abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 26 november 2007 @ 11:08:47 #26
8781 crew  Frutsel
pi_54843533
quote:
Op maandag 26 november 2007 10:56 schreef Lariekoek het volgende:
Dit topic zou gewoon naar ONZ geschopt moeten worden.
TRU was ook een optie...
  maandag 26 november 2007 @ 17:47:54 #27
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_54850717
quote:
Op zondag 25 november 2007 22:56 schreef MissHobje het volgende:
Zo lekker zwart vlak op dat kaartje zeg
Zwart vlekje alweer weg..... Niets van terug te vinden
Same shit, different day
SC hopper present
pi_54850817
quote:
Op maandag 26 november 2007 17:47 schreef Koen66 het volgende:

[..]

maandag 26 november 2007 @ 17:54:47 #29
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54850850
quote:
Op maandag 26 november 2007 17:47 schreef Koen66 het volgende:

[..]

Dit is ook de 30ste. Die zwarte vlek was op de 29e
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 26 november 2007 @ 21:44:29 #30
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_54856170
quote:
Op maandag 26 november 2007 17:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dit is ook de 30ste. Die zwarte vlek was op de 29e
Owwww zie nu pas dat een linkje naar Windfinder zoals bovenin vanzelf een dag vooruit springt.....
Maar op de 29e ook geen spoor meer van 'zwart'..........
Same shit, different day
SC hopper present
pi_54856319

3 December zou het misschien mogelijk nog de moeite kunnen zijn Den Helder op te zoeken, als het een beetje in de buurt ligt..
pi_54864087
als je slim bent sla je die windfinder/gsf-model plaatjes even op en upload je ze.
direct linken heeft weinig zin, een paar uur later wordt zo'n kaart alweer ververst.

nu staat er een storm voor zondagochtend:

dat blauwe rondje is het oog.

ik denk dat het vanmiddag ook op windfinder staat.
volgens mij updaten ze daar 2x per dag van de gfs-modellen.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_54864186

zaterdagnacht is hij op z'n hoogtepunt, daarna zwakt hij wel af als hij deze kant op komt.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_54870122
Mooi verhaal van Paulusma
quote:
Het ongelijk van Helga van Leur en Kees Molenaars
dinsdag, 27 november 2007

'Het ongelijk van Helga en Cees'

Nooit reageer ik op wat collega's van mij zeggen. Maar nu, wil ik toch reageren n.a.v. uitspraken die vorige week over mij werden gedaan. Helga van Leur zei vorige week dinsdag in Editie.nl op RTL 4 dat een collega een superstorm op zijn website had aangekondigd. "Wel mensen," zei ze: "het gaat in het weekend niet harder waaien dan kracht 4." Waarop de presentator vervolgens reageert met "Bye, bye Piet Paulusma". Cees Molenaars (K.N.M.I) laat zich in een interview op dezelfde manier uit, kracht 4 of 5. Storm zit er niet in!

Cees en Helga weten gelukkig mijn site te vinden en weten dus ook dat ik de hele week kracht 8 à 9 heb aangekondigd en dat ik geen superstorm heb aangekondigd. Ik heb wel gesproken over zware windstoten. En achteraf blijkt dat deze dame en heer juist zelf volledig de mist in zijn gegaan met hun windverwachting. De waargenomen windsnelheden van zondag geven namelijk aan dat er in de kustgebieden kracht 8 heeft gestaan, met uitschieters in kracht 9 en een enkele in 10 Bft. Zie daar: het ongelijk van Helga en Cees en andere collega's. Ik denk dat ik ze samen met Sinterklaas maar ga opzoeken en een passend kado meeneem. Kunnen ze ook nog even "Oant Moarn" zeggen.

Afgelopen zondag 25 november heeft het aan de Nederlandse kust stormachtig (8 Bft) gewaaid uit het noordwesten. Tevens kwamen er zondag tijdens buien zware windstoten voor in het hele noorden en westen van het land (niet alleen aan de kust) met snelheden tot in 10 Bft, ongeveer 90 km/uur. De depressie die deze stormachtige noordwester bracht, bezorgde menig meteoroloog wel enige hoofdbrekens. De verschillende weercentra hadden moeite om de koers van het laag goed aan te geven en tussen de uiteenlopende verwachtingen en weerkaarten zat in de aanloop naar het weekend steeds verschil. Maar het was niet de enige reden voor de speciale aandacht van meteorologen.

Er zou immers een superstorm komen, volgens de Engelsman Pierce Corbyn. En aangezien de storm die hij begin november had aangekondigd, akelig nauwkeurig volgens die uitspraken kwam; zaten de meteorologen in ons land op het puntje van de stoel. Enige rechtzetting n.a.v. de kritiek op het gebruik van deze term door Corbyn is trouwens wel op zijn plaats. In de media werd een beeld opgeroepen dat deze 'superstorm' een soort apocalyptische gebeurtenis zou zijn waarbij er een enorme orkaan over het hele land zou trekken. Dat is echter niet wat er door deze Engelsman werd bedoeld.

Natuurlijk, hij verwachte een serieuze storm met een verhoogd risico voor grote golven en kans op overstromingen. Zeker werden er ook windsnelheden genoemd, waarbij sommige windvlagen pieken konden bereiken van 200 km/uur of meer. Er werd echter niet beweerd dat deze in het hele land zouden gaan voorkomen of dat Nederland getroffen zou worden door een ramp. Feit blijft dat Pierce Corbyn ver van te voren, precies het tijdvak heeft aangegeven waarbinnen de storm van begin november en de stormachtige noordwester van afgelopen zondag zouden vallen. Had hij niet de term superstorm gebruikt en waren zijn opmerkingen over de verwachte windsnelheden juist weergegeven, dan had menigeen ingezien dat hij niet ver naast de waarheid heeft gezeten met zijn verwachtingen.

Het volstaat dan ook niet om te zeggen dat het wetenschappelijk niet verantwoord is om uitspraken te doen over eventuele stormen of 'superstormen' op basis de zonneactiviteit. Iedere meteoroloog zal moeten toegeven dat het niet op toeval kan berusten dat iemand twee keer achter elkaar - en dan ook nog op een wetenschappelijke fabel - het juiste tijdvak akelig nauwkeurig weet aan te geven en dat binnen die tijdvakken ook daadwerkelijk stormdepressies over de Noordzee trekken. Los van het feit of ze nu wel of niet de gegeven windsnelheden boven Nederland hebben gegenereerd. En dat ook nog eens ver voordat er op de weerkaarten van weercentra, die berekeningen doen op basis van wetenschappelijk aanvaarde meteorolgische en natuurkundige regels, geen glimp is te herkennen van stormen. In de wetenschap bestaat toch niet zo iets als toeval? Of toch wel?

Het is dan erg goedkoop, maar volkomen onterecht en zeker niet wetenschappelijk verantwoord dat Helga van Leur en het KNMI bij monde van Cees Molenaars, al op voorhand (dinsdag 20-11) kwamen met laagdunkende en bekritiserende uitspraken over de 'superstorm die niet zou komen'. Waarbij fijntjes werd opgemerkt door Helga dat als er meer dan 3,4 of 5 Bft zou komen, zij haar schoen zou opeten. Zaterdag zou er een zwakke tot matige wind waaien en zondag zou de wind 'iets krachtiger' zijn. Helaas, zaterdag waaide het al hard tot stormachtig en zondag was er dus ook zeker meer wind!

Het valt kennelijk moeilijk voor deze mensen om de feiten op een rij te houden. Ik heb niet zoals boze tongen beweren de superstorm verwacht. Al vanaf begin van de week heb ik in mijn verwachtingen op TV en op de site aangekondigd dat er op zondag een storm of stormachtige noordwester zou komen. Er is door mij niet beweerd en ook nooit aangegeven dat er zondag een superstorm zou komen! Het waren berichten van Pierce Corbyn die ik heb weergegeven op de site.

Ik noem het: Het ongelijk van Helga van Leur en Cees Molenaars. Ik denk dat ik ze samen met Sinterklaas maar ga opzoeken en een passend kado meeneem. Kunnen ze ook nog even "Oant Moarn" zeggen. Het zou Helga en Cees sieren als zij daarmee zouden instemmen, waarmee ze erkennen dat hun windverwachting volledig de plank miste in plaats van zich te verschuilen achter onterechte kritiek over een superstorm die niet door mij werd verwacht.

Groeten, Piet Paulusma
  dinsdag 27 november 2007 @ 14:59:31 #35
pi_54870335
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 14:48 schreef DirtyHarry het volgende:
Mooi verhaal van Paulusma
[..]
Gaat Helga nu haar schoen opeten?

Wat ik zeer zorgelijk vind is dat "wetenschappers" nu mensen gaan demoniseren en belachelijk maken omdat ze concurrentie vrezen. Het is nu wachten op de eerste wetenschappelijke moord.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_54871104
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 14:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Gaat Helga nu haar schoen opeten?
Precies, dat zou me wel grappig lijken om te zien
quote:
Wat ik zeer zorgelijk vind is dat "wetenschappers" nu mensen gaan demoniseren en belachelijk maken omdat ze concurrentie vrezen. Het is nu wachten op de eerste wetenschappelijke moord.
Helaas is dit verschijnsel niks nieuws.. In de natuurkunde, en trouwens ook andere takken van wetenschap, gebeurt dit aan de lopende band. Iemand die beweert dat die een bepaalde (gevestigde) theorie kan verbeteren/aanvullen/verwerpen wordt over het algemeen compleet belachelijk gemaakt. Zelfs Einstein werd in het begin van de 20e eeuw belachelijk gemaakt met zijn spreciale (en daarna algemene) relativiteitstheorie. Pas in de jaren 20 begon men zijn theorie algemeen te accepteren.
Het is wel jammer dat het er altijd zo aan toe gaat

Wat Helga en die andere kwibus hebben gedaan is zo onprofessioneel. Ze hadden er heel anders mee om kunnen gaan. Maarja dit gebeurde ook al in de begintijd van Paulusma, toen werd ie ook door iedereen lacherig weggehoond. Totdat bleek dat zijn voorspellingen wel degelijk van kwaliteit waren. Stom dat ze nu dezelfde fout maken en zo dus zichzelf voor schut zetten.

Eet smakelijk helga
pi_54872526
tvp
Zondag kans op storm?

[ Bericht 53% gewijzigd door Fredo55 op 27-11-2007 19:02:52 ]
Life is Music
  dinsdag 27 november 2007 @ 18:43:25 #38
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_54874080
quote:
Had hij niet de term superstorm gebruikt en waren zijn opmerkingen over de verwachte windsnelheden juist weergegeven, dan had menigeen ingezien dat hij niet ver naast de waarheid heeft gezeten met zijn verwachtingen
Dat is een beetje zeggen dat áls de voorspelling beter was geweest, dat de voorspelling dichtbij de waaheid zou zitten. Duh. Maar het hele punt is natuurlijk de voorspelling níet in de buurt zat. De enige reden dát hij in het nieuws kwam was vanwege de term superstorm en verwachte -nooit eerder voorgekomen- windsnelheden van 200km/h aan de kust. Een voorspelling over simpele stormen in november is neitszeggend omdat iedereen dat via een educated guess kan voorspellen.

Beetje jammer dus dat Paulusma de grote misser van Corbyn tot bijna niets relativeert, en het veel kleinere verschil van het KNMI en Van Leur afbrandt. Dat is meten met twee maten. Eigenlijk laat dat al zien dat Corbyn niet serieus wordt genomen.
Géén kloon van tvlxd!
pi_54876181
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 18:43 schreef Montov het volgende:

[..]

Dat is een beetje zeggen dat áls de voorspelling beter was geweest, dat de voorspelling dichtbij de waaheid zou zitten. Duh. Maar het hele punt is natuurlijk de voorspelling níet in de buurt zat. De enige reden dát hij in het nieuws kwam was vanwege de term superstorm en verwachte -nooit eerder voorgekomen- windsnelheden van 200km/h aan de kust. Een voorspelling over simpele stormen in november is neitszeggend omdat iedereen dat via een educated guess kan voorspellen.
Wat Paulusma bedoelt is dat de term superstorm in de states een veelgebruikte term is voor een storm bestaande uit meerdere delen. Het wil niet meteen zeggen dat het een orkaan is. Daarbij, zijn windsnelheden stonden er wel correct, windstoten tot 200 km/u boven open land/water. Die 300+ km/u zou in een tornado zijn. De media heeft het een beetje opgeklopt wat dat betreft.
quote:
Beetje jammer dus dat Paulusma de grote misser van Corbyn tot bijna niets relativeert, en het veel kleinere verschil van het KNMI en Van Leur afbrandt. Dat is meten met twee maten. Eigenlijk laat dat al zien dat Corbyn niet serieus wordt genomen.
Vind je dat een grotere misser? Corbyn heeft die depressie een maand van tevoren voorspeld. En ja, hij zat er kwa kracht iets naast en kwa timing ook een dag. Maar van Leur zegt een paar dagen van tevoren nog niet meer dan windkracht 4 hooguit 5 te verwachten, anders eet ze d'r schoenen op. En het is uiteindelijk windkracht 8 tot 9 geworden, met aan delen van de kust dijkbewaking. Dat is toch een forse misser.

Mijn punt is dat ik vind dat Corbyn niet meteen af moet worden gebrand om een gemiste voorspelling. Ook al zou zijn model 'maar' in 40% van de gevallen kloppen, dan wil dat wel zeggen dat hij een model heeft gevonden wat significant beter is dan toeval. En dat is oneindig veel beter dan de huidige lange-termijn voorspellingen.
Je kunt momenteel net zo goed een chimpansee de weerkaart voor een dag in april in laten vullen. De kans dat die klopt is even groot als die van het knmi/paulusma.

Paulusma ziet de mogelijke waarde van Corbyn's model ook in, en volgens mij is hij gewoon heel erg geinteresseerd in hoe het werkt. Hij staat er voor open, in tegenstelling tot van Leur en kornuiten. Zal best dat Corbyn's model nog een hoop verbetering nodig heeft, maar maak het niet meteen belachelijk.
pi_54876692
Corbyn doet een wilde voorspelling van een storm in een periode van 5 dagen (inmiddels meer dan 7) midden in het stormseizoen.
vervolgens gaat hij de weermodellen naspeuren op depressies (die er altijd zijn) en past zijn voorspelling van dag tot dag aan.
  dinsdag 27 november 2007 @ 20:56:11 #41
pi_54877185
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 20:34 schreef Caesu het volgende:
Corbyn doet een wilde voorspelling van een storm in een periode van 5 dagen (inmiddels meer dan 7) midden in het stormseizoen.
vervolgens gaat hij de weermodellen naspeuren op depressies (die er altijd zijn) en past zijn voorspelling van dag tot dag aan.
KNMI past de verwachtingen ook per dag aan, maar ze voorspellen maar 5 dagen vantevoren. Wat is je punt?
pi_54877721
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 20:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

KNMI past de verwachtingen ook per dag aan, maar ze voorspellen maar 5 dagen vantevoren. Wat is je punt?
gedurende deze periode van het jaar kan iedereen roepen dat er in een bepaalde week een storm komt.
er is bijna elke dag van week wel ergens een storm of dan zeker wel stormachtige wind te vinden op de Noordzee.
dus als je voorspelling niet uitkomt kan je altijd wijzen op een stormachtig gebied ergens op de Noordzee.
  dinsdag 27 november 2007 @ 21:31:53 #43
pi_54877874
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 21:23 schreef Caesu het volgende:

[..]

gedurende deze periode van het jaar kan iedereen roepen dat er in een bepaalde week een storm komt.
er is bijna elke dag van week wel ergens een storm of dan zeker wel stormachtige wind te vinden op de Noordzee.
dus als je voorspelling niet uitkomt kan je altijd wijzen op een stormachtig gebied ergens op de Noordzee.
In dit geval hebben we het over windkracht 8 met uitschieters naar 10. En niet ergens op zee maar in Nederland. Corbyn zat er een dag naast maar hij deed een accuratere voorspelling dan Helga, die mag haar schoen opeten.
  dinsdag 27 november 2007 @ 22:37:22 #44
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_54878777
Als ik zo tot op heden (want, Corbyn z'n Novemberstormperiode is nog niet voorbij) terugkijk naar deze maand dan moet ik toch zeggen dat ik het 'knap' vind dat ie 2 'stormachtige' periodes redelijk exact weet te voorspellen, reeds lang van te voren. Maar mocht hij 2x een 'gewone' storm hebben voorspeld en geen waardes van 200 km/u had genoemd dan had zeer waarschijnlijk (zeker in NL) NIEMAND van de beste man gehoord en ook Piet Paulusma had hem nooit geciteerd. De onterechte term 'superstorm' heeft hem de bekendheid opgeleverd in NL, helaas voor hem, zeker als alle aangekondigde stormen in december ook 'tegenvallen', zal ie daarna worden genegeerd en worden herinnerd als de man die de stormen voorspelde die niet kwamen. Maar ik ben wel BLIJ dat er geen storm van 200 km/u geweest is (tot op heden), de meesten hier lijken daar zeer teleurgesteld over, denk echter dat iedereen in werkelijkheid wel anders piept als dit ooit gebeuren gaat !
Same shit, different day
SC hopper present
  dinsdag 27 november 2007 @ 23:18:34 #45
6941 APK
Factual, I think.
pi_54880116
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 21:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

In dit geval hebben we het over windkracht 8 met uitschieters naar 10. En niet ergens op zee maar in Nederland. Corbyn zat er een dag naast maar hij deed een accuratere voorspelling dan Helga, die mag haar schoen opeten.
(Ik zou zweren dat ik het hier al eerder gepost had, maar het is verdwenen.)

Waar was die windkracht 8 met uitschieters naar 10 dan in het binnenland
Hier in Amsterdam heb ik nergens last van gehad en bij windkracht 8 ligt normaalgesproken mijn halve dakterras op het balkon.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_54880494
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 21:23 schreef Caesu het volgende:

[..]

De paar dagen in november dat het windkracht 8 of hoger werd zijn vrijwel op de dag nauwkeurig voorspeld door Corbyn. Dat noem ik geen toeval meer. Daarbij, hij heeft gedurende de rest van het jaar een groot deel van de stormen correct voorspeld. Ok dat is volgens eigen zeggen, maar klanten van hem kunnen dit natuurlijk verifieren. En ik neem niet aan dat hij zomaar wat zegt, want dan zou hij in rap tempo die klanten kwijt raken.
  dinsdag 27 november 2007 @ 23:32:26 #47
pi_54880540
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 23:18 schreef APK het volgende:

[..]

Hier in Amsterdam heb ik nergens last van gehad en bij windkracht 8 ligt normaalgesproken mijn halve dakterras op het balkon.
Dat moet je aan DirtyHarry vragen, of Piet Paulusma.
pi_54880546
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 23:18 schreef APK het volgende:

[..]

Amsterdam ligt niet op de zelfde plaats als den helder Daar waren uitschieters van windkracht 9. Over land was het inderdaad een stuk minder.
  dinsdag 27 november 2007 @ 23:41:13 #49
6941 APK
Factual, I think.
pi_54880787
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 23:32 schreef DirtyHarry het volgende:

Amsterdam ligt niet op de zelfde plaats als den helder Daar waren uitschieters van windkracht 9. Over land was het inderdaad een stuk minder.
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 21:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

In dit geval hebben we het over windkracht 8 met uitschieters naar 10. En niet ergens op zee maar in Nederland.
Ik vind het een interessante kerel -en wie weet zit er iets in zijn theorieen- maar vooralsnog zijn het allemaal losse flodders, terwijl hij er al minstens 15 jaar mee bezig is.

Maar goed, we krijgen 5 december en 25 december nog.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_54884456
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 23:41 schreef APK het volgende:

Ik vind het een interessante kerel -en wie weet zit er iets in zijn theorieen- maar vooralsnog zijn het allemaal losse flodders, terwijl hij er al minstens 15 jaar mee bezig is.

Maar goed, we krijgen 5 december en 25 december nog.
En 23 december een aardbeving volgens een andere voorspeller... van 8.5 bij Indonesië
Misschien kunnen ze samen een biertje nemen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')