Je bent je ervan bewust dat als je dat zegt je schopt tegen de schenen van heel veel mensen?quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:32 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik zie ze over het algemeen als modeziektes, maarja ik heb er dan zelf ook geen last van.
Mijn medicijn: Stel je niet aan!
ben ik het mee eens.. Ik denk dat veel mensen bovenstaande ziektes gebruiken om niet te hoeven werken e.d. Maar gezien mijn ervaringen (ik heb ook een goede vriendin gehad die leed aan fibrolmyalgie) denk ik dat mensen wel degelijk ziek zijnquote:Op zondag 21 oktober 2007 21:32 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik zie ze over het algemeen als modeziektes, maarja ik heb er dan zelf ook geen last van.
Dat heeft me nooit echt tegengehouden iets ongenuanceerds te zeggen hoorquote:Op zondag 21 oktober 2007 21:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je bent je ervan bewust dat als je dat zegt je schopt tegen de schenen van heel veel mensen?
Ik vind RSI dus geen hypeziekte. Meer en meer mensen werken met computers, logisch dat er dan meer mensen RSI krijgen.quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:36 schreef TNA het volgende:
Ziekte én hype. Ziekte omdat het duidelijk aanwijsbare symptomen en oorzaken heeft (bij RSI trouwens al helemaal), hype omdat plotseling iedereen het heeft. Dat laatste is nogal zuur voor de mensen die er echt last van hebben.
Dat vind ik ook. ME is een ander verhaal.quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:42 schreef dubidub het volgende:
[..]
Ik vind RSI dus geen hypeziekte. Meer en meer mensen werken met computers, logisch dat er dan meer mensen RSI krijgen.
Die te pas en te onpas worden voorgeschreven aan ieder kind dat moeite heeft met concentratie...quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:51 schreef speknek het volgende:
ADHD is wel een ziekte, met medicijnen ook.
Vertel mijn vriendin dan verdomme maar even hoe ze er vanaf komt dan. Kan ze misschien ook weer eens een middagje winkelen zijn zonder daarna drie dagen met griepverschijnselen op bed te moeten.quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:46 schreef TNA het volgende:
[..]
Dat vind ik ook. ME is een ander verhaal.
Mm, bij mijn in de buurt rijdt er 's morgens een lijnbus rond om alle ADHD kinderen naar bijzondere scholen te brengen. Witte wijk, witte buurt, wit dorp. Ik weet niet hoor. Vroeger kwam dat niet voor: idem bekkeninstabiliteit, rsi (obviously) en whiplash.quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:51 schreef speknek het volgende:
een verkeerde gewoonte.quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:46 schreef speknek het volgende:
Hoe classificeer je hyperventilatie?
Dat wordt volgens artikel dat ik gelezen heb vaak gegooid op psychisch. Echter dat is vrij vervaarlijk. Mijn zwager had eind 2003 ook dat soort klachten, werd op psychisch gegooid, hyperventilatie, vanwege zijn scheiding met mijn zuster. Echter hij overleed aan een longembolie in november 2003, 40 jaar oud. Hij had in de zomer een aderontsteking gehad in zijn kuit. Dit was nooit goed genezen en dit veroorzaakte die longembolie...quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:46 schreef speknek het volgende:
Hoe classificeer je hyperventilatie?
Ik zeg toch "Ziekte én hype"? Ik geloof absoluut dat je vriendin écht ziek is en dat spijt me voor je, ik zeg ook dat er mensen zijn die ME misbruiken omdat het relatief makkelijk te faken is. En dat dat extra zuur is voor je vriendin omdat mensen haar daardoor minder serieus nemen.quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:56 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Vertel mijn vriendin dan verdomme maar even hoe ze er vanaf komt dan. Kan ze misschien ook weer eens een middagje winkelen zijn zonder daarna drie dagen met griepverschijnselen op bed te moeten.
Hype ziekte, mode ziekte - je hebt echt werkelijk geen idee hoe fucking destructief ME is.
Overigens HB is ook zo'n mode verschijnsel.quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:51 schreef speknek het volgende:
quote:Op zondag 21 oktober 2007 22:06 schreef Aventura het volgende:
Je vergeet 'fibromyalgie' en 'hoog-sensitief'
Ja, als iets psychisch is dan zijn de oorzaken ook psychisch, zegt men in het artikel dat ik las, en volgens dat artikel kun je binnen 3 sessies van een kwartier met je huisarts al vrij snel bij de bottle-neck terecht komen.quote:Op zondag 21 oktober 2007 22:11 schreef TR08 het volgende:
RSI is gewoon een blessure, die echt pijn doet, echt eerder optreedt als je computert met slecht materiaal in koude ruimtes en ook (als je op tijd stopt) echt geneest als je rust neemt.
Sick building syndrome ken ik niet, ik weet wel dat ik flink ziek wordt van nieuw geverfde gebouwen (uberhaupt van oplosmiddelen die in verf gebruikt worden dus).
Voor de rest: Een arts die roept dat iemand niet ziek is omdat hij er geen fysieke aanleiding toe ziet, tsja, misschien zijn er ziektes die we nog niet begrijpen? Daarbij zijn de klachten wel degelijk aanwezig. Ook al zou de oorzaak puur psychisch zijn, dan nog is iemand met die klachten daadwerkelijk ziek.
Voorgeschreven? Het wordt heel vaak door ouders e.d. verkeerd benoemt, maar kan me moeilijk voorstellen dat veel psychiaters het (nu nog) vrijelijk te pas en te onpas voorschrijven. En anders kom je er snel genoeg achter als de Ritalin niet aanslaat.quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:53 schreef Evil_Jur het volgende:
Die te pas en te onpas worden voorgeschreven aan ieder kind dat moeite heeft met concentratie...
quote:Op zondag 21 oktober 2007 22:23 schreef bijdehand het volgende:
Ik denk dat mensen die ziektes echt kunnen hebben, maar dat er ook veel mensen misbruik van maken![]()
Dat zegt Stali, mijn vrouw, ook idd.quote:Op zondag 21 oktober 2007 22:17 schreef SeaOfLove het volgende:
Bekkeninstabiliteit is btw ook aan te tonen.
Ja, het kan fysisch zijn, maar is voornamelijk psychisch. In het laatste geval is het echter iets dat je psychisch oploopt, maar hele duidelijke fysieke gevolgen heeft. Ik denk zelf dat RSI iets soortgelijks is; ik heb m'n hele leven achter de computer doorgebracht, Informatica gestudeerd, geen angst voor computers dus. Maar uiteindelijk toch ook RSI gekregen, ten tijde van hevige stress. Ik denk dat je alleen RSI krijgt als je handen verkrampen, zoiets als dat je hyperventilatie krijgt als je borstspieren of middenrif verkrampen, maar de resulterende hevig brandende pijn in je hand, daarvan ga je me niet zeggen dat het ingebeeld is. Dat zijn geen vage vermoeidheidsklachten of iets dergelijks.quote:Op zondag 21 oktober 2007 22:03 schreef Ryan3 het volgende:
Dat wordt volgens artikel dat ik gelezen heb vaak gegooid op psychisch. Echter dat is vrij vervaarlijk. Mijn zwager had eind 2003 ook dat soort klachten, werd op psychisch gegooid, hyperventilatie, vanwege zijn scheiding met mijn zuster. Echter hij overleed aan een longembolie in november 2003, 40 jaar oud. Hij had in de zomer een aderontsteking gehad in zijn kuit. Dit was nooit goed genezen en dit veroorzaakte die longembolie...
Soms is drie sessies van een kwartier nog steeds te weinig. Psychishe problemen (ook lichamelijke trouwens) zijn vaak zeker niet eenvoudig te vinden.quote:Op zondag 21 oktober 2007 22:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, als iets psychisch is dan zijn de oorzaken ook psychisch, zegt men in het artikel dat ik las, en volgens dat artikel kun je binnen 3 sessies van een kwartier met je huisarts al vrij snel bij de bottle-neck terecht komen.
Ja, och, zou kunnen. Er zijn ook andere allergie-achtige reakties die je de ene dag wel hebt en de andere niet. Ik heb wel eens een keer wasmiddel allergie gehad van een middel dat ik altijd al gebruikte en nu nog steeds gebruik. Ik was gewoon een dag het bokje (had wat veel middel erin gegooid denk ik) en later nooit meer.quote:Overigens wat op;ossings,middelen betreft heb ik een gek verhaal. Wij hadden onze slaapkamer geverfd met verf uit de ramsj, ik kreeg klachten die lijken op hooikoorts. Ik uiteindelijk naar de huisarts, die gaf me een recept. Maar vlak daarna (zeg 1 dag daarna) stopten de klachten, ben nooit het recept gaan ophalen en heb het nooit gebruikt, maar afgelopen zomer heb ik geen klachten die op hooikorts lijken gehad. Uiteindelijk wijten we mijn klachten dus op die ramsj verf...
RSI is een heel complex probleem. Zoals ik eerder schreef: zelfs de temperatuur van je kamer heeft invloed. Maar ook sportblessures kunnen invloed hebben, je zithoogte heeft dat, je psychische gesteldheid heeft dat (als je moe bent krijg je het eerder), je kleding heeft dat en ga zo maar door. RSI is altijd een optelsom van factoren en de ene keer heb je dus sneller last dan de andere. Als ik een blouse aan heb die wat knelt onder mijn oksels krijg ik door de iets slechtere doorbloeding van mijn armen ook eerder last van RSI.quote:Ik heb in 2000-2001 wel rsi klachten gehad, althans zo leek het, zo diagnosticeerde huisarts het, echter ik was eind 1999 ook van een ladder gevallen en had me geblesseerd. Borstspieren waren opgezet. Na 2 x een sessie van 9 behandelingen bij de fysio gingen de klachten uiteindelijk weg, nadat het dus werd toegeschreven aan rsi. Ik heb de klachten sedertdien nooit meer gehad, terwijl ik nog steeds veel achter de pc zit. Fout van attributie???
Genoemde aandoeningen in de titel zijn typisch gevallen van je bent pas ziek als je ziektegedrag vertoont.quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:20 schreef Ryan3 het volgende:
Zat vanmiddag de Quest van september 2007 te lezen; artikeltje met de titel van TT. Er kunnen geen echte fysieke oorzaken gevonden worden voor deze ziekten. Artsen zeggen dat als er geen fysieke oorzaken gevonden kunnen worden voor een ziekte dan is het geen ziekte. Maar een psychische aandoening. Idem de ziekte ME of sick building syndrome. Wat denken jullie? Ziekte of hype?
Mijn vader heeft door zijn whiplash last van chronische migraine, zenuwen die bekneld zitten, en kan maar halve dagen werken, doordat hij anders een hele dag plat moet vanwege te lang in één positie zitten.quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:32 schreef Evil_Jur het volgende:
Het is niet zo zwart-wit zoals in dat artikel in Quest wordt gesuggereerd dus?quote:Op zondag 21 oktober 2007 22:45 schreef Nosh het volgende:
[..]
Mijn vader heeft door zijn whiplash last van chronische migraine, zenuwen die bekneld zitten, en kan maar halve dagen werken, doordat hij anders een hele dag plat moet vanwege te lang in één positie zitten.
Dat je die modeziektes mag overslaan, en je gewoon accuut om een boompje heen wikkelt..
Beknelde zenuwen bijvoorbeeld zijn natuurlijk gewoon aan te tonen.quote:Op zondag 21 oktober 2007 22:45 schreef Nosh het volgende:
[..]
Mijn vader heeft door zijn whiplash last van chronische migraine, zenuwen die bekneld zitten, en kan maar halve dagen werken, doordat hij anders een hele dag plat moet vanwege te lang in één positie zitten.
Is aan te tonen op foto's. De 3 delen waaruit het bekken bestaat is te veel speling tussen te zien, dat komt omdat de banden zodanig ' verweekt' zijn die het bekken normaliter bij elkaar houden.quote:
Dat kan een aandoening zijn idd; maar waarom pakweg 30 of 40 jaar geleden niet? Toen moet het er oom geweest zijn toch? Wat werd er met die ADHD kinderen gedaan? Allemaal naar de lom- of blo-school?quote:Op zondag 21 oktober 2007 22:50 schreef Nosh het volgende:
Wel leuk, die kromme redenaties: het wordt makkelijk vastgesteld, dus mensen moeten zich maar niet aanstellen, en neurologische en fysieke kenmerken dienen genegeerd te worden.
Ook ADHD is gewoon een aandoening. Eén die weliswaar nu volop in the picture staat, waardoor een heleboel ouders hun eigen falen met Ritalinnetjes wegwerken, maar er is weldegelijk sprake van een neurologische stoornis bij de mensen die er écht last van hebben.
Kwestie van verder willen kijken, en grote generaliseringen vermijden. Maar hey. Fok.
Dat kan een aandoening zijn idd; maar waarom pakweg 30 of 40 jaar geleden niet? Toen moet het er ook geweest zijn toch? Wat werd er met die ADHD kinderen gedaan? Allemaal naar de lom- of blo-school?quote:Op zondag 21 oktober 2007 22:50 schreef Nosh het volgende:
Wel leuk, die kromme redenaties: het wordt makkelijk vastgesteld, dus mensen moeten zich maar niet aanstellen, en neurologische en fysieke kenmerken dienen genegeerd te worden.
Ook ADHD is gewoon een aandoening. Eén die weliswaar nu volop in the picture staat, waardoor een heleboel ouders hun eigen falen met Ritalinnetjes wegwerken, maar er is weldegelijk sprake van een neurologische stoornis bij de mensen die er écht last van hebben.
Kwestie van verder willen kijken, en grote generaliseringen vermijden. Maar hey. Fok.
Dat kan een aandoening zijn idd; maar waarom pakweg 30 of 40 jaar geleden niet? Toen moet het er ook geweest zijn toch? Wat werd er met die ADHD kinderen gedaan? Allemaal naar de lom- of blo-school?quote:Op zondag 21 oktober 2007 22:50 schreef Nosh het volgende:
Hopen dat jij lekker rsi whiplash en bekkeninstabiliteit tegelijk krijgt. Kijken als je er dan nog zo makkelijk over doet idioot.quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:32 schreef Evil_Jur het volgende:
Ja, zeker, zie ook dat RSIverhaal dat ik postte: als je je ergens al niet lekker voelt kunnen klachten die op zich lichamelijk zijn (RSI, whiplash) en die bij prettiger werkomstandigheden beperkte klachten zouden zijn gebleven, als veel ernstiger worden ervaren dan ze anders zouden zijn ervaren, en als het klachten zijn die sowieso stressgerelateerd zijn, kunnen ze nog daadwerkelijk verergeren ook.quote:Op zondag 21 oktober 2007 23:00 schreef Aventura het volgende:
Het is wel zodat een aantal van dit soort aandieningen voor bepaalde mensen ziektewinst met zich meebrengt. Mensen die niet zelfstandig willen zijn, die niet willen werken, thuis willen zitten, die hun werk niet meer aankunnen. Een aandoening als bekkeninstabiliteit, fibromyalgie of een burnout zorgen voor aandacht, zorg, medicatie, een uitkering. Er zijn mensen die dit (al dan niet onbewust) een verademing vinden.
Betere medische kennis, ontwikkelingen in de psychologie (en die volgen er nog meer, geen vakgebied waar nog zo veel onbekend is door logische beperkingen als de psychologie), en inderdaad, een veranderende mentaliteit.quote:Op zondag 21 oktober 2007 22:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat kan een aandoening zijn idd; maar waarom pakweg 30 of 40 jaar geleden niet? Toen moet het er oom geweest zijn toch? Wat werd er met die ADHD kinderen gedaan? Allemaal naar de lom- of blo-school?
Wat gebeurde er pakweg 40 jaar geleden met bekkeninstabiliteit, whiplashm hyperventilatie?
Waar waren de hoogbegaafde kinderen???
Ik heb zelf dan fybromyalgie en voordat ik de diagnose kreeg had ik er nog nooit van gehoord, en het is net als ME slopend.quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:56 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Vertel mijn vriendin dan verdomme maar even hoe ze er vanaf komt dan. Kan ze misschien ook weer eens een middagje winkelen zijn zonder daarna drie dagen met griepverschijnselen op bed te moeten.
Hype ziekte, mode ziekte - je hebt echt werkelijk geen idee hoe fucking destructief ME is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |