Ook een belangrijk punt denk ik. Het lijkt wel of mensen tegenwoordig denken dat het normaal is om compleet pijnloos door het leven te gaan maar sommige dingen leveren nu eenmaal wat ongemak op zonder dat je gelijk terminaal of chronisch ziek bent.quote:Op maandag 22 oktober 2007 00:51 schreef milagro het volgende:
[..]
waren ze ms ook, maar het beestje had geen naam nog, en niemand ,ook de boeren zelf niet, hadden behoefte eraan het een naam te geven... ms werd het gewoon geaccepteerd , als een gegeven en klaar.
Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Wat zijn nou een paar minuten? Als je gewoon wat harder danwel langer doorwerkt in de rest van de tijd heb je die paar minuten ook weer ingehaald. Dat we het druk hebben zit allemaal tussen de oren.quote:Op maandag 22 oktober 2007 00:56 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Verder is de druk nu natuurlijk hoger: even een paar minuten niets doen (wat een zeer effectief is in het voorkomen van RSI) is veelal niet meer mogelijk.
Er zijn tal van banen waarin je weinig invloed hebt op je eigen tijdsindeling, maar waar je wel productie moet draaien. Die paar minuten rust worden dan veelal niet genomen, al dan niet onder invloed van een chef die dit als lanterfanten ziet. Dat druk hebben zit verder echt niet tussen de oren: als dat zo zou zijn zou het niet uit moeten maken hoe hard en veel je werkt, dat moet jij als wiskundige toch kunnen volgen. Ik zeg hiermee uiteraard niet dat er geen mensen zijn die zichzelf graag aanpraten dat ze het vreselijk druk hebben, waar dat objectief niet zo is.quote:Op maandag 22 oktober 2007 01:01 schreef thabit het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Wat zijn nou een paar minuten? Als je gewoon wat harder danwel langer doorwerkt in de rest van de tijd heb je die paar minuten ook weer ingehaald. Dat we het druk hebben zit allemaal tussen de oren.
Naar mijn weten kan fibromyalgie alleen door een reumatoloog vastgesteld wordenquote:Op maandag 22 oktober 2007 00:44 schreef MinderMutsig het volgende:
Als ik zie hoeveel jonge vrouwen van de huisarts het stempel fibromyalgie krijgen als ze een aantal malen met klachten langs komen die de huisarts niet 1-2-3 van verklaren valt mijn bek soms open. Geen verder onderzoek, geen therapie maar simpelweg de diagnose fibromyalgie en het advies om er maar het een en ander over te lezen op internet en ermee te leren leven. Waardeloos.
Nee hoor, huisartsen strooien ook lustig in het rond met die diagnose.quote:Op maandag 22 oktober 2007 01:10 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Naar mijn weten kan fibromyalgie alleen door een reumatoloog vastgesteld worden![]()
Fibromyalgie is ook een reumatische aandoening die door de WHO als een officiele vorm van reuma is erkend.
bijzonder aangezien het toch iets is wat alleen door een reumatoloog kan worden vastgesteldquote:Op maandag 22 oktober 2007 01:20 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Nee hoor, huisartsen strooien ook lustig in het rond met die diagnose.
Dat wist ik nog niet?quote:Op maandag 22 oktober 2007 01:10 schreef SeaOfLove het volgende:
Fibromyalgie is ook een reumatische aandoening die door de WHO als een officiele vorm van reuma is erkend.
Nou ja, iedere arts kan dat natuurlijk vaststellen, reumatologen bezitten geen bijzondere gaven o.i.d.quote:Op maandag 22 oktober 2007 01:24 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
bijzonder aangezien het toch iets is wat alleen door een reumatoloog kan worden vastgesteld![]()
Hoiii btw![]()
![]()
Niet iedere arts kan dat vaststellen omdat, alvorens je Fibromyalgie kunt diagnosticeren, je andere reumatische aandoeningen hebt moeten uitsluiten. Een huisarts, bedrijfsarts etc. heeft niet de expertise om dat te doen.quote:Op maandag 22 oktober 2007 08:43 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Nou ja, iedere arts kan dat natuurlijk vaststellen, reumatologen bezitten geen bijzondere gaven o.i.d.![]()
Het is wel zo dat je, om voor bepaalde vergoedingen, uitkeringen, hulpmiddelen en aanpassingen in aanmerking te komen, een verklaring van een reumatoloog nodig hebt.
Hoi terug![]()
![]()
Sorry - ik meende dat uit je woorden af te leiden. Excuses.quote:Op zondag 21 oktober 2007 22:08 schreef TNA het volgende:
Reageer niet zo overreacted, ik heb nergens gezegd dat alle ME'ers faken. Integendeel.
Ik ben het met je eens hoor, ik weet alleen ook dat veel (huis)artsen vinden dat zij daar prima toe in staat zijn.quote:Op maandag 22 oktober 2007 08:49 schreef starla het volgende:
[..]
Niet iedere arts kan dat vaststellen omdat, alvorens je Fibromyalgie kunt diagnosticeren, je andere reumatische aandoeningen hebt moeten uitsluiten. Een huisarts, bedrijfsarts etc. heeft niet de expertise om dat te doen.
Ik zat in een stilstaande auto waar een mercedes-busje met 80 km per uur achterop reed.quote:Op maandag 22 oktober 2007 09:48 schreef senesta het volgende:
Ik snap het zowiezo niet zo goed, ik heb een kop-staart aanrijding gehad met iemand die achterop dook terwijl ik stilstond voor een oversteekplaats, tot twee keer toe in een jaar tijd![]()
De tweede keer belandde ik in het ziekenhuis en kreeg daar na onderzoek van de dienstdoende arts een briefje mee waarop stond dat ik een whiplash had.
En ik kan je vertellen dat het voor een niet bestaande ziekte behoorlijk veel pijn doet. (understatement)
Nu ruim twee jaar verder is er over het algemeen redelijk mee te leven als ik rekening met mijn beperkingen houd.
Ik kan niet te zwaar tillen en ik kan niet boven mijn hoofd werken.
(verder inderdaad moeilijk kunnen concentreren, niet goed meer tegen harde geluiden kunnen, etc)
Volgens mij stond er in de Quest dat als de artsen er geen fysieke oorzaak voor konden vinden, het geen lichamelijke ziekte is, maar een psychische aandoening. Nog steeds een ziekte, maar toch iets anders.quote:Op maandag 22 oktober 2007 09:23 schreef yvonne het volgende:
Allereerst.. "Quest"
Ten tweede, "omdat de artsen zeggen dat het niet bestaat, bestaat het niet"
Ik heb vorige maand een poging gedaan om de wc te schilderen boven mijn hoofd en om zeven uur lag ik huilend in mijn bed, de pijn trok als een band om mijn hoofd, zo erg dat ik mijn ogen niet eens open kan houdenquote:Op maandag 22 oktober 2007 09:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zat in een stilstaande auto waar een mercedes-busje met 80 km per uur achterop reed.
En ja, dan doet zo'n whiplash behoorlijk pijn, maar ik heb inmiddels nergens meer last van. Ik heb ongeveer een jaar gedaan wat de arts zei: rustig aan, luister naar je lichaam en als je moe bent of hoofdpijn krijgt, uitrusten. In het begin is dat vaker en dat werd steeds minder tot het over was. Alleen als ik te vaak achter elkaar in een heftige achtbaan ga waarbij mijn hoofd alle kanten op wordt gegooid, maar het zou me niets verbazen als ik daar ook last van zou hebben als ik niet dat ongeluk had gehad.
En het is maar net hoe je dingen bekijkt, denk ik wel eens. Jij noemt het "rekening houden met je beperkingen" maar dat heeft eigenlijk best een negatieve klank. Misschien dat dat ook een invloed heeft op hoe het verder met je gaat.
Zie de berichten van mane.quote:Op maandag 22 oktober 2007 00:29 schreef Ryan3 het volgende:
Enig idee wat de onverklaarbare ziekten van 'toen' waren dan?
Hoe kom je er eigenlijk bij dat het niet in andere landen voorkomt? Nogal wiedes, dat er dan een andere benaming wordt gebruikt dan 'bekkeninstabiliteit'. RSI komt ook overal voor en is ook zeker niet typisch Nederlands.quote:Op maandag 22 oktober 2007 10:33 schreef Rasing het volgende:
Bekkeninstabiliteit en RSI zijn typisch Nederlandse modeziekten. In het buitenland is er niemand die in een rolstoel zit in verband met bekkeninstabiliteit, of die thuiszit omdat hij zn armen niet kan bewegen van de RSI. Dat wijst er ook zeker op dat het modeziekten zijn, want waarom zou een aandoening wel bij Nederlanders en niet bij Duitsers of Fransen voorkomen?
Het is een heel groot verschil als je na een flinke inspanning een paar dagen spierpijn heb, of dat het dag in en dag uit aanwezig is.quote:Op maandag 22 oktober 2007 10:33 schreef Rasing het volgende:
Fibromyalgie is letterlijk vertaald 'pijn aan bindweefsels en spieren'. Het is dus geen ziekte, maar een duur woord voor een bepaalde klacht, waar ik zelf ook last van heb, de dag na een voetbalwedstrijd. Als het door een arts als ziekte wordt bestempeld, wordt degene die de klacht heeft, ineens tot patiënt gebombardeerd. De dokter zegt het immers zelf. Daar alleen al word je ziek van.
In het buitenland heb je wel pelvic instability, maar daar wordt het gezien als een vrij normale bijkomstigheid van de zwangerschap. Je bekken verweekt, dat is zo. En zwangerschap is geen kattenpis. Klachten zijn dus niet zo vreemd.quote:Op maandag 22 oktober 2007 12:03 schreef Troubles. het volgende:
[..]
Hoe kom je er eigenlijk bij dat het niet in andere landen voorkomt? Nogal wiedes, dat er dan een andere benaming wordt gebruikt dan 'bekkeninstabiliteit'. RSI komt ook overal voor en is ook zeker niet typisch Nederlands.
Het is ook een groot verschil of de dokter zegt: 'je hebt een beetje gevoelige spieren, doe maar een weekje rustig aan' of dat ie zegt 'je hebt fibromyalgie, ik stuur je door naar prof. dr. X, een reumatoloog in het grote ziekenhuis 100 km verderop', die vervolgens allerlei ingewikkelde scans en toestanden op je loslaat. In het eerste geval maak je je geen zorgen, in het tweede geval ben je een echte patiënt. En dat heeft weer invloed op de klachten.quote:Op maandag 22 oktober 2007 12:13 schreef JediMasterLucia het volgende:
[..]
Het is een heel groot verschil als je na een flinke inspanning een paar dagen spierpijn heb, of dat het dag in en dag uit aanwezig is.
Misschien is het zo dat in andere landen de werknemers wel af en toe een paar minuten pauze nemen (of zelfs een siesta)? Hier wordt er iets te veel gedacht dat "hard werken" hetzelfde is als "aan een stuk door werken". We willen per se stipt om 5 uur de deur achter onze kont dicht kunnen trekken om daarna gezellig met z'n allen in de file te staan. Ik heb die mentaliteit nooit zo begrepen. Maar goed, ieder zijn ding zullen we maar zeggen.quote:Op maandag 22 oktober 2007 10:33 schreef Rasing het volgende:
Bekkeninstabiliteit en RSI zijn typisch Nederlandse modeziekten. In het buitenland is er niemand die in een rolstoel zit in verband met bekkeninstabiliteit, of die thuiszit omdat hij zn armen niet kan bewegen van de RSI. Dat wijst er ook zeker op dat het modeziekten zijn, want waarom zou een aandoening wel bij Nederlanders en niet bij Duitsers of Fransen voorkomen?
Inderdaad: het calvinisme. Lijden moeten we tijdens het werken. Of het effectief is, is niet relevant.quote:Op maandag 22 oktober 2007 14:23 schreef thabit het volgende:
[..]
Misschien is het zo dat in andere landen de werknemers wel af en toe een paar minuten pauze nemen (of zelfs een siesta)? Hier wordt er iets te veel gedacht dat "hard werken" hetzelfde is als "aan een stuk door werken". We willen per se stipt om 5 uur de deur achter onze kont dicht kunnen trekken om daarna gezellig met z'n allen in de file te staan. Ik heb die mentaliteit nooit zo begrepen. Maar goed, ieder zijn ding zullen we maar zeggen.
Ik weet het ook niet precies.quote:Op maandag 22 oktober 2007 00:29 schreef Ryan3 het volgende:
Enig idee wat de onverklaarbare ziekten van 'toen' waren dan?
Zeker. Hoe hard je werkt wordt niet bepaald op het resultaat dat je haalt maar op het leed dat je ondergaat. Ach ja, het zal wel door het weer komen.quote:Op maandag 22 oktober 2007 14:40 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Inderdaad: het calvinisme. Lijden moeten we tijdens het werken. Of het effectief is, is niet relevant.
Whiplesh mode , Ik zou je die mode inderdaad niet aanpraten .quote:Op zondag 21 oktober 2007 22:45 schreef Nosh het volgende:
[..]
Mijn vader heeft door zijn whiplash last van chronische migraine, zenuwen die bekneld zitten, en kan maar halve dagen werken, doordat hij anders een hele dag plat moet vanwege te lang in één positie zitten.
Dat je die modeziektes mag overslaan, en je gewoon accuut om een boompje heen wikkelt..
Vast en zeker.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 11:21 schreef thabit het volgende:
[..]
Zeker. Hoe hard je werkt wordt niet bepaald op het resultaat dat je haalt maar op het leed dat je ondergaat. Ach ja, het zal wel door het weer komen.
In de praktijk valt dit tegen;quote:Op woensdag 24 oktober 2007 12:58 schreef mol_air het volgende:
Artsen handelen op basis van bewezen werking, andere middelen MOGEN ze niet voorschrijven. Als jij van een middel niet weet of het werkt, hoe kun je dat dan aan iemand voorschrijven? Als iemand niet wordt behandeld, is het prima dat diegene homeopathische zooi gebruikt, maar als iemand al medicatie voor het e.o.a. krijgt, dan moet je absoluut geen homeopathische troep gebruiken, de interacties zijn niet bekend en daarom onverantwoord.
De eerste regel voor artsen is: "first do no harm", daarom zal een arts altijd eerst kijken of wat voorgeschreven wordt wel voordeel oplevert. m.a.w. of het het risico van de ingreep/medicatie waard is en of er echt winst te behalen valt.
(en ja, ik studeer geneeskunde, dus ben wel een beetje biased)
Ik heb even een off-topic vraagje. Als een reumatoloog de diagnose stelt en vaststelt dat je een vorm van reuma hebt (een autoimmuunziekte dus), waarom worden fibromyalgie patienten dan niet behandelt met immuunsuppresiva? Is daar iets bekend over?quote:Op maandag 22 oktober 2007 00:59 schreef JediMasterLucia het volgende:
[..]
Ik heb mijn diagnose bij een reumatoloog gekregen en leuk is het zeker niet, als men zegt dat je er mee moet leren leven.![]()
En dat op internet lezen heb ik in het begin gedaan, maar daar word men echt niet vrolijk van, daar was ik al gauw mee gekapt.moet je niet te veel doen, daar word je depri van.
Goed, ik weet nu wat ik heb en probeer met mijn klachten een normaal mogelijk leven te leiden.
[..]
En daar kan ik me kwaad om maken. ik hoef geen medelijden, alleen dat men wat rekening met me houd ben ik al blij mee.
Gelukkig heb ik goeie vrienden om mij heen staan, die er wel rekening mee houden.![]()
Je geeft geen immunosuppresiva omdat Fibromyalgie geen auto-immuunziekte is. Het valt onder reumatische aandoeningen vanwege het klachtenpatroon, niet vanwege de somatische oorzaak.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 16:59 schreef oxylus11 het volgende:
[..]
Ik heb even een off-topic vraagje. Als een reumatoloog de diagnose stelt en vaststelt dat je een vorm van reuma hebt (een autoimmuunziekte dus), waarom worden fibromyalgie patienten dan niet behandelt met immuunsuppresiva? Is daar iets bekend over?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |