jpjedi | maandag 29 oktober 2007 @ 17:16 | |
quote:Bron. He he, kunnen we eindelijk het sprookje dat het vliegtuig niet opstijgt de wereld uit helpen. Mensen die denken dat het vliegtuig aan de grond blijft: Ik ben echter wel benieuwd waar ze een lopende band vinden die zo lang is... en weer verder quote: quote: [ Bericht 49% gewijzigd door jpjedi op 30-10-2007 10:08:20 ] | ||
mcDavid | maandag 29 oktober 2007 @ 17:26 | |
of voor de volledigheid: - als je de snelheid van het het vliegtuig t.o.v. de lopende band gelijk maakt aan wat normaal gesproken de "take off speed" is, zal het vliegtuig inderdaad blijven staan en niet vliegen. - als het vliegtuig een luchtsnelheid van [take off speed] heeft, zal het inderdaad gewoon vooruit gaan bewegen over de lopende band (lange band nodig dus), en uiteindelijk gaan vliegen. Het hangt er dus maar net vanaf hoe je de mythe intepreteert. | ||
Merkie | maandag 29 oktober 2007 @ 17:32 | |
quote:Niet, de mythe is dit: - Lopende band met snelheid v -->. - Vliegtuig met snelheid v <--. Vliegtuig zal opstijgen. Er staat nergens in de mythe dat het vliegtuig op z'n plek blijft t.o.v. de grond blijft. Slotje. | ||
jpjedi | maandag 29 oktober 2007 @ 17:33 | |
quote:Ik mag er toch in alle logica vanuit gaan dat men absolute snelheid bedoeld en niet de snelheid ten opzichte van het bandje. ![]() Meer echt zoeken naar escapes om gelijk te krijgen. ![]() | ||
jpjedi | maandag 29 oktober 2007 @ 17:35 | |
Ik heb ook nog steeds geen berekening gezien van het toestel dat stil blijft staan. ![]() | ||
Merkie | maandag 29 oktober 2007 @ 17:37 | |
quote:Omdat dat een stelling is die nergens op gebaseerd is ![]() | ||
vanOekelen | maandag 29 oktober 2007 @ 17:45 | |
quote:Omdat rolweerstand grafiekjes bij zeer hoge snelheden niet echt goed te vinden zijn, omdat het praktisch ook niet haalbaar is omdat een band zou smelten bij de snelheden die nodig zijn daarvoor zoals al vele keren gezegd is. Ik kan wel zeggen dat als de stuwkracht 100kN is en de wrijvingsweerstand ook 100kN dat het vliegtuig dan niet vooruitkomt. Maar als je het vorige topic leest is zelfs dat volgens sommige mensen totaal onmogelijk, wielen kunnen immers geen krachten doorleiden ![]() Maar goed, je wilt een berekening, als we even aannemen dat de rolweerstand die jij gebruikt bij 100km/u is en deze lineair toeneemt en jouw boeing maar een motor gebruikt. Dan zou de snelheid 500kN voorstuwing / 20kN rolweerstand= 25 zo snel moeten zijn om ervoor te zorgen dat de boeing 777 netjes op zijn plek blijft, oftewel de rolband zou met 2500km/u moeten bewegen. In werkelijkheid zou het waarschijnlijk zelfs nog minder kunnen zijn als je je bijvoorbeeld een boeing 747 met één motor indenkt en ik verwacht dat de weerstand ook wel iets sneller stijgt dan slechts lineair. Maar nogmaals de uitvoering ervan is niet echt makkelijk... [ Bericht 13% gewijzigd door vanOekelen op 29-10-2007 18:02:05 ] | ||
MikeyMan | maandag 29 oktober 2007 @ 17:49 | |
quote:Ja, dat is duidelijk... Maar die weerstand wordt nooit 100KN... | ||
mcDavid | maandag 29 oktober 2007 @ 17:50 | |
quote:Fvliegtuig = Flopendeband Zo goed? ![]() | ||
Merkie | maandag 29 oktober 2007 @ 17:50 | |
quote:De weerstand van de wielen is alleen altijd een fractie van de voortstuwingskracht. | ||
mcDavid | maandag 29 oktober 2007 @ 17:53 | |
quote:Als die verwarring niet zou bestaan, zou de mythe niet bestaan. Er staat nergens of ze de snelheid willen meten aan de luchtstroming of aan de wielen. Maar aan de andere kant is een take-off-speed inderdaad altijd een luchtsnelheid. | ||
MikeyMan | maandag 29 oktober 2007 @ 18:20 | |
quote:Mjah, als je daar Fthrustvanvliegtuig en Flopendebandopwielen mee bedoelt kom je er nog niet, aangezien de kracht op de wielen nooit het vliegtuig met diezelfde kracht beïnvloedt, door de lagers... | ||
mcDavid | maandag 29 oktober 2007 @ 18:26 | |
quote:Nee daarom staat er ook Flopendeband ofwel de kracht die de lopende band levert. En aangezien er alleen een vliegtuig op de lopende band staat, neemt die al die kracht op. Net als tegengesteld de lopende band alle kracht van het vliegtuig opneemt. | ||
MikeyMan | maandag 29 oktober 2007 @ 18:53 | |
quote:Kijk, daar heb je al een gedeelte van de denkfout... Al die kracht gaat naar het wiel toe... Maar die wordt -door de lagering, en het feit dat het om rolwrijving gaat- maar voor een heel erg klein gedeelte omgezet in voorwaartse versnelling van het vliegtuig... Til je fietswiel maar eens op... Je kunt het wiel heel hard ronddraaien, zonder dat je fiets begint te bewegen... | ||
blup | maandag 29 oktober 2007 @ 18:58 | |
Of ik snap het niet helemaal maar volgens mij stijgt dat ding totaal niet op. Blijft het vliegtuig op de zelfde plek staan met een draaiende band erop die zo snel draait als takeoffspeed? Hele snelheid van de wielen heeft toch totaal niks te maken met de wind die op de vleugels moet drukken? Dan zou een straaljager ook gewoon kunnen opstijgen vanaf een vliegdekschip zonder afgeschoten te moeten worden. Als ze daarin teggen het vliegtuig op de band zetten en gelijdelijk met de kracht van de motor mee in de andere richting draaien, zal het vliegtuig vanzelf van de band alsnog afgaan want de de wielen dienen niet als thrust maar de motoren doen dat, en ja dan stijgtie op. | ||
MikeyMan | maandag 29 oktober 2007 @ 19:03 | |
Tsjah, zoals ik het lees gaat het vliegtuig (bv) 250km/u, en de band met diezelfde snelheid in tegengestelde richting... | ||
mcDavid | maandag 29 oktober 2007 @ 19:04 | |
quote:Je begrijpt het verschil tussen kracht en snelheid niet helemaal ![]() | ||
mcDavid | maandag 29 oktober 2007 @ 19:06 | |
quote:luchtsnelheid of rolsnelheid? *zucht* | ||
MikeyMan | maandag 29 oktober 2007 @ 19:10 | |
quote:Ik begrijp het prima... F=M*A, V=A*T Alleen, als jij van buitenaf de wielen laat ronddraaien zorgt dat er in de verste verte niet voor dat het vliegtuig net zo hard meedoet... | ||
MikeyMan | maandag 29 oktober 2007 @ 19:13 | |
quote:Ja, zucht... Dat lijkt me evident... ![]() er staat: Het vliegtuig gaat 250km/u... niet: het vliegtuig staat stil... Geloof niet dat mijn bewoording voor interpretatie vatbaar is... Maargoed, voor jou apart dan nog even... Vliegtuig beweegt zich met 250km/u voort... t.o.v. de kijker... Airspeed dus, zo u wilt, maar zolang dat ding op de grond staat, gaat dat niet op... Lopende band rolt met 250km/u de andere kant op... [ Bericht 6% gewijzigd door MikeyMan op 29-10-2007 19:21:47 ] | ||
blup | maandag 29 oktober 2007 @ 19:20 | |
quote:Dan zullen de wielen op 500km/u draaien en 't vliegtuig alsnog met 250km/u vooruit gaan. | ||
mcDavid | maandag 29 oktober 2007 @ 19:22 | |
quote:Dan zou je ook begrijpen dat de snelheid in een krachtenvergelijking compleet irrelevant is ![]() | ||
MikeyMan | maandag 29 oktober 2007 @ 19:22 | |
quote:Precies... Vliegtuig stijgt dus op ![]() | ||
Merkie | maandag 29 oktober 2007 @ 19:24 | |
Dubbel, traag Fok ![]() | ||
Merkie | maandag 29 oktober 2007 @ 19:24 | |
quote:Helemaal niet persé. MikeyMan heeft het over de versnelling, en de resultante van de krachten zal zich toch echt uiten in een versnelling a. | ||
blup | maandag 29 oktober 2007 @ 19:24 | |
quote:Inderdaad. Whats the point? Ik heb geen natuurkunde geleerd maar dit is gewoon logica? | ||
RecomServ | maandag 29 oktober 2007 @ 19:25 | |
ik vindt dat met die rolschaatsen nog steeds de beste uitleg. Maar nu gaat het dus meer om het feit; wat bedoelden de gebroeders nu precies. En wat gaan ze nu proberen? gaan ze dit nu proberen met een korte lopende band, of een langere. Gaat dat vliegtuig nu echt vooruit.... Ik ben in staat om ff snel een vliegtuigje met een elastiek propeller te maken .. alleen die lopende band wordt een probleem ![]() | ||
mcDavid | maandag 29 oktober 2007 @ 19:26 | |
quote:Niet als twee krachten elkaar opheffen en dus netto 0 zijn. En daar begon het allemaal mee ![]() -edit- en dan nog. De versnelling van een willekeurig object op de lopende band zal afhangkelijk zijn van de kracht die de lopende band overdraagt op dat object. De bijbehorende bandsnelheid is inderdaad afhankelijk van de (rol)weerstand maar verder kan deze buiten beschouwing gelaten worden. [ Bericht 22% gewijzigd door mcDavid op 29-10-2007 19:32:30 ] | ||
RecomServ | maandag 29 oktober 2007 @ 19:30 | |
maareuh, weet iemand nu al wanneer die uitzending komt, of moet ie nog gemaakt worden? | ||
RecomServ | maandag 29 oktober 2007 @ 19:32 | |
(Weds., December 12 at 9 PM ET/PT) ik zeg al niets meer.... | ||
Papierversnipperaar | maandag 29 oktober 2007 @ 19:40 | |
Het gaat om take-off speed. Dat is per definitie luchtsnelheid omdat de mogelijkheid tot opstijgen alleen afhankelijk is van luchtsnelheid en gewicht van het vliegtuig. De rest kan je allemaal wegstrepen. | ||
vbmot | maandag 29 oktober 2007 @ 20:02 | |
Moeten we StefanP al die indirecte aandacht nou eigenlijk wel geven? ![]() | ||
Papierversnipperaar | maandag 29 oktober 2007 @ 20:13 | |
quote:Waarom niet? Ik doe onze emotioneel gehandicapte medemens graag een plezier. ![]() | ||
StefanP | maandag 29 oktober 2007 @ 21:29 | |
Zal ik de oplossing dan maar geven? Ja, het vliegtuig stijgt op. De wielen zijn er alleen om het zo makkelijk mogelijk te maken voor het vliegtuig om over de grond te bewegen. De voortstuwing komt echter van de motoren, en het maakt geen ruk uit wat de wielen doen. De lopende band kan zo hard draaien als hij wil, maar de kracht die dat op het vliegtuig uitoefent is te verwaarlozen omdat de wielen vrij draaien. De wielen zullen sneller draaien en er zal meer wrijving zijn in de weel bearings en op de banden, maar daar houdt het ook op. De motoren drijven het vliegtuig vooruit t.o.v. de lucht, de vorm van de vleugels veroorzaakt lift, de lift wordt groot genoeg om het vliegtuig op doen stijgen, en voila. Iedereen die dacht dat het vliegtuig aan de grond blijft, snapt totaal niets van natuurkunde. Als je me niet gelooft, kijk dan in december zelf maar naar de uitzending... quote:Dan reageer je niet ![]() | ||
vbmot | maandag 29 oktober 2007 @ 21:38 | |
quote:Dan had jouw 'oplossing' hier waarschijnlijk niet gestaan, want stiekem is dit gewoon een reactie op mijn provocatie. ![]() | ||
blessed19 | maandag 29 oktober 2007 @ 21:53 | |
ja, fuck! waarom zetten we geen weddenschap op, oid? ![]() | ||
MikeyMan | maandag 29 oktober 2007 @ 21:56 | |
http://nl.wikibooks.org/wiki/Fysica/Rotatie_dynamica enzo... | ||
Merkie | maandag 29 oktober 2007 @ 22:01 | |
quote:Het stond inmiddels al 10-0 voor het "vliegtuig stijgt gewoon op"-kamp hoor ![]() | ||
mcDavid | maandag 29 oktober 2007 @ 22:03 | |
quote:wat moeten we daarmee? | ||
mcDavid | maandag 29 oktober 2007 @ 22:05 | |
quote:De weddenschap moet eerder gaan over of de mythbusters de IAS of de rolsnelheid van de wielen gaan gebruiken. Ik schat ze stom genoeg om dat laatste te doen... | ||
MikeyMan | maandag 29 oktober 2007 @ 22:06 | |
quote:We? Je zou eruit kunnen leren hoe de krachten op een wiel werken... Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik niet het hele stuk heb gelezen... Anywayz, de volledige reaktiekracht komt bovenaan het wiel terecht en niet op de as... | ||
mcDavid | maandag 29 oktober 2007 @ 22:29 | |
quote:Ik weet niet waar je helemaal heen wilt. Als je precies wilt uitrekenen hoe groot de kracht is die theoretisch m.b.v. een vliegtuigwiel van een lopende band kan worden opgenomen is het misschien nuttig die pagina door te lezen, maar daar had ik het in de verste verte niet over. Fvliegtuig = Flopendeband blijft ten alle tijden van toepassing, als beide eenparig bewegen of stilstaan. | ||
MikeyMan | maandag 29 oktober 2007 @ 22:31 | |
quote:Alleen wordt maar een klein gedeelte van die F gebruikt om het vliegtuig in beweging te krijgen... De rest gaat op aan de rolbeweging van het wiel... En dat is waar ik heen wil... | ||
mcDavid | maandag 29 oktober 2007 @ 22:42 | |
![]() je begrijpt het echt niet. Ga maar geen werktuigbouw studeren. voor de duidelijkheid rolBEWEGING is een SNELHEID en geen KRACHT | ||
MikeyMan | maandag 29 oktober 2007 @ 22:47 | |
quote: ![]() Dude... Ga anders een natuurkundeboek opendoen... De lopendeband oefent een kracht uit op het vliegtuigwiel... Om wel of niet iets voor elkaar te krijgen (vliegtuig blijft stil staan, of vliegtuig gaat bewegen) moeten we dus bekijken hoeveel kracht er door de band op het vliegtuig uitgeoefend wordt... Als hij niet opstijgt, moet de loopband een kracht (op de as van) het vliegtuig uitoefenen die net zo groot is als de kracht die door de motoren wordt opgewerkt... Waar de term "rolbeweging is een snelheid" vandaan komt, is mij een raadsel, maar het slaat als een tang op een varken... | ||
Papierversnipperaar | maandag 29 oktober 2007 @ 22:55 | |
Het niveau daalt en het vliegtuig stijgt. ![]() | ||
StefanP | maandag 29 oktober 2007 @ 23:23 | |
quote:Het zou me inderdaad niets verbazen als ze iets heel raars gaan doen. Overigens geloof ik er weinig van dat ze dit 'echt' gaan testen: veel succes met het vinden of bouwen van een lopende band die zo breed en lang is als een landingsbaan (of op z'n minst de afstand die een ultralight nodig heeft om op te stijgen). | ||
mcDavid | maandag 29 oktober 2007 @ 23:41 | |
quote:de kracht die het wiel op het vliegtuig uitoefent is even groot als de kracht die het wiel op de lopende band uitoeffent. Anders zou het wiel geen krachtenevenwicht hebben en versnellen danwel vertragen. (in de ruimte, niet qua draaisnelheid) Het wiel geeft de kracht slechts door. quote:daar zijn we het over eens. Alleen maakt het geen drol uit of die kracht op de wielen of op (bijv.) de romp wordt overgedragen. Alleen doordat de wielen gelagerd zijn zal de snelheid van de lopende band veel hoger moeten zijn om die kracht over te kunnen brengen. (of andersom geredeneerd: bij dezelfde bandsnelheid zal de kracht die de lopende band levert veel kleiner zijn als het vliegtuig op zijn wielen staat) quote:wel eens van hoeksnelheid gehoord? | ||
GoodGawd | maandag 29 oktober 2007 @ 23:54 | |
lol wat is dit nu weer voor een onzin? Dus als ik het goed begrijp staat de vliegtuig op een lopende band die <-- richting op gaat en het vliegtuig moet --> Dan voel je toch al aan dat dat elkaar tegenwerkt? Alleen de wielen zullen harder draaien en het vliegtuig zal meer vermogen nodig hebben om op te stijgen... Landen integendeel op zo'n baan zou heel handig zijn aangezien je de landingsbaan veel korter kan maken ![]() | ||
mcDavid | dinsdag 30 oktober 2007 @ 00:07 | |
quote:Meer vermogen met het opstijgen zal best meevallen, de rolweerstand is maar een fractie van de totale weerstand van het vliegtuig, en neemt bovendien (door toenemende lift) af namate het vliegtuig sneller beweegt. Voor een kortere landingsbaan moet je eerst het onderstel en de remmen verzwaren. Zolang een vliegtuig niet minstens zo hard remt dat de banden gieren, heeft het op een lopende band zetten geen zin. | ||
vanOekelen | dinsdag 30 oktober 2007 @ 00:24 | |
quote:Goed ik zal nog een kleine poging doen om te laten zien dat je wel degelijk kracht via een wiel over kunt brengen door middel van wrijving. Stel je hebt een volledig wrijvingsloos wiel, zonder chassis eraan ofzo, gewoon een wiel, wat nergens wrijving mee heeft, wat gebeurt er als je de ondergrond beweegt? Juist niets. Stel dat je nu een wiel heeft dat heel veel rolweerstand heeft een wiel met een rem erop (wel met abs want het wiel mag wel rollen,om in PTA termen te blijven), gebeurt er nu nog steeds hetzelfde? Volgens jou dus wel... In de echte wereld dus niet... Stel nu dat die vermeerderde rolweerstand niet van de rem afkomt maar simpelweg van een hogere snelheid, wat gebeurt er nu? Juist, hetzelfde als hierboven. Oftewel je kan een voertuig in principe stil laten staan door de grond te laten bewegen, ookal heeft deze een motor die aanstaat. Is het praktisch? Nee, want je hebt bij een vol motorvermogen een zeer snel bewegende grond nodig (zie het rekenvoorbeeldje hier een heel stuk boven) en nee want je zult de wielen zeer goed moeten koelen & sterk moeten maken. Is het haalbaar om te testen? Mijns insziens het het met een modelvliegtuigje wel doenlijk om het te testen, het vermogen is niet zo heel erg groot en de rolweerstand kan je in principe wel wat verhogen om het experiment iets te versimpelen. Is het waarschijnlijk dat de mythbusters het op deze manier gaan testen? Ja, kijk maar in de TS ze wilden het gaan testen met een super treadmill, de andere opvatting van de mythe was dat de band tov de grond met de tegenovergestelde snelheid als de opstijgsnelheid van het vliegtuig zou moeten zijn, dat kan niet getest worden met een loopmolen, wel kan je een poging doen om het vliegtuig stil te laten staan. (wat nogmaals praktisch vrij onzinnig en moeilijk haalbaar is) | ||
Lightning_NL | dinsdag 30 oktober 2007 @ 01:51 | |
Mensen mensen... Dit is toch heel simpel? Als de lopende band even snel de ene kant op rolt, als het vliegtuig de tegenovergestelde kant op, dan blijft het vliegtuig gewoon stilstaan. Er word alleen een hoop energie verspild op die manier. Wat het vliegtuig nodig heeft is een luchtstroom over de vleugels voordat ie van de grond kan komen, en zolang het vliegtuig absoluut gezien stil blijft staan, gebeurt er dus helemaal niks, want er stroomt geen lucht over de vleugels. Wat wel zou helpen is een combo ENORME ventilator + lopende band + vliegtuig ![]() | ||
LoggedIn | dinsdag 30 oktober 2007 @ 02:00 | |
quote: ![]() | ||
Lightning_NL | dinsdag 30 oktober 2007 @ 02:10 | |
Als het vliegtuig niet blijft stilstaan, wat is dan de bedoeling van die hele lopende band??? | ||
LoggedIn | dinsdag 30 oktober 2007 @ 02:24 | |
quote:Omdat, als je uitgaat van een stilstaande ondergrond, mensen zich wél gewoon realiseren dat dat vliegtuig vooruit gaat als ie gas geeft. Bij een lopende band lijkt dat opeens veel ingewikkelder te worden ![]() | ||
NorthernStar | dinsdag 30 oktober 2007 @ 02:30 | |
quote:Goeie uitleg! ![]() quote:Misschien is er nog iets dat een rol speelt? Het vliegtuig crost met dubbele snelheid over band. De banden draaien ongeveer dubbel zo hard immers. De takeoff speed van een Boeing 747 is 290 km/h (Airliner Takeoff Speeds) De wielen draaien rond alsof de Boeing 580 km/u gaat. Kan een Boeing 747 wel zo hard rijden zonder brokken te maken? | ||
StefanP | dinsdag 30 oktober 2007 @ 02:46 | |
Nee, maar daar gaat het niet om. Het gaat niet om een 747, maar om de theoretische vraag of een lopende band weet te voorkomen dat een stilstaand vliegtuig opstijgt. | ||
jpjedi | dinsdag 30 oktober 2007 @ 03:22 | |
quote:Heb je überhaupt gelezen voor je postte? ![]() | ||
jpjedi | dinsdag 30 oktober 2007 @ 07:48 | |
Ik denk ik fleur dit topic nog even op![]() | ||
starla | dinsdag 30 oktober 2007 @ 08:22 | |
Zo ongewikkeld is de 'mythe' ook weer niet: Men staat met rolschaatsen (laten we zeggen met een rolweerstand van 0) op een lopende band die 300 km/u beweegt: men staat stil Men beweegt met 300 km/u naar voren op een lopende die 300 km/u beweegt: men gaat 300 km/u Slotje. | ||
blessed19 | dinsdag 30 oktober 2007 @ 08:22 | |
waar is die lopende band nou? ![]() | ||
jpjedi | dinsdag 30 oktober 2007 @ 08:28 | |
quote:foto heb ik uit het klm topic en kon gewoon geen leuke foto vinden van een flinke horizontale lopende band. ![]() En ik weet niet hoe photoshop werkt dus wie er handig in is mag van mij. ![]() | ||
GoodGawd | dinsdag 30 oktober 2007 @ 08:46 | |
>_> Tuurlijk heeft ie wel meer vermogen nodig...die band werkt tog precies de andere richting op van waar het vliegtuig heen moet? Als jij op een lopende band gaat rennen met 25km/h oefen je veel kracht uit, maar in feite kom je geen bal verder. Bij het vliegtuig is het ook zo, die zet zijn engines bv op 50% zodat hij een GS van 200kts zou moeten krijgen maar als de band dan 200kts de andere kant op gaat staat het vliegtuig toch stil... En dan kan je mij niet wijsmaken dat hij opstijgt lol.. Van dat landen, als hij nou met 180 kts aan komt zetten en die band staat ook op 180 en hij land erop, dan krijg je toch de zelfde situatie als van net, hij staat stil? Dan is het een kwestie van de band rustig laten uitrollen de Fw op de wielen zijn werk laten doen en evt zelf brakes gebruiken. Dusdat, of zie ik de situatie verkeerd, word het anders bedoeld? ![]() | ||
Papierversnipperaar | dinsdag 30 oktober 2007 @ 08:54 | |
quote:Het vliegtuig zet zich niet af tegen de band. | ||
GoodGawd | dinsdag 30 oktober 2007 @ 08:54 | |
quote:Agree. Weten mensen wel wat het verschil tussen ground speed en airspeed? Voor de mensen die dat niet weten, de meesten geloof ik ![]() Als jij die lopende band 10kts naar rechts stuurt en het vliegtuig 10 kts naar links dan is jou GS 20 (tov de lopende band!!) en dan is je airspeed 0(afhangkelijk van de wind uiteraard, maar dat verwaarlozen we even) Aangezien het bij vliegtuigen alleen maar draait om Airspeed stijgt dat ding echt niet op ofzo .. ![]() ![]() ![]() | ||
MikeyMan | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:07 | |
quote:What the fuck... Dat zeg ik toch... ![]() | ||
Oproerkraaier | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:10 | |
De energie van het liegtuig wordt via de wielen overgebracht op de lopende band... Hoe kan dat vliegtuig dan de energie of snelheid krijgen om op te stijgen? | ||
MikeyMan | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:12 | |
quote:Ik zeg niet dat er dán niks gebeurt... Nogal logisch dat als de rem erop staat, het vliegtuig naar achteren gaat... Het gaat me juist om de situatie dat het wiel wél kan draaien... quote:Die rolweerstand zal echter nooit volledig het wiel stil kunnen houden... En zolang het wiel draait, kan de kracht van de loopband niet volledig worden omgezet in een kracht die het vliegtuig "aandrijft", juist omdat het wiel draait, en een gedeelte van de energie opgaat in warmte en draaiing van de wielen... | ||
jpjedi | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:13 | |
quote:Denkfout: Als je loopt op die band zet je jezelf af tegen de grond zoals een auto. De wielen van een vliegtuig doen niets dan zorgen dat hij niet op zijn buik valt. De motoren stuwen het toestel voorruit ongeacht wat er met de wielen gebeurd. quote: quote:Lees nu de OP weer eens even... Die band trekt dat vliegtui helemaal niet terug maar laat de wielen draaien. De rolweerstand zorgt bij een stilstaand vliegtuig dat het lijkt alsof hij grip heeft. Kijk als ik nu het vliegtuig aan een touw vastzet...dan blijven de wieltjes tollen maar het toestel staat stil. Nu zet je de motoren aan en hij vliegt nog weg ook. | ||
MikeyMan | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:15 | |
quote:Punt is dat als jij op een loopband staat, je je energie via die loopband probeert te gebruiken om vooruit te komen... Het vliegtuig daarentegen kan vrij bewegen over de band (via de gelagerde wielen), en zet z'n voorwaartse energie niet af tegen de band, maar via de lucht/motor... quote: | ||
NED | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:16 | |
quote:Een lopende band hoeft helemaal niet te voorkomen dat een stilstaand vliegtuig opstijgt. Stilstaande vliegtuigen stijgen per defenitie NIET op. | ||
Papierversnipperaar | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:16 | |
quote:Omdat het kleine beetje energie dat op de band word overgedragen niets voorstelt vergeleken bij de stuwkracht van de motoren. | ||
MikeyMan | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:21 | |
quote:Juistem... Maar zolang het wiel gaat draaien, gaat een deel van de kracht verloren aan warmte en aan draaiing van het wiel... Ben te lui om het te painten, maar stel je een cirkel voor (het wiel...), met in het midden een as (het vliegtuig...) De kracht van de band staat horizontaal op het raakvlak tussen band en wiel... De reaktiekracht die op de as terecht komt is echter maar de fractie van die kracht die door de wrijving wordt doorgegeven... Leg je het vliegtuig op de bovenkant van de band, heb je gelijk, dan krijgt het vliegtuig de hele kracht als voorwaartse energie... quote:En daar zit hem dus juist wel het verschil... Als de wielen niet kunnen draaien (rem erop bv) wordt de energie volledig overgedragen in voorwaartse snelheid... Kan het wiel bewegen is dit niet het geval... quote:Jawel... Maar de uitspraak "beweging is een snelheid" gaat helemaal nergens over... Daarnaast heb je aan snelheid sowieso vrij weinig... | ||
MikeyMan | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:21 | |
quote:Ook al niet juist... Als het hard genoeg waait gaat een stilstaand vliegtuig echt wel de lucht in... | ||
Papierversnipperaar | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:23 | |
quote:Een opstijgend vliegtuig staat niet stil, kan de lopende band het vliegtuig op z'n plek houden? Nee | ||
NED | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:24 | |
quote:Ja bladieblabla, dan moet het wel heeeeeel hard waaien ![]() StefanP zei dat een lopende band moet voorkomen dat een stilstaand vliegtuig opstijgt. Dat is niet zo. Dat vliegtuig staat al stil al zet je er geen lopende band op. Hij heeft het immers over een STILSTAAND vliegtuig. ![]() | ||
NED | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:25 | |
quote:Dat is inderdaad de vraag, maar StefanP stelde hem verkeerd ![]() ![]() | ||
Papierversnipperaar | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:25 | |
quote:Whehehe ![]() | ||
MikeyMan | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:28 | |
quote:Ligt eraan wat voor vliegtuig het is... Zo'n ultralight heeft maar een windje van 60km/u nodig... | ||
jpjedi | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:31 | |
quote:touwtje eraan en het strand op zou ik zeggen. ![]() | ||
NED | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:36 | |
quote:Ow sorry sufkut, maar ik dacht dat het hier over een Boeing 747-400 ging, maar ik kan het fout hebben natuurlijk ![]() En bij zo een 747-400 moet het heel erg hard waaien, orkaankracht op zn minst zou ik zeggen en dan ook nog eens precies recht van voor tegen het vliegtuig aan. Die kans dat zoiet gebeurd lijkt me zo goed als 0,0 Ik heb iig nog nooit gehoord van een 747-400 die bij een flinke storm vanzelf de lucht in gevlogen is, maar ik neem aan dat jij me wel even een linkje kan geven? ![]() ![]() | ||
MikeyMan | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:46 | |
quote:Jah, duh... het ging om het principe ![]() | ||
Papierversnipperaar | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:47 | |
quote:Rond de 250 km/h dacht ik? Dat is windkracht.....? | ||
NED | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:48 | |
Anyway, waar het feitelijk om gaat is of dat ze in de praktijk een lopende band kunnen maken die zo fucking hard kan draaien dat ie de kracht van de motoren te niet kan doen en dat het vliegtuig dus stil blijft staan. In theorie zou het moeten kunnen, maar in de praktijk zal dit wel niet echt haalbaar zijn en zal het vliegtuig dus gewoon vooruit gaan en dan op den duur (als de snelheid hoog genoeg is) opstijgen. Ik denk dat daarmee wel zo een beetje alles gezegd is ![]() | ||
MikeyMan | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:49 | |
quote:Hoop... Vtakeoff=290km/u Orkaankracht 5 dus ![]() | ||
NED | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:50 | |
quote:Vanaf 117 km/u is orkaankracht volgens de Schaal van Beaufort ![]() Ergo: die kans is verwaarloosbaar dunkt me ![]() | ||
NED | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:53 | |
quote:Bestaat er wel een orkaankracht 5? ![]() quote:Volgens mij gaat de Schaal van BEaufort maar tot orkaan en dat is > 117km/u Een F3 tornado zou qua windsnelheid genoeg kunnen zijn, maar het probleem is dat tornado's nogal rond draaien enzo ![]() | ||
MikeyMan | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:54 | |
quote:Zijn nogal wat verschillende schalen voor... http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Saffir-Simpson Saffir simpson is de overtreffende trap van de Beaufort schaal... | ||
NED | dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:59 | |
Kijk, weer wat geleerd ![]() Maargoed, zoals ik al eerder aangaf zal het heel simpel de vraag zijn of men een lopende band kan maken die zo hard kan draaien dat de krachten van de motor teniet worden gedaan. Lukt dat? Dan blijft het vliegtuig stil staan en zal het niet opstijgen. Lukt dat niet? Dan zal hij opstijgen. Dat is heel het eieren eten en we kunnen nog wel 100 topics vol lullen, het wachten is op de Mythbusters en of hun zo een snelle lopende band kunnen maken (ik denk het niet overigens) Maargoed, als dat iemand zou lukken, dan stijgt het vliegtuig niet op en anders wel ![]() | ||
jpjedi | dinsdag 30 oktober 2007 @ 10:05 | |
quote:Voorwaarde was: lopende band aan snelheid van vliegtuig.... en ik quote maar weer: quote: | ||
NED | dinsdag 30 oktober 2007 @ 10:12 | |
quote:Dat weet je niet. Dat ligt er net aan hoe snel die lopende band kan versnellen en jij gaat er in dit voorbeeld van uit dat de lopende band niet snel genoeg is. ![]() | ||
Papierversnipperaar | dinsdag 30 oktober 2007 @ 10:18 | |
quote:Volgens de mythe gaan het vliegtuig en de band allebei met take-off snelheid, alleen tegengestelde richting. | ||
jpjedi | dinsdag 30 oktober 2007 @ 10:23 | |
quote:Lees nou eerst eens even.. *zucht* loopband loopt ALTIJD even snel als het vliegtuig! maar het vliegtuig trekt hem makkelijk over die minimale rolweerstand heen tot hij opstijgt. Wat ik bedoel in theorie is dat wanneer het vliegtuig dus geen vleugels zou hebben en blijven versnellen kunnen de motoren er op een gegeven moment niet tegen op boksen (ja erg theorie want dan is alles al gesmolten). Dit punt gaat hij nooit bereiken want die kist pakt al lang lift bij het versnellen en de aanwas aan rolweerstand door de hoeksnelheid van de wielen wordt min of meer teniet gedaan door de lift en vliegtuig versnelt door tot lift-off. | ||
NED | dinsdag 30 oktober 2007 @ 10:28 | |
quote:Ja dan vliegt ie weg natuurlijk ![]() In theorie zou het gewoon kunnen om dat ding aan de grond te houden. Mits die lopende band snel genoeg kan draaien om de krachten van de motor volledig teniet te doen. | ||
jpjedi | dinsdag 30 oktober 2007 @ 10:29 | |
quote:in theorie heeft ons vliegtuig dan ineens een WARP motor. 1 kant uit redeneren heeft geen zin.... Dat vliegtuig heeft ook recht op 'fantasie theorieën' ![]() | ||
NED | dinsdag 30 oktober 2007 @ 10:39 | |
Ja dan kan het nooit nee ![]() Als je er van uit gaat dat het een gewoon vliegtuig is en men in staat is om een retesnelle lopende band te maken dan zou het vliegtuig kunnen blijven staan. Als je dan zegt : "okay, nu hebben we zo een snelle lopende band gemaakt, laten we nu dat vliegtuig eens wat lachgasinjectie geven en dan zal je zien dat ie wel degelijk wegvliegt!!!" is natuurlijk onzin. ![]() | ||
NED | dinsdag 30 oktober 2007 @ 10:44 | |
Dat zou hetzelfde zijn als je je afvraagt of een airbag een klap op kan vangen als de snelste auto ter wereld die bv 400km per uur kan frontaal tegen een muur aan rijdt. Als je dan uiteindelijk zo een airbag hebt weten te maken en dat de inzittende het overleven zeg je daarna ook niet: "okay, nu maken we een auto die 500 km/u kan en ik garandeer je dat die airbag het neit houdt!!!" Dan heb je dus een ander probleem. Kan ik een airbag maken die 500 km/u op kan vangen ipv de eerdere vraag of je er een kan maken die 400km/u op kan vangen. Dus we voeren het vliegtuig gewoon niet op okay? ![]() | ||
mcDavid | dinsdag 30 oktober 2007 @ 10:48 | |
quote:Dem nu haal je ook al de eenheid energie erbij. DAAR HADDEN WE HET NIET OVER HET GING OVER KRACHTEN! ![]() Wil je me dynamica boek lenen? mag je het zelf opzoeken! | ||
jpjedi | dinsdag 30 oktober 2007 @ 11:45 | |
quote:OKE het wordt nu erg kinderachtig maar goed. Leg mij nou eens uit waarom bij jou de band wel met fantasie snelheid mag lopen en het vliegtuig normaal moet blijven? Voor de duidelijkheid,.. een band die de snelheid haalt om de rolweerstand gelijk te maken aan de stuwkracht is net zo unwerkelijk als een 747 met warp-aandrijving. ![]() Dat is toch alleen maar om een vorm van je gelijk te kunnen claimen? | ||
Montov | dinsdag 30 oktober 2007 @ 11:52 | |
quote:Kijk, dit is dus de kern van de mythe: mensen denken instinctief dat een vliegtuig hetzelfde werkt als een normaal voertuig, namelijk dat de motor de wielen laat draaien waardoor snelheid wordt gemaakt. Ja, zet er een lopende band onder, en het vliegtuig komt geen meter vooruit in die visie. Maar zo werkt een vliegtuig dus niet: het vliegtuig maakt snelheid door zich af te zetten tegen de lucht, en daarbij zorgt het wiel er juist voor dat de weerstand met het oppervlakte tot een minimum wordt beperkt. Met andere woorden, de wielen heffen het effect van de lopende band op en het vliegtuig zal normaal versnellen en normaal opstijgen. | ||
GoodGawd | dinsdag 30 oktober 2007 @ 13:01 | |
Deze topic begint langzamerhand heel vaag te worden ... Dus als ik het goed begrijp denken sommigen mensen dat het vliegtuig opstijgt als de banden hard genoeg draaien!? Al rijd dat vliegtuig nog met 1000km/h over de grond en hij heeft wind van achteren met 1000km/h stijgt dat ding toch niet op ![]() Het gaat er gewoon om dat het vliegtuig vliegt als er genoeg liftkracht is door de airspeed. En dat is het hele verhaal klaar en wat die lopende band nou moet in dit verhaal snap ik nog steeds niet ! ![]() | ||
jpjedi | dinsdag 30 oktober 2007 @ 13:13 | |
quote:We hebben al veel prachtige theorieen behandeld maar wat jij weer noemt is nieuw. ![]() | ||
MikeyMan | dinsdag 30 oktober 2007 @ 13:53 | |
quote:De samenhang tussen kracht en arbeid/energie is je niet duidelijk? Je kunt bijdehand gaan lopen doen, maar je lult echt uit je nek... Beste wat je nu kunt doen is zelf even dat boekje van je doorlezen... | ||
NED | dinsdag 30 oktober 2007 @ 13:59 | |
quote:Welnee, de mythe gaat erom of dat vliegtuig opstijgt als ie op een lopende band staat die net zo hard in de tegengestelde richting gaat als het vliegtuig normaal met lifftoff snelheid. In dat geval zeg ik dat het vliegtuig gewoon opstijgt, maar tegelijkertijd zeg ik erbij dat het theoretisch gezien mogelijk zou kunnen zijn dat het vliegtuig niet opstijgt. Dat valt in principe buiten deze mythe omdat ze het hier hebben over een lopende band met dezelfde snelheid te laten draaien in tegengestelde richting. Voel je toch godsklere niet zo aangevallen mafketel! Ik sta toch godverdomme aan dezelfde kant als jou! ![]() De mythbusters kennende denken ze hetzelfde als mij als ze zien dat bij gelijke snelheid het vliegtuig gewoon opstijgt en zullen ze wellicht proberen een lopende band te maken die zo hard draait dat het vliegtuig eventueel mogelijk wellicht heel misschien niet opstijgt en blijft staan! In theorie is dat prima mogelijk, maar waarschijnlijk zullen ze na een aantal mislukte praktijk pogingen inzien dat het praktisch gewoon niet werkt. Dat is alles wt ik zeg en nou hou aub op met dat verdedigen de hele tijd, want ik val je godverdomme niet eens aan ![]() ![]() | ||
NED | dinsdag 30 oktober 2007 @ 14:00 | |
Zo, en nu ga ik koffie drinken | ||
GoodGawd | dinsdag 30 oktober 2007 @ 14:31 | |
quote:Wat? He klopt als een bus >_> | ||
Papierversnipperaar | dinsdag 30 oktober 2007 @ 14:49 | |
quote:'"Het klopt" of "Het sluit als een bus" ![]() "Het klopt als een bus" is een foutief samengetrokken tautoniematie. | ||
LoggedIn | dinsdag 30 oktober 2007 @ 14:53 | |
de snelheid van de band is ten alle tijde gelijk aan de snelheid van het vliegtuig toch? niet dat het vliegtuig een negatieve snelheid van een paar 100 km/h moet inhalen? ![]() | ||
mcDavid | dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:11 | |
quote:De samenhang is mij heel goed duidelijk. Daarom weet ik ook dat arbeid, snelheid en energie niets te maken hebben in een KRACHTEN vergelijking. | ||
mcDavid | dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:13 | |
quote:De klauwen escaleren nog eens de pan uit met die foutief samengetrokken tautoniematies ![]() | ||
Papierversnipperaar | dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:13 | |
quote:Ja, maar zou dat veel uitmaken? | ||
GoodGawd | dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:16 | |
quote:Is dat echt waar? ![]() ![]() | ||
Papierversnipperaar | dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:21 | |
quote:Dat weet ik, maar toch is het fout. ![]() | ||
mcDavid | dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:30 | |
quote:Behalve dat vliegtuigen er meestal niet zo goed tegen kunnen om hard achteruit te bewegen, vrij weinig inderdaad ![]() | ||
Papierversnipperaar | dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:41 | |
quote:Ik heb met MS Flightsimulator 1.0 met de Blackbird anders grote afstanden achteruit gevlogen ![]() | ||
LoggedIn | dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:49 | |
quote:het kan mogelijk best moeilijk zijn om met een achterwaartse snelheid van een paar 100 km/h een voorwaartse snelheid op te bouwen door lucht naar achteren te duwen? maar goed, iedereen die denkt dat het vliegtuig niet opstijgt, is dus fout ![]() | ||
vanOekelen | dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:51 | |
quote:Nou, in principe wás dat het, tegenwoordig staat het gewoon in de vanDale. Volgens onzetaal.nl. ![]() | ||
Papierversnipperaar | dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:54 | |
quote: ![]() Taalverloedering! ![]() | ||
MikeyMan | dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:55 | |
quote:arbeid en energie hebben niks met krachten te maken...? ![]() Ik geef het op... ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door MikeyMan op 30-10-2007 16:02:36 ] | ||
Lightning_NL | dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:06 | |
quote:Waarom zou het vliegtuig van de grond af moeten komen in deze situatie dan? Hij staat feitelijk toch gewoon stil als de lopende band even hard de andere kant op draait????? | ||
mcDavid | dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:09 | |
quote:Waar lees je dat? ![]() -edit- en dat tweede lijkt me heel verstandig. Je verwart jezelf alleen maar. | ||
Papierversnipperaar | dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:12 | |
quote:Nee dat kan niet. De band draait even hard de andere kant op. Als het vliegtuig stil staat, staat de band dus ook stil, Du-oH ![]() | ||
LoggedIn | dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:14 | |
quote:... nee | ||
LoggedIn | dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:16 | |
pak je fiets eens, en een balletje. Je fiets draai je om, dat balletje doe je tussen je wijsvinger en je duim, en dat duw je tegen fietsband. Nu beweeg je je hand naar links, terwijl je je band even snel naar rechts duwt. Blijft je hand plotseling stil in de lucht hangen, of gaat het balletje gewoon sneller draaien en blijft je hand naar links bewegen? | ||
Lightning_NL | dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:20 | |
Als je het zo uitlegt snap ik er nog steeds geen zak van. Het gaat er hier toch om dat de lopende band even hard draait als de takeoff snelheid van het vliegtuig? | ||
LoggedIn | dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:23 | |
quote:de lopende band houdt dezelfde snelheid aan als het vliegtuig. Dus als het vliegtuig stilstaat, staat de band stil, en als het vliegtuig met een snelheid van 160kts beweegt, beweegt de band ook met een snelheid van 160kts | ||
Lightning_NL | dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:24 | |
quote:Het is D'oh! Wordt de lopende band aangedreven of niet? Zo niet, dan is ' lopende ' band misschien wat verwarrend. Maarruh... Ik snap nog steeds niet precies wat er nou precies bedoeld wordt. | ||
NED | dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:24 | |
quote:Nee hij staat niet stil. De wielen zullen wat harder draaien dan normaal en hij vliegt gewoon weg. Maargoed, we zien wel 12 december wat die piepels er van bakken ![]() | ||
LoggedIn | dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:25 | |
quote:natuurlijk wordt de lopende band aangedreven, anders blijft ie toch over het hele proces nagenoeg stilstaan ![]() | ||
Lightning_NL | dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:25 | |
quote:Dus hij zal extra power moeten geven om van de grond te kunnen komen? Wat is dan het hele nut van die lopende band? | ||
LoggedIn | dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:28 | |
quote:meer dan 100% thrust kan ie niet geven, dus hij doet er ietsje langer om op te stijgen door de verhoogde rolweerstand. Meer niet | ||
Lightning_NL | dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:31 | |
Dus we gaan ervan uit dat de lopende band niet snel genoeg kan draaien om het vliegtuig op dezelfde plek te houden? Wat is hier nou het hele nut van de lopende band? Ik zie het niet ![]() | ||
Papierversnipperaar | dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:37 | |
quote:Dat is de hele truuk van de mythe: het maakt niks uit. Maar sommige mensen denken dat een vliegtuig zich met zijn wielen tegen de grond af zet en dat die op een band niet kan opstijgen. | ||
Montov | dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:56 | |
quote:Voor de zoveelste keer: Een vliegtuig zet zich af tegen de lucht, en niet tegen de grond zoals bijvoorbeeld een auto. Hierdoor heeft een lopende band (vrijwel) geen effect op een vliegtuig, maar wel op een auto. Hou jij maar eens rolschaatsen vast op een lopende band, terwijl jijzelf naast de baan staat. Je kan dan nog (bijna) net zo gemakkelijk de schaats vooruitduwen met een draaiende band als dat de band stilstaat. De wieletjes gaan alleen sneller draaien. | ||
GoodGawd | dinsdag 30 oktober 2007 @ 17:01 | |
*ZUCHT* Ik snap waarom sommige mensen het nog niet snappen. Het moet nu ook eens duidelijk uitgelegd worden! Het gaat dus hierom: Benodigdheden: Men heeft 1 vliegtuig, men heeft 1 lopende band. Doel: Doel is het laten opstijgen van een vliegtuig op een lopende band die de tegenstelde richting in gaat en aantonen dat een vlieguid dan op kan stijgen. Men wil duidelijk maken dat een vliegtuig niet afzet met zijn wielen maar op de lucht! (DAAR DRAAIT HET OM) Theorie: Het mag dan dus duidelijk zijn wanneer de lopende band op take-off speed draait, laten we zeggen 140kts en het vliegtuig staat stil op de baan, dan draaien de wielen al met een snelheid van 140kts(airspeed=0) Wanneer men vervolgens het vliegtuig laat gassen zullen de motoren zich afzetetn op de lucht(om het maar in simpele mensen termen te zeggen). Zou men dit met een auto doen, die bij wijze van spreken een Vmax van 140kts heeft komt ie geen meter verder(logisch toch!?) Maar omdat een vliegtuig zijn snelheid niet door de wielen levert maar via de motoren maakt het niks uit hoe hard de wielen draaien. Die zijn er immers alleen om de weerstand voor het bewegen over de grond klein te maken(over de romp taxieen=lastig). Conclusie: Het vliegtuig zet zich af op de lucht en het vliegtuig stijgt dus op het enige wat verandert is, is de rolweerstand. omdat de wielen meer omwentelingen moeten maken dan normaal. En als je het nu nog niet snapt moet je eerst maar eens de basisschool afronden! ![]() | ||
mcDavid | dinsdag 30 oktober 2007 @ 17:16 | |
en nog durf ik te wedden dat jamie en adam vinden dat dat vliegtuig precies zoveel gas moet geven dat het stil blijft staan (bijna niets dus) en ze dan gaan kijken of het ding de lucht in wil. ![]() | ||
Koploperkopper | dinsdag 30 oktober 2007 @ 17:18 | |
Kuttopic van de eeuw-award. | ||
GoodGawd | dinsdag 30 oktober 2007 @ 17:36 | |
quote:Ga jij nou maar lekker naar je vliegenierstopic. Want piloten hebben geen bal verstand van de werking van een vliegtuig, daar moet je engineer voor zijn ![]() | ||
Koploperkopper | dinsdag 30 oktober 2007 @ 17:40 | |
quote: ![]() | ||
GoodGawd | dinsdag 30 oktober 2007 @ 17:42 | |
quote:Oh god nu komt ie nog met zijn eigengemaakt smileys ook ![]() | ||
Koploperkopper | dinsdag 30 oktober 2007 @ 17:44 | |
quote:'oh god' ![]() ![]() ![]() | ||
mcDavid | dinsdag 30 oktober 2007 @ 17:47 | |
quote:Hear! ![]() -edit- Nog beter is beiden natuurlijk. | ||
KosterT | dinsdag 30 oktober 2007 @ 17:51 | |
Grappig dat na 3 pagina's nog steeds niemand op het idee is gekomen om een paint te maken. Want de meeste tegenhangers interpreteren het hele idee gewoon verkeerd. Ik mag toch hopen dat de gemiddelde mens toch wel weet dat een vliegtuig niet via zijn wielen de voorstuwing verkijgt. Er hangen toch niet voor de lol zulke motoren aan? Of schat ik nou de gemiddelde Nederlander te hoog in? | ||
Koploperkopper | dinsdag 30 oktober 2007 @ 17:52 | |
quote: ![]() | ||
GoodGawd | dinsdag 30 oktober 2007 @ 17:58 | |
quote:Hoe weet jij dat nou man, jij hebt ook alleen maar verstand van het autopilot knopje. ![]() | ||
Koploperkopper | dinsdag 30 oktober 2007 @ 18:04 | |
quote:Miep miep miep ![]() | ||
Alexxxxx | dinsdag 30 oktober 2007 @ 19:00 | |
Zeg rekels, stop het ge-eikel! ![]() | ||
mcDavid | dinsdag 30 oktober 2007 @ 19:26 | |
quote:Wat moet je dán met een topic wat in de OP al opgelost is? : | ||
Alexxxxx | dinsdag 30 oktober 2007 @ 19:38 | |
quote:Braaf opzitten en pootjes geven. | ||
Lightning_NL | dinsdag 30 oktober 2007 @ 22:16 | |
Oh ja, eigenlijk is het dus best simpel, alleen verwarrend. Vooral omdat veel mensen het niet zo duidelijk kunnen uitleggen. | ||
GoodGawd | dinsdag 30 oktober 2007 @ 22:29 | |
quote:Wat nou man lees dat dan! ![]() | ||
vbmot | dinsdag 30 oktober 2007 @ 22:32 | |
Als ze die band op Schiphol zouden bouwen moet 'ie natuurlijk wel "Mind your step!" zeggen ![]() | ||
Koploperkopper | dinsdag 30 oktober 2007 @ 22:49 | |
![]() Kan iemand mij uitleggen waar V in dit verhaal is gebleven? ![]() | ||
Papierversnipperaar | dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:09 | |
quote:Recht onder de L! ![]() | ||
LoggedIn | dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:12 | |
quote:er zijn ook mensen die t niet willen snappen ![]() | ||
GoodGawd | dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:24 | |
quote:Yep, ik denk dat hij bij de eerst volgende oogkeuring word afgekeurd ![]() | ||
Koploperkopper | dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:25 | |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ontwijk de vraag niet. | ||
Papierversnipperaar | dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:33 | |
quote:Ik weet bijna alles, maar ik heb in dit geval iets meer info nodig: 1. Is dit een formule om lift te berekenen? 2. Staat V voor snelheid? 3. Staat die snelheid voor airspeed? Zo ja, wat wil je dan weten wat nog niet aan bod gekomen is? | ||
Koploperkopper | dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:38 | |
Jammer dat je bijna alles weet, want de V staat voor de snelheid van de ongestoorde luchtstroom. Probeer het nogmaals. | ||
Papierversnipperaar | dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:57 | |
quote:Ik denk niet dat een tegenrichting draaiende lopende band de lucht zo zeer verstoord dat een vliegtuig niet van de grond komt.Jij wel? | ||
Koploperkopper | dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:59 | |
quote:Zet je feiten op een rij man, je kletst. Zonder die vitale V is er simpelweg geen lift, die V wordt gegenereerd door de voortstuwing van het vliegtuig. En nu heb ik geen zin meer in dit schijttopic. Hoi. | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 00:07 | |
quote:*puppy-eyes doet | ||
Papierversnipperaar | woensdag 31 oktober 2007 @ 00:08 | |
quote:Het lijkt me toch dat die V eerder word veroorzaakt door de voorwaartse beweging van het vliegtuig. Straalmotoren die direct lift over de vleugel genereren zijn vrij zeldzaam. Ik kan me een Russisch vliegtuig herinneren. Propellervliegtuigen zijn daar beter in maar hoeveel directe lift een propeller aan de vleugel veroorzaakt kan jij me ongetwijfeld vertellen. | ||
GoodGawd | woensdag 31 oktober 2007 @ 00:12 | |
quote:Man je bent een piloot geen Engineer ![]() ![]() Aangezien het niet de vraag was en wij mensen in deze zeer intelligente topic allang wisten dat de Fw van de wielen de V1 toch niet kon overwinnen loop je een beetje achter de feiten aan. ![]() Fijne reis naar het vliegenierstopic! ![]() | ||
GoodGawd | woensdag 31 oktober 2007 @ 00:17 | |
quote:Ongestoorde luchtstroom op de koorde ja, oftewel airspeed. Wat lul je nou slap? ![]() quote:Ja voorwaarste beweging ja. Heeft verder niks te maken met die propeller. ![]() | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 00:32 | |
quote:wie lult er nou slap? op de koorde is de luchtsnelheid hoger dan de ongestoorde luchtstroming! ![]() quote:Wel degelijk. Als de vleugel achter de propeller zit, blaast de propeller lucht over die vleugel. Geeft ook lift. ![]() | ||
GoodGawd | woensdag 31 oktober 2007 @ 00:42 | |
quote:(lol quote) Dat eerste betwijfel ik >_> Maar dat tweede, ja dat snapt mijn tante ook wel, dat er dan een leuk briesje van de propeller afkomt. Maar ik vind dat we een normaal vliegtuig zoals een 747 moeten nemen en dan boeit het dus niks. | ||
GoodGawd | woensdag 31 oktober 2007 @ 00:50 | |
[ Bericht 100% gewijzigd door GoodGawd op 31-10-2007 08:15:43 ] | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 01:02 | |
quote:Ik vind dat we een normaal vliegtuig zoals een Piper Cub moeten nemen ![]() ![]() En ja het hele bernoulli principe is gebaseerd op een toename van de luchtsnelheid over de koorde. Ga nou maar een fietsband plakken ofzo met die ingenieurskennis van je ![]() | ||
NorthernStar | woensdag 31 oktober 2007 @ 01:46 | |
quote:Twee keer zo hard toch? Nou als we in geval van onze Boeing dan met een snelheid van over de 500 over de band razen (een Concorde zou zelfs 2 x 360 = 720 km/h gaan) mag je aannemen dat het vliegtuig niet zou opstijgen maar op de band zou verongelukken. Als de mythbusters gaan beweren dat een vliegtuig wel opstijgt wil ik ook zien dat ze het met een jumbo gaan proberen. Niet alleen zo'n ultralight dingetje wat nauwelijks snelheid nodig heeft. | ||
Tommy_Kuklinski | woensdag 31 oktober 2007 @ 01:50 | |
quote: ![]() | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 01:51 | |
quote:Waarom zou een vliegtuig in hemelsnaam verongelukken als de wielen wat harder spinnen dan normaal? ![]() | ||
NorthernStar | woensdag 31 oktober 2007 @ 01:51 | |
quote:Klopt er iets niet aan? | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 01:54 | |
quote:dat 2x360 720 is heb je gelijk in... maar voor de rest? ![]() | ||
Tommy_Kuklinski | woensdag 31 oktober 2007 @ 01:54 | |
quote:Nee. Dat de wielen sneller gaan draaien wil niet zeggen dat het vliegtuig dezelfde snelheid heeft. Eigenlijk maken die bandjes niets uit (of ze nu 900 km/u of 100 km/u draaien). Het gaat om de zoals al 10x eerder genoemde lift. | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 01:57 | |
quote:en al ging dat vliegtuig daadwerkelijk 720 km/h. Waarom zou het dan ineens 2x zo lang aan de grond gekleefd blijven door het feit dat er een lopende band onder staat? ![]() Met of zonder, bij 360 km/h komt die concorde gewoon los hoor! | ||
Tommy_Kuklinski | woensdag 31 oktober 2007 @ 01:58 | |
quote:Die band heeft heeeeeeeeeeeeel veel grip hè ![]() | ||
NorthernStar | woensdag 31 oktober 2007 @ 01:59 | |
quote:"wat harder" is twee keer zo snel. Bij hogere snelheden wordt een voertuig instabieller. Ons vliegtuig gaat niet een beetje harder (ten opzichte van de band) maar twee keer zo hard. Als een Boeing 500 kan rijden zonder brokken te maken dan wil ik dat zien ook. Tot die tijd zeg ik dat hij zou gaan slingeren en vervolgens crashen. | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 02:00 | |
quote:Misschien is dat wel te verklaren met MikeyMan's mooie wentellichamen-arbeids-energie-krachten-theorie ![]() | ||
Tommy_Kuklinski | woensdag 31 oktober 2007 @ 02:02 | |
quote:Je maakt een denkfout. De wielen draaien harder "ten opzichte van het vliegtuig", niet andersom. Het vliegtuig gaat dus met de normale snelheid vooruit. Dit zal wat meer stress op de lagers e.d. met zich mee brengen maar verder maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Zoals ik al eerder zei maken de banden natuurlijk niets uit die zorgen er alleen maar voor dat het vliegtuig wat makkelijker vooruit komt (anders heb je zoveel weerstand ![]() | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 02:04 | |
quote:Ja alleen rijdt de boeing geen 500, maar hebben alleen de wieltjes een omloopsnelheid van 500km/h.En die boeing bestuur je (zeker zodra dat ding harder dan 100 km/h gaat) voornamelijk met de roervlakken. Het neuswieltje is allang los voor het hoofdlandingsgestel van de grond komt. | ||
Tommy_Kuklinski | woensdag 31 oktober 2007 @ 02:05 | |
quote:Zou de versnellingsbak van die boeing dat wel aankunnen? Met 500 km/u rijden? ![]() ![]() | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 02:06 | |
quote:Hopelijk zit er geen toerenbegrenzer op! ![]() | ||
Tommy_Kuklinski | woensdag 31 oktober 2007 @ 02:08 | |
quote:Zit er wel op geloof ik, bij 100.000 rpm zo'n beetje.. maar goed een beetje piloot schakelt dan wel naar z'n 2. | ||
NorthernStar | woensdag 31 oktober 2007 @ 02:10 | |
quote:*zucht* De grond (is de band) en de wielen bewegen zich van elkaar af met 500 km/u. Hoe sneller de wielen draaien hoe minder tijd je hebt voor bijsturen, hence instabieller. De mythbusters gaat ook over of het in de praktijk kan, niet alleen theoretisch. Als onze Boeing daarom in de praktijk deze test niet aankan, wat ik denk, dan moeten ze daar rekening mee houden. | ||
Tommy_Kuklinski | woensdag 31 oktober 2007 @ 02:12 | |
quote:Jij denkt dat je met een vliegtuig aan het bijsturen bent met de wielen? ![]() | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 02:15 | |
Zo'n gestel vangt tijdens de landing de klap van een vliegtuig van ruim 300.000 kilo op wat er bovenop stuitert. De wielen spinnen in een fractie van een seconde op van 0 tot 250km/h, maar nee, bij de start schudt de boel uit elkaar als het zooitje 500 gaat. | ||
Tommy_Kuklinski | woensdag 31 oktober 2007 @ 02:16 | |
quote:Je begrijpt het niet goed.. Het gaat erom dat je niet kan bijsturen! | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 02:17 | |
quote:Dat je stuurt met je roeren had ik al gepost ![]() | ||
Tommy_Kuklinski | woensdag 31 oktober 2007 @ 02:21 | |
quote:Roeren ![]() Die wielen draaien met 500 km/u hoor! ![]() | ||
NorthernStar | woensdag 31 oktober 2007 @ 02:32 | |
![]() Tommy_Kuklinski zijn dagelijkse kwelling. | ||
Tommy_Kuklinski | woensdag 31 oktober 2007 @ 02:38 | |
het is niet de bedoeling om je te beledigen o.i.d. Het was meer een onderonsje met McDavid. | ||
NorthernStar | woensdag 31 oktober 2007 @ 02:40 | |
quote:Je beledigt mij niet. Ik leg iets neer om te weerleggen alleen tref ik helaas mensen die meer geinteresseerd zijn in het oppoetsen van elkaars ego. Kan gebeuren. ![]() | ||
Bravebart | woensdag 31 oktober 2007 @ 02:40 | |
Meegeniet post. | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 02:46 | |
quote:wat is het volgende wat je gaat neerleggen om te weerleggen? Dat prei paars is in een CUL topic? ![]() | ||
Tommy_Kuklinski | woensdag 31 oktober 2007 @ 02:54 | |
quote:Volgens mij heb ik meerdere malen netjes uitgelegd dat je denkwijze niet correct is. Dus ik zie niet zo in waarom ik iemands ego aan het oppoetsen ben. Conclusie van het verhaal is dat de boeing in ieder geval niet enorm onstabieler wordt door de snelheid van de ¨wielen¨. Dit komt mede omdat er niet gestuurd wordt met deze wielen en daardoor je stelling dus eigenlijk niet relevant is. | ||
Stereotomy | woensdag 31 oktober 2007 @ 03:08 | |
![]() Stel dat de lopende band met een constante snelheid V = -150 knots de ene kant uit beweegt, dan moet het vliegtuig om v=0 te halen, een bepaalde hoeveelheid voorstuwing hebben waarbij het als het op een normaal oppervlak aan het rijden was, een constante snelheid van v = +150 knots zou bereiken. Is deze situatie geleidelijk aan bereikt op de lopende band, dan staat het vliegtuig voor het oog, vanuit de verkeerstoren, stil. En stijgt het niet op. ![]() Ik vraag me dan wel af welke referentiepunten het systeem gebruikt voor 'de snelheid van het vliegtuig, zodat de lopende band de snelheid kan matchen'. [ Bericht 3% gewijzigd door Stereotomy op 31-10-2007 03:22:27 ] | ||
Stereotomy | woensdag 31 oktober 2007 @ 03:25 | |
De motoren van het vliegtuig zetten zich natuurlijk af tegen de lucht (en niet tegen de conveyor belt), en de lucht daar gebeurt verder niets mee. Dus ja, het vliegtuig stijgt uiteindelijk op. Een vergelijkbare situatie waar het vliegtuig níet zou opstijgen, is wanneer in plaats van een bewegende lopende band met snelheid in de tegengestelde richting, een heleboel ventilatoren wind met dezelfde snelheid in dezelfde richting zou blazen. Dan zou het vliegtuig niet opstijgen, omdat de windsnelheid over de vleugels dan 0 is. ![]() ![]() | ||
Stereotomy | woensdag 31 oktober 2007 @ 03:41 | |
Het vliegtuig zet zich af tegen de lucht - daar gebeurt niks mee - dus vliegtuig stijgt op. That's it. Mijn antwoord heerscht. Ik ga naar bed. ![]() | ||
GoodGawd | woensdag 31 oktober 2007 @ 08:42 | |
Best grappig dat er een deel 2 en al 4 pagina´s zijn. Maar is het nu onderhand niet duidelijk ![]() Hij staat op de baan, moet even wat bijgassen om de Fw van de wielen te overbruggen. Dan staat ie in principe stil, dan geeft ie gas bij. Vanaf daar moet je het gewoon als een normale takeoff zien, aangezien hij de Fw wiel al had overbrugt. Nu krijg je er zoals gewoonlijk de standaart luchtweerstand en de wrijvingsweerstand van de wielen weer bij. Dus, Fw is groter dan normaal. Maakt dat uit? Neen, want hij stijgt gewoon op, Doh. Te snappen? Ja. Zo niet, sla je kop tegen de muur. Mischien gaan die moleculen dan nog denken. | ||
Papierversnipperaar | woensdag 31 oktober 2007 @ 08:49 | |
quote:Als de piloot tijdens de start met zijn hoofd tegen de muur slaat: 1. Het vliegtuig stijgt gewoon op. 2. Het vliegtuig doet niets. 3. Het vliegtuig raakt tijdens de start van de baan. 4. De co-piloot neemt het over. | ||
Tommy_Kuklinski | woensdag 31 oktober 2007 @ 10:02 | |
quote:Muur in een vliegtuig? Of staat de piloot dan buiten? Je kan jou stelling natuurlijk op meerdere manieren interpreteren maar ik denk dat het vliegtuig niets doet omdat de wielen natuurlijk stil staan en de piloot dan sneller draait dan de wielen van het vliegtuig zelf waardoor je natuurlijk negatieve drag krijgt. Hierdoor wordt de lift geminimaliseerd tot -4. Vervolgens lijkt het dus onmogelijk om op take off speed te komen en genoeg lift te creëren om op te stijgen tevens is de arbeids kracht op de lagers zo groot dat het vliegtuig bijna achteruit gaat. De co-piloot kan het wel proberen maar aangezien dat toch het kneusje van de crew is denk ik niet dat hem het wel lukt. Conclusie: 2. Het vliegtuig doet niets. ![]() | ||
MikeyMan | woensdag 31 oktober 2007 @ 10:05 | |
quote:Enige sociale vaardigheden zijn je totaal vreemd hé? Maargoed, laat ik dan de eerste zijn die in de paint klimt ![]() Enige wat ik zeg is dat als de groene pijl (de band) 10 koeien levert (tsjah, als je het dan echt niet begrijpt...), er nooit 10 koeien bij de rode pijl terecht komen... | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 10:47 | |
quote:Ten eerste moeten de pijlen tegenovergesteld gericht staan om evenwicht te kreëren. Ten tweede, als die koeien newtons zijn, dan worden die wel degelijk doorgegeven. Als die koeien joules zijn, wordt een groot deel van die koeien inderdaad omgezet in warmte, wat resulteert in een lagere snelheid bij de rode pijl, gecombineert met dezelfde kracht. Maar daar ging het niet over. | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 10:50 | |
Waarom probeer ik een mechanica sommetje uit te leggen aan iemand die de 3e wet van newton nieteens begrijpt... ![]() | ||
MikeyMan | woensdag 31 oktober 2007 @ 10:58 | |
die snap ik prima... ik heb alleen de zogenaamde kracht getekend die ervoor zou moeten zorgen dat het vliegtuig zou moeten blijven staan... | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 11:01 | |
quote:En hoe gaat dat die kracht lukken als hij in dezelfde richting staat als de kracht van het wiel, ergo als ze elkaar alleen versterken? | ||
MikeyMan | woensdag 31 oktober 2007 @ 11:08 | |
niet dus... en dat was precies mijn punt... | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 11:11 | |
Ah, dus als de lopende band naar achteren gaat draaien, gaat het vliegtuig vanzelf al vooruit! ![]() Daś lekker makkelijk! ![]() | ||
MikeyMan | woensdag 31 oktober 2007 @ 11:17 | |
juist... vraag me werkelijk af hoe je daar bijkomt... ik zeg toch nergens dat het de andere kant op gaat... ![]() die boodschappen hebben geen wieltjes neem ik aan? | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 11:29 | |
quote:Als die boodschappen rond zijn en overdwars op de band liggen, gaan ze óók gewoon richting kassa. | ||
MikeyMan | woensdag 31 oktober 2007 @ 11:33 | |
ja, want dat is exact hetzelfde al een item op een gelagerde as ![]() en zelfs dan: blaas er eens in tegengestelde richting tegenaan... | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 11:40 | |
quote:Als ik tegen een blikje (of wat makkelijker een rol beschuit) aan blaas, komt die over het algemeen ook niet naar me toe. | ||
MikeyMan | woensdag 31 oktober 2007 @ 11:58 | |
wie de hell zegt dat nou weer? ik niet... óf je hebt echt een levendige fantasie óf een ernstige vorm van woordblindheid... snap je jezelf nog wel? | ||
NED | woensdag 31 oktober 2007 @ 12:03 | |
Als we in dit topic zover zijn dat we elkaar voor rotte vis uit gaan maken, kan iemand me dan even een PM sturen tegen die tijd? ![]() | ||
vanOekelen | woensdag 31 oktober 2007 @ 12:12 | |
quote:Die groene pijl, moet dat nu een snelheid of een kracht voorstellen? Als het een kracht voorstelt zou ik er als ik jou was ook nog even een reactiekracht bijtekenen (en de kant waarnaartoe de band beweegt). En die rode pijl, die grijpt op de lucht aan? Knap! Vervolgens; wat belet jouw band om tot een oneindige hoeksnelheid te accelereren? Overigens klopt dat van die tien koeien wel enigszins, alleen er blijft altijd nog wel een rode koe over die dus het vliegtuig afremt. Dus als die koe maar zwaar genoeg is tov de aandrijfkoe kan hij het vliegtuig stilhouden... Nogmaals echt praktisch is het niet maar het KAN. Maar goed, ik heb het idee dat je het niet wilt snappen... Zou je, gewoon voor de grap, eens willen uitleggen hoe een remmende auto tot stilstand komt? [ Bericht 8% gewijzigd door vanOekelen op 31-10-2007 12:19:54 ] | ||
Papierversnipperaar | woensdag 31 oktober 2007 @ 12:15 | |
quote:Vis? Hoe kom je daar bij. ![]() | ||
Bravebart | woensdag 31 oktober 2007 @ 12:33 | |
-edit- Laat maar ![]() | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 12:37 | |
quote:Als een blikje (of vliegtuig) zich afzet naar rechts, dan beweegt'ie toch naar links? Of ben ik nou gek? ![]() | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 12:38 | |
quote:Blikjes tonijn zijn ook rond ![]() | ||
Bravebart | woensdag 31 oktober 2007 @ 12:40 | |
quote:Of vierkant ![]() | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 12:41 | |
quote:We hebben het wel over een fatsoenlijke supermarkt. Niet de aldi. ![]() | ||
Papierversnipperaar | woensdag 31 oktober 2007 @ 12:42 | |
quote:Rotte tonijn? ![]() ![]() | ||
NED | woensdag 31 oktober 2007 @ 12:43 | |
![]() | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 12:43 | |
quote:In dat geval zou het blikje ook nog bol staan! ![]() | ||
Bravebart | woensdag 31 oktober 2007 @ 12:46 | |
quote:Niks Aldi, Lidl ![]() | ||
MikeyMan | woensdag 31 oktober 2007 @ 14:08 | |
quote:Ik pretendeer niet een volledige krachtenbalans opgesteld te hebben... Was ook niet mijn bedoeling... Wilde alleen aangeven wat er nodig zou zijn om de krachten van de loopband volledig over te brengen op het vliegtuig zelf (geheel, dus niet het wiel...) quote:Valt ook niks te snappen, we zijn het gewoon eens... Zo te zien ![]() Vraag me alleen af of een niet kapot lager zoveel weerstand kan krijgen dat ie zoveel weerstand kan krijgen als in je theorie... Rem werkt -simpel gezegd- volgens het principe van het vergroten van de wrijving tussen wiel en as... | ||
MikeyMan | woensdag 31 oktober 2007 @ 14:09 | |
quote:Het blikje -in dit geval het wiel- zet zich alleen niet af... Als ie zich af zou zetten (als in aangedreven wiel, bij een auto) heb je helemaal gelijk... | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 15:28 | |
quote:WAT DE HELL BETEKENT DIE GROENE PIJL DAN? ![]() ![]() | ||
MikeyMan | woensdag 31 oktober 2007 @ 15:41 | |
De looprichting van de lopende band bijvoorbeeld? Was misschien handiger om die aan de andere kant van de band te tekenen... [ Bericht 47% gewijzigd door MikeyMan op 31-10-2007 15:48:11 ] | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 15:54 | |
Dus eigenlijk is het enige wat je gepaint hebt dat de lopende band en het vliegtuig dezelfde kant op bewegen? Zeg dat dan meteen! Maar wat heeft dat met krachten te maken? | ||
MikeyMan | woensdag 31 oktober 2007 @ 16:00 | |
quote:Ik wilde alleen aangeven dat de kracht die de loopband op het wiel overbrengt nooit volledig wordt "omgezet" in achterwaartse kracht die op het vliegtuig in z'n geheel wordt uitgeoefend... Alleen de fractie bepaald door de wrijving van de as heeft praktisch nut in het tegenhouden/achteruit duwen van het vliegtuig... Maar daar waren we dus al uit... [ Bericht 15% gewijzigd door MikeyMan op 31-10-2007 16:06:01 ] | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 16:11 | |
Dus nu is het ineens wel weer een kracht? Als de kracht van de lopende band niet volledig wordt opgenomen door het vliegtuig, en ook niet door iets anders. Dan blijft de lopende band dus tot in het oneindige versnellen. Is dat wat je probeert te zeggen? | ||
MikeyMan | woensdag 31 oktober 2007 @ 16:15 | |
Wot? Hoe wil je de invloed van die loopband op die vliegtuigband anders noemen? | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 16:17 | |
energie? | ||
MikeyMan | woensdag 31 oktober 2007 @ 16:19 | |
En dat heeft in jouw ogen niks met krachten te maken? | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 16:21 | |
quote:Krachten zijn inderdaad een onderdeel van de definitie van energie. | ||
MikeyMan | woensdag 31 oktober 2007 @ 16:22 | |
Dan zijn we er toch? | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 16:25 | |
Als je inmiddels doorhebt dat Fvliegtuig = Flopendeband, dan zijn we er inderdaad. | ||
MikeyMan | woensdag 31 oktober 2007 @ 16:37 | |
quote:Ik blijf erbij, Flopendebandrechtsaf is niet hetzelfde als de kracht die ervoor zorgt dat het vliegtuig achteruit gaat/zou moeten gaan... Grootste gedeelte gaat in het draaien van de wielen zitten... | ||
mcDavid | woensdag 31 oktober 2007 @ 17:14 | |
Dat is de andere helft van het vermogen. De snelheid. díé gaat in de wielen zitten ![]() ![]() | ||
Me_Wesley | vrijdag 2 november 2007 @ 22:22 | |
Maar volgens jullie stijgt het vliegtuig dus verticaal omhoog op ten opzichte van de grond? Het is geen fucking harrier ![]() | ||
Merkie | vrijdag 2 november 2007 @ 22:23 | |
quote:Nee, het vliegtuig zet zich af tegen de lucht dus wat op de grond gebeurt is niet relevant. Het wiel gaat misschien wat harder draaien, maar het is geen aangedreven wiel. Boeit niet wat de grond doet. Het vliegtuig gaat over de lopende band heen rijden alsof het normale grond is. Slotje dan maar? | ||
Me_Wesley | vrijdag 2 november 2007 @ 22:24 | |
quote:Hmm op die fiets. Moest even een denkswitch maken. Zit misschien wel wat in ja. Alleen, het basisprincipe van een vleugel is toch dat er lift ontstaat doordat er luchtstroom langs loopt? Die wordt dan afgebogen waarna er onderdruk onstaat. Maar als het vliegtuig stil staat heb je toch ook die luchtstroom niet, of maak ik nou weer een denkfout? | ||
Merkie | vrijdag 2 november 2007 @ 22:25 | |
Is gewoon zo swa. | ||
Me_Wesley | vrijdag 2 november 2007 @ 22:30 | |
Oh fuck ende godverdomme, natuurlijk gaat het vliegtuig wel 'vooruit' over die band. Ja, fuck, ik ga slapen, weltruste ![]() | ||
GoodGawd | vrijdag 2 november 2007 @ 23:40 | |
Gooi dit ding op slot zeg ![]() Er staan al zat aan theorien. Lees dit topic even door en je weet hoe het zit. Vliegtuig stijgt op wielen draaien sneller klaar! ktnx bai ![]() | ||
Me_Wesley | zaterdag 3 november 2007 @ 16:39 | |
Stel, je zit in een rolstoel op een lopende band. De band draait even snel achteruit als de wielen vooruit draaien. Als jij je dan met je voeten afzet tegen een muur dan zullen de wielen sneller gaan draaien en de band sneler gaan rollen tot in het oneindige. Ergo, dit probleem is niet op te lossen, slotje ![]() | ||
MikeyMan | zaterdag 3 november 2007 @ 18:30 | |
Probleem is dat als jij je afzet, je wel vooruit gaat... En daar zit de oplossing... ![]() | ||
Papierversnipperaar | zaterdag 3 november 2007 @ 18:37 | |
quote:Er is geen probleem om op te lossen. Denkfoutje ![]() | ||
Me_Wesley | zaterdag 3 november 2007 @ 19:33 | |
quote:Niet als de band even snel draait als de wielen en de wrijving oneindig groot is. Echter dat zou inhouden dat de band en de wielen alletwee oneindig snel gaan draaien. | ||
Papierversnipperaar | zaterdag 3 november 2007 @ 19:37 | |
quote:Als als als, als je de vleugels van dat vliegtuig afhaalt en op de rolstoel plakt dan gaat het vliegtuig niet vliegen maar de rolstoel wel. | ||
GoodGawd | zaterdag 3 november 2007 @ 19:50 | |
SLOT whooohoooo ![]() | ||
Me_Wesley | zaterdag 3 november 2007 @ 20:03 | |
quote:Ja maar dat was de theoretische vraagstelling pipo. In de praktijk zal óf de band langzamer draaien dan de wielen, of de wielen over de band gaan schuiven, en dan zal uiteindelijk V1 bereikt worden ja. | ||
M5 | zaterdag 3 november 2007 @ 22:41 | |
![]() Een vliegtuig gaat pas vliegen als: de luchtstroom over de vleugels een bepaalde snelheid heeft bereikt in combinatie met de juiste invalshoek die samen resulteren in een opwaartse kracht. Is die kracht groter dan het gewicht van het vliegtuig, dan komt het vliegtuig los van de grond. In elke andere situatie blijft een vliegtuig gewoon op de grond staan ongeacht de snelheid waarmee de wielen ronddraaien, of hoe veel vermogen de motoren ook leveren. | ||
Papierversnipperaar | zaterdag 3 november 2007 @ 22:48 | |
quote:De band hoeft niet langzamer te gaan draaien en de wielen hoeven niet te schuiven. Het vliegtuig gaat gewoon rollen, maar met die band eronder draaien de wielen iets harder. | ||
Merkie | zaterdag 3 november 2007 @ 22:59 | |
quote:Joh, dat weet iedereen. De vraag is of het vliegtuig stil staat of niet. En het antwoord is: niet dus. | ||
M5 | zaterdag 3 november 2007 @ 23:40 | |
quote:Als het nog steeds over de zelfde vraag stelling gaat: het vliegtuig staat wel stil, de snelheid van het vliegtuig is gelijk aan die van de rolband. Snelheid t.o.v. de omgeving is dus 0. | ||
Papierversnipperaar | zondag 4 november 2007 @ 03:20 | |
quote:Dat kan niet. Als de snelheden gelijk zijn en het vliegtuig staat stil, staat de band dus ook stil. | ||
Merkie | zondag 4 november 2007 @ 03:38 | |
quote:Hoeft helemaal niet, de snelheid van de wielen van het vliegtuig hoeven niet gelijk te zijn aan die van het vliegtuig zelf omdat het wiel niet aangedreven is. In de lucht draaien de wielen ook niet en beweegt het vliegtuig toch, dus dat geeft wel aan dat wat de wielen doen niet echt veel uitmaakt. Want hoe kan je anders verklaren dat de snelheid van de wielen bepalend is voor de snelheid van het vliegtuig? De wielen zijn er enkel om wrijving met de grond te verminderen en niet om het vliegtuig voort te laten bewegen. Moet dit zeer eenvoudige principe echt nog 437 keer uitgelegd worden? [ Bericht 7% gewijzigd door Merkie op 04-11-2007 03:54:36 ] | ||
GoodGawd | zondag 4 november 2007 @ 09:03 | |
quote:Nog zo´n hersenloze. ![]() ![]() | ||
Tecnix | zondag 4 november 2007 @ 12:14 | |
quote:Kijk maar, daar zie je het in een filmpje ![]() http://nl.youtube.com/watch?v=dHxKo0RpQhY | ||
M5 | zondag 4 november 2007 @ 12:38 | |
quote:Dan denk je te moeilijk. Er wordt gesteld dat het vliegtuig een snelheid heeft. En omdat de wielen niet aangedreven zijn is het niet relevant wat de snelheid daarvan is. Als de rolband een snelheid van 300 km/h heeft, en het vliegtuig met 300 km/h de andere kant op gaat dan heb je een heel simpel sommetje: Vrolband = -Vvliegtuig 300 = -300 300-300=0 Conclusie: snelheid t.o.v. de omgeving is 0. Elke andere variabele is niet relevant, omdat die niet gesteld wordt in de stelling. Je kunt er heel moeilijk over gaan doen, maar wat je dan doet is allerlei randvoorwaarden verzinnen die niet in de vraagstelling voorkomen. | ||
M5 | zondag 4 november 2007 @ 13:01 | |
quote:Het vliegtuig staat stil t.o.v. de omgeving, maar niet t.o.v. de rolband. Wel eens zo'n loop band in een fitnesscentrum gezien? Als je daar op loopt, dan beweeg je toch ook? alleen blijft je t.o.v. de omgeving gewoon op de zelfde plaats. | ||
M5 | zondag 4 november 2007 @ 13:01 | |
-knip- foutje [ Bericht 93% gewijzigd door M5 op 04-11-2007 13:19:42 ] | ||
Papierversnipperaar | zondag 4 november 2007 @ 13:14 | |
quote:Maar de wandelaar zet zich met zijn voeten af om in beweging te komen. Het vliegtuig niet. Het vliegtuig beweegt (en accelereert) zich onafhankelijk van de ondergrond. In het geval van het vliegtuig draait het om airspeed. De ondergrond is totaal onbelangrijk (behalve dan dat de ondergrond niet te hobbelig moet zijn of zijwaarts mag bewegen) | ||
starla | zondag 4 november 2007 @ 13:40 | |
quote: ![]() http://www.youtube.com/watch?v=-EopVDgSPAk&NR=1 | ||
jpjedi | zondag 4 november 2007 @ 13:55 | |
quote:Iemand nog commentaar? ![]() | ||
Papierversnipperaar | zondag 4 november 2007 @ 14:02 | |
quote:Ik zie geen vrouwen in het filmpje ![]() | ||
jpjedi | zondag 4 november 2007 @ 14:12 | |
quote:Daar heb je wel weer een punt. ![]() | ||
Merkie | zondag 4 november 2007 @ 16:30 | |
quote:Dat is zeer zeker wel relevant, want het verschil tussen de snelheid van de wielen en de snelheid van de rolband bepaalt de snelheid van het vliegtuig t.o.v. de grond. quote:Helemaal niet, jij snapt er echt helemaal niks van. Er wordt nergens gesteld dat het vliegtuig stil staat. Ten eerste klopt het helemaal niet, als Vrolband = -Vvliegtuig dan betekent dat Vrolband + Vvliegtuig = 0. A = -B, A +B = 0. Denk er nog eens even over na en kom maar weer eens terug als je oneindige domheid teruggebracht is naar een dusdanige domheid dat je inziet dat je onzin lult. Wat jij niet lijkt te beseffen is dat de snelheid van de wielen niet de snelheid van het vliegtuig veroorzaken. Het vliegtuig zet zich af tegen de lucht, en de snelheid van het vliegtuig is dan ook gemeten t.o.v. de lucht (of grond als je ervan uit gaat dat beiden niet bewegen). De snelheid van de wielen (en dus de snelheid van het vliegtuig t.o.v. de rolband) is een gevolg, geen oorzaak. [ Bericht 9% gewijzigd door Merkie op 04-11-2007 16:41:52 ] | ||
GoodGawd | zondag 4 november 2007 @ 16:38 | |
quote:
Nope, lol. :') | ||
TC03 | zondag 4 november 2007 @ 16:40 | |
quote: ![]() | ||
Alexxxxx | zondag 4 november 2007 @ 16:42 | |
Even voor de notulen, er komt dus geen deel 3 he? ![]() | ||
Papierversnipperaar | zondag 4 november 2007 @ 16:47 | |
quote:Aaaaaah, pleeeeaaaase? ![]() | ||
Me_Wesley | zondag 4 november 2007 @ 16:47 | |
quote:Hoe kan hij nou rollen als de band net zo hard draait als de wielen ![]() ![]() | ||
Merkie | zondag 4 november 2007 @ 16:50 | |
quote:Wielen draaien 2x zo hard (bijv 60m/s als de rolband -30m/s gaat). | ||
M5 | zondag 4 november 2007 @ 16:51 | |
quote:Dat besef ik wel degelijk. Ik zeg alleen dat de als de rolband onder het vliegtuig met 300 km/h naar links beweegt en je vliegtuig met 300 km/h naar rechts, je t.o.v. de omgeving niet verplaatst. quote: quote:wie is er hier nu dom? Er staat daar duidelijk dat de snelheid van het vliegtuig gelijk is aan dat van de rolband. En wat lul je nu dom over afzetten tegen lucht e.d.? ![]() En let ff op je woorden, er zijn ook mensen een afgeronde opleiding L&R hebben. En geheel toevallig heb ik dat en werk ik als designer voor Rolls Royce plc. (ja, dat bedrijf dat vliegtuigmotoren op de markt zet). Dus probeer alsjeblieft niet mij iets wijs te maken over hoe vliegtuigen rijden, rollen en vliegen. je zit er helemaal naast. ![]() | ||
Papierversnipperaar | zondag 4 november 2007 @ 16:51 | |
quote:De band beweegt net zo snel als het vliegtuig, niet zo snel als de wielen. | ||
Merkie | zondag 4 november 2007 @ 16:53 | |
Toevallig heb ik lessen thermodynamica gehad en heb ik de nodige portie dynamica en mechanica gehad om te snappen dat het vliegtuig zich voortbeweegt. Voor een afgestudeerd L&R-student vind ik het bijzonder knap dat je durft te stellen dat 300 gelijk is aan -300. En ja, op TU-niveau ![]() | ||
TC03 | zondag 4 november 2007 @ 16:53 | |
quote:Dus als een vliegtuig landt met 300 km/h op een lopende band die -300 km/h draait, staat het vliegtuig meteen stil volgens jou? | ||
Papierversnipperaar | zondag 4 november 2007 @ 16:55 | |
quote:Het vliegtuig verlaatst zich met 300 km/h naar rechts tov de omgeving (de lucht) niet tov de band. quote:Ga jij eerst die opleiding maar afmaken dan (of overdoen) want je praat echt poep. | ||
Merkie | zondag 4 november 2007 @ 16:55 | |
quote:Dat dus. Volgens M5 staat het vliegtuig dan in 1x stil. | ||
TC03 | zondag 4 november 2007 @ 16:56 | |
Je moet snappen dat de rolband alleen van invloed is op de snelheid van DE WIELEN van het vliegtuig. Niet op het vliegtuig zelf. | ||
Me_Wesley | zondag 4 november 2007 @ 16:58 | |
quote:Goed, ik had de vraagstelling niet begrepen dan. In dit geval heb je uiteraard gelijk ![]() | ||
Papierversnipperaar | zondag 4 november 2007 @ 16:58 | |
quote:De kwaliteit van opleidingen ligt bedroevend laag. ![]() | ||
Merkie | zondag 4 november 2007 @ 16:59 | |
quote:Nu hopen dat onze lucht- en ruimtevaartkundige werkende bij Rolls Royce dit eenvoudige principe gaat snappen. | ||
Papierversnipperaar | zondag 4 november 2007 @ 17:01 | |
quote:Opleiding zegt dus niets over intelligentie. | ||
Bravebart | zondag 4 november 2007 @ 17:02 | |
quote:En dan nog geeft het vliegtuig een bepaalde kracht in zijn beweegrichting (en dus tegengesteld aan die van de lopende band) bij het neerkomen, omdat de wielen nou eenmaal niet in een oneindig klein tijdsbestek op de goeie snelheid draaien. | ||
TC03 | zondag 4 november 2007 @ 17:02 | |
Als het vliegtuig niet zou opstijgen, heb je meteen de beste remmen OOIT. | ||
M5 | zondag 4 november 2007 @ 17:03 | |
quote:je snapt dat een vliegtuig zich voortbeweegt, of je snapt hoe een vliegtuig zich voortbeweegt. Klink verschil in woorden, groot verschil in betekenis. Er staat in de stelling alleen dat de snelheid aan elkaar gelijk is in tegenstelde richting. dus als de snelheid 300 km/h is 300-300 = 0. Kan zijn dat ik ergens een min-teken verkeerd heb laten staan, dat is dan jammer. | ||
TC03 | zondag 4 november 2007 @ 17:05 | |
quote:Dat is dus onzin. De snelheden zijn aan elkaar gelijk en tegengesteld gericht, maar het vliegtuig ZELF maakt GEEN contact met de rolband. Ja, een stom wieltje wat ervoor zorgt dat ie niet over de rolband schuurt, en dat toevallig draait omdat het anders alsnog veel wrijving geeft... | ||
TC03 | zondag 4 november 2007 @ 17:06 | |
Stel je voor dat het vliegtuig vlak boven de rolband vliegt, echt op een hoogte van 0,0000001 milimeter. Als het vliegtuig vervolgens een bizar klein wieltje uitschijft, zou volgens jou het vliegtuig pardoes stilstaan... ![]() Natuurlijk aangenomen dat het wieltje perfect gelagerd en oneindig stijf is. | ||
Merkie | zondag 4 november 2007 @ 17:07 | |
quote:Uiteraard, maar de snelheid van het vliegtuig t.o.v. de grond is +300m/s, de snelheid van de rolband t.o.v. de grond = -300m/s. Wat jij vergeet is dat de snelheid van de wielen +600m/s is en geen +300m/s waardoor het vliegtuig zich netto gezien gewoon met +300m/s voortbeweegt. Ik meet alle snelheden t.o.v. de grond. | ||
Papierversnipperaar | zondag 4 november 2007 @ 17:08 | |
quote:Formules zijn niet de werkelijkheid, alleen een hulpmiddel. Probeer eerst eens te bedenken wat er eigenlijk gebeurd voordat je de verkeerde formules fout toepast. | ||
Papierversnipperaar | zondag 4 november 2007 @ 17:12 | |
quote:In MS Flightsimulator nr 5 (geloof ik) werkte dat wel zo ![]() Ik probeerde te landen met een propeller vliegtuigje met 100 knts tegenwind zodat ik stil boven de baan hing. Op het moment dat de wielen zachtjes de baan raakten schoot ik knalhard vooruit. ![]() | ||
Merkie | zondag 4 november 2007 @ 17:12 | |
quote:Inderdaad. Zelfs als de rolband een snelheid van -1E99 m/s heeft, het vliegtuig staat op de grond, versnelt, rijdt richting de lopende band en zodra het vliegtuig de lopende band bereikt gebeurt er... niks ![]() ![]() Als het bij -1E99m/s al zo is, waarom zou de situatie dan bij dezelfde snelheid (maar tegengesteld) als die van het vliegtuig anders zijn? | ||
M5 | zondag 4 november 2007 @ 17:20 | |
quote:hoho, de snelheid van het vliegtuig t.o.v. de grond is geen 300 km/h (of m/s). De snellheid t.o.v. de rolband is 300. Staat er toch duidelijk? En een vliegtuig dat met 300 km/h snelheid zou landen op een rolband, heeft wel 300 km/h verschil t.o.v. de grond. maar dan wel 600 km/h t.o.v. van de rolband. Alleen is dat niet het geval. Bekijk die situatie eens van uit 0. Rolband staat stil, vliegtuig staat stil. Rolband versnelt langzaam en het vliegtuig idem, maar de andere kant op, vliegtuig beweegt dan uit eindelijk met 300 km/h t.o.v. van de rolband. Maar door dat de rolband met dezelfde snelheid de andere kant op draait, staat het vliegtuig t.o.v de grond stil. Zet die rolband dan 1 keer stil (ff theoretisch) dan beweegt het vliegtuig zich met 300 km/h t.o.v de grond. | ||
M5 | zondag 4 november 2007 @ 17:24 | |
quote:Nee, omdat het verschil dan 2x zo groot is. je vliegt dan met bijv. 300 km/h t.o.v. de grond, en de band gaat met 300 km/h de andere kant op. dat is een verschil van 600. hmm. bekijk de volgende stituatie eens. een vliegtuig vliegt met 100 km/h tegen in de wind. alleen heeft de wind een snelheid van 110 km/h. hoe hard gaat het vliegtuig t.o.v. van de grond? Juist, -10 km/h (otwel hij vliegt achteruit) en gek genoeg zijn er vliegtuigen die met 100 km/h in de lucht kunnen blijven en kun je dus achteruit vliegen, indien de windsnelheid maar hoog genoeg is. Ik ken een piloot die dat geprobeerd heeft. alleen ging hij met maar 4 a 5 km/h achter uit. maar achteruit vloog hij. | ||
Merkie | zondag 4 november 2007 @ 17:24 | |
quote:Vanuit 0 gebeurt dit: - Vliegtuig staat stil, rolband staat stil. - Vliegtuig krijgt een snelheid v t.o.v. de rolband die met snelheid -v draait. De snelheid t.o.v. de lucht is echt +0.5v. - Uiteindelijk stijgt het vliegtuig gewoon op alsof er niks aan de hand is. De wielen zijn er enkel om de wrijving met de grond te verminderen, hoe kan de wielsnelheid dan in godsnaam de snelheid van het vliegtuig bepalen? Als jij op een treadmill rijdt met rolschaatsen, de treadmill gaat oneindig hard in tegengestelde richting. Je zit met een touw vastgebonden aan de muur of iets dergelijks. Dan kan je je zonder problemen vooruit trekken (t.o.v. de grond), en je snelheid t.o.v. de band is dan oneindig groot. | ||
TC03 | zondag 4 november 2007 @ 17:27 | |
quote:Precies, dat verschil is twee keer zo groot bij de wielen. Je zegt nu notabene ZELF dat hij niet sitl gaat staan, terwijl de situatie nu toch precies de situatie van de stelling beschrijft? Vrolband = Vvliegtuig - Vwielen -300 = 300 - 600 Vliegtuig/rolband - stijgt het vliegtuig op? #3 |