blijkt te worden die een superstorm genoemd mag worden qua kracht, op zee dan hè en niet bij je voordeur dus, dan is dat teveel toeval om die man als oplichter af te doen. Dan zat ie er 3 dagen naast met zijn periode en is dat genoeg aanleiding om eens dieper in te gaan op zijn ontdekking aangezien je dan maanden van te voren extremiteiten in het weer kan voorspellen en dat is van onschatbare waarde voor de bevolking.
Mocht het morgen gewoon een strompje worden die we jaarlijks wel eens langs zien komen waardoor er een paar boompjes omvallen en dakpannen hier en daar zoek raken dan wordt de positie van die beste man zeker een stuk zwakker en is het een sensatiezoeker of is zijn techniek nog niet goed genoeg om te gebruiken en heb je gelijk dat hij dus te fel de pers heeft gezocht, misschien zelfs om geld binnen te harken nu het nog kan.
Hier komen we de komende dagen wel achter lijkt me.
quote:Op maandag 26 november 2007 08:10 schreef Montov het volgende:
[..]
Hij noemde meerdere periodes: tussen 26 en 31 oktober, tussen 8 en 13 november en tussen 24 en 28 november. Nu zijn er nog twee periodes bijgekomen: 5/6 december en nog een "moeder der stormen" tijdens Kerst. Dan bestrijk je al 30% van de herfst.
Eind oktober was er geen harde wind, tussen 8 en 13 bleek de storm al veel minder sterk dan voorspeld, en het amg duidelijk zijn dat het briesje van dit weekend in geen verhouding staat tot de voorspelde superstorm. Ik noem dat 1 keer een beetje in de buurt, maar meer ook niet.
KNMI heeft het niet over een weeralarm, ga er van uit dat deze dus niet komt.quote:Op zaterdag 1 december 2007 11:12 schreef JohnFoK het volgende:
mogelijk kans op een weeralarm? of is er geen kans op schade voor het binnenland?
Ik voorspel dat ik denk dat ik verwacht dat de mogelijkheid bestaat dat iemand op den duur ooit eens een keer een weeralarm geeft.quote:Op zaterdag 1 december 2007 11:12 schreef JohnFoK het volgende:
mogelijk kans op een weeralarm? of is er geen kans op schade voor het binnenland?
Kerel, ik vind die Corbyn juist zo'n zwatskop omdat hij weken van tevoren een precieze datum denkt te kunnen prikken voor een storm zoals we die nog nooit gezien zouden hebbenquote:Op zondag 25 november 2007 20:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is inderdaad herfst en deze duurt 3 maanden. Hij heeft uitgerekend dit weekend voorspeld dat we op onze tellen moesten passen. Uiteindelijk bleek het zeer mee te vallen, maar het was vandaag onstuimiger dan de rest van de week. Hoe voorspelt deze gast dat? De vorige storm van een paar weken terug wist hij ruimer van te voren te voorspellen dan de rest. Dát vind ik interessant.
En het is natuurlijk geen weersvoorpelling, maar een weersverwachting. Dat er ergens 80% kans op bestaat wel niet zeggen dat het 100% is, die 20% kan ook uitkomen. Dus enige relativering is wel op z'n plaats. Ik zal Corbyn ook niet blindelings geloven, ik kende die man tot nu toe niet eens, maar ik ben minder sceptisch dan de rest die denkt dat het weer voor de volle 100% te voorspellen is.
Windkracht 6 en hoger is toch storm?quote:Op vrijdag 30 november 2007 11:38 schreef Hertog_Martin het volgende:
Wetteronline.de geeft windkracht 8 voor vlissingen aan voor zondagmiddag, das dan geen echte storm dus maar wel harde woei
Nee , windkracht 9 pas:quote:Op zaterdag 1 december 2007 13:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Windkracht 6 en hoger is toch storm?
Maar windkracht 8 in Vlissingen is bij mijn weten niks om verbaasd over te doen...
Die van 26 tot 31 oktober ben ik nooit tegengekomen moet ik zeggen, ook met een google zoekactie komt niks naar voren dus ik zou wel willen weten waar montov die gegevens vandaan heeft. (ook omdat mijn searsch skills niet bepaald waterdicht zijnquote:Op zaterdag 1 december 2007 08:13 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Je blijft het bij die 2 houden Jogy.
Feit is dat de man keer op keer zware stormen voorspelt en de hele boel opschuift als de storm uitblijft.
[..]
quote:Op zaterdag 1 december 2007 16:01 schreef jogy het volgende:
[..]
Die van 26 tot 31 oktober ben ik nooit tegengekomen moet ik zeggen, ook met een google zoekactie komt niks naar voren dus ik zou wel willen weten waar montov die gegevens vandaan heeft. (ook omdat mijn searsch skills niet bepaald waterdicht zijn). De kans dat er een storm ala windkracht 10 komt vandaag is klein te noemen en hij zit er dan alweer 4 dagen naast dus zijn geloofwaardigheid ebt steeds een stukje weg. Vooralsnog was de vorige windhoos erger (aan de kust, hier waaide het vannacht redelijk maar niet schokkend) dan deze. Maar mocht het verenigd koninkrijk een beuk krijgen dan blijf ik die man toch het voordeel van de twijfel geven. Ook om het feit dat het logisch klinkt en volgens mij ook is dat de zon grote invloed heeft op het weer hier op aarde. Mocht de zon wat kouder zijn dan waren we allemaal eskimo's geweest en wat warmer was het Afrika in Nederland geweest. Dus zonnevlekken en vlammen die aarde bereiken hebben ook effect op het weer, hoge en lage drukgebieden en weet ik het allemaal. Zo onvoorstelbaar is het allemaal niet.
quote:Op zaterdag 1 december 2007 16:01 schreef jogy het volgende:
[..]
Die van 26 tot 31 oktober ben ik nooit tegengekomen moet ik zeggen, ook met een google zoekactie komt niks naar voren dus ik zou wel willen weten waar montov die gegevens vandaan heeft. (ook omdat mijn searsch skills niet bepaald waterdicht zijn).
http://www.lowefo.com/pdf/Storm%2026-31.10.07%20overview.pdfquote:Weather Action predicted that a storm would hit Western Europe and Scandinavia 26-31.10.2007 with 80% probability. Continental Europe and Scandinavia experienced only some wind and rain, so the announced 20% uncertainty factor came true. The major solar magnetic effects we predicted for that time did, however, cause stormy conditions in various parts of the world.
Tja er is altijd wel ergens een storm te vindenquote:cause stormy conditions in various parts of the world
Ik snap het niet zo goed.quote:
quote:Op zaterdag 1 december 2007 16:06 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]Like D'Oh!
Een kind van 6 weet nog wel dat de zon de temperatuur van de aarde grotendeels bepaald. Het gaat er ook niet zozeer om óf de zon invloed heeft op het weer, maar of je daadwerkelijk een systeem hebt ontwikkeld waarmee je wetenschappelijke voorspellingen kan doen.
Eens, en ergens heb ik ook best bewondering voor het feit dat hij zijn nek behoorlijk uitgestoken heeft met zijn voorspellingenquote:Op zondag 2 december 2007 07:45 schreef jogy het volgende:
[..]Like D'Oh!
Het enige verschil is(ok, was) dat ik die man het voordeel ipv het nadeel van de twijfel gaf. Ok, het bleek niet zo acuraat te zijn als hij wilde doen laten geloven dus moet hij minstens nog even terug naar de tekentafel en niet zo hard wschreeuwen met zijn voorspellingen/verwachtingen. En ja, het isa ook goed mogelijk dat ie gewoon niets in handen heeft met zijn methode. Jammer maar helaas.
Een dorpsidioot op een zeepkist die het einde der tijden voorspelt kan zich ook verheugen in jouw warme belangstelling begrijp ik?quote:Op zondag 2 december 2007 12:22 schreef senesta het volgende:
[..]
Eens, en ergens heb ik ook best bewondering voor het feit dat hij zijn nek behoorlijk uitgestoken heeft met zijn voorspellingen
Gesproken als een echte TRU-userquote:Op zondag 2 december 2007 12:22 schreef senesta het volgende:
[..]
Eens, en ergens heb ik ook best bewondering voor het feit dat hij zijn nek behoorlijk uitgestoken heeft met zijn voorspellingen
quote:Op zondag 2 december 2007 21:10 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
A Cornish surfer defied warnings to ride what are thought to be the biggest waves recorded off the west coast of Ireland.
Duncan Scott, 29, from Newquay, was surfing at Mullagmore Head in Donegal Bay as waves estimated at 55ft (16.7m) high lashed the coast.
Weather forecasters had warned of hazardous conditions for ships, fishing vessels and coastal walkers.
He said that he was safe because friends were on hand with a water bike. (BBC)
---
Toch leuk zon golfslag voor de kust van ierland
pff, ik zou het echt doodeng vinden onder zon golfquote:Op zondag 2 december 2007 21:10 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
A Cornish surfer defied warnings to ride what are thought to be the biggest waves recorded off the west coast of Ireland.
Duncan Scott, 29, from Newquay, was surfing at Mullagmore Head in Donegal Bay as waves estimated at 55ft (16.7m) high lashed the coast.
Weather forecasters had warned of hazardous conditions for ships, fishing vessels and coastal walkers.
He said that he was safe because friends were on hand with a water bike. (BBC)
---
Toch leuk zon golfslag voor de kust van ierland
quote:Op donderdag 6 december 2007 08:28 schreef Caesu het volgende:
[ afbeelding ]
zal wel weer niet.
het gaat vrijdagochtend wel weer een beetje harder waaien overigens.
en dit is een kaart voor zondagmiddag.
[ afbeelding ]
storm in het Kanaal ter hoogte van Normandië.
Ahha. Dus nu ook al tussen 6 en 10 december.quote:Op maandag 26 november 2007 08:10 schreef Montov het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 6 december 2007 12:22 schreef Monidique het volgende:
[..]
[..]
Ahha. Dus nu ook al tussen 6 en 10 december.
Hier in omgeving Tilburg heb ik eigenlijk zelden zo'n rustige herfst meegemaakt. Storm of iets wat er maar op lijkt heb ik deze hefst nog maar 1 keer gezien.quote:Op donderdag 6 december 2007 21:17 schreef maartena het volgende:
Goed, we hebben dus wat "normale herfststormpjes" gehad in Nederland......
quote:Op vrijdag 7 december 2007 03:25 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Ik hoor de wind aan de dakpannen trekken.
Alles is fout maar hij doet het verder primaquote:Op vrijdag 7 december 2007 00:30 schreef jogy het volgende:
Ok, de sterktes en de data zijn wat off-mark maar ik moet toch zeggen dat het redelijk goed op de mark zit in vergelijking met normale verwachtingen.
Sommige menen hebben echt een steekje los dat ze vast blijven klampen aan het idee dat zo'n vent gelijk heeftquote:Op vrijdag 7 december 2007 10:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Alles is fout maar hij doet het verder prima.
Dit snap ik ook nietquote:Op vrijdag 7 december 2007 10:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Volgens dat grafiekje vallen de pieken toch wel in het blauwe stuk hoor behalve eentje dan maar toch.quote:Op vrijdag 7 december 2007 10:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Hij voorspelde toch allerlei extreme stormen, waaronder één "superstorm"? Nogmaals: niks van gezien hier in omgeving Tilburg. Voor mij is dat "off the mark"....quote:Op vrijdag 7 december 2007 11:41 schreef jogy het volgende:
[..]
Volgens dat grafiekje vallen de pieken toch wel in het blauwe stuk hoor behalve eentje dan maar toch.
Nou ja. Die blauwe strepen, zijn voorspellingen dus, moeten sowieso breder. Oftewel: onnauwkeuriger. En er staat niet bij wanneer die voorspelling is gedaan.quote:Op vrijdag 7 december 2007 11:41 schreef jogy het volgende:
[..]
Volgens dat grafiekje vallen de pieken toch wel in het blauwe stuk hoor behalve eentje dan maar toch.
Waarom, blijf jij in die voorspellingen geloven? Heb je daar goede redenen voor? Je hebt je in ieder geval niet verdiept in zijn voorspellingen, de uitkomsten en zijn gesachuif met data's van de stormen.. daarnaast is er geen storm geweest in nederland(misschien 9bft aangetik maar verwaarloosbaar), alleen wat aantrekkende windvelden..quote:Op vrijdag 7 december 2007 11:41 schreef jogy het volgende:
[..]
Windkracht 7quote:Op zaterdag 8 december 2007 00:30 schreef Hertog_Martin het volgende:
Onzin, dat soort kaartjes zie je om de haverklap bij ierland, en op zee krachtig maar aan land al snel afgezwakt. Wordt dan ook windkracht 7 voorspelt voor ierland.
Frankrijk gaat ook veel overlast krijgen van deze storm.quote:maximum-gust-speed > 130 kph
"W ly winds will gust between 75 and 100 km/h today but tonight SW to W winds, later veering NW ly, will gust to over 130 km/h in coastal counties"
quote:Orkaandepressie bedreigt Ierland
De afgelopen dagen stonden in ons land in het teken van regen en wind. Dit verbleekt echter bij de storm die West-Europa dit weekend bedreigt. Ons land blijft grootendeels buiten schot, maar de Ierse westkust maakt kans op een orkaan, 12 Bft.
Ierland krijgt zondagnacht mogelijk te maken met orkaanwinden. Deze behoren toe aan een uit de kluiten gewassen stormdepressie op de Atlantische Oceaan. Opvallend aan de orkaan in wording zijn ook de huizenhoge golven die zich op volle zee ontwikkelen. Het samenspel van kracht en duur van de storm maakt golven hoger dan 20 mtr. mogelijk. De zeer hoge golven zullen later dit weekeinde ook de kusten van West-Frankrijk en Engeland binnenlopen. Ons land blijft voor een groot deel buitenschot.
Winterseizoen stormseizoen
Het winterhalfjaar wordt op de Atlantische Oceaan gekenmerkt door de verhoogde depressie-activiteit. Stormen zijn in de kustgebieden van West-Europa dan ook heel normaal. Dit weekend echter wordt een depressie verwacht met een buitengewone kracht. Het kan namelijk tot een heuse orkaan komen, 12 Bft. Dit is ook op de Atlantische Oceaan niet alledaags. In Nederland werd één keer uurgemiddeld een orkaan gerapporteerd, te weten op 7 september 1944 in Vlissingen. Dit geeft wel iets aan over de enorm kracht van de storm.
Welke landen krijgen te maken met de storm?
De invloed van de depressie breidt zich zaterdagmorgen 8 dec. uit naar de Ierse westkust. Het komt daar dan tot een W 8 tot 9 Bft. Verder naar het westen op de Oceaan heeft de depressie volgens modellen orkaankracht, 12 Bft, bereikt. Een storm van dit kalliber is extreem gevaarlijk voor de scheepvaart vanwege de huizenhoge golven.
De depressie bereikt in de nacht van za/zo haar grootste kracht. De Ierse zuidwestkust moet rekening houden met W 12 Bft. Hierbij zijn de gemiddelde windsnelheden hoger dan 120 km/u en nog sterkere windstoten. Voor de Ierse westkust bouwen de golven op naar 15 mtr. met mogelijke uitschieters boven de 20 mtr. De scheepvaart zal terdege rekening moeten houden met het wind- en deiningsveld van de orkaandepressie. Ondertussen breidt het stormveld zich ook uit naar de Franse westkust en Engelse zuidwestkust
Zondagoverdag is de depressie over haar hoogtepunt heen, maar het stormt nog steeds zwaar in Het Kanaal. Zeer hoge golven teisteren de Golf van Biscaye, Normandie, Bretagne en overige blootliggende kusten in Het Kanaal. De kust van Brest moet rekening houden met golven van 10 mtr en nog hogere uitschieters
Weeronline
.
.
http://www.met.ie/forecasts/warnings.aspquote:Issued at 07 December 2007 - 12:37
Severe Weather late Saturday-Early Sunday
Very windy and at times very wet weather over the weekend with potentially stormy conditions for a time overnight Saturday and early Sunday, mainly in Connacht and Munster, with northwest winds of mean speeds 35 to 40 knots (65 to 75 km/h) with gusts of 70 to 80 knots (130 to 150 km/h) possible. Valid 00:00 to 15:00 9-Dec-2007
toch windkracht 10, zware storm op zee.quote:Gale Warning
Gales or strong gales today on all Irish coastal waters and on the Irish Sea, south to southeast in direction at first and veering southwest to west or westerly. Winds increasing strong gale 9 to storm force 10 tonight in southern and western sea areas.
Issued at 05:00 on 08-Dec-2007
Nee, de superstorm zou plaats vinden in Nederland? Ierland ligt daar niet naast. Ook de voorspelling duiden er niet op dat het na Ierland ook hier zou gaan stormen.quote:Op zaterdag 8 december 2007 14:04 schreef Monidique het volgende:
Hm, het stormt in Ierland. Zou Corbyn dan toch gelijk hebben met zijn superstorm?
Ik heb die storm nét overleefd, moet ik zeggen. De dakpannen liggen er gelukkig nog op, maar het scheelde weinig.quote:
quote:Op woensdag 12 december 2007 10:59 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik heb die storm nét overleefd, moet ik zeggen. De dakpannen liggen er gelukkig nog op, maar het scheelde weinig.
net nu het droog, windstil en kouder begint te wordenquote:13th – 16th December
Weather
Most likely
Very rainy and windy. Top wind gusts 80 km/h on the coast. Local flooding.
Possible but unlikely
Dry and fine, warm and mild with some rain showers and often misty. This weather pattern is
forecast for North France and Southeast Belgium.
Confidence level B.
General development
A deep, well organized low pressure with sublows tracks from between Iceland and Scotland
into North Norway and the White Sea. The fronts crosses the Baltic countries but do not
penetrate far into Central Germany or Poland. Active sublows are likely over the English
Channel.
Solar effects: Extra enhanced frontal activity compared with traditional meteorology.
morgen persconferentiequote:WHAT IS COMING NEXT?
The period 23rd-26th December is likley to include storms as severe or more severe than the recent ones. We publish an update on December 14th after our press conference in London the 13th .
als er een relatie bestaat tussen de activiteit van de zon en stormen denk ik toch dat het iets gevoeliger ligt en dat Corbyn daar iig niet weet mee om te gaan.quote:Op woensdag 12 december 2007 23:09 schreef Caesu het volgende:
Corbyn zit er trouwens weer helemaal naast met z'n voorspelling voor december:
[..]
net nu het droog, windstil en kouder begint te worden
pquote]
WHAT IS COMING NEXT?
The period 23rd-26th December is likley to include storms as severe or more severe than the recent ones. We publish an update on December 14th after our press conference in London the 13th .
morgen persconferentie
quote:Op dinsdag 18 december 2007 07:52 schreef Caesu het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
er staat een zeer zware storm (bft 11) op de kaarten voor 1ste Kerstdag.
Wordt dit Lothar-2?quote:Op dinsdag 18 december 2007 07:52 schreef Caesu het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Had je anders verwacht dan? Nooit verder dan 5 dagen kijken.. Anders word je alleen maar steeds teleurgesteld.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:08 schreef Party_P het volgende:
In nieuwe run van GFS is die alweer pleite
Hoe geloofwaardig zijn die kaartjes nou? Je ziet ze hier geregeld voorbijkomen, maar ik heb verder niet het idee dat zo'n voorspelling daadwerkelijk is uitgekomen...quote:Op dinsdag 18 december 2007 07:52 schreef Caesu het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
was te verwachten, alleen dit is wel een vrij lompe omslag: van heftige storm naar zacht briesje..quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:25 schreef Soolman het volgende:
[..]
Had je anders verwacht dan? Nooit verder dan 5 dagen kijken.. Anders word je alleen maar steeds teleurgesteld.
Ben ik het niet helemaal mee eens... je zal het vaker zien gebeuren, elke dag is elke toestand in principe weer anders. Het zijn leuke virtuele kaarten! Maar je heb er 0.0 aan. Alleen grote lijnen vallen er misschien aan te herkennen. Maar zo'n kleine maar heftige depressie kan je zelfs 2 dagen van tevoren de koers en de sterkte nog moeilijk voorspellen..quote:Op dinsdag 18 december 2007 14:56 schreef Party_P het volgende:
[..]
was te verwachten, alleen dit is wel een vrij lompe omslag: van heftige storm naar zacht briesje..
Er zal best een relatie kunnen bestaan maar daar kan je ben ik bang alleen maar heel globale lijnen uit halen.quote:Op woensdag 12 december 2007 23:14 schreef kawotski het volgende:
[..]
als er een relatie bestaat tussen de activiteit van de zon en stormen denk ik toch dat het iets gevoeliger ligt en dat Corbyn daar iig niet weet mee om te gaan.
http://lowefo.com/forecast.php?s=Netherlandsquote:THE GREAT CHRISTMAS STORM OF 2007
The Netherlands is likely to be spared this time, too – we expect the storm we describe below to hit mainly France. If, however, the storm takes a more northerly track from Britain than we forecast, the Netherlands will be hit by its full force.
Speaking at WeatherAction’s Press Conference at their London Bridge Office, Thursday 13th December, Piers Corbyn warned: “The corridor is now open for the solar particle drivers of weather and climate to have maximum effect. The intensity of the wind in the 5th-9th December period, the present increasing activity of the sun and new solar effects we forecast to hit near Christmas gives us increased confidence that the Christmas storm is likely to be more severe and potentially more damaging –particularly to Western parts of Britain and Europe - than anything experienced this November/December so far, or even since the storms of 1987 or 1990. The Christmas storm also coincides with full moon high tides on 24th December. Hence sea defences will be threatened.
Storm activity in the Atlantic and the Western British Isles is expected build up from the West from 19th December and become significantly more ferocious and then pass through Britain during the period 23rd/24th to 25th/26th . Tornado activity is likely – probably in the South of England, and storm tide surges are likely eg on the South and West coast of Britain and/or in France – threatening sea defences. Top winds on land or coast in the 105 – 155 km/h are likely, with higher winds associated with Storm 11 or Hurricane force 12 at sea.
Winds will be damaging, travel will be disrupted and power lines are likely to be bought down in places so it may be advisable for some in exposed parts to cook early for Christmas.
The Christmas storm will be followed after a lull by another stormy system attacking from the West just before the New Year.
Gezien het weerbericht.... Tadaaaaaaaaaaaaa!quote:Op zaterdag 1 december 2007 18:03 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik doe ook een voorspelling.
Een koude front zal zich tegen het eind van het jaar ontwikkelen. Er is een 80% kans dat het tussen 24 en 31 december tussen de +5 en -5 graden Celsius wordt in Nederland.
ik weet wel dat de storm van januari dit jaar al meer dan een week in de kaarten stond en gewoon bleef staan. Uiteindelijk dus ook uitgekomen en dat was een flinke stormquote:Op dinsdag 18 december 2007 13:34 schreef Zephyrus het volgende:
[..]
Hoe geloofwaardig zijn die kaartjes nou? Je ziet ze hier geregeld voorbijkomen, maar ik heb verder niet het idee dat zo'n voorspelling daadwerkelijk is uitgekomen...
Schieten met hagel? Nee joh, hij zegt dat hij het op basis van zonne-activiteit doet, maar feitelijk doet hij het op basis van de maan. Elke stormvoorspelling van zijn hand valt tijdens springvloed (de periode na volle en nieuwe maan). Een megastorm na volle maan, en een flinke storm na nieuwe maan. Toevallig dat het zo samenvalt met die allesbeslissende zonneactiviteit.quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:04 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Het is gewoon schieten met hagel wat die gast doet, zoveel mogelijk voorspellen en uiteindelijk zit er wel een keer iets tussen wat klopt
Hij heeft zeker 2 dagen geleden gekeken naar de GFS kaarten, die voorspelden toen nog een heftige storm, maar die voorspellingen zijn allang weer pleitos.quote:
ik moest ook gelijk aan die kaarten denkenquote:Op woensdag 19 december 2007 20:53 schreef Party_P het volgende:
[..]
Hij heeft zeker 2 dagen geleden gekeken naar de GFS kaarten, die voorspelden toen nog een heftige storm, maar die voorspellingen zijn allang weer pleitos.
Hij had een tijdje terug al stormvoorspellingen gedaan voor Kerst.quote:Op woensdag 19 december 2007 20:53 schreef Party_P het volgende:
[..]
Hij heeft zeker 2 dagen geleden gekeken naar de GFS kaarten, die voorspelden toen nog een heftige storm, maar die voorspellingen zijn allang weer pleitos.
Als ze zelfs 2007 durven te bestempelen als het warmste jaar ooit is mijn geloofwaardigheid in het KNMI tot onder het nulpunt gedaald. Ik loop het hele jaar te bevriezen en heb de kachel zelfs al overmatig moeten gebruiken en dan komen ze met dit. Misschien subsidie nodig??quote:Recordwarm jaar in Nederland?
Ook in Nederland wordt 2007 één van de warmste jaren of mogelijk zelfs hét warmste ooit. De jaargemiddelde temperatuur komt in ons land uit rond 11,2 graden, de waarde die ook voor 2006 staat geboekt. Dat is heel bijzonder want het vorige jaar was in ons land zover we dat kunnen beoordelen, het warmste in zeker drie eeuwen, sinds de metingen begonnen in 1706. De twee laatste jaren waren dus beide recordwarm met een opmerkelijk grote afwijking boven het vorige record zelfs. Het exacte gemiddelde over het afgelopen jaar maakt het KNMI tussen Kerst en Nieuwjaar bekend, wanneer ook de overige jaargegevens beschikbaar komen (zie Verder lezen- Jaar 2007-tussenstand).
Ehem, misschien ben je gewoon een koukleum?quote:Op donderdag 20 december 2007 08:47 schreef kawotski het volgende:
Als ze zelfs 2007 durven te bestempelen als het warmste jaar ooit is mijn geloofwaardigheid in het KNMI tot onder het nulpunt gedaald. Ik loop het hele jaar te bevriezen en heb de kachel zelfs al overmatig moeten gebruiken en dan komen ze met dit. Misschien subsidie nodig??
Verdiep je er eens in voordat je dit ga zeggen...quote:Op donderdag 20 december 2007 08:47 schreef kawotski het volgende:
Volgens het KNMI gaan we dit jaar in Nederland weer een warmterecord tegemoet.
[..]
Als ze zelfs 2007 durven te bestempelen als het warmste jaar ooit is mijn geloofwaardigheid in het KNMI tot onder het nulpunt gedaald. Ik loop het hele jaar te bevriezen en heb de kachel zelfs al overmatig moeten gebruiken en dan komen ze met dit. Misschien subsidie nodig??
volledig off-topic, maar vergeet je niet dat januari en april behoorlijk ver boven het gemiddelde zaten, en dat de rest van het jaar ook vooral rond of iets boven het gemiddelde zat? Ja, de zomer was koud en we hebben nu een frisse periode, maar over het hele jaar gezien snap ik wel dat we zo hoog uitkomen, al voelt het alsof we geen bijzonder jaar gehad hebben. Wat ook misleidend werkt is dat het geen mooi zonnig weer geweest is, zoals 2003, maar dat het ondanks de bewolking en regen bovengemiddeld warm is geweest. Dan merk je minder hoe warm het eigenlijk is.quote:Op donderdag 20 december 2007 08:47 schreef kawotski het volgende:
[..]
ja ik zou ook mijn gevoel boven de gemeten waarden stellenquote:Op donderdag 20 december 2007 08:47 schreef kawotski het volgende:
[..]
Ja klopt, maar volgens mij heeft hij ook de GFS kaarten van een paar dagen geleden gezien en daarop weer lopen mekkeren dat er een storm aankomt. Paar uur later: geen storm meer op GFS kaarten.quote:Op donderdag 20 december 2007 08:25 schreef Montov het volgende:
[..]
Hij had een tijdje terug al stormvoorspellingen gedaan voor Kerst.
Een ding:quote:Op donderdag 20 december 2007 08:47 schreef kawotski het volgende:
[..]
Ga Al Gore nou niet gebruiken als excuus voor je onzinnige, onlogische opmerking!quote:Op donderdag 20 december 2007 13:32 schreef kawotski het volgende:
Zo, scheelt mij weer een hoop zoekwerk, we hebben alles weer op een rijtje. Als Al Gore met de botte bijl werkt kan ik dat ook, uiteindelijk komt alles op z'n pootjes. En ja, ik ben een koukleum sinds juni.
waarom niet, hij komt er ook mee weg met 35 fouten in zijn documentaire, ben ik toch gek als ik datzelfde trucje ook niet probeer, dat jij dat niet leuk vind kan ik wel begrijpen maar het is het proberen waard.quote:Op donderdag 20 december 2007 13:33 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ga Al Gore nou niet gebruiken als excuus voor je onzinnige, onlogische opmerking!
blijven volhoudenquote:Op donderdag 20 december 2007 15:17 schreef kawotski het volgende:
[..]
waarom niet, hij komt er ook mee weg met 35 fouten in zijn documentaire, ben ik toch gek als ik datzelfde trucje ook niet probeer, dat jij dat niet leuk vind kan ik wel begrijpen maar het is het proberen waard.
Ik heb vorige winter (dus ook vanaf januari) rondgefietst met een winterjas zonder rits (wel met zomerjasje eronder), ik heb het 3 dagen koud gehad ofzo..quote:Op donderdag 20 december 2007 08:47 schreef kawotski het volgende:
[..]
Nog 1 keer dan maar: Zels de zomer was NIET koud, de zomer als geheel was 0,6 graad BOVEN normaalquote:Op donderdag 20 december 2007 09:37 schreef Ared het volgende:
[..]
volledig off-topic, maar vergeet je niet dat januari en april behoorlijk ver boven het gemiddelde zaten, en dat de rest van het jaar ook vooral rond of iets boven het gemiddelde zat? Ja, de zomer was koud en we hebben nu een frisse periode, maar over het hele jaar gezien snap ik wel dat we zo hoog uitkomen, al voelt het alsof we geen bijzonder jaar gehad hebben. Wat ook misleidend werkt is dat het geen mooi zonnig weer geweest is, zoals 2003, maar dat het ondanks de bewolking en regen bovengemiddeld warm is geweest. Dan merk je minder hoe warm het eigenlijk is.
hier zie je goed de afwijking t.o.v. het gemiddelde. De huidge kou zie je nog niet omdat het om een 31-daagse voortschreidend gemiddelde gaat, al zie je de grafiek aan het einde nog net omlaag duiken.
[ afbeelding ]
35? Tachtig fouten!quote:Op donderdag 20 december 2007 15:17 schreef kawotski het volgende:
[..]
waarom niet, hij komt er ook mee weg met 35 fouten in zijn documentaire,
Hetzelfde trucje? Je plaatst gewoon een onlogische, onzinnige post. Al Gore zegt niet dat het warm is omdat hij zweet, of iets dergelijks. Nice try. En o ja: kom eens niet met Al Gore,quote:ben ik toch gek als ik datzelfde trucje ook niet probeer
Ik vind het ontzettend leuk! Vermakelijk zelfs!quote:dat jij dat niet leuk vind kan ik wel begrijpen maar het is het proberen waard.
wat doet dat blauwe vlak dan daar in juli en augustus? Ik kan er ook niks aan doen dat meteorologisch gezien de zomer langer is dan wat de meeste Nederlanders als zomer ervaren (oftewel de maanden waarin ze zomervakantie hebben).quote:Op donderdag 20 december 2007 15:33 schreef -0- het volgende:
Nog 1 keer dan maar: Zels de zomer was NIET koud, de zomer als geheel was 0,6 graad BOVEN normaal
http://lowefo.com/forecast.php?s=Netherlandsquote:The main effects of the storm don't come into force until 24th, 25th and 26th. Standard meteorology at the moment of writing at night 23 December is underestimating what will happen. In fact it is only on 22nd/23rd that they have talked of strong to gale winds and 5 days ago they had very little to say. There was an interesting deep low which zoomed past west scotland on the 22nd, which was in our forecast as a 'pre-event'. From afternoon of 24th standard metorology will suddenly increase their winds / observed expected in the coming 12 or 24 hours. There will be gales and severe gales - and a probably more in some exposed places through Ireland, Wales and West/ SouthWest England - and strong or gale winds later on the Dutch coast.
quote:Op maandag 24 december 2007 02:07 schreef Caesu het volgende:
[..]
http://lowefo.com/forecast.php?s=Netherlands
volgens Corbyn zien we dus morgenmiddag opeens THE GREAT CHRISTMAS STORM OF 2007 verschijnen.
Ik voorspel anders dat er ooit nog wel een grote storm komt, wanneer weet ik niet maar ooit......quote:Op maandag 24 december 2007 12:38 schreef IkWilbert het volgende:
Volgens mij kan dit topic wel dicht... die storm komt er niet meer
hoezo? tussen nu en middennacht zal er een stormfront groeien dat z'n weerga niet kent... als je Piers moet geloven, althans.quote:Op maandag 24 december 2007 12:38 schreef IkWilbert het volgende:
Volgens mij kan dit topic wel dicht... die storm komt er niet meer
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |