abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54081350
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:23 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De eerste lichting immigranten zal daar minder mee te maken hebben gehad, vermoed ik. Tegenwoordig wrs veel meer; indachtig hoe de gemiddelde Nederlander over hen oordeelt (op fora bijv.). .
jammer joh, die kant gaan we niet op...

er zijn veel gastarbeiders al snel in de WAO terecht gekomen, mede omdat ze in eerste instantie hier alleen zaten, er dus geen 'compensatie' was na het geestdodende werk, eenzaamheid, heimwee, eentonig bestaan zijn nu net niet wat je moet hebben na het al inspiratieloze werk.

suf/saai werk is best vol te houden mits er een rijk /leuk sociaal leven tegenover staat, en zo zal inspirerend werk ook niet genoeg zijn als het privé niet klopt.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_54081396
Ik denk dat het echte ziekten zijn maar dat ze teveel gehyped worden waardoor mensen zich wellicht zieker gaan voelen dan ze daadwerkelijk zijn. Ze gaan erover lezen en plakken zichzelf het stempel 'chronisch en ongeneselijk ziek' op en gaan zich daarnaar gedragen.

Daarnaast denk ik dat dit soort diagnoses te makkelijk gegeven worden. Als ik zie hoeveel jonge vrouwen van de huisarts het stempel fibromyalgie krijgen als ze een aantal malen met klachten langs komen die de huisarts niet 1-2-3 van verklaren valt mijn bek soms open. Geen verder onderzoek, geen therapie maar simpelweg de diagnose fibromyalgie en het advies om er maar het een en ander over te lezen op internet en ermee te leren leven. Waardeloos.
Die meiden gaan het internet op en lezen het ene horror verhaal na het andere over mensen die in rolstoelen belanden en geven de hoop en de moed op dat zij ooit nog een normaal leven zullen hebben terwijl fibromyalgie vaak heel goed te bestrijden is door een combinatie van lichamelijke training en psychische hulp.
Daarnaast zie ik dat bij een deel van die vrouwen later alsnog blijkt dat er toch iets anders aan de hand was. MS, reuma of erger terwijl daar helemaal niet naar gekeken is. Een ander deel geneest spontaan en heeft een aantal maanden of jaren later nergens meer last van.

Verder denk ik dat instelling en karakter een grote rol spelen. Als je kijkt naar verschillende aandoeningen zie je globale karakterverschillen en duidelijk verschil in hoe mensen met hun aandoening omgaan. Mensen met fibromyalgie zijn over het algemeen (jaja, generalisatie) mensen die zich meer richten op wat ze niet kunnen, op wat ze moeten missen, op hoe ziek ze zijn en hoeveel medicijnen ze gebruiken in vergelijking met anderen en daar lijkt een bepaalde status aan te hangen. Degene met de meeste medicijnen en de meeste beperkingen kan zich wentelen in het medelijden én de bewondering voor hoe ze dit dragen van de rest van de groep en de omgeving en dus loont het om ziek te zijn. De zogenaamde positieve ziektewinst.
Wellicht speelt hier ook mee dat dit soort aandoeningen niet of nauwelijks aan te tonen zijn en door de omgeving nog wel eens als niet bestaand afgedaan worden. Ik kan me voorstellen dat iemand de nadruk gaat leggen op dingen die hij niet kan in een omgeving die geen rekening houdt met zijn of haar klachten en deze zelfs helemaal niet erkent terwijl het wel als heel reëel ervaren wordt.

En dan is er natuurlijk het deel dat helemaal nergens last van heeft of tijdelijk ergens last van heeft gehad maar waarvan de klachten allang weer over zijn maar die zo gewent zijn geraakt aan het ziek zijn en de positieve kanten ervan dat ze het vol blijven houden.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_54081414
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

---> WFL?
Of terug?
Geen WFL. Dit onderwerp past goed in R&P. 'Ziekte of hype?' Heeft veel met psychologie te maken.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_54081423
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, er was een hoogtepunt met die klachten rond 2000, tegenwoordig neemt het af. Dat is vreemd; veel meer mensen sjouwen tijdens hun werk en buiten hun werk intensief met een pc. Eigenlijk zou nu sprake moeten zijn van een endemie, dat is niet zo... Gek toch?
Denk ik niet... Het is wel degelijk waar dat aandoeningen die in het nieuws zijn vaker worden gediagnosticeerd. Ik denk dat daar een aantal factoren voor zijn aan te wijzen: a) mensen denken eerder: he dat kan ik wel eens hebben b) artsen zijn er meer op gespitst c) het is aantrekkelijk voor simulanten (die kiezen immers een ziekte die ze kennen en die op veel belangstelling mag rekenen), waarbij meespeelt dat RSI niet zo eenvoudig onomstotelijk is te diagnosticeren als een gebroken been. En verder is er nu ook veel meer aandacht voor RSI preventie, dat zal ook remmend werken.
pi_54081460
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 21:42 schreef dubidub het volgende:

[..]

Ik vind RSI dus geen hypeziekte. Meer en meer mensen werken met computers, logisch dat er dan meer mensen RSI krijgen.
Mwah, met een zeis een weiland maaien is toch ook een vrij eentonige, repeterende en statische beweging. Je zou verwachten dat die boeren van vroeger dan ook allemaal aan de RSI waren.
pi_54081507
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:48 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Mwah, met een zeis een weiland maaien is toch ook een vrij eentonige, repeterende en statische beweging. Je zou verwachten dat die boeren van vroeger dan ook allemaal aan de RSI waren.
waren ze ms ook, maar het beestje had geen naam nog, en niemand ,ook de boeren zelf niet, hadden behoefte eraan het een naam te geven... ms werd het gewoon geaccepteerd , als een gegeven en klaar.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_54081511
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:45 schreef Emel het volgende:

[..]

Geen WFL. Dit onderwerp past goed in R&P. 'Ziekte of hype?' Heeft veel met psychologie te maken.
Lijkt me niet. Dit is veel meer een wetenschappelijke discussie (is het een echte ziekte?), ik zie daar weinig psychologie in.
pi_54081531
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:51 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Lijkt me niet. Dit is veel meer een wetenschappelijke discussie (is het een echte ziekte?), ik zie daar weinig psychologie in.
Het overlapt met alles. Ik kijk even.
pi_54081560
schopje richting WFL.
pi_54081581
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:48 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

En wie zegt dat ze dan niet hadden (let wel: de beste mensen werden ook een stuk minder oud, dus zo best was hun gezondheid niet...)? Verder is de druk nu natuurlijk hoger: even een paar minuten niets doen (wat een zeer effectief is in het voorkomen van RSI) is veelal niet meer mogelijk.
pi_54081628
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:44 schreef MinderMutsig het volgende:

Daarnaast denk ik dat dit soort diagnoses te makkelijk gegeven worden. Als ik zie hoeveel jonge vrouwen van de huisarts het stempel fibromyalgie krijgen als ze een aantal malen met klachten langs komen die de huisarts niet 1-2-3 van verklaren valt mijn bek soms open. Geen verder onderzoek, geen therapie maar simpelweg de diagnose fibromyalgie en het advies om er maar het een en ander over te lezen op internet en ermee te leren leven. Waardeloos.
Die meiden gaan het internet op en lezen het ene horror verhaal na het andere over mensen die in rolstoelen belanden en geven de hoop en de moed op dat zij ooit nog een normaal leven zullen hebben terwijl fibromyalgie vaak heel goed te bestrijden is door een combinatie van lichamelijke training en psychische hulp.
Ik heb mijn diagnose bij een reumatoloog gekregen en leuk is het zeker niet, als men zegt dat je er mee moet leren leven.
En dat op internet lezen heb ik in het begin gedaan, maar daar word men echt niet vrolijk van, daar was ik al gauw mee gekapt. moet je niet te veel doen, daar word je depri van.
Goed, ik weet nu wat ik heb en probeer met mijn klachten een normaal mogelijk leven te leiden.
quote:
Wellicht speelt hier ook mee dat dit soort aandoeningen niet of nauwelijks aan te tonen zijn en door de omgeving nog wel eens als niet bestaand afgedaan worden.
En daar kan ik me kwaad om maken. ik hoef geen medelijden, alleen dat men wat rekening met me houd ben ik al blij mee.
Gelukkig heb ik goeie vrienden om mij heen staan, die er wel rekening mee houden.
Follow your heart and your dreams won't be far behind
Life is too short to wake up with regrets. So love the people who treat you right. Forget about the ones who don’t. If you get a second chance, grab it!
pi_54081636
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:51 schreef milagro het volgende:

[..]

waren ze ms ook, maar het beestje had geen naam nog, en niemand ,ook de boeren zelf niet, hadden behoefte eraan het een naam te geven... ms werd het gewoon geaccepteerd , als een gegeven en klaar.
Ook een belangrijk punt denk ik. Het lijkt wel of mensen tegenwoordig denken dat het normaal is om compleet pijnloos door het leven te gaan maar sommige dingen leveren nu eenmaal wat ongemak op zonder dat je gelijk terminaal of chronisch ziek bent.
pi_54081649
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:56 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Verder is de druk nu natuurlijk hoger: even een paar minuten niets doen (wat een zeer effectief is in het voorkomen van RSI) is veelal niet meer mogelijk.
Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Wat zijn nou een paar minuten? Als je gewoon wat harder danwel langer doorwerkt in de rest van de tijd heb je die paar minuten ook weer ingehaald. Dat we het druk hebben zit allemaal tussen de oren.
pi_54081776
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 01:01 schreef thabit het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Wat zijn nou een paar minuten? Als je gewoon wat harder danwel langer doorwerkt in de rest van de tijd heb je die paar minuten ook weer ingehaald. Dat we het druk hebben zit allemaal tussen de oren.
Er zijn tal van banen waarin je weinig invloed hebt op je eigen tijdsindeling, maar waar je wel productie moet draaien. Die paar minuten rust worden dan veelal niet genomen, al dan niet onder invloed van een chef die dit als lanterfanten ziet. Dat druk hebben zit verder echt niet tussen de oren: als dat zo zou zijn zou het niet uit moeten maken hoe hard en veel je werkt, dat moet jij als wiskundige toch kunnen volgen. Ik zeg hiermee uiteraard niet dat er geen mensen zijn die zichzelf graag aanpraten dat ze het vreselijk druk hebben, waar dat objectief niet zo is.
pi_54081781
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:44 schreef MinderMutsig het volgende:
Als ik zie hoeveel jonge vrouwen van de huisarts het stempel fibromyalgie krijgen als ze een aantal malen met klachten langs komen die de huisarts niet 1-2-3 van verklaren valt mijn bek soms open. Geen verder onderzoek, geen therapie maar simpelweg de diagnose fibromyalgie en het advies om er maar het een en ander over te lezen op internet en ermee te leren leven. Waardeloos.
Naar mijn weten kan fibromyalgie alleen door een reumatoloog vastgesteld worden

Fibromyalgie is ook een reumatische aandoening die door de WHO als een officiele vorm van reuma is erkend.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2007 01:11:22 ]
pi_54081938
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 01:10 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Naar mijn weten kan fibromyalgie alleen door een reumatoloog vastgesteld worden

Fibromyalgie is ook een reumatische aandoening die door de WHO als een officiele vorm van reuma is erkend.
Nee hoor, huisartsen strooien ook lustig in het rond met die diagnose.
pi_54081981
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 01:20 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Nee hoor, huisartsen strooien ook lustig in het rond met die diagnose.
bijzonder aangezien het toch iets is wat alleen door een reumatoloog kan worden vastgesteld

Hoiii btw
pi_54082042
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 01:10 schreef SeaOfLove het volgende:

Dat wist ik nog niet?
Follow your heart and your dreams won't be far behind
Life is too short to wake up with regrets. So love the people who treat you right. Forget about the ones who don’t. If you get a second chance, grab it!
pi_54082068
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 01:30 schreef JediMasterLucia het volgende:

[..]

Dat wist ik nog niet?
Is al aardig wat jaren zo
pi_54082435
TVP um even.
pi_54083281
Hmm, ik ga niet oordelen over dit soort zaken. Ik heb al moeite genoeg om te begrijpen waarvoor ikzelf
zo nodig afgekeurd moest worden. En... uiteraard ervaring met het verschijnsel dat Jan en alleman er
ook een mening over ging vormen. Vaak een heleboel projectie en niet altijd even aangenaam.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_54083512
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 01:24 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

bijzonder aangezien het toch iets is wat alleen door een reumatoloog kan worden vastgesteld

Hoiii btw
Nou ja, iedere arts kan dat natuurlijk vaststellen, reumatologen bezitten geen bijzondere gaven o.i.d.
Het is wel zo dat je, om voor bepaalde vergoedingen, uitkeringen, hulpmiddelen en aanpassingen in aanmerking te komen, een verklaring van een reumatoloog nodig hebt.

Hoi terug
pi_54083572
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 08:43 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Nou ja, iedere arts kan dat natuurlijk vaststellen, reumatologen bezitten geen bijzondere gaven o.i.d.
Het is wel zo dat je, om voor bepaalde vergoedingen, uitkeringen, hulpmiddelen en aanpassingen in aanmerking te komen, een verklaring van een reumatoloog nodig hebt.

Hoi terug
Niet iedere arts kan dat vaststellen omdat, alvorens je Fibromyalgie kunt diagnosticeren, je andere reumatische aandoeningen hebt moeten uitsluiten. Een huisarts, bedrijfsarts etc. heeft niet de expertise om dat te doen.
I feel kinda Locrian today
  maandag 22 oktober 2007 @ 08:57:00 #99
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_54083637
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:08 schreef TNA het volgende:

Reageer niet zo overreacted, ik heb nergens gezegd dat alle ME'ers faken. Integendeel.
Sorry - ik meende dat uit je woorden af te leiden. Excuses.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_54083946
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 08:49 schreef starla het volgende:

[..]

Niet iedere arts kan dat vaststellen omdat, alvorens je Fibromyalgie kunt diagnosticeren, je andere reumatische aandoeningen hebt moeten uitsluiten. Een huisarts, bedrijfsarts etc. heeft niet de expertise om dat te doen.
Ik ben het met je eens hoor, ik weet alleen ook dat veel (huis)artsen vinden dat zij daar prima toe in staat zijn.
Vaak zonder zelfs maar bloed te laten prikken of een foto te laten maken.
Vrouw-> leeftijd 15-40 jaar-> pijnklachten-> geen trauma of aanwijsbare oorzaak-> beetje drukken op drukpunten-> fibromyalgie-> remedie: anti-depressiva en / of pijnstilling, leer er maar mee leven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')