abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54077262
Zat vanmiddag de Quest van september 2007 te lezen; artikeltje met de titel van TT. Er kunnen geen echte fysieke oorzaken gevonden worden voor deze ziekten. Artsen zeggen dat als er geen fysieke oorzaken gevonden kunnen worden voor een ziekte dan is het geen ziekte. Maar een psychische aandoening. Idem de ziekte ME of sick building syndrome. Wat denken jullie? Ziekte of hype?
I´m back.
  zondag 21 oktober 2007 @ 21:31:47 #2
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_54077474
Mijn collega heeft een whiplash nadat er iemand met 120 achterop is gereden...

Ik heb iemand die voorheen van 9 tot 21 uur werkte zien veranderen naar iemand die nu niet meer dan 30 minuten haar concentratie kan vasthouden.

Ziekte.... 100% zeker.
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
pi_54077483
Ik zie ze over het algemeen als modeziektes, maarja ik heb er dan zelf ook geen last van.

Mijn medicijn: Stel je niet aan!
pi_54077501
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 21:32 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik zie ze over het algemeen als modeziektes, maarja ik heb er dan zelf ook geen last van.

Je bent je ervan bewust dat als je dat zegt je schopt tegen de schenen van heel veel mensen?
I´m back.
  zondag 21 oktober 2007 @ 21:35:57 #5
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_54077537
quote:

ben ik het mee eens.. Ik denk dat veel mensen bovenstaande ziektes gebruiken om niet te hoeven werken e.d. Maar gezien mijn ervaringen (ik heb ook een goede vriendin gehad die leed aan fibrolmyalgie) denk ik dat mensen wel degelijk ziek zijn
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
  zondag 21 oktober 2007 @ 21:36:19 #6
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54077547
Ziekte én hype. Ziekte omdat het duidelijk aanwijsbare symptomen en oorzaken heeft (bij RSI trouwens al helemaal), hype omdat plotseling iedereen het heeft. Dat laatste is nogal zuur voor de mensen die er echt last van hebben.
pi_54077643
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 21:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je bent je ervan bewust dat als je dat zegt je schopt tegen de schenen van heel veel mensen?
Dat heeft me nooit echt tegengehouden iets ongenuanceerds te zeggen hoor

Maar ik kan me gewoon weinig voorstellen bij dergelijke 'ziektes'. Als er medische indicatie is, prima, alle respect. Wanneer dat niet het geval is, zal je moeten vertrouwen op iemand's oprechtheid. Ik ben dan persoonlijk zo cynisch om aan te nemen dat een groot gedeelte bewust de boel aan het flessen is, of dat het maar tussen de oren zit.
  zondag 21 oktober 2007 @ 21:42:08 #8
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_54077656
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 21:36 schreef TNA het volgende:
Ziekte én hype. Ziekte omdat het duidelijk aanwijsbare symptomen en oorzaken heeft (bij RSI trouwens al helemaal), hype omdat plotseling iedereen het heeft. Dat laatste is nogal zuur voor de mensen die er echt last van hebben.
Ik vind RSI dus geen hypeziekte. Meer en meer mensen werken met computers, logisch dat er dan meer mensen RSI krijgen.
  zondag 21 oktober 2007 @ 21:46:03 #9
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54077713
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 21:42 schreef dubidub het volgende:

[..]

Ik vind RSI dus geen hypeziekte. Meer en meer mensen werken met computers, logisch dat er dan meer mensen RSI krijgen.
Dat vind ik ook. ME is een ander verhaal.
  zondag 21 oktober 2007 @ 21:46:54 #10
8369 speknek
Another day another slay
pi_54077731
Hoe classificeer je hyperventilatie?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_54077743
Hetzelfde met ADHD Vroegah was je gewoon een irritant kutjong.
  zondag 21 oktober 2007 @ 21:51:15 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_54077834
ADHD is wel een ziekte, met medicijnen ook.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_54077875
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 21:51 schreef speknek het volgende:
Die te pas en te onpas worden voorgeschreven aan ieder kind dat moeite heeft met concentratie...
  zondag 21 oktober 2007 @ 21:56:11 #14
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_54077928
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 21:46 schreef TNA het volgende:

[..]

Dat vind ik ook. ME is een ander verhaal.
Vertel mijn vriendin dan verdomme maar even hoe ze er vanaf komt dan. Kan ze misschien ook weer eens een middagje winkelen zijn zonder daarna drie dagen met griepverschijnselen op bed te moeten.

Hype ziekte, mode ziekte - je hebt echt werkelijk geen idee hoe fucking destructief ME is.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_54077970
het is geen echte ziekte want mij nbuurman zij ook om een uitkering te krijgen dat hij bekkeinstabilliteit had maar hij werkt nu nog steeds bij de kantiene ,
pi_54078011
quote:
Mm, bij mijn in de buurt rijdt er 's morgens een lijnbus rond om alle ADHD kinderen naar bijzondere scholen te brengen. Witte wijk, witte buurt, wit dorp. Ik weet niet hoor. Vroeger kwam dat niet voor: idem bekkeninstabiliteit, rsi (obviously) en whiplash.
Overigens bij onze kleine gaven we bij jongstleden verjaardig een paar lollies mee als thuiskomertje, met heel gekke kleuren. .
I´m back.
pi_54078031
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 21:46 schreef speknek het volgende:
een verkeerde gewoonte.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_54078072
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 21:46 schreef speknek het volgende:
Dat wordt volgens artikel dat ik gelezen heb vaak gegooid op psychisch. Echter dat is vrij vervaarlijk. Mijn zwager had eind 2003 ook dat soort klachten, werd op psychisch gegooid, hyperventilatie, vanwege zijn scheiding met mijn zuster. Echter hij overleed aan een longembolie in november 2003, 40 jaar oud. Hij had in de zomer een aderontsteking gehad in zijn kuit. Dit was nooit goed genezen en dit veroorzaakte die longembolie...
I´m back.
  zondag 21 oktober 2007 @ 22:06:48 #19
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_54078142
Je vergeet 'fibromyalgie' en 'hoog-sensitief'
  zondag 21 oktober 2007 @ 22:08:05 #20
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54078168
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 21:56 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Vertel mijn vriendin dan verdomme maar even hoe ze er vanaf komt dan. Kan ze misschien ook weer eens een middagje winkelen zijn zonder daarna drie dagen met griepverschijnselen op bed te moeten.

Hype ziekte, mode ziekte - je hebt echt werkelijk geen idee hoe fucking destructief ME is.
Ik zeg toch "Ziekte én hype"? Ik geloof absoluut dat je vriendin écht ziek is en dat spijt me voor je, ik zeg ook dat er mensen zijn die ME misbruiken omdat het relatief makkelijk te faken is. En dat dat extra zuur is voor je vriendin omdat mensen haar daardoor minder serieus nemen.

Reageer niet zo overreacted, ik heb nergens gezegd dat alle ME'ers faken. Integendeel.
pi_54078175
quote:
Overigens HB is ook zo'n mode verschijnsel.
I´m back.
pi_54078188
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:06 schreef Aventura het volgende:
Je vergeet 'fibromyalgie' en 'hoog-sensitief'
.
I´m back.
  zondag 21 oktober 2007 @ 22:11:08 #23
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54078236
RSI is gewoon een blessure, die echt pijn doet, echt eerder optreedt als je computert met slecht materiaal in koude ruimtes en ook (als je op tijd stopt) echt geneest als je rust neemt.

Sick building syndrome ken ik niet, ik weet wel dat ik flink ziek wordt van nieuw geverfde gebouwen (uberhaupt van oplosmiddelen die in verf gebruikt worden dus).

Voor de rest: Een arts die roept dat iemand niet ziek is omdat hij er geen fysieke aanleiding toe ziet, tsja, misschien zijn er ziektes die we nog niet begrijpen? Daarbij zijn de klachten wel degelijk aanwezig. Ook al zou de oorzaak puur psychisch zijn, dan nog is iemand met die klachten daadwerkelijk ziek.
pi_54078355
Bekkeninstabiliteit is btw ook aan te tonen.
pi_54078483
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:11 schreef TR08 het volgende:
RSI is gewoon een blessure, die echt pijn doet, echt eerder optreedt als je computert met slecht materiaal in koude ruimtes en ook (als je op tijd stopt) echt geneest als je rust neemt.

Sick building syndrome ken ik niet, ik weet wel dat ik flink ziek wordt van nieuw geverfde gebouwen (uberhaupt van oplosmiddelen die in verf gebruikt worden dus).

Voor de rest: Een arts die roept dat iemand niet ziek is omdat hij er geen fysieke aanleiding toe ziet, tsja, misschien zijn er ziektes die we nog niet begrijpen? Daarbij zijn de klachten wel degelijk aanwezig. Ook al zou de oorzaak puur psychisch zijn, dan nog is iemand met die klachten daadwerkelijk ziek.
Ja, als iets psychisch is dan zijn de oorzaken ook psychisch, zegt men in het artikel dat ik las, en volgens dat artikel kun je binnen 3 sessies van een kwartier met je huisarts al vrij snel bij de bottle-neck terecht komen.

Overigens wat oplossingsmiddelen betreft heb ik een gek verhaal. Wij hadden onze slaapkamer geverfd met verf uit de ramsj, ik kreeg klachten die lijken op hooikoorts. Ik uiteindelijk naar de huisarts, die gaf me een recept. Maar vlak daarna (zeg 1 dag daarna) stopten de klachten, ben nooit het recept gaan ophalen en heb het nooit gebruikt, maar afgelopen zomer heb ik geen klachten die op hooikorts lijken gehad. Uiteindelijk wijten we mijn klachten dus op die ramsj verf...

Ik heb in 2000-2001 wel rsi klachten gehad, althans zo leek het, zo diagnosticeerde huisarts het, echter ik was eind 1999 ook van een ladder gevallen en had me geblesseerd. Borstspieren waren opgezet. Na 2 x een sessie van 9 behandelingen bij de fysio gingen de klachten uiteindelijk weg, nadat het dus werd toegeschreven aan rsi. Ik heb de klachten sedertdien nooit meer gehad, terwijl ik nog steeds veel achter de pc zit. Fout van attributie???
I´m back.
  zondag 21 oktober 2007 @ 22:23:14 #26
8369 speknek
Another day another slay
pi_54078484
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 21:53 schreef Evil_Jur het volgende:
Die te pas en te onpas worden voorgeschreven aan ieder kind dat moeite heeft met concentratie...
Voorgeschreven? Het wordt heel vaak door ouders e.d. verkeerd benoemt, maar kan me moeilijk voorstellen dat veel psychiaters het (nu nog) vrijelijk te pas en te onpas voorschrijven. En anders kom je er snel genoeg achter als de Ritalin niet aanslaat.
pi_54078486
Ik denk dat mensen die ziektes echt kunnen hebben, maar dat er ook veel mensen misbruik van maken
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_54078515
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:23 schreef bijdehand het volgende:
Ik denk dat mensen die ziektes echt kunnen hebben, maar dat er ook veel mensen misbruik van maken
.
I´m back.
pi_54078542
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:17 schreef SeaOfLove het volgende:
Bekkeninstabiliteit is btw ook aan te tonen.
Dat zegt Stali, mijn vrouw, ook idd.
I´m back.
  zondag 21 oktober 2007 @ 22:28:28 #30
8369 speknek
Another day another slay
pi_54078572
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:03 schreef Ryan3 het volgende:
Dat wordt volgens artikel dat ik gelezen heb vaak gegooid op psychisch. Echter dat is vrij vervaarlijk. Mijn zwager had eind 2003 ook dat soort klachten, werd op psychisch gegooid, hyperventilatie, vanwege zijn scheiding met mijn zuster. Echter hij overleed aan een longembolie in november 2003, 40 jaar oud. Hij had in de zomer een aderontsteking gehad in zijn kuit. Dit was nooit goed genezen en dit veroorzaakte die longembolie...
Ja, het kan fysisch zijn, maar is voornamelijk psychisch. In het laatste geval is het echter iets dat je psychisch oploopt, maar hele duidelijke fysieke gevolgen heeft. Ik denk zelf dat RSI iets soortgelijks is; ik heb m'n hele leven achter de computer doorgebracht, Informatica gestudeerd, geen angst voor computers dus. Maar uiteindelijk toch ook RSI gekregen, ten tijde van hevige stress. Ik denk dat je alleen RSI krijgt als je handen verkrampen, zoiets als dat je hyperventilatie krijgt als je borstspieren of middenrif verkrampen, maar de resulterende hevig brandende pijn in je hand, daarvan ga je me niet zeggen dat het ingebeeld is. Dat zijn geen vage vermoeidheidsklachten of iets dergelijks.
  Moderator zondag 21 oktober 2007 @ 22:28:39 #31
5428 crew  miss_sly
pi_54078576
Ik heb dat artikel ook gelezen. Ze hebben eht o.a. over modeziekten: "ziekten waarvoor geen objectieve oorzaak is aan te wijzen of waarvan een lichamelijke afwijking de ernst van de symptomen niet kan verklaren".
Een ander kenmerk, en dat is waarom ik ook van mening ben dat je het met de nodige scepsis moet bekijken: een arts kan zomaar ineens een wachtkamer vol hebben met patienten die lijden aan die ene ziekte, terwijl er elders nog nooit van die ziekte is gehoord. Als een hype weer afneemt, is ineens ook het aantal patienten dat eraan lijdt enorm afgenomen.

Volgens de arts kunnen mensen die denken aan zulke modeziekten te lijden, niet accepteren dat ze eens een tijdje moe zijn of hoofdpijn hebben of wat dan ook, en gaan op zoek naar een lichamelijke oorzaak. Als er dan ook nog aandacht in de media is, of mensen in de omgeving die het ook hebben, is het duidelijk dat men niet zomaar moe is, maar aan die ziekte lijdt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 21 oktober 2007 @ 22:33:02 #32
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54078676
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:23 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, als iets psychisch is dan zijn de oorzaken ook psychisch, zegt men in het artikel dat ik las, en volgens dat artikel kun je binnen 3 sessies van een kwartier met je huisarts al vrij snel bij de bottle-neck terecht komen.
Soms is drie sessies van een kwartier nog steeds te weinig. Psychishe problemen (ook lichamelijke trouwens) zijn vaak zeker niet eenvoudig te vinden.
quote:
Overigens wat op;ossings,middelen betreft heb ik een gek verhaal. Wij hadden onze slaapkamer geverfd met verf uit de ramsj, ik kreeg klachten die lijken op hooikoorts. Ik uiteindelijk naar de huisarts, die gaf me een recept. Maar vlak daarna (zeg 1 dag daarna) stopten de klachten, ben nooit het recept gaan ophalen en heb het nooit gebruikt, maar afgelopen zomer heb ik geen klachten die op hooikorts lijken gehad. Uiteindelijk wijten we mijn klachten dus op die ramsj verf...
Ja, och, zou kunnen. Er zijn ook andere allergie-achtige reakties die je de ene dag wel hebt en de andere niet. Ik heb wel eens een keer wasmiddel allergie gehad van een middel dat ik altijd al gebruikte en nu nog steeds gebruik. Ik was gewoon een dag het bokje (had wat veel middel erin gegooid denk ik) en later nooit meer.
quote:
Ik heb in 2000-2001 wel rsi klachten gehad, althans zo leek het, zo diagnosticeerde huisarts het, echter ik was eind 1999 ook van een ladder gevallen en had me geblesseerd. Borstspieren waren opgezet. Na 2 x een sessie van 9 behandelingen bij de fysio gingen de klachten uiteindelijk weg, nadat het dus werd toegeschreven aan rsi. Ik heb de klachten sedertdien nooit meer gehad, terwijl ik nog steeds veel achter de pc zit. Fout van attributie???
RSI is een heel complex probleem. Zoals ik eerder schreef: zelfs de temperatuur van je kamer heeft invloed. Maar ook sportblessures kunnen invloed hebben, je zithoogte heeft dat, je psychische gesteldheid heeft dat (als je moe bent krijg je het eerder), je kleding heeft dat en ga zo maar door. RSI is altijd een optelsom van factoren en de ene keer heb je dus sneller last dan de andere. Als ik een blouse aan heb die wat knelt onder mijn oksels krijg ik door de iets slechtere doorbloeding van mijn armen ook eerder last van RSI.

Ik ben al met al wel een heel gevoelig mannetje, als ik in de buurt van iets kom dat bijwerkingen heeft (oplosmiddelen, pollen, medicijnen, etc) ben ik vrijwel altijd het bokje. Hoe erg varieert van keer tot keer.
pi_54078682
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 21:20 schreef Ryan3 het volgende:
Zat vanmiddag de Quest van september 2007 te lezen; artikeltje met de titel van TT. Er kunnen geen echte fysieke oorzaken gevonden worden voor deze ziekten. Artsen zeggen dat als er geen fysieke oorzaken gevonden kunnen worden voor een ziekte dan is het geen ziekte. Maar een psychische aandoening. Idem de ziekte ME of sick building syndrome. Wat denken jullie? Ziekte of hype?
Genoemde aandoeningen in de titel zijn typisch gevallen van je bent pas ziek als je ziektegedrag vertoont.
Ze hebben allen wel degelijk een somatische oorzaak, maar de psyche moduleert in deze gevallen de pijn, pijnwaarneming en pijngedrag op een verkeerde manier. Heel veel mensen hebben vast wel eens een 'whiplash' of een RSI-achtige episode meegemaakt. Als je denkt: 'au, das vervelend, maar gaat vast wel over', kom je niet in de neerwaartse spiraal van: pijn > naar pijn gaan gedragen + antalgische houding aannemen > verstijving spieren of ontlasting van spieren en gewrichten waardoor ze nog gevoeliger geworden voor belasting > meer pijn
Ziedaar, een vicieuze cirkel is geboren. Pijnbestrijding en eventueel een MRI'tje ter geruststelling cq uitsluiting is de aangewezen therapie.
I feel kinda Locrian today
pi_54078948
Ik denk dat door het internet de mensen veel makkelijker toegang hebben tot informatie over dit soort dingen. Vroeger ging je gewoon naar de dokter en dan stelde die de diagnose. Nu surfen mensen een beetje naar ziektebeelden op internet en praten die zichzelf aan, en kunnen zelfs de klachten bekijken en dat tegen de doktor vertellen.

Of genoemde ziekten echte ziekten zijn? Ik denk het wel maar ze zijn inderdaad ook een hype.
  zondag 21 oktober 2007 @ 22:45:23 #35
63307 punkjunk
Voederbietel
pi_54078952
Ach, pijn is emotie, en emotie kun je onderdrukken.
pi_54078955
quote:

Mijn vader heeft door zijn whiplash last van chronische migraine, zenuwen die bekneld zitten, en kan maar halve dagen werken, doordat hij anders een hele dag plat moet vanwege te lang in één positie zitten.

Dat je die modeziektes mag overslaan, en je gewoon accuut om een boompje heen wikkelt. .
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_54079042
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:45 schreef Nosh het volgende:

[..]

Mijn vader heeft door zijn whiplash last van chronische migraine, zenuwen die bekneld zitten, en kan maar halve dagen werken, doordat hij anders een hele dag plat moet vanwege te lang in één positie zitten.

Dat je die modeziektes mag overslaan, en je gewoon accuut om een boompje heen wikkelt. .
Het is niet zo zwart-wit zoals in dat artikel in Quest wordt gesuggereerd dus?
Zou kunnen.
I´m back.
pi_54079062
Wel leuk, die kromme redenaties: het wordt makkelijk vastgesteld, dus mensen moeten zich maar niet aanstellen, en neurologische en fysieke kenmerken dienen genegeerd te worden.

Ook ADHD is gewoon een aandoening. Eén die weliswaar nu volop in the picture staat, waardoor een heleboel ouders hun eigen falen met Ritalinnetjes wegwerken, maar er is weldegelijk sprake van een neurologische stoornis bij de mensen die er écht last van hebben.

Kwestie van verder willen kijken, en grote generaliseringen vermijden. Maar hey. Fok.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  Moderator zondag 21 oktober 2007 @ 22:52:37 #39
5428 crew  miss_sly
pi_54079106
quote:

[..]

Beknelde zenuwen bijvoorbeeld zijn natuurlijk gewoon aan te tonen.
pi_54079211
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat zegt Stali, mijn vrouw, ook idd.
Is aan te tonen op foto's. De 3 delen waaruit het bekken bestaat is te veel speling tussen te zien, dat komt omdat de banden zodanig ' verweekt' zijn die het bekken normaliter bij elkaar houden.
pi_54079242
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:50 schreef Nosh het volgende:
Wel leuk, die kromme redenaties: het wordt makkelijk vastgesteld, dus mensen moeten zich maar niet aanstellen, en neurologische en fysieke kenmerken dienen genegeerd te worden.

Ook ADHD is gewoon een aandoening. Eén die weliswaar nu volop in the picture staat, waardoor een heleboel ouders hun eigen falen met Ritalinnetjes wegwerken, maar er is weldegelijk sprake van een neurologische stoornis bij de mensen die er écht last van hebben.

Kwestie van verder willen kijken, en grote generaliseringen vermijden. Maar hey. Fok.
Dat kan een aandoening zijn idd; maar waarom pakweg 30 of 40 jaar geleden niet? Toen moet het er oom geweest zijn toch? Wat werd er met die ADHD kinderen gedaan? Allemaal naar de lom- of blo-school?

Wat gebeurde er pakweg 40 jaar geleden met bekkeninstabiliteit, whiplashm hyperventilatie?

Waar waren de hoogbegaafde kinderen???
I´m back.
pi_54079246
quote:

Dat kan een aandoening zijn idd; maar waarom pakweg 30 of 40 jaar geleden niet? Toen moet het er ook geweest zijn toch? Wat werd er met die ADHD kinderen gedaan? Allemaal naar de lom- of blo-school?

Wat gebeurde er pakweg 40 jaar geleden met bekkeninstabiliteit, whiplashm hyperventilatie?

I´m back.
pi_54079250
quote:

Dat kan een aandoening zijn idd; maar waarom pakweg 30 of 40 jaar geleden niet? Toen moet het er ook geweest zijn toch? Wat werd er met die ADHD kinderen gedaan? Allemaal naar de lom- of blo-school?

Wat gebeurde er pakweg 40 jaar geleden met bekkeninstabiliteit, whiplash hyperventilatie?

I´m back.
  zondag 21 oktober 2007 @ 23:00:09 #44
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_54079252
Het is wel zodat een aantal van dit soort aandieningen voor bepaalde mensen ziektewinst met zich meebrengt. Mensen die niet zelfstandig willen zijn, die niet willen werken, thuis willen zitten, die hun werk niet meer aankunnen. Een aandoening als bekkeninstabiliteit, fibromyalgie of een burnout zorgen voor aandacht, zorg, medicatie, een uitkering. Er zijn mensen die dit (al dan niet onbewust) een verademing vinden.
pi_54079258
Bekkeninstabiliteit lijkt me gewoon lichamelijk, whiplash ook, beide hebben over het algemeen een duidelijke lichamelijke oorzaak, kan wel zijn dat iemands psychische gesteldheid de klachten of het genezingsproces beinvloedt natuurlijk maar dat is bij alles zo.

RSI lijkt ook totaal lichamelijk, maar ik vond het wel frappant dat een vriendin die echt alles had geprobeerd, van aangepast bureau en aangepaste muis en noem het allemaal maar op, tot yoga en acupunctuur, en die echt zo goed als niets meer kon met haar armen en echt ontzettende pijn had, geen aanstellerij, ze verging echt van de pijn....dat die klachten zo goed als geheel verdwenen toen ze ontslag nam en ergens anders gaan werken waar ze OOK het grootste deel van de dag achter een PC zit, waar geen aangepast bureau of aangepast toetsenbord is, maar waar de werksfeer gewoon veel prettiger is en de werkdruk lager. Ze zat op haar vorige werk kennelijk gewoon onbewust totaal verkrampt achter haar bureau en daar hielp helemaal niets aan. Ze voelde zich er niet lekker, en dat vertaalde zich in lichamelijke klachten. Echt heel ernstige lichamelijke klachten, maar wel grotendeels met een psychische oorzaak.
pi_54079334
quote:

Hopen dat jij lekker rsi whiplash en bekkeninstabiliteit tegelijk krijgt. Kijken als je er dan nog zo makkelijk over doet idioot.
pi_54079367
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 23:00 schreef Aventura het volgende:
Het is wel zodat een aantal van dit soort aandieningen voor bepaalde mensen ziektewinst met zich meebrengt. Mensen die niet zelfstandig willen zijn, die niet willen werken, thuis willen zitten, die hun werk niet meer aankunnen. Een aandoening als bekkeninstabiliteit, fibromyalgie of een burnout zorgen voor aandacht, zorg, medicatie, een uitkering. Er zijn mensen die dit (al dan niet onbewust) een verademing vinden.
Ja, zeker, zie ook dat RSIverhaal dat ik postte: als je je ergens al niet lekker voelt kunnen klachten die op zich lichamelijk zijn (RSI, whiplash) en die bij prettiger werkomstandigheden beperkte klachten zouden zijn gebleven, als veel ernstiger worden ervaren dan ze anders zouden zijn ervaren, en als het klachten zijn die sowieso stressgerelateerd zijn, kunnen ze nog daadwerkelijk verergeren ook.

Als je het toch al maar ternauwernood uithoudt op je werk en het altijd al als erg zwaar ervoer, is een klein beetje lichamelijke klacht al genoeg om je werk echt niet meer aan te kunnen, in elk geval voor je gevoel.
pi_54079452
Vandaag zag ik een interview terug met Auke van der Woud (hoogleraar architectuur- en stedenbouwgeschiedenis). Hij heeft een boek geschreven over het ontstaan van de moderne wereld in Nederland: periode 1850-1914.

Hij zegt in dat interview dat medici rond 1900 allerlei nieuwe ziekten signaleerden die zij indeelden onder de noemer: hysterie. Ook kwamen nieuwe ziekten voor of leken bepaalde ziekten ineens meer voor te komen, zoals hartklachten. Dit werd toegeschreven aan de toegenomen industrialisering, de snelle veranderingen rond die tijd, de stortvloed aan informatie die de mensen toen ineens over zich heen kregen.

Vergeleken met nu, is die 'stortvloed aan informatie' rond 1900 natuurlijk gering, maar het gaat hier om de beleving van de mens. In een tijd waarin veel gebeurt en verandert, zijn er veel mensen die geestelijk proberen hiermee om te gaan maar moeite daarmee hebben. De wereld gaat te snel, te hard, mensen kunnen het niet bijbenen. Dit levert stress op en dat uit zich in 'nieuwe ziekten'. Dat was althans wat Auke van der Woud zei. Het interessante was dat dit rond 1900 dus ook het geval was: de opkomst van 'nieuwerwetse ziekten' en dat deskundigen daar toen ook over schreven.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_54079491
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat kan een aandoening zijn idd; maar waarom pakweg 30 of 40 jaar geleden niet? Toen moet het er oom geweest zijn toch? Wat werd er met die ADHD kinderen gedaan? Allemaal naar de lom- of blo-school?

Betere medische kennis, ontwikkelingen in de psychologie (en die volgen er nog meer, geen vakgebied waar nog zo veel onbekend is door logische beperkingen als de psychologie), en inderdaad, een veranderende mentaliteit.

Aantonen kan ik het niet, maar er zal ongetwijfeld sprake geweest zijn van een 'niet zeuren, maar doen'-mentaliteit, en als je niet meekwam door onbekende oorzaken restte er een enkeletje fabriekswerk.
Maar bedenk, tot voor kort (en dan hebben we het letterlijk over decennia) werd er nog gedacht dat het lossnijden van beide hersenhelften een effectieve oplossing tegen dingen als schizofrenie was. .
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_54079520
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 21:56 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Ik heb zelf dan fybromyalgie en voordat ik de diagnose kreeg had ik er nog nooit van gehoord, en het is net als ME slopend.
ik ben ook na een drukke dag, dagen bezig om weer wat de oude te worden, dus het is geen onzin.

Omdat het niet makkelijk aan te tonen valt, doet men het als onzin af, maar die mensen moesten het eens maar zelf aan de lijve meemaken hoe dat voelt. dan piepen ze wel anders.
Follow your heart and your dreams won't be far behind
Life is too short to wake up with regrets. So love the people who treat you right. Forget about the ones who don’t. If you get a second chance, grab it!
  zondag 21 oktober 2007 @ 23:18:49 #51
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_54079581
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 23:08 schreef thaleia het volgende:

[..]

Ja, zeker, zie ook dat RSIverhaal dat ik postte: als je je ergens al niet lekker voelt kunnen klachten die op zich lichamelijk zijn (RSI, whiplash) en die bij prettiger werkomstandigheden beperkte klachten zouden zijn gebleven, als veel ernstiger worden ervaren dan ze anders zouden zijn ervaren, en als het klachten zijn die sowieso stressgerelateerd zijn, kunnen ze nog daadwerkelijk verergeren ook.

Als je het toch al maar ternauwernood uithoudt op je werk en het altijd al als erg zwaar ervoer, is een klein beetje lichamelijke klacht al genoeg om je werk echt niet meer aan te kunnen, in elk geval voor je gevoel.
Ik zie het op mijn werk ook. Momenteel zitten er 3 van de 10 in mijn team thuis. Allemaal een jaar of 45-50. Een burn-out, een RSI, een combi rugklachten/burn-out. Toevallig allemaal mensen die 1,5 uur van kantoor af wonen en die het werk al jaren doen. Ik zie bij alledrie heel duidelijk een verband tussen hun werksituatie en hun aandoening.
Wij zitten met zijn allen te buffelen, zij zitten allemaal 3 functieschalen hoger lekker thuis te cashen. En waarom? Omdat het hier kan. In andere landen verman je je gewoon of laat je je omscholen of wat dan ook. Soms denk ik ook dat de sociale voorzieningen en riante arbeidsvoorwaarden van werkgevers dit soort aandoeningen in stand houden.
pi_54079730
Ja, maar zij ervaren dit dus zelf absoluut niet als 'lekker zitten te cashen'. Ze kunnen het voor hun gevoel echt niet meer aan. En in dit land is het dan inderdaad zo dat je niet op je 45e nog van baan gaat veranderen (ook omdat dat niet altijd zo gemakkelijk gaat op die leeftijd), zoals die jonge vriendin van me dus wel deed waarmee ze direct van het grootste deel van haar klachten af was.

Ik ben zelf trouwens ook eens licht overspannen thuis komen te zitten van mijn werk en had een traject kunnen ingaan van jarenlang gedoe met bedrijfsartsen en begeleiding en reintegreren en noem het allemaal maar op, maar gelukkig was ik jong genoeg en vrij genoeg (ben je gebonden aan een hypotheek en moet je drie kinderen voeden dan ligt het allemaal toch wat anders) om gewoon van baan te veranderen, waarmee ik direct van alle klachten af was, want die kwamen gewoon door de werksituatie.
pi_54079755
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 23:18 schreef Aventura het volgende:

Ik zie het op mijn werk ook. Momenteel zitten er 3 van de 10 in mijn team thuis. Allemaal een jaar of 45-50. Een burn-out, een RSI, een combi rugklachten/burn-out. Toevallig allemaal mensen die 1,5 uur van kantoor af wonen en die het werk al jaren doen. Ik zie bij alledrie heel duidelijk een verband tussen hun werksituatie en hun aandoening.
Wij zitten met zijn allen te buffelen, zij zitten allemaal 3 functieschalen hoger lekker thuis te cashen. En waarom? Omdat het hier kan. In andere landen verman je je gewoon of laat je je omscholen of wat dan ook. Soms denk ik ook dat de sociale voorzieningen en riante arbeidsvoorwaarden van werkgevers dit soort aandoeningen in stand houden.
Je kunt het toeschrijven aan een systeem, maar uiteindelijk komt het er dus op neer dat heel veel mensen alleen maar werken om brood op de plank te krijgen, niet omdat er enige werkelijke bezieling in zit. Dat je zo wilt leven, is een keuze, maar wel een heel trieste.
pi_54079871
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 23:26 schreef mane het volgende:

[..]

Je kunt het toeschrijven aan een systeem, maar uiteindelijk komt het er dus op neer dat heel veel mensen alleen maar werken om brood op de plank te krijgen, niet omdat er enige werkelijke bezieling in zit. Dat je zo wilt leven, is een keuze, maar wel een heel trieste.
nou ik denk niet dat het voor een ieder een keuze is, hoor.
  zondag 21 oktober 2007 @ 23:35:21 #55
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_54079934
Het is heel triest dat je je zo rot kunt voelen door je beroepskeuze/werksituatie. En ik geloof heus niet dat zij elke maand denken: ha, weer een dik maandsalaris erbij terwijl ik op de bank zit. Maar dat zulke situaties jaren duren, dat kan er bij mij gewoon niet in. Zelfs op je 45ste kun je nog van alles doen, als je maar wilt. Ik denk dat als een burnout langer dan een half jaartje duurt, dat er dan sowieso meer mis met je is...Dan ligt het ook aan je karakter/mentaliteit. Je wilt toch midden in het leven staan, contact, respect? Als ik naar die ene gast kijk dan denk ik, hoe kun jij dit accepteren?? 50 jaar, echtgenoot en vader, en dan een paar uurtjes op therapeutische basis op het werk komen, waar je dan een paar mailtjes behandelt en dan daarna weer naar huis gaat?
Dan denk ik bij mezelf, dat kan je toch niet willen en je doet dan toch alles om er bovenop te komen? Maar blijkbaar zijn er ook mensen die het wel prima vinden en de ontstane situatie in stand houden.
pi_54079968
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 23:31 schreef milagro het volgende:

nou ik denk niet dat het voor een ieder een keuze is, hoor.
Het is volgens mij het verschil tussen echt bewust zelf leven, of geleefd worden.
pi_54080092
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 23:13 schreef mane het volgende:
Vandaag zag ik een interview terug met Auke van der Woud (hoogleraar architectuur- en stedenbouwgeschiedenis). Hij heeft een boek geschreven over het ontstaan van de moderne wereld in Nederland: periode 1850-1914.

Hij zegt in dat interview dat medici rond 1900 allerlei nieuwe ziekten signaleerden die zij indeelden onder de noemer: hysterie. Ook kwamen nieuwe ziekten voor of leken bepaalde ziekten ineens meer voor te komen, zoals hartklachten. Dit werd toegeschreven aan de toegenomen industrialisering, de snelle veranderingen rond die tijd, de stortvloed aan informatie die de mensen toen ineens over zich heen kregen.

Vergeleken met nu, is die 'stortvloed aan informatie' rond 1900 natuurlijk gering, maar het gaat hier om de beleving van de mens. In een tijd waarin veel gebeurt en verandert, zijn er veel mensen die geestelijk proberen hiermee om te gaan maar moeite daarmee hebben. De wereld gaat te snel, te hard, mensen kunnen het niet bijbenen. Dit levert stress op en dat uit zich in 'nieuwe ziekten'. Dat was althans wat Auke van der Woud zei. Het interessante was dat dit rond 1900 dus ook het geval was: de opkomst van 'nieuwerwetse ziekten' en dat deskundigen daar toen ook over schreven.
Ja, dat is vrij vertaald ook de theorie die de rondte doet rondom de heksenjacht in bijv. Salem, New England begin 17de eeuw. Mensen die de nieuwe tijd wel konden bijbenen, werden door mensen die de nieuwe tijd niet konden bijbenen ervan beschuldigd heksen te zijn. Of bedoel je dat niet precies?
I´m back.
pi_54080177
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 23:36 schreef mane het volgende:

[..]

Het is volgens mij het verschil tussen echt bewust zelf leven, of geleefd worden.
nou zeg, mensen die hun land verlaten om elders werk te zoeken en daar in de laagst betaalde baantjes terecht komen, maar zo tenminste iets verdienen om hun gezin te onderhouden, mensen die nu eenmaal niet de geestelijke capaciteiten hebben om bepaalde opleidingen te volgen, en dus ook niet de ruime keuze hebben die een hoger opgeleide wel heeft... mensen die niet gezegend zijn met een specifiek talent waar ook nog eens geld mee te verdienen is, mensen die door omstandigheden de luxe niet hebben te kunnen kiezen wat ze willen, maar nemen wat kán, etc etc

soms moet er gewoon brood op de plank komen, en is wat jij écht wil gewoon even of langer dan even niet de prioriteit.
betekent niet dat je niet bewust leeft.
pi_54080251
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 23:41 schreef Ryan3 het volgende:

Ja, dat is vrij vertaald ook de theorie die de rondte doet rondom de heksenjacht in bijv. Salem, New England begin 17de eeuw. Mensen die de nieuwe tijd wel konden bijbenen, werden door mensen die de nieuwe tijd niet konden bijbenen ervan beschuldigd heksen te zijn. Of bedoel je dat niet precies?
Die theorie ken ik niet, maar dat er allerlei psychische en fysieke bijverschijnselen optreden wanneer een samenleving snel moderniseert/verandert en dat dit een druk legt op mensen, lijkt mij eigenlijk wel logisch. Als dan blijkt dat dit eerder in de geschiedenis al eens is gebeurd, dan vind ik dat wel verhelderend. Van der Woud schrijft ook in zijn boek dat Nederland weliswaar laat, maar wel heel snel industrialiseerde. De snellere communicatie die daarmee gepaard ging (meer mobiliteit etc.) vond hij vergelijkbaar met de internetrevolutie in de jaren negentig. Grappig is dat medici het toen dus afdeden onder de noemer: hysterie. . In de zeventiende eeuw noemde ze het nog hekserij blijkbaar, en nu zeggen we: burned-out? Zoiets? Het is waarschijnlijk te kort door de bocht.
pi_54080281
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 23:18 schreef Aventura het volgende:

[..]

Je ervaart je baan als 'met z'n allen buffelen'?
I´m back.
pi_54080363
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 23:47 schreef mane het volgende:

[..]

Die theorie ken ik niet, maar dat er allerlei psychische en fysieke bijverschijnselen optreden wanneer een samenleving snel moderniseert/verandert en dat dit een druk legt op mensen, lijkt mij eigenlijk wel logisch. Als dan blijkt dat dit eerder in de geschiedenis al eens is gebeurd, dan vind ik dat wel verhelderend. Van der Woud schrijft ook in zijn boek dat Nederland weliswaar laat, maar wel heel snel industrialiseerde. De snellere communicatie die daarmee gepaard ging (meer mobiliteit etc.) vond hij vergelijkbaar met de internetrevolutie in de jaren negentig. Grappig is dat medici het toen dus afdeden onder de noemer: hysterie. . In de zeventiende eeuw noemde ze het nog hekserij blijkbaar, en nu zeggen we: burned-out? Zoiets? Het is waarschijnlijk te kort door de bocht.
Zou kunnen.
Overigens die theorie heb ik tijdens het begin van mijn studie 1980-81-82 al gehoord hoor. Maar de connectie met de digitale revolutie, die nu speelt, maar begin jaren 80 obviously nog niet, heb ik zelf nog niet gelegd. Dus interessant aspect.
I´m back.
pi_54080467
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 23:44 schreef milagro het volgende:

nou zeg, mensen die hun land verlaten om elders werk te zoeken en daar in de laagst betaalde baantjes terecht komen, maar zo tenminste iets verdienen om hun gezin te onderhouden, mensen die nu eenmaal niet de geestelijke capaciteiten hebben om bepaalde opleidingen te volgen, en dus ook niet de ruime keuze hebben die een hoger opgeleide wel heeft...
Je land verlaten om elders een nieuw bestaan op te bouwen, is toch een heel bewuste keuze. Dat doe je niet zomaar, daar denk je over na. Volgens mij zie je weinig kersverse immigranten met burned-out klachten e.d. Daar kan al een verband tussen zitten. Theodore Dalrymple heeft daar volgens mij ook over geschreven. Het was simplistisch om te doen alsof je alleen uit werk die bezieling haalt: wat ik bedoelde is dat veel mensen sowieso geen bezieling in hun leven ervaren; geen betekenis; geen gedrevenheid. Als je structureel een soort leegte ervaart, leidt dat volgens mij tot veel psychische en fysieke klachten. Volgens mij is dat een belangrijk verschijnsel in onze samenleving. Er ligt een grote druk op mensen om iets te worden of te presteren, een huis te kopen etc. Uiteindelijk komt het er dan op neer dat je jezelf hebt klemgezet en ver bent afgedreven van wie je werkelijk bent of wat je wilt zijn. Dan heb je dus weinig écht bewuste keuzes gemaakt in je leven. Dat vind ik persoonlijk heel triest, en dat bedoel ik níet als een verwijt naar andere mensen toe.

Je kan dat aan een systeem toeschrijven, maar ik denk dat het uiteindelijk ligt bij de mensen zelf. Zij maken het systeem.
pi_54080567
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 23:56 schreef mane het volgende:

[..]

Je land verlaten om elders een nieuw bestaan op te bouwen, is toch een heel bewuste keuze. Dat doe je niet zomaar, daar denk je over na. Volgens mij zie je weinig kersverse immigranten met burned-out klachten e.d. Daar kan al een verband tussen zitten. Theodore Dalrymple heeft daar volgens mij ook over geschreven. Het was simplistisch om te doen alsof je alleen uit werk die bezieling haalt: wat ik bedoelde is dat veel mensen sowieso geen bezieling in hun leven ervaren; geen betekenis; geen gedrevenheid. Als je structureel een soort leegte ervaart, leidt dat volgens mij tot veel psychische en fysieke klachten.Volgens mij is dat een belangrijk verschijnsel in onze samenleving. Er ligt een grote druk op mensen om iets te worden of te presteren, een huis te kopen etc. Uiteindelijk komt het er dan op neer dat je jezelf hebt klemgezet en ver bent afgedreven van wie je werkelijk bent of wat je wilt zijn. Dan heb je dus weinig écht bewuste keuzes gemaakt in je leven. Dat vind ik persoonlijk heel triest, en dat bedoel ik níet als een verwijt naar andere mensen toe.

Je kan dat aan een systeem toeschrijven, maar ik denk dat het uiteindelijk ligt bij de mensen zelf. Zij maken het systeem.
Dus in a way is onze samenleving zoals bijv. Rippenburg beweert decadent en dit leidt tot dit soort in wezen ingebeelde ziekten? Degenen die de boel kunnen bijbenen zijn dan minder vatbaar voor dat soort ziekten?
I´m back.
pi_54080748
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 23:56 schreef mane het volgende:

[..]

Je land verlaten om elders een nieuw bestaan op te bouwen, is toch een heel bewuste keuze. Dat doe je niet zomaar, daar denk je over na. Volgens mij zie je weinig kersverse immigranten met burned-out klachten e.d. Daar kan al een verband tussen zitten. Theodore Dalrymple heeft daar volgens mij ook over geschreven. Het was simplistisch om te doen alsof je alleen uit werk die bezieling haalt: wat ik bedoelde is dat veel mensen sowieso geen bezieling in hun leven ervaren; geen betekenis; geen gedrevenheid. Als je structureel een soort leegte ervaart, leidt dat volgens mij tot veel psychische en fysieke klachten. Volgens mij is dat een belangrijk verschijnsel in onze samenleving. Er ligt een grote druk op mensen om iets te worden of te presteren, een huis te kopen etc. Uiteindelijk komt het er dan op neer dat je jezelf hebt klemgezet en ver bent afgedreven van wie je werkelijk bent of wat je wilt zijn. Dan heb je dus weinig écht bewuste keuzes gemaakt in je leven. Dat vind ik persoonlijk heel triest, en dat bedoel ik níet als een verwijt naar andere mensen toe.

In NL zag je bij de eerste lichting immigranten juist veel uitval, al vrij snel ook en voor lange duur.

Alles is ene keuze, ja, maar niet iedereen krijgt een even groot aanbod aan keuzes, en zoals ik al zei, als er brood op de plank moet komen en het enige werk is kutwerk, dan doe je dat, jij noemt dat een keuze, ik noem dat geen keuze hebben.

maar maakt ook niet uit, langdurig werken zonder plezier in je werk of met wie je werkt, breekt op ja, zeker als je buiten het werk dat niet kan compenseren.
pi_54080783
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:01 schreef Ryan3 het volgende:

Dus in a way is onze samenleving zoals bijv. Rippenburg beweert decadent en dit leidt tot dit soort in wezen ingebeelde ziekten? Degenen die de boel kunnen bijbenen zijn dan minder vatbaar voor dat soort ziekten?
Dat denk ik wel ja. Technologische vernieuwing, de postmoderne samenleving, individualisme, de zeer hoge mate van verstedelijking, druk om te presteren, het hedonisme, doorgeslagen materialisme en de decadentie. Er zijn al meerdere intellectuelen die volgens mij hebben gewezen op de groeiende kloof tussen degenen die zich hierin staande kunnen houden en degenen die dat niet lukt.
pi_54080835
Schopje naar R&P.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_54080939
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:11 schreef mane het volgende:

[..]

Dat denk ik wel ja. Technologische vernieuwing, de postmoderne samenleving, individualisme, de zeer hoge mate van verstedelijking, druk om te presteren, het hedonisme, doorgeslagen materialisme en de decadentie. Er zijn al meerdere intellectuelen die volgens mij hebben gewezen op de groeiende kloof tussen degenen die zich hierin staande kunnen houden en degenen die dat niet lukt.
En allochtonen uit een overwegend plattelandscultuur, van oorsprong ver weg van het Westerse, hebben het dan in feite extra moeilijk?
I´m back.
pi_54081047
quote:

[..]

RSI heeft geen reet te maken met computerwerk. Het is een verzamelnaam voor allerhande aandoeningen aan de armen/pols/schouder, veroorzaakt door (te) intensief belasten: het komt dan ook veel voor bij bv bouwvakkers; en inderdaad ook bij mensen die veel computerwerk doen.
pi_54081049
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:09 schreef milagro het volgende:

[..]

In NL zag je bij de eerste lichting immigranten juist veel uitval, al vrij snel ook en voor lange duur.

Alles is ene keuze, ja, maar niet iedereen krijgt een even groot aanbod aan keuzes, en zoals ik al zei, als er brood op de plank moet komen en het enige werk is kutwerk, dan doe je dat, jij noemt dat een keuze, ik noem dat geen keuze hebben.

maar maakt ook niet uit, langdurig werken zonder plezier in je werk of met wie je werkt, breekt op ja, zeker als je buiten het werk dat niet kan compenseren.
De eerste lichting immigranten zal daar minder mee te maken hebben gehad, vermoed ik. Tegenwoordig wrs veel meer; indachtig hoe de gemiddelde Nederlander over hen oordeelt (op fora bijv.). .
I´m back.
  maandag 22 oktober 2007 @ 00:24:47 #70
78498 classpc
I don't like change
pi_54081063
tvp
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_54081100
Die kloof is interessant, en ook het feit dat er in die eerdere aangehaalde periodes nog niet zo'n riant uitkeringenstelsel was. Wat moesten de mensen die het allemaal niet konden bijbenen dan toen? Werden die door familie en vrienden onderhouden ("tja neef Jaap is nu eenmaal een beetje raar en niet geschikt om te werken", "nicht Josefien is nu eenmaal altijd ziek, ze heeft een zwak gestel")? Vervangen de uitkeringen van nu het sociale netwerk van toen?

Of hadden ze noodgedwongen, omdat er toch brood op de plank moest, een baan die heel weinig energie vergde? Simpele, niet al te drukke, werkzaamheden in een magazijn of een fabriek....vervangen de uitkeringen van nu de simpele baantjes van toen?

En de onverklaarbare ziektes van toen zijn kennelijk weer verdwenen, kunnen we ervan uitgaan dat de huidige generatie jongeren die van jongs af aan al vertrouwd is met bijv. de informatie-overvloed van radio, tv en internet, het jachtige leven, de zapcultuur, de huidige 'vage' ziektes niet meer zal hebben, of in veel mindere mate?
pi_54081104
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:23 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

RSI heeft geen reet te maken met computerwerk. Het is een verzamelnaam voor allerhande aandoeningen aan de armen/pols/schouder, veroorzaakt door (te) intensief belasten: het komt dan ook veel voor bij bv bouwvakkers; en inderdaad ook bij mensen die veel computerwerk doen.
Ja, er was een hoogtepunt met die klachten rond 2000, tegenwoordig neemt het af. Dat is vreemd; veel meer mensen sjouwen tijdens hun werk en buiten hun werk intensief met een pc. Eigenlijk zou nu sprake moeten zijn van een endemie, dat is niet zo... Gek toch?
I´m back.
pi_54081130
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:27 schreef thaleia het volgende:
Die kloof is interessant, en ook het feit dat er in die eerdere aangehaalde periodes nog niet zo'n riant uitkeringenstelsel was. Wat moesten de mensen die het allemaal niet konden bijbenen dan toen? Werden die door familie en vrienden onderhouden ("tja neef Jaap is nu eenmaal een beetje raar en niet geschikt om te werken", "nicht Josefien is nu eenmaal altijd ziek, ze heeft een zwak gestel")? Vervangen de uitkeringen van nu het sociale netwerk van toen?

Of hadden ze noodgedwongen, omdat er toch brood op de plank moest, een baan die heel weinig energie vergde? Simpele, niet al te drukke, werkzaamheden in een magazijn of een fabriek....vervangen de uitkeringen van nu de simpele baantjes van toen?

En de onverklaarbare ziektes van toen zijn kennelijk weer verdwenen, kunnen we ervan uitgaan dat de huidige generatie jongeren die van jongs af aan al vertrouwd is met bijv. de informatie-overvloed van radio, tv en internet, het jachtige leven, de zapcultuur, de huidige 'vage' ziektes niet meer zal hebben, of in veel mindere mate?
Enig idee wat de onverklaarbare ziekten van 'toen' waren dan?
I´m back.
pi_54081294
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:14 schreef Emel het volgende:
Schopje naar R&P.
---> WFL?
Of terug?
I´m back.
pi_54081319
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat gebeurde er pakweg 40 jaar geleden met bekkeninstabiliteit, whiplash hyperventilatie?

Tegen ADHD bestond een effectieve behandelwijze met liniaal en de HBS was niet zo'n maaiveld als het huidige VWO dus de HB'ers kwamen vanzelf wel goed terecht.
pi_54081350
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:23 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De eerste lichting immigranten zal daar minder mee te maken hebben gehad, vermoed ik. Tegenwoordig wrs veel meer; indachtig hoe de gemiddelde Nederlander over hen oordeelt (op fora bijv.). .
jammer joh, die kant gaan we niet op...

er zijn veel gastarbeiders al snel in de WAO terecht gekomen, mede omdat ze in eerste instantie hier alleen zaten, er dus geen 'compensatie' was na het geestdodende werk, eenzaamheid, heimwee, eentonig bestaan zijn nu net niet wat je moet hebben na het al inspiratieloze werk.

suf/saai werk is best vol te houden mits er een rijk /leuk sociaal leven tegenover staat, en zo zal inspirerend werk ook niet genoeg zijn als het privé niet klopt.
pi_54081396
Ik denk dat het echte ziekten zijn maar dat ze teveel gehyped worden waardoor mensen zich wellicht zieker gaan voelen dan ze daadwerkelijk zijn. Ze gaan erover lezen en plakken zichzelf het stempel 'chronisch en ongeneselijk ziek' op en gaan zich daarnaar gedragen.

Daarnaast denk ik dat dit soort diagnoses te makkelijk gegeven worden. Als ik zie hoeveel jonge vrouwen van de huisarts het stempel fibromyalgie krijgen als ze een aantal malen met klachten langs komen die de huisarts niet 1-2-3 van verklaren valt mijn bek soms open. Geen verder onderzoek, geen therapie maar simpelweg de diagnose fibromyalgie en het advies om er maar het een en ander over te lezen op internet en ermee te leren leven. Waardeloos.
Die meiden gaan het internet op en lezen het ene horror verhaal na het andere over mensen die in rolstoelen belanden en geven de hoop en de moed op dat zij ooit nog een normaal leven zullen hebben terwijl fibromyalgie vaak heel goed te bestrijden is door een combinatie van lichamelijke training en psychische hulp.
Daarnaast zie ik dat bij een deel van die vrouwen later alsnog blijkt dat er toch iets anders aan de hand was. MS, reuma of erger terwijl daar helemaal niet naar gekeken is. Een ander deel geneest spontaan en heeft een aantal maanden of jaren later nergens meer last van.

Verder denk ik dat instelling en karakter een grote rol spelen. Als je kijkt naar verschillende aandoeningen zie je globale karakterverschillen en duidelijk verschil in hoe mensen met hun aandoening omgaan. Mensen met fibromyalgie zijn over het algemeen (jaja, generalisatie) mensen die zich meer richten op wat ze niet kunnen, op wat ze moeten missen, op hoe ziek ze zijn en hoeveel medicijnen ze gebruiken in vergelijking met anderen en daar lijkt een bepaalde status aan te hangen. Degene met de meeste medicijnen en de meeste beperkingen kan zich wentelen in het medelijden én de bewondering voor hoe ze dit dragen van de rest van de groep en de omgeving en dus loont het om ziek te zijn. De zogenaamde positieve ziektewinst.
Wellicht speelt hier ook mee dat dit soort aandoeningen niet of nauwelijks aan te tonen zijn en door de omgeving nog wel eens als niet bestaand afgedaan worden. Ik kan me voorstellen dat iemand de nadruk gaat leggen op dingen die hij niet kan in een omgeving die geen rekening houdt met zijn of haar klachten en deze zelfs helemaal niet erkent terwijl het wel als heel reëel ervaren wordt.

En dan is er natuurlijk het deel dat helemaal nergens last van heeft of tijdelijk ergens last van heeft gehad maar waarvan de klachten allang weer over zijn maar die zo gewent zijn geraakt aan het ziek zijn en de positieve kanten ervan dat ze het vol blijven houden.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_54081414
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

---> WFL?
Of terug?
Geen WFL. Dit onderwerp past goed in R&P. 'Ziekte of hype?' Heeft veel met psychologie te maken.
pi_54081423
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, er was een hoogtepunt met die klachten rond 2000, tegenwoordig neemt het af. Dat is vreemd; veel meer mensen sjouwen tijdens hun werk en buiten hun werk intensief met een pc. Eigenlijk zou nu sprake moeten zijn van een endemie, dat is niet zo... Gek toch?
Denk ik niet... Het is wel degelijk waar dat aandoeningen die in het nieuws zijn vaker worden gediagnosticeerd. Ik denk dat daar een aantal factoren voor zijn aan te wijzen: a) mensen denken eerder: he dat kan ik wel eens hebben b) artsen zijn er meer op gespitst c) het is aantrekkelijk voor simulanten (die kiezen immers een ziekte die ze kennen en die op veel belangstelling mag rekenen), waarbij meespeelt dat RSI niet zo eenvoudig onomstotelijk is te diagnosticeren als een gebroken been. En verder is er nu ook veel meer aandacht voor RSI preventie, dat zal ook remmend werken.
pi_54081460
quote:

[..]

Mwah, met een zeis een weiland maaien is toch ook een vrij eentonige, repeterende en statische beweging. Je zou verwachten dat die boeren van vroeger dan ook allemaal aan de RSI waren.
pi_54081507
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:48 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Mwah, met een zeis een weiland maaien is toch ook een vrij eentonige, repeterende en statische beweging. Je zou verwachten dat die boeren van vroeger dan ook allemaal aan de RSI waren.
waren ze ms ook, maar het beestje had geen naam nog, en niemand ,ook de boeren zelf niet, hadden behoefte eraan het een naam te geven... ms werd het gewoon geaccepteerd , als een gegeven en klaar.
pi_54081511
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:45 schreef Emel het volgende:

[..]

Geen WFL. Dit onderwerp past goed in R&P. 'Ziekte of hype?' Heeft veel met psychologie te maken.
Lijkt me niet. Dit is veel meer een wetenschappelijke discussie (is het een echte ziekte?), ik zie daar weinig psychologie in.
pi_54081531
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:51 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Lijkt me niet. Dit is veel meer een wetenschappelijke discussie (is het een echte ziekte?), ik zie daar weinig psychologie in.
Het overlapt met alles. Ik kijk even.
pi_54081560
schopje richting WFL.
pi_54081581
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:48 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

En wie zegt dat ze dan niet hadden (let wel: de beste mensen werden ook een stuk minder oud, dus zo best was hun gezondheid niet...)? Verder is de druk nu natuurlijk hoger: even een paar minuten niets doen (wat een zeer effectief is in het voorkomen van RSI) is veelal niet meer mogelijk.
pi_54081628
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:44 schreef MinderMutsig het volgende:

Daarnaast denk ik dat dit soort diagnoses te makkelijk gegeven worden. Als ik zie hoeveel jonge vrouwen van de huisarts het stempel fibromyalgie krijgen als ze een aantal malen met klachten langs komen die de huisarts niet 1-2-3 van verklaren valt mijn bek soms open. Geen verder onderzoek, geen therapie maar simpelweg de diagnose fibromyalgie en het advies om er maar het een en ander over te lezen op internet en ermee te leren leven. Waardeloos.
Die meiden gaan het internet op en lezen het ene horror verhaal na het andere over mensen die in rolstoelen belanden en geven de hoop en de moed op dat zij ooit nog een normaal leven zullen hebben terwijl fibromyalgie vaak heel goed te bestrijden is door een combinatie van lichamelijke training en psychische hulp.
Ik heb mijn diagnose bij een reumatoloog gekregen en leuk is het zeker niet, als men zegt dat je er mee moet leren leven.
En dat op internet lezen heb ik in het begin gedaan, maar daar word men echt niet vrolijk van, daar was ik al gauw mee gekapt. moet je niet te veel doen, daar word je depri van.
Goed, ik weet nu wat ik heb en probeer met mijn klachten een normaal mogelijk leven te leiden.
quote:
Wellicht speelt hier ook mee dat dit soort aandoeningen niet of nauwelijks aan te tonen zijn en door de omgeving nog wel eens als niet bestaand afgedaan worden.
En daar kan ik me kwaad om maken. ik hoef geen medelijden, alleen dat men wat rekening met me houd ben ik al blij mee.
Gelukkig heb ik goeie vrienden om mij heen staan, die er wel rekening mee houden.
Life is too short to wake up with regrets. So love the people who treat you right. Forget about the ones who don’t. If you get a second chance, grab it!
pi_54081636
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:51 schreef milagro het volgende:

[..]

waren ze ms ook, maar het beestje had geen naam nog, en niemand ,ook de boeren zelf niet, hadden behoefte eraan het een naam te geven... ms werd het gewoon geaccepteerd , als een gegeven en klaar.
Ook een belangrijk punt denk ik. Het lijkt wel of mensen tegenwoordig denken dat het normaal is om compleet pijnloos door het leven te gaan maar sommige dingen leveren nu eenmaal wat ongemak op zonder dat je gelijk terminaal of chronisch ziek bent.
pi_54081649
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:56 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Verder is de druk nu natuurlijk hoger: even een paar minuten niets doen (wat een zeer effectief is in het voorkomen van RSI) is veelal niet meer mogelijk.
Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Wat zijn nou een paar minuten? Als je gewoon wat harder danwel langer doorwerkt in de rest van de tijd heb je die paar minuten ook weer ingehaald. Dat we het druk hebben zit allemaal tussen de oren.
pi_54081776
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 01:01 schreef thabit het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Wat zijn nou een paar minuten? Als je gewoon wat harder danwel langer doorwerkt in de rest van de tijd heb je die paar minuten ook weer ingehaald. Dat we het druk hebben zit allemaal tussen de oren.
Er zijn tal van banen waarin je weinig invloed hebt op je eigen tijdsindeling, maar waar je wel productie moet draaien. Die paar minuten rust worden dan veelal niet genomen, al dan niet onder invloed van een chef die dit als lanterfanten ziet. Dat druk hebben zit verder echt niet tussen de oren: als dat zo zou zijn zou het niet uit moeten maken hoe hard en veel je werkt, dat moet jij als wiskundige toch kunnen volgen. Ik zeg hiermee uiteraard niet dat er geen mensen zijn die zichzelf graag aanpraten dat ze het vreselijk druk hebben, waar dat objectief niet zo is.
pi_54081781
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:44 schreef MinderMutsig het volgende:
Als ik zie hoeveel jonge vrouwen van de huisarts het stempel fibromyalgie krijgen als ze een aantal malen met klachten langs komen die de huisarts niet 1-2-3 van verklaren valt mijn bek soms open. Geen verder onderzoek, geen therapie maar simpelweg de diagnose fibromyalgie en het advies om er maar het een en ander over te lezen op internet en ermee te leren leven. Waardeloos.
Naar mijn weten kan fibromyalgie alleen door een reumatoloog vastgesteld worden

Fibromyalgie is ook een reumatische aandoening die door de WHO als een officiele vorm van reuma is erkend.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2007 01:11:22 ]
pi_54081938
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 01:10 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Naar mijn weten kan fibromyalgie alleen door een reumatoloog vastgesteld worden

Fibromyalgie is ook een reumatische aandoening die door de WHO als een officiele vorm van reuma is erkend.
Nee hoor, huisartsen strooien ook lustig in het rond met die diagnose.
pi_54081981
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 01:20 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Nee hoor, huisartsen strooien ook lustig in het rond met die diagnose.
bijzonder aangezien het toch iets is wat alleen door een reumatoloog kan worden vastgesteld

Hoiii btw
pi_54082042
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 01:10 schreef SeaOfLove het volgende:

Dat wist ik nog niet?
pi_54082068
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 01:30 schreef JediMasterLucia het volgende:

[..]

Dat wist ik nog niet?
Is al aardig wat jaren zo
pi_54082435
TVP um even.
pi_54083281
Hmm, ik ga niet oordelen over dit soort zaken. Ik heb al moeite genoeg om te begrijpen waarvoor ikzelf
zo nodig afgekeurd moest worden. En... uiteraard ervaring met het verschijnsel dat Jan en alleman er
ook een mening over ging vormen. Vaak een heleboel projectie en niet altijd even aangenaam.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_54083512
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 01:24 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

bijzonder aangezien het toch iets is wat alleen door een reumatoloog kan worden vastgesteld

Hoiii btw
Nou ja, iedere arts kan dat natuurlijk vaststellen, reumatologen bezitten geen bijzondere gaven o.i.d.
Het is wel zo dat je, om voor bepaalde vergoedingen, uitkeringen, hulpmiddelen en aanpassingen in aanmerking te komen, een verklaring van een reumatoloog nodig hebt.

Hoi terug
pi_54083572
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 08:43 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Nou ja, iedere arts kan dat natuurlijk vaststellen, reumatologen bezitten geen bijzondere gaven o.i.d.
Het is wel zo dat je, om voor bepaalde vergoedingen, uitkeringen, hulpmiddelen en aanpassingen in aanmerking te komen, een verklaring van een reumatoloog nodig hebt.

Hoi terug
Niet iedere arts kan dat vaststellen omdat, alvorens je Fibromyalgie kunt diagnosticeren, je andere reumatische aandoeningen hebt moeten uitsluiten. Een huisarts, bedrijfsarts etc. heeft niet de expertise om dat te doen.
  maandag 22 oktober 2007 @ 08:57:00 #99
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_54083637
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:08 schreef TNA het volgende:

Reageer niet zo overreacted, ik heb nergens gezegd dat alle ME'ers faken. Integendeel.
Sorry - ik meende dat uit je woorden af te leiden. Excuses.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_54083946
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 08:49 schreef starla het volgende:

[..]

Niet iedere arts kan dat vaststellen omdat, alvorens je Fibromyalgie kunt diagnosticeren, je andere reumatische aandoeningen hebt moeten uitsluiten. Een huisarts, bedrijfsarts etc. heeft niet de expertise om dat te doen.
Ik ben het met je eens hoor, ik weet alleen ook dat veel (huis)artsen vinden dat zij daar prima toe in staat zijn.
Vaak zonder zelfs maar bloed te laten prikken of een foto te laten maken.
Vrouw-> leeftijd 15-40 jaar-> pijnklachten-> geen trauma of aanwijsbare oorzaak-> beetje drukken op drukpunten-> fibromyalgie-> remedie: anti-depressiva en / of pijnstilling, leer er maar mee leven.
  Admin maandag 22 oktober 2007 @ 09:23:00 #101
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_54083988
Allereerst.. "Quest"
Ten tweede, "omdat de artsen zeggen dat het niet bestaat, bestaat het niet"
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Moderator maandag 22 oktober 2007 @ 09:48:01 #102
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_54084422
Ik snap het zowiezo niet zo goed, ik heb een kop-staart aanrijding gehad met iemand die achterop dook terwijl ik stilstond voor een oversteekplaats, tot twee keer toe in een jaar tijd
De tweede keer belandde ik in het ziekenhuis en kreeg daar na onderzoek van de dienstdoende arts een briefje mee waarop stond dat ik een whiplash had.
En ik kan je vertellen dat het voor een niet bestaande ziekte behoorlijk veel pijn doet. (understatement)
Nu ruim twee jaar verder is er over het algemeen redelijk mee te leven als ik rekening met mijn beperkingen houd.
Ik kan niet te zwaar tillen en ik kan niet boven mijn hoofd werken.

(verder inderdaad moeilijk kunnen concentreren, niet goed meer tegen harde geluiden kunnen, etc)
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Moderator maandag 22 oktober 2007 @ 09:54:47 #103
5428 crew  miss_sly
pi_54084524
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 09:48 schreef senesta het volgende:
Ik snap het zowiezo niet zo goed, ik heb een kop-staart aanrijding gehad met iemand die achterop dook terwijl ik stilstond voor een oversteekplaats, tot twee keer toe in een jaar tijd
De tweede keer belandde ik in het ziekenhuis en kreeg daar na onderzoek van de dienstdoende arts een briefje mee waarop stond dat ik een whiplash had.
En ik kan je vertellen dat het voor een niet bestaande ziekte behoorlijk veel pijn doet. (understatement)
Nu ruim twee jaar verder is er over het algemeen redelijk mee te leven als ik rekening met mijn beperkingen houd.
Ik kan niet te zwaar tillen en ik kan niet boven mijn hoofd werken.

(verder inderdaad moeilijk kunnen concentreren, niet goed meer tegen harde geluiden kunnen, etc)
Ik zat in een stilstaande auto waar een mercedes-busje met 80 km per uur achterop reed.
En ja, dan doet zo'n whiplash behoorlijk pijn, maar ik heb inmiddels nergens meer last van. Ik heb ongeveer een jaar gedaan wat de arts zei: rustig aan, luister naar je lichaam en als je moe bent of hoofdpijn krijgt, uitrusten. In het begin is dat vaker en dat werd steeds minder tot het over was. Alleen als ik te vaak achter elkaar in een heftige achtbaan ga waarbij mijn hoofd alle kanten op wordt gegooid, maar het zou me niets verbazen als ik daar ook last van zou hebben als ik niet dat ongeluk had gehad.

En het is maar net hoe je dingen bekijkt, denk ik wel eens. Jij noemt het "rekening houden met je beperkingen" maar dat heeft eigenlijk best een negatieve klank. Misschien dat dat ook een invloed heeft op hoe het verder met je gaat.
  Moderator maandag 22 oktober 2007 @ 09:57:47 #104
5428 crew  miss_sly
pi_54084558
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 09:23 schreef yvonne het volgende:
Allereerst.. "Quest"
Ten tweede, "omdat de artsen zeggen dat het niet bestaat, bestaat het niet"
Volgens mij stond er in de Quest dat als de artsen er geen fysieke oorzaak voor konden vinden, het geen lichamelijke ziekte is, maar een psychische aandoening. Nog steeds een ziekte, maar toch iets anders.
  maandag 22 oktober 2007 @ 10:04:25 #105
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54084653
Over Bekkeninstabiliteit.
Het is nou eenmaal feit dat dat de gewrichten van vrouwen weker worden tijdens de zwangerschap oiv hormonen. Dat moet ook wel, anders komt dat kind er echt niet uit gezien onze rare bouw tov het dragen en baren van een kind.
(Over dat verweken... je kan zelfs een schoenmaat groter overhouden aan een zwangerschap door dat verweken van de gewrichten.)

Dit verweken betekent dat er ook klachten kunnen ontstaan.
Waarom dat nu meer is dan vroeger heeft volgens mij te maken met het feit dan 'de mensch' tegenwoordig lichamelijk gewoon minder fit is dan pak 'em beet 40-60 jaar geleden. Mensen bewogen veel meer etc. etc. Dus eventuele veranderingen kunnen nu minder snel opgepakt worden door het natuurlijk spiercorset dat de mens heeft.

Ik heb geen BI, maar inmiddels wel een beetje (echt een klein beetje) last van mijn schaambotje, puur omdat de boel wat aan het verweken is. Niet zo'n tof gevoel en ik kan me voorstellen dat het echt superpijnlijk en vervelend is als je echt zware klachten hebt.
  Moderator maandag 22 oktober 2007 @ 10:11:55 #106
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_54084774
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 09:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik zat in een stilstaande auto waar een mercedes-busje met 80 km per uur achterop reed.
En ja, dan doet zo'n whiplash behoorlijk pijn, maar ik heb inmiddels nergens meer last van. Ik heb ongeveer een jaar gedaan wat de arts zei: rustig aan, luister naar je lichaam en als je moe bent of hoofdpijn krijgt, uitrusten. In het begin is dat vaker en dat werd steeds minder tot het over was. Alleen als ik te vaak achter elkaar in een heftige achtbaan ga waarbij mijn hoofd alle kanten op wordt gegooid, maar het zou me niets verbazen als ik daar ook last van zou hebben als ik niet dat ongeluk had gehad.

En het is maar net hoe je dingen bekijkt, denk ik wel eens. Jij noemt het "rekening houden met je beperkingen" maar dat heeft eigenlijk best een negatieve klank. Misschien dat dat ook een invloed heeft op hoe het verder met je gaat.
Ik heb vorige maand een poging gedaan om de wc te schilderen boven mijn hoofd en om zeven uur lag ik huilend in mijn bed, de pijn trok als een band om mijn hoofd, zo erg dat ik mijn ogen niet eens open kan houden
Als je dat steeds gebeurd als je die grens over gaat dan ga je daar op een gegeven moment rekening mee houden.
Overgens kreeg ik het ongeluk toen mijn dochtertje nog heel klein was, ik ontkwam er dus niet aan om haar op te moeten tillen en dergelijke.
En ja rekening houden ermee heeft misschien een negatieve klank maar het is ook niet echt een positief iets.
Het punt dat het minder werd heb ik gehad dat mijn dochtertje ouder werd en minder getild en geholpen hoefde te worden maar het blijft bij mij overduidelijk een zwakke plek die tot op de dag van vandaag best invloed heeft.

Ik heb wel fysiotherapie gehad en ze hebben na een jaar ook een MRI scan gemaakt maar daar kwam allemaal niets uit.
pi_54084911
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:29 schreef Ryan3 het volgende:
Zie de berichten van mane.

Ik kan me een heel eind vinden in de eerste posting van MinderMutsig.

En thabit, ik heb zelf nu een baan waar ik vaak alleen een paar minuutjes rust kan creeren als ik me verstop. En zelfs als ik dat doe (dan ga ik bovenin bij scheikunde zitten, op de plek waar men mij het minst snel zal zoeken ) doe ik dat over het algemeen niet eens om even rust te hebben, maar om effe snel flink door te kunnen werken zonder steeds gestoord te worden met vragen. Grote voordeel van mijn huidige baan is dat je nauwelijks achter een PC zit of andere repeterende bewegingen doet, dus geen gevaar van RSI. Maar het ziekteverzuim is en blijft wel hoog en dat verbaast mij niets.

En qua RSI: ooit werkte ik bij een bank als data-entrymedewerker. Daar hadden een paar omhooggevallen MBO-tuttebellen de leiding en die meenden het eens even goed te gaan regelen daar. Dat ging letterlijk zo ver dat er tegen mensen werd gezegd: "je bent 26 seconden te laat terug van je pauze" Omdat dat werk wel uit alsmaar computeren bestond, was het van het grootste belang om rustmomenten te creeren, die je niet kreeg, en dat moest je dan dus creatief aanpakken: had je nietjes en paperclips nodig, dan liep je eerst helemaal twee verdiepingen naar beneden om nietjes te halen, en een half uur later voor de paperclips, want zo hoefde je tenminste twee keer eventjes vijf minuten niet door te computeren. Het is werkelijk waar, zo deden we dat

Er was een programmaatje dat je erop wees dat je even rust moet nemen van het typen, maar het werd alleen van mensen met RSI geaccepteerd als ze dat programmaatje niet direct weer uitzetten. De rest moest door en door, kon nauwelijks rustmomenten nemen, en moest alleen maar harder en meer computeren omdat de paar werkzaamheden die niet met de computer gedaan hoefden te worden, werden gereserveerd voor degenen die leden aan RSI. Tja dan vind ik het niet gek dat de een na de ander zelf ook RSI krijgt. Kijk wij konden schijt hebben aan het 'regime', het was voor ons maar een uitzendbaantje en we maakten er als het ware een spel van om aan 'werkontduiking' te doen. En daar bovenop vonden wij het werk nogal simpel dus het kostte mentaal weinig energie. Maar als je wat minder slim bent, weinig diploma's hebt, weinig kans op een andere baan, en je moet drie kinderen voeden...dan is de enige manier om je te onttrekken aan die moordende werkdruk een klacht of ziekte krijgen.
pi_54085036
dat klopt denk ikwel , dat laatste, Thaleia, bij reintegratiebueaus zie je veel dames met lage opleiding, die cassiere werk deden, verkoopster waren, en allemaal met rugklachten, mannen zijn daar in de minderheid, en pc slachtoffers ook
  maandag 22 oktober 2007 @ 10:33:02 #109
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_54085164
Bekkeninstabiliteit en RSI zijn typisch Nederlandse modeziekten. In het buitenland is er niemand die in een rolstoel zit in verband met bekkeninstabiliteit, of die thuiszit omdat hij zn armen niet kan bewegen van de RSI. Dat wijst er ook zeker op dat het modeziekten zijn, want waarom zou een aandoening wel bij Nederlanders en niet bij Duitsers of Fransen voorkomen?

Fibromyalgie is letterlijk vertaald 'pijn aan bindweefsels en spieren'. Het is dus geen ziekte, maar een duur woord voor een bepaalde klacht, waar ik zelf ook last van heb, de dag na een voetbalwedstrijd. Als het door een arts als ziekte wordt bestempeld, wordt degene die de klacht heeft, ineens tot patiënt gebombardeerd. De dokter zegt het immers zelf. Daar alleen al word je ziek van.

De patient wil niets liever dan horen wat er met hem aan de hand is. Liefst een duur woord als fibromyalgie of myalgische encefalopathie. Het stellen van de diagnose helpt ze echter van de regen in de drup.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_54086627
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 10:33 schreef Rasing het volgende:
Bekkeninstabiliteit en RSI zijn typisch Nederlandse modeziekten. In het buitenland is er niemand die in een rolstoel zit in verband met bekkeninstabiliteit, of die thuiszit omdat hij zn armen niet kan bewegen van de RSI. Dat wijst er ook zeker op dat het modeziekten zijn, want waarom zou een aandoening wel bij Nederlanders en niet bij Duitsers of Fransen voorkomen?
Hoe kom je er eigenlijk bij dat het niet in andere landen voorkomt? Nogal wiedes, dat er dan een andere benaming wordt gebruikt dan 'bekkeninstabiliteit'. RSI komt ook overal voor en is ook zeker niet typisch Nederlands.
Op vrijdag 16 november 2007 11:36 schreef Buschetta het volgende:
Je bent nu officieel een crimineel
pi_54086800
quote:

Fibromyalgie is letterlijk vertaald 'pijn aan bindweefsels en spieren'. Het is dus geen ziekte, maar een duur woord voor een bepaalde klacht, waar ik zelf ook last van heb, de dag na een voetbalwedstrijd. Als het door een arts als ziekte wordt bestempeld, wordt degene die de klacht heeft, ineens tot patiënt gebombardeerd. De dokter zegt het immers zelf. Daar alleen al word je ziek van.
Het is een heel groot verschil als je na een flinke inspanning een paar dagen spierpijn heb, of dat het dag in en dag uit aanwezig is.
  maandag 22 oktober 2007 @ 12:28:45 #112
139820 mol_air
Jus ex injuria non oritur
pi_54087068
Dit is een heel lastig dilemma waar ook in de medische wereld veel onderzoek naar gedaan wordt en veel tijd in wordt gestoken. Sommige ziekten of bij sommige personen kan het terug geleid worden naar een psychische achtergrond, werkstress etc, dus zonder lichamelijke basis. Bij anderen is de ernst van de klacht dusdanig, dat je eigenlijk niet zomaar kunt zeggen dat het psychisch is (maar een lichamelijke oorzaak kan ook niet altijd gevonden worden), en als het dan wel psychisch is, dan heb je toch te maken met een ernstig ziektebeeld. Bedenk wel dat ziekten als schizofrenie en persoonlijkheidsstoornissen vroeger ook als 'hysterie' of hekserij werden afgedaan.

Echter, het is wle gebleken dat een aantal van deze 'modeziekten' vaker voorkomen bij mensen die van de klacht gehoord hebben, dan bij mensen die nog nooit van bijvoorbeeld RSI gehoord hebben. Hier zit dus blijkbaar een psychsche basis, misschien een soort hypochondrie?

Natuurlijk kan psychische spanning (stress op werk etc.) ook lichamelijke (spier)spanning met zich meebrengen. Hierdoor kun je verkrampen en een beeld lijkend op RSI ontwikkelen. Voor deze mensen helpt het wisselen van baan of het oplossen van problemen. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor hoofdpijn en burn-out. Echter, een verkeerde werkhouding kan ook een oorzaak zijn. hierbij zou een anti-RSI muis of muismat wel helpen, al was het alleen maar om de houding te veranderen.

Dan is er nog een grote groep ziektebeelden waar geen lichamelijke oorzaak voor gevonden is (op dit moment), maar waar het (iig voor de patient) duidelijk een probleem vormt. Deze mensen vallen tussen de wal en het schip, aangezien veel artsen er 'niets mee kunnen'. Evidence-based medicine zoals dat zo mooi heet, gaat uit van bewijsbare oorzaken. Als je de oorzaak niet kunt vinden, hoe kun je die dan bestrijden? Uiteindelijk heeft het voorschrijven van pijnstillers aan iemand met whiplash ook niet echt zin op de lange termijn. Je bestrijd alleen de symptomen, maar niet de oorzaak. Denk echter niet dat een arts hiermee tevreden is, die baalt natuurlijk net zo hard dat ie neits kan bewijzen en dus kan behandelen.

hopelijk komen er met de komst van steeds betere beeldvormende technieken (zoals de 7T MRI-scanner) meer en betere inzichten in hoe dit soort processen (en ook bijvoorbeeld alzheimer en veroudering) werken en kan er gerichte behandeling voor ontwikkeld worden. Helaas zal dit nog wel even duren....
  maandag 22 oktober 2007 @ 12:37:24 #113
41051 Rasing
pi_54087217
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 12:03 schreef Troubles. het volgende:

[..]

Hoe kom je er eigenlijk bij dat het niet in andere landen voorkomt? Nogal wiedes, dat er dan een andere benaming wordt gebruikt dan 'bekkeninstabiliteit'. RSI komt ook overal voor en is ook zeker niet typisch Nederlands.
In het buitenland heb je wel pelvic instability, maar daar wordt het gezien als een vrij normale bijkomstigheid van de zwangerschap. Je bekken verweekt, dat is zo. En zwangerschap is geen kattenpis. Klachten zijn dus niet zo vreemd.

In NL echter blijven vrouwen tot maanden of jaren ná de zwangerschap nog in een rolstoel zitten, terwijl daar geen lichamelijke reden voor is.

Bekkenpijn hoort bij de zwangerschap, net als misselijkheid, vaak plassen en een wat uitgescheurde vagina. Dat moet je niet gaan medicaliseren door het een instabiel bekken te gaan noemen.

RSI net zo: als je lang achter de computer zit, krijg je stijve schouders en een pijnlijke arm. Maar dat mensen maandenlang thuis zitten omdat ze bij het zien van een computer al op slot schieten, is onnodig, en meest waarschijnlijk 'tussen de oren'. Wat niet wil zeggen dat ze niet dááraan moeten worden geholpen.
  maandag 22 oktober 2007 @ 12:42:29 #114
41051 Rasing
pi_54087319
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 12:13 schreef JediMasterLucia het volgende:

[..]

Het is een heel groot verschil als je na een flinke inspanning een paar dagen spierpijn heb, of dat het dag in en dag uit aanwezig is.
Het is ook een groot verschil of de dokter zegt: 'je hebt een beetje gevoelige spieren, doe maar een weekje rustig aan' of dat ie zegt 'je hebt fibromyalgie, ik stuur je door naar prof. dr. X, een reumatoloog in het grote ziekenhuis 100 km verderop', die vervolgens allerlei ingewikkelde scans en toestanden op je loslaat. In het eerste geval maak je je geen zorgen, in het tweede geval ben je een echte patiënt. En dat heeft weer invloed op de klachten.
pi_54089216
quote:
Misschien is het zo dat in andere landen de werknemers wel af en toe een paar minuten pauze nemen (of zelfs een siesta)? Hier wordt er iets te veel gedacht dat "hard werken" hetzelfde is als "aan een stuk door werken". We willen per se stipt om 5 uur de deur achter onze kont dicht kunnen trekken om daarna gezellig met z'n allen in de file te staan. Ik heb die mentaliteit nooit zo begrepen. Maar goed, ieder zijn ding zullen we maar zeggen.
pi_54089585
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 14:23 schreef thabit het volgende:

[..]

Misschien is het zo dat in andere landen de werknemers wel af en toe een paar minuten pauze nemen (of zelfs een siesta)? Hier wordt er iets te veel gedacht dat "hard werken" hetzelfde is als "aan een stuk door werken". We willen per se stipt om 5 uur de deur achter onze kont dicht kunnen trekken om daarna gezellig met z'n allen in de file te staan. Ik heb die mentaliteit nooit zo begrepen. Maar goed, ieder zijn ding zullen we maar zeggen.
Inderdaad: het calvinisme. Lijden moeten we tijdens het werken. Of het effectief is, is niet relevant.
  Moderator maandag 22 oktober 2007 @ 17:26:50 #117
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_54092467
Is dit niet ook gewoon bekkeninstabiliteit?

http://www.plus-size-pregnancy.org/pubicpain.htm

En ook op google is er heel veel over te vinden, dat het alleen in nederland voorkomt is dus een fabel.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=Symphysis+Pubis+Dysfunction+&btnG=Zoeken&meta=
pi_54106126
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:29 schreef Ryan3 het volgende:

Ik weet het ook niet precies.

Maar lees anders dit boek even:

Of kijk/luister naar dit interview:

http://boeken.vpro.nl/afleveringen/30576233/
pi_54106441
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 14:40 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Inderdaad: het calvinisme. Lijden moeten we tijdens het werken. Of het effectief is, is niet relevant.
Zeker. Hoe hard je werkt wordt niet bepaald op het resultaat dat je haalt maar op het leed dat je ondergaat. Ach ja, het zal wel door het weer komen.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 10:04:57 #120
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_54129011
Whiplash is absoluut een ECHTE ziekte/aandoening/verwonding. Ik ken iemand die dat heeft heel erg goed en geloof me, het is echt.

Wetenschappers of ''wetenschappers'' die vanachter hun bureau oordelen over dingen waar ze geen verstand van hebben (en zeg nou eerlijk, welk mens heeft het hele menselijk lichaam ooit doorgrond?) kunnen van mij de boom in.
Het feit dat deze ''wetenschappers'' , die iedereen zo hoog acht, zo in vaste paden blijven denken en vastgeroest zijn in hun eigen overtuigingen stelt mij elke keer weer teleur.

Even on a side note: ik ken ook iemand met een hersentumor en als je daar ook ziet wat een vooroordeel er bestaat bij de heren artsen en wetenschappers over van alles. Er zijn een heleboel dieperliggende oorzaken mbt tumoren, maar zij worden betaald om alleen standaard dingen voor te schrijven, zoals extreem giftige chemokuren.
Zij denken niet verder, ze zijn niet geinteresseerd in een medicijn dat geen geld oplevert, ze geloven niet in mogelijke alternatieve (lees niet-chemo) oplossingen. Ze mogen niet zelf denken, want als ze een tijdens hun opleiding een kritisch geluid uiten konden ze wel eens niet de nodige steun krijgen van hun superieuren.

(Precies wat veel lui in WFL meestal zeggen over gelovigen )

Deze vriend leeft nog altijd en hij heeft geen chemozooi gehad: In your face, wetenschappers!
Moge hij nog lang leven..

[ Bericht 85% gewijzigd door STORMSEEKER op 24-10-2007 10:15:04 ]
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_54129459
Ja, dat wilde Sylvia Millecam ook niet, "die giftige troep", zij stelde ook al haar vertrouwen in alternatieve oplossingen, en kijk eens hoe zij daar van opknapte
  woensdag 24 oktober 2007 @ 12:58:19 #122
139820 mol_air
pi_54132820
Artsen handelen op basis van bewezen werking, andere middelen MOGEN ze niet voorschrijven. Als jij van een middel niet weet of het werkt, hoe kun je dat dan aan iemand voorschrijven? Als iemand niet wordt behandeld, is het prima dat diegene homeopathische zooi gebruikt, maar als iemand al medicatie voor het e.o.a. krijgt, dan moet je absoluut geen homeopathische troep gebruiken, de interacties zijn niet bekend en daarom onverantwoord.

De eerste regel voor artsen is: "first do no harm", daarom zal een arts altijd eerst kijken of wat voorgeschreven wordt wel voordeel oplevert. m.a.w. of het het risico van de ingreep/medicatie waard is en of er echt winst te behalen valt.

(en ja, ik studeer geneeskunde, dus ben wel een beetje biased)
pi_54133222
quote:

[..]

Whiplesh mode , Ik zou je die mode inderdaad niet aanpraten .

Man wat ken je daar van naar de klote zijn , maar het mooiste is nog eens , omdat mensen niets fysiek aan je kunnen zien op een beetje stijve houding na zeggen ze al gauw , zo erg zal het wel niet zijn .

Ik heb 3 jaar geleden een auto ongeluk gehad ( klapte met 60 in de flank van een jeep cherokee met een toyo carolla welke van een erg begroeide uitrit kwam ) .
Met als gevolg whiplesh maar je mag het niet zo noemen omdat je het hebt zien aankomen .
3 jaar , slechte concentratie , niet te lang in 1 houding , chronische hoofdpijn , sjouwen verbouwen en rotzooien ( een van mijn favo hobbies ) allemaal last , een boek lezen begin ik maar niet aan.
soms moet ik een post 4 x lezen omdat ik dan pas weer weet wat ik wilde antwoorden.
dat zijn enorme beperkingen , die iemand die er geen last van heeft geen idee van kan krijgen.

Het is echt klote , want mijn hele huis zit vol met onafgemaakte dingen , gewoonweg omdat ik het niet trek , en dat voor een gozer van 24 jaar .

Dus 3 jaar tobben , en wat denk je , weer lekker werken , goede baan , mooie machine om mee te werken .
Wij carpoolen gezellig met zijn alle , een collega volgt ons , ziet ons stilstaan , probeert te remmen en klapt met een noodgang achterop onze bus , met naar eigen zeggen minimaal 60 .
Nou deze zag ik dus niet aankomen , en alle klachten zijn weer volledig functioneel , ken ik godverdomme weer helemaal opnieuw met mijn klachten leren leven , weer dagelang koppijn zo erg dat je niet eens even koffie kan pakken of lekker schijten .

dus mode , pas maar op voor die mode , voor je het weet heb je het zelf ook .

Maar ik heb weer een aardige post
pi_54135093
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 11:21 schreef thabit het volgende:

[..]

Zeker. Hoe hard je werkt wordt niet bepaald op het resultaat dat je haalt maar op het leed dat je ondergaat. Ach ja, het zal wel door het weer komen.
Vast en zeker.

De Nederlandse volksaard in beeld:

P.s.: Topictip!
http://forum.fok.nl/topic/1087766/1/50#54132563
pi_54137683
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:58 schreef mol_air het volgende:
Artsen handelen op basis van bewezen werking, andere middelen MOGEN ze niet voorschrijven. Als jij van een middel niet weet of het werkt, hoe kun je dat dan aan iemand voorschrijven? Als iemand niet wordt behandeld, is het prima dat diegene homeopathische zooi gebruikt, maar als iemand al medicatie voor het e.o.a. krijgt, dan moet je absoluut geen homeopathische troep gebruiken, de interacties zijn niet bekend en daarom onverantwoord.

De eerste regel voor artsen is: "first do no harm", daarom zal een arts altijd eerst kijken of wat voorgeschreven wordt wel voordeel oplevert. m.a.w. of het het risico van de ingreep/medicatie waard is en of er echt winst te behalen valt.

(en ja, ik studeer geneeskunde, dus ben wel een beetje biased)
In de praktijk valt dit tegen;

Middelen waarvan de effectiviteit niet bewezen is, worden redelijk vaak tot vaak voorgeschreven in gevallen waarin goede alternatieve ontbreken:

- Inhibine bij nachtelijke spierkrampen
- Buscopan bij IBS
- Betahistine bij M. Meniere
- Fluimicil bij chronische COPD
- Herceptin bij borstkanker (praktijkresultaten zijn tot nog toe slecht, maar nog niet beoordeeld door het CFH)
  woensdag 24 oktober 2007 @ 16:54:58 #126
139820 mol_air
pi_54138010
Dat is natuurlijk wel zo, er is een hoop off-label gebruik en ook aardig wat unlicensed middelen op de markt, maar in het algemeen wordt een werking van een medicijn goed getest. Echter, als er ergens geen medicijn voor is...
pi_54138111
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:59 schreef JediMasterLucia het volgende:

[..]

Ik heb mijn diagnose bij een reumatoloog gekregen en leuk is het zeker niet, als men zegt dat je er mee moet leren leven.
En dat op internet lezen heb ik in het begin gedaan, maar daar word men echt niet vrolijk van, daar was ik al gauw mee gekapt. moet je niet te veel doen, daar word je depri van.
Goed, ik weet nu wat ik heb en probeer met mijn klachten een normaal mogelijk leven te leiden.
[..]

En daar kan ik me kwaad om maken. ik hoef geen medelijden, alleen dat men wat rekening met me houd ben ik al blij mee.
Gelukkig heb ik goeie vrienden om mij heen staan, die er wel rekening mee houden.
Ik heb even een off-topic vraagje. Als een reumatoloog de diagnose stelt en vaststelt dat je een vorm van reuma hebt (een autoimmuunziekte dus), waarom worden fibromyalgie patienten dan niet behandelt met immuunsuppresiva? Is daar iets bekend over?
pi_54138236
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 16:59 schreef oxylus11 het volgende:

[..]

Ik heb even een off-topic vraagje. Als een reumatoloog de diagnose stelt en vaststelt dat je een vorm van reuma hebt (een autoimmuunziekte dus), waarom worden fibromyalgie patienten dan niet behandelt met immuunsuppresiva? Is daar iets bekend over?
Je geeft geen immunosuppresiva omdat Fibromyalgie geen auto-immuunziekte is. Het valt onder reumatische aandoeningen vanwege het klachtenpatroon, niet vanwege de somatische oorzaak.
pi_54139574
Ze weten ook niet precies waardoor Fibromyalgie veroorzaakt word. Daar maakt het moeilijk om er effectieve medicijnen voor te maken
  woensdag 24 oktober 2007 @ 20:55:32 #130
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_54143447
Er zijn genoeg ziekten die men uitsluitend kan diagnosticeren op basis van symptomen. Dat lijkt me geen criterium om de genoemde ziekten als niet-ziekten te beschouwen.
pi_54144743
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:55 schreef Alicey het volgende:
Er zijn genoeg ziekten die men uitsluitend kan diagnosticeren op basis van symptomen. Dat lijkt me geen criterium om de genoemde ziekten als niet-ziekten te beschouwen.
Dat klopt, je kunt sommige aandoeningen diagnosticeren louter op basis van de symptomen, maar je moet de ziekte wél verifieren met aanvullend onderzoek. Bij Fibromyalgie wordt er bij aanvullend onderzoek niets gevonden: geen somatische oorzaak > geen somatische ziekte, zo simpel ligt het. Het is niet 'lege artis' om mensen met deze 'ziekte' te onderwerpen aan immunosuppresiva die opportunistische infecties ten gevolg kunnen hebben en andere bijwerkingen terwijl er geen bewijs is voor auto-immuunreacties in het lichaam met navenant ontstekingen, beschadigingen, verhoogde ontstekingsparameters etc. etc.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 22:09:11 #132
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_54145538
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:39 schreef starla het volgende:

-knip-
Ik schreef ook "uitsluitend".
pi_54150885
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 10:58 schreef mane het volgende:

[..]

Ik weet het ook niet precies.

Maar lees anders dit boek even:

[ afbeelding ]

Of kijk/luister naar dit interview:

http://boeken.vpro.nl/afleveringen/30576233/
Lijkt me interessant, dat ga ik wel lezen, denk ik.
I´m back.
pi_54151039
Nou tijdens de zwangerschap had ik enorm veel pijn aan mijn gewrichten, dus tussen de vingerkootjes in etc, in die tijd was bekkeninstabiliteit net in opkomst dus wist ik veel?
Dacht dat het erbij hoorde dat ik nog nauwelijks kon lopen en opstaan, fietsen ging al helemaal niet meer dan verging ik van de pijn.
Dus niet wetend dat dit dus niet normaal was, heb ik gewoonweg erg geleden die tijd.
Misschien hadden meer vrouwen dit maar hebben ze ook nooit een link gelegd naar iets waarvoor men nog geen naam had?
Ik heb het nu nog als ik mijn handen uitstrek en de vinger buig dan krijg ik nog die pijn tussen de kootjes in, nou ja zal wel reumatiek zijn oid..

Dus verbeelding kan ik dit niet noemen, zowiezo niet omdat ik al pijn had waarvoor men geen naam had in die tijd dat kwam later pas..
Dus nee het is geen onzin of een mode verschijnsel..ook al kan de wetenschap het nog niet verklaren.
Dat is hetzelfde als dat men jarenlang dacht dat mensen met veel stress een maagzweer zouden krijgen, later bleek het dan toch een bacterie te zijn in de maag..
jaja
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_54151053
Trouwens las laatst ook iets over een bacterie die bij sommige mensen in de maag leeft en ervoor zorgt dat ze overgewicht krijgen..
ook iets nieuws dus, en pas ontdekt..
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_54151136
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:19 schreef zhe-devilll het volgende:
Nou tijdens de zwangerschap had ik enorm veel pijn aan mijn gewrichten, dus tussen de vingerkootjes in etc, in die tijd was bekkeninstabiliteit net in opkomst dus wist ik veel?
Dacht dat het erbij hoorde dat ik nog nauwelijks kon lopen en opstaan, fietsen ging al helemaal niet meer dan verging ik van de pijn.
Dus niet wetend dat dit dus niet normaal was, heb ik gewoonweg erg geleden die tijd.
Misschien hadden meer vrouwen dit maar hebben ze ook nooit een link gelegd naar iets waarvoor men nog geen naam had?
Ik heb het nu nog als ik mijn handen uitstrek en de vinger buig dan krijg ik nog die pijn tussen de kootjes in, nou ja zal wel reumatiek zijn oid..

Dus verbeelding kan ik dit niet noemen, zowiezo niet omdat ik al pijn had waarvoor men geen naam had in die tijd dat kwam later pas..
Dus nee het is geen onzin of een mode verschijnsel..ook al kan de wetenschap het nog niet verklaren.
Dat is hetzelfde als dat men jarenlang dacht dat mensen met veel stress een maagzweer zouden krijgen, later bleek het dan toch een bacterie te zijn in de maag..
jaja
'Verweking' van botten (dus wrs het elastischer worden van botten, m.n. het bekken, misschien door minder kalk???) komt voor bij vrouwen die zwanger zijn, dat is ook onomstreden. Alleen het artikeltje rept erover dat bijv. in Nederland agv verweking van botten vrouwen in een rolstoel terecht kwamen en dat dat in België en Duitsland niet gebeurde. Ook wordt een arts aangehaald die zegt dat vrouwen zolang onze soort bestaat (obviously) zwanger werden en baarden en daardoor niet invalide werden.
I´m back.
pi_54151172
al is het inderdaad psychisch, dan is het nog steeds een serieuze ziekte

dus eigenlijk hoeft deze hele discussie niet gevoerd te worden

en ja, ik heb een broer die heeft ME, voor mij is het geen discussie of het lichamelijk is of niet, het is lichamelijk. punt. dat de doktoren van nu niets kunnen vinden, betekent niet dat het er ook niet is, natuurlijk
pi_54151228
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:24 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

'Verweking' van botten (dus wrs het elastischer worden van botten, m.n. het bekken, misschien door minder kalk???) komt voor bij vrouwen die zwanger zijn, dat is ook onomstreden. Alleen het artikeltje rept erover dat bijv. in Nederland agv verweking van botten vrouwen in een rolstoel terecht kwamen en dat dat in België en Duitsland niet gebeurde. Ook wordt een arts aangehaald die zegt dat vrouwen zolang onze soort bestaat (obviously) zwanger werden en baarden en daardoor niet invalide werden.
Het is verweking van de banden die het bekken bij elkaar houden. Dat moet ook, want er moet ook nog een kind uitkomen.

Bij sommige vrouwen zijn de banden zodanig verweekt dat ze ook jaren na de zwangerschap daar problemen van ondervinden.
pi_54151277
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:30 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Het is verweking van de banden die het bekken bij elkaar houden. Dat moet ook, want er moet ook nog een kind uitkomen.

Bij sommige vrouwen zijn de banden zodanig verweekt dat ze ook jaren na de zwangerschap daar problemen van ondervinden.
Is daar iets tegen te doen?
Zo ja wat? Het schijnt te komen door de hormonen in je lichaam!
pi_54151302
Mag ik even zo brutaal zijn om te stellen dat de eigen beleving of de beleving van iemand die je kent geen bewijs is van de 'echtheid' van de ziekte?
Iemand heeft er last van en dus is het voor die persoon 'echt' maar dat betekend nog niet dat het dus een echte ziekte is. Wat niet wil zeggen dat er helemaal niets aan de hand is, dat iemand gek is of dat iemand zijn klachten verzint maar wel dat er misschien aan andere behandelmethoden gedacht moet worden dan bij gangbare en bewezen ziekten.
pi_54151332
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:30 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Okee, ik had ergens iets van verweking van botten gehoord, van een collega wiens vrouw bekkeninstabiliteit heeft en die verleden jaar behoorlijk wat dagen weg was wegens sociaal verzuim daardoor.

Maar verklaart dat de epidemie aan bekkeninstabiliteit dan?
I´m back.
pi_54151358
Nou tegenwoordig hebben ze die ziekte
djeez kom ff niet op dat woord, vooral vrouwen hebben dat, last van de spieren en moe en slapjes etc..
Nou goed vroeger had je reumatiek dit kwam door koud weer en vochtig weer, misschien is dit wel dezelfde ziekte..maar men zoekt er nu een ander woord voor, want ik hoor niemand meer over reumatiek praten, ja wel reuma maar dat is iets anders..

Misschien kom ik straks nog op dat woord
pi_54151371
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:35 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Okee, ik had ergens iets van verweking van botten gehoord, van een collega wiens vrouw bekkeninstabiliteit heeft en die verleden jaar behoorlijk wat dagen weg was wegens sociaal verzuim daardoor.

Maar verklaart dat de epidemie aan bekkeninstabiliteit dan?
Omdat het klachten zijn die iedereen wel eens had, maar er nooit over sprak?
En nu wel?
Misschien zijn dit wel hele normale klachten tijdens een zwangerschap bv?
pi_54151402
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:33 schreef MinderMutsig het volgende:
Mag ik even zo brutaal zijn om te stellen dat de eigen beleving of de beleving van iemand die je kent geen bewijs is van de 'echtheid' van de ziekte?
Iemand heeft er last van en dus is het voor die persoon 'echt' maar dat betekend nog niet dat het dus een echte ziekte is. Wat niet wil zeggen dat er helemaal niets aan de hand is, dat iemand gek is of dat iemand zijn klachten verzint maar wel dat er misschien aan andere behandelmethoden gedacht moet worden dan bij gangbare en bewezen ziekten.
Ja, volgens zelfde artikel is er wel een therapie die lijkt te werken. Men noemt het de reattributietherapie. Patiënt houdt dan dagboek bij van de klachten en van de dagelijkse beslommeringen. Er wordt dan gekeken of de klachten niet bij een bepaald soort beslommeringen veel voorkomen. En bij behoorlijk wat patiënten die aldus zijn behandeld blijken klachten bij bepaalde stress en spanningen e.d. veel voor te komen. Men reattribueert dan de klachten aan deze spanningen en stress en probeert daar dan wat aan te doen.
I´m back.
pi_54151449
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:38 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

Omdat het klachten zijn die iedereen wel eens had, maar er nooit over sprak?
En nu wel?
Misschien zijn dit wel hele normale klachten tijdens een zwangerschap bv?
Ja, niet meer kunnen lopen, aangewezen zijn op een rolstoel, is iets dat je niet kunt verzwijgen toch?
Vroeger was het heel normaal dat vrouwen veel meer kinderen hadden, maar bekkeninstabiliteit die leidt tot invaliditeit is niet echt schering en inslag geweest, lijkt me.
I´m back.
pi_54151450
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:37 schreef zhe-devilll het volgende:
Nou tegenwoordig hebben ze die ziekte
djeez kom ff niet op dat woord, vooral vrouwen hebben dat, last van de spieren en moe en slapjes etc..
Nou goed vroeger had je reumatiek dit kwam door koud weer en vochtig weer, misschien is dit wel dezelfde ziekte..maar men zoekt er nu een ander woord voor, want ik hoor niemand meer over reumatiek praten, ja wel reuma maar dat is iets anders..

Misschien kom ik straks nog op dat woord
Jij bedoelt fibromyalgie of ME denk ik.

De reumatiek van vroeger is wel de reuma van nu alleen is er veel meer bekend over wat het is, hoe het werkt, dat er verschillende vormen van reuma zijn enz.
Dat reuma komt door koud en vochtig weer is bijvoorbeeld al naar het rijk der fabelen verwezen. Vocht heeft wel invloed op de klachten bij reumapatiënten maar kou is juist goed.
Vroeger dacht men bijvoorbeeld ook dat reuma kwam door het eten van varkensvlees of het drinken van rode wijn. Ook dat is inmiddels weerlegt.
pi_54151479
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:43 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Jij bedoeld fibromyalgie of ME denk ik.

De reumatiek van vroeger is wel de reuma van nu alleen is er veel meer bekend over wat het is, hoe het werkt, dat er verschillende vormen van reuma zijn enz.
Dat reuma komt door koud en vochtig weer is bijvoorbeeld al naar het rijk der fabelen verwezen. Vocht heeft wel invloed op de klachten bij reumapatiënten maar kou is juist goed.
Vroeger dacht men bijvoorbeeld ook dat reuma kwam door het eten van varkensvlees of het drinken van rode wijn. Ook dat is inmiddels weerlegt.
jepps
En nee reumatiek was anders hoor!
Reuma is echt blijvend pijnlijk...reumatiek was even bij koud weer etc..
men deed dan wel eens een =kastanje in de broekzak= *verhalen*
En rijk der fabelen niet echt toch?
Ja bij reuma misschien wel..maar reumatiek is toch ietsje anders
pi_54151481
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:43 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Jij bedoelt fibromyalgie of ME denk ik.

Ja, reuma had als gevolg ook vergroeiing van de gewrichten hè, daar kon je niet echt omheen, ook als leek niet.
I´m back.
pi_54151509
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:40 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, volgens zelfde artikel is er wel een therapie die lijkt te werken. Men noemt het de reattributietherapie. Patiënt houdt dan dagboek bij van de klachten en van de dagelijkse beslommeringen. Er wordt dan gekeken of de klachten niet bij een bepaald soort beslommeringen veel voorkomen. En bij behoorlijk wat patiënten die aldus zijn behandeld blijken klachten bij bepaalde stress en spanningen e.d. veel voor te komen. Men reattribueert dan de klachten aan deze spanningen en stress en probeert daar dan wat aan te doen.

die 'cursus' moet je doen om uitkering oid aan te vragen, maar vrijwel alle deelnemers vallen af

en áls er dan ééntje door komt, dan is deze wonderbaarlijk genezen

iemand met een gebroken been laat je toch ook niet net zo lang op een fiets fietsen tot hij roept 'het is over, het is over'

jij moet je eerst zelf beter verdiepen in de materie, dan maar domweg te dingen na te papegaaien

ik wens nooit iemand ME (of eigenlijk CVS) toe, maar het zou heel fijn zijn als mensen als jij het een weekje zouden krijgen!
pi_54151516
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:32 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

Is daar iets tegen te doen?
Zo ja wat? Het schijnt te komen door de hormonen in je lichaam!
ik ga morgen even antwoorden, nu naar bed... dochterlief is altijd veuls te vroeg wakker in de vakantie, en de wekker van mijn mannetje ook
pi_54151589
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:50 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

die 'cursus' moet je doen om uitkering oid aan te vragen, maar vrijwel alle deelnemers vallen af

iemand met een gebroken been laat je toch ook niet net zo lang op een fiets fietsen tot hij roept 'het is over, het is over'

jij moet je eerst zelf beter verdiepen in de materie, dan maar domweg te dingen na te papegaaien

ik wens nooit iemand ME (of eigenlijk CVS) toe, maar het zou heel fijn zijn als mensen als jij het een weekje zouden krijgen!
Ik zit niet domweg dingen na te papagaaien, ik vraag me af hoe het zit, en laat tevens weten wat er verder in dat artikel stond rondom therapieën. ME for your information is als lemma ook opgenomen in Hulspas' encyclopedie der pseudowetenschappen. Dus wrs is het officiële oordeel van mensen die zich er wel in hebben verdiept heel wat minder rooskleurig dan de welwillendheid waarmee ik me in deze materie opstel. Verder is het onder artsen ook bekend dat er vele soorten van hypotheekziekten bestaan. Een arts die ik daarover een tijdje geleden sprak deelde mij weinig diplomatiek mede: je moet tegenwoordig een mooie kont en grote tieten hebben en dan kun je heel lang ziek blijven. Van hem is de term hypotheekziekte afkomstig. .
I´m back.
pi_54151661
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:50 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Ik hoor en zie toch echt andere verhalen.
Mijn ervaring is dat veel mensen er juist heel veel baat bij hebben, lang niet altijd tot het punt dat ze zichzelf genezen noemen maar wel zodanig dat zij hun aandoening beheersbaar vinden en inzicht gekregen hebben in hoe ze er mee om kunnen gaan. Daarnaast wordt naast dit soort therapie vaak ook een lichamelijk trainingsprogramma opgezet waarbij patiënten weer wat conditie en kracht op kunnen bouwen en zo hun algehele gezondheid wat verbeteren.
Heel erg zinvol omdat veel mensen met chronische pijn op den duur bang worden voor beweging en zo in een neerwaartse spiraal terecht komen.

Er valt een klein deel af voor ze de therapie überhaupt een eerlijke kans gegeven hebben maar dat zijn voornamelijk mensen die menen dat zij door een dergelijke therapie niet serieus genomen worden (het tegendeel is waar) of mensen die teveel voordeel hebben bij het ziek zijn om te willen 'genezen'.

Edit: genezen even tussen aanhalingstekens gezet omdat het niet helemaal de lading dekt in dit geval imho.
quote:

Toch altijd weer leuk om te zien dat mensen die een zin beginnen met "ik zou het een ander nooit toewensen" daarna steevast de zin eindigen door degene die ze aanspreken het een of ander toe te wensen.

[ Bericht 2% gewijzigd door MinderMutsig op 25-10-2007 02:12:50 ]
pi_54160796
een weekje is wat anders dan de jaren die ME normaliter duurt
pi_54174287
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 15:32 schreef JoPiDo het volgende:
een weekje is wat anders dan de jaren die ME normaliter duurt
Ik wens je een week skepcis toe.
I´m back.
pi_54914195
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:23 schreef bijdehand het volgende:
denk ik ook.ik heb iemand gekend die het ook zou hebben,maar die was volgens eigen zeggen te dik om naar de fysio te gaan.
  Moderator donderdag 29 november 2007 @ 10:33:50 #156
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_54914395
quote:
Op donderdag 29 november 2007 10:24 schreef tweeendertig het volgende:

[..]

denk ik ook.ik heb iemand gekend die het ook zou hebben,maar die was volgens eigen zeggen te dik om naar de fysio te gaan.
Een fysio stuurt je toch niet weg om je omvang?
  donderdag 29 november 2007 @ 15:22:29 #157
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_54920821
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 10:04 schreef STORMSEEKER het volgende:
Whiplash is absoluut een ECHTE ziekte/aandoening/verwonding. Ik ken iemand die dat heeft heel erg goed en geloof me, het is echt.

Wetenschappers of ''wetenschappers'' die vanachter hun bureau oordelen over dingen waar ze geen verstand van hebben (en zeg nou eerlijk, welk mens heeft het hele menselijk lichaam ooit doorgrond?) kunnen van mij de boom in.
Het feit dat deze ''wetenschappers'' , die iedereen zo hoog acht, zo in vaste paden blijven denken en vastgeroest zijn in hun eigen overtuigingen stelt mij elke keer weer teleur.

Even on a side note: ik ken ook iemand met een hersentumor en als je daar ook ziet wat een vooroordeel er bestaat bij de heren artsen en wetenschappers over van alles. Er zijn een heleboel dieperliggende oorzaken mbt tumoren, maar zij worden betaald om alleen standaard dingen voor te schrijven, zoals extreem giftige chemokuren.
Zij denken niet verder, ze zijn niet geinteresseerd in een medicijn dat geen geld oplevert, ze geloven niet in mogelijke alternatieve (lees niet-chemo) oplossingen. Ze mogen niet zelf denken, want als ze een tijdens hun opleiding een kritisch geluid uiten konden ze wel eens niet de nodige steun krijgen van hun superieuren.

(Precies wat veel lui in WFL meestal zeggen over gelovigen )

Deze vriend leeft nog altijd en hij heeft geen chemozooi gehad: In your face, wetenschappers!
Moge hij nog lang leven..
Heerlijk zo'n anekdotisch staaltje stemmingmakerij en stropoppengeweld. Kan ik daar een abonnementje op krijgen?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_55007586
quote:
Op donderdag 29 november 2007 10:33 schreef senesta het volgende:

[..]

Een fysio stuurt je toch niet weg om je omvang?

you get the picture
  maandag 3 december 2007 @ 13:27:33 #159
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_55011922
Even meelezen hier...
  maandag 3 december 2007 @ 13:51:52 #160
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_55012361
quote:
Op donderdag 29 november 2007 15:22 schreef SpecialK het volgende:
Heerlijk zo'n anekdotisch staaltje stemmingmakerij en stropoppengeweld. Kan ik daar een abonnementje op krijgen?
U hebt gezocht op stropoppengeweld:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. Kijk ook eens bij de zoekinstructies.

WAAR heb je het over?

Stemmingmakerij? Dacht het niet.
Natuurlijk zullen individuele artsen en deskundigen graag andere dingen voorschrijven en graag ooit efficient kanker kunnen genezen ook al levert het geen geld op, maar de realiteit is dat ziekenhuizen verplichtingen hebben jegens de farmaceutische industrie.

En als je denkt dat die machtige industrie voornamelijk uit gezellige filantropische mensen bestaat, ben je echt niet goed bij je hoofd.
Zoals ik al zei, ik weet dat het zo gaat want ik heb het uit de eerste hand. Het is geen groot, eng complot, maar die industrie heeft absoluut belangen die niet altijd het beste voorhebben met de mens.

Waarom een gratis, efficient medicijn uitvinden als je ook een medicijn uit kan vinden dat miljarden oplevert?
Zoals een chemokuur (puur vergif dus).

In noten zit veel arseen (ook een gif, akkoord, maar zeer gedoseerd) en deze bestrijdt (naar verluidt) kanker.
Medicijnen werken over het algemeen niet omdat ze de hersenen niet bereiken. Er zit een barriere tussen.
Er is pas een stof ontdekt (van een schorpioen) die wel die barriere kan oversteken en een stof mee zou kunnen nemen!
Suikers voeden tumoren, weinig/geen suiker eten kan tumorgroei tegengaan.
Waarom zegt een doktor daar niets over? Waarom wordt daar niets mee gedaan? Nee hup gewoon standaard gifkuur.

Ja hoor, stemmingmakerij. Welterusten.

PS. Nog even over opleiding van artsen. Als je ver wil komen in die wereld heb je absoluut andere mensen nodig (zoals in zoveel dingen). Denk je nou echt dat je daar ooit ver komt als je regelmatig kritieke geluiden laat horen op bestaande behandelmethoden? Dat lijkt me niet. Zelfs al heeft zo iemand gelijk.
(Mag ik Dhr. Bob Smalhout aan u voorstellen? Does that ring a bell?, Google anders even op hem)

Mijn punt is: men blijft in vaste paden bewegen, je kan een patient geen andere behandeling geven want je wordt keihard tegengewerkt door je superieuren. Er is geen ruimte voor nieuwere, wellicht betere behandelmethoden.
Er is zoveel kennis bijgekomen over tumoren de laatste jaren, maar het blijft voor artsen gewoon een no-brainer: chemo.

[ Bericht 1% gewijzigd door STORMSEEKER op 03-12-2007 13:59:42 ]
  maandag 3 december 2007 @ 14:14:32 #161
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_55012766
Al dat geschop tussen R&P en WFL, blijkt ie uiteindelijk gewoon in BNW te horen!
pi_55014549
Het zou mooi zijn als deze aandoeningen lichamelijk blijken te zijn!
Dan is er tenminste waarschijnlijk wat aan te doen.

Stel: fibromyalgie is psychisch (disclaimer: ik heb het over mensen die ECHT fibromyalgie hebben en niet over de simulanten en dergelijke lui). Nou, dat is dan mooi kut, want dan doet het nog steeds nèt zoveel veel pijn, alleen is het veel moeilijker te behandelen!
Ik zou willen dat ze voor al deze ziekten een lichamelijke oorzaak vonden. Voor de patiënt maakt het niet veel uit, want pijn is pijn is pijn, of het nu lichamelijk aan te wijzen is of niet, maar de oplossing zou veel dichter bij zijn als het psychisch is.

Sowieso vind ik de grens een beetje raar. Je hebt ook klinische depressies (depressie omdat je hormoonhuishouding en/of neurotransmitters aan het kloten zijn). Dit is dus een LICHAMELIJKE aandoening, met een psychisch effect. En die mensen voelen zich heus wel net zo kut als mensen met een depressie met een psychische oorzaak.

Waarom zou dit fenomeen dan andersom niet bestaan?
  maandag 3 december 2007 @ 16:23:07 #163
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_55015156
Het lichaam en de geest zijn zeer sterk met elkaar verbonden en vaak ook niet zo makkelijk uiteen te halen als zwart en wit.
Mensen kunnen gewoon door denken dat ze ziek zijn, ziek worden en doodzieke mensen kunnen tegen alle verwachtingen in nog jaren leven of zelfs beter worden, puur door hun geestkracht.
Hoevaak hoor je ook niet over mensen die de 1 of andere ziekte hebben en nog 1 keer iets zouden willen doen of iemand willen zien en dan, als dat gedaan is, sterven?
Het kan dus vast ook heel moeilijk zijn om psychische zaken en lichamelijke zaken te scheiden soms.

Maar gelukkig zijn er dan altijd nog mensen die dat allemaal onzin vinden en mensen met vreselijke pijnen gewoon standaard voor gek verklaren
pi_55015387
quote:
Op maandag 3 december 2007 16:23 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het lichaam en de geest zijn zeer sterk met elkaar verbonden en vaak ook niet zo makkelijk uiteen te halen als zwart en wit.
Mensen kunnen gewoon door denken dat ze ziek zijn, ziek worden en doodzieke mensen kunnen tegen alle verwachtingen in nog jaren leven of zelfs beter worden, puur door hun geestkracht.
Hoevaak hoor je ook niet over mensen die de 1 of andere ziekte hebben en nog 1 keer iets zouden willen doen of iemand willen zien en dan, als dat gedaan is, sterven?
Het kan dus vast ook heel moeilijk zijn om psychische zaken en lichamelijke zaken te scheiden soms.

Maar gelukkig zijn er dan altijd nog mensen die dat allemaal onzin vinden en mensen met vreselijke pijnen gewoon standaard voor gek verklaren
Hier heb je wel weer gelijk in, af en toe mogen artsen wel een iets meer holistische visie hebben.

Al vind ik wel dat je daarnet heel erg doordraafde. Toen klonk je alsof alle artsen iedereen dood willen hebben.
pi_55015621
Vroeger had men ook bekkeninstabiliteit en daar moest je dan gewoon maar mee leren leven. Het werd toen op de stapel 'lage rugpijn' gegooid en that`s it
Er is toen, vanaf een jaar of 6 a 7 terug meer aandacht voor gekomen en sindsdien hebben veel vrouwen ineens bekkeninstabiliteit, ofwel BI. Het jammere is dat men schijnt te vergeten dat het tijdens een zwangerschap noodzakelijk is dat het bekken verweekt omdat de baby dan makkelijker de uitgang kan passeren.
Veel vrouwen hebben ten onrechte het stempel BI gekregen, terwijl ze zich met het plakkertje 'bekkenpijn' net zo serieus genomen voelden.
Ik heb al ruim 5 jaar BI en kan er nog steeds bozig om worden als vrouwen steen en been klagen om, mijns inziens, normale zwangerschapsklachten.
Door zulke vrouwen worden de vrouwen (en mannen) met echte BI niet altijd geloofd en vaak gezien als aansteller of profiteur.
Saartje
pi_55015723
quote:
Op maandag 3 december 2007 16:45 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik heb al ruim 5 jaar BI en kan er nog steeds bozig om worden als vrouwen steen en been klagen om, mijns inziens, normale zwangerschapsklachten.
Door zulke vrouwen worden de vrouwen (en mannen) met echte BI niet altijd geloofd en vaak gezien als aansteller of profiteur.
Dat vind ik een beetje gemeen
Ik bedoel: heel kut voor je allemaal, maar het is niet dat jij de persoon met alleenrecht op pijn bent.

Als ik heel erge chronische bronchitis heb, word ik heus niet boos op iemand die 1 keer een milde bronchitis heeft en hier over klaagt.
Die persoon oelt zich dan namelijk nog steeds kut.
Ja, een gebroken been is erger dan een gekneusde teen, maar als jij je teen flink kneust mag je best klagen.

Ik vind "ik heb het erger dan jij, dus houd je kop" nogal onuitstaanbaar eigenlijk
pi_55015802
Ja nee je snapt me verkeerd
Als iemand zijn teen stoot mag die ook gewoon zeuren, al is het tegen een persoon die net zijn hele been heeft gebroken
Het gaat er om dat zulke vrouwen het doen voorkomen alsof ze zwaar invalide zijn, en dus eigenlijk gewoon overdrijven. Vrouwen die 3 tot 6 weken na de bevalling weer rondwandelen alsof er nooit iets aan de hand is geweest..en vrouwen die dat niet kunnen worden daar dan op aangekeken..dat zij juist diegenen zijn die zich aanstellen.
Snapte?
Saartje
pi_55015868
Ah kijk Bedankt voor de verduidelijking.
Je bedoeld: "ik kan het, dus jij kan het ook" ideeën

Ik zie je punt.
pi_55015986
Ja dát inderdaad!
Saartje
  maandag 3 december 2007 @ 17:21:01 #170
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55016350
quote:
Op maandag 3 december 2007 13:51 schreef STORMSEEKER het volgende:

[..]

U hebt gezocht op stropoppengeweld:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. Kijk ook eens bij de zoekinstructies.

WAAR heb je het over?

Stemmingmakerij? Dacht het niet.
Natuurlijk zullen individuele artsen en deskundigen graag andere dingen voorschrijven en graag ooit efficient kanker kunnen genezen ook al levert het geen geld op, maar de realiteit is dat ziekenhuizen verplichtingen hebben jegens de farmaceutische industrie.

En als je denkt dat die machtige industrie voornamelijk uit gezellige filantropische mensen bestaat, ben je echt niet goed bij je hoofd.
Zoals ik al zei, ik weet dat het zo gaat want ik heb het uit de eerste hand. Het is geen groot, eng complot, maar die industrie heeft absoluut belangen die niet altijd het beste voorhebben met de mens.

Waarom een gratis, efficient medicijn uitvinden als je ook een medicijn uit kan vinden dat miljarden oplevert?
Zoals een chemokuur (puur vergif dus).

In noten zit veel arseen (ook een gif, akkoord, maar zeer gedoseerd) en deze bestrijdt (naar verluidt) kanker.
Medicijnen werken over het algemeen niet omdat ze de hersenen niet bereiken. Er zit een barriere tussen.
Er is pas een stof ontdekt (van een schorpioen) die wel die barriere kan oversteken en een stof mee zou kunnen nemen!
Suikers voeden tumoren, weinig/geen suiker eten kan tumorgroei tegengaan.
Waarom zegt een doktor daar niets over? Waarom wordt daar niets mee gedaan? Nee hup gewoon standaard gifkuur.

Ja hoor, stemmingmakerij. Welterusten.

PS. Nog even over opleiding van artsen. Als je ver wil komen in die wereld heb je absoluut andere mensen nodig (zoals in zoveel dingen). Denk je nou echt dat je daar ooit ver komt als je regelmatig kritieke geluiden laat horen op bestaande behandelmethoden? Dat lijkt me niet. Zelfs al heeft zo iemand gelijk.
(Mag ik Dhr. Bob Smalhout aan u voorstellen? Does that ring a bell?, Google anders even op hem)

Mijn punt is: men blijft in vaste paden bewegen, je kan een patient geen andere behandeling geven want je wordt keihard tegengewerkt door je superieuren. Er is geen ruimte voor nieuwere, wellicht betere behandelmethoden.
Er is zoveel kennis bijgekomen over tumoren de laatste jaren, maar het blijft voor artsen gewoon een no-brainer: chemo.
Sorry hoor maar wat een BNW post Kortzichtig en verkeerd geïnformeerd.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_55016605
quote:
Op maandag 3 december 2007 17:21 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Sorry hoor maar wat een BNW post Kortzichtig en verkeerd geïnformeerd.
Hij heeft in ieder geval het idee dat je met noten alle kanker kan oplossen, maar dat artsen dit weigeren onder druk van de farmaceutische industrie.
Zoiets.

Daarom zei ik ook dat holistischer kijken soms wel een goed idee is voor artsen (de diagnose klinische depressie wordt ook niet vaak gesteld volgens mij?) maar Stormseeker is wel heel erg aan het doorslaan.
pi_55016699
quote:
Op maandag 3 december 2007 17:34 schreef freecell het volgende:

[..]

Hij heeft in ieder geval het idee dat je met noten alle kanker kan oplossen, maar dat artsen dit weigeren onder druk van de farmaceutische industrie.
Zoiets.

Daarom zei ik ook dat holistischer kijken soms wel een goed idee is voor artsen (de diagnose klinische depressie wordt ook niet vaak gesteld volgens mij?) maar Stormseeker is wel heel erg aan het doorslaan.
Bedoel je niet somatische depressie? (Door een lichamelijke oorzaak geinduceerd)
Voor een ziekte als ME is tot nu toe gebleken dat cognitieve therapie effectiever was dan andere methoden, daar kan je niet direct uit concluderen dat het een 'ziekte in je hoofd' is, maar dat de manier van omgaan met de ziekte erg van belang is (dat is overigens ook zo bij bekendere somatische ziekten).
Het mooi kotsende meisje.
pi_55017301
quote:
Op maandag 3 december 2007 15:52 schreef freecell het volgende:
Het zou mooi zijn als deze aandoeningen lichamelijk blijken te zijn!
Dan is er tenminste waarschijnlijk wat aan te doen.

Stel: fibromyalgie is psychisch (disclaimer: ik heb het over mensen die ECHT fibromyalgie hebben en niet over de simulanten en dergelijke lui). Nou, dat is dan mooi kut, want dan doet het nog steeds nèt zoveel veel pijn, alleen is het veel moeilijker te behandelen!
Ik zou willen dat ze voor al deze ziekten een lichamelijke oorzaak vonden. Voor de patiënt maakt het niet veel uit, want pijn is pijn is pijn, of het nu lichamelijk aan te wijzen is of niet, maar de oplossing zou veel dichter bij zijn als het psychisch is.
Als er een lichamelijke oorzaak werd gevonden, dan is het mogelijk dat men het dan ook kan behandelen.
Buiten dat zal het een hoop onbegrip bij andere mensen weghalen.
pi_55017728
quote:
Op maandag 3 december 2007 18:11 schreef JediMasterLucia het volgende:

[..]

Als er een lichamelijke oorzaak werd gevonden, dan is het mogelijk dat men het dan ook kan behandelen.
Buiten dat zal het een hoop onbegrip bij andere mensen weghalen.
Precies Daarbij kan je dan meteen de simuanten er uit pikken. Zou best grappig zijn als ze nu opeens fibromyalgie door een simpele test konder opsporen, hoe zouden de mensend an reageren die niks hebben?

Dus eigenlijk is het veel kutter voor de patiënten als het niet lichamelijk is. Serieus nemen moet je het sowieso vind ik.
pi_55017785
quote:
Op maandag 3 december 2007 17:39 schreef veiligheidsspeldje het volgende:

[..]

Bedoel je niet somatische depressie? (Door een lichamelijke oorzaak geinduceerd)
Kan hoor Ben niet medisch geschoold en regelmatig ben ik met de termen in de war.
  dinsdag 4 december 2007 @ 16:24:41 #176
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_55037425
quote:
Op maandag 3 december 2007 16:33 schreef freecell het volgende:

Hier heb je wel weer gelijk in, af en toe mogen artsen wel een iets meer holistische visie hebben.

Al vind ik wel dat je daarnet heel erg doordraafde. Toen klonk je alsof alle artsen iedereen dood willen hebben.
Oh nee dat zeker niet. Ik verwoordde wat sterk mijn mening, maar doordraven? Dan heb je zeker nog nooit een post van Akkersloot gelezen..
Artsen doen prima werk, ik ben blij dat ze er zijn, maar ik ben het gewoon niet met alle werkwijzen eens.
Is dat raar?
quote:
Op maandag 3 december 2007 17:34 schreef freecell het volgende:

Zoiets.
Dat heb ik nooit gezegd. Veel dingen zijn inderdaad nog niet voldoende bewezen, maar lijken bij veel mensen wel een goede uitwerking te hebben (zoals die noten idd). Ik zou het gewoon fijn vinden als artsen wat meer moeite deden om andere geneeswijzen te vinden dan standaard iemand vol te pompen met gif.

Kijk, dit is belangrijk, er liggen mensen te sterven. Heb je enig idee hoe het voelt als 1 van je beste vrienden ineens vertelt dat 'ie dood gaat binnen een paar maanden?
Maar hij heeft geen chemo gedaan en leeft gelukkig nog steeds. Uitzondering? Misschien.
quote:
Nou doorslaan, doorslaan, ik heb een mening gevormd op wat ik heb meegekregen van de hele affaire rond die vriend van mij. Die artsen wilden absoluut niets anders proberen, want dat mochten en wilden ze niet en die vriend wilde geen chemo. Dan ben je dus uitgepraat met de artsen.

Ik snap niet wat daar zo raar, onduidelijk, 'verkeerd geinformeerd'' of stemminmakerig aan is.
Misschien kan iemand daar wat specifieker over zijn dan gewoon een zeursmilie te poneren, want die mensen weten het blijkbaar allemaal veeeel beter?

Misschien begrijpen jullie mijjn frustratie beter als je zelf iemand heel goed kent die hier mee te maken heeft.
pi_55037628
quote:
Op maandag 3 december 2007 16:45 schreef Maneki.Neko het volgende:
Vroeger had men ook bekkeninstabiliteit en daar moest je dan gewoon maar mee leren leven. Het werd toen op de stapel 'lage rugpijn' gegooid en that`s it
Er is toen, vanaf een jaar of 6 a 7 terug meer aandacht voor gekomen en sindsdien hebben veel vrouwen ineens bekkeninstabiliteit, ofwel BI. Het jammere is dat men schijnt te vergeten dat het tijdens een zwangerschap noodzakelijk is dat het bekken verweekt omdat de baby dan makkelijker de uitgang kan passeren.
Veel vrouwen hebben ten onrechte het stempel BI gekregen, terwijl ze zich met het plakkertje 'bekkenpijn' net zo serieus genomen voelden.
Ik kon vroeger slecht op hoge hakken lopen daar kreeg ik lage rugpijn van, ik ben niet iemand die snel piept enzo, of naar de dokter rent, maar na de zwangerschap inclu de zogeheten bekkeninstabiliteit, waar ik nooit voor behandeld ben, draag ik nu het liefst hogere hakken want dan heb ik geen last van mijn onderrug..

nou goed..lekker vaag maar goed..
  dinsdag 4 december 2007 @ 16:41:58 #178
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_55037819
Maar goed, het doet er verder ook niet meer toe. Het is niet echt meer on-topic.

Het volgende is dat wel:
Ik ken iemand die jaren geleden van een stomme trien geen voorrang kreeg en met de auto in de flank werd geramd en een whiplash heeft opgelopen. Sindsdien heeft ze klachten als concentratiestoornissen, minder goed geheugen en matige tot zware hoofdpijn. Deze klachten zijn zo echt als het maar kan en hebben een duidelijke fysieke oorzaak.

Toch zijn er verscheidene artsen geweest ( de geweldige ''deskundologen'') die gewoon keihard zeiden dat het onzin was, het zat gewoon allemaal tussen de oren en daarmee basta. Dat GELOOF je toch niet?
Wat voor een harteloze idioten zijn dat toch en hoe hebben ze ooit hun diploma behaald?

Ik ben sterk allergisch voor zulke rare mensen. Er zijn hele goede artsen (hulde daarvoor) maar ook een hele zwik malloten.
Maar ja, het is allemaal stemmingmakerij, ''want zij hebben er voor geleerd''.
zucht.
pi_55037905
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:24 schreef STORMSEEKER het volgende:

Kijk, dit is belangrijk, er liggen mensen te sterven. Heb je enig idee hoe het voelt als 1 van je beste vrienden ineens vertelt dat 'ie dood gaat binnen een paar maanden?
Maar hij heeft geen chemo gedaan en leeft gelukkig nog steeds. Uitzondering? Misschien.

Nou doorslaan, doorslaan, ik heb een mening gevormd op wat ik heb meegekregen van de hele affaire rond die vriend van mij. Die artsen wilden absoluut niets anders proberen, want dat mochten en wilden ze niet en die vriend wilde geen chemo. Dan ben je dus uitgepraat met de artsen.

Ik snap niet wat daar zo raar, onduidelijk, 'verkeerd geinformeerd'' of stemminmakerig aan is.
Misschien kan iemand daar wat specifieker over zijn dan gewoon een zeursmilie te poneren, want die mensen weten het blijkbaar allemaal veeeel beter?
Natuurlijk zijn chemokuren vergif, maar het is wél vergif waarvan bewezen is dat het vaak helpt. Het is ook vergif voor de tumor namelijk! En het is meer bewezen van chemo dat het helpt dan van veel andere dingen die je ook kan proberen.
Natuurlijk kan het geen kwaad om meer noten te eten, maar ik durf te wedden dat ook geen enkele arts hem verboden heeft noten te eten naast zijn chemo.

Artsen gaan af op bewijsmateriaal. Als er genoeg bewijsmateriaal is dat iets anders ook helpt, kijken ze daar echt wel naar hoor.

En spontane genezingen komen af en toe voor inderdaad. Toeval of niet, dat weet ik niet, ik zou meestal zeggen van niet, maar het hoeft ook neit aan "andere" geneeswijzen te liggen. Kijk inderdaad maar naar Sylvia Millecam.
Je vertelde er trouwens niet bij of hij genezen is of dat hij nog steeds kanker heeft?
quote:
Misschien begrijpen jullie mijjn frustratie beter als je zelf iemand heel goed kent die hier mee te maken heeft.
Als je er een beter gevoel van krijgt: Ik ken de situatie inderdaad, 5 jaar lang een hersentumor. Goede vriend.Nu al weer bijna 2 jaar dood.
2 kinderen van 3 en 7, toffe vrouw ook.
  dinsdag 4 december 2007 @ 16:56:30 #180
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_55038133
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:47 schreef freecell het volgende:
En spontane genezingen komen af en toe voor inderdaad. Toeval of niet, dat weet ik niet, ik zou meestal zeggen van niet, maar het hoeft ook neit aan "andere" geneeswijzen te liggen. Kijk inderdaad maar naar Sylvia Millecam.
Je vertelde er trouwens niet bij of hij genezen is of dat hij nog steeds kanker heeft?
Hij is absoluut niet genezen, maar hij leeft nu al 1,5 jaar terwijl hij 2 maanden gekregen had.
Begrijp me goed, van vage, alternatieve geneeswijzen moet hij en ik ook niets hebben hoor.
Geen magneten, geen steentjes geen stralingsgeneuzel dat absoluut niet.

Maar bepaalde behandelingen of medicijnen of voeding zou een verschil kunnen maken, maar de artsen blijven hameren op chemokuur en dat wilde hij niet omdat je dan helemaal een wrak wordt (en dat is normaal ook al) en hij wilde waardig doodgaan zeg maar en niet als een wrakkig plantje.
Maar goed.
quote:
Als je er een beter gevoel van krijgt: Ik ken de situatie inderdaad, 5 jaar lang een hersentumor. Goede vriend.Nu al weer bijna 2 jaar dood.
Natuurlijk krijg je daar geen beter gevoel van, maar het was ook meer gericht aan die andere mensen die alles wat ik zeg maar idioot vinden.
Het spijt me voor je verlies. Sterkte ermee.
  dinsdag 4 december 2007 @ 16:58:15 #181
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_55038170
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:47 schreef freecell het volgende:

[..]

Natuurlijk zijn chemokuren vergif, maar het is wél vergif waarvan bewezen is dat het vaak helpt. Het is ook vergif voor de tumor namelijk! En het is meer bewezen van chemo dat het helpt dan van veel andere dingen die je ook kan proberen.
Natuurlijk kan het geen kwaad om meer noten te eten, maar ik durf te wedden dat ook geen enkele arts hem verboden heeft noten te eten naast zijn chemo.

Artsen gaan af op bewijsmateriaal. Als er genoeg bewijsmateriaal is dat iets anders ook helpt, kijken ze daar echt wel naar hoor.

[..]

Inderdaad. Vooral bij een ziekte als kanker worden ook wat alternatievere methoden als voedsel-therapie heus wel onderzocht. Maar als daar dan uitkomt dat het geen effect op de ziekte heeft, kan je het de dokters moeilijk kwalijk nemen dat ze daar niet aan meewerken.

Je ontkomt er niet aan als dokter om te vertrouwen op de grote getallen, op omvangrijke studies. Dat er iemand veel noten heeft gegeten en vervolgens is genezen is erg hoopgevend natuurlijk, maar als behandelend arts kan je er niets mee.
  dinsdag 4 december 2007 @ 17:23:43 #182
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_55038741
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:56 schreef STORMSEEKER het volgende:

[..]

Hij is absoluut niet genezen, maar hij leeft nu al 1,5 jaar terwijl hij 2 maanden gekregen had.
Begrijp me goed, van vage, alternatieve geneeswijzen moet hij en ik ook niets hebben hoor.
Geen magneten, geen steentjes geen stralingsgeneuzel dat absoluut niet.

Maar bepaalde behandelingen of medicijnen of voeding zou een verschil kunnen maken, maar de artsen blijven hameren op chemokuur en dat wilde hij niet omdat je dan helemaal een wrak wordt (en dat is normaal ook al) en hij wilde waardig doodgaan zeg maar en niet als een wrakkig plantje.
Maar goed.
Het is natuurlijk zijn eigen keuze om al dan niet een chemokuur te ondergaan maar met alle respect lijkt het me uiterst onverstandig om het niet te doen. Het basisprincipe achter de chemokuur is namelijk niet zo ontzettend ingewikkeld.

Soms is een kankergezwel niet te opereren. Het kan te groot zijn, het kan te ver zijn uitgezaaid. Een chemokuur sloopt je lichaam, inderdaad. Je pompt jezelf vol met vergif. Maar dit effect sloopt niet alleen je lichaam maar ook de kanker. Uitzaaingen kunnen verdwijnen en de omvang van het gezwel neemt af. Als de chemo de kanker voldoende heeft gesloopt dan heeft het gezwel niet meer de afmetingen die het eerst wel had en dan kun je gaan bestralen op dat kleinere gezwel.

Chemo is vergif, het sloopt je. Maar het biedt tevens je enige kans, als het mogelijk was dan was men heus wel gaan bestralen. Schijnbaar is bestralen in zijn geval zinloos mits er niet eerst een chemokuur wordt ondergaan.

Goed, het blijft een moeilijke keus, ontzettend moeilijk zelfs. Waarschijnlijk heeft hij zelfs met de chemokuur maar weinig kans om het te overleven en in een dergelijk geval verkort de chemo je leven eerder dan dat het je leven verlengd. Maar het weigeren van de chemo staat feitelijk gelijk aan de handdoek in de ring werpen, je kiest voor een langzamere dood maar geeft tevens elke hoop op genezing op.

Zoals gezegd, het is een moeilijke keuze. Maar ik hoop wel dat je vriend begrijpt dat het weigeren van een chemokuur zijn kans op genezing ook tot vrijwel nul heeft teruggebracht. En het feit dat de laatste anderhalf jaar nog enigzins dragelijk zijn geweest is bovendien geen garantie dat het echte einde van zijn leven eveneens relatief pijnloos zal zijn. Kanker heeft niet altijd een chemokuur nodig om mensen volledig te slopen en ontzettend te laten lijden.

Ik wens jou, en je vriend veel sterkte en wijsheid toe, ongeacht zijn uiteindelijke beslissing. Kanker is een rotziekte, je gunt het niemand. Maar tevens wil ik niet dat mensen hier wellicht geinspireerd worden om een chemokuur te weigeren want "when all things come together" is een chemokuur wel je laatste en beste kans.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanoying op 04-12-2007 17:29:56 ]
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_55045481
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:41 schreef STORMSEEKER het volgende:
Maar goed, het doet er verder ook niet meer toe. Het is niet echt meer on-topic.

Het volgende is dat wel:
Ik ken iemand die jaren geleden van een stomme trien geen voorrang kreeg en met de auto in de flank werd geramd en een whiplash heeft opgelopen. Sindsdien heeft ze klachten als concentratiestoornissen, minder goed geheugen en matige tot zware hoofdpijn. Deze klachten zijn zo echt als het maar kan en hebben een duidelijke fysieke oorzaak.

Toch zijn er verscheidene artsen geweest ( de geweldige ''deskundologen'') die gewoon keihard zeiden dat het onzin was, het zat gewoon allemaal tussen de oren en daarmee basta. Dat GELOOF je toch niet?
Wat voor een harteloze idioten zijn dat toch en hoe hebben ze ooit hun diploma behaald?

Ik ben sterk allergisch voor zulke rare mensen. Er zijn hele goede artsen (hulde daarvoor) maar ook een hele zwik malloten.
zucht.
''deskundologen''? zijn zeker van die artsen bij het UWV en aanverwante instanties? zo ja,. die hebben hun diploma bij een pakje boter gekregen.
Het is echt balen, als je weet dat je ziek bent en de artsen nemen je niet serieus
  woensdag 5 december 2007 @ 11:37:16 #184
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_55053676
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 22:06 schreef JediMasterLucia het volgende:
''deskundologen''? zijn zeker van die artsen bij het UWV en aanverwante instanties? zo ja,. die hebben hun diploma bij een pakje boter gekregen.
Het is echt balen, als je weet dat je ziek bent en de artsen nemen je niet serieus
Ja uwv onder andere. Inderdaad zeer storend.

En deskundologen is een term die gebruikt wordt door Bob Smalhout in zijn columns in de krant om mensen aan te duiden die nergens verstand van hebben, maar wel heel interessant overkomen.
  woensdag 5 december 2007 @ 18:42:51 #185
41051 Rasing
pi_55062333
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:41 schreef STORMSEEKER het volgende:
Hoe kun jij de medische kennis van een arts beoordelen? Hij heeft er immers voor geleerd, jij niet.
quote:
zucht.
Zo is het wel.
pi_55065565
quote:
Op woensdag 5 december 2007 18:42 schreef Rasing het volgende:

[..]

Hoe kun jij de medische kennis van een arts beoordelen? Hij heeft er immers voor geleerd, jij niet.
[..]

Zo is het wel.
Ik heb ook zo m'n ervaringen, en (zonder eigen medische kennis) kan ik niet de medische kennis,
maar soms wel de manier van diagoses geven beoordelen. Sommige diagnoses moeten gemaakt
worden door een specialist, en dat na gedegen onderzoek. En niet in 10 minuten met de natte vinger
door een verzekeringsarts . Ik heb bepaalde diagnoses in mijn dossier staan terwijl ik de ziekte
niet eens heb. Psychische diagnoses die ik niet serieus neem maar die dus wel in mijn dossier staan,
en die ik als behoorlijk stigmatiserend ervaar.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  woensdag 5 december 2007 @ 22:13:06 #187
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_55067006
quote:
Op woensdag 5 december 2007 18:42 schreef Rasing het volgende:
Kan best zijn, maar als je denkt dat ik me, alleen door zijn opleiding, voor de voeten zal werpen voor de alwetende dokter, dan heb je het toch mis.
Ik blijf zelf liever ook meedenken. En maar goed ook, want het blijkt dikwijls nodig.

Ik kan niet in iemands hoofd kijken (figuurlijk dan he, een bijl doet natuurlijk wonderen ) maar het lijkt me duidelijk dat je nou niet echt veel vertrouwen krijgt van een arts (dus notabene iemand die ervoor gestudeerd zou moeten hebben) die een volstrekt verkeerde, ja zelfs uiterst kwetsende conclusie trekt.

Voor sommige zaken heb je echt niet per se medische kennis nodig hoor, dan kom je met gewoon logisch nadenken ook een heel eind.
  woensdag 5 december 2007 @ 22:21:44 #188
41051 Rasing
pi_55067233
quote:
Op woensdag 5 december 2007 21:18 schreef barthol het volgende:
Ik heb ook zo m'n ervaringen, en (zonder eigen medische kennis) kan ik niet de medische kennis,
maar soms wel de manier van diagoses geven beoordelen.
Daar heb je gelijk in. Ik wilde eerst zeggen dat je artsen helemaal niet kunt beoordelen, maar als je een onbeholpen sukkel hebt die je nog niet eens aankijkt, en toch diagnoses gaat stellen, mag je wel zeggen dat het niet zo'n geslaagde arts is.
pi_55067623
quote:
ADHD schijn je dus helemaal niet te mogen diagnosteren als je niet naar de hersenwaarden kijkt.
Meestal wordt er gewoon zo uit de losse pols besloten dat een kind adhd heeft, zware medicatie met nare bijwerkingen wordt erin gegooit terwijl de symptomen vele oorzaken kunnen hebben buiten die afwijkende hersenwaarden om...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 5 december 2007 @ 23:01:13 #190
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55068425
quote:
Op woensdag 5 december 2007 22:13 schreef STORMSEEKER het volgende:

[..]

Kan best zijn, maar als je denkt dat ik me, alleen door zijn opleiding, voor de voeten zal werpen voor de alwetende dokter, dan heb je het toch mis.
Ik blijf zelf liever ook meedenken. En maar goed ook, want het blijkt dikwijls nodig.

Ik kan niet in iemands hoofd kijken (figuurlijk dan he, een bijl doet natuurlijk wonderen ) maar het lijkt me duidelijk dat je nou niet echt veel vertrouwen krijgt van een arts (dus notabene iemand die ervoor gestudeerd zou moeten hebben) die een volstrekt verkeerde, ja zelfs uiterst kwetsende conclusie trekt.

Voor sommige zaken heb je echt niet per se medische kennis nodig hoor, dan kom je met gewoon logisch nadenken ook een heel eind.
En toch doe je precies het zelfde met de persoon die je huis ontworpen heeft. Bij die persoon vertrouw je wel volledig op hetgeen wat hij of zij geleerd heeft op de desbetreffende opleiding.
Onikaan ni ov dovah
  woensdag 5 december 2007 @ 23:11:27 #191
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_55068631
Soms kun je niet anders, maar als je huis DUIDELIJK scheve kozijnen heeft, mag je toch je vraagtekens zetten bij de architect/aannemer is het niet?
  woensdag 5 december 2007 @ 23:58:25 #192
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55069645
quote:
Op woensdag 5 december 2007 23:11 schreef STORMSEEKER het volgende:
Soms kun je niet anders, maar als je huis DUIDELIJK scheve kozijnen heeft, mag je toch je vraagtekens zetten bij de architect/aannemer is het niet?
Die 'scheve kozijnen' die bij dergelijke medische zaken gezien worden zijn daarom ook over het algemeen gebaseerd op de zaken niet goed begrijpen
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 6 december 2007 @ 00:08:02 #193
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_55069812
Inderdaad, ik kan niet begrijpen hoe een ARTS zulke gestoorde conclusies kan trekken, daar MOET je voor gestudeerd hebben.
  donderdag 6 december 2007 @ 00:11:03 #194
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55069856
quote:
Op donderdag 6 december 2007 00:08 schreef STORMSEEKER het volgende:
Inderdaad, ik kan niet begrijpen hoe een ARTS zulke gestoorde conclusies kan trekken, daar MOET je voor gestudeerd hebben.
Hoe weet jij zo zeker dat het een gestoorde conclusie is?
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 6 december 2007 @ 00:58:18 #195
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_55070535
Nou, het ging om mijn moeder en die ken ik toch echt wel even wat langer dan die zak hooi van een dokter dunkt mij. Ze had net een ongeluk gehad en daarbij een harde slag met haar nek gemaakt. En dan gaat een ''dokter'' doodleuk zeggen dat whiplash onzin is en dat het allemaal puur psychisch is.
Uiterst gestoorde conclusie. Dus DAAR krijg ik vlekken van ja. Mag dat?
Sjonge zeg.
  donderdag 6 december 2007 @ 01:03:04 #196
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55070576
Je beantwoord mijn vraag niet. Hoe wist je dat het een gestoorde conclusie was?
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 6 december 2007 @ 01:11:16 #197
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_55070668
Omdat je je spieren en zenuwen ernstig verrekt bij een zijwaartse aanrijding en daardoor de reeds genoemde klachten oploopt. Die gast zit er dus gewoon naast. Maar dit is al langer bekend. Whiplashpatienten strijden al jaren om erkenning en stukje bij beetje komt die er. Lekker makkelijk om alles wat je niet echt snapt als dokter gewoon af te schuiven als een ''het-zit-tussen-de-oren-probleem'', . Maar ja, zoals reeds is opgemerkt hoef je van die keuringsartsen e.d. niet veel te verwachten.

Is dit wel antwoord op je vraag?
  donderdag 6 december 2007 @ 01:19:10 #198
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55070766
quote:
Op donderdag 6 december 2007 01:11 schreef STORMSEEKER het volgende:
Omdat je je spieren en zenuwen ernstig verrekt bij een zijwaartse aanrijding en daardoor de reeds genoemde klachten oploopt. Die gast zit er dus gewoon naast. Maar dit is al langer bekend. Whiplashpatienten strijden al jaren om erkenning en stukje bij beetje komt die er. Lekker makkelijk om alles wat je niet echt snapt als dokter gewoon af te schuiven als een ''het-zit-tussen-de-oren-probleem'', . Maar ja, zoals reeds is opgemerkt hoef je van die keuringsartsen e.d. niet veel te verwachten.

Is dit wel antwoord op je vraag?
Tegenwoordig is daar veel meer over bekend ja. Dat beantwoord mijn vraag nog steeds niet hoe je dat toen zo zeker wist.
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 6 december 2007 @ 01:39:43 #199
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_55070888
Gewoon logisch nadenken? Ik snap niet hoe iemand tot zo een conclusie kan komen. Het raakt gewoon kant noch wal. Ik heb nu al zoveel posts gemaakt hierover, ik snap niet hoe je niet kan inzien dat wat die kerel zei gewoon totaal in geen verband staat met de klachten en het daarvoor opgelopen letsel.

Als je nu nog niet begrijpt waarom ik het een onzinconclusie vond dan zal dat ook wel niet meer komen ben ik bang.

Goedenacht.
  donderdag 6 december 2007 @ 01:48:41 #200
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55070933
quote:
Op donderdag 6 december 2007 01:39 schreef STORMSEEKER het volgende:
Gewoon logisch nadenken? Ik snap niet hoe iemand tot zo een conclusie kan komen. Het raakt gewoon kant noch wal. Ik heb nu al zoveel posts gemaakt hierover, ik snap niet hoe je niet kan inzien dat wat die kerel zei gewoon totaal in geen verband staat met de klachten en het daarvoor opgelopen letsel.

Als je nu nog niet begrijpt waarom ik het een onzinconclusie vond dan zal dat ook wel niet meer komen ben ik bang.

Goedenacht.
Zodra je de vraag niet beantwoord gaat dat idd niet lukken nee
Onikaan ni ov dovah
pi_55072043
quote:
Op woensdag 5 december 2007 22:35 schreef erodome het volgende:

[..]

ADHD schijn je dus helemaal niet te mogen diagnosteren als je niet naar de hersenwaarden kijkt.
Meestal wordt er gewoon zo uit de losse pols besloten dat een kind adhd heeft, zware medicatie met nare bijwerkingen wordt erin gegooit terwijl de symptomen vele oorzaken kunnen hebben buiten die afwijkende hersenwaarden om...
Ik heb hier een keer een onderzoek naar gedaan voor mijn studie.
ADHD mag gesteld worden na een uitgebreid observeringstraject, of psychische testen. Dan meot er op minstens 3 verschillende dagen een dagdeel getest worden en hierbij moeten ouders vertellen hoe het kind vroeger was enzovoort enzovoort. Een ECG is hierbij een hulpmiddel, maar de officiele diagnose wordt eigenlijk alleen gesteld door de tests, die trouwens wel vrij betrouwbaar zijn en het totaalbeeld.
Het mag officieel alleen vastgesteld worden door een neuroloog of psychiater.

Ongeveer driekwart van de ADHD diagnoses is naar schatting onterecht. De meeste hiervan zijn gesteld door een huisarts!! (na 1 of 2 consults van een kwartiertje !! ) of door psychologen, die wel hun vermoeden hiervan uit mogen spreken en er vaak ook wel kijk op hebben, maar geen arts zijn.

Ik vond dit echt een onacceptabel aantal, maar er is niet zoveel aan te doen helaas
pi_55072440
quote:
Op donderdag 6 december 2007 08:46 schreef freecell het volgende:

[..]

ADHD mag gesteld worden na een uitgebreid observeringstraject, of psychische testen. Dan meot er op minstens 3 verschillende dagen een dagdeel getest worden en hierbij moeten ouders vertellen hoe het kind vroeger was enzovoort enzovoort. Een ECG is hierbij een hulpmiddel, maar de officiele diagnose wordt eigenlijk alleen gesteld door de tests, die trouwens wel vrij betrouwbaar zijn en het totaalbeeld.

Ongeveer driekwart van de ADHD diagnoses is naar schatting onterecht. De meeste hiervan zijn gesteld door een huisarts!! (na 1 of 2 consults van een kwartiertje !! ) of door psychologen, die wel hun vermoeden hiervan uit mogen spreken en er vaak ook wel kijk op hebben, maar geen arts zijn.

Ik vond dit echt een onacceptabel aantal, maar er is niet zoveel aan te doen helaas
Vraag hoeveel gevallen adhd zijn er bij benadering???
I´m back.
pi_55072683
quote:
Op donderdag 6 december 2007 09:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Vraag hoeveel gevallen adhd zijn er bij benadering???
Pfoe, daar weet ik zo de actuele cijfers niet van uit mn hoofd. Moet wel op te zoeken zijn ergens.
(mijn onderzoek is trouwens ook niet zo heel actueel meer, gedaan in 2003/2004 of zoiets, maar ik denk dat die trend er nog wel is)
pi_55072704
RSI heb ik zelf gehad, dat zat dus echt *niet* tussen mijn oren he.
pi_55072748
quote:
Op donderdag 6 december 2007 09:41 schreef freecell het volgende:

[..]

Pfoe, daar weet ik zo de actuele cijfers niet van uit mn hoofd. Moet wel op te zoeken zijn ergens.
(mijn onderzoek is trouwens ook niet zo heel actueel meer, gedaan in 2003/2004 of zoiets, maar ik denk dat die trend er nog wel is)
Maar in de honderduizenden wrs?
Zit bijna te denken, zit de farmacie industrie er niet achter of wordt ritalin alleen verstrekt door specialisten?
I´m back.
pi_55072766
quote:
Op donderdag 6 december 2007 09:42 schreef Scorpie het volgende:
RSI heb ik zelf gehad, dat zat dus echt *niet* tussen mijn oren he.
Jij kunt geen ingebeelde modeziekte/aandoening hebben, bedoel je?
I´m back.
pi_55072809
quote:
Op donderdag 6 december 2007 09:46 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Jij kunt geen ingebeelde modeziekte/aandoening hebben, bedoel je?
Nee, ik kan je vertellen dat RSI in mijn geval betekende dat ik een verkeerde werkhouding had in combinatie met veelvuldig gamen en een tochtige kamer, waardoor mijn spieren in mijn schouders en nek verkrampten.

Dit is stadium 2 van RSI, heb er ook een behandeling voor gehad, werkplaats verbouwd (thuis), betere stoel + afstelling e.d, en vervolgens was het binnen een maand weg. Lijkt me stug dat mijn hersenen mij kunnen vertellen dat ik mijn nek niet meer opzij kan bewegen, denk je niet?
pi_55072909
quote:
Op donderdag 6 december 2007 09:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee, ik kan je vertellen dat RSI in mijn geval betekende dat ik een verkeerde werkhouding had in combinatie met veelvuldig gamen en een tochtige kamer, waardoor mijn spieren in mijn schouders en nek verkrampten.

Dit is stadium 2 van RSI, heb er ook een behandeling voor gehad, werkplaats verbouwd (thuis), betere stoel + afstelling e.d, en vervolgens was het binnen een maand weg. Lijkt me stug dat mijn hersenen mij kunnen vertellen dat ik mijn nek niet meer opzij kan bewegen, denk je niet?
Maar waarom was dat rsi, en niet gewoon het aannemen van een verkeerde werkhouding.
Medio 2000 kreeg ik ook ineens last van mijn spieren, hup naar de huisarts, die paar vragen stelde en meteen dacht aan de toen hippe millennium aandoening rsi, ik vervolgens via de arbo-arts naar de fysiotherapeut, voelt en knijpt een beetje en vraagt aan mij: 'heb jij soms een ongeluk gehad?' En verdomd zeg, ik was in september van een ladder afgetuimeld in de slaapkamer en was zeer ongelukkig terecht gekomen. Wat er gebeurd was, was dat mijn kleine borstspier zo hard als een plank was. Heeft vervolgens nog zeker 1 ½ jaar fysio geduurd voordat de symptomen verdwenen.
I´m back.
pi_55072994
quote:
Op donderdag 6 december 2007 09:54 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Maar waarom was dat rsi, en niet gewoon het aannemen van een verkeerde werkhouding.
Medio 2000 kreeg ik ook ineens last van mijn spieren, hup naar de huisarts, die paar vragen stelde en meteen dacht aan de toen hippe millennium aandoening rsi, ik vervolgens via de arbo-arts naar de fysiotherapeut, voelt en knijpt een beetje en vraagt aan mij: 'heb jij soms een ongeluk gehad?' En verdomd zeg, ik was in september van een ladder afgetuimeld in de slaapkamer en was zeer ongelukkig terecht gekomen. Wat er gebeurd was, was dat mijn kleine borstspier zo hard als een plank was. Heeft vervolgens nog zeker 1 ½ jaar fysio geduurd voordat de symptomen verdwenen.
Omdat ik:

1) Niet zoals jij een blessure had of was gevallen
2) Veel repeterende bewegingen maakte (tot wel 10 uur op een dag)
3) Een koude omgeving had
4) Geen juiste werkomgeving met verkeerde stoel.
5) Ik overduidelijke symptomen had voor stadium 2 van RSIl.

En die 4 dingen samen zijn criteria voor de diagnose RSI.
Ik snap dat de term RSI redelijk breed is en er veel onder kan vallen, maar in mijn geval merkte ik dan ook dat het behandelplan dat gericht was op RSI-genezing en RSI-voorkoming werkte, dus heb nooit getwijfeld aan die diagnose, puur en alleen omdat ik heel erg veel symptomen had van RSI.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat het iets anders moet zijn geweest.
Ik had het overigens 2 jaar geleden, in 2005.
pi_55073102
Ik was die blessure vergeten hè, die had ik niet aangehaald bij de huisarts of arbo-arts.
Ik maakte ook repeterende bewegingen, weliswaar niet 10 uur non-stop, maar ook pc-werk.
Ook ik zat (zeker thuis) wel op de tocht.
Stoel/bureau waren ook nog niet millenniumproof zeg maar.
RSI stadia daarover werd niet gerept.
Ik heb adhv deze toestand nog een foldertje geschreven voor het bedrijf waar ik werkte trouwens, over de gevaren van rsi.
I´m back.
pi_55073255
quote:
Op donderdag 6 december 2007 09:45 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Maar in de honderduizenden wrs?
Zit bijna te denken, zit de farmacie industrie er niet achter of wordt ritalin alleen verstrekt door specialisten?
Nee, ritalin wordt ook wel een verstrekt door huisartsen na 1 "mijn kind is zo druk" consult (terwijl dat niet het hoofdprobleem van ADHD is, maar goed).
Het voordeel van ritalin (en concerta)is dat het eigenlijk alleen werkt op kinderen die ADHD hebben, aangezien het voor "gewone kinderen" werkt als een soort speed.

Dan is het vaak: "de ritalin slaat niet aan, we proberen iets anders" waarop vaak rustgevers worden aangereikt.
Er wordt om de één of andere reden nooit gedacht: "hey, de ritalin slaat niet aan, zou het een normaal, maar ietsje druk kind zijn?"

Bij ADHD kinderen werkt ritalin overigens óók niet altijd, het wil nog wel eens verkeerd gaan, waardoor het kind met ADHD en ritalin nóg veel drukker wordt dan een normaal kind met ritalin. Dat zijn interessante dingen om te zien
Dus dat je hyper wordt van ritalin betekent niet per definitie dat je geen ADHD hebt, maar zou wél altijd een reden moeten zijn om eens de diagnose te laten stellen door een bevoegd persoon
pi_55074982
quote:
Op donderdag 6 december 2007 08:46 schreef freecell het volgende:

[..]

Kijk eens, iemand die het echt kan uitleggen ipv wat los opgevangen te hebben zoals ik, tnxxxxxxx...

Ik heb idd de ervaring dat school wat zegt, de huisarts medicijnen levert en er amper echt onderzoek is gedaan.
Dat vind ik erg ver gaan, vooral met de soort medicatie die toch niet misselijk te noemen is.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_55075116
quote:
Op donderdag 6 december 2007 10:18 schreef freecell het volgende:

[..]

Nee, ritalin wordt ook wel een verstrekt door huisartsen na 1 "mijn kind is zo druk" consult (terwijl dat niet het hoofdprobleem van ADHD is, maar goed).
Het voordeel van ritalin (en concerta)is dat het eigenlijk alleen werkt op kinderen die ADHD hebben, aangezien het voor "gewone kinderen" werkt als een soort speed.

Dan is het vaak: "de ritalin slaat niet aan, we proberen iets anders" waarop vaak rustgevers worden aangereikt.
Er wordt om de één of andere reden nooit gedacht: "hey, de ritalin slaat niet aan, zou het een normaal, maar ietsje druk kind zijn?"

Bij ADHD kinderen werkt ritalin overigens óók niet altijd, het wil nog wel eens verkeerd gaan, waardoor het kind met ADHD en ritalin nóg veel drukker wordt dan een normaal kind met ritalin. Dat zijn interessante dingen om te zien
Dus dat je hyper wordt van ritalin betekent niet per definitie dat je geen ADHD hebt, maar zou wél altijd een reden moeten zijn om eens de diagnose te laten stellen door een bevoegd persoon
Het interessante is dus eigenlijk, dat moet wel vermeld worden vind ik, dat de 'geleerde' artsen 2 dingen doen: patiënten een modeziekte aanwrijven (adhd) en andere ziekten aanwijzen als mode ziekte (rsi). uiteraard kris kras door elkaar heen. Zodat je wrs een arts kunt hebben die rsi afwijst als zijnde een modeziekte, maar het zoontje van diezelfde non-patiënt rsi volplempt met ritalin, waardoor het kind er alleen maar erger aan toe is. .
Zijn het soms warhoofden die artsen en aankomende artsen? .
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')